Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 104 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
hemertje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:45:
Starten na de installatie van Node-Red via Add-ons wil hier niet lukken.
Node Red blijft op STARTEN staan!?
Normaal hoor je STOP en RESTART te zien?

[Afbeelding]

Wie weet raad?
Ik denk dat je meer antwoorden krijgt in het HomeAssistant topic. Dit gaat allemaal vrij diep in op de flow in NodeRed.

Ikzelf merk de afgelopen dagen dat in elk uur en soms wat langer een defrost heb. Nu zie ik hierboven een softstart run staan van 5 uur, is dat gewoon een optie? Ik ga het eens proberen morgen en ook even een update doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Krilo_89 op 19-11-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 20:19
Krilo_89 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:42:
[...]

Ik denk dat je meer antwoorden krijgt in het HomeAssistant topic. Dit gaat allemaal vrij diep in op de flow in NodeRed.

Ikzelf merk de afgelopen dagen dat in elk uur en soms wat langer een defrost heb. Nu zie ik hierboven een softstart run staan van 5 uur, is dat gewoon een optie? Ik ga het eens proberen morgen en ook even een update doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cK_ejLJ-UIbo_63kGeucfWPd-BU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KOPHvPzaAuh4YIxby34vuRWB.jpg?f=user_large

zo heb ik het geïnterpreteerd altans

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Nu online
Guy-Manuel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:54:
[...]

[Afbeelding]

zo heb ik het geïnterpreteerd altans
Ik zie voor nu nog geen verschil met gisteren, maar het weer zal ook niet meehelpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrtmL_8g7dffJHaq_a9ysm8Qom8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zwMa35sFWSFgS937Cr0ghZ9n.png?f=fotoalbum_large

Heb de runtime nu op 4 uur gezet (was eerst 30 minuten). De rest op:
Phase 1 (STARTUP)
Catch duration (sec): 180
Message delay (sec): 3
Max temp difference (°C): -2

Phase 2 (STABLE) - (start after sec)
Message delay (sec): 60
Upperlimit correction: 3
Lowerlimit correction: -2

Phase 3 (END) - (start after min)
Message delay (min/°C): 50 (was eerst 30)

Mijn WAR grafiek loopt wel heel flauw, dus ik werk met lage temperaturen, wat ook niet meehelpt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Die defrosts hou je echt niet tegen. Veel vocht, <5 graden is ideaal voor ijsafzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:21
[...]

Denk je?
Ik zit hier toch in het Node-Red draadje waar iedereen Node Red op 1 of andere manier geinstalleerd heeft, dat is niet het geval bij Home Assistant :P

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Nu online
hemertje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:53:
[...]
Denk je?
Ik zit hier toch in het Node-Red draadje waar iedereen Node Red op 1 of andere manier geinstalleerd heeft, dat is niet het geval bij Home Assistant :P
Daar zit wat in, alleen gaat dit topic ervan uit dat NodeRed al geinstalleerd is. Het vertrekpunt hier is de flow importeren en dan kijken naar hoe de WP draait.
Bij HomeAssitant praat je over add-ons en hoe deze geinstalleerd worden, daar valt NodeRed ook onder. We praten hier bijv. ook niet over hoe je WP geinstalleerd moet worden, we gaan er vanuit dat deze al geinstalleerd is.

Maar goed, wat vertellen je logs van NodeRed na het starten? Die zouden iets moeten aangeven waarom die niet start. Staat SSL uit? En staat Watchdog aan? En HACS heb je volgens mij niet nodig wanneer je puur alleen NodeRed gaat gebruiken.

ps. Ikzelf draai HomeAssistant en NodeRed los in een Proxmox omgeving, dus mijn setup is behoorlijk anders.

@hemertje , gezien je reactie hieronder, probeer het ook even met SSL uit en dan te herstarten. Zie bijv. ook dit issue op github: https://github.com/hassio-addons/addon-node-red/issues/1990

[ Voor 20% gewijzigd door Krilo_89 op 20-11-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
dank voor je reactie.
zal vanavond eens in de logs kijken, even opzoeken waar ik die kan vinden ;)

ter info...
SSL staat standaard aan volgens mij, daar heb ik niet aangezeten
Watchdog wel aangezet

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 19:29
Ter informatie.

@hemertje heeft het op zich genomen om de github pagina, het gedeelte van HomeAssistant, een goede refresh beurt te geven.
Dit is een blinde vlek van mij, omdat ik zelf alles in proxmox draai. Dus ik ben blij met zijn inzet.

Ik help hem hier ook bij als 'tester'.
Maar zodoende komt Hemertje met deze vragen.
Dit de achterliggende gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
Krilo_89 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:50:
[...]

Ik zie voor nu nog geen verschil met gisteren, maar het weer zal ook niet meehelpen:
[Afbeelding]

Heb de runtime nu op 4 uur gezet (was eerst 30 minuten). De rest op:
Phase 1 (STARTUP)
Catch duration (sec): 180
Message delay (sec): 3
Max temp difference (°C): -2

Phase 2 (STABLE) - (start after sec)
Message delay (sec): 60
Upperlimit correction: 3
Lowerlimit correction: -2

Phase 3 (END) - (start after min)
Message delay (min/°C): 50 (was eerst 30)

Mijn WAR grafiek loopt wel heel flauw, dus ik werk met lage temperaturen, wat ook niet meehelpt denk ik.
Is hier nog een optimalisatie in de flow behalen (maximale pompsnelheid omhoog of delta T verkleinen)? Ik zie in de grafieken een blijvend verschil tussen inlet en outlet van 5 graden..

(en vandaag is inderdaad qua weer niet de beste dag om mee te vergelijken :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Guy-Manuel op 20-11-2024 11:48 ]

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook maar de gok genomen naar 24.05. Eens kijken hoe dat gaat ;)

@edterbak ik zie dat mijn catch duration al op 170 stond.
Max temp difference stond op -1.

Moet deze toch naar -2 met de nieuwe logica?

[ Voor 53% gewijzigd door MikeyMan op 20-11-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Nu online
Guy-Manuel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:24:
[...]

Is hier nog een optimalisatie in de flow behalen (maximale pompsnelheid omhoog of delta T verkleinen)? Ik zie in de grafieken een blijvend verschil tussen inlet en outlet van 5 graden..
Hmm, mijn delta T staat op 3 graden, ik kan deze lager zetten. Mijn pompspeed stond gelimiteerd op 40%, wat op 38L/min uitkomt ongeveer. Ik heb hem naar 60% gezet om even te kijken wat dat doet. Ik zie mijn pompsnelheid sowieso nooit heel hoog komen dus ik ga er vanuit dat dit geen effect gaat hebben.

Daarna zou ik even kunnen kijken naar een lagere deltaT.

[ Voor 8% gewijzigd door Krilo_89 op 20-11-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
Krilo_89 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:47:
[...]

Hmm, mijn delta T staat op 3 graden, ik kan deze lager zetten. Mijn pompspeed stond gelimiteerd op 40%, wat op 38L/min uitkomt ongeveer. Ik heb hem naar 60% gezet om even te kijken wat dat doet. Ik zie mijn pompsnelheid sowieso nooit heel hoog komen dus ik ga er vanuit dat dit geen effect gaat hebben.

Daarna zou ik even kunnen kijken naar een lagere deltaT.
Check, delta T 3 lijkt me prima, in je grafieken komt hij daar nog niet in de buurt zo te zien.
Wat voor afgiftesysteem heb je?

En wat bedoel je precies met langere defrosts. Het pendelen lijkt me in eerste instantie te komen omdat de outlet temp langer dan 3 min meer dan 2 graden hoger is dan het setpoint (of iemand verbeter me als dit niet geconcludeerd kan worden), oftewel hij kan zijn warmte niet kwijt. Of zijn dat echt allemaal defrosts.

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Nu online
Guy-Manuel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:01:
[...]

Check, delta T 3 lijkt me prima, in je grafieken komt hij daar nog niet in de buurt zo te zien.
Wat voor afgiftesysteem heb je?

En wat bedoel je precies met langere defrosts. Het pendelen lijkt me in eerste instantie te komen omdat de outlet temp langer dan 3 min meer dan 2 graden hoger is dan het setpoint (of iemand verbeter me als dit niet geconcludeerd kan worden), oftewel hij kan zijn warmte niet kwijt. Of zijn dat echt allemaal defrosts.
Ah ik zie mijn zin en die kan op meerdere manieren geinterpreteerd worden ;) . Hij is zo bedoeld:
"Ikzelf merk de afgelopen dagen dat ik elk uur (en soms wat langer dan dat), een defrost heb."

Mijn afgiftesysteem is enkel beneden vloerverwarming, ruim 80m2. Maar wel in een goed geisoleerd huis, waardoor de aanvoertemperatuur gewoon erg laag is.
Ik zie daarom eigenlijk twee oplossingen, maar mijn doel blijft hetzelfde: om de warmtepomp zo zuinig mogelijk te laten draaien met weinig temperatuurschommelingen binnen.

Een zo laag mogelijke aanvoer zorgt ervoor dat de WP weinig hoeft te doen, je hebt langere runs, maar kan ook zorgen bij 'iets hogere buitentemperaturen' dat er eerder gependeld wordt.
Een hogere aanvoer, zorgt ervoor dat de WP wat harder moet werken, dat het binnen sneller op temperatuur is met een 'overshoot' en dat je korte runs draait.

Voor beide methodes valt wat te zeggen, alleen welke beter zou werken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:16
@edterbak et al,

Hoe kan ik het volgende bereiken met de SoftStart functie. Ik gebruik Flow v24.03 stable release.
  1. Compressorfrequentie beperken bij opstarten
  2. Ervoor zorgen dat de compressor niet onnodig stopt door een temp overshoot door ingestelde Ta mee te laten glijden met actual water temp
  3. Zorgen dat de target water temp binnen redelijke termijn (~half uur) op de normale ingestelde waarde zit, dus correctie van 0 graden
Huidige aangepaste settings:
Runtime 24 hours. vanwege wens 2)
Upperlimit correction: 3 graden, vanwege wens 2)
Phase 3 - Message delay: 5 min, vanwege wens 3)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PH6Wv1xg-Rx09urr-kuWcqPHbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s1L9YGDE4kMsex7iX62noJKL.png?f=user_large

Resultaat: temp correction blijft continue -5 graden en gaat niet per 5 min een graadje omhoog zoals ik zou verwachten. Dat komt door mijn runtime van 24 hours.

Twee doelen van SoftStart functie zijn:
  1. Primary goal - Reduce frequency ASAP
  2. Secondary goal - Prevent short HEAT runs
Lijkt erop dat deze doelen wat betreft de benodigde settings conflicterend zijn en dat SoftStart gemaakt is om één van beide te doen en niet twee tegelijkertijd. Klopt dit?

[ Voor 17% gewijzigd door nMad op 20-11-2024 13:22 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
nMad schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:13:

• Zorgen dat de target water temp binnen redelijke termijn (~half uur) op de normale ingestelde waarde zit, dus correctie van 0 graden
Waarom wil je binnen een korte termijn de normale setpoint toe? De truc van de softstart om lange runs (bij b.v. een overbemeten WP) te realiseren is om juist over een langere periode stapsgewijs het setpoint te verhogen.

De compressor freq. beperken zit in Phase 1 van de softstart, en het mee laten glijden zit in Phase 2 en Phase 3. Dus allebei is mogelijk.

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:26:
Ook maar de gok genomen naar 24.05. Eens kijken hoe dat gaat ;)

@edterbak ik zie dat mijn catch duration al op 170 stond.
Max temp difference stond op -1.

Moet deze toch naar -2 met de nieuwe logica?
Ja, die mag op -2 staan nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
Krilo_89 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:52:
[...]

Ah ik zie mijn zin en die kan op meerdere manieren geinterpreteerd worden ;) . Hij is zo bedoeld:
"Ikzelf merk de afgelopen dagen dat ik elk uur (en soms wat langer dan dat), een defrost heb."

Mijn afgiftesysteem is enkel beneden vloerverwarming, ruim 80m2. Maar wel in een goed geisoleerd huis, waardoor de aanvoertemperatuur gewoon erg laag is.
Ik zie daarom eigenlijk twee oplossingen, maar mijn doel blijft hetzelfde: om de warmtepomp zo zuinig mogelijk te laten draaien met weinig temperatuurschommelingen binnen.

Een zo laag mogelijke aanvoer zorgt ervoor dat de WP weinig hoeft te doen, je hebt langere runs, maar kan ook zorgen bij 'iets hogere buitentemperaturen' dat er eerder gependeld wordt.
Een hogere aanvoer, zorgt ervoor dat de WP wat harder moet werken, dat het binnen sneller op temperatuur is met een 'overshoot' en dat je korte runs draait.

Voor beide methodes valt wat te zeggen, alleen welke beter zou werken weet ik niet.
Ok. Een lage aanvoer is duidelijk. Kun je verklaren waarom de retour zo laag blijft t.o.v. de aanvoer?

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:56
Guy-Manuel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:27:
[...]

Ok. Een lage aanvoer is duidelijk. Kun je verklaren waarom de retour zo laag blijft t.o.v. de aanvoer?
Verschil in retour en aanvoer is natuurlijk het verlies/afgifte van warmte in je huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:06
Hmmm, de nieuwe versie lijkt bij mij niet goed te gaan.
Ik blijf de volgende logregel zien;
code:
1
20/11 12:07:59 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (68Hz). Restarting Phase 1 again...

Daardoor komt mijn SoftStart eigenlijk niet meer onder de -9 waardoor er te weinig warmte de woning in komt / verder afkoelt en de pomp nog harder wil werken :+

Edit: Misschien ligt het ergens aan de instellingen, maar ik zie mijn WP uberhaupt weinig naar 20/19Hz gaan

[ Voor 13% gewijzigd door Natrixz op 20-11-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Top, doen we.

Net wel een onverklaarbare Mqtt block...

Maar even nadenken hoe we hier een melding van krijgen op een of andere manier... Via node red een mailtje sturen is denk ik het makkelijkst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:51
@edterbak Is het mogelijk iets in te bouwen dat de WP aan gaat als de temperatuur buiten bijvoorbeeld beneden de vier graden komt? Het lijkt mij sowieso wel een goed idee als ie aan staat als het kan gaan vriezen. Bovendien heb ik zo'n Caleffi er tussen zitten die het water eruit laat lopen als de temperatuur van het water beneden de vier graden komt. Ik weet niet hoe snel dat gebeurt als het niet rondgepompt wordt.
(Ik hoop niet dat ik nu onzin praat).

[ Voor 10% gewijzigd door Aziona op 20-11-2024 21:39 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
edterbak schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:07:
Ter informatie.

@hemertje heeft het op zich genomen om de github pagina, het gedeelte van HomeAssistant, een goede refresh beurt te geven.
Dit is een blinde vlek van mij, omdat ik zelf alles in proxmox draai. Dus ik ben blij met zijn inzet.

Ik help hem hier ook bij als 'tester'.
Maar zodoende komt Hemertje met deze vragen.
Dit de achterliggende gedachten.
Dankjewel voor je toelichting Ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
Krilo_89 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:04:
[...]
@hemertje , gezien je reactie hieronder, probeer het ook even met SSL uit en dan te herstarten. Zie bijv. ook dit issue op github: https://github.com/hassio-addons/addon-node-red/issues/1990
_/-\o_ Dat was hem @Krilo_89 , SSL uitzetten en Node Red start! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/behXeXzHxwviOMoxiWDhwdSZMUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0eqo4Ib0d1NVBAfEsvHIgAtO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcVDD3M05agBqm4MnFEIxG9kdUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/blCBy1faNRtHCeYNNKGnpKxj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZDfbpqbEL-o11DJOuVH0-319eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5DBmD4YVNUjt6nwzTUaigjz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Natrixz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:19:
Hmmm, de nieuwe versie lijkt bij mij niet goed te gaan.
Ik blijf de volgende logregel zien;
code:
1
20/11 12:07:59 - Function SoftStart: --> Pump did not yet relax (68Hz). Restarting Phase 1 again...

Daardoor komt mijn SoftStart eigenlijk niet meer onder de -9 waardoor er te weinig warmte de woning in komt / verder afkoelt en de pomp nog harder wil werken :+

Edit: Misschien ligt het ergens aan de instellingen, maar ik zie mijn WP uberhaupt weinig naar 20/19Hz gaan
Hoe kan dat dan...

De pomp is bezig met draaien op 68Hz staat in het log-regeltje.
Dat betekent dat hij aardig aan het stampen is volgens mijn boekje... Maar hoe komt het dan dat er te weinig warmte in de woning komt?

Kun je letten op je Setpoint vs Aanvoer vs Retour.
Wat is je totale duration op de softstart hoofdpagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aziona schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:17:
@edterbak Is het mogelijk iets in te bouwen dat de WP aan gaat als de temperatuur buiten bijvoorbeeld beneden de vier graden komt? Het lijkt mij sowieso wel een goed idee als ie aan staat als het kan gaan vriezen. Bovendien heb ik zo'n Caleffi er tussen zitten die het water eruit laat lopen als de temperatuur van het water beneden de vier graden komt. Ik weet niet hoe snel dat gebeurt als het niet rondgepompt wordt.
Ik weet dat er een anti-vries functie in de pomp zit. Maar ik weet niet of die zijn werk doet als de pomp uit staat.

SJa, hoe snel dat gaat is lastig te zeggen.
Dat hangt af van waar de meetpunten zitten. Als de warmtepomp harder afkoelt dan je sensor van de caleffi (geen idee wat dat is...) dan komt het goed.
Is het net andersom niet. Dan heb je ineens ergens een plasje water erbij...

Hard to tell from here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
edterbak schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:59:
[...]

Hoe kan dat dan...

De pomp is bezig met draaien op 68Hz staat in het log-regeltje.
Dat betekent dat hij aardig aan het stampen is volgens mijn boekje... Maar hoe komt het dan dat er te weinig warmte in de woning komt?

Kun je letten op je Setpoint vs Aanvoer vs Retour.
Wat is je totale duration op de softstart hoofdpagina?
Goede vraag.....dat weet ik ook niet zo goed, maar ik vind het vrij hoog.
Heb even twee screenshots toegevoegd, let op vanaf 15:30 is versie 24.04 weer actief, maar heb niet direct het idee dat het uit maakt....
Kan me eigenlijk niet herinneren dat dit vorig jaar ook zo was
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iu7NkCsE1F1d6b0LOpck6aEDlZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYBzXplXKx4njDcBYuwiaeaJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjcePFIig2IrOU4ZEsDaA6S3q5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ARg7iVwUPSk7BKc1NkpyabhE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Natrixz op 20-11-2024 22:09 ]

• Guy-Manuel
Krilo_89 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:52:
[...]

Dit fenomeen is niet zo gek idd met dit weer.

WH-MDC09J3E5

• Guy-Manuel
edterbak schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:45:
@Guy-Manuel
Had je de instellingen aangepast?

[...]
Hoi Ed,

Even voor de zekerheid, met de aangepaste softstart functie in 24.05, werkt dan nu in fase 1 de logica (van JanAllElectric) dubbelop met de lowlimitcorrection van -5 die ik ingesteld heb? En gaat het miss daar fout?
JanAllElectric schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:15:
[...]

@edterbak In dit geval, nl dat na de initiële opstart en het bereiken van de bodem van 19/20Hz de Hz toch oploopt, start ik nogmaals de "startfase". Wel alleen als er geen andere redenen zijn waarom 19/20Hz niet kan worden gehandhaafd (bv door RTC omdat setpoint nog niet is gehaald, <5 graden bij TCAP etc.).

NB: met "nogmaals de startfase" bedoel ik eigenlijk dat ik dan nogmaals de volgende routine uitvoer en blijf uitvoeren:

if(ss_Timer_Fase_Min2 == true) { ss_Correction = -2 } else { ss_Correction = -1 }
if (ss_Floor == true) { ss_Correction = 0 }

"floor" is bij TCAP <=20Hz bij buitentemperatuur >=5 en <=35Hz bij buitentemperatuur <5.

"ss_Timer_Fase_Min2" en "Floor" zijn 2 routines die ik elke seconde uitvoer en die global/flow variabelen vastleggen. Iedere andere functie kan die dan gebruiken.
En is deze functie van Jan te combineren met het softstart doel om lange runs te maken?
Excuses als deze vragen wat dubbelop zijn..

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23
Is er in 1 van de nieuwere versies ook de temperatuur conditie toegevoegd?

Bij de triggers kan je ook condities gebruiken, maar ik zou dus heel graag de conditie " buitentemperatuur > 2"
willen gebruiken. Zodat ik alleen nachtverlaging doe als het buiten warm genoeg is, als het kouder wordt laat ik de WP liever 24-7 doorpruttelen op 1 temperatuur.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:25
De anti freeze control staat ook aan als de warmtepomp uit (standby) staat, gaat onder de 3 graden aan. De pomp begint dan te lopen als het water onder de 6 graden is, maar het water wordt dus gemeten in de warmtepomp en niet daar waar je Caleffi's zitten. Het kan dus zijn dat die eerder open gaan.
Maar de logica om de WP dan aan te zetten zou je ook zelf kunnen maken als je tot hier gekomen bent met de Heishamon en Node Red zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Deze lijkt wel een beetje op wat ik hierboven vraag: Als er een conditie gemaakt kan worden op basis van de buitentemperatuur dan kan je dit soort dingen wel doen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:51
edterbak schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:02:
[...]Dat hangt af van waar de meetpunten zitten. Als de warmtepomp harder afkoelt dan je sensor van de caleffi (geen idee wat dat is...) dan komt het goed.
Hard to tell from here.
Met Caleffi bdoel ik een vorstbeveiliging, heb een link toegevoegd.
Ik begrijp een beetje dat er een beveiliging in de pomp zit tegen bevriezen maar ik weet niet of het werkt als de WP uit staat. Zou wel verklaren waarom de WP vanacht zomaar even aan ging.

Een ander punt waarvan ik mij afvraag of dat de bedoeling is: ik had vorig jaar een quiet mode ingesteld omdat ik merkte dat de WP daarmee rustiger draaide en langere runs draaide. Van de zomer zag ik dat de WP relatief veel uren met de backup heater had gedraaid. Van de week zag ik dat als de WP zijn temperatuur niet haalt vanwege de quiet mode instelling, de node-red oplossing er dan voor zorgt dat de backup heater aan gaat. Dat lijkt mij niet echt de bedoeling. Is het niet beter om in zo'n situatie de quiet mode eraf te halen, al dan niet tijdelijk of dat als optie te laten. Of heb ik het helemaal mis?

[ Voor 3% gewijzigd door Aziona op 21-11-2024 09:22 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy-Manuel
ConQuestador schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:02:

Bij de triggers kan je ook condities gebruiken, maar ik zou dus heel graag de conditie " buitentemperatuur > 2"
willen gebruiken. Zodat ik alleen nachtverlaging doe als het buiten warm genoeg is, als het kouder wordt laat ik de WP liever 24-7 doorpruttelen op 1 temperatuur.
Deze functionaliteit zou ik ook kunnen gebruiken, maar om het Ed makkelijker te maken zou een "link in" node op het WP input tabblad voor mij ook al volstaan om de nachtverlaging in of uit te schakelen.

Of miss klinkt dit makkelijker dan dat het daadwerkelijk is O-)

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Guy-Manuel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:16:
[...]

Deze functionaliteit zou ik ook kunnen gebruiken, maar om het Ed makkelijker te maken zou een "link in" node op het WP input tabblad voor mij ook al volstaan om de nachtverlaging in of uit te schakelen.

+1, hier is deze wens er ook :)

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Tips voor extra rendement uit lucht/water-warmtepompen in winterse kou

Bron: https://www.vakbladwarmte...ter-warmtepompen-te-halen

Lucht/water-warmtepompen krijgen het bij strenge vorst en andere winterse ongemakken fors te verduren. Het rendement bij een buitentemperatuur van -10 °C is niet bijster hoog. Met wat kleine aanpassingen is er alsnog het beste van te maken.

Een warmtepomp functioneert het best bij een zo laag mogelijke cv-watertemperatuur. Hoe hoog die temperatuur moet zijn, bepaalt de stooklijn. Dat is een lijn die op basis van de buitentemperatuur de cv-aanvoertemperatuur weergeeft. Meestal is het startpunt een buitentemperatuur van 20 °C. Daarbij geldt een aanvoertemperatuur van 20 °C en staat de compressor uit. Het eindpunt van de stooklijn, meestal -10 °C, betekent bij warmtepompen veelal een aanvoertemperatuur van 50 °C. Vaak is de stooklijn een rechte lijn tussen start- en eindpunt. Bij een buitentemperatuur van +5 °C is de aanvoertemperatuur 35 °C, precies halverwege de lijn van 20 naar 50 °C.

Verlagen van de aanvoertemperatuur
De stooklijn is in theorie dus een standaardinstelling, maar is hij dat ook in de praktijk? Misschien liggen er extra slangen in de vloer, is er extra isolatie of ventileren bewoners veel? Dan staat de stooklijn verkeerd afgesteld. De installateur verandert de stooklijn vrijwel nooit. Alleen bij koudeklachten of bij een systeem met radiatoren/convectoren zal de monteur de stooklijn opschroeven. De standaardinstelling is een stooklijn voor vloerverwarming en hij is zelden precies afgestemd op de woning. Bij een te hoge stooklijn zal de warmtepomp bij een warmtevraag via de ruimtethermostaat te snel optoeren. Bij een systeem met een buffervat houdt de warmtepomp die inhoud altijd op de stooklijntemperatuur. Dat kan zomaar een paar graden te hoog zijn. Het gevolg is een minder fraaie SCOP.

Hellingshoek van de stooklijn verlagen
Kortom: aan de slag met de stooklijn. Dat is vrij eenvoudig. In de meeste gebruikershandleidingen staat duidelijk omschreven hoe dit moet. Fabrikanten geven daarbij eerst nog een stukje uitleg over het principe van een stooklijn, meestal - maar niet altijd - in begrijpelijke taal. Iedereen die een grafiekje kan lezen, begrijpt hoe een stooklijn werkt. Meestal kun je de hellingshoek van de stooklijn verlagen zodat bij -10 °C een lagere of juist hogere cv-aanvoertemperatuur wordt geleverd, of een offset meegeven. Soms moet je handmatig de temperatuur van het begin- en eindpunt invoeren. Dit is echt een bewonersklusje. Je moet proefondervindelijk vaststellen wat de precieze stooklijn is. Als hij te laag staat afgesteld, wordt het in de woning net niet warm genoeg. In dat geval plus je een paar graden erbij.

Vertragingstijd elektrisch element vergroten
Als de warmtepomp de berekende aanvoertemperatuur niet haalt, schakelt de regeling hulptroepen in. Soms is dit zichtbaar op het display, in de vorm van een vonkje. Bij een all-electric warmtepomp gaat het om een ingebouwd elektrisch element van 3, 5 of nog veel meer kilowatts. Een echte energievreter dus en daarom is het zaak om dat horrormoment zo lang mogelijk uit te stellen. Het elektrische element komt in als de compressor er na een tijdje niet in slaagt om de stooklijntemperatuur te halen. De gebruiker kan dat inschakelmoment beïnvloeden door voor een besparingsmode te kiezen, zoals eco of green. Het elektrisch element schakelt dan met een vertraging van enkele uren in. Dan is het buiten misschien alweer zo warm dat bijstook niet meer nodig is. In de comfortstand gaat het element juist snel aan. Soms is het mogelijk om de vertragingstijd handmatig in te stellen, in minuten. Bij Nefit EnviLine is het zelfs mogelijk om de bijstook te blokkeren.

Finetunen van warm tapwater
Op vrijwel elke warmtepompregeling is nauwkeurig de tapwaterbereiding in te stellen. Is er veel vraag naar warm water, dan kun je de boilertemperatuur omhoog draaien zodat de hoeveelheid warm water virtueel wordt vergroot. Bij kleine huishoudens kan de boilertemperatuur gerust naar beneden, misschien wel naar 45 °C. Soms werkt een fabrikant met profielen in plaats van temperaturen. Daarnaast is er een mooi schakelklokje aanwezig. Daarmee stel je de tijden in waarop de warmtepomp voor warm tapwater mag draaien, of juist de spertijden. Bij lucht/water-warmtepompen is het slim om dit overdag te laten plaatsvinden, bij voorkeur tussen 12 en 17 uur. De buitentemperatuur is dan het hoogst. Of die beperkte draaitijden voldoende zijn, moet proefsgewijs worden uitgevogeld. Als ’s avonds twee mensen onder de douche springen en ’s ochtends ook nog twee, is het de vraag of er dan nog voldoende douchewater is.

Warmte in de vloer bufferen
In dat kader ook de tip om bij winterse koude overdag de thermostaat een halve graad hoger te zetten, zodat er warmte in de vloer wordt gebufferd. Als het dan 's avonds buiten ijskoud is, hoeft de warmtepomp minder hard te draaien. Met de twee bovenstaande tips krijgt de warmtepomp het overdag druk, maar een buitentemperatuur van +5 overdag levert een significant betere COP op dan bij -5 ’s avonds. En ja, we weten het, de gebruikershandeling is een lijvig boekwerk, maar het loont om hem goed door te lezen. Soms staan zaken wat meer verborgen in de installatiehandleiding die vaak in hetzelfde zakje zit als de gebruiksaanwijzing. Een waarschuwing: het leren programmeren van de timer van de ouderwetse videorecorder is gemakkelijker.

Bovenverdieping wel verwarmen
Veel mensen kiezen ervoor om de slaapkamers op de bovenverdieping onverwarmd te laten. Vaak gaat ook nog het raam open. Het gevolg is dat de slaapkamers koud zijn en de woonkamer warm. De warmteverliezen vanuit de woonkamer nemen toe. Fors zelfs, want de verdiepingsvloer is slecht geïsoleerd. De vloer in de woonkamer moet extra veel warmte leveren om de interne transmissieverliezen naar de slaapkamers te compenseren; veel meer dan volgens de ontwerpcondities van de vloerverwarming. Het gevolg is dat de watertemperatuur van de warmtepomp omhoog schiet. Het is vaak slimmer om de bovenverdieping ook te verwarmen. De aanvoertemperatuur van het cv-water uit de warmtepomp blijft mooi laag, en ondanks de extra verwarmde bovenverdieping kan het energiegebruik lager zijn. Wel moet je natuurlijk het dikke winterdekbed even verwijderen.

Waterzijdig inregelen
Bij vloerverwarming in projectmatige nieuwbouw is waterzijdig inregelen meestal een verplicht onderdeel in de aanbesteding. Bij kleinere bouwprojecten waarbij een installateur zelf vloerverwarming monteert, is het maar de vraag of waterzijdige inregeling plaatsvindt. Soms heeft de vloerverwarmingsleverancier een legplan gemaakt en de stand van de inregelventielen op de tekeningen vermeld, of zijn er prachtige flowmeters op de verdelers gemonteerd. Lang niet altijd is er zo’n fraai ontwerp. Waterzijdig inregelen is een belangrijke maatregel om een verwarmingsinstallatie goed te laten functioneren, of het nu een installatie met een warmtepomp of met een cv-ketel is.

emperatuurverschil aanvoer en retour
Tegelijkertijd realiseren we ons dat het lastig is om bij al opgeleverde installaties zonder technische gegevens snel vloerverwarmingsgroepen in te regelen. Als gegevens ontbreken, moet een monteur inregelen op basis van het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour. Dat meet hij met een infraroodthermometer. Is er een te groot verschil, dan moet de inregelafsluiter verder open, of andersom. Een paar uur later is pas duidelijk hoe hoog de retourtemperatuur is geworden. In deze tijden met enorme schaarste aan vakmensen zijn er weinig installatiebedrijven die het waterzijdig inregelen - met een hoog afbreukrisico - oppakken.

Buitenunit sneeuwvrij houden
De grootste open deur bewaren we tot het laatst. De buitenunit moet sneeuwvrij blijven. Vorige winter, toen op een februarizondag een sneeuwstorm over Nederland raasde, raakten nogal wat buitenunits bedolven onder sneeuw, vooral als ze laag op de grond of op platte daken stonden. Fabrikanten adviseren een minimale hoogte van 20 centimeter boven het maaiveld. Die afstand wordt niet altijd gehaald; vaak staat de unit op een paar betonnen balkjes. Een schop en veger zijn dan geen overbodige luxe. Warmtepompen hoog aan de muur waren vorige winter in het voordeel en hadden geen extra zorg nodig. Warmtepompen in schoorsteenbehuizing hadden ook nauwelijks last van de sneeuwstorm, meldt een leverancier. De wind waait op daken meestal rondom de schoorsteenconstructie, zodat sneeuw minder ophoopt en sneller verwaait.

Stalactieten als geluidsbrug
Vorst kan voor nog een ongewenst bijeffect zorgen: geluidsoverlast. Dat komt doordat condenswater uit de unit bevriest. Soms wordt het afgevoerd naar het riool, waarvan het eerste stuk pvc-pijp is voorzien van thermolint. Bij iets hoger opgestelde units kan het ook onder vrij verval wegstromen. Bij strenge vorst bevriest het condenswater en ontstaat een steeds langere kegel die tot de grond reikt. Of tot op de stoeptegels onder de unit, en als ze strak tegen de buitenmuur zijn gelegd, vormt die prachtige stalactiet een geluidsbrug. De trillingen kunnen vervolgens hoorbaar zijn in de woning. Ook hier is met het juiste tuingereedschap een mouw aan te passen. Remeha waarschuwt er in de installatiehandleiding voor dat bevroren water bij de unit tot gevaarlijke glibberpartijen kan leiden. We geven daarom graag nog even de tip mee dat het handig is om strooizout bij de unit te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ConQuestador schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:05:
[...]

Deze lijkt wel een beetje op wat ik hierboven vraag: Als er een conditie gemaakt kan worden op basis van de buitentemperatuur dan kan je dit soort dingen wel doen.
Yup, had ik ook al eens in de groep gegooid. Vooral voor de koelfunctie :)

Als binnen en buitentemperatuur kunnen worden toegevoegd, zou ik daar blij mee zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 21-11-2024 11:17 ]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Oke; probleempje. Ik wilde upgraden naar 24.05. Netjes de back-up en upgrade gedaan en nu start het systeem niet op.

Ik had nog gezocht maar kan ook niets vinden in deze thread. Hoe fix ik deze?

21/11 17:05:19 - SYSTEM: MQTT Broker: WARNING - Node Red MQTT node not connected !

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Flow version

24.05 Stable

21/11 17:05:19 - SYSTEM: MQTT Broker: WARNING - Node Red MQTT node not connected !
21/11 17:05:07 - SYSTEM: Persistent storage: OK
21/11 17:05:07 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: UNRESTRICTED
21/11 17:05:07 - Function - Solar: 0
21/11 17:05:06 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 30 °C. New calculated setpoint: 31 °C
21/11 17:05:06 - Function NightReduction: New correction: 0 °C
21/11 17:05:06 - Function NightReduction: 0
21/11 17:05:06 - Function - WAR: 1
21/11 17:05:06 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------
21/11 17:03:51 - SYSTEM: TimeZone set to: Europe/Amsterdam
21/11 17:00:25 - SYSTEM: TimeZone set to: Europe/Amsterdam
21/11 17:00:24 - SYSTEM: TimeZone set to: Europe/Amsterdam
21/11 16:59:53 - SYSTEM: TimeZone set to: Europe/Amsterdam
21/11 16:59:47 - SYSTEM: TimeZone set to: Europe/Amsterdam
21/11 16:59:37 - SYSTEM: Heatpump zone 1 is controlled by thermostat (internal)
21/11 16:59:32 - SYSTEM: MQTT Broker: WARNING - Node Red MQTT node not connected !
21/11 16:59:21 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 30 °C. New calculated setpoint: 31 °C
21/11 16:59:21 - SYSTEM: Persistent storage: OK
21/11 16:59:21 - Function - RTC: 1
21/11 16:59:21 - Function - SoftStart: 1
21/11 16:59:21 - Function - WAR: 1
21/11 16:59:21 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: UNRESTRICTED
21/11 16:59:21 - Function NightReduction: New correction: 0 °C
21/11 16:59:20 - Function - Solar: 0
21/11 16:59:20 - Function NightReduction: 0
21/11 16:59:19 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------

Het is als vanzelf opgelost; maar wel 10 minuten later pas. Echt vreemd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
21/11 17:14:26 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
21/11 17:14:22 - Function SoftStart: Correction: -1 > -2 °C - (STABLE) Freq: 76Hz, SP_Final: 18°C
21/11 17:14:22 - Compressor: running
21/11 17:14:22 - SYSTEM: Heatpump zone 2 is set to controle water temperature
21/11 17:14:22 - SYSTEM: Heatpump zone 1 is controlled by thermostat (internal)
21/11 17:14:22 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
21/11 17:14:22 - SYSTEM: WAR settings OK
21/11 17:14:22 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline

[ Voor 16% gewijzigd door imdos op 21-11-2024 18:15 . Reden: opgelost ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Guy-Manuel
Nevermind

[ Voor 99% gewijzigd door Guy-Manuel op 21-11-2024 18:33 ]

WH-MDC09J3E5

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Guy-Manuel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:14:
[...]

Deze per ongeluk weggegooid of overschreven?
[Afbeelding]
Nee; die had ik gelukkig bewaard en ook niet overschreven. Ik had zelfs het nog een 2de keer precies hetzelfde geprobeerd.

ik snap er niets van. Het duurde gewoon vrij lang/te lang om te verbinden. Geen idee waarom precies.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Guy-Manuel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:12:
[...]

Volgens mij heb je ongeveer alle functies die er zijn in gebruik, maar ik vermoed dat je de boel overregelt.
Hier wat suggesties..
Ja, dat heb ik wel. Ik wil dit jaar wat meer energie besparen; dus meer tuning.

• edterbak
Guy-Manuel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:57:
[...]

Hoi Ed,

Even voor de zekerheid, met de aangepaste softstart functie in 24.05, werkt dan nu in fase 1 de logica (van JanAllElectric) dubbelop met de lowlimitcorrection van -5 die ik ingesteld heb? En gaat het miss daar fout?

[...]

En is deze functie van Jan te combineren met het softstart doel om lange runs te maken?
Excuses als deze vragen wat dubbelop zijn..
Hoe de fase 1 berekent wordt.
Stel: dTmax (Max temp difference) = -2

Compressor staat uit.
Compressor start.
Dan wordt de correctie op het setpoint in code:
set correctie = -10
Maar... zorg dat Ta nooit dTmax hoger is dan Setpoint.
Als dit wel zo is, dan: Setpoint = Ta + dTmax

Ik zou dTmax hooguit -3 kiezen. -2 heb ik en dat werkt prima. Als je de dTmax -5 maakt, kan hij daar door vervroegd afslaan.

De logica van JanAllElectric is in mijn node red update niets meer dan de logica:
ALS Hz aan het einde van fase 1 nog steeds te hoog is, dan even dTmax op 1C, en daarna fase 1 opnieuw starten.
Het is niet zo dat er variableen of dTmax waarden bij elkaar opgeteld kunnen wordne.

[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 22-11-2024 09:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
ConQuestador schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:02:

Ik heb net 2 nieuwe conditions toegevoegd aan de scheduler.

Outside temperature is lower than
Outside temperature is higher than

Dit doe ik nu op basis van TOP14_Outside_Temp

De Inside temperature. Ik wil deze laten kijken naar TOP33_Room_Thermostat_Temp

Is dit ook de wens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Guy-Manuel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:16:
[...]

En dat is zo.. klinkt makkelijker dan het is. :)

Op zich heb ik dus de voorkeur om gebruik te maken van de Panasonic sensors. Deze zijn altijd aanwezig en simpel te gebruiken daardoor in de flow.

Maar is dit ook de wens dus is de vraag.

Er is voor de gebruiker al de mogelijk custom sensoren te defineren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QW8IcqUZtVaCmCBeycO_pCvss3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ffFZMSThaeKaaBq4eWMiNux.png?f=fotoalbum_large

Ik kan ook kiezen om deze twee hiervoor te gebruiken.
Dan hoef ik niks bijzonders bij te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
edterbak schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:43:
[...]

Ik heb net 2 nieuwe conditions toegevoegd aan de scheduler.

Outside temperature is lower than
Outside temperature is higher than

Dit doe ik nu op basis van TOP14_Outside_Temp

De Inside temperature. Ik wil deze laten kijken naar TOP33_Room_Thermostat_Temp

Is dit ook de wens?
Ik heb die wens niet, maar ik kan niet voor anderen spreken.

Hoe dan ook: Goed bezig Ed!! Je inzet wordt zeer gewaardeerd _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb deze conditions nu toegevoegd aan de scheduler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3Spqo6iEZoEyeHYmEWb5M2RYJ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lvCTgauQv1oNh1widhPe1gG6.png?f=user_large

Ze werken met de custom temperatuur sensoren als deze gebruikt zijn.
Ze werken met de panasonic temperatuur sensoren als er geen custom sensoren gebruikt zijn voor WAR en RTC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QW8IcqUZtVaCmCBeycO_pCvss3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ffFZMSThaeKaaBq4eWMiNux.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door edterbak op 22-11-2024 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guy-Manuel
edterbak schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:59:
[...]

Hoe de fase 1 berekent wordt.
Stel: dTmax (Max temp difference) = -2

Compressor staat uit.
Compressor start.
Dan wordt de correctie op het setpoint in code:
set correctie = -10
Maar... zorg dat Ta nooit dTmax hoger is dan Setpoint.
Als dit wel zo is, dan: Setpoint = Ta + dTmax

Ik zou dTmax hooguit -3 kiezen. -2 heb ik en dat werkt prima. Als je de dTmax -5 maakt, kan hij daar door vervroegd afslaan.

De logica van JanAllElectric is in mijn node red update niets meer dan de logica:
ALS Hz aan het einde van fase 1 nog steeds te hoog is, dan even dTmax op 1C, en daarna fase 1 opnieuw starten.
Het is niet zo dat er variableen of dTmax waarden bij elkaar opgeteld kunnen wordne.
Ah ja, ik zie het staan nu in de flow. Kun je me zeggen waar de F_SS_correction = -10; op gebaseerd is, waarom b.v. niet F_SS_correction = -5? Bij de softstart 24.3 gaat de compressor harder aan de gang en is deze uiteindelijk sneller naar 20 Hz (en heb ik eerder meer warmte in m'n huis).

De lowerlimit correction -5 werkt (toevallig) goed hier om 1 run per dag te halen met een koude start. Het boilervat zit er hier pas sinds juli in, dus gezien het opwarmmoment kan ik misschien nog wat spelen hiermee (lees lager instellen).

Resultaat 24.03:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Neqich_C5Gtcwi5Q9RktuMPWcTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4vkM7ZauUAfFF7NiazQEN8L.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat 24.05:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTfZSYqiajMK8SL7Te-gnNUWHdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OR5ZALAd7gNqaN1IXbXLmy3.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy-Manuel
edterbak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:01:

[Afbeelding]

Ze werken met de panasonic temperatuur sensoren als er geen custom sensoren gebruikt zijn voor WAR en RTC.

[Afbeelding]
Dank Ed, volgens mij kan ik hiermee verschillende zaken ineens oplossen _/-\o_ .

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Guy-Manuel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:46:
[...]

Ah ja, ik zie het staan nu in de flow. Kun je me zeggen waar de F_SS_correction = -10; op gebaseerd is, waarom b.v. niet F_SS_correction = -5? Bij de softstart 24.3 gaat de compressor harder aan de gang en is deze uiteindelijk sneller naar 20 Hz (en heb ik eerder meer warmte in m'n huis).

De lowerlimit correction -5 werkt (toevallig) goed hier om 1 run per dag te halen met een koude start. Het boilervat zit er hier pas sinds juli in, dus gezien het opwarmmoment kan ik misschien nog wat spelen hiermee (lees lager instellen).

Resultaat 24.03:
[Afbeelding]

Resultaat 24.05:
[Afbeelding]
Is het een idee dat ik deze variabele (start correction -10 ) bij fase 1 naar de GUI breng?
Of is dat nuttig voor slechts een handje vol mensen en voegt ingewikkeldheid toe.?

[update]
Laten we eerst kijken of handmatig dit getal aanpassen iets oplevert voor je :) Bedenk me net dat dat een betere aanvliegroute is.
Daarna kunnen we beslissen of het de GUI in moet of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 22-11-2024 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Guy-Manuel
Handmatig kun je hem hier aanpassen.

Node: Function SoftStart(v2)
regel nummer: 231
code:
1
F_SS_correction = -10;                                              //  Set the starting correction to -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looka
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-01 12:14
Hallo, sorry dat ik u stoor bij uw onderzoek, ik zou graag willen weten of het mogelijk is om nodlered op Android te zetten omdat Homeassistant daar lijkt te bestaan, bedankt voor uw werk, fijne dag verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Looka schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:10:
Hallo, sorry dat ik u stoor bij uw onderzoek, ik zou graag willen weten of het mogelijk is om nodlered op Android te zetten omdat Homeassistant daar lijkt te bestaan, bedankt voor uw werk, fijne dag verder
Hoi Looka,

Het is mij onduidelijk wat je precies bedoelt. Kun je wat meer uitleg geven over je situatie en wat je verwacht, wat je graag wilt en wat je daadwerkelijk ziet etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Nu online
Looka schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:10:
ik denk dat je de homeassitant companion app bedoelt op android. om die app te gebruiken heb je nogsteeds een homeassistant server nodig op een ander apparaat.
NodeRed op android, als server is geen ding voor zover ik weet.
een raspberry pi zou je wel verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ed, heb je toevallig ook al een 24.06 ergens klaarstaan? Dan kan ik die nieuwe features ook meteen testen <+:)

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Ghehee.. vanavond zal ik wat uitpoe.... duwen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looka
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-01 12:14
Dus geen mogelijkheid tot installatie op Android, bedankt voor je informatie en veel succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
edterbak schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Super!
Is dit ook in het dashboard zichtbaar?
Hoe ziet dat er dan uit?

Als ik terug ben, zal ik gaan kijken of en hoe ik dit kan standaardiseren in een nieuwe versie.
Ha @edterbak , ik zie dat je weer actief bent, goed om te zien! (en bedankt, ook namens de rest van de community :) ). Heb jij ooit nog nagedacht over bovenstaande flow te integreren in jou dashboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Ik kwam vanmiddag deze tegen op Linked-In

Homely warmtepomp controller

Homely biedt de duurzaamste keuze voor voor de installateur en de warmtepomp gebruiker
Door het zelflerende algoritme wordt er een rekenkundig 3D model van de woning gemaakt. Een optimale
aansturing die instellingen bepaald voor de warmtepomp: op basis van het energiecontract, warmteverliezen, de eigenschappen van de warmtepomp en de weersverwachting inclusief instralend zonlicht.

Op basis van deze gegevens stuurt Homely ieder half uur de geoptimaliseerde parameters naar de warmtepomp. Alsof u een medewerker in dienst heeft die voor uw klant dag en nacht de beste parameters instelt.

Over Homely
De start van Homely startte in 2018 t dens de afstudeeropdracht van Homely oprichter Dr. Karolis
Petruskevicius: De Adrian Newey van de slimme warmtepomp aansturing.

Homely heeft eigen vestigingen in de Baltische landen en in het Verenigd Koninkr k en is hiermee een
Europees product. Inmiddels is Homely reeds op duizenden warmtepomp installaties geïnstalleerd. Binnen de onderneming is er dan ook een diepgaande kennis van zowel het elektrische als pneumatische deel van de warmtepomp. Welke resulteert in de efficiënte aansturing hiervan.

Uurprijssturing, peak shaving en CO2 besparing
Homely voorziet de warmtepomp 24/7 iedere 30 minuten van nieuwe instructies. Hiermee houdt het
zelflerende algoritme van Homely rekening de reeds opgeslagen energie in de thermische massa en de
verwachte zoninstraling in het pand. Besparende invloeden van de zon z n doorgaans het sterkste in het voor en na seizoen. Andere waardes waar Homely rekening mee houdt z n de binnen en buiten temperatuur en de energieprijzen. Met Homely bent u in staat om uw klanten maximaal comfort te bieden in combinatie een lagere energierekening.

Het energieverbruik is duurzamer wanneer de EPEX prijzen lager zijn door het aanbod zon en wind energie.
Door het toepassen van peak shaving tijdens de dure uren worden de risico`s van een te laag voltage in de
wijk beperkt. Voor dynamische tarieven, CO2 besparingen en peak shaving heeft Homely een aanvullende
energiekostenbesparende Homely Smart+ module met abonnement ontwikkeld.

Tijdens een gelijkmatigheid test in het laboratorium van de Energy House Labs faciliteit op de universiteit van Salford wist Homely een 22 procent kostenbesparing te realiseren met een vast stroom tarief. In combinatie met een dynamisch contract maar liefst 31 procent. De testresultaten kunt u hier lezen, https://www.homelyenergy....ustomers-with-tou-tariff/

Optimalisatie van comfort temperatuur periodes
Binnen de Homely consumenten app kunnen periodes opgegeven worden voor een minimale comfort
temperatuur en periodes voor warmwater behoefte. Buiten de opgegeven periodes zal Homely het gebouw
verwarmen op basis van het 3D model van de woning. Het verwarmen van de tapwater behoefte gebeurd op de beste momenten binnen het dynamische schema.

Het kan daarbij buiten deze periodes in de woning iets kouder of warmer z n. Met deze vrijheid zal de
techniek binnen de warmtepomp en de pompen die de flow snelheid en temperatuur bepalen. De thermische massa van het gebouw die ingezet wordt als warmtebatterij speelt in deze afstelling een belangrijke efficiëntie rol.

https://www.homelyenergy.com/

Het ding is doorgezaagd en de functionaliteit ervan besproken bij Heat Geek, zie

YouTube: This Heat Pump Controller Is CHANGING The Game!

Wellicht kunnen we nog ideeën uit het concept lenen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
hemertje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:58:
Ik kwam vanmiddag deze tegen op Linked-In

Homely warmtepomp controller

Homely biedt de duurzaamste keuze voor voor de installateur en de warmtepomp gebruiker
Door het zelflerende algoritme wordt er een rekenkundig 3D model van de woning gemaakt. Een optimale
aansturing die instellingen bepaald voor de warmtepomp: op basis van het energiecontract, warmteverliezen, de eigenschappen van de warmtepomp en de weersverwachting inclusief instralend zonlicht.

Op basis van deze gegevens stuurt Homely ieder half uur de geoptimaliseerde parameters naar de warmtepomp. Alsof u een medewerker in dienst heeft die voor uw klant dag en nacht de beste parameters instelt.

Over Homely
De start van Homely startte in 2018 t dens de afstudeeropdracht van Homely oprichter Dr. Karolis
Petruskevicius: De Adrian Newey van de slimme warmtepomp aansturing.

Homely heeft eigen vestigingen in de Baltische landen en in het Verenigd Koninkr k en is hiermee een
Europees product. Inmiddels is Homely reeds op duizenden warmtepomp installaties geïnstalleerd. Binnen de onderneming is er dan ook een diepgaande kennis van zowel het elektrische als pneumatische deel van de warmtepomp. Welke resulteert in de efficiënte aansturing hiervan.

Uurprijssturing, peak shaving en CO2 besparing
Homely voorziet de warmtepomp 24/7 iedere 30 minuten van nieuwe instructies. Hiermee houdt het
zelflerende algoritme van Homely rekening de reeds opgeslagen energie in de thermische massa en de
verwachte zoninstraling in het pand. Besparende invloeden van de zon z n doorgaans het sterkste in het voor en na seizoen. Andere waardes waar Homely rekening mee houdt z n de binnen en buiten temperatuur en de energieprijzen. Met Homely bent u in staat om uw klanten maximaal comfort te bieden in combinatie een lagere energierekening.

Het energieverbruik is duurzamer wanneer de EPEX prijzen lager zijn door het aanbod zon en wind energie.
Door het toepassen van peak shaving tijdens de dure uren worden de risico`s van een te laag voltage in de
wijk beperkt. Voor dynamische tarieven, CO2 besparingen en peak shaving heeft Homely een aanvullende
energiekostenbesparende Homely Smart+ module met abonnement ontwikkeld.

Tijdens een gelijkmatigheid test in het laboratorium van de Energy House Labs faciliteit op de universiteit van Salford wist Homely een 22 procent kostenbesparing te realiseren met een vast stroom tarief. In combinatie met een dynamisch contract maar liefst 31 procent. De testresultaten kunt u hier lezen, https://www.homelyenergy....ustomers-with-tou-tariff/

Optimalisatie van comfort temperatuur periodes
Binnen de Homely consumenten app kunnen periodes opgegeven worden voor een minimale comfort
temperatuur en periodes voor warmwater behoefte. Buiten de opgegeven periodes zal Homely het gebouw
verwarmen op basis van het 3D model van de woning. Het verwarmen van de tapwater behoefte gebeurd op de beste momenten binnen het dynamische schema.

Het kan daarbij buiten deze periodes in de woning iets kouder of warmer z n. Met deze vrijheid zal de
techniek binnen de warmtepomp en de pompen die de flow snelheid en temperatuur bepalen. De thermische massa van het gebouw die ingezet wordt als warmtebatterij speelt in deze afstelling een belangrijke efficiëntie rol.

https://www.homelyenergy.com/

Het ding is doorgezaagd en de functionaliteit ervan besproken bij Heat Geek, zie

YouTube: This Heat Pump Controller Is CHANGING The Game!

Wellicht kunnen we nog ideeën uit het concept lenen? :P
Ja inderdaad. Kom maar met een goede feature.
Beter goed gejat, dan slecht verzonnen.

Overigens vind ik het wel bijzonder dat Homey zich met dit soort 'geneuzel' bezig houd.
Anyway... mening van 1 gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Is iedereen verder tevreden met de aangepaste SoftStart functie

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 22-11-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:41
edterbak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:24:
[...]

Overigens vind ik het wel bijzonder dat Homey zich met dit soort 'geneuzel' bezig houd.
Dit is niet Homey maar Homely (met een L er tussen). Totaal iets anders dus. Ik had er ook al eens naar gekeken, kan zeker mooi zijn, ik hoop vooral dat ze iets voor de massa weten te onwikkelen. Op dit moment ondersteunen ze een aantal WP's die in NL niet zo gangbaar zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guy-Manuel
edterbak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:24:
[...]

Wat ik interessant vond was het forecasten van de stook lijn (obv weersverwachtingen / zoninstraling) en een automatische berekening van de verliezen van je huis. Een beetje tweaker kan icm home assistant en node red zo iets vergelijkbaars optuigen.

Heb één run gehad met de nieuwe softstart met -5 ingesteld, morgenvroeg kijk ik het nog een keer aan. Vooralsnog vermoed ik dat ik hiermee niet mooie de setpoint lijn kan opbouwen gedurende de dag zoals met de oude softstart. (Dus hopelijk kan ik dan de oude softstart code nog in de volgende stable release gooien.)

[ Voor 4% gewijzigd door Guy-Manuel op 22-11-2024 20:11 ]

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
blb4 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:04:
[...]

Dit is niet Homey maar Homely (met een L er tussen). Totaal iets anders dus. Ik had er ook al eens naar gekeken, kan zeker mooi zijn, ik hoop vooral dat ze iets voor de massa weten te onwikkelen. Op dit moment ondersteunen ze een aantal WP's die in NL niet zo gangbaar zijn.
vanmiddag de persoon gesproken die het component en service naar NL wilt halen

hij had het erover dat wanneer je op de EPEX draait ze de WP kunnen sturen naar laag vermogen
kunnen wij dat hier ook, de pana direct aansturen?
of zijn we hiermee afhankelijk van de Pana kabouters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Guy-Manuel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:11:
[...]
Wat ik interessant vond was het forecasten van de stook lijn (obv weersverwachtingen / zoninstraling) en een automatische berekening van de verliezen van je huis. Een beetje tweaker kan icm home assistant en node red zo iets vergelijkbaars optuigen.
ja zo'n forecast staat me ook wel aan!
enig idee hoe we zo'n forecast kunnen optuigen en realiseren binnen deze Node Red i.c.m. Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
hemertje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:49:
[...]

vanmiddag de persoon gesproken die het component en service naar NL wilt halen

hij had het erover dat wanneer je op de EPEX draait ze de WP kunnen sturen naar laag vermogen
kunnen wij dat hier ook, de pana direct aansturen?
of zijn we hiermee afhankelijk van de Pana kabouters?
In dit topic, maar eigenlijk in alle topics over de Panasonic warmtepompen (en waarschijnlijk ook de topic over andere merken) gaat 't juist over het temmen/dresseren van al die kabouters.

Je zal dus altijd te maken hebben met die kabouters maar zoals je hier ziet is er heel wat te optimaliseren/verbeteren, alles afhankelijk van je installatie en je wensen. Maar altijd binnen de mogelijkheden van de WP.

Alles wat Homely doet kan ook met een Panasonic WP maar helaas kan je niet heel direct aansturen. Er zitten op de Panasonic WP nog wel een paar ingangen/opties die niet zo vaak gebruikt worden zoals CN4 ingang, SG-Ready signaal en Demand Control.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Wat ik denk ik voor mijn gevoel lees in de Panasonic warmtepompen draadjes hier op Tweakers lees is dat het tot nu toe reactieve processen zijn waar juist die HomeLy proactief is i.v.m. zijn voorspellende karakter en daar de WP op aan te gaan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
hemertje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:22:
Wat ik denk ik voor mijn gevoel lees in de Panasonic warmtepompen draadjes hier op Tweakers lees is dat het tot nu toe reactieve processen zijn waar juist die HomeLy proactief is i.v.m. zijn voorspellende karakter en daar de WP op aan te gaan sturen?
Dat klopt, dat is natuurlijk juist de sterke kant van die Homely. Maar met diezelfde logica is natuurlijk ook een Panasonic WP aan te sturen: op basis van 't weerbericht (temperatuur, luchtvochtigheid windsnelheid en richting) en historische informatie over 't warmteverlies, afkoel- en opwarmsnelheid van je huis tijdens die (veranderende) omstandigheden kan je natuurlijk ook alvast vooruit werken, zeker als je een langzaam afgiftesysteem hebt zoals vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
heb zojuist de HomeLy video bekeken

hieronder een gedeelte van het script waar het naar mijn idee over gaat
dit komt overeen wat @blb4 hierboven aangeeft

Lage elektriciteitskosten tussen 01:00 en 04:00
Hoge piek in elektriciteitskosten tussen 04:00 en 07:00,
Het doel is dus extra thermische energie in de massa van de woning te stoppen om deze tijd van de hoge piek te overbruggen

Sturen op:
• Financieel lage kosten
• CO2 voetafdruk verminderen

Merendeel van de gebruikers wil de warmtepomp ze efficiënt mogelijk laten lopen tegen lage kosten

Doel:
• Lange runs
• Lage temperaturen
• Automatische regeling, geen aan/uit

Eerste weken na installatie van de HomeLy leert de HomeLy het warmteverlies van de woning
HomeLy kijkt naar de ruimtetemperatuur en kijkt naar de thermische output van de wp

In principe vertelt de warmtepomp ons dat de hoeveelheid warmte die je in het huis stopt
of je kunt het gewoon berekenen op basis van de stroom snelheid, de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur, dus zodra we in principe weten dat dit de warmte is die het huis binnenkomt en dit is hoe het de interne temperatuur beïnvloedt

Hiermee bouw je een digitaal beeld van het huis, dit verteld ons in principe hoe lang het duurt voordat dit huis opwarmt, afkoelt en hoeveel warmte het nodig heeft om de ruimte temperatuur te behouden. Het berekent de relatie tussen het oppervlak van het afgiftesysteem versus het warmteverlies en dat is de sleutelrelatie van hoe het huis zich gedraagt

Hiermee kan je slimme dingen doen, je weet dat je bij deze buitentemperatuur
deze hoeveelheid warmte gaat verliezen, dus de warmtepomp moet op een bepaalde aanvoertemperatuur draaien

Hiermee kan je optimaliseren, je kijkt naar de weersvoorspellingen, dus wat gaat de buitentemperatuur doen voor de volgende dag en ook wat de zonnevoorspellingen zullen doen

Daarnaast kijk je naar de maanden van het jaar wanneer je een beetje zonne-energie door je ramen begint te krijgen, dit maakt zo'n enorm verschil in termen van de hoeveelheid warmte die je in huis moet stoppen, dit lukt niet op een eenvoudige manier met enkel de buitentemperatuur vastleggen, je wilt ook weten of het een bewolkte dag wordt, dit scheelt je zomaar aan zonne-energie een halve kilowattuur aan zonnewinst

Het is 15 graden buiten en ik heb een setpoint van 20° en ik wil mijn huis gewoon een beetje oververhitten, zodat ik in principe het grootste deel van de dag kan overbruggen zonder het te verwarmen

Dus laten we zeggen tot één graad in dit scenario kan het zijn dat ik het maar een halve graad hoef te oververhitten omdat in principe na mijn goedkope periode een paar uur later de zon tevoorschijn komt en dat zal de rest van de dag verwarmen,
Wanneer je anticipeert op de binnenkomende zonnewinst hoef je niet te verwarmen als de weersvoorspellingen dit aangeven, hierdoor hoef je niet onnodig extra warmte je in huis te stoppen

Dit creëert een soort toekomstbestendig huis, ook al hebben ze een vast tarief waar ze willen dat de warmtepomp in de perfecte soort weercompensatiemodus draait

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Zouden jullie tevreden zijn met een run als dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8WohMjw3tYR5sYBYwJK-NHPg9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2XiyWnmo69Xb48LBIY4Q70JD.png?f=fotoalbum_large

Is dit dan voordeliger ? Constant ongeveer 400W always on.

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 23-11-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@hemertje Op dit moment is de gebruikelijke regeling WAR met thermostaat. WAR is de basis omdat warmteverlies grotendeels afhankelijk is van 't temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Met een externe thermostaat moet je de stooklijn iets te hoog afstellen zodat de thermostaat kan naregelen.

Op deze manier kan je je huis prima warm houden maar, zeker met een langzaam afgiftesysteem, loop je altijd achter de zaken aan. Dit houd natuurlijk totaal geen rekening met weeromslag, snelle wisselingen door b.v. zon instraling en wisselende energietarieven.

Hier kan dus veel aan verbeterd worden. Als je 't goed wil doen moet je dan ook AI toegang geven tot je agenda e.d. zodat 't systeem bijvoorbeeld ook weet wanneer je een feestje met 20 man in huis geeft ......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edterbak

Update: flow v24.06

link:
https://github.com/edterb...flows/flows%20v24.06.json

Changes:
- Added conditions for the scheduler. RoomTemperature above/below and OutsideTemperature above/below
- F_SS_correction startgin setpoint back to -5 again. -10 is a little bit too far away from the desired setpoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:56
edterbak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:57:

link:

Changes:
- Added conditions for the scheduler. RoomTemperature above/below and OutsideTemperature above/below
- F_SS_correction startgin setpoint back to -5 again. -10 is a little bit too far away from the desired setpoint.
Bedankt maar meer voor de nieuwe ontwikkeling. Top werk. Toch even opmerking externe buitentempsensor komt niet automatisch naar boven en dan setpoint ook niet. Eventjes weer de war settings aanpassen naar boven en beneden en dan wordt alles binnen 15 secondes geladen. Is al een oud verschijnsel volgens mij maar toch even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
blb4 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:47:
@hemertje Op dit moment is de gebruikelijke regeling WAR met thermostaat. WAR is de basis omdat warmteverlies grotendeels afhankelijk is van 't temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Met een externe thermostaat moet je de stooklijn iets te hoog afstellen zodat de thermostaat kan naregelen.

Op deze manier kan je je huis prima warm houden maar, zeker met een langzaam afgiftesysteem, loop je altijd achter de zaken aan. Dit houd natuurlijk totaal geen rekening met weeromslag, snelle wisselingen door b.v. zon instraling en wisselende energietarieven.

Hier kan dus veel aan verbeterd worden. Als je 't goed wil doen moet je dan ook AI toegang geven tot je agenda e.d. zodat 't systeem bijvoorbeeld ook weet wanneer je een feestje met 20 man in huis geeft ......
Goedemiddag @blb4 e.a.,

ik denk dat je met op WAR regelen al 95% van de optimale regeling hebt qua temperatuur in huis.

Ik vraag me af hoeveel winst er daadwerkelijk te halen is met via zo'n HomeLy forecast anticiperen ipv reageren op een sensor die meer warmte meet doordat de zon in de woning gaat schijnen?
Extra warmte in huis door de zon reageert de WAR namelijk ook op.

Het volgende punt wat naar mijn idee wel extra optimalisatie kan brengen is sturen op dynamische tarieven.
In de goedkopere dagdelen de massa opwarmen en in de duurdere dagdelen langzaam laten afkoelen zonder dat comfort in het gedrang komt met zo min mogelijk start/stops.

Dit ligt wel in de lijn met de aanstaande 'Tibber' toevoeging die in ontwikkeling door @appiejs is zoals ik het begrijp?
Weet iemand hoever @appiejs is met de 'Tibber' ontwikkeling?

Ik ben nog bezig met de Node Red installatie, maar ik begrijp uit de plaatjes van @edterbak dat je met de huidige schedules op grove lijnen de WP kan uitzetten / terugregelen tijdens de dure dagdelen 06:00-09:00 en 17:00-20:00 naar minimaal vermogen en daarvoor de temperatuur kunt plussen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
@hemertje eens, als je geen rekening houd met issue mbt de elektriciteitsvoorziening (netcongestie, dynamische tarieven, eigen opwek etc) dan is er op comfortgebied best wel iets te verbeteren met allerlei slimme algoritmes maar de vraag is of 't de moeite waard is.

Alle aanpassingen/aansturing die je doet ivm issues mbt de elektriciteitsvoorziening doe je niet voor comfortverhoging maar om economische (kosten) of ideale (verlaging belasting elektriciteitsnetwerk) overwegingen. Alleen zoiets als in de zomer bij overschot PV je Boiler verder opwarmen kan je nog als een comfortverhoging zien.

Ik denk dat alle aansturing ivm issues mbt de elektriciteitsvoorziening ook in 't node-red daskboard of andere aansturing zijn in te bouwen. Als je de uurprijzen in node-red inlaad kan je op basis van deze informatie en de temperatuurvoorspelling (COP is afhankelijk van buitentemperatuur) b.v. 't meest gunstige uur voor DHW productie bepalen en - vooral bij vvw - alvast je massa opwarmen gedurende de goedkope uren en dan tijdens de dure uren de WP uit of op een laag pitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy-Manuel
Ed,

Dank weer, ik ben er behoorlijk mee aan de slag gegaan vandaag.

Nog een ander vraagje, heb je wel eens overwogen om in de Heishamon de optie aan te vinken om de optionele print te laten emuleren voor b.v. de Smart Grid Ready functie en deze te gebruiken in je flow?

Of is dat al ooit getest en gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoF6fx9DVsL91bEdBQqRJQCgWbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nawAgL9nZ3jMEcAV8Kk6nX50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upE9SyvHCbhIyEAux6Bx4buCDDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJuO0mSAzBf9eQgLekMYfoDX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 205% gewijzigd door Guy-Manuel op 23-11-2024 21:01 ]

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
Wat is nu de makelijkste manier van updaten?
In het png zitten andere tabs dan bij mij.

kan ik niet gewoon alle tabs wissen en dan de nieuwe versie importeren en wp input vervangen voor de oude?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy-Manuel
Hier nog wat meer info over homely. YouTube: Installer Training for Homely Heat Pump Optimser

Ze hebben lage aanvoertemperaturen hoog in het vaandel staan (logisch), maar volgens mij zijn ze niet zo gefocust op de levensduur van de wp (als ik die zaagtand op de een-na-laatste slide zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6Os-aZnPyyy4IKW3ImbdyOrX48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24Rm3OmJw4zX651Z0Sr9521P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwAr2DPxom5uCr-TDv8Y4_m-1sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEx0EZzIYxHu4GR4a1CIAssX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brY5Fb2ge_HEg6iDpaTgnPmucns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKXRFy4dUVisIDgbrMhDgjUj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MTqKPxwZwgf0tzHq4zRrta4_ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jpBWPVwFuT3TJA69ZlzZ1Tc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/386kcUZtmu1dK0s13pfY_8wa2JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVayyizGh57gXQX2pYst1FBu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nrcpmj_xI3hWCNdlqb1BjuPwaKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNfUhroZ4HLg7eXDHga9b1Xx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15sz5akqhNaJml0T5WG4vmBly8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWl0uV4l9e0ZFOFHmCE3gT2v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRyd1bl_LQI8gfXA4Tn2bJTEflk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaFcXFqnq0PZHdEn4bqPH3K3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NSY9_T50OO6thVD2X7Lfxok48w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQrfmJ4oceACJyTjhwKkyGAM.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy-Manuel
Dewim1 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:15:
Wat is nu de makelijkste manier van updaten?
In het png zitten andere tabs dan bij mij.

kan ik niet gewoon alle tabs wissen en dan de nieuwe versie importeren en wp input vervangen voor de oude?
Ik gooi alle tabbladen weg behalve mijn eigen "external sensors", en daarna verwijder ik bij config alles van ui_group en ui_tab.

ui_base Node-RED Dashboard laat ik staan.

Dit werkt voor mij, als dit juist is kan ik wel een keer een nieuwe png maken.

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
Guy-Manuel schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:32:
[...]

Ik gooi alle tabbladen weg behalve mijn eigen "external sensors", en daarna verwijder ik bij config alles van ui_group en ui_tab.

Maar met "external sensors" bedoel daar mee alleen WP input tabblad behouden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 20:44
Vraagje, kan het zijn dat bij gebruik van 2 zone's de setpoint temperatuur die in de grafiek komt niet de werkelijke setpoint is maar de vraag temperatuur van zone 1? Hieronder zie je mijn grafiek en de werkelijke setpoint is 37 graden echter komt hij in de grafiek als de vraag temperatuur van zone 1 (vloerverwarming).

Outlet setpoint dient ook die 37 graden te zijn en niet de waarde van zone 1 toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15A5wqxAhKHNpg3gDu5xk069_jc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cPOmHmZqb1b0Wa7Jr9Dkm1nO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83vD_O_tADuualVoj_aqM2aOA5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VllRrZjCIE7AD0xrGn9TDp7O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
blb4 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:58:
@hemertje Ik denk dat alle aansturing ivm issues mbt de elektriciteitsvoorziening ook in 't node-red daskboard of andere aansturing zijn in te bouwen. Als je de uurprijzen in node-red inlaad kan je op basis van deze informatie en de temperatuurvoorspelling (COP is afhankelijk van buitentemperatuur) b.v. 't meest gunstige uur voor DHW productie bepalen en - vooral bij vvw - alvast je massa opwarmen gedurende de goedkope uren en dan tijdens de dure uren de WP uit of op een laag pitje.
Kunnen we gebruik maken van deze donor Node Red nodes voor het sturen op de elektriciteitsvoorziening, dynamische tarieven?

https://powersaver.no/

Men heeft al Nodes voor o.a. Tibber ontwikkeld zie ik

https://powersaver.no/examples/example-heat-capacitor.html

Strategy nodes
These are the nodes used to calculate and control saving.

ps-strategy-best-save - Strategy to find the best hours to postpone power consumption to achieve the most saving.

ps-strategy-lowest-price - Strategy to find the x hours with lowest price in a given period each day.

ps-strategy-heat-capacitor Experimental - A strategy for moving consumption from expensive to cheap periods utilizing climate entities and trading principles.

ps-strategy-fixed-schedule - A strategy for setting a fixed daily or weekly schedule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 19:38
Kunnen we gebruik maken van deze donor Node Red nodes voor het sturen op de elektriciteitsvoorziening, dynamische tarieven?
Klinkt misschien wat arrogant maar zie dit soort toevoegingen niet als echt zinvol..

Alleen met dynamisch contract heb je hier mee te maken en zelfs dan vraag ik me af of in koudeperiode er een nieuw probleem bij is.. kosten versus comfort🤔

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy-Manuel
Dewim1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:06:
[...]

Maar met "external sensors" bedoel daar mee alleen WP input tabblad behouden ?
Nee, ik heb een eigen tabblad aangemaakt en die external sensors genoemd en daar staan de inputs, daarna zijn deze met een link-out node gekoppeld aan de link-in nodes op het WP-input tab.

Zo kun je voor een update van Ed ook WP Input verwijderen. Na het importeren van een nieuwe flow zijn de link-out en link-in nodes automatisch alweer gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoKYtTPsOSyXpX5gsVBkeDL52r8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCf9W8sJ4BnNIMaUEoXWQBIt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP4RBJqGb6AqZJDwbSAWa6rBF7w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5qgAdsM86xThSdNh32o294jm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGrvSuFPdo7cjY3Bl01BidEbyIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfcbsDbpY7usgePJcOjxYLkn.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Natrixz
Hieke schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:19:
[...]

Klinkt misschien wat arrogant maar zie dit soort toevoegingen niet als echt zinvol..

Alleen met dynamisch contract heb je hier mee te maken en zelfs dan vraag ik me af of in koudeperiode er een nieuw probleem bij is.. kosten versus comfort🤔
Met die logica zou toch een groot deel van de features die er nu in zitten, er niet zijn?
(Nog los van alle producten en features volledig los van dit topic)

OnTopic: Ik vind het juist wel een zinvolle toevoeging en maak net als een aantal andere mensen in dit topic reeds gebruik van een dergelijke constructie en zou het prettig vinden als dit niet meer via mijn WP-Personal Tab hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Hieke schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:19:
[...]

iedere reactie in een discussie is zinvol toch!?

naar mijn idee is sturen op de goedkopere dagdelen zeer zinvol
zoals je hierboven kunt lezen hebben ook koudere dagen hun goedkopere en duurdere dagdelen
zie bv afgelopen week, dat is waar die HomeLy ook op stuurt

ter informatie!
de duurdere dagdelen zijn duur omdat de duurste component(en) van de gebruikte energiemix om de kWh op te wekken de uurprijs bepalen, de duurste component(e) zijn de fossiele componenten

en volgens mij willen we juist van de fossiele componenten in onze energiemix af met zijn allen?
dat zal ook bij jouw 1 van de redenen zijn geweest om aan de warmtepomp te gaan?

met even op minimaal vermogen draaien lever je niet gelijk aan comfort in

wanneer je dus kan sturen op de goedkopere dagdelen is het niet alleen goed voor je portemonnee maar ook goed voor de klimaatwinst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Guy-Manuel schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:32:
[...]

Kom maar op met die nieuwe png ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Natrixz schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:45:
[...]
OnTopic: Ik vind het juist wel een zinvolle toevoeging en maak net als een aantal andere mensen in dit topic reeds gebruik van een dergelijke constructie en zou het prettig vinden als dit niet meer via mijn WP-Personal Tab hoeft.
@Natrixz

Begrijp ik het goed dat jij al stuurt op 'dynamische prijzen' ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natrixz
hemertje schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:39:
[...]

@Natrixz

Begrijp ik het goed dat jij al stuurt op 'dynamische prijzen' ?
Yes!
Heb even de flow die @Krisp heeft gemaakt snel opgezocht; Krisp in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan voor mijn situatie, maar ben er tot op heden erg tevreden over.
Benieuwd hoe het gaat als we straks meer de winter in gaan.

Ik heb oa Nordpool aangepast naar Tibber

[ Voor 4% gewijzigd door Natrixz op 24-11-2024 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Mijn insteek was om publiekelijk de afweging te maken. Sommige features als solar2DHW gebruik ik ook in zomer bij veel zon "slim" de boiler op te stoken. En met zelf rules componeren valt hier ook nog wat verbetering te bereiken. Dus zeker een overweging en ruimte voor uitbreiding.

Als het de overzichtelijkheid niet te zeer benadeeld heb ik geen moeite. Resulteert daarmee in een applicatie voor brede doelgroep.

Zo zouu het wel fijn als er in System, Menu config dan wat meer configuratiemogelijkheden komen om niet gekozen functionaliteit (elders) te onderdrukken.
Hier in huis staat de WAF nu al ter discussie als ik het homescreen als bedienpaneel van de verwarming aanbied.
Een voorbeeldje:
Waarom schuifjes voor WAR en RTC in mainscreen? Tja, mijns insziens heeft men dan een punt...

Er ontstaat hier in huis behoefte aan een screen voor dummies met alleen essentiële info en knoppen voor eindgebruikers.

Niet om het werk van Ed af te kraken! Alle lof eerder, veel dank voor zijn belangeloze inzet, het delen van zijn werk en zijn geduld als we vragen stellen, maar voorzichtig wat feedback te geven hoe het resultaat in het veld wordt ervaren.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Natrixz schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:46:
[...]

Yes!
Heb even de flow die @Krisp heeft gemaakt snel opgezocht; Krisp in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan voor mijn situatie, maar ben er tot op heden erg tevreden over.
Benieuwd hoe het gaat als we straks meer de winter in gaan.

Ik heb oa Nordpool aangepast naar Tibber
lekker bezig @Natrixz
ik ga eens lezen

wil jeje gebruikte / aangepaste bestanden hier delen ter leering en vermaek, eventueel voorzien van een toelichting?

alvast hartelijk dank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
Hieke schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:01:
Mijn insteek was om publiekelijk de afweging te maken. Sommige features als solar2DHW gebruik ik ook in zomer bij veel zon "slim" de boiler op te stoken. En met zelf rules componeren valt hier ook nog wat verbetering te bereiken. Dus zeker een overweging en ruimte voor uitbreiding.

Als het de overzichtelijkheid niet te zeer benadeeld heb ik geen moeite. Resulteert daarmee in een applicatie voor brede doelgroep.

Zo zouu het wel fijn als er in System, Menu config dan wat meer configuratiemogelijkheden komen om niet gekozen functionaliteit (elders) te onderdrukken.
Hier in huis staat de WAF nu al ter discussie als ik het homescreen als bedienpaneel van de verwarming aanbied.
Een voorbeeldje:
Waarom schuifjes voor WAR en RTC in mainscreen? Tja, mijns insziens heeft men dan een punt...

Er ontstaat hier in huis behoefte aan een screen voor dummies met alleen essentiële info en knoppen voor eindgebruikers.

Niet om het werk van Ed af te kraken! Alle lof eerder, veel dank voor zijn belangeloze inzet, het delen van zijn werk en zijn geduld als we vragen stellen, maar voorzichtig wat feedback te geven hoe het resultaat in het veld wordt ervaren.
Dat de vrouw dit ter discussie stelt kan ik me inbeelden, laat staan wat je ze überhaupt zou durven laten bedienen hier.

Daar is Home Assistant toch ideaal voor? Hang een Android tablet aan de muur met WallPanel erop en maak een mooi dashboardje in Home Assistant, te beginnen met de Thermostat card ;)

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Guy-Manuel schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:41:
[...]

Dat de vrouw dit ter discussie stelt kan ik me inbeelden, laat staan wat je ze überhaupt zou durven laten bedienen hier.

Daar is Home Assistant toch ideaal voor? Hang een Android tablet aan de muur met WallPanel erop en maak een mooi dashboardje in Home Assistant, te beginnen met de Thermostat card ;)
Dank voor de tip! Ik zal er eens naar kijken. Want beperkte mogelijkheden als graadje erbij/eraf voor kamertemperatuur en inzicht in voorraad warm douchewater met mogelijkheid tot ingrijpen hierop volstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
tip van de Sint

een douchewekker van maximaal 5 minuten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:58
Overgestapt op een verder Node-RED docker met de 24.06 Stable versie. Heb mijn eigen sensoren gekoppeld in de flow, zoals ik dat eerder deed. Ik zie ze alleen nu niet in de settings bij het uitklap menu.

Wat ik wel zie in debug:
code:
1
2
3
24-11-2024, 23:20:58node: object detection
function : (warn)
"object"

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
edterbak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:57:

link:

Changes:
Gister geinstalleerd, en vannacht een eerste run gehad met de nieuwe slowstart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oUAl8ME0LnCcV3FegNPL2NGyHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lpVkUHcMlYQTH9xgsGRMUSU.jpg?f=fotoalbum_large

Links zie je behalve wat korte runs (ik was aan het testen) een normale run. Je ziet dat ie wel daalt, maar het duurt zeker een half uur voorat hij op het minimum komt.

Rechts zie je een perfecte run met de nieuwe slowstart: Meteen na starten gaat ie terug naar minimum en blijft laag.
Los daarvan zie ik nu zelfs een minimum verbruik in de grafiek van 650W, om vanuit daar richting de 800 te stijgen. Daarna stijgt ie constant een beetje (wat normaal is).
Zo heb ik het nog nooit gezien, ik zie meestal dat hij net onder de 800 begint wanneer ie stabiel op de 20Hz komt, om daarna al snel naar de 820+ te gaan.

Kortom: deze eerste run ziet er veelbelovend uit.

Ps. Wat betreft COP: die ziet er ook gewoon goed uit, meteen op het eerste moment knalde die naar de 8, en bleef tussen de 8 en de 9 schommelen (uiteraard is het nu warm, maar mijn punt is vooral dat die trage opstart niet ten koste van de COP gaat)

PPS. De conditie op buitentemperatuur is nog niet succesvol getest. Ik ben gewend dat een conditie een true statement is (if {condition} then). Maar bij re-check zag ik dat er "Block if" voor staat. Het is dus eigenlijk een inversed condition.

[ Voor 10% gewijzigd door ConQuestador op 25-11-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Beste mede Tweakers,

ik ben bezig met Node red op Home Assistant te installeren n.a.v dit draadje:

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen > Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Hierbij vold ik de installatiemethode zoals aangegeven op:
https://github.com/edterb...n/HomeAssistant/README.md

Ik loop vast op het volgende
After save>exit and reboot Node-Red addon, you should see the following which confirms the values stick after reboot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmjgC5iK3qf6KeGa6w5q9gFzNJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nmX5UQjd6FJeIXkNwFUXER4j.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande zie ik niet, ik zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBl58NAYYPH8lHR7zjkx7kNxbxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B83MInYu8osKFLo3CsK6gyDt.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik mis of mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
<knip> Crossposten / verwijzen wordt niet op prijs gesteld. We houden het dan hier gezien het echt over Heishamon gaat

[ Voor 85% gewijzigd door Septillion op 25-11-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Nu online
@hemertje , volgens mij staat hier wat je moet doen: https://community.home-as...ctory/338911/5?u=krilo_89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
hemertje schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:48:
[...]

iedere reactie in een discussie is zinvol toch!?

naar mijn idee is sturen op de goedkopere dagdelen zeer zinvol
zoals je hierboven kunt lezen hebben ook koudere dagen hun goedkopere en duurdere dagdelen
zie bv afgelopen week, dat is waar die HomeLy ook op stuurt

ter informatie!
de duurdere dagdelen zijn duur omdat de duurste component(en) van de gebruikte energiemix om de kWh op te wekken de uurprijs bepalen, de duurste component(e) zijn de fossiele componenten

en volgens mij willen we juist van de fossiele componenten in onze energiemix af met zijn allen?
dat zal ook bij jouw 1 van de redenen zijn geweest om aan de warmtepomp te gaan?

met even op minimaal vermogen draaien lever je niet gelijk aan comfort in

wanneer je dus kan sturen op de goedkopere dagdelen is het niet alleen goed voor je portemonnee maar ook goed voor de klimaatwinst!
Ik draai nu een tijdje volgende code:

code:
1
[{"id":"ab2d599a.077738","type":"tibber-query","z":"d48adf45980f6fbf","name":"Get Tibber prices","active":true,"apiEndpointRef":"b70ec5d0.6f8f08","x":330,"y":840,"wires":[["0ef929fde193cf4d"]]},{"id":"4f11b5ae.4cc22c","type":"inject","z":"d48adf45980f6fbf","name":"Refresh","props":[{"p":"payload"}],"repeat":"3600","crontab":"","once":true,"onceDelay":"10","topic":"","payload":"{   viewer {     homes {       currentSubscription{         priceInfo{           today {             total             startsAt           }           tomorrow {             total             startsAt           }         }       }     }   } }","payloadType":"str","x":100,"y":840,"wires":[["ab2d599a.077738"]]},{"id":"0ef929fde193cf4d","type":"ps-receive-price","z":"d48adf45980f6fbf","name":"Price Receiver","x":540,"y":840,"wires":[["e9eafec0a9d4b880","3a26aa5ca6b0d89b","071fd378027c2a1c","fb60cc084377388f","b661b0da22d60992"]]},{"id":"938d99b4ad5649ed","type":"inject","z":"d48adf45980f6fbf","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":true,"onceDelay":"10","topic":"","payload":"{\"commands\":{\"replan\":true}}","payloadType":"json","x":790,"y":800,"wires":[["071fd378027c2a1c","fb60cc084377388f","b661b0da22d60992"]]},{"id":"133d06a5e6436cd3","type":"debug","z":"d48adf45980f6fbf","name":"debug 123","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":1210,"y":840,"wires":[]},{"id":"02dbba196f71baa1","type":"debug","z":"d48adf45980f6fbf","name":"debug 124","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":1350,"y":800,"wires":[]},{"id":"071fd378027c2a1c","type":"ps-strategy-heat-capacitor","z":"d48adf45980f6fbf","name":"Heat capacitor","timeHeat1C":"180","timeCool1C":"300","maxTempAdjustment":"0.5","boostTempHeat":"0.5","boostTempCool":"0","minSavings":"0.03","setpoint":"20","x":1020,"y":800,"wires":[["133d06a5e6436cd3","02dbba196f71baa1","da6887b2d319c29a","f99b554c2baa813e"],["133d06a5e6436cd3"],["133d06a5e6436cd3"],[]]},{"id":"da6887b2d319c29a","type":"link out","z":"d48adf45980f6fbf","name":"link out 107","mode":"link","links":["26f2608cae29fb7e"],"x":1225,"y":740,"wires":[]},{"id":"b70ec5d0.6f8f08","type":"tibber-api-endpoint","queryUrl":"https://api.tibber.com/v1-beta/gql","feedConnectionTimeout":"30","feedTimeout":"15","queryRequestTimeout":"30","name":"Tibber API"}]

Het lukt mij alleen nog niet een setpoint of deltas etc. vanuit HA of nodered aan de powersaver node te sturen.

Verder zou het natuurlijk nog beter zijn om rekening te houden met de buiten temperatuur. hartstikke fijn als hij denkt dat hij alleen snachts moet gaan draaien, maar dan is hij natuurlijk weer niet heel erg efficient als het koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
hemertje schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:32:
tip van de Sint

een douchewekker van maximaal 5 minuten :P
Dat is niet de insteek waarmee hier problemen worden opgelost :?

Pagina: 1 ... 104 ... 121 Laatste