Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:31
Heb nog geen bak gekocht (kan niet kiezen), ben me wel al aan het orrienteren voor de bodem, nu heb ik via Amazon 2 soorten laten komen om eens te kijken wat het is : Amtra zand&grind 1,6 - 2 mm of/en veel fijner meer zand 0,3-0,9 mm: Amtra

Wil beetje een gemengde bak gaan maken met wat spul op de grond (garnalen/corydora) en 10tal kardinaal tetra's enz, en dan wat planten erin
Wat is jullie advies hierin ? (of kwestie van mengen)

[ Voor 17% gewijzigd door Pimmetje651 op 04-02-2026 14:57 ]

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:36
Pimmetje651 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:55:
Heb nog geen bak gekocht (kan niet kiezen), ben me wel al aan het orrienteren voor de bodem, nu heb ik via Amazon 2 soorten laten komen om eens te kijken wat het is : Amtra zand&grind 1,6 - 2 mm of/en veel fijner meer zand 0,3-0,9 mm: Amtra

Wil beetje een gemengde bak gaan maken met wat spul op de grond (garnalen/corydora) en 10tal kardinaal tetra's enz, en dan wat planten erin
Beide links gaan naar de 0,3 - 0,9 mm doorsnede.
Corydoras hebben in elk geval zand nodig.
Ik zie in de beschrijvingen dat beide door jou overwogen types veilig zijn voor "armoured catfish" aka harnasmeervallen. Ze zeggen niks over pantsermeervallen (corydoras), maar aangezien het afgerond zand/grind is, zou dat in orde moeten zijn.
Ik zou voor de fijnere gaan voor de zekerheid, maar planten zullen wellicht beter wortelen in de grovere.

• Yadas
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:53
Pimmetje651 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:55:

Persoonlijk vind ik zand mooier. Gewoon filterzand van wildkamp bv ook niet zo kostbaar voor een flinke zak( even goed uitspoelen met de tuinslang in de tuin) . Corydoras gaan daar heerlijk met hun kop in. ( Deze laten het leuks gedrag zien met een flinke groep trouwens)

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Yadas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Persoonlijk vind ik zand mooier. Gewoon filterzand van wildkamp bv ook niet zo kostbaar voor een flinke zak( even goed uitspoelen met de tuinslang in de tuin) . Corydoras gaan daar heerlijk met hun kop in. ( Deze laten het leuks gedrag zien met een flinke groep trouwens)
Ik was nagenoeg hetzelfde aan het typen :D

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:46
Ik heb m'n bak gekregen met een forse laag van die kleibolletjes. Overweeg binnenkort een make-over te doen en dan is zand ook wel een leuk(er) idee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Ik was nagenoeg hetzelfde aan het typen :D
Me three. Ook zand van de wildkamp hier, uit m'n hoofd de 0.4-0.6 maar kan ook nog een maatje grover zijn. De Cory's hier scharrelen er heerlijk op, de helenaslakken graven zich er volledig in in.

I have stability. The ability to stab.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:24

JME

zeg maar Jamie

Me four. 16 euro voor 25 kilo, echt een no-brainer. Moet er wel een vestiging van Wildkamp in de buurt zitten, want met 25 kilo zijn de verzendkosten niet mals. Ik meen 50 euro of zo.

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:57

HenkS

Da_king alias HenkS

Je kunt ook gewoon zand bij de hormbach halen. Ik heb hier een 2 meter bak dus wilde ook niet teveel geld aan vele kilos zand kwijt zijn.
Enige nadeel is dat zand moet je vrij lang uitspoelen voordat het helder is, maar ik heb een specikuip erbij gekocht voor 15 euro zand erin gegooid tuinslang erin en laten lopen tot het helder was (duurde wel even)
Maar dan heb je en prima zand en voor een goede prijs.
Grind en stenen heb ik ook gewoon bij de hornbach buiten afdeling gehaald. Stukken goedkoper:)

• Pimmetje651
Yadas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Met zand bedoel je ook de kleur zand ? Het leek mij juist mooi (en lees ook) dat zwart op de bodem . Zeker ook met blauwe garnalen enz

• Pimmetje651
JME schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:58:
Me four. 16 euro voor 25 kilo, echt een no-brainer. Moet er wel een vestiging van Wildkamp in de buurt zitten, want met 25 kilo zijn de verzendkosten niet mals. Ik meen 50 euro of zo.
Hebben we wildkamp hier in de buurt / regio (Breda - Roosendaal) , maar bij Hornbach of creanebroek

Ook lees ik het en der goede verhalen over vdl zand, maar dit is weer stuk grover.

Of eventueel deze aangezien het grotere zakken zijn van JBL
Mijn sterke voorkeur zal uitgaan naar een donkere (zwarte) bodem om de andere kleuren te laten "knallen"

[ Voor 16% gewijzigd door Pimmetje651 op 05-02-2026 10:24 ]

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:20
Korte update van mijn Ciano aquarium (zie paar posts terug)...

Werd net gebeld door de winkel in kwestie; Ciano gaat een heel nieuwe bak leveren, gratis. En het is een nieuwe versie, waar ze geen glazenplaat in het midden boven meer hebben maar zijn overgestapt op een aluminium band boven rond het aquarium (ik geloof onder de kap/lijsten). Weekje wachten maar prima service dus!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:14

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
SmurfLink schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:22:
[...]

Wauw, ik heb dus exact dit gehad, ook met een Ciano aquarium. Wel wat ouder, jaar of 5, maar ook dat die plaat aan de voorkant losraakte. Ik heb het waterniveau verlaagd en op advies van de aquariumzaak hier de boel opnieuw gekit. Met een flinke laag kit. Een spanband om de bovenkant bak waar de kitrand liep en aanspannen tegen de bolling van de bak en om de kit goed te laten hechten. Wel voorzichtig spannen uiteraard en niet te strak.

Bijzonder dat het dus vaker gebeurt, wellicht zwakke plek, of wordt daar andere kit voor gebruikt?

De rest van mijn bak is overigens nog steeds prima, en nu een jaar later zit de nieuwe kit nog steeds (heb wel echt idioot veel gebruikt, dus het "leunt" nu ook op een kitrand voor extra stabiliteit. Ben er flink van geschrokken en was ook wel echt even in paniek, maar uiteindelijk lijkt het allemaal gewoon weer goed te gaan dus ik hou het zo.
Ik denk ook dat zo'n steun vooral vanwege de optiek is. Het is immers een raar gezicht om je voorruit een beetje te zien opbollen (vooral als je er van boven naar kijkt). Zoveel druk staat er ook weer niet op (kijk maar naar een gemiddeld buitenzwembadje; daar houdt een stukje folie het water binnenboord terwijl de hoogte daarvan vaak meer is dan dat van een gemiddeld aquarium).

André Huisman (www.new-line.nl)

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:20
HuismAndré schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ik denk ook dat zo'n steun vooral vanwege de optiek is. Het is immers een raar gezicht om je voorruit een beetje te zien opbollen (vooral als je er van boven naar kijkt). Zoveel druk staat er ook weer niet op (kijk maar naar een gemiddeld buitenzwembadje; daar houdt een stukje folie het water binnenboord terwijl de hoogte daarvan vaak meer is dan dat van een gemiddeld aquarium).
Nee, het is echt een structureel element wat volgens de fabrikant niet mag falen. Zonder die verbinding is de druk veel hoger op de lijmranden van de vier wanden. Dit zal niet direct klappen maar ze zijn er niet op gemaakt en het is dus een verhoogd risico. Hoe andere merken het zien weer ik niet, maar Ciano greep i.i.g. duidelijk en direct in, zelfs na 2 jaar en 2 maanden.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:36
HuismAndré schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ja, maar zo een zwembadje is rond, waardoor de kracht helemaal anders verdeeld is.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:14

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Anastanax schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Ja, maar zo een zwembadje is rond, waardoor de kracht helemaal anders verdeeld is.
Als we de rechthoekige zwembaden negeren dan heb je helemaal gelijk ;-)

Maar da's best veel werk, al die rechthoekige zwembaden negeren.

https://www.google.com/se...mbad+rechthoekig&ie=UTF-8

André Huisman (www.new-line.nl)

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste