8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Heb de softstart net uit gezet toen er een run startte rond 14:30
/f/image/jNqX6VnPDbfBUMBjJpDHbrh6.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt aan te geven dat het gedrag in ieder geval minder volatiel is met softstart aan.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2023 16:04 ]
Ik ga dat plaatje ook jatten als je niet erg vind, om aan te geven wat het verschil kan zijn.
Ja uiteraard geen probleem.edterbak schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:21:
Okay thanks voor het testen @MikeyMan
Ik ga dat plaatje ook jatten als je niet erg vind, om aan te geven wat het verschil kan zijn.
Kan nog wel even langer testen hoor, om een beter beeld te krijgen.
Lijkt nu alleen meer op een reclamespot voor 'keep running' dan voor 'softstart'
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2023 16:24 ]
Ik zet zelf straks ook SS uit. en kijken tot 21h wat er gebeurt.
Mooie benchmark
Okay. En dan het daarna weer terug regelen met QM 3, dat gebeurt eigenlijk slecht begrijp ik. Correct?Maarten69 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:59:
[...]
Omdat dat te laat is. Als je met QM 0 wacht tot start vliegt de freq al naar hogere regionen.
Ik zet bij einde run dus de QM klaar op 3.
Nee hoor. Als niet nodig is, dan gooi ik het niet om.Pas aan waar nodig hoor. Ik weet het niet meer 100% zeker.
Geen excuses nodig hoor.Sorry dat ik tijdje afwezig ben, heb het erg druk momenteel.
Ik lees wel dagelijks mee om bij te blijven, maar ik zie dat het prima gaat zonder mij
Ik ga alleen niet zo snel als jij.
/f/image/0NIvip309RhPHXlFqIXFdJz5.png?f=fotoalbum_large)
Maar het is gewoon wat volatieler. Als die kortere run langer was gebleven, door softstart, had ie wellicht direct over gegaan in de tweede run.
Vreemde is wel dat ie korter op hoger toerental blijft hangen dan met correctie.
[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2023 19:47 ]
Dan denk ik dat we moeten gaan pratenedterbak schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:43:
[...]
Ik denk dat het geen verschil oplevert, -5 vs -3. Bij mij heb ik sinds deze aanpassingen, de laatste versie een week ofzo, geen korte runs meer gehad..
Ik zou het pas aanpassen (of er wat voor maken), als je ook daadwerkelijk een uitval hebt gehad. Dan praten we verder
Ik heb de -3 aangepast naar -5, (wel nog met een message delay van 20sec, wat dan wellicht teveel is), maar dan krijg ik wel start/stops. Meteen de eerste was raak. Maar goed... dat komt wellicht door de message delay. De 20sec was niet bedoeld voor de -5, maar ben ik vergeten terug te zetten.
@edterbak: Is het voor jou interessant als ik nog wat extra ga testen met de originele waardes? Wat mij betreft geen enkel probleem om wat dingen te proberen als dat jou kan helpen bij de ontwikkeling.
Hier de laatste run:
/f/image/UIyJFwmAB2yZmodin1fVEFF4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door wasgezellig op 23-02-2023 20:05 ]
Hij blijft bij mij altijd aan 't begin toch wel lang op redelijk hoge frequentie hangen. Waar zou ik aan moeten sleutelen om sneller af te bouwen? Ik moet zeggen dat ik fase 1 nog niet helemaal goed begrijp dus ook de advanced waarden niet.
/f/image/oLhPNgtpKYNotsQ9lL4hVltq.png?f=fotoalbum_large)
Verder zie ik nog wel ook een rare optelling tot 't setpoint; 35 - 0.25 = 37??:
/f/image/yY0reyZMsYu7joQxEfdDB6Q1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door blb4 op 23-02-2023 20:27 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Kijk. Helder. (excuus niet nodig hoor)wasgezellig schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:03:
[...]
Dan denk ik dat we moeten gaan praten. Ik ben het helemaal met jou eens dat je het eigenlijk pas moet aanpassen als het fout gaat, mijn excuus
. Op basis van de runs die ik eerder heb gezien wist ik eigenlijk al zeker dat -5 in mijn geval nooit (of zeer zelden) nodig gaat zijn, vandaar meteen de aanpassing naar -3.
Ik heb de -3 aangepast naar -5, (wel nog met een message delay van 20sec, wat dan wellicht teveel is), maar dan krijg ik wel start/stops. Meteen de eerste was raak. Maar goed... dat komt wellicht door de message delay. De 20sec was niet bedoeld voor de -5, maar ben ik vergeten terug te zetten.
@edterbak: Is het voor jou interessant als ik nog wat extra ga testen met de originele waardes? Wat mij betreft geen enkel probleem om wat dingen te proberen als dat jou kan helpen bij de ontwikkeling.
Hier de laatste run:
[Afbeelding]
Vraagje. Wat voor settings heb je bij heishamon. doorgeeft tijd. bij mij staat dat op 5/300 nu.
Die phase 1 message delay is denk ik inderdaad te hoog. Ik zou zelf -5C / 0sec eens willen zien.
Als dat werkt, is dat nuttig te weten. Dan kan dit als default waarde prima zijn namelijk.
Thanks voor het testen allemaal !!!
Ik heb rond 17h de softstart uitgezet.
Maar de run ging door tot lang... hahaha.
Dit ziet er niet heel positief uit voor de softstart functie. Ik kan misschien wel zonder werken zo lijkt.

:fill(white):strip_exif()/f/image/8DkYlsQlfI1VWeHS4DeTq4Rz.png?f=user_large)
Ik begrijp je grafiekje niet.blb4 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:16:
Hier loopt 't ook allemaal wel goed volgens mij. Ook in mijn grafiek mooi de afbouw in fase 3 te zien.
Hij blijft bij mij altijd aan 't begin toch wel lang op redelijk hoge frequentie hangen. Waar zou ik aan moeten sleutelen om sneller af te bouwen? Ik moet zeggen dat ik fase 1 nog niet helemaal goed begrijp dus ook de advanced waarden niet.
[Afbeelding]
Verder zie ik nog wel ook een rare optelling tot 't setpoint; 35 - 0.25 = 37??:
[Afbeelding]
Je ziet dat SS correctie beweegt, gaat naar -5 > -3 etc...
Maar het setpoint blijft volledig strak. Die gaat niet naar beneden.
Heb je een ondergrens in [settings] tab aangegeven? "Heat water temperature limits" > "Minimum temp. 37C"
Aaaaghhhhhedterbak schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:31:
[...]
Ik begrijp je grafiekje niet.
Je ziet dat SS correctie beweegt, gaat naar -5 > -3 etc...
Maar het setpoint blijft volledig strak. Die gaat niet naar beneden.
Heb je een ondergrens in [settings] tab aangegeven? "Heat water temperature limits" > "Minimum temp. 37C"

/f/image/SoP7byn56PUrTeiYqPK8gVW7.png?f=fotoalbum_large)
Inmiddels waarden aangepast
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
blb4 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:45:
[...]
Aaaaghhhhh. Ik heb met die waardes zitten klooien toen ik de boiler aan 't installeren was. Heat en DHW is blijkbaar wat anders.... zucht
![]()
[Afbeelding]
Inmiddels waarden aangepast
Ik kijk wel uit. Ik blijf lekker zitten...MikeyMan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:48:
@edterbak maar eigenlijk heb je het dan over de keep running?

/f/image/GCh99COsiatS0ImHpzMEHwfL.png?f=fotoalbum_large)
Nu geen korte runnetjes gezien zonder softstart...
Maar hij is ook niet echt lekker teruggetoerd.
Heb nu SS weer aan gezet, en limits op -2/+2 gezet.
[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 24-02-2023 08:37 ]
Om 8:30 uur de pomp aangezet na een nacht helemaal uit. Tbuiten is 0C en de WP moet flink aan de bak. Om 10:00 de 1e DF en nadat de compressor weer start op 47Hz toert deze stapsgewijs af naar 34 Hz en 39 Hz, op naar de 2e DF om 11:37. Vanaf dat moment rustiger gedrag.
Ik vind de compressor nogal hard optoeren; zou dit rustiger kunnen met bijvoorbeeld een tijdje QM3 aan? Met de WP hard laten werken werk je eerder naar een DF punt toe denk ik.
Zorgt de 11:00 SS Setpoint verhoging ervoor dat de kabouters de compressor laten optoeren? Had dit met een andere SS instelling voorkomen kunnen worden en wellicht ook de 2e DF later gehad?
/f/image/ZOu8W56Ii45166dVPCHSB7dY.png?f=fotoalbum_large)
Komende dagen kouder weer met vast en zeker meer DF’s. Nog suggesties om wat te testen?
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Geen flauw idee. Waarom vraag je dat aan mij . Hahaha .MikeyMan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:21:
Euh he....?
[Afbeelding]
Wat gebeurt hier dan ineens?
Maar weet je wat WAR en rtc deden toen?
Vreemd plaatje.
Was er een sensor voor rtc of war ineens kwijt?
Heb veel deploys gedaan ivm die evohome api. Zou kunnen dat dat dwars zat. Die stond nog open volgens mij?edterbak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:35:
[...]
Geen flauw idee. Waarom vraag je dat aan mij . Hahaha .
Maar weet je wat WAR en rtc deden toen?
Vreemd plaatje.
Was er een sensor voor rtc of war ineens kwijt?
Dank!gerard053 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:31:
Heb een run gemaakt zonder QM.
Om 8:30 uur de pomp aangezet na een nacht helemaal uit. Tbuiten is 0C en de WP moet flink aan de bak. Om 10:00 de 1e DF en nadat de compressor weer start op 47Hz toert deze stapsgewijs af naar 34 Hz en 39 Hz, op naar de 2e DF om 11:37. Vanaf dat moment rustiger gedrag.
