Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
ik draai hier even een test, rateLimit toegevoegd van 1msg /15min. voor de SP Ta corrected - SET5 SetZ1HeatRequestedterbak schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:02:
rate limiter lijkt mij beter.
maximaal 1 mqtt commando per 15 minuten. altijd laatste sturen
kan ik wel mee leven.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Beetje laatedterbak schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:32:
Ja, grafana is nog mooier.
Daar heb ik ook mee gespeeld. Maar niet voor de warmtepomp. Dat wil ik volledig zelfstandig hebben.
Maar, je kunt via de extra flow alle waarden naar je db duwen. Influx, maria of sql..
En die informatie daar gebruiken om zelf de mooie grafieken te maken. Los van nodered zo.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Helpt dat je SoftStart niet om zeep?Crazy- schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:48:
[...]
ik draai hier even een test, rateLimit toegevoegd van 1msg /15min. voor de SP Ta corrected - SET5 SetZ1HeatRequest
Vermoedelijk wel
het is voor mij gelijk even uitzoeken hoe NodeRed werkt en hoe de flow is, in dit geval mis ik even de link in de flow vanaf RTC/WAR/SS en de trigger om de update uit te voeren
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ik vind het wel lastig dit.blb4 schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:23:
[...]
Correct! alhoewel...wat bedoel je precies met "als de funcie uit staat"?
De max pump speed kan je niet meer aanpassen als DHW eenmaal loopt. Wat exact 't moment is weet ik (nog) niet. Je zou zeggen: goed idee om DHW speed alvast "klaar te zetten" (net zoals quiet mode) maar dat is in conflict met compressor off / LOW speed.
Wat ik kan doen als de Operating Mode geschakeld wordt:
OM Heat only > Heat speed
OM Cool only > Heat speed
OM Auto (heat) > Heat speed
OM DHW only > DHW speed
Op deze manier kan ik proactief tijdens het schakelen de snelheid aanpassen, en daarna pas de OM aanpassen.
Maar het lastige is dat de gecombineerde Heat+DHW dan niet gecontroleerd kan worden op deze manier.
Dan zou ik die kunnen laten kijken naar de 3-weg klep.
Als ik je goed begrijp, werkt dat alleen als de klep van DHW >Heat gaat, dan is de max speed aan te passen naar beneden.
Maar van Heat speed > dhw speed als de 3weg klep naar stand DHW gaat, die werkt dus niet.
Is dit een situatie waar we mee kunnen leven?
Work-around is het vermeiden van de gecombineerde operating modi.
Los van de uitdaging met de hogere temperaturen van solar dhw, welke op te lossen is door naar de driewegklep te kijken ipv sterelisation, deed ie het helemaal prima
Waar dacht je dat de oude opzet een uitdaging zou vormen? Scenarios die ik kan testen?edterbak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:18:
Okay dan hou ik het simpel
Ik denk dat dit een prima oplossing is om de kamertemperatuur correcties te beperken.Crazy- schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:14:
[...]
Vermoedelijk welmaar het is nu even test, ik kan hem nog wel verplaatsen naar de RTC/WAR optie
het is voor mij gelijk even uitzoeken hoe NodeRed werkt en hoe de flow is, in dit geval mis ik even de link in de flow vanaf RTC/WAR/SS en de trigger om de update uit te voeren
/f/image/agICiWN9JNKM5IfK1Bs2F9G4.png?f=fotoalbum_large)
Deze tussen de link-in en het Filter.
Ik dacht te moeilijk. Ik wilde het graag 100% onder controle hebben. Gaat niet echt dus.MikeyMan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:20:
[...]
Waar dacht je dat de oude opzet een uitdaging zou vormen? Scenarios die ik kan testen?
Nee dan moet je de Panasonic printplaat er tussenuit slopen denk ikedterbak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:22:
[...]
Ik dacht te moeilijk. Ik wilde het graag 100% onder controle hebben. Gaat niet echt dus.
Zit nog even te denken. Enige scenario dat ik kan bedenken die niet goed werkt is als je hoge pompsnelheid lager is dan de wp voor dhw zou willen draaien.
In mijn geval draai ik rond de 30 liter per minuut voor cv. En 8 liter per minuut in rust.
Hij maakt er zelf voor dhw 23 liter per minuut van. Wat kan omdat ie ruimte heeft tot 30.
Dan blijft hij op low.
Of zie ik het niet goed?
Hoe bedoel je? WP uit en dan inschakelen en meteen DHW run?edterbak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:32:
Situatie die nu niet gaat werken, is als de pomp op low staat, en de dhw modus gelijk start.
Dan blijft hij op low.
Of zie ik het niet goed?
Volgens mij gaat dat wel goed, ik draai de DHW in de nacht, en met RTC off staat die vrij vaak uit tot in de nacht.
Of bedoel je van Heat naar Heat+DHW? Dan start ie vziw altijd een run. Dat gaat volgens mij ook goed.
Was wel benieuwd naar de reden van je keuze.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Stroom is goedkoper in de nacht. Geluid hoor ik alleen als ie rond de 50hz aan de gang gaat. Anders niet. DHW run is rond de 34 hz.The-Source schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:41:
@MikeyMan Is die DHW in de nacht een bewuste keuze? Want juist met DHW gaat de compressor frequentie omhoog bij mij en is dus ook meer geluid. Daarnaast is er overdag ook meer warmte in de buitenlucht dus kies ik er voor om het rond 14:00 naar Mode 4 (Heat+DHW) te gaan en dan om 22:00 Heat only.
Was wel benieuwd naar de reden van je keuze.
Ben nu terug naar de vorige reduce pumpspeed functie. Maar heb de Top69 vervangen door top20. Eens kijken hoe dat gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 18-04-2023 13:47 ]
LOW speed
HEAT speed
DHW speed
te kunnen instellen.
Nu is het compressor uit > low
Nu is het compressor aan> high
Nu het scenario. compressor staat uit > low
scheduler DHW only, en zet de pomp aan, dan blijft de max op low staan.
Misschien dat ik dat in scheduler moet oplossen, maar het zelfde geld voor de solar functie eigenlijk.
Dit moet ik zeker weten.
[ Voor 16% gewijzigd door edterbak op 18-04-2023 13:51 ]
Voor zover ik kan zien wel...edterbak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:50:
Okay, dus past de pomp_max_snelheid zich wel gewoon aan tijdens de DHW run?
Zal eens proberen om nu een dhw run te draaien, moment.
Als de setting maar in heishamon terecht komt en verwerkt wordt (uileesbaar via TOP) dan is het daarna verder afhankelijk van hoe snel de regeling er wat mee gaat doen. Dat kan heel best wel het issue zijn dat gezien is. De verwerkingssnelheid dat de pomp er daadwerkelijk wat mee gaat doen is misschien laag.MikeyMan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:59:
Voor zover ik kan bepalen reageert ie wel tijdens de DHW run op de setting, maar hij lijkt zelf bij te sturen nog. Hogere setting is in ieder geval hogere snelheid. De link lijkt wel minder direct dan tijdens verwarmingsbedrijf.
(correct me if im wrong)
Maar het lijkt dus wel gewoon te kunnen
Yup... Ben wel benieuwd waarom @blb4 denkt dat het niet zou kunnen... ?edterbak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:01:
[...]
Als de setting maar in heishamon terecht komt en verwerkt wordt (uileesbaar via TOP) dan is het daarna verder afhankelijk van hoe snel de regeling er wat mee gaat doen. Dat kan heel best wel het issue zijn dat gezien is. De verwerkingssnelheid dat de pomp er daadwerkelijk wat mee gaat doen is misschien laag.
(correct me if im wrong)
Maar het lijkt dus wel gewoon te kunnen
Overigens; zit even naar die logging te kijken voor een eigen NR flow. Wat een werk is dat geweest om het fatsoenlijk te presenteren zeg!
Ik denk dat 't gebruik van DHW only hier een goede oplossing in kan zijn! Dus alleen bij DHW only een DHW speed.edterbak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:13:
[...]
Ik vind het wel lastig dit.
Wat ik kan doen als de Operating Mode geschakeld wordt:
OM Heat only > Heat speed
OM Cool only > Heat speed
OM Auto (heat) > Heat speed
OM DHW only > DHW speed
Op deze manier kan ik proactief tijdens het schakelen de snelheid aanpassen, en daarna pas de OM aanpassen.
Maar het lastige is dat de gecombineerde Heat+DHW dan niet gecontroleerd kan worden op deze manier.
Dan zou ik die kunnen laten kijken naar de 3-weg klep.
Als ik je goed begrijp, werkt dat alleen als de klep van DHW >Heat gaat, dan is de max speed aan te passen naar beneden.
Maar van Heat speed > dhw speed als de 3weg klep naar stand DHW gaat, die werkt dus niet.
Is dit een situatie waar we mee kunnen leven?
Work-around is het vermeiden van de gecombineerde operating modi.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Is dat zo?blb4 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:28:
[...]
Ik denk dat 't gebruik van DHW only hier een goede oplossing in kan zijn! Dus alleen bij DHW only een DHW speed.
Dat maakt voor de DHW run zelf toch geen verschil dan
Althans; dat zal dan voor de DHW only periode wel goed gaan, maar dan heb je -als er al een uitdaging is- toch dezelfde situatie als je Heat erbij aanschakelt en er een DHW run begint?
Vind het niet helemaal fool proof om DHW en DHW+Heat of DHW+Auto anders te laten reageren op de een of andere manier.
[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 18-04-2023 16:38 ]
De basis van de logica blijft gelijk. Alleen herschreven.
ff wat opmerkingen over wat ik gelezen heb:
De reden voor mij dus voor de wens van een eigen max pump setting is dat ik de max pump speed knijp tijdens HEAT bedrijf ivm stromingsgeluiden, daar heb ik geen last van tijdens DHW run en met maar 10l/minuut duurt een DHW run (te) lang.
Ik kan me voorstellen dat de logic lastig wordt met mixed Operating Modes, maar door een DHW run te doen door over te stappen op DHW only is ‘t denk ik wel mogelijk tijdig de max pump setting te veranderen.
Mijn observaties - maar die zijn mogelijk verkeerd - is dat het veranderen van Max pump speed geen effect heeft als de DHW run eenmaal begonnen is. Ik zal dat vanavond nog eens goed testen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik had vorige week dacht ik ... Zit diep .... Te zien dat het 5 minuten duurde voordat de verhoogde Max benut werd.
Dus als je test, be patient. Voor de zekerheid.
ik zie in elk geval dat TOP95 max_pump_duty gewoon wordt overgenomen, da's alvast 1 ding....edterbak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:45:
@blb4
Ik had vorige week dacht ik ... Zit diep .... Te zien dat het 5 minuten duurde voordat de verhoogde Max benut werd.
Dus als je test, be patient. Voor de zekerheid.
[2023-04-19] v22.21 beta (experimental). Changes:
- [Fix] - Solar function. Improved function. Should work robust now. Added cooling down period after completion of a solar-dhw run.
- [Enhancement] - Moved reduce pumpspeed to a separate tab.
- [Enhancement] - Reduce pumpspeed rewritten and added option to set 3 speeds (low, dhw and heat)
Hier te vinden.
https://github.com/edterb...hamon_control/tree/beta-1
[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 19-04-2023 10:11 ]
update: fijn die threshold lijn in de Solar grafiek
[ Voor 24% gewijzigd door blb4 op 19-04-2023 11:34 ]
That makes two of us.blb4 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:50:
@edterbak, geweldig weer, hij staat er op, ben benieuwd naar beide (Solar en DHW pump)!!
Ik zie een mogelijke verbetering:
"After completion, delay next operating mode" >> "Cooldown period after DHW run"
Klinkt en staat iets beter denk ik. ghehehe
[ Voor 26% gewijzigd door edterbak op 19-04-2023 10:58 ]
Eerste finding; bestaande waardes worden niet meegenomen naar nieuwe pumpspeed functie. Maar das zo opgelost natuurlijk
Solar threshold lijn zie ik nog niet?
Dubbele as is niet mogelijk geloof ik he?
[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 19-04-2023 12:36 ]
Klopt. Deze had ik niet gekoppeld.MikeyMan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:09:
Ben ook weer bij.
Eerste finding; bestaande waardes worden niet meegenomen naar nieuwe pumpspeed functie. Maar das zo opgelost natuurlijk
Nee, dubbele as is niet mogelijk.Solar threshold lijn zie ik nog niet?
Dubbele as is niet mogelijk geloof ik he?
De solar threshold wordt alleen in 2 vd 3 Threshold settings geplot.
Is threshold kW > dan zie je een grijze lijn in power history
Is threshold kWh result > dan zie je een grijze lijn in Todays result (kWh)
Voor threshold kwh todays production > daar is geen geschikte grafiek voor. Als ik dat wil, dan moet ik een grafiek aanpassen.
8 liter per minuut valt wat weg tegen 100% in de grafiek
Scenario:19/04 13:26:27 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
19/04 13:26:25 - MQTT Command: SetDHWTemp: 53 (Solar)
19/04 13:26:24 - MQTT Command: SetDHWTemp: 53 (Solar)
19/04 13:26:23 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53
19/04 13:26:19 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (QuietMode Manager)
19/04 13:26:19 - Quiet mode manager: Detected 3-way valve set to DHW. Disabling the quiet mode function during DHW. Restored to level 0
19/04 13:26:14 - MQTT Command: SetForceSterilization: 1 (unknown)
19/04 13:26:11 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
19/04 13:10:27 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 20.46 °C)
19/04 13:09:49 - MQTT Command: SetForceSterilization: 0 (function RTC)
19/04 13:01:37 - Scheduler - Force Sterilization: 1
19/04 13:01:33 - Function RTC: Correction change: From -3 to -1 °C (Room actual: 20.76 °C)
19/04 13:01:30 - RTC: Room setpoint changed to: 20.4 °C
19/04 13:00:07 - MQTT Command: SetForceSterilization: 1 (unknown)
19/04 13:00:07 - Scheduler - Force Sterilization: 1
19/04 13:00:01 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (unknown)
19/04 13:00:01 - Scheduler - Operation Mode: 4
- ik forceer een sterilizatiojn mode. Hij zegt: scheduler, maar ik schedule' dat via powersaver. Zou volgens mij niet uit moeten maken.
- Vlak daarna constateert de RTC module dat er weer warmtevraag is.
- vervolgens schiet hij terug.
Mijn analyse is dat er in het blok "Function RTC automation" geen check zit ingebouwd op sterilisatieruns. Mijn aanname is dat de verwarming niet de sterilisatierun overrulet.
Ik heb hem nu handmatig alsnog laten lopen, zoals je ziet.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Dat is correct. Goed gevonden.Krisp schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:34:
Ik zit nog op 22.20 beta, maar ik wilde deze toch niet onthouden:
[...]
Scenario:
- ik forceer een sterilizatiojn mode. Hij zegt: scheduler, maar ik schedule' dat via powersaver. Zou volgens mij niet uit moeten maken.
Mijn analyse is dat er in het blok "Function RTC automation" geen check zit ingebouwd op sterilisatieruns. Mijn aanname is dat de verwarming niet de sterilisatierun overrulet.
Ik bouw hem er zo in.
Volgens mij wel toch?
Zie dat de pumpspeed tijdens de run wordt aangepast, dus das ook bevestigd.
En tevens dat ie zelf de flow beperkt.
Zie nu ook dat de threshold lijn gevuld is vanaf het moment van updaten.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 19-04-2023 14:22 ]
Ik was even bang dat je de zelfde issues had als blb4, dat na het update direct een solar dhw run gestart werd zonder dat je het wilde. Maar dat is niet wat je bedoelde dus. Mooi.
Ik heb het gefixt. Ik wacht even nog wat feedback af wat ik er vanavond nog in kan duwen. dan bundel ik het wat.Krisp schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:34:
Ik zit nog op 22.20 beta, maar ik wilde deze toch niet onthouden:
[...]
Scenario:
Nee, wacht... Compressor gaat uit bij 55 (?) graden, om verder elektrisch teverwarmen. En daarmee wordt ook de lagere flow snelheid weer toegepast.
Nu kun je je afvragen of COP1 verwarmen wel heel erg nuttig is. Maar dat werkt nog niet helemaal lekker.
/f/image/weugMZuvFmu3B4KlSHvnZibd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vkdXVNIOOlXt01eq6gX0nXBz.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht kijken naar:
TOP40 DHW_Energy_Production 3600 Watt
TOP41 DHW_Energy_Consumption 3000 Watt
Al dan niet in combinatie met:
TOP58 DHW_Heater_State 1 Free
TOP60 Internal_Heater_State 1 Active
Of is er een andere manier om een DHW run op de elektra te kunnen herkennen?
[ Voor 91% gewijzigd door MikeyMan op 19-04-2023 14:46 ]
Oh sorry... Solar high setpoint omlaag gezet van 58 naar 54. Terwijl de run nog liep. COP1 verwarmen gaat een beetje het punt voorbij.edterbak schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:47:
Wat deed je?
Heb overigens wel het idee dat ie met een Sterelisatierun langer doorgaat op de compressor... Even nagaan...
Edit: ja, tot 60 graden Ta draait ie op compressor. Om 58 graden te halen gaat ie hoger.
[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 19-04-2023 14:59 ]
MikeyMan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:49:
[...]
Oh sorry... Solar high setpoint omlaag gezet van 58 naar 54. Terwijl de run nog liep. COP1 verwarmen gaat een beetje het punt voorbij.
Heb overigens wel het idee dat ie met een Sterelisatierun langer doorgaat op de compressor... Even nagaan...

Node: DHW SP Manager
Regel 61:
1
| msg2.payload = " <B>Solar function</B> " + |
daar stond:
1
| msg1.payload = "<B>Solar function</B>" + |
Fixed. zit bij de release vanavond.
[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 19-04-2023 14:59 ]
[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 19-04-2023 15:23 ]
Dat staat in de handleiding. range is 5-20MikeyMan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:21:
Heb (nog) geen ervaring met de cool functionaliteit; maar klopt het dat het Cool setpoint nu niet boven de 20 gezet mag worden? Kan me voorstellen dat ie bij 35+, wat tegenwoordig toch af en toe voorkomt, nog wel hoger mag?
/f/image/35P9U4gDFv67XpMqw1gGCNv1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door edterbak op 19-04-2023 15:32 ]
Oh ok... Apart... Als het in NL 35 graden is, is het ook vochtig. Zou dan juist condens verwachten...edterbak schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:31:
[...]
Dat staat in de handleiding. range is 5-20
[Afbeelding]
Zie afbeelding hier onder.
1 - HEAT modus
2 - DHW modus gestart t.g.v. Solar DHW run
3 - Pumpspeed gaat omhoog, maar dan iets later in de run.
Vervolgens zie je ook dat in de 'cool-down' periode van 30minuten bij mij, dat de pomp uit gaat (doet de pana zelf)
/f/image/xOEpaDFIoqEqwot9VpCWPz6W.png?f=fotoalbum_large)
Pump speed weet ik morgen, als we een heat run gehad hebben. Lijkt tot zover goed, behoudens de de run met elektrische verwarming.edterbak schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:18:
Antwoorden die voor mij belangrijk zijn:
- Pump speed functie. Werkt dit naar behoren?
- Solar functie. Werkt dit naar behoren?
Solar ziet er goed uit
Ik lees niet zoveel mee druk druk met werk..
Maar nog geen versie... neem ik aan..
Anders hoor ik mijn naam graag
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
[2023-04-19] v22.22 beta (experimental). Changes:
- [Fix] - RTC function. When sterelization run active, do not allow rtc function to act.
- [Enhancement] - Solar function status better visible on homepage with status behind it when it is running or done.
- [Enhancement] - Pumpspeed function. Added dynamic y-axis for the chart based on the highest setting.
- [Fix] - On home screen, the water "Outlet setpoint" was incorrect during dhw run.
- [Fix] - empty popup after changing the DHW setpoint in some scenarios.
Hier te downloaden:
https://github.com/edterb...hamon_control/tree/beta-1
Op zich denk ik dat dit moment wel een beetje begint te naderen.Dylantje2 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:11:
@edterbak
Ik lees niet zoveel mee druk druk met werk..
Maar nog geen versie... neem ik aan..
Anders hoor ik mijn naam graag
Ik denk dat het handig is dat we een avond afspreken wanneer jij achter de pc zit om de laatste versie te proberen, en dat ik beschikbaar ben hier via het forum.
Dan kan ik direct antwoord geven en blijf je niet 'hangen' op een dingetje.
Vanaf zondag ben ik een weekje op vakantie. Heel af en toe te bereiken via dit forum, maar verbeteringen zullen er dan niet snel komen.
Geef maar aan wat je voorkeur is. WIl je het alleen doen. de update proberen en zelf kijken. Of wil je liever dat ik hier gelijk kan regeren als we dat afstemmen. Keuze is reuze.
Welverdiend, geeft ons ook even adempauzeedterbak schreef op donderdag 20 april 2023 @ 00:03:
[...]
Vanaf zondag ben ik een weekje op vakantie. Heel af en toe te bereiken via dit forum, maar verbeteringen zullen er dan niet snel komen.
Update: v22.22 staat erop.
Wat ervaringen: Bij deze versie, maar ook de versie hiervoor met variable pumpspeed setting gaan die settings een beetje nukkig.
Bleef hangen op DHW waarde terwijl DHW niet meer in OM zat, toen ik aan de LOW schuif zat sprong hij naar LOW terwijl ik op dat moment de Flexible Pumpspeed toggle uit had staan.
Gisteren wel een DHW run gedaan met verhoogde pumpspeed
[ Voor 46% gewijzigd door blb4 op 20-04-2023 01:01 ]
Ik zal de logica voor situaties wanneer er nog geen waarden ingevuld is, afdekken. Ik denk dat dat de oorzaak is.blb4 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 00:19:
[...]
Welverdiend, geeft ons ook even adempauze.
Update: v22.22 staat erop.
Wat ervaringen: Bij deze versie, maar ook de versie hiervoor met variable pumpspeed setting gaan die settings een beetje nukkig.
Bleef hangen op DHW waarde terwijl DHW niet meer in OM zat, toen ik aan de LOW schuif zat sprong hij naar LOW terwijl ik op dat moment de Flexible Pumpspeed toggle uit had staan.
Gisteren wel een DHW run gedaan met verhoogde pumpspeed. Die pumpspeed ging wel pas omhoog nadat ik force DHW had aangezet maar mogelijk was ik weer eens te ongeduldig...
Probeer niet te kijken naar de actual flow, maar naar de uitgestuurde max flow setting.
Ik weet niet of je dat doet.
Maar de pomp krijgt bij het verhogen van de max, meer vrijheid om te pompen. Dat wil niet zeggen dat hij dat ook gelijk doet. Het is niet dwingend. De pomp kiest er zelf voor om de extra ruimte te benutten als dat nodig is. Dus daarom is het niet alles zeggend door alleen naar de flow te kijken.
[edit]
Ik denk dat ik begrijp wat er gebeurde @blb4 .
Je hebt de update uitgevoerd, en verders denk ik de settings van de flow's niet aangepast. Klopt dat?
Wat ik zie namelijk is dat ik een trigger heb ingebouwd, welke iedere 45minuten een signaal geeft. Maar ik ben vergeten deze bij START ook te laten triggeren. Toggle stond uit.
Daarom denk ik dat je de eerste 45 minuten wat raar gedrag zou kunnen hebben.
Dit heb ik nu aangepast in mijn versie.
Maar ik weet niet zeker of dit scenario ook het geval was bij je. Dat zou ik graag willen weten.
[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 20-04-2023 12:53 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/HsfgFlnl47Fe1oTW7P6PPLWs.png?f=user_large)
Die valt een beetje weg. Maar kijkende naar de properties van de grafiek is dat ook lastig te voorkomen, behoudens een handmatige upper and lower limit in te geven.
Ja, maar dat wordt hem niet denk ik. Op een echt zonnige dag ga ik richting -50. Dus eigenlijk is auto wel nodig.edterbak schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:59:
Zou je in jouw geval dan de ondergrens op -11 willen zien?
Nu ben ik zeer benieuwd
Liep met een paar eigen grafieken ook al tegen deze uitdaging aan
Dit zou zomaar kunnen, ik testte dit net nadat ik de versie er op had gezet. Ik zag idd direct wat gebeuren nadat ik aan de "LOW" slider trok, daarvoor had hij die waarde dan waarschijnlijk nog niet opgepakt.edterbak schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:01:
[...]
[edit]
Ik denk dat ik begrijp wat er gebeurde @blb4 .
Je hebt de update uitgevoerd, en verders denk ik de settings van de flow's niet aangepast. Klopt dat?
Wat ik zie namelijk is dat ik een trigger heb ingebouwd, welke iedere 45minuten een signaal geeft. Maar ik ben vergeten deze bij START ook te laten triggeren. Toggle stond uit.
Daarom denk ik dat je de eerste 45 minuten wat raar gedrag zou kunnen hebben.
Dit heb ik nu aangepast in mijn versie.
Maar ik weet niet zeker of dit scenario ook het geval was bij je. Dat zou ik graag willen weten.
300 posts al mannen.... who hooo.blb4 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:31:
[...]
Dit zou zomaar kunnen, ik testte dit net nadat ik de versie er op had gezet. Ik zag idd direct wat gebeuren nadat ik aan de "LOW" slider trok, daarvoor had hij die waarde dan waarschijnlijk nog niet opgepakt.
Maar ik fix dat ook.
/f/image/z2PVNGCNB3cs2Ap9CjA0xsRI.png?f=fotoalbum_large)
En dat terwijl ik geen settings meer heb gewijzigd.
Enige waar ik nog wel een beetje mee stoei...
/f/image/ITxupjdw6JJSx3TZLlhu5RFR.png?f=fotoalbum_large)
Er lopen nog runs terwijl dat eigenlijk niet zo heel nodig is. Daarna overshoot, wellicht ook deels door zon instraling.
Wat zou handig zijn. Eerder uitschakelen via RTC?
Zit trouwens naar deze te kijken voor vocht en temperatuur:
https://www.robbshop.nl/s..._qg1xftDCLFEaAslFEALw_wcB
Gaat rechtstreeks naar MQTT. Is ook een variant zonder schermpje. Maar die zit in een rare verpakking.
Na de vakantie maar eens bestellen om te proberen.
[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 20-04-2023 15:58 ]
Herkenbaar!MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:45:
Softstart ziet er overigens ook helemaal niet slecht uit:
[Afbeelding]
En dat terwijl ik geen settings meer heb gewijzigd.
[Afbeelding]
Er lopen nog runs terwijl dat eigenlijk niet zo heel nodig is. Daarna overshoot, wellicht ook deels door zon instraling.
Zit trouwens naar deze te kijken voor vocht en temperatuur:
https://www.robbshop.nl/s..._qg1xftDCLFEaAslFEALw_wcB
Gaat rechtstreeks naar MQTT. Is ook een variant zonder schermpje. Maar die zit in een rare verpakking.
Na de vakantie maar eens bestellen om te proberen.
Kun je voor mij eens van de instellingen van RTC een screenshot geven. Inclusief de on/off settings. Ik zie denk ik rare lijntjes.MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:45:
[Afbeelding]
Activate = off
Deactivate = on
Dus het klopt wel.
Maar, die settings dat de temperatuur boven de Activate/Off grens uit komt, zie je dan dat de pomp uit staat of niet?
Wat je hier niet in ziet, is of de pomp aan/uit staat. Dus dat moet op een andere manier er bij geharkt worden.
MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:24:
[...]
Nu ben ik zeer benieuwd
Liep met een paar eigen grafieken ook al tegen deze uitdaging aan
1
| msg6 = {ui_control:{ymin:Math.floor(Math.min(msg5.payload, Math.floor(Math.min(...array.map(o => o.y)))))-1, ymax:Math.ceil(Math.max(...array.map(o => o.y))) +1}}; |
Zit voor solar in volgende versie.
Voor de Max pakt hij de maximale meetwaarde van de dag.
Voor de Min pakt hij het laagste getal, de minimale meetwaarde van de dag of de threshold
Voor de geinteresseerde:
1
2
3
| var array = flow.get('chart_solar_todays_result',"file") array = array.payload[0].data[0]; Math.max(...array.map(o => o.y)) |
[ Voor 33% gewijzigd door edterbak op 20-04-2023 17:20 ]
Ja dat is wat verwarrend iddedterbak schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:38:
O. Nee ok. Leek zo. Werd in de war gebracht door de naam in de grafiek On Off. Precies omgekeerd zoals in de setting..
Activate = off
Deactivate = on
Dus het klopt wel.
De screenshots die je deelt. mooie runs, veel RTC overshoot. Ik schakel WP uit bij 0.7 graden boven setpoint. Dat werkt goed.
Ik zal ook al wel ff te kijken, ik geloof dat de kleuren niet helemaal kloppen:edterbak schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:38:
O. Nee ok. Leek zo. Werd in de war gebracht door de naam in de grafiek On Off. Precies omgekeerd zoals in de setting..
Activate = off
Deactivate = on
Dus het klopt wel.
Maar, die settings dat de temperatuur boven de Activate/Off grens uit komt, zie je dan dat de pomp uit staat of niet?
Wat je hier niet in ziet, is of de pomp aan/uit staat. Dus dat moet op een andere manier er bij geharkt worden.
/f/image/q3iaWmJxdNYxquks34cGOnoY.png?f=fotoalbum_large)
Ja, gaat als een dolle. Probleem is afgiftecapaciteit bij lage temperaturen. Vandaag totaal 5 runs gehad, de kortste 50 minuten, de langste (de eerste 's ochtends) 2 uur. Als ik Ta lager zet krijg ik kortere runs. En bij de start van elke run is er altijd weer tijd nodig de compressor weer op lage frequentie te krijgen. Maar ik kan 't eens proberen, zien wat er dan gebeurd.MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:13:
@blb4 zou obv je screenshots toch de ta nog een beetje proberen te knijpen. Temperatuur stijgt vrij snel
Wij ook op vakantie..edterbak schreef op donderdag 20 april 2023 @ 00:03:
[...]
Op zich denk ik dat dit moment wel een beetje begint te naderen.
Ik denk dat het handig is dat we een avond afspreken wanneer jij achter de pc zit om de laatste versie te proberen, en dat ik beschikbaar ben hier via het forum.
Dan kan ik direct antwoord geven en blijf je niet 'hangen' op een dingetje.
Geef maar aan wat je voorkeur is. WIl je het alleen doen. de update proberen en zelf kijken. Of wil je liever dat ik hier gelijk kan regeren als we dat afstemmen. Keuze is reuze.
Hangen op een dingetje is in deze tijd van het jaar minder erg.[ maar week is wel lang, dus mss daarna, kan best een avondje/dagje zonder update ]
Maar hier is mss beter voor de anderen?
Ben wel benieuwd naar de eerste settings, moet ik de hele Node red laden, of heb je een uitgeklede versie?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Je zou nog wat met de pumpspeed kunnen spelen. En wellicht de verlaging vanuit rtc nog iets krapper zetten. Desnoods 0.1, 0.2, 0.3blb4 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:00:
[...]
Ja, gaat als een dolle. Probleem is afgiftecapaciteit bij lage temperaturen. Vandaag totaal 5 runs gehad, de kortste 50 minuten, de langste (de eerste 's ochtends) 2 uur. Als ik Ta lager zet krijg ik kortere runs. En bij de start van elke run is er altijd weer tijd nodig de compressor weer op lage frequentie te krijgen. Maar ik kan 't eens proberen, zien wat er dan gebeurd.
Wellicht zie ik iets over het hoofd, of begrijp ik bepaalde zaken simpelweg niet (ik ben mij nog aan het verdiepen in de logica) maar ik had vandaag een sterilisatie ingepland, de warmtepomp ging op het ingestelde tijdstip mooi lopen en het water verwarmen. Alleen stopte bij 55c en schakelde terug naar huis-verwarmen. Dit terwijl sterilisatie staat ingesteld op 65c. (Heb een tank met ingebouwde backup-heater, staat in de Panasonic-controller ook zo ingesteld)
Zijn er wellicht instellingen in de Panasonic-controller (buiten hetgeen dat staat vermeld in de Git) die ik moet instellen? In hoeverre wordt dit allemaal overruled door de Heishamon of NodeRed logica?
Nee nog niet eerder gedaan.MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:43:
@t21 heb je wel eerder een succesvolle sterelisatierun gehad? Staat je interne heater ingeschakeld?
Huidige instellingen:
system setup > tank heater > External (on time: 0:20min)
system setup > force heater > Auto
Heb je een externe heater op je boiler dan?t21 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:48:
[...]
Nee nog niet eerder gedaan.
Huidige instellingen:
system setup > tank heater > External (on time: 0:20min)
system setup > force heater > Auto
Ja ik heb een heater in mijn SWW vat, als je dat bedoelt.MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:00:
[...]
Heb je een externe heater op je boiler dan?
Als dat niet de heater van de Panasonic warmtepomp is wel. Dus zeg maar een apart spiraal, aangesloten op de print van de warmtepomp.t21 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:10:
[...]
Ja ik heb een heater in mijn SWW vat, als je dat bedoelt.
Maar weet niet of we dat scenario hier al langs hebben zien komen. Hoe ziet je log eruit rond de sterelisatierun?
Maar eerlijk gezegd zou ik sowieso eens kijken of het zonder node red wel gewoon werkt. Eerst de basics checken, dan tweaken.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 20-04-2023 22:15 ]
Ja er zit een spiraal in het sww vat en ik weet dat deze werkt, want ik heb die (door een kapotte ventilator in de Panasonic) al 12 dagen goed gebruikt.MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:14:
[...]
Als dat niet de heater van de Panasonic warmtepomp is wel. Dus zeg maar een apart spiraal, aangesloten op de print van de warmtepomp.
Maar weet niet of we dat scenario hier al langs hebben zien komen. Hoe ziet je log eruit rond de sterelisatierun?
Maar eerlijk gezegd zou ik sowieso eens kijken of het zonder node red wel gewoon werkt. Eerst de basics checken, dan tweaken.
Ik ben onlangs tegen hetzelfde aangelopen. Bij mij was de uitdaging opgelost door onder "Function setup" de "Tank heater" op "On" te zetten. Wellicht is dit bij jou ook de oplossing.t21 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:40:
Sinds deze week ook gebruiker van de Node-Red sturing. Allereerst compliment en dank voor al het werk wat in dit project is gestoken! Ik hoop op termijn wellicht ook wat te kunnen bijdragen aan dit project.
Wellicht zie ik iets over het hoofd, of begrijp ik bepaalde zaken simpelweg niet (ik ben mij nog aan het verdiepen in de logica) maar ik had vandaag een sterilisatie ingepland, de warmtepomp ging op het ingestelde tijdstip mooi lopen en het water verwarmen. Alleen stopte bij 55c en schakelde terug naar huis-verwarmen. Dit terwijl sterilisatie staat ingesteld op 65c. (Heb een tank met ingebouwde backup-heater, staat in de Panasonic-controller ook zo ingesteld)
Zijn er wellicht instellingen in de Panasonic-controller (buiten hetgeen dat staat vermeld in de Git) die ik moet instellen? In hoeverre wordt dit allemaal overruled door de Heishamon of NodeRed logica?
Stond bij mij ook uit, dus aangezet. Morgen ga ik weer testen. Dank voor nu!Dennispgp schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:11:
[...]
Ik ben onlangs tegen hetzelfde aangelopen. Bij mij was de uitdaging opgelost door onder "Function setup" de "Tank heater" op "On" te zetten. Wellicht is dit bij jou ook de oplossing.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CipZsrAKeHapcAPtkpH1q3Jl.png?f=user_large)
Ziet er netjes uit. Grappig wel dat ie 100% pumpspeed ruimte krijgt, maar houdt het nog vrij laag.
Valt me nu pas op dat ie tegen het einde van de DHW run toch nog de pumpspeed lijkt te willen ophogen.
Misschien zou een wachttijd/nalooptijd hierin nog iets schelen.
[ Voor 132% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2023 09:11 ]
Ik zie dat ook. Ik denk dat dit de interne regel eigenschappen zijn van de pomp.MikeyMan schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:56:
Hier de flows van vannacht:
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Grappig wel dat ie 100% pumpspeed ruimte krijgt, maar houdt het nog vrij laag.
Valt me nu pas op dat ie tegen het einde van de DHW run toch nog de pumpspeed lijkt te willen ophogen.
Misschien zou een wachttijd/nalooptijd hierin nog iets schelen.
Met DHW wil je ook HEET water naar de tank. Dus dat je dan de flow wat knijpt om de toevoer heter te maken, zou theoretisch kunnen. Maar, ik weet dit niet zeker uiteraard.
Maar 1 manier om hier echt achter te komen.
Pumpspeed max op 100% zetten.
Minuutje wachten. Daarna pas de DHW aan zetten.
Als we dan nog exact het zelfde gedrag kwa flow zien, is het niet iets waar wij wat aan kunnen doen.
Ik ben nu niet thuis, dus kan het zelf niet testen.
Yup, zal hem eens een nachtje op hogere flow zetten. Maar volgens mij herken ik dit van eerder.edterbak schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:10:
[...]
Ik zie dat ook. Ik denk dat dit de interne regel eigenschappen zijn van de pomp.
Met DHW wil je ook HEET water naar de tank. Dus dat je dan de flow wat knijpt om de toevoer heter te maken, zou theoretisch kunnen. Maar, ik weet dit niet zeker uiteraard.
Maar 1 manier om hier echt achter te komen.
Pumpspeed max op 100% zetten.
Minuutje wachten. Daarna pas de DHW aan zetten.
Als we dan nog exact het zelfde gedrag kwa flow zien, is het niet iets waar wij wat aan kunnen doen.
Ik ben nu niet thuis, dus kan het zelf niet testen.