Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 63 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 19:29
MikeyMan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:48:
[...]

Zorgen dat je persistent storage daadwerkelijk werkt.
oOo _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 10:18
Tyfus, hoe werkt die shit... _O-

Ik zie dat ik iets moet toevoegen aan settings.js in het mapje van node-red, maar daar staat uberhaupt niets in wat lijkt op contextStorage.. Nu heb ik dat stukje gecopy-paste in die file en gesaved, nu maar kijken...

[ Voor 6% gewijzigd door Thomox op 03-02-2023 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Ja, te kort inderdaad denk ik.
Het lijkt er ook op dat je een heel traag systeem hebt.
De pomp staat aan, en lange tijd te 'rammen' maar de lichtblauwe lijn gaat echt heel langzaam omhoog. Bij mij gaat dat echt veel rapper.

Je zou kunnen kijken of de heat delta (van de vorige blz) een knopje is waar je aan kan draaien.
Bij mij zie ik ook soortgelijk gedrag terug als bij @MikeyMan. Ik heb ook een traag systeem met hele lage temperaturen.

Bij mij is het ook zo dat ik maximaal 1 graden "Max. Setpoint increase" gebruik voor de keep-alive functie (of in koudere periodes zelfs op 0 zet). Anders is het effect eigenlijk averechts, dan gaat de warmtepomp juist optoeren.

Bij mij staat de 'Heat Delta' op 6 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Thomox schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:32:
Als ik node-red reboot, hoe kan ik er dan voor zorgen dat alle GUI settings blijven bestaan?
ik heb daar mijn avontuur vorige week daarover gepost ;)
The-Source in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"
somehow I feel this relates to me :p

[ Voor 35% gewijzigd door The-Source op 03-02-2023 20:02 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 10:39
Ik kreeg mijn RTC on off maar niet draaiend dus gisteravond maar rigoureus gedaan.

de context directory opgezocht in de hoop daar wat uit te halen wat wellicht corrupt is gegaan bij de laatste upgrade.

uit eindelijk gewoon maar even de directory gerenamed en node red herstart.
was gelijk wat settings kwijt maar alle flows stonden er zoals verwacht nog in.

de context directory was hersteld door node red via de gui alles weer ingevuld naar wens.

en zojuist is de panasonic weer netjes uitgegaan op de behaalde setpoint. met de versie 22.0 zoals het in de voorgaande beta`s ook ging.

Waarom die nu corrupt is gegaan is na een update is mij een raadsel.

Maar wellicht een overweging mocht je met vage klachten zitten.

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Balans zijn die dirs nog te vergelijken? Misschien een aanknopingspunt voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
als jij daar een mooi commando voor hebt wil ik mij daar best aan wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Haha, eerst even kijken hoe die directories eruit zien. Nog nooit naar gekeken.

@edterbak De resultaten met een iets langere eerste fase van de softstart lijken goed te zijn.

Origineel waren de tijdslijnen 180 - 300 - 600 als ik het goed zie.

Had fase 1 op 240 staan zodat ik de volgende fases niet hoefde aan te passen. Heb nu fase 1 op 300 gezet. Wat is handig om met de volgende timings te proberen? Zit er logica achter? Of was het trial and error?

Staan nu op 300 - 420 - 720

Misschien ook een testje waard @wasgezellig ?

@Balans zou zomaar de global.json kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:47
hier nog mogelijk een klein bugje.
spulletje draait op een rpi met ssd. opzich prima, echter laatste tijd wil deze wel eens vast lopen helaas.
bij het opnieuw opstarten of gewoon een reboot (als dit nodig was als ik wat veranderd had in de pi) wordt de custum block functie geactiveerd. heel vreemd, en als je het niet in de gaten hebt, dus een koud hok haha.
nu mijzelf aangeleerd om deze te checken bij enig werk op de rpi, echter lijkt mij dit niet helemaal de bedoeling.

voor de rest draait de boel hier eigenlijk zonder omkijken. moet zeggen dat ik ook wat minder tijd heb momenteel, dus het vele werk van afgelopen maanden resulteert in een prima lopend geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Aikon
This is correct? Even checken. Dan zet ik dit in de flow zelf. nooit meer twijfel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
**Compressor on:**
Main inlet 4 degrees lower than setpoint

Formula:    [TOP5] <= [TOP27] - 4;

[TOP5]  Main inlet
                [TOP27] Setpoint (in direct mode)

**Compressor off:**
Main outlet temperature is 2 degrees higher than setpoint, for 3 minutes

Formula:    [TOP6] + 2 >= [TOP27]

[TOP6]  Main outlet
                [TOP27] Setpoint (in direct mode)

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
@MikeyMan global.json die had ik als eerste ook op het oog, maar die verwijderen gaf nog niet gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Balans schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:59:
Ik kreeg mijn RTC on off maar niet draaiend dus gisteravond maar rigoureus gedaan.

de context directory opgezocht in de hoop daar wat uit te halen wat wellicht corrupt is gegaan bij de laatste upgrade.

uit eindelijk gewoon maar even de directory gerenamed en node red herstart.
was gelijk wat settings kwijt maar alle flows stonden er zoals verwacht nog in.

de context directory was hersteld door node red via de gui alles weer ingevuld naar wens.

en zojuist is de panasonic weer netjes uitgegaan op de behaalde setpoint. met de versie 22.0 zoals het in de voorgaande beta`s ook ging.

Waarom die nu corrupt is gegaan is na een update is mij een raadsel.

Maar wellicht een overweging mocht je met vage klachten zitten.
Kijk, dat is wel een interessante ontwikkeling. Zou er dan ergens een verloren variabele hebben gestaan die roet in het eten heeft lopen gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens hier de scheduler voor sterelisatierun naar zaterdag gezet en die loopt gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:49:
Overigens hier de scheduler voor sterelisatierun naar zaterdag gezet en die loopt gewoon prima.
Blijft toch vreemd allemaal. Vage problemen die op vage wijze ineens weer opgelost zijn.
Blij dat het opgelost is, maar ik wil toch eigenlijk wel graag snappen hoe. Maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Blijft toch vreemd allemaal. Vage problemen die op vage wijze ineens weer opgelost zijn.
Blij dat het opgelost is, maar ik wil toch eigenlijk wel graag snappen hoe. Maarja.
Ik had nooit problemen met de sterelisatierun, dus das nog niet echt een aanknopingspunt. ;)

Ik verdenk toch een stukje settings. Ofwel historie ofwel toch persistent storage. Kun je vanuit de flow de hele settings json verwijderen?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
MikeyMan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:49:
De mijne staat pas woensdag weer op de planning dus even wachten, wellicht dat het de vorige keer een combinatie van factoren is geweest waarom hij niet is gestart. Ook al haal ik dat niet uit de log...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:02:
[...]

De mijne staat pas woensdag weer op de planning dus even wachten, wellicht dat het de vorige keer een combinatie van factoren is geweest waarom hij niet is gestart. Ook al haal ik dat niet uit de log...
Kun je heel even een screenshot van je settings in scheduler maken en hier zetten, plus de system health>system check output?

Even kijken of je niks raars wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
raar in de zin van dubbel iets aangeven wat al automatisch gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
Ondertussen was ik er klaar mee dat SS en RTC elkaar tegen bleven werken. Toen enkel overgegaan op RTC_on en RTC_off en BAM, dat werkt eigenlijk super goed.Gewoon een hele domme thermostaatregeling dus. Enkele belangrijke veschil, verplicht op het laagste pitje en dus zuinig! een COP van 8 volgens de pana, dat lijkt me wel wat optimisch....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLCLCjAdRBfZRFf3uFbG6I_26GI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/us58XQfApJmuOyTYf6xPtanm.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJ6xKv19XqDcpUSv-JVYyEIB2RY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/saFx2YSnATksw1OEBgyz13cB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Thomox op 04-02-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Thomox hoezo tegen bleven werken? Het zijn twee losse functies met een andere doelstelling. @edterbak heeft hier eerder deze week een mooie uitleg over gepost.

Hierbij duurt die softstart maar vijf minuten. Daarna kan RTC zn werk gewoon doen.

Tenzij je een lange 'keep running' hebt ingesteld.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2023 13:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Ter info.
Ik ben nu bezig met de softstart issues.

@Maarten69 e.a.
Veel van de problemen die we zien, slecht functionerende softstart. irratic behaviour.

Wat ik ga doen:
Herschrijving
de functie onafhankelijk maken van de frequentie van de input signalen. Dus een timer gebruiken om zichzelf x seconden later een trigger te geven om een herbepaling van de functie uit te voeren.

Resource footprint
De T input sensor is verantwoordelijk voor 25% van de resource load van deze functies.
De compressor input is ook voor 25% verantwoordelijk voor de resource load van de functies.

Dit beter inrichten voor reductie in resource footprint.
Ik heb door 1 filter te plaatsen al een reductie van 40% minder messages (=hercalculaties..)
van 3.5 msg/min nu naar 2.07 msg/min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJV3I-CF0L5_PdAMFuq-DCJNJfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z2NbXQnewmbJdGnlKCjr4zXe.png?f=user_large

Dit is een slim filter (custom) die alleen de veranderde waarden doorgeeft.
to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
MikeyMan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:24:
@Thomox hoezo tegen bleven werken? Het zijn twee losse functies met een andere doelstelling. @edterbak heeft hier eerder deze week een mooie uitleg over gepost.

