Toon posts:

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 77 ... 80 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:39
thanks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:53
Ik sluit me ook aan bij de node-red gebruikers, omdat ik zo wat meer controle kan uitoefenen op wat de WP doet en gelijk wat mooie grafiekjes heb ;).

Nu had ik de laatste dagen last van een koude vloer, waar steeds kouder wordend water doorheen stroomde omdat het huis zelf gewoon warm genoeg is. Dit zorgt voor wat minder comfort, omdat we nu koude blote voeten hebben (first world problems).
Ik dacht; ik zet de flow lager van de warmtepomp, maar daarom vanmorgen een H62 error gekregen. Zat ik dan gewoon te laag en kan ik dat voorkomen door iets hoger te zitten? Hij stond nu op 10% namelijk ipv de standaard 45%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19
Hoi zit midden in de mei vakantie in de ardenne dus ben lekker actief in de natuur. net gekeken en inderdaad de grafiek is nog niet gevuld. ga ff kijken wat je bedoeld met de production aanpassen

Jij brand ik blus! pvoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
Krilo_89 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:39:
Ik sluit me ook aan bij de node-red gebruikers, omdat ik zo wat meer controle kan uitoefenen op wat de WP doet en gelijk wat mooie grafiekjes heb ;).

Nu had ik de laatste dagen last van een koude vloer, waar steeds kouder wordend water doorheen stroomde omdat het huis zelf gewoon warm genoeg is. Dit zorgt voor wat minder comfort, omdat we nu koude blote voeten hebben (first world problems).
Ik dacht; ik zet de flow lager van de warmtepomp, maar daarom vanmorgen een H62 error gekregen. Zat ik dan gewoon te laag en kan ik dat voorkomen door iets hoger te zitten? Hij stond nu op 10% namelijk ipv de standaard 45%.
Hoi Krilo! welkom bij de club uiteraard.

Ik heb zelf gewoon met 10% kunnen draaien voor een aantal dagen.
maar, dat wil niet zeggen dat er bij anderen geen probleem hoeft te zijn. Ik heb vloerverwarming (bg) rechtstreeks op de panasonic, en radiatoren (1e+2e), zonder al te veel restricties. (alles open).

als blijkt dat voor de meeste gebruikers 10% te laag is, dan is het handigere de grens aan te passen in de flow. Zo de gebruiker wat in bescherming te nemen.

Ik hou dit even in het achterhoofd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
Balans schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:01:
Hoi zit midden in de mei vakantie in de ardenne dus ben lekker actief in de natuur. net gekeken en inderdaad de grafiek is nog niet gevuld. ga ff kijken wat je bedoeld met de production aanpassen
Enjoy!!! Prima weer voor wat buitenluchtvermaak. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balans

@edterbak bedoel je deze omzetten naar Power?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
Gheheh.. Nee. gewoon vanuit het dashboard zelf.
De power detection method.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balans
ok 8 minuten laten lopen de bars blijven leeg en de grafiek nu ook zie allleen de threshold

[Voor 42% gewijzigd door Balans op 02-05-2023 14:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Ghehe.. Okay.

Zet maar weer terug dan.
Vanavond weer wat te doen... :)

Geniet van je vakantie Balans.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Hoi Krilo! welkom bij de club uiteraard.

Ik heb zelf gewoon met 10% kunnen draaien voor een aantal dagen.
maar, dat wil niet zeggen dat er bij anderen geen probleem hoeft te zijn. Ik heb vloerverwarming (bg) rechtstreeks op de panasonic, en radiatoren (1e+2e), zonder al te veel restricties. (alles open).

als blijkt dat voor de meeste gebruikers 10% te laag is, dan is het handigere de grens aan te passen in de flow. Zo de gebruiker wat in bescherming te nemen.

Ik hou dit even in het achterhoofd.
10% zegt niet zoveel. Hij geeft een error op flow, niet op percentage. En dat is afhankelijk van je installatie. Ik draai zelf op 8%. Heb je ruimere slangen kun je nog lager.

Volgens mij dacht ik gelezen te hebben dat ie minimaal 7,5 liter/min nodig heb. Heb hem voor de zekerheid nu iets hoger staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balans

het begon allemaal na deze error die is er dus ook nog steeds en sindsdien is die fout er. het begon met 22.24 en zit er met 22.25 nog steeds in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
@Balans
Ja, ik had die gezien bij je. Ik denk dit vanavond op te lossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
MikeyMan schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:56:
[...]

10% zegt niet zoveel. Hij geeft een error op flow, niet op percentage. En dat is afhankelijk van je installatie. Ik draai zelf op 8%. Heb je ruimere slangen kun je nog lager.

Volgens mij dacht ik gelezen te hebben dat ie minimaal 7,5 liter/min nodig heb. Heb hem voor de zekerheid nu iets hoger staan.
Nee precies, dat dacht ik al. Volgens mij zat ik met 10% op 0,5 l/m, maar dat weet ik niet 100% zeker meer.
Nu heb ik de max flow op default staan, dat is 45%. En op dit moment draait alleen de pomp en zie ik ongeveer 7 l/m. Dus wellicht is dit voor mij prima zo en kan het niet veel lager.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
argh. crap..

Ik denk dat ik even goed moet reviewen wat ik op de 21e vorige maand heb gedaan. :(

Dit is de cpu/mem utilisatie van de node red instance. (proxmox)

Symptoom waarom ik even ging kijken... Ik had spontaan een herstart rond 13h vandaag. Ik dacht even kijken of ik de oorzaak kan vinden... maar het lijkt dus eigen schuld.

[Voor 14% gewijzigd door edterbak op 02-05-2023 21:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• edterbak
Ik heb de solar periekelen gefixt.

@Balans Wat is de voorkeur. Volledige release uploaden, of alleen de text in de functie node [Function - Production - Consumption (kWh)]

edit
laat maar.
Ik doe een volledige upload. Zoveel andere zaken ook gedaan. :)

Daarna bughunting voor de resouce issues.

[Voor 27% gewijzigd door edterbak op 02-05-2023 22:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• edterbak
Nieuwe versie online:

https://github.com/edterb...hamon_control/tree/beta-1

[2023-05-02] v22.26 beta (experimental). Changes:

[Fix] - Solar chart not being populated.
[Enhancement] - Dashboard on multiple devices are now in sync. Menu configuration is instant over all devices.
[Enhancement] - Added a note to the Hardware Information section to clarify stuff when the model says 'unknown'.

@Balans
Ik ben hoopvol dat het probleem bij jou nu ook opgelost is.
Ik heb de situatie kunnen reproduceren. Even de grafiek resetten/legen. Met deze aanpassing zou het goed moeten gaan.

[Voor 18% gewijzigd door edterbak op 02-05-2023 22:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan @blb4
Kunnen jullie deze paar dagen in het bijzonder even letten op de pumpspeed functie. Doet die nu 100% wat je verwacht, of zit er nog een spook in ergens.

Ik zie zelf wel onverklaarbare jumps in de grafiek namelijk..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krilo_89
@edterbak ,
Die hogere CPU en RAM op proxmox heb ik ook. Nu is de CPU verwaarloosbaar, van 0.008 naar 0.032 dus dat geloof ik wel. Maar de RAM is sinds de installatie van de flows van 48MiB naar 180MiB gegaan en die loopt elke dag wat op. Ik zit nu op 200MiB (sinds 30 april). Dus ik ga wel even in de gaten houden of die continue blijft oplopen of dat hij ook weer een keer zakt. Vooral omdat ik nu alleen monitor en nog geen functionaliteit heb aangezet.

Andere vraag over de COP berekening en de flow. Zijn hier ook mensen die dat hebben aangesloten op een Kamstrup meter ipv de waardes uit de Panasonic zelf te gebruiken? Die van de Kamstrup 'schijnen' wat accurater te zijn namelijk. En dit zou ik dan op een persoonlijke flow tab moeten plaatsen, zodat ik rustig kan updaten naar een nieuwere versie wanneer die er is?

En de grafieken en data die daar nu in komt, zetten jullie dat ook nog door naar InfluxDB, zodat je ook data kunt terughalen van een maand terug of is dat niet interessant genoeg?

