Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:51

HenkS

Da_king alias HenkS

HuismAndré schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:26:
[...]

En toch is het ook bij een pH gestuurd CO2 systeem aan te raden een punt te zoeken waarbij er voldoende snel CO2 wordt toegevoegd maar niet extreem snel. Een handige manier om dat te kunnen bepalen is door een slim stopcontactje te gebruiken bij de klep (mits deze op 230V werkt). Je kunt dan aan de verhouding 'aanwezig/afwezig' zien of je niet te 'snel' CO2 toevoegt (want in dat geval staat de klep maar korte tijd open). Je wilt ook niet dat de klep te lang open staat (want dan kun je een zonnige dag o.i.d. wellicht niet meer opvangen qua CO2 opname door de planten). Ergens tussen de 20%-50% aantijd (aka duty cycle) is prima. Het verbruik meten van de CO2 klep is helaas meestal geen optie. Zo'n klep neemt 2-3W en vaak is dat lager dan de registratie van zo'n slim stopcontactje aankan.

Waarom is dit aan te raden? Ten eerste omdat de schommelingen dan wat minder zijn maar meest belangrijk: Als de CO2 installatie defect raakt waarbij de klep continu open staat dan is de kans dat de dieren het overleven een stuk hoger bij een systeem dat niet overdreven snel CO2 toevoegt (immers een verhoging van 20 naar 50ppm zullen ze wellicht voldoende lang overleven voordat je het opmerkt terwijl een verhoging van 20 naar 100ppm waarschijnlijk zal zorgen voor een hogere sterfte onder je vissen.

Want... Alles gaat stuk. Altijd! De vraag is alleen wanneer. Dus is het altijd goed om bij alles wat je doet rekening te houden met 'what if'.

PS: Er wordt vaak gezegd "'s nachts hoef je geen CO2 toe te voegen". Nou... Als ik kijk naar het gedrag van _mijn_ CO2 klep dan zie ik die 's nachts minder lang openstaan dan overdag maar de verschillen zijn niet wereldschokkend (een factor 2 verschil of zo). Komt waarschijnlijk omdat ik relatief weinig vis heb, veel stroming in de bak heb en een redelijke rimpel aan het wateroppervlak (dus redelijk veel gasuitwisseling).

Quizvraag. Kun je in de CO2 klep 'grafiek' hieronder ook zien wanneer de waterwissel is geweest?

[Afbeelding]
Ik zie je reactie op mijn post nu pas
Maar daar heb je een punt, de sturing kan inderdaad kapot. En nu is dit in combinatie met mijn ph controler maar op mijn andere bak heb ik alleen een timer op mijn magneetventiel. Kan natuurlijk het ventiel ook kapot.
Van de andere kant, ik heb op beide flessen het aantal bubbels niet heel hoog staan, op de 680liter bak wel hoger dan de 300litrr bak. Maar mocht ie altijd open staan door een fout, dan denk ik niet dat het schadelijk is omdat de hoeveelheid co2 nog te doen is.

Maar zou zijn er wel meer dingen waar ik over twijfel. Ik heb mijn hele aquarium op een slimme stekker zitten om het verbruik te meten (5kw per dag.....) en stel die stekker gaat kapot. In de basis moet hij stroom blijven leveren. En ik kan ook instellen (shelly) dat die bij offline gaan of reset, altijd de status 'aan' krijgt. Maar ja... het zou maar eens fout gaan...

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 21:32
Kan ik hier iemand blij maken met mijn oude bak? 120b,60h,40d, alleen het stabilisatie glazen plaatje wat bovenin zit moet je even lijmen. Hij is twee jaar 'oud' en staat mij nu in de weg :)

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-02 19:57
Om het CO2 toevoegen wat toegankelijker te maken, heb ik gelezen over de Bio CO2 optie van Dennerle (deze). Na wat reviews gelezen te hebben lijkt het vrij straightforward, zonder instellingen én niet gek geprijsd (€5 navulling voor ~40 dagen).

Is er hier iemand die het al geprobeerd heeft? Het klinkt wel aanlokkelijk eerlijk gezegd om op deze manier klein te beginnen.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:31:
Om het CO2 toevoegen wat toegankelijker te maken, heb ik gelezen over de Bio CO2 optie van Dennerle (deze). Na wat reviews gelezen te hebben lijkt het vrij straightforward, zonder instellingen én niet gek geprijsd (€5 navulling voor ~40 dagen).

Is er hier iemand die het al geprobeerd heeft? Het klinkt wel aanlokkelijk eerlijk gezegd om op deze manier klein te beginnen.
Ik heb vroeger een hele tijd gewerkt met Bio CO2, maar dan gewoon colaflessen, suiker & gist. Zoiets als dit https://www.aquascaping-blog.com/562/bio-co2-aquarium/

Dan kan je met een paar euro een systeem hebben draaien & testen.

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-02 19:57
belly89 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Ik heb vroeger een hele tijd gewerkt met Bio CO2, maar dan gewoon colaflessen, suiker & gist. Zoiets als dit https://www.aquascaping-blog.com/562/bio-co2-aquarium/

Dan kan je met een paar euro een systeem hebben draaien & testen.
Hoe was het resultaat voor jou? En heb je een vergelijking van bio-co2 vs fles-co2?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:10

JME

zeg maar Jamie

Toverwoord voor een mooie bak is stabiliteit. Dan zou ik nog eerder voor low-tech zonder CO2 dan voor bio-CO2 gaan. Maar ieder z’n hobby natuurlijk, ik oordeel niet hoor!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:16
JME schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:53:
Toverwoord voor een mooie bak is stabiliteit. Dan zou ik nog eerder voor low-tech zonder CO2 dan voor bio-CO2 gaan. Maar ieder z’n hobby natuurlijk, ik oordeel niet hoor!
Helemaal mee eens. Ik heb CO2 gehad en ben er weer mee gestopt. Je moet het goed in de gaten houden, want anders krijg je gegarandeerd onbalans en ellende. Nu een low-maintenance Amazone bak en die draait probleemloos.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 20:59
Heb hier een JBL Flora Advanced Bio CO2 set in een SuperFish Home 85.

Dit geeft echt heel erg weinig CO2 af. Als je wilt kan ik een filmpje maken van de hoeveelheid CO2 bubbels.

Ik heb ook een CO2 indicator vloeistof. Die moet groen worden bij voldoende CO2. Maar bij mij blijft het blauw en heb het nog nooit groen gezien. Zit nu zelf te denken aan een CO2 cylinder met regelaar erop.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Reaper.JA2 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:31:

Ik heb er vroeger ook mee geklooid, toen had ik daar nog tijd voor. Zou het nu nooit meer doen. Te veel gesmeer, vieze gist/alcohol lucht en vooral te veel gedoe. En niet stabiel, vooral rond de wisseling van fles.

Verkeerde bezuiniging. Terwijl het (uitgedrukt per kg co2) nog duurder is ook

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-02 14:12
de Peer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:05:
[...]

Ik heb er vroeger ook mee geklooid, toen had ik daar nog tijd voor. Zou het nu nooit meer doen. Te veel gesmeer, vieze gist/alcohol lucht en vooral te veel gedoe. En niet stabiel, vooral rond de wisseling van fles.

Verkeerde bezuiniging. Terwijl het (uitgedrukt per kg co2) nog duurder is ook
Zie / lees ook een variant met (hier)Citroenzuur en Bicarbonaat , als je hier beetje over doorzoekt en leest zijn er toch best aantal die hiermee werken..

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pimmetje651 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Zie / lees ook een variant met (hier)Citroenzuur en Bicarbonaat , als je hier beetje over doorzoekt en leest zijn er toch best aantal die hiermee werken..
Ja dat is ook een ander verhaal. Dat is chemisch. Dit in tegenstelling tot gist. Levend organisme, stank, en temperatuurgevoelig proces

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:47:
[...]

Hoe was het resultaat voor jou? En heb je een vergelijking van bio-co2 vs fles-co2?
Ja opzich wel goed. Ik had 2 flessen die ik iets liet overlappen waardoor er altijd productie was. Ik was nog jong en had veel tijd. Werkte met een omgekeerd bakje waardoor er nooit teveel toegevoegd kon worden.

Daarna wel overgestapt naar flessen met ph meter. Toen de bak groter werd ook maar direct voor een 10kg fles waardoor ik maar 1x per 5/6 maanden de fles moest vervangen.

Inmiddels al paar jaar geen co2 meer, heb mijn licht intensiteit verlaagd en mijn planten keuze hierop afgestemd.

Als je een redelijk kleine bak hebt (denk tot 120 liter), dan is het goed te doen. Heb je het geld liggen dan is een professionele opstelling wel makkelijker

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nou ronde 2 van de aanvulling is afgerond. Na de vorige maand de Cories en de Kerritetra's te hebben aangevuld heb ik nu de Otocinclussen bijgevuld (waren vorige keer op), ik ben weer terug bij de Pseudepiplatys Annulatus (man wat zijn ze nog klein <3) en ze hadden de Afrikaanse waaiertjes op voorraad dus daar heb ik er ook 2 van bij, die van mij zijn veel te schuw dus hopelijk ga ik ze wat vaker zien nu.

Zag vandaag de Apistogramma Agassizii fire red in de winkel. Denk dat dat mijn laatste aanvulling gaat worden, mooi visje, contrasteert mooi met de groene bak en blauwe scholenvis. Maar eerst maar even kijken hoe de bende nu gaat. Lang geleden dat ik zoveel vis in de bak had, na jaren van opvang voor andermans vissen te zijn gewest voelt het toch wel lekker om nu weer zelf m'n vissen uit te zoeken. :P

Blijft toch mooi, schlep op de ruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhD-miHtg59Wis5os2f5N-5GHVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PztzdLZobVpIXBd8Rp6nRrI2.png?f=fotoalbum_large

hoe minuscuul deze annulatusjes nog zijn :+ Ging er bijna een bij een Kerritetra naar binnen toen ik net voerde, OI da's niet de bedoeling! Gelukkig konden ze wegkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejY8UNMJDWgIgYybTdvpN9M3dKQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OXMB82YBQ9naDWNSJgRU2kdp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door SmurfLink op 25-02-2026 17:07 ]

I have stability. The ability to stab.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:16
robkrekel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:24:
Beste tweakers,

