edterbak schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:57:
Okey mannen (en vrouwen...)
Ik heb al 2 jaar ofzo een heel mooi dashboard gemaakt in HA.
Maar, dat is altijd 'verborgen' geweest, omdat ik de enige ben die toegang heeft tot dit dashboard. Via PC of via telefoon. Mijn vrouw en kinderen hebben daar niks aan. Zo ook het bedienen van de robo stofzuiger (heb ik lang geleden al zo opgelost via voice control
KLIK ... en een
filmpje), de verwarming enzo..
Nu heb ik een maand of wat geleden een tablet tegen de muur aan geplakt en dit dashboard voor iedereen thuis beschikbaar gemaakt. Het werkt erg mooi vind ik.
ter illustratie, het ziet er zo uit
(klik op de afbeelding)
Dus dit is al een hele verbetering... Als ik onder de bus lig, dan kunnen ze in ieder geval blijven stofzuigen...
De verwarming blijft een dingetje. Ik heb om te beginnen het node red dashboard ook in het tablet dashboard gezet.
Maar dit is uiteraard zo technisch en complex dat niemand dit ooit zal gebruiken, tenzij ik er echt niet meer ben.
Daarom zat ik aan een dashboard in HA te denken, met de bare minimum items. De belangrijkste zaken alleen uitlezen.
Uiteraard denk ik aan een zelfde soort grafische schil als hierboven.
Om hier een simpel overzicht te maken en gebruiksvriendelijke UI te maken, ben ik eigenlijk al weken aan het denken aan hoe en wat.
Om te beginnen wil ik dan graag het ontwerp maken voor thuis, en ook beschikbaar stellen voor jullie via Github.
Het moet dus generiek genoeg zijn zodat het geschikt is voor meerdere situaties.
Ik denk daarom eerst aan de mogelijk hardware configuraties.
Volgens mij zijn de belangrijkste onderdelen de volgende.
- DHW tank
- HEAT zone 1
- HEAT zone 2
- Buffer tank
Mis ik dan nog een belangrijk hw deel?
Ik denk het zelf wel.
De knoppen welke ik beschikbaar wil stellen moeten minimaal zijn. Ik denk dan aan bijvoorbeeld setpoint van dhw/heat of 'Boost DHW now'. Ik kan hier dan gewoon gebruik maken van de haakjes welke ik al in Node Red heb ingebouwd.
Onderstaand een mockup / sketch van waar ik aan denk. schematisch
Als de gebruiker dan op DHW drukt, dan komen de details daarvan in beeld.
Als de gebruiker op HEAT Z1 drukt, dan komen de readings en knoppen daar van in beeld.
De tank / buffer kan ik met kleur gradienten laten presenteren. Dus hoe kouder het water hoe blauwer de kleur.
Als iemand geen Heat Z2 heeft, dan is die niet in beeld en niet op te drukken.
Ik kan ook wel wat guidance gebruiken van iemand die UX designer skillz heeft.
De mapping van hardware naar UI en dat intuitief
Side note.
Dit is iets dat ik aan het verkennen ben. Ik heb er nog niet heeeel veel tijd in gestoken. Niets meer dan een paar mockups
Dus als het toch allemaal te complex wordt, dan wordt het waarschijnlijk toch niks.
SHOOOT!!!!