Toon posts:

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste
Acties:

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:08
Balans schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:11:
nou de verhouding 90/10 ga ik niet halen denk eerder 70/30
Ik heb in totaal nu 168 variabelen
Waarvan 33x memoryOnly variabelen
Waarvan 135x file variabelen

Toevallig ~19.6 % memory only.

anyway..

Zie je ook dubbelle variabelen?
Bijvoorbeeld
Correction_0_WAR_on_off memoryOnly
Correction_0_WAR_on_off file

[Voor 19% gewijzigd door edterbak op 14-03-2023 21:53]

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:32
Alles uit HA verwijderd, draait niets meer, vannacht rustig gedraaid, geen dubbel meldingen meer. Alleen nog 2 defrost maar hobbelt rustig verder. Staat nu wel op Direct.

• edterbak
Pietjebel10 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Alles uit HA verwijderd, draait niets meer, vannacht rustig gedraaid, geen dubbel meldingen meer. Alleen nog 2 defrost maar hobbelt rustig verder. Staat nu wel op Direct.
Ah, fijn. Lekker rustig in de stuurhut zo. :)

Op zich zou je kunnen overwegen of je wilt draaien op direct of compensation curve.

ik denk dat bijna iedereen hier zijn pomp nu in direct modus heeft staan. Dit werkt bewezen prima.
Maar ik zou het zelf fijn vinden als de flow net zo goed werkt voor compensation curve modus. Daar zijn nu geen actieve gebruikers hier mee (voor zover ik weet). Dus voor mij zou het nuttig zijn. Maar je moet vooral doen wat je zelf het prettigste vind.

Je kunt nu eerst de route in gaan (direct) en zorgen dat alles prima draait en later kijken of comp-curve net zo goed werkt.

• edterbak
Update over softstart + quiet mode.
Gister avond heb ik het voor 99% gereed gemaakt. Gelijk aan gezet om te testen.
De eerste signalen zijn dat het werkt. Wat polijstwerk voor wat er in het logboek zichtbaar wordt, maar ik hoop snel deze update te kunnen geven.
Ook nog de help text voor deze functies schrijven.

Next
Daarna ga ik gelijk de bug rondom solar functie fixen. De zon gaat nu steeds meer en beter zijn best doen, dus als het fout gaat, gaat het steeds meer geld kosten nu als het niet goed werkt.

• edterbak
Hmm. er zitten nog wat random switches van quiet mode in het bouwsel.
Ik moet er nog 1 of 2 dagen mee stoeien. Even geduld.

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44
Zie je ook dubbelle variabelen?
Bijvoorbeeld
Correction_0_WAR_on_off memoryOnly
Correction_0_WAR_on_off file
nee niks van dat de enigste die ik dubbel in de lijst zie is

code:
1
2
3
4
5
6
Last_Error
memoryOnly
"file"
Last_Error
file
"No error"

Verder geen spook dingen meer dus het draait zoals het hoort

Jij brand ik blus! pvoutput

• edterbak
weeeeird. Maar... "...geen spook dingen meer..." is goed genoeg voor mij. :D

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
edterbak schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:30:
Hmm. er zitten nog wat random switches van quiet mode in het bouwsel.
Ik moet er nog 1 of 2 dagen mee stoeien. Even geduld.
Sjonge jonge, al 3 weken geen nieuwe versie, moeten we dan toch gewoon verder met ons leven 😎?

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• edterbak
@blb4
zou je dat nou wel doen ...? :X

• edterbak
Ah, ik heb het probleem gevonden waarom ik wat random switches had.
Ik ga een dagje draaien, en als ik geen vaagheden meer zie, upload ik het.

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:08:
Ah, ik heb het probleem gevonden waarom ik wat random switches had.
Ik ga een dagje draaien, en als ik geen vaagheden meer zie, upload ik het.
Hoe vaag was ‘t? Ik hoop net zo helder als ‘t buiten was ☀️

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:26
Nu de zon toch langzaam aan serieuzer begint te schijnen en daarbij de vraag van de WP afneemt kom je in de situatie dat ik wellicht tijdens teruglever momenten de DHW wat dynamischer wil plannen. De HM zelf zit niet aan de P1 poort gaat maar mijn domotica wel dus kan bijvoorbeeld triggeren op, als teruglevering hoger is dan 2000watt doe x.
Maar nu de vraag. Ik weet dat ik via commando rechtstreeks naar HM de WP mode kan aanpassen maar hoe gaat dat dan met de status binnen NR.
Idem voor sterilisatie.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:51:
[...]

Hoe vaag was ‘t? Ik hoop net zo helder als ‘t buiten was ☀️
Zoek de verschillen.... 1 is goed, 1 is fout...
beide leveren geen foutmelding op ook nog. maar de ontvangende node doet niet wat die moet doen.
var last_value = context.get('last_value');

if (msg.payload == 0){
if (last_value != msg.payload){
context.set('last_value',msg.payload);
msg.topic = 'compressor_state';
return msg;
}
}

if (msg.payload > 0) {
msg.payload = 1;

return msg;
}
}
vs
var last_value = context.get('last_value');

if (msg.payload == 0){
msg.topic = 'compressor_state;'
return msg;
}
}

if (msg.payload > 0) {
msg.payload = 1;

return msg;
}
}
Dit zorgde er voor dat een trigger niet gezien werd... nu loopt het stabiel, but it took met 3 days. :-(

[Voor 3% gewijzigd door edterbak op 17-03-2023 21:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:43
edterbak schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:47:
[...]

Zoek de verschillen.... 1 is goed, 1 is fout...
beide leveren geen foutmelding op ook nog. maar de ontvangende node doet niet wat die moet doen.

[...]

vs

[...]

Dit zorgde er voor dat een trigger niet gezien werd... nu loopt het stabiel, but it took met 3 days. :-(
;'
:(:)

WH-MDC05J3E5, 6400Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • +2Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:14:
Nu de zon toch langzaam aan serieuzer begint te schijnen en daarbij de vraag van de WP afneemt kom je in de situatie dat ik wellicht tijdens teruglever momenten de DHW wat dynamischer wil plannen. De HM zelf zit niet aan de P1 poort gaat maar mijn domotica wel dus kan bijvoorbeeld triggeren op, als teruglevering hoger is dan 2000watt doe x.
Maar nu de vraag. Ik weet dat ik via commando rechtstreeks naar HM de WP mode kan aanpassen maar hoe gaat dat dan met de status binnen NR.
Idem voor sterilisatie.
Ik zit al een paar keer te lezen, maar uit de context weet ik nog niet wat je bedoeld met "HM"..

Maar, daar los van.
Je kunt de P1 poort verbinden naar node red. Of via domoticz > mqtt, zodat node red het oppikt, of rechtstreeks via een plugin, what ever.

Zodra je dit gedaan hebt, kun je in node red aangeven wat je wilt doen als de hoeveelheid stroom boven een bepaalde grens uitkomt. De Solar functie.

Ga alsjeblieft niet zaken combineren van domoticz die de modus aanpast, want dan gaat het buiten de logica om van node red. Dat gaat bijna 100% zeker fout.

Status.
Ik ga straks een upload doen omdat ik nu zeker weet dat het werkt, technisch. Dan ga ik,
als jullie niet binnen een paar seconden een fout vinden, de help toelichting aanpassen. (wordt een stevige aanpassing)

• edterbak
Er zijn 3 plekken waar wat gebeurt nu met quietmode. via debug nodes moest ik er achter komen dat in de ene situatie wel een juist bericht opleverde, en de andere situatie niet... en dan 20x dit niet zien... -O- -O- -O-

Op een gegeven moment dacht ik... nou.. het MOET hier in deze node zitten. Toen pas vond ik het...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Teaser:

Als je nu deze menutjes ziet, zijn dingen intuitief? onduidelijk?

[Voor 52% gewijzigd door edterbak op 17-03-2023 22:16]

• blb4
  • Nu online
HM = Heisamon neem ik aan. En ja, '; is wat anders dan ;' :*) raar dat er geen foutmelding van kwam

[Voor 65% gewijzigd door blb4 op 17-03-2023 23:09]

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11
Heishamon is binnen *O*

3 uur geleden begonnen met opzetten Mosquitto op mijn NAS....
Gatverdamme zeg wat een @#$&#_#__#_# ik ben er eigenlijk al helemaal klaar mee. Krijg die klote bende maar niet aan de praat :(

Morgen als mijn bloeddruk weer wat gezakt is poging 2

Acties:
  • +2Henk 'm!

• edterbak
Lollercopter schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:35:
Heishamon is binnen *O*

Gatverdamme zeg wat een @#$&#_#__#_# ik ben er eigenlijk al helemaal klaar mee. Krijg die klote bende maar niet aan de praat :(

Rustig aan. Komt wel goed.. uiteindelijk

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:30
Lollercopter schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:35:
Heishamon is binnen *O*

Probeer eerst met een mqtt cliënt (ik gebruik mqtt explorer volgens mij) op je pc of laptop wat berichten te sturen voordat je de heishamon aansluit op je mqtt, dan heb je een beter gevoel met of de berichten aankomen en alles goed draait, of je de juiste credentials gebruikt en dergelijke.

Als je dat werkend hebt, de gegevens in heishamon zetten, daarna kun je meteen weer zien of de berichten aankomen. Daarna op naar nodered en ook dan kun je weer zien of de berichten aankomen bij mqtt.

Het is dan een beetje hetzelfde als de PostNL app, je weet van tevoren dat er een pakketje aan is gekomen zodat je niet voor niets zit te wachten

6760wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• The-Source
edterbak schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:01:
[...]

Ik zit al een paar keer te lezen, maar uit de context weet ik nog niet wat je bedoeld met "HM"..

Maar, daar los van.
Je kunt de P1 poort verbinden naar node red. Of via domoticz > mqtt, zodat node red het oppikt, of rechtstreeks via een plugin, what ever.

Zodra je dit gedaan hebt, kun je in node red aangeven wat je wilt doen als de hoeveelheid stroom boven een bepaalde grens uitkomt. De Solar functie.

Ga alsjeblieft niet zaken combineren van domoticz die de modus aanpast, want dan gaat het buiten de logica om van node red. Dat gaat bijna 100% zeker fout.
HM = heishamon en mijn domotica is niet domoticz ;) maar HomeSeer. Daar is wel een MQtt plugin voor mijn dat komt qua resources niet goed op de pc waar het nu allemaal op draait (zit al continu op 85% )
De reden dat ik het vroeg is niet vanwege de solar functie ( dat zou de mooie oplossing zijn). Maar juist voor de periode dat ik nog geen extra kabel naar de HM kan leggen.
Als er naast MQtt en andere optie is om de p1 waarde naar Node-Red te sturen dan is dat ook een optie voor mij

Mijn V&A adv.

• edterbak
Welke kabel bedoel je? Wat voor informatie.
Naar hm de s0 s1 inputs? Of überhaupt de hm verbinden met de pomp?

• edterbak
Ik bedacht me gisteren dat ik wat aangepast heb aan de variabelen naamgeving.
dus ik moet ook de node [Repair & delete old vars] moet updaten voor dat ik hem online zet. (clean up)

Ik denk dat zondag de update er is om te testen.

• blb4
  • Nu online
Nu de buitentemperatuur een stuk hoger is zie ik dat er wat andere regeling nodig is. Dus ik ben wat aan 't uitproberen met o.a. de RTC functie. Ik heb nu de automation "Activate above dT" op 1.1 graad gezet, de kamertemperatuur is 1,3 graden boven 't setpoint maar de WP gaat niet uit. Als ik zo de flow bekijk denk ik wel dat 't zou moeten werken als je de settings aanpast (en niet alleen als de settings al zo staan en dan de kamertemperatuur boven de delta uitkomt) toch?

Ik zit ook ff naar 't Solar dashboard te kijken. Als input gebruik ik vermogen in Watt voor import en export, heb de correctie op 1 staan. Power Live en Power History zijn goed, Today (kWh) en Today's result (kWh) zijn niet goed. Vandaag tot nu toe 4,5 kWh vanaf 't net gehaald en 3,95 kWh teruggeleverd, resultaat dus iets van 0,5 kWh. Ik zie geen relatie in deze grafieken met de werkelijke getallen.

[Voor 44% gewijzigd door blb4 op 18-03-2023 13:56]

• Pietjebel10
@edterbak
Ben rustig aan het knutselen even een kort vraagje
Ik heb de KWH meters in de meterkast, deze worden geimporteerd naar mqtt-server, kan ik deze importeren in het script bij s0/Watt/1 en s0/Watt/2, worden dan de gegevens overgenomen in de berekeningen ? graag je advies.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pietjebel10 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:31:
@edterbak
Ik heb de KWH meters in de meterkast, deze worden geimporteerd naar mqtt-server, kan ik deze importeren in het script bij s0/Watt/1 en s0/Watt/2, worden dan de gegevens overgenomen in de berekeningen ? graag je advies.
Voor de solar functie wel, daar kun je ze koppelen via de link in node.

• The-Source
edterbak schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:55:
Welke kabel bedoel je? Wat voor informatie.
Naar hm de s0 s1 inputs? Of überhaupt de hm verbinden met de pomp?
Op dit moment is het kabel technisch niet mogelijk om de HM aan mijn slimme meter te verbinden. Maar de werking HM /node-red en de WP zelf is prima.
Maar zoek dus een juiste manier toch iets meer interactief om te gaan met de over productie van mijn PV.
Er komt pas wel een leiding beschikbaar wanneer mijn gas meter echt fysiek weg is en die aanvraag staat al 6 maanden open.

Mijn V&A adv.

• edterbak
The-Source schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Op dit moment is het kabel technisch niet mogelijk om de HM aan mijn slimme meter te verbinden. Maar de werking HM /node-red en de WP zelf is prima.
Maar zoek dus een juiste manier toch iets meer interactief om te gaan met de over productie van mijn PV.
Er komt pas wel een leiding beschikbaar wanneer mijn gas meter echt fysiek weg is en die aanvraag staat al 6 maanden open.
Is geen probleem. Het hoeft niet perse via de hm. Any means.
Kun je de informatie in node red krijgen?
Dan is het mogelijk om wat er mee te doen.

• The-Source
de grote vraag is dan meer hoe, pre-processing kan ik wel vanuit mijn domotica doen, bijvoorbeeld omzetten naar json of xml al dan niet in bepaalde volgorde.
Eventueel kan in de data naar een webserver pushen waar de data weer gedownload kan worden maar juist het stukje interactie naar NR toe is voor mij onbekend terrein.

Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietjebel10
The-Source schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:31:
de grote vraag is dan meer hoe, pre-processing kan ik wel vanuit mijn domotica doen, bijvoorbeeld omzetten naar json of xml al dan niet in bepaalde volgorde.
Eventueel kan in de data naar een webserver pushen waar de data weer gedownload kan worden maar juist het stukje interactie naar NR toe is voor mij onbekend terrein.
Wanneer je de data naar mqtt server stuurt kun je alles importeren in Node red.

Domoticz naar mqtt ==> Node Red
Domoticz naar influxdata ==> Node Red dit is allemaal mogelijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
De warmtepomp stuurt informatie (via heishamon) naar de MQTT broker
Domoticz stuurt informatie naar de zelfde MQTT broker

De node red flow die haalt informatie vanaf de MQTT broker wederom.
De flow die luistert naar de specifieke onderwerpen die voorbij komen op de broker.
Als daar een getal van de heishamon voorbij komt, dan leest de flow het ook.

Als je er voor zorgt dat je bron, what ever that may be, informatie zend naar de broker onder een bepaalde topic, en je laat vervolgens node red luisteren naar dat topic, dan komt de informatie dus binnen.

Ik gok zelfs Domoticz (zonder daar kennis van te hebben) de topics automatisch netjes structureert.

• edterbak
Pietjebel10 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:31:
@edterbak
Je hoeft de informatie niet te manipuleren naar de kwh meters s0/....
Je kunt ieder signaal hier aan vast knopen.
In het tabblad WP Solar:

Om problemen te voorkomen, let heel even op het message ID.

Sommige apparaten duwen alle informatie in 1 message. Productie / Gebruik / Totaal etc. ...

