In jouw quote vergeet je het eerste deel van de instructie, die relevant is voor mij, want ik heb het large model heishamon:Nnoitra schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:43:
[...]
Ja, nu. Maar vanaf maandag tot dat moment niet.
En het kwartje lijkt nog niet gevallen te zijn. Het gaat niet om het aantal MQTT berichten en of dat veel of erg is.
Het gaat er om dat je niet 2 kapiteins op 1 schip wilt hebben.
En de instructie zegt ook duidelijk:
[...]
Dus maak een keuze;
1) Gebruik de CZ-TAW1 in combinatie met de Comfort Cloud voor besturing en de HeishaMon voor alleen monitoring in 'Listen/Monitor only'.
2) Gebruik de HeishaMon voor monitoring en besturing, en doe niets met de CZ-TAW1/Comfort Cloud qua besturing.
"On the large model you can connect the CZ-TAW1 directly to the heishamon board proxy port. It forwards the requests from the CZ-TAW1 to the heatpump and back. This allows you to use the heishamon software and the CZ-TAW1 together. However for the smaller model, if you want to keep using [...]"
Ik wil optie 2: "Gebruik de HeishaMon voor monitoring en besturing, en doe niets met de CZ-TAW1/Comfort Cloud qua besturing." De cloud biedt namelijk de mogelijkheid om ook buitenshuis, zonder wifi, de warmtepomp te monitoren (sturen met de CZTAW wil ik niet).
Ik heb de indruk, maar vertel me vooral als dat niet zo is, dat mijn setup daar nu aan voldoet: Large Heishamon in de CNCNMODE poort. CZTAW met de CN-CNT kabel in de Heishamon.
Ik heb de warmtepomp op Direct gezet via de CZTAW en ga niet meer sturen via de CZTAW. Enkel nog monitoren.
En met deze setup, die - correct me if I'm wrong - volgens het boekje is, krijg ik nog steeds rond de 500 MQTT berichten. Mijn hypothese is: standaard staat de limiet in het Node Red Dashboard op 500 berichten, dat zal vast met ruime marge zijn, dus: in mijn setup gaat er met 500 MQTT berichten per dag nog steeds iets mis. Dat wil zeggen: er lijken nog steeds twee kapiteins op een schip te zijn. Kun je deze redenering volgen?