Hierbij duurt die softstart maar vijf minuten. Daarna kan RTC zn werk gewoon doen.

Tenzij je een lange 'keep running' hebt ingesteld.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er ook wel mee eens dat het twee totaal verschillende functies zijn. De eerste 5 minuten boeien mij eigenlijk niet, als ie daarna maar terug moduleert. Ik misbruik in die zin enkel de 'keep running' functie. Helaas gaat die dus niet lekker samen met RTC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thomox schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:18:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er ook wel mee eens dat het twee totaal verschillende functies zijn. De eerste 5 minuten boeien mij eigenlijk niet, als ie daarna maar terug moduleert. Ik misbruik in die zin enkel de 'keep running' functie. Helaas gaat die dus niet lekker samen met RTC.
Ah zo. Maar das geen 'helaas'. Je vraagt twee tegengestelde zaken van de sturing. Wat vind je dan belangrijker? Dat ie blijft draaien of dat je kamertemperatuur stabiel blijft?

Can't have it both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
MikeyMan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:41:
[...]

Ah zo. Maar das geen 'helaas'. Je vraagt twee tegengestelde zaken van de sturing. Wat vind je dan belangrijker? Dat ie blijft draaien of dat je kamertemperatuur stabiel blijft?

Can't have it both.
Klopt, is volledig logisch. Maar daarom is het niet handig dat de keep running functie bij in SS is gestopt, dat zouden twee verschillende dingen moeten zijn, dan kun je namelijk kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thomox schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Klopt, is volledig logisch. Maar daarom is het niet handig dat de keep running functie bij in SS is gestopt, dat zouden twee verschillende dingen moeten zijn, dan kun je namelijk kiezen
Op zich eens dat het gescheiden mag. Maar als ie de softstart op 5 minuten zet of de correctie naar 0 ben je er ook :P

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
MikeyMan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:01:
[...]

Op zich eens dat het gescheiden mag. Maar als ie de softstart op 5 minuten zet of de correctie naar 0 ben je er ook :P
Als ik SS op 5 minuten zet, dan gaat hij 5 minuten rustig om vervolgens de uren daarna gewoon volgas te gaan, dat is nou juist niet het idee.

Hetzelfde geldt voor een correctie op 0, dat geeft ook niet het juiste effect. Dat komt omdat ik altijd een vast SP van 28 heb staan, ongeacht buitentemperatuur. Dus soms draait de hele run op ss-1 of -2 en daarmee wordt het prima de juiste woonkamer temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Thomox dat moet niet kunnen... Die runtime stuurt alleen de keep running aan. De softstart heeft een vaste duur van vijf minuten. Daarna zijn de kabouters van Panasonic aan zet, tenzij je dus een langere duur aan hebt gezet. Als ie dan 'vol gas' gaat, zal daar reden toe zijn door het gevraagde setpoint.

M.i. moet je aan de slag met het optimaliseren van je verwarmingssysteem en stooklijn alvorens te gaan fine tunen.

Of zeg ik rare dingen @edterbak?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2023 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
@Thomox wat voor afgifte systeem heb je, klinkt namelijk als dat door de korte voorstaat van de pomp dat aanvoer en retour temperatuur snel uit elkaar lopen? En dat grote verschil de unit denkt dat hij vol aan moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
Moeilijk uit te leggen via een post haha.

Ik heb eigenlijk in het hele huis LTV, vloervw en convector, nieuwbouw A-label hoekwoning uit 2009.

Als ik SP28 instel en ik laat de pana z'n ding doen, dan begint ie op 35-40hz, zakt geleidelijk in een paar uur (3tot4u) naar 19hz en draait nog een uur na, dan gaat ie uit. Dus effectief van 5kW naar 2kW ofzo.

Als ik SS gebruik icm keep running (vele uren -1/-2), dan kun je juist mooi laag beginnen voor een aantal uren.

Het punt is, doordat alles LTV kun je prima 5kW 'trekken' bij een opstartende WP als je beton 20gr is. Oftewel, het eerste uur wil je bijvoorbeeld een Ta24 met een Tr22, het tweede uur beide 1gr hoger, met als einddoel bijvoorbeeld Ta28/29.

Ik heb alles netjes waterzijdig ingeregeld, daar zat het vooral in de twee radiatoren boven, die zijn extreem geknepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:58:
@edterbak De resultaten met een iets langere eerste fase van de softstart lijken goed te zijn.

Origineel waren de tijdslijnen 180 - 300 - 600 als ik het goed zie.

Had fase 1 op 240 staan zodat ik de volgende fases niet hoefde aan te passen. Heb nu fase 1 op 300 gezet. Wat is handig om met de volgende timings te proberen? Zit er logica achter? Of was het trial and error?

Staan nu op 300 - 420 - 720

Misschien ook een testje waard @wasgezellig ?
Dat wil ik uiteraard testen. Waar kan ik deze waardes aanpassen? Dat heb ik namelijk even gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wasgezellig schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Dat wil ik uiteraard testen. Waar kan ik deze waardes aanpassen? Dat heb ik namelijk even gemist.
In de functie node zelf. Zal zo even wat preciezer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thomox schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:13:
Moeilijk uit te leggen via een post haha.

Ik heb eigenlijk in het hele huis LTV, vloervw en convector, nieuwbouw A-label hoekwoning uit 2009.

Als ik SP28 instel en ik laat de pana z'n ding doen, dan begint ie op 35-40hz, zakt geleidelijk in een paar uur (3tot4u) naar 19hz en draait nog een uur na, dan gaat ie uit. Dus effectief van 5kW naar 2kW ofzo.

Als ik SS gebruik icm keep running (vele uren -1/-2), dan kun je juist mooi laag beginnen voor een aantal uren.

Het punt is, doordat alles LTV kun je prima 5kW 'trekken' bij een opstartende WP als je beton 20gr is. Oftewel, het eerste uur wil je bijvoorbeeld een Ta24 met een Tr22, het tweede uur beide 1gr hoger, met als einddoel bijvoorbeeld Ta28/29.

Ik heb alles netjes waterzijdig ingeregeld, daar zat het vooral in de twee radiatoren boven, die zijn extreem geknepen.
Maar dan kun je toch prima een lagere stooklijn instellen? Keep running zorgt er daarna wel voor dat er precies gebeurt wat je nu schrijft. Softstart aan, Setpoint paar graden omlaag, keep running naar max 5 graden correctie.

Snap ook niet waarom je op een vaste Ta zou willen draaien. Bij 3 graden is er nou eenmaal meer warmte nodig dan bij 13.

@edterbak kan ook bevestigen dat de sterelisatierun die in de Panasonic controller staat vandaag niet is uitgevoerd :P

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@wasgezellig WP Control tab, Function Softstart.

Regel 94 regelt het eerste stadium.

Verder op regel 149 en 153 de daaropvolgende twee stadia.

Heb zelf voorlopig de Softstart grafiek beperkt tot 4 uur. En de frequentie daarvan verhoogd. Wordt nu elke 20seconden bijgewerkt. Kan zo een beetje beter zien wat er gebeurt.

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:28:
[...]

Maar dan kun je toch prima een lagere stooklijn instellen? Keep running zorgt er daarna wel voor dat er precies gebeurt wat je nu schrijft. Softstart aan, Setpoint paar graden omlaag, keep running naar max 5 graden correctie.

Snap ook niet waarom je op een vaste Ta zou willen draaien. Bij 3 graden is er nou eenmaal meer warmte nodig dan bij 13.

@edterbak kan ook bevestigen dat de sterelisatierun die in de Panasonic controller staat vandaag niet is uitgevoerd :P
Staat de planner in de Panasonic Controleer wel aan?
Stomme vraag vast ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Staat de planner in de Panasonic Controleer wel aan?
Stomme vraag vast ..
Euh... Neem aan van wel, hij heeft een tijdje zonder NR gedraaid. En toen gewoon de sterelisatierun gedaan.

Is daar de toggle voor 'panasonic main scheduler' op het settings tabblad niet voor? Om die te onderdrukken?

Denk wel dat ik die sterelisatierun door de controller wil laten doen. Node red kan in theorie uitvallen.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Euh... Neem aan van wel, hij heeft een tijdje zonder NR gedraaid. En toen gewoon de sterelisatierun gedaan.

Is daar de toggle voor 'panasonic main scheduler' op het settings tabblad niet voor? Om die te onderdrukken?

Denk wel dat ik die sterelisatierun door de controller wil laten doen. Node red kan in theorie uitvallen.
Als je een run via de controller doet, dan zie je daar niks van in het logboek terug.
Je kunt het alleen zien aan de temperatuur grafiek.
Daar zie je het ook niet dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Als je een run via de controller doet, dan zie je daar niks van in het logboek terug.
Je kunt het alleen zien aan de temperatuur grafiek.
Daar zie je het ook niet dus?
Nope. Maar zal de controller zo ff checken. Had gisteren al gelopen, dus niks aan de hand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:19:
@wasgezellig WP Control tab, Function Softstart.

