Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 47 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 10:47
zoals gevraagd ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCvNgVLMSL5HVEvcNM5eixKJ974=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXP2zRjTSx3mKbsGMLkn7xjS.png?f=fotoalbum_large

de wp gaat netjes naar OM 4 om 00:01 en doet keurig de boiler verwarmen
om 06:55 zou volgens schedule OM 0 geschakeld moeten worden.
deze is nergens in de log te bekennen.
om 07:00 gaat volgens scheldule de quiet mode eraf en deze wordt wel uitgevoerd.

RTC functie grijpt ook in inderdaad, en daar zal de schoen wederom wringen.

vooralsnog wacht ik edterbak even af. komt een mooie update aan volgens mij. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb de 2 nieuwe types die nu beschikbaar zijn in de 3.1-beta firmware toegevoegd aan de flow. Hoe willen jullie deze wijziging hebben?

Hierbij de wijzigingen aan de Heatpump type (Panasonic) functie op het WP Control tabblad:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
var panasonic = global.get('panasonic',"file");

if (panasonic === undefined || panasonic.payload[0].nr != msg.payload || (panasonic.payload[0].model === 'unknown' && panasonic.payload[0].nr != 255) )    {
    global.set('panasonic',undefined,"file");

var model;
    var phase;
    var type;
    var power;
    var nr;

if (msg.payload == 0)   {model = 'WH-MDC05H3E5';    power = '5';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 1)   {model = 'WH-MDC07H3E5';    power = '7';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 2)   {model = 'WH-UX09HE5';      power = '9';        phase = '1';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 3)   {model = 'WH-UD09HE8';      power = '9';        phase = '3';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 4)   {model = 'WH-UX09HE8';      power = '9';        phase = '3';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 5)   {model = 'WH-UX12HE8';      power = '12';       phase = '3';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 6)   {model = 'WH-UX16HE8';      power = '16';       phase = '3';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 7)   {model = 'WH-UD05HE5';      power = '5';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 8)   {model = 'WH-UD09JE5';      power = '9';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 9)   {model = 'WH-MDC05J3E5';    power = '5';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 10)  {model = 'WH-MDC09H3E5';    power = '9';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 11)  {model = 'WH-MXC09H3E5';    power = '9';        phase = '1';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 12)  {model = 'WH-UD09JE5';      power = '9';        phase = '1';        type = 'HP - All-In-One';}
    if (msg.payload == 13)  {model = 'WH-UX12HE8';      power = '12';       phase = '3';        type = 'T-CAP - All-In-One';}
    if (msg.payload == 14)  {model = 'WH-UQ09HE8';      power = '9';        phase = '3';        type = 'T-CAP - Super Quiet';}
    if (msg.payload == 15)  {model = 'WH-UD09HE5';      power = '9';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 16)  {model = 'WH-UD09HE5';      power = '9';        phase = '1';        type = 'HP - All-In-One';}
    if (msg.payload == 17)  {model = 'WH-UD05JE5';      power = '5';        phase = '1';        type = 'HP - All-In-One';}
    if (msg.payload == 18)  {model = 'WH-UD07JE5';      power = '7';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 19)  {model = 'WH-UD07HE5-1';    power = '7';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 20)  {model = 'WH-MDC07J3E5';    power = '7';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 21)  {model = 'WH-MDC09J3E5';    power = '9';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 22)  {model = 'WH-UD05JE5';      power = '5';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 23)  {model = 'WH-MXC09J3E8';    power = '9';        phase = '3';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 24)  {model = 'WH-MXC12J9E8';    power = '12';       phase = '3';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 25)  {model = 'WH-UD12HE5';      power = '12';       phase = '1';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 26)  {model = 'WH-UD07JE5';      power = '7';        phase = '1';        type = 'HP - All-In-One Compact';}
    if (msg.payload == 27)  {model = 'WH-MDC07J3E5';    power = '7';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 28)  {model = 'WH-MDC05J3E5';    power = '5';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 255) {model = 'unknown';         power = 'unknown';  phase = 'unknown';  type = 'unknown';}

let panasonic={};
        panasonic.type = type;
        panasonic.phase = phase;
        panasonic.power = power;
        panasonic.model = model;
        panasonic.nr = msg.payload;

global.set('panasonic',{payload:[panasonic]},"file");
    return msg;
}

else    {
    return null;
}

Op regel 3 heb ik het volgende toegevoegd zodat hij het model alsnog update ook al had hij de nr waarde al gezet:
code:
1
 || (panasonic.payload[0].model === 'unknown' && panasonic.payload[0].nr != 255)

En ik heb regels 39 en 40 toegevoegd met de nieuwe modellen:
code:
1
2
    if (msg.payload == 27)  {model = 'WH-MDC07J3E5';    power = '7';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 28)  {model = 'WH-MDC05J3E5';    power = '5';        phase = '1';        type = 'HP';}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat is t verschil met regel 32 en 21?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
Niets, we kunnen er ook voor kiezen om op die plekken een OR statement te gebruiken. Ik heb dit zo gedaan zodat het lijstje overeenkomt met https://github.com/IgorYb...blob/main/HeatPumpType.md en dus makkelijker te onderhouden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:13
xtr3me schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:20:
Ik heb de 2 nieuwe types die nu beschikbaar zijn in de 3.1-beta firmware toegevoegd aan de flow. Hoe willen jullie deze wijziging hebben?

Hierbij de wijzigingen aan de Heatpump type (Panasonic) functie op het WP Control tabblad:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
var panasonic = global.get('panasonic',"file");

if (panasonic === undefined || panasonic.payload[0].nr != msg.payload || (panasonic.payload[0].model === 'unknown' && panasonic.payload[0].nr != 255) )    {
    global.set('panasonic',undefined,"file");

var model;
    var phase;
    var type;
    var power;
    var nr;

if (msg.payload == 0)   {model = 'WH-MDC05H3E5';    power = '5';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 1)   {model = 'WH-MDC07H3E5';    power = '7';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 2)   {model = 'WH-UX09HE5';      power = '9';        phase = '1';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 3)   {model = 'WH-UD09HE8';      power = '9';        phase = '3';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 4)   {model = 'WH-UX09HE8';      power = '9';        phase = '3';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 5)   {model = 'WH-UX12HE8';      power = '12';       phase = '3';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 6)   {model = 'WH-UX16HE8';      power = '16';       phase = '3';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 7)   {model = 'WH-UD05HE5';      power = '5';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 8)   {model = 'WH-UD09JE5';      power = '9';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 9)   {model = 'WH-MDC05J3E5';    power = '5';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 10)  {model = 'WH-MDC09H3E5';    power = '9';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 11)  {model = 'WH-MXC09H3E5';    power = '9';        phase = '1';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 12)  {model = 'WH-UD09JE5';      power = '9';        phase = '1';        type = 'HP - All-In-One';}
    if (msg.payload == 13)  {model = 'WH-UX12HE8';      power = '12';       phase = '3';        type = 'T-CAP - All-In-One';}
    if (msg.payload == 14)  {model = 'WH-UQ09HE8';      power = '9';        phase = '3';        type = 'T-CAP - Super Quiet';}
    if (msg.payload == 15)  {model = 'WH-UD09HE5';      power = '9';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 16)  {model = 'WH-UD09HE5';      power = '9';        phase = '1';        type = 'HP - All-In-One';}
    if (msg.payload == 17)  {model = 'WH-UD05JE5';      power = '5';        phase = '1';        type = 'HP - All-In-One';}
    if (msg.payload == 18)  {model = 'WH-UD07JE5';      power = '7';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 19)  {model = 'WH-UD07HE5-1';    power = '7';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 20)  {model = 'WH-MDC07J3E5';    power = '7';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 21)  {model = 'WH-MDC09J3E5';    power = '9';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 22)  {model = 'WH-UD05JE5';      power = '5';        phase = '1';        type = 'HP';}
    if (msg.payload == 23)  {model = 'WH-MXC09J3E8';    power = '9';        phase = '3';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 24)  {model = 'WH-MXC12J9E8';    power = '12';       phase = '3';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 25)  {model = 'WH-UD12HE5';      power = '12';       phase = '1';        type = 'T-CAP';}
    if (msg.payload == 26)  {model = 'WH-UD07JE5';      power = '7';        phase = '1';        type = 'HP - All-In-One Compact';}
    if (msg.payload == 255) {model = 'unknown';         power = 'unknown';  phase = 'unknown';  type = 'unknown';}

let panasonic={};
        panasonic.type = type;
        panasonic.phase = phase;
        panasonic.power = power;
        panasonic.model = model;

return msg;
}

else    {
    return null;
}

Op regel 3 heb ik het volgende toegevoegd zodat hij het model alsnog update ook al had hij de nr waarde al gezet:
code:
1
 || (panasonic.payload[0].model === 'unknown' && panasonic.payload[0].nr != 255)

En ik heb regels 39 en 40 toegevoegd met de nieuwe modellen:
code:
1
2
Ik heb die regel 39 en 40 gekopieerd. Dank je.
Die regel 3 aanpassing is niet nodig. De originele oplossing update ook al als de lijst aangevuld wordt met nieuwe nrs.

verklaring: Stel via firmware wordt toegevoegd nr 35. Die staat nog niet in de lijst, dus >> return null
Als daarna de lijst bijgewerkt wordt, en if nr 35 regel wordt toegevoegd, worden de waarden opgeslagen.

Scenario 2: Als via firmware het model nog niet bekend is, dan is payload 255, >> unknown. en dat wordt opgeslagen.
Vervolgens firmware update uitgevoerd en het nr verandert van 255 naar 35, dan wordt de situatie gevangen door:
|| panasonic.payload[0].nr != msg.payload}
in payload[0] staat 255, en dat komt na firmware niet overeen met msg.payload.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:41:
Wat is t verschil met regel 32 en 21?
Maakt niet uit :) als nr in firmware een nummer gebruikt wordt, dan vullen we die in. Of het nou 100x het zelfde is doet er niet toe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:22:
zoals gevraagd ...

[Afbeelding]

om 07:00 gaat volgens scheldule de quiet mode eraf en deze wordt wel uitgevoerd.

vooralsnog wacht ik edterbak even af. komt een mooie update aan volgens mij. _/-\o_
Ik zie het probleem.
Het is de logica die goed werkt.
Het scenario waarin het toegepast wordt is alleen niet geschikt er voor. :X (Do I make sense?? gheheh)

@MikeyMan @Maarten69 @sjampeter @fietsensloper
Tot vandaag bestond de RTC on/off functie uit twee delen.
1, het on/off deel
2, het HEAT-modus eruit haal deel

Die laatste zorgt voor de problemen.
Ik wil voor volgende release eigenlijk deel 2 uitzetten.

Is iedereen daar okay mee?

De complexiteit zal hierdoor heeeel fijn afnemen.
Dus hoop dat er geen mensen zijn die dit onoverkomelijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:22:
zoals gevraagd ...

[Afbeelding]

Voor jou sjampieter.
De reden dat het fout gaat.

Operating mode (0=Heat only, 1=Cool only, 2=Auto(Heat), 3=DHW only, 4=Heat+DHW, 5=Cool+DHW, 6=Auto(Heat)+DHW, 7=Auto(Cool), 8=Auto(Cool)+DHW)

Scheduler power on
scheduler OperatingMode 4
..
RTC on/off functie ziet dat kamertemperatuur boven RTC_off uitkomt, dus haalt de functie HEAT uit de modus. Over blijft OperatingMode 3. Hierbij wordt de oude OperatingMode (4) opgeslagen in 'F_stored_next_operating_mode'.

om 07:00 de scheduled task OperatingMode naar 0 (Heat Only). Tijdens het uitvoeren van deze task wordt gecontroleerd of F_stored_next_operating_mode bestaat en een waarde bevat. Zo ja (en dat is hier het geval) dan wordt niet daadwerkelijk het MQTT commando uitgestuurt, maar alleen de F_stored_next_operating_mode geupdate met de nieuwe OperatingMode 0.

Dat is het verhaal een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb de RTC on/off functie nu gestript. Alleen nog aan/uit, en niet heat modus eruit-haal-deel. Redelijk eenvoudig door iets te commenten.
Ik heb het getest en het werkt.
Dit geheel ter informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 21 december 2022 @ 02:09:
[...]

Ik zie het probleem.
Het is de logica die goed werkt.
Het scenario waarin het toegepast wordt is alleen niet geschikt er voor. :X (Do I make sense?? gheheh)

@MikeyMan @Maarten69 @sjampeter @fietsensloper
Tot vandaag bestond de RTC on/off functie uit twee delen.
1, het on/off deel
2, het HEAT-modus eruit haal deel

Die laatste zorgt voor de problemen.
Ik wil voor volgende release eigenlijk deel 2 uitzetten.

Is iedereen daar okay mee?

De complexiteit zal hierdoor heeeel fijn afnemen.
Dus hoop dat er geen mensen zijn die dit onoverkomelijk vinden.
Ehh... Eigenlijk niet...

Voor snachts zou dit werken, aangezien ik de DHW overdag heb staan.
De heat gaat nu overdag voornamelijk uit omdat de zon op het huis staat. Dhw moet op dat moment nog wel degelijk uitgevoerd worden. De functie is m.i. daarmee niet bruikbaar als je ook DHW draait.

Heb het idee dat dit bij mij met huidige versie ook wel aardig werkt. Behalve als je er met de hand aan gaat zitten. Maar het is al een tijdje wat kouder natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 21-12-2022 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
ik heb niet helemaal in beeld wat de gevolgen zijn van de aanpassingen van edterbak.
qua gedachte en werking zaten we behoorlijk in de buurt van een goed werkend geheel, maar we zullen de komende versie uiteraard testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op woensdag 21 december 2022 @ 01:58:
[...]

Maakt niet uit :) als nr in firmware een nummer gebruikt wordt, dan vullen we die in. Of het nou 100x het zelfde is doet er niet toe. :)
Ah op die manier, Pana laat dezelfde aparaten zichzelf anders identificeren _/-\o_

RTC on/off zonder Heat is voor mij wel prima denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
@edterbak In mijn geval denk ik dat scenario 2 heeft gespeeld in mijn situatie, wat er in resulteerde dat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    let panasonic={};
        panasonic.type = type;
        panasonic.phase = phase;
        panasonic.power = power;
        panasonic.model = model;

return msg;

Netjes heeft gedraaid en dus panasonic.nr op de nieuwe waarde (28) heeft gezet, maar aangezien deze flow nog niet bekend was met deze waarde is: power, model, phase en type niet ingevuld.
Nadat ik de flow had aangepast kwam hij bij de check:
code:
1
panasonic.payload[0].nr != msg.payload

en die zei uiteraard: de waarde is gelijk dus ik doe er niets mee.

Ik denk dat we de functie dus deels moeten aanpassen waarbij we 2 keuzes hebben:
1. We slaan geen gegevens op als het: type, model etc.. niet bekend is. (global.set niet uitvoeren)
2. We slaan wel de nr waarde op, maar checken of er een model of type ook correct ingesteld is als de nr waarde gelijk is.

Optie 1 zou denk ik het mooiste zijn, maar dan moeten we iets verzinnen om te zorgen dat bij de huidige gebruikers van de flow een mogelijkheid komt om deze panasonic global te wissen via de gui of instructie.

Het nadeel van optie 2 is dat we schrijfacties blijven uitvoeren, wat bij bijvoorbeeld raspberry pi's niet erg wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
sjampeter schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:24:
ik heb niet helemaal in beeld wat de gevolgen zijn van de aanpassingen van edterbak.
qua gedachte en werking zaten we behoorlijk in de buurt van een goed werkend geheel, maar we zullen de komende versie uiteraard testen.
nog eens zitten denken, maar over welke functie praten we nu eigenlijk?
volgens mij werkte de RTC functie toch goed?
het probleem zat volgens mij in de functie "op de thermostaat uit zetten"
daar kon je kiezen om alle MQTT opdrachten tegen te houden, behalve bijvoorbeeld die van de RTC.
daar liep het toch mis?
de algehele RTC funtie werkte na de laatste aanpassing feilloos en werd door mij continu gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjampeter schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:36:
[...]

nog eens zitten denken, maar over welke functie praten we nu eigenlijk?
volgens mij werkte de RTC functie toch goed?
het probleem zat volgens mij in de functie "op de thermostaat uit zetten"
daar kon je kiezen om alle MQTT opdrachten tegen te houden, behalve bijvoorbeeld die van de RTC.
daar liep het toch mis?
de algehele RTC funtie werkte na de laatste aanpassing feilloos en werd door mij continu gebruikt.
Gaat om het aan en uit zetten van de hele warmtepomp via RTC.

Specifiek deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0WJfD9uTOuXxqQ7esF3UHmwk9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DmICrien4BqxjbxebUdY7sYT.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 21-12-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
hmm. maar die werkt toch goed? :? begin aan mij zelf te twijfelen nu
juist deze functie gebruik ik en is voor mij onmisbaar

[ Voor 28% gewijzigd door sjampeter op 21-12-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjampeter schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:28:
hmm. maar die werkt toch goed? :? begin aan mij zelf te twijfelen nu
juist deze functie gebruik ik en is voor mij onmisbaar
De vraag is, moet de hele warmtepomp dan in alle gevallen uit, of moet alleen de heat mode uit indien deze aan staat. In dat geval alleen helemaal uit als er geen dhw modus draaide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:34:
[...]

De vraag is, moet de hele warmtepomp dan in alle gevallen uit, of moet alleen de heat mode uit indien deze aan staat. In dat geval alleen helemaal uit als er geen dhw modus draaide.
Ja en nee.

Je verwijst naar het juiste deel. Dank je voor deze duiding.

Die rtc on/off doet op dit moment wat in 2 scenario's.
1, er is geen DHW modus in de huidige operating mode aanwezig. >> de pomp mag dus uit.
2, er is wel DHW modus in de huidige operating mode aanwezig >> de pomp blijft aan, DHW only.

Scenario 2, die gooit af en toe de kaarten door elkaar. Die wil ik er eigenlijk uit halen.
Maar dat kan ook later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:13:
[...]

Ja en nee.

Je verwijst naar het juiste deel. Dank je voor deze duiding.

Die rtc on/off doet op dit moment wat in 2 scenario's.
1, er is geen DHW modus in de huidige operating mode aanwezig. >> de pomp mag dus uit.
2, er is wel DHW modus in de huidige operating mode aanwezig >> de pomp blijft aan, DHW only.

Scenario 2, die gooit af en toe de kaarten door elkaar. Die wil ik er eigenlijk uit halen.
Maar dat kan ook later.
Volgens mij zeggen we hetzelfde ;)

Maar, zoals ik zei, daarmee vervalt het nut voor degenen die de heat functie willen uitzetten door binnenkomende zon en tevens dhw draaien. Blokkeert m.i. dan ook het idee van de solar functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Dan doe ik dat een andere keer. kijken of die verbeterd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
xtr3me schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:30:
@edterbak In mijn geval denk ik dat scenario 2 heeft gespeeld in mijn situatie, wat er in resulteerde dat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    let panasonic={};
        panasonic.type = type;
        panasonic.phase = phase;
        panasonic.power = power;
        panasonic.model = model;

return msg;

Netjes heeft gedraaid en dus panasonic.nr op de nieuwe waarde (28) heeft gezet, maar aangezien deze flow nog niet bekend was met deze waarde is: power, model, phase en type niet ingevuld.
Nadat ik de flow had aangepast kwam hij bij de check:
code:
1
panasonic.payload[0].nr != msg.payload

en die zei uiteraard: de waarde is gelijk dus ik doe er niets mee.

Ik denk dat we de functie dus deels moeten aanpassen waarbij we 2 keuzes hebben:
1. We slaan geen gegevens op als het: type, model etc.. niet bekend is. (global.set niet uitvoeren)
2. We slaan wel de nr waarde op, maar checken of er een model of type ook correct ingesteld is als de nr waarde gelijk is.

Optie 1 zou denk ik het mooiste zijn, maar dan moeten we iets verzinnen om te zorgen dat bij de huidige gebruikers van de flow een mogelijkheid komt om deze panasonic global te wissen via de gui of instructie.

Het nadeel van optie 2 is dat we schrijfacties blijven uitvoeren, wat bij bijvoorbeeld raspberry pi's niet erg wenselijk is.
Je hebt gelijk. Ik had niet bedacht dat die 28 dan opgeslagen zou worden. Ik pas het aan. Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
edterbak schreef op woensdag 21 december 2022 @ 02:20:
[...]

Voor jou sjampieter.
De reden dat het fout gaat.

Operating mode (0=Heat only, 1=Cool only, 2=Auto(Heat), 3=DHW only, 4=Heat+DHW, 5=Cool+DHW, 6=Auto(Heat)+DHW, 7=Auto(Cool), 8=Auto(Cool)+DHW)

Scheduler power on
scheduler OperatingMode 4
..
RTC on/off functie ziet dat kamertemperatuur boven RTC_off uitkomt, dus haalt de functie HEAT uit de modus. Over blijft OperatingMode 3. Hierbij wordt de oude OperatingMode (4) opgeslagen in 'F_stored_next_operating_mode'.

om 07:00 de scheduled task OperatingMode naar 0 (Heat Only). Tijdens het uitvoeren van deze task wordt gecontroleerd of F_stored_next_operating_mode bestaat en een waarde bevat. Zo ja (en dat is hier het geval) dan wordt niet daadwerkelijk het MQTT commando uitgestuurt, maar alleen de F_stored_next_operating_mode geupdate met de nieuwe OperatingMode 0.

Dat is het verhaal een beetje.
je zegt hier dat de oude operatingMode wordt opgeslagen in 'F_stored_next_operating_mode. wordt dit bij elke verandering van mode gedaan? #probeerhettebegrijpen.

juist de functionaliteit van uitschakeling bij een te hoge binnentemp is voor mij persoonlijk een zeer grote plus ten opzichte van de standaard thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:31:
[...]

je zegt hier dat de oude operatingMode wordt opgeslagen in 'F_stored_next_operating_mode. wordt dit bij elke verandering van mode gedaan? #probeerhettebegrijpen.
Nee, dit gebeurt nu alleen als de functie SOLAR actief word of als RTC on/off de operating modus aanpast.
Het idee is dat deze twee functies de huidige OM opslaan, en dan de actuele OM veranderen t.g.v. de functie (rtc on/off Heat er uit / solar DHW run) daar na weer terug kunnen gaan naar de oorspronkelijke OM.

Het lastige is dus dat als je ondertussen een aanpassing doet via Scheduler. Je wil niet dat je solar dhw run onderbroken wordt door scheduler. Dus daarom past die alleen de F_stored_next_operating_mode als die deze actief is. zodra solar functie klaar is, zet hij de opgeslagen OM weer terug.
juist de functionaliteit van uitschakeling bij een te hoge binnentemp is voor mij persoonlijk een zeer grote plus ten opzichte van de standaard thermostaat.
Het uitschakelen blijft ook wel (mijn voorstel) Maar het wisselen van OM alleen niet dacht ik. helft er uit.

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 21-12-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
aha. dat maakt een hoop duidelijk. bedankt voor de feedback. laat het ons gewoon proberen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Nee, ik laat hem er voor nu in. Ik hoor wat weerstand op het idee omdat het toch best OK lijkt te werken. (wat op zich mooi is natuurlijk)

De huidige implementatie staat het wel toe dat er af en toe wat fout gaat.

Voorbeeld scenario. RTC on/off functie + scheduler

RTC on/off functie wordt geactiveerd, Dus er wordt in F_stored_next_operating_mode de originele OM opgeslagen.
Vervolgens komt er een scheduled task met een operating mode commando.
Wat moet er dan gebeuren. ...
Schedule OM doorvoeren no matter what?
OF scheduler de OM uit de task transporteren naar F_stored_next_operating_mode voor voor als de rtc on/off klaar is.

Het lastige bij die laatste stap is, wat als rtc on/off lang niet gedeactiveerd wordt, dan blijft de scheduled OM lang wachten in die F_stored_next_operating_mode. Wordt niet uitgevoerd.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
edterbak schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:59:
Nee, ik laat hem er voor nu in. Ik hoor wat weerstand op het idee omdat het toch best OK lijkt te werken. (wat op zich mooi is natuurlijk)

De huidige implementatie staat het wel toe dat er af en toe wat fout gaat.

Voorbeeld scenario. RTC on/off functie + scheduler

RTC on/off functie wordt geactiveerd, Dus er wordt in F_stored_next_operating_mode de originele OM opgeslagen.
Vervolgens komt er een scheduled task met een operating mode commando.
Wat moet er dan gebeuren. ...
Schedule OM doorvoeren no matter what?
OF scheduler de OM uit de task transporteren naar F_stored_next_operating_mode voor voor als de rtc on/off klaar is.

Het lastige bij die laatste stap is, wat als rtc on/off lang niet gedeactiveerd wordt, dan blijft de scheduled OM lang wachten in die F_stored_next_operating_mode. Wordt niet uitgevoerd.
Zodra RTC icm auto on/off geactiveerd wordt niet meer in de scheduler heat on/off kunnen doen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lampy25 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:56:
[...]

Zodra RTC icm auto on/off geactiveerd wordt niet meer in de scheduler heat on/off kunnen doen.
Dat zijn twee verschillende dingen. Met override zou dat moeten werken volgens mij.

Afhankelijk van de volgorde zou het wel kunnen dat ie weer uitschakelt.

Hij heeft het vannacht bij mij schitterend gedaan eigenlijk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
22/12 04:05:21 - Compressor: running
22/12 04:02:31 - RTC: Room setpoint changed to: 20.5 °C
22/12 04:02:30 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
22/12 04:02:01 - Function RTC: Operation mode to Auto(Heat)
22/12 04:02:00 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
22/12 04:02:00 - Function RTC: on/off - Turn on power (Room temp: 20.17°C)
22/12 04:02:00 - Function RTC: Correction change: From -3 to 2 °C (Room actual: 20.17 °C)
22/12 04:01:56 - RTC: Room setpoint changed to: 20.5 °C
22/12 01:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP already 48
------------------------------------------------------------------------------------------------
21/12 23:31:04 - Scheduler - Quiet Mode: 3
21/12 23:30:04 - MQTT Command - SetQuietMode: 3
21/12 23:30:04 - Scheduler - Quiet Mode: 3
21/12 21:32:30 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
21/12 21:32:21 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 22
21/12 21:32:21 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
21/12 21:32:21 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.87°C)
21/12 21:32:21 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 20.87 °C)
21/12 21:32:18 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
21/12 21:27:21 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 23
21/12 21:27:21 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 20.87 °C)
21/12 21:20:19 - Function SoftStart: Compressor Inactive - Correction: 0
21/12 21:20:19 - Compressor: stopped

Maar, das van heat only naar off.

[ Voor 77% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2022 07:44 ]

• sjampeter
grrrr. lijkt wel of ik de grip aan het verliezen ben....
ook hier dubbele MQTT commando's
vorige week draaide de boel prima en nu gewoon niet meer.
zie log op 00:01 en 00:02
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
22/12 07:40:25 - Function WAR: Setpoint change: From 38 to 39 °C
22/12 07:12:39 - MQTT Command - SetOperationMode: 0
22/12 07:12:25 - Function SoftStart: Compressor Inactive - Correction: 0
22/12 07:12:25 - Compressor: stopped
22/12 07:12:23 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
22/12 07:01:29 - Scheduler - Quiet Mode: 0
22/12 07:00:29 - MQTT Command - SetQuietMode: 0
22/12 07:00:29 - Scheduler - Quiet Mode: 0
22/12 05:08:35 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 35
22/12 05:08:34 - Function WAR: Setpoint change: From 37 to 38 °C
22/12 03:58:04 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 34
22/12 03:58:04 - Function SoftStart: Correction: 1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 26Hz, SP_Final: 34°C
22/12 03:48:14 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 35
22/12 03:48:14 - Function SoftStart: Correction: 0 > 1 °C - (STABLE) Freq: 24Hz, SP_Final: 35°C
22/12 03:45:04 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 34
22/12 03:45:04 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (CATCH) Freq: 23Hz, SP_Final: 34°C
22/12 03:44:04 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 33
22/12 03:44:04 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (CATCH) Freq: 31Hz, SP_Final: 33°C
22/12 03:43:04 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 32
22/12 03:43:04 - Compressor: running
22/12 03:43:04 - Function SoftStart: Correction: 0 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 23Hz, SP_Final: 32°C
22/12 03:40:04 - Compressor: stopped
22/12 00:04:53 - Compressor: running
22/12 00:02:27 - MQTT Command - SetOperationMode: 4
22/12 00:02:27 - Scheduler - Operation Mode: 4
22/12 00:02:25 - MQTT Command - SetOperationMode: 3
22/12 00:02:25 - Function RTC: on/off activated - Operating mode from 4 to 3
22/12 00:01:54 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 34
22/12 00:01:27 - MQTT Command - SetOperationMode: 4
22/12 00:01:27 - Scheduler - Operation Mode: 4
22/12 00:01:25 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.85°C)
22/12 00:01:24 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
22/12 00:01:24 - Scheduler - Power: 1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
--------------------------------> finished checking Function reduce pump speed
Function reduce pump speed: 0
LowSpeed: 87
SavedPumpspeed: 254
PumpMaxFlowSetting: 254
-------------------------------> finished checking MQTT-blocker and manual on/off settings
MQTT_Block_select: 0
MQTT_Block_default_3: 1
MQTT_Block_default_2: 0
MQTT_Block_default_1: 0
MQTT_Block_Allow_function_rtc_onoff: undefined
MQTT_Block: 0
----------------------------------------> finished checking SoftStart
Function - SoftStart Quietmode is disabled
Function - SoftStart is enabled
----------------------------------------> finished showing hystorical data
The compressor has started 2 times in the last 24 hours
Highest compressor frequency ever recorded: 68 Hz
Total hours: 2400, Starts: 1818, averige runtime: 1.3 hours
Total Defrosts: 111, today 0, yesterday 0
Total MQTT-Commands send: 1754, today 14, yesterday 16
----------------------------------------> finished checking RTC
RTC Booster status 0
RTC will switch heatpump on at 19.1°C (now 20.51°C) (power is off)
RTC Room setpoint 19.2°C
Function RTC turn heat on/off is enabled
Function RTC is enabled
F_rtc_on_off_active: 1
----------------------------------------> finished checking scheduler
Schedule_1 water verwarmen, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 00:01, OperationMode4 (override)
Schedule_2 einde water verwarmen, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 06:55OperationMode0 (override)
Schedule_3 hygiene run, Monday, 03:00, Sterilization (override)
Schedule_4 stille modus nacht aan, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 23:00, QM_2
Schedule_5 stille modus nacht uit, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 07:00, QM_0
Scheduler: 5 tasks are currently active
F_stored_next_operating_mode: 0
SolarFunction_active: 0
solar_block_scheduler: undefined (ok)
----------------------------------------> finished checking HP status
No 1-wire sensors connected to Heishamon
No custom kWh-devices detected
Total errors: 0, last error: No error
This flow is running for 10 hours without a restart.
SYSTEM Heatpump is in DIRECT mode
SYSTEM: Persistent storage is configured correctly
Target=35°C, Inlet=29°C, Outlet=28°C, Freq=0 Hz, Quiet mode=0, 0 Watt
HP power is off, operation mode Heat only, threeway valve in position Room
----------------------------------------> initialize check
- - -

begonnen met DHW + Heat en zou daarna rond 7 uur moeten schakelen naar Heat.
RTC temp ruim boven alle lijnen in RTC.
en toch staat pana te loeien om de woonkamer nog warmer te krijgen.
enige verschil is dat het nu warmer is buiten, en dus de woonkamer niet ver genoeg afkoelt.
toen het 6 graden vroor, ging het wel goed

[ Voor 38% gewijzigd door sjampeter op 22-12-2022 07:52 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@sjampeter keertje clean install doen?

Dit zijn wel andere meldingen dan meerdere malen heatrequest setting.

• sjampeter
hmm. zal vanavond eens een verse install erop zetten, maar had @Maarten69 ook geen dubbele MQTT meldingen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjampeter schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:35:
hmm. zal vanavond eens een verse install erop zetten, maar had @Maarten69 ook geen dubbele MQTT meldingen?
Ja maar jij niet zo te zien ;)

Althans, ik zie geen twee gelijke na elkaar zonder aanleiding toch?

• sjampeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxoNjnkdWN7KGzIlY12Z43f8v88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0cW4HlSGsKFJ8iwWwaD2gIHt.png?f=fotoalbum_large

toch wel?
zit exact 1minuut tussen

[ Voor 26% gewijzigd door sjampeter op 22-12-2022 10:21 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@sjampeter ja, dat is een ander scenario dan wat @Maarten69 ziet.

Die ziet zonder tussenkomst van code bijvoorbeeld:

code:
1
2

In jouw geval wordt door de scheduler eerst OM4 gezet, daarna door de RTC OM3 en daarna door de scheduler OM4.

• sjampeter
hmm. ok akkoord, das iets anders inderdaad.
echter de scheduler wordt wel 2 maal gestart terwijl dit niet zo ingesteld staat.
is toch ook niet de bedoeling lijkt mij.
maar op regel 5 tm 8 lijkt het toch ook niet in orde.

[ Voor 38% gewijzigd door sjampeter op 22-12-2022 10:30 ]

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
De scheduler checked elke 30 seconden of tijd (in minuten) overeenkomt dus vandaar soms 2x uitgevoerd.
Dat moet denk ik naar 1x per 55 seconden of iets dergelijks.

In jouw geval wilt de scheduler OM op 4 zetten, maar even later wilt RTC on/off die dan op OM 3 zetten.
Scheduler ziet verschil in OM mode en wordt weer uitgevoerd.

Misschien is er een betere oplossing mogelijk...

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Maarten69 Tis natuurlijk niet helemaal te voorkomen dat verschillende logica iets anders willen. In dit geval twee tegengestelde acties.

MIsschien ook een override op de RTC? Maarja, een volgende wil weer dat de scheduler leading is natuurlijk :)

De quietmode heb ik nog niet helemaal verklaard overigens. Zou het kunnen dat die alleen veranderd kan worden voordat de compressor draait? Niet tijdens? :?

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Met scheduler Quietmode zelfde eigenlijk. 2e check op tijd valt binnen ingestelde tijd, maar hier zie je dat hij niet een 2de MQTT commando stuurt, dus geen probleem.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:03:
Met scheduler Quietmode zelfde eigenlijk. 2e check op tijd valt binnen ingestelde tijd, maar hier zie je dat hij niet een 2de MQTT commando stuurt, dus geen probleem.
Ohja, check, makes sense.
Is die tweede log line wel nodig dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Even kijken waar nou die SetHeatpump 0 vandaan komt...
Edit: @hieronder. Aha!

[ Voor 19% gewijzigd door Maarten69 op 22-12-2022 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjampeter
Maarten69 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:04:
Even kijke waar nou die SetHeatpump 0 vandaan komt...
die komt van mij zelf. was warm zat in het hok hier haha

• sjampeter
feit blijft dat de wp wel gaat verwarmen terwijl het ruim warmer is als de RTC on\off temp. dacht dat we deze al getackeld hadden #confused

• sjampeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWaxoVYp2cQX_wc7Z0qlER05j5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NXe1UUwi4tLzWIafSFvU4y7C.png?f=fotoalbum_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjampeter schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:09:
feit blijft dat de wp wel gaat verwarmen terwijl het ruim warmer is als de RTC on\off temp. dacht dat we deze al getackeld hadden #confused
Hoe ziet je softstart grafiek eruit?

Op welke operation mode stond ie op dat moment? Ken de nummers niet uit mn hoofd...

Kort gezegd: operation mode geeft aan of er verwarmd mág worden.

Aan de hand van setpoint en Ta/Tr bepalen de kabouters vervolgens óf er verwarmd gaat worden.

Staat je WAR niet iets te hoog nog?

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:36:
Uit je hoofd? :)

Maar dan 'klopt' het m.i. dat er verwarm mag worden, doordat de scheduler de off setting heeft overschreven. En moet de oorzaak gezocht worden in de settings van de wp zelf. Eens?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
kan zo zijn, maar feitelijk zou ie toch moeten controleren hoe warm het binnen is, en daarop besluiten dat het te warm is en zodoende (mocht ie toch begonnen zijn met draaien) binnen een minuut uitgeschakeld worden?
stooklijn staat hier mijns inziens los van. RTC zou gewoon moeten ingrijpen.

feitelijk zou bij een temp hoger als RTC on/off lijn enkel DHW moeten kunnen draaien. zodra de binnentemp zakt tot onder RTC/on zij Heat erbij moeten komen, mits dit in de basis al gevraagd was. 8)7 8)7 :?

[ Voor 26% gewijzigd door sjampeter op 22-12-2022 16:17 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjampeter schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:15:
kan zo zijn, maar feitelijk zou ie toch moeten controleren hoe warm het binnen is, en daarop besluiten dat het te warm is en zodoende (mocht ie toch begonnen zijn met draaien) binnen een minuut uitgeschakeld worden?
stooklijn staat hier mijns inziens los van. RTC zou gewoon moeten ingrijpen.

feitelijk zou bij een temp hoger als RTC on/off lijn enkel DHW moeten kunnen draaien. zodra de binnentemp zakt tot onder RTC/on zij Heat erbij moeten komen, mits dit in de basis al gevraagd was. 8)7 8)7 :?
wat is 'ie'? De warmtepomp krijgt van de Node red een heat mode aangeboden, en gaat dus z'n ding doen.

We hebben hierboven al gezien dat de scheduler de instellingen vanuit de RTC overschrijft. Dat zou inderadaad gefixt moeten worden.

Met mijn opmerking over stooklijn bedoel ik vooral dat ik van mening ben dat je eerst je stookgedrag netjes voor elkaar moet hebben voordat je verdere fine tuning gaat doen. Of in dit geval brute tuning door de hele klerezooi uit te zetten ;)

Ook als ie wel aan het verwarmen slaat zou ie m.i. niet zo'n enorme overshoot moeten hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2022 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
overshoot komt door de houtkachel die volle bak brand. vermogen van de wp is 5 kw dus kom sowieso tekort. geloof niet dat ik overshoot heb

toen het -6 was, moesten mijn airco's bijspringen om de boel op temp te houden. mijn situatie is anders als bij anderen, echter zullen er vast en zeker meerdere mensen met een houtkachel....zonder houtkachel zou ik prima op enkel WAR kunnen draaien. echter als dat ding aangaat (en het is zoooo lekker) dan moet de wp gewoon uit.

[ Voor 54% gewijzigd door sjampeter op 22-12-2022 20:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 11:10
Kijk eens hoe mooi hij nu draait. Mag ook gezegd worden dacht ik!
Direct na start op het laagste vermogen, en voor een langere tijd. Daarna voor een wat langere tijd uit. Temperatuur in mijn woonkamer blijft hiermee netjes rond de 19.5gr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0wKbuV835kghwGHwN5CxtJr-tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qIRl0qbH4SyuzWPNbQitIiQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Vraag voor allen:

Scenario:
RTC on/off functie enabled.
OperatingMode = HEAT + DHW
temperatuur is te hoog , dus HEAT wordt er uit gehaald.
in F_stored_next_operating_mode staat nu HEAT+DHW
Nieuwe OperatingMode = DHW
.
DAN:

Scheduled task iets met Operating Mode.

Nu is het zo dat:
Is F_stored_next_operating_mode gevuld: > niks uitsturen + F_stored_next_operating_mode vullen met de scheduled OperatingMode.

Ik kan daar een extra logica aan toevoegen dat wanneer de geschedulde OperatingMode HEAT bevat, dat deze WEL wordt uitgevoerd.

Is dat een mogelijke juiste fix?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
PS.
Ik MOET morgen een upload doen. hopelijk vandaag. Zondag is uiteraard niets te doen aan NR, en maandag ga ik in het vliegtuig.

Ik ben ontzettend druk geweest op werk. Lange dagen van bijna 12h gemaakt. Nog wel veel gedacht aan NodeRed, maar niet kunnen uitvoeren.

DUs ik ga er voor om uiterllijk zaterdag avond een update te hebben voor jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@edterbak Ik heb geen DHW dus mijn voorkeur hoef ik niet te noemen denk ik.
Hier ook ontzettend druk, mag zelfs met de kerst werken.
In het nieuwe jaar verander ik van werkplek (zelfde functie) maar moet ik ook weer een opleiding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:23:
Vraag voor allen:

Scenario:
.
DAN:

Nu is het zo dat:
Is F_stored_next_operating_mode gevuld: > niks uitsturen + F_stored_next_operating_mode vullen met de scheduled OperatingMode.

Ik kan daar een extra logica aan toevoegen dat wanneer de geschedulde OperatingMode HEAT bevat, dat deze WEL wordt uitgevoerd.

Lijkt me een goede oplossing!

@edterbak @Maarten69 mag ik vragen wat jullie dagbesteding voornamelijk is?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 23-12-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:41
@edterbak, misschien een idee voor de toekomst:
I'm softstart nog efficiënter te maken, de eerste paar minuten gereduceerd de waterpomp aan hebben (hierdoor wordt de Ta natuurlijk heel snel hoog, waardoor de compressor zsm naar laag vermogen gaat). Daarna langzaam laten optoeren naar ingestelde max.

Loopt voor de rest perfect! Zeer bedankt voor al het werk hier op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:36:
[...]

@edterbak @Maarten69 mag ik vragen wat jullie dagbesteding voornamelijk is?
Niks bijzonders.

Zitten op een stoel terwijl ik gewoon onweerstaanbaar woest aantrekkelijk ben.. ghehehehe...

..

PLOPFFF>.... daar ging mijn gedachtenwolkje.

Ik werk bij Tata steel in de R&D afdeling. Druk met het ontwikkelen van nieuwe legeringen en groener staal.
(maar dat is op moment wat gevoelig in de media... helaas.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:10:
[...]

Niks bijzonders.

Zitten op een stoel terwijl ik gewoon onweerstaanbaar woest aantrekkelijk ben.. ghehehehe...
Das toevallig... Daar besteed ik ook enorm veel tijd aan. Soms op de bank ook nog!
..

PLOPFFF>.... daar ging mijn gedachtenwolkje.

Ik werk bij Tata steel in de R&D afdeling. Druk met het ontwikkelen van nieuwe legeringen en groener staal.
(maar dat is op moment wat gevoelig in de media... helaas.)
Cool. Nuttige bezigheden :)
Aardige shifts dan voor een research baan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ja, iets met oplevering van een IT onderdeel dat niet liep.

Geen dagelijkse situatie dat ik veel uren maak :)
normaal gesproken veel koffie en vroeg naar huis.

[ Voor 47% gewijzigd door edterbak op 23-12-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:36:
[...]

Ik zal deze toevoeging doen.
Hopelijk dat dit minder onwenselijke situaties oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
@edterbak lijkt mij een goede oplossing om eens mee te stoeien. ik ben voor
edterbak schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:25:
PS.
Ik MOET morgen een upload doen. hopelijk vandaag. Zondag is uiteraard niets te doen aan NR, en maandag ga ik in het vliegtuig.

Ik ben ontzettend druk geweest op werk. Lange dagen van bijna 12h gemaakt. Nog wel veel gedacht aan NodeRed, maar niet kunnen uitvoeren.

DUs ik ga er voor om uiterllijk zaterdag avond een update te hebben voor jullie.
alle respect, maar je MOET NIKS!!. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
...

[ Voor 97% gewijzigd door Maarten69 op 24-01-2023 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:23:
Vraag voor allen:

Scenario:
.
DAN:

Nu is het zo dat:

Ik draai geen Heat + DHW, het is of Heat of DHW bij mij. Want als je Heat eruit gooit, en alleen DHW overhoudt gaat 'ie vrolijk gelijk een DHW-run doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08
gisteren de HM en NR flows naar meest recente versie geupdate en daarnaast ook met WAR en profiel ingesteld.
Nu blijft mijn huis nog steeds warm en met de huidige buitentemperatuur had ik ook geen problemen verwacht ;) maar ik zie nu wel meermaals kortere sessies van 2.5uur aan en dan 2uur uit ipv een de normaal wat langere. Wel een cop van gemiddeld 7.7 :*)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Is dit een goed idee? de twee functies uit elkaar trekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zi6m-AmO2fjyJwV-eIGcjEnL4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1yrqjEjwNf7ZbJkJ1I8lwiWO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Dan is het misschien ook goed om de keuze OF power on/off OF change operating mode te forceren.
Niet beide

[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 24-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:36:
Dan is het misschien ook goed om de keuze OF power on/off OF change operating mode te forceren.
Niet beide
Gaat ie dan niet uit als de operating mode wordt gekozen? Op zich qua theorie werkte het voorheen best prima. In de praktijk eigenlijk meestal ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Hmm. zoals ik het nu in gedachte had.
Toggle Turn on/off power AAN, dan is de automation actief. dus dan mag hij de pomp uit/aan zetten.
Zelfde voor Change operating mode HEAT. Als de toggle aan staat, dan pas doet hij wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
The-Source schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:33:
gisteren de HM en NR flows naar meest recente versie geupdate en daarnaast ook met WAR en profiel ingesteld.
Nu blijft mijn huis nog steeds warm en met de huidige buitentemperatuur had ik ook geen problemen verwacht ;) maar ik zie nu wel meermaals kortere sessies van 2.5uur aan en dan 2uur uit ipv een de normaal wat langere. Wel een cop van gemiddeld 7.7 :*)
Op welke frequentie draaide hij die 2.5 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Okay, ik heb het nu wel een beetje uitgedacht. (en gebouwd zo)
Even reflecteren met jullie.

Vooraangenomen kennis:
Solar functie, die zet de modus naar DHW
RTC automations, die doet wat met de power of Operating modus.

Hoe moet scheduled task zich gedragen voor Operating mode veranderingen:

Als 1 )
1 ) Als Solar functie aan staat, niet de OM aanpassen, maar opslaan in F_stored_next_operating_mode .

Als 1 niet geld, dan 2)
2 ) wanneer RTC automation actief is: Altijd OM aanpassen, F_stored_next_operating_mode leeg maken.

Als de RTC functie aan staat, dan grijpt hij daarna weer in als de temperatuur te hoog is/word.

Is dit duidelijk en goed zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08
fietsensloper schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:09:
[...]

Op welke frequentie draaide hij die 2.5 uur?
tussen de 19&21

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R82FeeadHyklLwjSlxxw5NXMuDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4MK15fyGRXyrHH32Rjbf2JrK.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door The-Source op 24-12-2022 23:31 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
-------------------------------------------------
[2022-12-24] v21.31 beta (experimental). Changes:
-------------------------------------------------
[Changed] Rework of block functionality. Rules around custom selection should be obayed now.
[Changed] RTC function, help and layout. Select the action you want to allow, on/off or heatmode changing only.
[Changed] RTC function, Booster renamed to incremental setpoints
[Changed] Scheduler function. Behaviour when other functions are activated.
[Changed] SoftStart. Now a toggle is present if you want the function to restart every time after a defrost.
[FIX] WAR function. TOP29 and TOP30 were flipped during import/export.
[FIX] Heatpump information updated propperly after firmware change. (Thank you xtr3me)

RTC-Function:
Helderheid terug gebracht in de functie. De basis links. De aanvullende zaken rechts.
Help file up-to-date gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS2Q6pgNgCIF4MUECxDur_jmQJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/APesXZTB4KKMNsyKcwsx1CiD.png?f=user_large

Softstart-function:
Wat naam verduidelijking / versimpeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYrMS84biwyDl4LbwiiJ3tEqyP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/blP6GdG868N7hvwnY3MTo80B.png?f=user_large
Help up-to-date gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_lGoUV6C8cIXutnxsga7Pwvo3M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ne9u8u8ACroQ9l1LrTkhluow.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05:19
Komt de 'keep running' functie nog ergens in terug? Ik heb liever dat hij soms een uurtje langer doorstookt als de zon in de kamer schijnt en daardoor de temperatuur plots omhoog gaat...

Edit: lees ik nu goed dat die bij in de softstart zit gebakken?

[ Voor 15% gewijzigd door Thomox op 25-12-2022 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
Je ziet de temp wel wat oplopen. Kan het niet gewoon zijn dat het water warm genoeg was en dat hij daarom uit ging? Hij hoeft natuurlijk niet de hele dag te blijven draaien als het water warm genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
code:
1
2
[2022-12-25] v21.32 beta (experimental). Changes:
- [FIX] mqtt signals being blocked. Power on/off, Operating Mode, Quiet Mode etc.

LET OP. binnen 2 uur de update. Ik kwam zelf een bugje tegen.

[ Voor 27% gewijzigd door edterbak op 25-12-2022 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Thomox schreef op zondag 25 december 2022 @ 01:05:
Komt de 'keep running' functie nog ergens in terug? Ik heb liever dat hij soms een uurtje langer doorstookt als de zon in de kamer schijnt en daardoor de temperatuur plots omhoog gaat...

Edit: lees ik nu goed dat die bij in de softstart zit gebakken?
Ja, dat is altijd al zo geweest. Sinds dat de functie er in zat, is ie er niet uit geweest.
Dat was niet echt duidelijk begrijp ik uit je reactie.

Voor mij was dat ook de reden dat ik het wilde verduidelijken in de help en met labeltes en plaatjes.
Goede documentatie is goud waard.

Enige handicap die ik met documentatie heb is dat mijn brein soms te technisch is, en dat het er niet duidelijker op wordt voor de gemiddelde gebruiker.

[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 25-12-2022 02:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Maarten69
Mocht je wat willen doen aan de flow, ik ben 5 dagen weg. Go ahead.

Changelog staat tegenwoordig ook in dashboard onder SYSTEM > About
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPJkQS7jnj54XCTaB96ciL50kxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tBZBgefoQaSoa5rKxL1vi0VZ.png?f=user_large

Een goede review van de Debug tab zou niet verkeerd zijn. Ik heb een hoop zaken aangepast, en zo veel als ik kon vinden ook in debug tab aangepast. Maar jij weet beter wat er in gebeurt dan ik. Waardevol dus dat je ook mijn werk checkt. :)

Veel plezier vooral :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ziet er goed uit @edterbak !
Neem mn laptop mee, kan ik zo vanaf mijn werk het infuus van de WP vernieuwen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Hahaha.. Node Red junk :+

Fijne feestdagen allemaal.
*O*

[ Voor 42% gewijzigd door edterbak op 25-12-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zQxCW9ArAruXKDdqlD0z-dtxas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSAEC9tJVyjT5ngunONACV3Q.png?f=fotoalbum_large

kreeg een foutmelding. zal msg moeten zijn vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_3LOQBdVuQdhMn6BqRil_2XqTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MHfrqvUfFfPMJVpZs4Dbs4G7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door sjampeter op 25-12-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Whaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik doe even een nieuwe upload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
op een of andere manier gaat er iets serieus mis elke keer. wat er exact gebeurt kan ik nog niet reproduceren maar opeens loopt de boel vast, en gaat de temperatuur van de pi meer dan 20 gr omhoog. connection is daarna lost en zit er niks anders op als heel de pi de herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:24:
[Afbeelding]

kreeg een foutmelding. zal msg moeten zijn vermoed ik.

[Afbeelding]
Fixed in v21.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:41:
op een of andere manier gaat er iets serieus mis elke keer. wat er exact gebeurt kan ik nog niet reproduceren maar opeens loopt de boel vast, en gaat de temperatuur van de pi meer dan 20 gr omhoog. connection is daarna lost en zit er niks anders op als heel de pi de herstarten.
Wat is de cpu load van de pi? kun je dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
dacht eerst dat ik ergens een fout gemaakt had, of door alles direct in het "ui" aan te passen iets triggerde.
daarnet opnieuw opgestart en enkel nog maar de wp aangezet via "ui" en het ging al mis.
ik ga even naar oude versie om te kijken of die wel soepel loopt. (deed ie wel)
cpu fluctueerde veel maar zat zeker op 80 a 90 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
nieuwe versie opnieuw geinstalleerd.
zolang ik de wp niet aanzet cpu load van 1 %
zet onderstaand op on, en cpu stijgt naar 26 tot 36 %
en direct geeft ie rechts boven "connection lost"
heel vreemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfm157U0h5800F1Z3MxzPj6Jr_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1cTaDOkrrhHEMHQSpsOJKpDf.png?f=fotoalbum_large

log voor de connection lost. daarna geen log meer te vinden .....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
- - -
--------------------------------> finished checking Function reduce pump speed
Function reduce pump speed: 0
LowSpeed: 87
SavedPumpspeed: 254
PumpMaxFlowSetting: 254
-------------------------------> finished checking MQTT-blocker and manual on/off settings
MQTT_Block.block_mode: undefined
MQTT_Block.allow_scheduler: undefined
MQTT_Block.allow_solar: undefined
MQTT_Block.allow_rtc_onoff: undefined
MQTT_Block.active: undefined
----------------------------------------> finished checking SoftStart
Function - SoftStart Quietmode is disabled
Function - SoftStart is enabled
----------------------------------------> finished showing hystorical data
The compressor has started 10 times in the last 24 hours
Highest compressor frequency ever recorded: 68 Hz
Total hours: 2413, Starts: 1828, averige runtime: 1.3 hours
Total Defrosts: 111, today 0, yesterday 0
Total MQTT-Commands send: 1820, today 17, yesterday 37
----------------------------------------> finished checking RTC
RTC Booster status 1
RTC Room setpoint 19.2°C
RTC turn heat on/off is disabled
Function RTC is enabled
F_rtc_on_off_active: 1
----------------------------------------> finished checking scheduler
Schedule_1 water verwarmen, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 02:01, OperationMode4 (override)
Schedule_2 einde water verwarmen, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 06:55OperationMode0 (override)
Schedule_3 hygiene run, Saturday, 03:00, Sterilization (override)
Schedule_4 stille modus nacht aan, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 23:00, QM_2
Schedule_5 stille modus nacht uit, Monday,Tuesday,Wednesday,Thursday,Friday,Saturday,Sunday, 07:00, QM_0
Scheduler: 5 tasks are currently active
F_stored_next_operating_mode: undefined (ok)
SolarFunction_active: undefined
solar_block_scheduler: undefined (ok)
----------------------------------------> finished checking HP status
No 1-wire sensors connected to Heishamon
No custom kWh-devices detected
Total errors: 0, last error: No error
This flow is running for 8 minutes since restart
SYSTEM Heatpump is in DIRECT mode
SYSTEM: Persistent storage is configured correctly
Target=40°C, Inlet=18°C, Outlet=15°C, Freq=0 Hz, Quiet mode=0, 0 Watt
HP power is off, operation mode Heat only, threeway valve in position Room
----------------------------------------> initialize check

[ Voor 69% gewijzigd door sjampeter op 25-12-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
terug naar versie 21.30 en daar geen problemen. ik wacht ff een ander proefpersoon af haha.
eerst lekker kerst vieren jongens. hier is de toko gewoon lekker warm en warm water in overvloed.
koelkast vol met drank(jes) en hapjes.
wat een luxe ook eigenlijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:45:
terug naar versie 21.30 en daar geen problemen. ik wacht ff een ander proefpersoon af haha.
eerst lekker kerst vieren jongens. hier is de toko gewoon lekker warm en warm water in overvloed.
koelkast vol met drank(jes) en hapjes.
wat een luxe ook eigenlijk.....
Lijkt me goed plan.
Vreemd gedrag inderdaad.
Ik heb er geen last van, dus lastig zoeken.
Maar blijf even lekker hangen op deze versie.
Als ik terug ben een tijd heb gaan ik eens een goede poging doen om de code minder resource consumerend te maken. Slimmer coderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
hmm. de boel loopt echt vast dus is volgens mij iets anders aan de hand. zal nog wel wat trachten te zoeken.
weet ik ieder geval dat ik altijd terug kan vallen naar 21.30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@sjampeter @edterbak Ik kan bevestigen dat op v21.32 de Flow vastloopt zodra ik de WP power aan zet, met een cpu usage van 11 naar 51% (intel Nuc).
Zal proberen te vinden wat er fout gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten69 op 25-12-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Heeft niet te maken met het daadwerkelijk aanzetten van de pomp, want zelf met de MQTT-out node disabled (SetHeatpump) loopt de flow/NR vast.
Node Red herstarten hersteld de boel weer, maar bij een 2e poging WP aanzetten via dashboard kreeg ik weer opnieuw een vastloper.

[ Voor 31% gewijzigd door Maarten69 op 25-12-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Okay. Update van lik me vestje dus.
Wel apart dat ik niks gemerkt heb.
Ik kan niet gluren in de code. Zit bij schoonfamilie inmiddels. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Log van NR via HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Welcome to Node-RED
===================
25 Dec 13:57:17 - [info] Node-RED version: v3.0.2
25 Dec 13:57:17 - [info] Node.js  version: v18.12.1
25 Dec 13:57:17 - [info] Linux 5.10.0-20-amd64 x64 LE
25 Dec 13:57:18 - [info] Loading palette nodes
25 Dec 13:57:21 - [info] Dashboard version 3.2.0 started at /endpoint/ui
25 Dec 13:57:23 - [info] Settings file  : /etc/node-red/config.js
25 Dec 13:57:23 - [info] Context store  : 'memoryOnly' [module=memory]
25 Dec 13:57:23 - [info] Context store  : 'file' [module=localfilesystem]
25 Dec 13:57:23 - [info] User directory : /config/node-red/
25 Dec 13:57:23 - [warn] Projects disabled : editorTheme.projects.enabled=false
25 Dec 13:57:23 - [info] Flows file     : /config/node-red/flows.json
25 Dec 13:57:23 - [info] Server now running at http://127.0.0.1:46836/
[13:57:24] INFO: Starting NGinx...
25 Dec 13:57:24 - [info] Starting flows
25 Dec 13:57:25 - [info] Started flows
25 Dec 13:57:25 - [info] [server:Home Assistant] Connecting to http://supervisor/core
25 Dec 13:57:26 - [info] [mqtt-broker:MQTT (x.x.x.x)] Connected to broker: mqtt://core-mosquitto:1883
25 Dec 13:57:26 - [warn] [rbe:block when 0] no number found in payload
25 Dec 13:57:26 - [warn] [rbe:block when 0] no number found in payload
25 Dec 13:57:26 - [warn] [function:Calculate new SP] Calculate new SP - F_WAR_SP
25 Dec 13:57:26 - [info] [server:Home Assistant] Connected to http://supervisor/core
25 Dec 13:57:26 - [warn] [function:Calculate new SP] Calculate new SP - F_WAR_SP
25 Dec 14:01:32 - [info] [server:Home Assistant] Connection closed to http://supervisor/core

Ik heb eigenlijk vandaag ook geen tijd.

Advies aan iedereen om even te wachten met v21.32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
@Maarten69 @edterbak oef. blij dat het eens niet aan mij lag haha.
rustig aan komend weekend hoor. loopt allemaal niet weg, en zoals gezegd, tis hier warm zat.
(wel jammer want was zeer benieuwd naar deze update, maar wat int vat zit, verzuurd niet.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:24
Maarten69 schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:04:

Ik heb eigenlijk vandaag ook geen tijd.

Advies aan iedereen om even te wachten met v21.32

Ik draai v21.32 in een docker container: 1% processor load op m'n QNAP nas. Lijkt 't goed te doen. En 't is hier warm :). Fijne dagen allemaal!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@blb4 met WP aan?
Ja fijne dagen allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:24
Maarten69 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:24:
@blb4 met WP aan?
Ja fijne dagen allemaal!
Vanmiddag stond hij aan met WAR en softstart via NR, na 17:00u uitgezet met huis vol.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Goedemorgen, ik heb vorige versie terug gezet aangezien ik voorlopig geen tijd heb.

[ Voor 64% gewijzigd door Maarten69 op 26-12-2022 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
sjampeter schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:05:
hmm. de boel loopt echt vast dus is volgens mij iets anders aan de hand. zal nog wel wat trachten te zoeken.
weet ik ieder geval dat ik altijd terug kan vallen naar 21.30.
Allereerst een fijne kerst allemaal o<:) .
Ik heb gisteren ook 21.32 geïnstalleerd, maar ik heb ook dezelfde problemen zoals Sjampeter omschrijft. Gebruik een Intel-Nuc quadcore en die lijkt soms ook (los van NodeRed) af en toe een klein beetje te bokken. Ook had ik dezelfde ""ReferenceError: mag is not defined (line 10, col 37)"" en veel meldingen "Calculate new SP - F_RTC_correction".

Zelf vertrek ik nu naar Duitsland voor een paar dagen, dus zet net als Sjampeter release 21.30 even terug. Daarna wil ik zeker helpen met debuggen. Versie 21.30 draaide bij mij al erg mooi, dus koud zullen we het zeker niet krijgen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Allereerst fijne dagen allemaal! Zitten er hier ook warmpjes bij. Inmiddels alle open verdelers vervangen door gesloten. Draait een stuk stabieler nu. Vanmorgen een mooie run van bijna vijf uur gehad op 19hz. Maar dit zijn naruurlijk de makkelijke dagen.

@Maarten69 als je toch met het system tabblad aan de gang gaat; zou je de average runtime ook een tweede decimaal kunnen geven misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

@edterbak

DANK voor al je mooie werk!!!
Helaas te druk om serieus te testen er mee te werken.
Maar dan toch:
Ooit was ik hier al erg tevreden mee: [ had hem bijna werkend, maar mijn prive en werk... ]
https://github.com/edterb...7b31b58005a84c0b24762381c

Om helemaal afhankelijke te worden van je dashboard ga ik wss niet redden.
Maar ik wil eigenlijk wel schakelen op je de stooklijn.
Als ik goed begrepen had, kan ik hiermee "stooklijn verschuiving doen, zonder gekke andere dingen?
Deze zou ik graag gaan gebruiken, maar wat moet ik aanpassen, alleen de namen van domoticz devices?
twee flows, waarin ik in de ene de topics actief zet die ik wil gebruiken. [ MQTT READ ]
En in de andere flow [ De StooklijnDelta functie ] domoticz devices aanpassen?

Of is dit in je nieuwe dash ook mogelijk alleen stooklijn verschuiving,,,,

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Pagina: 1 ... 47 ... 121 Laatste