Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 51 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maarten69 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:21:

Algemene vraag:

Op de pagina System Health zie je een schakelaar "Block MQTT-commands".

Wat zou deze moeten doen?

Ten alle tijden alle MQTT-berichten naar WP blokkeren of afhankelijk wat je eerder ingesteld hebt in de shutdown response?
Wat mij betreft blijft dit een 'noodrem', als er echt iets fout gaat dan de boel helemaal blocken. Middels de link out die erbij zit krijg ik dan ook een melding en kan ik ingrijpen. MQTT Block zou eigenlijk nooit moeten voorkomen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
Maarten69 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:16:
Dat blijven hangen en unresponsive worden heb ik dus niet meer sinds 21.34 gehad.
Vreemd.
Ik draai op dit moment nog 21.34 en ik heb het idee dat de unresponsive problemen niet helemaal opgelost zijn, al lijkt het wel veel beter te gaan dan in versie 21.33.
Er gebeuren bij mij toch nog steeds gekke dingen waarbij ik nog niet helemaal de vinger op de zere plek kan leggen. Ik kwam er net bijvoorbeeld achter dat vanmiddag de operationMode niet goed was aangepast:

06/01 13:00:24 - Function Pump speed: restored to: 140 (40%)
06/01 13:00:12 - MQTT Command - SetOperationMode: 0
06/01 13:00:10 - MQTT Command - SetOperationMode: 4
06/01 13:00:10 - Scheduler - Operation Mode: 4

Op de een of andere manier is deze twee seconden later weer terug gegaan naar Mode 0 :? .
Ook heb ik nu al twee keer gehad dat na een SoftStart de QuietMode op 3 wordt gezet, terwijl ik die zelf nergens gebruik. Alleen in de nacht gaat deze bij mij op QuietMode 1:

06/01 08:23:23 - MQTT Command - SetQuietMode: 3
06/01 08:23:23 - Function - SoftStart Quietmode: Run finished, reset for next run

Ook lijkt de flow sinds 21.34 iets minder responsive bij mij, maar echt minimaal, dus ik zou het moeten meten om er zeker van te zijn.

Ik moet zo weg en heb er nog niet echt serieus naar kunnen kijken, maar wilde het al wel vast delen voor het geval er meer mensen zijn met deze symptomen. Zal morgen nog eens op mijn gemak kijken of ik iets kan vinden wat dit kan verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@wasgezellig bedankt, ik probeer er wat beter op te letten.
Anderen graag melden indien je ook deze problemen ervaart.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
ik heb versie 21.37 er nu ook op gezet, gaat tot nu toe allemaal goed (y) . Ik hou 't in de gaten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 19:29
wasgezellig schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Ik draai op dit moment nog 21.34 en ik heb het idee dat de unresponsive problemen niet helemaal opgelost zijn, al lijkt het wel veel beter te gaan dan in versie 21.33.
Er gebeuren bij mij toch nog steeds gekke dingen waarbij ik nog niet helemaal de vinger op de zere plek kan leggen. Ik kwam er net bijvoorbeeld achter dat vanmiddag de operationMode niet goed was aangepast:

06/01 13:00:24 - Function Pump speed: restored to: 140 (40%)
06/01 13:00:12 - MQTT Command - SetOperationMode: 0
06/01 13:00:10 - MQTT Command - SetOperationMode: 4
06/01 13:00:10 - Scheduler - Operation Mode: 4

Op de een of andere manier is deze twee seconden later weer terug gegaan naar Mode 0 :? .
Even ter controle. Je draait alleen Node Red? Geen Home Assistant of Domoticz op de achtergrond?
Ik moet zo weg en heb er nog niet echt serieus naar kunnen kijken, maar wilde het al wel vast delen voor het geval er meer mensen zijn met deze symptomen. Zal morgen nog eens op mijn gemak kijken of ik iets kan vinden wat dit kan verklaren.
Dank voor het melden soweiso :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:06:
[...]
Even ter controle. Je draait alleen Node Red? Geen Home Assistant of Domoticz op de achtergrond?
Ik draai NodeRed in HomeAssistant (dedicated op een quad-core Intel NUC).

Nu denk ik dat de unresponsive problemen toch zijn opgelost. Was wellicht even een momentopname, veroorzaakt door een ander proces. Een van de reden waarom ik (ook) dacht dat de unresponsive problemen terug waren gekomen, was omdat Heishamon regelmatig online en offline ging. Dit was bij 21.33 een van de symptomen van de problemen, maar dit werd nu veroorzaakt doordat de Heishamon stug bleef connecten met een WiFi AP welke wat verderweg was verplaatst (terwijl er ook een veel dichterbij beschikbaar was). Na een herstart van de Heishamon was dat opgelost.

Verder was een van de andere symptomen bij 21.33 bij mij dat de mode van de WP niet juist gewijzigd werd. Dat probleem had ik gisteren dus ook, net als QuietMode op 3, terwijl ik die mode zelf nergens gebruik. Ik denk alleen nu dat dit niets te maken heeft met "het" unresponsive probleem, maar een andere oorzaak heeft.
Ik heb nu de extended logging aan staan in de hoop dat het probleem vandaag ook weer optreed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
@wasgezellig Ik heb het probleem van crashen (unresponsiveness) opgelost.
Ik ga nu een upload doen.

Oorzaak was een filter dat niet werkt, en zorgt voor dat een msg constant herhaald werd in een loop.
Zodra je dus de pomp in Main dash of settings aan/uit zette, gebeurde dit. De boodschap werd eindeloos rondgepompt... resultaat CPU hoog > hoger > hoogst (ook bij mij) en crash/freeze.

Met deze upload (v21.38) heb ik het niet meer.
Ik heb een aantal extra filters ook van deze update voorzien.

Staat nu online
https://github.com/edterb...main-22-beta_2/flows.json

[ Voor 20% gewijzigd door edterbak op 07-01-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Vraag @Maarten69 @MikeyMan @Aikon @sjampeter @fietsensloper

Stel, MQTT block staat aan. De reden kan zijn:
- MQTT message limit bereikt. automatische block
- Handmatig op controller UIT gedrukt en de block functie staat daardoor aan.

Het resultaat is dat geen enkele mqtt opdracht meer bij heishamon aan komt.

vraag 1: Wat verwacht je als je dan via Dashboard op de power AAN/UIT knop drukt?
Moet de handmatige aanpassing (via dashboard) van power worden uitgevoerd??

vraag 2: Wat verwacht je als je dan via Controller op de power AAN/UIT knop drukt?
Ik neem nu aan dat de pomp hier naar moet luisteren en WEL uitvoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 07-01-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou zeggen via dashboard eerst mqtt deblokkeren en dan pas nieuwe commandos verzenden.

Controller idd wel honoreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Inderdaad zoals @MikeyMan zegt. Je krijgt als het goed is toch de waarschuwings notificatie en logregel bij een block.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
...

[ Voor 100% gewijzigd door Maarten69 op 07-01-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
...

[ Voor 103% gewijzigd door Maarten69 op 07-01-2023 16:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
@Maarten69 Lees net de reacties. Maar je maakt me wel nieuwsgierig met de verwijderde berichtjes :)

Maar, ik had er wel een soepsooitje van gemaakt, v21.33.
Ik denk dat ik mijzelf moet verbieden na 24:00 nog te programeren. Half slaap dronken ergens aan beginnen en vervolgens vergeten enzo. ...

Ik ga het nog verbeteren, de shutdown detectie. Het is nu in ieder geval zo dat er geen crash ontstaat. Straks is de oplossing schoner en beter te begrijpen.

En inderdaad zoals anderen ook melden.
Bij mij is de softstart functie nu ook een stuk beter zijn werk aan het doen !!!
Dank voor het vinden van de fout Maarten.

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 07-01-2023 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Niet online
edterbak schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:59:
@wasgezellig Ik heb het probleem van crashen (unresponsiveness) opgelost.
Ik ga nu een upload doen.

Oorzaak was een filter dat niet werkt, en zorgt voor dat een msg constant herhaald werd in een loop.
Zodra je dus de pomp in Main dash of settings aan/uit zette, gebeurde dit. De boodschap werd eindeloos rondgepompt... resultaat CPU hoog > hoger > hoogst (ook bij mij) en crash/freeze.

Met deze upload (v21.38) heb ik het niet meer.
Ik heb een aantal extra filters ook van deze update voorzien.

Staat nu online
https://github.com/edterb...main-22-beta_2/flows.json
Top, super fijn dat je het probleem hebt kunnen vinden _/-\o_ . Ik heb 21.38 er meteen op gezet en ga weer testen.
edterbak schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:35:
Maar, ik had er wel een soepsooitje van gemaakt, v21.33.
Erger dan het soepsooitje van de Panasonic zelf wordt het niet, dus ik ben er blij mee :)
Maarten uiteraard ook weer bedankt voor alle inspanning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:35:
@Maarten69 Lees net de reacties. Maar je maakt me wel nieuwsgierig met de verwijderde berichtjes :)
Ik had inderdaad een eigen detectie gemaakt voor shutdown-response.
Ik ga nu v21.38 erop zetten en test daar eerst mee, misschien is het nu niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:11:
Vraag @Maarten69 @MikeyMan @Aikon @sjampeter @fietsensloper

Stel, MQTT block staat aan. De reden kan zijn:
- MQTT message limit bereikt. automatische block
- Handmatig op controller UIT gedrukt en de block functie staat daardoor aan.

Het resultaat is dat geen enkele mqtt opdracht meer bij heishamon aan komt.

vraag 1: Wat verwacht je als je dan via Dashboard op de power AAN/UIT knop drukt?
Moet de handmatige aanpassing (via dashboard) van power worden uitgevoerd??

vraag 2: Wat verwacht je als je dan via Controller op de power AAN/UIT knop drukt?
Ik neem nu aan dat de pomp hier naar moet luisteren en WEL uitvoeren.
Ik denk dat je eigenlijk te ver gaat, die MQTT is een noodrem die eigenlijk nooit voor moet komen. Dus wat er allemaal wel/niet verder gebeurd in die status is voor mij niet boeiend. Boeiend is de reden vinden en die wegnemen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Ik denk dat je eigenlijk te ver gaat, die MQTT is een noodrem die eigenlijk nooit voor moet komen. Dus wat er allemaal wel/niet verder gebeurd in die status is voor mij niet boeiend. Boeiend is de reden vinden en die wegnemen. :)
Klopt wat je zegt hoor. Wat je beschrijft is de logica welke Maarten heeft ingebouwd.
MQTT berichten tellen, en op de noodrem trappen als nodig is.

Maar dat is niet de enige functionaliteit die nodig is.
Als je handmatig op de controller op UIT drukt, voor bijvoorbeeld onderhoud, wil je niet dat de pomp ineens weer aan gaat t.g.v. scheduler/RTC on/off of solar functie.
Om dat probleem op te lossen, heb ik dus een detectie ingebouwd welke ziet dat je handmatig op de UIT knop hebt gedrukt. Dan worden ook alle mqtt opdrachten geblokkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Ik had inderdaad een eigen detectie gemaakt voor shutdown-response.
Ik ga nu v21.38 erop zetten en test daar eerst mee, misschien is het nu niet meer nodig.
Ik wil ook niet dat we 2 oplossingen gaan mixen.

Als de huidige oplossing niet werkt, eerst deze er volledig uit halen zodat het schoon is. Pas dan een alternatief proberen.

Punt is dat ik gewoon wat beter mijn best moet doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:25:
[...]

Klopt wat je zegt hoor. Wat je beschrijft is de logica welke Maarten heeft ingebouwd.
MQTT berichten tellen, en op de noodrem trappen als nodig is.

Maar dat is niet de enige functionaliteit die nodig is.
Als je handmatig op de controller op UIT drukt, voor bijvoorbeeld onderhoud, wil je niet dat de pomp ineens weer aan gaat t.g.v. scheduler/RTC on/off of solar functie.
Om dat probleem op te lossen, heb ik dus een detectie ingebouwd welke ziet dat je handmatig op de UIT knop hebt gedrukt. Dan worden ook alle mqtt opdrachten geblokkeerd.
Oh, je misbruikt de MQTT block :P Dat was me niet helemaal duidelijk. ;) In dat geval hangt er maar net vanaf wat de block heeft gezet, als dat is omdat je handmatig de Pana uit zet, dan moet de block er ook weer af gaan als je handmatig de Pana aan wilt zetten. Maar als de block is gezet als noodrem, en je wilt de Pana handmatig weer aanzetten, tja, dan moet duidelijk zijn dat er iets fout is gegaan en dat dat gefixed moet worden.

Ik ging er eigenlijk vanuit denk ik dat RTC bijv. daadwerkelijk inactief werd, ipv dat de block werd gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Als je een beetje speelt met Main power schakelaar (HOME) dan gaat het geregeld fout bij mij. :(

Schakelaar gaat bijvoorbeeld 60x per seconden aan/uit.
Maar ook bij aanzetten krijg ik pop-up: Manual OFF button press detected.

Ik kijk morgen weer verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:34:
Als je een beetje speelt met Main power schakelaar (HOME) dan gaat het geregeld fout bij mij. :(

Schakelaar gaat bijvoorbeeld 60x per seconden aan/uit.
Maar ook bij aanzetten krijg ik pop-up: Manual OFF button press detected.

Ik kijk morgen weer verder.
heb ik nu gefixt
ik sta op het punt een nieuwe versie omhoog te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ok, mooi! Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Oh, je misbruikt de MQTT block :P Dat was me niet helemaal duidelijk. ;) In dat geval hangt er maar net vanaf wat de block heeft gezet, als dat is omdat je handmatig de Pana uit zet, dan moet de block er ook weer af gaan als je handmatig de Pana aan wilt zetten. Maar als de block is gezet als noodrem, en je wilt de Pana handmatig weer aanzetten, tja, dan moet duidelijk zijn dat er iets fout is gegaan en dat dat gefixed moet worden.

Ik ging er eigenlijk vanuit denk ik dat RTC bijv. daadwerkelijk inactief werd, ipv dat de block werd gezet.
Hoe ik het nu heb... in scenarios

Scenario 1: Handmatig uit gezet op controller. mqtt block wordt actief,
Aan zetten via Dashboard > Popup: wil je de block liften?

Scenario 2: Handmatig uit gezet op controller. mqtt block wordt actief,
Aan zetten via Controller > Popup: wil je de block liften?

Handmatig UIT op controller:
Onder "Settings > shutdown respons > setup" kun je je voorkeur aangeven wat je wil dat er gebeurt als je op deze UIT knop drukt.
- Optie 1: Block all
- Optie 2: Allow selected
- Optie 3: Unrestricted.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Okay, nieuwe versie in Git.

[2023-01-07] v21.39 beta (experimental). Changes:
- [Fix] Shutdown response and popups now working again.

Het zou nu moeten werken. Bij mij werkte het een aantal keer prima nu.
Maar ik hoop dat jullie de zelfde bevindingen hebben nu.

uiteraard graag laten weten of het werkt of niet.

Dit zou het laatste punt moeten zijn voor dat we weer een nieuwe Stable release kunnen uitbrengen.
Hopen dat dit snel kan nu.

[ Voor 19% gewijzigd door edterbak op 07-01-2023 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Goed werk, je hoort morgen mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Helaas werkt de detectie nog niet zoals je bedoelt hebt.
Manual on via remote controller wordt wel netjes gedetecteerd, maar manual off niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Okay. Dank je voor het testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Je hebt nu geen 60x per seconden iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Nee, daar ben ik van verlost.

Ik denk dat het komt dat je checked op:
code:
1
if (msg.source === undefined){node.send(msg); }

Maar een binnenkomende Heatpump_State krijgt ook als msg.source flow mee.

Ik twijfel ook of het niet onveilig is om een node.send(msg) te doen als de node 2 outputs heeft.
zelf doe ik dan node.send([msg,null]);

[ Voor 24% gewijzigd door Maarten69 op 08-01-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Klopt
Het idee is dat alles dat vanuit de functies rtc onoff, scheduler, solar die tag krijgt.
De 2 switches, als dat de oorsprong is, word die tag niet gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
De detector werkt dit te kijken naar de input payload 1/0, en die te vergelijken met huidige staat van de wp, (heatpumpstate)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:58:
Klopt
Het idee is dat alles dat vanuit de functies rtc onoff, scheduler, solar die tag krijgt.
De 2 switches, als dat de oorsprong is, word die tag niet gegeven
Ik begrijp het maar een Heatpump_State change (door controller) komt ook binnen op WP_Control (MQTT in) en linkt dan ook naar node set.msg.source toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Ik begrijp het maar een Heatpump_State change (door controller) komt ook binnen op WP_Control (MQTT in) en linkt dan ook naar node set.msg.source toch?
Ja dat was ook waar ik last van had.
Maar een extra linkin node daar na kan het oplossen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 10:47
edterbak schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:46:
[...]

Hoe ik het nu heb... in scenarios

Scenario 1: Handmatig uit gezet op controller. mqtt block wordt actief,
Aan zetten via Dashboard > Popup: wil je de block liften?

Scenario 2: Handmatig uit gezet op controller. mqtt block wordt actief,
Aan zetten via Controller > Popup: wil je de block liften?

Handmatig UIT op controller:
Onder "Settings > shutdown respons > setup" kun je je voorkeur aangeven wat je wil dat er gebeurt als je op deze UIT knop drukt.
- Optie 1: Block all
- Optie 2: Allow selected
- Optie 3: Unrestricted.
gisternacht even geprobeerd, en bij een werkende wp voor verwarming handmatig uitgezet op controller.
ingesteld via optie 2 dat de wp weer aan gang mag volgens schema.
schema ingesteld op iets daarna om DHW run te doen.
helaas geen respons.
zou toch wel moeten kunnen volgens de logica?
misschien dat het toch aan mijn instellingen lag, dus zal het vandaag nogmaals proberen.

EDIT : misschien te snel gereageerd. was op versie 21.38. zie net dat er een versie 21.39 is. ga deze erop zetten. keep you posted

[ Voor 5% gewijzigd door sjampeter op 08-01-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Ja dat was ook waar ik last van had.
Maar een extra linkin node daar na kan het oplossen denk ik
Ja, dat zou het oplossen. Goed als ik er wat aan sleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
jahoor. Ik ben nu op dit moment er ook mee bezig.
diegene die het als eerste werkend heeft wint. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 10:47
even vraagje.
daarnet op V21.39 de draaiende wp uitgezet via console.
volgens schedule zou de wp enkele minuten later naar DHW + Heat gaan.
dit werkte en wp werd netjes uit MQTT block gehaald volgens schema.
vat is allang op temperatuur, dus DHW ging niet aan de bak, echter dan zou toch de Heat moeten gaan draaien?. of zit hier een grote vertraging in. elk geval ging deze niet aan.
moet nu even weg, maar zal straks trachten verder te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:33:
even vraagje.
daarnet op V21.39 de draaiende wp uitgezet via console.
volgens schedule zou de wp enkele minuten later naar DHW + Heat gaan.
dit werkte en wp werd netjes uit MQTT block gehaald volgens schema.
vat is allang op temperatuur, dus DHW ging niet aan de bak, echter dan zou toch de Heat moeten gaan draaien?. of zit hier een grote vertraging in. elk geval ging deze niet aan.
moet nu even weg, maar zal straks trachten verder te testen
Als heat+dhw modus actief is, dan doet de pomp het intern regelen.
heat gaat pas echt draaien als de gemeten watertemp lager is dan -5C onder setpoint meen ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7lacCSBkBae7uNmooBAd0XngEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wJ7NyEej5cClEap5VX0Sza7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Kan nu onderscheid maken tussen:

[1] Handmatig schakelaar aan/uit (dashboard)

[2] Extern (via remote controller of HA, of Domoticz)

[3] Door flow (RTC on/off, scheduler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik denk dat ik het nu ook werkend heb. Net getest.
Maar ik vind je detectie regels wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
om manual te detecteren moet er in de function node "Filter" (achter schakelaars):
code:
1
if (msg.source != 'flow' && msg.source != 'external') { msg.source = 'manual';}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maar heb je dat nu in de block functienode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:06:
Maar heb je dat nu in de block functienode?
Ja klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:06:
om manual te detecteren moet er in de function node "Filter" (achter schakelaars):
code:
1
if (msg.source != 'flow' && msg.source != 'external') { msg.source = 'manual';}
Dat is net te vroeg.
als je daar de boodschap stopt, heb je switch één = 0, switch twee = 1.
Door hem door te laten gaan (maar filtered op _msgid, dan zijn de switches altijd in sync.

een los filter daar na zou wel een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Of block je de payload niet daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Gaat gewoon goed, bij switch 2 geld regel natuurlijk ook.
Heb bij link-in node voor "set msg source flow" natuurlijk wel link naar MQTT-in set.Heatpump_State weg gehaald. Die zit nu alleen in link-in erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
ja zo heb ik hem ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Doe jij maar een upload zo. Dan neem ik je werk over.
Ik heb nu functioneel het zelfde, alleen zonder die externe detectie..

vraag daar over.
waar komt de externe aan/uit vandaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Met extern bedoel ik:

Via Remote Controller, HA, Domoticz (alles behalve manual of door flow).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik weet niet waar HA, Domoticz vandaan zou mogen komen.
Er is geen node waar rekening gehouden wordt met externe input.

Maar, ik vind dat we hier wel even bij stil mogen staan.
Ik ben persoonlijk tegen integratie van HA communicatie. Elke andere bron dan Node Red

Het is nu al zo vaak gebeurt dat ik een probleem moet gaan uitzoeken dat voort komt uit 2 kapiteinen op 1 schip.
Hoe meer de suggestie wordt gewekt dat dit geen probleem zou zijn, hoe vaker we daar een probleem mee kunnen verwachten.

Wat vind jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Haha rustig! Ik check niet op die software of andere verbindingen.

Ik bedoel alles wat de staat van Heatpump_State wijzigt zonder invloed van manual actie en flow actie ---> dus dat kan zijn HA

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten69 op 08-01-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Voor de helderheid. Waar ik dus niet tegen ben.
Ik bedoel niet een aparte thermostaat. Dat is puur gericht op een meting doorgeven of een aan/uit switch voor warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:37:

Ik bedoel alles wat de staat van Heatpump_State wijzigt zonder invloed van manual aktie en flow aktie.
Ghehehe.. duidelijk.
Pfffiiieeewwww. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:37:

Ik bedoel alles wat de staat van Heatpump_State wijzigt zonder invloed van manual actie en flow actie ---> dus dat kan zijn HA
Doe je het weer..... die kleine toevoeging "dus dat kan zijn HA
HA sturend naar NodeRed === No Go. Daar gaan we niet aan beginnen.
Daar ga ik geen enkele deur voor open zetten.

Wat is je gedachte en visie hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 08-01-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Doe je het weer.....
HA sturend naar NodeRed === No Go. Daar gaan we niet aan beginnen.
Daar ga ik geen enkele deur voor open zetten.

Wat is je gedachte en visie hiermee?
Denk dat je mij verkeerd begrijpt.

Ik check via MQTT-in node de staat van Heatpump_State.

is die aangepast zonder invloed van de flow, dan is het dus door external.

extern kan zijn HA, Remote Controller......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:49:
[...]

extern kan zijn HA, Remote Controller......
Dit stukje snap ik inderdaad niet.
Het aan/uit zetten van de pomp mag niet vanuit HA komen.
Dus moet het ook niet kunnen.

Maar nogmaals.
Wat is je plan. Heb je een visie over integratie van HomeAssistant of Domoticz?
Zo Ja, dan moeten wat dat gewoon bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Los van dit onderwerp.

Is het aan/uit nu net als bij mij werkend? Jouw definities zien er wat netter uit in de msg.source. Dat kunnen we dan gewoon overnemen en verder gaan.

Uploaden die hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ben voor de lijn van @edterbak externe sensoren prima, had nog wat wensen op dat vlak. Maar inderdaad, geen externe besturing.

Geloof niet dat @Maarten69 daarop doelt overigens toch?

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Nee, ik ben er bang voor dat Maarten mij succesvol op de kast heeft gekregen.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:03:
Nee, ik ben er bang voor dat Maarten mij succesvol op de kast heeft gekregen.. :D
Nou beetje wel, maar ik ben vergevingsgezind. ;) haha EDIT; ah jou op de kast, dacht mij :)
Het aan/uit zetten van de pomp mag niet vanuit HA komen. Dus moet het ook niet kunnen.
Daar hebben we vanuit NR geen invloed op natuurlijk.

Ik heb een Heishamon integratie in HA, daar kan ik de WP aan/uit mee zetten (power), geen automations etc.

Ik wilde het zo maken dat alles wat buiten de flow de WP aan/uit zet gedetecteerd wordt als external.
Daar valt dan automatisch de Remote Controller ook onder.

Maar ik ga het anders aanpakken nu.

Gisteren kon ik detecteren of de pomp door hardware (remote) uitgezet was of door software (via MQTT).
Ik begrijp dat jullie alleen een block in willen stellen bij een hardware power off?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Misschien als toevoeging/use case: Wat is zelf heb toegevoegd op WP_Personal is dat als mijn opentherm thermostaat chenable=0 stuurt (dus een signaal dat er geen warmte meer nodig is) ik (als de compressor uit is (compressor_frequency==0) ook een 0 stuur naar de Link-in "set HeatPump Power state" op WP Dash. Dit lijkt voor mij goed te werken.

P.S. Ik werk nu nog met Heat only oftewel ik hoef geen rekening te houden met warm water bereiding.

[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 08-01-2023 13:23 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Een externe thermostaat (1/0) en daar wat mee doen, stond al op het verlanglijstje om een keer te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Daar hebben we vanuit NR geen invloed op natuurlijk.

Ik heb een Heishamon integratie in HA, daar kan ik de WP aan/uit mee zetten (power), geen automations etc.

Ik wilde het zo maken dat alles wat buiten de flow de WP aan/uit zet gedetecteerd wordt als external.
Daar valt dan automatisch de Remote Controller ook onder.
Ik vind dit een onderwerp waar we heel goed over na moeten denken.
ALS we dit toestaan, (wat niet al te ingewikkeld is), dan zet dat de deur open voor "ook andere zaken bedienen" vanuit HomeAssistant enzo.

Een combinatie van meerdere automatiseerplatforms vind ik, (mijn mening) gewoon een heel slecht plan.
Je gebruikt OF, home assisatant, OF Domoticz, OF NodeRed, OF...
De gebruiker moet gewoon (vind ik..) een goede keuze maken tussen één van deze.

Wat is de toegevoegde waarde om vanuit HomeAssisstant de pomp aan/uit te kunnen zetten?
Waarom zou je dat niet gewoon via het dashboard doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Ik vind dit een onderwerp waar we heel goed over na moeten denken.
ALS we dit toestaan, (wat niet al te ingewikkeld is), dan zet dat de deur open voor "ook andere zaken bedienen" vanuit HomeAssistant enzo.

Een combinatie van meerdere automatiseerplatforms vind ik, (mijn mening) gewoon een heel slecht plan.
Je gebruikt OF, home assisatant, OF Domoticz, OF NodeRed, OF...
De gebruiker moet gewoon (vind ik..) een goede keuze maken tussen één van deze.

Wat is de toegevoegde waarde om vanuit HomeAssisstant de pomp aan/uit te kunnen zetten?
Waarom zou je dat niet gewoon via het dashboard doen?
Eens, ik denk dat dit dus ook heel goed via eigen toevoeging kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@edterbak Ik geef het op met mijn aanpak voor Shutdown responce. Ik laat het aan jou over. :)
Ik krijg het niet waterdicht.

The honor will be all yours again

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten69 op 08-01-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb nu een stapje gemaakt.

bij de bron geef ik gelijk aan wat de msg.source is. Dus niet via dat change commando. (dus bij scheduler, rtc/onoff, solar functie direct)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Betere aanpak denk ik.
Hopelijk krijg jij het voor elkaar en kun je nog een upload doen vanavond.
Kan ik morgen nog even testen en wat cosmetische aanpassingen maken alvorens we stable kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik ben er druk mee. Maar denk dat het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ik geloof in jou!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik denk dat ik hem heb.
Kun je testen?
ga nu uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:13:
Ik denk dat ik hem heb.
Kun je testen?
ga nu uploaden.
Ik test alles behalve drugs voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
:D :D :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Staat nu online.

[2023-01-08] v21.40 beta (experimental). Changes:
- [Fix] Shutdown response improvement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Imported :) Ik laat het weten, bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Situatie 1: Pomp staat aan.
scenario 1: on wallmounted controller > off.
Dit wordt gedetecteerd. De BLOCK wordt automatisch actief

scenario 2: via GUI > off
Dit wordt gedetecteerd. Geen BLOCK.

scenario 3: via Functie (flow) > off
Dit wordt gedetecteerd. Geen BLOCK.
Situatie 2: Pomp staat uit na situatie 1 > scenario 1.
Block staat actief.
scenario 4: via wallmounted controller > on
Dit wordt gedetecteerd: Pomp gaat aan. Popup: Lift block?

scenario 5: via GUI > on
Dit wordt gedetecteerd: Pomp gaat aan. Popup: Lift block?

scenario 6: via Functie (flow) > on
Dit wordt gedetecteerd: Pomp gaat NIET aan. block blijft actief
Situatie 3: Pomp staat uit, zonder block
scenario 7: via wallmounted controller > on
Dit wordt gedetecteerd: Pomp gaat aan.

scenario 8: via GUI > on

scenario 9: via Functie (flow) > on
In theorie zou dit moeten zijn wat er gebeurt.
Ik heb 80% gecheckt. alleen de ineractie met functies niet.
Mocht er wat aangepast moeten worden is dit nu redelijk eenvoudig. Per bron is dit te doen.

[ Voor 29% gewijzigd door edterbak op 08-01-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik denk dat ik er bijna ben. Situatie 3 moet nog even nagelopen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Maarten69
Ja, inderdaad.
Kun je in de Block node (id: 1f12871cda6c40b3) het volgende toevoegen op regel 10?
code:
1
    if (MQTT.block_active == 0) {return msg;}

Dit moet het zijn:

code:
1
2
3
if (msg.source == "flow") { 
    if (MQTT.block_active == 0) {return msg;}
    if (MQTT.block_active == 1 && MQTT.block_mode == 1) {

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik ga nu eten maken hier.
Ik ga vanavond weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
done.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:19:
Staat nu online.

[2023-01-08] v21.40 beta (experimental). Changes:
- [Fix] Shutdown response improvement.
Na 't eten zet ik 'm er ook op (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Ik test alles behalve drugs voor je.
Sta ik dan wel weer voor open. Maar alleen in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
blb4 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Na 't eten zet ik 'm er ook op (y)
Even die code checken die ik hier boven post
Ik weet niet of Maarten dat al geüpload heeft. Ik nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:50:
[...]

Even die code checken die ik hier boven post
Ik weet niet of Maarten dat al geüpload heeft. Ik nog niet
Nee nog niet, ga het zo doen. stresssss

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Draai anders een jointje, ontspan je een beetje :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:59:
Draai anders een jointje, ontspan je een beetje :)
Wel binnen doen. Goed voor de cop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online

V21.41 online

[Fix] small fix for shutdown response improvement.
[Changed] Improved the System Check layout.
[Add] Label "Max MQTT-commands per day" now shows actual messages from last current day.

Je vind hem hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
De toggle mqtt block, wil ik ook via een knop beschikbaar maken in dat scherm van shutdown detectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Graag via PM als ik gebruikers mis:
code:
1
2
3
4
5
6
Users currently using those devices:
=====================================
Aikon (kWh + 1-wire)
MikeyMan (kWh + MQTT sensors)
Maarten69 (kWh + 1-wire)
Edterbak (kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Maarten69 op 08-01-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
08/01 19:31:48 - SYSTEM: MQTT-Commands to HP will be blocked!
08/01 19:31:48 - Compressor: stopped
08/01 19:31:48 - Function SoftStart: Compressor Inactive - Correction: 0
08/01 19:31:48 - CONTROLLER: Manual OFF detected. (Wallmounted unit) - Default action used: Block all
08/01 19:31:39 - CONTROLLER: Manual ON detected. (Wallmounted unit)
08/01 19:31:38 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
08/01 19:31:38 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.5°C)
:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Het voornaamste probleem met deze detectie is de vertraging in het versturen en ontvangen van de TOP's.

Voorbeeld:

De flow zet WP uit met een SetHeatpump 0
bijna direct erna ontvangt de MQTT-in node nog een vorige Heatpump_State van 1
De detectie denkt nu dat hij door controller aangezet is.

anderom werkt het eigenlijk net zo. Het is gewoon te gevoelig op deze manier.
De verzonden SetHeatpump is nog niet verwerkt door de Heishamon/WP, maar de oude/actuele setting is al onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Mijn inziens moet je werken met een grote(re) vertraging (1 minuut) en daarna pas actie ondernemen.
Ook zou er nergens anders in de flow een global.set Heatpump_State gedaan moeten worden met uitzondering van die achter de MQTT-in node Heatpump_State natuurlijk.
Als je dan na die wachttijd de boel checked kan het wel werken.

Hoe denk jij daar over @edterbak ?

edit: je weet tenslotte ook niet wat de update frequentie bij de gebruiker is...

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten69 op 08-01-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Bedenk me nu net dat we ook een ontvangst bevestiging in kunnen bouwen.

Dus na een set Heatpump_State wachten op de verandering via de MQTT-in node en dan ergens een var confirmed zetten.
Een algemene node maken voor alle SETs zou helemaal mooi zijn natuurlijk.

stel je zet de QuietMode op 3

MQTT Command - SetQuietMode: 3
waiting 1 min...
check TOP18 Quiet_Mode_Level = 3
MQTT Command - SetQuietMode: 3 is confirmed...
set var Last_MQTTcommand_confirmation = 1
doe je actie (logregel/actie) en wis tenslotte Last_MQTTcommand_confirmation

Kan ook zijn dat ik te moeilijk denk :)

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten69 op 08-01-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Maarten69 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:13:
Het voornaamste probleem met deze detectie is de vertraging in het versturen en ontvangen van de TOP's.

Voorbeeld:

De flow zet WP uit met een SetHeatpump 0
bijna direct erna ontvangt de MQTT-in node nog een vorige Heatpump_State van 1
De detectie denkt nu dat hij door controller aangezet is.

anderom werkt het eigenlijk net zo. Het is gewoon te gevoelig op deze manier.
De verzonden SetHeatpump is nog niet verwerkt door de Heishamon/WP, maar de oude/actuele setting is al onderweg.
Is dat een realistisch scenario dat je aangeeft?
Er zit maximaal 250ms tussen. Misschien kan dat nog minder groot, 100ms,
Of snap ik je scenario niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Maarten69 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:24:
Mijn inziens moet je werken met een grote(re) vertraging (1 minuut) en daarna pas actie ondernemen.
Ook zou er nergens anders in de flow een global.set Heatpump_State gedaan moeten worden met uitzondering van die achter de MQTT-in node Heatpump_State natuurlijk.
Als je dan na die wachttijd de boel checked kan het wel werken.

Hoe denk jij daar over @edterbak ?

edit: je weet tenslotte ook niet wat de update frequentie bij de gebruiker is...
Misschien een goede om een request voor een topic toe te voegen als Heishamon topic op GitHub. Wordt de update frequentie via mqtt gepubliceerd. Kun je van daaruit met een vertraging (zeg +5sec ) bovenop de gepubliceerde werken.
Zou meer dan voldoende moeten zijn.
Of de vertraging (delta positief) boven de gepubliceerde update frequentie kunnen instellen (al naar gelang de gecombineerde snelheid van je netwerk, systeem etc… met een veilige basis delta ingesteld bij initialisatie.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Kijk nogeens naar laatste log:
code:
1
2
3
08/01 19:31:39 - CONTROLLER: Manual ON detected. (Wallmounted unit)
08/01 19:31:38 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
08/01 19:31:38 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.5°C)

Na versturen commando ontvangt de flow een oude waarde en dus fout.
Is niet de eerste keer dat ik dit zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Is dat een realistisch scenario dat je aangeeft?
Er zit maximaal 250ms tussen. Misschien kan dat nog minder groot, 100ms,
Of snap ik je scenario niet goed?
denk dat we daar eigenlijk geen vertraging moeten hebben, omdat de ontvangen waarde anders kan zijn als de net verstuurde.
Snap je wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Nu kreeg ik dit bij aanzetten via RTC turn on/off power: (ik verander meerdere keren room setpoint)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
08/01 20:48:36 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
08/01 20:48:36 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.5°C)
08/01 20:48:36 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 20.5 °C)
08/01 20:48:33 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
08/01 20:48:04 - SYSTEM: MQTT-Commands to HP will be sent normally.
08/01 20:48:00 - CONTROLLER: Manual ON detected. (Wallmounted unit)
08/01 20:47:56 - SYSTEM: MQTT-Commands to HP will be blocked!
08/01 20:47:56 - CONTROLLER: Manual OFF detected. (Wallmounted unit) - Default action used: Block all
08/01 20:47:55 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
08/01 20:47:55 - Function RTC: on/off - Turn on power (Room temp: 20.5°C)
08/01 20:47:55 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 20.5 °C)
08/01 20:47:52 - RTC: Room setpoint changed to: 21.5 °C
08/01 20:46:40 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
08/01 20:46:40 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.5°C)
08/01 20:46:40 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 20.5 °C)
08/01 20:46:37 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
08/01 20:46:37 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
08/01 20:46:15 - SYSTEM: MQTT-Commands to HP will be sent normally.
08/01 20:46:15 - SYSTEM: MQTT-Commands to HP will be sent normally.
08/01 20:46:10 - CONTROLLER: Manual ON detected. (Wallmounted unit)
08/01 20:46:08 - SYSTEM: MQTT-Commands to HP will be blocked!
08/01 20:46:08 - CONTROLLER: Manual OFF detected. (Wallmounted unit) - Default action used: Block all
08/01 20:46:07 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
08/01 20:46:07 - Function RTC: on/off - Turn on power (Room temp: 20.5°C)
08/01 20:46:07 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 20.5 °C)
08/01 20:46:04 - RTC: Room setpoint changed to: 21.9 °C

Het is eigenlijk alleen bij het aanzetten, misschien een ander probleem. Want dit is 2 keer en geen toeval natuurlijk

[ Voor 61% gewijzigd door Maarten69 op 08-01-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Nu ging het wel goed:
code:
1
2
3
4
5
6
08/01 20:51:20 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
08/01 20:51:20 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.5°C)
08/01 20:51:17 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
08/01 20:50:56 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
08/01 20:50:56 - Function RTC: on/off - Turn on power (Room temp: 20.5°C)
08/01 20:50:53 - RTC: Room setpoint changed to: 21.4 °C

Maar vervolgens weer niet (na 10 seconden alsnog pop-up):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
08/01 20:53:00 - SYSTEM: MQTT-Commands to HP will be blocked!
08/01 20:53:00 - CONTROLLER: Manual OFF detected. (Wallmounted unit) - Default action used: Block all
08/01 20:52:50 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
08/01 20:52:50 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.5°C)
08/01 20:52:47 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
08/01 20:52:26 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
08/01 20:52:26 - Function RTC: on/off - Turn on power (Room temp: 20.5°C)
08/01 20:52:23 - RTC: Room setpoint changed to: 21.2 °C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExwLgczrDd7R-XOjVJjTmKzRv20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8YojAuTOy42u3TRhiHAb1MH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Maarten69 op 08-01-2023 20:58 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 121 Laatste