Ik vind de compressor nogal hard optoeren; zou dit rustiger kunnen met bijvoorbeeld een tijdje QM3 aan? Met de WP hard laten werken werk je eerder naar een DF punt toe denk ik.
Zorgt de 11:00 SS Setpoint verhoging ervoor dat de kabouters de compressor laten optoeren? Had dit met een andere SS instelling voorkomen kunnen worden en wellicht ook de 2e DF later gehad?
[Afbeelding]
Komende dagen kouder weer met vast en zeker meer DF’s. Nog suggesties om wat te testen?
Nee. Met koud weer goed je van mij niet te testen. Vooral genieten van de warmte.
De beste instelling kan voor jou best zijn quietmode aan.
Die functie/addon heb ik denk ik deels gesloopt. Daar ga ik aan werken om het te snappen en te fixen.
Ik ben nu alleen moe, dus ik kijk even morgen aan.
Nee, ho... Wacht.gerard053 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:31:
Heb een run gemaakt zonder QM.
[Afbeelding]
Je runtime van 15m zou ik 1h zetten.
De afbouw van de correctie is waar je last van hebt zie ik.
En zet de phase3 delay maar op 30minuten
Settings veranderd zoals je aangaf. Ik hou het in de gatenedterbak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:50:
[...]
Nee, ho... Wacht.
Je runtime van 15m zou ik 1h zetten.
De afbouw van de correctie is waar je last van hebt zie ik.
En zet de phase3 delay maar op 30minuten
/f/image/xfAFio3OoBZmZZKMPwMJ38Ke.png?f=fotoalbum_large)
Nee, lijkt mij niet. Hoe heb je dat voor elkaar dan. haha..gerard053 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:28:
@edterbak : hoort dit zo? Bij mij gaat Heat pump power indicator na een tijdje op uit terwijl de pomp loopt.
[Afbeelding]
De pomp draait wel gewoon? Niks aan het handje?
Even afwachten anders. Het zou ieder half uur (ongeveer) moeten worden geüpdatet.
Dat 1h is misschien wat ruim, en zou minder mogen. Eerst maar kijken of het nu beter werkt met deze settinggerard053 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:21:
[...]
Settings veranderd zoals je aangaf. Ik hou het in de gaten
Om uit te leggen waarom ik dit zeg.. Ik ben geen heilige, of helder ziende.
Ik kijk naar je grafiek.
/f/image/lHHJ69eWVyFVdwMt2pgbl8j3.png?f=fotoalbum_large)
De SoftStart functie heb je ingesteld op 15 minuten.
NA deze 15 minuten, gaat de functie de huidige correctie afbouwen. Je hebt bij instellingen staan dat hij dat met 1 graad per 15 minuten doet. Dan gaat hij dus 1c richting 0 correctie. .
In de grafiek is de groene lijn het setpoint.
Toutlet (Taanvoer) is lichtblauw.
Je ziet in setpoint bij de twee rechter pijltjes boven Ta uitkomen. Dat is de reden dat de pomp harder gaat werken.
Door er voor te zorgen dat het setpoint net onder Ta blijft, gaat hij niet optoeren.
Hoe kun je dat in jouw geval realiseren:
Door de functie langer zijn werk te laten doen, en dat de afbouw meer naar achteren schuift,
of door het afbouwen niet 1C per 15 minuten te doen, maar langzamer
Dat is wat ik uit de grafiek haal. KUn je zelf ook
WP doet het gewoon, geen idee hoe dit zit. Heb nu het schuifje nogmaals op aan gezet en het is blauw. We gaan het zien.edterbak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:54:
[...]
Nee, lijkt mij niet. Hoe heb je dat voor elkaar dan. haha..
Even afwachten anders. Het zou ieder half uur (ongeveer) moeten worden geüpdatet.
Jij haalt als expert de details aan. Ik had nog niet exact zo begrepen wat de diverse settings en parameters doen. Heb dan ook zo ongeveer alles op default laten staan en probeer het uit.edterbak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:05:
@gerard053
Om uit te leggen waarom ik dit zeg.. Ik ben geen heilige, of helder ziende.helaas.
Ik kijk naar je grafiek.
[Afbeelding]
De SoftStart functie heb je ingesteld op 15 minuten.
NA deze 15 minuten, gaat de functie de huidige correctie afbouwen. Je hebt bij instellingen staan dat hij dat met 1 graad per 15 minuten doet. Dan gaat hij dus 1c richting 0 correctie. .
In de grafiek is de groene lijn het setpoint.
Toutlet (Taanvoer) is lichtblauw.
Je ziet in setpoint bij de twee rechter pijltjes boven Ta uitkomen. Dat is de reden dat de pomp harder gaat werken.
Door er voor te zorgen dat het setpoint net onder Ta blijft, gaat hij niet optoeren.
Hoe kun je dat in jouw geval realiseren:
Door de functie langer zijn werk te laten doen, en dat de afbouw meer naar achteren schuift,
of door het afbouwen niet 1C per 15 minuten te doen, maar langzamer
Dat is wat ik uit de grafiek haal. KUn je zelf ook
Maar jouw uitleg hiervan helpt mij weer verder om te snappen wat SS doet. (had meer het idee dat de aanpassing van het setpoint zou afhangen van de stijging van Toutlet. Waarom? zo deed ik het ook handmatig

Het schuifje is inmiddels weer optisch uitedterbak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:54:
[...]
Nee, lijkt mij niet. Hoe heb je dat voor elkaar dan. haha..

Precies. daarom doe ik het ook.gerard053 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:19:
[...]
Jij haalt als expert de details aan. Ik had nog niet exact zo begrepen wat de diverse settings en parameters doen. Heb dan ook zo ongeveer alles op default laten staan en probeer het uit.
Maar jouw uitleg hiervan helpt mij weer verder om te snappen wat SS doet.
Wat jij beschrijft is de situatie wanneer de functie daadwerkelijk aan staat. Werkt.(had meer het idee dat de aanpassing van het setpoint zou afhangen van de stijging van Toutlet. Waarom? zo deed ik het ook handmatig)
Maar de duration stond op 15 m.
Daarna gaat de functie stoppen met werken, en gaat deze afbouwen naar 0 correctie.
Niet in 1x een grote stap van -4 naar 0 (dat was pre 22.05 zo) Nu gaat het in stapjes.
En als je kijkt in de lijn, en de tijd, dan zie je dat de compressor al veel langer aan is dan 15 minuten, dus al lang aan het afbouwen
Ik ben aan het uittekenen wat er nu de bedoeling is en hoe de lijntjes horen te lopen, en wat de logica is.
De huidige versie is way too complex. Dit is het resultaat van toevoeging op toevoeging. Tijd om wat te compactere dacht ik.
Om het simpeler te maken dus het volgende getekend en bedacht. En nu even sparren.
:strip_exif()/f/image/duDTBNJ59uxkAjfSIhVQ5dh8.jpg?f=fotoalbum_large)
In bovenstaande plaatje, zijn er slechts 2x een schakelmoment.
Aan het begin en einde van case 1, bij QM_End en SS_End.
Signaal bronnen:
A QM functie toggle aan/uit
B Panasonic scheduler (mqtt)
C Node-red scheduler (flow)
D User input (GUI) (gui)
Signaal van A (toggle aan)
Case 1 niks veranderen, functie actief en werkt gelijk
Case 2 pas huidige QM aan naar 'armed_QM_value'
Signaal van A (toggle uit)
Case 1 niks veranderen. Staat al goed
Case 2 pas huidige QM aan naar 'Original_QM_value'
Signaal van B (QM functie aan en uit)
Case 1 aanpassing doorvoeren en opslaan in Original_QM_value, (popup met waarschuwing evt)
Case 2 aanpassing doorvoeren en opslaan in Original_QM_value, (popup met waarschuwing evt)
Signaal van C (QM functie aan en uit)
Case 1 aanpassing doorvoeren en opslaan in Original_QM_value, (popup met waarschuwing evt)
Case 2 aanpassing doorvoeren en opslaan in Original_QM_value, (popup met waarschuwing evt)
Signaal van D (QM functie aan en uit)
Wat je niet terug vind, is de regel dat de softstart functie uit gaat bij aanpassing waarden.
Wat is de reden dat je dit hebt geprogrammeerd? Ik zie er zelf geen reden voor, maar misschien dat je me dat kunt bijbrengen. Om evt onwetende acties te voorkomen een popup (let op: softstart Quiet Mode actief) en klaar dacht ik.
Graag je mening (en evt anderen)
/f/image/tqR1iPU9QBMPGfxKaYQ5DhUT.png?f=fotoalbum_large)
Met log:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
| 25/02 14:38:03 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:37:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation) 25/02 14:37:52 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 30 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:37:43 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed) 25/02 14:37:43 - Function SoftStart: SoftStart function end 25/02 14:37:43 - Compressor: stopped 25/02 14:37:43 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%) 25/02 14:37:42 - Function SoftStart: Correction: -4 > -4.5 °C - (STARTUP) Freq: 28Hz, SP_Final: 29.5°C, TOutput: 32.5 °C 25/02 14:37:28 - Function Pump speed: 1 25/02 14:37:04 - Function SoftStart: Correction: -4.5 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz, SP_Final: 30°C, TOutput: 33 °C 25/02 14:36:55 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 30 °C. New calculated setpoint: 30 °C 25/02 14:36:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 30 (Compare SP) 25/02 14:36:45 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 30 °C 25/02 14:36:45 - Function SoftStart: Correction: -4.75 > -4.5 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 29.5°C, TOutput: 32.5 °C 25/02 14:36:34 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4.75 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 29.3°C, TOutput: 32.25 °C 25/02 14:35:12 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:35:02 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation) 25/02 14:35:02 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:35:01 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 100 (pump speed) 25/02 14:35:01 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 29°C, TOutput: 27.5 °C 25/02 14:35:01 - Compressor: running 25/02 14:35:01 - Function Pump speed: restored to: 100 (19%) 25/02 14:32:12 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:32:02 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation) 25/02 14:32:02 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:32:02 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed) 25/02 14:32:02 - Compressor: stopped 25/02 14:32:02 - Function SoftStart: SoftStart function end 25/02 14:32:01 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%) 25/02 14:29:21 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:29:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation) 25/02 14:29:11 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:29:11 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 100 (pump speed) 25/02 14:29:11 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 22Hz, SP_Final: 29°C, TOutput: 27.25 °C 25/02 14:29:11 - Compressor: running 25/02 14:29:11 - Function Pump speed: restored to: 100 (19%) 25/02 14:26:23 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:26:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation) 25/02 14:26:13 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:26:13 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed) 25/02 14:26:13 - Compressor: stopped 25/02 14:26:12 - Function SoftStart: SoftStart function end 25/02 14:26:12 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%) 25/02 14:23:31 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:23:22 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation) 25/02 14:23:22 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:23:21 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 100 (pump speed) 25/02 14:23:21 - Compressor: running 25/02 14:23:21 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 29°C, TOutput: 27.25 °C 25/02 14:23:21 - Function Pump speed: restored to: 100 (19%) 25/02 14:07:28 - Function Pump speed: 1 25/02 14:02:51 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:02:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation) 25/02 14:02:41 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 31 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:02:40 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed) 25/02 14:02:40 - Function SoftStart: SoftStart function end 25/02 14:02:40 - Compressor: stopped 25/02 14:02:40 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%) 25/02 14:02:21 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > -3.25 °C - (STARTUP) Freq: 29Hz, SP_Final: 30.8°C, TOutput: 33.75 °C 25/02 14:02:13 - Function SoftStart: Correction: -3.25 > -2.75 °C - (STARTUP) Freq: 29Hz, SP_Final: 31.3°C, TOutput: 34.25 °C 25/02 14:02:04 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 31 °C. New calculated setpoint: 31 °C 25/02 14:01:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 31 (SoftStart) 25/02 14:01:54 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 30 °C. New calculated setpoint: 31 °C 25/02 14:01:54 - Function SoftStart: Correction: -3.75 > -3.25 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz, SP_Final: 30.8°C, TOutput: 33.75 °C 25/02 14:01:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 30 (Compare SP) 25/02 14:01:44 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 30 °C 25/02 14:01:44 - Function SoftStart: Correction: -4.75 > -3.75 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 30.3°C, TOutput: 33.25 °C 25/02 14:01:34 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4.75 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 29.3°C, TOutput: 32.25 °C 25/02 14:01:01 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:00:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation) 25/02 14:00:51 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:00:50 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 100 (pump speed) 25/02 14:00:50 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 29°C, TOutput: 30.5 °C 25/02 14:00:50 - Compressor: running 25/02 14:00:50 - Function Pump speed: restored to: 100 (19%) 25/02 13:56:30 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed) 25/02 13:56:30 - Compressor: stopped 25/02 13:56:30 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%) 25/02 13:07:28 - Function Pump speed: 1 25/02 13:00:01 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 100 (pump speed) 25/02 13:00:01 - Compressor: running 25/02 13:00:00 - Function Pump speed: restored to: 100 (19%) 25/02 12:57:24 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 12:57:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation) 25/02 12:56:47 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI) |
Aan welke knoppen kan ik nu 't beste draaien om dit weg te krijgen?
Je hebt een 7kW J, ik een 5kW J, vergelijkbaar zou ik zeggen.blb4 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:15:
Vanmiddag dit gedrag, 4 x een korte start:
[Afbeelding]
Met log:
[code]
25/02 14:38:03 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C
25/02 14:37:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation)
25/02 14:37:52 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 30 °C. New calculated setpoint: 34 °C
25/02 14:37:43 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed)
25/02 14:37:43 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/02 14:37:43 - Compressor: stopped
25/02 14:37:43 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%)
25/02 14:37:42 - Function SoftStart: Correction: -4 > -4.5 °C - (STARTUP) Freq: 28Hz, SP_Final: 29.5°C, TOutput: 32.5 °C
Met beperkte kennis van zaken: ik vergelijk met mijn log met die van jou en wat mij opvalt is je sterk gereduceerde pomp speed. Heb je deze te ver afgeknepen misschien?
Hier mijn setting:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Pn27PZRfjeO5njKzQDieVt49.png?f=user_large)
blb4 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:37:
@gerard053 heb jij vloerverwarming? Ik draai idd met een lage flow, als ik de flow hoger zet krijg in onacceptabele stromingsgeluiden. Die flow heb ik al vanaf 't begin af aan zo laag staan maar dit soort pieken heb ik niet veel gezien.
Ik heb inderdaad vloerverwarming icm radiatoren. Door de flow (op de verdelers en op de radiatoren) te begrenzen kan ik het suizen verminderen. Nu valt mij alleen nog het DF spektakel op.blb4 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:37:
@gerard053 heb jij vloerverwarming? Ik draai idd met een lage flow, als ik de flow hoger zet krijg in onacceptabele stromingsgeluiden. Die flow heb ik al vanaf 't begin af aan zo laag staan maar dit soort pieken heb ik niet veel gezien.
DF is bij mij behoorlijk onder controle door een bypass over de serie-buffer in de retour.
Je hebt t.o.v. je eerdere screenshot op de vorige blz al aan een knop gedraaid.blb4 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:15:
Vanmiddag dit gedrag, 4 x een korte start:
[Afbeelding]
Met log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 25/02 14:38:03 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:37:52 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation) 25/02 14:37:52 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 30 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:37:43 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed) 25/02 14:37:43 - Function SoftStart: SoftStart function end 25/02 14:37:43 - Compressor: stopped 25/02 14:37:43 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%) 25/02 14:37:42 - Function SoftStart: Correction: -4 > -4.5 °C - (STARTUP) Freq: 28Hz, SP_Final: 29.5°C, TOutput: 32.5 °C 25/02 14:37:28 - Function Pump speed: 1 25/02 14:37:04 - Function SoftStart: Correction: -4.5 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz, SP_Final: 30°C, TOutput: 33 °C 25/02 14:36:55 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 30 °C. New calculated setpoint: 30 °C 25/02 14:36:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 30 (Compare SP) 25/02 14:36:45 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 30 °C 25/02 14:36:45 - Function SoftStart: Correction: -4.75 > -4.5 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 29.5°C, TOutput: 32.5 °C 25/02 14:36:34 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4.75 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 29.3°C, TOutput: 32.25 °C 25/02 14:35:12 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:35:02 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation) 25/02 14:35:02 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:35:01 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 100 (pump speed) 25/02 14:35:01 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz, SP_Final: 29°C, TOutput: 27.5 °C 25/02 14:35:01 - Compressor: running 25/02 14:35:01 - Function Pump speed: restored to: 100 (19%) 25/02 14:32:12 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:32:02 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation) 25/02 14:32:02 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:32:02 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed) 25/02 14:32:02 - Compressor: stopped 25/02 14:32:02 - Function SoftStart: SoftStart function end 25/02 14:32:01 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%) 25/02 14:29:21 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:29:11 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation) 25/02 14:29:11 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:29:11 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 100 (pump speed) 25/02 14:29:11 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 22Hz, SP_Final: 29°C, TOutput: 27.25 °C 25/02 14:29:11 - Compressor: running 25/02 14:29:11 - Function Pump speed: restored to: 100 (19%) 25/02 14:26:23 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:26:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation) 25/02 14:26:13 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:26:13 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed) 25/02 14:26:13 - Compressor: stopped 25/02 14:26:12 - Function SoftStart: SoftStart function end 25/02 14:26:12 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%) 25/02 14:23:31 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:23:22 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation) 25/02 14:23:22 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:23:21 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 100 (pump speed) 25/02 14:23:21 - Compressor: running 25/02 14:23:21 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 29°C, TOutput: 27.25 °C 25/02 14:23:21 - Function Pump speed: restored to: 100 (19%) 25/02 14:07:28 - Function Pump speed: 1 25/02 14:02:51 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:02:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation) 25/02 14:02:41 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 31 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 14:02:40 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed) 25/02 14:02:40 - Function SoftStart: SoftStart function end 25/02 14:02:40 - Compressor: stopped 25/02 14:02:40 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%) 25/02 14:02:21 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > -3.25 °C - (STARTUP) Freq: 29Hz, SP_Final: 30.8°C, TOutput: 33.75 °C 25/02 14:02:13 - Function SoftStart: Correction: -3.25 > -2.75 °C - (STARTUP) Freq: 29Hz, SP_Final: 31.3°C, TOutput: 34.25 °C 25/02 14:02:04 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 31 °C. New calculated setpoint: 31 °C 25/02 14:01:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 31 (SoftStart) 25/02 14:01:54 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 30 °C. New calculated setpoint: 31 °C 25/02 14:01:54 - Function SoftStart: Correction: -3.75 > -3.25 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz, SP_Final: 30.8°C, TOutput: 33.75 °C 25/02 14:01:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 30 (Compare SP) 25/02 14:01:44 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 30 °C 25/02 14:01:44 - Function SoftStart: Correction: -4.75 > -3.75 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 30.3°C, TOutput: 33.25 °C 25/02 14:01:34 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4.75 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 29.3°C, TOutput: 32.25 °C 25/02 14:01:01 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 29 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:00:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation) 25/02 14:00:51 - *** Function Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 29 °C 25/02 14:00:50 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 100 (pump speed) 25/02 14:00:50 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 29°C, TOutput: 30.5 °C 25/02 14:00:50 - Compressor: running 25/02 14:00:50 - Function Pump speed: restored to: 100 (19%) 25/02 13:56:30 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 98 (pump speed) 25/02 13:56:30 - Compressor: stopped 25/02 13:56:30 - Function Pump speed: reduced to 98 (18%) 25/02 13:07:28 - Function Pump speed: 1 25/02 13:00:01 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 100 (pump speed) 25/02 13:00:01 - Compressor: running 25/02 13:00:00 - Function Pump speed: restored to: 100 (19%) 25/02 12:57:24 - *** Function Compare SP: New final SP calculated: Current setpont: 34 °C. New calculated setpoint: 34 °C 25/02 12:57:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 34 (SP Calculation) 25/02 12:56:47 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
Max Temp difference stond op -1. Die heb je nu op -3 staan.
Zet die weer terug op -1, en je probleem is over.
Ik zou niet gelijk OOK de delay omhoog gooien wat hier boven voorgesteld wordt, 1 ding tegelijk veranderen.
maar die -3 is 100% zeker de oorzaak.
Hoi,gerard053 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:43:
@blb4 : deze suggestie kreeg ik van @edterbak
Runtime naar 30 min om SS meer tijd te geven (bij jou zie ik 6 uur ??). Dit vertaalt zich in 1 graad aanpassing na 30 min (zie grafiek).
Misschien kun je hier ook wat mee proberen?
[Afbeelding]
Je hebt het bijna helemaal goed.
Zoals blb4 al naar hint, in je afbeelding, in de settings, waar je de 1 bij hebt gezet, dat is de tijd dat de softstart functie actief is.
Als je deze op 6 uur zet, kan dat prima.
Als je op het tandwieltje drukt, dan zie je aanvullende settings. Daar onderop in phase 3 zie je de delay die jij bedoelt. Dit is de tijd waar je op doelt.
Voorbeeld:
runtime staat op 6 uur,
phase 3 - message delay 30 min.
Dan zal na 6h 1 graad richting 0 correctie worden bewogen, en 30 minuten later nog een keer 1 graad, iedere 30 min. 1C tot dat de 0 bereikt is.
Dank, heb weer wat opgestokenedterbak schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:15:
[...]
Hoi,
Je hebt het bijna helemaal goed.![]()
Zoals blb4 al naar hint, in je afbeelding, in de settings, waar je de 1 bij hebt gezet, dat is de tijd dat de softstart functie actief is.
Als je deze op 6 uur zet, kan dat prima.
Als je op het tandwieltje drukt, dan zie je aanvullende settings. Daar onderop in phase 3 zie je de delay die jij bedoelt. Dit is de tijd waar je op doelt.
Voorbeeld:
runtime staat op 6 uur,
phase 3 - message delay 30 min.
Dan zal na 6h 1 graad richting 0 correctie worden bewogen, en 30 minuten later nog een keer 1 graad, iedere 30 min. 1C tot dat de 0 bereikt is.
Aha dat is 'm dus waarschijnlijk. Op basis van de too low (< -3) had ik 'm op -3 gezet en dat geeft dan bij mij dit gedrag. Ik heb 'm weer terug op -1 gezet.edterbak schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:07:
[...]
Je hebt t.o.v. je eerdere screenshot op de vorige blz al aan een knop gedraaid.
Max Temp difference stond op -1. Die heb je nu op -3 staan.
Zet die weer terug op -1, en je probleem is over.
Ik zou niet gelijk OOK de delay omhoog gooien wat hier boven voorgesteld wordt, 1 ding tegelijk veranderen.
maar die -3 is 100% zeker de oorzaak.
Die insteling lijkt dus niet echt een doel te dienen.
Had wel weer een MQTT blok te pakken na een update van de NAS met bijbehorende reboot.
Zooitje stond dus weer uit vannacht
Geluk bij een ongeluk dat ik rond 3 uur wakker was en het spul even bekeken heb.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| 27/02 04:00:31 - Scheduler - Power: 1 27/02 03:20:19 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc on/off) 27/02 03:20:17 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 19.7°C) 27/02 03:20:17 - Function RTC: Correction change: From 3 to -3 °C (Room actual: 19.7 °C) 27/02 03:20:17 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor FOUND and used 27/02 03:19:27 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation) 27/02 03:19:12 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI) 27/02 03:19:02 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL 27/02 03:18:27 - Function RTC: Correction change: From -3 to 3 °C (Room actual: 18 °C) 27/02 03:18:24 - Function - SoftStart Quietmode: 0 (actual level: 2) 27/02 03:18:24 - Function - RTC: 1 27/02 03:18:25 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online 27/02 03:18:23 - Function SoftStart: SoftStart function end 27/02 03:18:23 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 26 °C 27/02 03:18:19 - Function - WAR: 1 27/02 03:18:17 - Function - SoftStart: 1 27/02 03:18:16 - SYSTEM: WAR settings OK 27/02 03:18:15 - Function Solar: 1 27/02 03:18:15 - Function NightReduction: New correction: 0 °C 27/02 03:18:15 - Function NightReduction: 0 27/02 03:18:15 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL 27/02 03:18:15 - RTC: Room setpoint changed to: 18.5 °C 27/02 03:18:15 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Block all 27/02 03:18:15 - Compressor: stopped 27/02 03:18:15 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode 27/02 03:18:15 - Function Pump speed: 1 27/02 03:18:15 - SYSTEM: Start--------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------ 27/02 01:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP already 48 ------------------------------------------------------------------------------------------------ |
[ Voor 78% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2023 09:38 ]
Nuttig te weten. Dan kan die fixed op -1 straks, als dit voor iedereen het zelfde is.MikeyMan schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:37:
Vannacht getest met temp difference op -2. Dat leverde ook nog wat korte runs op van enkele minuten.
Die insteling lijkt dus niet echt een doel te dienen.
Vervelend.Had wel weer een MQTT blok te pakken na een update van de NAS met bijbehorende reboot.
Zooitje stond dus weer uit vannacht
Geluk bij een ongeluk dat ik rond 3 uur wakker was en het spul even bekeken heb.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 27/02 04:00:31 - Scheduler - Power: 1 27/02 03:20:19 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc on/off) 27/02 03:20:17 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 19.7°C) 27/02 03:20:17 - Function RTC: Correction change: From 3 to -3 °C (Room actual: 19.7 °C) 27/02 03:20:17 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor FOUND and used 27/02 03:19:27 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SP Calculation) 27/02 03:19:12 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI) 27/02 03:19:02 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL 27/02 03:18:27 - Function RTC: Correction change: From -3 to 3 °C (Room actual: 18 °C) 27/02 03:18:24 - Function - SoftStart Quietmode: 0 (actual level: 2) 27/02 03:18:24 - Function - RTC: 1 27/02 03:18:25 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online 27/02 03:18:23 - Function SoftStart: SoftStart function end 27/02 03:18:23 - Function WAR: Setpoint change: From 25 to 26 °C 27/02 03:18:19 - Function - WAR: 1 27/02 03:18:17 - Function - SoftStart: 1 27/02 03:18:16 - SYSTEM: WAR settings OK 27/02 03:18:15 - Function Solar: 1 27/02 03:18:15 - Function NightReduction: New correction: 0 °C 27/02 03:18:15 - Function NightReduction: 0 27/02 03:18:15 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL 27/02 03:18:15 - RTC: Room setpoint changed to: 18.5 °C 27/02 03:18:15 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Block all 27/02 03:18:15 - Compressor: stopped 27/02 03:18:15 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode 27/02 03:18:15 - Function Pump speed: 1 27/02 03:18:15 - SYSTEM: Start--------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------ 27/02 01:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP already 48 ------------------------------------------------------------------------------------------------
Sowieso een tip met NAS of routers (zoals ik met unifi) en andere belangrijke zaken. Nooit auto-update aanzetten. Je hebt dan automatisch gezeik.
Maar ik zal tzt hier ook wel naar kijken. Volgende release gaat over softstart+quietmode.
Jullie nog wensen mbt het gedrag van knopjes rond deze functie?
Usecases.
als je de toggle om zet, dan verwacht je dit... of dat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 27/02 07:16:05 - Compressor: running 27/02 07:15:28 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (scheduler) 27/02 07:15:28 - Scheduler - Set QuietMode: 1 27/02 07:15:05 - Compressor: stopped 27/02 07:10:20 - Compressor: running 27/02 07:09:05 - Compressor: stopped 27/02 07:08:05 - *DEFROSTING: Started 27/02 05:06:34 - *DEFROSTING: Finished 27/02 05:04:49 - Compressor: running 27/02 05:03:49 - Compressor: stopped 27/02 04:58:49 - Compressor: running 27/02 04:57:49 - Compressor: stopped |
om 07:15 schakel ik van QM3 naar QM1 maar je ziet dat hij daardoor de compressor uit zet. Lijkt mij technisch onnodig maar ik vermoed dat door de interne electronica georganiseerd wordt.
Als het door Panasonic logica komt dan ga ik liever pas van modus wisselen wanneer hij toch al stil staat
Of wellicht een mooie feature request waarbij de scheduled switch pas wordt uitgevoerd wanneer hij stil staat. Maar dan moet er ook rekening gehouden wordt dat overgang naar stillere modus wel "direct" uitgevoerd moet worden want je wil niet in de nacht op vol geluid draaien
Bovenstaand had ik het in het verkeerde topic gepost (heishamon zonder NR
Zie andere dit verschijnsel ook gebeuren bij scheduler QM aanpassing?
Vreemde is wel dat wijziging van QM1 naar QM3 geen compressor stopped geeft.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Het ziet er naar uit dat je de soft-start functie niet aan hebt ofzo
Je hebt vanaf 04:57-07:15 sowieso last van korte runs. Nog een defrost er tussen.
Maar ik zie dat eerst de compressor uit gaat, en pas 13 seconden later komt de scheduled task voor quietmode naar 1.
Het switchen van quiet mode, daar wordt niks voor aangepast aan operating mode of compressor run. Zijn gescheiden zaken.
Ik denk dat het toeval is.
Softstart staat wel aan. Maar restart na defrost niet.edterbak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:42:
@The-Source Het lijkt mij (op basis van wat ik lees) niet door node red te komen.
Het ziet er naar uit dat je de soft-start functie niet aan hebt ofzo
Je hebt vanaf 04:57-07:15 sowieso last van korte runs. Nog een defrost er tussen.
Maar ik zie dat eerst de compressor uit gaat, en pas 13 seconden later komt de scheduled task voor quietmode naar 1.
Het switchen van quiet mode, daar wordt niks voor aangepast aan operating mode of compressor run. Zijn gescheiden zaken.
Ik denk dat het toeval is.
SS: 15mins, max SP increase 4
Kan natuurlijk toeval zijn maar vond het wel heel toevallig dat het precies op het geplande tijdstip gebeurd.
Ik zie helemaal geen 'actie' van de softstart functie.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 27/02 07:16:05 - Compressor: running 27/02 07:15:28 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (scheduler) 27/02 07:15:28 - Scheduler - Set QuietMode: 1 27/02 07:15:05 - Compressor: stopped 27/02 07:10:20 - Compressor: running 27/02 07:09:05 - Compressor: stopped 27/02 07:08:05 - *DEFROSTING: Started 27/02 05:06:34 - *DEFROSTING: Finished 27/02 05:04:49 - Compressor: running 27/02 05:03:49 - Compressor: stopped 27/02 04:58:49 - Compressor: running 27/02 04:57:49 - Compressor: stopped |
Na iedere Compressor: running verwacht ik setpoints. Die zie ik helemaal niet.
Gaat het wel goed?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| 27/02 13:53:09 - Function SoftStart: Correction: -0.25 > -0.75 °C - (CATCH) Freq: 35Hz, SP_Final: 26.3°C 27/02 13:52:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SoftStart) 27/02 13:52:54 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -0.25 °C - (CATCH) Freq: 35Hz, SP_Final: 26.8°C 27/02 13:52:39 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1.75 °C - (CATCH) Freq: 35Hz, SP_Final: 25.3°C 27/02 13:52:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart) 27/02 13:52:09 - Function SoftStart: Correction: 0 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 25°C 27/02 13:52:09 - Compressor: running 27/02 13:34:09 - Compressor: stopped 27/02 13:33:53 - Function SoftStart: Test************************************** SP: 7 27/02 13:01:08 - Compressor: running 27/02 13:00:40 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (scheduler) 27/02 13:00:40 - Scheduler - Operation Mode: 4 27/02 12:47:53 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SoftStart) 27/02 12:47:53 - Function WAR: Setpoint change: From 28 to 27 °C 27/02 11:03:36 - Compressor: stopped 27/02 10:46:51 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 28 (SoftStart) 27/02 10:46:51 - Function WAR: Setpoint change: From 29 to 28 °C 27/02 09:08:36 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 29 (SoftStart) 27/02 09:08:36 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 29 °C 27/02 08:17:05 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online 27/02 08:16:59 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline 27/02 07:17:50 - *DEFROSTING: Finished 27/02 07:16:05 - Compressor: running 27/02 07:15:28 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (scheduler) 27/02 07:16:05 - Compressor: running 27/02 07:15:28 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (scheduler) 27/02 07:15:28 - Scheduler - Set QuietMode: 1 27/02 07:15:05 - Compressor: stopped 27/02 07:10:20 - Compressor: running 27/02 07:09:05 - Compressor: stopped 27/02 07:08:05 - *DEFROSTING: Started |
Ik denk dat ik hier zelf al zie wat er gebeurd, het wijzigen van QM mode tijdens defrost?
[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 27-02-2023 14:26 ]
27/02 07:10:20 - Compressor: running
27/02 07:09:05 - Compressor: stopped
27/02 07:08:05 - *DEFROSTING: Started
Dit is wel vaag.
Waarom zou de compressor uit gaan bij een defrost?
Dat QM1 tussendoor komt zou denk ik niet uit moeten maken. Ik heb het zelf nog nooit getest. maar Ik kan mij niet voorstellen dat de pomp daar iets mee doet op dat moment. Alleen na de defrost.
Een QuietMode commando heeft niet tot gevolg dat iets aan/uit gaat. Het is een instelling doorgeven dat niet direct een effect heeft. Ik heb het bij mij echt nog nooit gezien.
New values collected in HM staat op 15s bij mij.
Zie ook (oud plaatje):
/f/image/Nv7cKJG85XdbqEWtIlvkcTwJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu overigens dat er bij elke deploy een MQTT block op gaat en WP uit
/f/image/LPgDzMtx1IyRrPIdIathRN1y.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| 27/02 14:43:19 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc on/off) 27/02 14:43:17 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 21.63°C) 27/02 14:41:22 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI) 27/02 14:41:16 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (GUI) 27/02 14:35:13 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL 27/02 14:33:11 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor FOUND and used 27/02 14:29:19 - Function - SoftStart Quietmode: 0 (actual level: 0) 27/02 14:29:18 - Function - RTC: 1 27/02 14:29:18 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online 27/02 14:29:13 - Function - WAR: 1 27/02 14:29:11 - Function - SoftStart: 1 27/02 14:29:10 - SYSTEM: WAR settings OK 27/02 14:29:10 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL 27/02 14:29:10 - Function Solar: 1 27/02 14:29:10 - Function NightReduction: 0 27/02 14:29:10 - Function NightReduction: New correction: 0 °C 27/02 14:29:10 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C 27/02 14:29:10 - Function SoftStart: SoftStart function end 27/02 14:29:10 - Compressor: stopped 27/02 14:29:09 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode 27/02 14:29:09 - Function Pump speed: 1 27/02 14:29:09 - SYSTEM: Start--------------------------------------------------------------- |
[ Voor 94% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2023 15:04 ]
Nee, de berichten die je daar ziet, komen rechstreeks van de mqtt broker vandaan.The-Source schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:00:
Ik denk dat het hier waarschijnlijk een gevalletje 'samenloop van omstandigheden' is. Waarbij wellicht de interne Panasonic logica iets doet. Aangezien de scheduler op 07:15:00 staat om QM1 te doen en dat zou best met 5s vertraging in de weergave compressor stopped kunnen verklaren.
New values collected in HM staat op 15s bij mij.
Op het moment van verzenden door NodeRed, komt het binnen op de broker, en ziet NodeRed het commando. direct. No delay.
Het is niet zo dat het verzonden commando wordt ontvangen door heishamon, en wordt bevestigd, en 5 seconden later pas in het log verschijnt..
De exacte timing van de scheduler is er niet. De scheduler trapt niet af EXACT op 07:15:00
Maar ergens tussen 07:15.00 en 07:16.00.
[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 27-02-2023 15:13 ]
MikeyMan schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:01:
@edterbak compressor gaat altijd even uit voor een defrost, om de druk van de klep af te halen begreep ik.
Zie ook (oud plaatje):
[Afbeelding]
Ik heb nu overigens dat er bij elke deploy een MQTT block op gaat en WP uit
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 27/02 14:43:19 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc on/off) 27/02 14:43:17 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 21.63°C) 27/02 14:41:22 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI) 27/02 14:41:16 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (GUI) 27/02 14:35:13 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: BLOCK ALL 27/02 14:33:11 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor FOUND and used 27/02 14:29:19 - Function - SoftStart Quietmode: 0 (actual level: 0) 27/02 14:29:18 - Function - RTC: 1 27/02 14:29:18 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online 27/02 14:29:13 - Function - WAR: 1 27/02 14:29:11 - Function - SoftStart: 1 27/02 14:29:10 - SYSTEM: WAR settings OK 27/02 14:29:10 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL 27/02 14:29:10 - Function Solar: 1 27/02 14:29:10 - Function NightReduction: 0 27/02 14:29:10 - Function NightReduction: New correction: 0 °C 27/02 14:29:10 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C 27/02 14:29:10 - Function SoftStart: SoftStart function end 27/02 14:29:10 - Compressor: stopped 27/02 14:29:09 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode 27/02 14:29:09 - Function Pump speed: 1 27/02 14:29:09 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------

Je doet dan zeker een full deploy, en niet een deploy only modified nodes. hahaha... why would you do that?
Maar, besides that.
De functie van Block mag dus ook al tegen het licht gehouden wordne.
Is er dan niks dat gewoon fatsoenlijk doet wat het moet doen...

Ehh... Ja... Zie nu pas dat je delen kunt doen. Maar wel gek, nog niet eerder gezien.edterbak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:16:
[...]
![]()
![]()
Je doet dan zeker een full deploy, en niet een deploy only modified nodes. hahaha... why would you do that?
Maar, besides that.
De functie van Block mag dus ook al tegen het licht gehouden wordne.
Is er dan niks dat gewoon fatsoenlijk doet wat het moet doen...
Ga voortaan deeldeploy doen.
MikeyMan schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:47:
[...]
Ehh... Ja... Zie nu pas dat je delen kunt doen. Maar wel gek, nog niet eerder gezien.
Ga voortaan deeldeploy doen.
@edterbak Een beetje een late reactie vanuit mijn kant, maar lig helaas al dagen ziek in bed.edterbak schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:17:
[...]
Vraagje. Wat voor settings heb je bij heishamon. doorgeeft tijd. bij mij staat dat op 5/300 nu.
Die phase 1 message delay is denk ik inderdaad te hoog. Ik zou zelf -5C / 0sec eens willen zien.
Als dat werkt, is dat nuttig te weten. Dan kan dit als default waarde prima zijn namelijk.
Ik heb zojuist even de message delay op 0 seconden gezet, zal je dan nog even laten weten wat dit doet. De startwaarde heb ik gewoon weer op -5 staan zoals eerder aangegeven.
Als ik test met startwaarde -5 en een message delay van 9 seconden, werkt dat inderdaad goed, echter heb ik wel het idee dat de -3 startwaarde met message delay 20sec toch net wat mooier werkt (in mijn geval dan). Het zorgt namelijk voor iets meer rust in de SoftStart. Het effect is soms wel hetzelfde, maar met iets minder plussen en minnen van de softstart.
In de Heishamon gebruik ik 10/300 i.p.v. de 5/300 die jij gebruikt.
Daarvoor zou ik eerst nog wat meer moeten testen en vergelijken, maar indien positief, zou wellicht startwaarde nog zo'n "knopje" kunnen zijn.edterbak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:37:
Usecases.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
van ergens uit dit forum: De compressor gaat uit omdat de werking van 't circuit wordt omgekeerd en in de Panasonic een 4-wegklep heeft die dit niet onder belasting kan.edterbak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:53:
27/02 07:15:05 - Compressor: stopped
27/02 07:10:20 - Compressor: running
27/02 07:09:05 - Compressor: stopped
27/02 07:08:05 - *DEFROSTING: Started
Dit is wel vaag.
Waarom zou de compressor uit gaan bij een defrost?
Dat QM1 tussendoor komt zou denk ik niet uit moeten maken. Ik heb het zelf nog nooit getest. maar Ik kan mij niet voorstellen dat de pomp daar iets mee doet op dat moment. Alleen na de defrost.
Mijn ervaring is ook dat alles anders dan -1 van die hele korte startpogingen geeft.edterbak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:37:
[...]
Nuttig te weten. Dan kan die fixed op -1 straks, als dit voor iedereen het zelfde is.
[...]
Usecases.
Voor mij blijft er steeds nog iets onduidelijk bij de QM functie: de combinatie van de QM in de settings en de QM bij SS. Als je QM in de settings veranderd wordt dat direct uitgevoerd naar de WP, dat zou m.i. niet moeten als SS nog in de QM time periode zit.
dankblb4 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:45:
[...]
Mijn ervaring is ook dat alles anders dan -1 van die hele korte startpogingen geeft.
Daar wil ik wel meerdere meningen over horen.Voor mij blijft er steeds nog iets onduidelijk bij de QM functie: de combinatie van de QM in de settings en de QM bij SS. Als je QM in de settings veranderd wordt dat direct uitgevoerd naar de WP, dat zou m.i. niet moeten als SS nog in de QM time periode zit.
Waarom? Even advocaat van de duivel...
Als een gebruiker iets set, wil je dat toch nooit geblokt hebben? Los van de functie.
gewoon altijd doen wat de gebruiker zegt. De volgende keer doet qm het toch wel weer gewoon.
Alleen ter attentie een popup met dat qm functie nog actief is (en blijft), dan moet de gebruiker daar op letten.
Dit is dus een belangrijke discussie die we moeten voeren.
Kom maar op.
Natuurlijk gaat de compressor uit voor een defrost... Staat helemaal niet ter discussie.
Maar als je goed kijkt in het log
1
2
3
4
| 27/02 07:15:05 - Compressor: stopped 27/02 07:10:20 - Compressor: running 27/02 07:09:05 - Compressor: stopped 27/02 07:08:05 - *DEFROSTING: Started |
Tijdens de defrost... dat is hetgeen mij opvalt en bedoel met de post.
1 minuut na de defrost gaat de compressor uit.
7 minuten later nog een keer.
Is normaal, zet volgende keer extend logging aan en je zal het zelf ook zien.edterbak schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:34:
Even voor de duidelijkheid.
Natuurlijk gaat de compressor uit voor een defrost... Staat helemaal niet ter discussie.
Maar als je goed kijkt in het log
code:
1 2 3 4 27/02 07:15:05 - Compressor: stopped 27/02 07:10:20 - Compressor: running 27/02 07:09:05 - Compressor: stopped 27/02 07:08:05 - *DEFROSTING: Started
Tijdens de defrost... dat is hetgeen mij opvalt en bedoel met de post.
1 minuut na de defrost gaat de compressor uit.
7 minuten later nog een keer.
Wel bijzonder.Maarten69 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:07:
[...]
Is normaal, zet volgende keer extend logging aan en je zal het zelf ook zien.
Het valt mij op omdat ik het echt nooit zie.
Maar goed, als je zegt dat het hoort, dan is er niks aan de hand
Overigens; in het kader van durf te vragen, en voordat ik iets om zeep help...
Is er ook een custom gui pagina te maken zonder het hele spul door de war te schoppen, en zonder de upgrade lastiger te maken?
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 28-02-2023 21:37 ]
Ik zie ook altijd in Heishamon dat de Operations_Counter altijd met 2 wordt opgehoogd na elke DFedterbak schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:39:
[...]
Wel bijzonder.
Het valt mij op omdat ik het echt nooit zie.
Maar goed, als je zegt dat het hoort, dan is er niks aan de hand
Ik zie even snel 2 use cases .edterbak schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:57:
[...]
dank
[...]
Daar wil ik wel meerdere meningen over horen.
Waarom? Even advocaat van de duivel...
Als een gebruiker iets set, wil je dat toch nooit geblokt hebben? Los van de functie.
gewoon altijd doen wat de gebruiker zegt. De volgende keer doet qm het toch wel weer gewoon.
Alleen ter attentie een popup met dat qm functie nog actief is (en blijft), dan moet de gebruiker daar op letten.
Dit is dus een belangrijke discussie die we moeten voeren.
Kom maar op.
1 QM aan binnen SS om de compressor overshoot te beteugelen; rustig lopend dan de QM weer vrijgeven zodat het volledige vermogen beschikbaar komt (koudere weer).
2 QM aan ivm hoge temperaturen en om langere runs te maken: na SS moet de QM aan blijven.
handmatig ingrijpen: dan melden wat de huidige setting is voordat gebruiker eventueel overruled
@Maarten69 @gerard053 @MikeyMan @blb4 @wasgezellig @Aikon @The-Source
Situatie:
De Quietmode op dashboard is te complex. Achter de toggle op het dashboard zit nu logica, zoals blok (niet luisteren) of een actie uitvoeren. Achter de dropdown voor quietmode zit logica. Achter de scheduled task (qm) zit logica
Dit zijn alle bronlocaties waar de QM (0 t/m 3) aangepast kan worden
- Functue SoftStart+QM
- NR scheduler
- panasonic scheduler
- GUI / Dash (gebruiker)
Van alle locaties komen er op verschillende plekken link-in en link-out nodes en zit er op diverse plekken functies. Ook nog verspreid over meerdere locaties.
Scenarios:
De toggle op het dashboard blokkeert nu soms een gebruikers actie. Omdat bijvoorbeeld de huidige quietmode gelijk is aan 3, gaat de quietmode toggle niet aan.
De toggle op het dashboard start, als deze wel aan gaat, gelijk een actie. verander QM naar 3.
Als de gebruiker op het dashboard een quietmode set terwijl de SoftStart QM functie aan staat, dan gaat de functie uit.
Als de scheduler een quietmode set terwijl de SoftStart QM functie aan staat, dan gaat de functie uit.
Doel:
Ik wil de onoverzichtelijke chaos die het geworden is versimpelen.
Vraag die ik heb:
Bovenstaande scenarios hebben een gebruiker met een verwachting aan de ene kant, en het resultaat aan de andere kant.
Ik wil dus weten wat jullie verwachting is bij deze scenarios.
Als ik nu een bom leg onder de huidige "gebruiker > resultaat" en het zelf ga verzinnen hoe ik het zou willen, dan heb ik straks een groep met mensen hier voor de deur, schreeuwend, met hooivorken of fakkels in de hand.... ghehehe
Mijn start-standpunt:
Als een gebruiker iets doet, gehoor geven. soft-start-quiet-mode functie niet automatisch uit, maar een popup met een waarschuwing
Als een scheduler iets doet, gehoor geven, soft-start-quiet-mode functie niet automatisch uit.
Is het zo duidelijk wat ik vraag?
Uitzondering de SS functie.
Als via scheduler of eigen actie dashboard een QM mode wordt gekozen/geactiveerd dan is dat de waarde waarop na SS wijziging hij verder moet draaien.
Doe je handmatig of scheduler een wijziging tijdens SS dan is de handmatige wijziging overruled na beëindiging SS
In mijn beleving is SS een tijdelijke automatische wijziging, die geen invloed mag hebben op de werking nadat de SS is afgerond.
Persoonlijk vind ik dat je of kies voor NR route of Panasonic scheduler. Beide is gewoon niet werkbaar en moet je leven met de consequenties
Dank!The-Source schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:30:
First come first serve principe in meeste scenarios, dus de laatste wijziging is de modes waarop je verder moet draaien.
Uitzondering de SS functie.
Als via scheduler of eigen actie dashboard een QM mode wordt gekozen/geactiveerd dan is dat de waarde waarop na SS wijziging hij verder moet draaien.
Doe je handmatig of scheduler een wijziging tijdens SS dan is de handmatige wijziging overruled na beëindiging SS
In mijn beleving is SS een tijdelijke automatische wijziging, die geen invloed mag hebben op de werking nadat de SS is afgerond.
Persoonlijk vind ik dat je of kies voor NR route of Panasonic scheduler. Beide is gewoon niet werkbaar en moet je leven met de consequenties
Je zegt dus:
QuietMode (SS) functie actief + handmatige aanpassing == QuietMode (SS) functie uit.
