Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste
Acties:

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:58
Beer070 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:21:
[...]

bij mij werkte de update wel, maar hij krijgt geen data meer binnen in HA. moet ik er even mee aan de slag...
heb er hier melding van gemaakt

https://github.com/kamara...-homeassistant/issues/320

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:14
hemertje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:55:
[...]

ja dat bedoel ik
de Heishamon update gaat goed binnen HomeAssistant
alleen de koppeling tussen HA en Node Red verdwijnt?

als je een oplossing hebt verneem ik het graag
gelukkig draait de Pana wel gewoon door
koppeling tussen heishamon en de MQTT broker op HomeAssistant stopt.
hierdoor krijgt node-red ook geen data meer.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
hemertje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:03:
LET OP

de heishamon update naar 2.0.0 gaat mis!?

code:
1
2
3
4
5
This NodeRed flow will not function correctly because of this.
Please update the heishamon firmware to 3.1 or higher.
See: https://github.com/Egyras/HeishaMon/tree/master/binaries
09/01 10:02:14 - SYSTEM: MQTT Broker: WARNING - Node Red MQTT node not connected !
Je haalt zaken door elkaar.

Jij hebt het over de HeishaMon Custom Integration.
De HeishaMon firmware zit nog altijd op versie 3.9

De reden dat je die Firmware melding krijgt is vanwege dit:
Since the flow has started, no value has been received from mqtt topic TOP111 (Z1_Sensor_Settings) for 10 minutes.
Er zit niet een echte check op de firmware.

Ergo: de MQTT verbinding tussen je HeishaMon bord en NR is stuk.
Je issue op Github lijkt dan ook niet helemaal correct te zijn.
Beer070 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:15:
koppeling tussen heishamon en de MQTT broker op HomeAssistant stopt.
hierdoor krijgt node-red ook geen data meer.
NR krijgt in principe geen data van HA, tenzij je zelf koppeling tussen NR en HA hebt gemaakt.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Beer070
Bij mij was het DHCP ip adres gewijzigd, terwijl die fixed assigned staat vanuit de DHCP server.
Toen ik het oude ip adres er static in heb gezet ging alles weer goed. Node Red doet het ook weer.
Op zich wel interessant waarom ie een ander ip adres zou krijgen.

• Beer070
Nnoitra schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Je haalt zaken door elkaar.

Jij hebt het over de HeishaMon Custom Integration.
De HeishaMon firmware zit nog altijd op verse 3.9

De reden dat je die Firmware melding krijgt is vanwege dit:
Since the flow has started, no value has been received from mqtt topic TOP111 (Z1_Sensor_Settings) for 10 minutes.
Er zit niet een echte check op de firmware.

Ergo: de MQTT verbinding tussen je HeishaMon bord en NR is stuk.
Je issue op Github lijkt dan ook niet helemaal correct te zijn.

[...]
NR krijgt in principe geen data van HA, tenzij je zelf koppeling tussen NR en HA hebt gemaakt.
In mijn geval draait MQTT op HA, en Node Red krijgt z'n data van MQTT, die het krijgt van Heishamon, die het krijgt van de WP. De url veranderde niet door mDNS (heishamon.local blijft werken) maar in heishamon heb ik de MQTT broker van HA geconfigureerd met het ip-adres, niet met mDNS naam.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Beer070 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:42:
[...]

In mijn geval draait MQTT op HA, en Node Red krijgt z'n data van MQTT, die het krijgt van Heishamon, die het krijgt van de WP. De url veranderde niet door mDNS (heishamon.local blijft werken) maar in heishamon heb ik de MQTT broker van HA geconfigureerd met het ip-adres, niet met mDNS naam.
In HomeAssistant heb je 2 "MQTTs".
1) Je hebt de MQTT integration, die leest en verstuurt data van en naar een MQTT broker.
De NR flow is hier compleet niet afhankelijk van.

2) Je hebt de MQTT Broker. Deze kun je als Add-on in HomeAssistant installeren. Deze draait dan niet "in/op" HA, maar als container op, normaliter, Home Assistant Operating System, soort van naast HomeAssistant.
Maar je kunt 'm ook buiten HomeAssistant/HASS-OS, draaien.
De broker is je Single Point of Failure binnen MQTT, als deze down is, ligt MQTT plat.
Als je 'm vanuit HomeAssistant hebt geïnstalleerd, heeft ie voor je omegeving buiten HA, hetzelfde IP adres als HomeAssistant.

Als ik me niet vergis heeft een HACS inegration update altijd een restart van HomeAssistant nodig.
Als je MQTT broker / HomeAssistant na een restart een nieuw IP adres gekregen heeft, lijkt me dat vooral een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Hoe dan ook, de Custom Integration past niets aan op je HeishaMon bord of op/aan je MQTT broker, of uberhaupt IP adressen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nnoitra op 09-01-2026 17:10 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:15
Er is niks aan de hand dus.?
Flow werkt gewoon als broker werkt?
Storm in een glas water gevalletje?

• hemertje
-

[ Voor 100% gewijzigd door hemertje op 09-01-2026 18:29 ]

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

hemertje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:25:
nou ik snap er in ieder geval niets van
ook na een complete reboot van HA hou ik hier

code:
1
MQTT node NOT connected

hulp is dus zweer welkom om weer een actieve verbinding te krijgen
Draait je MQTT broker goed en zit de Heishamon data er in?
Is in Node Red deze connectie nog goed geconfigureerd?

• hemertje
Beekforel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Draait je MQTT broker goed en zit de Heishamon data er in?
Is in Node Red deze connectie nog goed geconfigureerd?
het probleem zit waarschijnlijk tussen de stoel en het scherm zoals zo vaak :P
ik ga ff op onderzoek uit

• hemertje
ik ben een eigen addon in Ed's Node Red aan het ontwerpen en had bedacht een eigen broker te gebruiken ipv van Ed's broker gebruik te maken.

die zorgde ervoor dat de MQTT verbinding niet werkte
weer wat geleerd!

excuses voor de verwarring!

• edterbak
Ik heb geen broker. Ed's broker bestaat niet

YouTube: What is an MQTT Broker Clearly Explained

[mwoa.. ik heb wel een broker ja, maar die heb jij niet. Die heb ik. :) ]

[ Voor 20% gewijzigd door edterbak op 10-01-2026 00:19 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:30
edterbak schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:14:

Zou een mooi zooitje worden als we allemaal Ed's broker zouden gebruiken :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 01:34:
[...]

Zou een mooi zooitje worden als we allemaal Ed's broker zouden gebruiken :)
Ben benieuwd... Kom maar op met die gegevens!

• Beer070
hemertje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:35:
ik ben een eigen addon in Ed's Node Red aan het ontwerpen en had bedacht een eigen broker te gebruiken ipv van Ed's broker gebruik te maken.

die zorgde ervoor dat de MQTT verbinding niet werkte
weer wat geleerd!

excuses voor de verwarring!
Geen probleem. Ik geniet weer even van de leuke kant van het autistisch spectrum in dit draadje.
Vanuit een cybersecurity perspectief wil ik liever niet bij Ed z’n broker kunnen. (Of bij al jullie brokers).
Verstandig om voor eigen development activiteiten een andere broker te gebruiken dan de productie broker die commando’s terug stuurt naar de WP. Het is irritant als de WP verschillende commando’s krijgt en je ziet het niet in de debug/log data in je eigen development omgeving.

• Beer070
Ik zat net bij ons vandaag te vergelijken met vorige week, en door het gebrek aan wind buiten is de WAR die we vorige week echt nodig hadden vandaag eigenlijk te hoog. Heeft er al iemand iets gemaakt om de WAR bij te stellen afhankelijk van de weer situatie?
Ik wil eigenlijk het liefst gebruik maken van de WAR in de Panasonic, om die bij te sturen. Dan kan er immers minder functionaliteit verloren gaan als er iets niet werkt.

• edterbak
Dat die je door de bovenste shift aan te passen.
Dat is het startpunt voor war/ccc.

• Beer070
edterbak schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:41:
Dat die je door de bovenste shift aan te passen.
Dat is het startpunt voor war/ccc.
Misschien is het een aanname aan mijn kant maar ik begreep van een vluchtige blik in de code dat de WAR binnen node-red geïmplementeerd was? Of stuurt deze de 4 WAR parameters van de WP?
Als het laatste het geval is kan ik aan de slag met een check op wind/luchtvochtigheid om inderdaad het startpunt bij te stellen.
Als de WAR in Node Red staat gaat ie niet werken wanneer mijn HA (weer) een keer raar doet (en dat ligt ongetwijfeld iedere keer aan mij), en dan moet ik even goed nadenken wat daarvan de consequenties zijn.

• edterbak
@Beer070
De warmtepomp kun je in 2 modi opereren.
CompensationCurve mode
Direct mode.