Regel 94 regelt het eerste stadium.

Verder op regel 149 en 153 de daaropvolgende twee stadia.

Heb zelf voorlopig de Softstart grafiek beperkt tot 4 uur. En de frequentie daarvan verhoogd. Wordt nu elke 20seconden bijgewerkt. Kan zo een beetje beter zien wat er gebeurt.
Ik heb de aanpassingen even op dezelfde manier doorgevoerd (y) . Laat je nog even weten wat het effect is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb het 1 en ander herschreven. @Maarten69
Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJV3I-CF0L5_PdAMFuq-DCJNJfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z2NbXQnewmbJdGnlKCjr4zXe.png?f=user_large

Nu nieuwe situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ogp1ewAQsyFyTRGO-QFgRIaDhOg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6jV6ighxyeuGbbpKEifhpbQg.png?f=user_large

Het aantal evaluaties van de functies (control tab) is nu terug gebracht naar 0.63 per minuut.
De Softstart functie is effectiever nu. Timers die de softstart functie direct na veranderen van fase 1 naar 2 (3 minuten later) een herbepaling doen. In log ziet dit er zo uit:
05/02 16:01:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
05/02 16:01:12 - <<<<< Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STABLE) Freq: 24Hz, SP_Final: 25°C
05/02 15:59:42 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
05/02 15:59:42 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (CATCH) Freq: 36Hz, SP_Final: 24°C
05/02 15:58:12 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
05/02 15:58:12 - <<<<< Function SoftStart: Correction: 0 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 17Hz, SP_Final: 23°C
Het zelfde gedaan voor de QuietMode functie van softstart. De timer stond op 5 minuten bij mij.
05/02 05:28:35 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
05/02 05:28:35 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STABLE) Freq: 20Hz, SP_Final: 26°C
05/02 05:20:35 - <<<<< Function - SoftStart Quietmode: finished, now restoring to level 2
05/02 05:18:35 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
05/02 05:18:35 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STABLE) Freq: 21Hz, SP_Final: 25°C
05/02 05:15:35 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
05/02 05:15:35 - Function SoftStart: Correction: 0 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 23Hz, SP_Final: 24°C
05/02 05:15:35 - <<<<< Compressor: running
Nu ga ik kijken hoe ik een aantal variabelen van softstart naar GUI kan halen. DIt voor de gevorderde gebruiker.
Hebben jullie een idee welke parameter je beschikbaar wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:41
edterbak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:13:
Ik heb het 1 en ander herschreven.
Zeg, stond dit wel als hoogste prio op 't ToDo lijstje 8) ?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Zeg... vriend...

Ik heb 30% van het herschrijf werk dat ik al had gedaan, van het punt 1 stond om alle variabelen te hernoemen.. weggegooid omdat mensen hier last van een bug hebben.

Heb dat ook aangegeven. x blz terug.
Tevens staat dit op projectblz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ecnuSsOU-lnxw0liN3Zm8yPIFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Y9jeQZAQcShInnorwTDZxOc.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:13:

Nu ga ik kijken hoe ik een aantal variabelen van softstart naar GUI kan halen. DIt voor de gevorderde gebruiker.
Hebben jullie een idee welke parameter je beschikbaar wilt hebben?
Ik heb net de softstart stage 3 gemodificeerd, dit soort zaken? Moet nog kijken of 't goed werkt :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
if (TimeElapsed >= F_SS_stage2) {
        if (ss_PV_Ta > F_SS_SP_start + 1) {                                                                  // 20230225 BLB if F_SS_correction > 1 then stop function.
            global.set('F_SS_actual_stage', "Stage 3 - Pump has relaxed, back to original setpoint");        // 11-01-2023 remember actual stage for debugging/system check)
            global.set('F_SS_correction_active', 0);
            F_SS_correction = 0;                                //  NEW CORRECTION
            F_SS_new_SP = F_SS_SP_start                         //  NEW SP
            T = ' - (ENDING)';
        }
        else {                                                                                               // 20230225 BLB if Ta is 1 degree above F_SS_SP_start keep running
            F_SS_new_SP = ss_PV_Ta - 1;                         //  NEW SP
            F_SS_correction = F_SS_new_SP - F_SS_SP_start       //  NEW CORRECTION
            T = ' - (EXTENDING)';
        }
    }

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:26:
[...]

Ik heb net de softstart stage 3 gemodificeerd, dit soort zaken? Moet nog kijken of 't goed werkt :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
if (TimeElapsed >= F_SS_stage2) {
        if (ss_PV_Ta > F_SS_SP_start + 1) {                                                                  // 20230225 BLB if F_SS_correction > 1 then stop function.
            global.set('F_SS_actual_stage', "Stage 3 - Pump has relaxed, back to original setpoint");        // 11-01-2023 remember actual stage for debugging/system check)
            global.set('F_SS_correction_active', 0);
            F_SS_correction = 0;                                //  NEW CORRECTION
            F_SS_new_SP = F_SS_SP_start                         //  NEW SP
            T = ' - (ENDING)';
        }
        else {                                                                                               // 20230225 BLB if Ta is 1 degree above F_SS_SP_start keep running
            F_SS_new_SP = ss_PV_Ta - 1;                         //  NEW SP
            F_SS_correction = F_SS_new_SP - F_SS_SP_start       //  NEW CORRECTION
            T = ' - (EXTENDING)';
        }
    }
Precies. Dit soort info heb ik nodig om de softstart functie geschikt te maken voor iedereen... zonder uitzondering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak welke variabelen denk je aan? Alleen de duur van de fases en hoeveel correctie dan toch? Veel moeilijker zou ik het niet maken.
Je kunt m.i. twee kanten op...

1. Setting voor traag of snel systeem en daar de timings op baseren. Eventueel nog een "midden" stand.
2. Alle losse timings vrij geven

Ik neig naar 1, maar daar zal wat testwerk aan te pas komen. Ben ik wel voor te porren ;)

Volgens mij moeten we daar op basis van de grafiekjes wel iets mee kunnen!

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2023 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ik zeg zelf ook 1, maar dan de vervolg vraag.:
Wat zijn de knoppen waar we aan moeten draaien hiervoor?

Fase 1: Ik heb de lengte van deze fase express 3 minuten gekozen. (Ooit toen ik dit nog wist..)
Reden: "Main outlet temperature is 2 degrees higher than setpoint, for 3 minutes"

De reden dat we tijdens fase 1 een correctie van -2, maar ook -4 kunnen gebruiken, is die tijd van 3 minuten.
Als we dit gaan verlengen, dan lopen we het risico dat de pomp toch uit gaat.

Maar wat voor knoppen zijn er dan?
Meedenken is gewenst hoor :) Ik weet langena niet alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Ik heb in stage 2 een tweetal aanpassingen gemaakt.
  1. Ik gebruik een OpenTherm Evohome thermostaat die zelf ook een setpoint berekent. Die doet dat op basis van de warmtevraag van alle ruimtes in huis, niet alleen de woonkamer (wat met de RTC functie te corrigeren is). Ik zorg er voor dat F_SS_new_SP nooit lager wordt dan 't Opentherm Setpoint.
  2. In Stage 2 is de basis F_SS_new_SP = ss_PV_Ta -1; Wat ik gemerkt heb is dat dit vaak de compressorfrequentie nog redelijk hoog houd, ik heb toegevoegd: if (ss_Hz > 21) { F_SS_new_SP = Math.ceil(ss_PV_Ta) - 2; } // BLB 20230120 if compressor frequency is not yet low try to reduce even more 20230205 Math.ceil added. Maar mogelijk is dit beter op te lossen in Stage 1??
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
//***********************************************************************************
    //      Stage 2 - waiting for pump to relax
    //***********************************************************************************
    var F_SS_stage2 = global.get('F_SS_stage2',"file");
    var F_SS_stage2_limit = global.get('F_SS_stage2_limit',"file");
    F_SS_stage2 = F_SS_stage2 * 60;                                              // convert minutes to seconds
    var EVO_CS = global.get('CSEvohome');                                        // BLB 20230122 correct with OTCS (OpenTherm Control Setpoint

if (TimeElapsed >= Stage_1_Duration && TimeElapsed < (F_SS_stage2)) {
        global.set('F_SS_actual_stage', "Stage 2 - waiting for pump to relax");  // 11-01-2023 remember actual stage for debugging/system check)
        global.set('F_SS_correction_active',1);

F_SS_new_SP                     = ss_PV_Ta -1;                           //  NEW SP
        if (ss_Hz > 21) { F_SS_new_SP = Math.ceil(ss_PV_Ta) - 2; }               //  BLB 20230120 if compressor frequency is not yet low try to reduce even more 20230205 Math.ceil added.
        if (F_SS_new_SP < F_SS_SP_start -3) {
            F_SS_new_SP = F_SS_SP_start -3;
        }
        if (F_SS_new_SP < EVO_CS) { F_SS_new_SP = EVO_CS; }                      //  BLB 20230122 correction not lower than OTCS

F_SS_correction                 = F_SS_new_SP - F_SS_SP_start;           //  NEW CORRECTION

if (F_SS_correction > F_SS_stage2_limit) {
            F_SS_correction = F_SS_stage2_limit;
            F_SS_new_SP = F_SS_SP_start + F_SS_stage2_limit;
            C = ' (Capped)'
        }
        T = ' - (STABLE)';

if (TimeElapsed <= 300 && F_SS_correction > 0){F_SS_correction = 0;}
        if (TimeElapsed > 300 && TimeElapsed <= 600 && F_SS_correction > 1){F_SS_correction = 1;}
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:50:
Ik heb in stage 2 een tweetal aanpassingen gemaakt.
  1. Ik gebruik een OpenTherm Evohome thermostaat die zelf ook een setpoint berekent. Die doet dat op basis van de warmtevraag van alle ruimtes in huis, niet alleen de woonkamer (wat met de RTC functie te corrigeren is). Ik zorg er voor dat F_SS_new_SP nooit lager wordt dan 't Opentherm Setpoint.
  2. In Stage 2 is de basis F_SS_new_SP = ss_PV_Ta -1; Wat ik gemerkt heb is dat dit vaak de compressorfrequentie nog redelijk hoog houd, ik heb toegevoegd: if (ss_Hz > 21) { F_SS_new_SP = Math.ceil(ss_PV_Ta) - 2; } // BLB 20230120 if compressor frequency is not yet low try to reduce even more 20230205 Math.ceil added. Maar mogelijk is dit beter op te lossen in Stage 1??
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
    //      Stage 2 - waiting for pump to relax
    var F_SS_stage2 = global.get('F_SS_stage2',"file");
    var F_SS_stage2_limit = global.get('F_SS_stage2_limit',"file");
    F_SS_stage2 = F_SS_stage2 * 60;                                              // convert minutes to seconds
    var EVO_CS = global.get('CSEvohome');                                        // BLB 20230122 correct with OTCS (OpenTherm Control Setpoint

if (TimeElapsed >= Stage_1_Duration && TimeElapsed < (F_SS_stage2)) {
        global.set('F_SS_actual_stage', "Stage 2 - waiting for pump to relax");  // 11-01-2023 remember actual stage for debugging/system check)
        global.set('F_SS_correction_active',1);

F_SS_new_SP                     = ss_PV_Ta -1;                           //  NEW SP
        if (ss_Hz > 21) { F_SS_new_SP = Math.ceil(ss_PV_Ta) - 2; }               //  BLB 20230120 if compressor frequency is not yet low try to reduce even more 20230205 Math.ceil added.
        if (F_SS_new_SP < F_SS_SP_start -3) {
            F_SS_new_SP = F_SS_SP_start -3;
        }
        if (F_SS_new_SP < EVO_CS) { F_SS_new_SP = EVO_CS; }                      //  BLB 20230122 correction not lower than OTCS

F_SS_correction                 = F_SS_new_SP - F_SS_SP_start;           //  NEW CORRECTION

if (F_SS_correction > F_SS_stage2_limit) {
            F_SS_correction = F_SS_stage2_limit;
            F_SS_new_SP = F_SS_SP_start + F_SS_stage2_limit;
            C = ' (Capped)'
        }
        T = ' - (STABLE)';

if (TimeElapsed <= 300 && F_SS_correction > 0){F_SS_correction = 0;}
        if (TimeElapsed > 300 && TimeElapsed <= 600 && F_SS_correction > 1){F_SS_correction = 1;}
    }
Kijk, nuttig dit.

Punt 1, daar is denk ik niet veel voor anderen voor geschikt.
Punt 2, dat is een lastige.
Ik ben ooit begonnen met de functie waar Hz in zat. Maar omdat bij koud weer de stabiele frequentie anders is dan bij warm weer, heb ik dit er eigenlijk uit geduwd. Maar misschien is een reentree nuttig?

Wat vinden anderen hiervan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:39:
Ik zeg zelf ook 1, maar dan de vervolg vraag.:
Wat zijn de knoppen waar we aan moeten draaien hiervoor?
Ik zou zeggen niet alleen de tijdsduur van de softstart fases, maar ook een variabele voor F_SS_correction. Daar valt voor sommige gebruikers (waaronder ikzelf denk ik) nog wat mee te winnen.

Ik heb vanmorgen dezelfde aanpassing doorgevoerd zoals @MikeyMan en zojuist is de eerste run gestart met de nieuwe waardes. Vooralsnog is het resultaat echt verbluffend te noemen. Zo snel aftoeren naar 19hz heb ik nog nooit gezien. Tuurlijk is dit nog even een momentopname en wellicht niet bij iedere buitentemperatuur geschikt, maar het geeft voor mij wel aan dat "knoppen om aan te draaien" veel kunnen bieden.

Ik twijfel alleen wel of het niet verstandig is om deze variabelen (als ze er überhaupt gaan komen) niet in een advanced sub-tab'je moeten komen. Meer om beginnende gebruikers van de flow te ontmoedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@blb4 ik neem aan dat je de evohome als room setpoint hebt gekoppeld? Of heb je iets anders aangepast?

@wasgezellig wel even oppassen, tis buiten ook een stuk warmer ;)

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
wasgezellig schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Ik zou zeggen niet alleen de tijdsduur van de softstart fases, maar ook een variabele voor F_SS_correction. Daar valt voor sommige gebruikers (waaronder ikzelf denk ik) nog wat mee te winnen.

Ik heb vanmorgen dezelfde aanpassing doorgevoerd zoals @MikeyMan en zojuist is de eerste run gestart met de nieuwe waardes. Vooralsnog is het resultaat echt verbluffend te noemen. Zo snel aftoeren naar 19hz heb ik nog nooit gezien. Tuurlijk is dit nog even een momentopname en wellicht niet bij iedere buitentemperatuur geschikt, maar het geeft voor mij wel aan dat "knoppen om aan te draaien" veel kunnen bieden.
Misschien dat sommige type WP toch milder zijn met de 3 minuten regel. Dat zou de deur openen voor een aantal van jullie dan.
Ik twijfel alleen wel of het niet verstandig is om deze variabelen (als ze er überhaupt gaan komen) niet in een advanced sub-tab'je moeten komen. Meer om beginnende gebruikers van de flow te ontmoedigen.
Daar zat ik ook al aan te denken. Advance tabje. met een duidelijke disclaimer ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZYjel7rtlU5mCej-4c7Mgj9OaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IiimKRBHBzdAYQTSeHDtvs09.png?f=fotoalbum_large
Bij mij ziet de SS functie er nu zo uit. zonder quietmode
Alleen dat gepriegel in rood... met +26 +27 +26 +27 etc.. daar weet ik geen oplossing voor nu.

Zal ik nu het tussen resultaat uploaden in een beta? Of moet ik nog wat zaker en bij doen voor ik dat doe

[ Voor 19% gewijzigd door edterbak op 05-02-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak sturen op hz is voor mij idd niet bruikbaar, onder de 4 graden zit een t-cap vast op minimaal 34 hz.

Wellicht wel iets met een delta op de frequentie?

Zou het een oplossing voor het heen en weer pingelen zijn om ook de een-na-laatste waarde te betrekken? Bij wijze van trend?

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:34:
@edterbak sturen op hz is voor mij idd niet bruikbaar, onder de 4 graden zit een t-cap vast op minimaal 34 hz.

Ja, zo was het ooit ook. De ondergrens wanneer de pomp een stap er bij mocht doen.
bij 20C 25 hz
bij 0c 45 Hz
Ik kreeg het niet stabiel voor meerdere mensen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Lastigheid die ik ook zie bij een dergelijke functie. De tijd wordt vergeten.
als Tretour dan ondertussen wel hoger is voor een langere tijd, valt de compressor toch uit.

daarom ben ik verhuizd naar een tijdgebaseerde aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:32:
@blb4 ik neem aan dat je de evohome als room setpoint hebt gekoppeld? Of heb je iets anders aangepast?
Beide. Ik heb (Living) room setpoint & Current Living room temperature gekoppeld aan de RTC functie en daarnaast heb ik het Opentherm control setpoint (dus de gevraagde Ta) gekoppeld in de softstart functie.
Binnen Opentherm geeft de ketel 't Max. central heating water setpoint (b.v. 40 graden, in de good old CV dagen 60 graden of hoger) en geeft de Thermostaat - gegeven dat ingestelde maximum en de warmtevraag het control setpoint door. Met een voor WP geschikte Opentherm thermostaat zou je eigenlijk direct de WP moeten kunnen aansturen. Ik zal dat experiment wel eens gaan doen maar nu nog ff niet ;). Nu laat is de SS functie z'n ding doen en als 't resultaat lager is dan het Opentherm control setpoint dan pas ik de gevraagde Ta aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@blb4 komt dat OpenTherm setpoint uit de evohome api dan? :?

Maargoed, eens met ed dat dit niet echt universeel toepasbaar is.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:33:
[Afbeelding]
Bij mij ziet de SS functie er nu zo uit. zonder quietmode
Alleen dat gepriegel in rood... met +26 +27 +26 +27 etc.. daar weet ik geen oplossing voor nu.

Zal ik nu het tussen resultaat uploaden in een beta? Of moet ik nog wat zaker en bij doen voor ik dat doe
Dat gepriegel is idd lastig te onderdrukken. Volgens mij veroorzaakt door kleine variaties van de Ta. Je hebt smalle grenzen waartussen je je moet/wil bewegen. Als (variatie van) Ta de oorzaak is dan zou je misschien met een hysteresis kunnen werken?

Wat ik bij mij ook zie is net als in jou plaatje eerst toch een kortere run (die net eindigt na jou gemarkeerde gepriegel). Wat is de oorzaak dat hij dan uitschakelt en is dat niet te corrigeren? Hij start immers even later weer op en loop dan 'eeuwig' door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:55:
@blb4 komt dat OpenTherm setpoint uit de evohome api dan? :?

Maargoed, eens met ed dat dit niet echt universeel toepasbaar is.
Dat denk ik ook hoor, dit is niet echt standaard. Nee, komt niet uit de API, komt uit de Opentherm Gateway die ik er tussen heb hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Laatst online: 10-09 09:10
MikeyMan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:34:

Zou het een oplossing voor het heen en weer pingelen zijn om ook de een-na-laatste waarde te betrekken? Bij wijze van trend?
Ik heb een TCAP en deze aparte node toegevoegd. Vermijdt het lange tijd alterneren tussen 21/22 en 34/35 en blijkt bij mij de helft aan MQTT commands te schelen:
var Freq = flow.get('Compressor_Freq');
var TB = flow.get('Outside_Temp');

var floor;

if (TB >= 5) {
if (Freq <= 20) { floor = true } else { floor = false }
}

if (TB < 5) {
if (Freq <=35) { floor = true } else { floor = false }
}

if (TB <= -4) {
if (Freq <= 47) { floor = true } else { floor = false }
}

flow.set('Floor', floor);

node.status({ text: 'Floor: ' + floor + ', Hz: ' + Freq + ', TB: ' + TB });

msg.topic = 'Floor';
msg.payload = floor;

return msg;

In de "hoofd"node hoef je dan alleen toegevoegen:

if (ss_Floor == true){ss_Correction = 0}

NB: de andere frequentie bij TB<=-4 is nog een gok.
NB: ik weet niet of dit bij andere panasonics dan TCAPs werkt.

Voorheen gebruikte ik deze algemene formule. Deze zoekt zelf het minimum. maar wel met veel meer MQTT commands:

if (ss_Freq_Old - ss_Freq >= -1 && ss_Freq_Old - ss_Freq <= 1)) { ss_Correction = 0 } // Stable. Kan blijkbaar niet lager

NB: ss_Freq_old vastleggen per 5 of 10 minuten

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Ja, zo was het ooit ook. De ondergrens wanneer de pomp een stap er bij mocht doen.
bij 20C 25 hz
bij 0c 45 Hz
Ik kreeg het niet stabiel voor meerdere mensen zo.
Als het nu bij zeg even 80% van de mensen goed werkt, dan zou ik er vooral geen grote veranderen aan gaan maken. De overige 20% kan wellicht nog wat gaan tweaken met advanced settings om het beter afgestemd te krijgen op de eigen situatie. Een ding is zeker, dat afstemmen op de situatie is met de Panasonic software een stuk beperkter, dus de flow is daarin al pure winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wasgezellig schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:30:
[...]

Als het nu bij zeg even 80% van de mensen goed werkt, dan zou ik er vooral geen grote veranderen aan gaan maken. De overige 20% kan wellicht nog wat gaan tweaken met advanced settings om het beter afgestemd te krijgen op de eigen situatie. Een ding is zeker, dat afstemmen op de situatie is met de Panasonic software een stuk beperkter, dus de flow is daarin al pure winst.
Deels mee eens... Als we weten dat die 20% in hetzelfde schuitje zit, is er wellicht iets te verbeteren met een extra parameter.

Denk dat een 'snel, medium, langzaam' instelling al heel snel richting 100% kan gaan :P

Waarbij snel dan radiator, medium combinatie en langzaam vloerverwarming kan zijn oid.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2023 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:34:
[...]

Deels mee eens... Als we weten dat die 20% in hetzelfde schuitje zit, is er wellicht iets te verbeteren met een extra parameter.

Denk dat een 'snel, medium, langzaam' instelling al heel snel richting 100% kan gaan :P

Waarbij snel dan radiator, medium combinatie en langzaam vloerverwarming kan zijn oid.
Ik denk dat we daarin hetzelfde bedoelen volgens mij. Niet de SoftStart gaan omgooien voor iedereen, maar enkel kijken wat de 20% nog aan "knoppen" nodig heeft om de huidige SoftStart te optimaliseren voor de specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snap deze niet helemaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqfS5ofA0kXL8fn9mLxi4mHToP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z7JwdCBycphFYO9oI6wbSdKY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2V2lMxpMEsxJ3yEhCTcMwOmUsYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6u0gQMmg1PYTmS6ObR6SBBFK.png?f=fotoalbum_large
Final water temp is 25. Maar outlet setpoint zegt 22... :?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@MikeyMan als WP uit staat zend hij het sp (25) niet, of bedoel je wat anders

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:37:
@MikeyMan als WP uit staat zend hij het sp (25) niet, of bedoel je wat anders
Ah... Ja wp staat uit door rtc. Dus das goed.

Is het logisch om de sp niet bij te werken? De werking is correct denk ik.

Welkom terug ook @Maarten69 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Thx @MikeyMan ik lees dagelijks mee hoor, maar focus ligt even op studie voor nieuwe werkplek. Bij mijn comeback schudt jouw scherm ;)

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Hoi Jan,

Om te begrijpen wat je doet, de methode..
JanAllElectric schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:52:
[...]

Ik heb een TCAP en deze aparte node toegevoegd. Vermijdt het lange tijd alterneren tussen 21/22 en 34/35 en blijkt bij mij de helft aan MQTT commands te schelen:
var Freq = flow.get('Compressor_Freq');
var TB = flow.get('Outside_Temp');

var floor;

if (TB >= 5) {
if (Freq <= 20) { floor = true } else { floor = false }
}

if (TB < 5) {
if (Freq <=35) { floor = true } else { floor = false }
}

if (TB <= -4) {
if (Freq <= 47) { floor = true } else { floor = false }
}
Je maakt hier een boolean welke aan/uit is op basis van de frequentie (afhankelijk van temp)
flow.set('Floor', floor);

node.status({ text: 'Floor: ' + floor + ', Hz: ' + Freq + ', TB: ' + TB });

msg.topic = 'Floor';
msg.payload = floor;

return msg;

In de "hoofd"node hoef je dan alleen toegevoegen:

if (ss_Floor == true){ss_Correction = 0}
In de hoofdfunctie haal je dan de boolean op.
Ik begrijp alleen de "ss_Correction = 0" nog niet. Bedoel je hiermee de absolute correctie, tov SP_start ?
Reden dat ik dit vraag is dat bij mij de SS correctie niet altijd 0 is als deze op standje 20hz staat te pruttelen. Soms op -1, of +1 met de keeprunning functie.
NB: de andere frequentie bij TB<=-4 is nog een gok.
NB: ik weet niet of dit bij andere panasonics dan TCAPs werkt.
Thanks voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
wasgezellig schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:38:
[...]

Ik denk dat we daarin hetzelfde bedoelen volgens mij. Niet de SoftStart gaan omgooien voor iedereen, maar enkel kijken wat de 20% nog aan "knoppen" nodig heeft om de huidige SoftStart te optimaliseren voor de specifieke situatie.
Exact... show me your knobs... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:42:
[...]

Is het logisch om de sp niet bij te werken? De werking is correct denk ik.
Nee, als de pomp uit staat ga je geen setpoint doorsturen.
In je auto ga je ook niet de cruisecontrol op 100 zetten als de motor uit staat. En constant aanpassen tussen de 80 en 120. :+ Beetje zinloos ghehehe.

Je interpreteert de logica omgekeerd.
Je onderste afbeelding zegt wat het huidige setpoint is, uitgelezen vanaf de heishamon.
Je bovenste afbeelding met final setpoint, geeft alleen aan wat het setpoint moet worden indiend de toko actief zou zijn. Leuk ter informatie, maar er wordt niks uitgestuurd via MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:46:
Thx @MikeyMan ik lees dagelijks mee hoor, maar focus ligt even op studie voor nieuwe werkplek. Bij mijn comeback schudt jouw scherm ;)
Maarten. Klaar voor een test met de laatste versie?
Het is een aardige verandering. Zullen we deze eerst samen testen? of gelijk in de groep gooien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Aan jou de keus, denk dat er wel iemand op wilt staan ;)
Goed werk met wat ik er over gelezen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Oe... @JanAllElectric @blb4 of anderen..

