Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:42
edterbak schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Het is niet dat ik NIETS kan met grafieken van andere bronnen.
Het is niet handig.
Je hebt Grafana, InfluxDB, HA, Domoticz.. Allemaal manieren om een grafiek te maken. Vaak zien ze er mooier uit. Daar ben ik het mee eens. Ik vind het ook jammer dat NodeRed geen dashboard kan laten zien met grafana grafiekjes. anyway...
Ik heb al meerdere keren gehad dat ik op een 'wilde ganzen jacht' ben gestuurd, omdat iemand iets in een grafiek je ziet dat raar is of niet klopt. Ik sprong dan gelijk in actie om het te fixen. Maar na een hoop energie kom je er dan achter dat de grafiekjes niet gelijk zijn, en dat de conclusie daarop gebaseerd ook niet gelijk zijn. Ik heb letterlijk updates uitgebracht in de hoop een geest te fixen.
Ik ga ook niet meer in discussie als iemand toch graag zijn eigen grafiekjes toont. Ik moet dan eerst zeker weten wat er geplot wordt om vervolgens pas te kunnen verivieren dat het juist/onjuist is.

Maar. Dat terzijde en achter ons latende..
Het effect waarom de pomp frequentie hoog blijft met SoftStart heb ik nu op de kaart.
Ik heb de alpha 7 ook aangepast, in de hoop dat het nu wel goed gaat.

In het kort:
Als iemand een Buffer gebruikt, dan is het hoogste setpoint (zone 1/2) leidend.
Stel 30C is het hoogste setpoint.
Als buffer aanwezig is, dan gaat hier standaard +2C bovenop.
Dan gaat daar nog je Buffer_Tank_Delta bovenop, stel +5C

Het setpoint waar de warmtepomp dan op gaat sturen, is dan niet 30C maar 37C.
Het uitgaande water van de pomp, is dus ook niet de target 30C, maar 37C

De logica welke ik in de SoftStart functie hanteer: "Blijf de temperatuur van het water (Tuit) volgen, op een afstand van -1 of -2C. Dat wordt het nieuwe setpoint.

En dan snap je dat het nieuwe setpoint dus meeschuift niet haar die ~ (30C - 1C), maar gelijk naar ~( 37C - 1C)

Dat dus de logica waar het fout gaat.
Ik ben er nu mee bezig om dit glad te strijken.
Het was ook geen verwijt naar jou toe, excuus als dit zo over kwam.
Een van mijn redenen om de HA grafiek te tonen was puur omdat ie gedetailleerder is, en dezelfde informatie punten toont als jouw NR grafiek (na het toevoegen van de shift ;) ).

Had je mijn puntje mbt jouw grafiek nog gelezen, want dat is mijn 2e reden.
De NR grafiek toont wat de flow doet/berekend in plaats van wat de Pana daadwerkelijk doet.
Het geeft een vertekend beeld als de flow een +1 shift berekend heeft en toont, maar de MQTT is niet verzonden of er gaat iets anders fout.
Excuus, ik was ff een paar dagen offline :)
Die delta setting doet idd helemaal niets als je stuurt of maximale flow (ipv op deltaT).

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:23
goede avond.
Ik heb net een heishamon besteld om te gaan spelen met een Panasonic warmtepomp deze winter. inmiddels de eerste 7 pagina's van deze thread al gelezen, nog maar 482 pagina's te gaan.
de officiële installatie van de WP is hopelijk eind volgende week afgerond, alvast mijn verontschuldigingen voor domme vragen.
Tot nu toe ziet het er allemaal hartstikke interessant uit :)

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
Hahaha.. welkom!
En gefeliciteerd met je Pana alvast. *O*

Ik zou niet al te snel overstappen naar alternatieve aansturing.
Ik zou zelf eerst heel even wat gevoel proberen te krijgen van de mogelijkheden via de controller en wat de basis dingen zijn van de Panasonic.

Veel plezier !

• edterbak
Nnoitra schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Het was ook geen verwijt naar jou toe, excuus als dit zo over kwam.
No worries. :9
Geen excuus nodig hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 14-10-2025 07:38 ]

• edterbak
Het geeft een vertekend beeld als de flow een +1 shift berekend heeft en toont, maar de MQTT is niet verzonden of er gaat iets anders fout.
Het vertekende beeld is inderdaad aanwezig. Maar dat is bewust.
Het eindresultaat wat de warmtepomp doet, is het resultaat van de optelsom van alle functies. Dus dat kan inderdaad verwarring opgeven.
Als in een stabiele situatie ineens de CCC(war) functie een graad verspringt, dan corrigeert de SoftStart functie die bijvoorbeeld. Dan verandert de correctie van de softstart wel, maar niet het resultaat.

• Beer070
edterbak schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:42:
Hahaha.. welkom!
En gefeliciteerd met je Pana alvast. *O*

Ik zou niet al te snel overstappen naar alternatieve aansturing.
Ik zou zelf eerst heel even wat gevoel proberen te krijgen van de mogelijkheden via de controller en wat de basis dingen zijn van de Panasonic.

Veel plezier !
Dank je wel!
Het zal nog best een uitdaging worden. Ik heb een plugwise opentherm geschikte thermostaat, die nu op een Remeha Calenta Ace CV in aan/uit mode staat.
Ik laat de Remeha eerste tijd nog hangen voor als mijn aansturing brak is, dan heeft het gezin altijd nog warmte en douche water :).
intentie is om richting gasloos te gaan, maar ik moet het eerst aan de raad van bestuur aantonen dat het zonder comfort verlies kan.

• edterbak
Heb je dan nu wel alvast een DHW tank geplaatst?
Wij hebben een 300L tank. Huishouden van 4, waarvan 3 dames.
Gaat op zich prima. Maar de jongste neemt graag een bad...
Dan komt de direct volgende heel soms in lauw water terecht. Dit vergt wat onderlinge communicatie en afstemmen... (Lees: en hoop gelazer/herrie met pubers *; )
Met douchen is dit niet aan de orde
Maar onder de streep is iedereen content hoor

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 14-10-2025 08:17 ]

• Beer070
edterbak schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:13:
Heb je dan nu wel alvast een DHW tank geplaatst?
Wij hebben een 300L tank. Huishouden van 4, waarvan 3 dames.
Gaat op zich prima. Maar de jongste neemt graag een bad...
Dan komt de direct volgende heel soms... In lauw water terecht. Dit vergt wat onderlinge communicatie en afstemmen... (Lees: en hoop gelazer/herrie met pubers *; )
Maar onder de streep is iedereen content hoor
Hier een huishouden van 4-6, waarvan 2-4 dames en ze hebben 2x regendouche. De baby gaat regelmatig in bad. (er woont er 1 op zichzelf, totdat ergens halverwege de maand het geld op is, en 1 is de helft van de tijd bij de andere ouder...).
Verder een rijtjeshuis van 1450 m3 inhoud en 36 panelen op het dak met de luxe van 'geen' slimme (draaischijf) stroommeter, maar al wel een Victron thuis accu opstelling met Node-Red.

De huidige aanpak is een minder gangbare op tweakers, een 500L buffervat voor CV met hygiene spiraal voor douche water, welke daarna na-verwarmd (kan) worden door de CV. initieel de sturing voor de WP alleen op de temperatuur van de aanvoer, maar met wat sensoren en (weer)voorspelling kunnen we met heishamon natuurlijk veel leukere dingen doen. Tevens de hoop om later ook een pellet CV kachel en houthaard CV kachel op het buffervat aan te sluiten waardoor we nog efficiënter de WP niet hoeven te gebruiken :).
Als we echt van het gas af willen is mijn huidige gedachte een water/water WPB die het tapwater met behulp van het CV buffervat ophoogt naar 60 graden... maar dat is voor de toekomst.
De reden waarom mijn vrouw overtuigd is van dit avontuur: we gaan geen comfort inleveren... Dat zal voor meer mensen spelen in dit pad.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

60 graden cv temperatuur is echt niet nodig voor douchen en badderen. Daarnaast; definieer 60 graden. Er zit nogal temperatuurverschil in zo'n vat. Wij redden ons met vier en regelmatig in bad goed met 400 liter. Deze wordt op 48 graden gehouden. Gebruiken daarbij wel het onderste meetpunt. In combinatie met de beveiliging uit deze node red flow. Kan het zuiniger? Vast wel, maar ook ik wilde geen concessies doen aan het comfort.

Voor afwassen is het m.i. overigens wel noodzakelijk om warmer water te hebben. Maar dat regelt de Quooker wel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2025 09:25 ]

• Beer070
MikeyMan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:16:
60 graden cv temperatuur is echt niet nodig voor douchen en badderen. Daarnaast; definieer 60 graden. Er zit nogal temperatuurverschil in zo'n vat. Wij redden ons met vier en regelmatig in bad goed met 400 liter. Deze wordt op 48 graden gehouden. Gebruiken daarbij wel het onderste meetpunt. In combinatie met de beveiliging uit deze node red flow. Kan het zuiniger? Vast wel, maar ook ik wilde geen concessies doen aan het comfort.

Voor afwassen is het m.i. overigens wel noodzakelijk om warmer water te hebben. Maar dat regelt de Quooker wel ;)
Vanzelfsprekend wordt het een leer traject om te kijken wat de optimale comfort setting wordt. Ik hoop in de combinatie tussen heishamon en de nodige sensoren om hier mooi aan te kunnen tunen.
Als het goed is wordt het leidingwerk volgende week allemaal aangesloten en kan ik aan de slag.
Het is trouwens een 16kw M serie T-CAP WP.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

16 kw tcap? Ga je een fabriekshal verwarmen? :+

• Beer070
MikeyMan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:29:
16 kw tcap? Ga je een fabriekshal verwarmen? :+
Wat opmerkingen die me de afgelopen maanden door het hoofd zijn geschoten:
"Met 4 vrouwen en een baby stook je al snel voor de vogeltjes."
"1913 bouw zonder spouwmuren, met glas in lood en het plafond op 4 meter hoogte zou het ook voor een open treinstation door kunnen gaan."
"Vergeleken met 300kw in een beetje EV is dit toch helemaal niet veel?"

Er hangt nu een 40kw Calenta Ace. Januari/februari 2025 kostte dat gemiddeld 15m3 gas per dag, met een aantal kamers uitgeschakeld, gordijnen dicht en zo zuinig mogelijk stoken. Comfort zou moeten zijn dat het hele huis warm genoeg is om overal behaaglijk te kunnen zitten. En dan hadden we die maanden rustig op 30m3 gas per dag kunnen zitten (zoals in 2021 het geval was)

Ik hoop met behulp van Heishamon en Node-Red mooi inzicht te kunnen krijgen in deze data, en te zien hoe het buffervat zich gedraagt met de WP. Hopelijk kan ik ook de afgifte per kamer inzichtelijk krijgen. Plugwise heeft in 9 kamers een thermostaatknop met uitleesbare temperatuur, en daarmee kan ik ook de afgifte sturen. Wordt een super leuk project!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Beer070 Haha, kan me er iets bij voorstellen. Ken je situatie verder niet, maar het is een forse unit. En helaas is het niet zo dat meer altijd beter is. Ik heb een 9kW T-cap staan. Voor een vrijstaande woning van 225m2, uit 2007, met volledig vloerverwarming. Kwam van 1700m3 per jaar. Nadeel aan de 3 fase t-caps is dat ze niet heel laag terug moduleren. Het temmen van het ding is een hele klus geweest. Het minimale verhogen is hoger dan ik op een niet al te koude dag kwijt kan. Ook de reden dat ik van zoneregeling afgestapt ben. Gelukkig met deze flow uiteindelijk zeer redelijk gelukt. Maar volgende keer zou ik voor 2x 5kW in cascade opstelling gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2025 12:36 ]

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-10 16:15
edterbak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Welke versie van de flow gebruik je nu?
Ik ben teruggegaan naar: 25.02 Stable, daarmee is het een heel stuk rustiger met de MQTT berichten. Zal zo de nieuwe Alpha eens proberen. Edit: Na het installeren van de Alpha 8, weer ontzettend veel MQTT berichten. Ga dus weer terug naar de stable versie.
MikeyMan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:16:
@Beer070 Haha, kan me er iets bij voorstellen. Ken je situatie verder niet, maar het is een forse unit. En helaas is het niet zo dat meer altijd beter is. Ik heb een 9kW T-cap staan. Voor een vrijstaande woning van 225m2, uit 2007, met volledig vloerverwarming. Kwam van 1700m3 per jaar. Nadeel aan de 3 fase t-caps is dat ze niet heel laag terug moduleren. Het temmen van het ding is een hele klus geweest. Het minimale verhogen is hoger dan ik op een niet al te koude dag kwijt kan. Ook de reden dat ik van zoneregeling afgestapt ben. Gelukkig met deze flow uiteindelijk zeer redelijk gelukt. Maar volgende keer zou ik voor 2x 5kW in cascade opstelling gaan.
Jep hier ook, huis van 256m2, met een 12Kw T-cap. Maar is een hele uitdaging om dat ding in bedwang te houden :-( Middels deze flow en quiet mode op 3 is het nu eindelijk te doen.

[ Voor 69% gewijzigd door Thoit op 14-10-2025 15:43 ]

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
Hier nu stabiel met relatief weinig MQTT berichten met de volgende aanpassingen. Ik draai met een setpoint van 25 a 26 graden met directe sturing. Afgelopen dagen binnen 10 minuten op 19Hz met gemiddeld 5 commands. Daarna loopt de run nog een aantal uur door waarbij het setpoint langzaam wordt opgehoogd.

Aanpassing om initieel niet te ver terug te regelen, pomp loopt bij mij altijd op naar 42Hz voordat hij terug gaat. Softstart loopt bijna altijd door tot boven mijn gewenste setpoint dus heel laag beginnen had voor mij geen zin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
// ***********************************************************************************
//      Stage 1 - Start up
// ***********************************************************************************

if (Phase == 1){
    F_SS_correction = -1;                                              //  R.W.: Was -5, nu aangepast naar -1
    F_SS_new_SP = F_SS_SP_start + F_SS_correction;                      //  Calculate the NEW SP.

In Phase 9 laat ik alleen het setpoint aanpassen als Ta +2 graden boven het setpoint zit. Mijn max dT is dus ingesteld op 2 graden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if (Phase == 9) {

if (ss_PV_Ta >= F_SS_new_SP + phase_1_max_dT) {                     // R.W.: Alleen uitvoeren is Ta te hoog is.
        T = ' - (EVALUATING)';

F_SS_new_SP = ss_PV_Ta - 1;                                      //  NEW SP
        F_SS_correction = F_SS_new_SP - F_SS_SP_start;                  //  NEW CORRECTION

}

In Phase 2 aanpassing om setpoint omhoog bij te werken als Ta twee graden boven setpoint komt. En omlaag bijwerken als Ta 0,5 graden onder het setpoint komt. Dit lijkt vroeg genoeg om te zorgen dat de compressor op 19/20Hz blijft draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
//      Stage 2 - waiting for pump to relax

if (Phase == 2){    

if (ss_PV_Ta >= SP_Final +2)    {                   // R.W. aanpassen bij te laag setpoint
        F_SS_new_SP = ss_PV_Ta;                      //  NEW SP 
    } else if (ss_PV_Ta <= SP_Final -0.5) {          // R.W. aanpassen bij te hoog setpoint
    }

Dit werkt voor mij nu goed in de huidige weersomstandigheden met onderstaande instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Phase 1 (STARTUP)
Catch duration (sec)
90

Message delay (sec)
3

Max temp difference (°C)
-2

Phase 2 (STABLE) - (start after sec)
Message delay (sec)
60

Upperlimit correction
1

Lowerlimit correction
-3

Phase 3 (END) - (start after min)
Message delay (min/°C)
120

• edterbak
Brokencore schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:14:
Hier nu stabiel met relatief weinig MQTT berichten met de volgende aanpassingen. Ik draai met een setpoint van 25 a 26 graden met directe sturing. Afgelopen dagen binnen 10 minuten op 19Hz met gemiddeld 5 commands. Daarna loopt de run nog een aantal uur door waarbij het setpoint langzaam wordt opgehoogd.

Aanpassing om initieel niet te ver terug te regelen, pomp loopt bij mij altijd op naar 42Hz voordat hij terug gaat. Softstart loopt bijna altijd door tot boven mijn gewenste setpoint dus heel laag beginnen had voor mij geen zin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
//      Stage 1 - Start up

if (Phase == 1){
    F_SS_correction = -1;                                              //  R.W.: Was -5, nu aangepast naar -1
    F_SS_new_SP = F_SS_SP_start + F_SS_correction;                      //  Calculate the NEW SP.

In Phase 9 laat ik alleen het setpoint aanpassen als Ta +2 graden boven het setpoint zit. Mijn max dT is dus ingesteld op 2 graden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if (Phase == 9) {

if (ss_PV_Ta >= F_SS_new_SP + phase_1_max_dT) {                     // R.W.: Alleen uitvoeren is Ta te hoog is.
        T = ' - (EVALUATING)';

F_SS_new_SP = ss_PV_Ta - 1;                                      //  NEW SP
        F_SS_correction = F_SS_new_SP - F_SS_SP_start;                  //  NEW CORRECTION

}

In Phase 2 aanpassing om setpoint omhoog bij te werken als Ta twee graden boven setpoint komt. En omlaag bijwerken als Ta 0,5 graden onder het setpoint komt. Dit lijkt vroeg genoeg om te zorgen dat de compressor op 19/20Hz blijft draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
//      Stage 2 - waiting for pump to relax

if (Phase == 2){    

if (ss_PV_Ta >= SP_Final +2)    {                   // R.W. aanpassen bij te laag setpoint
    } else if (ss_PV_Ta <= SP_Final -0.5) {          // R.W. aanpassen bij te hoog setpoint
    }

Dit werkt voor mij nu goed in de huidige weersomstandigheden met onderstaande instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Phase 1 (STARTUP)
Catch duration (sec)
90

Message delay (sec)
3

Max temp difference (°C)
-2

Phase 2 (STABLE) - (start after sec)
Message delay (sec)
60

Upperlimit correction
1

Lowerlimit correction
-3

Phase 3 (END) - (start after min)
Message delay (min/°C)
120
Thanks !
Ik ben nu nog wat zaken aan het debuggen rondom softstart functie en zone 1 vs zone 2 EN Direct vs Compensation Curve. Er is nog wat werk te verrichten om alle scenarios correct te hebben.

Daarna ga ik kijken of ik wat kan lenen van je aanpak. Bedankt voor het delen.

Phase 1 aanpassing. Dit is te specifiek voor je pomp denk ik om over te nemen. Ik weet dat dit in mijn geval zorgt voor te hoog oplopende setpoints.

Phase9 en phase 2 aanpassingen vind ik wel interessant. Daar ga ik naar kijken of daar bij mij ook muziek in zit.

Dank voor het delen nogmaals.

• Brokencore
Voor de logica van Phase 1 / Phase 9 heb ik ook gedacht om dit helemaal om te gooien volgens onderstaande. Heb jij hier al eens over nagedacht of zelfs ervaring mee opgedaan?

Variabelen Phase 1:
  • Start offset
  • Max temp difference
  • Message delay (sec)
  • Phase 1 Timeout
Werking als volgt:
  1. Bij starten compressor ActueelSetpoint = GewenstSetpoint - "Start offset"
  2. Timer Phase 1 Timeout starten
  3. Bij bereiken Ta >= ActueelSetpoint + "Max temp difference" een timer starten met lengte "Message delay (sec)". Timer resetten zodra niet meer aan bovenstaande voorwaarde wordt voldaan.
  4. Bij aflopen bovenstaande timer ActueelSetpoint = Ta - 1
  5. (mogelijk blijven sturen met een herhaling van x seconden zolang de timer nog doorloopt als vangnet als de Ta erg snel blijft stijgen)
  6. Bij Ta <= ActueelSetpoint - 0.5 dan ActueelSetpoint = Ta (afgerond omlaag)
  7. Bij bereiken 20Hz (of de waarden welke bij T-CAP horen) doorstappen naar Phase 2 of altijd doorstappen bij aflopen "Phase 1 Timeout"
Heb zelf alleen nog niet voldoende kennis van Node-RED om dit in de bestaande flow te bouwen. Zal ook nog wat moeten testen met de exacte waarden voor het bijsturen van het setpoint. Maar deze opzet leek mij wel relatief simpel, overzichtelijk en universeel.

• edterbak

Nieuwe update beschikbaar

BETA 1
Link: https://github.com/edterb...n_control/tree/25.06-BETA

Changes:
- Fix SoftStart: Aligned the function to operate better with 2 zones
- Fix SoftStart: Fixed an error in fetching RTC z2 result. It was fetching RTC z1 result
- Fix CCC: Zone 2 logic was different from Zone 1 logic
- Enhancement: Added a LOT of new external input options in the tab [WP Input] (WIP)

Er is dus een hoop gedaan onder de motorkap. Ik hoop dat voor niemand er nieuwe problemen bijgekomen zijn, maar het er juist minder zijn geworden.

• edterbak
@Brokencore
Ik ga er binnenkort goed naar kijken. Je krijgt reactie

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:38
Brokencore schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:08:
Voor de logica van Phase 1 / Phase 9 heb ik ook gedacht om dit helemaal om te gooien volgens onderstaande. Heb jij hier al eens over nagedacht of zelfs ervaring mee opgedaan?

Variabelen Phase 1:
  • Start offset
  • Max temp difference
  • Message delay (sec)
  • Phase 1 Timeout
Werking als volgt:
  1. Bij starten compressor ActueelSetpoint = GewenstSetpoint - "Start offset"
  2. Timer Phase 1 Timeout starten
  3. Bij bereiken Ta >= ActueelSetpoint + "Max temp difference" een timer starten met lengte "Message delay (sec)". Timer resetten zodra niet meer aan bovenstaande voorwaarde wordt voldaan.
  4. Bij aflopen bovenstaande timer ActueelSetpoint = Ta - 1
  5. (mogelijk blijven sturen met een herhaling van x seconden zolang de timer nog doorloopt als vangnet als de Ta erg snel blijft stijgen)
  6. Bij Ta <= ActueelSetpoint - 0.5 dan ActueelSetpoint = Ta (afgerond omlaag)
  7. Bij bereiken 20Hz (of de waarden welke bij T-CAP horen) doorstappen naar Phase 2 of altijd doorstappen bij aflopen "Phase 1 Timeout"
Heb zelf alleen nog niet voldoende kennis van Node-RED om dit in de bestaande flow te bouwen. Zal ook nog wat moeten testen met de exacte waarden voor het bijsturen van het setpoint. Maar deze opzet leek mij wel relatief simpel, overzichtelijk en universeel.
Welkom @Brokencore in dit draadje
Dank voor je positieve input

Kan je mij als leek uitleggen wat bovenstaande voorstel doet en wat het oplevert t.o.v. de huidige situatie?
Alvast hartelijk dank!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
een vraag mbt warm tapwater i.c.m. Node Red

ik begrijp uit diverse bronnen dat mijn buffertank "PAWT-300L2 water storage tank" het efficiëntst het water verwarmt bij een doorvoersnelheid van 20 L/min

maar met de pumpspeed op 100% kom ik niet hoger uit dan

Result
Actual max pumpspeed 100 %
Water flow (L/min) 9.8
Active mode DHW

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:17
Nnoitra schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Excuus, ik was ff een paar dagen offline :)
Die delta setting doet idd helemaal niets als je stuurt of maximale flow (ipv op deltaT).
No worries.
<<off topic >>Ik heb vanmiddag ter vergelijk een run gedraaid met de pomp op max en een delta van 2. Wat ik zo zie is dat tijdens deze run de compressor sneller blijft draaien en er grofweg gezegd 1 Kw aan extra warmte wordt gegenereerd tov van mijn eigen instellingen. De runs zijn onder vergelijkbare omstandigheden gedraaid. Als je wilt kan ik je de grafieken en zelfs de csv uit de service cloud sturen om het verschil (in mijn situatie) te zien. ik zie inderdaad niet dat hij extra gas geeft om de Tr binnen de delta te trekken, ik zie wel dat de compresor over de hele run harder loopt. Maar goed als jij geen effect ziet in jou set-up dan is het dus geen oplossing voor jou probleem.
cheers.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:13
Breadrun schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:35:
[...]
Overigens heb ik af en toe dat mijn HeishaMon vastloopt en alleen weer reageert na een reset.
Zijn er anderen die dit ook hebben (of een tip om de stabiliteit te verbeteren)?
Ik voed hem nu via de warmtepomp zelf en ben verbonden via wifi, maar misschien is een externe 5 V-voedingvstabieler?
Voor wie ooit tegen een soort gelijk iets aan loopt. Oplossing voor mij was uiteindelijk om in mijn TP-Link Deco de mesh uit te zetten voor de HeishaMon en hem hard toe te wijzen aan een AP. Hij wisselde steeds tussen twee AP's en daar ging het fout vermoed ik. Draait nu stabiel 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Breadrun op 16-10-2025 08:09 ]

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:14
@hemertje
De max flow is afhankelijk van je totale systeem. Buisdiameter, radiatoren etc etc. Hoe meer beperkingen bijv. dunne leidingen geven veel weerstand.

Ter vergelijking in kan max 36 liter draaien, Leiding systeem is 32x3 en volledig vloerverwarming + 1 kleine radiator in de garage. Zo weinig mogelijk koppelingen etc etc. Minimaal draait mijn systeem op 9.8 liter en bij verwarmen 21.6 wordt door het systeem zelf geregeld.

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
De Beta 1 draait vooralsnog perfect zonder issues :) . Verwarming gebruik is hier nog steeds erg beperkt, dus de flow heeft het nog erg rustig op dit moment.

• Brokencore
hemertje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:11:
[...]

Welkom @Brokencore in dit draadje
Dank voor je positieve input

Kan je mij als leek uitleggen wat bovenstaande voorstel doet en wat het oplevert t.o.v. de huidige situatie?
Alvast hartelijk dank!
Bedankt. De reden voor verbetering was vooral dat ik tijdens Phase 1/9 het setpoint vaak heen en weer geslingerd zag worden zonder merkbaar effect. Dit komt deels door de toevoeging van Phase 9 waar ik zelf ooit een suggestie voor heb gedaan, wat achteraf mogelijk meer een lapmiddel was dan een structurele oplossing.

Het doel is dus minder MQTT berichten, vooral omdat mijn pomp na 90 seconden afschakelt bij 2 graden boven het setpoint wordt de Phase 1/9 combi erg vaak doorlopen. Wil niet zeggen dat mijn bovenstaande voorzet direct werkt, mogelijk heeft het verlagen van het setpoint nog wat aandacht nodig.

• edterbak
Is er iemand die dit nuttig vind in onderstaande afbeelding, 1 en 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQmia1800BUiWUC-toHnsJ0XjDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gUhmePc7r3Mu3rl85mru8ycd.png?f=fotoalbum_large

Ik neig er naar om hem weg te halen wegens onzinnigheid (volgens mijzelf). Maar dat wil ik wel even toetsen.

• Nnoitra
edterbak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:58:

[Afbeelding]

Ik neig er naar om hem weg te halen wegens onzinnigheid (volgens mijzelf). Maar dat wil ik wel even toetsen.
Nuttig :)

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:30
Nuttig

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• edterbak
ai, jammer :D

• edterbak
Ik ben wat aan het spelen met grafiekjes. CCC in dit geval.

Zouden jullie dit nuttig vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wJBltvcaKj9dLByKf_VAwvFu8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LfRNPFK4yKn06UFAncsDYm5H.png?f=fotoalbum_large

Via knopje kun je het aantal datapunten invullen tot 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHw9FVzFRT3BsBtCTnl3wHt6cuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5F2Vo0a6SiHZu0W2E121kGIf.png?f=fotoalbum_large

Graag jullie idee

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:17
Ik draai nu met een knik in mijn WAR lijn en vind dit nuttig (bij buiten temp zoals nu een hogere TA omdat afgifte systeem dat nodig heeft) . Extra mogelijkheden tot aanpassen (bv rond de defrost mania buitentemp) lijkt me ook ook leuk om mee te experimenteren. Dus ja doen wat mij betreft.
(vorige vraag overnemen war, wordt door mij niet gebruikt).

En het mooie aan de rtc is dat je je stooklijn zuinig (lees te zuinig) kunt afstellen en dat de rtc er een aantal keer een plusje op kan gooien om de ingestelde kamertemperatuur vast te houden. De ene 4 graden buiten temperatuur is immers niet gelijk aan de andere 4 graden.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• wasgezellig
  • Niet online
Ik gebruik dit ook, maar wel héél erg beperkt. Eigenlijk alleen om na aanpassingen (wat zelden gebeurt) de waardes meteen ook even naar de Pannasonic te schrijven. Puur als fallback optie voor eventuele problemen met NodeRed.

Dus ja, helemaal weghalen zou jammer zijn, maar het kan ook prima ergens anders verstopt worden als je het mij vraagt.

• wasgezellig
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:24:

Nu valt eigenlijk het kwartje pas waarom je er vanaf wilt :) . Gaat dus niet alleen om het menu, maar vooral om de functie. In dat geval vind ik de voordelen van meer ccc-punten veel zwaarder wegen dan het kunnen importen/exporteren van de curve.

• Nnoitra

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Graag jullie idee
Minder nuttig.
Alleen als je de interne WAR niet gebruikt of wil gebruiken.
En nog meer punten maakt het wellicht complexer om het (goed) in te stellen.
En om het 'monkey proof' te maken zou je moeten afdwingen (of beschrijven) dat een buitentemperatuur wijziging niet meer dan een x.x graad aan target temp mag wijzigen. Te grote sprongen en de WP gaat vaker afslaan bij veranderende buitentemperaturen wegens Target Temp overschrijding.

• hemertje
Brokencore schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Bedankt. De reden voor verbetering was vooral dat ik tijdens Phase 1/9 het setpoint vaak heen en weer geslingerd zag worden zonder merkbaar effect. Dit komt deels door de toevoeging van Phase 9 waar ik zelf ooit een suggestie voor heb gedaan, wat achteraf mogelijk meer een lapmiddel was dan een structurele oplossing.

Het doel is dus minder MQTT berichten, vooral omdat mijn pomp na 90 seconden afschakelt bij 2 graden boven het setpoint wordt de Phase 1/9 combi erg vaak doorlopen. Wil niet zeggen dat mijn bovenstaande voorzet direct werkt, mogelijk heeft het verlagen van het setpoint nog wat aandacht nodig.
omdat domme vragen niet bestaan...
wat is of doet Phase 1/9 ?

• edterbak
Phase 1 is de startup phase. Deze set de target zo laag mogelijk om de pomp te dwingen terug te regelen.
Dit gaat goed gedurende 3 minuten. (of 90 seconden kennelijk)

Phase 9 is de 'reset phase 1' phase.
Hier wordt de interne 'stop compressor'-condition verbroken. Deze duurt ~10 seconden
Als dit gedaan is dan mag phase 1 weer starten zonder risico dat de compressor uit gaat

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 22-10-2025 20:37 ]

• hemertje
thx, duidelijk zo...

• Breadrun
Vraagje, ik loop er tegen aan als ik de RTC automatisering gebruik en hij van DHW naar DHW+Heat schakelt ik een run van 1 min krijg die vooral lijkt te komen omdat in een keer alle RTC wijzigingen doorgevoerd worden.

Ik draai nog op v25.02 en de log laat het volgende zien:
22/10 21:53:16 - Compressor: stopped
22/10 21:53:16 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 2
22/10 21:53:15 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
22/10 21:53:15 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 22 °C
22/10 21:53:15 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 34Hz
22/10 21:53:10 - MQTT Command: SetCurves: target: 21 (SP Calculation)
22/10 21:53:10 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 21 °C
22/10 21:53:10 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz
22/10 21:53:05 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz
22/10 21:52:27 - MQTT Command: SetCurves: target: 20 (SP Calculation)
22/10 21:52:27 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 23 °C. Calculated new setpoint: 20 °C
22/10 21:52:27 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 22Hz
22/10 21:52:27 - Compressor: running
22/10 21:52:27 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (10 minutes)
22/10 21:51:12 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
22/10 21:51:12 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 22 °C. Calculated new setpoint: 23 °C
22/10 21:51:12 - Function WAR: Setpoint change: From 22.1 to 23.7 °C
22/10 21:49:27 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
22/10 21:49:27 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 22 °C
22/10 21:49:27 - Function RTC: Correction change: From -3 to -1 °C (Room actual: 21.79 °C)
22/10 21:49:17 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
22/10 21:49:15 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (SoftStart Quietmode)
22/10 21:49:14 - Function RTC: Stored next operating mode is removed
22/10 21:49:14 - Function RTC: Automation 'Change operating mode' triggered - Operation mode restored to 4 (Heat+DHW)

Liefste laat ik de automatisering aan omdat anders met dit zachte weer de hele dag de pomp loopt zonder dat er verwarmd hoeft te worden.

Iemand een tip hoe dit aan te vliegen? Of heb ik wellicht iets verkeerd staan?

• edterbak
Is een beetje lastig te voorkomen.
Komt doordat het water in de pijpen nog heet is vlak na het schakelen van de DHW run.
Hierdoor wordt vaak de 'compressor-uit' voorwaarde aangetikt.

Om te testen en aan te tonen dat dit echt iets van de panasonic of mijn flow is, kun je hebt beste alle functies een keer uit zetten.
Gewoon alleen HEAT+DHW aan en geen RTC/SoftStart... etc.

• edterbak
Breadrun schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:23:

Liefste laat ik de automatisering aan omdat anders met dit zachte weer de hele dag de pomp loopt zonder dat er verwarmd hoeft te worden.

Iemand een tip hoe dit aan te vliegen? Of heb ik wellicht iets verkeerd staan?
Je kunt de RTC functie uit laten, en alleen de automatisering aan. Dit werkt gewoon. :)

• Breadrun
edterbak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:56:
[...]

Je kunt de RTC functie uit laten, en alleen de automatisering aan. Dit werkt gewoon. :)
Dat kan ik inderdaad ook eens doen of wellicht de RTC berichten tegenhouden de eerste vijf minuten mocht blijken dat met RTC uit vet wel goed gaat. Zie wel dat er een uur voor de automatisering getriggerd werd nog een DHW run was in dit geval maar ik heb best wat 1 min runs gehad deze week dus wilde proberen die te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Breadrun op 22-10-2025 23:03 ]

• edterbak
@Breadrun
Ik zie dat je setpoint op 22/23C ingesteld staat (via compensation curve).
Hoewel het je wens is uiteraard, is dit wel erg laag voor de pomp.
Ik heb het ook laag, ~24C. Maar ik merk dat het een ontzettend kritische targettemperatuur is. Tijdens het aan gaan van de compressor schiet de pomp dan al heel snel over zijn 'compressor-uit'-conditie heen. Toutlet = Setpoint +2C
Zodra het setpoint absoluut hoger wordt 26+C, kom ik uit het vervelende gebied met korte runs. Dit is ook wel wat pomp/installatie specifiek hoor.

Maar om mijzelf eens lekker tegen te spreken. Vandaag is het wel goed gegaan op de laatste run na..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/153_qN3oJxSBM6b1ZzsgjamAR_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVKC2nbOE8H1xT3Fr3nVwslG.png?f=fotoalbum_large

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:17
edterbak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:52:
Is een beetje lastig te voorkomen.
Komt doordat het water in de pijpen nog heet is vlak na het schakelen van de DHW run.
Hierdoor wordt vaak de 'compressor-uit' voorwaarde aangetikt.
ff een vraagje, weet jij nu wat precies die compressor-uit voorwaarden zijn?
1 daarvan is Ta langer dan 3 minuten meer dan 2 graden boven Target
maar de compressor gaat ook direct uit bij x graden boven Target. Wat is die x nu precies? 3 of 5 graden of toch nog wat anders?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Breadrun
edterbak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:14:
@Breadrun
Ik zie dat je setpoint op 22/23C ingesteld staat (via compensation curve).
Hoewel het je wens is uiteraard, is dit wel erg laag voor de pomp.
Ik heb het ook laag, ~24C. Maar ik merk dat het een ontzettend kritische targettemperatuur is. Tijdens het aan gaan van de compressor schiet de pomp dan al heel snel over zijn 'compressor-uit'-conditie heen. Toutlet = Setpoint +2C
Zodra het setpoint absoluut hoger wordt 26+C, kom ik uit het vervelende gebied met korte runs. Dit is ook wel wat pomp/installatie specifiek hoor.

Maar om mijzelf eens lekker tegen te spreken. Vandaag is het wel goed gegaan op de laatste run na..
[Afbeelding]
Ja ik heb een hele vlakke en lage stooklijn. Wij hoeven nu pas te beginnen met stoken dus de woning zelf is nog altijd niet heel koud. Merk wel nu de nachten kouder worden hij het met deze stooklijn ook niet red. Heb voor nu om te beginnen een paar graden toegevoegd om te kijken hoe dat gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFEDoHTD9LnjEeM39QPj0-jm8Uk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3cy9nR7ciQsxUst2utfHwGYS.png?f=user_large

Ik ga eens kijken wat hij vandaag doet _/-\o_
blb4 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 00:00:
[...]

ff een vraagje, weet jij nu wat precies die compressor-uit voorwaarden zijn?
1 daarvan is Ta langer dan 3 minuten meer dan 2 graden boven Target
maar de compressor gaat ook direct uit bij x graden boven Target. Wat is die x nu precies? 3 of 5 graden of toch nog wat anders?
Als het goed is heb je inderdaad de 2 graden boven target for 3 min en de directe stop.

Deze instant-stopdrempel is als het goed is:
  • Bij de meeste Aquarea H- en L-serie: +5 °C
  • Bij sommige J-serie (oude) modellen: +4 °C

[ Voor 18% gewijzigd door Breadrun op 23-10-2025 09:40 ]

• Nnoitra
Breadrun schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:09:
[...]

Ja ik heb een hele vlakke en lage stooklijn. Wij hoeven nu pas te beginnen met stoken dus de woning zelf is nog altijd niet heel koud. Merk wel nu de nachten kouder worden hij het met deze stooklijn ook niet red. Heb voor nu om te beginnen een paar graden toegevoegd om te kijken hoe dat gaat.

[Afbeelding]

Ik ga eens kijken wat hij vandaag doet _/-\o_

[...]

Als het goed is heb je inderdaad de 2 graden boven target for 3 min en de directe stop.

Deze instant-stopdrempel is als het goed is:
  • Bij de meeste Aquarea H- en L-serie: +5 °C
  • Bij sommige J-serie (oude) modellen: +4 °C
Bij de J serie zijn er modellen die er mee kappen als de output Target+2 voor 90 seconden is.

• edterbak

Nieuwe versie

link: https://github.com/edterb...n_control/tree/25.06-BETA

Version 25.06 (! BETA 2 !)
Changes:
- Fix CCC: In Direct mode, disabling CCC function set the target temperature to 20 instead of the given setpoint.
- Fix SoftStart: When using buffertank and softstart together, the setpoint could be set too low, triggering the compressor-stop.
- Enhancement: PumpSpeed function added the active mode in the graph (Mode 0=Function off / 1=Low / 2=HEAT / 3=DHW)
- Enhancement: Added a LOT of additional external link-in nodes in WP Input tab.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:26
Ik heb eigenlijk nooit de CCC-functie aan de praat kunnen krijgen, omdat deze geen waarde berekende en de temperatuurregel altijd leeg bleef. De recente discussie over TOP27 en de direct mode heeft mij nu op het juiste spoor gebracht waar het probleem zat.

Ik zag dat Beta 2 al een aanpassing heeft voor de direct mode, maar helaas loste dat het CCC-probleem niet op.

Ik ben daarom in de code gedoken en heb het volgende gevonden:
In de functies
code:
1
Function CCC (zone1) en (zone2)
staat op regel 119, 120 en 121 het volgende:
code:
1
2
3
if (TOP20_ThreeWay_Valve_State == 1 || Operating_Mode === undefined || current_sp == 0 ||TOP76_Heating_Mode == 0 || Operating_Mode == 1 || Operating_Mode == 3 || Operating_Mode == 5 || Operating_Mode == 7 || Operating_Mode == 8) {    
        return null;                                                        // If state is 1 (DHW mode), correction 0 is direclty exported to the message and the function ends here.
    }

Deze if wordt uitgevoerd omdat current_sp gelijk is aan 0. Dat komt doordat eerder in de code TOP27_Z1_Heat_Request_Temp wordt opgevraagd, en deze waarde is 0 wanneer de pomp in direct mode staat.
Omdat deze if wordt uitgevoerd, stopt de CCC-functie meteen en wordt er geen waarde berekend.

Ik heb regel 119 aangepast naar: (De voorwaarde current_sp == 0 weg gehaald)
code:
1
if (TOP20_ThreeWay_Valve_State == 1 || Operating_Mode === undefined || TOP76_Heating_Mode == 0 || Operating_Mode == 1 || Operating_Mode == 3 || Operating_Mode == 5 || Operating_Mode == 7 || Operating_Mode == 8) {

En nu werkt de CCC-functie correct.

iRacing Profiel

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24
Ik heb een 5J zonder buffertank of DHW. Wat zou ik kunnen veranderen qua Softstart om langere runs te krijgen?
Of misschien eerst weer de stooklijn naar beneden bijstellen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnqophvwmIZbrZM8oHeQNR8y8Ps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4dZOjxrBg0PQp4iSaeJ6fq62.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JarYeLkfYwkXFJ_iEjlSzg3SGlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHc5KqsCBiMK935YMbXVEx7e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Aziona op 24-10-2025 07:09 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

• edterbak
SkullboyNL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 04:43:
Ik heb eigenlijk nooit de CCC-functie aan de praat kunnen krijgen, omdat deze geen waarde berekende en de temperatuurregel altijd leeg bleef. De recente discussie over TOP27 en de direct mode heeft mij nu op het juiste spoor gebracht waar het probleem zat.

Ik zag dat Beta 2 al een aanpassing heeft voor de direct mode, maar helaas loste dat het CCC-probleem niet op.

In de functies
code:
1
code:
1
2
3
if (TOP20_ThreeWay_Valve_State == 1 || Operating_Mode === undefined || current_sp == 0 ||TOP76_Heating_Mode == 0 || Operating_Mode == 1 || Operating_Mode == 3 || Operating_Mode == 5 || Operating_Mode == 7 || Operating_Mode == 8) {    
        return null;                                                        // If state is 1 (DHW mode), correction 0 is direclty exported to the message and the function ends here.
    }

Deze if wordt uitgevoerd omdat current_sp gelijk is aan 0. Dat komt doordat eerder in de code TOP27_Z1_Heat_Request_Temp wordt opgevraagd, en deze waarde is 0 wanneer de pomp in direct mode staat.
Omdat deze if wordt uitgevoerd, stopt de CCC-functie meteen en wordt er geen waarde berekend.

code:
1
if (TOP20_ThreeWay_Valve_State == 1 || Operating_Mode === undefined || TOP76_Heating_Mode == 0 || Operating_Mode == 1 || Operating_Mode == 3 || Operating_Mode == 5 || Operating_Mode == 7 || Operating_Mode == 8) {

Dank je wel
Ik ga hier vanavond dan ook even serieus naar kijken. Kijken of ik überhaupt nog snap waarom daar die currentsp = 0 staat.

• edterbak
Aziona schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 05:51:
Ik heb een 5J zonder buffertank of DHW. Wat zou ik kunnen veranderen qua Softstart om langere runs te krijgen?
Of misschien eerst weer de stooklijn naar beneden bijstellen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Welke versie gebruik je?
Kun je eens kijken wat er gebeurt met softstart helemaal uit. Ter referentie.

• edterbak
SkullboyNL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 04:43:

In de functies
code:
1
code:
1
2
3
    }

code:
1

Je hebt direct modus aan, maar wat voor zone control draai je?
top111 en top112.?

• SkullboyNL
edterbak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Je hebt direct modus aan, maar wat voor zone control draai je?
top111 en top112.?
top111 heb ik op 1 dus externe thermostaat en top112 voor zone 2 gebruik ik niet. (maar die staat op 0)

iRacing Profiel

• edterbak
@SkullboyNL
Kun je (in quote blokken) hier je volledige heishamon tabel posten?
Ik ben benieuwd naar wat verschillen in readings..

[ Voor 25% gewijzigd door edterbak op 24-10-2025 20:51 ]

• SkullboyNL
Ik heb een 9kw J serie die dus draait op direct mode en dan een thermostaat op cn2. Waterpomp functie op Delta-T en verder geen rare dingen.

Edit: Dit is nu met de WP niet actief wel aan. Als je nog 1 wil met de WP actief dan kan dat ook wel dan start ik hem op.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
TOP0    Heatpump_State  1   On
TOP1    Pump_Flow   0.13    l/min
TOP2    Force_DHW_State 0   Disabled
TOP3    Quiet_Mode_Schedule 0   Disabled
TOP4    Operating_Mode_State    0   Heat
TOP5    Main_Inlet_Temp 15  °C
TOP6    Main_Outlet_Temp    14  °C
TOP7    Main_Target_Temp    27  °C
TOP8    Compressor_Freq 0   Hz
TOP9    DHW_Target_Temp 45  °C
TOP10   DHW_Temp    45  °C
TOP11   Operations_Hours    2404    hours
TOP12   Operations_Counter  2052    count
TOP13   Main_Schedule_State 0   Disabled
TOP14   Outside_Temp    8   °C
TOP15   Heat_Power_Production   0   Watt
TOP16   Heat_Power_Consumption  0   Watt
TOP17   Powerful_Mode_Time  0   Off
TOP18   Quiet_Mode_Level    3   Level 3
TOP19   Holiday_Mode_State  0   Off
TOP20   ThreeWay_Valve_State    0   Room
TOP21   Outside_Pipe_Temp   8   °C
TOP22   DHW_Heat_Delta  -4  K
TOP23   Heat_Delta  5   K
TOP24   Cool_Delta  5   K
TOP25   DHW_Holiday_Shift_Temp  -15 K
TOP26   Defrosting_State    0   Disabled
TOP27   Z1_Heat_Request_Temp    0   °C
TOP28   Z1_Cool_Request_Temp    0   °C
TOP29   Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp  27  °C
TOP30   Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp   22  °C
TOP31   Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 11  °C
TOP32   Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C
TOP33   Room_Thermostat_Temp    20  °C
TOP34   Z2_Heat_Request_Temp    35  °C
TOP35   Z2_Cool_Request_Temp    10  °C
TOP36   Z1_Water_Temp   -78 °C
TOP37   Z2_Water_Temp   -78 °C
TOP38   Cool_Power_Production   0   Watt
TOP39   Cool_Power_Consumption  0   Watt
TOP40   DHW_Power_Production    0   Watt
TOP41   DHW_Power_Consumption   0   Watt
TOP42   Z1_Water_Target_Temp    27  °C
TOP43   Z2_Water_Target_Temp    35  °C
TOP44   Error   No error    Error
TOP45   Room_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP46   Buffer_Temp -78 °C
TOP47   Solar_Temp  -78 °C
TOP48   Pool_Temp   -78 °C
TOP49   Main_Hex_Outlet_Temp    17  °C
TOP50   Discharge_Temp  13  °C
TOP51   Inside_Pipe_Temp    13  °C
TOP52   Defrost_Temp    -31 °C
TOP53   Eva_Outlet_Temp 10  °C
TOP54   Bypass_Outlet_Temp  -31 °C
TOP55   Ipm_Temp    12  °C
TOP56   Z1_Temp 14  °C
TOP57   Z2_Temp -128    °C
TOP58   DHW_Heater_State    1   Free
TOP59   Room_Heater_State   0   Blocked
TOP60   Internal_Heater_State   0   Inactive
TOP61   External_Heater_State   0   Inactive
TOP62   Fan1_Motor_Speed    0   r/min
TOP63   Fan2_Motor_Speed    0   r/min
TOP64   High_Pressure   9.6 Kgf/cm2
TOP65   Pump_Speed  0   r/min
TOP66   Low_Pressure    0   Kgf/cm2
TOP67   Compressor_Current  0   Ampere
TOP68   Force_Heater_State  0   Inactive
TOP69   Sterilization_State 0   Inactive
TOP70   Sterilization_Temp  62  °C
TOP71   Sterilization_Max_Time  10  Minutes
TOP72   Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp  16  °C
TOP73   Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp   10  °C
TOP74   Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30  °C
TOP75   Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp  20  °C
TOP76   Heating_Mode    1   Direct
TOP77   Heating_Off_Outdoor_Temp    28  °C
TOP78   Heater_On_Outdoor_Temp  0   °C
TOP79   Heat_To_Cool_Temp   15  °C
TOP80   Cool_To_Heat_Temp   10  °C
TOP81   Cooling_Mode    1   Direct
TOP82   Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp  35  °C
TOP83   Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp   35  °C
TOP84   Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15  °C
TOP85   Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C
TOP86   Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp  10  °C
TOP87   Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp   10  °C
TOP88   Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30  °C
TOP89   Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp  20  °C
TOP90   Room_Heater_Operations_Hours    0   hours
TOP91   DHW_Heater_Operations_Hours 59  hours
TOP92   Heat_Pump_Model C2 D3 0C 35 65 B2 D3 0B 96 65   Model
TOP93   Pump_Duty   0   Duty
TOP94   Zones_State 0   Zone1 active
TOP95   Max_Pump_Duty   120 Duty
TOP96   Heater_Delay_Time   60  Minutes
TOP97   Heater_Start_Delta  -10 K
TOP98   Heater_Stop_Delta   -8  K
TOP99   Buffer_Installed    0   Disabled
TOP100  DHW_Installed   1   Enabled
TOP101  Solar_Mode  0   Disabled
TOP102  Solar_On_Delta  10  K
TOP103  Solar_Off_Delta 5   K
TOP104  Solar_Frost_Protection  5   °C
TOP105  Solar_High_Limit    80  °C
TOP106  Pump_Flowrate_Mode  0   DeltaT
TOP107  Liquid_Type 0   Water
TOP108  Alt_External_Sensor 0   Disabled
TOP109  Anti_Freeze_Mode    1   Enabled
TOP110  Optional_PCB    0   Disabled
TOP111  Z1_Sensor_Settings  1   External Thermostat
TOP112  Z2_Sensor_Settings  0   Water Temperature
TOP113  Buffer_Tank_Delta   5   K
TOP114  External_Pad_Heater 0   Disabled
TOP115  Water_Pressure  -0.02   Bar
TOP116  Second_Inlet_Temp   -128    °C
TOP117  Economizer_Outlet_Temp  -128    °C
TOP118  Second_Room_Thermostat_Temp -128    °C
TOP119  External_Control    0   Disabled
TOP120  External_Heat_Cool_Control  0   Disabled
TOP121  External_Error_Signal   0   Disabled
TOP122  External_Compressor_Control 0   Disabled
TOP123  Z2_Pump_State   0   Off
TOP124  Z1_Pump_State   0   Off
TOP125  TwoWay_Valve_State  1   Heat
TOP126  ThreeWay_Valve_State2   0   Room
TOP127  Z1_Valve_PID    0   %
TOP128  Z2_Valve_PID    0   %
TOP129  Bivalent_Control    0   Disabled
TOP130  Bivalent_Mode   1   Parallel
TOP131  Bivalent_Start_Temp -5  °C
TOP132  Bivalent_Advanced_Heat  0   Disabled
TOP133  Bivalent_Advanced_DHW   0   Disabled
TOP134  Bivalent_Advanced_Start_Temp    -8  °C
TOP135  Bivalent_Advanced_Stop_Temp -2  °C
TOP136  Bivalent_Advanced_Start_Delay   30  Minutes
TOP137  Bivalent_Advanced_Stop_Delay    30  Minutes
TOP138  Bivalent_Advanced_DHW_Delay 30  Minutes

Dit is met de Compressor een aantal minuten aan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
TOP0    Heatpump_State  1   On
TOP1    Pump_Flow   9.8 l/min
TOP2    Force_DHW_State 0   Disabled
TOP3    Quiet_Mode_Schedule 0   Disabled
TOP4    Operating_Mode_State    0   Heat
TOP5    Main_Inlet_Temp 20  °C
TOP6    Main_Outlet_Temp    29  °C
TOP7    Main_Target_Temp    28  °C
TOP8    Compressor_Freq 43  Hz
TOP9    DHW_Target_Temp 45  °C
TOP10   DHW_Temp    45  °C
TOP11   Operations_Hours    2404    hours
TOP12   Operations_Counter  2053    count
TOP13   Main_Schedule_State 0   Disabled
TOP14   Outside_Temp    8   °C
TOP15   Heat_Power_Production   6200    Watt
TOP16   Heat_Power_Consumption  800 Watt
TOP17   Powerful_Mode_Time  0   Off
TOP18   Quiet_Mode_Level    3   Level 3
TOP19   Holiday_Mode_State  0   Off
TOP20   ThreeWay_Valve_State    0   Room
TOP21   Outside_Pipe_Temp   2   °C
TOP22   DHW_Heat_Delta  -4  K
TOP23   Heat_Delta  5   K
TOP24   Cool_Delta  5   K
TOP25   DHW_Holiday_Shift_Temp  -15 K
TOP26   Defrosting_State    0   Disabled
TOP27   Z1_Heat_Request_Temp    0   °C
TOP28   Z1_Cool_Request_Temp    0   °C
TOP29   Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp  28  °C
TOP30   Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp   22  °C
TOP31   Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 11  °C
TOP32   Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C
TOP33   Room_Thermostat_Temp    20  °C
TOP34   Z2_Heat_Request_Temp    35  °C
TOP35   Z2_Cool_Request_Temp    10  °C
TOP36   Z1_Water_Temp   -78 °C
TOP37   Z2_Water_Temp   -78 °C
TOP38   Cool_Power_Production   0   Watt
TOP39   Cool_Power_Consumption  0   Watt
TOP40   DHW_Power_Production    0   Watt
TOP41   DHW_Power_Consumption   0   Watt
TOP42   Z1_Water_Target_Temp    28  °C
TOP43   Z2_Water_Target_Temp    35  °C
TOP44   Error   No error    Error
TOP45   Room_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP46   Buffer_Temp -78 °C
TOP47   Solar_Temp  -78 °C
TOP48   Pool_Temp   -78 °C
TOP49   Main_Hex_Outlet_Temp    28  °C
TOP50   Discharge_Temp  31  °C
TOP51   Inside_Pipe_Temp    22  °C
TOP52   Defrost_Temp    -31 °C
TOP53   Eva_Outlet_Temp 2   °C
TOP54   Bypass_Outlet_Temp  -73 °C
TOP55   Ipm_Temp    20  °C
TOP56   Z1_Temp 29  °C
TOP57   Z2_Temp -128    °C
TOP58   DHW_Heater_State    1   Free
TOP59   Room_Heater_State   0   Blocked
TOP60   Internal_Heater_State   0   Inactive
TOP61   External_Heater_State   0   Inactive
TOP62   Fan1_Motor_Speed    470 r/min
TOP63   Fan2_Motor_Speed    0   r/min
TOP64   High_Pressure   18.4    Kgf/cm2
TOP65   Pump_Speed  1350    r/min
TOP66   Low_Pressure    0   Kgf/cm2
TOP67   Compressor_Current  4.4 Ampere
TOP68   Force_Heater_State  0   Inactive
TOP69   Sterilization_State 0   Inactive
TOP70   Sterilization_Temp  62  °C
TOP71   Sterilization_Max_Time  10  Minutes
TOP72   Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp  16  °C
TOP73   Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp   10  °C
TOP74   Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30  °C
TOP75   Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp  20  °C
TOP76   Heating_Mode    1   Direct
TOP77   Heating_Off_Outdoor_Temp    28  °C
TOP78   Heater_On_Outdoor_Temp  0   °C
TOP79   Heat_To_Cool_Temp   15  °C
TOP80   Cool_To_Heat_Temp   10  °C
TOP81   Cooling_Mode    1   Direct
TOP82   Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp  35  °C
TOP83   Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp   35  °C
TOP84   Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15  °C
TOP85   Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp  -5  °C
TOP86   Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp  10  °C
TOP87   Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp   10  °C
TOP88   Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp 30  °C
TOP89   Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp  20  °C
TOP90   Room_Heater_Operations_Hours    0   hours
TOP91   DHW_Heater_Operations_Hours 59  hours
TOP92   Heat_Pump_Model C2 D3 0C 35 65 B2 D3 0B 96 65   Model
TOP93   Pump_Duty   83  Duty
TOP94   Zones_State 0   Zone1 active
TOP95   Max_Pump_Duty   120 Duty
TOP96   Heater_Delay_Time   60  Minutes
TOP97   Heater_Start_Delta  -10 K
TOP98   Heater_Stop_Delta   -8  K
TOP99   Buffer_Installed    0   Disabled
TOP100  DHW_Installed   1   Enabled
TOP101  Solar_Mode  0   Disabled
TOP102  Solar_On_Delta  10  K
TOP103  Solar_Off_Delta 5   K
TOP104  Solar_Frost_Protection  5   °C
TOP105  Solar_High_Limit    80  °C
TOP106  Pump_Flowrate_Mode  0   DeltaT
TOP107  Liquid_Type 0   Water
TOP108  Alt_External_Sensor 0   Disabled
TOP109  Anti_Freeze_Mode    1   Enabled
TOP110  Optional_PCB    0   Disabled
TOP111  Z1_Sensor_Settings  1   External Thermostat
TOP112  Z2_Sensor_Settings  0   Water Temperature
TOP113  Buffer_Tank_Delta   5   K
TOP114  External_Pad_Heater 0   Disabled
TOP115  Water_Pressure  -0.02   Bar
TOP116  Second_Inlet_Temp   -128    °C
TOP117  Economizer_Outlet_Temp  -128    °C
TOP118  Second_Room_Thermostat_Temp -128    °C
TOP119  External_Control    0   Disabled
TOP120  External_Heat_Cool_Control  0   Disabled
TOP121  External_Error_Signal   0   Disabled
TOP122  External_Compressor_Control 0   Disabled
TOP123  Z2_Pump_State   0   Off
TOP124  Z1_Pump_State   0   Off
TOP125  TwoWay_Valve_State  1   Heat
TOP126  ThreeWay_Valve_State2   0   Room
TOP127  Z1_Valve_PID    0   %
TOP128  Z2_Valve_PID    0   %
TOP129  Bivalent_Control    0   Disabled
TOP130  Bivalent_Mode   1   Parallel
TOP131  Bivalent_Start_Temp -5  °C
TOP132  Bivalent_Advanced_Heat  0   Disabled
TOP133  Bivalent_Advanced_DHW   0   Disabled
TOP134  Bivalent_Advanced_Start_Temp    -8  °C
TOP135  Bivalent_Advanced_Stop_Temp -2  °C
TOP136  Bivalent_Advanced_Start_Delay   30  Minutes
TOP137  Bivalent_Advanced_Stop_Delay    30  Minutes
TOP138  Bivalent_Advanced_DHW_Delay 30  Minutes

[ Voor 33% gewijzigd door SkullboyNL op 24-10-2025 21:14 ]

iRacing Profiel

• SkullboyNL
edterbak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:07:
[...]

Dank je wel
Ik ga hier vanavond dan ook even serieus naar kijken. Kijken of ik überhaupt nog snap waarom daar die currentsp = 0 staat.
Ben je er al achter waarom je ooit Top27 op 0 hebt insteld als voorwaarde om de functie af te breken? Ik ben wat door de code aan het lopen en zie zo 123 geen probleem als die op 0 zal staan.

iRacing Profiel

• edterbak
SkullboyNL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:56:
[...]

Ben je er al achter waarom je ooit Top27 op 0 hebt insteld als voorwaarde om de functie af te breken? Ik ben wat door de code aan het lopen en zie zo 123 geen probleem als die op 0 zal staan.
Ik heb het vermoeden dat dit eigenlijk TOP42 moet zijn.
TOP27 Z1_Heat_Request_Temp 24 °C
TOP42 Z1_Water_Target_Temp 27 °C
TOP111 Z1_Sensor_Settings 2 Internal Thermostat

De TOP27 is wat is ingesteld op the kamerthermostaat in mijn geval, en die is bij jou 0 ivm externe thermostaat.

Ik was vroeger op zoek naar het setpoint en ik meende te zien dat top27 uitgelezen moet worden.
Maar nu ik er nu nogmaals naar kijk, met alle informatie die ik heb ontvangen bij z1/z2 en buffer tank gebruik enzo, denk ik dat dit fout is en top 42 hoort te zijn voor zone 1.

Dit staat letterlijk in de flow bij node [Function CCC (zone1)]
code:
1
var current_sp = global.get('TOP27_Z1_Heat_Request_Temp');                        // TOP27

Ik ga bij mij dit aanpassen, en verifieren dat dit klopt.

• SkullboyNL
Ja TOP42 is zo ver ik kan zien target water temp.
Ik ga dit ook wel even testen dan zet ik 119 terug naar oude waarde en pas ik regel 10 aan naar.
code:
1
var current_sp = global.get('TOP42_Z1_Water_Target_Temp', "file");

iRacing Profiel

• edterbak
Ja, should be TOP42 I think....
In de [WP Manager] tab > [Compare SP z1] node stond hij ook gewoon met TOP42.
Ik denk dat dit 1) OF door een rewrite ergens omgevallen is, of 2) altijd al fout is geweest. Dit laatste verklaart mogelijk waarom sommige mensen (met interne of externe thermostaat aan) ccc nooit werkend hebben gekregen.

• SkullboyNL
Het viel mij ook net op dat het overal op 42 staat en 43 voor zone 2. Ik denk dat het al best lang verkeerd is, in de bijna 2 jaar dat ik de pomp heb heb ik nog nooit via de Flow de WAR aan de praat gekregen. Was al aan het zoeken geweest in mijn eigen docker omgeving maar nooit echt wat kunnen vinden. Verder niet veel tijd in gestopt maar omdat dit de eerste winter wordt dat de pomp ook echt het huis moet verwarmen met ons in het huis dacht ik ik zal eens kijken wat het probleem is.

Mooi dat het gevonden is.
Ik kan uit de logging die ik heb ingebouwd zien dat alles nu goed loopt met top42

iRacing Profiel

• edterbak
Toch mooi open source. :) samen komen we er wel. _/-\o_

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-11 18:23
Is er een manier om de data van de home wizard p1 meter via de API rechstreeks in deze flow te krijgen zonder tussenkomst HA?

• edterbak
Dewim1 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:55:
Is er een manier om de data van de home wizard p1 meter via de API rechstreeks in deze flow te krijgen zonder tussenkomst HA?
Ik heb je vraag in copilot geduwd
Het is mogelijk via een GET opdracht kennelijk. Dus je trekt iedere keer actief de data uit de meter.
Stap 1: Zorg dat je P1 meter lokaal bereikbaar is
De HomeWizard P1 meter biedt een lokale API (vanaf firmware 2.10 of hoger). Je moet het lokale IP-adres van je P1 meter weten. Dit kun je meestal vinden via je router of de HomeWizard Energy app.
Bijvoorbeeld: http://192.168.1.100/api/v1/data

🔐 Stap 2: API-token verkrijgen

Open de HomeWizard Energy app.
Ga naar Instellingen > P1 meter > API toegang.
Activeer de lokale API en kopieer de API-token.

🔁 Stap 3: Node-RED instellen

Open je Node-RED dashboard.
Voeg een inject node toe om periodiek data op te halen.
Voeg een http request node toe:

Methode: GET
URL: http://<IP-van-P1-meter>/api/v1/data
Headers:

Key: Authorization
Value: Bearer <jouw_api_token>

Voeg een json node toe om de JSON-respons te parsen.
Voeg een debug node toe om de output te bekijken.

🔧 Voorbeeld van de HTTP request header:
JSON{ "Authorization": "Bearer jouw_api_token"}Show more lines

📊 Stap 4: Verwerk de data
De JSON-output bevat o.a.:

active_power_watt
total_power_import_kwh
total_power_export_kwh
gas_timestamp
gas_m3

Je kunt deze waarden gebruiken in function nodes, dashboards, of opslaan in een database.
De basis boodschap van copilot is dus jahet kan.
De exacte code die hier boven staat zie ik als een richting, geen absolute waarheid. Ik heb slechte ervaringen met copy/plak van AI agents wat dat aangaat. Het doet nooit helemaal wat je wil.

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 25-10-2025 14:18 ]

• Nnoitra
Dewim1 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:55:
https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/measurement

• hemertje
Willen jullie eens meedenken met het volgende...

Nu het stookseizoen weer is begonnen wil ik weer gaan proberen hoe de Pana met Heishamon en de Node-Red zo efficient mogelijk te laten draaien.

De CCC / Stooklijn staat al redelijk laag naar mijn idee, onze woning is uit 2005, goed geisoleerd.
Via de Schedulers probeer ik actieve DHW en HEAT buiten de dure dynamische kwartier/uurprijzen te houden, gewoon simpel door de RTC tijdens deze uren te verlagen

Maar toch zie ik HEAT dan af en toe tijdens de verlaagde RTC aanspringen terwijl de kamertemperatuur nog gewoon boven de setpoint van de kamertemperatuur is, zie bv de Temperatures grafieken

Welke verbeterpunten zien jullie nog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTH51jaHxqc4PDh9FbBuj01sZMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BznZjUIhupq9nqcw9Nk8v1N6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC31HFJY60ee5h4VXCksyIYChSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SXjoEYgPv36O2jN1ABG7TIrq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oVkN8wfUT4pLk9B3bBTQIFd-7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b3CHaUPNopDtnVjZASTm4J5x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMdLcD9PeJ2cJIK9CsNfUYCe8ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQRIuy5rZPaB9e1mQppJgAgx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIY3LLzYWr3rUW6eqcbzO5igmOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EO8rokGSaSuOMkfpRHAIZALd.png?f=fotoalbum_large
Alvast bedankt voor het meedenken!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:07
Ik zie vandaag wat gedrag van de Softstart functie die ik niet begrijp. Het is nu al drie keer voorgekomen dat de behaalde watertemperatuur bijna meteen op het target zit, waarna de softstart correctie tot +4 oploopt. De compressor slaat daarna alsnog vrij snel af. Het stroomverbruik van zo'n run is een stuk hoger dan de rest van de runs met softstart.
@edterbak kun jij verklaren wat hier gebeurd? Ik heb de afwijkende runs met rood gemarkeerd. Ik heb ook de logfile van zo'n run als dat helpt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYl7u28GleyO02GFjuudk6Kj6DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZ4EPJYHFs2aYMb9N48LXDkL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq-XQIubhfJJ7ov_ghkILZIcUuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enQxS88UbdtpzIBcJG6g9k4h.png?f=fotoalbum_large

• edterbak
Ja ik zie het hier ook.
Ik ben er mee bezig. Maar heeft wat tijd nodig om te testen helaas

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:07
Helder! Als ik data kan aanleveren of iets moet testen laat maar weten

• Breadrun
Ik heb inmiddels wat langer getest met de SoftStart-functie (v25.06-BETA1), maar die blijkt ook nog niet helemaal stabiel te werken voor mij.

De correctie (-5 → -4 → -3 °C) blijft vaak hangen, de functie stopt abrupt waardoor de compressor onnodig uitgaat, en na een DHW-run wordt SoftStart niet altijd goed gereset. In combinatie met Quiet Mode zorgt dat soms voor rare volgordes in MQTT-commando’s.
Sinds ik SoftStart uit heb gezet en gewoon met Quiet Mode 1 draai, loopt de warmtepomp veel stabieler: langere runs van soms meerdere uren en minder stops met een constantere ruimtetemperatuur.

• edterbak
Ik heb de code een stok aangepast nu doet ie het goed. Maar nog wel een hoop herhaling van het zelfde commando
Waar ik ook wat aan gedaan is in de afronding van de sub resultaten.
Ik ben er nog niet hoor. Maar met compensation curve zie ik nu dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRXcibmjN9onrx_TUMiOf0zVFCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndEie6GSTWW2TcwgKf7cgE6o.png?f=fotoalbum_large

• edterbak
Ik heb een groot deel van de complexiteit van HEAT Z1/Z2 setpoint-controle er uit gesloopt.
Het is nu een heel stuk vriendelijker te onderhouden en te snappen, de code.

Ik heb het uitsturen van nieuwe setpoints, via SET5/6 danwel via SET16 (SetCurve) nu in de flow ingesteld als een soort 'fire-and-forget', maar dan met aflever garantie.
Ik heb ik de QOS van de MQTT commando's verhoogd naar 2, zodat node red de bevestiging krijgt dat het commando ontvangen is.
Via de logica wordt de ingestelde waarde dus niet meer gecontroleerd via de TOP's en herhaald na 28 seconden. Gone with the issue :) *O* *O* *O* :9B

Voor diegene die willen meedenken heb ik hier een linkje naar de verschillende QOS levels, waaruit (m.i.) blijkt dat QOS 2 eigenlijk ook voldoende zou moeten zijn.
Link: https://www.hivemq.com/bl...uality-of-service-levels/

Om eerlijk te zijn verwacht ik dat er niet heeeeel veel mensen zijn die überhaupt iets zullen merken van deze aanpassing.
Ik heb dit nu 2 a 3 dagen draaien zo, zonder problemen. De softstarts lopen perfect. Zie onderstaande afbeelding.

Discussies iemand? Meningsverschillen mogen in dit prachtige democratische kikkerlandje. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OctvaQzB9Or1filaCrzIGD2NKD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JynVmtpKeRS8Xo8LhMr6Uaxd.png?f=fotoalbum_large

Naast de bovenstaande aanpassing, heb ik het nu ook mogelijk gemaakt dat HEAT setpoints doorgegeven worden als:
- DHW-only mode actief is
- Three-Way-Valve op DHW staat

Dit zal zorgen voor minder verdwenen SetHeat commandos en meer begrip hoop ik

Ter info:
Ik zit nu (vandaag tot ~22:00) op de 98 sent MQTT commandos

[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 29-10-2025 21:58 ]

• hemertje
edterbak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:40:
Ter info:
ik zit vandaag ( tot 23:27) met Flow version 25.05 (!ALPHA 8!) op

MQTT count today 201
MQTT count yesterday 289

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B07O_sQtTZzr6NgNvCd8Fqs_E04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PUHc9ntSdvRD36SanFE19BZH.png?f=fotoalbum_large

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
ik heb momenteel mijn WP ingesteld/in gebruik puur via home assistant.
Nu wil ik ook wel een spelen met deze nodered automatisatie. hoe begin ik hier het best aan?
Ben vooral aan het denken hoe ik best een backup maak van mijn huidige instellingen (zone temperaturen en dergelijke bijvoorbeeld)?
Ik kan een backup maken van HA maar als er nadien iets de temperaturen veranderend gaat de backup niet uithalen.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• edterbak
brogel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:42:
ik heb momenteel mijn WP ingesteld/in gebruik puur via home assistant.
Nu wil ik ook wel een spelen met deze nodered automatisatie. hoe begin ik hier het best aan?
Ben vooral aan het denken hoe ik best een backup maak van mijn huidige instellingen (zone temperaturen en dergelijke bijvoorbeeld)?
Ik kan een backup maken van HA maar als er nadien iets de temperaturen veranderend gaat de backup niet uithalen.
Op zich is een backup maken een methode, maar idd wat overkill.
je zou het ook met screenshots kunnen doen. Even in een mapje opslaan lokaal en klaar. Alleen bij aanpassingen de screenshot overschrijven. (Kiep it simpel)

Er is voor zover ik weet geen backup van de data mogelijk in home assistant. Maar hierbij hou ik wel een slag om de arm aangezien ik de HA methode niet in gebruik heb.

• Beer070
edterbak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Op zich is een backup maken een methode, maar idd wat overkill.
je zou het ook met screenshots kunnen doen. Even in een mapje opslaan lokaal en klaar. Alleen bij aanpassingen de screenshot overschrijven. (Kiep it simpel)

Er is voor zover ik weet geen backup van de data mogelijk in home assistant. Maar hierbij hou ik wel een slag om de arm aangezien ik de HA methode niet in gebruik heb.
ik ben geen expert, en vanuit dat perspectief is het mijn gedachte dat alle (? <- Assumption?) instellingen met Heishamon in MQTT worden gekopieerd? Dus dan zou je met een json bestandje nu een backup kunnen maken en daarna weer alles terugzetten volgens de json?
In HA maak je met NodeRed als het goed is geen aanpassingen, dus als de instellingen van de WP teruggezet zijn zou dat gewoon als vanouds moeten draaien toch?

• Breadrun
edterbak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:40:
Ik heb een groot deel van de complexiteit van HEAT Z1/Z2 setpoint-controle er uit gesloopt.
Het is nu een heel stuk vriendelijker te onderhouden en te snappen, de code.

Ik heb het uitsturen van nieuwe setpoints, via SET5/6 danwel via SET16 (SetCurve) nu in de flow ingesteld als een soort 'fire-and-forget', maar dan met aflever garantie.
Ik heb ik de QOS van de MQTT commando's verhoogd naar 2, zodat node red de bevestiging krijgt dat het commando ontvangen is.
Via de logica wordt de ingestelde waarde dus niet meer gecontroleerd via de TOP's en herhaald na 28 seconden. Gone with the issue :) *O* *O* *O* :9B

Voor diegene die willen meedenken heb ik hier een linkje naar de verschillende QOS levels, waaruit (m.i.) blijkt dat QOS 2 eigenlijk ook voldoende zou moeten zijn.
Link: https://www.hivemq.com/bl...uality-of-service-levels/

Om eerlijk te zijn verwacht ik dat er niet heeeeel veel mensen zijn die überhaupt iets zullen merken van deze aanpassing.
Ik heb dit nu 2 a 3 dagen draaien zo, zonder problemen. De softstarts lopen perfect. Zie onderstaande afbeelding.

Discussies iemand? Meningsverschillen mogen in dit prachtige democratische kikkerlandje. :)

[Afbeelding]

Naast de bovenstaande aanpassing, heb ik het nu ook mogelijk gemaakt dat HEAT setpoints doorgegeven worden als:
- DHW-only mode actief is
- Three-Way-Valve op DHW staat

Dit zal zorgen voor minder verdwenen SetHeat commandos en meer begrip hoop ik

Ter info:
Klinkt goed _/-\o_ _/-\o_ , wil graag met je meetesten komt er binnenkort een Beta 3?

Ding waar ik nog tegenaan loop is als de DHW run klaar is de driewegklep al gaat voordat de pomp gestopt is. Dit zorgt voor een aardige bonk op het leidingwerk. Nu zat ik te kijken en denk dat dit met een paar seconde delay na de link in 71 af te vangen is?

Wellicht is het al een keer aan de orde gekomen en het wiel al uitgevonden maar anders wellicht iets om standaard toe te voegen tenzij ik er helemaal naast zit uiteraard?

• edterbak
Breadrun schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Klinkt goed _/-\o_ _/-\o_ , wil graag met je meetesten komt er binnenkort een Beta 3?

Ding waar ik nog tegenaan loop is als de DHW run klaar is de driewegklep al gaat voordat de pomp gestopt is. Dit zorgt voor een aardige bonk op het leidingwerk. Nu zat ik te kijken en denk dat dit met een paar seconde delay na de link in 71 af te vangen is?

Wellicht is het al een keer aan de orde gekomen en het wiel al uitgevonden maar anders wellicht iets om standaard toe te voegen tenzij ik er helemaal naast zit uiteraard?
Oh, Dat bevreemd mij als wij op een knop kunnen drukken (via mqtt of fysiek) en dat er dan een klep te vroeg dicht zou kunnen gaan. Het lijkt mij dat de Panasonic dit zelf gracefully hoort te regelen. Op de wall-mounted-controller kun je volgens mij de zelfde actie uitvoeren.
Kun je dat eens proberen? Kijken wat er gebeurt als je tijdens een dhw run ineens operating mode op HEAT zet. Gebeurt het dan ook?

Ik ga vanavond nog 1 keer alles doorlopen en ik zal laat de update van beta 3 uitsturen :) Yep

• Breadrun
Ik hoorde geregeld een bonk en dacht ga toch eens zoeken want is gewoon waterslag en vrij hard. Toen merkte ik dat het is zodra de DHW run klaar is.

In de log zie ik dan dit:
29/10 21:44:20 - Compressor: stopped
29/10 21:44:15 - Function CCC (Zone 1): Setpoint change: From 25.8 to 25.9 °C
29/10 21:44:15 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
29/10 20:14:28 - Compressor: running
29/10 20:14:23 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1

Hij zet dus eerst de klep om en vrij kort daarna stopt de compressor pas. Ik ga zo eens even testen!

Edit: Ik draai nog op 25.06 Beta 1

[ Voor 3% gewijzigd door Breadrun op 30-10-2025 20:39 ]

• edterbak
De compressor is niet interessant voor dit fenomeen. De compressor is slechts voor de warmteproductie. Warmtepomp interne circulatie, en niet de watercirculatie.
De waterflow is van belang. De waterpomp.
code:
1
TOP65   Pump_Speed  1400    r/min

edit:
Een klap in het leidingsysteem is meestal t.g.v. een defecte of ontbrekend expansievat. ( = stichting open deur...)
Ik heb er 2. Een voor in de heat circulatie, en een voor dhw circulatie.

[ Voor 37% gewijzigd door edterbak op 30-10-2025 20:54 ]

• Breadrun
Heb je een goed punt. Net even getest door op DHW te zetten en dan omzetten naar HEAT. Pomp blijftt lopen terwijl de klep wisselt en dan is de waterslag duidelijk hoorbaar. Dat zal een delay dan niet oplossen want de pomp blijft lopen wat klopt want met CCC loopt die continu.

Dan is de vraag hoe ga ik het oplossen..... Lijkt mij niet wenselijk op de lange termijn.

• edterbak
Breadrun schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:54:
Heb je een goed punt. Net even getest door op DHW te zetten en dan omzetten naar HEAT. Pomp blijftt lopen terwijl de klep wisselt en dan is de waterslag duidelijk hoorbaar. Dat zal een delay dan niet oplossen want de pomp blijft lopen wat klopt want met CCC loopt die continu.

Dan is de vraag hoe ga ik het oplossen..... Lijkt mij niet wenselijk op de lange termijn.
Ik heb mijn post hierboven iets aangepast (ter info)
Dit klinkt mij als vreemd en niet dat het zo hoort. Ik zou even overleggen met de installateur.
Misschien dat anderen hier dit kunnen bevestigen, of juist ontkrachten... Ik ben geen installateur.
@koevlaas2 Heb je misschien een meer onderwezen blik hierop?
Klappen van leidingen bij omschakelen van dhw>heat Zie de posts hier direct boven. :)

• Breadrun
Nee het lijkt mij ook niet zoals het hoort, heb een expansievat zitten en net even gekeken die zit op de retour van de warmtepomp. Retour komt er uit en vrijwel direct daarna zit het expansievat.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:45
edterbak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:00:
[...]

Ik heb mijn post hierboven iets aangepast (ter info)
Dit klinkt mij als vreemd en niet dat het zo hoort. Ik zou even overleggen met de installateur.
Misschien dat anderen hier dit kunnen bevestigen, of juist ontkrachten... Ik ben geen installateur.
@koevlaas2 Heb je misschien een meer onderwezen blik hierop?
Klappen van leidingen bij omschakelen van dhw>heat Zie de posts hier direct boven. :)
Deze problemen heb ik niet met mijn Chinese klepjes.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:17
koevlaas2 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Die gebruik ik ook, ik hoor even iets meer stromingsgeluid bij het omschakelen van DHW naar Heat maar dat komt omdat ik tijdens DHWrun de radiatorkranen dicht zet om ongewenste stroming door verwarmingscircuit te voorkomen en er bij het omschakelen van de 3-wegkleppen dan even wat flow via de bypass gaat. Maar dat is niet iets als een waterslag.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 30-10-2025 22:49 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:45
blb4 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:02:
[...]

Die gebruik ik ook, ik hoor even iets meer stromingsgeluid bij het omschakelen van DHW naar Heat maar dat komt omdat ik tijdens DHWrun de radiatorkranen dicht zet om ongewenste stroming door verwarmingscircuit te voorkomen en er bij het omschakelen van de 3-wegkleppen dat even wat flow via de bypass gaat. Maar dat is niet iets als een waterslag.
Als je klep draait terwijl je wp in aktie is hoor je en geluid alsof je en kogelkraan dichtzet en je flow smoort maar dit is maar heel even.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Breadrun
koevlaas2 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Hier is een Caleffi gebruikt door de installateur. Ik ga wel eens even contact opnemen met ze. Het is lastig te bepalen of het de klep is die ik hoor of het circuit maar het bonkt echt wel te hard naar mijn zin.

• edterbak
Ik ga een release vanavond niet redden.
De pomp is nog bezig met een lange run. Ik moet daarna even overschakelen naar Direct mode om te testen of daar nog alles goed gaat.

Duurt nog even.

• hemertje
neem de tijd , we zitten komend weekend niet in de kou wanneer de weervoorspellingen uitkomen ;)

• Beer070
edterbak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 00:18:
Ik ga een release vanavond niet redden.
De pomp is nog bezig met een lange run. Ik moet daarna even overschakelen naar Direct mode om te testen of daar nog alles goed gaat.

Duurt nog even.
Ik heb een dedicated stukje hardware besteld om mqtt node red en ha op te draaien. Dat is pas net binnen dus ik kan nog even rommelen voordat ik de eerste upgrade mag gaan doen *O*

Overigens heb ik wat lopen testen met mij TCAP 16kw en die loopt vooralsnog niet het meest efficiënt op de laagste stand. Ergens rond 8-10kw leveren krijg ik nu de hoogste COP (tussen 4.0 en 5.5 momenteel)
Op 3kw output ligt de COP rond 3.1.
Ik heb 2 opties voor de afgifte, nr 1 is de circulatie pomp van de cv ketel, die wordt aangestuurd door de thermostaat. Ik heb ook een bypass gemaakt om direct het huis te verwarmen zonder cv ketel, met een separate circulatie pomp. Door het kracht verschil gaat dat een stuk harder.

[ Voor 35% gewijzigd door Beer070 op 31-10-2025 15:04 ]

• edterbak
Het lijkt nu aardig te werken allemaal met Compensation curve.
Ik heb getest in Water en Thermostaat zone control. Beiden resulteren nu in een mooie snelle reactie van softstart
Let even niet op het geklooi rond aan het begin van de bovenste grafiek, tot 01h ofzo. Thats me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8mvJYxfBk4RbrFR4X1DL0n2Hjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7geivo4YPpIQcKKKWqGYx09.png?f=fotoalbum_large

Ik ga aan het einde van de huidige run de pomp weer op Direct zetten om dat daar te testen.

edit:
En... waar we eerder een discussie over gevoerd hebben, de correctie die niet de uiteindelijke correctie is maar de partiele correctie van slechts de softstart functie. Ik heb besloten toch de grafiek aan te passen zodat dit minder verwarrend is. Je ziet nu dus de uiteindelijke correctie. Dus hopelijk bevalt dat :)

[ Voor 25% gewijzigd door edterbak op 01-11-2025 20:31 ]

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:27

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Graag jullie idee
Heb je mogelijk al een update hiervan? lijkt me interessant om eens mee te testen :*)

Aanvullend: is het mogelijk om bij de Conditions de buitentemperatuur onder 0 in te vullen? nu kunnen we tussen 0-75 invullen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Natrixz op 01-11-2025 22:02 ]

• edterbak
Natrixz schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:31:
[...]

Heb je mogelijk al een update hiervan? lijkt me interessant om eens mee te testen :*)
Is nog niet test-klaar. Het werkt nu als mockup, met basis dingen. de logica er achter is nog niet gereed.
Aanvullend: is het mogelijk om bij de Conditions de buitentemperatuur onder 0 in te vullen? nu kunnen we tussen 0-75 invullen :+
Welke range wil je?

Om het zelf even aan te passen.
Tab: [WP Scheduler]
Node: [function 32]
Aanpassen:
-- regel #: 66 + 68
-- regel #: 80 + 82

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 01-11-2025 22:23 ]

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:27
edterbak schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:20:
[...]
Is nog niet test-klaar. Het werkt nu als mockup, met basis dingen. de logica er achter is nog niet gereed.
Check, dan wacht ik nog even geduldig af :9
edterbak schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:20:
[...]

Welke range wil je?

Om het zelf even aan te passen.
Tab: [WP Scheduler]
Node: [function 32]
Aanpassen:
-- regel #: 66 + 68
-- regel #: 80 + 82
Ik had die toevallig net al gevonden, eigenlijk als test om te kijken of dat in de flow goed gaat.
Heb de flow aangepast naar -20 en in de Condition het nu op -4 gezet, wil Quiet-Mode liever niet aan houden als de temperatuur buiten -4 is. Dat ging vorig jaar niet altijd even lekker, nu heb ik er geen omkijken meer naar :+
Zal ik het roepen op het moment dat dit niet goed gaat? Onder het motto: geen nieuws = goed nieuws

Thanks voor de snelle response op beide vragen!

Edit:
Nog een aanvullende vraag, welke ik stel op basis van een scenario schets.
De warmtepomp staat uit, in Heat Only, uitgeschakeld door RTC.
Bij het inschakelen van ForceDHW gaat de warmtepomp aan en een DHW-run doen.
Aan het eind van de DHW-run gaat de WP terug naar de vorige mode, Heat-Only en dus een heat-run doen.

Is het mogelijk om een optie te krijgen die voorkomt dat hij de heat-run gaat doen, maar gewoon weer netjes uit gaat? (Zodat RTC hem op enig moment weer kan inschakelen)

[ Voor 21% gewijzigd door Natrixz op 01-11-2025 22:54 ]

• Beer070
Sorry als ik jullie verveel met mijn beginner activiteiten. Ik heb net wat spulletjes vanuit HA werkend, en omdat ik de NodeRed install nog niet succesvol heb doorlopen, maar MQTT inmiddels al wel doe ik het spelen even daar vandaan.
Ik probeer de optimale efficiency te vinden voor deze TCAP 16kw WP, door handmatig te spelen met de settings.
Ik heb een 500L buffervat in parallel van waaruit het huis wordt verwarmd met een circulatiepomp die door Plugwise wordt aangestuurd.

Om de beste efficiency te halen kan ik spelen met de vraag temperatuur (inmiddels 46 graden), de verschil temperatuur (4 graden), en de pomp duty cycle (140 nu van oorspronkelijk 198)
Bij een gebruik van 2200 watt draait de WP in principe met een COP tussen 3.5 en 4.2 vandaag. Hierbij wisselt ie wel, en ik weet nog niet genoeg om te snappen wat die sprongetjes zijn.
WP kan terugmoduleren naar 1200 watt gebruik, maar dan gaat de COP naar 2.8, voor een soft start is het dus in mijn situatie wel belangrijk om de juiste sturing te vinden. Of maakt dat met soft-start helemaal niet uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWF9LCXgarP82zqVREqN7Pp9kGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HonrSCuxR6JdWL5H81mGdWXc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oV7qR65PvNE_tfORIRVsQlHaTU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AinEaRRS2346SBkj7DToZnY4.png?f=fotoalbum_large
Overigens bedenk ik me nu dat dit onderzoek misschien beter thuis hoort in het optimalisatie draadje. Laat me weten als ik in de verkeerde plek post.

[ Voor 4% gewijzigd door Beer070 op 02-11-2025 08:10 ]

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:24
Ha @edterbak , zoals je weet gebruik ik al weer 2 jaar met volle plezier jou nodered script.

Elke herfst date ik hem up naar de dan laatste versie. Ik draai nu 25.02.

Ik merk in deze versie dat mijn WoW niet helemaal meer werkt. Ik gebruik WAR,RTC en soft start om het huis warm te houden. En ik laat de RTC mijn systeem uitzetten als hij 0.6 over setpoint is, en op 0 onder setpoint mag hij aan.

Tijdens dure stroom prijzen verlaag ik de room setpoint met 0.8, om er zeker van te weten dat hij de compressor uitzet.

Ik merk dat het uitzetten goed gaat, alleen vertikt hij het soms om weer aan te gaan. Dit heeft geloof ik te maken dat er tussendoor een dhw run is getriggerd. In rtc staat er nog dat hij wacht op actie (in geel) maar de temp zit al onder de setpoint en zelfs als de temp verder daalt doet hij niets.

Verder zie ik soms ook nog dat calculated setpoint nog niet het mqqt setpoint is. Dit was dacht ik een oud euvel, kan ik aan mijn heishamon nog iets checken?

• edterbak
Nieuwe versie beschikbaar
Link: https://github.com/edterb...n_control/tree/25.06-BETA

Version 25.06 (! Beta 3 !)
Changes:
- Fix CCC: Incorrectly used TOP27 instead of TOP42/TOP43 for zone 1/2. Corrected this.
- Improvement: HEAT commands are being sent in more situations now. Even when DHW-only is active.
- Improvement: SoftStart function. Logic revised to have less limitations.
- Improvement: SoftStart function. More information in the softstart tab
- Improvement: The resending of Set Heat commands is abandoned. I now assume a sent message will be received. No active checking every 28seconds anymore.
- Improvement: Dashboard generic. Layout changes, making it more uniform (half way through the process now)
- Improvement: Scheduler conditions - Modified the lowerlimit of the outside temperature condition from 0 to -20
----------------------------

Ik heb deze versie getest op Operation mode Compensation Curve (ZoneControl: Water/Thermostat internal) en Direct (ZoneControl: Water)

Let op bij het gebruik van SoftStart. Deze is onder de motorkap aangepast, dus aandacht is goed om er bij te hebben.
Voor mensen die de flow starten met Compensation Curve. Let op de instructie in het log:
02/11 23:27:07 - -- IMPORTANT --: For correct Compensation Curve operation...
02/11 23:27:07 - -- IMPORTANT --: Step 1: Make sure you have ALL functions disabled. Corrections should be 0 (zero)
02/11 23:27:07 - -- IMPORTANT --: Step 2: Go to CCC tab and set your desired profile
02/11 23:27:07 - -- IMPORTANT --: Step 3: Press [Export]
02/11 23:27:07 - -- IMPORTANT --: Step 4: Continue setting up the pump
**Important notice:**
This version does NOT check if a command for HEAT has been received and set. It assumes after sending, it is set. This prevents the issue of needles resending commands fully. However, the QOS level of the MQTT command has been increased to level 2 to make sure the heishamon did receive it.

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 03-11-2025 19:47 ]

• edterbak
edit.
Ik heb nu net (20:25) een mini updatje gedaan.
Ik moest even wat gelijk trekken tussen zone 1 / zone 2.

voor de enkel zone 1 gebruikers geen verandering.

• Breadrun
Kan het zijn dat er toch nog iets niet goed gaat? Hij berekent hier de final setpoint niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAdB0z6MizMuI34VLCCDOb7NI8w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6AVA4zjvghfzr7hbKNy7IVlS.png?f=user_large

• edterbak
Toggle eens alles uit (de functies CCC, RTC en SoftStart), wacht even 20 seconden
Water temp naar 24C
wacht even .

Hopelijk komt dan de temperatuur terug.

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 03-11-2025 23:38 ]

• edterbak
In de flow-editor>
Als je op het debug icoontje drukt, dan zie je vast ook foutmeldingen.
Kun je zien waar ze vandaan komen? welke node.

Dat geeft mij waarschijnlijk een hint in welke functie ik iets fout heb gezet.
Zie afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfp5g7iB6ikqcd8LkCvFvsUW6gg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Rxlwc1XY54H7hI82VlGSXjhs.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 123 124 Laatste