Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 81 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:14
Ik heb V23.02 nu een uurtje draaien, fijn dat 't COOL setpoint nu in Softstart grafiek en op Home te zien zijn (y) !

Als ik 't COOL setpoint verlaag (tot onder de ondergrens) krijg ik in de log te zien:
13/06 10:54:46 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: NaN (unknown)

Nog even een observatie: de PumpSpeed functie werkt voor Cool prima (namelijk net als voor Heat) (y)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:58
blb4 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:37:
Ik heb V23.02 nu een uurtje draaien, fijn dat 't COOL setpoint nu in Softstart grafiek en op Home te zien zijn (y) !

Als ik 't COOL setpoint verlaag (tot onder de ondergrens) krijg ik in de log te zien:
13/06 10:54:46 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: NaN (unknown)
Ja, dit had ik ook gezien. maar zodra ik weer boven setpoint lower limit kwam was het weg en kwam het niet meer terug. Ik had er naar gekeken, maar snapte niet waar het vandaan komt.
Maar nu ik niet de enige ben, moet ik er verder in duiken.
Nog even een observatie: de PumpSpeed functie werkt voor Cool prima (namelijk net als voor Heat) (y)
Cool >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Beetje kort van geheugen, maar ik geloof dat als je de Node-Red flow 'Deployed' tijdens verwarmen dat de WP gewoon bleef doorlopen. Nu met koelen valt mij op dat hij altijd uit gaat. Moet altijd weer even Heat pump power weer op on zetten. Feature of Bug(je)?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-05 16:28
Weer eens een vraagje ;).

Mijn WP begon net toen ik hem handmatig aanzette aan een DHW run. Ik had hem namelijk op COOL+DHW staan. Maar ik heb ingesteld dat hij pas een DHW run moet doen als hij op 39 graden is (ingesteld bij de Custom Functions op home). Maar klopt het dat dat genegeerd wordt, wanneer ik DHW mode ook aan heb staan op de pomp? Dus dat ik hem eigenlijk alleen op cool mode moet zetten omdat dan pas de custom function werkt. Hieronder de log van mqtt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
20/06 19:17:48 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, restoring quiet mode to level undefined
20/06 19:02:48 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 140 (pump speed)
20/06 19:02:48 - Compressor: running
20/06 19:02:48 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 140 (40%) (DHW)
20/06 19:02:48 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (15 minutes)
20/06 18:59:48 - Quiet mode manager: Detected 3-way valve set to DHW. Disabling the quiet mode function during DHW. Restored to level undefined
20/06 18:59:42 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)

Daarnaast misschien een improvement of gewoon wat ideeen.
Koelen werkt hier echt goed, dat gaat lekker. Wat op zich nog mooi zou zijn is dat de WP ook aan/uit kan gaan. Voor het koelen is het niet noodzakelijk dat hij de hele dag aan staat zegmaar.
Dus zou het net zoiets kunnen als bij het verwarmen, dus aan/uit op basis van de binnentemperatuur. Of een stap verder zou zijn: op basis van het weer. Een uur voor het koudste punt in de nacht aan gaan en als de run klaar is, weer uit bijv. Dat is natuurlijk alleen voor de mensen die niet een hele dag draaien.

Ik weet niet hoe anderen dat doen? Ik zie namelijk ook zoiets voor me met de sterilisatierun. Dat je die inplant op 1 keer in de week of 2 weken (net wat je wil) en dat hij op basis daarvan kijkt naar de warmste dag in die periode. Dat is in de zomer niet zo belangrijk, maar wel in de winter. Zo doe je die altijd op de meest gunstige dag. Zo kan je dat ook doen met koelen, om op het meest gunstige moment te koelen en dan hoeft je pomp niet veel meer stroom te verbruiken op een hete dag.

Zomaar even wat ideeen ;).

[ Voor 19% gewijzigd door Krilo_89 op 20-06-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Ik heb wat zitten knutselen met de Cool functie. Ik heb Dew Point Delta toegevoegd ('t verschil in graden dat ik wil hebben tussen Cool Setpoint en Dew Point) en laat daarmee automatisch 't Cool Setpoint bepalen. Werkt nu goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaQo3gM_cFBjQj4U2s53_CDGrTA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FlzPWMRAoEAzheHxJqQ9bXqL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPaS_EmAOrdacdvgEyU5lH2ik10=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KyblVR6Xf9tnEFcdxqBgHKhN.png?f=fotoalbum_tile
Ik heb een functie Store BLB_DewPoint_Delta toegevoegd die DewPoint_Delta bewaard:
msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(0);
msg.payload = parseFloat(msg.payload);
msg.topic = 'BLB_DewPoint_Delta';
global.set("BLB_DewPoint_Delta", msg.payload, "file");
return msg;
Ik heb de functie Cool Chart data wat aangepast:
msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(1);
var RH = context.get('RH');
var T = context.get('Temperature');
var dew_point_delta = global.get('BLB_DewPoint_Delta', "file");

if (msg.topic == "RH"){ context.set('RH',msg.payload); if (T===undefined) {return null;}}
if (msg.topic == "Temperature") {context.set('Temperature',msg.payload);if (RH===undefined) {return null;}}

if (RH !== undefined && T !== undefined){
var A = Math.log(RH / 100) / Math.log(2.718282) + 17.62 * T / (243.12 + T); // BLB 20230405 corrected Td calculation
var Td = 243.12 * A / (17.62 - A);
var TOP24_Cool_Delta = global.get('TOP24_Cool_Delta',"file");

msg.payload = Td;
msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(1);

let msg1={}; // DewPoint
let msg2={}; // Temperature
let msg3={}; // Lower limit for setpoint

msg1.payload = Td;
msg1.payload = Number(msg1.payload).toFixed(1);
msg1.payload = parseFloat(msg1.payload);
msg1.topic = "Dew Point (°C)";
flow.set("dew_point",msg1.payload);

msg2.payload = T;
msg2.payload = Number(msg2.payload).toFixed(1);
msg2.payload = parseFloat(msg2.payload);
msg2.topic = "Temperature"

msg3.payload = Td + dew_point_delta;
msg3.payload = Number(Math.round(msg3.payload));
if (msg3.payload < 12) { msg3.payload = 12; }
msg3.payload = parseFloat(msg3.payload);
msg3.payload = Math.ceil(msg3.payload);
msg3.topic = 'Setpoint lower limit';

return [[msg1,msg2,msg3],msg,msg3];
}
Ik heb de functie Cool Function wat aangepast:
var TOP24_Cool_Delta = global.get('TOP24_Cool_Delta',"file");
var Z1_Cool_Request_Temp = global.get("Z1_Cool_Request_Temp");
var dew_point = flow.get("dew_point");
var dew_point_delta = global.get('BLB_DewPoint_Delta',"file");

if (TOP24_Cool_Delta !== undefined && Z1_Cool_Request_Temp !== undefined && dew_point !== undefined && dew_point_delta !== undefined)
{
//dew_point = dew_point.payload;
msg.payload = msg.payload - 1; // blb 20230619 added
if (msg.payload >= (dew_point + dew_point_delta))
{
if (msg.payload < 12) {msg.payload = 12;}
return msg; }
else {
msg.payload = (dew_point + dew_point_delta);
msg.payload = Math.round(msg.payload); // blb 20230619 was Math.ceil

if (msg.payload < 12) { msg.payload = 12; }
return msg; }
}
else {
if (msg.payload < 12) { msg.payload = 12; }
if (msg.payload == undefined) { msg.payload = 15; }
return msg;}

Nu 't nog ff ombouwen zodat ik 't op mijn Personal page heb en goed samenwerkt met de standaard versie......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:36
Mij is het opgevallen dat na 5-10 minuten na een reboot mijn cool requests NaN zijn als ik een ander cool setpoint wil aangeven. iemand dit ook opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
djoenez schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:30:
Mij is het opgevallen dat na 5-10 minuten na een reboot mijn cool requests NaN zijn als ik een ander cool setpoint wil aangeven. iemand dit ook opgevallen?
Ja, ik heb ook een hoop NaN’s gezien. Ik heb dit opgelost door in de flow alleen de dewpoint waarde te bewaren ipv de gehele message. Bij mij bleek dat er soms een hele array met de history werd opgeslagen waardoor deze NaN’s optraden.

@edterbak , ik was er nog niet aan toe gekomen hier een bugreport van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De buitentemperatuur heeft er nu voor gezorgd dat cool mode ook aan staat. Maar lange runs zie ik niet.

Kamertemp is 25 graden. Setpoint is 20.

@blb4 draait ie bij jou continu met koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:45:
De buitentemperatuur heeft er nu voor gezorgd dat cool mode ook aan staat. Maar lange runs zie ik niet.

Kamertemp is 25 graden. Setpoint is 20.

@blb4 draait ie bij jou continu met koelen?
Nee, niet. 't dauwpunt ligt nu behoorlijk hoog, mijn Cool Setpoint is daarom 16 graden. Runs zijn nu maar zo'n 18 tot 20 minuten en 1 run per 3 kwartier. Binnentemperatuur is wel dalende na 't aanzetten, we zitten nu op 23 graden wat voor ons prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah check... Heb runs van drie uur nu. Zie nog niet echt effect op de temperatuur in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sinds gisteravond 20:00 heb ik 1 run van 103 minuten... Beetje lafjes toch?

Dt nu verlaagd van 5 naar 3.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ik heb Cool Delta op 2 graden. Cool setpoint nu op 15 graden, 1,5 graad boven dauwpunt. Beetje te laag eigenlijk, WP schakelt af 1,5 graden onder setpoint = dauwpunt.... Doe dat in de hoop toch ff een langere run te krijgen en de temperatuur binnen nog wat lager....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@blb4 Dank voor het delen van de code. Ik ben er naar aan het kijken.

Waar komt die 12 C vandaan die je gebruikt als grens?

@djoenez Ik heb die NaN waarde heel af en toe ook voorbij zien komen. Ik moet de oorzaak hiervan nog achterhalen.

Persoonlijk verbaasd het mij niet dat we korte runs zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:04:
Want? Capaciteit zat hier ;)

Zie nu met lagere dT ook wat vaker runs. Laatste 150 minuten nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Want? Capaciteit zat hier ;)

Zie nu met lagere dT ook wat vaker runs. Laatste 150 minuten nu.
In jouw geval dan.
De meeste mensen hebben een afgifte systeem dat gebouwd is op je huis warm maken.
Dus wat radiatoren, vloerverwarming misschien. Veelal systemen die alleen door vrije convectie werken.

Ik verwacht niet dat de gemiddelde burger met geforceerde ventilatie in de weer is langs de radiatoren of vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Is dit wat je wil? Volgens mij klopt dit (ongeveer) met wat je hebt gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8laazDbvYxppkpMDRqd6Yhm6oeA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/28LRYWRTKmyHO5VmwiQV4i7g.png?f=fotoalbum_large

De safety margin gaat van minimaal 1.5 tot 10

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 26-06-2023 00:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:04:
@blb4 Dank voor het delen van de code. Ik ben er naar aan het kijken.

Waar komt die 12 C vandaan die je gebruikt als grens?

@djoenez Ik heb die NaN waarde heel af en toe ook voorbij zien komen. Ik moet de oorzaak hiervan nog achterhalen.

over die 12 graden: ik heb wat zitten fröbelen met de code, die 12 graden is een soort fail save, b.v. als er geen waarden van de sensor komt, zodat 't setpoint in elk geval nooit lager dan 12 graden uitkomt. Ik injecteer ook de waarde 12 (graden) elke 10 minuten om de Cool functie te laten checken of 't setpoint nog wel Dewpoint + dewpoint delta is. Kan vast allemaal netter.

over die NaN had ik nog wat geschreven: jij schreef 't gehele msg weg [flow.set("dew_point",msg1);] en haalde daar later weer 't dewpoint uit met [var dew_point = flow.get("dew_point.payload");]

wat mij opviel in de context is dat de variabele dew_point een array was met x verschillende messages. Hierdoor gaf [var dew_point = flow.get("dew_point.payload");] NaN als waarde.

Omdat ik niet helemaal 't nut zag van 't opslaan van 't msg ipv alleen de payload heb ik deze 2 veranderd in resp;
en

sindsdien werkt 't goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:18:
[...]

over die 12 graden: ik heb wat zitten fröbelen met de code, die 12 graden is een soort fail save, b.v. als er geen waarden van de sensor komt, zodat 't setpoint in elk geval nooit lager dan 12 graden uitkomt. Ik injecteer ook de waarde 12 (graden) elke 10 minuten om de Cool functie te laten checken of 't setpoint nog wel Dewpoint + dewpoint delta is. Kan vast allemaal netter.

over die NaN had ik nog wat geschreven: jij schreef 't gehele msg weg [flow.set("dew_point",msg1);] en haalde daar later weer 't dewpoint uit met [var dew_point = flow.get("dew_point.payload");]

wat mij opviel in de context is dat de variabele dew_point een array was met x verschillende messages. Hierdoor gaf [var dew_point = flow.get("dew_point.payload");] NaN als waarde.

Omdat ik niet helemaal 't nut zag van 't opslaan van 't msg ipv alleen de payload heb ik deze 2 veranderd in resp;
en

sindsdien werkt 't goed.
Dank,
die regel had ik inmiddels ook al gevonden. Echter precies andersom opgelost.. hahaha..
Maar je hebt gelijk. Het voegt niks to het topic ook op te slaan. Dat was waarom het een array werd kennelijk.

Maar ik ben het eigenlijk wel met je eens. ik gooi het ook zo om als je zegt.

De injectie check. daar was ik ook al mee bezig.

Als er geen waarde van de sensor komt, dan zal de correctie functie niet werken en wordt het setpoint (via toggles) rechtstreeks doorgestuurd als setpoint. Dit lijkt mij de enige juiste weg.

Ik kan wel een extra custom ondergrens inbouwen.. als dat is wat handig gevonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@edterbak ja, ik denk 't wel. Die safety margin lijkt er goed uit te zien; is 't ook zo dat 't setpoint dan automatisch meebeweegt met 't dewpoint? Dus dat 't setpoint continue wordt aangepast naar dewpoint + safety margin in de situaties dat 't dewpoint hoger wordt maar ook als 't dewpoint lager wordt?

Deze regelwens komt bij mij voort uit 't feit dat koelen - zoals jij hierboven ook al aangeeft - een stuk lastiger is dan verwarmen en je dus eigenlijk altijd met zo laag mogelijke temperatuur koelt. Hoe hoger 't setpoint hoe sneller de WP gaat pendelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:26:
[...]

Dank,
die regel had ik inmiddels ook al gevonden. Echter precies andersom opgelost.. hahaha..
Maar je hebt gelijk. Het voegt niks to het topic ook op te slaan. Dat was waarom het een array werd kennelijk.

Maar ik ben het eigenlijk wel met je eens. ik gooi het ook zo om als je zegt.

De injectie check. daar was ik ook al mee bezig.

Als er geen waarde van de sensor komt, dan zal de correctie functie niet werken en wordt het setpoint (via toggles) rechtstreeks doorgestuurd als setpoint. Dit lijkt mij de enige juiste weg.

Ik kan wel een extra custom ondergrens inbouwen.. als dat is wat handig gevonden wordt.
Top! Een goed (fail safe) operatie als de sensor(s) geen waarde geven is zoals je ook voor andere sensors doet natuurlijk zeer gewenst, een aantal hangen via diverse andere systemen een HA dus afhankelijk van van alles.

Ik denk dat een custom ondergrens wel prettig is (een veilige gedachte). De WP zelf gaat niet lager dan 5 graden, er zou dus sowieso niet lager dan 5 uitgestuurd moeten worden maar ik kan me voorstellen dat 't fijn is om deze ondergrens zelf aan te kunnen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:41:
[...]

Top! Een goed (fail safe) operatie als de sensor(s) geen waarde geven is zoals je ook voor andere sensors doet natuurlijk zeer gewenst, een aantal hangen via diverse andere systemen een HA dus afhankelijk van van alles.

Ik denk dat een custom ondergrens wel prettig is (een veilige gedachte). De WP zelf gaat niet lager dan 5 graden, er zou dus sowieso niet lager dan 5 uitgestuurd moeten worden maar ik kan me voorstellen dat 't fijn is om deze ondergrens zelf aan te kunnen geven.
Quick question
Is het nuttig om aan de waarde van luchtvochtigheid een time-stamp te hangen? dat als de waarde ouder is dan 1 of 2 uur, dat deze komt te vervallen?

Theoretisch kan het zo zijn dat de RV van vorige week nog in het geheugen staat, en dat het systeem denkt dat er niks aan de hand is en vrolijk blijft bij sturen op de oude waarde. Dat is het scenario waar ik aan denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:08:
[...]

Quick question
Is het nuttig om aan de waarde van luchtvochtigheid een time-stamp te hangen? dat als de waarde ouder is dan 1 of 2 uur, dat deze komt te vervallen?

Theoretisch kan het zo zijn dat de RV van vorige week nog in het geheugen staat, en dat het systeem denkt dat er niks aan de hand is en vrolijk blijft bij sturen op de oude waarde. Dat is het scenario waar ik aan denk.
Zoiets doe je toch voor eigen roomsensor? Als die een tijdje geen nieuwe waarde geeft dan stap je terug op de internal sensor in de controller? Zou een extra veiligheid zijn idd (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:35
Hallo,

Ik heb een vraag over Auto start DHW optie.

Als ik deze aan zet, gaat dan altijd, ook als WP of DHW mode uit staan, de DHW verwarmd worden?

Zo, ja.

Is het mogelijk om Auto start DHW optie in de sheduler aan/uit te zetten.

Rede: Ik wil graag tussen bepaalde tijd (als er geen warmwater door zonneboiler is of warm water op is) warm DHW water maken.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@blb4 hoe schakel jij tussen hear en cool?

Er lijkt met auto iets niet helemaal top te gaan. Die gaat volgens mij volledig uit van de buitentemperatuur en de daarbij behorende ingestelde omschakeltemperaturen.

Wat op een dag als vandaag dus voor heat mode zorgt terwijl het binnen nog 22 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:48:
@blb4 hoe schakel jij tussen hear en cool?

Er lijkt met auto iets niet helemaal top te gaan. Die gaat volgens mij volledig uit van de buitentemperatuur en de daarbij behorende ingestelde omschakeltemperaturen.

Wat op een dag als vandaag dus voor heat mode zorgt terwijl het binnen nog 22 graden is.
Ik rommel maar een beetje aan :) . Heb nog niet iets gevonden dat hij zonder handmatig instellen helemaal exact doet wat ik wil. Auto + DHW zou theoretisch alles automatisch moeten doen (toch?) maar dat nog niet goed getest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
Met auto denk ik dat de flow minder goed kan omgaan.

Ik ben bijna klaar met het herschrijven van de COOL functie.

Ik denk dat je weinig nog herkent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qbimgp97FltWF-Vpw_NuHrm4ZA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HUDQvoBIwbBNQWr9rcmgV6NR.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBdIwv0BTjKCjmkGDJCJcla6RxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PnMW0OTgUSOsNFCdlvkxRpZ2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door edterbak op 01-07-2023 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik denk bij terugkomst van vakantie ff laatste beta neer te zetten... Maar die is er nog niet ;)

@Maarten69 leef jij ook nog?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:50:
Ik denk bij terugkomst van vakantie ff laatste beta neer te zetten... Maar die is er nog niet ;)

@Maarten69 leef jij ook nog?
Jazeker, maar ik zit een beetje in dubio. Sinds mijn nieuwe job is vrije tijd nog schaarser. Dus wat is verstandig? Is mijn input nog nodig en gewenst @edterbak ?
Of vindt je het ook wel prettig zo alleen weer verder te gaan?
Wat ik mij overigens best kan voorstellen.

Ik lees nog wel dagelijks mee hier overigens. :)

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed te horen dat het goed gaat @Maarten69 d:)b

Mbt het koelen. De logica om te schakelen op buitentemperatuur zoals Panasonic die aanhoudt slaat niet echt ergens op. Beter de binnentemperatuur pakken zou ik zeggen toch.

Erover nadenkend hoe dit volledig te automatiseren inclusief omschakeling in voor en najaar ben ik er nog niet helemaal uit hoe dat zou moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:05:
Met auto denk ik dat de flow minder goed kan omgaan.

Ik ben bijna klaar met het herschrijven van de COOL functie.

Ik denk dat je weinig nog herkent.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:18:
[...]

Jazeker, maar ik zit een beetje in dubio. Sinds mijn nieuwe job is vrije tijd nog schaarser. Dus wat is verstandig? Is mijn input nog nodig en gewenst @edterbak ?
Of vindt je het ook wel prettig zo alleen weer verder te gaan?
Wat ik mij overigens best kan voorstellen.

Ik lees nog wel dagelijks mee hier overigens. :)
Hey Maarten. Goed weer wat tekst van je te zien.

Ik heb het zelf ook vrij druk de laatste tijd. daardoor gaat het nu langzamer aan mijn kant.
In dat opzicht is het niet ideaal hoe we op 2 systemen tegelijk kunnen werken met Node Red. Daar baal ik nog steeds van, en ik heb ook nergens nog een oplossing gelezen. Het is dus nog steeds zo dat we elkaar dan in de weg zitten of blokkeren.

Maar los daarvan, ik wil wel actief bij je neerleggen dat ik inmiddels gezwicht ben voor een knopje "Buy me a coffee" in de github page. Dit heb ik sinds versie 23.00 er op gezet.
Dit omdat familie en vrienden er eigenlijk verbaasd over waren dat ik dat niet had. En ik stiekem eigenlijk nieuwsgierig was/ben naar hoe groot het effect is.

Die buy-me-a-coffee is aan mijn paypal gelinkt. (Hoop gedoe om te regelen)
Maar ik kan mij voorstellen dat je dit niet een fijne situatie vind.
We kunnen het oplossen door een 2e knopje [buy me a coffee] te maken voor jou.

Maar, ik heb tot nu toe wel 2 euro ontvangen, van een ene Joop vd Kist... En inderdaad.. vd kist === ter bak.. voor de oplettende lezer die snapt dat dit een 2e alteregonaam is van mij 8) Een testdonatie :)

Waar ik (na volgende release) aandacht aan wil besteden, is de mogelijkheid van COOL + softstart + RTC functie.
Hier moet ik eerst goed over nadenken in concept. Dit nadenk werk, verkennen zou jij ook kunnen doen.

Voor RTC functie denk ik dat het mogelijk zou moeten zijn de correcties te inverteren. Eventueel een 2e setpoint. Dat zou met relatief weinig inspanning moeten lukken. Maar daar moet dus eerst goed over worden nagedacht.

2 denken beter dan 1. Dus voor het conceptuele werk is het prima mogelijk samen te werken. alleen het daadwerkelijke bouw werk is het lastiger. dat blijft onveranderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
wow.. het werkt. :D

Het setpoint van COOL had ik ingesteld op 12.
Je ziet het setpoint mee schuiven bij (1) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24XmGDE1JqDMEs82dbKei045vis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wy187a2bjJfV0I93k9o3QPbj.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:04:
wow.. het werkt. :D

Het setpoint van COOL had ik ingesteld op 12.
Je ziet het setpoint mee schuiven bij (1) [Afbeelding]
Ik heb net een pot koffie voor je klaar gezet om weer op te warmen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:06:
[...]

Ik heb net een pot koffie voor je klaar gezet om weer op te warmen (y)
Jezus man... O+ _/-\o_
te gek kan ook hoor ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:11:
[...]

Jezus man... O+ _/-\o_
te gek kan ook hoor ..
Wacht maar tot je al mijn feature requests ziet met 't verzoek die ff snel te implementeren _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mbt softstart en koelen; ik zie hem eigenlijk vrijwel altijd rustig op 19hz pruttelen in koelmodus. Moet er eens op letten of ie hoger start.

Ook koffie onderweg. Hoewel het meer tijd is voor een biertje ;)

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 03-07-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:19:
Mbt softstart en koelen; ik zie hem eigenlijk vrijwel altijd rustig op 19hz pruttelen in koelmodus. Moet er eens op letten of ie hoger start.

Ook koffie onderweg. Hoewel het meer tijd is voor een biertje ;)
Bij mij start hij wel altijd hoger, rond 35 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:14:
[...]

Wacht maar tot je al mijn feature requests ziet met 't verzoek die ff snel te implementeren _/-\o_
:o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:23:
[...]

Bij mij start hij wel altijd hoger, rond 35 Hz.
35 is prima om te starten toch? met heat zie ik vaak 45+.
Maar het hangt ook van je cool delta af. Ik heb deze op 1 staan. Dit zorgt er denk ik voor dat de delta tussen in/uit klein blijft. Dus doet hij het rustig aan, maar pompsnelheid soms wat hoger. Wat mij prima lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik zie dat het COOL setpoint continue aangepast wordt adhv de logica. Ook als COOL modus niet actief is.

Zal ik de setpoint aanpassingen (vanuit de functie) blokkeren als er geen COOL in de operatingmode zit?
Alleen doorvoeren bij handmatige aanpassingen via GUI. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:16:
Ik zie dat het COOL setpoint continue aangepast wordt adhv de logica. Ook als COOL modus niet actief is.

Zal ik de setpoint aanpassingen (vanuit de functie) blokkeren als er geen COOL in de operatingmode zit?
Alleen doorvoeren bij handmatige aanpassingen via GUI. ?
Da's altijd een beetje een dilemma. Ik vind 't altijd wel handig om in 't dashboard waardes te zien wijzigen zoals in dit geval 't berekende cool setpoint. 't heeft echter niet zo veel zin om deze steeds wisselende waarde naar de WP te sturen als je geen Cool actief hebt.

Dat zou mogelijk de logica kunnen zijn: Heat en Cool setpoint (of heat shift) wel altijd berekenen in 't dashboard maar wijzigingen alleen via MQTT naar Heishamon sturen als de desbetreffende functie (Heat of Cool) in de OM zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:10:
[...]

35 is prima om te starten toch? met heat zie ik vaak 45+.
Maar het hangt ook van je cool delta af. Ik heb deze op 1 staan. Dit zorgt er denk ik voor dat de delta tussen in/uit klein blijft. Dus doet hij het rustig aan, maar pompsnelheid soms wat hoger. Wat mij prima lijkt.
't is een stuk rustiger dan bij Heat. Maar ik ben benieuwd wat @MikeyMan heeft gedaan om 'm nog lager te laten starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 01:25:
[...]

Da's altijd een beetje een dilemma. Ik vind 't altijd wel handig om in 't dashboard waardes te zien wijzigen zoals in dit geval 't berekende cool setpoint. 't heeft echter niet zo veel zin om deze steeds wisselende waarde naar de WP te sturen als je geen Cool actief hebt.
Daarbij komt ook dat ik er voor gekozen heb om de TOP uitlezingen in het dashboard te laten zien, en niet de setpoints die gevraagd worden. Dus alleen als een uitgestuurde setpoint overgenomen is en bevestigd wordt via een update via TOPxx. Op deze mannier dacht ik 'handig' altijd de werkelijke waarde op het dashboard te kunnen presenteren, zei het met een delay van 5-10 seconden.
Deze werkwijze heb ik op meerdere plekken zo gebouwd.
Het zien van de gewenste / gevraagde waarde is daarmee niet direct zichtbaar.
Dat zou mogelijk de logica kunnen zijn: Heat en Cool setpoint (of heat shift) wel altijd berekenen in 't dashboard maar wijzigingen alleen via MQTT naar Heishamon sturen als de desbetreffende functie (Heat of Cool) in de OM zit.
Wel berekenen, niet uitsturen. Klinkt do-a-ble

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:14:
[...]

't is een stuk rustiger dan bij Heat. Maar ik ben benieuwd wat @MikeyMan heeft gedaan om 'm nog lager te laten starten.
Niks eigenlijk. Maar moet er even in duiken of ie niet stiekem ook hoger begint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-06 09:47
blb4 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Start bij mij ook met 34 Hz, loopt na verloop van tijd terug naar 19/20, flow begint bij 27 en zakt later naar ca 21 liter. Waar ik wel tegen aan loop is de gebrekkige buisisolatie in de kruipruimte.
Dauwpunt ligt hier natuurlijk veel hoger dan in de woonkamer. Resultaat veel condens. Zit eraan te denken ook temp/ hygrometer in de kruipruimte te installeren en deze als ondergrens te gebruiken
Wanneer iemand daar nog een gouden tip heeft, ben ik zeer erkentelijk. De 32 mm leidingen zijn nu geisoleerd met 13 mm dikte Thermaflex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Pietjebel10 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Start bij mij ook met 34 Hz, loopt na verloop van tijd terug naar 19/20, flow begint bij 27 en zakt later naar ca 21 liter. Waar ik wel tegen aan loop is de gebrekkige buisisolatie in de kruipruimte.
Dauwpunt ligt hier natuurlijk veel hoger dan in de woonkamer. Resultaat veel condens. Zit eraan te denken ook temp/ hygrometer in de kruipruimte te installeren en deze als ondergrens te gebruiken
Wanneer iemand daar nog een gouden tip heeft, ben ik zeer erkentelijk. De 32 mm leidingen zijn nu geisoleerd met 13 mm dikte Thermaflex.
Ik snap technisch het probleem.
Maar is het in de praktijk een probleem als er daar in de kruipruime wat vocht van de leiding af druppelt en in de kruipruimte ligt?
de vochtigheid zal niet omhoog gaan in de ruimte, omdat absoluut gezien er geen vocht bij /af gaat.

Stel de vraag alleen. Ik weet niet of dit een probleem is. Ik zou er zelf absoluut niet van wakker liggen.
In ons dorp is de kruipruimte toch al vaak vochtig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak en in het verlengde daarvan... Als je het probleem opgelost hebt, hoeveel koeling blijft er dan voor je huis nog over?

Inmiddels de Shelly plus HT sensor binnen. Leuk ding met e-paper schermpje.

Ben hem nu ff aan het calibreren. En dan toevoegen aan de flow :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Hoe bedoel je precies?
Welk probleem opgelost?
Hoeveel koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:14:
@MikeyMan
Hoe bedoel je precies?
Welk probleem opgelost?
Hoeveel koeling?
Als je uit zou gaan van het vochtpercentage in de kruipruimte, ben je wel van je condensatie in de kruipruimte af, maar hou je een veel te hoog percentage aan voor de woning. Dus minder koelcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:33:
[...]

Als je uit zou gaan van het vochtpercentage in de kruipruimte, ben je wel van je condensatie in de kruipruimte af, maar hou je een veel te hoog percentage aan voor de woning. Dus minder koelcapaciteit.
O, zo. Ja. Nu snap ik je.
Ik denk ook dat je hierover gelijk hebt.

Als ik aanneem dat het in de kruipruimte altijd vochtiger is... Dan is de range qua laagste koelwater-temperatuur en stuk kleiner. Precies. Goed punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-06 09:47
edterbak schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:02:
[...]

O, zo. Ja. Nu snap ik je.
Ik denk ook dat je hierover gelijk hebt.

Als ik aanneem dat het in de kruipruimte altijd vochtiger is... Dan is de range qua laagste koelwater-temperatuur en stuk kleiner. Precies. Goed punt
Normaal is mijn kruipruimte namelijk droog, bodem afgedekt met Tonzon folie en vloer geisoleerd met PU, ventilatie gaten overal aangebracht. Nu is het vochtig geworden druppels hangen aan de buizen en vloerfolie is vochtig, ik zal eens gaan kijken wat de impact is wanneer ik de 32mm buizen nog verder/beter ga isoleren.
Kan er gemakkelijk bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog iets om over na te denken: een temperatuur instelling tot waar heat mode mag worden ingesteld. En eentje vanaf waar cool modus mag worden ingezet.

Had gisteren een cool run terwijl het binnen 21 graden was. Resultaat is vooral koude voeten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Haha.. ja. eigenlijk zoek je een AUTO modus...

:*)

Oh wacht even.
...

Waar heb ik dat al eens gezien
_O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:05:
@MikeyMan
Haha.. ja. eigenlijk zoek je een AUTO modus...

:*)

Oh wacht even.
...

Waar heb ik dat al eens gezien
_O- _O-
Ja ware het niet dat die op buitentemperatuur schakelt :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wie dat bedacht heeft ook :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Pietjebel10 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:24:
[...]

Normaal is mijn kruipruimte namelijk droog, bodem afgedekt met Tonzon folie en vloer geisoleerd met PU, ventilatie gaten overal aangebracht. Nu is het vochtig geworden druppels hangen aan de buizen en vloerfolie is vochtig, ik zal eens gaan kijken wat de impact is wanneer ik de 32mm buizen nog verder/beter ga isoleren.
Kan er gemakkelijk bij
Okay, ja. Dat is dan inderdaad een situatie die je het beste kunt voorkomen.

Het gekke is ook, ventillatie aanbrengen lijkt soms handig, maar kan ook tegen je werken.
Leuke anekdote...
Bij mij op het werk was ooit een waterlekkage. Dikke laag water in een gang met vloerbedekking. Doordrenkt natuurlijk.
Hadden ze een profi elektrische luchtdroger in de gang gezet. Zo een ding met een paar liter vochtopvang.
Om het drogen sneller te laten gaan de deur open gezet... 8)7 8)7
Na 2 dagen was de vloer natuurlijk nog steeds drijfnat. Met de deur open een onbeperkte aanvoer van vocht in de lucht, waardoor de vochtopvang continue behoorlijk bleef druppelen....
Duurde even voor ze dat door hadden ghehehee... |:( En dan werk ik bij een technisch bedrijf... }:O

(Blijf het een mooi verhaal vinden...)

Anyway...

Ik zou je verwarm/koel-systeem van de gehele woning niet laten afhangen van de kruipruimte. Dat klinkt onlogisch. Als je goed bij de leidingen kunt komen en ze isoleren, is dat de beste oplossing. :)
Of ... theoretisch.... de kruipruimte helemaal hermetisch afsluiten en de lucht nog droger maken dan de onderkant van mijn over over overgrootmoeder. Dan kan er niks condenseren ook :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik zit na te denken over de COOL <> HEAT modus .. schakelen er tussen.

Onderstaande plaatje heeft 1 grens voor de kamer temperatuur.
Ik zit ook te denken aan of de buiten temperatuur een invloed / voorwaarde moet zijn.
Dus alleen als het warm binnen is, en de buitentemperatuur boven X graden is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4IHqorliWtxPzsERjUHVNXx4mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38uKyWOwJy4DDLQlnAUEhYc1.png?f=fotoalbum_large

Wat is jullie idee hier bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:59:

Ik zit ook te denken aan of de buiten temperatuur een invloed / voorwaarde moet zijn.

[Afbeelding]

Ik probeer met je mee te denken:
Op zich is de gedachte van de auto functie van de WP natuurlijk aardig, een hysterese met 2 (buiten)temperaturen is waarbij de WP van Heat -> Cool omschakelt op Th en van Cool -> Heat op Tl. In de praktijk werkt dat niet goed omdat de temperatuur in huis flink uit de pas kan lopen bij de binnentemperatuur. Het is dus zeker nuttig om de binnentemperatuur er bij te betrekken. Maar in de winter voelt 't wel anders dan in de zomer. Wij vinden in de winter (eigenlijk: gedurende 't stookseizoen) 19 graden prima, 20 graden al echt warm en hoger niet fijn. In de zomer is 20 - 22 graden geen enkel probleem en begint 't wat onaangenaam te worden vanaf 24 graden. Dit geeft denk ik ruimte voor een hysterese op basis van binnentemperatuur, bij mij zou Tbh 23 graden 't moment kunnen zijn om Cool actief te zetten en Tbl 18 graden 't moment zijn om weer Heat actief te zetten. Mogelijk in combinatie met een eenvoudige schakelaar met 3 standen "stookseizoen"/"uit"/"koelseizoen".

Wat bij mij (nu in elk geval nog) wel een rol speelt is dat koelen weinig vermogen heeft en je dus eigenlijk vooruit moet kijken op basis van de verwachtingen. Dit ga je denk ik niet oplossen met alleen de huidige binnen/buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Zon schijnt (de lucht is blauw :)), accu is vol dus de Solar²DHW maar weer eens aangeslingerd. Ik verwachtte eigenlijk dat de compressor aan zou gaan maar 't 1,5 kW element in de Tank is aangegaan. Hoe komt dit? Is dit nog te Tweaker (eerst tot ~ 57 graden op de compressor) of kan dat niet? Of is dat niet wenselijk?
Ttank was 49 graden, Tsetpoint 63 graden.

En dan nog: de Energie grafiek geeft aan 3kW, ik neem aan dat dit van TOP40 en TOP41 afkomt, die geven beide 3000 W aan. Iemand enig idee hoe dit komt? Is dat default gedrag van de WP? Als dat zo is kan er mogelijk van een S0 meter worden uitgegaan ipv TOP 40/41?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 13:26
vandaag ook eens een testje gedaan met koelen setpoint op 18 graden gezet 15 graden was het douwpunt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
08/07 16:53:42 - Compressor: stopped
08/07 16:53:28 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (GUI)
08/07 16:43:40 - MQTT Command: SetFloorCoolDelta: 1 (unknown)
08/07 16:42:36 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 20 (unknown)
08/07 16:42:35 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 18 (unknown)
08/07 16:36:05 - Function - RTC: 1
08/07 16:35:57 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 18 (unknown)
08/07 16:35:29 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 18 (unknown)
08/07 16:32:09 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 18 (unknown)
08/07 15:14:57 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 254 (pump speed)
08/07 15:14:51 - Compressor: running
08/07 15:14:51 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 254 (100%) (HEAT)
08/07 15:13:18 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 20 (unknown)
08/07 15:13:18 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 89 (pump speed)
08/07 15:11:58 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 89 (13%) (Low)
08/07 15:11:54 - Function - SoftStart: 0
08/07 15:11:42 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)

nu springt steeds de setpoint naar 0 graden zoals log hierboven zie ik eigenlijk niet waarom ik heb uiteeindelijk geprobeert de rtc erbij te schakelen maar ook daarna gaat het willekeurig weer naar 0 graden setpoint. iemand een idee?

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:07:
Zon schijnt (de lucht is blauw :)), accu is vol dus de Solar²DHW maar weer eens aangeslingerd. Ik verwachtte eigenlijk dat de compressor aan zou gaan maar 't 1,5 kW element in de Tank is aangegaan. Hoe komt dit? Is dit nog te Tweaker (eerst tot ~ 57 graden op de compressor) of kan dat niet? Of is dat niet wenselijk?
Ttank was 49 graden, Tsetpoint 63 graden.

En dan nog: de Energie grafiek geeft aan 3kW, ik neem aan dat dit van TOP40 en TOP41 afkomt, die geven beide 3000 W aan. Iemand enig idee hoe dit komt? Is dat default gedrag van de WP? Als dat zo is kan er mogelijk van een S0 meter worden uitgegaan ipv TOP 40/41?
Daarom heb ik hem op 54 gezet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:59:

[Afbeelding]

Buitentemperatuur is m.i. minder belangrijk dan binnentemperatuur. Vannacht wordt het weer een graad of 17, terwijl het nu 34 graden is. De koeling mag wat mij betreft gewoon aan blijven staan ;)

Hoe kouder het buiten is, hoe minder energie de WP nodig heeft ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tis hier vandaag max 22,5 geweest in huis. En daalt nu al naar 22.1.

Ik zeg missie geslaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Balans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:59:
vandaag ook eens een testje gedaan met koelen setpoint op 18 graden gezet 15 graden was het douwpunt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
08/07 16:53:42 - Compressor: stopped
08/07 16:53:28 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (GUI)
08/07 16:43:40 - MQTT Command: SetFloorCoolDelta: 1 (unknown)
08/07 16:42:36 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 20 (unknown)
08/07 16:42:35 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 18 (unknown)
08/07 16:36:05 - Function - RTC: 1
08/07 16:35:57 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 18 (unknown)
08/07 16:35:29 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 18 (unknown)
08/07 16:32:09 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 18 (unknown)
08/07 15:14:57 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 254 (pump speed)
08/07 15:14:51 - Compressor: running
08/07 15:14:51 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 254 (100%) (HEAT)
08/07 15:13:18 - MQTT Command: SetZ1CoolRequestTemperature: 20 (unknown)
08/07 15:13:18 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 89 (pump speed)
08/07 15:11:58 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 89 (13%) (Low)
08/07 15:11:54 - Function - SoftStart: 0
08/07 15:11:42 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)

nu springt steeds de setpoint naar 0 graden zoals log hierboven zie ik eigenlijk niet waarom ik heb uiteeindelijk geprobeert de rtc erbij te schakelen maar ook daarna gaat het willekeurig weer naar 0 graden setpoint. iemand een idee?
Ik snap niet echt wat je zegt. In het stukje log zie ik namelijk niet die setpoint 0 terug komen.

Ik zal een kleine verbetering doorvoeren nu, en dan doe ik een upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
ik zal de volgende keer een plaatje bijvoegen, ik zie in het log ook niet wat het terug zet of wanneer maar het staat gewoon weer op setpoint 0 C na een X tijd.
De water temp was in middels al gezakt naar aanvoer 10 graden en 13 graden retour.

Maar kijk uit naar je nieuwste creaties om te testen om te kijken wat dat brengt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik had even netwerk issues. Heishamon ineens offline. (unifi issue)

Maar ben weer up. Ik denk dat er vanavond een upload is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Nieuwe versie beschikbaar

[2023-07-09] v23.03 Stable. Changes:
  • [FIX] Cool function. Complete rewrite of the cool function. I expect no more NaN for sending cool setpoints.
  • [Enhancement] Added manual lower limit for the cool function.
  • [Enhancement] Setpoint changes from cool function will not be sent when heatpump is off, or cool is not in operating mode.
  • [Enhancement] Updated HELP in cool section.
https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Cool!! d:)b Ziet er weer goed verzorgd uit! Ik denk dat 't zo werkt dat ik zelf b.v. een setpoint requested van 12 graden kan aangeven en dat de dewpoint logica er dan voor zorgt dat altijd de laagst mogelijk temperatuur wordt ingesteld als setpoint dus in dit geval 18 graden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adHZRAarqPnhkGzdvNN6mp4j-ZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iLRUxNamPMrVeOqjxG8l7oJg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@blb4 Alles Correct.
Stel hem in op 12 C, en iedere 5 minuten past de functie het setpoint aan. Naar boven en naar beneden toe als kan.

Maar hoe kan het dat jouw grafiek niet geleegd is?
Als je nu as-is op deze inject node drukt. wist de grafiek dan?
Anders even doorverbinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iP2sUwKWl9XjduT8QkrNU3sM4tA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W5ZDzxutvOpuqIPwAnYp3Y44.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 09-07-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:00:

Maar hoe kan het dat jouw grafiek niet geleegd is?
Als je nu as-is op deze inject node drukt. wist de grafiek dan?
Anders even doorverbinden.
Geen idee.... Ik heb net ff op die inject node gedrukt, blijft gewoon staan. Ik had er trouwens ook de rel. luchtvochtigheid bijgezet, vond ik wel handig zo puzzelend, maar niet echt noodzakelijk. 't resultaat (dewpoint) is de echte graadmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Beste is dat je de grafiek even handmatig leegt.
die functie [check] even omzeilen en dan op reset drukken.
Dat je wat extra's in de grafiek zet, maakt niet uit.

Er staat namelijk een paar dingen dubbel in nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Heel vreemd, ik krijg die grafiek met geen mogelijkheid leeg. F_cool gedelete, container opnieuw gestart, browser cache geleegd, andere browser: blijft gewoon staan 8)7

Ik mis trouwens ook een on/of schuifje bij de cool functie, ook raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
welk schuifje? ik heb die niet in het scherm gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:18:
Heel vreemd, ik krijg die grafiek met geen mogelijkheid leeg. F_cool gedelete, container opnieuw gestart, browser cache geleegd, andere browser: blijft gewoon staan 8)7
Gebruik je zoals ik aangaf wel de inject node [RESET] ?

[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 10-07-2023 02:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 02:27:
[...]

Gebruik je zoals ik aangaf wel de inject node [RESET] ?
't is me uiteindelijk gelukt. Ik had de inject node extra verbonden aan de Temperatures grafiek node, dat werkte dus niet. Nadat ik 'm lost had gehaald van de check node wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Car84GVgFZ9KX5nbz9X12AtIig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XJy5EQV2Aowtnfauka1ylZm.png?f=fotoalbum_large

Ik dacht dat er een on/off toggle was voor de Cool functie, maar dat is blijkbaar een hersenspinsel van mij geweest... Tijd voor vakantie denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Mooi zo!
Nu is het wat netter in de legenda van de chart.
Ook zijn de kleurtjes netjes :)

Je extra humidity komt er vanzelf ook bij verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Top! Ook weer up to date.
Mag ik vragen waarom bij de cool pagina de controls rechts staan en de grafiek links?
En op de andere pagina's andersom?

Zie overigens nog een timings-verschil tussen de home page en de RTC/Cool paginas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRiuZyvdookpIgEc_LmBwZTtYJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hJkrWLLbw5ehf9YFoh8kl1v7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar5QuZN9s0BjTcNDUkHJB8xsmVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OfzMYAQ135yIE2Ueh2R2SrUe.png?f=user_large

[ Voor 66% gewijzigd door MikeyMan op 10-07-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:13:
Top! Ook weer up to date.
Mag ik vragen waarom bij de cool pagina de controls rechts staan en de grafiek links?
En op de andere pagina's andersom?

Zie overigens nog een timings-verschil tussen de home page en de RTC/Cool paginas:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, dit zijn de leuke eye-opening berichtjes.
Ik heb daar helemaal niet op gelet. links of rechts. Ghahaha.. 8)
Good one. Zo aangepast.

Wat bedoel je met timing verschil?
Dat de homepage rechtstreeks de temp laat zien (zonder vertraging) en op cool pagina om de 5 minuten een update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Kijk, dit zijn de leuke eye-opening berichtjes.
Ik heb daar helemaal niet op gelet. links of rechts. Ghahaha.. 8)
Good one. Zo aangepast.

Wat bedoel je met timing verschil?
Dat de homepage rechtstreeks de temp laat zien (zonder vertraging) en op cool pagina om de 5 minuten een update?
Ja denk dat dat het inderdaad is. Dacht dat m'n sensor het niet deed omdat ik een afwijking zag t.o.v. het dashboard. Maar op de andere pagina's kwam het wel overeen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ah. ja.
Ik begrijp het.
Voor de cool functie maak ik eigenlijk gebruik van een 5m trigger om de getallen opnieuw te berekenen. dew point en grenzen etc. Dat heeft geen zin om iedere keer te doen als er een nieuwe meetwaarde binnen komt. Bij mij is dat iedere 10-30 seconden. (bizar veel, maar batterij is na 1 mnd nog gewoon 100%.... makes me wonder.. Anyway.

Omdat ik dus niet de grafiek wil laten updaten iedere 10-30 seconden, doe ik dat dus 1x per 5 minuten. (onnodig resources verbruik)
Ik dacht...Als je in de grafiek een ander getal ziet dan er naast in het overzicht, dan geeft dat ook weer dezelfde vraag waar jij nu mee komt.. Waarom is er een verschil.
Ik heb mij alleen niet gerealiseerd dat dit ook zo is tussen Home / Cool pagina.

Maar, ik sta open voor suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:27:
Ah. ja.
Ik begrijp het.
Voor de cool functie maak ik eigenlijk gebruik van een 5m trigger om de getallen opnieuw te berekenen. dew point en grenzen etc. Dat heeft geen zin om iedere keer te doen als er een nieuwe meetwaarde binnen komt. Bij mij is dat iedere 10-30 seconden. (bizar veel, maar batterij is na 1 mnd nog gewoon 100%.... makes me wonder.. Anyway.

Omdat ik dus niet de grafiek wil laten updaten iedere 10-30 seconden, doe ik dat dus 1x per 5 minuten. (onnodig resources verbruik)
Ik dacht...Als je in de grafiek een ander getal ziet dan er naast in het overzicht, dan geeft dat ook weer dezelfde vraag waar jij nu mee komt.. Waarom is er een verschil.
Ik heb mij alleen niet gerealiseerd dat dit ook zo is tussen Home / Cool pagina.

Maar, ik sta open voor suggesties.
Tsjah uiteindelijk is het natuurlijk mierenneuken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Schroom niet met een goed idee he :) :D
Zoals je merkt had ik de olifant in de kamer niet eens opgemerkt... chart links, chart rechts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
Ik wil mij nu eindelijk na het oplossen van de nieuwe vw verdelers gaan oriënteren om solar info in te koppelen.
Nu zie ik in NR wel het stukje/blokje solar In maar hoe kan ik daar de data vanuit bijvoorbeeld mijn slimme meter krijgen. Ik lees deze al uit en kan die data op diverse manieren aanbieden ( op dit moment wordt het al naar influx db weggeschreven)
Koppelen van de p1 poort zou kunnen want daar zit aan een active splitter op alleen bekabeling is lastiger om bij de heishamon te krijgen ( niet onmogelijk)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Het is helemaal niet persee nodig om je gegevens in de Heishamon te duwen.
Het gaat er om dat je de gegevens beschikbaar hebt. Dus ga niet moeilijk denken met kabels trekken enzo als je de informatie al ergens binnen krijgt :) Het is alleen een kwestie van juist doorgeven. Dit kan je een hoop zweet schelen :D

Vraag is...
Hoe komt op dit moment P1 data ergens binnen. Waar en hoe. (welk protocol, welk platform) Domoticz? mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit nog steeds wel te stoeien met de solar functie. Vooral omdat ik nu alsnog elke dag een run heb.
Dit kost wel extra stroom, maar levert weinig op.

Eigenlijk zou je het schakelen van de scheduler hier misschien van afhankelijk moeten maken.
En misschien zelfs ook de solar functie.

Voorbeeld: ik heb instelling op 48 graden staan, met een delta van 6.
Solar gaat naar 54.

Temperatuur was 44 graden op het moment van het bijschakelen door de scheduler. Was wellicht niet nodig geweest om die run vandaag te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
edterbak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:57:
Het is helemaal niet persee nodig om je gegevens in de Heishamon te duwen.
Het gaat er om dat je de gegevens beschikbaar hebt. Dus ga niet moeilijk denken met kabels trekken enzo als je de informatie al ergens binnen krijgt :) Het is alleen een kwestie van juist doorgeven. Dit kan je een hoop zweet schelen :D

Vraag is...
Hoe komt op dit moment P1 data ergens binnen. Waar en hoe. (welk protocol, welk platform) Domoticz? mqtt?
In HomeSeer, aangezien NodeRed op dezelfde host draait kan ik de data op verschillende manieren aanleveren. 1 "webpagina" met daarop een waarde. Ben dan in control of ik het als -xxxx of xxxx ga tonen waarbij dan bij geen teruglevering de waarde 0 wordt. Daarnaast is ook dmv http get een json string met de waarde opvraagbaar. ( staat dan een iets meer in dat alleen die waarde dus met jsonpath is wel de juiste waarde te pakken)

via GET krijg ik de volgende json
code:
1
{"Name":"HomeSeer Devices","Version":"1.1","TempFormatF":false,"Devices":[{"ref":661,"name":"Elektra huidige teruglevering","location":"Slimme meter","location2":"Meterkast","value":1.777,"status":"1,777 kW","device_type_string":"P1","last_change":"\/Date(1689001015023+0200)\/","relationship":4,"hide_from_view":false,"associated_devices":[644],"device_type":{"Device_API":256,"Device_API_Description":"Energy API","Device_Type":1,"Device_Type_Description":"Watts","Device_SubType":0,"Device_SubType_Description":""},"device_type_values":null,"UserNote":"","UserAccess":"Any","status_image":"","voice_command":"","misc":4184,"interface_name":"P1"}]}

value en status hebben weer een leuk , . verschil ;)

[ Voor 27% gewijzigd door The-Source op 10-07-2023 16:59 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Je kunt denk ik het handigste de homeseer laten pushen. Zo blijft alles in sync.

Kan de homeseer de data pushen naar mqtt?

Je kunt zowieso in node red de volgende pallet installeren om te communiceren met homeseer.
https://flows.nodered.org...-homeseer/in/ApJVouYEHOvX

Ik weet niet hoe goed het werkt. Dat zul het moeten proberen.

Met wat geluk kun je hiermee je p1 device zien in NR

Dit device zet je dat op een eigen tab, wp personal, en van dat uit link je naar de p1 in de flow. Zo blijft alles werken na een update

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 10-07-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:08:
Zit nog steeds wel te stoeien met de solar functie. Vooral omdat ik nu alsnog elke dag een run heb.
Dit kost wel extra stroom, maar levert weinig op.

Eigenlijk zou je het schakelen van de scheduler hier misschien van afhankelijk moeten maken.
En misschien zelfs ook de solar functie.

Voorbeeld: ik heb instelling op 48 graden staan, met een delta van 6.
Solar gaat naar 54.

Temperatuur was 44 graden op het moment van het bijschakelen door de scheduler. Was wellicht niet nodig geweest om die run vandaag te doen.
Helpt het om een maximum dhw temperatuur te kunnen ingeven voor de Solar2dhw functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@The-Source, ik gebruik ook veel data vanuit HomeSeer, ik gebruik de "node-red-contrib-homeseer" om data van devices in node red te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
ah ff feedback op de nieuwe versie, helaas dacht ik setpoint springt weer naar 0 C...

totdat ik dacht staat de cool modus wellicht in in curve ipv direct mode 8)7 ...

morgen weer een nieuw test moment zoeken deze keer in direct mode :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Helpt het om een maximum dhw temperatuur te kunnen ingeven voor de Solar2dhw functie?
Het issue zit volgens mij meer in het aanzetten van de via de Scheduler. Zou haast zeggen dat na een dhw run dat sowieso een dag mag overslaan ofzo.

Maar praktisch uitvoerbaar is het ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Die solar-functie vind ik in deze maanden uiteindelijk niet zo zinvol. Het is leuk in de herfst/winter/lente als de zon af en toe schijnt, en je dan wilt profiteren. In weken/maanden zoals deze waarbij de zon elke dag schijnt en er domweg een overvloed aan zon is, zet ik de solar-functie uit. Een lagere DHW-temperatuur spaart ten slotte ook energie, en -heel belangrijk in deze maanden- ook een warmtebron binnen. :)

Daarmee wil ik niet zeggen dat de functie zinloos is, in tegendeel. In de winter heb ik er veel plezier van.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:39:
[...]

Het issue zit volgens mij meer in het aanzetten van de via de Scheduler. Zou haast zeggen dat na een dhw run dat sowieso een dag mag overslaan ofzo.

Maar praktisch uitvoerbaar is het ook niet.
Idee..
Als een DHW run (via scheduler of solar) uitgevoerd wordt, de datum opslaan.
Bij een volgende check bekijken of dat meer dan 24h geleden is..
zo niet > geen run
Zo wel > dhw run

de functie "Boost DHW now" en 'autostart DHW run below'.. hier niet door laten beperken.

Goed idee?

Dan kan de tijd ook nog als variabele via GUI ingeprogrameerd worden ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:26:
[...]

Idee..
zo niet > geen run
Zo wel > dhw run

de functie "Boost DHW now" en 'autostart DHW run below'.. hier niet door laten beperken.

Goed idee?

Denk dat dat de test wel waard is. Zeker in combinatie met de auto start backup.
Moet dat wel tot een flinke vermindering van de runs gaan zorgen, alleen oppassen met sterelisatierun. Dat die niet blokkeert.

Come to think of it. Zal eerst eens testen hoe het loopt als ik dhw alleen dinsdag, donderdag en weekend draai.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 10-07-2023 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Krisp schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:17:
Die solar-functie vind ik in deze maanden uiteindelijk niet zo zinvol. Het is leuk in de herfst/winter/lente als de zon af en toe schijnt, en je dan wilt profiteren. In weken/maanden zoals deze waarbij de zon elke dag schijnt en er domweg een overvloed aan zon is, zet ik de solar-functie uit. Een lagere DHW-temperatuur spaart ten slotte ook energie, en -heel belangrijk in deze maanden- ook een warmtebron binnen. :)

Daarmee wil ik niet zeggen dat de functie zinloos is, in tegendeel. In de winter heb ik er veel plezier van.
Ik denk dat dit ook afhangt van de hoeveelheid warm water die je gebruikt. Bij ons warmt de boiler maar 1 a 2 x per week op (als de temperatuur 43 graden is), dan heeft Solar²DHW idd ook niet zo veel zin.

Wat zou kunnen helpen:
Nu doet de Solar²DHW functie 't 1 x per dag, 's nachts wordt deze gereset. Misschien is 't mogelijk in te stellen dat 't resetten pas gedaan wordt als de boilertemperatuur onder een bepaalde waarde is gezakt. Ik denk dan dat DHW setpoint de beste temperatuur kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:26:
[...]

Idee..
zo niet > geen run
Zo wel > dhw run

Goed idee?

Mijn eerdere reactie:
Hallo,

Ik heb een vraag over Auto start DHW optie.

Als ik deze aan zet, gaat dan altijd, ook als WP of DHW mode uit staan, de DHW verwarmd worden?

Zo, ja.

Is het mogelijk om Auto start DHW optie in de sheduler aan/uit te zetten.

Reden: Ik wil graag tussen bepaalde tijd (als er geen warmwater door zonneboiler is of warm water op is) warm DHW water maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@BazemanKM Ik zie een +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BazemanKM dan stel je eigenlijk voor om niet dhw modus aan te zetten via Scheduler, maar auto dhw... Interesting... :)

Wat zou het effect zijn op het moment dat de temperatuur te laag is op het moment dat je geen auto dhw gescheduled hebt?

Volgens mij heb je dan een koude douche ;)

Ik denk dat in jouw situatie de huidige oplossing al zou moeten werken toch? Dan heb je nooit het risico op koud water.

[ Voor 58% gewijzigd door MikeyMan op 11-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
MikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:21:
@BazemanKM dan stel je eigenlijk voor om niet dhw modus aan te zetten via Scheduler, maar auto dhw... Interesting... :)

Wat zou het effect zijn op het moment dat de temperatuur te laag is op het moment dat je geen auto dhw gescheduled hebt?

Volgens mij heb je dan een koude douche ;)

Ik denk dat in jouw situatie de huidige oplossing al zou moeten werken toch? Dan heb je nooit het risico op koud water.
Ik zal proberen het uit te leggen: In de ochtend hoeft autostart DHW bij 25 graden niet aan te gaan, ik verwacht nog voldoende opwarming door de zonneboiler. Om 16:30 zou ik wel een check willen of ik minimaal 53 graden heb.

Deze check kan ik doen, door dan DHW aan te zetten in de sheduler, maar op de meeste dagen hoeft de WP niet aan.

Ik gebruikt nu een script:
code:
1
2
3
4
5
6
if currentTime.matchesRule("between 16:36 and 21:35") and SensorBoven < '52' and not WP.active and not Vakantie.active and not Bad.active then
            SetWarmwater.updateSetPoint(53)
            WP.switchOn()

elseif currentTime.matchesRule("between 16:36 and 21:35") and SensorBoven > '53' and WP.active and not Vakantie.active and not Bad.active then
            WP.switchOff()

Als ik in de scheduler Auto start DHW om 16:36 aan en om 21:35 uit kan zetten, dan is het script overbodig.

Pagina: 1 ... 81 ... 118 Laatste