Kijk eens naar dit probeersoltje. Ik heb met de SMOOTH functie iets in elkaar geflanst, dat we als filter kunnen gebruiken. Als we dit (in rood) op het signaal SS_correction zetten, wordt het misschien wel wat, dat gepriegel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQKS3xlGoIXB3SJmXC1A6sGjBNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N35eK1jBNvJtsyYoZxYrXFJn.png?f=fotoalbum_large

Even uitvouwen en importeren.
Graag jullie idee of dit veilig is om te gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
[
    {
        "id": "ab1fc3330448306c",
        "type": "smooth",
        "z": "33cc65b63b8b0fd2",
        "name": "",
        "property": "payload",
        "action": "sd",
        "count": "4",
        "round": "2",
        "mult": "single",
        "reduce": false,
        "x": 860,
        "y": 900,
        "wires": [
            [
                "bd3cf4e1fe33fd09"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "6e0cef2f39d6ea1f",
        "type": "debug",
        "name": "debug 116",
        "active": true,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "false",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 1190,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "fbafe81dcd6675ae",
        "type": "inject",
        "name": "reset",
        "props": [
            {
                "p": "reset",
                "v": "24",
                "vt": "num"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "",
        "once": false,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "x": 910,
        "y": 780,
            [
                "ab1fc3330448306c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "bd3cf4e1fe33fd09",
        "type": "function",
        "name": "Filter",
        "func": "if (msg.payload > 0.6 || msg.payload == 0){\n    return msg;\n}\n\nelse{\n    msg.payload = \"blocked\";\n    return msg;\n}",
        "outputs": 1,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 1010,
            [
                "6e0cef2f39d6ea1f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "2c2e1933b79c2034",
        "type": "comment",
        "name": "Bij compressor 0, send reset",
        "info": "",
        "x": 900,
        "y": 740,
    },
    {
        "id": "cf07fa44df271d73",
        "type": "group",
        "style": {
            "stroke": "#999999",
            "stroke-opacity": "1",
            "fill": "none",
            "fill-opacity": "1",
            "label": true,
            "label-position": "nw",
            "color": "#a4a4a4"
        },
        "nodes": [
            "d27c0e6629f22eb1",
            "c7f9f66660e31229",
            "08e135f13a9490ad",
            "278bc9345abdd08d",
            "07f4c4aa919e5825",
            "b9d31394a6d3325a",
            "4f0fa28f7713759b",
            "e8bdb90c50fd8f42"
        ],
        "x": 474,
        "y": 699,
        "w": 252,
        "h": 382
    },
    {
        "id": "d27c0e6629f22eb1",
        "g": "cf07fa44df271d73",
            {
                "p": "payload"
            }
        ],
        "payload": "28",
        "payloadType": "num",
        "x": 610,
        "y": 940,
            [
                "ab1fc3330448306c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "c7f9f66660e31229",
            {
            }
        ],
        "payload": "29",
        "y": 980,
            [
                "ab1fc3330448306c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "08e135f13a9490ad",
            {
            }
        ],
        "payload": "27",
            [
                "ab1fc3330448306c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "278bc9345abdd08d",
            {
            }
        ],
        "payload": "26",
        "y": 860,
            [
                "ab1fc3330448306c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "07f4c4aa919e5825",
            {
            }
        ],
        "payload": "25",
        "y": 820,
            [
                "ab1fc3330448306c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "b9d31394a6d3325a",
            {
            }
        ],
        "payload": "24",
        "y": 780,
            [
                "ab1fc3330448306c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "4f0fa28f7713759b",
            {
            }
        ],
        "payload": "45",
        "y": 1040,
            [
                "ab1fc3330448306c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "e8bdb90c50fd8f42",
        "type": "comment",
        "name": "SS_correction simulatie",
        "info": "",
        "x": 600,
        "y": 740,
    }
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg3eI9swbseN-pF1RBPophHenFQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TFMwPF8Ji8Gc19neD4Xe9mFb.png?f=user_large

Dit werkt net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:04:
Aan jou de keus, denk dat er wel iemand op wilt staan ;)
Goed werk met wat ik er over gelezen heb.
Betekent dit dat je wel/niet kunt testen?
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Laatst online: 10-09 09:10
edterbak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:52:
Hoi Jan,

Om te begrijpen wat je doet, de methode..

[...]
Je maakt hier een boolean welke aan/uit is op basis van de frequentie (afhankelijk van temp)

[...]
In de hoofdfunctie haal je dan de boolean op.
Ik begrijp alleen de "ss_Correction = 0" nog niet. Bedoel je hiermee de absolute correctie, tov SP_start ?
Reden dat ik dit vraag is dat bij mij de SS correctie niet altijd 0 is als deze op standje 20hz staat te pruttelen. Soms op -1, of +1 met de keeprunning functie.

[...]

Thanks voor je reactie.
Mijn "floor" is inderdaad een boolean. Aangezien ik deze "floor" alleen gebruik als de de Hz naar beneden moet overschrijft de "floor" alleen -1. Dus +1, indien nodig, laat ik met rust, waardoor uiteindelijk floor=false zou kunnen worden. Niets aan de doen in die situatie. Vandaag een run van bijna 600 minuten, waarvan het merendeel op 19/20Hz. Dus dat valt wel mee.

Bij mij is TA_Target = ss_PV_TA + ss_Correction.

TA_Target schrijf ik weg naar "panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature"

NB: alhoewel je mijn software een "speciale TCAP-branch zonder DHW en Solar" van jouw originele versie zou kunnen noemen, gebruik ik nog veel veel van de oorspronkelijke variabelen _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door JanAllElectric op 05-02-2023 23:15 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:28:
[...]

Net even mijn handleiding er bij gepakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV70N0bhi0XGtS8pOt4F8-T6COA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZZtK1LfCn5lRSzgCjHHN2nf.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn de voorwaarden voor een sterilization run.

Als je dit via de controller regelt, en aan alle voorwaaren wordt voldaan, is er niks dat vanuit NodeRed daarvoor in de weg wordt gelegd.
Node red ontvangt alleen de status wijziging via heishamon zodra er iets reeds aangepast is. Dit is dus alleen ter informatie voor NodeRed. Reageren doet hij/zij er niet op voor zover ik weet. Kan denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:59:
[...]

Wat ik bij mij ook zie is net als in jou plaatje eerst toch een kortere run (die net eindigt na jou gemarkeerde gepriegel). Wat is de oorzaak dat hij dan uitschakelt en is dat niet te corrigeren? Hij start immers even later weer op en loop dan 'eeuwig' door.
Ja, dit viel mij gisteren ook al op.
Ik heb zitten zoeken en kijken, maar er is geen reden dat ik kan zien daarvoor.
SP in beeld via node red is het zelfde setpoint als te zien is in heishamon.
Ta was prima, Tr was prima, SP was 1c lager dan Ta. Ik snap hem ook niet.

Voor zover ik kan zien, had dit niet moeten gebeuren.
Maar misschien is dit het verschil tussen heishamon uitlezing vs life data in de panasonic zelf. Ik weet het niet.
Misschien is dit het resultaat van dat gepriegel. ... Maar vreemd vond ik het ook.

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 05-02-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:03:
[...]

Ja, dit viel mij gisteren ook al op.
Ik heb zitten zoeken en kijken, maar er is geen reden dat ik kan zien daarvoor.
SP in beeld via node red is het zelfde setpoint als te zien is in heishamon.
Ta was prima, Tr was prima, SP was 1c lager dan Ta. Ik snap hem ook niet.

Voor zover ik kan zien, had dit niet moeten gebeuren.
Maar misschien is dit het verschil tussen heishamon uitlezing vs life data in de panasonic zelf. Ik weet het niet.
Misschien is dit het resultaat van dat gepriegel. ... Maar vreemd vond ik het ook.
Ik heb wat extra logging aangezet, ik zal 'm morgen in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:26:
Oe... @JanAllElectric @blb4 of anderen..

Kijk eens naar dit probeersoltje. Ik heb met de SMOOTH functie iets in elkaar geflanst, dat we als filter kunnen gebruiken. Als we dit (in rood) op het signaal SS_correction zetten, wordt het misschien wel wat, dat gepriegel.
[Afbeelding]

Even uitvouwen en importeren.
Graag jullie idee of dit veilig is om te gebruiken.

[...]
Ok, 't idee is dus dat als er de hele tijd gewisseld wordt tussen 2 waarden (b.v. 24 & 25 graden) dat er na 2 a 3 x een blocked uit komt. Lijkt zo te werken idd. (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
@Maarten69
Wat ik verandert heb nu:
(1) De triggers geschoond. Tr miste
(2) Het Hz signaal van compressor omgewerkt naar 1/0. aan uit. Nu komt er alleen één keer een signaal "1" als de comp. aan gaat en 0 als deze uit gaat.
(3) De filters / triggers werken nu direct zonder vertraging. Synchroon dus.
(4) De filters / triggers werken nu direct zonder vertraging. Synchroon dus.
(5) de functie Softstart + quietmode wordt nu 1x getriggerd bij start (2) Vervolgens wordt er via de delay nodes een timer gestart voor de 5m wachttijd quietmode, of 3 minuten wachttijd voor phase 1. etc.

In de SS functie, het blocken van uitgestuurde SP's is nu functioneel gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2C-K4NXMWwmKnmmHwZSEFCI--U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gM0PhdRTZkdzgln3KfqGjC4a.png?f=fotoalbum_large

Ik ga nog verder werken aan de softstart functie, door de timers/delays via GUI aanpasbaar te maken.

Zal niet lang meer duren voor ik vind dat er een versie getest mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben nog niet onverdeeld tevreden over de aanpassingen. Tis vrij grillig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_TK4-syvAhy_ZaGueF-Y48qARw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eXISYv4H5j3w12WWnIVW9YcP.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
06/02 08:51:06 - Compressor: stopped
06/02 08:32:15 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 20.07 °C)
06/02 08:31:56 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
06/02 08:31:56 - Function SoftStart: Correction: 0.25 > 0.5 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 24.5°C
06/02 08:26:56 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > 0 °C - (CATCH) Freq: 39Hz, SP_Final: 24°C
06/02 08:26:46 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
06/02 08:26:46 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > -0.5 °C - (CATCH) Freq: 39Hz, SP_Final: 23.5°C
06/02 08:23:16 - Function SoftStart: Correction: -1.5 > -1.25 °C - (CATCH) Freq: 35Hz, SP_Final: 22.8°C
06/02 08:23:06 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
06/02 08:23:06 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > -1.5 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 22.5°C
06/02 08:22:56 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
06/02 08:22:56 - Function SoftStart: Correction: -4 > -2.75 °C - (CATCH) Freq: 31Hz, SP_Final: 21.3°C
06/02 08:22:26 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
06/02 08:22:26 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 20°C
06/02 08:22:26 - Compressor: running
06/02 08:22:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function rtc)
06/02 08:22:09 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 20.13 °C)
06/02 08:16:16 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
06/02 08:16:16 - Compressor: stopped
06/02 08:13:16 - Function SoftStart: Correction: -2.25 > -1.75 °C - (CATCH) Freq: 35Hz, SP_Final: 23.3°C
06/02 08:13:06 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
06/02 08:13:06 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2.25 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 22.8°C
06/02 08:12:56 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
06/02 08:12:56 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 22°C
06/02 08:12:26 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
06/02 08:12:26 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 22Hz, SP_Final: 21°C
06/02 08:12:26 - Compressor: running
06/02 08:12:03 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (function rtc)
06/02 08:12:03 - Function RTC: Correction change: From -1 to 0 °C (Room actual: 20.07 °C)
06/02 07:36:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
06/02 07:36:33 - Function RTC: Correction change: From 0 to -1 °C (Room actual: 20.1 °C)
06/02 07:29:26 - Compressor: stopped
06/02 07:26:27 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 25 (SoftStart)
06/02 07:26:27 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 19.97 °C)
06/02 07:00:33 - MQTT Command: SetQuietMode: 0 (unknown)
06/02 07:00:33 - MQTT Command: SetOperationMode: 2 (scheduler)
06/02 07:00:33 - Scheduler - Set QuietMode: 0
06/02 07:00:33 - Scheduler - Operation Mode: 2
06/02 05:50:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 26 (SoftStart)
06/02 05:50:09 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 19.73 °C)
06/02 05:07:35 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 27 (SoftStart)
06/02 05:07:35 - Function SoftStart: Correction: -3 > 0 °C - (ENDING) Freq: 26Hz, SP_Final: 27°C
06/02 05:00:27 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
06/02 04:59:33 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 19.67 °C)
06/02 04:59:31 - Function RTC: Operation mode to Auto(Heat)+DHW
06/02 04:59:31 - Function RTC: Correction change: From -1 to 1 °C (Room actual: 19.73 °C)
06/02 04:59:28 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
06/02 04:57:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
06/02 04:57:25 - Function SoftStart: Correction: -1.25 > -0.5 °C - (STABLE) Freq: 25Hz, SP_Final: 23.5°C
06/02 04:56:55 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > -1.25 °C - (CATCH) Freq: 28Hz, SP_Final: 22.8°C
06/02 04:56:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
06/02 04:56:45 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > -0.75 °C - (CATCH) Freq: 28Hz, SP_Final: 23.3°C
06/02 04:56:05 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
06/02 04:56:05 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > -0.5 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 23.5°C
06/02 04:55:05 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
06/02 04:55:05 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > -0.75 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 23.3°C
06/02 04:54:30 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.73 °C)
06/02 04:53:15 - Function SoftStart: Correction: 0.5 > 1 °C - (CATCH) Freq: 35Hz, SP_Final: 24°C
06/02 04:53:05 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
06/02 04:53:05 - Function SoftStart: Correction: -0.25 > 0.5 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 23.5°C
06/02 04:52:55 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
06/02 04:52:55 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -0.25 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 22.8°C
06/02 04:52:45 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1.75 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 21.3°C
06/02 04:52:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
06/02 04:52:45 - Function SoftStart: Correction: -4 > -2 °C - (CATCH) Freq: 29Hz, SP_Final: 21°C
06/02 04:52:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SP Calculation)
06/02 04:52:25 - Compressor: running
06/02 04:49:27 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function rtc)
06/02 04:49:27 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.8 °C)
06/02 04:49:15 - Compressor: stopped
06/02 04:34:19 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function rtc)
06/02 04:34:19 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.7 °C)
06/02 04:29:17 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function rtc)
06/02 04:29:16 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.8 °C)
06/02 04:00:54 - Compressor: running
06/02 04:00:36 - MQTT Command: SetOperationMode: 6 (scheduler)
06/02 04:00:36 - Scheduler - Operation Mode: 6
06/02 03:35:44 - Compressor: stopped
06/02 03:18:28 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (SoftStart)
06/02 03:18:28 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.77 °C)
06/02 03:08:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
06/02 03:08:54 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > 0 °C - (ENDING) Freq: 20Hz, SP_Final: 23°C
06/02 03:08:21 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 19.8 °C)
06/02 02:59:14 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -2 °C - (STABLE) Freq: 20Hz, SP_Final: 22°C
06/02 02:59:04 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
06/02 02:59:04 - Function SoftStart: Correction: -1.25 > -1.75 °C - (STABLE) Freq: 22Hz, SP_Final: 22.3°C
06/02 02:58:46 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
06/02 02:58:46 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -1.25 °C - (STABLE) Freq: 26Hz, SP_Final: 22.8°C
06/02 02:58:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
06/02 02:58:45 - Function SoftStart: Correction: -1.25 > -1.75 °C - (STABLE) Freq: 26Hz, SP_Final: 22.3°C
06/02 02:58:44 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
06/02 02:58:44 - Function SoftStart: Correction: -2.25 > -1.25 °C - (STABLE) Freq: 26Hz, SP_Final: 22.8°C
06/02 02:58:34 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
06/02 02:58:34 - Function SoftStart: Correction: -2.25 > -2.75 °C - (CATCH) Freq: 25Hz, SP_Final: 21.3°C
06/02 02:57:54 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
06/02 02:57:54 - Function SoftStart: Correction: -1.5 > -2 °C - (CATCH) Freq: 26Hz, SP_Final: 22°C
06/02 02:57:34 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (SoftStart)
06/02 02:57:34 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1.5 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 22.5°C
06/02 02:54:34 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 22 (SoftStart)
06/02 02:54:34 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > -2.25 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 21.8°C
06/02 02:54:24 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2.75 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 21.3°C
06/02 02:54:14 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 21 (SoftStart)
06/02 02:54:14 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (CATCH) Freq: 35Hz, SP_Final: 21°C
06/02 02:53:44 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 20 (SoftStart)
06/02 02:53:44 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 24Hz, SP_Final: 20°C
06/02 02:53:44 - Compressor: running
06/02 02:53:05 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 24 (function rtc)
06/02 02:53:04 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.73 °C)
06/02 02:02:31 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 23 (function rtc)
06/02 02:02:31 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 19.93 °C)

edit: Tijdspanne voor de grafiek naar 3 uur gezet. Lijkt er inderdaad op dat de WP af slaat door de aanpassingen in timing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaHamWol-ve2JQ9bzchtSin0-Os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vrumGKxVfw9HNmqmJekAu2Ho.png?f=fotoalbum_large

Wellicht dat dit door stapsgewijze afbouw van de correctie te voorkomen valt?

De plotselinge pieken vallen overigens samen met een NR deploy.

Vond overigens ook deze discussie mbt zoomen op de X-As...

[ Voor 93% gewijzigd door MikeyMan op 06-02-2023 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ik val van mijn stoel.
Ik weet niet wat er aan de hand is...
Maar ik heb op dit moment as of now, de langste run ooit (zeer lokaal thuis).
Compressor staat al aan sinds gisteren. De run duurde 1168 minuten _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ghehehehe.. Hoe dan.

Kamertemp is omhoog gegaan, waardoor de RTC functie 1C er af haalde, en de compressor dus uit ging. Precies zoals het hoor.

@MikeyMan
Waarom zou de Hz van de compressor omhoog gaan bij een redeploy? Die snap ik niet.
edit: Tijdspanne voor de grafiek naar 3 uur gezet. Lijkt er inderdaad op dat de WP af slaat door de aanpassingen in timing.
Je bedoelt alleen de eerste korte run hiermee toch?
Ik zal als eerste vanavond wel de verbetering maken dat hij stapsgewijs afbouwd. 5 min per 1 C ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door edterbak op 06-02-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:33:
Ik val van mijn stoel.
Compressor staat al aan sinds gisteren. De run duurde 1168 minuten _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ghehehehe.. Hoe dan.

@MikeyMan
Waarom zou de Hz van de compressor omhoog gaan bij een redeploy? Die snap ik niet.
Geen idee, tot nu toe niet eerder gezien. Zou kunnen liggen aan mijn aanpassingen aan de grafiek naar elke 20 seconden en de kortere duur. Weet niet of ie daadwerkelijk hoger gaat of dat het een 'meetfout' is.
[...]
Je bedoelt alleen de eerste korte run hiermee toch?
Ik zal als eerste vanavond wel de verbetering maken dat hij stapsgewijs afbouwd. 5 min per 1 C ofzo.
Ziet er sowieso rommelig uit. Oplopende toerentallen, stops. Nog niet eerder gezien zo.
Heb de timings nu een minuut strakker gezet weer. Kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:33:
Ik val van mijn stoel.

Ghehehehe.. Hoe dan.

Kamertemp is omhoog gegaan, waardoor de RTC functie 1C er af haalde, en de compressor dus uit ging. Precies zoals het hoor.
mmm, nog maar 757 minuten te gaan.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlPabgNLlMtbuhutLymxN3pqdPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j59gQGyn6ItyoDyXz8Aq80mh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De solar mode gaat niet helemaal goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
 06/02 14:52:09 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (GUI)
06/02 14:52:08 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (flow)
06/02 14:52:07 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (flow)
06/02 14:52:05 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (flow)
06/02 14:52:04 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (flow)
06/02 14:52:03 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (flow)
06/02 14:52:03 - Function Solar: Solar function turned off manually. Restoring operating mode
06/02 14:52:03 - Function Solar: 0
06/02 14:52:02 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (flow)
06/02 14:52:02 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:52:01 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:52:00 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:52:00 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (flow)
06/02 14:51:59 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:59 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (flow)
06/02 14:51:58 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:57 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:56 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:56 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (flow)
06/02 14:51:55 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:54 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (flow)
06/02 14:51:54 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:53 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:52 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:52 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (flow)
06/02 14:51:51 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:51 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (flow)
06/02 14:51:50 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:49 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:48 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:48 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (flow)
06/02 14:51:47 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:46 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (flow)
06/02 14:51:46 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:45 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:44 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode
06/02 14:51:43 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (flow)
06/02 14:51:43 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 and change operation mode

Ik zie twee dingen die mogelijk mis gaan:
- De DHW SP wordt somehow niet op 53 gezet. Daardoor gaat de WP wel aan, maar niet in DHW-mode.
- ik dacht in eerste instantie dat de WP wat moeite had met kiezen voor DHW-mode, dus forceerde die naar sec DHW. Daar gaat deze tool van over de zeik. :P

Reset kun je doen door de Heishamon te rebooten, maar onhandig is het wel. Dit zijn mijn instellingen. Draai versie 22.00 stable.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cgc2GcYGYT-l2cQueB4sMWXVzo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LNhlFJaTFKTEkdRh80c5zNFf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 06-02-2023 15:10 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Krisp
Dank voor de melding.
Ik ga na de softstart functie hier wel naar kijken. Solar is voor de meeste mensen toch nog niet heeeel erg belangrijk. Vandaag is het alleen even wat zonniger.. Maar het wordt vanzelf warmer en urgent.

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 06-02-2023 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Gelukkig zie ik qua softstart echt wel vooruitgang. :)

Als je met solar aan de gang gaat... doe ik een schaamteloze herinnering naar een paar aanzetten die ik heb gegeven om met variabele tarieven aan de bak te gaan. Ik vind solar heel waardevol, maar variabele tarieven zijn zo mogelijk nog waardevoller. Ze zullen deels overeen komen, maar nog meer: door de salderingsregeling is gebruik maken van zelf opgewekte stroom (nog) niet interessant. Ik doe het zelf vooral als hobby. :P

Ik merk dat ik zelf echt te weinig tijd heb om hier mee te doen, en ik heb te weinig kennis om het 'even snel' te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Krisp op 06-02-2023 15:36 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Geen idee, tot nu toe niet eerder gezien. Zou kunnen liggen aan mijn aanpassingen aan de grafiek naar elke 20 seconden en de kortere duur. Weet niet of ie daadwerkelijk hoger gaat of dat het een 'meetfout' is.

[...]

Ziet er sowieso rommelig uit. Oplopende toerentallen, stops. Nog niet eerder gezien zo.
Heb de timings nu een minuut strakker gezet weer. Kijken hoe dat gaat.
Ik zie bij mij ook een erg rommelig beeld vandaag, maar het werkt daarbij wel goed. Zie alleen wat bijzondere correcties waar de WP dan verder geen "last" van heeft. Wat ik erg vreemd vind is dat de SoftStart soms (niet altijd) erg snel gaat plussen om vervolgens weer terug te gaan naar lagere waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wasgezellig schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:22:
[...]

Ik zie bij mij ook een erg rommelig beeld vandaag, maar het werkt daarbij wel goed. Zie alleen wat bijzondere correcties waar de WP dan verder geen "last" van heeft. Wat ik erg vreemd vind is dat de SoftStart soms (niet altijd) erg snel gaat plussen om vervolgens weer terug te gaan naar lagere waardes.
Denk dat die vijf minuten toch teveel is. Maar eens kijken hoe het morgen is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Okay, dit is nog niet functioneel. (MOCKUP)

Is dit een goed idee zo? @Maarten69 @MikeyMan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sX5Ss29wkWVHxH1IX5m44vJvE8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FUQ9Lu2vXCCzi5nBQf7DMrKF.png?f=user_large

1 = de duur van fase 1, standaard 180 seconden
2 = de tijd waarbinnen een nieuwe correctie niet verzonden wordt. (delay)
3 = de tijd waarbinnen een nieuwe correctie niet verzonden wordt. (delay)
4 = Na uitschakelen van de functie, dan het setpoint terug zetten met Xminten per graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:47:
Okay, dit is nog niet functioneel. (MOCKUP)

Is dit een goed idee zo?
[Afbeelding]

1 = de duur van fase 1, standaard 180 seconden
2 = de tijd waarbinnen een nieuwe correctie niet verzonden wordt. (delay)
3 = de tijd waarbinnen een nieuwe correctie niet verzonden wordt. (delay)
4 = Na uitschakelen van de functie, dan het setpoint terug zetten met Xminten per graad.
Ziet er goed uit. Wat heeft die delay precies voor invloed?

De andere phases hebben ook een looptijd toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Hoor het al... dit is niks voor jou ;)
hahahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Duurde evenvoor ik dit geschreven had. ...

Maar:
temp verandering [SoftStart function] >>> msg = een veranderde correctie. bijvoorbeeld van -1 naar -2

Nu worden de correcties vergeleken met de vorige. Is die het zelfde, niks uitsturen.
Zo niet, niks uit sturen, maar timer starten van X seconden.
Phase 1 = 9 sec
Phase 2 = 70sec

na X seconden wordt de functie opnieuw geëvalueerd en wordt dus de correctie wel uitgestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Waarom 9 seconden zul je je afvragen.

De eerste fase, CATCH, is het meest belangrijke. Deze moet zo snel mogelijk kunnen reageren.
Wachten voor langere tijd kan resulteren in dat de temperatuur gelijk 3 of 4 graden achter loopt.>> dus pomp uit.
Te kort is ook niet goed, want dan gaat het setpoint te snel omhoog, pomp valt niet uit, maar frequentie blijft hoog.

Je moet namelijk rekening houden met de heishamon setting.
hoogste frequentie is 5 seconden bij verandering.
maar sommige hebben dit ook op 30 seconden staan. Dan is dus eigenlijk softstart niet goed om te gebruiken. Dan reageert Node Red te traag (mogelijk) Hij krijgt de informatie laat door, en gooit daar BOVENOP een delay. Kans dat er dan te laat ingegrepen wordt, wordt ook steeds groter dan.

[edit] post aangepast.

[ Voor 37% gewijzigd door edterbak op 06-02-2023 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:53:
[...]

De andere phases hebben ook een looptijd toch?
Phase 1 is een looptijd van 180s standaard.
Phase 2 = de totale "Runtime" - Phase 1 runtime 180s
Phase 3 is correctie terug naar 0. Functie is niet meer actief eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maar, een kleine voetnoot.

Ik heb vandaag tot nu toe nog maar 29 mqtt messages verzonden.
WAR+ RTC + SS aan.

Ligt dat aan het weer ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:14:
Maar, een kleine voetnoot.

Ik heb vandaag tot nu toe nog maar 29 mqtt messages verzonden.
WAR+ RTC + SS aan.

Ligt dat aan het weer ofzo?
Ik zit op 61 vandaag.

Hij reageert wel op de softstart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsfmYvBAxebCRzwsxNsL07c_65k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fB4SI2K1n3D7XjfDHNPWI4BN.png?f=fotoalbum_large

Maar helemaal lekker gaat het nog niet. Lijkt inderdaad wel soort van kritisch te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 06-02-2023 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Zal ik die mockup technisch laten functioneren dan? Is niet al te veel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:38:
Zal ik die mockup technisch laten functioneren dan? Is niet al te veel moeite.
Zullen het toch een keer moeten gaan testen ;)

Maarehh... Was de prioriteitenlijst al bijgewerkt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Zucht....
Pagina: 1 ... 63 ... 121 Laatste