[Voor 3% gewijzigd door Krilo_89 op 02-05-2023 23:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:44
Krilo_89 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:33:
@edterbak ,
Die hogere CPU en RAM op proxmox heb ik ook. Nu is de CPU verwaarloosbaar, van 0.008 naar 0.032 dus dat geloof ik wel. Maar de RAM is sinds de installatie van de flows van 48MiB naar 180MiB gegaan en die loopt elke dag wat op. Ik zit nu op 200MiB (sinds 30 april). Dus ik ga wel even in de gaten houden of die continue blijft oplopen of dat hij ook weer een keer zakt. Vooral omdat ik nu alleen monitor en nog geen functionaliteit heb aangezet.

Andere vraag over de COP berekening en de flow. Zijn hier ook mensen die dat hebben aangesloten op een Kamstrup meter ipv de waardes uit de Panasonic zelf te gebruiken? Die van de Kamstrup 'schijnen' wat accurater te zijn namelijk. En dit zou ik dan op een persoonlijke flow tab moeten plaatsen, zodat ik rustig kan updaten naar een nieuwere versie wanneer die er is?

En de grafieken en data die daar nu in komt, zetten jullie dat ook nog door naar InfluxDB, zodat je ook data kunt terughalen van een maand terug of is dat niet interessant genoeg?
Dat is nog wel een x een mooie enhancement, COP berekening op basis van externe gegevens. Maar best lastig, ik heb ook een Kamstrup en kWh meter aan m'n installatie hangen, de Kamstrup is een type die alleen warmte(energie) registreert (wel warmte- en koelvermogen). Bij een defrost zie je koelvermogen, hoe ga je dat in COP berekening stoppen?

Oftewel ik doe dit zelf via influxdb / grafana voor lange termijn registatie en monitoring, korte termijn functioneren/monitoring doe ik via NR Dashboard.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Balans
@edterbak bars en grafieken zijn gevuld vandaag *O*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
whohooo :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Krilo_89 volgens mij stond er al een aanvraag open om iig de Heishamon stroommeter te kunnen gebruiken voor de COP.

@blb4 zie je geen verschil in type heat dan in dat geval? Of rapporteert de Panasonic dan alsnog heat power?

Op zich niet eens fout om het op te tellen. Het is immers energie die gebruikt wordt voor het verwarmen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak Valt me niets geks op met de pumpspeed. Zal de grafiek iets verder terug laten kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:11:
@Krilo_89 volgens mij stond er al een aanvraag open om iig de Heishamon stroommeter te kunnen gebruiken voor de COP.

@blb4 zie je geen verschil in type heat dan in dat geval? Of rapporteert de Panasonic dan alsnog heat power?

Op zich niet eens fout om het op te tellen. Het is immers energie die gebruikt wordt voor het verwarmen.
Ik zal een externe sensor voor COP naar voren halen. Er zijn steeds meer mensen die dit gebruiken. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Ik zal een externe sensor voor COP naar voren halen. Er zijn steeds meer mensen die dit gebruiken. :)
Mooi moment om alle externe input / link in nodes te centraliseren? O-)

Nieuwe versie staat er weer. Geen problemen tot nu toe. Alles doet het nog ;)

[Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 03-05-2023 09:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
De GUI moet nu het zelfde zijn over alle devices. Dat is een mooie verbetering.
Als het goed is, heb je nu ook niet meer bij het openen tabs staan die je eigenlijk had verborgen. .... "als het goed is,,,"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krilo_89
Ah ik heb de backlog gevonden op Github, mooi. Ik ga er even doorheen bladeren.

Ik heb trouwens de schaal voor de "Heat | Water temperature" aangepast, omdat die start bij 10 graden. Maar ik duik daaronder. Nu weet ik niet of dat iets is aan mijn kant wat ik moet aanpassen of dat dit in het algemeen toegevoegd kan worden? Voegen jullie deze zaken direct als PR toe of gaat dat anders?

Zie hier trouwens dat ik onder de 10 graden duik:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Krilo_89 Goed gevonden!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
Hoe kan je je water temperatuur laten zakken onder 10C?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:40:
Hoe kan je je water temperatuur laten zakken onder 10C?
Het was hier vannacht 3 graden. Als de pomp dan stil staat, daalt het in de buitenleiding vanzelf.
Wel heel kort natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
MikeyMan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Het was hier vannacht 3 graden. Als de pomp dan stil staat, daalt het in de buitenleiding vanzelf.
Wel heel kort natuurlijk.
Precies en ik heb de WP 's nachts uit staan, dus in de winter zal dat soms nog lager worden. Ik snap alleen niet helemaal wanneer de WP helemaal niets meer pompt en wanneer hij bedenkt; "ik ga even wat rondpompen".

Verder zou ik hier ook de temperatuur van de kampstrup kunnen aanhouden, omdat die binnen zit en dus nooit onder de 5 graden zal komen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Krilo_89 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Precies en ik heb de WP 's nachts uit staan, dus in de winter zal dat soms nog lager worden. Ik snap alleen niet helemaal wanneer de WP helemaal niets meer pompt en wanneer hij bedenkt; "ik ga even wat rondpompen".

Verder zou ik hier ook de temperatuur van de kampstrup kunnen aanhouden, omdat die binnen zit en dus nooit onder de 5 graden zal komen?
Ook die krijgt ineens een plons koud water langs lijkt me?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
Ik zie vooral het risico van bevriezing als ik dit lees. Of is dat op een andere manier opgelost?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:21:
Ik zie vooral het risico van bevriezing als ik dit lees. Of is dat op een andere manier opgelost?
Yup. Panasonic heeft daar voorziening voor ingebouwd. Aldus het andere topic ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
O. dat klink handig.

Maar dan moet je wel zeker weten dat de temperatuur in de leiding (verderop) niet lager is dan de temperatuur in de pomp waar het gemeten wordt.

Heb je eventueel een linkje naar die uitleg daar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak linkje niet direct, zijn meerdere discussies. Zoek in 101 topic op vorstbeveiliging. Komen er twee paginas terug :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
MikeyMan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:59:
[...]
Ook die krijgt ineens een plons koud water langs lijkt me?
Daar heb je helemaal gelijk in 😉.

Op deze manier kunnen we wel zien wanneer hij rond het vriespunt komt. We zouden daar zelf ook wat voor kunnen maken dat hij gaat pompen. Maar de panasonic zelf houdt hier idd ook rekening mee. Ik denk dat je daarom de temp ook weer omhoog zag gaan.
In de winter zal dat vaker gebeuren en dan koel je effectief je vloer wat sneller af, al heb ik daar zelf geen last van in huis. Als hij de hele nacht uit staat en het is onder nul, dan zakt de temp hoogstens van 22 naar 20.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
edterbak schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:00:
argh. crap..

Ik denk dat ik even goed moet reviewen wat ik op de 21e vorige maand heb gedaan. :(

Dit is de cpu/mem utilisatie van de node red instance. (proxmox)
[Afbeelding]

Symptoom waarom ik even ging kijken... Ik had spontaan een herstart rond 13h vandaag. Ik dacht even kijken of ik de oorzaak kan vinden... maar het lijkt dus eigen schuld.
Om hier op terug te komen.
Ik heb eerst gericht gekeken naar wat ik heb gedaan, en nodes disabled. Maar ik zie het geheugen gebruik evengoed toenemen.
Nu heb ik een extreme tactiek toegepast.
Ik heb de gehele flow van de warmtepomp gedelete. Alles weg, en de config nodes weg. hup.
Maar ik zie nog steeds het geheugen toenemen.

Ik ben bang dat het
OF de node-red-contrib-home-assistant-websocket is
OF de node-red-dashboard

Beiden heb ik recentelijk geupdate.

To be continued...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krilo_89
@edterbak , ik heb de home-assistant-websocket niet geinstalleerd en bij mij lijkt het alsof er elke dag 20MiB bij komt. Gister was het 200 en nu zie ik 220. Dus dan zou het node-red-dashboard moeten zijn, gezien ik die ook heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Okay, dank.
Welke versie dashboard npm heb je ?
3.4.0 ?

[edit]
Ik ga het wel even iets langer aankijken nu zo. pas na 5h is het effect significant te noemen. Misschien wat voorbarig. :) beetje geduld moet ik hebben.
Vanavond meer.