Voor nu is het handiger om de getallen 'kaal' aan te bieden in de nodes 1 en 2.
1: alleen getallen over productie / export van stroom
2: alleen getallen over consumptie / import van stroom.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-03 10:50
Waarden uit Domoticz naar Node-Red:

code:
1
[{"id":"c98a6e84.07966","type":"tab","label":"WP eigen","disabled":false,"info":""},{"id":"737aa6fd.c0bbd8","type":"mqtt in","z":"c98a6e84.07966","name":"Domoticz Gemiddelde kamertemperatuur","topic":"domoticz/out/331","qos":"2","datatype":"auto","broker":"4d2ff189.666908","nl":false,"rap":false,"x":260,"y":100,"wires":[["efa43c36.46f7a"]]},{"id":"71f08f75.6a11f","type":"debug","z":"c98a6e84.07966","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":600,"y":160,"wires":[]},{"id":"7859951c.91f32c","type":"link out","z":"c98a6e84.07966","name":"Kamertemperatuur","links":["014b79ca42e19493"],"x":975,"y":100,"wires":[]},{"id":"5b33a41e.cde5bc","type":"function","z":"c98a6e84.07966","name":"","func":"var temp = msg.payload.svalue1;\nreturn[{payload:temp}]","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":100,"wires":[["71f08f75.6a11f","7859951c.91f32c"]]},{"id":"efa43c36.46f7a","type":"json","z":"c98a6e84.07966","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":530,"y":100,"wires":[["5b33a41e.cde5bc"]]},{"id":"ddce2add.a6e758","type":"mqtt in","z":"c98a6e84.07966","name":"Gemiddelde buitentemperatuur","topic":"domoticz/out/640","qos":"2","datatype":"auto","broker":"4d2ff189.666908","nl":false,"rap":false,"x":230,"y":260,"wires":[["18373159.b16d5f"]]},{"id":"18373159.b16d5f","type":"json","z":"c98a6e84.07966","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":530,"y":260,"wires":[["c3bbc5f1.c131a8"]]},{"id":"adf4c295.292b6","type":"debug","z":"c98a6e84.07966","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":600,"y":320,"wires":[]},{"id":"c3bbc5f1.c131a8","type":"function","z":"c98a6e84.07966","name":"","func":"var temp = msg.payload.svalue1;\nreturn[{payload:temp}]","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":260,"wires":[["adf4c295.292b6","b984f98c.54bdb8"]]},{"id":"b984f98c.54bdb8","type":"link out","z":"c98a6e84.07966","name":"","links":["219066f9a22a1c23"],"x":975,"y":260,"wires":[]},{"id":"ade9a826.da6908","type":"mqtt in","z":"c98a6e84.07966","name":"P1 verbruik/consumption","topic":"domoticz/out/35","qos":"2","datatype":"auto","broker":"4d2ff189.666908","nl":false,"rap":false,"x":210,"y":420,"wires":[["5f9b7a9b.9212b4"]]},{"id":"5f9b7a9b.9212b4","type":"json","z":"c98a6e84.07966","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":530,"y":420,"wires":[["6c73bdb0.a11274"]]},{"id":"ebee5e33.4dfce","type":"debug","z":"c98a6e84.07966","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":600,"y":480,"wires":[]},{"id":"6c73bdb0.a11274","type":"function","z":"c98a6e84.07966","name":"","func":"var temp = msg.payload.svalue5;\nreturn[{payload:temp}]","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":420,"wires":[["ebee5e33.4dfce","6759bcb3.caeaa4"]]},{"id":"7e9393f.a80ed6c","type":"mqtt in","z":"c98a6e84.07966","name":"P1 production","topic":"domoticz/out/35","qos":"2","datatype":"auto","broker":"4d2ff189.666908","nl":false,"rap":false,"x":170,"y":580,"wires":[["61fb2926.5cbfa8"]]},{"id":"61fb2926.5cbfa8","type":"json","z":"c98a6e84.07966","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":530,"y":580,"wires":[["fe59fa26.0aa6b8"]]},{"id":"8ca625d5.db6788","type":"debug","z":"c98a6e84.07966","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":600,"y":640,"wires":[]},{"id":"fe59fa26.0aa6b8","type":"function","z":"c98a6e84.07966","name":"","func":"var temp = msg.payload.svalue6;\nreturn[{payload:temp}]","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":580,"wires":[["8ca625d5.db6788","86302056.a84f"]]},{"id":"6759bcb3.caeaa4","type":"link out","z":"c98a6e84.07966","name":"","links":["c62d7cd04e6dcc42"],"x":975,"y":420,"wires":[]},{"id":"86302056.a84f","type":"link out","z":"c98a6e84.07966","name":"","links":["e7e4159b16d21595"],"x":975,"y":580,"wires":[]},{"id":"4d2ff189.666908","type":"mqtt-broker","name":"192.168.2.4","broker":"192.168.2.4","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"protocolVersion":"4","keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""}]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• edterbak
[2023-03-19] v22.09 beta 1 (experimental). Changes:
- [Fix] Rewrite quietmode add-on. Now using quiet mode manager.
- [Enhancement] Changed GUI around softstart.

https://github.com/edterb...hamon_control/tree/beta-1

----------
Ik ga nu verder met fixen solar functie.

[Voor 29% gewijzigd door edterbak op 19-03-2023 11:37]

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:36:
[2023-03-19] v22.09 beta 1 (experimental). Changes:
- [Fix] Rewrite quietmode add-on. Now using quiet mode manager.
- [Enhancement] Changed GUI around softstart.

https://github.com/edterb...hamon_control/tree/beta-1

----------
Ik ga nu verder met fixen solar functie.
Top! Weer wat te doen deze zondagmiddag :)

[Voor 4% gewijzigd door blb4 op 19-03-2023 12:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Als jullie functioneel nu geen issues meer vinden rondom softstart / quietmode addon, dan zal ik de help af maken.

• edterbak
blb4 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Top! Weer wat te doen deze zondagmiddag :)
Ik denk dat ik de bug nu net gevonden heb dat er voor zorgt dat de RTC automations niet werken.

Kun je deze importeren en overschrijven en testen?

.... knip .... werkt toch niet. zie bericht hier onder.

[Voor 57% gewijzigd door edterbak op 19-03-2023 14:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Oh, laat maar. dat importeren werkt niet makkelijk. Hij doet niet een 'replace'.. stom.

Dan handmatig even dit doen:

Deze text er in plakken. Het is 1 karakter verschil. maar niet onbelangrijk zucht...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
let msg1={};
var value = context.get('value');

//After boot, make sure the first message is pushed forward.
if (value === undefined){
    context.set('value',msg.payload);
    return msg;

}

// filter messages with the same value.
if (msg.payload != value) {
    return msg;
}

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:40:
@blb4
Oh, laat maar. dat importeren werkt niet makkelijk. Hij doet niet een 'replace'.. stom.

Dan handmatig even dit doen:
[Afbeelding]

Deze text er in plakken. Het is 1 karakter verschil. maar niet onbelangrijk zucht...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
let msg1={};
var value = context.get('value');

//After boot, make sure the first message is pushed forward.
if (value === undefined){
    return msg;

}

// filter messages with the same value.
if (msg.payload != value) {
    return msg;
}
Met zoveel regels code is 't niet heel raar dat er zo af en toe een foutje in sluipt. En ook wel raar dat een missende ; niet altijd wordt opgemerkt als fout. Die let msg1 = {}; kan er dus eigenlijk helemaal uit?

Ik heb de code aangepast, ik kijk wat tie nu doet (y)

• edterbak
blb4 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:20:
[...]

. Die let msg1 = {}; kan er dus eigenlijk helemaal uit?
Ja. Klopt helemaal.

• blb4
  • Nu online
enne... kan dit filter in functie node niet gewoon vervangen worden door een filter node? Waarbij 't eerste bericht dan doorgelaten wordt? Gok dat dit filter er al ingezet is voordat je wist dat er filter nodes waren :)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:51:
[...]

enne... kan dit filter in functie node niet gewoon vervangen worden door een filter node? Waarbij 't eerste bericht dan doorgelaten wordt? Gok dat dit filter er al ingezet is voordat je wist dat er filter nodes waren :)?

[Afbeelding]
Die node werkt wel maar ik vind het gedrag onvoorspelbaar bij herstarten. Ik heb ze bewust vervangen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
blb4 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Met zoveel regels code is 't niet heel raar dat er zo af en toe een foutje in sluipt. En ook wel raar dat een missende ; niet altijd wordt opgemerkt als fout. Die let msg1 = {}; kan er dus eigenlijk helemaal uit?

Ik heb de code aangepast, ik kijk wat tie nu doet (y)
@edterbak Ik krijg er geen beweging in, die turn off/on automation doet 't bij mij niet. Ik denk dat 't probleem ergens in de Function RTC automation zit, ik zal daar vanavond nog eens goed naar kijken en zien of ik 't probleem kan vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:22:
Als jullie functioneel nu geen issues meer vinden rondom softstart / quietmode addon, dan zal ik de help af maken.
Ik heb niet zo heel veel stop/starts gehad maar voor mij is quietmode nu duidelijker en werkt nu ook goed (y). Net na 13:00u v22.09 geactiveerd; daarna zie je dus QM level netjes aangepast worden.

Ik zal nog even met andere waarden dan QM0 en QM3 werken om te zien of dat ook goed gaat. Ik heb nu active QM level op 2 gezet en ik zie ook dat dit netjes (de compressor draait niet) wordt doorgegeven, de WP staat nu op QM2 (y).

Update: andere waarden dan QM0 en QM3 werken ook!

[Voor 14% gewijzigd door blb4 op 20-03-2023 10:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:41:
[...]

@edterbak Ik krijg er geen beweging in, die turn off/on automation doet 't bij mij niet. Ik denk dat 't probleem ergens in de Function RTC automation zit, ik zal daar vanavond nog eens goed naar kijken en zien of ik 't probleem kan vinden.
Doe ik het zelfde. :)
was ondertussen ook al aan het kijken naar solar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
En voor de duidelijkheid:

Softstart Quietmode Add-on aan + scheduler aan kan gewoon.
Dit is het resultaat dus.

code:
1
2
3
4
5
6
20/03 09:00:56 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
20/03 09:00:56 - Quiet mode manager: Attention: Scheduler changed the quiet mode level while the softstart quiet mode add-on is still active.
20/03 09:00:56 - Scheduler - Set QuietMode: 0
20/03 08:45:32 - Function SoftStart: SoftStart function end
20/03 08:45:32 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (SoftStart Quietmode)
20/03 08:45:32 - Compressor: stopped

QM level wordt gewoon aangepast volgens scheduler.
QM add-on gaat daarna ook gewoon weer verder met de informatie die hij/zij heeft.

De quiet mode manager corrigeerd niks, geeft alleen een popup als je het in GUI doet, en een log entry als je het niet via GUI doet.

In het kader: "Moet je maar opletten wat je doet" is het nu lekker simpel :)

[edit]
ik zal het iets meer laten uitspringen, die attention.
code:
1
2
Quiet mode manager: Attention: Scheduler changed the quiet 
Quiet mode manager: *** ATTENTION*** Scheduler changed the quiet mode level while the softstart quiet mode add-on is still active.

[Voor 12% gewijzigd door edterbak op 20-03-2023 10:31]

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:30:
En voor de duidelijkheid:

Softstart Quietmode Add-on aan + scheduler aan kan gewoon.
Dit is het resultaat dus.

code:
1
2
3
4
5
6
20/03 09:00:56 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (Scheduler)
20/03 09:00:56 - Quiet mode manager: Attention: Scheduler changed the quiet mode level while the softstart quiet mode add-on is still active.
20/03 09:00:56 - Scheduler - Set QuietMode: 0
20/03 08:45:32 - Function SoftStart: SoftStart function end
20/03 08:45:32 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (SoftStart Quietmode)
20/03 08:45:32 - Compressor: stopped

QM level wordt gewoon aangepast volgens scheduler.
QM add-on gaat daarna ook gewoon weer verder met de informatie die hij/zij heeft.

De quiet mode manager corrigeerd niks, geeft alleen een popup als je het in GUI doet, en een log entry als je het niet via GUI doet.

In het kader: "Moet je maar opletten wat je doet" is het nu lekker simpel :)

[edit]
ik zal het iets meer laten uitspringen, die attention.
code:
1
2
Quiet mode manager: Attention: Scheduler changed the quiet 
Quiet mode manager: *** ATTENTION*** Scheduler changed the quiet mode level while the softstart quiet mode add-on is still active.
Ik ga die scheduler ook nog ff testen. Met de huidige run zie ik dat active QM 2 en default QM1 ook gewoon werkt (y) .

Ok, ik heb via scheduler QM0 ingeschakeld terwijl default QM1 en active QM3. Dit wordt dan idd gewoon uitgevoerd met de attention:
Quiet mode manager: Attention: Scheduler changed the quiet mode level while the softstart quiet mode add-on is still active.

Ik zie dan default QM en active QM gewoon op QM1 en QM3 blijven staan dus als de huidige run is afgelopen zal QM weer naar QM3 gaan en na de 20 minuten duration after start zal hij weer naar QM1 gaan.

Helemaal top volgens mij! d:)b

[Voor 15% gewijzigd door blb4 op 20-03-2023 10:45. Reden: evaluatie gedrag QM functie & scheduler]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• edterbak
@Maarten69

In tab WP Dash (midden onder) zit dit. Hier komt alles binnen.

• edterbak
blb4 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Ik ga die scheduler ook nog ff testen. Met de huidige run zie ik dat active QM 2 en default QM1 ook gewoon werkt (y) .
Ik zat alleen nog een beetje in mijn maag met de naamgeving van die twee termen
Default quietmode level
Active quietmode level

Active kan contra-intuïtief zijn. Het impliceert dat het actief is na de start van de compressor. Dat klopt ook natuurlijk en dat is ook zo. Maar als de compressor uit staat, en je zet de functie aan, wordt deze direct aan gezet. Het kan daardoor lijken voor een gebruiker alsof iets niet goed gaat.

Zou daar een meer geschikte naam voor te vinden zijn?
Iets van 'Armed quietmode level' ?

En.. laatste vraag.
Wat moet het zijn volgens jullie:
QuietMode
Quiet mode
of streepje er tussen Quiet-mode..

Ik neig vaak naar CamelCase

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Ik zat alleen nog een beetje in mijn maag met de naamgeving van die twee termen
Default quietmode level
Active quietmode level

Active kan contra-intuïtief zijn. Het impliceert dat het actief is na de start van de compressor. Dat klopt ook natuurlijk en dat is ook zo. Maar als de compressor uit staat, en je zet de functie aan, wordt deze direct aan gezet. Het kan daardoor lijken voor een gebruiker alsof iets niet goed gaat.

Zou daar een meer geschikte naam voor te vinden zijn?
Iets van 'Armed quietmode level' ?

En.. laatste vraag.
Wat moet het zijn volgens jullie:
QuietMode
Quiet mode
of streepje er tussen Quiet-mode..

Ik neig vaak naar CamelCase
CamelCase; QuietMode dus.

active QM level kan idd verwarring geven. 't gaat om 't QM level tijdens compressor start. En ja, die wordt al ingeschakeld direct nadat de compressor is uitgeschakeld 8)7 om te zorgen dat de boel klaar staat.
armed QuietMode level zou kunnen, of anders ComressorStartQuiteMode level....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
das weer te lang, maar dekt wel de lading.
Vind het lastig.

als je straks onder de douch staat en er komt een geweldig idee binnen, geef maar door :)
Dit geld voor iedereen :)

Dan ga ik die camelcase structureel doorvoeren. Het is nu een willekeur zooitje. ghehehe

[Voor 20% gewijzigd door edterbak op 20-03-2023 10:56]

• edterbak
blb4 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Ik heb net wat zitten spelen, maar bij mij schakelt de pomp uit hoor.

wat voor operating mode zit je in?
Op homepage, staat forcefull dhw of force sterilization misschien aan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
De voorwaarden die nu aanwezig zijn in de functie RTC - automations waardoor de functie NIET werkt zijn:
- ( Action: Turn off/on power & Action: Change operating mode ) tegelijk uit.
- Operating mode onbekend
- Operating mode 1=Cool only, 5=Cool+DHW, 7=Auto(Cool), 8=Auto(Cool)+DHW)
- Forcefull DHW aan
- Sterilization aan
- SolarFunction is actief, staat 1. Dat is alleen tijdens de solar run, achteraf zou die 2 moeten zijn

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50

timovd

Voorsprong door techniek

BazemanKM schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:51:
Waarden uit Domoticz naar Node-Red:

[Afbeelding]

code:
1
[{"id":"c98a6e84.07966","type":"tab","label":"WP eigen","disabled":false,"info":""},{"id":"737aa6fd.c0bbd8","type":"mqtt in","z":"c98a6e84.07966","name":"Domoticz Gemiddelde kamertemperatuur","topic":"domoticz/out/331","qos":"2","datatype":"auto","broker":"4d2ff189.666908","nl":false,"rap":false,"x":260,"y":100,"wires":[["efa43c36.46f7a"]]},{"id":"71f08f75.6a11f","type":"debug","z":"c98a6e84.07966","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":600,"y":160,"wires":[]},{"id":"7859951c.91f32c","type":"link out","z":"c98a6e84.07966","name":"Kamertemperatuur","links":["014b79ca42e19493"],"x":975,"y":100,"wires":[]},{"id":"5b33a41e.cde5bc","type":"function","z":"c98a6e84.07966","name":"","func":"var temp = msg.payload.svalue1;\nreturn[{payload:temp}]","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":100,"wires":[["71f08f75.6a11f","7859951c.91f32c"]]},{"id":"efa43c36.46f7a","type":"json","z":"c98a6e84.07966","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":530,"y":100,"wires":[["5b33a41e.cde5bc"]]},{"id":"ddce2add.a6e758","type":"mqtt in","z":"c98a6e84.07966","name":"Gemiddelde buitentemperatuur","topic":"domoticz/out/640","qos":"2","datatype":"auto","broker":"4d2ff189.666908","nl":false,"rap":false,"x":230,"y":260,"wires":[["18373159.b16d5f"]]},{"id":"18373159.b16d5f","type":"json","z":"c98a6e84.07966","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":530,"y":260,"wires":[["c3bbc5f1.c131a8"]]},{"id":"adf4c295.292b6","type":"debug","z":"c98a6e84.07966","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":600,"y":320,"wires":[]},{"id":"c3bbc5f1.c131a8","type":"function","z":"c98a6e84.07966","name":"","func":"var temp = msg.payload.svalue1;\nreturn[{payload:temp}]","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":260,"wires":[["adf4c295.292b6","b984f98c.54bdb8"]]},{"id":"b984f98c.54bdb8","type":"link out","z":"c98a6e84.07966","name":"","links":["219066f9a22a1c23"],"x":975,"y":260,"wires":[]},{"id":"ade9a826.da6908","type":"mqtt in","z":"c98a6e84.07966","name":"P1 verbruik/consumption","topic":"domoticz/out/35","qos":"2","datatype":"auto","broker":"4d2ff189.666908","nl":false,"rap":false,"x":210,"y":420,"wires":[["5f9b7a9b.9212b4"]]},{"id":"5f9b7a9b.9212b4","type":"json","z":"c98a6e84.07966","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":530,"y":420,"wires":[["6c73bdb0.a11274"]]},{"id":"ebee5e33.4dfce","type":"debug","z":"c98a6e84.07966","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":600,"y":480,"wires":[]},{"id":"6c73bdb0.a11274","type":"function","z":"c98a6e84.07966","name":"","func":"var temp = msg.payload.svalue5;\nreturn[{payload:temp}]","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":420,"wires":[["ebee5e33.4dfce","6759bcb3.caeaa4"]]},{"id":"7e9393f.a80ed6c","type":"mqtt in","z":"c98a6e84.07966","name":"P1 production","topic":"domoticz/out/35","qos":"2","datatype":"auto","broker":"4d2ff189.666908","nl":false,"rap":false,"x":170,"y":580,"wires":[["61fb2926.5cbfa8"]]},{"id":"61fb2926.5cbfa8","type":"json","z":"c98a6e84.07966","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":530,"y":580,"wires":[["fe59fa26.0aa6b8"]]},{"id":"8ca625d5.db6788","type":"debug","z":"c98a6e84.07966","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":600,"y":640,"wires":[]},{"id":"fe59fa26.0aa6b8","type":"function","z":"c98a6e84.07966","name":"","func":"var temp = msg.payload.svalue6;\nreturn[{payload:temp}]","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":580,"wires":[["8ca625d5.db6788","86302056.a84f"]]},{"id":"6759bcb3.caeaa4","type":"link out","z":"c98a6e84.07966","name":"","links":["c62d7cd04e6dcc42"],"x":975,"y":420,"wires":[]},{"id":"86302056.a84f","type":"link out","z":"c98a6e84.07966","name":"","links":["e7e4159b16d21595"],"x":975,"y":580,"wires":[]},{"id":"4d2ff189.666908","type":"mqtt-broker","name":"192.168.2.4","broker":"192.168.2.4","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"protocolVersion":"4","keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""}]
In ons nieuwe huis, heb ik de Panasonic controller in de meterkast gehangen. Wel heb ik een thermostaat hangen die de radiatoren aanstuurt. Die geeft netjes in stappen van 0,1 graden C aan wat de temperatuur is. In mijn HomeAssistant (sorry, geen Domoticz) heet 'ie "sensor.living_temperature".
Ik snap niet helemaal hoe je deze toe kunt voegen aan NodeRed.
In de readme staat:
In the square "REQUIRED INPUTS FOR FUNCTIONS" you will have to add a node (left pane under Home Assistant) named "Events: state".
In HA, heb ik de NodeRed companion (via HACS) geinstalleerd. Wat is er verder nodig om deze sensor uit te lezen in NR?
(zelfde verhaal voor de P1, maar ik vraag mij af of ik die ga gebruiken, want geen 3-wegklep, maar losse WPB)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
timovd schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:37:
[...]

In ons nieuwe huis, heb ik de Panasonic controller in de meterkast gehangen. Wel heb ik een thermostaat hangen die de radiatoren aanstuurt. Die geeft netjes in stappen van 0,1 graden C aan wat de temperatuur is. In mijn HomeAssistant (sorry, geen Domoticz) heet 'ie "sensor.living_temperature".
Ik snap niet helemaal hoe je deze toe kunt voegen aan NodeRed.
In de readme staat:

[...]

In HA, heb ik de NodeRed companion (via HACS) geinstalleerd. Wat is er verder nodig om deze sensor uit te lezen in NR?
(zelfde verhaal voor de P1, maar ik vraag mij af of ik die ga gebruiken, want geen 3-wegklep, maar losse WPB)
Je hebt Home Assistant draaien.
Draait de Node Red instance als ADD-ON binnen home assistant of heb je een eigen container met node red ergens?

Als je node red als add-on gebruikt, dan zie je links vanzelf een zooitje home assistant knopjes.

De "events: state" kun je gebruiken om informatie uit home assistant te halen naar node red toe.
Daar heb je verders niks voor nodig. Niks van HACS
Achter entity geef je aan welke entity binnen home assistant je wilt uitlezen. en je klikt op OK.

Als je zelfstandig een container beheert (buiten home assistant) dan hoef je alleen deze contrib te installeren:
https://flows.nodered.org...-home-assistant-websocket
Daarna krijg je ook deze knopjes te zien.

[Voor 4% gewijzigd door edterbak op 20-03-2023 14:51]

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:35:
De voorwaarden die nu aanwezig zijn in de functie RTC - automations waardoor de functie NIET werkt zijn:
- ( Action: Turn off/on power & Action: Change operating mode ) tegelijk uit.
- Operating mode onbekend
- Operating mode 1=Cool only, 5=Cool+DHW, 7=Auto(Cool), 8=Auto(Cool)+DHW)
- Forcefull DHW aan
- Sterilization aan
- SolarFunction is actief, staat 1. Dat is alleen tijdens de solar run, achteraf zou die 2 moeten zijn
Geen van deze voorwaarden waardoor die NIET werkt zijn waar, ik ga er vanavond ff voor zitten.

• edterbak
weeeeiiiiiiirddd. :/

[Voor 7% gewijzigd door edterbak op 20-03-2023 14:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
@blb4 kun je ook controleren hoe vaak je een signaaltje krijgt de functie node in. Zo ongeveer, dan weet je ook hoe vaak het waar vandaan komt.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50

timovd

Voorsprong door techniek

edterbak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Je hebt Home Assistant draaien.
Draait de Node Red instance als ADD-ON binnen home assistant of heb je een eigen container met node red ergens?

Als je node red als add-on gebruikt, dan zie je links vanzelf een zooitje home assistant knopjes.
[Afbeelding]

De "events: state" kun je gebruiken om informatie uit home assistant te halen naar node red toe.
Daar heb je verders niks voor nodig. Niks van HACS
Achter entity geef je aan welke entity binnen home assistant je wilt uitlezen. en je klikt op OK.

Als je zelfstandig een container beheert (buiten home assistant) dan hoef je alleen deze contrib te installeren:
https://flows.nodered.org...-home-assistant-websocket
Daarna krijg je ook deze knopjes te zien.
Gelukt! Ik draai zowel HA als NR in een container.
Nu heb ik een nodered-user toegevoegd aan HA en die moet blijkbaar admin zijn. Dat geeft mij niet zo'n heel fijn gevoel. Is dat echt nodig? Kan ik deze user alleen toegang geven tot bepaalde sensors in HA?
(gaat wellicht te veel off topic hie)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• edterbak
Ik weet niet of het nodig is administrator, maar het werkt met tokens van tig karakters, dus veilig is het wel lijkt mij.
Ik heb er zelf geen moeite mee om eerlijk te zijn. Mijn hele setup is toch niet exposed op het internet.

Waar ben je bang voor?

• edterbak
@blb4
Ik had de RTC functie "turn off/on power" aan staan. Pomp stond uit.
Pomp via GUI weer aan gezet.
De RTC zet de pomp weer uit.
Scheduler start een DHW run (pomp aan, daar staat GUI maar was scheduler.. puntje voor verbetering)
Na afloop schakelt de logica weer uit naar heat only
vervolgens pakt de RTC functie het weer op > pomp uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
20/03 15:30:29 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (unknown)
20/03 15:30:27 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 21.98°C)
20/03 15:30:20 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (scheduler)
20/03 15:30:20 - Scheduler - Operation Mode: 0
20/03 14:45:32 - Compressor: stopped
20/03 14:03:56 - Compressor: running
20/03 14:00:51 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (unknown)
20/03 14:00:51 - Scheduler - Operation Mode: 4
20/03 14:00:50 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
20/03 14:00:48 - Scheduler - Power: 1
20/03 13:57:24 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc on/off)
20/03 13:56:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
20/03 13:56:12 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)

[Voor 4% gewijzigd door edterbak op 20-03-2023 16:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:12:
@blb4
Ik had de RTC functie "turn off/on power" aan staan. Pomp stond uit.
Pomp via GUI weer aan gezet.
De RTC zet de pomp weer uit.
Scheduler start een DHW run (pomp aan, daar staat GUI maar was scheduler.. puntje voor verbetering)
Na afloop schakelt de logica weer uit naar heat only
vervolgens pakt de RTC functie het weer op > pomp uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
20/03 15:30:29 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (unknown)
20/03 15:30:27 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 21.98°C)
20/03 15:30:20 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (scheduler)
20/03 15:30:20 - Scheduler - Operation Mode: 0
20/03 14:45:32 - Compressor: stopped
20/03 14:03:56 - Compressor: running
20/03 14:00:51 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (unknown)
20/03 14:00:51 - Scheduler - Operation Mode: 4
20/03 14:00:50 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
20/03 14:00:48 - Scheduler - Power: 1
20/03 13:57:24 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc on/off)
20/03 13:56:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
20/03 13:56:12 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
Ik heb wat zitten debuggen (wat is daarvoor 't handigste? deze functie werkt me zo giga veel variabelen??).
ik heb na elke variabele die variabele maar naar flow.set geschreven zoals:
flow.set("BB_Force_DHW_active", Force_DHW_active);

Het blijkt dat Force_DHW_active op 1 stond. Hoe die daar precies opgekomen is weet ik niet. Ik heb wel een x via de scheduler Force DHW commando gegeven en uit de flow haal ik ook dat de variabele Force_DHW_active alleen vanuit de scheduler gezet wordt. Na een cycle zou die weer naar 0 moeten maar mogelijk heb ik toen iets onderbroken? Ik heb deze variabele nu handmatig uit de global context gehaald en nu zie ik in elk geval dat de functie niet afbreekt na:

code:
1
2
3
4
5
if ((F_RTC_F1_power_state == 0 && F_RTC_F2_OM_state == 0) || Operating_Mode === undefined || Operating_Mode==1 || Operating_Mode==5 || Operating_Mode==7 || Operating_Mode==8 || Sterilization_active == 1 || Force_DHW_active == 1 || SolarFunction_active == 1)     //  First IF
        {   
            global.set('F_RTC.on_off_status',undefined,"file");
            return null;
        }

Ik heb nu 't room-setpoint ff naar beneden gezet, de WP schakelt uit en bij verhogen setpoint weer in *O* !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:09:
[...]

Ik heb wat zitten debuggen (wat is daarvoor 't handigste? deze functie werkt me zo giga veel variabelen??).
ik heb na elke variabele die variabele maar naar flow.set geschreven zoals:
flow.set("BB_Force_DHW_active", Force_DHW_active);

Het blijkt dat Force_DHW_active op 1 stond. Hoe die daar precies opgekomen is weet ik niet. Ik heb wel een x via de scheduler Force DHW commando gegeven en uit de flow haal ik ook dat de variabele Force_DHW_active alleen vanuit de scheduler gezet wordt. Na een cycle zou die weer naar 0 moeten maar mogelijk heb ik toen iets onderbroken? Ik heb deze variabele nu handmatig uit de global context gehaald en nu zie ik in elk geval dat de functie niet afbreekt na:

code:
1
2
3
4
5
if ((F_RTC_F1_power_state == 0 && F_RTC_F2_OM_state == 0) || Operating_Mode === undefined || Operating_Mode==1 || Operating_Mode==5 || Operating_Mode==7 || Operating_Mode==8 || Sterilization_active == 1 || Force_DHW_active == 1 || SolarFunction_active == 1)     //  First IF
        {   
            global.set('F_RTC.on_off_status',undefined,"file");
            return null;
        }

Ik heb nu 't room-setpoint ff naar beneden gezet, de WP schakelt uit en bij verhogen setpoint weer in *O* !
Ja, dat zou kunnen.
De scheduler (sterilisatie) schakelt een aantal dingen automatisch.
Zet dhw modus aan
Zet force dhw aan.
Zet sterilisatie aan

Als het setpoint bereikt is, draait die dat weer terug.

Als halverwege iets ontbreekt, dan is de afwikkeling niet netjes gegaan dus.

Ik zal hier straks dan naar kijken of ik de logica wat robuster kan maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Fijn dat het nu weer werkt.
Even die twee knopjes in de gaten houden op home
Forcefull dhw / force sterilisatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Ik denk dat ik al weet waar het door komt. Het aan blijven van DHW/Sterilisatie toggle.

De logica kijkt of de temperatuur bereikt is van sterilisatie. Als die bereikt is, dan worden de toggles weer terug gezet.

De afgelopen dagen is het koud geweest, en bij mij is in ieder geval het voorgekomen dat de run niet heeft geleid tot het bereiken van de sterilisatie temperatuur. Dus zijn de toggles blijven hangen..

Ik ga de logica anders maken.

• edterbak
ik zal het op basis van een timer doen. Zo werkt het altijd, tenzij handmatig onderbroken

TOP71 Sterilization_Max_Time 60 Minutes

Goed idee zo?

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:39:
@blb4
Ik denk dat ik al weet waar het door komt. Het aan blijven van DHW/Sterilisatie toggle.

De logica kijkt of de temperatuur bereikt is van sterilisatie. Als die bereikt is, dan worden de toggles weer terug gezet.

De afgelopen dagen is het koud geweest, en bij mij is in ieder geval het voorgekomen dat de run niet heeft geleid tot het bereiken van de sterilisatie temperatuur. Dus zijn de toggles blijven hangen..

Ik ga de logica anders maken.
Aha, ja, dat heb ik ook laatst gezien dat de sterilisatie run tot 62 graden kwam. Op zich ook wel opmerkelijk, staat op ‘t lijstje ‘nog eens induiken als ik verder niets te doen heb en toch wat wil doen’.

Ik denk dat een timer goed als achtervang kan werken; die waardes weer terugzetten na een tijdsduur waarop die acties zeker klaar moeten zijn.

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:45:
ik zal het op basis van een timer doen. Zo werkt het altijd, tenzij handmatig onderbroken

TOP71 Sterilization_Max_Time 60 Minutes

Goed idee zo?
Staat TOP71 bij jou op 60? Welke sterilisatietemperatuur heb jij dan ingesteld? Ik heb 65 ⁰C/10 min.

• edterbak
Zo heb ik het gezet.
code:
1
2
3
TOP69   Sterilization_State 0   Inactive
TOP70   Sterilization_Temp  62  °C
TOP71   Sterilization_Max_Time  60  Minutes

Ik denk dat de toggle ook niet handig is.
Intern heeft TOP69 soms een 1, deze gaat automatisch weer naar 0 na een tijdje.
Ik denk dat ik deze gewoon moet overnemen :D :D ... soms is het niet zo ingewikkeld

[Voor 41% gewijzigd door edterbak op 21-03-2023 10:47]

• edterbak

:+ :+ :+

Een of andere muppet heeft kennelijk niet de informatie doorgelust naar het dashboard
(most likely candidate for the muppet.. 99.9% me)

[Voor 16% gewijzigd door edterbak op 21-03-2023 10:50]

• blb4
  • Nu online
Uiteindelijk weten de muppets de kabouters toch te temmen :+

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben even uit de lucht geweest, ivm overlijden van mijn schoonmoeder. Maar inmiddels ook weer bij, op de laatste beta. Het goede nieuws is; geen problemen gehad de afgelopen weken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:05:
Ben even uit de lucht geweest, ivm overlijden van mijn schoonmoeder. Maar inmiddels ook weer bij, op de laatste beta. Het goede nieuws is; geen problemen gehad de afgelopen weken :)
Oh naar. Hartelijk gecondoleerd man.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:05:
Gecondoleerd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44
Gecondoleerd kerel

Jij brand ik blus! pvoutput

• gerard053
@edterbak Ik merk bij deze temperaturen dat de WP een tijd uitgaat. Met opstarten wordt water rondgepompt wat behoorlijk is afgekoeld. De RTC correctie knalt naar de +10C (default setting hier en niet gewijzigd) terwijl SoftStart -5C corrigeert waardoor de compressor alsnog flink optoert, althans dat is wat zie. Heb de RTC functie eens uitgezet tijdens zo'n opstart cyclus en dan lijkt de overshoot minder te zijn (is mijn indruk). Vervolgens na 5 minuten de RTC weer geactiveerd.

Ik kan natuurlijk de custom setting veranderen naar een lager getal maar over de default +10C stap zal toch zijn nagedacht?

Zou het even negeren van de RTC tijdens het aanlopen nuttige functionaliteit kunnen zijn?

• edterbak
gerard053 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:04:
@edterbak Ik merk bij deze temperaturen dat de WP een tijd uitgaat. Met opstarten wordt water rondgepompt wat behoorlijk is afgekoeld. De RTC correctie knalt naar de +10C (default setting hier en niet gewijzigd) terwijl SoftStart -5C corrigeert waardoor de compressor alsnog flink optoert, althans dat is wat zie. Heb de RTC functie eens uitgezet tijdens zo'n opstart cyclus en dan lijkt de overshoot minder te zijn (is mijn indruk). Vervolgens na 5 minuten de RTC weer geactiveerd.

Ik kan natuurlijk de custom setting veranderen naar een lager getal maar over de default +10C stap zal toch zijn nagedacht?

Zou het even negeren van de RTC tijdens het aanlopen nuttige functionaliteit kunnen zijn?
Hoi

Zou het kunnen zijn dat je deze toggle aan hebt staan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:40
Goedenavond allen,

Ik draai het mooie programma versie 22 stable.
Nu wil ik de force sterilization proberen. Maar als ik die aanzet gebeurd er niks. In de log staat: MQTT Command: SetForceSterilization: 1 (unknown)
Doe ik iets fout? Moet ik soms nog iets aanzetten in de panasonic?

Gr Bas

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:49:
[Afbeelding]

:+ :+ :+

Een of andere muppet heeft kennelijk niet de informatie doorgelust naar het dashboard
(most likely candidate for the muppet.. 99.9% me)
Moet deze trouwens wel naar 't dashboard? Er zit volgens mij nu geen sterilisation state op 't dashboard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
weert14 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:47:
Goedenavond allen,

Ik draai het mooie programma versie 22 stable.
Nu wil ik de force sterilization proberen. Maar als ik die aanzet gebeurd er niks. In de log staat: MQTT Command: SetForceSterilization: 1 (unknown)
Doe ik iets fout? Moet ik soms nog iets aanzetten in de panasonic?

Gr Bas
Welke operation mode staat de WP? Hij moet op een mode inclusief DHW staan. Mogelijk dat @edterbak dit ook nog eens op z'n todo lijstje kan zetten (8> . b.v. Als je force sterilization aanzet terwijl OM zonder DHW is dat dit dan geweigerd wordt of een popup met vraag of operation mode veranderd moet worden oid..... @edterbak, zal ik dit op Github melden?

• weert14
blb4 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Welke operation mode staat de WP? Hij moet op een mode inclusief DHW staan. Mogelijk dat @edterbak dit ook nog eens op z'n todo lijstje kan zetten (8> . b.v. Als je force sterilization aanzet terwijl OM zonder DHW is dat dit dan geweigerd wordt of een popup met vraag of operation mode veranderd moet worden oid.....
Staat op heat + dhw.

• blb4
  • Nu online
Da's vreemd. Ik was ook wel weer eens toe aan een legionella run dus net op deze manier gestart. Werkt bij mij wel, hij is nu bezig met die run.

• weert14
blb4 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Da's vreemd. Ik was ook wel weer eens toe aan een legionella run dus net op deze manier gestart. Werkt bij mij wel, hij is nu bezig met die run.
Het klopt wel dat er Unknown bij staat bij mij?
MQTT Command: SetForceSterilization: 1 (unknown)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
weert14 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:13:
[...]

Het klopt wel dat er Unknown bij staat bij mij?
MQTT Command: SetForceSterilization: 1 (unknown)
bij mij ook. Ook nog een klein bugje :).

21/03 20:56:40 - MQTT Command: SetForceSterilization: 1 (unknown)

• gerard053
edterbak schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Hoi

Zou het kunnen zijn dat je deze toggle aan hebt staan?
[Afbeelding]
Nee, deze toggle staat niet aan bij mij. Ik zie momenteel de RTC correctie op +10C staan.
Dit zou dus niet moeten kunnen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Mijn handen jeuken al... hehe
Binnenkort hoop ik weer actief te worden.

Die unknown moet je niet te veel waarde aan hechten. Daar wou ik de bron voor het mqtt commando mee tonen en is niet overal geïmplementeerd.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.1 , NRflow v 22.06 beta , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant"

• edterbak
blb4 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Welke operation mode staat de WP? Hij moet op een mode inclusief DHW staan. Mogelijk dat @edterbak dit ook nog eens op z'n todo lijstje kan zetten (8> . b.v. Als je force sterilization aanzet terwijl OM zonder DHW is dat dit dan geweigerd wordt of een popup met vraag of operation mode veranderd moet worden oid..... @edterbak, zal ik dit op Github melden?
Nee, ik denk dat het beter is om een popup te genereren ipv automatisch dingen te doen.
Sterilization toggle zit op het zelfde blad als operation mode in te stellen.

• edterbak
Ik ben bezig met solar functie.
De functie werkt al even niet juist. Inmiddels zie ik nu wel weer grafiekjes die bij 0 kWh beginnen.
Ik heb net alle variabelen hernoemd.
Ik ga dan verder met het herschrijven van de logica. De logica is wat bulky

• edterbak
gerard053 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:04:

O wacht.
Als ik het goed lees.
De kamer temperatuur is dus zo laag gezakt dat de -x/+10 grens overschreden wordt.
Kun je de getallen aangeven welke je hebt ingesteld? screenshot is ook goed.

Maar wat je zegt is juist.
Het doel van dit deel van de RTC functie met -x/+10 is als het ware een booster functie. Voor sommigen is die +1 +2 +3 niet voldoende om het huis snel genoeg op temperatuur te krijgen. Daarom is die +10 toegevoegd.
In het geval dat deze dus aangesproken wordt, gaat de pomp wat harder werken uiteraard.
En zoals je aangeeft, dat gaat inderdaad in tegen de softstart functie. Heeft ook niet zo veel zin omdat je dan juist wil dat de pomp harder zijn best doet.

Ik denk niet dat over deze situatie nagedacht is tezamen.

Voor nu zou ik gewoon de custom grens aanpassen naar beneden. Daar wil je eignelijk geen gebruik van maken als ik je goed begrijp. Gewoon aanpassen.

Eventueel kan ik de logica van softstart aanpassen dat de onderste grens (+3 ) bepaalt of softstart actief is of niet.

• blb4
  • Nu online
edterbak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Nee, ik denk dat het beter is om een popup te genereren ipv automatisch dingen te doen.
Sterilization toggle zit op het zelfde blad als operation mode in te stellen.
Die toggle staat op de home page en op de setting page. Op de settings page staat er een tooltip:
"Forces sterilization cycle (operating mode should be set first to include DHW mode (operation mode 3, 4, 5 or 6) to function)"

Die staat op de Home page niet.

• edterbak
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Die toggle staat op de home page en op de setting page. Op de settings page staat er een tooltip:
"Forces sterilization cycle (operating mode should be set first to include DHW mode (operation mode 3, 4, 5 or 6) to function)"

Die staat op de Home page niet.
Punt voor verbetering :) Helder.

• weert14
Zou het zin hebben om alle Flows enzo te verwijderen en opnieuw te importeren om de Force sterilization werkend te krijgen?

• blb4
  • Nu online
weert14 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:49:
Zou het zin hebben om alle Flows enzo te verwijderen en opnieuw te importeren om de Force sterilization werkend te krijgen?
Dat kan helpen maar mogelijk ook niet omdat global.context data dan bewaard blijft. Bij mij hielp 't door 1 waarde (Force_DHW_active) uit de global context te deleten. Die stond op 1 en was niet meer door de flow op 0 gezet.

[Voor 7% gewijzigd door blb4 op 22-03-2023 16:16]

• weert14
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Dat kan helpen maar mogelijk ook niet omdat global.context data dan bewaard blijft. Bij mij hielp 't door 1 waarde (Force_DHW_active) uit de global context te deleten. Die stond op 1 en was niet meer door de flow op 0 gezet.
uhh oke, waar doe ik dat? :P

• gerard053
edterbak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:58:
[...]

O wacht.
Als ik het goed lees.
De kamer temperatuur is dus zo laag gezakt dat de -x/+10 grens overschreden wordt.
Kun je de getallen aangeven welke je hebt ingesteld? screenshot is ook goed.

Maar wat je zegt is juist.
Het doel van dit deel van de RTC functie met -x/+10 is als het ware een booster functie. Voor sommigen is die +1 +2 +3 niet voldoende om het huis snel genoeg op temperatuur te krijgen. Daarom is die +10 toegevoegd.
In het geval dat deze dus aangesproken wordt, gaat de pomp wat harder werken uiteraard.
En zoals je aangeeft, dat gaat inderdaad in tegen de softstart functie. Heeft ook niet zo veel zin omdat je dan juist wil dat de pomp harder zijn best doet.

Ik denk niet dat over deze situatie nagedacht is tezamen.

Voor nu zou ik gewoon de custom grens aanpassen naar beneden. Daar wil je eignelijk geen gebruik van maken als ik je goed begrijp. Gewoon aanpassen.

Eventueel kan ik de logica van softstart aanpassen dat de onderste grens (+3 ) bepaalt of softstart actief is of niet.
Dit is momenteel mijn Home screen.

Met een kamertemperatuur van 19C wordt nu +10C correctie doorgevoerd.
Hieronder mijn RTC instellingen:

Met Custom settings en Incremental setpoints kan ik wel spelen met de RTC correctiewaarde. Maar eigenlijk wil ik dat niet omdat dit alleen maar een tijdelijke opstart overshoot is. Voor een structureel te lage kamertemperatuur wil je wel langer meer gas geven is mijn idee. Overigens gebruik ik nog de Pana controller waarvan ik weet dat de resolutie ruk is. Dit helpt natuurlijk ook niet.

Voor mij mag RTC correctie wel even tijdelijk uitgeschakeld worden bij het opstarten van de WP om de overshoot te beperken. Zien anderen dit ook zo?

• blb4
  • Nu online
weert14 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:35:
[...]

uhh oke, waar doe ik dat? :P
Oeps…. Als je naar de NodeRed flow gaat dan kan je rechts bovenin Context data kiezen. Dan komt er op de plek waar meestal debug data staat wat anders, nl node, flow en Global. Als je dan bij Global ff op ‘t sync symbool clicks krijg je alle variabelen te zien die worden opgeslagen (in memory of in file). Zoek deze waarde, die kan je dan vervolgens deleten.

• edterbak
gerard053 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:33:
[...]

Dit is momenteel mijn Home screen.

[Afbeelding]

Met een kamertemperatuur van 19C wordt nu +10C correctie doorgevoerd.
Hieronder mijn RTC instellingen:

[Afbeelding]

Met Custom settings en Incremental setpoints kan ik wel spelen met de RTC correctiewaarde. Maar eigenlijk wil ik dat niet omdat dit alleen maar een tijdelijke opstart overshoot is. Voor een structureel te lage kamertemperatuur wil je wel langer meer gas geven is mijn idee. Overigens gebruik ik nog de Pana controller waarvan ik weet dat de resolutie ruk is. Dit helpt natuurlijk ook niet.

Voor mij mag RTC correctie wel even tijdelijk uitgeschakeld worden bij het opstarten van de WP om de overshoot te beperken. Zien anderen dit ook zo?
Niet vervelend bedoeld. Maar ik ga de functie niet aanpassen hiervoor.
Het probleem waar je hoofdzakelijk last van hebt is de slechte temperatuur uitlezing. Als je de uitlezing een resolutie heeft van 1C, dan hebben de settings in je screenshot geen zin.

Je zou op zijn tenminste dan deze instellingen moeten gebruiken.

+3 > -3
+2 > -2
+1 > -1
-1 > +1
-2 > +2
-3 > +3

-5 > +10

Een setpoint instellen op 21.3C heeft ook niet zoveel toegevoegde waarde. De kamerthermostaat meet 21, 22 of 23 Alles tussen 21.0 en 21.5 geeft het zelfde resultaat. Kun kunt alleen de afronding nu gebruiken om mee te spelen.
SP > PV (dT) of volluit geschreven: setpoint > processvalue (temperatuurverschil)
21.1 > 19 (dT = -2.1) = over de +2.0 range
21.1 > 20 (dT = -1.1) = over de +1.0 range
21.1 > 21 (dT = -0.1) = binnen de +/- 0.5 range
21.1 > 22 (dT = +0.9) = onder de -0.5 range
21.1 > 23 (dT = +1.9) = onder de -1.5 range
---------------------------
21.5 > 19 (dT = -2.5) = over de +2.0 range
21.5 > 20 (dT = -1.5) = over de +1.0 range
21.5 > 21 (dT = -0.5) = binnen de +/- 0.5 range
21.5 > 22 (dT = +0.5) = onder de -0.5 range
21.5 > 23 (dT = +1.5) = onder de -1.5 range

Om de RTC functie te gebruiken, heb je echt een nauwkeurigere thermostaat nodig. :/

Door het zo uit te schrijven zie ik gelijk waarom je die +10 graden om je oren krijgt.
Als de kamertemperatuur 19C is (wat je aangaf te zien)
21.3 > 19 (dT = -2.3) = over de +2.0 range, en meteen ook over de +10 range

[Voor 5% gewijzigd door edterbak op 22-03-2023 19:31]

• gerard053
edterbak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Niet vervelend bedoeld. Maar ik ga de functie niet aanpassen hiervoor.
Het probleem waar je hoofdzakelijk last van hebt is de slechte temperatuur uitlezing. Als je de uitlezing een resolutie heeft van 1C, dan hebben de settings in je screenshot geen zin.

[Afbeelding]

Je zou op zijn tenminste dan deze instellingen moeten gebruiken.

+3 > -3
+2 > -2
+1 > -1
-1 > +1
-2 > +2
-3 > +3

-5 > +10

Een setpoint instellen op 21.3C heeft ook niet zoveel toegevoegde waarde. De kamerthermostaat meet 21, 22 of 23 Alles tussen 21.0 en 21.5 geeft het zelfde resultaat. Kun kunt alleen de afronding nu gebruiken om mee te spelen.
SP > PV (dT) of volluit geschreven: setpoint > processvalue (temperatuurverschil)
21.1 > 19 (dT = -2.1) = over de +2.0 range
21.1 > 20 (dT = -1.1) = over de +1.0 range
21.1 > 21 (dT = -0.1) = binnen de +/- 0.5 range
21.1 > 22 (dT = +0.9) = onder de -0.5 range
21.1 > 23 (dT = +1.9) = onder de -1.5 range
---------------------------
21.5 > 19 (dT = -2.5) = over de +2.0 range
21.5 > 20 (dT = -1.5) = over de +1.0 range
21.5 > 21 (dT = -0.5) = binnen de +/- 0.5 range
21.5 > 22 (dT = +0.5) = onder de -0.5 range
21.5 > 23 (dT = +1.5) = onder de -1.5 range

Om de RTC functie te gebruiken, heb je echt een nauwkeurigere thermostaat nodig. :/

Door het zo uit te schrijven zie ik gelijk waarom je die +10 graden om je oren krijgt.
Als de kamertemperatuur 19C is (wat je aangaf te zien)
21.3 > 19 (dT = -2.3) = over de +2.0 range, en meteen ook over de +10 range
Helder, ga wat settings aanpassen (y)

• edterbak
gerard053 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:34:
[...]

Helder, ga wat settings aanpassen (y)
Maar, weet (misschien ter geruststelling) dat dit probleem wat je nu ervaart, exact de aanleiding voor mij was om deze flow te gaan bouwen en een geschikte Tsensor aangeschaft heb.
Totale kosten: 15 euro.

;)
Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee