Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 82 ... 119 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BazemanKM helder. Risico is dan dat je in de ochtend niet kunt douchen.

Wellicht een wat specifieke situatie voor een generieke oplossing.

@edterbak zou het een optie zijn om wat meer externe besturing te creëren om functies aan of uit te zetten? Paar link-in nodes voor externe input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:29
MikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:59:
@BazemanKM helder. Risico is dan dat je in de ochtend niet kunt douchen.
Klopt, maar dat doen we niet, en als we dat wel zouden willen, dan kunnen we kijken of er nog warm water "over" is en/of een Boost DHW now.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
MikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:59:
@edterbak zou het een optie zijn om wat meer externe besturing te creëren om functies aan of uit te zetten? Paar link-in nodes voor externe input?
MIjn voorkeur gaat er juist naar uit, om het minder vanuit extern aan te laten sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 23:35
Wat ik kan doen... behoorlijke rewrite.
Is in de scheduler na alles wat er al in de velden staat, ??3?? extra kolomen maken met tickboxen voor conditie 1, 2 en 3.

In het gedeelte naast de scheduler kan ik een stukje maken waar je kunt aangeven wat conditie 1 is. en conditie 2, 3 etc.

Uiteindelijk kun je dan op zo een mannier aangeven per regel, welke conditie van toepassing is. Block als de conditie niet 'pass' is.

Lastig te bouwen, maar ik denk dat het wel mogelijk zou moeten zijn... als dit een oplossing bied.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 11-07-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BazemanKM begrijpelijk, maar ding is natuurlijk wel dat niet alle cases meegenomen kunnen worden. Of iets verzonnen kan worden wat breed toepasbaar is. Geen waardeoordeel overigens, wel iets om in overweging te nemen :)

Extern is overigens in dit adagium een breed begrip. Zou zelfs een simpele trigger op een custom tabblad kunnen zijn.

@edterbak ik zie het nog niet helemaal voor me. Klinkt complex :)

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 11-07-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEtELhm1MsLXVWrdCMNMhZ7YjkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tUes5MrW9pr2lVc2g4LVGkVi.png?f=fotoalbum_large

Als niet aan de ticked conditie voldaan is op dat moment, dan gaat de action niet door

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 11-07-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Het tabel gedeelte is niet te ingewikkeld te maken.
Maar dan is het nu de vraag hoe de condities flexibel via de GUI te maken...
dat is de uitdaging.

Ik heb dan een lijstje nodig (kort) met welke kentallen we als conditie zouden willen gebruiken.

- huidige DHW temp
- tijd sinds laatste sterelization
- tijd sinds laatste keer bereiken dhw setpoint
..

[ Voor 41% gewijzigd door edterbak op 11-07-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik vind het persoonlijk erg complex worden zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
True...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic3S
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09-2023
Onlangs heb ik ook een bordje besteld en geïnstalleerd in mijn Panasonic lucht/water warmtepomp. Tot nu toe heel blij mee.

Alleen is er iets waar ik niet direct een antwoord op kan vinden (ik kijk er wrs wel over): in mijn warmtepomp zit de optionele print, maar er is (nog) niets op aangesloten. De Heishamon is aangesloten op die optionele print.

Als ik nu via Heishamon de optionele print wil simuleren (vraagsturing, smart grid, ...), dan neem ik aan dat ik de fysieke optionele print zal moeten verwijderen omdat ze anders met elkaar in conflict zullen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:50
edterbak schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:13:
Wat ik kan doen... behoorlijke rewrite.
Is in de scheduler na alles wat er al in de velden staat, ??3?? extra kolomen maken met tickboxen voor conditie 1, 2 en 3.

In het gedeelte naast de scheduler kan ik een stukje maken waar je kunt aangeven wat conditie 1 is. en conditie 2, 3 etc.

Uiteindelijk kun je dan op zo een mannier aangeven per regel, welke conditie van toepassing is. Block als de conditie niet 'pass' is.

Lastig te bouwen, maar ik denk dat het wel mogelijk zou moeten zijn... als dit een oplossing bied.
Of dit de beste oplossing is weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik ook soms wat extra condities wenselijk acht. Zoals wat ik gisteren schreef over de Solar²DHW functie, voor mij hoeft die niet elke dag weer geactiveerd te worden, voor mij is een extra conditie Tdhw < DHW setpoint gewenst. Ik heb dat er nu ff zelf ingefrommeld door tussen de inject node en de functie node een extra functie node te zetten die de reset payload alleen doorstuurt indien Tdhw < DHW setpoint. Die gaat er met een volgende release echter weer uit.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:00
edterbak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:52:
Je kunt denk ik het handigste de homeseer laten pushen. Zo blijft alles in sync.

Kan de homeseer de data pushen naar mqtt?

Je kunt zowieso in node red de volgende pallet installeren om te communiceren met homeseer.
https://flows.nodered.org...-homeseer/in/ApJVouYEHOvX

Ik weet niet hoe goed het werkt. Dat zul het moeten proberen.

Met wat geluk kun je hiermee je p1 device zien in NR

Dit device zet je dat op een eigen tab, wp personal, en van dat uit link je naar de p1 in de flow. Zo blijft alles werken na een update
Beetje laat maar ik heb een mqtt out ingericht. Maar hoe wordt de data verwacht?
Terug levering wordt nu als 0,700 gemeld en dat is dan 700watt terug leveren (het is bewolkt nu)
Maar of ik de basis goed heb gemaakt vraag ik mij al af omdat het NR "programmeren" voor mij gewoon een onduidelijke boel blijft.
Via MQTT explorer weet ik dat mijn data in mosquito aanwezig is.
De MQTT in blokje geven connected aan maar welke waarde erin zit weet ik niet hoe ik dat moet achterhalen (debug tab toon 0,0 als deze op current flow staat).
Vanuit MQTT-in heb ik een link out gekoppeld waarbij de kwhOpwekking aan 1>> Connect your p1 power production zit en de KWHverbruik aan de 2 >>>
Maar na een deploy zie ik niets veranderen op het solar tap op de power live scale

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@The-Source
Ik snap dat het lastig is. Ik ga het systeem van aansluiten ook een keer verbeteren.

Je zult de output van de mqtt node moeten verbinden (link out) naar de link in node die ik hieronder in paars omlijnd heb aangegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJW-lZdrbGbpE9cgPdv0nAafVIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9EUTWuN0pHRaiVw4IsooWaS3.png?f=fotoalbum_large

Als je dat hebt gedaan, dan ga je in het dashboard naar Solar2DHW tab > P1 setup.
Als het goed gaat, dan zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96SdQKmTPfZRJrKfzLwiOhh7LNY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J7Mc0vFjrB0P4tMO4CzVfpVE.png?f=user_large

Je ziet dat er maar 1 waarde te zien is. Dit komt omdat op dat moment er altijd maar 1 aanwezig is. Je hebt productie OF consumptie. Zodra er een nieuwe waarde via mqtt binnen komt, wordt de correctie toegepast en laten zien in het dashboard. Afhankelijk van je data frequentie uit je p1 poort, zo vaal zul je dus een verse berekening zien.

Maar, als je 1 van de 2 waarden juist corrigeert, dan zal andere correctie gelijk zijn in de meeste gevallen.

Maar ik vermoed dat je het al redelijk goed hebt gedaan op basis van je tekst.
Komt er uberhaupt wel een waarde via de mqtt node binnen ? debug node

In MQTT explorer kun je eenvoudig het juiste topic vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW2phmzJuGeFLQmFMeGpqQB_4Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKTNLQMJYWv0nO2CZQENsFJT.png?f=fotoalbum_large
Verbind met je mqtt server (mosquito), zoek het juiste mqtt stukje waar je getallen van de p1 poort te zien zijn.
Selecteer de juiste. Bij (2) kopieer je het volledige topic dat je nodig hebt.

Vervolgens vul je dit topic in bij je mqtt node in node red.
Bij (1) in onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RX9ryliNX4EAxMkTH9YY6B2jLcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmH0GAma7p1fRe1SHAez2a8B.png?f=fotoalbum_large

Als je dit gedaan hebt, en via de mqtt node + debug node (2) komt nog steeds niks zinnigs naar buiten, dan is er iets anders vreemds aan de hand.

edit:
Let overigens even op dat je beide ouputs van de p1 poort bekijkt.
Consumptie EN Productie.
Als je net kijkt naar diegene die alleen maar waarde 0 heeft, zie je uiteraard niks.
1 van de twee zou een getal moeten produceren.

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 14-07-2023 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Of dit de beste oplossing is weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik ook soms wat extra condities wenselijk acht. Zoals wat ik gisteren schreef over de Solar²DHW functie, voor mij hoeft die niet elke dag weer geactiveerd te worden, voor mij is een extra conditie Tdhw < DHW setpoint gewenst. Ik heb dat er nu ff zelf ingefrommeld door tussen de inject node en de functie node een extra functie node te zetten die de reset payload alleen doorstuurt indien Tdhw < DHW setpoint. Die gaat er met een volgende release echter weer uit.
Voor mij is het duidelijk wat je wilt. Maar ik heb nog niet het gevoel dat de handen op elkaar zijn tav de oplossing die ik voorstel. Ik ben daarom ook nog niet begonnen.

Ik zal wel een mockup maken om het wat sprekender te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/hznTvxVutTqR2Af6xs4TtOIP.png
De consumption waarde klopt met de mqtt explorer maar blijft op NaN W staan.
Verschil tussen mijn waarde en die van jouw is .(punt) en van mij , (komma)

[ Voor 17% gewijzigd door The-Source op 14-07-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:51:
@edterbak
[Afbeelding]
De consumption waarde klopt met de mqtt explorer maar blijft op NaN W staan.
Verschil tussen mijn waarde en die van jouw is .(punt) en van mij , (komma)
Via de debug, kun je daar zien of het een numeric of text value is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb een andere oplossing gevonden in de MQTT publisher. Hier kan ik aangeven van publish value of value_europe dit veranderd de comma dan ook in een puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Kijk
Ik had net ook een andere oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRTYEP7iBcHb7oi7_t6UHeCUiCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uPh2bEkW5z4lHLTVK2QoHFqg.png?f=fotoalbum_large

Maar als het al opgelost is, beter :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik denk dat het geen kwaad kan om in toekomstige release de check op PUNT of comma in mee te nemen. En eigenlijk kan je daarmee de 1x / 1000x ook gelijk afvangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aan de ene kant wil ik me juist hier eigenlijk totaal niet mee bezig houden. Het liefst.... Zo lang het niet hoeft....

Mijn ervaring met CSV files > excel en dan macros schrijven om de data te lezen is een HEL als je ineens verschillende systemen hebt met verschillende landinstellingen (punt comma instellingen). Wat perfect werkt als je het maakt, je stuurt het op naar een ander.. en dan werkt ineens niks meer... Grrr.

Dus eigenlijk is mijn hoop, hoe minder ik er rekening mee hoef te houden en het gaat automatisch goed, des te beter.
Ik hoop stiekem dat de techniek en software wat stappen heeft gemaakt hierin.

Maar je bent de eerste tot nu toe.. problem solved..
ik steek voor nu nog even mijn kop in het zand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ ja heerlijk als je met een NL excell werkt je eigenlijk moet googlen om de vertaling naar NL commando's uit te vogelen en daarna er achter komen dat alle voorbeelden een , als scheidingsteken hebben en je in NL ; moet gebruiken.
Owja om het leuker te maken als je via een macro een formule inschiet moet het wel op de Engelse methode :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lo8foB5MteUQraCSmgWu76cMCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IST6WpjjJRGgTSaab7ZkL00j.png?f=fotoalbum_large

Als ik de scheduler uitbreid zodat er een dropdown bij komt met de selectie voor een condition#
Er onder kun je de conditions specificeren.

Voor iedere regel in de scheduler kun je dus wel of niet een condition instellen. Vrij dynamisch

@MikeyMan @Maarten69

Denk ik een goede weg op zo?

Sorry @BazemanKM. Je bent ook geinteresseerd hierin. :) Ook de vraag voor jou natuurlijk. Hoe meer input hoe beter het resultaat voor iedereen zal worden O-)

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 14-07-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Stel
Scheduled task: Operating mode naar HEAT+DHW. Condition 1.
De scheuled task wordt NIET uitgevoert als de DHW tank op 51C is.
Dus in zijn geheel niet.

Voor de scheduled tasks is dit zo te doen.
Ik kan in de SOLAR tab iets maken dat hier op lijkt functioneel. Dus dat de solar functie niets doet.
Maar voor solar is het niet op zijn plek als dit in de scheduler te regelen is, dus dat doe ik dan liever in dat tabje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Uiteraard is dit slechts een mockup.
de precieze conditions waar behoefte naar is, die moeten worden aangevuld vanuit jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Logic3S schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:29:
Onlangs heb ik ook een bordje besteld en geïnstalleerd in mijn Panasonic lucht/water warmtepomp. Tot nu toe heel blij mee.

Alleen is er iets waar ik niet direct een antwoord op kan vinden (ik kijk er wrs wel over): in mijn warmtepomp zit de optionele print, maar er is (nog) niets op aangesloten. De Heishamon is aangesloten op die optionele print.

Als ik nu via Heishamon de optionele print wil simuleren (vraagsturing, smart grid, ...), dan neem ik aan dat ik de fysieke optionele print zal moeten verwijderen omdat ze anders met elkaar in conflict zullen komen?
Sorry. ik heb je vraag hier gemist. Ik zie het nu pas.

Heb je hier al een antwoord op gekregen via andere draadjes hier?

Wat ik heb begrepen werkt het simuleren van de optionele print in heishamon alleen als je geen echte print hebt. Het is dan ook niet nodig om te simuleren, want je krijgt de extra gegevens al binnen ... aldus dr pipie, want zeker weten doe ik het niet.

Zo niet, dan kun je het het beste vragen aan thehog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:48:
Uiteraard is dit slechts een mockup.
de precieze conditions waar behoefte naar is, die moeten worden aangevuld vanuit jullie.
Ik denk dat dit idd de goede weg is!
Die condities kan een forse lijst worden. Voor DHW lijkt mij in elk geval een check DHWtemp < DHWsetpoint en DHWtemp < DHWsetpoint-DHWdelta nuttige condities

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:21:
[...]

