Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 46 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 11:10
Ik heb dit begin van de koude periode(een week geleden?) ook gehad. Softstart bleef bij mij heen en weer gaan tussen -2 en -3. Ook RTC +2. Heb toen even softstart een tijdje uitgeschakeld zodat hij het bij kon trekken. Toen alles weer op temperatuur was softstart weer aan gezet, en dat gaat nu goed.
Mijn runtime staat ook op lang, omdat ik liever heb dat hij wat langer draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Runtime staat nu op 45 minuten. Maar dat lijkt hier niet direct effect op te hebben gehad.

[ Voor 48% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
Bij mij op 4 uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, met dit weer red ik dat sowieso niet. Elk uur ongeveer een defrost.

Maar voelt ook wat tegen natuurlijk om een run te forceren die zoveel langer is dan ie normaal gesproken zou draaien. Krijg je daarmee ook geen enorme overshoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@MikeyMan vreemd log, soms 4 x een SetZ1HeatRequestTemperature in 1 minuut. Zonder een duidelijke voorafgaande reden.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Dat RTC +3 vraagt en SS -3 staat los van elkaar.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:13:
@MikeyMan vreemd log, soms 4 x een SetZ1HeatRequestTemperature in 1 minuut. Zonder een duidelijke voorafgaande reden.
Ja wel vaker een dubbele ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:14:
Dat RTC +3 vraagt en SS -3 staat los van elkaar.
True, maar viel me vooral op omdat het elkaar tegenwerkt. En die twee runs zo lang stabiel -3 staat. Denk dat dat niet nodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:13
Ik heb ook ieder uur een defrost.
Bij mij ziet de grafiek er niet goed uit, niet zo goed als bij jullie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X9PsvApKZCF9bfSScV8yfllWLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nwX6hz7mEZ3KFvC0o17PYbBj.png?f=fotoalbum_large
(1) reboot
(2) geen ingreep van softstart meer
(3) aanpassing code en reboot

Lijkt er op dat defrosts iets doen met de sofstart functie.
Ik heb wat verandert, zojuist en wacht even af of die bij mij dan goed loopt.

Met dit weer zou ik wel adviseren om softstart tijd korter te houden.
Bij warm weer heb je het nodig, dat de tijd lang is, maar met koud weer niet. HIj kan zijn warmte toch wel kwijt :)

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 17-12-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Maarten69
ter info.
Ik heb denk ik de aanpassing voor mqtt_block gedaan.

Ik ben aan het testen. Doe ik straks/vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:53:
Runtime staat nu op 45 minuten. Maar dat lijkt hier niet direct effect op te hebben gehad.
Runtime 15 minuten is zat met dit weer.
- Efficiency van de pomp is laag, dus produceert minder warmte in huis bij zelfde Hz compressor
- Warmte afvoer van huis is groter, dus je pomp kan meer zijn benen strekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
edterbak schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:16:

Lijkt er op dat defrosts iets doen met de sofstart functie.
Ik heb wat verandert, zojuist en wacht even af of die bij mij dan goed loopt.
Ja correct, tijdens defrost geen SS.
Tijdens defrost geen SS Quietmode.
Tijdens defrost geen Pump speed reduction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-09 05:19
Misschien niet geheel het goede topic, maar wellicht weten jullie het wel.

Weet iemand toevallig hoe ik gemakkelijk in HA een grafiek van de S0-meters kan krijgen? De actuele data komt binnen, net als de totale kWh, via MQTT. Ik kan enkel de optelling zien. Op een of andere manier kan ik geen staafdiagram maken van deze entiteit via de optie 'statistiek' in HA.

Ik zou graag per dag/maand/jaar willen kunnen zien wat de increase is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUEWWSVewIXcd-X7bppkAuWiHSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mwGxXJFj5r5oSkbonFUueUJL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6psteT3B3FoNmv6iZY6Z2jtsuk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0pQxBu7fiNMxY0n740xOIBiO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
Maarten69 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:24:
[...]

Ja correct, tijdens defrost geen SS.
Tijdens defrost geen SS Quietmode.
Tijdens defrost geen Pump speed reduction.
Ik heb dat stukje er even uitgehaald. Hij mag van mij na een defrost best weer met quiet mode opstarten. Anders krijg ik iedere keer een piek direct na de defrost. Hij is zelfs enkele keren vrij snel na een defrost uitgegaan hierdoor.
MikeyMan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:57:
Tsjah, met dit weer red ik dat sowieso niet. Elk uur ongeveer een defrost.

Maar voelt ook wat tegen natuurlijk om een run te forceren die zoveel langer is dan ie normaal gesproken zou draaien. Krijg je daarmee ook geen enorme overshoot?
Ik haal ook niet zulke lange runs hoor, inderdaad door de defrosts.
Runtime stond eigenlijk nog zo lang van toen het veel warmer was.
Overshoot viel wel mee. Hij gaat daarna weer langere tijd uit. Helpt misschien mijn buffervat ook nog een beetje aan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
fietsensloper schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:48:
[...]

Ik heb dat stukje er even uitgehaald. Hij mag van mij na een defrost best weer met quiet mode opstarten. Anders krijg ik iedere keer een piek direct na de defrost. Hij is zelfs enkele keren vrij snel na een defrost uitgegaan hierdoor.
Misschien ook schakelaars voor maken. Dus jij hebt liever wel SS Quiet mode actief bij defrosts, dus bij herstarten compressor.
SS zelf weer niet begrijp ik dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsensloper
Maarten69 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:57:
[...]

Misschien ook schakelaars voor maken. Dus jij hebt liever wel SS Quiet mode actief bij defrosts, dus bij herstarten compressor.
SS zelf weer niet begrijp ik dat goed?
Dat zou inderdaad wel fijn zijn!
Ik begin nu te twijfelen wat ik eruit gehaald heb eergisteren. Ben nu niet thuis dus kan het niet nakijken...
Voor zover ik nu kan zien heb ik dit eruit gehaald:
"func": "// Make an exception (bypass) during defrost routine:\nif (global.get('ForceDefrost', \"file\") == 1) {\n return [null, null];

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Quiet mode zal geen nadelige invloed hebben tijdens defrost, maar overige ingrepen wel.
Ik denk dat je verder niet moet ingrijpen tijdens defrosten. In iedergeval niet door continu Z1 request te gaan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Als je SS niet bypassed dan reset deze telkens bij een defrost en als je die al op 45min of langer ingesteld had staan dan heb je kans dat de SS de hele dag actief is. (Indien elke 45 min defrosts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:22:
Quiet mode zal geen nadelige invloed hebben tijdens defrost, maar overige ingrepen wel.
Ik denk dat je verder niet moet ingrijpen tijdens defrosten. In iedergeval niet door continu Z1 request te gaan sturen.
Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat er veel te sturen valt tijdens een defrost. Zelfs quiet mode wordt zo te zien overruled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Quiet mode heeft zeker wel effect, maar meer direct bij einde defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3l_0P1tWmMWe20zcs9NHNF8m-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4PqWiu56koKCY90a2FTzW4LV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Maarten69 op 17-12-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsensloper
Heb ik het dan nu goed gedaan door dit stukje te verwijderen?
Heb in ieder geval het effect bereikt wat ik wou :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
fietsensloper schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:34:
Heb ik het dan nu goed gedaan door dit stukje te verwijderen?
Heb in ieder geval het effect bereikt wat ik wou :+
Ja dat deed je goed! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:32:
Quiet mode heeft zeker wel effect, maar meer direct bij einde defrost:
[Afbeelding]
Zie bovenstaande grafieken. Quiet mode staat snachts aan. Zie geen verschil tussen de defrosts.

Maar de mijne doet de defrosts in een paar minuten op de compressor.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Thomox schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:42:
Misschien niet geheel het goede topic, maar wellicht weten jullie het wel.

Weet iemand toevallig hoe ik gemakkelijk in HA een grafiek van de S0-meters kan krijgen? De actuele data komt binnen, net als de totale kWh, via MQTT. Ik kan enkel de optelling zien. Op een of andere manier kan ik geen staafdiagram maken van deze entiteit via de optie 'statistiek' in HA.

Ik zou graag per dag/maand/jaar willen kunnen zien wat de increase is.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar moet je dan een helper voor maken
Settings > Device & Services > Helpers > + Create Helper > Utility meter

Als je dat doet weet HA wat hij er mee moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan @sjampeter @fietsensloper @Aikon (heb ik iemand gemist??)

Even overleg voor dat ik wat aanpas.

De softstart functie
De softstart functie doet het volgende:
- Start fase, (CATCH: 0 - 3 minuten)
- Stable fase (STABLE: 3 minuten - [minimum runtime]
- End fase (END: > [minimum runtime]

Hij grijpt dus de eerste 3 minuten in bij het starten van de compressor.
Daarna kun je zelf aangeven wat er verder moet gebeuren.
minimum runtime, etc.
Na deze minimum runtime, zie je in log END voorbij komen en is de SS correctie 0

Defrost
Tijdens een run vind er een defrost plaats.
A Willen jullie dat de sofstart timer gereset wordt?
B Willen jullie dat de softstart timer NIET gereset wordt?
C Willen jullie zelf aangeven met een toggle A of B.

Oplossing A:
Na een defrost zal de softstart functie opnieuw starten en CATCH... STABLE... in log boek laten zien. (meer correcties)

Oplossing B
Na een defrost (en na END) blijft de correctie 0. De softstart functie doet niks meer (minder correcties)

Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ter info.
De huidige versie van flow 21.30 is Oplossing B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak mijn mening. Als er een defrost nodig is, is het koud. M.i. kan de WP dan prima zijn warmte kwijt. Softstart lijkt bij mijn tcap ook niet heel veel effect te hebben als ik naar de grafieken kijk. Maar wellicht reageert die tcap op alle vlakken anders dan de andere units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@MikeyMan Vanaf v 21.29(toch?) deed de SS het al niet meer na een defrost als de tijd verstreken was. Misschien heb je mogelijk daarom een verkeerd beeld van de invloed van SS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat mij betreft optie C. Als het een toggle kan zijn is altijd beter, dan kan iedereen zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:27:
Wat mij betreft optie C. Als het een toggle kan zijn is altijd beter, dan kan iedereen zelf beslissen.
Moet iedereen wel precies weten wat ie aan het doen is. Configuratie moet wel zin hebben. Knoppen maken just for the sake of it ben ik nooit zo'n fan van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:26:
@MikeyMan Vanaf v 21.29(toch?) deed de SS het al niet meer na een defrost als de tijd verstreken was. Misschien heb je mogelijk daarom een verkeerd beeld van de invloed van SS.
Ziet er bij mij eigenlijk al die tijd al hetzelfde uit. Maar de tcap gebruikt helemaal geen backup heater voor een defrost. Dus dat zal allicht ander gedrag opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb de originele SoftStart functie geschreven met een doel.
Voor mijn gevoel is het doel van dat ding langzaam verschoven van primair 'hoge hz opvangen' naar 'runs verlengen'.

Bij de start van een run (na een defrost dus ook) zie ik hogere Hz == stroomverbruik.

Ik zelf heb ook de voorkeur voor C, een toggle. Want daarmee heb ik mijn originele doel weer terug :) Zonder dat ik de boel verkloot voor anderen... (lesson learnt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:28:
[...]

Moet iedereen wel precies weten wat ie aan het doen is. Configuratie moet wel zin hebben. Knoppen maken just for the sake of it ben ik nooit zo'n fan van ;)
Help wordt uitgebreid .. grondig zodat alles duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:30:
Ik heb de originele SoftStart functie geschreven met een doel.
Voor mijn gevoel is het doel van dat ding langzaam verschoven van primair 'hoge hz opvangen' naar 'runs verlengen'.

Bij de start van een run (na een defrost dus ook) zie ik hogere Hz == stroomverbruik.

Ik zelf heb ook de voorkeur voor C, een toggle. Want daarmee heb ik mijn originele doel weer terug :) Zonder dat ik de boel verkloot voor anderen... (lesson learnt)
Originele doel heeft ook mijn voorkeur. Run verlengen terwijl het eigenlijk niet nodig is, is m.i. een beetje symptoom bestrijding. Oplossing van een probleem dat er niet zou moeten zijn zeg maar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Hahah.. ja. ik deel je mening.
run verlengen is alleen maar nodig om dat de temperaturen buiten en warmteafgifte binnen er voor zorgen dat de pomp buiten zijn werkgebied valt. > uit.

Kunstmatig in de lucht houden, maar het basis probleem blijft aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
All in favor???

Option C its gonna be then?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsensloper
Optie C is goed! Heeft iedereen zelf de keuze :)
Kijk, dit doet het bij mijn T-Cap. De uitschieters naar beneden zijn de defrost momenten. Rechts het verbruikte vermogen van de WP in Watt.
Hier stond de Quiet mode aan na een defrost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2UpAn4MlQLO6VuSOh4sIpN_bWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLLfZf7MBCNwPed03uHsBqDw.jpg?f=fotoalbum_large

En hier stond hij uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvGWjjaiycdGXkFmfONNgE4h-Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djMn3U8SfXBkNu1kPxbqYLH9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@fietsensloper euh? Uitschieters naar beneden? Waar kijken we naar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWsIX4gTK3MRN7OfXpAFtriU01A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtEPIdwQ6qvjl4BPcr77tZnW.png?f=fotoalbum_large

Tijdens defrosts ligt het verbruik juist fors hoger.

@Maarten69 de aantallen starts zijn aardig van slag lijkt het:

code:
1
2
3
4
5
6
----------------------------------------> finished showing hystorical data
The compressor has started 1 times in the last 24 hours
Highest compressor frequency ever recorded: 86 Hz
Total hours: 616, Starts: 1574, averige runtime: 0.4 hours
Total Defrosts: 153, today 12, yesterday 9
Total MQTT-Commands send: 3448, today 112, yesterday 128

Tel er een stuk of 21.

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2022 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@Maarten69 de aantallen starts zijn aardig van slag lijkt het:
Die aantal starts wordt uit de Heishamon gelezen, dus zou je onder SETTINGS ook moeten zien.
of bedoel je 1 per 24. Dat heb je namelijk al gemeld, die fix maak ik zodra @edterbak klaar is.

[ Voor 22% gewijzigd door Maarten69 op 17-12-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:40:
[...]

Die aantal starts wordt uit de Heishamon gelezen, dus zou je onder SETTINGS ook moeten zien.
of bedoel je 1 per 24. Dat heb je namelijk al gemeld, die fix maak ik zodra @edterbak klaar is.
Ja sorry, bedoelde per 24 uur. Dacht dat dat misschien nog recht zou trekken.
Maar dan wacht ik het even af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
MikeyMan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:36:
@fietsensloper euh? Uitschieters naar beneden? Waar kijken we naar?
Hij doet bij mij meestal een defrost met het systeem water. Ik meen dat de compressor er niet zo vaak bij komt. Er zit natuurlijk een buffervat in van 300L, hierdoor heb ik denk ik voldoende warmte in het systeem om de defrost zonder compressor te doen.
Tijdens mijn vakantie heb ik een hele lage stooklijn ingesteld omdat ik het zonde vond het huis zo warm te houden. In die vakantie heeft hij wel vaak een defrost met de compressor gedaan.

Maar ik ben nog niet thuis, dus nakijken in nodered kan ik het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@fietsensloper ik ben benieuwd. Volgens mij krijg je met de 35-40 (?) Graden van je systeem water nooit die hele unit ontdooid in korte tijd.

Volgens mij staat ie aardig te stampen elke keer. Ben alleen nog even zoekende aan welke temp dat te zien is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Door die lamellen (condensor) stroomt toch ook geen water, maar (vloeibaar)gas. Het gas moet via de warmtewisselaar door het verwarmingswater dan eerst opgewarmd worden. Met een omgekeerde werking van de compressor gaat het volgens mij veel harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesLigtvoet
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-11-2023
Heren,
Hier ook een tijdje aan het spelen met node-red, viel me alleen op dat temperatuur achterblijft na defrost op gewenste temp.
Even ter info , gaat hier over een WH-MDC09H3E5, Backup heater zou dit moeten versnellen maar zie nu TOP96 Heater_Delay_Time -1 Minutes
TOP97 Heater_Start_Delta -128 K
TOP98 Heater_Stop_Delta -128 K
Zit al vanalles te bedenken hoe ik de top 97 en 98 geactiveert krijg.
Helaas niet kunnen vinden hoe je handmatig deze handmatig aanpast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
keesLigtvoet schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:03:
Heren,
Hier ook een tijdje aan het spelen met node-red, viel me alleen op dat temperatuur achterblijft na defrost op gewenste temp.
Even ter info , gaat hier over een WH-MDC09H3E5, Backup heater zou dit moeten versnellen maar zie nu TOP96 Heater_Delay_Time -1 Minutes
TOP97 Heater_Start_Delta -128 K
TOP98 Heater_Stop_Delta -128 K
Zit al vanalles te bedenken hoe ik de top 97 en 98 geactiveert krijg.
Helaas niet kunnen vinden hoe je handmatig deze handmatig aanpast!
Zie SET21 tm 23 hier
@Aikon @ hieronder, ah hij heeft geen J-serie.

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten69 op 17-12-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Helaas @keesLigtvoet , TOP96/97/98 zijn alleen voor een J serie. Zie https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesLigtvoet
oke,
Zag wel alleen voor j-serie maar zou op een of andere manier toch moeten reageren leek me,
TOP21 Outside_Pipe_Temp -8 °C
TOP22 DHW_Heat_Delta -8 K
TOP23 Heat_Delta 5 K

Was net top 23 aan het verhogen van 3 naar 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Waarom denk je dat het zou moeten reageren? :?

Heat Delta kan je wel aanpassen, maar je wilt dat 'ie harder werkt, dan moet je die juist kleiner maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesLigtvoet
Was zomaar een probeersel hoever hij de beide temperaturen nu uit elkaar legt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
MikeyMan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:48:
@fietsensloper ik ben benieuwd. Volgens mij krijg je met de 35-40 (?) Graden van je systeem water nooit die hele unit ontdooid in korte tijd.

Volgens mij staat ie aardig te stampen elke keer. Ben alleen nog even zoekende aan welke temp dat te zien is :)
Dit is van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHJON1qtNJUEzEd72O7K3Twwvlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AjTesk9virN2RGrVlxZAhzFe.png?f=fotoalbum_large

Zo te zien springt de compressor heel even een klein beetje bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
De compressor gaat andersom draaien tijdens een defrost. Dan genereert hij buiten warmte en ontrekt hij warmte van binnen (water) Hij speelt dus even voor airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:11
Maarten69 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:02:
De compressor gaat andersom draaien tijdens een defrost. Dan genereert hij buiten warmte en ontrekt hij warmte van binnen (water) Hij speelt dus even voor airco.
De compressor gaat niet andersom draaien.

De vierwegklep zorgt ervoor dat het proces omgekeert wordt.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
redbullwaning schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:23:
[...]

De compressor gaat niet andersom draaien.

De vierwegklep zorgt ervoor dat het proces omgekeert wordt.
Dat snap ik ook wel, maar dat noem je toch gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:24
Ik draai op dit moment WAR van de Panasonic zelf maar wil dit wel omzetten naar NR om eenvoudiger de waarden te kunnen wijzigen. Echter heb ik 't gevoel dat in de NR flow de setpoints omgewisseld zijn. Ik heb 2 setpoints: 42/-10 en 28/15, zie ook de Heishamon T29 t/m TOP32. NR geeft echter 45/15 en 28/-10 aan met als resultaat een ongekeerde lijn in de grafiek. Zie ik iets verkeerd? Ik gebruik versie 21.30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTYgj97gGOtmupev1-MyxXoNb-8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mRUCOis1ldcbwxBUf2LctjkJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp1iYyI0cqwnnGMc_Z0-wmhuFB0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HEAqvQgSImIzqIrmDd8TNBqc.png?f=fotoalbum_tile

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@blb4 je hebt de pana WAR wel geïmporteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Maarten69 schreef op zondag 18 december 2022 @ 01:13:
@blb4 je hebt de pana WAR wel geïmporteerd?
Ja, dat heb ik gedaan. Als ik de waarden aanpas op de controller dan neemt NR de waarden over alleen lijkt het voor mij dus verkeerd met een verkeerd lopen stooklijn als gevolg.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Zou best een bug kunnen zijn, je bent mogelijk de eerste die dit zo tracht te doen . Hoop dat @edterbak hier meer over kan zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Maarten69 op 18-12-2022 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Ja, ik zie het.
Je lijn is verkeerde.
Kun je eens op de knop import drukken, kijken wat node red ophaalt?

De temperaturen zijn omgekeerd.
Buiten koud hoort hoogste water temperatuur op te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Mob laat maar. Al gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@blb4 Mijn TOP gegevens zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lUniAgacnjsi2rW0VBEhCwMAdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMKOHoisgbDOYQGrnlGmFD5Y.png?f=fotoalbum_large

Als ik op import druk is het resultaat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvo3bi1auyklkUjc1EPHpB3U9VU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gAWtsJLflUTkhSdkGL3tnBVL.png?f=fotoalbum_large

Kun je aangeven welke top welk getal heeft bij jou?
Welke firmware versie heb je van heishamon?
Welke flow versie heb je van node red?

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 18-12-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ter info:
Node red laat 3 punten zien, Panasonic heeft 2 punten. Daarom is het derde punt een kopie van punt 2, met buiten temperatuur 1 graad lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Ik zie nu net je thumbnail, klikte er op en zie je TOPS.

Hoe is het mogelijk dat bij jou de temperaturen omgewisseld zijn?? 8)7
Hoe ziet de lijn bij jou in de controller er uit? Staat die daar wel goed om?
IK verwacht niet dat je dat verkeerd hebt gedaan, maar het is goed te checken om dit uit te sluiten.

@Maarten69 Kun je bij jou kijken hoe dit zit?
Ik heb het gevoel dat het fout staat in de pomp.

Dit is wat de github pagina zegt hierover
TOP29 main/Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp Target temperature at lowest point on the heating curve (°C)
Dus: Target water temp bij de laagste buitentemperatuur

TOP30 main/Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp Target temperature at highest point on the heating curve (°C)
Dus: Target water temp bij de hoogste buitentemperatuur

TOP31 main/Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp Lowest outside temperature on the heating curve (°C)
Dus: laagste buitentemperatuur

TOP32 main/Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp Highest outside temperature on the heating curve (°C)
Dus: hoogste buitentemperatuur

[ Voor 21% gewijzigd door edterbak op 18-12-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
code:
1
2
3
4
TOP29   Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp  29  °C
TOP30   Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp   35  °C
TOP31   Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15  °C
TOP32   Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2czZEI2nutgxQWYhtIFHlqCwHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnCMmtHgAIjBi7FtMyTU35CG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Maarten69 dat komt ook niet overeen :?

Na import ook niet?

Curve wordt bij instellingen in het verborgen menu gereset voor zover ik weet.

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 18-12-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ik heb niets met NR gedaan. Eerst in controller van direct naar stooklijn.
Toen foto genomen, teruggezet op direct.
Tenslotte tops uit heishamon gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat lijkt dan toch een issue te zijn met heishamon zelf dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
De screenshot van Maarten ziet er prima uit hoor.
Ik weet niet waarom je denkt dat er iets niet goed is MikeyMan?

De trend is goed.
De getallen komen niet overeen, maar dat komt omdat de pomp ze reset na switchen.
switchen van war naar direct in de pana zelf bedoel ik.

[ Voor 42% gewijzigd door edterbak op 18-12-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Hoe ziet de lijn er bij jou pomp uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:28:
De screenshot van Maarten ziet er prima uit hoor.
Ik weet niet waarom je denkt dat er iets niet goed is MikeyMan?

De trend is goed.
De getallen komen niet overeen, maar dat komt omdat de pomp ze reset na switchen
Huh? 55@-5 zegt de foto voor low. Top zegt 35@-5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
ja, bericht aangevuld net :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
code:
1
2
3
4
TOP29   Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp  55  °C
TOP30   Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp   35  °C
TOP31   Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15  °C
TOP32   Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C

Nu voor terugzetten op direct :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesLigtvoet
Heren,
Nu ik dit zo lees heb ik bij start ook deze omgekeerde reactie WAR gekregen.
Dacht dat dit mijn fout was... heb toen via controller de waardes weer teruggezet.
Had toen ook probleem dat je WAR niet kon inschakelen, maar dat zal wel kloppen!
Daarna overgegaan op direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:58:
@blb4

IK verwacht niet dat je dat verkeerd hebt gedaan, maar het is goed te checken om dit uit te sluiten.
Bij mij ziet 't er dus zo uit, inclusief de controller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4j-UnMQolv50ESpRwEMrjAn_Eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QherAXZkgxyEigdGeDY7xpTz.png?f=fotoalbum_large
O ja, de versies: Heishamon versie 3.1-beta, NR 21.30 beta

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 18-12-2022 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Heel merkwaardig dit zeg.

Ik ga het ook controleren bij mij straks. HIj is nu bezig met een dhw run. die laat ik even afmaken.

Maar het zou toch niet zo zijn dat de WAR modus de getallen flipt t.o.v. DIRECT modus in de heishamon?

Ik ga het over 1h checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Of ik heb de TOP's verkeerd gemapt. dat kan ook nog natuurlijk.

Wel vaag dit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
edterbak schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:58:
@blb4

@Maarten69 Kun je bij jou kijken hoe dit zit?
Ik heb het gevoel dat het fout staat in de pomp.

Dit is wat de github pagina zegt hierover
TOP29 main/Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp Target temperature at lowest point on the heating curve (°C)
Dus: Target water temp bij de laagste buitentemperatuur

TOP30 main/Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp Target temperature at highest point on the heating curve (°C)
Dus: Target water temp bij de hoogste buitentemperatuur

TOP31 main/Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp Lowest outside temperature on the heating curve (°C)
Dus: laagste buitentemperatuur

TOP32 main/Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp Highest outside temperature on the heating curve (°C)
Dus: hoogste buitentemperatuur

TOP29 is in absolute zin dus de hoogste temperatuur. Niet zoals ik dacht, bij de hoogste buitentemperatuur.

Ik heb TOP29 en TOP30 dus omgedraaid. Ik ga dat nu in Node Red al fixen. Straks dus testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Goed lezen is ook een kunst |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Ik heb het nu bij mij gefixt. Was niet moeilijk om te repareren gelukkig.
De huidige versie online is 21.30
De volgende die ik moet uploaden wordt 21.31. Daar zal de fix inzitten.

Ik ga straks verder met testen van de shutdown functie. Ik denk namelijk dat er iets nog niet goed is.

Ik hoop dat ik snel kan uploaden. maar testen is erg belangrijk, zeker met deze buiten temperaturen.

ps
Overigens, dit verklaart wel dat de panasonic de temperaturen van de curve reset als je van direct > war omgaat. temperaturen waren verkeerdom.
Hopelijk is dat ook weg gelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 18-12-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Hoe handig ben je met Node Red?
Ik heb hier 2 nodes, welke je even 'moet' aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxXybYenlLOIztwldAHXee7GqvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/reNo8FmKP5Ur9xXDHUcRpKX0.png?f=fotoalbum_large

Als je deze 2 importeert en aansluit zoals op de afbeelding, dan zou het opgelost moeten zijn.
Kopieer de code inclusief eerste [ en laatste ] en dan import from clipboard.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
[
    {
        "id": "fa6cbe3250ca3abf",
        "type": "function",
        "z": "a938de76db0b71f6",
        "name": "Confirm",
        "func": "\nif (msg.payload == 'Yes') \n    {\n            \n        var war_ot1         = global.get('war_ot1',\"file\");                 // Outside temperature high         (warm outside)\n        var war_ot2         = global.get('war_ot2',\"file\");                 // Outside temperature intermediate (intermediate outside temperature)\n        //var war_ot3         = global.get('war_ot3',\"file\");                 // Outside temperature low          (cold outside)\n        var war_wt1         = global.get('war_wt1',\"file\");                 // Water temperature low            (cold water)\n        var war_wt2         = global.get('war_wt2',\"file\");                 // Water temperature intermediate   (intermediate water temperature)\n        //var war_wt3         = global.get('war_wt3',\"file\");                 // Water temperature high           (warm water)\n        \n        let msg1    ={};    //  pin 1 - export JSON\n        let msg99   ={};    //  pin 2 - output to log\n        \n        msg1.topic = \"JSON_ZONE1_HEAT\"\n        msg1.payload = {\n                        \t\"zone1\": {\n                        \t\t\"heat\": {\n                        \t\t\t\"target\": {\n                        \t\t\t\t\"high\": war_wt2,\n                        \t\t\t\t\"low\": war_wt1\n                        \t\t\t},\n                        \t\t\t\"outside\": {\n                        \t\t\t\t\"high\": war_ot1,\n                        \t\t\t\t\"low\": war_ot2\n                        \t\t\t}\n                        \t\t}\n                        \t}\n                        }\n        msg99.topic = \"SYSTEM\";\n        msg99.payload = \"Exported settings with WAR temperature profile to Panasonic heatpump\";\n        \n        node.send([msg1,msg99]);\n    }\nreturn null;",
        "outputs": 2,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 1620,
        "y": 4700,
        "wires": [
            [
                "c5bf8e25eda73442"
            ],
            [
                "156858ac3d8408dd"
            ]
        ],
        "outputLabels": [
            "export JSON",
            "output to log"
        ]
    },
    {
        "id": "418e761f03c6c9cd",
        "type": "function",
        "z": "a938de76db0b71f6",
        "name": "Confirm",
        "func": "\nif (msg.payload == 'Yes') \n    {\n        let msg99={};\n        var Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp      = global.get('Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp');\n        var Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp     = global.get('Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp');\n        var Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp       = global.get('Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp');\n        var Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp      = global.get('Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp');\n        \n        \n        global.set('war_ot1',Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp,\"file\");                 // Outside temperature high         (warm outside)\n        global.set('war_ot2',Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp,\"file\");                 // Outside temperature intermediate (intermediate outside temperature)\n        global.set('war_ot3',Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp-1,\"file\");                 // Outside temperature low          (cold outside)\n        \n        global.set('war_wt1',Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp,\"file\");                 // Water temperature low            (cold water)\n        global.set('war_wt2',Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp,\"file\");                 // Water temperature intermediate   (intermediate water temperature)\n        global.set('war_wt3',Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp,\"file\");\n        \n        \n        \n        msg99.topic = \"SYSTEM\";\n        msg99.payload = \"Import profile from Panasonic heatpump to Node Red\";\n    \n        msg.payload = \"Done\" ;\n        msg.topic = \"\";\n        \n    \n        return msg;\n        \n    }\n",
        "outputs": 1,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 1620,
        "y": 4760,
        "wires": [
            [
                "88e74ca7c5982d24"
            ]
        ]
    }
]
Kun je testen of dit je probleem oplost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Als iemand bovenstaande 2 nodes test:

Als je een juiste grafiek hebt in WAR chart in de NodeRed flow.
Na deploy, eerst in WAR de knop export gebruiken. daarna pas import.

----
Ik kan bij mij nu achter elkaar export/import/export/import doen. De getallen worden nu juist heen en weer geduwd, zonder dat er wat omgedraaid wordt. De grafiek blijft ook juist, en ik zie in heishamon dat de juiste temperaturen op de juiste plek blijven staan. :)

[ Voor 66% gewijzigd door edterbak op 18-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:08:
@blb4
Hoe handig ben je met Node Red?
Ik heb hier 2 nodes, welke je even 'moet' aanpassen.

[Afbeelding]

Als je deze 2 importeert en aansluit zoals op de afbeelding, dan zou het opgelost moeten zijn.
Kopieer de code inclusief eerste [ en laatste ] en dan import from clipboard.

[...]

Kun je testen of dit je probleem oplost?
Ik ga 't nu testen, was ff bij een kerstconcert...

Dit gaat al een stuk beter, volgens mij klopt 't op 1 ding na: in de UI zijn de "internal Panasonic Profile" target temperaturen nog omgewisseld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whnNHBkaxSOSCp0LhJlLFsCmIeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/okHpcMxpYDizPt1y81Cwpozj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door blb4 op 18-12-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@blb4
Ja, dank je. Ik pas dat ook even aan. Heeft functioneel geen effect en doet verder helemaal niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Oh, er is nog een klein foutje. Voor alle mensen die de flow voor de eerste keer opstarten is dat alleen.
Het uitlezen van temperaturen en eerste keer in variabelen duwen ging nog verkeerd om.
Ik heb dat nu ook aangepast.

als je dit dus ziet en daarna de temperaturen voor water high/low corrigeert in de grafiek, is het probleem opgelost.

Maar ook dat is de volgende upload gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
edterbak schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:55:
Oh, er is nog een klein foutje. Voor alle mensen die de flow voor de eerste keer opstarten is dat alleen.
Het uitlezen van temperaturen en eerste keer in variabelen duwen ging nog verkeerd om.
Ik heb dat nu ook aangepast.

als je dit dus ziet en daarna de temperaturen voor water high/low corrigeert in de grafiek, is het probleem opgelost.

Maar ook dat is de volgende upload gefixt.
Dank je wel!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ter info.

Het testen van block functie gaat niet geheel vlekkenloos en blijkt ook erg nuttig te zijn.
Ik hoop vanavond verder te kunnen gaan en te zorgen dat het stabiel wordt. Nu is het nog niet stabiel, dus helaas nog even geduld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 10:47
@edterbak afgelopen weekend rustig de boel laten draaien, en de gemaakte veranderingen werken prima.
netjes een warme boiler kunnen draaien terwijl RTC-on ook inschakelde.
lijkt dus opgelost te zijn. TOP!!
ik wacht rustig de block funtie af. ben zeer benieuwd.
als deze functie werkt, hebben we volgens mij een behoorlijk stabiele versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Nu heb ik toch ook af en toe een onverklaarbare dubbele SetZ1HeatRequestTemperature commando.
Onderstaand zijn apparte runs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
20/12 03:25:24 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
20/12 03:25:24 - Function SoftStart: Correction: -1.5 > -1.8 °C - (STABLE) Freq: 24Hz, SP_Final: 26.2°C
20/12 03:24:24 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
20/12 03:24:04 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
20/12 03:24:04 - Function SoftStart: Correction: -1.5 > -1.8 °C - (STABLE) Freq: 23Hz, SP_Final: 26.2°C
20/12 03:23:54 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
20/12 03:23:54 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -1.5 °C - (STABLE) Freq: 24Hz, SP_Final: 26.5°C

code:
1
2
3
4
5
6
7
19/12 11:05:02 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
19/12 11:05:02 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.5 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 28.5°C
19/12 11:04:52 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 28
19/12 11:04:42 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 29
19/12 11:04:42 - Function SoftStart: Correction: 0 > 0.5 °C - (STABLE) Freq: 36Hz, SP_Final: 28.5°C
19/12 10:57:22 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 28
19/12 10:57:22 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > -0.3 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 27.7°C

code:
1
2
3
4
5
6
7
18/12 23:24:14 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
18/12 23:24:13 - Function SoftStart: Correction: -2.5 > -2.8 °C - (STABLE) Freq: 43Hz, SP_Final: 26.2°C
18/12 23:23:54 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
18/12 23:23:24 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
18/12 23:23:14 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
18/12 23:23:13 - Function SoftStart: Correction: -2.75 > -2.5 °C - (STABLE) Freq: 47Hz, SP_Final: 26.5°C
18/12 23:15:13 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26

code:
1
2
3
4
5
6
18/12 01:05:14 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 32
18/12 01:05:14 - Function SoftStart: Correction: 1.25 > 1.5 °C - (STABLE) Freq: 46Hz, SP_Final: 31.5°C
18/12 00:59:44 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 31
18/12 00:59:24 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 32
18/12 00:59:23 - Function SoftStart: Correction: 1.25 > 1.5 °C - (STABLE) Freq: 47Hz, SP_Final: 31.5°C
18/12 00:58:44 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 31

Het is eigenlijk ook maar één keer per run, maar zie niet waar dit vandaag kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18
Nadat ik een maand geprobeerd heb alle berichten te volgen (mislukt) heb ik gisteren ook de stap gewaagd en de nodered omgeving opnieuw uitgerold. tot nu toe ziet het er super uit, bedankt zover! zijn er nog zaken die getest of uitgezocht moeten worden waar ik mee kan helpen?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@LinuZZ welkom! Laat gerust wat feedback achter. Misschien zijn zaken niet duidelijk of zie je ergens anders kans voor verbetering.
Vragen stellen mag hier ook natuurlijk.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Maarten69 zit ff door de log te scrollen, maar ik zie die dubbele de laatste dagen niet meer gek genoeg :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 10:47
vanmorgen had de scheduler moeten schakelen.
dit is niet gebeurd en ook helemaal niets zichtbaar in het log.
gisteren avond veel een het prutsen geweest in node-red, echter niets aan de flows voor de pana.
blijkt de F-stored-next-operations-mode weer op 0 te staan.
begrijp niet waar hoe dit kan.
heb heb verwijderd, en verwacht dat de flow weer goed zal werken vanaf nu.
just to let you all know.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FafLu1_1HAWxaC5HaIpKX61vyzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lj0y1tGmNc1mbJpcDtCe4RpS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@sjampeter hoe ziet je log eruit rond de beide schakelmomenten?

Er was iets met die override toch ook dacht ik?

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2022 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:00:
gisteren avond veel een het prutsen geweest in node-red, echter niets aan de flows voor de pana.

[Afbeelding]
Dank je. Ik neem dit mee, die stored next operation mode 0. Volgens mij ligt de oorzaak bij rtc_onoff function.
Ik ben nu toch met die functie bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:39:
[...]

Dank je. Ik neem dit mee, die stored next operation mode 0. Volgens mij ligt de oorzaak bij rtc_onoff function.
Ik ben nu toch met die functie bezig.
Die heeft het afgelopen nacht bij mij ook best aardig gedaan :)

Zie logs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
20/12 09:04:36 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 25
20/12 09:04:35 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 20.47 °C)
20/12 08:39:21 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
20/12 08:39:21 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 20.33 °C)
20/12 08:34:15 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
20/12 08:34:15 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 20.23 °C)
20/12 08:18:08 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
20/12 08:18:07 - Function SoftStart: Correction: 0.5 > 0.3 °C - (STABLE) Freq: 30Hz, SP_Final: 26.3°C
20/12 08:16:23 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
20/12 08:16:22 - Function SoftStart: Correction: 0.25 > 0.5 °C - (STABLE) Freq: 30Hz, SP_Final: 26.5°C
20/12 08:09:52 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
20/12 08:09:52 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > -0.5 °C - (STABLE) Freq: 30Hz, SP_Final: 25.5°C
20/12 08:08:37 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 25
20/12 08:08:37 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > -0.8 °C - (STABLE) Freq: 31Hz, SP_Final: 25.2°C
20/12 08:07:52 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
20/12 08:07:52 - Function SoftStart: Correction: -0.75 > -0.5 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 25.5°C
20/12 08:07:22 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 25
20/12 08:07:22 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -0.8 °C - (STABLE) Freq: 34Hz, SP_Final: 25.2°C
20/12 08:04:22 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 24
20/12 08:04:22 - Function SoftStart: Correction: 0 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 26Hz, SP_Final: 24°C
20/12 08:04:22 - Compressor: running
20/12 08:03:56 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
20/12 08:03:56 - Function RTC: Correction change: From 0 to 1 °C (Room actual: 20.43 °C)
20/12 07:06:22 - Function SoftStart: Compressor Inactive - Correction: 0
20/12 07:06:22 - Compressor: stopped
20/12 07:01:25 - Scheduler - Quiet Mode: 0
20/12 07:00:25 - MQTT Command - SetQuietMode: 0
20/12 07:00:25 - Scheduler - Quiet Mode: 0
20/12 06:53:14 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 25
20/12 06:53:14 - Function RTC: Correction change: From 1 to 0 °C (Room actual: 20.47 °C)
20/12 06:12:46 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
20/12 06:12:46 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 20.27 °C)
20/12 06:07:43 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
20/12 06:07:43 - Function RTC: Correction change: From 1 to 2 °C (Room actual: 20.23 °C)
20/12 05:57:38 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
20/12 05:57:38 - Function RTC: Correction change: From 2 to 1 °C (Room actual: 20.27 °C)
20/12 05:17:11 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
20/12 05:17:11 - Function RTC: Correction change: From 3 to 2 °C (Room actual: 20.23 °C)
20/12 04:20:07 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 28
20/12 04:20:06 - Function SoftStart: Correction: -3 > 0 °C - (ENDING) Freq: 20Hz, SP_Final: 28°C
20/12 04:11:30 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 25
20/12 04:11:30 - Function RTC: Correction change: From 2 to 3 °C (Room actual: 20.03 °C)
20/12 04:08:52 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 24
20/12 04:08:51 - Function SoftStart: Correction: -2.5 > -3 °C - (STABLE) Freq: 27Hz, SP_Final: 24°C
20/12 04:08:36 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -2.5 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 24.5°C
20/12 04:08:22 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 25
20/12 04:08:21 - Function SoftStart: Correction: -0.5 > -1.8 °C - (STABLE) Freq: 35Hz, SP_Final: 25.2°C
20/12 04:07:07 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
20/12 04:07:06 - Function SoftStart: Correction: -1 > -0.5 °C - (CATCH) Freq: 35Hz, SP_Final: 26.5°C
20/12 04:06:37 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 26
20/12 04:06:36 - Function SoftStart: Correction: -1.75 > -1 °C - (CATCH) Freq: 34Hz, SP_Final: 26°C
20/12 04:04:37 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 25
20/12 04:04:36 - Function SoftStart: Correction: 0 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz, SP_Final: 25°C
20/12 04:04:36 - Compressor: running
20/12 04:01:24 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 27
20/12 04:01:24 - Function RTC: Operation mode to Auto(Heat)
20/12 04:01:24 - Function RTC: Correction change: From 3 to 2 °C (Room actual: 20.07 °C)
20/12 04:01:22 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
20/12 04:01:22 - Function RTC: on/off - Turn on power (Room temp: 20.03°C)
20/12 04:01:22 - Function RTC: Correction change: From -2 to 3 °C (Room actual: 20.03 °C)
20/12 04:01:21 - RTC: Room setpoint changed to: 20.5 °C
20/12 04:01:19 - RTC: Room setpoint changed to: 20.5 °C
20/12 03:00:44 - Function RTC: Correction change: From -1 to -2 °C (Room actual: 20 °C)
20/12 02:45:36 - Function RTC: Correction change: From -2 to -1 °C (Room actual: 19.83 °C)
20/12 02:35:31 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 20 °C)
20/12 01:00:00 - Function Solar: New day; Reset Solar function. DHW SP already 48
------------------------------------------------------------------------------------------------
19/12 23:31:25 - Scheduler - Quiet Mode: 3
19/12 23:30:25 - MQTT Command - SetQuietMode: 3
19/12 23:30:25 - Scheduler - Quiet Mode: 3
19/12 22:53:21 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
19/12 22:52:59 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 22
19/12 22:52:59 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
19/12 22:52:59 - Function RTC: on/off activated - Turn off power (Room temp: 20.53°C)
19/12 22:52:59 - Function RTC: Correction change: From -2 to -3 °C (Room actual: 20.53 °C)
19/12 22:52:56 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
19/12 22:47:59 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 23
19/12 22:47:59 - Function RTC: Correction change: From -3 to -2 °C (Room actual: 20.53 °C)
19/12 22:03:21 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
19/12 22:02:28 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 22
19/12 22:02:27 - Function RTC: Correction change: From -1 to -3 °C (Room actual: 20.8 °C)
19/12 22:02:24 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
19/12 21:05:06 - Compressor: stopped

Netjes toch ;)

Zit nog wel te denken... Die DHW schakeling in de scheduler heb ik nu niet op override staan. Maar dat zou als het warmer is het risico met zich mee kunnen nemen dat ik geen warm water heb. Dus toch maar aan zetten?

[ Voor 90% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2022 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18
een van de dingen die ik in de afgelopen weken heb gemaakt is een flow die DHW uitzet op basis van de temperatuur van de warmwaterleiding uit mijn boiler (daar heb ik een DS18B20 sensor op geplakt)

dit zorgt ervoor dat de warmtepomp niet een warmwater run gaat doen terwijl er iemand onder de douche staat. ik ben aan het kijken hoe ik deze functionaliteit in deze nodered magic kan verwerken maar ik moet nog even een learning curve door zie ik :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLhiYHkAEg0gx84BAw6ODaSxaRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p0BSeGeS672goQPx1YZdBFzI.png?f=fotoalbum_large

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
LinuZZ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:41:
Nadat ik een maand geprobeerd heb alle berichten te volgen (mislukt) heb ik gisteren ook de stap gewaagd en de nodered omgeving opnieuw uitgerold. tot nu toe ziet het er super uit, bedankt zover! zijn er nog zaken die getest of uitgezocht moeten worden waar ik mee kan helpen?
Hoi allemaal,

Ik wil mij graag aansluiten bij de post van LinuZZ. Ik ben sinds kort ook de gelukkige gebruiker van de Heishamon i.c.m. HA en de briljante NodeRed flow, waarvoor veel dank! Ik ben onder de indruk van hetgeen er nu staat, echt knap werk _/-\o_ .

Ik heb zelf een Panasonic 7Kw split-unit, wat op het forum toch wat minder gebruikelijk is. Als er dingen zijn die ik kan testen, dan hoor ik het uiteraard graag! Vanavond ga ik in ieder geval de 21.31 installeren en testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:58:
@Maarten69 zit ff door de log te scrollen, maar ik zie die dubbele de laatste dagen niet meer gek genoeg :?
Ik werd net wakker met het antwoord (nachtdienst gehad).
Moet alleen even controleren of het zo is. :)

Edit ik denk dat er soms in de function node Calculate new SP op regel 95 een ander SP_Final berekend wordt, maar niet gelogd wordt.
De Compare SP vergelijkt telkens of current_sp anders is als SP_Final en stuurt het toch door...
Nog niet zeker hoe of wat, maar dat moet haast wel. Even wat meer debuggen.

[ Voor 37% gewijzigd door Maarten69 op 20-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
sjampeter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:00:

[Afbeelding]
Rtc moet eerst een keer off triggeren voordat hij hem aan kan zetten dat kan meerdere oorzaken hebben, herstart node red zou niet uit moeten maken aangezien de F-stored-next-operations-mode opgeslagen word.

Zelf de WP uitzetten voordat RTC off triggert is daar een voorbeeld van.

[ Voor 8% gewijzigd door Maarten69 op 20-12-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
wasgezellig schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:56:
[...]

Hoi allemaal,

Ik wil mij graag aansluiten bij de post van LinuZZ. Ik ben sinds kort ook de gelukkige gebruiker van de Heishamon i.c.m. HA en de briljante NodeRed flow, waarvoor veel dank! Ik ben onder de indruk van hetgeen er nu staat, echt knap werk _/-\o_ .

Ik heb zelf een Panasonic 7Kw split-unit, wat op het forum toch wat minder gebruikelijk is. Als er dingen zijn die ik kan testen, dan hoor ik het uiteraard graag! Vanavond ga ik in ieder geval de 21.31 installeren en testen.
Welkom, ik heb zoals je ziet wel een 7 kW, maar een monobloc.

Pagina: 1 ... 46 ... 121 Laatste