[Voor 61% gewijzigd door edterbak op 03-05-2023 16:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak goede test:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
03/05 19:16:53 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (unknown)
03/05 19:16:53 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (unknown)
03/05 19:16:52 - MQTT Command: SetDHWTemp: 54 (Solar)
03/05 19:16:51 - Function Solar: Operation mode changed from 2 to 3
03/05 19:16:51 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 54
03/05 14:29:51 - Function Solar: Solar threshold reached but no action fired! (Heat pump is off, 'Allow switch on heat pump' is disabled.)
03/05 12:35:01 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (unknown)
03/05 12:34:59 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.17°C)
03/05 12:29:53

Lijkt er wel op dat ie het nu elektrisch gaat proberen :?

Zou dat kunnen omdat er nu in een keer een dhw temp van 54 wordt gevraagd? Zou ie makkelijk op de compressor moeten redden.

Afgelopen nacht heeft de DHW run wel gewoon op de compressor gedraaid.

Edit: oh daar is de compressor. Lijkt erop dat ie elektrisch start ofzo. Even in de gaten houden.

[Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 03-05-2023 19:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
Bij mij staat de WP al dagen uit, heb ‘m vandaag via de scheduler om 11:00u op DHW only gezet met toggle dat de WP ook aangezet mocht worden. Vanmiddag keek ik naar ‘t resultaat: hij is op Heat only gegaan om 11:00u en heeft dit ‘thuis verwarmd ipv de boiler :/ .

Gisteravond trouwens de laatste versie er op gezet.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:11:

Dat maakt ‘t gebruik van KAMSTRUP/Externe warmtemeter wat lastig, dat ding geeft alleen power (positief of negatief) en bij de meeste ook alleen energie opbrengst tijdens verwarmen (en niet tijdens koelen/defrost). Je moet de status dus wel uit de WP blijven halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:45:
Bij mij staat de WP al dagen uit, heb ‘m vandaag via de scheduler om 11:00u op DHW only gezet met toggle dat de WP ook aangezet mocht worden. Vanmiddag keek ik naar ‘t resultaat: hij is op Heat only gegaan om 11:00u en heeft dit ‘thuis verwarmd ipv de boiler :/ .

Gisteravond trouwens de laatste versie er op gezet.
Oh bij mij slaat ie sochtends nog wel ff aan. Echt nodig is het niet met deze dagtemperatuur overigens. Maar hoe dat dan in te regelen zou moeten zijn is wat lastig...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat gezegd hebbende, vraag ik me sowieso af waarom de WP aan is gegaan vanmorgen en er een paar runs geweest zijn... :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah... Volgens scheduler heb ik hem 'sochtends om 4:00 omschakelen naar auto+Dhw...

Die overschrijft de RTC off die eerder is afgevuurd. En daardoor moet ik weer op een nieuwe RTC off wachten voordat ie weer uitschakelt...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
03/05 20:25:51 - Function WAR: Setpoint change: From 23 to 24 °C
03/05 20:10:42 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (unknown)
03/05 20:10:40 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.87°C)
03/05 20:07:23 - MQTT Command: SetOperationMode: 2 (unknown)
03/05 20:07:22 - MQTT Command: SetDHWTemp: 48 (Solar)
03/05 20:07:21 - Function Solar: Restored previous OperatingMode: 2 and restoring DHW setpoint to: 48°C
03/05 19:58:31 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 81 (pump speed)
03/05 19:58:30 - Compressor: stopped
03/05 19:58:30 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 81 (9%) (Low)
03/05 19:57:21 - Function Solar: DHW temperature has reached SP high
03/05 19:20:20 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 216 (pump speed)
03/05 19:20:20 - Compressor: running
03/05 19:20:20 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 216 (80%) (DHW)
03/05 19:16:53 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (unknown)
03/05 19:16:53 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (unknown)
03/05 19:16:52 - MQTT Command: SetDHWTemp: 54 (Solar)
03/05 19:16:51 - Function Solar: Operation mode changed from 2 to 3
03/05 19:16:51 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 54
03/05 14:29:51 - Function Solar: Solar threshold reached but no action fired! (Heat pump is off, 'Allow switch on heat pump' is disabled.)
03/05 12:35:01 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (unknown)
03/05 12:34:59 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.17°C)
03/05 12:29:53 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (function RTC)
03/05 12:29:53 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 20.07 °C)
03/05 12:14:44 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function RTC)
03/05 12:14:44 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.83 °C)
03/05 12:09:42 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (function RTC)
03/05 12:09:42 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.93 °C)
03/05 11:54:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function RTC)
03/05 11:54:33 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
03/05 11:49:30 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
03/05 11:49:30 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.67 °C)
03/05 11:44:28 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function RTC)
03/05 11:44:28 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.73 °C)
03/05 11:42:45 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 81 (pump speed)
03/05 11:42:44 - Function SoftStart: SoftStart function end
03/05 11:42:44 - Compressor: stopped
03/05 11:42:44 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 81 (9%) (Low)
03/05 11:39:34 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
03/05 11:39:34 - Function SoftStart: Correction: 0.75 > 0 °C - (ENDING) Freq: 26Hz, SP_Final: 22°C
03/05 11:39:34 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
03/05 11:39:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
03/05 11:39:25 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 19.63 °C)
03/05 11:34:54 - Function SoftStart: Correction: 0.5 > 0.75 °C - (STABLE) Freq: 27Hz, SP_Final: 23.8°C
03/05 11:30:55 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
03/05 11:30:54 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.5 °C - (STABLE) Freq: 26Hz, SP_Final: 23.5°C
03/05 11:29:34 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
03/05 11:29:34 - Function SoftStart: Correction: 0.5 > 0 °C - (STABLE) Freq: 28Hz, SP_Final: 23°C
03/05 11:28:55 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
03/05 11:28:54 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.5 °C - (STABLE) Freq: 29Hz, SP_Final: 23.5°C
03/05 11:27:24 - Function SoftStart: Start Phase 2
03/05 11:26:49 - Function SoftStart: Correction: -0.25 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 23°C
03/05 11:26:20 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
03/05 11:26:19 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > -0.25 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 22.8°C
03/05 11:25:41 - Function SoftStart: Correction: -1 > -0.75 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22.3°C
03/05 11:25:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
03/05 11:25:16 - Function SoftStart: Correction: -2.25 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22°C
03/05 11:25:00 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
03/05 11:24:59 - Function SoftStart: Correction: -4.25 > -2.25 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 20.8°C
03/05 11:24:34 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
03/05 11:24:34 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4.25 °C - (STARTUP) Freq: 24Hz, SP_Final: 18.8°C
03/05 11:24:34 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
03/05 11:24:34 - Compressor: running
03/05 11:24:34 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
03/05 11:24:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
03/05 11:24:09 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 19.57 °C)
03/05 11:08:59 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
03/05 11:08:58 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.67 °C)
03/05 10:48:46 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function RTC)
03/05 10:48:46 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.73 °C)
03/05 10:33:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
03/05 10:33:33 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.67 °C)
03/05 10:19:03 - Function SoftStart: SoftStart function end
03/05 10:19:03 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 81 (pump speed)
03/05 10:19:03 - Compressor: stopped
03/05 10:19:03 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 81 (9%) (Low)
03/05 10:18:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function RTC)
03/05 10:18:21 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
03/05 10:13:18 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
03/05 10:13:18 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 19.63 °C)
03/05 10:08:23 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
03/05 10:05:03 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
03/05 10:04:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
03/05 10:04:54 - Function SoftStart: Correction: 0.5 > 0 °C - (STABLE) Freq: 25Hz, SP_Final: 23°C
03/05 10:04:53 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.5 °C - (STABLE) Freq: 25Hz, SP_Final: 23.5°C
03/05 10:01:03 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
03/05 10:01:03 - Function SoftStart: Correction: 0.5 > 0 °C - (STABLE) Freq: 28Hz, SP_Final: 23°C
03/05 10:00:44 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
03/05 10:00:43 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.5 °C - (STABLE) Freq: 28Hz, SP_Final: 23.5°C
03/05 09:59:13 - Function SoftStart: Correction: -0.25 > 0 °C - (STABLE) Freq: 31Hz, SP_Final: 23°C
03/05 09:58:03 - Function SoftStart: Correction: 0 > -0.25 °C - (STABLE) Freq: 30Hz, SP_Final: 22.8°C
03/05 09:57:14 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
03/05 09:57:13 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > 0 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 23°C
03/05 09:56:13 - Function SoftStart: Start Phase 2
03/05 09:55:18 - Function SoftStart: Correction: -1 > -0.75 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 22.3°C
03/05 09:54:28 - Function SoftStart: Correction: -1.5 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22°C
03/05 09:54:08 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
03/05 09:54:08 - Function SoftStart: Correction: -3.25 > -1.5 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 21.5°C
03/05 09:53:48 - Function SoftStart: Correction: -4.75 > -3.25 °C - (STARTUP) Freq: 31Hz, SP_Final: 19.8°C
03/05 09:53:23 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
03/05 09:53:23 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4.75 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 18.3°C
03/05 09:53:23 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
03/05 09:53:23 - Compressor: running
03/05 09:53:23 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
03/05 09:53:06 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
03/05 09:53:05 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 19.57 °C)
03/05 09:48:03 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
03/05 09:48:02 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.63 °C)
03/05 09:37:56 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function RTC)
03/05 09:37:56 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.83 °C)
03/05 09:32:49 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (function RTC)
03/05 09:32:49 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.9 °C)
03/05 09:21:42 - MQTT Command: SetForceSterilization: 0 (unknown)
03/05 09:21:41 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
03/05 09:17:38 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function RTC)
03/05 09:17:38 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.83 °C)
03/05 09:07:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (function RTC)
03/05 09:07:33 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.9 °C)
03/05 09:02:30 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function RTC)
03/05 09:02:30 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
03/05 08:53:02 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
03/05 08:53:02 - Function WAR: Setpoint change: From 24 to 23 °C
03/05 08:52:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
03/05 08:52:24 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.63 °C)
03/05 08:37:16 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
03/05 08:37:15 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
03/05 08:27:04 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
03/05 08:27:04 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.63 °C)
03/05 08:24:12 - Function SoftStart: SoftStart function end
03/05 08:24:12 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 81 (pump speed)
03/05 08:24:12 - Compressor: stopped
03/05 08:24:12 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 81 (9%) (Low)
03/05 08:21:02 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
03/05 08:21:02 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 24 °C
03/05 08:07:12 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
03/05 07:57:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SP Calculation)
03/05 07:57:12 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 25Hz, SP_Final: 23°C
03/05 07:57:12 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
03/05 07:56:44 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function RTC)
03/05 07:56:44 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
03/05 07:47:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
03/05 07:47:12 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > -1 °C - (STABLE) Freq: 34Hz, SP_Final: 23°C
03/05 07:46:42 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
03/05 07:46:42 - Function SoftStart: Correction: -1.25 > -0.5 °C - (STABLE) Freq: 34Hz, SP_Final: 23.5°C
03/05 07:45:02 - Function SoftStart: Start Phase 2
03/05 07:43:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
03/05 07:43:03 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1.25 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22.8°C
03/05 07:42:47 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
03/05 07:42:47 - Function SoftStart: Correction: -5 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 22°C
03/05 07:42:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
03/05 07:42:12 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 23Hz, SP_Final: 19°C
03/05 07:42:12 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
03/05 07:42:12 - Compressor: running
03/05 07:42:12 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
03/05 07:41:35 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
03/05 07:41:35 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.63 °C)
03/05 07:00:18 - MQTT Command: SetOperationMode: 2 (scheduler)
03/05 06:54:22 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 81 (pump speed)
03/05 06:54:22 - Function SoftStart: SoftStart function end
03/05 06:54:22 - Compressor: stopped
03/05 06:54:22 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 81 (9%) (Low)
03/05 06:51:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SP Calculation)
03/05 06:51:12 - Function SoftStart: Correction: 0.5 > 0 °C - (ENDING) Freq: 35Hz, SP_Final: 23°C
03/05 06:51:12 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
03/05 06:50:59 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
03/05 06:50:59 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
03/05 06:49:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
03/05 06:49:12 - Function SoftStart: Correction: 0.25 > 0.5 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 24.5°C
03/05 06:45:32 - Function SoftStart: Correction: -0.25 > 0.25 °C - (STABLE) Freq: 40Hz, SP_Final: 24.3°C
03/05 06:42:12 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > -0.25 °C - (STABLE) Freq: 40Hz, SP_Final: 23.8°C
03/05 06:40:32 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
03/05 06:40:31 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -0.5 °C - (STABLE) Freq: 40Hz, SP_Final: 23.5°C
03/05 06:39:01 - Function SoftStart: Start Phase 2
03/05 06:37:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
03/05 06:37:03 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > -1.75 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 22.3°C
03/05 06:36:47 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
03/05 06:36:47 - Function SoftStart: Correction: -5 > -2.75 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 21.3°C
03/05 06:36:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
03/05 06:36:11 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 21Hz, SP_Final: 19°C
03/05 06:36:11 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
03/05 06:36:11 - Compressor: running
03/05 06:36:11 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
03/05 06:35:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
03/05 06:35:50 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.63 °C)
03/05 06:20:36 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function RTC)
03/05 06:20:36 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
03/05 06:05:27 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
03/05 06:05:27 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.63 °C)
03/05 06:00:19 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
03/05 06:00:18 - Scheduler - Set QuietMode: 0
03/05 06:00:01 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SP Calculation)
03/05 06:00:01 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 25 °C
03/05 05:58:52 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 81 (pump speed)
03/05 05:58:51 - Compressor: stopped
03/05 05:58:51 - Function SoftStart: SoftStart function end
03/05 05:58:51 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 81 (9%) (Low)
03/05 05:35:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
03/05 05:35:09 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.7 °C)
03/05 05:30:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SP Calculation)
03/05 05:30:01 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 26 °C
03/05 05:24:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
03/05 05:24:54 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 19.6 °C)
03/05 05:09:46 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (function RTC)
03/05 05:09:46 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 19.57 °C)
03/05 05:04:01 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
03/05 05:00:17 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
03/05 04:59:40 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function RTC)
03/05 04:59:40 - Function RTC: Correction change: From -3 to -1 °C (Room actual: 19.63 °C)
03/05 04:59:40 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
03/05 04:54:01 - Function SoftStart: Correction: 0.25 > 0 °C - (ENDING) Freq: 24Hz, SP_Final: 22°C
03/05 04:54:01 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
03/05 04:44:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
03/05 04:44:21 - Function SoftStart: Correction: 0.75 > 0.25 °C - (STABLE) Freq: 30Hz, SP_Final: 22.3°C
03/05 04:44:01 - Function SoftStart: Correction: 1 > 0.75 °C - (STABLE) Freq: 30Hz, SP_Final: 22.8°C
03/05 04:41:51 - Function SoftStart: Start Phase 2
03/05 04:40:56 - Function SoftStart: Correction: 0.75 > 1 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 23°C
03/05 04:40:07 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
03/05 04:40:02 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.75 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22.8°C
03/05 04:39:46 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
03/05 04:39:46 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 22°C
03/05 04:39:26 - Function SoftStart: Correction: -4.5 > -2.75 °C - (STARTUP) Freq: 31Hz, SP_Final: 19.3°C
03/05 04:39:01 - Function SoftStart: Correction: -4 > -4.5 °C - (STARTUP) Freq: 18Hz, SP_Final: 17.5°C
03/05 04:39:01 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
03/05 04:39:01 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 18Hz, SP_Final: 18°C
03/05 04:39:00 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
03/05 04:39:00 - Compressor: running
03/05 04:39:00 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 159 (50%) (HEAT)
03/05 04:35:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
03/05 04:35:42 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation)
03/05 04:35:42 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 81 (pump speed)
03/05 04:35:41 - Function SoftStart: SoftStart function end
03/05 04:35:41 - Compressor: stopped
03/05 04:35:41 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 81 (9%) (Low)
03/05 04:35:41 - Function SoftStart: Correction: 0 > 7 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 29°C
03/05 04:03:42 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 216 (pump speed)
03/05 04:03:41 - Compressor: running
03/05 04:03:41 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 216 (80%) (DHW)
03/05 04:00:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SP Calculation)
03/05 04:00:20 - MQTT Command: SetOperationMode: 6 (unknown)
03/05 04:00:19 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
03/05 04:00:17 - Scheduler - Power: 1
03/05 02:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP already 48
Even nadenken hoe daarmee om te gaan...

Zou na een RTC off alleen de DHW moeten schakelen...? :?
Of zou de toggle 'switch operating mode' dit op moeten lossen...?