Ik denk dat dit idd de goede weg is!
Die condities kan een forse lijst worden. Voor DHW lijkt mij in elk geval een check DHWtemp < DHWsetpoint en DHWtemp < DHWsetpoint-DHWdelta nuttige condities
Juist daarom ben ik enigszins terughoudend.

De condities in de instellingen zelf is een ding. Maar dat moet ook overal doorheen geweven worden.
Lijkt me lastig oppakken voor een nieuwe gebruiker.

Denk dat het een beetje een splitsing wordt vanaf hier. Ofwel generiek toepasbaar houden en externe (node red) inputs ontsluiten.

Ofwel de hele flow een heel stuk complexer maken.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2023 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Waar gebruik je deze voor dan?
DHWtemp < DHWsetpoint-DHWdelta nuttige condities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:23:
[...]

Juist daarom ben ik enigszins terughoudend.

De condities in de instellingen zelf is een ding. Maar dat moet ook overal doorheen geweven worden.
Lijkt me lastig oppakken voor een nieuwe gebruiker.

Denk dat het een beetje een splitsing wordt vanaf hier. Ofwel generiek toepasbaar houden en externe (node red) inputs ontsluiten.

Ofwel de hele flow een heel stuk complexer maken.
Ik zie het probleem nu nog niet wat je bedoeld.
In iedere scheduled task moet ik alleen een check op een conditie doen. Lijkt niet heel spannend.
Wat bedoel je precies?
Ik heb hier een lijstje van 3 condities. maar dat kunnen er meer zijn. Gewoon in een dropdown

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SYks_7JS1Bjm3i-IYWp5nFBJsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZ4L0e5b7jtin8P8A4uoJqJh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door edterbak op 14-07-2023 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik draai nog op 23.02 dus wellicht zie ik niet alles zoals het nu in de laatste release is ;)
En heb de help van solar2dhw bekeken en de omschrijving bij setpoint high/low kan ik niet helemaal goed interpreteren.
Ik zet bijvoorbeeld threshold op -3KW (power live (kW)) dan zou hij de DHW moeten gaan verwarmen naar setpoint High als ik het goed lees. Maar wat gebeurd er bij een drop in opwekking dus bijvoorbeeld nog maar 1KW opwekking is?
En stel dat de run compleet is, dus setpoint high is bereikt. Dan start hij niet eerder dan wanneer deze op setpoint low is?
En hoe gaat dit straks in het stook seizoen verhouden tijdens een heat run, wordt deze dan door solar2Dhw onderbroken?

En totaal ander vraagje (beetje afhankelijk van de uitkomst op vragen hierboven), nu ik toch via mijn domotica MQTT berichten kan afleveren. Is het mogelijk om de functie solar2DHW via een status aan/uit te kunnen zetten (of een overrule kan inschieten) Aangezien ik dat dan via een virtual device ga doen kan ik kiezen uit allerlei waarden 0/1, true/false, on/off, x/y :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:03:
Ik draai nog op 23.02 dus wellicht zie ik niet alles zoals het nu in de laatste release is ;)
En heb de help van solar2dhw bekeken en de omschrijving bij setpoint high/low kan ik niet helemaal goed interpreteren.
Ik zet bijvoorbeeld threshold op -3KW (power live (kW)) dan zou hij de DHW moeten gaan verwarmen naar setpoint High als ik het goed lees. Maar wat gebeurd er bij een drop in opwekking dus bijvoorbeeld nog maar 1KW opwekking is?
En stel dat de run compleet is, dus setpoint high is bereikt. Dan start hij niet eerder dan wanneer deze op setpoint low is?
En hoe gaat dit straks in het stook seizoen verhouden tijdens een heat run, wordt deze dan door solar2Dhw onderbroken?
Als de threshold bereikt is start de run naar sp high. Er is ook een toggle 'fallback'. Als deze aan staat stopt de run er als de productie weer 0W is. Als deze uit staat blijft de run actief.
Dit is zo als je method 'power live' gebruikt.
Als je kijkt naar het totaal kwh van die dag is de fallback niet zo nuttig.
Een run word altijd maar 1x per dag gedaan.
Als deze gedaan is zie je dat in het dashboard, en hoe laat hij klaar was (in Solar tab).

Is dit duidelijker zo?
En totaal ander vraagje (beetje afhankelijk van de uitkomst op vragen hierboven), nu ik toch via mijn domotica MQTT berichten kan afleveren. Is het mogelijk om de functie solar2DHW via een status aan/uit te kunnen zetten (of een overrule kan inschieten) Aangezien ik dat dan via een virtual device ga doen kan ik kiezen uit allerlei waarden 0/1, true/false, on/off, x/y :P
Ja. Dat is mogelijk, maar nu nog niet. Daar moet ik dan even een link-in node voor maken, met wat instructie.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 15-07-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ok duidelijk maar wat doet setpoint low dan? Moet je dat lezen als setpoint die je via settings kan instellen maar dan nu overuled wordt door deze functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:18:
Ok duidelijk maar wat doet setpoint low dan? Moet je dat lezen als setpoint die je via settings kan instellen maar dan nu overuled wordt door deze functie?
Low is het setpoint om 00:01
High is het setpoint bij een solar-run.

De setting setpoint
Als er wel of niet een solar-run actief is, past hij gewoon het setpoint aan. Handmatige actie. Altijd uitvoeren. Maar wel met de nodige popups.

Als je in Solar tab low of high aanpast, wordt eerst gekeken naar wat de situatie is. Solar actief of niet.
Met popups kun je bevestigen wat je wil of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als ik alles goed heb begrepen zou met de huidige instelling (zie afbeelding)
Een DHW run gestart worden wanneer opwekking >= 4500Watt en deze blijft draaien totdat deze klaar is.
DHW wordt dan verhoogd naar 53c daarna/ in de nacht wordt die als setpoint 48c.
WP wordt niet aangezet door de functie (dat doe ik gepland via schedular)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxFyiKURlgka7CtzKp_udyi6mps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5YbOmIpHNwSPyaAFzBs0NEtc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Je kunt overwegen deze ook nog aan zetten: 'allow switch on heat pump'.
Als de pomp uit staat, zet de functie de pomp voor je aan.

Verder heb je alles juist volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 15-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Je kunt je nog afvragen of je op live power waarde wilt sturen, of op de cumulatieve kwh waarde van de dag.

Theoretisch kun je met 1 minuut en goede zonnestraal op de hele dag, de run actieven. Als je dat ok vind is je instelling prima.
Ik zelf heb heb op result kwh staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Het is nu flink bewolkt met af en toe een lichte wolk tussen door, dan schiet de opwekking naar 3000kWh, de drempel van 4500 lijkt mij dan wel goed om als trigger te hebben. Mocht het een piek zijn dan blijft de opwekking wel gemiddeld wel rond de 2000 steken en dat is prima om een run te doen.
Zoals je in voorbeeld kan zien heb ik wel iets grotere pieken dan 4500 ;)

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 15-07-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:41:
[...]

Ik zie het probleem nu nog niet wat je bedoeld.
In iedere scheduled task moet ik alleen een check op een conditie doen. Lijkt niet heel spannend.
Wat bedoel je precies?
Ik heb hier een lijstje van 3 condities. maar dat kunnen er meer zijn. Gewoon in een dropdown

[Afbeelding]
Ja ik dacht dat het op allerlei vlakken invloed zou hebben. Maar er nog even over nadenkend is het natuurlijk beperkt tot de trigger van de Scheduler zelf. Impact is dan lager dan ik eerst dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Wel interessant, hij is 20min geleden getriggert.
DHW setpoint 53 in de log.
Maar ondanks dat WP aan staat en op mode DHW only, is deze niet gaan draaien.
Dit lijkt door voorwaarde in settings van DWH Delta -4 te komen? Huidige temperatuur is namelijk 49c en trigger gaat naar 53c.
Denk dat die nu toevallig zo met elkaar matched aangezien er vanochtend net een DHW run is geweest. Ik ga het gewoon een paar dagen aan kijken hoe het zich gaat gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Ja ik dacht dat het op allerlei vlakken invloed zou hebben. Maar er nog even over nadenkend is het natuurlijk beperkt tot de trigger van de Scheduler zelf. Impact is dan lager dan ik eerst dacht.
Bedenk maar wat conditions! Graag :) voor iedereen uiteraard.
Niet te complex als het kan. Zoals gecombineerde zaken.
In de action dropdown staan de acties ter inspiratie
Als we een lijstje hebben met wensen, kijk ik of het allemaal doable is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:01:
Wel interessant, hij is 20min geleden getriggert.
DHW setpoint 53 in de log.
Maar ondanks dat WP aan staat en op mode DHW only, is deze niet gaan draaien.
Dit lijkt door voorwaarde in settings van DWH Delta -4 te komen? Huidige temperatuur is namelijk 49c en trigger gaat naar 53c.
Denk dat die nu toevallig zo met elkaar matched aangezien er vanochtend net een DHW run is geweest. Ik ga het gewoon een paar dagen aan kijken hoe het zich gaat gedragen.
Leuk. Ben benieuwd of je er happy mee bent. Verbeter suggesties zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:41:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat dit lijstje al heel compleet is.

Ik mis:
DHW temparature below

Misschien is er van onderstaande ook nog iets in te verwerken?
https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
ALS sterilisatie <= (uur) geleden dan block.
Waar uur keuze gebruiker is.
Uren moet dan wel tm hele week kiesbaar zijn, wellicht iets van per 12uur optie doen, dan heb je als nog 14 keuzes.

[ Voor 44% gewijzigd door The-Source op 15-07-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:13:
ALS sterilisatie <= (uur) geleden dan block.
Waar uur keuze gebruiker is.
Uren moet dan wel tm hele week kiesbaar zijn, wellicht iets van per 12uur optie doen, dan heb je als nog 14 keuzes.
Die staat toch zelfs letterlijk al in mijn mockup :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SYks_7JS1Bjm3i-IYWp5nFBJsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZ4L0e5b7jtin8P8A4uoJqJh.png?f=fotoalbum_large

qua tijd. Gewoon alles in uur. Dan max 500 uur. lijkt me voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak zou die niet algemener kunnen? Niet specifiek voor de sterelisatierun, maar laatste keer dat die scheduling is uitgevoerd?

En wellicht is het in dagen zelfs makkelijker in te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Ik denk dat dit lijstje al heel compleet is.

Ik mis:
DHW temparature below
Het lijstje is een Block if... lijstje.
mis je dan nog steeds een DHW temperature below?
Welk scenario is dat?
Misschien is er van onderstaande ook nog iets in te verwerken?
https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/96
Ga ik naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:06:
@edterbak zou die niet algemener kunnen? Niet specifiek voor de sterelisatierun, maar laatste keer dat die scheduling is uitgevoerd?
Theoretisch zou dat kunnen... Ik zet hem er in.
Ik zie dit dan wel als aanvulling op wat er al staat. Het is / doet echt wat anders.
En wellicht is het in dagen zelfs makkelijker in te voeren.
Ik ga nog kijken naar wat handig is. Numeric toggle is handig voor kleine ranges. Anders wordt het soms lang klikken. Maar alternatieven zijn soms net niet wat ik zoek. Ik kijk wel.

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 15-07-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:07:
[...]
Het lijstje is een Block if... lijstje.
mis je dan nog steeds een DHW temperature below?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb wat gevonden voor invoer methode dat zou kunnen werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAaw2cfhidjQVd0TtchQaZxdhnU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vyPT0MAm9GoXjzbHsO9dh7W2.png?f=user_large

Het enige is dat er geen grenzen aangegeven kunnen worden in de node zelf. dit zou ik dan moeten doen door wat er uit komt te filteren. Geen waardes lager dan 0, maximale grens etc.

Maar wel te doen.
Is deze invoer beter en gebruiksvriendelijker? Gewoon typen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGiMhzMKOXSjmuS0545TAFeP2-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTYGr2wbwH5BYa2aJb5Kt9DH.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu (mockup nog steeds) dit.
De tekst (hour) bij 1 en 2 maak ik dynamisch op basis van de selectie er voor.
De tekst "block if" staar er nu voor om duidelijk te maken wat het doet.

Nog meer suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
edterbak schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Die staat toch zelfs letterlijk al in mijn mockup :D

[Afbeelding]

qua tijd. Gewoon alles in uur. Dan max 500 uur. lijkt me voldoende :)
Ja nu wel ;)
Ik keek natuurlijk weer selectief naar de dropbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:53:
De tekst (hour) bij 1 en 2 maak ik dynamisch op basis van de selectie er voor.
De tekst "block if" staar er nu voor om duidelijk te maken wat het doet.

Nog meer suggesties?
Time since last power on? Daarmee zou je een vakantiemodus kunnen berekenen?

Denk dat we hier wel mee uit de voeten kunnen, totdat iemand weer iets verzint :)

[ Voor 9% gewijzigd door BazemanKM op 15-07-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Time since last power on? Daarmee zou je een vakantiemodus kunnen berekenen?

Denk dat we hier wel mee uit de voeten kunnen, totdat iemand weer iets verzint :)
Wil je die tijd dan als trigger gebruiken? Of juist om te blocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@BazemanKM
Je bent erg enthousiast over vakantie modus.
Wat zoek je precies? Wat wil je graag dat er gebeurt?
Ik kan wel vlug even iets bouwen voor de vakantie.

De vakantie modus knop had ik vroeger in het dashboard. Maar die deed niks zonder tijd. Omdat het niet werkte maar verborgen. Minder misleidend.

[ Voor 30% gewijzigd door edterbak op 15-07-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:00:
@BazemanKM
Je bent erg enthousiast over vakantie modus.
Wat zoek je precies? Wat wil je graag dat er gebeurt?
Ik kan wel vlug even iets bouwen voor de vakantie.

De vakantie modus knop had ik vroeger in het dashboard. Maar die deed niks zonder tijd. Omdat het niet werkte maar verborgen. Minder misleidend.
Ik zou willen, net als bij sommige slimme thermostaten, dat je op datum x en tijdstip y van de vakantie modus af gaat.

Zodat je wanneer je thuis komt er al weer warm water is en als je op herfstvakantie of wintersport bent geweest het in huis weer lekker warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Ik zou willen, net als bij sommige slimme thermostaten, dat je op datum x en tijdstip y van de vakantie modus af gaat.

Zodat je wanneer je thuis komt er al weer warm water is en als je op herfstvakantie of wintersport bent geweest het in huis weer lekker warm is.
Helder. Ik kan vast zo iets wel maken voor je. Ik zal vanavond even hobbieen

Maar los hier van. ik hoor ook dat je geen vpn verbinding hebt of gebruikt.
Met vpn verbinding kijk ik overal op de wereld rechtstreeks in mijn netwerk alsof ik thuis ben.
Met een router van unifi (heb ik dus) is dat mogelijk. Maar er zijn vele oplossing.
Misschien iets om naar te kijken omdat dit je uiteindelijk misschien meer zou kunnen opleveren. :)

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 15-07-2023 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Wellicht een leuke feature ( zelf niet nodig) waar je nu kWh verbruikt in de Solar toepast waarom niet voor mensen met dynamische tarief als input. Dus bij lage tarieven dat ze dan iets kunnen schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BazemanKM schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Hear here! Stond als het goed is ook nog een GitHub verzoek van open van me ;)

Alles uit behalve sterelisatierun, tot een bepaalde datum. :)

Heb ook vpn, maar het zijn een hoop vinkjes om alles weer aan te zetten. En ik was er vorige week weer een paar vergeten.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 15-07-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ als je een basis aan/ uit in het scheduler hebt staan en de andere regels geen poweron dan valt het wel mee, dan zou je met vpn dag voordat je terug komt die aan kunnen zetten en force sterilisatie kunnen doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@BazemanKM
Dit is wat ik vlug in elkaar heb gezet. Het zou moeten werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjZ8Xyz-pstMoPb8HCg5hKjQByw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EDBlG0OR9ZzlQITz7rRNQeX2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLlwFBHd_7HOq5e4f7UqO-1PFL0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cPxYFAzQXRqhLZZJ0Pv0u5eQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHAt_O9TxLF_WolPDEFZ6sJz9QI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HflbRH2726PrjG8bHrEmhQuS.png?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
[
    {
        "id": "4a1d7302790c433b",
        "type": "ui_date_picker",
        "z": "1c393f3f562c11de",
        "name": "",
        "label": "",
        "group": "e2851b4fa7606fde",
        "order": 3,
        "width": 4,
        "height": 1,
        "passthru": false,
        "topic": "topic",
        "topicType": "msg",
        "className": "",
        "x": 390,
        "y": 500,
        "wires": [
            [
                "37154df60e8aab17"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "37154df60e8aab17",
        "type": "moment",
        "topic": "EndHolidayOn",
        "input": "payload",
        "inputType": "msg",
        "inTz": "Europe/Amsterdam",
        "adjAmount": 0,
        "adjType": "days",
        "adjDir": "add",
        "format": "DD/MM/YYYY",
        "locale": "en-US",
        "output": "payload",
        "outputType": "msg",
        "outTz": "Europe/Amsterdam",
        "x": 580,
            [
                "073d12bff15d107d"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "6af97a09b7e92755",
        "type": "moment",
        "topic": "CurrentDate",
        "input": "payload",
        "inputType": "msg",
        "inTz": "Europe/Amsterdam",
        "adjAmount": 0,
        "adjType": "days",
        "adjDir": "add",
        "format": "DD/MM/YYYY",
        "locale": "en-US",
        "output": "payload",
        "outputType": "msg",
        "outTz": "Europe/Amsterdam",
        "x": 590,
        "y": 540,
            [
                "073d12bff15d107d"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "32f8503f95f0901f",
        "type": "inject",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "00 09 * * *",
        "once": false,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "",
        "payloadType": "date",
        "x": 250,
        "y": 540,
            [
                "6af97a09b7e92755"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "3491c76a9257928c",
        "type": "ui_text",
        "order": 2,
        "width": 2,
        "label": "Date",
        "format": "{{msg.payload}}",
        "layout": "row-spread",
        "style": false,
        "font": "",
        "fontSize": 16,
        "color": "#000000",
        "x": 230,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "19aa6c2b6cecae9b",
        "type": "ui_text",
        "order": 4,
        "width": 6,
        "label": "Execution time is 09:00",
        "format": "{{msg.payload}}",
        "layout": "row-spread",
        "style": false,
        "font": "",
        "fontSize": 16,
        "color": "#000000",
        "x": 290,
        "y": 580,
    },
    {
        "id": "073d12bff15d107d",
        "type": "function",
        "name": "function 30",
        "func": "if (msg.topic == 'EndHolidayOn') {\n    flow.set('EndHolidayOn',msg.payload,\"file\") ;\n    return null\n}\n\nif (msg.topic == 'EndHolidayOn_state') {\n    flow.set('EndHolidayOn_state',msg.payload,\"file\") ;\n    return null\n}\n\nvar EndHolidayOn_state = flow.get('EndHolidayOn_state',\"file\");\nvar EndHolidayOn = flow.get('EndHolidayOn',\"file\");\n    \nif (EndHolidayOn === undefined || EndHolidayOn_state === undefined || EndHolidayOn_state == 0) { return null }\n\nif (msg.topic == 'CurrentDate' && msg.payload == EndHolidayOn) {\n    msg.payload = 0;\n    node.send(msg);\n\n}\n",
        "outputs": 1,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 830,
            [
                "0a113652ac8778fd"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "2489e9b9c92fe348",
        "type": "ui_switch",
        "label": "Enable function",
        "tooltip": "",
        "order": 1,
        "width": 0,
        "height": 0,
        "passthru": false,
        "decouple": "true",
        "topic": "EndHolidayOn_state",
        "topicType": "str",
        "style": "",
        "onvalue": "1",
        "onvalueType": "num",
        "onicon": "",
        "oncolor": "",
        "offvalue": "0",
        "offvalueType": "num",
        "officon": "",
        "offcolor": "",
        "animate": false,
        "y": 460,
            [
                "073d12bff15d107d",
                "aa0591eddd80baa4"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "0a113652ac8778fd",
        "type": "mqtt out",
        "name": "SET2 SetHolidayMode",
        "topic": "panasonic_heat_pump/commands/SetHolidayMode",
        "qos": "0",
        "retain": "false",
        "respTopic": "",
        "contentType": "",
        "userProps": "",
        "correl": "",
        "expiry": "",
        "broker": "92e5b2c.00a8b5",
        "x": 1040,
    },
    {
        "id": "aa0591eddd80baa4",
        "type": "junction",
        "y": 420,
            [
                "2489e9b9c92fe348"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "e2851b4fa7606fde",
        "type": "ui_group",
        "name": "End holiday mode",
        "tab": "ac594a9d775ca4fb",
        "order": 2,
        "disp": true,
        "width": "6",
        "collapse": false,
        "className": ""
    },
    {
        "id": "92e5b2c.00a8b5",
        "type": "mqtt-broker",
        "name": "MQTT (x.x.x.x)",
        "broker": "x.x.x.x",
        "port": "1883",
        "clientid": "Node_Red_Client",
        "autoConnect": true,
        "usetls": false,
        "compatmode": false,
        "protocolVersion": "4",
        "keepalive": "60",
        "cleansession": true,
        "birthTopic": "",
        "birthQos": "0",
        "birthRetain": "false",
        "birthPayload": "",
        "birthMsg": {},
        "closeTopic": "",
        "closeQos": "0",
        "closeRetain": "false",
        "closePayload": "",
        "closeMsg": {},
        "willTopic": "",
        "willQos": "0",
        "willRetain": "false",
        "willPayload": "",
        "willMsg": {},
        "userProps": "",
        "sessionExpiry": ""
    },
    {
        "id": "ac594a9d775ca4fb",
        "type": "ui_tab",
        "name": "Scheduler",
        "icon": "schedule",
        "order": 10,
        "disabled": false,
        "hidden": false
    }
]
Na importeren vind je het in SCHEDULER tab.

Het enige dat deze flow doet is op een gewenst moment "HOLIDAY MODE UIT"-signaal zenden.
Het is dus zaak dat je de holiday mode aan zet op de Panasonic controller zelf.

Iedere dag om 09:00 (fixed tijd via de inject node, wat je zelf kunt aanpassen...) wordt de check uitgevoerd of de datum klopt. Zo ja, zet ie de holiday mode uit.

Overige geavanceerde holiday mode functies zullen op een later tijdstip gebouwd moeten worden.
Dit is quickndirty voor de vakatiegangers onder ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op zondag 16 juli 2023 @ 01:11:
@BazemanKM
Dit is wat ik vlug in elkaar heb gezet. Het zou moeten werken.

Na importeren vind je het in SCHEDULER tab.
Even check; Code importeren in de SCHEUDERL tab, "current flow"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Even check; Code importeren in de SCHEUDERL tab, "current flow"?
Hamburger > import > clipboard CTRL V > import

Maakt op zich niets uit of het current of new flow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Vraag over:
- time since DHW temp was on target temperature is less than
- time since last sterelization run is less than

Hoe zien jullie dit liever.
Kijken naar de werkelijke DHW temperaturen of de trigger van de scheduler?

Als ik kijk naar temperatuur;
als DHW temperatuur gelijk is aan het sterilization / DHW setpoint, dan die datum/tijd vastleggen.

Als ik kijk naar de scheduled run;
als de scheduled task voor sterilization wordt afgetrapt, dan de datum/tijd vastleggen.

kijken naar temperaturen is relatief eenvoudig
kijken naar temperaturen vangt ook een dhw/sterilizatie run op die afgebroken wordt.

is er een reden om dit niet te doen en toch voor 'kijken naar laatste x aftrappen van de scheduled task' te gaan?

PS.
de overige 2 opties heb ik al gebouwd en werken al prima.

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 17-07-2023 02:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op maandag 17 juli 2023 @ 02:13:
Vraag over:

als DHW temperatuur gelijk is aan het sterilization / DHW setpoint, dan die datum/tijd vastleggen.

als de scheduled task voor sterilization wordt afgetrapt, dan de datum/tijd vastleggen.

kijken naar temperaturen vangt ook een dhw/sterilizatie run op die afgebroken wordt.

is er een reden om dit niet te doen en toch voor 'kijken naar laatste x aftrappen van de scheduled task' te gaan?

PS.
Voor de sterilization run zou ik kijken naar de laatste keer die temperatuur. Wie een zonneboiler heeft hoeft in de zomer geen sterilization te doen, maar in de winter wel, dan wil je een run, wanneer het bijvoorbeeld een week geleden is dat voor de laatste keer het 65 graden is geweest. Dit wekr natuurlijk dan ook voor de menden die geen zonneboiler of andere verwarmer hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door BazemanKM op 17-07-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
BazemanKM schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:51:
[...]

Voor de sterilization run zou ik kijken naar de laatste keer die temperatuur. Wie een zonneboiler heeft hoeft in de zomer geen sterilization te doen, maar in de winter wel, dan wil je een run, wanneer het bijvoorbeeld een week geleden is dat voor de laatste keer het 65 graden is geweest. Dit wekr natuurlijk dan ook voor de menden die geen zonneboiler of andere verwarmer hebben.
Goede gedachtegang lijkt mij.
Het zelfde idee doen voor DHW run dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
edterbak schreef op maandag 17 juli 2023 @ 02:13:
Vraag over:

PS.
Wellicht een idee om legionella echt geen kans te bieden, ALS DHW actual temp >=60 start timer tot temp <58c (groei legionella stopt al bij 54c en dood gaan vanaf 56c) En zo als die timer > 60min dan DHW sterilisatie geslaagd.
Dit als voorwaarde om tussentijdse sterilisatie niet te starten. Maar niet als voorwaarde om de wekelijkse af te breken.
dit idee kan natuurlijk in details worden verbeterd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@The-Source
Een timer lijkt mij wat overbodig. Als je 60C gehaald hebt, duurt het minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlrHemb-8uiSC3nLM_2gHH1a3ac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3QaJzC3Up7l0K9ZjAbJxVGwm.png?f=user_large

Zodra 60C gehaald is, kun je er vanuit gaan dat dat voldoende effectief is om je tankje vrij van legionella te hebben. Zo snel zal je niet onder 54C komen vanaf 60C.

Dus misschien niet kijken naar het setpoint van sterelization, maar fixed 60C als grens handhaven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cCst9fBq8qtnfAx3GMbF9ZhfDY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rlSZChs4dNJLRKyjNjQGKrgO.jpg?f=user_large
had de treshold nog wat lager gezet om zo piekopwekking nog wat beter op te vangen en verbruik blijft nu netjes onder 0 ook al waait er een wolk voorbij :)

die 60c is meestal niet in de bodem van je tank maar dan nog zou 55c + wel voor de bodem van toepassing zijn ( voor vele uren) dus wel veilig mits die 60c halverwege gemeten wordt

[ Voor 19% gewijzigd door The-Source op 17-07-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:25:
[Afbeelding]
had de treshold nog wat lager gezet om zo piekopwekking nog wat beter op te vangen en verbruik blijft nu netjes onder 0 ook al waait er een wolk voorbij :)
Mooi grafiekje. Hoe heb je die gemaakt? :9
die 60c is meestal niet in de bodem van je tank maar dan nog zou 55c + wel voor de bodem van toepassing zijn ( voor vele uren) dus wel veilig mits die 60c halverwege gemeten wordt
Is die 60 dan aangenomen, op de voorwaarde dat dit beter beschreven is in de help van scheduler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
edterbak schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:21:
[...]
Mooi grafiekje. Hoe heb je die gemaakt? :9

[...]

Is die 60 dan aangenomen, op de voorwaarde dat dit beter beschreven is in de help van scheduler?
Grafiek... je herkend je eigen werk niet? Iets met screenshot van de solar2dhw pagina :P
60c is voor mij prima maar in de help zou ik het wel benoemen waarop dit is gebaseerd met advies sensor op midden hoogte te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Voor mij blijft er ook altijd wel een voorkeur om een DHW run op vaste tijden te doen, dus niet bv dat als zo’n temperatuurconditie zich midden in de nacht voordoet dat hij dan meteen aan de gang gaat maar de volgende dag ‘t standaard ‘tijdslot’ pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:28:
[...]

Voor mij blijft er ook altijd wel een voorkeur om een DHW run op vaste tijden te doen, dus niet bv dat als zo’n temperatuurconditie zich midden in de nacht voordoet dat hij dan meteen aan de gang gaat maar de volgende dag ‘t standaard ‘tijdslot’ pakt.
Nee, dat is ook niet wat ik bedoel.
De conditie is een block scheduled action. Niet een trigger voor iets nieuws. Als ik je goed begrijp....
Je actie blijft uitgevoerd worden op basis van je scheduled tijden. Soms geblokt, soms niet geblokt.
Right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Grafiek... je herkend je ..
Ik dacht al, waar had ik dat mooie ding eerder gezien.,. :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Hallo Allen,

Heb zojuist geprobeerd de warmte pomp weer te laten draaien (testen), maar vandaag lijkt hij er geen zin in te hebben.
Node Red en Heishamon lijken prima te werken.

Wat heb ik heb gedaan is de Heat Pump power knop (in NR) ingeschakeld, water temp op 38gr gezet... vorige keren werkte dit prima om de WP te laten draaien, maar nu blijft de Water flow op 0,1 en Freqeuncy op 0 staan.

De panasonic control unit ontvangt staat ook netjes op AAN

Wat doe ik verkeerd? |:(

EDIT: Opgelost... de buiten temperatuur was te hoog daarom blokkeerde de WP :O

[ Voor 7% gewijzigd door djpeterl1 op 18-07-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@djpeterl1
Zit je in midden/zuid spanje dan? In NL is het niet warmer dan 23°C hoor. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@blb4 @The-Source @BazemanKM

De "block if" condities worden alleen beoordeeld bij het afvuren van een scheduled task. Dus ze hebben geen invloed op de timing. Die geef je zelf op in de scheduler.
De conditions resulteren slechts in Block of Pass action.

Ik heb nu de volgende conditions op de scheduled acties:
  • DHW temperature is above
  • time since last sterelization run is less than
  • time since DHW temp was on target temperature is less than
  • time since previous trigger of this scheduled action is less than
DHW temperature is above
Een temperatuur welke de gebruiker opgeeft.
Is de gemeten temperatuur boven de grens > block action
Is de gemeten temperatuur onder de grens > pass action

time since last sterelization run is less than
Als de DHW temperatuur 60C of meer is, dan wordt die tijd geschreven in de variabele "DHW_last_at_60C".
Zodra de DHW temperatuur onder 60C is, dan stopt het schrijven van de tijd.
Als bij het beoordelen de tijd tussen nu en DHW_last_at_60C < grens : block action
Als bij het beoordelen de tijd tussen nu en DHW_last_at_60C > grens : pass action

time since DHW temp was on target temperature is less than
Als de DHW temperatuur boven DHW setpoint/target is, dan wordt die tijd geschreven in de variabele "DHW_last_at_target_temperature".
Zodra de DHW temperatuur onder DHW target, dan stopt het schrijven van de tijd.
Als bij het beoordelen de tijd tussen nu en DHW_last_at_target_temperature < grens : block action
Als bij het beoordelen de tijd tussen nu en DHW_last_at_target_temperature> grens : pass action

time since previous trigger of this scheduled action is less than
Bij het uitvoeren van iedere scheduled action, schrijf ik nu een datum/tijd weg.
Als bij het beoordelen de tijd tussen nu en laatste run < grens : block action
Als bij het beoordelen de tijd tussen nu en laatste run > grens : pass action

Is iedereen het hier mee eens zoals ik het nu heb en aan het maken ben?
Is het duidelijk voor iedereen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:46:
@djpeterl1
Zit je in midden/zuid spanje dan? In NL is het niet warmer dan 23°C hoor. :D
Is instelbaar he ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb de mockup omgebouwd tot een werkend exemplaar.

Zie onderstaande afbeeldingen.
Nog suggesties??? :P :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kdIGzS0Au_I7OBZbaACz3nuyyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OqtA2netikV4EpXc3MlBjMLP.png?f=fotoalbum_large

De afbeelding hier onder geeft aan hoe flexiebel het nu zou moeten zijn.
Je kunt 1 condition gebruiken voor meerdere scheduled tasks als je zou willen.
De condities zijn niet gelinkt aan de regelnummer van de scheduled task. Random te nummeren.
Je kunt uitbreiden tot 10. Is wat overdreven lijkt mij, maar beter nu te veel dan straks weer bijbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoTrKDfHr4zJ2-n7nuUTPvvEdSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/baD8xhgKNWLkiKjE8RGM7vEv.png?f=fotoalbum_large

Het conditions scherm is te openen via de knop bovenin.
Je kunt deze ook weer wegklikken met het kruisje.
By default zie je het condition scherm niet.
Als je een condition nummer selecteerd in de scheduler zelf, verschijnt automatisch het conditions config scherm.
Als je een condition ergens aan gehangen hebt, en je wilt deze weghalen, selecteer je eenvoudig condition "none".

[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 19-07-2023 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
edterbak schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 01:16:

time since previous trigger of this scheduled action is less than vind ik vrij onlogisch in de huidige setup van de schedular. Maar als je een schedule regel zou kunnen bouwen als Do Action elke x uur ipv dag en tijd dan zou ik de logica erachter beter zijn.
Dat gezegd hebbende, een do action elke x uur is voor een warmtepomp niet logisch om te hebben het is geen domotica systeem die iets elke 5s controleert ;)

Maar nu ik het bovenstaand heb getypt zou je zou je een scenario van action regel met block voorwaarde deze wordt wel/niet uitgevoerd en een vervolg action zou deze block voorwaarde kunnen hebben om niet dubbel uit te voeren?

Zou je z'n block action ook op solar kunnen toepassen? Iets in de vorm van threshold wordt bereik ( dus >= ) controleer block regel, opbrengst weer onder threshold doet dan natuurlijk niets. Vervolgens weer door threshold en nieuwe controle net zo vaak tot hij een run heeft gedaan.
Ja er is een risico dat iets niet wordt uitgevoerd daarvan ben ik bewust maar nu wordt nog wel eens vroeg in de morgen een run uitgevoerd terwijl de tank amper was afgekoeld dat wil ik er mee voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ik ben nog niet bezig met Solar.
Dat is een volgend hoofdstuk en doe ik apart, buiten de scheduler om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 01:16:

[Afbeelding]

De afbeelding hier onder geeft aan hoe flexiebel het nu zou moeten zijn.
Je kunt 1 condition gebruiken voor meerdere scheduled tasks als je zou willen.
De condities zijn niet gelinkt aan de regelnummer van de scheduled task. Random te nummeren.
Je kunt uitbreiden tot 10. Is wat overdreven lijkt mij, maar beter nu te veel dan straks weer bijbouwen.

[Afbeelding]

Het conditions scherm is te openen via de knop bovenin.
Je kunt deze ook weer wegklikken met het kruisje.
By default zie je het condition scherm niet.
Als je een condition nummer selecteerd in de scheduler zelf, verschijnt automatisch het conditions config scherm.
Als je een condition ergens aan gehangen hebt, en je wilt deze weghalen, selecteer je eenvoudig condition "none".
Volgens mij wordt ‘t zo erg mooi & flexibel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
@blb4 @MikeyMan @The-Source mis ik iemand?
Zal ik deze versie dan morgen uploaden?

@The-Source
Ik stel voor dat we eerst dit uitrollen en de ervaring ermee afwachten voor we verdere suggesties bedenken.
Je suggesties klinken nogal anders en als een major rewrite. Daarom eerst de sanity check hoe goed dit nu past en werkt.

Dan zal ik wel gelijk daarna kijken of ik wat aan de Solar block kan gaan bedenken ondertussen. Want ik heb het gevoel dat daar sowieso behoefte naar is.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
edterbak schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:52:
Graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
edterbak schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:52:

@The-Source
Ik stel voor dat we eerst dit uitrollen en de ervaring ermee afwachten voor we verdere suggesties bedenken.
Je suggesties klinken nogal anders en als een major rewrite. Daarom eerst de sanity check hoe goed dit nu past en werkt.

Dan zal ik wel gelijk daarna kijken of ik wat aan de Solar block kan gaan bedenken ondertussen. Want ik heb het gevoel dat daar sowieso behoefte naar is.

Groeten
Ik zou van het weekend wel een nieuwe versie kunnen installeren.
Weet zou uit mijn hoofd niet zeker of het erin zit en nu op mijn werk is het wat lastiger kijken, maar als je via de scheduler de functies Solar2DWH/ WAR / andere aan/uit kan zetten

EN/OF daar de trigger naar toe dat threshold solar is bereikt. Dan zou je behoorlijk flexibel kunnen zijn. Maar ja dat is wel zeer waarschijnlijk de nodige programmering. Want z'n trigger is niet tijd gebaseerd Dus hoort niet thuis bij scheduler. Maar zou wel i.c.m waar je normaal DHW verhoogd dan ook als sterilisatie kunnen gaan activeren (met block van als x uur geleden dan niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:27:
[...]

via de scheduler de functies Solar2DWH/ WAR / andere aan/uit kan zetten
Dat is een goede suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
[...]

Maar zou wel i.c.m waar je normaal DHW verhoogd dan ook als sterilisatie kunnen gaan activeren (met block van als x uur geleden dan niet)
Dat heb ik denk ik ondervangen door niet naar de laatste sterilisatie run te kijken, maar te kijken naar hoe lang geleden dhw 60C was.
Los van hoe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Nieuwe versie online:

[2023-07-20] v23.04 Stable. Changes:
  • [New feature] Add conditions to the scheduler. This is a nice addition to the existing scheduler.
https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Staat live hierzo :)

Eens kijken hoe e.e.a. werkt.

Eerst even zonder aanpassingen testen voor een paar dagen.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2023 14:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
Ter info
Ik ga maandag op vakantie.
Zondag is de laatste dag dat ik wat zou kunnen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
edterbak schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:41:
Ter info
Ik ga maandag op vakantie.
Zondag is de laatste dag dat ik wat zou kunnen fixen.
offtopic:
Als je je laptop maar mee neemt :p dan heb je nog wat te doen tijdens je vakantie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:39:
[...]

offtopic:
Als je je laptop maar mee neemt :p dan heb je nog wat te doen tijdens je vakantie
offtopic:
haha. kwas het niet van plan.

IT zaken weg. sleurhut mee
Boeken mee en offline :) kan wel via de telefoon wat q&a doen, maar veel meer niet hoor ;)

Het leuke is. ik ben al 4 jaar bezig met de trilogie: hitchhikers guide to the galaxy. (5 boek-delen :+ ) Ik denk dat ik weer verder ga. :)

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 21-07-2023 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Kijk.
Met de laatste versie zelfs dit in het logboek:
code:
1
21/07 13:00:12 - Scheduler condition: Time since last above 60°C: 16.07 hours. Condition: 36 hours. Scheduled action blocked

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak groot gelijk, lekker alles achter laten en vakantie gaan vieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Kleine update....

Nieuwe upload v23.05

[2023-07-22] v23.05 Stable. Changes:
- [New feature] Add to scheduler the option to set the DHW setpoint temperature. (add issue #120)

https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
[...]

Ik zou van het weekend wel een nieuwe versie kunnen installeren.
Weet zou uit mijn hoofd niet zeker of het erin zit en nu op mijn werk is het wat lastiger kijken, maar als je via de scheduler de functies Solar2DWH/ WAR / andere aan/uit kan zetten
Ik heb net een update geplaatst. Dat ligt in het verlengde van deze vraag.
Even een toelichting waarom dit er dan niet in zit.

De vraag over setpoint DHW, was een copy past actie, regel toevoegen > klaar.
De vraag over functies aan/uit, daar moet ik dashboard aanpassingen voor doen, en wat uitzoeken. Dat was niet simpel copy past. Ik ga kijken of ik dat nog er in kan fietsen. Maar dat kost dus wat meer tijd en zou niet binnen 15 minuten gereed zijn. Ik heb er wel naar gekeken.
vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Heb de 23.05 net geïnstalleerd, al die blokjes aan de rechter zijde van NR verwijderd blijft mega omslachtig en gaat niet zo simpel als op de upgrade gif waar het dubbelklikken lijkt ;)

Wellicht zie ik ze vliegen :+ maar was sterilisatie setpoint niet instelbaar? Nu is op homepage (logisch) en bij settings (niet logisch) niet meer instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:16:
Heb de 23.05 net geïnstalleerd, al die blokjes aan de rechter zijde van NR verwijderd blijft mega omslachtig en gaat niet zo simpel als op de upgrade gif waar het dubbelklikken lijkt ;)

Wellicht zie ik ze vliegen :+ maar was sterilisatie setpoint niet instelbaar? Nu is op homepage (logisch) en bij settings (niet logisch) niet meer instelbaar.
Het verwijderen is niet de makkelijkste manier die ik laat zien. Het kan ook eenvoudiger. dat is hier al eens gezegd, maar ik heb dat nooit verwerkt in een gifje.

[Configuration nodes] > [unused] > selecteer een unused item, selecteer ze allemaal: CTRL+A > [DEL]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjeA_542RGoOFNwEyEFRUuiCZYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MVuvBNUT6iJacTKRogT2R9KZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
edterbak schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:48:
[...]

Het verwijderen is niet de makkelijkste manier die ik laat zien. Het kan ook eenvoudiger. dat is hier al eens gezegd, maar ik heb dat nooit verwerkt in een gifje.

[Configuration nodes] > [unused] > selecteer een unused item, selecteer ze allemaal: CTRL+A > [DEL]
[Afbeelding]
Ik had je bewust niet gequote om zo niet te storen tijdens het vakantie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:32:
[...]
Ik had je bewust niet gequote om zo niet te storen tijdens het vakantie ;)
Fail O-)
Pagina: 1 ... 82 ... 119 Laatste