@edterbak Dank! Nu snap ik het ... na een enorme piek in mijn werk heb ik het nu een stuk rustiger en heb veel tijd over, en ben eens in de regeling van de Pana gedoken, vandaar al mijn vragen. Ik ben heel blij met je node-red flows, het is een fantastisch instrument om de machine in de gaten te houden en te besturen!edterbak schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:54:
@bartve
De panasonic ZELF heeft een set regels wanneer hij aan/uit gaat met de compressor. Dat zit hardcoded in de pomp.
Bij HEAT:
**Compressor on:**
Main inlet 4 degrees lower than setpoint
**Compressor off:**
Main outlet temperature is 2 degrees higher than setpoint, for 3 minutes
Aan deze regels kan ik helaas niks doen. De regels bij COOL zullen het zelfde zijn, maar lower>higher etc.
Wat betreft die hard coded regels in de Pana: je zou 'm kunnen foppen, door de het Outlet setpoint een paar graden te verlagen (verschil > 4+ gr.) totdat de compressor aanschiet (10 sec.?) en dan de originele Outlet setpoint weer terug te zetten: dan draait de compressor iig weer een tijdje totdat het verschil <2 gr is? En dan alleen voor koelen, want zoals gezegd: elke graad koeler scheelt direct, itt tot bij verwarmen, daar maakt het niet zo veel uit?
Met de manuele instelling (Setpoint requested') van het Outlet setpoint lukt dat nu niet omdat die wordt 'overruled' door de dauwpunt begrenzing (en dan moet ik het zelf steeds doen, liever dat het via een regel wordt gestuurd?).
Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp