Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 116 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:47
hemertje schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:17:
Ed vraagje,

wanneer Zone 2 etc niet bestaat laat je die 'verdwijnen' op de dashboards

Onder Settings - Heat is Zoen 2 nog zichtbaar

kan je die ook onzichtbaar maken wanneer deze er niet is?
Persoonlijk vind ik het dashboard HOME iets belangrijker dat het er netjes uitziet dan een settings pagina.
Het is best ugly hoe ik het voor elkaar heb de nodes van fan 2 en external heater uit het dashboard haal.

Ik heb zelf de voorkeur om het in settings tab te laten staan.
Als optie kan ik hem wel greyed-out maken. Is dat wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:04:
[...]

Dag @edterbak

vandaag heeft de Solar2DHW weer gedraaid maar is op dit moment 18:54 nog steeds Active?

Current status ACTIVE (11:03)

In de Pana statistieken was de maximale tanktemperatuur vanaf 12:30uur geen 52GrC zoals ingesteld (high) maar 45GrC (low)

In de Homewizard zie ik dat er tot 12:30 de energieopname gevoed werd door de Solar opwek

[...]

Hoort de Solar2DHW na het bereiken van de tanktemperatuur niet 'voltooid' aan te geven?
Dat klopt inderdaad.
Enig idee waarom er niet doorverwamd is tot 52GrC ipv 45GrC?
Geen idee. Ik zou even kijken hoe je heater ingesteld is.
Ik heb in settings tab onder backup heater:
  • Start delta -5
  • Stop delta 0
  • Delay time 30 min
En waarom de Solar2DHW na het bereiken van de eindtemperatuur nog steeds ACTIVE aangeeft?

Wellicht zijn deze constateringen al gefixed met je laatste aanpassingen?
Niet allemaal. maar ik ben er naar aan het kijken.

Ik heb volgende release (v24.14) best wat aandacht besteed aan de solar2dhw functie, zodat het er goed uitziet tenminste, en dat de getallen in de grefieken nu wel getoont worden bij jou.
Er was hier en daar wat onduidelijk met string vs number of NaN. Ik hoop dat ik het nu plat geslagen heb.

[ Voor 8% gewijzigd door edterbak op 23-03-2025 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ik wacht nog even 1 dag voor de volgende release.
Ik had vandaag nog wat aanpassingen. Even checken voor ik hem deel.

v24.14 staat te trappelen voor de deur hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:16
edterbak schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Persoonlijk vind ik het dashboard HOME iets belangrijker dat het er netjes uitziet dan een settings pagina.
Het is best ugly hoe ik het voor elkaar heb de nodes van fan 2 en external heater uit het dashboard haal.

Ik heb zelf de voorkeur om het in settings tab te laten staan.
Als optie kan ik hem wel greyed-out maken. Is dat wat?
Ja kan ook natuurlijk als alternatief

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:33:
Ik wacht nog even 1 dag voor de volgende release.
Ik had vandaag nog wat aanpassingen. Even checken voor ik hem deel.

v24.14 staat te trappelen voor de deur hoor
En hopelijk ondertussen ook nog wat genoten van je weekend!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:29:
[...]
  • Start delta -5
  • Stop delta 0
  • Delay time 30 min
[...]
daar heb ik nog nooit naar gekeken / aangezeten
staat hier op

Backup heater
Start delta -128 °C
Stop delta -128 °C
Delay time -1 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
PS in de Pana heb ik de Sterilisatierun geprogrammeerd, niet in NR

dan dien ik dus SETTINGS - OPERATION Panasonic main scheduler te activeren anders draait de sterilisatierun niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:52:
PS in de Pana heb ik de Sterilisatierun geprogrammeerd, niet in NR

dan dien ik dus SETTINGS - OPERATION Panasonic main scheduler te activeren anders draait de sterilisatierun niet?
Klopt.
Maar je duikt de hoek in dat het verkeerde kan gaan
Als nr bijhoud wat de OM moet zijn na een actie, en op de achtergrond is een sterilisatie run aan de gang, dan is nr daar niet van op de hoogte.
Eigenlijk weer 2 kapteins.
Maar het kan ook goed gaan als je geluk hebt.

Vraag is eigenlijk, waarom wil je dat in de panna doen?

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 24-03-2025 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:13:
[...]

Klopt.
Als nr bijhoud wat de OM moet zijn na een actie, en op de achtergrond is een sterilisatie run aan de gang, dan is nr daar niet van op de hoogte.

Heb daar weleens over na zitten denken... Argument zou kunnen zijn dat als node red uitvalt er altijd nog een sterelisatierun plaatsvindt.

Soort van backup. Maar het is lastig uit te voeren zonder dat ze elkaar dwars gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Exact.
NR heeft 0,0 aan informatie of signalen dat iets word gestart door een pana schedule.
NR kan daarom hier niet rekening mee gaan houden. Althans, ik zie nu nog niet hoe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:28
edterbak schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:25:
Exact.
NR heeft 0,0 aan informatie of signalen dat iets word gestart door een pana schedule.
NR kan daarom hier niet rekening mee gaan houden. Althans, ik zie nu nog niet hoe
Logisch dat 't zo zo onvoorspelbaar blijft bij @hemertje. Ik adviseer toch ten zeerste eerst maar eens te beginnen met maar 1 kapitein en alle regels uit de pana controller en eventueel automatiseringen via pana cloud er uit te slopen. Ik heb de indruk dat veel van de issues daarvandaan komen. Laat alles eerst eens door NR dashboard doen (in combinatie met de WP zelf).

Als dat volledig onder controle is kan je alsnog gaan kijken of er zaken zijn die je liever door pana scheduler of anderszins wil regelen maar dan moet je verdomt goed weten wat je doet en dat zaken elkaar niet dwars gaan zitten. Zover is 't nog niet.

Ik zelf bestuur mijn WP inmiddels met rules, die zijn nu na zeer lange tijd behoorlijk stabiel. Het is idd behoorlijk complex als je rekening wil houden met triggers van buiten. Zo wil ik b.v. een force DHW run kunnen uitvoeren via Home Assistant of ook vanuit failsave design de WP niet aan kunnen zetten vanuit de rules als ik 'm handmatig via de controller heb uitgezet. Dit zijn de meest lastige stukjes.

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Heb daar weleens over na zitten denken... Argument zou kunnen zijn dat als node red uitvalt er altijd nog een sterelisatierun plaatsvindt.

Soort van backup. Maar het is lastig uit te voeren zonder dat ze elkaar dwars gaan zitten.
Zo heb ik ook in eerste instantie op basis van WAR van de WP gedraaid en dat met +/- 5 graden shiften gewerkt. Dit met de gedachte dat als de externe logica niet werkt de basis in orde blijft. Toch ben ik daar weer van teruggekomen omdat dit leidt tot onverwachte uitschakelingen van de compressor:
bij verandering van buitentemperatuur klappert de buitentemperatuur vaak een tijdje tussen 2 waarden, b.v. 5 en 6 graden. Het kan net zijn dat dit 2 waardes zijn waarop de stooklijn van de WP dicteert dat de Ta ook mee-klappert. Als je dan met Softstart bezig bent de Ta target niet meer dan 2 graden onder Ta te houden om te voorkomen dat de compressor uitschakelt gaat dit mis, je hebt namelijk niet tijdig weet van deze verschuiving.

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
[...]

Klopt.

het is niet zozeer de vraag waarom?

het is eerder dat ik me niet eerder gerealiseerd heb dat ik hiermee 2 kapiteins heb :P

ik zie in aquarea-service.panasonic dat ik deze niet kan in/uitschakelen, dus dat moet in de controller neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
[...]
grapje tussendoor, omdat men beschikbare Schedule regels op zijn _O- :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:25:
Exact.
wat doet de Slider Panasonic main scheduler dan?

voor mij impliceert die dat de programmering van de pana kabouters wordt uitgelezen?
waarvoor zou die anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
blb4 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:35:
[...]

Logisch dat 't zo zo onvoorspelbaar blijft bij @hemertje. Ik adviseer toch ten zeerste eerst maar eens te beginnen met maar 1 kapitein en alle regels uit de pana controller en eventueel automatiseringen via pana cloud er uit te slopen. Ik heb de indruk dat veel van de issues daarvandaan komen. Laat alles eerst eens door NR dashboard doen (in combinatie met de WP zelf).

Als dat volledig onder controle is kan je alsnog gaan kijken of er zaken zijn die je liever door pana scheduler of anderszins wil regelen maar dan moet je verdomt goed weten wat je doet en dat zaken elkaar niet dwars gaan zitten. Zover is 't nog niet.

Ik zelf bestuur mijn WP inmiddels met rules, die zijn nu na zeer lange tijd behoorlijk stabiel. Het is idd behoorlijk complex als je rekening wil houden met triggers van buiten. Zo wil ik b.v. een force DHW run kunnen uitvoeren via Home Assistant of ook vanuit failsave design de WP niet aan kunnen zetten vanuit de rules als ik 'm handmatig via de controller heb uitgezet. Dit zijn de meest lastige stukjes.
nou zo erg is het bij mij nou ook weer niet zoals je doet voorkomen @blb4

enkele de sterilisatierun staat in de Pana aan op de zondagmiddag 13:00u
dus die heeft verder niets met de rest van de week te maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
hemertje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:41:
[...]

nou zo erg is het bij mij nou ook weer niet zoals je doet voorkomen @blb4

enkele de sterilisatierun staat in de Pana aan op de zondagmiddag 13:00u
dus die heeft verder niets met de rest van de week te maken :P
De vraag is: wat staat er nog meer in de scheduler? of geautomatiseerd of handmatig via de pana cloud, controller of mogelijk HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
blb4 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:54:
[...]

De vraag is: wat staat er nog meer in de scheduler? of geautomatiseerd of handmatig via de pana cloud, controller of mogelijk HA?
zie de Scheduler screenshot hierboven

in de Pana Cloud / App staat de week timer uit en de vakantie tumer uit
in HA lees ik enkel uit, daar heb ik geen automatisering in staan

in de Pana controller enkel de sterilisatierun op de zondagmiddag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:26

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Hi @edterbak De bug is weer terug met mijn scheduler en DWH maken. Zoals al gemeld in deze posts.

imdos in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"
edterbak in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Flow version

24.13 (stable beta)

24/03 16:12:34 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
24/03 16:12:30 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
24/03 14:45:21 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
24/03 14:45:18 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
24/03 14:45:17 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc automation: on/off)
24/03 14:45:16 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 20.72°C)
24/03 14:45:15 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
24/03 14:45:15 - Scheduler - Power: 1
24/03 14:45:15 - Scheduler: Stored next operating mode empty. Setting new operating mode to: 4

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
imdos schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:19:
Hi @edterbak De bug is weer terug met mijn scheduler en DWH maken. Zoals al gemeld in deze posts.

imdos in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Flow version

24.13 (stable beta)

24/03 16:12:34 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
24/03 16:12:30 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
24/03 14:45:21 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
24/03 14:45:18 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
24/03 14:45:17 - MQTT Command: SetHeatpump: 0 (rtc automation: on/off)
24/03 14:45:16 - Function RTC: Automation 'Turn off/on power' triggered - power OFF (Room temp: 20.72°C)
24/03 14:45:15 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI)
24/03 14:45:15 - Scheduler - Power: 1
24/03 14:45:15 - Scheduler: Stored next operating mode empty. Setting new operating mode to: 4
Ik ga nu een update uitbrengen.
Daar zit een delay in op een andere plek. Ik denk dat dit de symptomen zal verhelpen. ... hope so..

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 24-03-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:29:
[...]
  • Start delta -5
  • Stop delta 0
  • Delay time 30 min
Wat zijn de ideale instellingen voor deze BUH?
Hoe bepaal je deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Sja. ik heb gezond verstand gebruikt.
Maar dat is voor iedereen weer anders :) Ik had tijden geleden de defaults aangepast. Nooit klachten ervaren dus maar zo laten staan.
Die stop delta 0, de default is -2. Maar ik zie het nut daar niet van in. Dus heb hem maar op 0 gezet.

Heb je de heater vrijgegeven ? Zie heishamon
code:
1
2
TOP58   DHW_Heater_State    1   Free
TOP59   Room_Heater_State   1   Free

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDjGugvsPuVTJBM0p-ze8hCs9ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fjQ0dfLbU2PS3ddXtzk2GNbD.png?f=fotoalbum_large

In mijn handleiding is deze ellende te vinden rond blz 33, ook een stukje toelichting op 77

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YWSi-0UmkAaE99hwjk1HhsNPEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4t7of2Rrh2oIqmU2GiubAyB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 24-03-2025 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Update
link:
[deleted]

Version 24.14 (stable beta)
- Fix: Attempt 386 to fix the issue imdos reported. RTC Automation kicking in too soon after a Scheduled action. Hopefully we dont need 387.
- New Feature: 1 wire sensors now possible to be used in GRAPHS DHW + HEAT + ROOM temperature
- Improved SYSTEM > Sensors: Added a HELP sections
- Improved Solar²DHW: Calculation of the values kWh import / export should now work more robust and be able to recover from 'NaN' error.
- Improved Solar²DHW: Graph Power History (W) should now look better without gaps in the lines.
- Improved Solar²DHW: Graph Today's Result (kWh) should now have significantly less datapoints. Significantly reducing the flow's footprint.

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 24-03-2025 22:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Sorry... Ik las een issue op github, easy fix. :)
UPDATE
https://github.com/edterb...flows/flows%20v24.15.json

Version 24.15 (stable beta)
- Fix powerfull mode. After selecting powerful mode 30 min, it does not accept it a second time. This should now be fixed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-04 12:59
edterbak schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:28:
... Ik had tijden geleden de defaults aangepast. Nooit klachten ervaren dus maar zo laten staan.
Die stop delta 0, de default is -2. Maar ik zie het nut daar niet van in. Dus heb hem maar op 0 gezet.

...
@hemertje en Ed, In jou post Ed laat je 2 settings uit het service manual zien. Volgens mij hebben die niets met elkaar te maken. De 2e gaat over BUH+DHW, de eerste over BUH+HEAT.
De 1e instelling, tenminste als ik het goed begrijp, geeft de condities waarop de BUH mag bijspringen in het HEAT proces. Normaal gesproken komt dat alleen voor als de wp het echt niet meer trekt. Dat verklaart ook de settings. Delay time zodat de BUH niet aanspringt aan het begin van een normale run. dT om aan te schakelen onder barre omstandigheden wanneer Ta < Td -/- buh-dt, en een afschakel instelling wanneer de wp weer in de buurt van normal operating komt.
Ik vermoed dat deze instelling eigenlijk alleen van belang is bij onder gedimensioneerde installaties. Dan nog lijkt mij 0 als off instelling tot onnodig buh gebruik leiden.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:31:
[...]

wat doet de Slider Panasonic main scheduler dan?

voor mij impliceert die dat de programmering van de pana kabouters wordt uitgelezen?
waarvoor zou die anders zijn?
@edterbak
kan je deze vraag beantwoorden want ik hen oprecht geen idee wat de functie van deze slider / setting is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:12:
[...]

@edterbak
kan je deze vraag beantwoorden want ik hen oprecht geen idee wat de functie van deze slider / setting is?
Sorry, ja. Ik was even afgeleid met internet provider switch. Missed it.

In de Pana controller kun je scheduler aan en uit zetten.
Dit is die zelfde toggle.
Je zet hiermee dus via de NR flow de Pana schedulera aan of uit.
Er zit niks meer achter dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:47:
Sorry... Ik las een issue op github, easy fix. :)
UPDATE
https://github.com/edterb...flows/flows%20v24.15.json

Version 24.15 (stable beta)
- Fix powerfull mode. After selecting powerful mode 30 min, it does not accept it a second time. This should now be fixed
de update draait weer
Flow version

24.15 (stable beta)

25/03 20:26:53 - SYSTEM: TimeZone set to: Europe/Amsterdam
25/03 20:24:16 - MQTT Command: SetDHWTemp: 45 (GUI)
25/03 20:23:11 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
25/03 20:23:10 - SYSTEM: MQTT Broker: Node Red MQTT node connected
25/03 20:23:07 - SYSTEM: Persistent storage: OK
25/03 20:23:07 - Function SoftStart: SoftStart function end
25/03 20:23:07 - Compressor: stopped
25/03 20:23:07 - Function - WAR: 1
25/03 20:23:07 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: UNRESTRICTED
25/03 20:23:07 - Function NightReduction: New correction: 0 °C
25/03 20:23:07 - Function - Solar: 1
25/03 20:23:07 - SYSTEM: WAR settings OK
25/03 20:23:06 - SYSTEM: Heatpump zone 2 is set to controle water temperature
25/03 20:23:06 - SYSTEM: Heatpump zone 1 is set to controle water temperature
25/03 20:23:06 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
25/03 20:23:06 - Function NightReduction: 0
25/03 20:23:07 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
25/03 20:23:06 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------
25/03 20:21:29 - SYSTEM: MQTT Broker: Node Red MQTT node connected
25/03 20:21:26 - SYSTEM: Persistent storage: OK

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
ercolano schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:39:
[...]

@hemertje en Ed, In jou post Ed laat je 2 settings uit het service manual zien. Volgens mij hebben die niets met elkaar te maken. De 2e gaat over BUH+DHW, de eerste over BUH+HEAT.
De 1e instelling, tenminste als ik het goed begrijp, geeft de condities waarop de BUH mag bijspringen in het HEAT proces. Normaal gesproken komt dat alleen voor als de wp het echt niet meer trekt. Dat verklaart ook de settings. Delay time zodat de BUH niet aanspringt aan het begin van een normale run. dT om aan te schakelen onder barre omstandigheden wanneer Ta < Td -/- buh-dt, en een afschakel instelling wanneer de wp weer in de buurt van normal operating komt.
Ik vermoed dat deze instelling eigenlijk alleen van belang is bij onder gedimensioneerde installaties. Dan nog lijkt mij 0 als off instelling tot onnodig buh gebruik leiden.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Duidelijk is dat sommige dingen bij mij ook nog wat onduidelijk zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:31:
[...]

In de Pana controller kun je scheduler aan en uit zetten.
Dit is die zelfde toggle.
Je zet hiermee dus via de NR flow de Pana schedulera aan of uit.
Er zit niks meer achter dan dat.
duidelijk

maar daarmee kan je dus meerdere kapiteins krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:33:
[...]

de update draait weer

[...]
Ik verwacht bij jou dat de grafiek van solar2dhw straks, of vanacht WEL goed de gegevens gaat laten zien.
I hope so... Ik ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@hemertje Meerdere kapteins... yep. exact

[ Voor 31% gewijzigd door edterbak op 25-03-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:28:
Sja. ik heb gezond verstand gebruikt.
Maar dat is voor iedereen weer anders :) Ik had tijden geleden de defaults aangepast. Nooit klachten ervaren dus maar zo laten staan.

Heb je de heater vrijgegeven ? Zie heishamon
code:
1
2
Bij deze:

code:
1
2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:31:
[...]

fijn dat je weer online bent

welkom :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Ik verwacht bij jou dat de grafiek van solar2dhw straks, of vanacht WEL goed de gegevens gaat laten zien.
I hope so... Ik ben benieuwd
uiteraard hou ik je op de hoogte (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@hemertje
Ik lees net een github issue, wat mogelijk bij jou ook aan de hand kan zijn.

Je DHW run wordt niet helemaal tot het einde doorgetrokken. Is het misschien zo dat je QuietMode aan hebt staan dan?
Zo ja, probeer eens QM uit te zetten dan, kijken of het beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:47:
@hemertje
Ik lees net een github issue, wat mogelijk bij jou ook aan de hand kan zijn.

Je DHW run wordt niet helemaal tot het einde doorgetrokken. Is het misschien zo dat je QuietMode aan hebt staan dan?
Zo ja, probeer eens QM uit te zetten dan, kijken of het beter gaat.
QuietMode add-on staat/stond inderdaad aan

nu uitgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:38:
[...]

uiteraard hou ik je op de hoogte (y)
dag @edterbak , een update van vandaag

helaas door het ontbreken van zon vandaag geen drempelwaarde van 3kW teruglevering zonnestroom gehad

dus ik snap ff niet waarom Solar2DHW dan actief kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpySrjuR_Wpw7WxVk4a2p3B0GiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PFD3noFJS4VACA3iKhYgTfq7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uq9p_JMJIhGVx3-bPfSbb-H_Dho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Nk1guAt8vH1YEZPvYkSrxPf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izaehfHLL0EBz9gRqra4OJ8hYi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7OcNWjuvmWTpLDmiIxrXlifZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKkvJskYUuWD6nYTAYxomwrbhm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5p6jNk75YqAZpBRWLy3sMHgO.png?f=fotoalbum_large

vanuit de Schedule zou de modus om 17:00u moeten switchen naar HEAT only
maar op het tabblad blijkt dat Solar2DHW op dit moment nog steeds actief is?

code:
1
2
3
4
Operating mode
Actual Heat+DHW

Valve position DHW

code:
1
26/03 17:00:06 - Scheduler: Solar function active. Not changing operating mode now, but setting next operating mode to 0

?
Flow version

24.15 (stable beta)

26/03 20:12:57 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 245 (pump speed)
26/03 20:12:57 - Compressor: running
26/03 20:12:57 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 245 (95%) (DHW)
26/03 20:12:37 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
26/03 20:12:34 - MQTT Command: SetDHWTemp: 45 (GUI)
26/03 19:54:26 - Function WAR: Setpoint change: From 27.1 to 27.2 °C
26/03 19:38:05 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
26/03 19:38:05 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 24 °C. Calculated new setpoint: 25 °C
26/03 19:38:05 - Function WAR: Setpoint change: From 27 to 27.1 °C
26/03 19:08:05 - Function WAR: Setpoint change: From 26.9 to 27 °C
26/03 17:03:05 - Function SoftStart: SoftStart function end
26/03 17:03:05 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 94 (pump speed)
26/03 17:03:05 - Compressor: stopped
26/03 17:03:05 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 94 (16%) (Low)
26/03 17:00:06 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
26/03 17:00:06 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 27 °C. Calculated new setpoint: 24 °C
26/03 17:00:06 - Function RTC: Correction change: From 0 to -3 °C (Room actual: 21.16 °C)
26/03 17:00:06 - RTC: Room setpoint changed to: 20 °C
26/03 17:00:06 - Scheduler - Set room setpoint (RTC): 20
26/03 17:00:06 - Scheduler: Solar function active. Not changing operating mode now, but setting next operating mode to 0
26/03 16:34:13 - Function WAR: Setpoint change: From 27 to 26.9 °C
26/03 16:29:13 - Function WAR: Setpoint change: From 26.9 to 27 °C
26/03 15:43:05 - Function WAR: Setpoint change: From 26.8 to 26.9 °C
26/03 15:24:09 - Function WAR: Setpoint change: From 26.9 to 26.8 °C
26/03 14:38:05 - Function WAR: Setpoint change: From 26.8 to 26.9 °C
26/03 14:31:11 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
26/03 14:31:11 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 26 °C. Calculated new setpoint: 27 °C
26/03 14:31:11 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (ENDING) Freq: 24Hz
26/03 14:19:21 - Function SoftStart: --> Pump relaxing took too long... (30Hz) Continuing with Phase 2. (Count: 5/5. Resetting counter)
26/03 14:19:11 - Function SoftStart: Correction: -1 > -1 °C - (EVALUATING) Freq: 29Hz
26/03 14:16:11 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (29Hz). Restarting Phase 1 again... (Count: 5/5)
26/03 14:16:09 - Function SoftStart: Correction: -1 > -1 °C - (EVALUATING) Freq: 29Hz
26/03 14:16:04 - Function SoftStart: Correction: -1 > -1 °C - (EVALUATING) Freq: 30Hz
26/03 14:16:01 - Function SoftStart: Correction: -1 > -1 °C - (EVALUATING) Freq: 29Hz
26/03 14:13:00 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (30Hz). Restarting Phase 1 again... (Count: 4/5)
26/03 14:12:54 - Function SoftStart: Correction: -1 > -1 °C - (EVALUATING) Freq: 29Hz
26/03 14:12:50 - Function SoftStart: Correction: -1 > -1 °C - (EVALUATING) Freq: 30Hz
26/03 14:10:42 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SoftStart)
26/03 14:10:22 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 29Hz
26/03 14:10:14 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
26/03 14:10:14 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 26 °C. Calculated new setpoint: 25 °C
26/03 14:10:14 - Function SoftStart: Correction: -1 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 30Hz
26/03 14:09:50 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (30Hz). Restarting Phase 1 again... (Count: 3/5)
26/03 14:09:40 - Function SoftStart: Correction: -1 > -1 °C - (EVALUATING) Freq: 29Hz
26/03 14:09:24 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
26/03 14:09:24 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 25 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
26/03 14:09:22 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SoftStart)
26/03 14:08:58 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz
26/03 14:08:54 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
26/03 14:08:54 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 26 °C. Calculated new setpoint: 25 °C
26/03 14:08:54 - Function SoftStart: Correction: -1 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz
26/03 14:08:32 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
26/03 14:08:32 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 25 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
26/03 14:08:32 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 33Hz
26/03 14:08:05 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
26/03 14:08:05 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 26 °C. Calculated new setpoint: 25 °C
26/03 14:07:58 - Function SoftStart: Correction: -1 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz
26/03 14:07:57 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
26/03 14:07:57 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 25 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
26/03 14:07:57 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz
26/03 14:06:39 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (33Hz). Restarting Phase 1 again... (Count: 2/5)
26/03 14:06:29 - Function SoftStart: Correction: -2 > -2 °C - (EVALUATING) Freq: 32Hz
26/03 14:03:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
26/03 14:03:32 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 24 °C. Calculated new setpoint: 25 °C
26/03 14:03:32 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz
26/03 14:03:29 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (32Hz). Restarting Phase 1 again... (Count: 1/5)
26/03 14:03:19 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
26/03 14:03:19 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 25 °C. Calculated new setpoint: 24 °C
26/03 14:03:19 - Function SoftStart: Correction: -3 > -3 °C - (EVALUATING) Freq: 33Hz
26/03 14:03:08 - Function SoftStart: Correction: -2 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 33Hz
26/03 14:03:07 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
26/03 14:03:07 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 24 °C. Calculated new setpoint: 25 °C
26/03 14:03:07 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 32Hz
26/03 14:02:12 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
26/03 14:02:12 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 23 °C. Calculated new setpoint: 24 °C
26/03 14:02:12 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 36Hz
26/03 14:01:22 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 22Hz
26/03 14:01:17 - Function SoftStart: Correction: -4 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 22Hz
26/03 14:01:17 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
26/03 14:01:17 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 22 °C. Calculated new setpoint: 23 °C
26/03 14:01:17 - Function SoftStart: Correction: -5 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz
26/03 14:00:18 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
26/03 14:00:18 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 27 °C. Calculated new setpoint: 22 °C
26/03 14:00:18 - Function SoftStart: Correction: 0 > -5 °C - (STARTUP) Freq: 15Hz
26/03 14:00:18 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 150 (pump speed)
26/03 14:00:18 - Compressor: running
26/03 14:00:18 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 150 (45%) (HEAT)
26/03 14:00:06 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
26/03 14:00:06 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 25 °C. Calculated new setpoint: 27 °C
26/03 14:00:06 - Function RTC: Correction change: From -2 to 0 °C (Room actual: 20.83 °C)
26/03 14:00:06 - RTC: Room setpoint changed to: 21 °C
26/03 14:00:06 - Scheduler - Set room setpoint (RTC): 21
26/03 13:49:03 - Function WAR: Setpoint change: From 26.9 to 26.8 °C
26/03 13:23:05 - Function WAR: Setpoint change: From 27 to 26.9 °C
26/03 13:02:45 - MQTT Command: SetCurves: target: 25
26/03 13:02:45 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 94 (SP Calculation)
26/03 13:02:45 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 26 °C. Calculated new setpoint: 25 °C
26/03 13:02:45 - Function SoftStart: SoftStart function end
26/03 13:02:45 - Compressor: stopped
26/03 13:02:45 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 94 (16%) (Low)
26/03 12:59:37 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
26/03 12:59:37 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 29 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
26/03 12:59:37 - Function SoftStart: Correction: 4 > 1 °C - (STABLE) Freq: 38Hz
26/03 12:59:37 - Function SoftStart: --> Pump relaxing took too long... (38Hz) Continuing with Phase 2. (Count: 5/5. Resetting counter)
26/03 12:59:26 - Function SoftStart: Correction: 4 > 4 °C - (EVALUATING) Freq: 39Hz
26/03 12:59:18 - MQTT Command: SetCurves: target: 29 (SP Calculation)
26/03 12:59:18 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 28 °C. Calculated new setpoint: 29 °C
26/03 12:59:18 - Function SoftStart: Correction: 3 > 4 °C - (STARTUP) Freq: 39Hz
26/03 12:56:26 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (39Hz). Restarting Phase 1 again... (Count: 5/5)
26/03 12:56:16 - Function SoftStart: Correction: 3 > 3 °C - (EVALUATING) Freq: 39Hz
26/03 12:55:30 - Function SoftStart: Correction: 4 > 3 °C - (STARTUP) Freq: 39Hz
26/03 12:55:28 - Function SoftStart: Correction: 3 > 4 °C - (STARTUP) Freq: 38Hz
26/03 12:55:24 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
26/03 12:55:24 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 29 °C. Calculated new setpoint: 28 °C
26/03 12:54:43 - Function SoftStart: Correction: 4 > 3 °C - (STARTUP) Freq: 38Hz
26/03 12:54:43 - MQTT Command: SetCurves: target: 29 (SP Calculation)
26/03 12:54:43 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 28 °C. Calculated new setpoint: 29 °C
26/03 12:54:43 - Function SoftStart: Correction: 3 > 4 °C - (STARTUP) Freq: 38Hz
26/03 12:53:16 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (38Hz). Restarting Phase 1 again... (Count: 4/5)
26/03 12:53:05 - Function SoftStart: Correction: 3 > 3 °C - (EVALUATING) Freq: 38Hz
26/03 12:52:07 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SoftStart)
26/03 12:51:42 - Function SoftStart: Correction: 2 > 3 °C - (STARTUP) Freq: 38Hz
26/03 12:51:39 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
26/03 12:51:39 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 28 °C. Calculated new setpoint: 27 °C
26/03 12:51:34 - Function SoftStart: Correction: 3 > 2 °C - (STARTUP) Freq: 38Hz
26/03 12:51:32 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
26/03 12:51:32 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 27 °C. Calculated new setpoint: 28 °C
26/03 12:51:32 - Function SoftStart: Correction: 2 > 3 °C - (STARTUP) Freq: 38Hz
26/03 12:50:05 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (39Hz). Restarting Phase 1 again... (Count: 3/5)
26/03 12:49:54 - Function SoftStart: Correction: 2 > 2 °C - (EVALUATING) Freq: 38Hz
26/03 12:46:55 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (39Hz). Restarting Phase 1 again... (Count: 2/5)
26/03 12:46:44 - Function SoftStart: Correction: 2 > 2 °C - (EVALUATING) Freq: 38Hz
26/03 12:44:37 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
26/03 12:44:37 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 26 °C. Calculated new setpoint: 27 °C
26/03 12:44:37 - Function SoftStart: Correction: 1 > 2 °C - (STARTUP) Freq: 39Hz
26/03 12:44:29 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
26/03 12:44:29 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 27 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
26/03 12:43:59 - Function WAR: Setpoint change: From 27.1 to 27 °C
26/03 12:43:44 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (39Hz). Restarting Phase 1 again... (Count: 1/5)
26/03 12:43:34 - Function SoftStart: Correction: 1 > 1 °C - (EVALUATING) Freq: 39Hz
26/03 12:42:27 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
26/03 12:42:27 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 26 °C. Calculated new setpoint: 27 °C
26/03 12:42:27 - Function SoftStart: Correction: 0 > 1 °C - (STARTUP) Freq: 39Hz
26/03 12:42:07 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
26/03 12:42:07 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 25 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
26/03 12:42:07 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 37Hz
26/03 12:41:28 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
26/03 12:41:28 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 26 °C. Calculated new setpoint: 25 °C
26/03 12:41:28 - Function SoftStart: Correction: 0 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz
26/03 12:41:12 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
26/03 12:41:12 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 25 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
26/03 12:41:12 - Function SoftStart: Correction: -1 > 0 °C - (STARTUP) Freq: 19Hz
26/03 12:41:05 - MQTT Command: SetCurves: target: 25 (SP Calculation)
26/03 12:41:05 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 23 °C. Calculated new setpoint: 25 °C
26/03 12:41:03 - Function SoftStart: Correction: -2 > -1 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz
26/03 12:41:03 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 23 °C. Calculated new setpoint: 24 °C
26/03 12:41:00 - MQTT Command: SetCurves: target: 24 (SP Calculation)
26/03 12:41:00 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 22 °C. Calculated new setpoint: 24 °C
26/03 12:41:00 - Function SoftStart: Correction: -3 > -2 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz
26/03 12:40:57 - MQTT Command: SetCurves: target: 23 (SP Calculation)
26/03 12:40:57 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 22 °C. Calculated new setpoint: 23 °C
26/03 12:40:57 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 20Hz
26/03 12:40:34 - MQTT Command: SetCurves: target: 22 (SP Calculation)
26/03 12:40:34 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 26 °C. Calculated new setpoint: 22 °C
26/03 12:40:34 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 15Hz
26/03 12:40:33 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 150 (pump speed)
26/03 12:40:33 - Compressor: running
26/03 12:40:33 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 150 (45%) (HEAT)
26/03 12:37:33 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 94 (pump speed)
26/03 12:37:33 - Compressor: stopped
26/03 12:37:33 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
26/03 12:37:33 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 94 (16%) (Low)
26/03 12:00:06 - Scheduler: Solar function active. Not changing operating mode now, but setting next operating mode to 4
26/03 11:59:06 - MQTT Command: SetDHWTemp: 40
26/03 11:59:06 - Scheduler - DHW setpoint: 40
26/03 11:53:11 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 245 (pump speed)
26/03 11:53:11 - Compressor: running
26/03 11:53:11 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 245 (95%) (DHW)
26/03 11:50:05 - MQTT Command: SetMaxPumpDuty: 94 (pump speed)
26/03 11:50:05 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
26/03 11:50:05 - Function Pump speed: Max pumpspeed set to 94 (16%) (Low)
26/03 11:50:05 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
26/03 11:50:03 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
26/03 11:50:02 - MQTT Command: SetDHWTemp: 52 (Solar)
26/03 11:50:01 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (function RTC)
26/03 11:50:01 - Function Solar: Operation mode changed from 0 to 4
26/03 11:50:01 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 52
26/03 11:50:01 - Function Solar: Stored next operating mode is set to 0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:38:
[...]

dag @edterbak , een update van vandaag

helaas door het ontbreken van zon vandaag geen drempelwaarde van 3kW teruglevering zonnestroom gehad

dus ik snap ff niet waarom Solar2DHW dan actief kan worden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

vanuit de Schedule zou de modus om 17:00u moeten switchen naar HEAT only
maar op het tabblad blijkt dat Solar2DHW op dit moment nog steeds actief is?

code:
1
2
3
4
Operating mode
Actual Heat+DHW

Valve position DHW

code:
1

?

[...]
Lieve schat...
Er is een verschil tussen kW en kWh.

De bovenste grafiek met de mooie grafiek van wat je huis gebruikt/opwekt, met die oranje/rode lijnen, dat is het stroomgebruik/opwek op dat moment. Dit is uitgedrukt in W of kW.

De onderste grafiek, Todays result (kWh), staat in kWh... :) uiteraard. Dat zit em al in de naam..

Links in het scherm zie ik dat je 'Power detection method" op Power Live (kW) hebt staan.
Dit is de >>bovenste<< grafiek. De threshold (grijze lijn) staat op -3kW.

Je ziet duidelijk 2 pieken onder die grijze lijn uit komen... Dus ik verwacht dat de solar2DHW functie wat gaat don zo vlak voor 12h, uit je log was dat om 11:50. En dat klopt precies.

Als dit NIET het gedrag is dat je wilt, dan moet je sturen op het totaal stroomgebruik/opwek van de dag (de >>onderste<< grafiek met blauwe lijn), dan moet je dus de Power Detection Method aanpassen naar iets anders. Iets op basis van kWh.

Duidelijk zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@hemertje
Maar hey!!! ik zie mooie balkjes bij Today (kWh) EN.. de grafiek er naast is netjes.

Nu nog even de logica verbeteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:07:
[...]
Lieve schat...
Er is een verschil tussen kW en kWh.
I know my dear :P
ik ben elektrotechnisch installateur dus werk de hele dag door met kW (vermogen) en kWh (energie) :)
edterbak schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:07:
[...]

De bovenste grafiek met de mooie grafiek van wat je huis gebruikt/opwekt, met die oranje/rode lijnen, dat is het stroomgebruik/opwek op dat moment. Dit is uitgedrukt in W of kW.

De onderste grafiek, Todays result (kWh), staat in kWh... :) uiteraard. Dat zit em al in de naam..

Links in het scherm zie ik dat je 'Power detection method" op Power Live (kW) hebt staan.
Dit is de >>bovenste<< grafiek. De threshold (grijze lijn) staat op -3kW.

Je ziet duidelijk 2 pieken onder die grijze lijn uit komen... Dus ik verwacht dat de solar2DHW functie wat gaat don zo vlak voor 12h, uit je log was dat om 11:50. En dat klopt precies.

Als dit NIET het gedrag is dat je wilt, dan moet je sturen op het totaal stroomgebruik/opwek van de dag (de >>onderste<< grafiek met blauwe lijn), dan moet je dus de Power Detection Method aanpassen naar iets anders. Iets op basis van kWh.

Duidelijk zo ?
ik heb expliciet bewust gekozen voor de drempelwaarde in kW
DHW maken kost bij mij gemiddeld 1kW wanneer ik naar het gebruikers deel van de Panasonic App kijk
wanneer die hogere 3kW opwek er is is er in de regel geen kans op terugval
en wanneer de zonnestroom 3kW piek opwekt heb ik in de regel de 2kWh die de DHW run maximaal kost aan energie al opgewekt

het verhaal was mij al duidelijk maar ik zie in de SolarEdge grafiek geen piek die de 3kW overschrijdt
vandaar de vraag Ed

wanneer ik de SolarEdge grafiek nu wijzig van Vermogen naar Energie dan zie je de piek tussen 11:45 en12:00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hiqd6Ie4aj7IMzp7kK_4sUcNRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uo6IgNOPVBMUa1Autg7oy8DY.png?f=fotoalbum_large

theoretisch zou deze 712Wh binnen een kwartier een piek van een 2.8kW betekenen
blijkbaar heeft de P1 meter een grotere piek geregistreerd :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BrE2khlsZUS1vO5fSXtDvufCws=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/43yAsybLUlDbf9ASUUDKGtfs.png?f=user_large

tot wanneer blijft de Current status ACTIVE (11:50)?
deze status wordt niet opgeheven door bv een wissel vanuit een Schedule HEAT van bv 17:00 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:10:
@hemertje
Maar hey!!! ik zie mooie balkjes bij Today (kWh) EN.. de grafiek er naast is netjes.
yes! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
de opwarmtijd tank in de Pana heb ik ingesteld op 120 minuten
de werkingstijd verwarmen staat ingesteld op 180 minuten

is deze setting uit te lezen door NR?

na deze tijd zou Solar2DHW terug naar inactief gestuurd kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:49
Het is mij niet eerder opgevallen en ook geen brekend issue, in 24.09 dus wellicht al gefixt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
27/03 08:19:23 - Function WAR: Setpoint change: From 29.2 to 28.9 °C
27/03 08:05:35 - Function WAR: Setpoint change: From 29.5 to 29.2 °C
27/03 07:53:38 - *DEFROSTING: Finished
27/03 07:51:38 - Compressor: running
27/03 07:50:38 - Compressor: stopped
27/03 07:46:23 - Compressor: running
27/03 07:45:23 - Compressor: stopped
27/03 07:44:23 - *DEFROSTING: Started
27/03 07:34:08 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
27/03 07:34:00 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (scheduler)
27/03 07:33:59 - Scheduler: Stored next operating mode empty. Setting new operating mode to: 4
27/03 08:32:38 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
27/03 08:32:29 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
27/03 07:31:00 - Scheduler - Set QuietMode: 3
27/03 08:25:48 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
27/03 08:05:33 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
27/03 06:45:18 - *DEFROSTING: Finished
27/03 06:43:18 - Compressor: running
27/03 06:42:18 - Compressor: stopped

Tijdstip van heishamon offline zit een uur verschil in. Wederom geen issue en denk dat er ergens een onterecht Zulu time naar CET wordt omgezet

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@hemertje
Wat de flow ziet is wat de p1 meter doorgeeft. Daar kan ik zelf weinig aan veranderen. Waarom dit verschil in grafiek-piek te zien is, is uiteraard mij volledig onduidelijk.
tot wanneer blijft de Current status ACTIVE (11:50)?
Tot 00:00 middernacht.
deze status wordt niet opgeheven door bv een wissel vanuit een Schedule HEAT van bv 17:00 uur?
Nee, deze status wordt nu nog nergens door gecancelled.

Maar misschien is het nuttig om een usecase hiervoor te bedenken.
Als de Solar²DHW functie uit-ge-toggled wordt, de functie resetten. Prima optie denk ik.

Daarmee is het gelijk ook mogelijk om via Extern signaal (link in ) de solar2DHW functie aan of uit te zetten op je eigne gekozen tijden, slim rekening houdend met de meest gunstige periode qua stroomprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
The-Source schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:28:
Het is mij niet eerder opgevallen en ook geen brekend issue, in 24.09 dus wellicht al gefixt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
27/03 08:19:23 - Function WAR: Setpoint change: From 29.2 to 28.9 °C
27/03 08:05:35 - Function WAR: Setpoint change: From 29.5 to 29.2 °C
27/03 07:53:38 - *DEFROSTING: Finished
27/03 07:51:38 - Compressor: running
27/03 07:50:38 - Compressor: stopped
27/03 07:46:23 - Compressor: running
27/03 07:45:23 - Compressor: stopped
27/03 07:44:23 - *DEFROSTING: Started
27/03 07:34:08 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
27/03 07:34:00 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (scheduler)
27/03 07:33:59 - Scheduler: Stored next operating mode empty. Setting new operating mode to: 4
27/03 08:32:38 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
27/03 08:32:29 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
27/03 07:31:00 - Scheduler - Set QuietMode: 3
27/03 08:25:48 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
27/03 08:05:33 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
27/03 06:45:18 - *DEFROSTING: Finished
27/03 06:43:18 - Compressor: running
27/03 06:42:18 - Compressor: stopped

Tijdstip van heishamon offline zit een uur verschil in. Wederom geen issue en denk dat er ergens een onterecht Zulu time naar CET wordt omgezet
Ik denk dat ik het gefixt heb. Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Oke, duidelijk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:03:
@hemertje
Wat de flow ziet is wat de p1 meter doorgeeft. Daar kan ik zelf weinig aan veranderen. Waarom dit verschil in grafiek-piek te zien is, is uiteraard mij volledig onduidelijk.

[...]

Tot 00:00 middernacht.

[...]

Nee, deze status wordt nu nog nergens door gecancelled.

Maar misschien is het nuttig om een usecase hiervoor te bedenken.
Als de Solar²DHW functie uit-ge-toggled wordt, de functie resetten. Prima optie denk ik.

Daarmee is het gelijk ook mogelijk om via Extern signaal (link in ) de solar2DHW functie aan of uit te zetten op je eigne gekozen tijden, slim rekening houdend met de meest gunstige periode qua stroomprijs.
Goed voorstel, klinkt goed!

Wellicht kan je het Node Red Tibber werk van @appiejs en @Natrixz gebruiken om van hieruit een tijdstip te bepalen zodat de Solar2DHW modus wordt uit-, omgezet wanneer er ongunstige tijden komen qua stroomprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@hemertje zoals ed zeg; via een externe trigger. Dus de logica zit buiten de flow. Je kunt dan zelf de trigger bepalen. Lijkt me ook de meest efficiente oplossing.

@edterbak moeten alle config nodes altijd vervangen worden bij een update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
@MikeyMan
volgens mij bedoelen we hetzelfde?

bijvoorbeeld deze als externe trigger welke @Natrixz ook gebruikt in zijn Node Red Tibber

https://powersaver.no/guide/

naast de keuze voor een externe handmatig instelbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hier de beschikbare Nodes

https://powersaver.no/nodes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@edterbak
Ik heb een issue met de laatste flow. Een constante berichten flow / lock. Daar waar ik <knip> heb staan is de inhoud elke minuut hetzelfde.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
Flow version

24.15 (stable beta)
28/03 11:20:37 - SYSTEM: MQTT limit of 250 reached, increasing limit to 350
28/03 10:45:05 - Function WAR: Setpoint change: From 27.5 to 27 °C
28/03 10:38:50 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 10:37:30 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
28/03 10:37:20 - Compressor: stopped
28/03 10:31:35 - Compressor: running
28/03 10:24:35 - Compressor: stopped
28/03 10:04:22 - Scheduler: Stored next operating mode empty. Setting new operating mode to: 0
28/03 09:53:49 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 27 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 09:51:49 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 22 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 09:50:49 - Compressor: running
28/03 09:50:44 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
28/03 09:40:53 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 09:40:53 - Function WAR: Setpoint change: From 28.1 to 27.5 °C
28/03 09:03:14 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL
28/03 09:03:14 - [WARNING]: 250 MQTT-commands send today! MQTT sending blocked (limit 250 msg/day)
28/03 09:03:14 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
<knip>
28/03 08:41:18 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
28/03 08:40:53 - Function WAR: Setpoint change: From 28.6 to 28.1 °C
28/03 08:40:50 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
<knip>
28/03 08:03:57 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
28/03 08:03:29 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (scheduler)
28/03 08:03:22 - Scheduler: Stored next operating mode empty. Setting new operating mode to: 4
28/03 08:03:01 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
28/03 08:02:33 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
28/03 08:02:05 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
<knip>
28/03 07:50:53 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
28/03 07:50:53 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 27 °C
28/03 07:50:53 - Function WAR: Setpoint change: From 29.1 to 28.6 °C
28/03 07:50:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
<knip>
28/03 07:25:00 - Function WAR: Setpoint change: From 29.1 to 29.7 °C
28/03 07:24:39 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:24:11 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:23:43 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:23:15 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:22:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:22:19 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:21:51 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:21:23 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:20:55 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:20:55 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 28 °C
28/03 07:20:55 - Function SoftStart: SoftStart function end
28/03 07:20:55 - Compressor: stopped
28/03 07:20:53 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz
28/03 07:20:50 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 07:20:10 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
28/03 07:20:10 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 28 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 07:20:10 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 18Hz
28/03 07:20:10 - Compressor: running
28/03 07:20:00 - Function WAR: Setpoint change: From 29.7 to 29.1 °C
28/03 07:19:43 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:19:15 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:18:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:18:19 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:17:51 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:17:23 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:16:55 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:16:55 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 28 °C
28/03 07:16:55 - Function SoftStart: SoftStart function end
28/03 07:16:55 - Compressor: stopped

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20
@edterbak Het wegvallen van MQTT berichten tijdens de softstart heb ik nog niet echt heel grondig kunnen controleren, maar het lijkt goed.
Ik heb softstart nu uitgezet omdat met deze temperaturen de compressor uitgaat tijdens een softstart.

Klein ander dingetje.
In de functie Log all WP info zet je SP op TOP27_Z1_Heat_Request_Temp voor de Target temperatuur in het System Health scherm.

De beschrijving van TOP27 zegt: "Zone 1 Heat Requested shift temp (-5 to 5) or direct heat temp (20 to max)"
Wat als gevolg heeft dat als je de pana compensation curve gebruikt, je hier de shift ziet en niet je SetPoint.
Is onderstaande hier niet een betere optie:
TOP42 - main/Z1_Water_Target_Temp

Wellicht moet je ook eens een Go Fund Me overwegen voor feature requests :P

[ Voor 6% gewijzigd door Nnoitra op 28-03-2025 13:25 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
imdos schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:32:
@edterbak
Ik heb een issue met de laatste flow. Een constante berichten flow / lock. Daar waar ik <knip> heb staan is de inhoud elke minuut hetzelfde.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
Flow version

24.15 (stable beta)
28/03 11:20:37 - SYSTEM: MQTT limit of 250 reached, increasing limit to 350
28/03 10:45:05 - Function WAR: Setpoint change: From 27.5 to 27 °C
28/03 10:38:50 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 10:37:30 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
28/03 10:37:20 - Compressor: stopped
28/03 10:31:35 - Compressor: running
28/03 10:24:35 - Compressor: stopped
28/03 10:04:22 - Scheduler: Stored next operating mode empty. Setting new operating mode to: 0
28/03 09:53:49 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 27 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 09:51:49 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 22 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 09:50:49 - Compressor: running
28/03 09:50:44 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
28/03 09:40:53 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 09:40:53 - Function WAR: Setpoint change: From 28.1 to 27.5 °C
28/03 09:03:14 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL
28/03 09:03:14 - [WARNING]: 250 MQTT-commands send today! MQTT sending blocked (limit 250 msg/day)
28/03 09:03:14 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
<knip>
28/03 08:41:18 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
28/03 08:40:53 - Function WAR: Setpoint change: From 28.6 to 28.1 °C
28/03 08:40:50 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
<knip>
28/03 08:03:57 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
28/03 08:03:29 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (scheduler)
28/03 08:03:22 - Scheduler: Stored next operating mode empty. Setting new operating mode to: 4
28/03 08:03:01 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
28/03 08:02:33 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
28/03 08:02:05 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
<knip>
28/03 07:50:53 - MQTT Command: SetCurves: target: 27 (SP Calculation)
28/03 07:50:53 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 27 °C
28/03 07:50:53 - Function WAR: Setpoint change: From 29.1 to 28.6 °C
28/03 07:50:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
<knip>
28/03 07:25:00 - Function WAR: Setpoint change: From 29.1 to 29.7 °C
28/03 07:24:39 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:24:11 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:23:43 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:23:15 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:22:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:22:19 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:21:51 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:21:23 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:20:55 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:20:55 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 28 °C
28/03 07:20:55 - Function SoftStart: SoftStart function end
28/03 07:20:55 - Compressor: stopped
28/03 07:20:53 - Function SoftStart: Correction: -4 > -3 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz
28/03 07:20:50 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 07:20:10 - MQTT Command: SetCurves: target: 26 (SP Calculation)
28/03 07:20:10 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 28 °C. Calculated new setpoint: 26 °C
28/03 07:20:10 - Function SoftStart: Correction: 0 > -4 °C - (STARTUP) Freq: 18Hz
28/03 07:20:10 - Compressor: running
28/03 07:20:00 - Function WAR: Setpoint change: From 29.7 to 29.1 °C
28/03 07:19:43 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:19:15 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:18:47 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:18:19 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:17:51 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:17:23 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:16:55 - MQTT Command: SetCurves: target: 28 (SP Calculation)
28/03 07:16:55 - Functions Final setpoint: Current setpoint: 20 °C. Calculated new setpoint: 28 °C
28/03 07:16:55 - Function SoftStart: SoftStart function end
28/03 07:16:55 - Compressor: stopped
Hmm. vreemd.
Hier heb ik niet aangezeten.

Wat zegt TOP76_Heating_Mode
Wat zegt TOP111_Z1_Sensor_Settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Nnoitra schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:17:
@edterbak Het wegvallen van MQTT berichten tijdens de softstart heb ik nog niet echt heel grondig kunnen controleren, maar het lijkt goed.
Ik heb softstart nu uitgezet omdat met deze temperaturen de compressor uitgaat tijdens een softstart.

Klein ander dingetje.
In de functie Log all WP info zet je SP op TOP27_Z1_Heat_Request_Temp voor de Target temperatuur in het System Health scherm.

De beschrijving van TOP27 zegt: "Zone 1 Heat Requested shift temp (-5 to 5) or direct heat temp (20 to max)"
Wat als gevolg heeft dat als je de pana compensation curve gebruikt, je hier de shift ziet en niet je SetPoint.
Is onderstaande hier niet een betere optie:
TOP42 - main/Z1_Water_Target_Temp

Wellicht moet je ook eens een Go Fund Me overwegen voor feature requests :P
Ik weet het nog niet zeker. Je zou je eigenlijk beiden willen zien.
De shift is net zo nuttig als de absolute temperatuur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@imdos
Oh wacht. Heb je iets met nightreduction in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

edterbak schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:21:
[...]

Hmm. vreemd.
Hier heb ik niet aangezeten.

Wat zegt TOP76_Heating_Mode
Wat zegt TOP111_Z1_Sensor_Settings
Geen night reduction meer. Had ik eerst wel tot 2 weken geleden. Nu boost ik overdag de temperatuur tot 22:00 met ongeveer 1 graad.

TOP76 Heating_Mode 1 Direct
TOP111 Z1_Sensor_Settings 2 Internal Thermostat

Het vreemde is dat het nu alweer 2 dagen niet heeft plaatsgevonden. Mogelijk vanwege defrost en herstart in de nacht dat er iets extra's getriggerd werd in de RTC / Softstart combinatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-04 19:38
@edterbak Ik heb net geupdate van de 24.7 naar 24.15 om de DHW schema werkend te krijgen nu hier de pomp niet meer hoeft te draaien voor verwarming.

Heb heel even met de solar2dhw gespeeld maar ik krijg hem niet meer van active af in het hoofd scherm
Ook werkt de Action: Change operating mode en de Action: Turn off/on power niet meer.

heb je een idee waar naar tekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Er is niks aan de hand.
De Solar 2 dhw functie denkt dat je actief is
Daarom negeert hij intussen alle aanpassingen.
Vanavond doet ie het weer. 00h00
Zorg wel dat de instelling juist zijn in de solar2dhw functie. Of uit.
Anders start je gelijk weer met dezelfde situatie..

Ik had al een goede suggestie om die te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
edterbak schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:14:
Er is niks aan de hand.
De Solar 2 dhw functie denkt dat je actief is
Daarom negeert hij intussen alle aanpassingen.
Vanavond doet ie het weer. 00h00
Zorg wel dat de instelling juist zijn in de solar2dhw functie. Of uit.
Anders start je gelijk weer met dezelfde situatie..

Ik had al een goede suggestie om die te verbeteren.
maar klopt het dus dat de Action: Change operating mode en de Action: Turn off/on power dan niet meer werkt?

[ Voor 67% gewijzigd door Dewim1 op 30-03-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ja
Het klopt dat het nu zo werkt.

Ik ga daar wat aan doen binnenkort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Voor de duidelijkheid waarom...
De Solar 2dhw functie is zo gebouwd dat ik er van uit ga dat hij start en dan de dhw run doet tot het einde.
Alle aanpassingen door scheduler worden in de wachtrij gezet
Bij het bereiken van het einde van de solar dhwrun, voert hij de wachtrij uit.

Als er wat fout gaat met de dhw run en hij blijft denken dat de run nog actief is, blijf hij alles in de wachtrij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:33:
De Solar 2dhw functie is zo gebouwd dat ik er van uit ga dat hij start en dan de dhw run doet tot het einde.

Als er wat fout gaat met de dhw run en hij blijft denken dat de run nog actief is, blijf hij alles in de wachtrij zetten.
Prima oplossing toch. Morgen weer alles op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1

Duidelijk dank je wel!. Dacht al dat ik ruzie mat de WAF zou krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Voor de zekerheid even checken hier...

Als de toggle Solar2DHW uitgezet wordt dan zijn er 3 scenarios mogelijk.
1 - Solar functie is idle
2 - Solar functie is actief
3 - Solar functie is done.

in scenario 3:
- Moet de solar2dhw functie dan weer gereset worden naar 'idle'?
- De acties in de wachtrij waren al uitgevoerd.

in scenario 2:
- Moeten de acties in de wachtrij (operation mode veranderingen van scheduler) worden uitgevoerd?

Even een sanity check :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:39:

in scenario 2:
- Moeten de acties in de wachtrij (operation mode veranderingen van scheduler) worden uitgevoerd?

scenario 2 is toch niet van toepassing, want is nog actief?

of bedoel je dat je Solar2DHW dmv een schedule kan afbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Nog een ideetje wanneer je toch aan de gang gaat met Solar2DHW

de dag dat de Sterilisatie run draait wil/kan je Solar2DHW naar deze hogere temperatuur gelijk laten doorverwarmen

zie je hier kansen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:00:
[...]

scenario 2 is toch niet van toepassing, want is nog actief?

of bedoel je dat je Solar2DHW dmv een schedule kan afbreken?
Inderdaad.
Als de solar functie actief is, dan is er op dit moment geen enkele methode om deze af te breken. Althans niet een handige methode.

Dit moet dus beter (vind ik)
Als een run bezig is, en iemand toggled de functie uit, dan denk ik dat het goed is dat de run afgebroken wordt.

maar is dat ook hoe anderen het zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
edterbak schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:16:
[...]

maar is dat ook hoe anderen het zien?
Solar2DHW werkt, zoals ook RTC en andere instellingen automatisch. Als er (met reden) iets handmatig wordt aangepast (Force...) dan zal dat aan moeten gaan.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:39:

Als de toggle Solar2DHW uitgezet wordt dan zijn er 3 scenarios mogelijk.
1 - Solar functie is idle
2 - Solar functie is actief
3 - Solar functie is done.

in scenario 3:
- De acties in de wachtrij waren al uitgevoerd.

in scenario 2:

Ik snap niet waarom dit een issue zou moeten zijn eigenlijk? Kun je een dhw run überhaupt netjes afbreken als deze loopt?

Ik vind eerlijk gezegd zoals het nu werkt prima.
Zie niet in welk scenario je tot de conclusie komt dat er onterecht een run draait. Dan heb je of de instellingen niet goed staan, of er is nood aan de man.
In het eerste geval; morgen weer een kans.
En in het laatste geval kun je de warmtepomp in zijn geheel uitzetten.

DHW Runs geforceerd afbreken voelt een beetje apart

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
@MikeyMan Ik snap wat je bedoelt.
Echter, bij een aantal mensen is het voorgekomen dat er onterecht een solar2dhw run gestart is. (Niet alleen hemertje)
Daar komt de flow dus niet meer vanzelf uit, en ook is er nu geen gebruikers input mogelijk welke de gebruiker uit de lus haalt. Het gevolg is dat scheduled OM veranderingen niet doorkomen, en de pomp in DHW blijft hangen.
Uiteraard is het de volgende dag (00:00) weer opgelost.. theoretisch.
maar in geval dit niet zo is, dan begint de lus weer van voor af aan.

Ik vind dit niet heel sjiek.

Daar naaaaast, is het kunnen togglen van de solar functie wellicht handig om voorbereid te zijn voor de integratie van tibber, tinder en grinder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MikeyMan schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:12:
[...]

Ik snap niet waarom dit een issue zou moeten zijn eigenlijk? Kun je een dhw run überhaupt netjes afbreken als deze loopt?

Ik vind eerlijk gezegd zoals het nu werkt prima.
Zie niet in welk scenario je tot de conclusie komt dat er onterecht een run draait. Dan heb je of de instellingen niet goed staan, of er is nood aan de man.
In het eerste geval; morgen weer een kans.
En in het laatste geval kun je de warmtepomp in zijn geheel uitzetten.

DHW Runs geforceerd afbreken voelt een beetje apart
Hoi @MikeyMan

Ik heb laatst een paar keer / vaak gehad dat de Solar2DHW op Idle blijft staan, de modus blijft dan ook actief terwijl je die misschien wilt wisselen naar alleen HEAT

Geen idee waarom deze op Idle blijft staan ipv op Done, @edterbak jij misschien?

Bij mij duurt een Solar2DHW run meestal zo’n 2 uur dus daarna zou de modus weer vrijgegeven mogen worden of via een Schedule naar de gewenste modus worden omgezet

Afbreken is dan niet nodig

Zie mijn berichten eerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:31:
Echter, bij een aantal mensen is het voorgekomen dat er onterecht een solar2dhw run gestart is. (Niet alleen hemertje)
Daar komt de flow dus niet meer vanzelf uit, en ook is er nu geen gebruikers input mogelijk welke de gebruiker uit de lus haalt. Het gevolg is dat scheduled OM veranderingen niet doorkomen, en de pomp in DHW blijft hangen.

Daar naaaaast, is het kunnen togglen van de solar functie wellicht handig om voorbereid te zijn voor de integratie van tibber, tinder en grinder...
Beter kan ik het niet uitleggen of verwoorden

Thx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:31:

Ok, maar moet die specifieke fout dan gevonden worden of moet er handmatig ingegrepen kunnen worden? ;)

Ik zit zelf niet meer hele dagen naar de warmtepomp status te turen als het even kan :P

Tevens; als je hem dan uit hebt gezet... Mag ie dan morgen weer aan? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 31-03-2025 22:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nnoitra
^^
Dit.
Imho zet je het plakken van pleisters en het implementeren van nieuwe functionaliteit even on hold. Even een change freeze.
Probeer eerst helder te krijgen wat er exact fout gaat en waarom, en zet de mensen waarbij het fout gaat ook maar gewoon aan het werk.
Dan vanuit een stabiele release kun je weer verder experimenteren.

Advies; je kunt niet iedere elke gebruikers specifieke situatie implementeren danwel oplossen, daarvoor zijn er te veel variabelen.
Probeer het dashboard zo generiek mogelijk te houden. Anders blijf je bezig en maak je het heel complex voor jezelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eens hoor. Er gaat ineens wel erg veel ruis over de lijn de laagste tijd. Snap dat onze vriend @edterbak door de bomen inmiddels het bos niet meer ziet.

Overigens, meer generiek, zou ik de verschillende functies ook zoveel mogelijk gescheiden houden.

Een tibber integratie inbouwen in de huidige solar2dhw bijvoorbeeld gaat nogal tegen de originele logica in. Misschien beter om dan alleen de watertemperatuur extern te schakelen en solar2dhw uit te laten. Anders gaat de logica tegen zichzelf werken.

Dat gezegd hebbende leent een warmtepomp zich m.i. eigenlijk helemaal niet voor dynamische tarieven. Veel te volatiel voor het gedrag van het systeem.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 01-04-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Nnoitra schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 06:53:
^^
Dit.
Imho zet je het plakken van pleisters en het implementeren van nieuwe functionaliteit even on hold. Even een change freeze.
Probeer eerst helder te krijgen wat er exact fout gaat en waarom, en zet de mensen waarbij het fout gaat ook maar gewoon aan het werk.
Dan vanuit een stabiele release kun je weer verder experimenteren.

Advies; je kunt niet iedere elke gebruikers specifieke situatie implementeren danwel oplossen, daarvoor zijn er te veel variabelen.
Probeer het dashboard zo generiek mogelijk te houden. Anders blijf je bezig en maak je het heel complex voor jezelf.
mee eens @Nnoitra,

maar volgens mij is dit niet een probleem vanuit een gebruikers specifieke situatie, maar volgt dit uit de gebruikerservaringen

dat is een andere benadering en weergave (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:05:
Een tibber integratie inbouwen in de huidige solar2dhw bijvoorbeeld gaat nogal tegen de originele logica in. Misschien beter om dan alleen de watertemperatuur extern te schakelen en solar2dhw uit te laten. Anders gaat de logica tegen zichzelf werken.
voor mijn beleving, over welke Tibber integratie heb je het hier naar jou idee want ik snap hem even niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:07:
[...]

voor mijn beleving, over welke Tibber integratie heb je het hier naar jou idee want ik snap hem even niet meer?
Ed noemde het als voorbeeld in een eerdere post. Samen met tinder en Grindr overigens. Kan me voorstellen dat daar ook situaties uit ontstaan waarbij je het huis liever wat warmer hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 01-04-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:05:
Dat gezegd hebbende leent een warmtepomp zich m.i. eigenlijk helemaal niet voor dynamische tarieven. Veel te volatiel voor het gedrag van het systeem.
daarin verschillen we dan van mening, en dat mag...

warm tapwater en de thermische buffer van vloerverwarming zijn naar mijn idee ideaal daarvoor en kan heel goed gestuurd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:09:
[...]

Ed noemde het als voorbeeld in een eerdere post.
dat staat toch los van de Tibber integratie?
tenminste zo zie ik het, al is dat geen feit :P

probleem is dat de Solar2DHW om 1 of andere reden niet in zijn geheel wordt afgerond en het Pana systeem in deze modus blijft staan waardoor het systeem de mogelijkheid heeft om tijdens de dure dynamische tijden warm tapwater te gaan maken

naar mijn idee wil je juist sturen op het afronden van processen en staat dat los van "Tibber" toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:09:
[...]

daarin verschillen we dan van mening, en dat mag...

warm tapwater en de thermische buffer van vloerverwarming zijn naar mijn idee ideaal daarvoor en kan heel goed gestuurd worden
Ja dat kan gestuurd worden. Mijn probleem zit hem in de volatiliteit.

Het duurt als het goed is uren voordat je vloer het huis een graad is opgewarmd. Zo niet is m.i. je setup niet efficiënt ingeregeld.

Dat strookt m.i. niet met een prijs die elk uur wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:18:
[...]

Ja dat kan gestuurd worden. Mijn probleem zit hem in de volatiliteit.

Het duurt als het goed is uren voordat je vloer het huis een graad is opgewarmd. Zo niet is m.i. je setup niet efficiënt ingeregeld.

Dat strookt m.i. niet met een prijs die elk uur wijzigt.
Hoi Mike,

je moet dan ook niet in uren als in 'per uur' denken maar in aaneengesloten tijdsloten van meerdere uren

een voorbeeldje van de tarieven van vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OptmbobnC0BuwODLdT_gg_3RE90=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ClUINVbbPI94qWyFgltlJub7.png?f=user_large

het idee is dat je de rode aaneengesloten tijdsloten van deze pieken vermijd

is prima te doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:09:
[...]
Samen met tinder en Grindr overigens. Kan me voorstellen dat daar ook situaties uit ontstaan waarbij je het huis liever wat warmer hebt.
tegen specifieke gebruikerswensen is niet op te programmeren
daar gebruik je dan de kamerthermostaat dan maar voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:04:
[...]

mee eens @Nnoitra,

maar volgens mij is dit niet een probleem vanuit een gebruikers specifieke situatie, maar volgt dit uit de gebruikerservaringen

dat is een andere benadering en weergave (y)
Het één sluit het andere niet uit. Gebruikerservaringen zijn op basis van hun specifieke setup en variabelen.
Als het een generiek probleem was, zou iedereen er last van hebben. En dat zie ik niet terug in de github issues

Hier meteen een voorbeeld:
hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:09:

Jij gaat heel erg (vaak) uit van je eigen situatie en probeert @edterbak daarop te sturen.
Niet iedereen gebruikt de Pana voor warm tapwater en niet iedereen heeft vloerverwarming en zelfs niet iedereen met vloerverwarming heeft voldoende thermische buffer. En ook niet iedereen heeft een dynamisch contract.

En om het af te ronden:
hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:23:
het idee is dat je de rode aaneengesloten tijdsloten van deze pieken vermijd
hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:25:
tegen specifieke gebruikerswensen is niet op te programmeren
Nogal tegenstrijdig, niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Nnoitra schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:51:
[...]

Het één sluit het andere niet uit. Gebruikerservaringen zijn op basis van hun specifieke setup en variabelen.
Als het een generiek probleem was, zou iedereen er last van hebben. En dat zie ik niet terug in de github issues
ik ben al meer dan 20 jaar actief in de Open Source linux community en mijn ervaring is dat eindgebruikers in de regel Github niet gebruiken om issues te melden maar daar liever een laagdrempeliger forum hiervoor gebruiken waar men elkaar ook kan helpen ipv in de regel alleen te communiceren met de ontwikkelaar(s) die hun Github bijhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Jij gaat heel erg (vaak) uit van je eigen situatie en probeert @edterbak daarop te sturen.
Niet iedereen gebruikt de Pana voor warm tapwater en niet iedereen heeft vloerverwarming en zelfs niet iedereen met vloerverwarming heeft voldoende thermische buffer. En ook niet iedereen heeft een dynamisch contract.

[...]
je wilt het zelf toch ook generiek houden?
Nnoitra schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 06:53:
dan moet je ook accepteren dat er eindgebruikers zijn met een andere zienswijze en klantwensen die mogelijk afwijken van jouw belangen

inmiddels is het wel duidelijk dat we allebei de andere belangen vertegenwoordigen en een andere zienswijze, is ook helemaal niet erg, dan blijft de gezonde discussie op gang toch en levert het hopelijk bij elkaar nieuwe inzichten op? bij mij tenminste, dus dank voor je (kritische) blik op hetgeen wat ik hier allemaal met jullie deel d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
[...]

Nogal tegenstrijdig, niet? ;)
je moet me wel helemaal citeren he, niet wat jij ervan maakt

mijn reactie ging over de Tinder en Grindr opmerking waarna je verwijst :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nnoitra
hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:09:
[...]

ik ben al meer dan 20 jaar actief in de Open Source linux community en mijn ervaring is dat eindgebruikers in de regel Github niet gebruiken om issues te melden maar daar liever een laagdrempeliger forum hiervoor gebruiken waar men elkaar ook kan helpen ipv in de regel alleen te communiceren met de ontwikkelaar(s) die hun Github bijhouden
Ik krijg al bijna 18 jaar betaald om software te testen dus ik heb ook wel wat ervaring.
Op github kan iedereen ook prima met elkaar communiceren, dus dat is geen argument.
Ook gaat de github community nog verder doordat men kan forken en eventueel met een pullrequest zelfs bugs kan fixen of functionaliteit toe kan voegen.
hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:17:
[...]
mijn reactie ging over de Tinder en Grindr opmerking waarna je verwijst :)
Je mist het punt volledig...
hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:15:

dan moet je ook accepteren dat er eindgebruikers zijn met een andere zienswijze en klantwensen die mogelijk afwijken van jouw belangen
Klantwensen zijn niet zo heel relevant; wij zijn geen betalende klanten.
Overigens heb ik geen persoonlijke belangen, buiten dat het geen veel te complex dashboard moet worden welke niet meer door @edterbak te onderhouden is.

[ Voor 30% gewijzigd door Nnoitra op 01-04-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
mooie baan, voor mij is het altijd hobby geweest

hier ben ik in mijn vrije tijd ook nog mede mee bezig https://openpli.org/

mijn ervaring is dat onze OpenPLi gebruikers vrijwel niet communiceren via Github, zo zie je maar weer wat voor verschillen er zijn

en ja, helemaal top dat men via Github hun bijdragen kan leveren, ik ben helemaal voor!
in welke richting van software testen ben jij mee bezig?

ff wat anders, heb je deze al gelezen?

NEN start ontwikkeling NTA voor slimme warmtepompen
https://www.installatieto...-voor-slimme-warmtepompen

dat kunnen we hier op Tweakers samen toch ook wel bedenken en realiseren voor onze Panasonic warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
niet waar mijn quote over ging

maar ik hoor wat je zegt, je kunt niet aan iedereen zijn wensen voldoen idd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nnoitra
hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:27:

ff wat anders, heb je deze al gelezen?

NEN start ontwikkeling NTA voor slimme warmtepompen
https://www.installatieto...-voor-slimme-warmtepompen

dat kunnen we hier op Tweakers samen toch ook wel bedenken en realiseren voor onze Panasonic warmtepompen?
Een nietszeggend artikel, leuk voor de bühne.
Pas als die NTA die eind januari 2026 klaar is, kun je er iets over zeggen en na gaan denken of het of iets soortgelijks voor een 'oude' pana uberhaupt ingezet kan worden.
Je weet nu helemaal niets over op welke manier ze slim gemaakt worden, hoe dat gaat werken, voor welke doelgroep (consument/zakelijk, groot- of kleinverbruik) het bedoeld is, etc
Op de foto in het artikel zie bijvoorbeeld je spul van Alutherm.. En dat merk richt zich op wooncomplexen, bedrijfsbebouwens, kantoren en instellingen. Vanaf 8.000m3 gas per jaar.
hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:32:
niet waar mijn quote over ging

maar ik hoor wat je zegt, je kunt niet aan iedereen zijn wensen voldoen idd
Dat het niet over die quote ging doet er niet toe.
Jouw wens om pieken in een dynamisch tarief te vermijden is juist dat, een specifieke wens van jou.
En vervolgens drop je het hier en laat je het Ed in zijn vrije tijd maar uitzoeken.
Help hem dan op z'n minst met het opzetten van de requirements en denk na over situaties waar je mogelijk tegenaan kunt lopen
Zo uit m'n hoofd:
Wat als je wel panelen hebt, en de piek prijs is te hoog, maar je hebt wel voldoende opbrengst.
Wat als bovenstaande maar die voldoende opbrengst informatie kun je niet 'transporteren' naar NR.
Wat als de piekprijs meer dan 4 (of 5, 6 etc) uur aanhoud maar de kamer temperatuur komt onder de ondergrens.
Wat als de piekprijs meer dan 4 (of 5, 6 etc) uur aanhoud maar temperatuur van het SWW vat komt onder de ondergrens.
Wat als je doeltemperatuur (kamer of vat) nog niet gehaald is, maar je gaat wel de piekprijs tijd in.
Wat als je net in een defrost zit, of hij is net afgerond en je gaat wel de piekprijs tijd in.
Etc Etc.

En wat wil je dan allemaal kunnen schedulen rondom die functionaliteit? En wat zouden door jou ingevulde parameters moeten worden?
Etc.

Het klinkt allemaal makkelijk: "paar piek uren vermijden", maar er komt zoveel meer bij kijken.

En dat soort dingen is dan weer veel makkelijker op Github.
Dan maak je een feature request aan, of je noemt het een enhancement.
En alle discussie omtrent dat specifieke onderwerp blijft mooi bij elkaar staan en raakt niet ondergesneeuwd door 20 andere onderwerpen die tussendoor komen.

Dan kan het topic weer gebruikt worden voor generieke/specifieke vragen over functionaliteit en instellingen.
Of een post met een linkje naar Github om je bug/feature request onder de aandacht te brengen.

[ Voor 71% gewijzigd door Nnoitra op 01-04-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Nnoitra schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:35:
[...]

Een nietszeggend artikel, leuk voor de bühne.
Pas als die NTA die eind januari 2026 klaar is, kun je er iets over zeggen en na gaan denken of het of iets soortgelijks voor een 'oude' pana uberhaupt ingezet kan worden.
Je weet nu helemaal niets over op welke manier ze slim gemaakt worden, hoe dat gaat werken, voor welke doelgroep (consument/zakelijk, groot- of kleinverbruik) het bedoeld is, etc
Op de foto in het artikel zie bijvoorbeeld je spul van Alutherm.. En dat merk richt zich op wooncomplexen, bedrijfsbebouwens, kantoren en instellingen. Vanaf 8.000m3 gas per jaar.
naar mijn idee is op hoofdlijnen de NTA al ingevuld, toch?

het doel is reductie van netcongestie, oftewel pieken in de belasting zien te voorkomen en/of zien te verminderen en/of de belasting zien te verspreiden over de dag en/of de pieken die je hebt verplaatsen naar de dalen wat leidt naar een gelijkmatigere belastingafnames

de NTA zal echt niet ingaan op specifieke producten en de bijbehorende specifieke oplossingen, zij gaan ook generieke aanbevelingen doen
[...]

Dat het niet over die quote ging doet er niet toe.
Jouw wens om pieken in een dynamisch tarief te vermijden is juist dat, een specifieke wens van jou.
En vervolgens drop je het hier en laat je het Ed in zijn vrije tijd maar uitzoeken.
mijn wens mbt het dynamisch tarief is juist het hoofddoel, reductie van netcongestie
op dit moment heb ik dat zelf, naar mijn idee, op hoofdlijnen best aardig onder controle dmv het inzetten van de Schedules, maar het kan natuurlijk altijd beter en efficiënter, o.a. rekening houdende met de temperatuurafhankelijke COP, etc

als je me beter zou kennen ben ik altijd bereid te helpen met ontwikkelingen, zo ook Ed
het probleem is dat ik geen verstand heb van programmeren, maar als eindgebruiker / klant ik ben zeer bereid dingen mee uit te zoeken of te testen wat input geeft voor de ontwikkelaar(s)
tenslotte heb je daar uiteindelijk ook profijt van van de uitkomsten

dat is ook de reden dat ik sinds november hier actief ben sinds ik voor de Pana met HA, NR en Heisha monitor begonnen ben

ik probeer (Ed) juist te helpen ipv te frusteren
dat doe ik op mijn spontane en directe manier, zo zit Hemertje nu eenmaal in elkaar
ik hoop niet dat ik anderen met mijn directe manier van communiceren juist tegen de borst stuit?
[...]
Help hem dan op z'n minst met het opzetten van de requirements en denk na over situaties waar je mogelijk tegenaan kunt lopen
Zo uit m'n hoofd:
Wat als je wel panelen hebt, en de piek prijs is te hoog, maar je hebt wel voldoende opbrengst.
Wat als bovenstaande maar die voldoende opbrengst informatie kun je niet 'transporteren' naar NR.
Wat als de piekprijs meer dan 4 (of 5, 6 etc) uur aanhoud maar de kamer temperatuur komt onder de ondergrens.
Wat als de piekprijs meer dan 4 (of 5, 6 etc) uur aanhoud maar temperatuur van het SWW vat komt onder de ondergrens.
Wat als je doeltemperatuur (kamer of vat) nog niet gehaald is, maar je gaat wel de piekprijs tijd in.
Wat als je net in een defrost zit, of hij is net afgerond en je gaat wel de piekprijs tijd in.
Etc Etc.

En wat wil je dan allemaal kunnen schedulen rondom die functionaliteit? En wat zouden door jou ingevulde parameters moeten worden?
Etc.

Het klinkt allemaal makkelijk: "paar piek uren vermijden", maar er komt zoveel meer bij kijken.

En dat soort dingen is dan weer veel makkelijker op Github.
Dan maak je een feature request aan, of je noemt het een enhancement.
En alle discussie omtrent dat specifieke onderwerp blijft mooi bij elkaar staan en raakt niet ondergesneeuwd door 20 andere onderwerpen die tussendoor komen.

Dan kan het topic weer gebruikt worden voor generieke/specifieke vragen over functionaliteit en instellingen.
Of een post met een linkje naar Github om je bug/feature request onder de aandacht te brengen.
kijk, prima ideeën en voorstellen waar ik graag aan mee help!
volgens mij is het laatst al eens geopperd om meer ontwikkeling naar Github te verschuiven en de Howto op Github uit te breiden?

ik ben dan ook benieuwd naar @edterbak zijn reactie hoe hij hier tegenaan kijkt en zijn invulling hoe we hem met de medegeïnteresseerden hierin kunnen helpen en ondersteunen?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
hemertje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:32:
[...]

naar mijn idee is op hoofdlijnen de NTA al ingevuld, toch?

het doel is reductie van netcongestie, oftewel pieken in de belasting zien te voorkomen en/of zien te verminderen en/of de belasting zien te verspreiden over de dag en/of de pieken die je hebt verplaatsen naar de dalen wat leidt naar een gelijkmatigere belastingafnames

de NTA zal echt niet ingaan op specifieke producten en de bijbehorende specifieke oplossingen, zij gaan ook generieke aanbevelingen doen
Voordat op 22 april 2025 pas de eerste bijeenkomst plaatsvindt, waarin onder andere de rolverdeling binnen de werkgroep en stuurgroep wordt bepaald, lijk jij 'm al klaar te hebben ;)

Het doel van de NTA is niet reductie van netcongestie, want daar is veel meer voor nodig dan alleen slim aangestuurde WPs.
Het doel staat letterlijk op de site:
Dit initiatief moet bijdragen aan de reductie van netcongestie door afspraken vast te leggen over de slimme aanstuurbaarheid van warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Nnoitra schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:54:
[...]

Voordat op 22 april 2025 pas de eerste bijeenkomst plaatsvindt, waarin onder andere de rolverdeling binnen de werkgroep en stuurgroep wordt bepaald, lijk jij 'm al klaar te hebben ;)

Het doel van de NTA is niet reductie van netcongestie, want daar is veel meer voor nodig dan alleen slim aangestuurde WPs.
Het doel staat letterlijk op de site:

[...]
1 april is de online bijeenkomst toch? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:42
edterbak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Je kan het zelf testen door dit te importeren in [WP Control] tab.

[...]

De draadjes op deze manier verbreken en aansluiten. De stippellijnen zie je als je op de link-in/link-out node klikt welke je in de afbeelding ziet.
[Afbeelding]

De functie (1) openen en het getal achter 'delay' aanpassen.
code:
1
var varDelay = 5; // in minutes  <<<< Adjust to desire

Delay is de tijd die je wilt tussen trigger en het daadwerkelijk aanslaan.

Nu kun je even testen of het werkt. en een verbetering geef.t
Onlangs mijn flows geüpdate naar 24.15 en de werking van deze delay getest.
Als ik de sensor van mijn vat lostrek om een DHW_temp onder de setpoint te forceren, schakelt de driewegklep direct om in plaats van dat er een delay plaatsvindt. Heb in NR een aantal debug nodes rond de aanpassing geplaatst om te kijken wat er gebeurt: de delay flow lijkt te werken, maar toch schakelt ie direct om naar het vat?
Zie onderstaande. Op debugnodes 377/378 komt niets en je ziet de messages optellen onder de delay node, ten tijde van de screenshot is de driewegklep echter net omgeschakeld naar DHW.
Zie ook de tweede screenshot van de log.
(met de inject heb ik voor de test een msg.reset naar de delay node gestuurd om invloed van opgeslagen messages uit te sluiten)

NR flow met debug nodes en debug output
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXq9SJqggHQB8R1uFRaoU-OUHg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c91ITsUFb74kpSia4Gfxu1O2.jpg?f=fotoalbum_large

NR log
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bxSEITgXna8KP1FfiAbC293D2E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r7cNzMsKawZOHF0CbMVj7FM7.jpg?f=user_large

Kan het zijn dat er een andere trigger is naast deze flow?

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
boredgeestje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:50:
[...]

Onlangs mijn flows geüpdate naar 24.15 en de werking van deze delay getest.
Als ik de sensor van mijn vat lostrek om een DHW_temp onder de setpoint te forceren, schakelt de driewegklep direct om in plaats van dat er een delay plaatsvindt. Heb in NR een aantal debug nodes rond de aanpassing geplaatst om te kijken wat er gebeurt: de delay flow lijkt te werken, maar toch schakelt ie direct om naar het vat?
Zie onderstaande. Op debugnodes 377/378 komt niets en je ziet de messages optellen onder de delay node, ten tijde van de screenshot is de driewegklep echter net omgeschakeld naar DHW.
Zie ook de tweede screenshot van de log.
(met de inject heb ik voor de test een msg.reset naar de delay node gestuurd om invloed van opgeslagen messages uit te sluiten)

NR flow met debug nodes en debug output
[Afbeelding]

NR log
[Afbeelding]

Kan het zijn dat er een andere trigger is naast deze flow?
Ja, de node zelf, welke een stukje verder het signaal stuurt om wat te doen is niet helemaal lekker. Daar zit een soort loop in welke voor veel te veel triggers zorgt. Ik was daar eergisteren al naar aan het kijken, maar nog niet verder kunnen oppakken wegens tijdgebrek.

Wel goed gevonden van iemand die het niet zelf gemaakt heeft. dat is vrij lastig kan ik je vertellen.. :)

edit:
Het probleem zit in 'load on boot' welke je nog net ziet in je screenshot

Never mind. Ik had gisteren een bug gevonden in mijn MQTT broker. Die stuurde dubbel berichten uit. Dit was kennelijk ook de oorzaak voor wat ik bij de genoemde node zag... Maar dat is er niet, dus kan ik verder met het vinden van het werkelijke probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door edterbak op 01-04-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@boredgeestje
Het log is overigens iets te kort.
Kun je een paar regels meer er voor en er na ook laten zien?
Als de flow iets doet, dan hoor je namelijk een MQTT opdracht te zien welke hier voor verantwoordelijk is.
Ik zie in je afbeelding alleen een TOP20. Dit is alleen uitlezing van wat de pomp doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:42
edterbak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:13:
@boredgeestje
Het log is overigens iets te kort.
Kun je een paar regels meer er voor en er na ook laten zien?
Als de flow iets doet, dan hoor je namelijk een MQTT opdracht te zien welke hier voor verantwoordelijk is.
Ik zie in je afbeelding alleen een TOP20. Dit is alleen uitlezing van wat de pomp doet.
Ik had alle relevante regels gescreenshot, want ik zie inderdaad niets in het log van die aard. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-gixoEvaVi9lXWsMLtCrjFNWIs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qUOLTWXVXPWmHq2ISPdzxxNo.jpg?f=user_large

Kan het zijn dat de DHW run door iets geactiveerd wordt buiten de flow om? Of mist er een stukje logging?

[ Voor 18% gewijzigd door boredgeestje op 01-04-2025 22:23 ]

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Is het tijdstip 21:35:30 ook het tijdstip dat de trigger van de DHW temperatuur binnenkomt?
Pagina: 1 ... 116 ... 118 Laatste