Waarom wil je dat? Onderbouw dit eens voor mij.
Je kunt namelijk ook denken. De gebruiker heeft QuietMode (SS) aan gezet, die mag niet zomaar uit gaan.
Bovendien, als je bij handmatige aanpassing een popup geeft met:
Let op: QuietMode (SS) functie staat nog aan waardoor je aanpassing tijdelijk is.
Dan ligt de verantwoordelijkheid bij de gebruiker
[edit] Oh wacht... lees ik je reactie niet goed?
QuietMode (SS) functie actief + handmatige aanpassing == QuietMode (SS) functie uit.
Dit zeg je niet volgens mij.. wel?
[ Voor 8% gewijzigd door edterbak op 01-03-2023 10:41 ]
Scenario 1: Er is een QM mode actief (deze is ingesteld door gebruiker of scheduler) > SS wordt geactiveerd, deze doet indien nodig een tijdelijke aanpassing van QM, nadat SS klaar is gaat hij terug op de modus die ingesteld was voordat SS actief werd.
Scenario 2: tijdens het draaien van SS wordt er een aanpassing van QM modes uitgevoerd (scheduler / gebruiker) > QM mode wordt geactiveerd naar de gevraagde mode. (hoger / lager maakt niet uit, het is de waarde die ingesteld wordt)
Hopelijk zo duidelijker
't issue zit inderdaad in de combinatie met de QM mode instelling in de SS functie. Als die er niet geweest was dan is 't allemaal heel simpel: Of je nu de NR settings/scheduler of de PAN settings/scheduler pakt; de QM waarde wordt direct (settings) of op een bepaald moment (scheduler) ingesteld.
In NR kan je nog wat intelligentie inbouwen door het QM commando niet uit te voeren als de Pana QM setting al deze waarde heeft.
De Pana controler heeft geen weet van NR SS, dus m.i. moet je daar niets mee doen anders dan dat je in NR de huidige QM setting kan inlezen.
Nu richting SS QM. Als deze uit staat is er niets aan de hand en kan 't werken zoals hierboven. Als deze aan staat is dit een bewuste handeling van de gebruiker (ga ik tenminste vanuit
Nu dus de situatie dat je WEL in 't tijdslot ziet dat de SS QM timer actief is. QM=3 is dan de instelling. Ik ben van mening dat dit alle andere settings moet overrulen:
- NR scheduler QM command: niet uitvoeren maar als de waarde lager is dan 3 deze waarde opslaan als nieuwe default (dus uitvoeren na 't SS QM tijdslot);
- NR settings: niet uitvoeren maar als de waarde lager is dan 3 deze waarde opslaan als nieuwe default (dus uitvoeren na 't SS QM tijdslot) (mogelijk een popup met deze uitleg?);
- Pana TOP18 wijziging tijdens SS QM tijdslot (dus via de pana controller): Negeren;
- NR Softstart QM functie uit zetten tijdens SS QM tijdslot: QM direct naar default level en bij 't weer aanzetten dit alleen uitvoeren bij de volgende compressorstart.
- QM wijziging via NR settings en NR scheduler niet uitvoeren maar de QM waarde opslaan als default;
- Het (even) uitzetten van de SS QM functie heeft als gevolg dat de QM waarde (direct) naar default gaat en het weer aanzetten heeft pas effect bij de volgend compressorstart.
Voordat SS actief wordt: lees huidige QM, sla deze op in Var.
SS doet wat het moet doen, tijdens de uitvoering bewaakt deze de QM status op wijzigingen. (die anders zijn dan de zelf ingestelde waarde)
Indien wijziging gedetecteerd, overschrijf de opgeslagen waarde in Var en wanneer SS klaar is pas waarde uit Var toe.
edit: Als er tijdens uitvoering ook updates van dezelfde waarde gedetecteerd kan worden is dat beter. Want je kan natuurlijk ook via een route naar QM3 willen gaan tijdens SS
[ Voor 19% gewijzigd door The-Source op 01-03-2023 13:21 ]
Dit is de discussie die ik nodig heb.

/f/image/Shw6EMhAzrZkR19XHWq3GRYm.png?f=fotoalbum_large)
Mijn voorstel, en dan gooi ik een hoop logica er uit, is het volgende:
Moment 1: set QM level naar X, in te stellen waarde via dash (is het zelfde als in settings)
Moment 2: set QM level naar 3.
Het aan/uit zetten van de functie SS QM, doet niks. Geen actie, geen blok. Dit wordt alleen gedaan op moment 1 / 2.
QM level via NR Scheduler: past variabele X aan + stuurt het uit. (dom, gewoon doen, no matter what)
QM level via NR GUI(settings): past variabele X aan + stuurt het uit. (ook dom, gewoon doen, maar met popup : let op, SS QM staat nog aan of iets dergelijks)
Je ziet dat de bovenstaande methode heel simpel is. Maar, mensen kunnen domme dingen doen. Als scheduled tasks maken enzo... Dit zie je vanzelf in het log terug. Ik wil mensen niet de kans ontnemen om zelf na te denken bij wat ze doen.
Moeten ze maar opletten. Het komt terug in het log.
Ja, het is een versobering, maar ontzettend voorspelbaar en simpel. Ook future en hufter-proof

Ik wil geen regel-en-logica orgie meer inbouwen.
Ik zou zeggen VUUURRR
Bij pop-up keuze doen of niet.
Vet gedrukt matched niet in mijn hoofdHet aan/uit zetten van de functie SS QM, doet niks. Geen actie, geen blok. Dit wordt alleen gedaan op moment 1 / 2.
QM level via NR Scheduler: past variabele X aan + stuurt het uit. (dom, gewoon doen, no matter what)
QM level via NR GUI(settings): past variabele X aan + stuurt het uit. (ook dom, gewoon doen, maar met popup : let op, SS QM staat nog aan of iets dergelijks)
Noem het een bommetje gooien en kijken waar het stof neerdaalt.
Geen onwil
My 2 cents...
Ik ben van mening dat er zo weinig mogelijk handmatig gedaan moet worden. De automatismes moeten het m.i. zelf af kunnen. Ik heb momenteel wel de QM in de scheduler zitten, maar niet aan in de SS modus. Maar das eigenlijk nog vooral omdat ik eerst het opstartgedrag wil optimaliseren voordat ik er nog een extra demping op zet.
Maar mee eens dat instellingen op teveel plekken te zetten zijn. Daar wordt het niet duidelijker van.
Ik zie lever die scheduler actie niet uitgevoerd tijdens SS QM tijdslot. Gedachten hier achter: scheduler is onwetend over huidige compressor en SS QM status. QM scheduler doe je mi voor nachtreductie en dan ‘s ochtends weer terug. Dat wordt niet verstoord als je die commando’s niet uitvoert tijdens SS QM tijdslot. SS QM functie wordt wel verstoord als scheduler bv QM0 uitstuurt.edterbak schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:04:
Kijk, @blb4 en @The-Source
Dit is de discussie die ik nodig heb.![]()
[Afbeelding]
Mijn voorstel, en dan gooi ik een hoop logica er uit, is het volgende:
Moment 1: set QM level naar X, in te stellen waarde via dash (is het zelfde als in settings)
Moment 2: set QM level naar 3.
Het aan/uit zetten van de functie SS QM, doet niks. Geen actie, geen blok. Dit wordt alleen gedaan op moment 1 / 2.
Je ziet dat de bovenstaande methode heel simpel is. Maar, mensen kunnen domme dingen doen. Als scheduled tasks maken enzo... Dit zie je vanzelf in het log terug. Ik wil mensen niet de kans ontnemen om zelf na te denken bij wat ze doen.
Moeten ze maar opletten. Het komt terug in het log.
Ja, het is een versobering, maar ontzettend voorspelbaar en simpel. Ook future en hufter-proof![]()
Ik wil geen regel-en-logica orgie meer inbouwen.
Ik zou zeggen VUUURRR
Wordt het nu niet erg ingewikkeld? Stel dat de scheduler QM0 uitstuurt 's ochtends vroeg en dan wordt SS QM helaas 1 malig verstoord. Is dat erg? Als scheduler QM3 uitstuurt terwijl SS QM mode ook al 3 was dan verwacht ik dat QM3 aanblijft (geen toggle functie dus).blb4 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:54:
[...]
Ik zie lever die scheduler actie niet uitgevoerd tijdens SS QM tijdslot. Gedachten hier achter: scheduler is onwetend over huidige compressor en SS QM status. QM scheduler doe je mi voor nachtreductie en dan ‘s ochtends weer terug. Dat wordt niet verstoord als je die commando’s niet uitvoert tijdens SS QM tijdslot. SS QM functie wordt wel verstoord als scheduler bv QM0 uitstuurt.
Jagerard053 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:04:
[...]
Wordt het nu niet erg ingewikkeld? Stel dat de scheduler QM0 uitstuurt 's ochtends vroeg en dan wordt SS QM helaas 1 malig verstoord. Is dat erg? Als scheduler QM3 uitstuurt terwijl SS QM mode ook al 3 was dan verwacht ik dat QM3 aanblijft (geen toggle functie dus).
Ik zie use case voor me:
Via scheduler 08:30u QM0 en 22:00u QM3, SS QM ingesteld. Als de compressor dan net om 08:25u start (met QM3 voor b.v. 30 minuten dan krijg je dus om 08:30u QM0. Dat vind ik ongewenst en onlogisch. Logischer is om dan QM3 te houden tot die 30 minuten voorbij zijn en dan (08:55u) naar QM0 te schakelen.
Volgens mij werkte de qm (v22.00) zo als the_souce en blb4 het willen zien.
Het kan best nog wat geoptimaliseerd worden denk ik.
Met een beetje geluk heb ik komend weekend tijd om mij in te mengen in de qm discussie.
Zit as we speak op m’n pannenkoek te wachten….Maarten69 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:11:
Hehehe, ik pak de popcorn erbij.
Volgens mij werkte de qm (v22.00) zo als the_souce en blb4 het willen zien.
Het kan best nog wat geoptimaliseerd worden denk ik.
Met een beetje geluk heb ik komend weekend tijd om mij in te mengen in de qm discussie.
Als het gaat om complexiteit verminderen / beperken, zou de functie dan überhaupt behouden moeten blijven? Ik weet niet hoeveel mensen deze functie op dit moment eigenlijk (nog) gebruiken? @MikeyMan en ik dan allebei niet, maar de rest?
Hahaha.. ik dacht dat ik de enige was die een bommetje legde in een discussie.wasgezellig schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:12:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de QuitMode in SoftStart helemaal niet gebruik. Mijns inziens was deze functie vooral van toegevoegde waarde toen de SoftStart functie nog niet zo optimaal was als de huidige versie van de SoftStart. Maar ik weet niet hoe dit voor anderen is?
Als het gaat om complexiteit verminderen / beperken, zou de functie dan überhaupt behouden moeten blijven? Ik weet niet hoeveel mensen deze functie op dit moment eigenlijk (nog) gebruiken? @MikeyMan en ik dan allebei niet, maar de rest?

Maar inderdaad. De beste functie is er een die niet nodig is .
Had ik al eens gezegd dat het überhaupt schandalig is dat er een hele flow van duizenden regels code nodig is om een beetje fatsoenlijk te werken?edterbak schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:27:
[...]
Hahaha.. ik dacht dat ik de enige was die een bommetje legde in een discussie.![]()
Maar inderdaad. De beste functie is er een die niet nodig is .
QM 3 is eigenlijk alleen nodig tijdens de start.
Maar wanneer dit QM3 dan in de weg als je het zo laat staan?
Tijdens dhw run? Defrost?
Waarom moet QM weer terug?
Sowieso als het koud is. Hij zet een harde cap op maximum frequentie. Dacht dat qm3 32 hz was. Ik had vanmorgen 48 nodig om de hut warm te krijgen blijkbaar.edterbak schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:34:
Out of the box idee ..
QM 3 is eigenlijk alleen nodig tijdens de start.
Maar wanneer dit QM3 dan in de weg als je het zo laat staan?
Tijdens dhw run? Defrost?
Waarom moet QM weer terug?
Qm1 was met 38 hz ook al te weinig. Eigenlijk zou ik hem helemaal niet eens willen schedulen om deze reden, maar ik hoor net wat resonantie bij 48.
Tegelijkertijd drukt ie de frequentie ook niet hard genoeg om veel nut te hebben tijdens de softstart.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 01-03-2023 19:38 ]
Dit is een beetje wat ik ook eerder omschreef. Zolang the SS nog loopt de wijziging bufferen totdat de SS klaar is.blb4 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:54:
[...]
Ik zie lever die scheduler actie niet uitgevoerd tijdens SS QM tijdslot. Gedachten hier achter: scheduler is onwetend over huidige compressor en SS QM status. QM scheduler doe je mi voor nachtreductie en dan ‘s ochtends weer terug. Dat wordt niet verstoord als je die commando’s niet uitvoert tijdens SS QM tijdslot. SS QM functie wordt wel verstoord als scheduler bv QM0 uitstuurt.
Weet niet in hoeverre je dit alleen dan voor QM modes wil hebben.
Ik heb een split AIO en dus ook bijhorende buffervat. Moet het wijzigen van heat mode van bijvoorbeeld 0 naar 4 ook wachten?
Weet zelf niet of de SS ook voor DHW geactiveerd wordt?
/f/image/Shw6EMhAzrZkR19XHWq3GRYm.png?f=fotoalbum_large)
Q1: Kan de functie SS-QM weg?
A: Ik heb nog geen overtuigend bewijs gehoord. Maar ik laat de vraag voor nu nog open.
(note: ik kan makkelijk praten, ik gebruik de functie niet en heb hem zelf dus niet nodig)
Q2: Is de SS-QM functie leidend boven input van de gebruiker?
A: Hier zijn de meningen over verdeeld. @blb4 vind van wel, ik vind van niet.
Q3: Is de SS-QM functie leidend boven de scheduler?
A: Hier kom ik richting @blb4. Het is best logisch om de gevraagde nieuwe QMlevel te parkeren tot na moment 1 in het plaatje.
Q4: Als de SS-QM functie aan gezet wordt, moet dan de QM3 gelijk uitgestuurd worden?
A: Huidige werking is ja. Dit betekent dat de herstart/opstart-procedure van de flow 100% onder controle moet zijn.
Ik weet het niet. Als optie is het ook mogelijk het schakelen alleen te doen op moment 1 en 2. Verder nooit, dus als je de functie aan zet, dan moet je wachten tot dat die wat gaat doen bij moment 1 en 2.
praat-plaatje: (mockup. gewoon wat knopjes onder elkaar geduwd. niet functioneel)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XYDEhYkRJhWBsGTbr8rjwjnD.png?f=user_large)
QM duration hebben we nu al
QM level normal = zelfde als [settings] > [operation] > [quiet mode level x] Deze zijn gelinkt.
QM level during start = zelf aan te geven. (Misschien handig in de winter)
Waarschuwing: Hier volgt een mening.
Wat ik voor mij zie is denk ik heel robust en heel simpel, is het volgende.
In het bovenste plaatje zijn er slechts 2 momenten dat de SS-QM functie wat doet/kijkt. Verder niks.
Moment 1:
Is toggle SS-QM aan, dan 'QM level normal uitsturen'.
Moment 2:
Is toggle SS-QM aan, dan 'QM level during start'.
toggle SS-QM: aan / uit. (doet niks)
Scheduled task QM 2:
is toggle SS-QM aan, pas QM level normal aan. En als we op dat moment tussen moment 1 en 2 in zitten, stuur gelijk uit.
is toggle SS-QM aan, pas QM level normal aan. En als we op dat moment buiten moment 1 en 2 in zitten, niets uitsturen.
is toggle SS-QM uit, pas QM level normal aan en uitsturen.
User input QM 2:
is toggle SS-QM aan, popup met waarschuwing, pas QM level normal aan. gelijk QM2 uitsturen.
is toggle SS-QM uit, gelijk QM2 uitsturen.
Verschil tussen deze implementatie en de huidige, is:
de huidige oplossing moet tijdens opstarten ijzeren grip op zaken hebben.
de huidige oplossing blokkeert gebruikers acties in sommige gevallen.
de huidige oplossing laat direct een reactie zien in QM level
Food for thought
[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 01-03-2023 22:24 ]
Deal! Voor mij ziet dit er perfect uit!edterbak schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:13:
Okay. De tussenstand .. (voorlopig)
[Afbeelding]
Q1: Kan de functie SS-QM weg?
A: Ik heb nog geen overtuigend bewijs gehoord. Maar ik laat de vraag voor nu nog open.
(note: ik kan makkelijk praten, ik gebruik de functie niet en heb hem zelf dus niet nodig)
Q2: Is de SS-QM functie leidend boven input van de gebruiker?
A: Hier zijn de meningen over verdeeld. @blb4 vind van wel, ik vind van niet.
Q3: Is de SS-QM functie leidend boven de scheduler?
A: Hier kom ik richting @blb4. Het is best logisch om de gevraagde nieuwe QMlevel te parkeren tot na moment 1 in het plaatje.
Q4: Als de SS-QM functie aan gezet wordt, moet dan de QM3 gelijk uitgestuurd worden?
A: Huidige werking is ja. Dit betekent dat de herstart/opstart-procedure van de flow 100% onder controle moet zijn.
Ik weet het niet. Als optie is het ook mogelijk het schakelen alleen te doen op moment 1 en 2. Verder nooit, dus als je de functie aan zet, dan moet je wachten tot dat die wat gaat doen bij moment 1 en 2.
praat-plaatje: (mockup. gewoon wat knopjes onder elkaar geduwd. niet functioneel)
[Afbeelding]
QM duration hebben we nu al
QM level normal = zelfde als [settings] > [operation] > [quiet mode level x] Deze zijn gelinkt.
QM level during start = zelf aan te geven. (Misschien handig in de winter)
Waarschuwing: Hier volgt een mening.
Wat ik voor mij zie is denk ik heel robust en heel simpel, is het volgende.
In het bovenste plaatje zijn er slechts 2 momenten dat de SS-QM functie wat doet/kijkt. Verder niks.
Moment 1:
Is toggle SS-QM aan, dan 'QM level normal uitsturen'.
Moment 2:
Is toggle SS-QM aan, dan 'QM level during start'.
toggle SS-QM: aan / uit. (doet niks)
Scheduled task QM 2:
is toggle SS-QM aan, pas QM level normal aan. En als we op dat moment tussen moment 1 en 2 in zitten, stuur gelijk uit.
is toggle SS-QM aan, pas QM level normal aan. En als we op dat moment buiten moment 1 en 2 in zitten, niets uitsturen.
is toggle SS-QM uit, pas QM level normal aan en uitsturen.
User input QM 2:
is toggle SS-QM aan, popup met waarschuwing, pas QM level normal aan. gelijk QM2 uitsturen.
is toggle SS-QM uit, gelijk QM2 uitsturen.
Verschil tussen deze implementatie en de huidige, is:
de huidige oplossing moet tijdens opstarten ijzeren grip op zaken hebben.
de huidige oplossing blokkeert gebruikers acties in sommige gevallen.
de huidige oplossing laat direct een reactie zien in QM level
Food for thought