Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:25
MikeyMan schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:20:
[...]

Punt is dat sturen op die dynamische tarieven erop neerkomt dat je aan het stoken bent op de onhandigste momenten. En dan krijg je ook nog ge-jojo. Nog daargelaten dat op een koude dag mn warmtepomp de hele dag staat te pruttelen.
Ik denk ook dat je 't niet al te ingewikkeld moet maken. Als je afgiftesysteem hebt met flinke buffer (vloerverwarming in betonvloer) dan kan je mogelijk een beetje rommelen maar zonder dat ga je al snel inboeten op comfort. Het grootste effect, en 't eenvoudigste realiseerbaar, is het gunstig plannen van DHW/Legionella run.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@blb4 yup. En zelfs met een buffer heb je te maken met vertraging in het systeem.

Dhw is redelijk inefficiënt, maar leent zich makkelijker voor wat bufferen. Heb nu geen dag/nacht tarief, maar in de zomer gebruik ik deze om de zonnepanelen wat af te vlakken. In de winter zou dit snachts moeten.

Heb inmiddels wel 11,5kw aan accus staan. Nu nog uitvinden hoe ik die het beste inzet. De stap naar dynamisch lijkt me op dit moment nogal inefficiënt met phev/warmtepomp etc.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 20-11-2025 14:11 ]

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:42
blb4 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:47:
[...]

Ik denk ook dat je 't niet al te ingewikkeld moet maken. Als je afgiftesysteem hebt met flinke buffer (vloerverwarming in betonvloer) dan kan je mogelijk een beetje rommelen maar zonder dat ga je al snel inboeten op comfort. Het grootste effect, en 't eenvoudigste realiseerbaar, is het gunstig plannen van DHW/Legionella run.
Dit is precies waar ik ook op uit ben gekomen, hier (DHW & LegionellaRun) kan je heel erg goed op sturen omdat je weet hoeveel tijd dit "ongeveer" kost. Daarnaast laat ik Heat gewoon zo comfortabel mogelijk zijn :+ dat scheelt ook grote stappen die de WP anders moet overbruggen, want extra warmte goedkope momenten, minder warmte dure momenten.....drama

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:23
blb4 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:47:
[...]

... Het grootste effect, en 't eenvoudigste realiseerbaar, is het gunstig plannen van DHW/Legionella run.
Doe ik handmatig, minimaal eens per maand, op een gunstig moment. Heb daarvoor speciaal het dashboard aangepast zodat de laatste sterilisatie datum prominent in beeld staat (sorry Ed, voor het rommelen in je mooie dashboard).

Ik had vorig jaar het idee om de defrost automatisch over de dhw tank te laten lopen, maar had besloten om de ontwikkel moeite niet te doen (180Kwh op de defrost backup waarvan max 80 te besparen). Nadat vannacht mn langste run ooit (2887 minuten) afbrak door een van de 9 defrosts, begon het wel weer te kriebelen....

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ercolano schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:56:
[...]

Doe ik handmatig, minimaal eens per maand, op een gunstig moment. Heb daarvoor speciaal het dashboard aangepast zodat de laatste sterilisatie datum prominent in beeld staat (sorry Ed, voor het rommelen in je mooie dashboard).

Ik had vorig jaar het idee om de defrost automatisch over de dhw tank te laten lopen, maar had besloten om de ontwikkel moeite niet te doen (180Kwh op de defrost backup waarvan max 80 te besparen). Nadat vannacht mn langste run ooit (2887 minuten) afbrak door een van de 9 defrosts, begon het wel weer te kriebelen....
Ik draai de sterilisatierun momenteel elke week. Maar je kunt je afvragen of dat heel erg nuttig is in een situatie waarin het water nooit lang in de boiler zit. Om de week of maand zou misschien prima zijn. Maar lastig te schedulen met een weekplanner.

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:23
MikeyMan schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:15:
[...]

Ik draai de sterilisatierun momenteel elke week. Maar je kunt je afvragen of dat heel erg nuttig is in een situatie waarin het water nooit lang in de boiler zit. Om de week of maand zou misschien prima zijn. Maar lastig te schedulen met een weekplanner.
Ken iemand << !! nee, dit is geen advies, volg RIVM richtlijnen of doe het anders op eigen risico >> die een half jaar geen run had gedaan en het water op legionella liet testen. Bij hem niets gevonden. Vandaar mijn maandelijkse actie. In de zomer vaker met overschot ZP, in de winter een weekendje pakken. Is idd dan niet te schedulen, maar door op het dashboard onder " final water temp" de datum van de laatste run te laten zien blijft het wel wel onder de aandacht.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• blb4
MikeyMan schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:15:
[...]

Ik heb daar ook naar gekeken middels HeishaMon rules maar dat is daarmee ook niet te doen met alleen %month (1..12) en %day (1..7) variabele. Via HA of andere externe automatisering zou natuurlijk wel lukken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:24:
[...]

Ik heb daar ook naar gekeken middels HeishaMon rules maar dat is daarmee ook niet te doen met alleen %month (1..12) en %day (1..7) variabele. Via HA of andere externe automatisering zou natuurlijk wel lukken.
Of via een aanvraag aan @edterbak... Misschien een aparte scheduling voor sterilisatie.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:34
MikeyMan schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:47:
[...]

Of via een aanvraag aan @edterbak... Misschien een aparte scheduling voor sterilisatie.
Zit al in de scheduling. sterilisatie. Je kan ook naar de topic posten om sterilisatie te starten, dan kan je het vanuit HA of ergens anders triggeren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beer070 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:51:
[...]

Zit al in de scheduling. sterilisatie. Je kan ook naar de topic posten om sterilisatie te starten, dan kan je het vanuit HA of ergens anders triggeren.
Ja dat was het hele punt.
Daarom zeg ik, aparte scheduling.

De huidige scheduler is op weekbasis. Een instelling waarmee je de sterilisatie om de x weken zou kunnen plannen zou handig zijn.

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:42
Het is al lang mogelijk.
Gebruik de scheduler...

Sterilization run plannen met deze conditie (02)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teq_ht1gsjla63Vlqcq3IAs3Q-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CAkdTgj5nm8UgzxUSE9OTkpG.png?f=fotoalbum_large

Block: "Time since last sterelization is less than...."

Google staat vol met legionella informatie. "Legionella temperatuur".

Edit:
Er zit alleen een max op van 500 uur. Dat is ~20 dagen.
Als dat te kort is hoor ik het wel :)

[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 20-11-2025 20:51 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:21:
Het is al lang mogelijk.
Gebruik de scheduler...

Sterilization run plannen met deze conditie (02)
[Afbeelding]

Block: "Time since last sterelization is less than...."

Google staat vol met legionella informatie. "Legionella temperatuur".

Edit:
Er zit alleen een max op van 500 uur. Dat is ~20 dagen.
Als dat te kort is hoor ik het wel :)
Nice! Die had ik gemist. Dat gaat knaken schelen ;)

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:49
mbt de sterilisatie run, ik heb de eerste 5 jaar dat we de WP hebben nog nooit een gedaan
ik ben/was van mening dat in een normale woning bij dagelijks gebruik geen legionella kan ontstaan
standaard schijnt legionella toch al in het water te zitten?

heb ook ooit gelezen dat we NL zo bovenop legionella zitten en dat het in het buitenland geen issue is...
sinds dit jaar draai ik de sterilisatie 1x per week smiddags om 13u
in de zomer op zonnestroom
in de winter op 1 van de goedkoopste periodes per dag naar mijn idee

dank voor de discussie hierboven m.b.t. efficiënt sturen, dat geeft me als leek weer wat inzichten
hanteren jullie dan 1 temperatuur 24/7 en laten jullie dan de Pana het zelf uitzoeken?

@MikeyMan
Ken je DAO op te helpen sturen met Accu, WP en oa EV:
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO ?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
Natrixz schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:55:
[...]
Daarnaast laat ik Heat gewoon zo comfortabel mogelijk zijn :+
wat is voor jou dan 'zo comfortabel mogelijk' @Natrixz ?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
ercolano schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:56:
[...]
Nadat vannacht mn langste run ooit (2887 minuten) afbrak door een van de 9 defrosts, begon het wel weer te kriebelen....
@ercolano hoe krijg jij zo'n lange run voor elkaar?
zie mijn eerdere screenshots
ik heb steeds runs van 1-4 uur ofzo

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@hemertje nooit heel erg in verdiept, maar volgens mij ontkom je er niet aan om verbruik (/stoken) te verplaatsen naar de tijden waarop het relatief minder nut heeft.

Comfort noem ik stabiel klimaat en stoken als we thuis/Wakker zijn. Dat past niet helemaal met de uurkoersen volgens mij.

• blb4
hemertje schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:28:
sinds dit jaar draai ik de sterilisatie 1x per week smiddags om 13u
in de zomer op zonnestroom
in de winter op 1 van de goedkoopste periodes per dag naar mijn idee
Zoiets doe ik ook, 1 x per week op zaterdag om 13:00u een DHW + legionella run. Als op vrijdag 13:00u al een DHW run gedaan wordt (vanwege dan al te lage DHW temp) dan doe ik de legionellarun al op vrijdag en wordt de DHW run op zaterdag overgeslagen. Ik zou de vaste dag logica inderdaad ook helemaal kunnen loslaten met behulp van een "legionella-timer" en bij elke DHW run controleren of deze timer al expired is voor het uitvoeren van een legionellarun. (ik draai op HeishaMon rules).
dank voor de discussie hierboven m.b.t. efficiënt sturen, dat geeft me als leek weer wat inzichten
hanteren jullie dan 1 temperatuur 24/7 en laten jullie dan de Pana het zelf uitzoeken?
Ik laat de Pana helemaal niets zelf uitzoeken :). Ik gebruik - tegen alle adviezen in :) - gedeeltelijke zoneregeling en nachtverlaging en pas de Heat Request Temperatuur constant aan op basis van WAR/CCC, Kamertemperatuurdelta PID regeling, softstart en minimaal gewenste compressorruntime.
Zoiets doe ik ook,

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste