Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 72 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:29
blb4 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Nee, hij deed op die momenten geen defrost. Dat deed tie iets later tijdens een hagelbuitje:[Afbeelding]
I would say: "Fixed" Right?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQ6G1DCEsTxZUQc4pY3SCGvxNW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pSl8D1uU8UuWBh8yp5YxrMFd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:27:
[...]

Nee, dit is het hele idee van de war. hij reageert op de buitentemperatuur.
Door dalende buitentemperatuur, heb je meer warmte verlies, daardoor warmer water nodig.
Het setpoint verschuift iets, dus dat je pomp aanslaat, is gewoon terecht, want zo heb je de WAR lijn geprogrammeerd.

Deze functie moet zijn werk blijven doen, los van alle andere functies.

Alles met elkaar gaan verweven is niet te doen. Dan ga je meer richting PID regelingen. Dat is een whole different ballgame.

Misschien is over een paar jaar de AI zo toe te passen dat de flow zich echt bewust is van zaken, samenhang kan analyseren en daarop anticiperen.
Voor nu nog even de basic regels gebruiken :)
Ik hoor wat je zegt... En in principe kan ik me er ook in vinden...

Maar voelt een beetje raar dat een dalende buitentemperatuur bij een warm huis voor een run zorgt. Die daarmee ook automatisch korter is dan nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Misschien past het beter bij je huis om de war functie uit te zetten?
Of veel vlakker zetten.
Daarmee maak je dit minder of neem je het helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:22
MikeyMan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:24:
[...]

Ik hoor wat je zegt... En in principe kan ik me er ook in vinden...

Maar voelt een beetje raar dat een dalende buitentemperatuur bij een warm huis voor een run zorgt. Die daarmee ook automatisch korter is dan nodig...
Haal je de buitentemperatuur van een externe sensor? dan kan je op Personal flow page een vertraging inbouwen oid. Kan ook trouwens met de sensor van de WP zelf door te starten met 't betreffende MQTT topic.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:34:
@MikeyMan
Misschien past het beter bij je huis om de war functie uit te zetten?
Of veel vlakker zetten.
Daarmee maak je dit minder of neem je het helemaal weg.
Ja zou ook kunnen. Maar veel vlakker kan ik niet echt meer. En uiteindelijk is de temperatuur wel prettig als het echt koud is.

Denk trouwens dat het gedrag wordt verergerd op warme zonnige dagen met koude nachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Item gevonden in github.

Ik krijg een beetje het gevoel dat de mogelijkheden van Node Red wat overschat wordt.
Node Red is een stuurorgaan dat zich houd aan regels. Die regels kunnen wij verzinnen.

Maar wij, de gebruikers groep, zijn mensen. Mensen met verstand en mensen welke dingen kunnen overzien. Het effect van A heeft gevolgen voor functie B. Dat snappen wij, die samenhang is voor ons vaak logisch.

Maar zonder dat daar een formule voor bedacht wordt, creteria en voorwaarden, is dat voor NodeRed niet logisch.

Om aan te geven hoe complex dit is....
[Afbeelding]

Elk pijltje tussen de functies zijn scenarios waar over nagedacht moet worden. Regels en voorwaarden.

Dit is niet bedoeld om ideeën af te remmen. Maar meer om aan te geven dat niet ieder idee goed genoeg is om een 6e functie aan de mix toe te voegen. Oh wacht, de reduce pumpspeed is de 6e al. Dus we zitten al op 6, en een nieuwe functie wordt 7...
Hier moeten we kritisch en selectief mee omgaan.

Met dit plaatje in het achterhoofd, is misschien ook begrijpelijk waarom ik de softstart functie / quiet mode functie versobert heb.
Ik snap je afweging, er kan heel veel maar met elke toevoeging wordt alles x keer zo complex door alle afhankelijkheden van elkaar.

Wat ik hoop voor deze speciefieke enhancement (seperaat DHW_PumpSpeed) is dat dit afhankelijk kan worden gemaakt van ALLEEN de stand van de 3-wegklep. Dan zou je met verder helemaal niets rekening hoeven te houden. Maar goed, dat ga ik uitvogelen. Gisteren al een korte test gedaan en dat leek te werken oOo

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 11:10
Waar ik wel aan zat te denken; kan de WAR correctie niet alleen toegepast worden tijdens de run? Ipv continu?
Heb het idee dat de WP nu aan slaat omdat de request temperature wordt verhoogd door een lagere buitentemperatuur, terwijl het binnen nog warm genoeg is.
Ik zie dit anders. Hij doet een run, zodat hij het afkoelen van het huis voor is. Je huis blijft hiermee juist op temperatuur. Aan de hand van de dalende buitentemperatuur weet je al dat het binnen ook af gaat koelen.
Naar mijn idee wordt de temp in huis hier dus stabieler door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fietsensloper schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:50:
[...]

Ik zie dit anders. Hij doet een run, zodat hij het afkoelen van het huis voor is. Je huis blijft hiermee juist op temperatuur. Aan de hand van de dalende buitentemperatuur weet je al dat het binnen ook af gaat koelen.
Naar mijn idee wordt de temp in huis hier dus stabieler door.
Dat is de theorie. Maar het ligt nogal aan je isolatie en hoever het overdag is opgewarmd. Ik zie vooral geregeld een run die getriggerd wordt door buitentemperatuur terwijl het binnen nog ruim te warm is. En dan krijg je onnodige en korte runs.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 29-03-2023 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Ik begrijp dat het tegen je gevoel in gaat. Daar kan ik niet zo heel veel aan veranderen.

Wat denk je dat aan de situatie gedaan kan worden?
Bedenk een logische formule die je zou kunnen toepassen.

Als je dat kunt, en het kan werken niet alleen voor MikeyMan maar voor iedereen, dan kunnen we het er over hebben. Implementatie etc.

Als je het mij vraagt, hoort als eerste stap de WAR functie goed ingeregeld te worden.
De juiste instelling hangt uiteraard helemaal af van je huis.
Als dan deze lijn goed is, en het huis bij zo goed als alle buitentemperaturen een goede temp binnen geeft, dan pas verder met de tweede stap, de RTC functie om schommelingen te corrigeren, zoals zonlicht inval,..

Als stap 1 goed is, dan heeft RTC functie niet zo veel te doen. Variatie in buitentemperatuur zal gewoon goed worden opgevangen.

Misschien moet je een periode met RTC uit draaien, om de WAR lijn helemaal correct te maken of te controleren. Misschien dat dat je helpt.

Groeten.

edit
Als optie om te overwegen, je kunt ook WAR heel vlak zetten en hoofdzakelijk op RTC functie draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 29-03-2023 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@blb4 & @MikeyMan
Bedankt voor jullie variabelen context store.
Ik heb een paar variabelen opgeruimd nu. In de volgende versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak zonder war zou op zich kunnen, ware het niet dat de defrosts nogal dwars gaan zitten op een gegeven moment. Dan heb ik wel enige temperatuur nodig in mn vloer om de hut warm te krijgen. Tot een graad of twee gaat het eigenlijk perfect, daaronder wordt het rommelig.

Stooklijn is al redelijk vlak. 23 bij 15 graden en 27 bij -2. Kan die nog wat drukken, maar effect zal beperkt zijn.

Eigenlijk zou ik misschien beter gebaat zijn bij twee vlakke stooklijnen. Eentje van eentje tot 2 en eentje van 2 tot 15.

Let wel, tis finetunen dit. Zomaar wat overpeinzingen.

Vanmorgen run gehad van 262 minuten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Hi, ik draai al een paar manden naar volle tevredenheid een Panasonic J serie in combinatie met een Heishamon en Nodered.
Echter sinds een paar dagen heb ik het issue dat Node Red Dashboard niet beschikbaar is. Het lijkt er dan ook echt op dat de pomp niet meer wordt aangestuurd.
Het enige wat helpt is een herstart van de Raspberry Pi. Het probleem hierbij is dat vervolgens alle WAR settings zijn verdwenen en alle toggles (WAR en RTC) uit staan.

Gezien mijn beperkte kennis van NodeRed lukt het me niet goed om dit te analyseren, of te debuggen. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 11:12
tescione schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:30:
Hi, ik draai al een paar manden naar volle tevredenheid een Panasonic J serie in combinatie met een Heishamon en Nodered.
Echter sinds een paar dagen heb ik het issue dat Node Red Dashboard niet beschikbaar is. Het lijkt er dan ook echt op dat de pomp niet meer wordt aangestuurd.
Het enige wat helpt is een herstart van de Raspberry Pi. Het probleem hierbij is dat vervolgens alle WAR settings zijn verdwenen en alle toggles (WAR en RTC) uit staan.

Gezien mijn beperkte kennis van NodeRed lukt het me niet goed om dit te analyseren, of te debuggen. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Komt me wel bekend voor draai je de Raspberry met SD card (corrupte card) of via SSD, zit al een heel groot verschil in stabiliteit. Ik heb alle Raspberry eruit gegooid en draai alleen nog met NUC, veel betrouwbaarder.
Is maar een hint, vaak leiden zulke problemen tot volledige nieuwe installatie :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@tescione vraag is wel of je persistent storage goed ingesteld staat. De check in system check werkt niet helemaal naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
Pietjebel10 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Komt me wel bekend voor draai je de Raspberry met SD card (corrupte card) of via SSD, zit al een heel groot verschil in stabiliteit. Ik heb alle Raspberry eruit gegooid en draai alleen nog met NUC, veel betrouwbaarder.
Is maar een hint, vaak leiden zulke problemen tot volledige nieuwe installatie :-(
Ik had vroeger ook stabiliteitsproblemen met mijn Raspberry, maar sinds ik juiste voeding gebruik draait het eigenlijk als een zonnetje. Als bovengenoemde probleem zich voordoet dan is er met de Pi niets aan de hand, Domoticz en andere services draaien gewoon.

[ Voor 25% gewijzigd door tescione op 30-03-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
MikeyMan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:39:
@tescione vraag is wel of je persistent storage goed ingesteld staat. De check in system check werkt niet helemaal naar behoren.
Deze setting ken ik niet, is dit van Node Red?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tescione schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Deze setting ken ik niet, is dit van Node Red?
Zie de installatiehandleiding van github. Onder adjust settings.js.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Het betrouwbaarheidsprobleem waar je mogelijk last van hebt, is dat een installatie op een SD card gevoelig is voor stroomuitval. Er zit geen aan/uitknop op, dus mensen trekken soms zo de stekker er even uit.

De SD card raakt dan al snel corrupt. Daar kunnen ze niet goed tegen.
Ook kun je last hebben van 'slijtage'. Een SD card is niet bedoeld om veel herhaalde schrijf acties op te doen. Dan krijg je de zelfde symptomen.

Dit is m.i. de zwakke kant van een Pi. Het is op te lossen door een SSD schijf te gebruiken, maar daar heb ik mij nooit in verdiept. Ik heb een andere oplossing gezocht en gevonden in een homelab (proxmox)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Hier hetzelfde gehad. corruptie SD kaart en toen instabiel. Nu bij familie een instance van HA draaien op een PI4 op USB SSD. Draait sindsdien probleemloos.
Thuis eerst hetzelfde, daarna naar USB-SSD, maar nu ook op een proxmox servertje. Draait geweldig en nu van meerdere systemen naar een die alles doet. Scheelt ook weer stroomverbruik.

Anders even RPI uitzetten en SD kaart even scannen op fouten. In ieder geval een backup draaien van je HA instance.
Ik gebruik de automatische backup via google drive. Dacht dat ik deze heb gebrukt: https://community.home-as...oogle-drive-backup/107928

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb een nieuwe upload gedaan zojuist.

Voor de duidelijkheid, er zit geen 1 april grap in. So don't get your hopes up. :)

[2023-04-01] v22.16 beta (experimental). Changes:
- [Fix] Fixed two small issues with logs being flooded by SOLAR function messages.
- [Enhancement] Renamed a lot of variables.
- [Fix] cleaned up some remnant variables
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
if(global.get('HeaterDelayTime','file') !=undefined)              {   global.set('TOP96_Heater_Delay_Time', global.get('HeaterDelayTime','file'),'file'); global.set('HeaterDelayTime',undefined,'file');}
if(global.get('HeaterStartDelta','file') !=undefined)              {   global.set('TOP97_Heater_Start_Delta', global.get('HeaterStartDelta','file'),'file'); global.set('HeaterStartDelta',undefined,'file');}
if(global.get('HeaterStopDelta','file') !=undefined)              {   global.set('TOP98_Heater_Stop_Delta', global.get('HeaterStopDelta','file'),'file'); global.set('HeaterStopDelta',undefined,'file');}
if(global.get('Heatpump_State','file') !=undefined)              {   global.set('TOP0_Heatpump_State', global.get('Heatpump_State','file'),'file'); global.set('Heatpump_State',undefined,'file');}
if(global.get('Heating_Mode','file') !=undefined)              {   global.set('TOP76_Heating_Mode', global.get('Heating_Mode','file'),'file'); global.set('Heating_Mode',undefined,'file');}
if(global.get('ThreeWay_Valve_State') !=undefined)              {   global.set('TOP20_ThreeWay_Valve_State', global.get('ThreeWay_Valve_State')); global.set('ThreeWay_Valve_State',undefined);}
if(global.get('Main_Inlet_Temp') !=undefined)              {   global.set('TOP5_Main_Inlet_Temp', global.get('Main_Inlet_Temp')); global.set('Main_Inlet_Temp',undefined);}
if(global.get('Main_Outlet_Temp') !=undefined)              {   global.set('TOP6_Main_Outlet_Temp', global.get('Main_Outlet_Temp')); global.set('Main_Outlet_Temp',undefined);}
if(global.get('Main_Target_Temp') !=undefined)              {   global.set('TOP27_Z1_Heat_Request_Temp', global.get('Main_Target_Temp')); global.set('Main_Target_Temp',undefined);}
if(global.get('Operating_Mode_State','file') !=undefined)              {   global.set('TOP4_Operating_Mode_State', global.get('Operating_Mode_State','file'),'file'); global.set('Operating_Mode_State',undefined,'file');}
if(global.get('PowerfulMode','file') !=undefined)              {   global.set('TOP17_Powerful_Mode_Time', global.get('PowerfulMode','file'),'file'); global.set('PowerfulMode',undefined,'file');}
if(global.get('T_outside_panasonic','file') !=undefined)              {   global.set('TOP14_Outside_Temp', global.get('T_outside_panasonic','file'),'file'); global.set('T_outside_panasonic',undefined,'file');}
if(global.get('Force_DHW_State') !=undefined)              {   global.set('TOP2_Force_DHW_State', global.get('Force_DHW_State')); global.set('Force_DHW_State',undefined);}
if(global.get('ForceDefrost','file') !=undefined)              {   global.set('TOP26_Defrosting_State', global.get('ForceDefrost','file'),'file'); global.set('ForceDefrost',undefined,'file');}
if(global.get('Quiet_Mode_Level','file') !=undefined)              {   global.set('TOP18_Quiet_Mode_Level', global.get('Quiet_Mode_Level','file'),'file'); global.set('Quiet_Mode_Level',undefined,'file');}
if(global.get('SetZones','file') !=undefined)              {   global.set('TOP94_Zones_State', global.get('SetZones','file'),'file'); global.set('SetZones',undefined,'file');}
if(global.get('Pump_Flow') !=undefined)              {   global.set('TOP1_Pump_Flow', global.get('Pump_Flow')); global.set('Pump_Flow',undefined);}
if(global.get('OperationCounter') !=undefined)              {   global.set('TOP12_Operations_Counter', global.get('OperationCounter')); global.set('OperationCounter',undefined);}
if(global.get('DHW_Energy_Consumption') !=undefined)              {   global.set('TOP41_DHW_Energy_Consumption', global.get('DHW_Energy_Consumption')); global.set('DHW_Energy_Consumption',undefined);}
if(global.get('Heat_Energy_Consumption') !=undefined)              {   global.set('TOP16_Heat_Energy_Consumption', global.get('Heat_Energy_Consumption')); global.set('Heat_Energy_Consumption',undefined);}
if(global.get('Fan1_Speed') !=undefined)              {   global.set('TOP62_Fan1_Motor_Speed', global.get('Fan1_Speed')); global.set('Fan1_Speed',undefined);}
if(global.get('Fan2_Speed') !=undefined)              {   global.set('TOP63_Fan2_Motor_Speed', global.get('Fan2_Speed')); global.set('Fan2_Speed',undefined);}
if(global.get('PanasonicMainScheduler','file') !=undefined)              {   global.set('TOP13_Main_Schedule_State', global.get('PanasonicMainScheduler','file'),'file'); global.set('PanasonicMainScheduler',undefined,'file');}
if(global.get('OperationHours') !=undefined)              {   global.set('TOP11_Operations_Hours', global.get('OperationHours')); global.set('OperationHours',undefined);}
if(global.get('HolidayMode','file') !=undefined)              {   global.set('TOP19_Holiday_Mode_State', global.get('HolidayMode','file')); global.set('HolidayMode',undefined,'file');}

if(global.get('Last_Error') !=undefined)              {   global.set('Last_Error',undefined);}
if(global.get('Previous_Quiet_Mode_Level','file') !=undefined)              {   global.set('Previous_Quiet_Mode_Level',undefined,'file');}
if(global.get('solar_block_scheduler','file') !=undefined)              {   global.set('solar_block_scheduler',undefined,'file');}
https://github.com/edterb...hamon_control/tree/beta-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Doh... Had weer een mqtt blokkade na een herstart van node red... Eergisteren :X

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
31/03 04:59:20 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
------------------------------------------------------------------------------------------------
30/03 22:40:08 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
30/03 22:39:42 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
30/03 19:55:41 - Function WAR: Setpoint change: From 23 to 24 °C
30/03 17:28:17 - Function - RTC: 1
30/03 17:28:16 - Function SoftStart: SoftStart function end
30/03 17:28:16 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 23 °C
30/03 17:28:12 - Function - WAR: 1
30/03 17:28:10 - Function - SoftStart: 1
30/03 17:28:10 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/03 17:28:08 - Function NightReduction: 0
30/03 17:28:08 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL
30/03 17:28:08 - Function NightReduction: New correction: 0 °C
30/03 17:28:08 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Block all
30/03 17:28:08 - Compressor: stopped
30/03 17:28:08 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
30/03 17:28:08 - SYSTEM: WAR settings OK
30/03 17:28:08 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
30/03 17:28:08 - Function Pump speed: 1
30/03 17:28:08 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/03 17:28:08 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------
30/03 15:24:34 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (unknown)

Los van dat ik van mening blijf dat die blokkade bij een herstart niet nodig is, zou het overigens niet gek zijn als deze blokkade prominent op de homepage verschijnt.

[ Voor 75% gewijzigd door MikeyMan op 01-04-2023 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Okay, ga ik over nadenken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Is dit goed @MikeyMan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWxPflhGZfExtl1kGHrHW3YHkuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CabdGqmowClZMwOHkWiUUwva.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door edterbak op 01-04-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
of dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jomh1ikb8lGuZqoJTSUhKjpZiKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HIBYy2KV4Ku6iEsXiozdahJO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sowieso alles rood. Ook de vlakken rechts onderin. Kan het knipperen ook toevallig? Eventueel met geluidssignaal of een fax?

eerste suggestie lijkt me perfect ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ghehehe.. :) als het maar pijn doet aan je ogen. komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb het nu ook voor DEFROST gedaan.
Als deze actief is, dan ziet het dashboard er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWHvKsRoMPlvycuaRMHwUAB9Z7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gmY6t7Z0oK9tD2obJPA9DVRb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nice :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
EN nu een redelijk logische en oke dashboard voor mqtt / block mode en heishamon info.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJqAS8TpbuoVwzedPwnDJv4cqvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uiwAluHAcpGiLQeZVh2EkBxg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Een nieuwe versie staat online.

[2023-04-02] v22.17 beta (experimental). Changes:

[Enhancement] GUI - [SYSTEM] - MQTT tab made
[Enhancement] GUI - [SYSTEM] - moved shutdown response to MQTT tab.
[Enhancement] GUI - [SYSTEM] - HW information tab made (moved from [settings] tab
[Enhancement] GUI - if mqtt block is enabled, the node red dashboard title turns red.
[Enhancement] GUI - if defrost is enabled, the node red dashboard title turns blue.
[fix] minor tweaks to solar function. I need to know if there are still issues with this function. please give feedback
[fix] minor tweaks to mqtt block function. variable usage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 16:12
alleen de bovenste balk zie ik als optie, volledig menu in rood houd geen rekening met mensen die kleurenblind zijn ;)
Ook al is het dan nog wel leesbaar, het komt de leesbaarheid niet ten goede.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Het is een feature.
Als je de kleuren niet waarneemt, is er ook niks aan de hand. Dan heb je er geen last van ook. :+

PS, het zit al in de upload van net

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 02-04-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
In github heb je een issue voor het verbeteren van de softstart. Het toevoegen van de frequentie als parameter.

Vind je als je de huidige werking ziet, dat dit nog steeds nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:17:
@blb4
In github heb je een issue voor het verbeteren van de softstart. Het toevoegen van de frequentie als parameter.

Vind je als je de huidige werking ziet, dat dit nog steeds nodig is?
Volgens mij zijn we er wel met de softstart functie! Ik zal 't issue op Github sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:19:
Een nieuwe versie staat online.

[2023-04-02] v22.17 beta (experimental). Changes:

[Enhancement] GUI - [SYSTEM] - MQTT tab made
[Enhancement] GUI - [SYSTEM] - moved shutdown response to MQTT tab.
[Enhancement] GUI - [SYSTEM] - HW information tab made (moved from [settings] tab
[Enhancement] GUI - if mqtt block is enabled, the node red dashboard title turns red.
[Enhancement] GUI - if defrost is enabled, the node red dashboard title turns blue.
[fix] minor tweaks to solar function. I need to know if there are still issues with this function. please give feedback
[fix] minor tweaks to mqtt block function. variable usage.
Netjes zo, die MQTT pagina en verschuiving HW info. Ik ga met 't mooie weer de solarfunctie testen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:51
Hallo, heb net een Gree 10KW geinstaleerd en vroeg mij af, waarom draait waterpomp van warmtepomp altijd?
En hoeveel gebruikt ie dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Anticky schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:09:
Hallo, heb net een Gree 10KW geinstaleerd en vroeg mij af, waarom draait waterpomp van warmtepomp altijd?
En hoeveel gebruikt ie dan?
Gree is een ander merk.
Ik heb daar geen enkele kennis van.
10kw, daar word mee bedoeld dat hij 10kw aan warmte kan produceren. Niet wat hij gebruikt.

Ik zou even verder zoeken op het forum of er een onderwerp is over deze pompen. Daar zitten vast de kenners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 16:12
ik zie ook (bijna) altijd de waterpomp draaien bij mijn split unit terwijl de compressor uit staat. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik hem de laatste tijd nog op uit het zien staan. ( laatste tijd = nadat ik hem op direct / water temperatuur heb ingesteld, wat er nodig was voor goede werking)
zie ook deze foto's van vandaag, waterpomp draait terwijl setpoint al een tijd is behaald
Warmtepomp+balansWTW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZq0O6xUSy9SZmhs-Q1Bja4LBUM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OK16BzCvxRJU0jFg34wLtvYj.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SOTbY_ZSGxVbPNnQ5a6r2mPj5Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEHXmJ5bo9TRwGdJJRt8kEMP.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 63% gewijzigd door The-Source op 03-04-2023 13:20 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
Nieuwe versie online. Leuke upate

[2023-04-04] v22.18 beta (experimental). Changes:
- [Enhancement] GUI - [SETTINGS] Moved menu items to a more logical place
- [Enhancement] GUI - [Home] remaned "solar function" to "Solar energie to DHW"
- [Enhancement] GUI - [SYSTEM] MAJOR changes</br>
----------------------- Added "MENU CONFIG" section</br>
----------------------- Here you have the option to enable/disable sidebar tabs</br>
----------------------- Here you have the option to enable/disable menu sections on [Home] / [Settings] tabs</br>
----------------------- Combined HW info and HW config</br>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sSpPR1y66MGdEAPIcPNhEvNQdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f0HB8Wn96w6clCcWHYxU2z1q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ly0Alz03uwtRyfXRM32qo-2zXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nWnoBQ1FE8VANqDcWz1D3iUU.png?f=fotoalbum_large

Als dit een beetje stabiel draait zo, en er geen vreemde zaken in zitten, dan zie ik toch wel v23 binnenkort aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 11:12
edterbak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 00:36:
Nieuwe versie online. Leuke upate

[2023-04-04] v22.18 beta (experimental). Changes:
- [Enhancement] GUI - [SETTINGS] Moved menu items to a more logical place
- [Enhancement] GUI - [Home] remaned "solar function" to "Solar energie to DHW"
- [Enhancement] GUI - [SYSTEM] MAJOR changes</br>
----------------------- Added "MENU CONFIG" section</br>
----------------------- Here you have the option to enable/disable sidebar tabs</br>
----------------------- Here you have the option to enable/disable menu sections on [Home] / [Settings] tabs</br>
----------------------- Combined HW info and HW config</br>

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als dit een beetje stabiel draait zo, en er geen vreemde zaken in zitten, dan zie ik toch wel v23 binnenkort aankomen.
Even snel geinstalleerd. ?Ziet er super uit wordt meer en meer overzichtelijker/professioneler. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Maarten69
De functie "Reduce pump speed" hoort eigenlijk niet op de plek waar hij staat. Het is een functie.
Moet ik daar een side-bar menu item voor maken? Of heb je daar een betere suggestie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zal zo even updaten... Misschien heb je onderstaande al opgelost, maar gaat e.e.a. niet goed met de solar functie. Veel log berichten, middenin de nacht een trigger, en mode wordt niet teruggezet :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
04/04 09:19:34 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function rtc)
04/04 09:19:26 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.87 °C)
04/04 09:09:20 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function rtc)
04/04 09:09:20 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.9 °C)
04/04 08:49:03 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function rtc)
04/04 08:49:02 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.77 °C)
04/04 08:42:23 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
04/04 08:42:23 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 23 °C
04/04 08:11:53 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
04/04 08:11:53 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 25 °C
04/04 07:58:08 - Function Pump speed: 1
04/04 07:48:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function rtc)
04/04 07:48:21 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 20.07 °C)
04/04 07:42:22 - Function SoftStart: SoftStart function end
04/04 07:42:22 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 79 (pump speed)
04/04 07:42:22 - Compressor: stopped
04/04 07:42:22 - Function Pump speed: reduced to 79 (8%)
04/04 07:37:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SP Calculation)
04/04 07:37:23 - Function WAR: Setpoint change: From 27 to 26 °C
04/04 07:33:23 - Compressor: running
04/04 07:33:12 - *DEFROSTING: Finished
04/04 07:21:13 - Function SoftStart: temporally disabled during defrost
04/04 07:21:13 - *DEFROSTING: Started
04/04 07:18:03 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function rtc)
04/04 07:18:03 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 20.1 °C)
04/04 06:57:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (function rtc)
04/04 06:57:50 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.9 °C)
04/04 06:38:32 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
04/04 06:38:32 - Function WAR: Setpoint change: From 26 to 27 °C
04/04 06:02:00 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (function rtc)
04/04 06:02:00 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 19.73 °C)
04/04 06:00:11 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
04/04 06:00:11 - Scheduler - Set QuietMode: 0
04/04 05:36:43 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
04/04 05:28:08 - Function Pump speed: 1
04/04 05:26:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SP Calculation)
04/04 05:26:42 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > 0 °C - (ENDING) Freq: 34Hz, SP_Final: 26°C
04/04 05:26:42 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
04/04 05:16:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SP Calculation)
04/04 05:16:42 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -0.75 °C - (ENDING) Freq: 34Hz, SP_Final: 25.3°C
04/04 05:16:42 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
04/04 05:10:32 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1.75 °C - (STABLE) Freq: 43Hz, SP_Final: 24.3°C
04/04 05:05:32 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
04/04 05:05:32 - Function SoftStart: Correction: -3.25 > -2 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 24°C
04/04 05:04:32 - Function SoftStart: Start Phase 2
04/04 05:02:28 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
04/04 05:02:27 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3.25 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22.8°C
04/04 05:01:43 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
04/04 05:01:42 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
04/04 05:01:42 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 24Hz, SP_Final: 21°C
04/04 05:01:42 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
04/04 05:01:42 - Compressor: running
04/04 05:01:42 - Function Pump speed: restored to: 159 (50%)
04/04 05:01:17 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (function rtc)
04/04 05:01:17 - Function RTC: Correction change: From -3 to 0 °C (Room actual: 19.67 °C)
04/04 05:01:17 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
04/04 04:58:08 - Function Pump speed: 1
04/04 04:51:32 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 79 (pump speed)
04/04 04:51:32 - Function SoftStart: SoftStart function end
04/04 04:51:32 - Compressor: stopped
04/04 04:51:32 - Function Pump speed: reduced to 79 (8%)
04/04 04:41:52 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
04/04 04:40:02 - Function SoftStart: Correction: -0.25 > 0 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 23°C
04/04 04:37:42 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
04/04 04:37:42 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > -0.25 °C - (STABLE) Freq: 34Hz, SP_Final: 22.8°C
04/04 04:32:12 - Function SoftStart: Correction: -1 > -0.75 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 22.3°C
04/04 04:31:02 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
04/04 04:31:02 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -1 °C - (STABLE) Freq: 43Hz, SP_Final: 22°C
04/04 04:29:42 - Function SoftStart: Start Phase 2
04/04 04:28:08 - Function Pump speed: 1
04/04 04:27:37 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
04/04 04:27:37 - Function SoftStart: Correction: -3.75 > -1.75 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 21.3°C
04/04 04:27:17 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3.75 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 19.3°C
04/04 04:26:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
04/04 04:26:51 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 24Hz, SP_Final: 18°C
04/04 04:26:51 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
04/04 04:26:51 - Compressor: running
04/04 04:26:51 - Function Pump speed: restored to: 159 (50%)
04/04 02:58:08 - Function Pump speed: 1
04/04 02:40:41 - Function SoftStart: SoftStart function end
04/04 02:40:41 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 79 (pump speed)
04/04 02:40:41 - Compressor: stopped
04/04 02:40:41 - Function Pump speed: reduced to 79 (8%)
04/04 02:37:31 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SP Calculation)
04/04 02:37:01 - Function SoftStart: Correction: 1.25 > 0.25 °C - (ENDING) Freq: 36Hz, SP_Final: 23.3°C
04/04 02:37:01 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
04/04 02:35:41 - Function SoftStart: Correction: 0.75 > 1.25 °C - (STABLE) Freq: 37Hz, SP_Final: 24.3°C
04/04 02:33:21 - Function SoftStart: Correction: 0.5 > 0.75 °C - (STABLE) Freq: 37Hz, SP_Final: 23.8°C
04/04 02:30:31 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
04/04 02:30:31 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.5 °C - (STABLE) Freq: 36Hz, SP_Final: 23.5°C
04/04 02:28:31 - Function SoftStart: Correction: -0.25 > 0 °C - (STABLE) Freq: 39Hz, SP_Final: 23°C
04/04 02:28:08 - Function Pump speed: 1
04/04 02:27:11 - Function SoftStart: Correction: 0 > -0.25 °C - (STABLE) Freq: 39Hz, SP_Final: 22.8°C
04/04 02:26:42 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
04/04 02:26:42 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (STABLE) Freq: 40Hz, SP_Final: 23°C
04/04 02:24:51 - Function SoftStart: Start Phase 2
04/04 02:22:47 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
04/04 02:22:46 - Function SoftStart: Correction: -3 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22°C
04/04 02:22:26 - Function SoftStart: Correction: -4.75 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 20°C
04/04 02:22:01 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
04/04 02:22:01 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4.75 °C - (STARTUP) Freq: 23Hz, SP_Final: 18.3°C
04/04 02:22:01 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
04/04 02:22:01 - Compressor: running
04/04 02:22:01 - Function Pump speed: restored to: 159 (50%)
04/04 02:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP already 48
04/04 01:59:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:59:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:58:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:57:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:56:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:56:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:55:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:55:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:54:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:54:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:53:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:53:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:52:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:51:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:50:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:50:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:49:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:49:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:48:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:48:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:47:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:47:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:46:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:46:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:45:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:45:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:44:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:44:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:43:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:43:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:42:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:42:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:41:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:41:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:40:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:40:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:39:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:39:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:38:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:38:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:37:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:36:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:36:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:35:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:35:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:34:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:34:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:33:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:33:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:32:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:31:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:31:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:30:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:30:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:29:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:29:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:28:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:28:08 - Function Pump speed: 1
04/04 01:28:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:27:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:27:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:26:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:26:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:25:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:24:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:24:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:23:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:23:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:22:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:22:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:21:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:21:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:20:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:19:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:19:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:18:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:18:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:17:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:17:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:16:40 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:15:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:15:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:14:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:14:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
04/04 01:14:10 - Function SoftStart: SoftStart function end
04/04 01:14:10 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 79 (pump speed)
04/04 01:14:10 - Compressor: stopped
04/04 01:14:10 - Function Pump speed: reduced to 79 (8%)
04/04 01:14:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:13:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:13:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:12:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:12:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:11:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:11:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:11:00 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SP Calculation)
04/04 01:10:41 - Function SoftStart: Correction: 2 > 1 °C - (ENDING) Freq: 40Hz, SP_Final: 24°C
04/04 01:10:41 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
04/04 01:10:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:10:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:09:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:09:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:08:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:08:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:07:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:07:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:06:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:06:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:05:41 - Function SoftStart: Correction: 1.5 > 2 °C - (STABLE) Freq: 43Hz, SP_Final: 25°C
04/04 01:05:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:05:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:04:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:04:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:03:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:03:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:02:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:02:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:01:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:01:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:00:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 01:00:31 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (Solar)
04/04 01:00:31 - Function SoftStart: Correction: 0.5 > 1.5 °C - (STABLE) Freq: 43Hz, SP_Final: 24.5°C
04/04 01:00:15 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:59:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:59:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:58:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:58:31 - Function SoftStart: Start Phase 2
04/04 00:58:08 - Function Pump speed: 1
04/04 00:58:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:57:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:57:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:56:42 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (Solar)
04/04 00:56:42 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.5 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 23.5°C
04/04 00:56:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:56:26 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
04/04 00:56:22 - Function SoftStart: Correction: -2.25 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 23°C
04/04 00:56:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:56:06 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
04/04 00:56:06 - Function SoftStart: Correction: -4.25 > -2.25 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz, SP_Final: 20.8°C
04/04 00:55:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
04/04 00:55:41 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4.25 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 18.8°C
04/04 00:55:41 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
04/04 00:55:41 - Compressor: running
04/04 00:55:41 - Function Pump speed: restored to: 159 (50%)
04/04 00:55:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:55:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:54:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:54:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:53:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:53:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:52:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:52:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:51:51 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 79 (pump speed)
04/04 00:51:51 - Compressor: stopped
04/04 00:51:51 - Function Pump speed: reduced to 79 (8%)
04/04 00:51:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:51:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:50:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:50:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:49:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:49:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:48:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:48:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:47:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:47:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:46:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:46:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:45:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:45:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:44:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:44:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:43:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:43:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:42:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:42:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:41:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:41:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:40:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:39:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:39:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:38:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:38:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:37:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:37:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:36:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:36:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:35:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:35:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:34:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:34:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:33:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:33:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:32:38 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 00:32:08 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:17:
@Maarten69
De functie "Reduce pump speed" hoort eigenlijk niet op de plek waar hij staat. Het is een functie.
Moet ik daar een side-bar menu item voor maken? Of heb je daar een betere suggestie voor?
Aan/uit op dash en instellingen bij settings is het meest consequent denk ik?

Settings zien er nu inderdaad beter uit :Y

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Ik heb die fout er uitgehaald. flooded log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:29:
@MikeyMan
Ik heb die fout er uitgehaald. flooded log.
Ook de afhandeling in de nacht en het terugzetten naar de vorige modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:56:
[...]

Ook de afhandeling in de nacht en het terugzetten naar de vorige modus?
Nee, dat denk ik nog niet. Ik moet daar nog goed op testen, en heb ook feedback nodig.
Ik heb het zelf een paar keer getest, en bij mij werkte het. Dus ook met het reproduceren wil het niet altijd lukken bij mij.

Kun je iets duidelijker beschrijven wat er wel / niet gebeurt?

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 04-04-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
PS. @MikeyMan
Kun je de lange log verpakken in quote+code? Het is zo onoverzichtelijk lang.

code:
1
2
3
4
5
[quote]
[code]
..
[/code]
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak Done...
Ik kan niet ver genoeg terug omdat de log inderdaad erg lang is.
Maar solar functie heeft DHW erbij aan gezet, maar niet meer uit achteraf.
Lijkt erop dat ie dat om 0:30 gedaan heeft.

Maar wellicht handiger om vannacht met de nieuwe logs even af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:02:
@edterbak Done...
Ik kan niet ver genoeg terug omdat de log inderdaad erg lang is.
Maar solar functie heeft DHW erbij aan gezet, maar niet meer uit achteraf.
Lijkt erop dat ie dat om 0:30 gedaan heeft.

Maar wellicht handiger om vannacht met de nieuwe logs even af te wachten.
Maar dat hij dat pas om 0:30 wel gedaan heeft, is vreemd.

Ik heb de functie ook al even draaien, ga er mee verder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:17:
@Maarten69
Geen mening, doe wat je denkt goed is.
23 april heb ik examens, daarna zou ik weer mee kunnen doen. Al twijfel ik of dat nog nodig is. Je doet het eigenlijk beter alleen :)

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Nou, er is genoeg mis met de solar functie.

De schop staat er in.

Volgende release:
- OperationMode Manager
- Solar functie rewrite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit me nu net af te vragen wat de trigger is om DHW weer uit te zetten. Ik zou verwachten dat die er weer af mag als DHW setpoint bereikt is?

En ik vraag me af of de combinatie met RTC off goed gaat. Maar zal morgenochtend ff volledige log plaatsen.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
Flow version

22.18 Beta

05/04 07:00:17 - MQTT Command: SetOperationMode: 2 (scheduler)
05/04 06:46:13 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
05/04 06:36:13 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > 0 °C - (ENDING) Freq: 35Hz, SP_Final: 26°C
05/04 06:36:13 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
05/04 06:31:48 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (function rtc)
05/04 06:31:47 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 19.43 °C)
05/04 06:26:33 - Function Pump speed: 1
05/04 06:26:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SP Calculation)
05/04 06:26:12 - Function SoftStart: Correction: -1.5 > -0.5 °C - (ENDING) Freq: 39Hz, SP_Final: 26.5°C
05/04 06:26:12 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
05/04 06:25:32 - Function SoftStart: Correction: -1 > -1.5 °C - (STABLE) Freq: 40Hz, SP_Final: 25.5°C
05/04 06:24:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
05/04 06:24:52 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > -1 °C - (STABLE) Freq: 40Hz, SP_Final: 26°C
05/04 06:24:32 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SoftStart)
05/04 06:24:32 - Function SoftStart: Correction: -1 > -0.5 °C - (STABLE) Freq: 40Hz, SP_Final: 26.5°C
05/04 06:21:22 - Function SoftStart: Correction: -1.5 > -1 °C - (STABLE) Freq: 48Hz, SP_Final: 26°C
05/04 06:19:02 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
05/04 06:19:02 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1.5 °C - (STABLE) Freq: 48Hz, SP_Final: 25.5°C
05/04 06:15:03 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
05/04 06:15:02 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > -2 °C - (STABLE) Freq: 48Hz, SP_Final: 25°C
05/04 06:14:02 - Function SoftStart: Start Phase 2
05/04 06:12:42 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
05/04 06:12:42 - Function SoftStart: Correction: -2.5 > -2.75 °C - (STARTUP) Freq: 48Hz, SP_Final: 24.3°C
05/04 06:12:12 - Function SoftStart: Correction: -2 > -2.5 °C - (STARTUP) Freq: 47Hz, SP_Final: 24.5°C
05/04 06:12:02 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 48Hz, SP_Final: 25°C
05/04 06:11:53 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
05/04 06:11:52 - Function SoftStart: Correction: -1.5 > -1.75 °C - (STARTUP) Freq: 48Hz, SP_Final: 25.3°C
05/04 06:11:42 - Function SoftStart: Correction: -1 > -1.5 °C - (STARTUP) Freq: 48Hz, SP_Final: 25.5°C
05/04 06:11:38 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
05/04 06:11:37 - Function SoftStart: Correction: -5 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 47Hz, SP_Final: 26°C
05/04 06:11:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (unknown)
05/04 06:11:13 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
05/04 06:11:12 - Compressor: running
05/04 06:11:12 - Function Pump speed: restored to: 159 (50%)
05/04 06:11:12 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 38Hz, SP_Final: 22°C
05/04 06:11:01 - *DEFROSTING: Finished
05/04 06:00:18 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
05/04 06:00:18 - Scheduler - Set QuietMode: 0
05/04 05:59:22 - Function SoftStart: temporally disabled during defrost
05/04 05:59:12 - *DEFROSTING: Started
05/04 05:59:11 - Function SoftStart: SoftStart function end
05/04 05:59:11 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 79 (pump speed)
05/04 05:59:11 - Compressor: stopped
05/04 05:59:11 - Function Pump speed: reduced to 79 (8%)
05/04 05:56:26 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (function rtc)
05/04 05:56:26 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 19.27 °C)
05/04 05:11:52 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
05/04 05:10:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 28 (function rtc)
05/04 05:10:50 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 19.17 °C)
05/04 05:01:52 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > 0 °C - (ENDING) Freq: 37Hz, SP_Final: 27°C
05/04 05:01:52 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
05/04 05:00:53 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
05/04 05:00:48 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (function rtc)
05/04 05:00:48 - Function RTC: Operation mode to Auto(Heat)+DHW
05/04 05:00:48 - Function RTC: Correction change: From -1 to 1 °C (Room actual: 19.3 °C)
05/04 05:00:45 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
05/04 04:56:33 - Function Pump speed: 1
05/04 04:51:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SP Calculation)
05/04 04:51:51 - Function SoftStart: Correction: -1.5 > -0.5 °C - (ENDING) Freq: 35Hz, SP_Final: 24.5°C
05/04 04:51:51 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
05/04 04:49:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
05/04 04:49:51 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1.5 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 23.5°C
05/04 04:45:13 - Function SoftStart: Correction: -1 > -2 °C - (STABLE) Freq: 40Hz, SP_Final: 23°C
05/04 04:45:12 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.37 °C)
05/04 04:41:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
05/04 04:41:51 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -1 °C - (STABLE) Freq: 40Hz, SP_Final: 23°C
05/04 04:40:42 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
05/04 04:40:41 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > -1.75 °C - (STABLE) Freq: 34Hz, SP_Final: 22.3°C
05/04 04:40:10 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function rtc)
05/04 04:40:09 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.43 °C)
05/04 04:39:41 - Function SoftStart: Start Phase 2
05/04 04:39:07 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2.75 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22.3°C
05/04 04:38:11 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22°C
05/04 04:37:53 - Function SoftStart: Correction: -3.5 > -2.75 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22.3°C
05/04 04:37:37 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
05/04 04:37:37 - Function SoftStart: Correction: -5 > -3.5 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 21.5°C
05/04 04:36:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
05/04 04:36:51 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 20°C
05/04 04:36:51 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
05/04 04:36:51 - Compressor: running
05/04 04:36:51 - Function Pump speed: restored to: 159 (50%)
05/04 04:33:41 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 79 (pump speed)
05/04 04:33:41 - Compressor: stopped
05/04 04:33:41 - Function Pump speed: reduced to 79 (8%)
05/04 04:26:33 - Function Pump speed: 1
05/04 04:24:55 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (function rtc)
05/04 04:24:55 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.27 °C)
05/04 04:03:42 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 159 (pump speed)
05/04 04:03:42 - Compressor: running
05/04 04:03:42 - Function Pump speed: restored to: 159 (50%)
05/04 04:00:34 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
05/04 04:00:17 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
05/04 04:00:15 - Scheduler - Power: 1
05/04 03:49:34 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.4 °C)
05/04 03:34:21 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.27 °C)
05/04 03:24:14 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.4 °C)
05/04 03:09:05 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.33 °C)
05/04 03:04:03 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.53 °C)
05/04 02:48:54 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.6 °C)
05/04 02:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP already 48
05/04 01:53:14 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.57 °C)
05/04 01:17:48 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 19.63 °C)
05/04 01:07:42 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.57 °C)
04/04 23:31:39 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 26 °C
04/04 23:30:52 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (SoftStart)
04/04 23:30:51 - Scheduler - Set QuietMode: 1
04/04 21:30:49 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
04/04 21:30:13 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
04/04 20:03:38 - Function WAR: Setpoint change: From 24 to 25 °C
04/04 14:42:11 - MQTT Command: SetOperationMode: 6 (Solar)
04/04 14:42:05 - Function Solar: triggered threshold (kWh todays result). DHW SP to 58 and change operation mode
04/04 13:08:53 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (unknown)
04/04 13:08:51 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.53°C)
04/04 12:03:02 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (function rtc)
04/04 12:03:02 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 20.13 °C)
04/04 11:47:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function rtc)
04/04 11:47:52 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.9 °C)
04/04 11:26:33 - Function Pump speed: 1
04/04 11:25:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
04/04 11:25:44 - Function SoftStart: SoftStart function end
04/04 11:25:44 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 79 (pump speed)
04/04 11:25:44 - Compressor: stopped
04/04 11:25:44 - Function Pump speed: reduced to 79 (8%)
04/04 11:07:20 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (function rtc)
04/04 11:07:20 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 19.73 °C)
04/04 10:59:45 - Function Pump speed: 1
04/04 10:59:44 - Function Pump speed: 0
04/04 10:59:38 - MQTT Command: SetOperationMode: 2 (GUI)
04/04 10:57:35 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
04/04 10:57:34 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -1.25 °C - (STABLE) Freq: 27Hz, SP_Final: 22.8°C
04/04 10:56:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
04/04 10:56:37 - Function - WAR: 1
04/04 10:56:35 - Function NightReduction: New correction: 0 °C
04/04 10:56:35 - Compressor: running
04/04 10:56:34 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL
04/04 10:56:34 - Function NightReduction: 0
04/04 10:56:34 - Function Pump speed: 1
04/04 10:56:34 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
04/04 10:56:34 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
04/04 10:56:34 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------
--------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57

Crazy-

Best life ever

edterbak schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:56:
Een pi met ssd hoop ik. Anders is het niet betrouwbaar genoeg > 6mnd. :)
Om vervuiling tegen te gaan in het ander topic ;-) yes, is er 1 met een SSD
(moet bekennen dat ik onderhand 3 jaar draai met 2 Pi's op SD >:) )

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Node red flow heeft persistant storage nodig. Dit om settings op te slaan welke blijven overleven na een herstart.
In Github adviseer ik de flush-to-disk setting op 5minuten te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:53:
Zit me nu net af te vragen wat de trigger is om DHW weer uit te zetten. Ik zou verwachten dat die er weer af mag als DHW setpoint bereikt is?

En ik vraag me af of de combinatie met RTC off goed gaat. Maar zal morgenochtend ff volledige log plaatsen.
Dit is precies de uitdaging. Ik heb daar in het verleden goed over nagedacht, en het heeft even prima gewerkt.

Logica:
RTC functie actief (dus de pomp staat uit bijvoorbeeld)
zon schijnt > Solar functie trigger
... Huidige OperatingModus opslaan in varStoredOperatingMode
.... Pomp aan, DHW modus toevoegen, SP DHW naar hoog .
...
.... DHW temp bereikt,
.... DHW modus naar varStoredOperatingMode (en gewist)
....
.... RTC functie pakt daarna weer een actie op als nodig is.

andersom
Logica:
Solar functie actief (dus de pomp staat aan, varStoredOperatingMode set, Setpoint = high
RTC functie wordt geblokt.
Scheduler OM aanpassingen > varStoredOperatingMode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak dat klinkt ook logisch...

Overigens nog een apart log regel:

code:
1
05/04 16:31:26 - MQTT Command: SetOperationMode: 6 (SoftStart)

Waarom wijzigt softstart de operating mode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:16:
@edterbak dat klinkt ook logisch...

Overigens nog een apart log regel:

code:
1
05/04 16:31:26 - MQTT Command: SetOperationMode: 6 (SoftStart)

Waarom wijzigt softstart de operating mode?
Nee, doet ie niet.
de code voor de post-fix, in dit geval SoftStart, is niet robust genoeg. Details.. voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:00:
[...]

Nee, doet ie niet.
de code voor de post-fix, in dit geval SoftStart, is niet robust genoeg. Details.. voor later.
Ah ja, kan het inderdaad terug herleiden tot de solar functie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik weet precies waar het vandaan komt, welke situatie dit oplevert.
Een oplossing heb ik nog niet. Althans, niet iets anders dan een beroemde en beruchte 'rewrite'....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wachten we daarop. Op zich werkt het best, alleen risico op een tweede DHW run per dag.

Zal in de tussentijd solar uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The-Source schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:48:
ik zie ook (bijna) altijd de waterpomp draaien bij mijn split unit terwijl de compressor uit staat. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik hem de laatste tijd nog op uit het zien staan. ( laatste tijd = nadat ik hem op direct / water temperatuur heb ingesteld, wat er nodig was voor goede werking)
zie ook deze foto's van vandaag, waterpomp draait terwijl setpoint al een tijd is behaald
Warmtepomp+balansWTW
[Afbeelding][Afbeelding]
Klopt, vandaar ook de reduce pump speed functie ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
@edterbak , ik ben eens naar de cool functie aan 't kijken, de zomer komt er tenslotte aan :).

ik zie 2 dingen:
de dauwpunt berekening is de meest simpele maar geeft geen goed waarde onder 50% RV.
code:
1
var Td = T - (( 100-RH ) / 5);

Voorstel ter verbetering:

code:
1
2
var A = Math.log(RH / 100) / Math.log(2.718282) + 17.62 * T / (243.12 + T);
var Td = 243.12 * A / (17.62 - A);

Deze formule heb ik van 't weerschip:

"Voor het berekenen van de dauwpunttemperatuur en de relatieve vochtigheid is door de WMO (de Wereld Meteorologische Organisatie) een formuleset vastgesteld. Deze formuleset wordt door alle meteorologische diensten gebruikt. De berekeningen zijn geldig voor de gestandaardiseerde temperatuurschaal T90.
Hieronder zijn de formules gegeven. Het berekenen van de Relatieve Vochtigheid vanuit de luchttemperatuur en de dauwpunttemperatuur gaat via de tussenstap van de verzadigde dampdruk van beide temperaturen. De berekening van het dauwpunt vanuit de omgevingstemperatuur en de RH gaat ook via een tussenstap zoals hieronder aangegeven."

Ook zie ik dat in de UI (pagina COOL) niet de Td wordt getoond maar (voor een 2de x) de Temperatuur.

Ik heb dat opgelost door een 2de uitgang op de functie te zetten en dan de inhoud van de functie (zie regel 27 t/m 32 en 48):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(1);
msg.payload = parseFloat(msg.payload);

var RH = context.get('RH');
var T = context.get('Temperature');

if (msg.topic == "RH")
{
    context.set('RH',msg.payload);
    if (T===undefined)
        {return null;}
}

if (msg.topic == "Temperature")
{
    context.set('Temperature',msg.payload);
    if (RH===undefined)
        {return null;}
}

if (RH !== undefined && T !== undefined)
{
    var A = Math.log(RH / 100) / Math.log(2.718282) + 17.62 * T / (243.12 + T);         // BLB 20230405 corrected Td calculation
    var Td = 243.12 * A / (17.62 - A);
    //var Td = T - (( 100-RH ) / 5);
    msg.payload = Td;
    msg.payload = Number(msg.payload).toFixed(1);
    msg.payload = parseFloat(msg.payload);
    let msg1={};
    let msg2={};

msg1.payload = Td;
    msg1.payload = Number(msg1.payload).toFixed(1);
    msg1.payload = parseFloat(msg1.payload);
    msg1.topic = "Dew Point (°C)";
    flow.set("dew_point",msg1);

msg2.payload = T;
    msg2.payload = Number(msg2.payload).toFixed(1);
    msg2.payload = parseFloat(msg2.payload);
    msg2.topic = "Temperature"

return [[msg1,msg2],msg];

}

[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 06-04-2023 11:40 . Reden: Bron van de formule toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Kijk. Als het zo op een presenteer blaadje komt, wie ben ik dan om er niks mee te doen.

Ik ga de aanpassing meenemen.
Ik ben wel benieuwd naar hoe groot het verschil is in resultaat.
Ik besef me dat onder de 50% REL voor het doel niet heel interessant is. Het doel is om niet onder dauwpunt terecht te komen. Althans, dat is 'mijn' functionele doel.

Maar, besides that. NICE !!! Dank

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 06-04-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 00:51:
@edterbak
Ook zie ik dat in de UI (pagina COOL) niet de Td wordt getoond maar (voor een 2de x) de Temperatuur.

Ik heb dat opgelost door een 2de uitgang op de functie te zetten en dan de inhoud van de functie (zie regel 27 t/m 32 en 48):
Wat bedoel je precies wat er 2de x
Zie je wat anders dan ik hier zie? Of bedoel je niet in de grafiek, maar er naast die getallen 22 die gelijk zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpKBehyoB-tnr43e1qegsnlT6TQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eczg01z2JOFbfdpkQtYCiS3W.png?f=fotoalbum_large

Let niet op de lijn die ineens stopt. De batterij is nu net na 1 jaar leeg :D good timing.

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 06-04-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:31:
[...]

Wat bedoel je precies wat er 2de x
Zie je wat anders dan ik hier zie? Of bedoel je niet in de grafiek, maar er naast die getallen 22 die gelijk zijn?
[Afbeelding]

Let niet op de lijn die ineens stopt. De batterij is nu net na 1 jaar leeg :D good timing.
Top! Met die formuleaanpassing zag ik de lijn in de grafiek meteen dalen naar correct dauwpunt maar de waarde er (rechts) naast bleef gelijk aan de temperatuur er boven, daar stond dus niet de dT.

En ja, die formuleaanpassing heeft dan toch zin? bij mij is de RV nu 33% en de binnentemperatuur 21 graden, dauwpunt is daarmee iets van 4,5 graden. Dan zou je toch kunnen koelen met behoorlijk koud water (7 graden oid) zonder gevaar voor condensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
05/04 21:59:29 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor lost - last value older than 5 hours. Using TOP33
Het werkt wel, de laatste aanpassing in de [T_Room Input Selector] node. Ik moest even zoeken alleen in het log. Ik zal de regel rood maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik ga er niet van uit dat ik vreemde fratsen te zien krijg. Werkt gewoon as supplied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gzyKhDQJwaiIDDVhaogQ1EMvkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ujTi5EzVO8wgWvyM0Ry0NJOw.png?f=fotoalbum_large

Dank @blb4 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:08:
Ik ga er niet van uit dat ik vreemde fratsen te zien krijg. Werkt gewoon as supplied.

[Afbeelding]

Dank @blb4 _/-\o_
Graag gedaan :). Kunnen we bij lage RV% weer wat dieper koelen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Waarschijnlijk snap jij het al omdat je er in gedoken bent @blb4

Maar wat ik doe in de cool functie.

voorbeeld:
Op het moment dat het setpoint ingesteld wordt op 10 C
dowpunt = 11
Cool delta = 1

Als SetPoint < Dowpunt + Cool delta >>> dan word thet setpoint dowpunt + cool delta.
Dus setpoint wordt dan 11 + 1 = 12C
Cool delta is de dT die de panasonic mag aanleggen over in/uit gaande temperatuur bij koelen.

Zodoende zorg ik dat het uitgestuurde water van de warmtepomp, nooit onder het dowpunt komt.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 06-04-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:17:
Waarschijnlijk snap jij het al omdat je er in gedoken bent @blb4

Maar wat ik doe in de cool functie.

voorbeeld:
Op het moment dat het setpoint ingesteld wordt op 10 C
dowpunt = 11
Cool delta = 1

Als SetPoint < Dowpunt + Cool delta >>> dan word thet setpoint dowpunt + cool delta.
Dus setpoint wordt dan 11 + 1 = 12C
Cool delta is de dT die de panasonic mag aanleggen over in/uit gaande temperatuur bij koelen.

Zodoende zorg ik dat het uitgestuurde water van de warmtepomp, nooit onder het dowpunt komt.
Ik heb nog geen ervaring met koelen maar werkt dT voor koelen niet net als bij verwarmen? Dus dat als je Direct Cool Temp aanhoud dan wordt Toutlet verlaagd tot "CoolSetpoint" en wordt de circulatiepomp gestuurd opdat Tinlet maximaal de Toutlet + Cool Delta is. Ik zou geloof ik wel iets meer marge willen aanhouden. Dus als dauwpunt 11 graden is zou ik niet lager dan 12 of 13 graden gaan. Maar goed, da's dus een gevoel.....

voorbeeld: stel dauwpunt is berekend op 10 graden, Cool delta is ingesteld op 4 graden.

Dan zou ik denken dat je CoolSetpoint op 10 (dauwpunt) + 2 (veiligheidsmarge) = 12 graden kan zetten.
De WP gaat dan volgens mij zorgen voor Toutlet 12 graden en probeert Tinlet op max 16 graden te houden.

Er zit idd geen "Koellijn" functie in de NodeRed oplossing toch? Lijkt mij ook niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb vorig jaar een aantal keer gekoeld
Ik herinner mij dat de t outlet onder het setpoint zit.

Maar goed, is al een jaar geleden. Even 10-20 minuten proberen en je merkt het gelijk.

En inderdaad. Hier op sturen met een lijn daar zijn nog bar weinig aanvragen voor binnen gekomen. (Lees 0) Loont niet de moeite lijkt mij ook.

[ Voor 27% gewijzigd door edterbak op 06-04-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Hahaha..
@blb4
Je bent ook wel een lekker ding he...
Eerst steek je werk in het verbeteren van het dauwpunt, zodat je 2c nauwkeuriger (lager) bent en lager kunt koelen.

Nu wil een veiligheidsmarge van 1 of 2 graden... Hahaha. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:06:
Hahaha..
@blb4
Je bent ook wel een lekker ding he...
Eerst steek je werk in het verbeteren van het dauwpunt, zodat je 2c nauwkeuriger (lager) bent en lager kunt koelen.

Nu wil een veiligheidsmarge van 1 of 2 graden... Hahaha. :) :)
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Zijn er hier tweakers die dit script gebruiken met alleen de shift up en down ?
En hier en daar wat setpoints, bijv. t binnen, t buiten, evt terugleveren :-) Mijn idee is, als een setpoint bereikt is shift down, de check eens per x tijd.
Als setpoint niet gehaald wordt, shift up.
Als panelen terug leveren, shift up [ wat warmte tanken] in bepaalde tijdrange.
En dan zou je iets met nachtverlaging kunnen...

Liefst niets anders, dus geen slowstart, dhw, etc.

Ik wil wat gaan testen, dus hopelijk zijn er mede tweakers.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:56:
Zijn er hier tweakers die dit script gebruiken met alleen de shift up en down ?
En hier en daar wat setpoints, bijv. t binnen, t buiten, evt terugleveren :-) Mijn idee is, als een setpoint bereikt is shift down, de check eens per x tijd.
Als setpoint niet gehaald wordt, shift up.
Als panelen terug leveren, shift up [ wat warmte tanken] in bepaalde tijdrange.
En dan zou je iets met nachtverlaging kunnen...

Liefst niets anders, dus geen slowstart, dhw, etc.

Ik wil wat gaan testen, dus hopelijk zijn er mede tweakers.
Dat is wat ik hier nu doe:

Op basis van een thermostaat setting (virtueel domoticz) & een temperatuur sensor in huis.

Als (sensorT) > thermostaatT + 0.1 dan shift -1

En dan dit tot +3 & -3

Elke 15min check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Crazy- schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:11:
[...]

Dat is wat ik hier nu doe:

Op basis van een thermostaat setting (virtueel domoticz) & een temperatuur sensor in huis.

Als (sensorT) > thermostaatT + 0.1 dan shift -1

En dan dit tot +3 & -3

Elke 15min check
En geen slowstart oid?
geen DHW?
En dashboard?
met evt de parameters die aan te passen zijn?
icm domoticz, of alleen via nr?

Of hoe moet ik het zien?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak

Volgende release zal dit bevatten:

@MikeyMan @Maarten69 @blb4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__y7pd9kDucr1jfrtsN3tB6Ko7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1RZdaEqKfIEiPGjEI1h8JRj6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Rh04K6Wr6XYjJoiTxJoEzl8W_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LuekEscg6JqVhDd9r9n2UYTI.png?f=user_large

De mogelijkheid om via de scheduler:
- de target room setpoint ( voor RTC functie) te plannen op op tijd.
- de Water temperatuur ( shiften -5 / + 5) te plannen op op tijd.

Vraag. Welke temperatuur zou je nog meer willen kunnen programmeren via de scheduler?

[ Voor 123% gewijzigd door edterbak op 08-04-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Wat je ingesteld hebt, kun je terug zien in de tooltip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn5JuzoQo3-_nPsciI-tfofB5oM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xIeVdrzt56OWry91svGKss4c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@edterbak

Is er geen mogelijkheid om de complete versie uit te kleden tot een minimum?
Zodat je alleen shift en de setpoint in beeld hebt?

Zie nu een wirwar aan nr tabs, hopelijk zijn het er dan wat minder..
Of 1 tab met alles erin?

[ Voor 25% gewijzigd door Dylantje2 op 08-04-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Je kunt de tabs uitzetten naar behoefte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:12:
@edterbak

Is er geen mogelijkheid om de complete versie uit te kleden tot een minimum?
Zodat je alleen shift en de setpoint in beeld hebt?

Zie nu een wirwar aan nr tabs, hopelijk zijn het er dan wat minder..
Of 1 tab met alles erin?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Trf9khdrixqkJ-vKYj9H5WeKvWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Llz6zdL0HvblrvZ99rLRhG4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtnZuW2vnbPzdlMF_UuzzCLoJDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Kwt76zsK6jsn51YUyG7g1B5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb nu deze 3 temp setpoints op het oog.

Water setpoint (heat shift)
...range = -5 / +5 in stapjes van 1

Water setpoint (direct)
...range = 20 / 55 in stapjes van 1

Room setpoint RTC
...range = 0 / 55 in stapjes van 0.1

Mis ik nog iets?
@MikeyMan @Dylantje2

[ Voor 33% gewijzigd door edterbak op 08-04-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ziet er strak uit.
Maar ik bedoel nu zoveel tabs in nr waar je eea in miet stellen terwijl dit dan echt niet gebruikt gaat. worden.
Minder nr.
En dan alleen dash, schedule, solar, heatpump, [ of wat er voior de shiften nog meer nodig is. ]
Heb je nr wel eens erop gezet, eea aangeklikt, en mijn eigen PANA war was toen helemaal van slag.
Het is nu zo uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

edterbak schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:55:
Ik heb nu deze 3 temp setpoints op het oog.

Water setpoint (heat shift)
...range = -5 / +5 in stapjes van 1
Dit is de shift op de stooklijn?
Water setpoint (direct)
...range = 20 / 55 in stapjes van 1
Deze schakelt dan op watertemp? of monitort hij deze?
[qoute]
Room setpoint RTC
...range = 0 / 55 in stapjes van 0.1
[/quote]
Geeft kamertemp weer?
Mis ik nog iets?
Terugleveren?
haalt de wp zijn stooklijn setpoint?
Dan zou hij moeten up shiften, in mijn ogen.
Tijd instelling voor de check

@MikeyMan @Dylantje2
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Als je je niet prettig voelt bij proberen en een kans hebt dat het niet lukt, is het misschien niet handig dat je dit doet.
Keuze is aan jezelf.

Ik geef aan dat sommige dingen die je herhaaldelijk vraagt, wel kunnen.
Er zijn hier alleen nog geen gebruikers van de panasonic WAR (compensation curve). Eigenlijk zit iedereen nog op DIRECT modus met de pomp.

Het kan zijn dat er hierdoor dus nog bugs in zitten, omdat simpel weg niemand die nog heeft doorgegeven.
Zodra iemand daar mee begint, start de cyclus van verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

edterbak schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:05:
Als je je niet prettig voelt bij proberen en een kans hebt dat het niet lukt, is het misschien niet handig dat je dit doet.
Keuze is aan jezelf.

Ik geef aan dat sommige dingen die je herhaaldelijk vraagt, wel kunnen.
Er zijn hier alleen nog geen gebruikers van de panasonic WAR (compensation curve). Eigenlijk zit iedereen nog op DIRECT modus met de pomp.

Het kan zijn dat er hierdoor dus nog bugs in zitten, omdat simpel weg niemand die nog heeft doorgegeven.
Zodra iemand daar mee begint, start de cyclus van verbetering.
In deze tijd wil zeker testen.. winter voorbij.
Maar juist omdat er zoveel settings zijn, iets met bomen en bos.
En als ik de enige ben, is dat een leuke test.

En juist omdat het war only shiften moet zijn kijk ik naar niets anders, vandaar de vragen

Is of zijn er dan een tab in de nr die gewoon weg kan laten?
Of moet alles erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:01:
Dit is de shift op de stooklijn?
Ja, daar ben ik mee bezig om dat nu te bouwen. Pomp moet dan in Compensation Curve mode staan in de pana.
Deze schakelt dan op watertemp? of monitort hij deze?
Stuurt target watertemperatuur uit. Pomp moet dan in DIRECT modus staan in de pana.
< 20C kan ie niet.
Geeft kamertemp weer?
Ja. Dit is voor de RTC functie.
Hier voor heb je een externe sensor voor nodig. Deze gebruiken om de kamer temp te meten. Deze waarde wordt dan gebruikt om te kijken of je water temp omhoog of omlaag moet.
Terugleveren?
haalt de wp zijn stooklijn setpoint?
Dan zou hij moeten up shiften, in mijn ogen.
Tijd instelling voor de check

@MikeyMan @Dylantje2
Dit laatste is nog toekomst muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Dit is hoe het is opgebouwd.
Op de home pagina kun je de functies uit/aan zetten welke je wil gebruiken.
Wat je niet wilt zet je uit, en vervolgens kun je die menu tabjes verbergen via system > menu settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pID5MkgTKFFgoxeHL_sQAYke2GQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/skn5O0NWNc6HEpg8cnrJXYyj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:09:
[...]

In deze tijd wil zeker testen.. winter voorbij.
Maar juist omdat er zoveel settings zijn, iets met bomen en bos.
En als ik de enige ben, is dat een leuke test.

En juist omdat het war only shiften moet zijn kijk ik naar niets anders, vandaar de vragen

Is of zijn er dan een tab in de nr die gewoon weg kan laten?
Of moet alles erin?
Wacht nog even op de volgende release dan. Daar zal inzitten waar ik vragen over stelde.
dat je via de scheduler dingen kunt instellen.
Dat zit er nu dus nog niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:39:
[...]

En geen slowstart oid?
geen DHW?
En dashboard?
met evt de parameters die aan te passen zijn?
icm domoticz, of alleen via nr?

Of hoe moet ik het zien?
Woeps. Excuus. Ik was niet wakker vanmorgen; ik doe dit via Domoticz momenteel ipv. NodeRed :>

Momenteel wel bezig de boel om te bouwen naar dit NodeRed script :) maar beetje tijd gebrek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
Okay mensen.
Ik heb weer een hoop gedaan.
Ik heb nu een versie welke 'highly experimental' is.

Ik wil graag info ontvangen of er regressie is of niet. Iemand up for it? Zo ja, dan zal ik hem uploaden naar git vanavond. Het is nog niet perfect, omdat op sommige plekken de logging niet zo netjes er uit ziet nog. Functioneel zou het moeten werken.

Wat ik heb toegevoegd / verandert:
- Operating Mode manager
- HEAT SP Manager
- Een soort van minimale herschrijving voor de SOLAR functie. Hij werkt hier nu goed. Maar nog niet goed genoeg kunnen testen icm met RTC functie en scheduler. Hier heb ik dus graag jullie feedback over.
- Scheduler, de mogelijkheid om SP in te stellen op een bepaalde tijd.
Dit is voor Direct mode: Room SP voor RTC functie, en ook voor Water temperatuur instellen. (zonder WAR mode)
Dit is ook voor Shift mode, om de shift + of - xC in te stellen op een bepaalde tijd.

Deze scheduler mogelijkheid, neemt eigenlijk de noodzaak voor nachtverlaging weg. Dit is veel flexibeler.

@blb4 Voor dat ik deze upload, wil ik wel graag nog je voorkeur weten over koelmode.
A: Te hoge dauwpunt bepaling gebruiken zonder veiligheidsmarge
B: nauwkeurige dauwpunt bepaling maar dan een veiligheidsmarge inbouwen.
Als je keuze B wilt, dan 1 graad marge pakken ?

@Dylantje2 Deze is nog niet voor jou. Nu nog niet.
Ik heb gisteren en vandaag een hoop getest in Compensation Curve stand. Het werkt hier. Inclusief de samenwerking met de scheduler wat ik hier boven beschrijf. Maar het is nog net iets te snel nu om dit gelijk te proberen.
Even geduld.

Fijne paas allen.

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 10-04-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

edterbak schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:05:
Okay mensen.

Ik wil graag info ontvangen of er regressie is of niet. Iemand up for it? Zo ja, dan zal ik hem uploaden naar git vanavond. Het is nog niet perfect, omdat op sommige plekken de logging niet zo netjes er uit ziet nog. Functioneel zou het moeten werken.

- Operating Mode manager
- HEAT SP Manager
- Een soort van minimale herschrijving voor de SOLAR functie. Hij werkt hier nu goed. Maar nog niet goed genoeg kunnen testen icm met RTC functie en scheduler. Hier heb ik dus graag jullie feedback over.
Dit is voor Direct mode: Room SP voor RTC functie, en ook voor Water temperatuur instellen. (zonder WAR mode)
Dit is ook voor Shift mode, om de shift + of - xC in te stellen op een bepaalde tijd.

Deze scheduler mogelijkheid, neemt eigenlijk de noodzaak voor nachtverlaging weg. Dit is veel flexibeler.

@blb4 Voor dat ik deze upload, wil ik wel graag nog je voorkeur weten over koelmode.

Ik heb gisteren en vandaag een hoop getest in Compensation Curve stand. Het werkt hier. Inclusief de samenwerking met de scheduler wat ik hier boven beschrijf. Maar het is nog net iets te snel nu om dit gelijk te proberen.
Even geduld.

Fijne paas allen.
Ik heb geduld en een drukke baan:-)
Ik hoor het graag.
Dit is voor de tijd om te testen.
Na het seizoen.:-)
Hopelijk ga je er iets leuks van maken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:05:
Okay mensen.

- Operating Mode manager
- HEAT SP Manager

Even geduld.

Fijne paas allen.
Lekker bezig! over dauwpuntberkening: ik zou sowieso B doen, de nauwkeurige berekening. Onder 50% is die andere formule niet bruikbaar. Prima om veiligheidsmarge van 1 graad te gebruiken. Nog mooier is natuurlijk instelbaar :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:53:
[...]

Lekker bezig! over dauwpuntberkening: ik zou sowieso B doen, de nauwkeurige berekening. Onder 50% is die andere formule niet bruikbaar. Prima om veiligheidsmarge van 1 graad te gebruiken. Nog mooier is natuurlijk instelbaar :).
OKay, optie B wordt het.
Maar een keuze geven, daar ben ik niet echt voor.
Ik zet gewoon 1 C boven dauwpunt als vaste ondergrens. Kan niemand per ongeluk een foutje maken ook.

En weer minder keuze stress zo. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Nieuwe versie online.

Graag letten op regressie. !! specifiek solar <> andere functionaliteit
als het kan en je wil, testen of warmtepomp in compensation curve goed werkt.

[2023-04-10] v22.19 beta (experimental). Changes:
- [Fix] - Changed Solar function logic. Hopefully less issues. (needs feedback)
- [New feature] Scheduler now allows you to set setpoint for:
----------------------- Water (HEAT + pump Direct mode)
----------------------- Shift (HEAT + pump Compensation curve mode)
----------------------- Room temperature (for use in RTC function)
- [Enhancement] The COOL function has a modified function to calculate dew-point. Thanks to blb4!
- [rework] - Added manager for Operating mode + Heat SP
- [Fix] - Lot of changes and work done to allow pump in Compensation Curve operation. Needs testing and feedback from you all.

@MikeyMan
https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/50
Kun je feedback geven of dit in de buurt komt van wat je wilde?

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 10-04-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:31:
Nieuwe versie online.

Graag letten op regressie. !! specifiek solar <> andere functionaliteit
als het kan en je wil, testen of warmtepomp in compensation curve goed werkt.

[2023-04-10] v22.19 beta (experimental). Changes:
- [Fix] - Changed Solar function logic. Hopefully less issues. (needs feedback)
- [New feature] Scheduler now allows you to set setpoint for:
----------------------- Water (HEAT + pump Direct mode)
----------------------- Shift (HEAT + pump Compensation curve mode)
----------------------- Room temperature (for use in RTC function)
- [Enhancement] The COOL function has a modified function to calculate dew-point. Thanks to blb4!
- [rework] - Added manager for Operating mode + Heat SP
- [Fix] - Lot of changes and work done to allow pump in Compensation Curve operation. Needs testing and feedback from you all.

@MikeyMan
https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/50
Kun je feedback geven of dit in de buurt komt van wat je wilde?
Ik gebruik de WP in direct temp mode en ik gebruik de scheduler funtie niet echt, ik denk dat je 't dus niet zo heel veel van mijn feedback moet hebben. Ik zal wat gaan proberen met de Cool functie alhoewel de temperatuur deze weer daar helaas niet echt aanleiding toe geeft... Ik vermoed dat je de Cool delta niet moet betrekken bij de berekening van 't Cool Setpoint.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 11-04-2023 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak ben vanavond weer thuis, morgen update erop.

Wil wel testen uiteraard, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe ik met die compensation curve om zou moeten gaan. De use case is me wat onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Compensation Curve is het zelfde als de WAR functie in node red.
Enige verschil is dat de functie van Panasonic alleen gebruik kan maken van de temperatuur sensor op het apparaat zelf, waar de functie in node red gebruik kan maken van alle sensoren.

Als je van direct > compensation curve gaat in de controller, dan vraagt de pana je om de temperaturen in te vullen.

Als je al gebruik maakt van de WAR functie in node red, dan kun je na aan zetten van de compensation curve, in de WAR tab op [export] drukken. Dan worden de bovenste twee punten naar de pomp geschoten. Dit kun je via heishamon controleren of dat zo is gebeurt. (TOP29-32)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcgegYhnbU5IutuZOI6f9UTK8og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wXvSDxCE4NTSZ2IOIzlpf4VB.png?f=fotoalbum_large

Op het Home dashboard kun je handmatig deze curve, die nu in de panasonic staat en gebruikt wordt, in zijn geheel naar boven of beneden schuiven. Dit noemen ze shiften.
Je kunt de lijn met die knoppen van -5 tot +5 shiften. Gewoon op de plek waar in direct mode "Water temp." staat, staat dan wat anders.

Als je de pomp op compensation curve zet dan:
- gaat WAR van node red automatisch uit. (wordt toch gebruikt)
- zou RTC nog moeten werken op basis van je custom kamer temperatuur sensor.
- zou ik de softstart functie uitzetten. In ieder geval voor de eerste test. (ik denk niet dat deze 100% correct is, maar wel iets al goed doet.)

Voordeel / Nadeel van de Direct vs Compensation curve.
Ik weet het eigenlijk niet zeker.
Direct vereist via de flow veel mqtt correcties voor de buiten-temp-correcties, waar de pana intern het ook kan en doet.
Ik denk dat er nog meer redenen zijn over gedrag met water flow.. geen idee wat alleen.

Helpt dit voor de beeldvorming?

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 11-04-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak thanks... Vraag me vooral af op basis waarvan die compensatie dan plaatsvindt... Das handmatig ofzo?

Zal me er eens even in gaan verdiepen.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 11-04-2023 11:21 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 121 Laatste