Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 67 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:25:
Met -5 valt ie uit. Garandeer ik je.

Zet hem maar op -1, die max temp difference, en als die goed / stabiel werkt pas verder kijken.
Wilde hem niet tijdens het starten aanpassen. Maar het valt me mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8AQyOfEM44DetuS2mP_4Ck6O6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4GwbDUGRFl2GRpDgDYO9DPhr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 19:29
Mwoa, valt mee inderdaad. Had verwacht dat ie zou trippen.

Maar die max temp difference gaat tussen Ta en SP. Dit ALLEEN voor tijdens de eerste fase, die 160 seconden.

-2 zou theoretisch moeten werken. Maar het kan best zijn dat af en toe de temperatuur intern te snel stijgt, dat niet optijd doorgeeft aan heishamon > NodeRed, waardoor de flow te laat ingrijpt. Dan grijpt de panasonic zelf al in op basis van de interne temperaturen, en valt ie dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:31:
Mwoa, valt mee inderdaad. Had verwacht dat ie zou trippen.

Maar die max temp difference gaat tussen Ta en SP. Dit ALLEEN voor tijdens de eerste fase, die 160 seconden.

-2 zou theoretisch moeten werken. Maar het kan best zijn dat af en toe de temperatuur intern te snel stijgt, dat niet optijd doorgeeft aan heishamon > NodeRed, waardoor de flow te laat ingrijpt. Dan grijpt de panasonic zelf al in op basis van de interne temperaturen, en valt ie dus uit.
Ja, ik zie nu wel dat ie vrij snel van -5 naar -2 gaat. Dat was voorheen trager lijkt het. Maar dat kan ook die message delay zijn. Zie in de historie ook geen uitval meer.

Lijkt er wel op dat m'n T-Cap nu weer wat tegenwerkt. Hij lijkt langzamer terug te moduleren dan voorheen.
Maargoed, eerst deze run maar even afwachten, tis nu een beetje alsof je naar groeiend gras zit te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:33:
[...]

Ja, ik zie nu wel dat ie vrij snel van -5 naar -2 gaat. Dat was voorheen trager lijkt het. Maar dat kan ook die message delay zijn. Zie in de historie ook geen uitval meer.

Lijkt er wel op dat m'n T-Cap nu weer wat tegenwerkt. Hij lijkt langzamer terug te moduleren dan voorheen.
Maargoed, eerst deze run maar even afwachten, tis nu een beetje alsof je naar groeiend gras zit te kijken.
Ja inderdaad. Snel gaat het niet om er achter te komen.
Je hebt nu meer knoppen onder controle vanuit de GUI,
Dus in theorie zou je gewoon de juiste instelling kunnen zoeken voor de T-Cap.

Ik zou beginnen met de delay in fase 1.
Deze op 10 seconden zetten,
De dT max op -2.

Ik zal ook wat meer intuitieve namen verzinnen.
max temp. difference > max difference SP vs Ta.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 20-02-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Hij loopt hier volgens mij ook mooi, eerste run....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcI-A8lfwGgC8HwIxQU4dsEK9-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7aK138QRXZOFGGjqpqXbaA8X.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat de tooltips niet helemaal kloppen, de teksten staan niet bij de juiste functies in 't advanced menu.
De waarden zijn trouwens niet door mij aangepast, ze staan niet op de default (uit de tooltips) vandaar die -5 denk ik ook van @MikeyMan, die heb ik ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe8dUbIbl4kOxCb1VMDrHWb2wcA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j2WeyCwAdAC5fG2LojvpEogb.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@blb4 Again? Hoe dan.
Bij een update, haal je alle dashboard menu/tab items weg? of laat je die staan?
Ik ram ze altijd weg.

@MikeyMan zie je het zelfde?

[ Voor 14% gewijzigd door edterbak op 20-02-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak De instellingen die ik nu zie zijn met de rollout niet veranderd. Maar ik had er gisteren wel aan zitten rommelen. Hadden deze opnieuw gezet moeten worden?
Ik haal alle tabs en config nodes weg bij een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:06:
@blb4 Again? Hoe dan.
Bij een update, haal je alle dashboard menu/tab items weg? of laat je die staan?
Ik ram ze altijd weg.

@MikeyMan zie je het zelfde?
Ik gooi altijd alle tabbladen behalve WP Personal en alle config nodes weg (behalve MQTT, Evohome en Homeseer die ip op WP Personal gebruik), daarna importeer ik de nieuwe versie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, voor mijn begrip; die waardes verdwijnen toch ook niet als je de tabs en config nodes verwijdert?
Of moeten de context values ook verwijderd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:26:
Maar, voor mijn begrip; die waardes verdwijnen toch ook niet als je de tabs en config nodes verwijdert?
Of moeten de context values ook verwijderd worden?
Nee, de waarden die in een variabele opgeslagen liggen, blijven bestaan. Dat staat overal los van.
Ik heb een hoop zaken nu netjes gegroepeerd qua variabel naamgeving. Het kan zijn dat er waarden leeg zijn na de update. Ik heb hier nog geen aandacht aan besteed, om de oude opgeslagne waarde over te halen naar de nieuwe. Had ik eigenlijk wel mogen doen, maar ben ik vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier twee runs op rij. Eerste van voor de update, laatste van erna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwFsAxppZ4P-L3rSvlu3zUaOulY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UrDAyih33qVTb2iDrSCgIaFD.png?f=fotoalbum_large

Eerste run lijkt op het oog netter. Maar heb dus geen settings aangepast :?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Settings aangepast, ziet er nu inderdaad beter uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Jt0G4m0sZ41NhDRi8nDRIeMyqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcxlGMOQVZ7oZp3a3shi19H6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Had je de Max temp difference, zelf eerst op -5 gezet? of was dat default na importeren al zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Ik snap niet dat bij jou (voor de tweede keer) de layout overhoop ligt.
bij MikeyMan zie ik het niet in de screenshots. Snap niet waar het hem in kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:29:
@MikeyMan
Had je de Max temp difference, zelf eerst op -5 gezet? of was dat default na importeren al zo?
Volgens mij heb ik die met de vorige versie op -5 gezet. Maar helemaal zeker weet ik dat niet meer.

Brengt me op het volgende punt; moeten wijzigingen in de instellingen ook niet naar de log? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:30:
[...]

Volgens mij heb ik die met de vorige versie op -5 gezet. Maar helemaal zeker weet ik dat niet meer.

Brengt me op het volgende punt; moeten wijzigingen in de instellingen ook niet naar de log? :)
Straks misschien.
eerst maar eens een versie hebben die stabiel en definitief is. Als dat zo is, dan kan het randwerk gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:30:
@blb4
Ik snap niet dat bij jou (voor de tweede keer) de layout overhoop ligt.
bij MikeyMan zie ik het niet in de screenshots. Snap niet waar het hem in kan zitten.
Nee, 't klop toch. De verwarring is dat de (default) waarden totaal niet in 't bereik zaten en daardoor suggereerde verkeerd te staan. Ik heb de waarden nu aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-obpDDcHmerM6f7kAeUy1mzPN80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5PKQUZ2rV8IBfUOXjKA4Wglh.png?f=fotoalbum_large

P.S. Ik heb via de NR scheduler om 12:00u geschakeld naar Heat_DHW. Mooi om te zien dat de compressor dan gewoon blijft doordraaien, ik dacht dat hij wel ff uit zou gaan.

Ik schakel om 14:00u weer naar Heat (only) en ik heb om 13:15u een forced sterilization gepland staan. Is dat een goede strategie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Nee, 't klop toch. De verwarring is dat de (default) waarden totaal niet in 't bereik zaten en daardoor suggereerde verkeerd te staan. Ik heb de waarden nu aangepast:
Okay, dan ga ik dat nog even extra controleren thuis of de default waarden goed binnen komen bij undefined. Thanks.
[Afbeelding]

P.S. Ik heb via de NR scheduler om 12:00u geschakeld naar Heat_DHW. Mooi om te zien dat de compressor dan gewoon blijft doordraaien, ik dacht dat hij wel ff uit zou gaan.

Ik schakel om 14:00u weer naar Heat (only) en ik heb om 13:15u een forced sterilization gepland staan. Is dat een goede strategie?
Sterilization run iedere dag? of 1x per week?
Ik kijk thuis even hoe ik het precies heb staan die steril run.
Kan best zijn dat ik het nog niet handig heb hoor. :)

Volgens mij is het nu zo ivm salderen icm dag/nacht tarief.
Stroom opwekking wordt weggestreept tegen stroom gebruik.
maar dat geld binnen hetzelfde tarief.
Stroom opwekking is dag-tarief (op 5vd7 dagen), dus daarom doe ik de dhw runs ook op dat tarief.

Is deze veronderstelling hierboven van mij, juist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb sterelisatierun bewust in het weekend staan ivm laag tarief. Dhw doe ik nu ook snachts om die reden. In de zomer is dat een ander verhaal, maar als het goed is gaat dat met de solar functie automatisch goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:45:
[...]
Okay, dan ga ik dat nog even extra controleren thuis of de default waarden goed binnen komen bij undefined. Thanks.

[...]

Sterilization run iedere dag? of 1x per week?
Ik kijk thuis even hoe ik het precies heb staan die steril run.
Kan best zijn dat ik het nog niet handig heb hoor. :)

Volgens mij is het nu zo ivm salderen icm dag/nacht tarief.
Stroom opwekking wordt weggestreept tegen stroom gebruik.
maar dat geld binnen hetzelfde tarief.
Stroom opwekking is dag-tarief (op 5vd7 dagen), dus daarom doe ik de dhw runs ook op dat tarief.

Is deze veronderstelling hierboven van mij, juist?
Die Sterilization heb ik (alleen) vandaag gezet, vooral om te zien wat hij dan doet. De bedoeling is idd 1 x per week.
Ik heb 1 vast tarief voor de komende 3,5 jaar, voor mij dus niet echt noodzaak naar 't tarief te kijken. Wel is overdag de buitentemperatuur meestal hoger dus de COP hoger en is mogelijk iets extra geluid ook minder een probleem (voor de buren). Voor mij (nu) de reden 't overdag te doen. Hij blijft trouwens netjes op 35 Hz lopen tijdens DHW run, dat valt me erg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Klinkt beiden als weloverwogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
edterbak schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:29:
@MikeyMan
Ik heb net geupdate naar de beta en bij mij werd deze op -5 gezet. Dit heb ik zelf niet gedaan.
Aangezien ik alleen maar lage temperaturen draai (25 graden) heb ik hem nu zelf op -2 gezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
xtr3me schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Ik heb net geupdate naar de beta en bij mij werd deze op -5 gezet. Dit heb ik zelf niet gedaan.
Aangezien ik alleen maar lage temperaturen draai (25 graden) heb ik hem nu zelf op -2 gezet. :)
Okay, bedankt voor de bevestiging.
Ik ga vanavond naar de lijntjes kijken. zal wel scheel zijn geweest hahaha. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
edterbak schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Okay, bedankt voor de bevestiging.
Ik ga vanavond naar de lijntjes kijken. zal wel scheel zijn geweest hahaha. 8)7
Als je dan toch bezig bent, check dan ook gelijk even of die setting wel in acht wordt genomen?

Want hij begon bij mij met de correctie: -5 en pas later (2 a 3 minuten) maakte hij er -2 van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyRapMgoCEYhxDartRED8gkXR_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vIuSiBzCc7ZK4vV6eXTT2NUj.png?f=fotoalbum_large

De run is net begonnen, zodra hij een uurtje heeft gelopen zal ik een screenshot van de grafiek toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
xtr3me schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:50:
[...]

Als je dan toch bezig bent, check dan ook gelijk even of die setting wel in acht wordt genomen?

Want hij begon bij mij met de correctie: -5 en pas later (2 a 3 minuten) maakte hij er -2 van.

[Afbeelding]

De run is net begonnen, zodra hij een uurtje heeft gelopen zal ik een screenshot van de grafiek toevoegen
Op basis van je screenshot:
-5 is de start correctie. (niet in te stellen via GUI) Deze wordt altijd als basis gebruik bij de softstart in fase 1, de eerste 180 seconden (GUI variabele)
Die -5 blijft van kracht, zolang de Ta niet meer dan 2C hoger is dan SP. (max temp diff -2 in je screenshot)
Dus het kan best zo zijn dat die -5 nog prima kan, zolang Ta nog niet te hoog is. Dat kun je in de grafiek terug zien.
>> Ik hoop dus dat je dat kunt bevestigen. <<

Bij de start van fase 2, (na 180 sec.) start een andere regel. Fase 2 is ook gebonden aan de upper / lower limit.
Dus dat hij dan naar -2 schiet, dan komt door die limit.

Tijdens een softstart run is het aanpassen van de instelling wisselend effectief.
- Timers en delays worden niet direct aangepast. Dus als je dat doet, zul je even moeten wachten op de volgende run voordat je instellingen worden gerespecteerd.
- max temp difference en upper/lower limit wordt wel gelijk meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@xtr3me
Maar he.. positieve noot:
ik zie wel 19Hz na 4 minuten. Dat zal dan toch niet zo slecht gaan :) :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@blb4 @xtr3me
Ik heb een klein foutje gevonden. inderdaad. zoals jullie al aangaven met de [max temp difference]. Deze werd niet uitgestuurd naar GUI.
De upper/lower limit heb ik aangegeven dat de getallen binnen de grensen moeten blijven.

Verder staat alles op zijn plek waar het hoort.
Geen rare fratsen denk ik verder.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 20-02-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
Ik kan het begin van de run niet meer terug zien in nodered, maar hierbij screenshots uit grafana:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lT1eVTWAninxFKcr8SU8cmFiQ_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ccBwgLALC0gR5kAhUtoYcf3j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI1_7WAZzlVzeG_ySBtTRITXFP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FrGueM7GvfNwELCSs33eom2r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPIkTWWaLVs8f6U12C1-aBO8uaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rTg1dpy1LIwOjxgQHI0fCFdj.png?f=fotoalbum_large

Ik weet nu niet goed wat ik moet bevestigen, dus ik hoop dat je het uit deze screenshots kan halen.
En anders probeer ik morgen weer een run te draaien en die te capturen voor je. (ik heb namelijk zelden meegemaakt dat de Wp uit zichzelf een run stopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Je hebt het bevestigd.
Ik zie dat je water erg koud is bij start. 12 a 13 graden.
SP ging van 25 -5 naar 20.
Dus er was veel ruimte voor de softstart op-5 te kunnen blijven staan.

Geen problemen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
Ja dat kan kloppen, hij stond vanaf 12:45 uit en om 16:45 heb ik hem weer aangezet. Ik ben nog een beetje aan het experimenteren wat het voordeligste is. Als het buiten boven de 9 graden is kan ik hem van 7 tot 11 uur laten draaien en daarna pas weer aanzetten rond een uurtje of 17.

Qua temperatuur merk ik dat in de kamer niet (die blijft zeer stabiel aangezien de vloer lang warmte blijft afgeven), maar het scheelt wel een paar kWh'tjes verbruik.
Het alternatief is hem van 7 tot 22 uur laten draaien, maar vooralsnog heb ik daar nog niet de voordelen van gezien in temperatuur schommelingen of in het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Nog een klein slordigheidje (denk ik):

als de compressor uit staat klopt be berekening van de target temp niet; 35 - 3 is naar mijn weten geen 37.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOqSzIackeFcn9w8M7FySOGQaZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOA7B577hkg2nXXbNXGxICrm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
O, net te vroeg geupload. Ik ga gelijk kijken.

Maar ondertussen staat v22.08 online. Die corrigeert de fout bij softstart variabele. Zou nu goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3HrMHEuO513hy_eZuQAAEZ3zL8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w5oadDySFQQNm5vSq1sCBvo2.png?f=fotoalbum_large

Vannacht nog een kort runnetje. Lower limit naar -4 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:06:
[Afbeelding]

Vannacht nog een kort runnetje. Lower limit naar -4 gezet.
Max temp difference op -1 zetten en delay op 0 in fase 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:43:
[...]

Max temp difference op -1 zetten en delay op 0 in fase 1
Euh... Ok... Moest ik die delay niet hoger zetten van je gisteren? :?

edterbak in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Verschil tussen 0 seconden en 10 seconden is vrij fors toch? :?

Heb het aangepast. Nu even een nachtje afwachten.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2023 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Oja. nou, ik denk dat die -2 > -1 het belangrijkste is.
Dan laat je de delay zo staan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Onthoud dat het balanceren op de rand van een mes is.

In fase 1...
Case 1: Aan 1 kant een stabiele functie. instellingen die goed temperatuurwisselingen opvangt.
Dit zorgt dus voor dat het Setpoint sneller mee stijgt met de temperatuur Ta.

Case 2: Aan de andere kant dus veel delay, grotere rem op het volgen van het setpoint op Ta. Dit zal resulteren in langzamer oplopende setpoints, met sneller lagere Hz-en tot gevolg.

Startende van case 1 en schuivend naar case 2, zal op een bepaald moment de compressor over het randje vallen. Te vroeg uit.

Dat is dus voor iedere pomp, ieder huis, iedere buitentemperatuur en iedere hw setup weer anders.

Ik zal daarom gaan werken aan een betere [Help] blz die dit voldoende beschrijft zodat mensen hier zelf mee kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:24:
Oja. nou, ik denk dat die -2 > -1 het belangrijkste is.
Dan laat je de delay zo staan. :)
Haha... Ok... Ik zet die terug, dan is er maar 1 waarde aangepast. Betere test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ort77wdtUSj78wPL7vxS3rjzuqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yvK8ucfSfUc5r2lG99WibmU5.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al 3 dagen geen korte run meer gehad van 3 minuten of minder.
Ik denk dat het idee nu goed werkt.

Als meer mensen dit bevestigen en we kunnen de huidige werking als goed bestempellen, dan zal ik de HELP gaan aanpassen zodat het duidelijk wordt wat de bedoeling is.

[edit] in de grafiek start om 14h de dhw run. Wat je ziet klopt dus.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 21-02-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier ook geen korte runs meer gehad, maar moet nog even een nachtje afwachten denk ik.

De strakke daling in frequentie die jij hebt, heb ik overigens al een tijdje niet meer gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSAYQBMJEGB8BIpI3A9N_N3lNdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/geHLquTJ2moxzDfQV4tXYDRk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/79

Zie je dit gedrag met de laatste versie ook nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan

Voor fase 1
Ik denk dat die [max temp. difference] voor jou op -1 mag blijven staan.
De vertraging is iets waar je mee kunt spelen.

[Setpoint] = [Ta] + [-max temp. difference]

De vertraging houd een setpoint stijging tegen voor X tijd.
Als deze 0 is, schuift het setpoint gelijk mee met Ta. (
Als deze te lang is, dan is Ta te veel gestegen tov SP, waarna de compressor uitvalt.

Wanneer dit moment op treed, is dus afhankelijk van je afgifte systeem. Zoeken

Je kunt best stapjes van 10 seconden proberen om een significant effect te zien. En na aanpassing een dag of twee kijken hoe het gaat. En misschien is in 1x 10s wel gelijk te veel. :) kan.

Hoop dat dit helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 21-02-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak begrijp ik dan goed dat als die delay te kort is, dat ie niet netjes meegaat met de instellingen?

Ik zal het een nachtje laten draaien, en dan de delay 5s verhogen. Zal even testen worden welke input tot welke output leidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Ik zal hier nog eens goed naar kijken, ik kom er op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:53:
@edterbak begrijp ik dan goed dat als die delay te kort is, dat ie niet netjes meegaat met de instellingen?
Precies omgekeerd.
als de ss logica een nieuw hoger SP berekent, zal deze bij 0 delay direct worden uitgestuurd naar heishamon.
als de ss logica een nieuw hoger SP berekent, zal deze bij 10s delay pas 10 seconden later worden uitgestuurd naar heishamon..

Dit vertragende effect is goed om de frequentie te drukken.
Risico is dat je het te lang drukt, en dat de Ta en SP te ver uiteen gaan lopen waardoor de compressor dus uit valt.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak ah check, nu snap ik hem. Had de term delay anders geïnterpreteerd. Meer een timeout ofzo dan later versturen :)

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:40:
@edterbak ah check, nu snap ik hem. Had de term delay anders geïnterpreteerd. Meer een timeout ofzo dan later versturen :)
Vraagje. Hoe heb jij het geinterpreteerd?

Handig om dit te weten als ik help tekst ga schrijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Vraagje. Hoe heb jij het geinterpreteerd?

Handig om dit te weten als ik help tekst ga schrijven. :)
Ik dacht dat de commandos verlaat alsnog verstuurd zouden worden. In die interpretatie zou een kortere tijd sneller reactie in de grafiek tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Gheheh.. je bent altijd zo lekker helder. :>

Ik snap niet (op basis van je tekst) wat er anders gaat als de commandos verlaat verstuurd worden.
Je geeft precies aan wat ik ook aangeeft.
Lagere delay, snellere reactie in grafiek en naar heishamon... Gheheh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Wacht..
Hoe bedoel je "in de grafiek"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:53:
Gheheh.. je bent altijd zo lekker helder. :>

Ik snap niet (op basis van je tekst) wat er anders gaat als de commandos verlaat verstuurd worden.
Je geeft precies aan wat ik ook aangeeft.
Lagere delay, snellere reactie in grafiek en naar heishamon... Gheheh
Dat krijg je met chronisch slaaptekort en tikken op telefoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:58:
Wacht..
Hoe bedoel je "in de grafiek"?
Dacht dat een kortere delay een korter 'plateau' zou veroorzaken. Maar dat lijkt dus averechts te kunnen zijn.

Anyways, eerst maar eens een nachtje afwachten. Morgen vijf seconden eraf halen.

160s voor phase 1 is de standaard setting nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Dacht dat een kortere delay een korter 'plateau' zou veroorzaken. Maar dat lijkt dus averechts te kunnen zijn.
Ah, okay. Je kijkt 1 stap verder dus. Wat het effect op de lijn ipv het effect op sp. Correct?
160s voor phase 1 is de standaard setting nu?
Dat is een beetje dubbel. Geen duidelijk antwoord nu nog
Complexe logica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak ja juist. Vooral omdat er recent wel wat snellere reactie was. Maar dat is inderdaad secundair effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ehh... Vreemde zaken gebeurd vannacht.

Room setpoint wijzig vanuit de thermostaat is niet opgepakt vanmorgen. Zie in domoticz dat het setpoint netjes van 19 naar 20 gegaan is, maar de flow blijft op 19 staan. Handmatig verhogen werkt niet.

In de softstart grafiek lijkt het alsof er geen DHW run geweest is. Maar uit de temperatuur in domoticz blijkt dat die netjes om 4:00 is uitgevoerd. Het lijkt uit de logs ook dat de operation mode wel is omgezet. Zou ie het ineens elektrisch gedaan hebben? :?

Zal zo achter de pc eens bewijsmateriaal verzamelen en herstarten.

Edit: nee elektrisch kan ook niet, want dan zou de Ta ook oplopen. En dat zie ik niet :?

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2023 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plaatjes bij het praatje:

RTC: Ik heb gisteren de scheduler van 19,5 in de nacht naar 19,0 gezet. Dat zie je ook terug. Om 4:00 zou deze terug moeten gaan naar 20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XJunUMzlLNjmKt1sewGB_1Xf68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BSgcfFUaHYlqF5yPIWVoF7D6.png?f=fotoalbum_large

Het nieuwe setpoint is ook verstuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbpm7l5dZfA2HsH00diLE7AxJAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/owMPWJqIbY8Sf7owlKGaZXEE.png?f=fotoalbum_large

Dan de DHW run. Ik zie de temperatuur oplopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulBeUekSGVzgzI4ooKGC7HYFTi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/24ZRdLvmoXuqvBa7esXqlULG.png?f=fotoalbum_large

Maar de softstart zie ik die run wel, maar de hoge TA / TR niet terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsZINH_LnpyposROmDAIlVgxKlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ko9k0ZFrc6e6cU5z0kK40l9N.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
22/02 07:07:48 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
22/02 07:00:49 - MQTT Command: SetOperationMode: 2 (unknown)
22/02 07:00:49 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (scheduler)
22/02 07:00:49 - Scheduler - Set QuietMode: 0
22/02 07:00:49 - Scheduler - Operation Mode: 2
22/02 06:57:48 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
22/02 06:57:48 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > 0 °C - (ENDING) Freq: 19Hz, SP_Final: 22°C
22/02 06:57:48 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
22/02 06:49:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
22/02 06:49:09 - Function SoftStart: Correction: -4 > -0.75 °C - (STABLE) Freq: 22Hz, SP_Final: 21.3°C
22/02 06:48:23 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
22/02 06:48:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
22/02 06:48:09 - Function RTC: Correction change: From 1 to -3 °C (Room actual: 19.8 °C)
22/02 06:48:04 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
22/02 06:47:17 - Function SoftStart: Correction: -3.75 > -4 °C - (STABLE) Freq: 27Hz, SP_Final: 22°C
22/02 06:46:57 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3.75 °C - (STABLE) Freq: 29Hz, SP_Final: 22.3°C
22/02 06:45:27 - Function SoftStart: Start Phase 2
22/02 06:45:13 - Function Pump speed: 1
22/02 06:44:47 - Function SoftStart: Correction: -4.5 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 22°C
22/02 06:43:47 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
22/02 06:43:47 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4.5 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 21.5°C
22/02 06:43:23 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
22/02 06:42:57 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
22/02 06:42:47 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 150 (pump speed)
22/02 06:42:47 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 21°C
22/02 06:42:47 - Compressor: running
22/02 06:42:47 - Function Pump speed: restored to: 150 (45%)
22/02 06:42:30 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (function rtc)
22/02 06:42:30 - Function RTC: Operation mode to Auto(Heat)+DHW
22/02 06:42:30 - Function RTC: Correction change: From -3 to 1 °C (Room actual: 19.77 °C)
22/02 06:42:27 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
22/02 06:42:25 - RTC: Room setpoint changed to: 19.9 °C
22/02 06:42:24 - RTC: Room setpoint changed to: 19.8 °C
22/02 06:42:23 - RTC: Room setpoint changed to: 19.7 °C
22/02 06:42:23 - RTC: Room setpoint changed to: 19.6 °C
22/02 06:42:23 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
22/02 06:42:23 - RTC: Room setpoint changed to: 19.4 °C
22/02 06:42:23 - RTC: Room setpoint changed to: 19.3 °C
22/02 06:42:23 - RTC: Room setpoint changed to: 19.2 °C
22/02 06:42:22 - RTC: Room setpoint changed to: 19.2 °C
22/02 06:42:22 - RTC: Room setpoint changed to: 19.1 °C
22/02 05:15:13 - Function Pump speed: 1
22/02 04:59:26 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 74 (pump speed)
22/02 04:59:26 - Function SoftStart: SoftStart function end
22/02 04:59:26 - Compressor: stopped
22/02 04:59:26 - Function Pump speed: reduced to 74 (5%)
22/02 04:29:17 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
22/02 04:19:36 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
22/02 04:19:17 - Function SoftStart: Correction: 1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 27Hz, SP_Final: 22°C
22/02 04:19:17 - Function SoftStart: Phase 3 - Phase out step
22/02 04:16:36 - Function SoftStart: Correction: 0.75 > 1 °C - (STABLE) Freq: 27Hz, SP_Final: 23°C
22/02 04:15:13 - Function Pump speed: 1
22/02 04:13:26 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
22/02 04:13:26 - Function SoftStart: Correction: 0.25 > 0.75 °C - (STABLE) Freq: 28Hz, SP_Final: 22.8°C
22/02 04:10:56 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.25 °C - (STABLE) Freq: 28Hz, SP_Final: 22.3°C
22/02 04:08:57 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
22/02 04:08:56 - Function SoftStart: Correction: 0.25 > 0 °C - (STABLE) Freq: 28Hz, SP_Final: 22°C
22/02 04:08:27 - Function SoftStart: Correction: 0.75 > 0.25 °C - (STABLE) Freq: 27Hz, SP_Final: 22.3°C
22/02 04:08:27 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
22/02 04:08:27 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.75 °C - (STABLE) Freq: 27Hz, SP_Final: 22.8°C
22/02 04:06:56 - Function SoftStart: Start Phase 2
22/02 04:05:26 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz, SP_Final: 22°C
22/02 04:04:56 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
22/02 04:04:56 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > -0.5 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 21.5°C
22/02 04:04:36 - Function SoftStart: Correction: -4.5 > -2.75 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, SP_Final: 19.3°C
22/02 04:04:16 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SP Calculation)
22/02 04:04:16 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 150 (pump speed)
22/02 04:04:16 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4.5 °C - (STARTUP) Freq: 24Hz, SP_Final: 17.5°C
22/02 04:04:16 - Compressor: running
22/02 04:04:16 - Function Pump speed: restored to: 150 (45%)
22/02 04:00:52 - MQTT Command: SetOperationMode: 6 (scheduler)
22/02 04:00:52 - Scheduler - Operation Mode: 6
22/02 01:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP already 48
------------------------------------------------------------------------------------------------
21/02 23:45:13 - Function Pump speed: 1
21/02 23:30:26 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (scheduler)
21/02 23:30:26 - Scheduler - Set QuietMode: 2
21/02 23:22:24 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 74 (pump speed)
21/02 23:22:24 - Compressor: stopped
21/02 23:22:24 - Function Pump speed: reduced to 74 (5%)
21/02 23:15:13 - Function Pump speed: 1
21/02 23:08:25 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 150 (pump speed)
21/02 23:08:25 - Compressor: running
21/02 23:08:24 - Function Pump speed: restored to: 150 (45%)
21/02 23:08:21 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
21/02 23:08:03 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (rtc on/off)
21/02 23:08:03 - Function RTC: on/off activated - Operating mode from Auto(Heat)+DHW to DHW only
21/02 23:08:00 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C

Viel me ook op dat de temperatuur grafiek voor DHW ophoudt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVSoqWL-lktsYOjh4cLlUgq5oE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cFQsS46G1GIBXcLd3xsN3h7q.png?f=fotoalbum_large

ff full reboot maar, ik lig los...

[ Voor 119% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2023 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, RTC room setpoint terug kunnen brengen naar een foutje vanuit Domoticz... Die stuurde 19 graden uit. Na herstart daarvan opgelost. Das alvast één.

Nu het DHW mysterie nog.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog verder naar de DHW gekeken... Lijkt erop dat ie eerder de run gedaan heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnDkj7M5y8EucZIaEMAzNWeG4pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nQ3BoVuZawSEAUzCtxJFc6xa.png?f=fotoalbum_large

Zie tot 21 feb netjes elke nacht een DHW run om 4:00 als ik de scheduler heb ingesteld om DHW bij te schakelen.

Echter; gisteren om 12:00 een DHW run gehad, en 'savonds om 23:20 weer.
Gek genoeg lijkt er rond 4:00 wel iets te gebeuren, maar niet een volledige run...?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Schedule_1 Allow DHW, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 04:00, OperationMode6 (override)
Schedule_2 Stop DHW, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 07:00, OperationMode2
Schedule_3 Sterelization, Saturday, 12:00, Sterilization (override)
Schedule_4 Quiet on, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 23:30QM_2
Schedule_5 Quiet off, Select,Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 07:00, QM_0
Schedule_6 Weekend DHW on, Saturday,Sunday, 10:00, OperationMode6 (override)
Schedule_7 Weekend DHW off, Saturday,Sunday, 18:00, OperationMode2
Scheduler: 7 tasks are currently active

[ Voor 53% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Mwoa.
Het DHW mysterie is misschien niet zo een mysterie.
Wat is je setpoint dhw wat was de werkelijke temperatuur.
Als de dT te klein is, dan voert hij de dhw run niet uit.

Je switchte mogelijk van HEAT only naar DHW+HEAT, en als DHW geen vraag krijgt, blijft hij dus vrolijk op HEAT door pruttelen.
Kun je ook je 3weg klep uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:37:
Nog verder naar de DHW gekeken... Lijkt erop dat ie eerder de run gedaan heeft:

[Afbeelding]
Ja, dan was om 4h de temp nog hoog genoeg en een DHW run niet nodig.
Was de OperatingMode eerder dan inclusief dhw, dat de pomp ook een dhw run kon doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:37:
Mwoa.
Het DHW mysterie is misschien niet zo een mysterie.
Wat is je setpoint dhw wat was de werkelijke temperatuur.
Als de dT te klein is, dan voert hij de dhw run niet uit.

Je switchte mogelijk van HEAT only naar DHW+HEAT, en als DHW geen vraag krijgt, blijft hij dus vrolijk op HEAT door pruttelen.
Kun je ook je 3weg klep uitlezen?
JA, was nog verder aan het zoeken, zie boven...

Schakelen van Heat only naar DHW+HEAT levert altijd een DHW run op tot setpoint.

De modi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGedkSvxlw9fUXcFl7aXbZaf_iQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vjm8jiYi3LiHqCqeYlOZC0A1.png?f=user_large

en settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bM6e3DMWmd4PEeqOyp4eWnSgHtQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m3meJrIXTwgZepkjf7UwWIi3.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Ja, dan was om 4h de temp nog hoog genoeg en een DHW run niet nodig.
Was de OperatingMode eerder dan inclusief dhw, dat de pomp ook een dhw run kon doen?
Het lijkt er inderdaad op dat om 4:00 de temperatuur nog wel hoog genoeg was. Was nog 49 graden op dat moment.

Lijkt mis te zijn gegaan met de scheduler die onterecht om 23:15 een DHW run startte.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
21/02 23:45:13 - Function Pump speed: 1
21/02 23:30:26 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (scheduler)
21/02 23:30:26 - Scheduler - Set QuietMode: 2
21/02 23:22:24 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 74 (pump speed)
21/02 23:22:24 - Compressor: stopped
21/02 23:22:24 - Function Pump speed: reduced to 74 (5%)
21/02 23:15:13 - Function Pump speed: 1
21/02 23:08:25 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 150 (pump speed)
21/02 23:08:25 - Compressor: running
21/02 23:08:24 - Function Pump speed: restored to: 150 (45%)
21/02 23:08:21 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
21/02 23:08:03 - Function RTC: on/off activated - Operating mode from Auto(Heat)+DHW to DHW only
21/02 23:08:00 - RTC: Room setpoint changed to: 19 °C
21/02 22:15:13 - Function Pump speed: 1

[ Voor 58% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik hoor geen probleem hoor.

Setpoint dat niet binnen is gekomen, dat blijkt Domoticz te zijn geweest.
DHW run die niet gedaan is, blijkt door voldoende temperatuur niet nodig, dus gaat de HEAT modus gewoon verder, en zie je de softstart 4 minuten later een runnetje starten.

Van wat ik lees, ik zie geen probleem met scheduler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:52:
Ik hoor geen probleem hoor.

Setpoint dat niet binnen is gekomen, dat blijkt Domoticz te zijn geweest.
DHW run die niet gedaan is, blijkt door voldoende temperatuur niet nodig, dus gaat de HEAT modus gewoon verder, en zie je de softstart 4 minuten later een runnetje starten.

Van wat ik lees, ik zie geen probleem. :)
Er had geen DHW run gedraaid mogen worden om 23:15.
Zie scheduler uit log.

Ik heb ingesteld dat van 4:00 tot 7:00 DHW aan mag
En in het weekend komt daar van 10:00 tot 17:00 bij.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Zie het.
Maar dat is geen scheduler issue. dat komt door de RTC on/off functie.
Dat hij de dhw run start, komt daardoor. door de verandering van Operating Modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:55:
Zie het.
Maar dat is geen scheduler issue. dat komt door de RTC on/off functie.
Dat hij de dhw run start, komt daardoor. door de verandering van Operating Modus.
Dat zou goed kunnen... Maar dat klopt dan toch niet zou ik zeggen.

Nog nooit eerder gezien ook...

De log regels die te maken hebben met modus gefilterd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
22/02 08:07:18 - Function RTC: Operation mode to Auto(Heat)
22/02 07:00:49 - MQTT Command: SetOperationMode: 2 (unknown)
22/02 07:00:49 - Scheduler - Operation Mode: 2
22/02 06:42:30 - Function RTC: Operation mode to Auto(Heat)+DHW
22/02 04:00:52 - MQTT Command: SetOperationMode: 6 (scheduler)
22/02 04:00:52 - Scheduler - Operation Mode: 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
De Operating mode was voor 23h08 Auto(Heat)+DHW. Dus een DHW run mag hij doen van je.

door de RTC functie naar DHW only, Dan forceer je eigenlijk een DHW run.

als je dit niet wilt, moet je de start Operating mode niet Auto+DHW zetten, maar op heat only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:57:
De Operating mode was voor 23h08 Auto(Heat)+DHW. Dus een DHW run mag hij doen van je.

door de RTC functie naar DHW only, Dan forceer je eigenlijk een DHW run.

als je dit niet wilt, moet je de start Operating mode niet Auto+DHW zetten, maar op heat only.
Mee eens, maar hij had dan ook niet op AUTO+DHW mogen staan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZAICI6Ki8KifSfBDf2Y6v1lMtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nLUfQDnePazwRMFgqyBXJAYS.png?f=fotoalbum_large

Kan alleen niet ver genoeg terug in de logs om te zien waar die vandaan kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGedkSvxlw9fUXcFl7aXbZaf_iQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vjm8jiYi3LiHqCqeYlOZC0A1.png?f=user_large

gisterochtend om 07:00 gebeurt iets geks... Twee mode settings tegelijk?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2023 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
De run van vandaag ziet er tot nu toe heel goed uit, hij is 2 x netjes afgedaald naar 20 Hz. Dat hij om 08:00u optoerde komt omdat er om 08:00u wat naregeling open gaat. Ik kijk 't vandaag de hele dag ff aan en zal als 't zo blijft 't item sluiten op Github met een solved in v22.08?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAGCtMiTdt_AF8l9yd27Su2RMYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XgMN10SnaGqHSdAJtnH0aqtO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 22-02-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Ik denk dat wat je ziet komt door de combinatie met domoticz vergissing/iets. dingetje.

De RTC on/off lijkt te hebben gedaan rond 07h.
Scheduler heeft het prima gedaan, maar vlak daarna trapt de volgende logica af, om een nog onduidelijke reden.
Ik zie uit je grafiek ook niet dat de RTC functie iets had mogen doen. DHW toevoegen.

Maar dit is giswerk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:31:
[...]

De run van vandaag ziet er tot nu toe heel goed uit, hij is 2 x netjes afgedaald naar 20 Hz. Dat hij om 08:00u optoerde komt omdat er om 08:00u wat naregeling open gaat. Ik kijk 't vandaag de hele dag ff aan en zal als 't zo blijft 't item sluiten op Github met een solved in v22.08?
[Afbeelding]
Ja, is goed.
Goed te lezen dat softstart lijkt te werken nu :)

Nu nog even focus op quietmode aanhangsel hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:38:
@MikeyMan
Ik denk dat wat je ziet komt door de combinatie met domoticz vergissing/iets. dingetje.

De RTC on/off lijkt te hebben gedaan rond 07h.
Scheduler heeft het prima gedaan, maar vlak daarna trapt de volgende logica af, om een nog onduidelijke reden.
Ik zie uit je grafiek ook niet dat de RTC functie iets had mogen doen. DHW toevoegen.

Maar dit is giswerk hoor.
Enige dat domoticz doet is mqtt waardes weergeven. En mqtt bericht vanuit evohome doorzetten voor room setpoint en meetpunt van kamerhermostaat. Hier zit geen sturende logica in.

En draait ook al vanaf het begin op deze wijze naast elkaar.

Morgen maar weer even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@blb4 hij blijft nog wel redelijk lang op 35 hz hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Enige dat domoticz doet is mqtt waardes weergeven. En mqtt bericht vanuit evohome doorzetten voor room setpoint en meetpunt van kamerhermostaat. Hier zit geen sturende logica in.

En draait ook al vanaf het begin op deze wijze naast elkaar.

Morgen maar weer even aankijken.
Hmm. Okay.
Ik kan het ook niet verklaren verder. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:53:
@blb4 hij blijft nog wel redelijk lang op 35 hz hangen ;)
Ik dank dat dit wel klopt om 't verschil tussen Ta en setpoint te dichten toch?

@MikeyMan, @edterbak, hij blijft toch altijd wel wat lang op hoge frequentie draaien, ik zie eigenlijk nooit zo'n hele korte spike.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDmTj9T16wjatPMA8X-ndH6yICw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ef566IFmANLD3mf85BdCmH21.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door blb4 op 22-02-2023 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Is er iemand die softstart + quietmode gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:41:
Is er iemand die softstart + quietmode gebruikt ?
Ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Ja. Die blijft de hele tijd op 3 staan zie ik nu. Ik heb 'm nu in settings zelf maar ff op 0 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik wil dat aanpakken en oplossen nu. Maar weet niet waar het goed/niet goed werkt nu nog. Ik moet het zelf ook nog testen. Dus als je ook alvast hier wat symptomen kunt beschrijven, zou dat helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:23:
Ik wil dat aanpakken en oplossen nu. Maar weet niet waar het goed/niet goed werkt nu nog. Ik moet het zelf ook nog testen. Dus als je ook alvast hier wat symptomen kunt beschrijven, zou dat helpen :)
Ik heb 't niet helemaal systematisch op m'n netvlies maar wat ik zo kan vermelden:

1) Afstemming tussen QM in settings en in softstart; als je in settings quiet mode aanpast terwijl QM actief is via softstart gaat wordt 't QM level direct aangepast. m.i. zou QM in settings 't default level moeten zijn waar mij naar terugkeert als QM via SS niet actief (meer) is; (QM via SS is toch altijd 3)?
2) ik heb regelmatig gezien (toe we nog defrosts hadden) dat na een defrost QM uitgeschakeld bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier vanmiddag een relatief normale run gehad. Toerental daalt vrij vlot onder de 35 hz. Valt me wel op dat ie vrij snel in de +correctie gaat. Dat voelt een beetje onlogisch als ie eigenlijk nog wel een beetje lager zou mogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jder1x867rLlVXS7jFFP6qU4W_A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kSpuP2GPPp08DB5aQUxVPaUf.png?f=user_large

Dit is met 10s delay.
Ga nu een dagje draaien op 5s delay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan
Kun je eens een vergelijkbare run doen, maar dan met softstart uit?
Ik ben benieuwd naar het verschil, wat hebben we nu gewonnen met deze functie.

Ik snap je gevoel wel, dat die +correcties vreemd voelen.
Maar je ziet in de grafiek duidelijk dat ze wel nodig zijn. Als SP te laag is valt ie uit. en da wilde gij ook nie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:07:
@MikeyMan
Kun je eens een vergelijkbare run doen, maar dan met softstart uit?
Ik ben benieuwd naar het verschil, wat hebben we nu gewonnen met deze functie.

Maar je ziet in de grafiek duidelijk dat ze wel nodig zijn. Als SP te laag is valt ie uit. en da wilde gij ook nie :)
Ehh... Ja wil wel ff testen zonder softstart hoor, geen probleem... Maar een vergelijkbare run is even puzzelen natuurlijk ;)

Zo mooi als bij jou ziet het er nog niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 19:35
blb4 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:19:
[...]

Ja. Die blijft de hele tijd op 3 staan zie ik nu. Ik heb 'm nu in settings zelf maar ff op 0 gezet.
Allereerst aan de ontwikkelaars en testers de complimenten voor deze geweldige functionaliteit. Het setpoint geleidelijk verhogen was precies wat ik zocht. Vandaag gezien dat dit werkt met de default instellingen. Wilde ook zien hoe QM werkte. Had verwacht dat met de parameters Runtime en Quietmode time de QM initieel werkzaam zou zijn en vervolgens weer uit zou gaan. Dit zie ik niet gebeuren; ook maar handmatig QM uitgezet.

Verder had ik als noob een aanloop probleempje: ik kwam van vaste Ta in de Pana en had dus ook de NR WAR settings overgeslagen. Ik miste het setpoint in de grafiek. Na het invullen van WAR settings zag ik Soft Start netjes zijn werk doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzXPT-yhSiWTeULc8btpKu7svBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9EH8FXmIEcCpp2YFyHU7OCV.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
gerard053 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:14:
[...]

Allereerst aan de ontwikkelaars en testers de complimenten voor deze geweldige functionaliteit. Het setpoint geleidelijk verhogen was precies wat ik zocht. Vandaag gezien dat dit werkt met de default instellingen. Wilde ook zien hoe QM werkte. Had verwacht dat met de parameters Runtime en Quietmode time de QM initieel werkzaam zou zijn en vervolgens weer uit zou gaan. Dit zie ik niet gebeuren; ook maar handmatig QM uitgezet.

Verder had ik als noob een aanloop probleempje: ik kwam van vaste Ta in de Pana en had dus ook de NR WAR settings overgeslagen. Ik miste het setpoint in de grafiek. Na het invullen van WAR settings zag ik Soft Start netjes zijn werk doen.

[Afbeelding]
Hoi, welkom ook hier.
Vraagje. Je aanloop probleempje, binnen hoeveel tijd na starten heb je de war settings ingevuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 19:35
edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:18:
[...]

Hoi, welkom ook hier.
Vraagje. Je aanloop probleempje, binnen hoeveel tijd na starten heb je de war settings ingevuld?
Eerst WAR setting ingevuld en ook QM aangezet (rond 12.00 uur). In de grafiek zie je het setpoint nu berekend worden. Tegen 17.30 uur de pomp aangezet met deze settings.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• edterbak
gerard053 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:41:
[...]

Eerst WAR setting ingevuld en ook QM aangezet (rond 12.00 uur). In de grafiek zie je het setpoint nu berekend worden. Tegen 17.30 uur de pomp aangezet met deze settings.
Dus pas na ca 50 minuten kwam er een waarde binnen voor setpoint .
Ik denk dat ik wel snap hoe dat komt. Ik zal kijken of ik dat wat kan versnellen voor de eerste x gebruikers.

Technisch, de oorzaak is denk ik dat sommige functies wat variabelen opvragen.
Als er 1 niet gevonden word, dan zet hij die variabelen en stopt hij gelijk de functie. X minuten later probeert hij het nog een keer en dan komt hij de volgende onbekende variabelen tegen en doet het zelfde. Iedere keer 1 stapje verder.
Einde van de functie word pas een resultaat gegeven dat ook nodig is om het sp te bepalen.

Het komt uiteindelijk wel goed. Maar niet voordat gebruikers denken .. dit is Kut, het werkt niet :)

• edterbak
@Maarten69
Vraag over de softstart QuietMode functie.
Je hebt nu de functie geïnverteerd. Als de compressor uit staat, QM3. Als de compressor aan gaat, QM3, Als de compressor [QuietModeTime] min aan staat, QM0.

Wat was was de reden dat je dit zo doet. Waarom was QM3 aan zetten als compressor aan gaat, niet voldoende voor je?
Als je nu de functie opnieuw zou maken, zou je de zelfde keuze maken?

Groet.

[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 23-02-2023 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
edterbak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:07:
@MikeyMan

Bij mij draait de SoftStart met 22.08 erg mooi nu. Ik heb sinds 22.08 geen start/stops meer gehad. Echter ben ik wel zo stout geweest om meteen een kleine aanpassing te maken :$. Ik heb namelijk de startwaarde van fase 1 aangepast van -5 naar -3. Dit omdat die -5 correctie in mijn situatie eigenlijk alleen maar voor start/stops kan zorgen. Met -3 heb ik namelijk nog steeds mooie korte spikes aan het begin zonder dat er meteen flink gecorrigeerd wordt. Nu begint hij mooi op -3 en bouwt daarna met 1 (of soms 2) graden op i.p.v. meteen een grote eerste correctie.

Maar complimenten @edterbak, echt een hele grote stap gezet met deze laatste versies sinds 22.00! Vooral de advanced tab ben ik super blij mee. Dat geeft net wat extra ruimte om de SoftStart te finetunen voor ieders situatie _/-\o_ .

@edterbak QuitMode in SoftStart gebruik ik persoonlijk niet.

Edit: ter aanvulling, zo zien de meeste starts er bij mij nu uit (Dit was overigens de eerste run na in de nacht uit gestaan te hebben):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYU5FI4i_a1sKXUg2JOcp2FgSnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aHTnsLh6jEybKXdIzo46yKSb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door wasgezellig op 23-02-2023 09:29 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak Zie hier de run van vanmorgen met 5s delay:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gemKw5j5iYImAoXydZetBmn3oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DRaFcNuljZ9ef9dwd2qj5KRG.png?f=fotoalbum_large

De dip tijdens de DHW run is ook wat apart :?

Minder vlot naar beneden dan bij @wasgezellig nog. Zal even de volgende run afwachten en dan softstart uitzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2023 09:49 ]

• wasgezellig
  • Niet online
Bedenk mij net dat bij mij de message delay op 20 sec staat, i.p.v. de default 9 sec. Dat is dus ook anders dan "standaard". Upper en Lower limit staan bij mij op -2 / +2 (dat is wel default als ik mij niet vergis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wasgezellig schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Bedenk mij net dat bij mij de message delay op 20 sec staat, i.p.v. de default 9 sec. Dat is dus ook anders dan "standaard". Upper en Lower limit staan bij mij op -2 / +2 (dat is wel default als ik mij niet vergis).
Dat gaan we hierna testen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
Wat ik overigens bij jou zie gebeuren is wat bij mij ook gebeurde. Dus na de start ver naar beneden corrigeren, waardoor de functie heel snel (naar mijn idee wat extreem) naar boven moet gaan corrigeren, waardoor de pomp juist niet gaat aftoeren. Vandaar dat ik die startwaarde heb aangepast naar -3 i.p.v. -5.
Wellicht zou dit ook iets kunnen zijn om te testen voor jou. Wat denk jij @edterbak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wasgezellig schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Wat ik overigens bij jou zie gebeuren is wat bij mij ook gebeurde. Dus na de start ver naar beneden corrigeren, waardoor de functie heel snel (naar mijn idee wat extreem) naar boven moet gaan corrigeren, waardoor de pomp juist niet gaat aftoeren. Vandaar dat ik die startwaarde heb aangepast naar -3 i.p.v. -5.
Wellicht zou dit ook iets kunnen zijn om te testen voor jou. Wat denk jij @edterbak?
Goede suggestie. Ben er alleen altijd wel voor om één parameter tegelijk te testen. Maargoed, ben dan wel afhankelijk van of er een run start natuurlijk :)

Ga nu eerst de delay testen op 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
wasgezellig schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Bij mij draait de SoftStart met 22.08 erg mooi nu. Ik heb sinds 22.08 geen start/stops meer gehad. Echter ben ik wel zo stout geweest om meteen een kleine aanpassing te maken :$. Ik heb namelijk de startwaarde van fase 1 aangepast van -5 naar -3. Dit omdat die -5 correctie in mijn situatie eigenlijk alleen maar voor start/stops kan zorgen. Met -3 heb ik namelijk nog steeds mooie korte spikes aan het begin zonder dat er meteen flink gecorrigeerd wordt. Nu begint hij mooi op -3 en bouwt daarna met 1 (of soms 2) graden op i.p.v. meteen een grote eerste correctie.

Maar complimenten @edterbak, echt een hele grote stap gezet met deze laatste versies sinds 22.00! Vooral de advanced tab ben ik super blij mee. Dat geeft net wat extra ruimte om de SoftStart te finetunen voor ieders situatie _/-\o_ .

@edterbak QuitMode in SoftStart gebruik ik persoonlijk niet.

Edit: ter aanvulling, zo zien de meeste starts er bij mij nu uit (Dit was overigens de eerste run na in de nacht uit gestaan te hebben):

[Afbeelding]
Stoutert.

Op zich is dat niet nodig om die -5 aan te passen.
De logica die altijd blijft, is dat de [max temp difference] van -1 altijd geld.

Je ziet in je grafiek dat de Ta ~20 graden was voor SS start. Het setpoint was 26C. zo lijkt (zie geen schaal)
IN dat geval zou dus 26 - 5 een Eerste start setpoint opleveren van 21C.
Dat is nog steeds hoger dan die 20C die je Ta is.
Zodra Ta oploopt, zal SP meeschuiven met -1 graden er onder. :)

Ik denk dat het geen verschil oplevert, -5 vs -3. Bij mij heb ik sinds deze aanpassingen, de laatste versie een week ofzo, geen korte runs meer gehad..
Ik zou het pas aanpassen (of er wat voor maken), als je ook daadwerkelijk een uitval hebt gehad. Dan praten we verder :)

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 23-02-2023 12:44 ]

• edterbak
MikeyMan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:49:
@edterbak Zie hier de run van vanmorgen met 5s delay:
[Afbeelding]

De dip tijdens de DHW run is ook wat apart :?

Minder vlot naar beneden dan bij @wasgezellig nog. Zal even de volgende run afwachten en dan softstart uitzetten.
Heeft iemand de kraan open gezet tijdens een DHW run?
Ik zie een zelfde dip in dat geval.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:46:
[...]

Heeft iemand de kraan open gezet tijdens een DHW run?
Ik zie een zelfde dip in dat geval.
Haha, ik sluit het niet uit op dat tijdstip. Edoch geen hele scherpe herinneringen meer aan deze pittige nacht :+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Net een run gehad met 15s delay:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kuWUZfrzmTgudK7eCrHrZU7lsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1jbK5WgVlz8NhITzBoWulq0x.png?f=fotoalbum_large

Nu zonder softstart proberen.

[ Voor 70% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2023 14:52 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 121 Laatste