Het was ook geen verwijt naar jou toe, excuus als dit zo over kwam.edterbak schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:06:
[...]
Het is niet dat ik NIETS kan met grafieken van andere bronnen.
Het is niet handig.
Je hebt Grafana, InfluxDB, HA, Domoticz.. Allemaal manieren om een grafiek te maken. Vaak zien ze er mooier uit. Daar ben ik het mee eens. Ik vind het ook jammer dat NodeRed geen dashboard kan laten zien met grafana grafiekjes. anyway...
Ik heb al meerdere keren gehad dat ik op een 'wilde ganzen jacht' ben gestuurd, omdat iemand iets in een grafiek je ziet dat raar is of niet klopt. Ik sprong dan gelijk in actie om het te fixen. Maar na een hoop energie kom je er dan achter dat de grafiekjes niet gelijk zijn, en dat de conclusie daarop gebaseerd ook niet gelijk zijn. Ik heb letterlijk updates uitgebracht in de hoop een geest te fixen.
Ik ga ook niet meer in discussie als iemand toch graag zijn eigen grafiekjes toont. Ik moet dan eerst zeker weten wat er geplot wordt om vervolgens pas te kunnen verivieren dat het juist/onjuist is.
Maar. Dat terzijde en achter ons latende..
Het effect waarom de pomp frequentie hoog blijft met SoftStart heb ik nu op de kaart.
Ik heb de alpha 7 ook aangepast, in de hoop dat het nu wel goed gaat.
In het kort:
Als iemand een Buffer gebruikt, dan is het hoogste setpoint (zone 1/2) leidend.
Stel 30C is het hoogste setpoint.
Als buffer aanwezig is, dan gaat hier standaard +2C bovenop.
Dan gaat daar nog je Buffer_Tank_Delta bovenop, stel +5C
Het setpoint waar de warmtepomp dan op gaat sturen, is dan niet 30C maar 37C.
Het uitgaande water van de pomp, is dus ook niet de target 30C, maar 37C
De logica welke ik in de SoftStart functie hanteer: "Blijf de temperatuur van het water (Tuit) volgen, op een afstand van -1 of -2C. Dat wordt het nieuwe setpoint.
En dan snap je dat het nieuwe setpoint dus meeschuift niet haar die ~ (30C - 1C), maar gelijk naar ~( 37C - 1C)
Dat dus de logica waar het fout gaat.
Ik ben er nu mee bezig om dit glad te strijken.
Een van mijn redenen om de HA grafiek te tonen was puur omdat ie gedetailleerder is, en dezelfde informatie punten toont als jouw NR grafiek (na het toevoegen van de shift
Had je mijn puntje mbt jouw grafiek nog gelezen, want dat is mijn 2e reden.
De NR grafiek toont wat de flow doet/berekend in plaats van wat de Pana daadwerkelijk doet.
Het geeft een vertekend beeld als de flow een +1 shift berekend heeft en toont, maar de MQTT is niet verzonden of er gaat iets anders fout.
Excuus, ik was ff een paar dagen offlineercolano schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:04:
En, wat heb je gezien ?
Die delta setting doet idd helemaal niets als je stuurt of maximale flow (ipv op deltaT).
Sarcasm is my superpower! What's yours?