Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste
Acties:

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:17
Nnoitra schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Ja, nu. Maar vanaf maandag tot dat moment niet.

En het kwartje lijkt nog niet gevallen te zijn. Het gaat niet om het aantal MQTT berichten en of dat veel of erg is.
Het gaat er om dat je niet 2 kapiteins op 1 schip wilt hebben.

En de instructie zegt ook duidelijk:

[...]

Dus maak een keuze;
1) Gebruik de CZ-TAW1 in combinatie met de Comfort Cloud voor besturing en de HeishaMon voor alleen monitoring in 'Listen/Monitor only'.
2) Gebruik de HeishaMon voor monitoring en besturing, en doe niets met de CZ-TAW1/Comfort Cloud qua besturing.
In jouw quote vergeet je het eerste deel van de instructie, die relevant is voor mij, want ik heb het large model heishamon:
"On the large model you can connect the CZ-TAW1 directly to the heishamon board proxy port. It forwards the requests from the CZ-TAW1 to the heatpump and back. This allows you to use the heishamon software and the CZ-TAW1 together. However for the smaller model, if you want to keep using [...]"

Ik wil optie 2: "Gebruik de HeishaMon voor monitoring en besturing, en doe niets met de CZ-TAW1/Comfort Cloud qua besturing." De cloud biedt namelijk de mogelijkheid om ook buitenshuis, zonder wifi, de warmtepomp te monitoren (sturen met de CZTAW wil ik niet).
Ik heb de indruk, maar vertel me vooral als dat niet zo is, dat mijn setup daar nu aan voldoet: Large Heishamon in de CNCNMODE poort. CZTAW met de CN-CNT kabel in de Heishamon.

Ik heb de warmtepomp op Direct gezet via de CZTAW en ga niet meer sturen via de CZTAW. Enkel nog monitoren.

En met deze setup, die - correct me if I'm wrong - volgens het boekje is, krijg ik nog steeds rond de 500 MQTT berichten. Mijn hypothese is: standaard staat de limiet in het Node Red Dashboard op 500 berichten, dat zal vast met ruime marge zijn, dus: in mijn setup gaat er met 500 MQTT berichten per dag nog steeds iets mis. Dat wil zeggen: er lijken nog steeds twee kapiteins op een schip te zijn. Kun je deze redenering volgen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat iets kan zegt niet dat je het moet willen.

Heishamon + could kan op zich.

Maar dan moet je er geen actieve besturing zoals met de node red flow op gaan zetten.

Maargoed, dit is zo geprobeerd natuurlijk. Trek die cloud connector er eens een dagje vanaf.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 15-01-2026 13:43 ]

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36
alcx schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:35:
[...]

In jouw quote vergeet je het eerste deel van de instructie, die relevant is voor mij, want ik heb het large model heishamon:
"On the large model you can connect the CZ-TAW1 directly to the heishamon board proxy port. It forwards the requests from the CZ-TAW1 to the heatpump and back. This allows you to use the heishamon software and the CZ-TAW1 together. However for the smaller model, if you want to keep using [...]"

Ik wil optie 2: "Gebruik de HeishaMon voor monitoring en besturing, en doe niets met de CZ-TAW1/Comfort Cloud qua besturing." De cloud biedt namelijk de mogelijkheid om ook buitenshuis, zonder wifi, de warmtepomp te monitoren (sturen met de CZTAW wil ik niet).
Ik heb de indruk, maar vertel me vooral als dat niet zo is, dat mijn setup daar nu aan voldoet: Large Heishamon in de CNCNMODE poort. CZTAW met de CN-CNT kabel in de Heishamon.

Ik heb de warmtepomp op Direct gezet via de CZTAW en ga niet meer sturen via de CZTAW. Enkel nog monitoren.

En met deze setup, die - correct me if I'm wrong - volgens het boekje is, krijg ik nog steeds rond de 500 MQTT berichten. Mijn hypothese is: standaard staat de limiet in het Node Red Dashboard op 500 berichten, dat zal vast met ruime marge zijn, dus: in mijn setup gaat er met 500 MQTT berichten per dag nog steeds iets mis. Dat wil zeggen: er lijken nog steeds twee kapiteins op een schip te zijn. Kun je deze redenering volgen?
Excuus, dat was slordig copy/paste werk van mij.

Anyhoe.
Als je voor optie 2 gaat, sluit je de CZ-TAW1 aan op de HeishaMon, en de HeishaMon op de Pana.
In de HeishaMon settings zet je proxy mode aan.

Vervolgens haal je alle ingestelde logica uit de Comfort Cloud App, verwijder je 'm van je devices en vergeet je 'm. Idem met schema's via de controller. --> 2 kapiteins, 1 schip verhaal.
Comfort Cloud gaat via de CZ-TAW dingen op de Pana regelen.
De NodeRed flow ziet dat, is het er niet mee eens en pusht z'n eigen instellingen weer.
Comfort Cloud ziet instellingen op de Pana via de CZ-TAW, is het er niet mee eens en gaat weer dingen via de CZ-TAW op de Pana regelen.
Repeat until MQTT = 500.

Met "Direct gezet via de CZTAW" bedoel je dan; in de Aquarea Service Cloud, in de operation setup, "water temp for heating"?
Zo ja, dat heeft niet de maken met een aansturing via de CZTAW.
Zo nee, doe es een screenshot?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:13
Hi All, mag ik even zeggen dat ik het node red dashobard echt tof vind dikke credit daarvoor (nogmaals al door meerdere complimenten over gemaakt maar dit soort dingen moet je gewoon blijven herhalen).

Na wat gekloot vanuit mijn kant omdat ik de weg niet goed wist heb ik dat werkend en ben daar happy mee. nu vraag ik me af om soft start te gaan gebruiken is het aan te raden de netatmo thermostaat toe te voegen of kan dit ook zonder dit te doen? De controller hangt er nu eigenlijk als afstandbediening en muurdecoratie dus de temperatuur begrenzin is gedaan door Netatmo.

Ik heb voor nu soft start even aangezet om eens te kijken wat het doet en omdat ik nieuwsgierig ben ernaar

[ Voor 8% gewijzigd door Fantastic_fox op 15-01-2026 17:53 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:59
Fantastic_fox schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:53:
Hi All, mag ik even zeggen dat ik het node red dashobard echt tof vind dikke credit daarvoor (nogmaals al door meerdere complimenten over gemaakt maar dit soort dingen moet je gewoon blijven herhalen).

Na wat gekloot vanuit mijn kant omdat ik de weg niet goed wist heb ik dat werkend en ben daar happy mee. nu vraag ik me af om soft start te gaan gebruiken is het aan te raden de netatmo thermostaat toe te voegen of kan dit ook zonder dit te doen? De controller hangt er nu eigenlijk als afstandbediening en muurdecoratie dus de temperatuur begrenzin is gedaan door Netatmo.

Ik heb voor nu soft start even aangezet om eens te kijken wat het doet en omdat ik nieuwsgierig ben ernaar
Het is inderdaad geweldig werk dat @edterbak heeft geleverd en constant blijft ontwikkelen & onderhouden! d:)b

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:10
alcx schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:35:
[...]

voor zover ik het snel heb gelezen heb ik deze aanpak ook (op een M TCAP alleen buiten unit). Ik gebruik node-red nu niet, maar dat werkte prima. Ik wacht even tot de nieuwe versie stabiel is en dan ga ik weer over.
Ik heb Node-Red wel draaien en verder gewoon een WAR regeling (CCC) op de WP, waarbij ik de CZTAW nog wat toegang tot de service cloud verschaft.
CZTAW -> Heishamon proxy poort -> CN-CNT -> WP
Pagina: 1 ... 128 129 Laatste