Als ik het goed lees pakt die alleen de current mode aan.
Ik denk dat ik de draad een beetje kwijt ben O-)

Huidige schedule btw:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Schedule_1 Allow DHW, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 04:00, OperationMode6 (override)
Schedule_2 Stop DHW, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 07:00, OperationMode2
Schedule_3 Sterelization, Saturday, 12:00, Sterilization (override)
Schedule_4 Quiet on, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 23:30QM_1
Schedule_5 Quiet off, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 06:00, QM_0
Schedule_6 Weekend DHW on, Saturday,Sunday, 10:00, OperationMode6 (override)
Schedule_7 Weekend DHW off, Saturday,Sunday, 18:00, OperationMode2
Scheduler: 7 tasks are currently active

[Voor 101% gewijzigd door MikeyMan op 03-05-2023 20:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:42:
Ah... Volgens scheduler heb ik hem 'sochtends om 4:00 omschakelen naar auto+Dhw...

Die overschrijft de RTC off die eerder is afgevuurd. En daardoor moet ik weer op een nieuwe RTC off wachten voordat ie weer uitschakelt...

[...]

Even nadenken hoe daarmee om te gaan...

Zou na een RTC off alleen de DHW moeten schakelen...? :?
Of zou de toggle 'switch operating mode' dit op moeten lossen...?

Als ik het goed lees pakt die alleen de current mode aan.
Ik denk dat ik de draad een beetje kwijt ben O-)

Huidige schedule btw:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Schedule_1 Allow DHW, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 04:00, OperationMode6 (override)
Schedule_2 Stop DHW, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 07:00, OperationMode2
Schedule_3 Sterelization, Saturday, 12:00, Sterilization (override)
Schedule_4 Quiet on, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 23:30QM_1
Schedule_5 Quiet off, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 06:00, QM_0
Schedule_6 Weekend DHW on, Saturday,Sunday, 10:00, OperationMode6 (override)
Schedule_7 Weekend DHW off, Saturday,Sunday, 18:00, OperationMode2
Scheduler: 7 tasks are currently active
Als je niet uitkijkt ben je zo verdwaald idd met alle logica die elkaar soms zomaar tegenwerkt…..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:59:
[...]

Als je niet uitkijkt ben je zo verdwaald idd met alle logica die elkaar soms zomaar tegenwerkt…..
Ja inderdaad. Zit er nog even over na te denken onder het genot van een biertje. Maar een uurtje alleen DHW schedulen is in de winter ook niet echt een oplossing... Dus ik weet niet zo goed hoe dit nu te voorkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Ja inderdaad. Zit er nog even over na te denken onder het genot van een biertje. Maar een uurtje alleen DHW schedulen is in de winter ook niet echt een oplossing... Dus ik weet niet zo goed hoe dit nu te voorkomen.
Biertje helpt sowieso 8) .

Ik heb ook de logica nog niet helemaal optimaal maar soms is ‘t idd handig dat een actie maar 1 x gedaan wordt en de status niet bijgehouden wordt (want dan kan een andere logica iets doen), andere keren merk je dat ‘t wel gewenst is om een status te onthouden.

Uiteindelijk ontkom je er volgens mij niet aan alle statussen te onthouden.

Ik ben ook nog met RTC aan ‘t experimenteren, ik denk dat deze nu idd alleen triggered op die 2 ingestelde temperaturen, maar niet als de temperatuur er op een andere manier of via andere functie boven of onder komt.

Met jou voorbeeld zou je willen dat als de WP door RTC is uitgeschakeld hij geen HEAT meer gaat produceren tot de temperatuur onder ‘t aanschakelsetpoint is gezakt, onafhankelijk van MODE settings oid in de tussentijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:24:
[...]

Met jou voorbeeld zou je willen dat als de WP door RTC is uitgeschakeld hij geen HEAT meer gaat produceren tot de temperatuur onder ‘t aanschakelsetpoint is gezakt, onafhankelijk van MODE settings oid in de tussentijd.
Ja precies dat.

Zat al te denken om heat niet te schedulen, maar door RTC te laten regelen, maar daar kom je ook niet mee rond.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
edterbak schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:20:
Okay, dank.
Welke versie dashboard npm heb je ?
3.4.0 ?

[edit]
Ik ga het wel even iets langer aankijken nu zo. pas na 5h is het effect significant te noemen. Misschien wat voorbarig. :) beetje geduld moet ik hebben.
Vanavond meer.
Yes, 3.4.0 inderdaad.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:08
Feature request:

Op het moment staat de WP meer uit dan aan, maar dit zorgt ervoor als ik mijn DHW laat schedulen dat hij toch elke dag om 12u even aangaat om de delta T van ~2-3 graden gaat verwarmen (ook al heb ik een dT staan van 6 graden?). Ik zou graag willen dat ik dit niet meer als vaste tijd schedule maar:

2 setpoints kan geven:
Setpoint 1: Temperatuur waarbij hij overdag als hij hieronder komt aan mag en hem weer tot zijn ingestelde DHW temperatuur brengt.
Setpoint 2: Temperatuur waarbij de WP altijd aan mag (een soort emergency temperatuur).

Dit weerhoudt de WP er van om aan te slaan op kleine dT's in mijn DHW vat en zorgt ervoor dat hij dan geen kleine runs doet.

Ziet iemand anders hier ook het nut van in? (als dat niet zo is kan ik kijken of ik dit misschien via HA aan de praat krijg).

• edterbak
djoenez schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:23:
Feature request:

Op het moment staat de WP meer uit dan aan, maar dit zorgt ervoor als ik mijn DHW laat schedulen dat hij toch elke dag om 12u even aangaat om de delta T van ~2-3 graden gaat verwarmen (ook al heb ik een dT staan van 6 graden?). Ik zou graag willen dat ik dit niet meer als vaste tijd schedule maar:

2 setpoints kan geven:
Setpoint 1: Temperatuur waarbij hij overdag als hij hieronder komt aan mag en hem weer tot zijn ingestelde DHW temperatuur brengt.
Setpoint 2: Temperatuur waarbij de WP altijd aan mag (een soort emergency temperatuur).

Dit weerhoudt de WP er van om aan te slaan op kleine dT's in mijn DHW vat en zorgt ervoor dat hij dan geen kleine runs doet.

Ziet iemand anders hier ook het nut van in? (als dat niet zo is kan ik kijken of ik dit misschien via HA aan de praat krijg).
In de scheduler zit nu ook de mogelijkheid om SP in te stellen. Misschien helpt dat?
Als de opties daar niet genoeg zijn, kan ik redelijk eenvoudig wat toevoegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djoenez
edterbak schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:31:
[...]

In de scheduler zit nu ook de mogelijkheid om SP in te stellen. Misschien helpt dat?
Als de opties daar niet genoeg zijn, kan ik redelijk eenvoudig wat toevoegen.
Correct, alleen als de SP zeg 45 is, en de tank is op 43 (en mijn dT om aan te gaan 8 is) dan gaat hij nog steeds in heatmode en die dT van 2 stoken, terwijl ik dat niet verwacht.

Daarom zou ik graag de functie willen hebben dat hij alleen in DHW mode gaat als het ook echt nodig is (of de dT functie die er nu al zit moet werken, maar ik heb het gevoel dat dit intern bij panasonic zit).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
Mmm, H62 error. Is dit op afstand te resetten? Of kan dat alleen via de controller?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blb4
@edterbak , feature request :) :

Het blijkt mogelijk de WP remote te resetten met 't commando SetReset=1

Ik denk dat 't ongewenst is zo'n reset te automatiseren maar 't zou wel handig zijn dit commando via 't Dashboard te kunnen geven, bijvoorbeeld via Setting->Operations.

• Krilo_89
blb4 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:11:
Mmm, H62 error. Is dit op afstand te resetten? Of kan dat alleen via de controller?
Toevallig zelf procentueel de flow verlaagd?

• blb4
Krilo_89 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Toevallig zelf procentueel de flow verlaagd?
Ik maak gebruik van de 3 pompsnelheden, een extra lage voor idle. Blijkbaar iets te laag als alle na-regeling dicht zit (ik denk dat dat de oorzaak is).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
blb4 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:30:
[...]

Ik maak gebruik van de 3 pompsnelheden, een extra lage voor idle. Blijkbaar iets te laag als alle na-regeling dicht zit (ik denk dat dat de oorzaak is).
Je verwacht hem al. Waarom verschillende snelheden? Die idle snap ik, dat heb ik ook. Maar de pomp die het zelf bepaald is toch prima? Dus welke gedachte zit erachter? 😉

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
Krilo_89 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 03:55:
[...]

Je verwacht hem al. Waarom verschillende snelheden? Die idle snap ik, dat heb ik ook. Maar de pomp die het zelf bepaald is toch prima? Dus welke gedachte zit erachter? 😉
Zie blb4 in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@blb4 weet je op welk aantal liters per minuut het mis gaat? Als je hem te kritisch instelt wil het wel eens heel lang goed gaan. Totdat er ergens iets te lang blijft hangen :)

Reset via flow zou ik ook geen gek idee vinden.

[Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 05-05-2023 07:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@djoenez das inderdaad een onhandige feature van Panasonic, die automatische run.

Denk je het zonder run te redden als ie een dag overslaat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan Ik wel. Ik kan als er 2 mensen douchen per dag om de dag verwarmen. 300L tank.

Maar de standaard feature van Panasonic is idd niet handig. Ik ga kijken wat ik daar aan kan doen/bedenken.
Het is wel lastig.

Aan de andere hand, in Scheduler tab, daar zit al een optie om de grens aan te geven waarboven dhw niet geschakeld wordt. Misschien dat ik deze optie moet verbeteren en dat we deze daar voor kunnen gebruiken.
Ik weet uit mijn hoofd even niet meer wat deze nu EXACT doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak Heb hier 400 liter staan @48 graden. Tot nu toe nog niet aangedurfd om een dag over te slaan na eerdere ruzies hier. :+

Maar eens een keer proberen. Zeker na een solar run zou dat gewoon moeten kunnen.
Misschien is dat wel de sleutel. Minimale tussentijd in plaats van vaste schedule?

Mooi moment om ook de geforceerde DHW run bij extreem lage termperatuur in te bouwen.

Ga nu overigens een weekje op vakantie. Behoudens MQTT block erop zetten; is er nog een goede manier om hem een weekje te temmen?

[Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 05-05-2023 11:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Als je in de flow, die knop disabled, dan kan er niks gebeuren. (lijkt mij)
Flow: WP Debug
Node: Block MQTT commands

Dubbel klik er op, en links onder zie je enable/disable staan.

[Voor 24% gewijzigd door edterbak op 05-05-2023 11:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djoenez
MikeyMan schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:28:
@djoenez das inderdaad een onhandige feature van Panasonic, die automatische run.

Denk je het zonder run te redden als ie een dag overslaat?
Zelfde situatie als Edterbak (qua techniek en thuissituatie :) ). Zou graag willen dat hij alleen start als het ook echt nodig is, maar nu laat ik hem maar elke dag even een beetje doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blb4
djoenez schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Zelfde situatie als Edterbak (qua techniek en thuissituatie :) ). Zou graag willen dat hij alleen start als het ook echt nodig is, maar nu laat ik hem maar elke dag even een beetje doen.
Ik heb op dit moment wat logica op wp_personal die dagelijks om 12:00u checked of DHW temp < DHW Setpoint - DHW Delta. Als dat ‘t geval is schakel ik DHW bij. Ook een extra knop gemaakt op Home-> DHW waarmee die check handmatig kan doen. Misschien een idee?

[Voor 7% gewijzigd door blb4 op 05-05-2023 18:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:26:
@blb4 weet je op welk aantal liters per minuut het mis gaat? Als je hem te kritisch instelt wil het wel eens heel lang goed gaan. Totdat er ergens iets te lang blijft hangen :)

Reset via flow zou ik ook geen gek idee vinden.
Ik zal ‘t nog nakijken bij welke flow. Ik verwacht dat ik ‘m idd te kritisch had ingesteld in combi met naregeling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:29:
Als je in de flow, die knop disabled, dan kan er niks gebeuren. (lijkt mij)
Flow: WP Debug
Node: Block MQTT commands

Dubbel klik er op, en links onder zie je enable/disable staan.
Nee bedoelde eigenlijk hoe ik nu een week de warmtepomp uit kan zetten. Denk dat ik daar nu juist een block voor ga zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:30:
[...]

Nee bedoelde eigenlijk hoe ik nu een week de warmtepomp uit kan zetten. Denk dat ik daar nu juist een block voor ga zetten.
Mijn streven is zo veel mogelijk normale bediening te behouden via de thermostaat. Daar zit nog wel wat mogelijkheid voor verbetering in maar toch werkt t al wal naar tevredenheid; dus gewoon thermostaat uit = bij mij WP uit voor HEAT en COOL.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Mijn streven is zo veel mogelijk normale bediening te behouden via de thermostaat. Daar zit nog wel wat mogelijkheid voor verbetering in maar toch werkt t al wal naar tevredenheid; dus gewoon thermostaat uit = bij mij WP uit voor HEAT en COOL.
Stuur je de modus ook aan via de thermostaat dan?

Deze staat nu bij mij op 5 graden setpoint, maar dat garandeert nog niet dat er geen run plaatsvindt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Stuur je de modus ook aan via de thermostaat dan?

Deze staat nu bij mij op 5 graden setpoint, maar dat garandeert nog niet dat er geen run plaatsvindt.
Ik maak gebruik van Opentherm thermostaat. Als die geen warmtevraag heeft zet deze 't verwarmingssetpoint op 10 graden en chenable=0 (warmtevraag chenable=1). Ik schakel nu met chenable 0 de warmtepomp volledig uit (SetHeatpump=0).

Ik controleer dagelijks om 12:00u of DHW run noodzakelijk is. Als dat 't geval is dan schakel ik op DHW only mode en SetHeatpump=1 indien nodig en na de DHW run weer terug naar situatie daarvoor.

Ik moet nog kijken hoe 't gaat/hoe ik 't ga doen met COOL.

Zoals we eergisteren? al bediscussieerde, op dit moment geeft ik met chenable=0 -> SetHeatpump=0 eenmalig deze vraag vanuit the thermostaat door, de thermostaat heeft er daarna geen kijk op wat er allemaal nog meer voor logica loopt en of er geen conflicten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hela... Hier ook een H62. Dat was een tijd geleden.
Ff resetten voordat ik thuis ben is niet heel makkelijk denk ik.

8,72 L/Min is de laagst gemeten waarde die ik zie... Dat zou niet voor problemen moeten zorgen.

Ah... VPN geïnstalleerd, MQTT broker geïnstalleerd, setreset = 1 naar topic panasonic_heat_pump/commands/SetHeatpump en hij doet het weer :o

[Voor 54% gewijzigd door MikeyMan op 06-05-2023 15:06]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• edterbak
Ik kom steeds dichter bij de oorzaak van het geheugen probleem.
Het is wel iets in de flow.
Nog een paar dagen, en ik denk dat ik hem heb. Vervelende is dat het testen en de feedback zo lang duurt.

Ik zal de reset optie ergens inbouwen dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@blb4 had ik het goede Mqtt topic?

Hij wordt wel weergegeven:
06/05 17:31:15 - MQTT Command: SetHeatpump: SetReset = 1 (unknown)

Maar de error blijf helaas.

Heishamon log zegt:
Sat May 6 17:39:09 2023 (751742417): set heatpump state to 1

[Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 06-05-2023 17:40]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:35:
@blb4 had ik het goede Mqtt topic?

Hij wordt wel weergegeven:
06/05 17:31:15 - MQTT Command: SetHeatpump: SetReset = 1 (unknown)

Maar de error blijf helaas.

Heishamon log zegt:
Sat May 6 17:39:09 2023 (751742417): set heatpump state to 1
Ik had ‘t op afstand gedaan via http://xx.xx.xx.xx/command?SetReset=1

Dat was zo snel ff eenvoudiger.

Via MQTT is ‘t:

panasonic_heat_pump/commands/SetReset=1

[Voor 6% gewijzigd door blb4 op 06-05-2023 18:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:02:
[...]

Ik had ‘t op afstand gedaan via http://xx.xx.xx.xx/command?SetReset=1

Dat was zo snel ff eenvoudiger.

Via MQTT is ‘t:

panasonic_heat_pump/commands/SetReset=1
Thanks!
Die eerste werkte.

Tweede niet meer nodig. Had er wel spaties tussen, misschien was dat het.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:47:
[...]

Thanks!
Die eerste werkte.

Tweede niet meer nodig. Had er wel spaties tussen, misschien was dat het.
Moet dat via mqtt niet zijn:

Topic: panasonic_heat_pump/commands/SetReset
Payload: 1

?

[Voor 4% gewijzigd door edterbak op 07-05-2023 11:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Moet dat via mqtt niet zijn:

Topic: panasonic_heat_pump/commands/SetReset
Payload: 1

?
Zal ik ff proberen als ie de volgende keer vastloopt. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
Wat zou de softstart voor effect moeten hebben en welke instellingen hebben jullie hiervoor staan?
Ik zie eigenlijk elke keer dat als de WP aan gaat, hij naar 35Hz gaat en daar op door blijft gaan tot het klaar is. Is dit wat een softstart zou moeten zijn of werkt dit niet bij de huidige temperaturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Krilo_89 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:08:
Wat zou de softstart voor effect moeten hebben en welke instellingen hebben jullie hiervoor staan?
Ik zie eigenlijk elke keer dat als de WP aan gaat, hij naar 35Hz gaat en daar op door blijft gaan tot het klaar is. Is dit wat een softstart zou moeten zijn of werkt dit niet bij de huidige temperaturen.
Dit is de theorie zo als het zou moeten gaan. Dit was bij koudere temperaturen buiten.

Wat je graag zou willen, over het algemeen, is dat de startfase met hoge Hz zo kort mogelijk is, dat hij snel begint met terug regelen. Naar het minimum van ~20Hz

Nu met deze temperaturen, zie ik eigenlijk dat de pomp veel te snel een water temp overshoot heeft, waardoor de compressor dus snel uit gaat.
Dit komt gewoon omdat de warmte opname te laag is in het huis. Prima. Het is bijna zomer 8) 8)

[Voor 5% gewijzigd door edterbak op 07-05-2023 12:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Ik heb het idee dat het geheugen dat run-away gaat, dat dat kwam door grafieken.
Ik heb nu van sommige grafieken de frequentie gereduceerd. Gewoon wat meer realistisch naar wat je eigenlijk ook nodig hebt. Nu lijkt alles stabiel.
Ik heb ook wat andere zaken aangepast. De Solar ending, het schakelen van operating mode of heatpump uit bij de RTC automations. Ik gebruik het zelf nu ook, dus een foutje heb ik er gisteren uitgehaald omdat het niet werkte.

Dus, als nu met de huidige versie bij mij het geheugen stabiel blijft, dan zal ik deze versie uploaden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
Ik ben benieuwd naar de RTC functie, ik gebruikte altijd heatpump aan/uit en dat werkte, ik probeer over te schakelen naar schakelen operating mode (om de WP aan te houden voor DHW) maar dat lijkt niet te werken. Heat only blijft Heat only bij 't bereiken van 't RTC setpoint.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 01:22:
Ik ben benieuwd naar de RTC functie, ik gebruikte altijd heatpump aan/uit en dat werkte, ik probeer over te schakelen naar schakelen operating mode (om de WP aan te houden voor DHW) maar dat lijkt niet te werken. Heat only blijft Heat only bij 't bereiken van 't RTC setpoint.
Er was een filter te actief. Die zorgde er voor dat de OM niet door kwam.
(Een filter moet ook niet vlak na de bron worden geplaatst. +... Meerdere bronnen van OM verandering met ieder hun eigen filter. Dan gaat het fout.
Aan het einde bij de bestemming, dan gaat het wel goed. Nu...)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krilo_89
edterbak schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:36:
Ik heb het idee dat het geheugen dat run-away gaat, dat dat kwam door grafieken.
Ik heb nu van sommige grafieken de frequentie gereduceerd. Gewoon wat meer realistisch naar wat je eigenlijk ook nodig hebt. Nu lijkt alles stabiel.
Ik heb ook wat andere zaken aangepast. De Solar ending, het schakelen van operating mode of heatpump uit bij de RTC automations. Ik gebruik het zelf nu ook, dus een foutje heb ik er gisteren uitgehaald omdat het niet werkte.

Dus, als nu met de huidige versie bij mij het geheugen stabiel blijft, dan zal ik deze versie uploaden.
Ik zit niet op een beta versie, maar bij mij is hij sinds die 220MIB niet meer hoger geworden. Daarom lijkt het bij mij nu gewoon stabiel te zijn nadat hij 4 dagen met stapjes hoger geworden is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• edterbak
I think we're safe...

in de afbeelding een overzicht van mem usage gedurende de afgelopen week.
De twee zaagtand figuurtjes aan het begin, zie zijn verdwenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
Nieuwe versie online.

[2023-05-08] v22.27 beta (experimental). Changes:
- [Fix] - 95% fix memory leak
- [Fix] - Operating mode change not done in some cases. (incorrect filter usage) Needs to be checked further in other areas.
- [Enhancement] - Removed the repeated triggers and replaced them with a link in from UI-Control node. Only refresh when needed.

Let op.
Niet een breaking change, maar wel vervelend.
De RTC chart bevat nu een andere naam. Ik denk dat het zo duidelijker is.
Maar de legenda wordt aardig vol zo. Als je op de RESET knop drukt in de flow, begint dat ding weer opnieuw.

[Voor 42% gewijzigd door edterbak op 08-05-2023 23:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:06:
I think we're safe...

[Afbeelding]
in de afbeelding een overzicht van mem usage gedurende de afgelopen week.
De twee zaagtand figuurtjes aan het begin, zie zijn verdwenen.
Flinke zoektocht, netjes gefixed!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:08:
Nieuwe versie online.

[2023-05-08] v22.27 beta (experimental). Changes:
- [Fix] - 95% fix memory leak
- [Fix] - Operating mode change not done in some cases. (incorrect filter usage) Needs to be checked further in other areas.
- [Enhancement] - Removed the repeated triggers and replaced them with a link in from UI-Control node. Only refresh when needed.

Let op.
Niet een breaking change, maar wel vervelend.
De RTC chart bevat nu een andere naam. Ik denk dat het zo duidelijker is.
Maar de legenda wordt aardig vol zo. Als je op de RESET knop drukt in de flow, begint dat ding weer opnieuw.

[Afbeelding]
Hij staat er weer op; dank!!. Morgen RTC OM checken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
Hoofdstuk pumpspeed is afgerond toch?
Alles werkt naar behoren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:52:
Hoofdstuk pumpspeed is afgerond toch?
Alles werkt naar behoren?
Vanwege vakantie niet 100% getest maar geen gekke dingen gezien. Ik hou ‘t nog ff in de gaten. Gister met DHW run ging pumpspeed omhoog in elk geval (y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
Hmm, ik heb wat probleempjes. Ik had gisteren WAR en RTC aan gezet, zodat ik dat vandaag eens kon bekijken. Maar nu staat mijn systeem in 'block mqtt' modus en stond mijn thermostaat vanmorgen op 24 graden en terwijl ik die omlaag probeerde te zetten, sprong hij naar 25 graden.

Ik zal iets fout ingesteld hebben, maar het lijkt erop dat mijn stooklijn niet de watertemperatuur (Ta) is, maar de kamertemperatuur. Dus bij 15 graden buiten wil ik een Ta van 25 graden, maar blijkbaar moet dat nu de kamertemperatuur zijn... Dat is niet wat ik wil uiteraard.
Vervolgens maar weer WAR en RTC uitgezet, alleen dat lukt niet, want het mqtt systeem zit over zijn max aantal commando's heen. En stuurt elke seconde een commando:
code:
1
2
09/05 10:05:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (unknown)
09/05 10:05:32 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (unknown)

Ik heb dus ergens een loop zitten nu, maar omdat WAR en RTC nu uit staan, weet ik niet helemaal meer waar dit vandaan komt. Ik heb voor nu even de MQTT connectie uit gezet, zodat er helemaal niets gebeurd, want op deze manier stuur ik gigantisch veel data.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
Kun je een screenshot van je WAR scherm maken en hier posten? Inclusief grafiek.
Graag ook gelijk van RTC. Settings + grafiek.

Maar, los daarvan.
Het is vreemd dat het iedere seconden is.
Ik ga daar sowieso naar kijken. Ik moet een logica bouwen die dit voorkomt. check.
Dank voor het doorgeven sowieso.

Kun je wat aanvullende informatie geven?
- draai je met direct / compensation curve modus?
- wat voor hardware, de bedieningsunit (wall mounted controller) alleen ? of wat heb je er nog meer bij?

Overigens. ter info.
MQTT is een light-weight communicatie protocol. Een berichtje is enkele bytes. range van 2-70 Bytes:)

code:
1
2
3
4
Information object  How many bytes?
A typical text word 10 to 20 bytes
A line of text  70 bytes
Two or three paragraphs of text 1 kilobyte (KB)

[Voor 87% gewijzigd door edterbak op 09-05-2023 11:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
Vraagje over RTC automation:

Worden deze alleen getriggered op ‘t moment dat de setpoints worden overschreden of wordt dit continu gemonitord?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:10:
Vraagje over RTC automation:

Worden deze alleen getriggered op ‘t moment dat de setpoints worden overschreden of wordt dit continu gemonitord?
Bij iedere temperatuur meting die binnen komt > check.
Bij het omgaan van operating modus > check .
Bij het aanpassen van WAR settings in GUI > check
Bij het aanpassen van RTC settings in GUI > check

althans, dit is hoe het in mijn hoofd zit zoals het zou moeten gaan. Hoe ik het bedoeld/gebouwd zou moeten hebben.

[Voor 25% gewijzigd door edterbak op 09-05-2023 11:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Bij iedere temperatuur meting die binnen komt > check.
Bij het omgaan van operating modus > check .
Bij het aanpassen van WAR settings in GUI > check
Bij het aanpassen van RTC settings in GUI > check

althans, dit is hoe het in mijn hoofd zit zoals het zou moeten gaan. Hoe ik het bedoeld/gebouwd zou moeten hebben.
Top, ik ga 't monitoren en langs deze meetlat leggen :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
edterbak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:00:
Kun je een screenshot van je WAR scherm maken en hier posten? Inclusief grafiek.
Graag ook gelijk van RTC. Settings + grafiek.

Maar, los daarvan.
Het is vreemd dat het iedere seconden is.
Ik ga daar sowieso naar kijken. Ik moet een logica bouwen die dit voorkomt. check.
Dank voor het doorgeven sowieso.

Kun je wat aanvullende informatie geven?
- draai je met direct / compensation curve modus?
- wat voor hardware, de bedieningsunit (wall mounted controller) alleen ? of wat heb je er nog meer bij?

Overigens. ter info.
MQTT is een light-weight communicatie protocol. Een berichtje is enkele bytes. range van 2-70 Bytes:)

code:
1
2
3
4
Information object  How many bytes?
A typical text word 10 to 20 bytes
A line of text  70 bytes
Two or three paragraphs of text 1 kilobyte (KB)
Ik had via Homeassistant ook nog even een temp veranderd, omdat ik dacht wellicht heft dit het op, maar dat maakte het erger:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
09/05 12:05:44 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (unknown)
09/05 12:05:29 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
09/05 12:05:26 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
09/05 12:05:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (unknown)
09/05 12:05:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 13 (unknown)
09/05 12:05:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (unknown)
09/05 12:05:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (unknown)
09/05 12:05:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 13 (unknown)
09/05 12:05:10 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (unknown)
09/05 12:05:10 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (unknown)
09/05 12:05:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 13 (unknown)

Daarna maar gewoon de stroom van de WP en heishamon eraf om alles te resetten, nu staat alles weer 'stil'. Had vanaf 7:00 al 28205 mqtt commands 8)7 .

Hoe dit precies gebeurd is weet ik niet, maar ik denk dat het kwam doordat mijn thermostaat 24/25 graden aangaf als doeltemperatuur voor binnen in huis, terwijl dat de Ta zou moeten zijn. Dat wilde ik aanpassen en vervolgens kreeg die hoeveelheid data.
Ik weet dat mqtt berichtjes klein zijn, maar ik weet niet wat een warmtepomp ervan vindt als hij dat allemaal moet verwerken.

-Ik draai met controller aan de muur, ook als thermostaat (er moet nog een nauwkeurigere komen binnenkort). Homeassistant leest ook heishamon uit, dus ik kan daar wel de temperatuur aanpassen als ik zou willen. Maar is meer als informatiebron. Op de controller heb ik de volgende settings:
- Zone & Sensor staat op ruimtethermostaat intern.
- Watertemperatuur op direct met 25 graden
- Weekschema met 7:00 aan met 21/42. 14:00 aan met 21/47 en 00:00 uit.

Bijgevoegd de plaatjes, waar ik heeeel misschien ergens nog 1 aanpassing heb gedaan tijdens het mqqt flood probleem:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Krilo_89 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Ik had via Homeassistant ook nog even een temp veranderd, omdat ik dacht wellicht heft dit het op, maar dat maakte het erger:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
09/05 12:05:44 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (unknown)
09/05 12:05:29 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
09/05 12:05:26 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
09/05 12:05:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (unknown)
09/05 12:05:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 13 (unknown)
09/05 12:05:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (unknown)
09/05 12:05:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (unknown)
09/05 12:05:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 13 (unknown)
09/05 12:05:10 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (unknown)
09/05 12:05:10 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (unknown)
09/05 12:05:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 13 (unknown)

Daarna maar gewoon de stroom van de WP en heishamon eraf om alles te resetten, nu staat alles weer 'stil'. Had vanaf 7:00 al 28205 mqtt commands 8)7 .

Hoe dit precies gebeurd is weet ik niet, maar ik denk dat het kwam doordat mijn thermostaat 24/25 graden aangaf als doeltemperatuur voor binnen in huis, terwijl dat de Ta zou moeten zijn. Dat wilde ik aanpassen en vervolgens kreeg die hoeveelheid data.
Ik weet dat mqtt berichtjes klein zijn, maar ik weet niet wat een warmtepomp ervan vindt als hij dat allemaal moet verwerken.

-Ik draai met controller aan de muur, ook als thermostaat (er moet nog een nauwkeurigere komen binnenkort). Homeassistant leest ook heishamon uit, dus ik kan daar wel de temperatuur aanpassen als ik zou willen. Maar is meer als informatiebron. Op de controller heb ik de volgende settings:
- Zone & Sensor staat op ruimtethermostaat intern.
- Watertemperatuur op direct met 25 graden
- Weekschema met 7:00 aan met 21/42. 14:00 aan met 21/47 en 00:00 uit.

Bijgevoegd de plaatjes, waar ik heeeel misschien ergens nog 1 aanpassing heb gedaan tijdens het mqqt flood probleem:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ai... HomeAssistant....

Ik ben bang dat dit de zoveelste keer is dat iemand 2 kapiteins op 1 schip heeft.
Kun je alsjeblieft alles van home-assistent > heishamon disablen. OOK de automations. Die blijven actief zonder dat je het door hebt..

Het verklaart wel zoveel mqtt berichten. Maar misschien heb ik het mmis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
edterbak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Ai... HomeAssistant....

Ik ben bang dat dit de zoveelste keer is dat iemand 2 kapiteins op 1 schip heeft.
Kun je alsjeblieft alles van home-assistent > heishamon disablen. OOK de automations. Die blijven actief zonder dat je het door hebt..

Het verklaart wel zoveel mqtt berichten.
Ik had het idee al, omdat die 13 graden uit mijn logs vanuit homeassistant kwam ;). Ik ga de automations etc. eruit halen, maar alle data vanuit heishamon ga ik nog wel als info tonen. Dus eigenlijk gewoon mqtt statussen tonen.
Dan moet ik alleen nog zorgen dat het node-red dashboard in Homeassistant kan komen, zodat ik vanuit 1 app alles kan aansturen en zo ook hopelijk mijn vriendin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edterbak
Krilo_89 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Ik had het idee al, omdat die 13 graden uit mijn logs vanuit homeassistant kwam ;). Ik ga de automations etc. eruit halen, maar alle data vanuit heishamon ga ik nog wel als info tonen. Dus eigenlijk gewoon mqtt statussen tonen.
Dan moet ik alleen nog zorgen dat het node-red dashboard in Homeassistant kan komen, zodat ik vanuit 1 app alles kan aansturen en zo ook hopelijk mijn vriendin.
Je kunt in Home Assistant een iframe maken. Ik denk dat dit wel mogelijk is. Vroeger had ik daar veel mee geklooid (met grafana) en dat wilde niet lukken ~1j geleden. Maar ik verwacht dat er zo veel is verbeterd inmiddels dat dit een simpele opdracht is. HACS etc.

(off topic, laat maar weten hoe je dit voor elkaar hebt gekregen uiteindelijk. de route. Ik ben wel benieuwd)
Pagina: 1 ... 77 ... 80 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee