Ik zie je reactie op mijn post nu pasHuismAndré schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:26:
[...]
En toch is het ook bij een pH gestuurd CO2 systeem aan te raden een punt te zoeken waarbij er voldoende snel CO2 wordt toegevoegd maar niet extreem snel. Een handige manier om dat te kunnen bepalen is door een slim stopcontactje te gebruiken bij de klep (mits deze op 230V werkt). Je kunt dan aan de verhouding 'aanwezig/afwezig' zien of je niet te 'snel' CO2 toevoegt (want in dat geval staat de klep maar korte tijd open). Je wilt ook niet dat de klep te lang open staat (want dan kun je een zonnige dag o.i.d. wellicht niet meer opvangen qua CO2 opname door de planten). Ergens tussen de 20%-50% aantijd (aka duty cycle) is prima. Het verbruik meten van de CO2 klep is helaas meestal geen optie. Zo'n klep neemt 2-3W en vaak is dat lager dan de registratie van zo'n slim stopcontactje aankan.
Waarom is dit aan te raden? Ten eerste omdat de schommelingen dan wat minder zijn maar meest belangrijk: Als de CO2 installatie defect raakt waarbij de klep continu open staat dan is de kans dat de dieren het overleven een stuk hoger bij een systeem dat niet overdreven snel CO2 toevoegt (immers een verhoging van 20 naar 50ppm zullen ze wellicht voldoende lang overleven voordat je het opmerkt terwijl een verhoging van 20 naar 100ppm waarschijnlijk zal zorgen voor een hogere sterfte onder je vissen.
Want... Alles gaat stuk. Altijd! De vraag is alleen wanneer. Dus is het altijd goed om bij alles wat je doet rekening te houden met 'what if'.
PS: Er wordt vaak gezegd "'s nachts hoef je geen CO2 toe te voegen". Nou... Als ik kijk naar het gedrag van _mijn_ CO2 klep dan zie ik die 's nachts minder lang openstaan dan overdag maar de verschillen zijn niet wereldschokkend (een factor 2 verschil of zo). Komt waarschijnlijk omdat ik relatief weinig vis heb, veel stroming in de bak heb en een redelijke rimpel aan het wateroppervlak (dus redelijk veel gasuitwisseling).
Quizvraag. Kun je in de CO2 klep 'grafiek' hieronder ook zien wanneer de waterwissel is geweest?
[Afbeelding]
Maar daar heb je een punt, de sturing kan inderdaad kapot. En nu is dit in combinatie met mijn ph controler maar op mijn andere bak heb ik alleen een timer op mijn magneetventiel. Kan natuurlijk het ventiel ook kapot.
Van de andere kant, ik heb op beide flessen het aantal bubbels niet heel hoog staan, op de 680liter bak wel hoger dan de 300litrr bak. Maar mocht ie altijd open staan door een fout, dan denk ik niet dat het schadelijk is omdat de hoeveelheid co2 nog te doen is.
Maar zou zijn er wel meer dingen waar ik over twijfel. Ik heb mijn hele aquarium op een slimme stekker zitten om het verbruik te meten (5kw per dag.....) en stel die stekker gaat kapot. In de basis moet hij stroom blijven leveren. En ik kan ook instellen (shelly) dat die bij offline gaan of reset, altijd de status 'aan' krijgt. Maar ja... het zou maar eens fout gaan...
/f/image/PztzdLZobVpIXBd8Rp6nRrI2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OXMB82YBQ9naDWNSJgRU2kdp.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L1wyp2Jn43HyXBXXV7F1qJrd.jpg?f=fotoalbum_large)