Ik ben compleet nieuw in aquariumland. (heel verhaal)
Inmiddels opgestart, en AI wat vragen gesteld. Samenvatting daarvan:
Aquarium: 60 Liter Tetra-bak
1. Verlichting (Automatisering via Homey)
• Schema: Totaal 9,5 uur licht met een middagpauze.
o 07:30 – 11:00: AAN
o 11:00 – 14:00: UIT (Pauze voor CO2-herstel en tegen algen)
o 14:00 – 20:00: AAN
• Doel: Voorkomen dat planten verbleken en algen de overhand krijgen door een tekort aan CO2 tijdens de fotoperiode.
2. Beluchting & Filter
• Luchtbelletjes: UIT laten (alleen aanzetten bij nood/happen naar lucht).
• Oppervlakte: De filteruitloop (4 gaatjes) net onder het oppervlak laten rimpelen voor zuurstofopname zonder CO2-verlies.
• Filteronderhoud: Niet tegelijk met een grote waterverversing doen om bacteriën te sparen.
3. Plantenvoeding & CO2
• Flora Grow: Wekelijks toevoegen, maar start met een halve dosering zolang de planten nog aanpassen.
• Tetra CO2 Plus: Dagelijks een kleine hoeveelheid (ca. 1 ml) toevoegen wanneer het licht aangaat. Dit geeft de planten de nodige koolstofbouwstenen.
• Verzorging: Knip verslijmde bladeren weg zodat de energie naar nieuwe uitlopers gaat.
4. Visbezetting & Waterkwaliteit (10 Neons + 7 Kardinalen)
• Temperatuur: Stabiel op 23°C (de perfecte veilige middenweg voor beide soorten).
• Voeren: Zeer matig voeren (alles moet binnen 1 minuut op zijn).
• Waterverversing: De komende 2 weken elke week 25-30% verversen. Gebruik altijd Colombo Aqua Start in de emmer.
• Testen: Gebruik de 6-in-1 strips om de dag. Kleurt NO2 (Nitriet) roze? Direct 50% water verversen.
5. Onderhoud
• Gebruik de mulmzuiger bij elke waterwissel om poep en voerresten uit de bodem te halen. Dit ontlast je filter enorm bij deze volle bezetting.
Op zich gaat het nog prima met het bakje, maar ik kwam met AI in gesprek met wat vragen over mijn plantjes. En van het een komt het ander 8)7

Nu twee weken ingedraaid, en een week 10 neons er in dus 3 weken verder. Gister heeft mijn vriendin nog ergens 7 kardinaal tetra's ('het zijn echt neons hoor') gekregen, dus zit nu op 17 totaal. Kan net.

Maar goed, klopt bovenstaande een beetje?

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:53:
[...]

[...]

Op zich gaat het nog prima met het bakje, maar ik kwam met AI in gesprek met wat vragen over mijn plantjes. En van het een komt het ander 8)7

Nu twee weken ingedraaid, en een week 10 neons er in dus 3 weken verder. Gister heeft mijn vriendin nog ergens 7 kardinaal tetra's ('het zijn echt neons hoor') gekregen, dus zit nu op 17 totaal. Kan net.

het klopt wel aardig en geeft in ieder geval goede handvatten om goed op te kunnen starten.
Oppervlakte: De filteruitloop (4 gaatjes) net onder het oppervlak laten rimpelen voor zuurstofopname zonder CO2-verlies.
Deze klopt niet helemaal. In jouw geval gaat het andersom zijn denk ik. die rimpeling zorgt juist voor opname van CO2 (van de lucht naar jouw aquariumwater). Dus hoe meer rimpeling, hoe meer co2 in je water.
Overdag dan, 's nachts is het inderdaad andersom.
Tetra CO2 Plus: Dagelijks een kleine hoeveelheid (ca. 1 ml) toevoegen wanneer het licht aangaat. Dit geeft de planten de nodige koolstofbouwstenen.
tsja. Vloeibare CO2 bestaat niet (in de context van het aquarium). Dus dit is een marketingpraatje.
Of en wat het dan wel doet, is de vraag. Meestal is het een biocide, dus een middeltje (gif) dat algen doodt, waardoor je planten net iets beter groeien.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Rimpeling op het oppervlak van het water zorgt voor (betere/meer) uitwisseling met de lucht erboven.
Dit wil zeggen dat de concentratie aan gassen in je water sneller naar de concentratie van gassen in de lucht zal evolueren.
Dus bij veel CO2 zal je CO2 verliezen aan de lucht, bij weinig CO2 zal er CO2 opgenomen worden.
Zelfde verhaal voor zuurstof.
Aangezien je dergelijke uitwisseling wel nodig hebt, is het een quasi must.
Wat je zou willen vermijden (als je CO2 toevoegt) is dat deze uitwisseling al te snel gebeurd, voordat je CO2 opgenomen kan worden door je planten.
Om die reden wordt afgeraden om, als je CO2 toevoegt via de filteruitlaat, om deze filteruitlaat boven het wateroppervlak in fijne straaltjes in je water te laten spuiten, aangezien je in deze fijne straaltjes zeer veel contact met de lucht hebt, je dus zeer snel een evenwicht van CO2 concentratie met de lucht zal bereiken, en dus in feite al je CO2 verloren gaat.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Anastanax schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:17:
Rimpeling op het oppervlak van het water zorgt voor (betere/meer) uitwisseling met de lucht erboven.
Dit wil zeggen dat de concentratie aan gassen in je water sneller naar de concentratie van gassen in de lucht zal evolueren.
Dus bij veel CO2 zal je CO2 verliezen aan de lucht, bij weinig CO2 zal er CO2 opgenomen worden.
Zelfde verhaal voor zuurstof.
Aangezien je dergelijke uitwisseling wel nodig hebt, is het een quasi must.
Wat je zou willen vermijden (als je CO2 toevoegt) is dat deze uitwisseling al te snel gebeurd, voordat je CO2 opgenomen kan worden door je planten.
Om die reden wordt afgeraden om, als je CO2 toevoegt via de filteruitlaat, om deze filteruitlaat boven het wateroppervlak in fijne straaltjes in je water te laten spuiten, aangezien je in deze fijne straaltjes zeer veel contact met de lucht hebt, je dus zeer snel een evenwicht van CO2 concentratie met de lucht zal bereiken, en dus in feite al je CO2 verloren gaat.
precies, met de aanvulling dat de vraagsteller geen CO2 toevoegt, ondanks dat er druppeltjes een een tetramiddeltje toegevoegd worden, dit betreft geen CO2.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

[...]

Wat, na een week al vissen erin? Tenzij je een compleet ingedraaid filter uit een andere bak hebt getrokken (heb ik dat gemist?) is dat echt not done 😕
Levensgevaarlijk voor je vissen. Wie heeft je dat aangeraden :?

En 10 neon's is al veel voor 60l. Kardinalen hebben een andere temperatuur nodig en zeker 80cm baklengte.

[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 26-02-2026 10:57 ]

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Van wat ik terugvind is Tetra CO2 Plus ook Glutaaraldehyde, net als EasyCarbo.
Dus geen echte CO2, maar door de planten als tussenstap te gebruiken voor het vormen van cellulose (normaal start die synthese bij CO2, over iets vergelijkbaar als glutaaraldehyde over suiker tot cellulose).
Dit is giftig voor algen, dus helpt op die manier algen te bestrijden.
In hogere doses ook schadelijk voor andere levensvormen.
Slakken en garnalen zouden er vrij gevoelig voor zijn, dus zeker niet overdoseren.

• dragon2
  • Niet online
[...]

[...]

Echt ik kan hier kwaad om worden. Je bent een beginner, je zit in een aquariumdraadje, en je gaat je druk maken om plantjes en co2.

Terwijl je de basis en de basis kennis over vissen, je weet wel levende dieren, duidelijk mist.

Je bent nu op koers al je vissen te doden, door je eigen schuld. En als ze het overleven passen ze dus niet in 60 liter.

Basiskennis aquariumopstarten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUT7DUPXdgemCe65c_kW0rxSMiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1wyp2Jn43HyXBXXV7F1qJrd.jpg?f=fotoalbum_large

Dus je moet nu dagelijks meten (daar lees ik bij jou niks over 😕, en meten moet met vloeistof, NIET MET TESTSTRIPS), die grafiek uittekenen, en bij een nitrietpiek DIRECT dagelijks 50% water gaan verversen. Niet vantevoren, je filter moet zoveel mogelijk de kans krijgen op te starten, voor over mogelijk nu nog...
En op zoek naar een aquariaan met een draaiend filter waar je filtermateriaal (binnen een uur) van kan overnemen voor jouw filter, dat is het enige dat helpt de nitrietpiek in te dammen (geen flesjes gaan kopen).
De veiligste oplossing is al je vis eruit. Terug naar de winkel oid. Kardinalen moeten er sowieso uit uiteindelijk of over naar grotere bak, en een grotere bak is ook veel makkelijker voor een beginner.

Stoppen nu met co2 en dergelijke, en voorlopig kappen met AI totdat je weet wat je aan het doen bent. Dit is geen technisch verhaal, maar gaat over levende wezens. Je hebt nu een typisch beginners bakje met alle fouten die je kunt maken (klein bakje, niet opstarten, te veel vis, verkeerde vis), met wellicht dode vissen toto gevolg, en dat was allemaal nergens voor nodig want je had hier goed advies kunnen krijgen.

/rant over

• robkrekel
dragon2 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:11:
[...]

Echt ik kan hier kwaad om worden. Je bent een beginner, je zit in een aquariumdraadje, en je gaat je druk maken om plantjes en co2.

Terwijl je de basis en de basis kennis over vissen, je weet wel levende dieren, duidelijk mist.

Je bent nu op koers al je vissen te doden, door je eigen schuld. En als ze het overleven passen ze dus niet in 60 liter.

Basiskennis aquariumopstarten:

[Afbeelding]

Dus je moet nu dagelijks meten (daar lees ik bij jou niks over 😕, en meten moet met vloeistof, NIET MET TESTSTRIPS), die grafiek uittekenen, en bij een nitrietpiek DIRECT dagelijks 50% water gaan verversen. Niet vantevoren, je filter moet zoveel mogelijk de kans krijgen op te starten, voor over mogelijk nu nog...
En op zoek naar een aquariaan met een draaiend filter waar je filtermateriaal (binnen een uur) van kan overnemen voor jouw filter, dat is het enige dat helpt de nitrietpiek in te dammen (geen flesjes gaan kopen).
De veiligste oplossing is al je vis eruit. Terug naar de winkel oid. Kardinalen moeten er sowieso uit uiteindelijk of over naar grotere bak, en een grotere bak is ook veel makkelijker voor een beginner.

Stoppen nu met co2 en dergelijke, en voorlopig kappen met AI totdat je weet wat je aan het doen bent. Dit is geen technisch verhaal, maar gaat over levende wezens. Je hebt nu een typisch beginners bakje met alle fouten die je kunt maken (klein bakje, niet opstarten, te veel vis, verkeerde vis), met wellicht dode vissen toto gevolg, en dat was allemaal nergens voor nodig want je had hier goed advies kunnen krijgen.

/rant over
Dan had je een maand terug ook moeten reageren met je commentaar. Ik heb 2 weken ingedraaid ( Zoals aangegeven Anastanax in "Het aquarium topic - Deel 9") en dat teststrips blijkbaar niet afdoende zijn heb ik niet gelezen na mijn vraag

Ik probeer er alles aan te doen om niet helemaal alles verkeerd te doen en vraag (en vroeg!) hier dus om raad, waarna ik zo te kakken gezet wordt.. Nee, lekkere hulp ben je.

Ik zou een cursus opbouwende kritiek gaan volgen als ik jou was, en tot je die gedaan hebt niemand meer adviseren over wat dan ook.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
@robkrekel Wacht inderdaad nog even een aantal weken met visjes. Eigenlijk kun je alleen versneld visjes toevoegen al je een filter hebt dat "geënt" is met rotzooi uit een goed draaiend filter. Heb je dat niet gedaan dan zul je de hierboven genoemde cyclus af moeten wachten (dus een week of 4). Je kunt de cyclus een beetje op gang helpen door wat visvoer in het aquarium te doen of, als je het aandurft, een paar druppies ochtendurine. Alles om de bacteriën op gang te brengen. Voeg ook niet alle vissen in één keer toe maar doe soort voor soort (bij zo'n kleine bak zul je het wellicht bij 1 of 2 soorten houden; overweeg dan om extra veel waterwissels toe te passen nadat je de vis toegevoegd hebt en laat het filter die tijd zeker met rust tenzij de stroming duidelijk afneemt).

Betreffende schoonmaken filter. In het water zitten niet zo gek veel bacteriën (die zetten zich vooral vast aan oppervlakten en water is een oppervlak behalve aan het oppervlak). Belangrijk is om het filter niet te schoon te maken. Simpelweg het filterschuim een paar keer uitknijpen in water dat je uit het aquarium haalt tijdens de waterwissel is voldoende.

Betreffende gasuitwisseling. Hoe groter de rimpel op het oppervlak, hoe beter de uitwisseling van ALLE gassen tussen aquarium en omgevingslucht. Dus zuurstof, stikstof EN CO2. Er is geen sweet spot rimpel waarbij wel zuurstof wordt uitgewisseld maar geen CO2. Sowieso zou ik overwegen om de rimpel te minimaliseren en, als de vissen 's morgens niet blij zijn, 's nachts het zuurstofsteentje waar je over sprak aan te zetten. Dat zuurstofsteentje zorgt namelijk voor een stevige oppervlakterimpel en dát zorgt weer voor een goede uitwisseling van alle gassen. Een uurtje voordat het licht aangaat zet je het weer uit.

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Dan had je een maand terug ook moeten reageren met je commentaar. Ik heb 2 weken ingedraaid ( Zoals aangegeven Anastanax in "Het aquarium topic - Deel 9") en dat teststrips blijkbaar niet afdoende zijn heb ik niet gelezen na mijn vraag
Naast vragen stellen (waarbij niemand verplicht is je van een antwoord te voorzien aangezien ze niet op je loonlijst staan) is het natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid om je te verdiepen in de materie (bijvoorbeeld door het begin van dit topic door te lezen waarin het opstarten wel degelijk wordt uitgelegd).

Als je nu al visjes in het aquarium hebt, overweeg dan om minstens elke week de helft van het water te vervangen (gedurende zeker een week of 4-5 na de opstart van het aquarium). Hou je ook in qua schoonmaak (en snoei minimaal). Laat de ruiten maar lekker vies worden (mooi oppervlak voor bacteriën). Als na een week of 4-6 na de opstart de kringloop helemaal op gang is gekomen kun je alsnog alles mooi maken.

[ Voor 22% gewijzigd door HuismAndré op 26-02-2026 11:50 ]

• dragon2
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Ik probeer er alles aan te doen om niet helemaal alles verkeerd te doen en vraag (en vroeg!) hier dus om raad, waarna ik zo te kakken gezet wordt.. Nee, lekkere hulp ben je.

Ik zou een cursus opbouwende kritiek gaan volgen als ik jou was, en tot je die gedaan hebt niemand meer adviseren over wat dan ook.
Nogmaals, het gaat om levende dieren. Die jij nu in een levensgevaarlijke situatie hebt gebracht.

Dat je hier toevallig geen direct antwoord hebt gekregen is zoals gewoonlijk niet voldoende en een zwaktebod, alle info staat al lang in dit draadje had je zelf kunnen opzoeken. Het is des tweakers dat wordt verwacht dat je dat ook doet. Dit is zulke basiskennis. Snap wel dat mensen daar niet (weer) op aanslaan als zoiets langskomt, ook dat is des tweakers. Deze info is ook niet nieuw ofzo, weten we al decennia, dus nogmaals wie heeft je in vredesnaam verteld dat 2 weken indraaien voldoende is, en dat kardinalen in 60cm kunnen. We hebben niet voor niks de LFS allemaal cursussen laten volgen, die zouden niet meer zulk slecht advies moeten geven. Als dat wel is gebeurd, klacht indienen.
Als je zelf via AI hebt lopen prutsen, klacht indienen bij jezelf. Want AI geeft slecht tot zelfs soms levensgevaarlijk advies over dieren (slecht advies over kippen tot egels, vanalles al voorbij zien komen).
En er vanalles bij trekken, co2 enzo, doe je toch echt zelf. Eerst lopen dan rennen. Want dit zijn levende wezens en jouw fouten worden al decennia lang gemaakt door beginners.

Maar nogmaals,
Ga het nu direct, vandaag, fixen, anders heb je kans op je hele visbestand dood. Nitriet is giftig. Je zit nu echt midden in de gevarenzone.

• robkrekel
HuismAndré schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Naast vragen stellen (waarbij niemand verplicht is je van een antwoord te voorzien aangezien ze niet op je loonlijst staan) is het natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid om je te verdiepen in de materie (bijvoorbeeld door het begin van dit topic door te lezen waarin het opstarten wel degelijk wordt uitgelegd).

Als je nu al visjes in het aquarium hebt, overweeg dan om minstens elke week de helft van het water te vervangen (gedurende zeker een week of 4-5 na de opstart van het aquarium). Hou je ook in qua schoonmaak (en snoei minimaal). Laat de ruiten maar lekker vies worden (mooi oppervlak voor bacteriën). Als na een week of 4-6 na de opstart de kringloop helemaal op gang is gekomen kun je alsnog alles mooi maken.
Klopt, niemand is verplicht tot antwoorden. Maar reageer dan ook niet als het kwaad blijkbaar al geschied is en ik alles weg zou moeten kiepen, want zo wordt het wel gesteld hierboven.

Ik heb overigens de ts gelezen, en daar staat letterlijk in:
In elke aquarium-speciaalzaak kun je testsetjes kopen, waarmee je eenvoudig je waterwaarden kunt meten. Voor een vlugge indicatie zijn 6 in 1 strips goed genoeg
Maar dat is blijkbaar niet afdoende. Als beginner ben je snel geneigd om dat wel te doen als het er zo staat, zeker als je ze toch al hebt.

Ik zal je tips volgen gaan, en heb gister al een liter of 4 vervangen, en moet het toevoegen wat plantenvoeding erbij gedaan.

Verder lijken de visjes het prima naar hun zin te hebben en eten ze ook direct als het aangeboden wordt. totaal geen teken dat het niet goed met ze gaat dus.

• dragon2
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Klopt, niemand is verplicht tot antwoorden. Maar reageer dan ook niet als het kwaad blijkbaar al geschied is en ik alles weg zou moeten kiepen, want zo wordt het wel gesteld hierboven.

Ik heb overigens de ts gelezen, en daar staat letterlijk in:
[...]

Maar dat is blijkbaar niet afdoende. Als beginner ben je snel geneigd om dat wel te doen als het er zo staat, zeker als je ze toch al hebt.

Ik zal je tips volgen gaan, en heb gister al een liter of 4 vervangen, en moet het toevoegen wat plantenvoeding erbij gedaan.

Verder lijken de visjes het prima naar hun zin te hebben en eten ze ook direct als het aangeboden wordt. totaal geen teken dat het niet goed met ze gaat dus.
Nitriet is dermate giftig dat het ineens pats boem over en uit is met je (hele) visbestand.
Dus vissen er vandaag nog uit dan overleven ze het 100%. Dat is echt mijn advies. Zo niet, dagelijks meten, grafiek tekenen en er bovenop zitten.
En ingedraaid filtermateriaal gaan zoeken bij een aquariaan in de buurt. Uitknijpen van een vieze spons in je filter doet wonderen en kan net voldoende zijn je visbestand te redden.
Blijf verder helemaal van je filter af. Vooral NIET het advies van de fabrikant op volgen, dus niks gaan vervangen zeker niet het eerste half jaar. Ook niks uitspoelen. Tenzij je filter echt niet meer doorlopt, kom dan weer hier terug voor advies en zeg welk filter je hebt en wat erin zit.

Kappen met co2, en plantenvoeding nu. Echt.
En NIET VOEREN als je je vissen er toch in laat zitten. Je filter krijgt het alleen maar lastiger. Ze kunnen rustig een week zonder voer. En zeker beginners voeren vaak veel te veel. Gewoon niks in je water gooien nu.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@robkrekel Goed dat je de komende tijd extra water gaat verversen (gezien de hoeveelheid visjes is dat echt een must nu de kringloop nog niet volledig is opgestart). Plantjes helpen ook (want die kunnen via de korte kringloop (een gedeelte van) de uitwerpsels van je vissen afbreken). Controleer meerdere keren per dag hoe de visjes zich gedragen en hoe de kieuwen eruit zien (felle kleuren duiden op problemen).

Voor het bepalen of je te veel vis in je aquarium doet is er nog een handige tool: https://aqadvisor.com/AqAdvisor.php

Vul die tool wel altijd eerlijk in. Dus kies niet voor juvenile, geef een realistische capaciteit van je pomp (ca. 1/3 van de door de fabrikant opgegeven waarde), werk met de netto waterinhoud van je aquarium (dus glas, lucht en bodem niet meetellen bij de maatvoering)).

Persoonlijk zou ik overwegen die kardinaaltjes terug te brengen (die worden namelijk nog een aardig stukje groter dan een neon tetra zijn eigenlijk net te groot voor je aquarium en en gewoon een hele andere vis) en er, over een paar weken, wellicht nog een paar neon tetra's bij te halen (of een ander klein blijvend visje zoals corydoras habrosus). Een groepje van 10 tetra's is gewoon prima.

• robkrekel
dragon2 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:54:
[...]

Nogmaals, het gaat om levende dieren. Die jij nu in een levensgevaarlijke situatie hebt gebracht.

Dat je hier toevallig geen direct antwoord hebt gekregen is zoals gewoonlijk niet voldoende en een zwaktebod, alle info staat al lang in dit draadje had je zelf kunnen opzoeken. Het is des tweakers dat wordt verwacht dat je dat ook doet. Dit is zulke basiskennis. Snap wel dat mensen daar niet (weer) op aanslaan als zoiets langskomt, ook dat is des tweakers. Deze info is ook niet nieuw ofzo, weten we al decennia, dus nogmaals wie heeft je in vredesnaam verteld dat 2 weken indraaien voldoende is, en dat kardinalen in 60cm kunnen. We hebben niet voor niks de LFS allemaal cursussen laten volgen, die zouden niet meer zulk slecht advies moeten geven. Als dat wel is gebeurd, klacht indienen.
Als je zelf via AI hebt lopen prutsen, klacht indienen bij jezelf. Want AI geeft slecht tot zelfs soms levensgevaarlijk advies over dieren (slecht advies over kippen tot egels, vanalles al voorbij zien komen).
En er vanalles bij trekken, co2 enzo, doe je toch echt zelf. Eerst lopen dan rennen. Want dit zijn levende wezens en jouw fouten worden al decennia lang gemaakt door beginners.

Maar nogmaals,
Ga het nu direct, vandaag, fixen, anders heb je kans op je hele visbestand dood. Nitriet is giftig. Je zit nu echt midden in de gevarenzone.
Je doet alsof ik niks gedaan heb, dat is niet zo. Ik heb me wel geprobeerd in te lezen, zoals ik in mijn eerste post al zeg 'Ik heb begrepen eerst de inrichting van de bak. Maar als ik die kant op ga googlen kom ik weer zoveel verschillende dingen tegen....'

Een cm per vis per liter water is het toch? Nou, daar zit ik nog wel onder.

Verder heb ik nog niks met het AI verhaal gedaan, alleen gegenereerd en hier nagevraagd of dat een beetje klopt, omdat ik weet dat er soms geen kloot van waar is wat er gegenereerd wordt. Dat zou je toch juist toe moeten juichen, dat ik niet alles van AI als waarheid aanneem.

Het hele CO2 verhaal komt omdat ik mijn plantjes nou nog niet geweldig zie worden, dus dan ga je eens googlen en kom je wat tegen. En ga je verder zoeken, en vraag je het ter bevestiging na.
dragon2 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Nitriet is dermate giftig dat het ineens pats boem over en uit is met je (hele) visbestand.
Dus vissen er vandaag nog uit dan overleven ze het 100%. Dat is echt mijn advies. Zo niet, dagelijks meten, grafiek tekenen en er bovenop zitten.
En ingedraaid filtermateriaal gaan zoeken bij een aquariaan in de buurt. Uitknijpen van een vieze spons in je filter doet wonderen en kan net voldoende zijn je visbestand te redden.
Blijf verder helemaal van je filter af. Vooral NIET het advies van de fabrikant op volgen, dus niks gaan vervangen zeker niet het eerste half jaar. Ook niks uitspoelen. Tenzij je filter echt niet meer doorlopt, kom dan weer hier terug voor advies en zeg welk filter je hebt en wat erin zit.

Kappen met co2, en plantenvoeding nu. Echt.
En NIET VOEREN als je je vissen er toch in laat zitten. Je filter krijgt het alleen maar lastiger. Ze kunnen rustig een week zonder voer. En zeker beginners voeren vaak veel te veel. Gewoon niks in je water gooien nu.
Als ik iemand kon met een aquarium had ik dat wel gedaan, dat was al een reactie op mijn eerste post. Ik zal het voeren beperken. Vissen er uit zal niet gaan, dat ga ik onmogelijk voor maandag redden.

Welke No2 test raad je me aan?

• dragon2
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:26:
[...]
Je doet alsof ik niks gedaan heb, dat is niet zo. Ik heb me wel geprobeerd in te lezen, zoals ik in mijn eerste post al zeg 'Ik heb begrepen eerst de inrichting van de bak. Maar als ik die kant op ga googlen kom ik weer zoveel verschillende dingen tegen....'

Verder heb ik nog niks met het AI verhaal gedaan, alleen gegenereerd en hier nagevraagd of dat een beetje klopt, omdat ik weet dat er soms geen kloot van waar is wat er gegenereerd wordt. Dat zou je toch juist toe moeten juichen, dat ik niet alles van AI als waarheid aanneem.

Het hele CO2 verhaal komt omdat ik mijn plantjes nou nog niet geweldig zie worden, dus dan ga je eens googlen en kom je wat tegen. En ga je verder zoeken, en vraag je het ter bevestiging na.

[...]
Als ik iemand kon met een aquarium had ik dat wel gedaan, dat was al een reactie op mijn eerste post. Ik zal het voeren beperken. Vissen er uit zal niet gaan, dat ga ik onmogelijk voor maandag redden.

Je hebt no2, no3 en po4 nodig, dus meestal koop je dan een compleet koffertje. Colombo, jbl, tetra voldoen allemaal. Wat je LFS maar heeft.

Ik zie ze niet zo snel met "morgen bezorgd", dus beter zelf gaan halen.

Zoiets dus:

https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

• dragon2
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:26:
[...]

[...]

PS die cm vis per liter is b***. Kan natuurlijk ook nooit kloppen als je er logisch over nadenkt. Gewicht per liter zou al logischer zijn dan 😅

Iig is voor een 60cm bakje 10 neon's en 6-8 Corydoras hadrosus OF koppel of 1m 2v Apistogramma borelli een goed bestand, passen in de bak en hebben alledrie dezelfde (lagere) temperatuur nodig.
Geen Cory + Apistogramma in dezelfde bak dat wordt ruzie.

60cm is gewoon een moeilijk maat, past amper wat in qua vis(soorten) en is lastiger stabiel te houden. Kardinalen moeten er dus sowieso uit. Een 80cm bak is een veel betere beginnersbak. Een meter of 1,2m is nog beter 😉

• robkrekel
dragon2 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:40:
[...]

PS die cm vis per liter is b***. Kan natuurlijk ook nooit kloppen als je er logisch over nadenkt. Gewicht per liter zou al logischer zijn dan 😅

Iig is voor een 60cm bakje 10 neon's en 6-8 Corydoras hadrosus OF koppel of 1m 2v Apistogramma borelli een goed bestand, passen in de bak en hebben alledrie dezelfde (lagere) temperatuur nodig.
Geen Cory + Apistogramma in dezelfde bak dat wordt ruzie.

60cm is gewoon een moeilijk maat, past amper wat in qua vis(soorten) en is lastiger stabiel te houden. Kardinalen moeten er dus sowieso uit. Een 80cm bak is een veel betere beginnersbak. Een meter of 1,2m is nog beter 😉
80 cm krijg ik er voorlopig niet in.
Ik moest ff googlen wat LFS betekend, en je komt eerst ergens anders op uit, maar ik rij zo wel even langs de intratuin die je suggestie op voorraad zou moeten hebben.

cm/l vs gewicht per liter snap ik natuurlijk ook. 1 vis van 20 cm zou namelijk volgende de cm/L moeten kunnen, maar dat gaan we natuurlijk niet doen.

Het is een richtlijn, maar richtlijnen (net als AI :P ) altijd letterlijk nemen is niet zo handig :)

• dragon2
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:48:
[...]

80 cm krijg ik er voorlopig niet in.
Ik moest ff googlen wat LFS betekend, en je komt eerst ergens anders op uit, maar ik rij zo wel even langs de intratuin die je suggestie op voorraad zou moeten hebben.

cm/l vs gewicht per liter snap ik natuurlijk ook. 1 vis van 20 cm zou namelijk volgende de cm/L moeten kunnen, maar dat gaan we natuurlijk niet doen.

Het is een richtlijn, maar richtlijnen (net als AI :P ) altijd letterlijk nemen is niet zo handig :)
Vissen moet ook nog qua gedrag en bakomstandigheden dwz inrichting, temperatuur, hardheid enz bij elkaar passen. Hier kun je passende visbestanden vinden:

https://aquaforum.nl/thre...er-bakmaat-herzien.92992/

In jouw geval zit je dus in de 60 cm en 22C hoek (ook een reden waarom kardinalen niet kunnen in jouw bak):

"Visbestanden 60 cm (vanaf 54 liter):

Zuid-Amerika:
10x Nannostomus marginatus
2x Apistogramma borelli
Zandbodem met veel structuur elementen, 22 graden

10x Hyphessobrycon amandae
6x Corydoras panda
Zandbodem, dichte randbeplanting, gedimd licht, 22 graden

10x Paracheirodon inessi
8x Corydoras habrosus
Zandbodem, dichte randbeplanting, gedimd licht, 22 graden

10x Axelrodia riesei
8x Corydoras pygmeus
Zandbodem, verticale bladeren, 22 graden

Azië:
3x Trichopsis pumila
15x Celestichthys margaritatus
5x Anatome helena
10x Caridina multidentata
Drijfplanten, 20 graden

2x Colisa chuna
10x boraras brigittae
3x Dario dario
5x Neritina zebra
Drijfplanten, structuurobjecten op de bodem, 20 graden

Afrika:
6x Lamprologus multifasciatus
Zandbodem bedekt met slakkenhuizen, 24 graden

12x Aplocheilichthys normani
3x Pseudepiplatys annulatus
Veel (drijf)planten, 20 graden

6x Hymenochirus boettgeri
Dicht beplant, 24 graden

Papua Nieuw Guinea:
-6x Tateurndina ocellicauda
Met veel schuilplaatsen laten ze zich vaker zien, holen zijn nodig voor voortplanting, 22 graden"

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Anastanax schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:56:
Van wat ik terugvind is Tetra CO2 Plus ook Glutaaraldehyde, net als EasyCarbo.
Dus geen echte CO2, maar door de planten als tussenstap te gebruiken voor het vormen van cellulose
Echter, de concentratie is dusdanig laag dat het geen zoden aan de dijk zet.
Dus deze argumentatie wordt puur gebruikt om het 'CO2' of bouwsteen te kunnen noemen, terwijl de dosering te laag is om daadwerkelijk iets bij te dragen.

Beetje vergelijkbaar met 'aardbeienfruitdrank' waar dan 0,2 gram aardbeien in zit.
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste