Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
edterbak schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Het is niet dat ik NIETS kan met grafieken van andere bronnen.
Het is niet handig.
Je hebt Grafana, InfluxDB, HA, Domoticz.. Allemaal manieren om een grafiek te maken. Vaak zien ze er mooier uit. Daar ben ik het mee eens. Ik vind het ook jammer dat NodeRed geen dashboard kan laten zien met grafana grafiekjes. anyway...
Ik heb al meerdere keren gehad dat ik op een 'wilde ganzen jacht' ben gestuurd, omdat iemand iets in een grafiek je ziet dat raar is of niet klopt. Ik sprong dan gelijk in actie om het te fixen. Maar na een hoop energie kom je er dan achter dat de grafiekjes niet gelijk zijn, en dat de conclusie daarop gebaseerd ook niet gelijk zijn. Ik heb letterlijk updates uitgebracht in de hoop een geest te fixen.
Ik ga ook niet meer in discussie als iemand toch graag zijn eigen grafiekjes toont. Ik moet dan eerst zeker weten wat er geplot wordt om vervolgens pas te kunnen verivieren dat het juist/onjuist is.

Maar. Dat terzijde en achter ons latende..
Het effect waarom de pomp frequentie hoog blijft met SoftStart heb ik nu op de kaart.
Ik heb de alpha 7 ook aangepast, in de hoop dat het nu wel goed gaat.

In het kort:
Als iemand een Buffer gebruikt, dan is het hoogste setpoint (zone 1/2) leidend.
Stel 30C is het hoogste setpoint.
Als buffer aanwezig is, dan gaat hier standaard +2C bovenop.
Dan gaat daar nog je Buffer_Tank_Delta bovenop, stel +5C

Het setpoint waar de warmtepomp dan op gaat sturen, is dan niet 30C maar 37C.
Het uitgaande water van de pomp, is dus ook niet de target 30C, maar 37C

De logica welke ik in de SoftStart functie hanteer: "Blijf de temperatuur van het water (Tuit) volgen, op een afstand van -1 of -2C. Dat wordt het nieuwe setpoint.

En dan snap je dat het nieuwe setpoint dus meeschuift niet haar die ~ (30C - 1C), maar gelijk naar ~( 37C - 1C)

Dat dus de logica waar het fout gaat.
Ik ben er nu mee bezig om dit glad te strijken.
Het was ook geen verwijt naar jou toe, excuus als dit zo over kwam.
Een van mijn redenen om de HA grafiek te tonen was puur omdat ie gedetailleerder is, en dezelfde informatie punten toont als jouw NR grafiek (na het toevoegen van de shift ;) ).

Had je mijn puntje mbt jouw grafiek nog gelezen, want dat is mijn 2e reden.
De NR grafiek toont wat de flow doet/berekend in plaats van wat de Pana daadwerkelijk doet.
Het geeft een vertekend beeld als de flow een +1 shift berekend heeft en toont, maar de MQTT is niet verzonden of er gaat iets anders fout.
Excuus, ik was ff een paar dagen offline :)
Die delta setting doet idd helemaal niets als je stuurt of maximale flow (ipv op deltaT).

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
goede avond.
Ik heb net een heishamon besteld om te gaan spelen met een Panasonic warmtepomp deze winter. inmiddels de eerste 7 pagina's van deze thread al gelezen, nog maar 482 pagina's te gaan.
de officiële installatie van de WP is hopelijk eind volgende week afgerond, alvast mijn verontschuldigingen voor domme vragen.
Tot nu toe ziet het er allemaal hartstikke interessant uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:15
Hahaha.. welkom!
En gefeliciteerd met je Pana alvast. *O*

Ik zou niet al te snel overstappen naar alternatieve aansturing.
Ik zou zelf eerst heel even wat gevoel proberen te krijgen van de mogelijkheden via de controller en wat de basis dingen zijn van de Panasonic.

Veel plezier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Nnoitra schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Het was ook geen verwijt naar jou toe, excuus als dit zo over kwam.
No worries. :9
Geen excuus nodig hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 14-10-2025 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Het geeft een vertekend beeld als de flow een +1 shift berekend heeft en toont, maar de MQTT is niet verzonden of er gaat iets anders fout.
Het vertekende beeld is inderdaad aanwezig. Maar dat is bewust.
Het eindresultaat wat de warmtepomp doet, is het resultaat van de optelsom van alle functies. Dus dat kan inderdaad verwarring opgeven.
Als in een stabiele situatie ineens de CCC(war) functie een graad verspringt, dan corrigeert de SoftStart functie die bijvoorbeeld. Dan verandert de correctie van de softstart wel, maar niet het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
edterbak schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:42:
Hahaha.. welkom!
En gefeliciteerd met je Pana alvast. *O*

Ik zou niet al te snel overstappen naar alternatieve aansturing.
Ik zou zelf eerst heel even wat gevoel proberen te krijgen van de mogelijkheden via de controller en wat de basis dingen zijn van de Panasonic.

Veel plezier !
Dank je wel!
Het zal nog best een uitdaging worden. Ik heb een plugwise opentherm geschikte thermostaat, die nu op een Remeha Calenta Ace CV in aan/uit mode staat.
Ik laat de Remeha eerste tijd nog hangen voor als mijn aansturing brak is, dan heeft het gezin altijd nog warmte en douche water :).
intentie is om richting gasloos te gaan, maar ik moet het eerst aan de raad van bestuur aantonen dat het zonder comfort verlies kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Heb je dan nu wel alvast een DHW tank geplaatst?
Wij hebben een 300L tank. Huishouden van 4, waarvan 3 dames.
Gaat op zich prima. Maar de jongste neemt graag een bad...
Dan komt de direct volgende heel soms in lauw water terecht. Dit vergt wat onderlinge communicatie en afstemmen... (Lees: en hoop gelazer/herrie met pubers *; )
Met douchen is dit niet aan de orde
Maar onder de streep is iedereen content hoor

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 14-10-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
edterbak schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:13:
Heb je dan nu wel alvast een DHW tank geplaatst?
Wij hebben een 300L tank. Huishouden van 4, waarvan 3 dames.
Gaat op zich prima. Maar de jongste neemt graag een bad...
Dan komt de direct volgende heel soms... In lauw water terecht. Dit vergt wat onderlinge communicatie en afstemmen... (Lees: en hoop gelazer/herrie met pubers *; )
Maar onder de streep is iedereen content hoor
Hier een huishouden van 4-6, waarvan 2-4 dames en ze hebben 2x regendouche. De baby gaat regelmatig in bad. (er woont er 1 op zichzelf, totdat ergens halverwege de maand het geld op is, en 1 is de helft van de tijd bij de andere ouder...).
Verder een rijtjeshuis van 1450 m3 inhoud en 36 panelen op het dak met de luxe van 'geen' slimme (draaischijf) stroommeter, maar al wel een Victron thuis accu opstelling met Node-Red.

De huidige aanpak is een minder gangbare op tweakers, een 500L buffervat voor CV met hygiene spiraal voor douche water, welke daarna na-verwarmd (kan) worden door de CV. initieel de sturing voor de WP alleen op de temperatuur van de aanvoer, maar met wat sensoren en (weer)voorspelling kunnen we met heishamon natuurlijk veel leukere dingen doen. Tevens de hoop om later ook een pellet CV kachel en houthaard CV kachel op het buffervat aan te sluiten waardoor we nog efficiënter de WP niet hoeven te gebruiken :).
Als we echt van het gas af willen is mijn huidige gedachte een water/water WPB die het tapwater met behulp van het CV buffervat ophoogt naar 60 graden... maar dat is voor de toekomst.
De reden waarom mijn vrouw overtuigd is van dit avontuur: we gaan geen comfort inleveren... Dat zal voor meer mensen spelen in dit pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

60 graden cv temperatuur is echt niet nodig voor douchen en badderen. Daarnaast; definieer 60 graden. Er zit nogal temperatuurverschil in zo'n vat. Wij redden ons met vier en regelmatig in bad goed met 400 liter. Deze wordt op 48 graden gehouden. Gebruiken daarbij wel het onderste meetpunt. In combinatie met de beveiliging uit deze node red flow. Kan het zuiniger? Vast wel, maar ook ik wilde geen concessies doen aan het comfort.

Voor afwassen is het m.i. overigens wel noodzakelijk om warmer water te hebben. Maar dat regelt de Quooker wel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:16:
60 graden cv temperatuur is echt niet nodig voor douchen en badderen. Daarnaast; definieer 60 graden. Er zit nogal temperatuurverschil in zo'n vat. Wij redden ons met vier en regelmatig in bad goed met 400 liter. Deze wordt op 48 graden gehouden. Gebruiken daarbij wel het onderste meetpunt. In combinatie met de beveiliging uit deze node red flow. Kan het zuiniger? Vast wel, maar ook ik wilde geen concessies doen aan het comfort.

Voor afwassen is het m.i. overigens wel noodzakelijk om warmer water te hebben. Maar dat regelt de Quooker wel ;)
Vanzelfsprekend wordt het een leer traject om te kijken wat de optimale comfort setting wordt. Ik hoop in de combinatie tussen heishamon en de nodige sensoren om hier mooi aan te kunnen tunen.
Als het goed is wordt het leidingwerk volgende week allemaal aangesloten en kan ik aan de slag.
Het is trouwens een 16kw M serie T-CAP WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

16 kw tcap? Ga je een fabriekshal verwarmen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:29:
16 kw tcap? Ga je een fabriekshal verwarmen? :+
Wat opmerkingen die me de afgelopen maanden door het hoofd zijn geschoten:
"Met 4 vrouwen en een baby stook je al snel voor de vogeltjes."
"1913 bouw zonder spouwmuren, met glas in lood en het plafond op 4 meter hoogte zou het ook voor een open treinstation door kunnen gaan."
"Vergeleken met 300kw in een beetje EV is dit toch helemaal niet veel?"

Er hangt nu een 40kw Calenta Ace. Januari/februari 2025 kostte dat gemiddeld 15m3 gas per dag, met een aantal kamers uitgeschakeld, gordijnen dicht en zo zuinig mogelijk stoken. Comfort zou moeten zijn dat het hele huis warm genoeg is om overal behaaglijk te kunnen zitten. En dan hadden we die maanden rustig op 30m3 gas per dag kunnen zitten (zoals in 2021 het geval was)

Ik hoop met behulp van Heishamon en Node-Red mooi inzicht te kunnen krijgen in deze data, en te zien hoe het buffervat zich gedraagt met de WP. Hopelijk kan ik ook de afgifte per kamer inzichtelijk krijgen. Plugwise heeft in 9 kamers een thermostaatknop met uitleesbare temperatuur, en daarmee kan ik ook de afgifte sturen. Wordt een super leuk project!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Beer070 Haha, kan me er iets bij voorstellen. Ken je situatie verder niet, maar het is een forse unit. En helaas is het niet zo dat meer altijd beter is. Ik heb een 9kW T-cap staan. Voor een vrijstaande woning van 225m2, uit 2007, met volledig vloerverwarming. Kwam van 1700m3 per jaar. Nadeel aan de 3 fase t-caps is dat ze niet heel laag terug moduleren. Het temmen van het ding is een hele klus geweest. Het minimale verhogen is hoger dan ik op een niet al te koude dag kwijt kan. Ook de reden dat ik van zoneregeling afgestapt ben. Gelukkig met deze flow uiteindelijk zeer redelijk gelukt. Maar volgende keer zou ik voor 2x 5kW in cascade opstelling gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2025 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-10 16:23
edterbak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Welke versie van de flow gebruik je nu?
Ik ben teruggegaan naar: 25.02 Stable, daarmee is het een heel stuk rustiger met de MQTT berichten. Zal zo de nieuwe Alpha eens proberen. Edit: Na het installeren van de Alpha 8, weer ontzettend veel MQTT berichten. Ga dus weer terug naar de stable versie.
MikeyMan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:16:
@Beer070 Haha, kan me er iets bij voorstellen. Ken je situatie verder niet, maar het is een forse unit. En helaas is het niet zo dat meer altijd beter is. Ik heb een 9kW T-cap staan. Voor een vrijstaande woning van 225m2, uit 2007, met volledig vloerverwarming. Kwam van 1700m3 per jaar. Nadeel aan de 3 fase t-caps is dat ze niet heel laag terug moduleren. Het temmen van het ding is een hele klus geweest. Het minimale verhogen is hoger dan ik op een niet al te koude dag kwijt kan. Ook de reden dat ik van zoneregeling afgestapt ben. Gelukkig met deze flow uiteindelijk zeer redelijk gelukt. Maar volgende keer zou ik voor 2x 5kW in cascade opstelling gaan.
Jep hier ook, huis van 256m2, met een 12Kw T-cap. Maar is een hele uitdaging om dat ding in bedwang te houden :-( Middels deze flow en quiet mode op 3 is het nu eindelijk te doen.

[ Voor 69% gewijzigd door Thoit op 14-10-2025 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:54
Hier nu stabiel met relatief weinig MQTT berichten met de volgende aanpassingen. Ik draai met een setpoint van 25 a 26 graden met directe sturing. Afgelopen dagen binnen 10 minuten op 19Hz met gemiddeld 5 commands. Daarna loopt de run nog een aantal uur door waarbij het setpoint langzaam wordt opgehoogd.

Aanpassing om initieel niet te ver terug te regelen, pomp loopt bij mij altijd op naar 42Hz voordat hij terug gaat. Softstart loopt bijna altijd door tot boven mijn gewenste setpoint dus heel laag beginnen had voor mij geen zin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
// ***********************************************************************************
//      Stage 1 - Start up
// ***********************************************************************************

if (Phase == 1){
    F_SS_correction = -1;                                              //  R.W.: Was -5, nu aangepast naar -1
    F_SS_new_SP = F_SS_SP_start + F_SS_correction;                      //  Calculate the NEW SP.

In Phase 9 laat ik alleen het setpoint aanpassen als Ta +2 graden boven het setpoint zit. Mijn max dT is dus ingesteld op 2 graden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if (Phase == 9) {

if (ss_PV_Ta >= F_SS_new_SP + phase_1_max_dT) {                     // R.W.: Alleen uitvoeren is Ta te hoog is.
        T = ' - (EVALUATING)';

F_SS_new_SP = ss_PV_Ta - 1;                                      //  NEW SP
        F_SS_correction = F_SS_new_SP - F_SS_SP_start;                  //  NEW CORRECTION

}

In Phase 2 aanpassing om setpoint omhoog bij te werken als Ta twee graden boven setpoint komt. En omlaag bijwerken als Ta 0,5 graden onder het setpoint komt. Dit lijkt vroeg genoeg om te zorgen dat de compressor op 19/20Hz blijft draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
//      Stage 2 - waiting for pump to relax

if (Phase == 2){    

if (ss_PV_Ta >= SP_Final +2)    {                   // R.W. aanpassen bij te laag setpoint
        F_SS_new_SP = ss_PV_Ta;                      //  NEW SP 
    } else if (ss_PV_Ta <= SP_Final -0.5) {          // R.W. aanpassen bij te hoog setpoint
    }

Dit werkt voor mij nu goed in de huidige weersomstandigheden met onderstaande instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Phase 1 (STARTUP)
Catch duration (sec)
90

Message delay (sec)
3

Max temp difference (°C)
-2

Phase 2 (STABLE) - (start after sec)
Message delay (sec)
60

Upperlimit correction
1

Lowerlimit correction
-3

Phase 3 (END) - (start after min)
Message delay (min/°C)
120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Brokencore schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:14:
Hier nu stabiel met relatief weinig MQTT berichten met de volgende aanpassingen. Ik draai met een setpoint van 25 a 26 graden met directe sturing. Afgelopen dagen binnen 10 minuten op 19Hz met gemiddeld 5 commands. Daarna loopt de run nog een aantal uur door waarbij het setpoint langzaam wordt opgehoogd.

Aanpassing om initieel niet te ver terug te regelen, pomp loopt bij mij altijd op naar 42Hz voordat hij terug gaat. Softstart loopt bijna altijd door tot boven mijn gewenste setpoint dus heel laag beginnen had voor mij geen zin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
//      Stage 1 - Start up

if (Phase == 1){
    F_SS_correction = -1;                                              //  R.W.: Was -5, nu aangepast naar -1
    F_SS_new_SP = F_SS_SP_start + F_SS_correction;                      //  Calculate the NEW SP.

In Phase 9 laat ik alleen het setpoint aanpassen als Ta +2 graden boven het setpoint zit. Mijn max dT is dus ingesteld op 2 graden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if (Phase == 9) {

if (ss_PV_Ta >= F_SS_new_SP + phase_1_max_dT) {                     // R.W.: Alleen uitvoeren is Ta te hoog is.
        T = ' - (EVALUATING)';

F_SS_new_SP = ss_PV_Ta - 1;                                      //  NEW SP
        F_SS_correction = F_SS_new_SP - F_SS_SP_start;                  //  NEW CORRECTION

}

In Phase 2 aanpassing om setpoint omhoog bij te werken als Ta twee graden boven setpoint komt. En omlaag bijwerken als Ta 0,5 graden onder het setpoint komt. Dit lijkt vroeg genoeg om te zorgen dat de compressor op 19/20Hz blijft draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
//      Stage 2 - waiting for pump to relax

if (Phase == 2){    

if (ss_PV_Ta >= SP_Final +2)    {                   // R.W. aanpassen bij te laag setpoint
    } else if (ss_PV_Ta <= SP_Final -0.5) {          // R.W. aanpassen bij te hoog setpoint
    }

Dit werkt voor mij nu goed in de huidige weersomstandigheden met onderstaande instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Phase 1 (STARTUP)
Catch duration (sec)
90

Message delay (sec)
3

Max temp difference (°C)
-2

Phase 2 (STABLE) - (start after sec)
Message delay (sec)
60

Upperlimit correction
1

Lowerlimit correction
-3

Phase 3 (END) - (start after min)
Message delay (min/°C)
120
Thanks !
Ik ben nu nog wat zaken aan het debuggen rondom softstart functie en zone 1 vs zone 2 EN Direct vs Compensation Curve. Er is nog wat werk te verrichten om alle scenarios correct te hebben.

Daarna ga ik kijken of ik wat kan lenen van je aanpak. Bedankt voor het delen.

Phase 1 aanpassing. Dit is te specifiek voor je pomp denk ik om over te nemen. Ik weet dat dit in mijn geval zorgt voor te hoog oplopende setpoints.

Phase9 en phase 2 aanpassingen vind ik wel interessant. Daar ga ik naar kijken of daar bij mij ook muziek in zit.

Dank voor het delen nogmaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:54
Voor de logica van Phase 1 / Phase 9 heb ik ook gedacht om dit helemaal om te gooien volgens onderstaande. Heb jij hier al eens over nagedacht of zelfs ervaring mee opgedaan?

Variabelen Phase 1:
  • Start offset
  • Max temp difference
  • Message delay (sec)
  • Phase 1 Timeout
Werking als volgt:
  1. Bij starten compressor ActueelSetpoint = GewenstSetpoint - "Start offset"
  2. Timer Phase 1 Timeout starten
  3. Bij bereiken Ta >= ActueelSetpoint + "Max temp difference" een timer starten met lengte "Message delay (sec)". Timer resetten zodra niet meer aan bovenstaande voorwaarde wordt voldaan.
  4. Bij aflopen bovenstaande timer ActueelSetpoint = Ta - 1
  5. (mogelijk blijven sturen met een herhaling van x seconden zolang de timer nog doorloopt als vangnet als de Ta erg snel blijft stijgen)
  6. Bij Ta <= ActueelSetpoint - 0.5 dan ActueelSetpoint = Ta (afgerond omlaag)
  7. Bij bereiken 20Hz (of de waarden welke bij T-CAP horen) doorstappen naar Phase 2 of altijd doorstappen bij aflopen "Phase 1 Timeout"
Heb zelf alleen nog niet voldoende kennis van Node-RED om dit in de bestaande flow te bouwen. Zal ook nog wat moeten testen met de exacte waarden voor het bijsturen van het setpoint. Maar deze opzet leek mij wel relatief simpel, overzichtelijk en universeel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edterbak

Nieuwe update beschikbaar

BETA 1
Link: https://github.com/edterb...n_control/tree/25.06-BETA

Changes:
- Fix SoftStart: Aligned the function to operate better with 2 zones
- Fix SoftStart: Fixed an error in fetching RTC z2 result. It was fetching RTC z1 result
- Fix CCC: Zone 2 logic was different from Zone 1 logic
- Enhancement: Added a LOT of new external input options in the tab [WP Input] (WIP)

Er is dus een hoop gedaan onder de motorkap. Ik hoop dat voor niemand er nieuwe problemen bijgekomen zijn, maar het er juist minder zijn geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
@Brokencore
Ik ga er binnenkort goed naar kijken. Je krijgt reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-10 23:47
Brokencore schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:08:
Voor de logica van Phase 1 / Phase 9 heb ik ook gedacht om dit helemaal om te gooien volgens onderstaande. Heb jij hier al eens over nagedacht of zelfs ervaring mee opgedaan?

Variabelen Phase 1:
  • Start offset
  • Max temp difference
  • Message delay (sec)
  • Phase 1 Timeout
Werking als volgt:
  1. Bij starten compressor ActueelSetpoint = GewenstSetpoint - "Start offset"
  2. Timer Phase 1 Timeout starten
  3. Bij bereiken Ta >= ActueelSetpoint + "Max temp difference" een timer starten met lengte "Message delay (sec)". Timer resetten zodra niet meer aan bovenstaande voorwaarde wordt voldaan.
  4. Bij aflopen bovenstaande timer ActueelSetpoint = Ta - 1
  5. (mogelijk blijven sturen met een herhaling van x seconden zolang de timer nog doorloopt als vangnet als de Ta erg snel blijft stijgen)
  6. Bij Ta <= ActueelSetpoint - 0.5 dan ActueelSetpoint = Ta (afgerond omlaag)
  7. Bij bereiken 20Hz (of de waarden welke bij T-CAP horen) doorstappen naar Phase 2 of altijd doorstappen bij aflopen "Phase 1 Timeout"
Heb zelf alleen nog niet voldoende kennis van Node-RED om dit in de bestaande flow te bouwen. Zal ook nog wat moeten testen met de exacte waarden voor het bijsturen van het setpoint. Maar deze opzet leek mij wel relatief simpel, overzichtelijk en universeel.
Welkom @Brokencore in dit draadje
Dank voor je positieve input

Kan je mij als leek uitleggen wat bovenstaande voorstel doet en wat het oplevert t.o.v. de huidige situatie?
Alvast hartelijk dank!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-10 23:47
een vraag mbt warm tapwater i.c.m. Node Red

ik begrijp uit diverse bronnen dat mijn buffertank "PAWT-300L2 water storage tank" het efficiëntst het water verwarmt bij een doorvoersnelheid van 20 L/min

maar met de pumpspeed op 100% kom ik niet hoger uit dan

Result
Actual max pumpspeed 100 %
Water flow (L/min) 9.8
Active mode DHW

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:53
Nnoitra schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Excuus, ik was ff een paar dagen offline :)
Die delta setting doet idd helemaal niets als je stuurt of maximale flow (ipv op deltaT).
No worries.
<<off topic >>Ik heb vanmiddag ter vergelijk een run gedraaid met de pomp op max en een delta van 2. Wat ik zo zie is dat tijdens deze run de compressor sneller blijft draaien en er grofweg gezegd 1 Kw aan extra warmte wordt gegenereerd tov van mijn eigen instellingen. De runs zijn onder vergelijkbare omstandigheden gedraaid. Als je wilt kan ik je de grafieken en zelfs de csv uit de service cloud sturen om het verschil (in mijn situatie) te zien. ik zie inderdaad niet dat hij extra gas geeft om de Tr binnen de delta te trekken, ik zie wel dat de compresor over de hele run harder loopt. Maar goed als jij geen effect ziet in jou set-up dan is het dus geen oplossing voor jou probleem.
cheers.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:17
Breadrun schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:35:
[...]
Overigens heb ik af en toe dat mijn HeishaMon vastloopt en alleen weer reageert na een reset.
Zijn er anderen die dit ook hebben (of een tip om de stabiliteit te verbeteren)?
Ik voed hem nu via de warmtepomp zelf en ben verbonden via wifi, maar misschien is een externe 5 V-voedingvstabieler?
Voor wie ooit tegen een soort gelijk iets aan loopt. Oplossing voor mij was uiteindelijk om in mijn TP-Link Deco de mesh uit te zetten voor de HeishaMon en hem hard toe te wijzen aan een AP. Hij wisselde steeds tussen twee AP's en daar ging het fout vermoed ik. Draait nu stabiel 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Breadrun op 16-10-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:02
@hemertje
De max flow is afhankelijk van je totale systeem. Buisdiameter, radiatoren etc etc. Hoe meer beperkingen bijv. dunne leidingen geven veel weerstand.

Ter vergelijking in kan max 36 liter draaien, Leiding systeem is 32x3 en volledig vloerverwarming + 1 kleine radiator in de garage. Zo weinig mogelijk koppelingen etc etc. Minimaal draait mijn systeem op 9.8 liter en bij verwarmen 21.6 wordt door het systeem zelf geregeld.
Pagina: 1 ... 122 123 Laatste