CC, zorgt ervoor dat de buiten temperatuur gebruikt wordt, en dat de panasonic intern de berekening doet wat de watertemperatuur moet doen..
Direct, daar stel je een watertemperatuur in, en die wordt dan gebruikt.

De Node Red functie, heb ik een vergelijkbare functie gegeven als de CC van Panasonic. Deze is dan flexibel door dat je zelf iedere willekeurige sensor kunt gebruiken. Ook zijn meerdere secties mogelijk om temperatuurlijnen te maken voor deze berekening.. nah, meer voordelen dan dat nog..

Maar de Node Red functie werkt NIET als de pomp in CC modus staat. Want dan bepaald de pomp gewoon zelf wat water temperatuur moet zijn.
De pomp bied dan nog wel de mogelijkheid om deze CC-lijn naar boven of beneden te shiften.

Dus als je pomp in CC mode staat, dan kun je deze shift in het dashboard gebruiken om de lijn handmatig naar boven/beneden te duwen.

Is dit duidelijk zo? zeg maar waar niet, dan probeer ik dat nog te verduidelijken.

• hemertje
We weten dat de Elektro vermogenswaarden van de Panasonic flink afwijken 200W> 400W

En dus ook het kWh verbruik.

Hoe zit dat met de warmte vermogenswaarden, hebben deze een vergelijkbare grote afwijking of zijn deze betrouwbaar?
Iemand een idee wat de thermische afwijking is?

• edterbak
Je bedoeld gegenereerde vermogenswaarde?
Die zijn gebaseerd op T water in, T water uit, Water flow.

Die kloppen redelijk.
je kunt toetsen of deze afwijkt, door (zoals hierboven aangegeven) de pomp te laten draaien een lange tijd, zonder compressor. als dan Tin gelijk wordt aan Tuit is het goed. Je kunt dit beter doen als het buiten wat warmer is dan vandaag... -500C.

• edterbak
Hou wel in je achterhoofd dat je panasonic hoofdzakelijk bedoeld is om je huis warm te maken.
Of een berekende COP daarbij nou 4.60 of 4.62.. persoonlijk zal mij dat een worst zijn. Er zijn mensen die er hard op gaan. Tot die groep reken ik mijzelf zeer ZEKER niet. :D

Temeer omdat er in ons huishouden er personen zijn welke vrolijk de achterdeur open laten staan voor 3 minuten bij -2C buiten.... Wat is een COP dan nog waard. 8)

Secundaire output van de Panasonic. Data-stress. Ghehehe...

[ Voor 19% gewijzigd door edterbak op 10-01-2026 15:35 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:30
hemertje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:21:
We weten dat de Elektro vermogenswaarden van de Panasonic flink afwijken 200W> 400W

En dus ook het kWh verbruik.

Hoe zit dat met de warmte vermogenswaarden, hebben deze een vergelijkbare grote afwijking of zijn deze betrouwbaar?
Iemand een idee wat de thermische afwijking is?
Je moet wel een beetje mee blijven lezen @hemertje: blb4 in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• edterbak
Of een berekende COP daarbij nou 4.60 of 4.62.. persoonlijk zal mij dat een worst zijn. Er zijn mensen die er hard op gaan. Tot die groep reken ik mijzelf zeer ZEKER niet. :D
Maar, omdat ik deze groep mensen niet in de kou wil laten staan, heb ik toevallig de afgelopen twee dagen een tabel teogevoegd aan "Efficiency" tab.
Deze tabel verzamelt en groeit aan naargelang de maanden passeren .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xClYTvryVhkmdiyU1c-iyPfAe3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7kkBwYTKefFgDgUrx3XD83LK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 10-01-2026 16:07 ]

• Beer070
edterbak schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:02:
@Beer070
De warmtepomp kun je in 2 modi opereren.
CompensationCurve mode
Direct mode.

CC, zorgt ervoor dat de buiten temperatuur gebruikt wordt, en dat de panasonic intern de berekening doet wat de watertemperatuur moet doen..
Direct, daar stel je een watertemperatuur in, en die wordt dan gebruikt.

De Node Red functie, heb ik een vergelijkbare functie gegeven als de CC van Panasonic. Deze is dan flexibel door dat je zelf iedere willekeurige sensor kunt gebruiken. Ook zijn meerdere secties mogelijk om temperatuurlijnen te maken voor deze berekening.. nah, meer voordelen dan dat nog..

Maar de Node Red functie werkt NIET als de pomp in CC modus staat. Want dan bepaald de pomp gewoon zelf wat water temperatuur moet zijn.
De pomp bied dan nog wel de mogelijkheid om deze CC-lijn naar boven of beneden te shiften.

Dus als je pomp in CC mode staat, dan kun je deze shift in het dashboard gebruiken om de lijn handmatig naar boven/beneden te duwen.

Is dit duidelijk zo? zeg maar waar niet, dan probeer ik dat nog te verduidelijken.
Het is duidelijk. Pomp staat in CC (wat ze elders WAR noemen). Met de Node Red functies kan je de WAR parameters sturen afhankelijk van weer en alle mooie dingen die jij (en anderen) hebben gemaakt.
Op zich krijg je vanuit MQTT wel de door de pomp gezette doeltemperatuur terug, dus je kunt via het indirecte (CC settings) stuk wel wat aanpassen en sturen…?. Met een beetje klussen zou ik misschien een softstart kunnen bouwen die ook werkt als CC aanstaat.

• edterbak
Beer070 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:10:
[...]

Het is duidelijk. Pomp staat in CC (wat ze elders WAR noemen). Met de Node Red functies kan je de WAR parameters sturen afhankelijk van weer en alle mooie dingen die jij (en anderen) hebben gemaakt.
Op zich krijg je vanuit MQTT wel de door de pomp gezette doeltemperatuur terug, dus je kunt via het indirecte (CC settings) stuk wel wat aanpassen en sturen…?. Met een beetje klussen zou ik misschien een softstart kunnen bouwen die ook werkt als CC aanstaat.
Dat is toevallig :D
Dat zit er in. :henk -> Werkt gewoon..

• hemertje
edterbak schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:14:

is Ed's node t.b.v. de MQTT Broker dan een betere benaming?

• edterbak
Het heeft niks met mij te maken.

Jij hebt zelf een mqtt broker.
Dat is het centrum voor alle apparaten om verbinding mee te maken. The man in the middle.
Je kunt er wel 2 neerzetten. Maar dan heb je 2 gescheiden systemen. Linkerhand weet niet wat de rechterhand doet.

Om te experimenteren hoef je niet persee een nieuwe standalone broker te gebruiken.
Je kunt net zo goed een uniek topic gebruiken om je eigen opdrachten onder weg te sturen.
Berichten van de heishamon komen binnen op bijvoorbeeld: "panasonic_heat_pump/main/".
Je kunt in node red een [mqtt out] node zetten en deze als topic geven "experimenteer_werk_abc/main/".
Dan komt het binnen op een ander topic,
Je kunt van ieder ander device dan een subscription nemen op DAT nieuwe topic om te kijken of het binnen komt.

Als praktisch voorbeeld;
Zo heb ik in node red een openweather pallet geinstalleerd. Hiervoor een unieke api-key uiteraard zodat slechts 1 api weerinformatie gratis mag ophalen.
Een paar van de basis dingen stuur ik door naar een mqtt topic.
Home Assistant heb ik een abbonnementje geven op die topics, zodat ik de gegevens daar ook beschikbaar heb.

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 10-01-2026 20:14 ]

• edterbak

Nieuwe versie

Version: 26.1.2 Beta

Changes:
- Enhancement: HEAT setpoints are now sent during DHW runs where they were previously blocked.
- Fix System Health info: Scheduler information has never been updated in system health stats. This has now partially been fixed.
- Improvement: RTC linear calculation toggle now available and working for zone 2 and on the right dashboard.
- Enhancement: Efficiency, added visuals for current values and a table for historical data. >> New pallette: https://flows.nodered.org/node/node-red-node-ui-table
- Fix: Sensor input. Added protection against NaN values in node Sensorx

Let dus op... de nieuwe tabel welke ik heb toegevoegd, maakt gebruik van een ui_table pallette.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xClYTvryVhkmdiyU1c-iyPfAe3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7kkBwYTKefFgDgUrx3XD83LK.png?f=fotoalbum_large

• hemertje
dank weer voor de update!

• hemertje

• edterbak
Sorry. your right.
Typo

• edterbak
Kunnen de mensen expliciet even opletten na het updaten, of de sensoren blijven functioneren zoals je mag verwachten.
Ik heb een extra NaN check ingebouwd, welke niet te actief moet zijn natuurlijk. Ik verwacht geen probleem, maar toch goed om even op te letten.
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste