WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Nu zou ik misschien zigbee sensor nemen of wifi rechtstreeks. Ik heb niet op mijn netvlies wat ik nu zou kiezen hoor.
Maar wat ik had aangeschaft:
https://nl.aliexpress.com...akx6&gatewayAdapt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com...akx6&gatewayAdapt=glo2nld
Ik heb door mijn hele huis dit soort sensoren gehangen.
De ESP chip geflashed met ESPHome. Deze heeft voeging nodig van een telefoonoplader.
De ESP chip ontvangt via bluetooth BLE de metingen, en stuurt het dan rechtstreeks naar de mqtt broker.
Er zijn VAST betere oplossingen nu.
Ik denk ook dat er betere oplossingen zijn nu dus.
De Shelly H&T Plus
Deze kan met usb c of batterij (1y) gegevens rechtstreeks naar mqtt sturen.
Ik weet niet of mensen tevreden zijn met deze sensor. maar dit ziet er uit als een snelle eenvoudige, maar iets duurdere oplossing.
Ja, en dan heb je ook nog power consumption (verbruik). Als verbruik lager is dan de power production, dan kun je power production gebruiken om water te verwarmen, zodat je geen power import hebt en de power export beperkt ;-)edterbak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:26:
Vraag.
Vinden we deze termen juist?
[Afbeelding]
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
power import
power export
power production
power consumption.
Dank
Klein voorbeeld: het is avond en de woonkamer is >20,5°C. Het opgenomen verbruik is al lang op de minimale waarde (400W gemeten door de Panasonic zelf). Daarna gaat de compressor uit, want de delta T is te klein.
Van mij mag de WP dan wel uit en morgenochtend weer aan. Is dat werkbaar, of zijn er nog meer variabelen gewenst?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
power import en export is van/naar grid,edterbak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:55:
Okay,
power import
power export
power production
power consumption.
Dank

power production is m.i. 't vermogen dat de WP aan warmte genereerd;
power consumption is dan 't vermogen dat de WP opneemt;
Ik zou dan power generation gebruiken voor PV.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Je mag het iets duidelijker uitleggen wat je nu precies bedoeld. Welk pendelen.
Je scenario dat je beschrijft, zou je prima kunnen oplossen denk ik met de nachtverlaging.
Als 22h het setpoint met 1 graad verlaagd wordt, en de volgende morgen het setpoint me 1 graad weer verhoogd, dan heb je in theorie je doel al behaald.
Maar is dit wat je bedoeld?
Ho, nee. Het is niet uidelijk genoeg dat ik bedoel. Het gaat mij om de solar power.blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:06:
[...]
power import en export is van/naar grid,![]()
power production is m.i. 't vermogen dat de WP aan warmte genereerd;
power consumption is dan 't vermogen dat de WP opneemt;
Ik zou dan power generation gebruiken voor PV.
Het eerste deel is juist,

Daarna dus production, is de PV opbrengst schoon
consumption is stroom dat het huis verbruikt. Daar zit verbruik door warmtepomp ook in.
/f/image/FFfJvY0j7Bcc95uFd9Lsajzt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door edterbak op 22-03-2023 22:13 ]
Ik ben nu net wat aan 't experimenteren met de RTC functie om hier wat tegen te doen. Ik schakel 's avonds iets nachtverlaging in, hierdoor gaat 't kamersetpoint ruim onder de kamertemperatuur (> 1 graad) en dan schakelt de RTC functie de WP uit. Morgenochtend gaat om 07:00u 't kamertemperatuursetpoint weer omhoog en schakelt de WP weer ik. Lijkt hier goed te werken.timovd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:59:
Ik ben aan het nadenken voor rules om pendelen tegen te gaan.
Klein voorbeeld: het is avond en de woonkamer is >20,5°C. Het opgenomen verbruik is al lang op de minimale waarde (400W gemeten door de Panasonic zelf). Daarna gaat de compressor uit, want de delta T is te klein.
Van mij mag de WP dan wel uit en morgenochtend weer aan. Is dat werkbaar, of zijn er nog meer variabelen gewenst?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat gaat averechts werken. Als je al tegen het minimale af te geven vermogen zit en je zet de aanvoer een graad lager, heb je grotere kans op pendelen.edterbak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:06:
@timovd
Je mag het iets duidelijker uitleggen wat je nu precies bedoeld. Welk pendelen.
Je scenario dat je beschrijft, zou je prima kunnen oplossen denk ik met de nachtverlaging.
Als 22h het setpoint met 1 graad verlaagd wordt, en de volgende morgen het setpoint me 1 graad weer verhoogd, dan heb je in theorie je doel al behaald.
Maar is dit wat je bedoeld?
Dan eerder zoals @blb4 voorstelt; in combinatie met RTC.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Oke, ik dacht dat je wat universele termen zocht om verwarring te voorkomenedterbak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:07:
[...]
Ho, nee. Het is niet uidelijk genoeg dat ik bedoel. Het gaat mij om de solar power.
Het eerste deel is juist,
Daarna dus production, is de PV opbrengst schoon
consumption is stroom dat het huis verbruikt. Daar zit verbruik door warmtepomp ook in.
Puur voor de solar functie heb je toch zelfs voldoende aan alleen grid export?
Doel van de Solar functie is toch (extra) DHW/Sterilisation draaien tijdens overschot aan stroom? m.i. Is dat volledig te bepalen op basis van grid export. Wat je dan nog kan doen is keuze inbouwen om te stoppen met die DHW/sterilisation run als tijdens die run de export onder een bepaalde waarde (0) komt.
Belangrijk is m.i. dat uitschakelen van de WP (SetHeatpump=0). Als je dat niet doet (dus je blijft op WAR draaien) dan blijft de circulatiepomp draaien, zal Ta uiteindelijk wel een x 2 graden onder 't setpoint zakken en dan gaat de compressor dus weer draaien. En binnen no time dus weer stoppen oftewel pendelen.edterbak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:15:
@timovd
Volgens mij zeggen @blb4 en ik precies het zelfde.
Daarvoor ga ik ook de gegevens opslaan in variabelen.
De namen daarvoor wil ik goed en slim kiezen. Het moet kloppen, en gelijk efficient zijn.
Dat de achtergrond
name (source)
grid.export (p1/s0)
grid.export_correction
grid.export_total_value_kwh_export (p1/s0)
grid.export_start_value
grid.export_start_value_date
power.production_pv (s0)
power.consumption_house
grid.import (p1/s0)
grid.import_correction
grid.import_total_value_kwh_export (p1/s0)
grid.import_start_value
grid.import_start_value_date
Ik snap je doel en wens.blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:27:
[...]
Belangrijk is m.i. dat uitschakelen van de WP (SetHeatpump=0). Als je dat niet doet (dus je blijft op WAR draaien) dan blijft de circulatiepomp draaien, zal Ta uiteindelijk wel een x 2 graden onder 't setpoint zakken en dan gaat de compressor dus weer draaien. En binnen no time dus weer stoppen oftewel pendelen.
De enige kanttekening die ik hierbij moet plaatsen is dat ik geen idee heb over wat nou voordeliger is.
1x in de ochtend starten met een bups koud water in de pomp. significant kouder, pomp moet hard werken.
4x gedurende de nacht starten met minder koud water in het systeem.
Als je zeker weet dat dit helpt, is je oplossing prima.
In mijn geval, ik heb vloerverwarming.
Ik wil niet dat de temperatuur in het systeem opeens koud water gaat pompen in de ochtend. Dat trekt een hoop kromme tenen als je wakker wordt. gheheh..
Juist met vloerverwarming (neem aan dat je die 'gewoon' in een betonvloer ligt) loopt die temperatuur toch niet zoveel terug? Bij mij loopt de temperatuur in huis terug tot ongeveer 18 graden dus ook de watertemperatuur in 't systeem. Binnen 15 minuten is die temperatuur weer 32 graden (ondanks alles wat we daar met softstart aan proberen te doenedterbak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:34:
[...]
Ik snap je doel en wens.
De enige kanttekening die ik hierbij moet plaatsen is dat ik geen idee heb over wat nou voordeliger is.
1x in de ochtend starten met een bups koud water in de pomp. significant kouder, pomp moet hard werken.
4x gedurende de nacht starten met minder koud water in het systeem.
Als je zeker weet dat dit helpt, is je oplossing prima.
In mijn geval, ik heb vloerverwarming.
Ik wil niet dat de temperatuur in het systeem opeens koud water gaat pompen in de ochtend. Dat trekt een hoop kromme tenen als je wakker wordt. gheheh..
Bij mij ook ingefreesd met als toplaag pvc. Er is dus een snelle opwarming maar ook snelle afkoeling van de vloer. Alles heeft zijn voordelen en nadelen. Laat alleen de vloer niet te ver afkoelen zet hem dus op een minimum ca 21 graden.edterbak schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:50:
Bij mij is de vloerverwarming gefreesd in de toplaag. Een of andere zandcementlaag van 5 a 6 cm. Niet ideaal. Ik merk vrij snel als er koud water door de buizen gaat.
Doe ik dat wel gaat ie richting 12 graden.
Ben er ook nog niet helemaal uit wat nou zuiniger is. Als het echt koud is, en er veel defrosts zijn, is de nachtverlaging (die er icm RTC feitelijk voor zorgt dat de pomp in de nacht uit blijft) niet handig.
Als het >4 graden is gaat het wel prima.
Maar vind maar eens een rits opeenvolgende vergelijkbare dagen om het verbruik te analyseren

/f/image/ALhRW8WgPlrvlROZCCNM0bbK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8uGmL4tvZQzgSXSQO2BkLF2E.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door blb4 op 23-03-2023 17:23 ]
Nu vroeg ik mij af; al dat spul wordt naar 'file' weggeschreven.
Maar; wordt de oude rommel ook af en toe uit 'file' verwijderd? Of groeit dat alsmaar?
Dat word als het goed is netjes opgeruimd.MikeyMan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:37:
@edterbak zie dat de SS_Correction is gewijzigd in Correction.
Nu vroeg ik mij af; al dat spul wordt naar 'file' weggeschreven.
Maar; wordt de oude rommel ook af en toe uit 'file' verwijderd? Of groeit dat alsmaar?
Kan zijn dat ik wat vergeet soms. Geef maar aan wat er achter blijft, dan zorg ik dat dat ook netjes opgeruimd wordt bij de volgende update
Euh. Ja dan zou ik ff moeten uitzoeken hoe die file er precies uit ziet dan.edterbak schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:31:
[...]
Dat word als het goed is netjes opgeruimd.
Kan zijn dat ik wat vergeet soms. Geef maar aan wat er achter blijft, dan zorg ik dat dat ook netjes opgeruimd wordt bij de volgende update
Geef de naam van de variabele door, dan los ik het op.. .voor iedereen.
Ja maar ik weet toch niet wat er nog wel en niet aan oud spul in staat nu?edterbak schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:11:
nee. dat hoef je niet te doen![]()
Geef de naam van de variabele door, dan los ik het op.. .voor iedereen.
Ik hou dat bij in een xls lijst.
automatisch wordt dan de code geschreven welke in een functie moet komen.
/f/image/4xOWFd7ArzkN9kOmwOxnv804.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik ben ook maar een mens, dus als ik per ongeluk ergens een variabele vergeten ben en je komt er achter dat deze oud is of vervangen is of wat dan ook. Geef maar door.
Amazing, ff een xls maken die dat voor je doet, prachtig!:)edterbak schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:43:
Ik hou dat bij in een xls lijst.
automatisch wordt dan de code geschreven welke in een functie moet komen.
[Afbeelding]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
De waarde stond inderdaad op 1.blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:08:
[...]
Oeps…. Als je naar de NodeRed flow gaat dan kan je rechts bovenin Context data kiezen. Dan komt er op de plek waar meestal debug data staat wat anders, nl node, flow en Global. Als je dan bij Global ff op ‘t sync symbool clicks krijg je alle variabelen te zien die worden opgeslagen (in memory of in file). Zoek deze waarde, die kan je dan vervolgens deleten.
Die waarde dus verwijderd en handmatig de force sterilization aangezet. Gebeurd niks…
In de log zie ik: MQTT Command: SetForceSterilization: 1 (function rtc)
heb het ook via de scheduler geprobeerd en dan gaat die wel de boiler verwarmen alleen stopt dan bij 52 graden. (Setpoint dhw) setpoint sterilization staat op 65 graden.
Andere vraag,
Bij de hardware information staat Unknown:
:fill(white):strip_exif()/f/image/H3MufHMqo8KH3J7wOYfrc5H0.png?f=user_large)
Hoe krijg ik hier mijn model WP te zien?
Heishamon V3.1 met Nodered flow V22 stable.
[ Voor 6% gewijzigd door weert14 op 25-03-2023 08:46 ]
Welk type is het? Staat er in Heishamon wel een type?weert14 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:45:
Goedemorgen,
Andere vraag,
Bij de hardware information staat Unknown:
[Afbeelding]
Hoe krijg ik hier mijn model WP te zien?
Heishamon V3.1 met Nodered flow V22 stable.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 25-03-2023 09:03 ]
Buitenunit WH-UD05HE5-1, Binnenunit WH-SDC05H3E5-1MikeyMan schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:03:
[...]
Welk type is het? Staat er in Heishamon wel een type?
Kijk even bij de type lijst van de Heishamon waarschijnlijk weer een nieuw type.weert14 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:06:
[...]
Buitenunit WH-UD05HE5-1, Binnenunit WH-SDC05H3E5-1
Moet dan nog bijgevoegd worden en ook de software nodered moet dan aangepast worden
https://github.com/IgorYb...blob/main/HeatPumpType.md
Mijn type staat wel in het lijstje. Als het verder geen invloed heeft op de werking van de flow dan maakt het mij verder niet uit dat de hw info zichtbaar isPietjebel10 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:25:
[...]
Kijk even bij de type lijst van de Heishamon waarschijnlijk weer een nieuw type.
Moet dan nog bijgevoegd worden en ook de software nodered moet dan aangepast worden
https://github.com/IgorYb...blob/main/HeatPumpType.md
Is alleen voor de statistieken, doet verder niets, maar voor de volledigheid moet je even kijken bij TOP 92 in de Heishamon of die herkend wordt. Staat daar geen type wordt de code nog niet herkend door de Heishamon.weert14 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:38:
[...]
Mijn type staat wel in het lijstje. Als het verder geen invloed heeft op de werking van de flow dan maakt het mij verder niet uit dat de hw info zichtbaar is
ik gluur wel even in de lijst die pietjebel aangaf of er wat nieuws in staat
Ik draad sinds donderdag op de nieuwe beta. Kom van de stable af.
Kan ik nog een andere instelling proberen om hem nog sneller naar beneden te krijgen? Of komt dit omdat mijn T-Cap door zijn hoge vermogen direct de Tout een eind omhoog gooit en de correctie daarom bijna niet in de min kan?
/f/image/bHVkl930mIQXfDzd0Z4YjcMY.png?f=fotoalbum_large)
TOP92 zegt unknown iddPietjebel10 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:43:
[...]
Is alleen voor de statistieken, doet verder niets, maar voor de volledigheid moet je even kijken bij TOP 92 in de Heishamon of die herkend wordt. Staat daar geen type wordt de code nog niet herkend door de Heishamon.
Ik zou kijken of de message delay phase 1 met stappen van 5 seconden verhoogd kan worden.fietsensloper schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:11:
@edterbak
Ik draad sinds donderdag op de nieuwe beta. Kom van de stable af.
Kan ik nog een andere instelling proberen om hem nog sneller naar beneden te krijgen? Of komt dit omdat mijn T-Cap door zijn hoge vermogen direct de Tout een eind omhoog gooit en de correctie daarom bijna niet in de min kan?
[Afbeelding]
Als je ziet dat dat resulteert in een pomp die binnen 3m gelijk afslaat, dan weer terug.
Danku, gaan we proberen!edterbak schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:12:
[...]
Ik zou kijken of de message delay phase 1 met stappen van 5 seconden verhoogd kan worden.
Als je ziet dat dat resulteert in een pomp die binnen 3m gelijk afslaat, dan weer terug.
1
2
3
4
| if (msg.payload == 29) {model = 'WH-SXC12H6E5'; power = '12'; phase = '3'; type = '3ph T-CAP - Super Quiet';} if (msg.payload == 30) {model = 'WH-UX12HE5'; power = '12'; phase = '1'; type = 'T-CAP';} if (msg.payload == 31) {model = 'WH-MDC09J3E5'; power = '9'; phase = '1'; type = 'HP (new version?)';} if (msg.payload == 32) {model = 'WH-MXC09J3E5'; power = '9'; phase = '1'; type = 'T-CAP';} |
als je de laatste firmware heishamon hebt, dan zullen deze modellen herkend worden.
[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 25-03-2023 21:16 ]
[2023-03-26] v22.10 beta 1 (experimental). Changes:
- [Enhancement] SoftStart Chart now shows quietmode (#104)
- [Fix] Solar Function. Half rewritten. Added DHW setpoint manager and introduced popups when changing stuff. Need testing.
- [Enhancement] Added HP models no 29-32 to the list.
Hier te vinden
https://github.com/edterb...hamon_control/tree/beta-1
Okay, jammer.
Ik heb wel wat nieuwe nummers in de lijst van pompen gezet zodat deze nu herkend worden.
Maar het begint met dat heishamon de pomp herkent in de firmware. Als dat niet het geval is, dan kan ik niks laten zien.
Wachten op een firmware update van de heishamon waar deze wel in staat, en dan kan ik hem toevoegen.
Het heeft geen enkel gevolg betreft de functionaliteit.
[2023-03-26] v22.11 beta 1 (experimental). Changes:
[Fix] Fix room temperature readout during NR Deploy (#104)
@MikeyMan
Top, zag hem al langs komen op github. Zal hem zo gelijk Installeren.edterbak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:17:
Nieuwe versie online
[2023-03-26] v22.11 beta 1 (experimental). Changes:
[Fix] Fix room temperature readout during NR Deploy (#104)
@MikeyMan
[2023-03-26] v22.12 beta 1 (experimental). Changes:
[Fix] On Temperature page the Ta is plotted on the living room graph (#75)
[Fix] stopped always MQTT quietmode sending during deploy / reboot
@MikeyMan
AI, zet net .11 erop...edterbak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:48:
Nieuwe versie online
[2023-03-26] v22.12 beta 1 (experimental). Changes:
[Fix] On Temperature page the Ta is plotted on the living room graph (#75)
[Fix] stopped always MQTT quietmode sending during deploy / reboot
@MikeyMan
En inderdaad een rare temperatuur:
:fill(white):strip_exif()/f/image/jlDSQDp2R6HScbsNI0rLCpNh.png?f=user_large)
v22.12 er op en dan zonder rare grafiek
hopelijk
[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 26-03-2023 19:54 ]
Voor je herstart.MikeyMan schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:50:
[...]
AI, zet net .11 erop...
En inderdaad een rare temperatuur:
[Afbeelding]
Als het goed is zie je dit in je context store. [value] en [value_time]
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ibi5OndyouNet45B6cNWj75w.png?f=user_large)
Ja,MikeyMan schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:02:
Zou het kunnen dat er nog 22.11 in de versie nummering staat? Of heb ik niet op zitten letten?
klopt.
ben ik vergeten te verhogen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/LaS8Avc7cYC5YiJFgy24L9O7.png?f=user_large)
die value_time, die wordt nu gebruikt. Iedere waarde die binnen komt via de custom sensor, krijgt een timestamp mee.
Als de timestamp >5h oud is, dan pas wordt TOP33 gebruikt. Nooit eerder.
Ook na reboots niet.
Alleen als value_time onbekend is, dan pakt de functie gelijk TOP33
[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 26-03-2023 20:20 ]
Ik had ditzelfde probleem, ik zette die TOP33 MQTT altijd uit.
Ik heb net v22.12 er op gezet, ik zie dat de RTC grafiek goed blijft maar ik zag net na opstarten nog wel de TOP33 waarde (23 graden) als "Room actual" staan. Is dat verklaarbaar?
Nu is 't zo, hij sprong van 23 naar de externe temperatuursensor:
/f/image/ikT2s7JCU2zMkIwkgbje3ICI.png?f=fotoalbum_large)
Na een tijdje nog steeds de top33 waarde daar? Of is dit inmiddels geüpdatet?
Ik zie hier gewoon de custom waarde. Iets wat te nauwkeurig alleen.. zal straks de afronding regelen.
Ik zie nu 20.24799999999999⁰Cedterbak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:52:
@blb4
Na een tijdje nog steeds de top33 waarde daar? Of is dit inmiddels geüpdatet?
Ik zie hier gewoon de custom waarde. Iets wat te nauwkeurig alleen.. zal straks de afronding regelen.
De root cause is dat ik de inputtemperatuur via RF uit evohome haal, deze waarde fluctueert nogal. De kamertemperatuur via de API is niet echt bruikbaar, deze wordt op 0.5 ⁰C richting setpoint afgerond.
't begon dus na start even met de TOP33 waarde, die werd na korte tijd wel geupdate maar later als ik verwachtte.
Updaten zal vlekkeloos moeten gaan nu
[2023-03-26] v22.13 beta (experimental). Changes:
- [Fix] Room temperature readoud now rounded to 2 decimals.
en versie nu 22.13 beta
[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 26-03-2023 23:17 ]
ik zie nog een bugje. RTC tab laat soms de TOP33 waarde zien. maar niet in de grafiek.
Even zoeken.
Weer een flinke productie vandaag; topper!edterbak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:33:
DOH.!!! gevonden...
Helemaal onderop ben ik vergeten de overbodige return msg weg te halen in de node [T_Room Input Selector]
uploading v22.14
[2023-03-26] v22.14 beta (experimental). Changes:
- [Fix] Fixed unneeded sending of temperature from new node [T_Room Input Selector]
Begint bijna spam te zijn zo..
Ga nu TV serie kijken.
Ik ben benieuwd of dit het was zo
Was maar 1 regeltje die laatse fix. select regel > DEL

Ik heb nu liggen stoeien met variabelen de laatste releases. al vanaf v22.0 stable.
Ik wil graag een sanity check doen of ik niks vergeten ben.
kunnen jullie alle text in de global context store kopieren en plakken hier in een chat?
Ik heb even 1 of 2 voorbeelden nodig van variabelen bij mensen die niet zelf hebben liggen stoeien met variabelen. En die de laatste versie 22.14 draaien. Het zelf weghalen van oude bijvoobeeld. Dat heb ik zelf mogelijk wel gedaan, waardoor ik wat overblijfselen niet zie.
Door te kijken naar jullie lijst, kan ik hier achter komen.
als het hier niet lukt, duw maar in een issue op github
Alvast bedankt.
[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 26-03-2023 23:49 ]
Ik heb die regel dan ook maar ff met de hand verwijderd. En ja, zo kan je wel een aantal releases per dag doen jaedterbak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:38:
[...]
Was maar 1 regeltje die laatse fix. select regel > DEL
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
| CHChangeTimefile 1679864374331 CHEnablefile 0 COP_DHWmemoryOnly 3.42 COP_DHW_24mfile { payload: array[1], topic: "DHW", _msgid: "4a087fd66fd57520", _event: "node:5787c91b303f2538", bar_keys: array[12] … } COP_HEATmemoryOnly 4.76 COP_HEAT_24mfile { payload: array[1], topic: "HEAT", _msgid: "4a087fd66fd57520", _event: "node:306b69356454f3ff", bar_keys: array[12] … } Correction_0_WAR_on_offfile 1 DHWHeatDeltafile -8 DHW_Energy_ConsumptionmemoryOnly 0 DHW_TempmemoryOnly 42 DHW_tresholdfile 60 Debuggingfile 1 Defrostfile { Counter_Yesterday: 0, Counter_Today: 0, Counter: 165 } Error_Counterfile 2 F_RTCfile { on_off_active: 0, F1_power_state: 1, incremental_setpoints_state: 0, F2_OM_state: 0, state: 1 … } F_ReducePumpSpeedfile { PumpMaxFlowSetting: 98, state: 1, LowSpeed: 98, NormalSpeed: 98 } F_SOLARfile { export_correction: 1, import_correction: 1, threshold: 3, dhw_sp_high: 60, dhw_sp_low: 50 … } F_SSfile { total_duration: 21600, upperlimit_correction: 5, reset_after_defrost: 1, state: 1, correction_value: 0 … } F_WAR_SPmemoryOnly 36 Fan1_SpeedmemoryOnly 0 Fan2_SpeedmemoryOnly 0 FloorCoolDeltafile 5 FloorHeatDeltafile 6 ForceDHWfile 0 ForceDefrostfile 0 Force_DHW_StatememoryOnly 0 HEAT_SP_lower_limitfile 28 HEAT_SP_upper_limitfile 45 Heat_Energy_ConsumptionmemoryOnly 0 HeaterDelayTimefile 60 HeaterStartDeltafile -5 HeaterStopDeltafile -2 Heating_Modefile 1 Heatpump_Statefile 0 HighestFreqfile 69 HolidayModefile 0 Last_ErrormemoryOnly "file" Last_Errorfile "No error" MQTTfile { block_active: 0, allow_rtc_onoff: 0, allow_scheduler: 0, allow_solar: 0, block_mode: 1 … } MQTT_SourcememoryOnly "SoftStart Quietmode" Main_Inlet_TempmemoryOnly 26.5 Main_Outlet_TempmemoryOnly 24.75 Main_Target_TempmemoryOnly 32 NightReductionRoomSetpointfile { LOW: 18, NORMAL: 17, state: 0 } NightReductionWaterTempfile { state: 0, correction: 0, current_value: 0 } OnlineTimermemoryOnly 1679867256666 Operating_Mode_Statefile 0 OperationCountermemoryOnly "1374" OperationHoursmemoryOnly "1498" PanasonicMainSchedulerfile 0 PowerfulModefile 0 Previous_Quiet_Mode_Levelfile 0 Pump_FlowmemoryOnly 0.1 Quiet_Mode_Levelfile 3 SP_DIRECT_virtfile 38 SP_Finalfile 33 Schedule_1_Descriptionfile "QM2" Schedule_1_actionfile "QM_1" Schedule_1_dayfile [ "Wednesday" ] Schedule_1_hourfile 1 Schedule_1_minutesfile 2 Schedule_1_statefile 0 Schedule_2_Descriptionfile "Heat+DHW" Schedule_2_actionfile "OperationMode4" Schedule_2_dayfile [ "Monday", "Tuesday", "Wednesday", "Thursday", "Friday", "Saturday", "Sunday" ] Schedule_2_hourfile 12 Schedule_2_minutesfile 0 Schedule_2_overridefile 0 Schedule_2_statefile 0 Schedule_3_Descriptionfile "Heat" Schedule_3_actionfile "OperationMode0" Schedule_3_dayfile [ "Monday", "Tuesday", "Wednesday", "Thursday", "Friday", "Saturday", "Sunday" ] Schedule_3_hourfile 14 Schedule_3_minutesfile 0 Schedule_3_statefile 0 Schedule_4_Descriptionfile "Sterilisation" Schedule_4_actionfile "Sterilization" Schedule_4_dayfile [ "Monday" ] Schedule_4_hourfile 13 Schedule_4_minutesfile 15 Schedule_4_overridefile 1 Schedule_4_statefile 0 Schedule_5_Descriptionfile "Heat+DHW Friday" Schedule_5_actionfile "OperationMode4" Schedule_5_dayfile [ "Friday" ] Schedule_5_hourfile 12 Schedule_5_minutesfile 0 Schedule_5_overridefile 1 Schedule_5_statefile 0 Schedule_6_Descriptionfile "force DHW" Schedule_6_actionfile "DHW" Schedule_6_dayfile [ "Monday" ] Schedule_6_hourfile 1 Schedule_6_minutesfile 24 Schedule_6_overridefile 1 Schedule_6_statefile 0 Schedule_7_Descriptionfile "QM0" Schedule_7_actionfile "QM_0" Schedule_7_dayfile [ "Monday" ] Schedule_7_hourfile 10 Schedule_7_minutesfile 39 Schedule_7_statefile 0 SetForceSterilizationfile 0 SetZonesfile 0 Starts_Todayfile 12 Sterilization_StatememoryOnly 0 Sterilization_Tempfile 63 Sterilization_activefile 0 TOP33_Room_Thermostat_TempmemoryOnly 22 TOP9_DHW_Target_Tempfile 50 T_outsidefile 7.5 T_outside_customfile 7.5 T_outside_panasonicfile 7 T_roommemoryOnly "19.93" T_room_customfile { value: "19.93", value_time: 1679868064110 } ThreeWay_Valve_StatememoryOnly 0 VirtualStatememoryOnly 0 WoonkamerSPfile 17 Z1_Cool_Request_TempmemoryOnly 2 Z1_Heat_Curve_Outside_High_TempmemoryOnly 15 Z1_Heat_Curve_Outside_Low_TempmemoryOnly 0 Z1_Heat_Curve_Target_High_TempmemoryOnly 32 Z1_Heat_Curve_Target_Low_TempmemoryOnly 32 chart-kamertemperatuurfile { payload: array[1], topic: "Livingroom PV", _msgid: "3b01a7974d80c08a" } chart-water-dhwfile { payload: array[1], _msgid: "561559999dfa2909" } chart-water-heatfile { payload: array[1], topic: "PV Ta", _msgid: "74532cc10a52e1fb" } compressor_frequencyfile 0 compressor_last_runtimefile 365 compressor_runtimefile 0 degreedays_24hfile { topic: "graaddagen_calc", payload: array[1], _msgid: "8ccc89e1953d177f", _event: "node:2064b5a11ffc43b3", bar_keys: array[24] … } degreedays_31dfile { topic: "graaddagen_calc", payload: array[1], _msgid: "8ccc89e1953d177f", _event: "node:2064b5a11ffc43b3", bar_keys: array[31] … } graaddagen_calcfile 10.5 kWh_meter1memoryOnly "true" kWh_meter2memoryOnly "true" kwh_DHW_24hfile { payload: array[1], topic: "Energy_Consumption_DHW_kWh", _msgid: "b2183a8c259b2bbc", _event: "node:2cc9fde214b13621", bar_keys: array[24] … } kwh_DHW_31dfile { payload: array[1], topic: "Energy_Consumption_DHW_kWh", _msgid: "b2183a8c259b2bbc", _event: "node:2cc9fde214b13621", bar_keys: array[31] … } kwh_HEAT_24hfile { payload: array[1], topic: "Energy_Consumption_HEAT_kWh", _msgid: "1143f77fb174c2d7", _event: "node:974b24f717fe8560", bar_keys: array[24] … } kwh_HEAT_31dfile { payload: array[1], topic: "Energy_Consumption_HEAT_kWh", _msgid: "1143f77fb174c2d7", _event: "node:974b24f717fe8560", bar_keys: array[31] … } panasonicfile { payload: array[1] } rtc_chartfile { payload: array[1], _msgid: "609bbe0551abe438" } rtc_offfile 1 rtc_onfile -3 rtc_t1file 0.9 rtc_t2file 0.6 rtc_t3file 0.3 rtc_t4file -0.5 rtc_t5file -1 rtc_t6file -1.5 rtc_t7file -1.6 rtc_t7_custom_corfile 4 ss_chartfile { payload: array[1], topic: "QuietMode level", _msgid: "94a93357f7948ae7" } war_chartfile { payload: array[1], _msgid: "87169462e602d706" } war_ot1file 15 war_ot2file 0 war_ot3file -6 war_wt1file 34 war_wt2file 37 war_wt3file 38 |
Weet niet of er iets in de logica veranderd is verder, maar had vannacht wel heel veel runs. 7 om precies te zijn. Meer mensen die dat herkennen?
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2023 07:49 ]
Ik heb niks aan die logica gedaan.
Er liggen hier ineens hagels buiten deze ochtend. Ik heb 1 lange run tot nu toe vandaag 01h.
Zal het weer zijn denk ik nu.
en
Ja. Zoals hierboven.Zal zo ff kijken of dat lukt. Gewoon met de muis slepen?
[ Voor 34% gewijzigd door edterbak op 27-03-2023 09:52 ]
Ik heb idd gewoon met de muis alles in die rechter kolom geselecteerd.MikeyMan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:47:
Zal zo ff kijken of dat lukt. Gewoon met de muis slepen?
Weet niet of er iets in de logica veranderd is verder, maar had vannacht wel heel veel runs. 7 om precies te zijn. Meer mensen die dat herkennen?
vannacht 1 run gehad, hij staat nu weer aan sinds 08:00u. Mooi plaatje nu ook met QM level @edterbak, je ziet nu mooi 't effect ervan
/f/image/JedveOHw3Psvd0AMWxYLqwaW.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
| COP_DHWmemoryOnly 2.88 COP_DHW_24mfile { payload: array[1], topic: "DHW", _msgid: "26fa167a157ece1c", _event: "node:5787c91b303f2538", bar_keys: array[12] … } COP_HEATmemoryOnly 6.67 COP_HEAT_24mfile { payload: array[1], topic: "HEAT", _msgid: "6c5d456736d1103a", _event: "node:306b69356454f3ff", bar_keys: array[12] … } Correction_0_WAR_on_offfile 1 Correction_1_RTCfile 0 DHWHeatDeltafile -6 DHW_Energy_ConsumptionmemoryOnly 0 DHW_Energy_Consumptionfile 0 DHW_TempmemoryOnly 49 DHW_tresholdfile 65 Debuggingfile 0 Defrostfile { Counter: 427, Counter_Today: 1, Counter_Yesterday: 0 } Error_Counterfile 10 EvoHome_2everdieping_PVfile 18.17 EvoHome_2everdieping_SPfile 20 EvoHome_2everdieping_SVfile 22 EvoHome_babykamer_PVfile 19.5 EvoHome_babykamer_SPfile 20 EvoHome_babykamer_SVfile 20 EvoHome_garage_PVfile 15.5 EvoHome_garage_SPfile 17 EvoHome_garage_SVfile 17 EvoHome_gym_PVfile 19 EvoHome_gym_SPfile 19 EvoHome_gym_SVfile 19 EvoHome_kantoor_PVfile 18.5 EvoHome_kantoor_SPfile 20 EvoHome_kantoor_SVfile 20 EvoHome_slaapkamer_PVfile 19 EvoHome_slaapkamer_SPfile 19 EvoHome_slaapkamer_SVfile 19 EvoHome_woonkamer_PVfile 19.67 EvoHome_woonkamer_SPfile 19.5 EvoHome_woonkamer_SVfile 19.5 F_RTCfile { incremental_setpoints: object, on_off_active: 0, F1_power_state: 1, F2_OM_state: 0, state: 1 … } F_RTC_on_off_statusfile 1 F_ReducePumpSpeedfile { PumpMaxFlowSetting: 79, LowSpeed: 79, state: 1, NormalSpeed: 159 } F_SOLARfile { export_correction: 1, import_correction: 1, threshold: -5, dhw_sp_high: 58, dhw_sp_low: 48 … } F_SSfile { total_duration: 900, upperlimit_correction: 2, reset_after_defrost: 0, state: 1, correction_value: 0 … } F_WAR_SPmemoryOnly 25 Fan1_SpeedmemoryOnly 0 Fan2_SpeedmemoryOnly 0 FloorCoolDeltafile 5 FloorHeatDeltafile 3 ForceDHWfile 0 ForceDefrostfile 0 Force_DHW_StatememoryOnly 0 Force_DHW_activefile 0 Gym_dTfile 1.5 HEAT_SP_lower_limitfile 20 HEAT_SP_upper_limitfile 38 Heat_Energy_ConsumptionmemoryOnly 0 Heat_Energy_Consumptionfile 1600 HeaterDelayTimefile 30 HeaterStartDeltafile -5 HeaterStopDeltafile -2 Heating_Modefile 1 Heatpump_Statefile 1 HighestFreqfile "86" HolidayModefile 0 Last_ErrormemoryOnly "file" Last_Errorfile "No error" MQTTfile { counter: 12873, messages_today: 82, messages_yesterday: 92, message_limit: 300, select: 0 … } Main_Inlet_TempmemoryOnly 20 Main_Outlet_TempmemoryOnly 19.75 Main_Target_TempmemoryOnly 23 NightReductionRoomSetpointfile { LOW: 18, NORMAL: 19.5, state: 0 } NightReductionWaterTempfile { correction: 0, state: 0, current_value: 0 } OnlineTimermemoryOnly 1679853354228 Operating_Mode_Statefile 2 OperationCountermemoryOnly "2483" OperationHoursmemoryOnly "1675" PanasonicMainSchedulerfile 0 PowerfulModefile 0 Pump_FlowmemoryOnly 8 Quiet_Mode_Levelfile 0 SP_DIRECT_virtfile 25 SP_Finalfile 23 Schedule_1_Descriptionfile "Allow DHW" Schedule_1_actionfile "OperationMode6" Schedule_1_dayfile [ "Select", "Monday", "Tuesday", "Wednesday", "Thursday", "Friday", "Saturday", "Sunday" ] Schedule_1_hourfile 4 Schedule_1_minutesfile 0 Schedule_1_overridefile 1 Schedule_1_statefile 1 Schedule_2_Descriptionfile "Stop DHW" Schedule_2_actionfile "OperationMode2" Schedule_2_dayfile [ "Select", "Monday", "Tuesday", "Wednesday", "Thursday", "Friday", "Saturday", "Sunday" ] Schedule_2_hourfile 7 Schedule_2_minutesfile 0 Schedule_2_overridefile 0 Schedule_2_statefile 1 Schedule_3_Descriptionfile "Sterelization" Schedule_3_actionfile "Sterilization" Schedule_3_dayfile [ "Saturday" ] Schedule_3_hourfile 12 Schedule_3_minutesfile 0 Schedule_3_overridefile 1 Schedule_3_statefile 1 Schedule_4_Descriptionfile "Quiet on" Schedule_4_actionfile "QM_1" Schedule_4_dayfile [ "Select", "Monday", "Tuesday", "Wednesday", "Thursday", "Friday", "Saturday", "Sunday" ] Schedule_4_hourfile 23 Schedule_4_minutesfile 30 Schedule_4_overridefile 0 Schedule_4_statefile 1 Schedule_5_Descriptionfile "Quiet off" Schedule_5_actionfile "QM_0" Schedule_5_dayfile [ "Select", "Monday", "Tuesday", "Wednesday", "Thursday", "Friday", "Saturday", "Sunday" ] Schedule_5_hourfile 6 Schedule_5_minutesfile 0 Schedule_5_statefile 1 Schedule_6_Descriptionfile "Weekend DHW on" Schedule_6_actionfile "OperationMode6" Schedule_6_dayfile [ "Saturday", "Sunday" ] Schedule_6_hourfile 10 Schedule_6_minutesfile 0 Schedule_6_overridefile 1 Schedule_6_statefile 1 Schedule_7_Descriptionfile "Weekend DHW off" Schedule_7_actionfile "OperationMode2" Schedule_7_dayfile [ "Saturday", "Sunday" ] Schedule_7_hourfile 18 Schedule_7_minutesfile 0 Schedule_7_overridefile 0 Schedule_7_statefile 1 SetForceSterilizationfile 0 SetZonesfile 0 Slaapkamer_dTfile 1 Starts_Todayfile 11 Sterilization_StatememoryOnly 0 Sterilization_Tempfile 65 Sterilization_activefile 0 TOP33_Room_Thermostat_TempmemoryOnly 18 TOP9_DHW_Target_Tempfile 48 T_outsidefile 10 T_outside_panasonicfile 10 T_roommemoryOnly 20.03 T_room_customfile { value: 20.03, value_time: 1679903368187 } TahomaSwitchfile TRUE Tahoma_setpointfile 20000 ThreeWay_Valve_StatememoryOnly 0 VirtualStatememoryOnly 1 Wind_PVfile 5.14 Wind_ScreensSPfile 7.5 Wind_WoonkamerSPfile 6.5 Wind_ZipscreensSPfile 8.5 Windsnelheidfile 1.34 WoonkamerSPfile 19.5 Woonkamer_dTfile 1.5 Z1_Cool_Request_TempmemoryOnly 20 Z1_Heat_Curve_Outside_High_TempmemoryOnly 15 Z1_Heat_Curve_Outside_Low_TempmemoryOnly -5 Z1_Heat_Curve_Target_High_TempmemoryOnly 23 Z1_Heat_Curve_Target_Low_TempmemoryOnly 28 Zolder_dTfile 2 chart-kamertemperatuurfile { payload: array[1], topic: "Livingroom PV", _msgid: "d7cc68168eb8cea9" } chart-water-dhwfile { payload: array[1], _msgid: "064828b794159008" } chart-water-heatfile { payload: array[1], topic: "PV Ta", _msgid: "463c208898c8f3d9" } compressor_frequencyfile 0 compressor_last_runtimefile 49 compressor_runtimefile 0 degreedays_24hfile { topic: "graaddagen_calc", payload: array[1], _msgid: "51d01ce6b5eb20c1", _event: "node:2064b5a11ffc43b3", bar_keys: array[24] … } degreedays_31dfile { topic: "graaddagen_calc", payload: array[1], _msgid: "51d01ce6b5eb20c1", _event: "node:2064b5a11ffc43b3", bar_keys: array[31] … } graaddagen_calcfile 7 kWh_MetermemoryOnly 17 kWh_meter1memoryOnly "true" kWh_meter2memoryOnly "true" kwh_DHW_24hfile { payload: array[1], topic: "Energy_Consumption_DHW_kWh", _msgid: "372b554ff8537d91", _event: "node:2cc9fde214b13621", bar_keys: array[24] … } kwh_DHW_31dfile { payload: array[1], topic: "Energy_Consumption_DHW_kWh", _msgid: "372b554ff8537d91", _event: "node:2cc9fde214b13621", bar_keys: array[31] … } kwh_HEAT_24hfile { payload: array[1], topic: "Energy_Consumption_HEAT_kWh", _msgid: "6a4196fb02f858c1", _event: "node:974b24f717fe8560", bar_keys: array[24] … } kwh_HEAT_31dfile { payload: array[1], topic: "Energy_Consumption_HEAT_kWh", _msgid: "6a4196fb02f858c1", _event: "node:974b24f717fe8560", bar_keys: array[31] … } panasonicfile { payload: array[1] } rtc_chartfile { payload: array[1], topic: "Room SP", _msgid: "6b031a30fbafa6df" } rtc_offfile 1 rtc_onfile -0.1 rtc_t1file 0.6 rtc_t2file 0.4 rtc_t3file 0.2 rtc_t4file -0.1 rtc_t5file -0.3 rtc_t6file -0.5 rtc_t7file -0.8 rtc_t7_custom_corfile 5 solar_block_schedulerfile FALSE ss_chartfile { payload: array[1], topic: "QuietMode level", _msgid: "e3c3ce5df02b5197" } triggerfile 1670228157298 war_chartfile { payload: array[1], topic: "T outside", _msgid: "204df14955cbe012" } war_ot1file 15 war_ot2file -2 war_ot3file -20 war_wt1file 23 war_wt2file 27 war_wt3file 32 |
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2023 09:59 ]
dit is wel voldoende om te zien wat ik vergeten ben.
/f/image/kAhOCLxGGJNblNNtKUUwZ5mu.png?f=fotoalbum_large)
In de log zie ik 3-way valve set to HEAT terwijl de WP de hele tijd in HEAT (only) mode staat:
/f/image/YrGE8mcOjN7E37AWqMDPIcao.png?f=fotoalbum_large)
27/03 09:49:57 - MQTT Command: SetQuietMode: 3 (QuietMode Manager)
27/03 09:49:57 - Quiet mode manager: Detected 3-way valve set to HEAT position again. Restoring quiet mode to level 3
27/03 09:46:04 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (function rtc)
27/03 09:45:59 - Quiet mode manager: Detected defrost cycle end. (comporessor on) Restoring quietmode to level 0
27/03 09:45:59 - Compressor: running
27/03 09:45:59 - Function NightReduction: New correction: 0 °C
27/03 09:45:58 - SETUP - Sensors: Custom outside temperature sensor FOUND and used
27/03 09:45:58 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL
27/03 09:45:58 - SYSTEM: WAR settings OK
27/03 09:45:58 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
27/03 09:45:58 - Function Pump speed: 1
27/03 09:45:58 - Function NightReduction: 0
27/03 09:45:58 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
27/03 09:45:59 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
27/03 09:45:57 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------
27/03 08:29:04 - MQTT Command: SetQuietMode: 3 (QuietMode Manager)
27/03 08:29:03 - Quiet mode manager: Detected 3-way valve set to HEAT position again. Restoring quiet mode to level 3
27/03 08:24:15 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (SoftStart Quietmode)
27/03 08:24:13 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, restoring quiet mode to level 0
27/03 08:10:00 - Function RTC: Operation mode to Heat only
Ik kan nu niet zo zeggen wat hier de reden van is. (werk)
volgens de log een defrost. Maar die zie ik niet terug in de Hz lijn.
Of is jouw defrost zonder compressor gedaan?27/03 09:45:59 - Quiet mode manager: Detected defrost cycle end. (comporessor on) Restoring quietmode to level 0
Als er inderdaad een defrost was op dat moment, dan is dat de reden dat hij terug ging.
dat kun jij alleen bevestigen denk ik.
Als deze logica er af mag, dan doe ik dat. Zo gepiept.
Ik weet niet of een defrost zich iets aantrekt van quietmode level. ik zou verwachten dat de pomp altijd iets met de keuze van quietmode doet. Maar zeker weten doe ik het niet.
Nee, hij deed op die momenten geen defrost. Dat deed tie iets later tijdens een hagelbuitje:edterbak schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:19:
@blb4
Als er inderdaad een defrost was op dat moment, dan is dat de reden dat hij terug ging.
dat kun jij alleen bevestigen denk ik.
Als deze logica er af mag, dan doe ik dat. Zo gepiept.
Ik weet niet of een defrost zich iets aantrekt van quietmode level. ik zou verwachten dat de pomp altijd iets met de keuze van quietmode doet. Maar zeker weten doe ik het niet.
/f/image/yJDOk7G3RptG7dBcE5SAd8JF.png?f=fotoalbum_large)
Dan moet ik even de input van de quietmode manager checken of de lijnen goed lopen. Kan een foutje in zitten. vast zo opgelost
Het blijkt dat je 't vermogen tijdens DHW productie kan beïnvloeden (voor de meeste: verlagen) door de maximale pompsnelheid vooraf te verlagen.
Volgens mij zijn er veel mensen die 't fijn zouden vinden dat de WP met wat minder vermogen DHW zou produceren; de WP gaat volgens mij mij de meeste direct naar 75 Hz met bijbehorend geluidsniveau. Bij mij bleef hij juist op max 35 Hz draaien. Ik heb nu gemerkt dat dit komt doordat ik de circulatie pomp in 't dashboard op max 19 heb staan (om stromingsgeluiden in mijn radiatoren te voorkomen).
Ik heb wat zaken uitgeprobeerd, het is helaas niet mogelijk de pompsnelheid aan te passen tijdens DHW run, je moet 't vooraf doen. Maar als je DHW op vaste tijdstippen plant dan kan je denk ik vooraf de pompsnelheid aanpassen en na DHW weer terugzetten. Toch, @edterbak
Maar, vraag mij af waarom de pomp snelheid in eerste instantie dan zo hoog staat.
Is het dan niet eenvoudiger om de pomp snelheid gewoon lager te zetten?
Zit mij af te vragen wat de moeite vs opbrengst is.
Zijn er mensen die dit willen?
Ik heb de oorzaak wel gevonden denk ik.blb4 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:28:
[...]
Nee, hij deed op die momenten geen defrost. Dat deed tie iets later tijdens een hagelbuitje:[Afbeelding]
Volgende release zit de fix er in.
Ik ga zelf nog wel wat op onderzoek uit hoe e.e.a exact werkt, mogelijk dat 't dan ook duidelijker wordt wat voordeel is. Zoals ik 't nu zie zijn er mensen die dus liever zien dat de WP wat rustiger DHW produceert. Dat zou op deze manier kunnen.edterbak schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:54:
Leuk gevonden.
Maar, vraag mij af waarom de pomp snelheid in eerste instantie dan zo hoog staat.
Is het dan niet eenvoudiger om de pomp snelheid gewoon lager te zetten?
Zit mij af te vragen wat de moeite vs opbrengst is.
Zijn er mensen die dit willen?
De balans die ik probeer te behouden:
Als we alle feature requests in github gaan bouwen, dan is het eerst misschien wel jaren werk, maar ook kun je je afvragen of het dan goed is en goed gaat werken. Zoveel mensen zoveel wensen.
Ik ben benieuwd hoe groot het effect is.
Misschien is daarna een duidelijk advies al voldoende
-----------
Bijna de upload klaar, nog even wat omgooien.
[2023-03-27] v22.15 beta (experimental). Changes:
[Fix] Fixed quietmode switching back within 5 minutes after quietmode time passed.
[Enhancement] Renamed some extra variables.
/f/image/mt7Q84R3mD3zG5bDYP57OWVY.png?f=fotoalbum_large)
Not too bad denk ik...
Waar ik wel aan zat te denken; kan de WAR correctie niet alleen toegepast worden tijdens de run? Ipv continu?
Heb het idee dat de WP nu aan slaat omdat de request temperature wordt verhoogd door een lagere buitentemperatuur, terwijl het binnen nog warm genoeg is.
[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 28-03-2023 09:40 ]
Nee, dit is het hele idee van de war. hij reageert op de buitentemperatuur.MikeyMan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:39:
[Afbeelding]
Not too bad denk ik...
Waar ik wel aan zat te denken; kan de WAR correctie niet alleen toegepast worden tijdens de run? Ipv continu?
Heb het idee dat de WP nu aan slaat omdat de request temperature wordt verhoogd door een lagere buitentemperatuur, terwijl het binnen nog warm genoeg is.
Door dalende buitentemperatuur, heb je meer warmte verlies, daardoor warmer water nodig.
Het setpoint verschuift iets, dus dat je pomp aanslaat, is gewoon terecht, want zo heb je de WAR lijn geprogrammeerd.
Deze functie moet zijn werk blijven doen, los van alle andere functies.
Alles met elkaar gaan verweven is niet te doen. Dan ga je meer richting PID regelingen. Dat is een whole different ballgame.
Misschien is over een paar jaar de AI zo toe te passen dat de flow zich echt bewust is van zaken, samenhang kan analyseren en daarop anticiperen.
Voor nu nog even de basic regels gebruiken
Item gevonden in github.blb4 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:49:
[...]
Ik ga zelf nog wel wat op onderzoek uit hoe e.e.a exact werkt, mogelijk dat 't dan ook duidelijker wordt wat voordeel is. Zoals ik 't nu zie zijn er mensen die dus liever zien dat de WP wat rustiger DHW produceert. Dat zou op deze manier kunnen.
Ik krijg een beetje het gevoel dat de mogelijkheden van Node Red wat overschat wordt.
Node Red is een stuurorgaan dat zich houd aan regels. Die regels kunnen wij verzinnen.
Maar wij, de gebruikers groep, zijn mensen. Mensen met verstand en mensen welke dingen kunnen overzien. Het effect van A heeft gevolgen voor functie B. Dat snappen wij, die samenhang is voor ons vaak logisch.
Maar zonder dat daar een formule voor bedacht wordt, creteria en voorwaarden, is dat voor NodeRed niet logisch.
Om aan te geven hoe complex dit is....
/f/image/tBkNvnXaz3cyX6MV7DmyDCMV.png?f=fotoalbum_large)
Elk pijltje tussen de functies zijn scenarios waar over nagedacht moet worden. Regels en voorwaarden.
Dit is niet bedoeld om ideeën af te remmen. Maar meer om aan te geven dat niet ieder idee goed genoeg is om een 6e functie aan de mix toe te voegen. Oh wacht, de reduce pumpspeed is de 6e al. Dus we zitten al op 6, en een nieuwe functie wordt 7...
Hier moeten we kritisch en selectief mee omgaan.
Met dit plaatje in het achterhoofd, is misschien ook begrijpelijk waarom ik de softstart functie / quiet mode functie versobert heb.