Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-02 14:12
Heb nog geen bak gekocht (kan niet kiezen), ben me wel al aan het orrienteren voor de bodem, nu heb ik via Amazon 2 soorten laten komen om eens te kijken wat het is : Amtra zand&grind 1,6 - 2 mm of/en veel fijner meer zand 0,3-0,9 mm: Amtra

Wil beetje een gemengde bak gaan maken met wat spul op de grond (garnalen/corydora) en 10tal kardinaal tetra's enz, en dan wat planten erin
Wat is jullie advies hierin ? (of kwestie van mengen)

[ Voor 17% gewijzigd door Pimmetje651 op 04-02-2026 14:57 ]

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Pimmetje651 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:55:
Heb nog geen bak gekocht (kan niet kiezen), ben me wel al aan het orrienteren voor de bodem, nu heb ik via Amazon 2 soorten laten komen om eens te kijken wat het is : Amtra zand&grind 1,6 - 2 mm of/en veel fijner meer zand 0,3-0,9 mm: Amtra

Wil beetje een gemengde bak gaan maken met wat spul op de grond (garnalen/corydora) en 10tal kardinaal tetra's enz, en dan wat planten erin
Beide links gaan naar de 0,3 - 0,9 mm doorsnede.
Corydoras hebben in elk geval zand nodig.
Ik zie in de beschrijvingen dat beide door jou overwogen types veilig zijn voor "armoured catfish" aka harnasmeervallen. Ze zeggen niks over pantsermeervallen (corydoras), maar aangezien het afgerond zand/grind is, zou dat in orde moeten zijn.
Ik zou voor de fijnere gaan voor de zekerheid, maar planten zullen wellicht beter wortelen in de grovere.

• Yadas
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:49
Pimmetje651 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:55:

Persoonlijk vind ik zand mooier. Gewoon filterzand van wildkamp bv ook niet zo kostbaar voor een flinke zak( even goed uitspoelen met de tuinslang in de tuin) . Corydoras gaan daar heerlijk met hun kop in. ( Deze laten het leuks gedrag zien met een flinke groep trouwens)

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Yadas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Persoonlijk vind ik zand mooier. Gewoon filterzand van wildkamp bv ook niet zo kostbaar voor een flinke zak( even goed uitspoelen met de tuinslang in de tuin) . Corydoras gaan daar heerlijk met hun kop in. ( Deze laten het leuks gedrag zien met een flinke groep trouwens)
Ik was nagenoeg hetzelfde aan het typen :D

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-02 22:11

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ik heb m'n bak gekregen met een forse laag van die kleibolletjes. Overweeg binnenkort een make-over te doen en dan is zand ook wel een leuk(er) idee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Ik was nagenoeg hetzelfde aan het typen :D
Me three. Ook zand van de wildkamp hier, uit m'n hoofd de 0.4-0.6 maar kan ook nog een maatje grover zijn. De Cory's hier scharrelen er heerlijk op, de helenaslakken graven zich er volledig in in.

I have stability. The ability to stab.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:10

JME

zeg maar Jamie

Me four. 16 euro voor 25 kilo, echt een no-brainer. Moet er wel een vestiging van Wildkamp in de buurt zitten, want met 25 kilo zijn de verzendkosten niet mals. Ik meen 50 euro of zo.

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:51

HenkS

Da_king alias HenkS

Je kunt ook gewoon zand bij de hormbach halen. Ik heb hier een 2 meter bak dus wilde ook niet teveel geld aan vele kilos zand kwijt zijn.
Enige nadeel is dat zand moet je vrij lang uitspoelen voordat het helder is, maar ik heb een specikuip erbij gekocht voor 15 euro zand erin gegooid tuinslang erin en laten lopen tot het helder was (duurde wel even)
Maar dan heb je en prima zand en voor een goede prijs.
Grind en stenen heb ik ook gewoon bij de hornbach buiten afdeling gehaald. Stukken goedkoper:)

• Pimmetje651
Yadas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Met zand bedoel je ook de kleur zand ? Het leek mij juist mooi (en lees ook) dat zwart op de bodem . Zeker ook met blauwe garnalen enz

• Pimmetje651
JME schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:58:
Me four. 16 euro voor 25 kilo, echt een no-brainer. Moet er wel een vestiging van Wildkamp in de buurt zitten, want met 25 kilo zijn de verzendkosten niet mals. Ik meen 50 euro of zo.
Hebben we wildkamp hier in de buurt / regio (Breda - Roosendaal) , maar bij Hornbach of creanebroek

Ook lees ik het en der goede verhalen over vdl zand, maar dit is weer stuk grover.

Of eventueel deze aangezien het grotere zakken zijn van JBL
Mijn sterke voorkeur zal uitgaan naar een donkere (zwarte) bodem om de andere kleuren te laten "knallen"

[ Voor 16% gewijzigd door Pimmetje651 op 05-02-2026 10:24 ]

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 21:32
Korte update van mijn Ciano aquarium (zie paar posts terug)...

Werd net gebeld door de winkel in kwestie; Ciano gaat een heel nieuwe bak leveren, gratis. En het is een nieuwe versie, waar ze geen glazenplaat in het midden boven meer hebben maar zijn overgestapt op een aluminium band boven rond het aquarium (ik geloof onder de kap/lijsten). Weekje wachten maar prima service dus!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
SmurfLink schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:22:
[...]

Wauw, ik heb dus exact dit gehad, ook met een Ciano aquarium. Wel wat ouder, jaar of 5, maar ook dat die plaat aan de voorkant losraakte. Ik heb het waterniveau verlaagd en op advies van de aquariumzaak hier de boel opnieuw gekit. Met een flinke laag kit. Een spanband om de bovenkant bak waar de kitrand liep en aanspannen tegen de bolling van de bak en om de kit goed te laten hechten. Wel voorzichtig spannen uiteraard en niet te strak.

Bijzonder dat het dus vaker gebeurt, wellicht zwakke plek, of wordt daar andere kit voor gebruikt?

De rest van mijn bak is overigens nog steeds prima, en nu een jaar later zit de nieuwe kit nog steeds (heb wel echt idioot veel gebruikt, dus het "leunt" nu ook op een kitrand voor extra stabiliteit. Ben er flink van geschrokken en was ook wel echt even in paniek, maar uiteindelijk lijkt het allemaal gewoon weer goed te gaan dus ik hou het zo.
Ik denk ook dat zo'n steun vooral vanwege de optiek is. Het is immers een raar gezicht om je voorruit een beetje te zien opbollen (vooral als je er van boven naar kijkt). Zoveel druk staat er ook weer niet op (kijk maar naar een gemiddeld buitenzwembadje; daar houdt een stukje folie het water binnenboord terwijl de hoogte daarvan vaak meer is dan dat van een gemiddeld aquarium).

André Huisman (www.new-line.nl)

• mikkelnl
HuismAndré schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ik denk ook dat zo'n steun vooral vanwege de optiek is. Het is immers een raar gezicht om je voorruit een beetje te zien opbollen (vooral als je er van boven naar kijkt). Zoveel druk staat er ook weer niet op (kijk maar naar een gemiddeld buitenzwembadje; daar houdt een stukje folie het water binnenboord terwijl de hoogte daarvan vaak meer is dan dat van een gemiddeld aquarium).
Nee, het is echt een structureel element wat volgens de fabrikant niet mag falen. Zonder die verbinding is de druk veel hoger op de lijmranden van de vier wanden. Dit zal niet direct klappen maar ze zijn er niet op gemaakt en het is dus een verhoogd risico. Hoe andere merken het zien weer ik niet, maar Ciano greep i.i.g. duidelijk en direct in, zelfs na 2 jaar en 2 maanden.

• Anastanax
  • Nu online
HuismAndré schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ja, maar zo een zwembadje is rond, waardoor de kracht helemaal anders verdeeld is.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Anastanax schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Ja, maar zo een zwembadje is rond, waardoor de kracht helemaal anders verdeeld is.
Als we de rechthoekige zwembaden negeren dan heb je helemaal gelijk ;-)

Maar da's best veel werk, al die rechthoekige zwembaden negeren.

https://www.google.com/se...mbad+rechthoekig&ie=UTF-8

• Pimmetje651
De kogel is door de kerk , de Juwel rio 125 in het grijs is besteld ..(zaterdag binnen).
Nu meteen doorpakken en een externe filter eraan hangen, hoe denken jullie over die Oase Filtosmart thermo 200, of een JBL Cristal Profi E902

• mikkelnl
HuismAndré schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Als we de rechthoekige zwembaden negeren dan heb je helemaal gelijk ;-)

Maar da's best veel werk, al die rechthoekige zwembaden negeren.

https://www.google.com/se...mbad+rechthoekig&ie=UTF-8
Zo'n plastic wand is 1 geheel, of iig aan andere soort verbinding dan een aquarium waar 4 glazen aan elkaar zijn gelijmd met een paar millimeter raakvlak.

Maar hey, zo'n doorbuigend aquarium kan best nog 10 jaar staan natuurlijk. Maar geen enkele fabrikant zal het adviseren.

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Pimmetje651 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:18:
De kogel is door de kerk , de Juwel rio 125 in het grijs is besteld ..(zaterdag binnen).
Nu meteen doorpakken en een externe filter eraan hangen, hoe denken jullie over die Oase Filtosmart thermo 200, of een JBL Cristal Profi E902
Ik heb geen ervaring met de Filtosmart serie, Maar ik heb sinds een jaartje of zo een Oase Biomaster2 thermo 600 op mijn Juwel Rio 300 staan. Ben er erg tevreden mee. De manier waarop dit filter gemaakt is maakt schoonmaken erg makkelijk. Je kunt het voor filter apart eruit halen om te reinigen zonder heel het filter uit elkaar te moeten halen.

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Mijn Filtosmart 100 is na 1,5 jaar lek gegaan. Teruggebracht naar de verkoper en die had toevallig net een andere lekke staan. Ik koop er in ieder geval geen weer.

• Pimmetje651
Lamith schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:29:
Mijn Filtosmart 100 is na 1,5 jaar lek gegaan. Teruggebracht naar de verkoper en die had toevallig net een andere lekke staan. Ik koop er in ieder geval geen weer.
Maar onder garantie wel nieuwe gehad ?
En belangrijker, (los van het lek raken) hoe werkt en bevalt deze op een 125 liter bak ?

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Lamith schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:29:
Persoonlijk zou ik altijd voor een aquael gaan. Ik heb ook vanalles gehad incl eheim wat ook prima was. Maar merk toch wel dat aquael gewoon echt goed is, incl goede voorfilters en makkelijk bereiken en openen van een voorfilter
Ik heb de aquael 4500 hypermax nu hier op een 650liter bak en de 2000 op een 300liter bak. Heel soms voorfilter schoonmaken en thats it.

Op een kleinere bak kun je ook eens kijken voor de 1000 ultramax van aquael

• Pimmetje651
HenkS schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:47:
[...]

Persoonlijk zou ik altijd voor een aquael gaan. Ik heb ook vanalles gehad incl eheim wat ook prima was. Maar merk toch wel dat aquael gewoon echt goed is, incl goede voorfilters en makkelijk bereiken en openen van een voorfilter
Ik heb de aquael 4500 hypermax nu hier op een 650liter bak en de 2000 op een 300liter bak. Heel soms voorfilter schoonmaken en thats it.

Op een kleinere bak kun je ook eens kijken voor de 1000 ultramax van aquael
Deze kende ik nog niet, als ik ff snel kijk zie ik zo 1.2.3 als grootste probleempje dat er geen thermostaat in kan worden gezet (kan dat lelijke ding ook uit het zicht)

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-02 18:01
mikkelnl schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:16:
Korte update van mijn Ciano aquarium (zie paar posts terug)...

Werd net gebeld door de winkel in kwestie; Ciano gaat een heel nieuwe bak leveren, gratis. En het is een nieuwe versie, waar ze geen glazenplaat in het midden boven meer hebben maar zijn overgestapt op een aluminium band boven rond het aquarium (ik geloof onder de kap/lijsten). Weekje wachten maar prima service dus!
Prima service inderdaad, maar ik had ook niet anders verwacht om eerlijk te zijn. Nou ja, misschien moet ik zeggen dat ik het ook niet anders had geaccepteerd.

Ondanks dat ze het aquarium vervangen, lijkt me de “migratie” nog een behoorlijke klus?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• mikkelnl
Bossie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:39:
[...]

Prima service inderdaad, maar ik had ook niet anders verwacht om eerlijk te zijn. Nou ja, misschien moet ik zeggen dat ik het ook niet anders had geaccepteerd.

Ondanks dat ze het aquarium vervangen, lijkt me de “migratie” nog een behoorlijke klus?
Ik ging er ook wel van uit van zo'n oplossing, was al voorbereid op 'strijd' maar valt alles mee :)

Migratie:nee, ik start opnieuw. I was de inwoners sowieso niet aan het aanvullen, en de paar vissen die ik nog had wilde de winkel voor me huisvesten toen ik vorige week het probleem ontdekte. Nadeel is wel dat alle planten en bodem weg zijn nu, dat gaat wat geld kosten dus.

Ik had veel planten, en ben daar even op uitgekeken. Nu aan het verdiepen in cichliden, en dan in een bak met stenen, hout en een paar stevige/eenvoudige planten. Is allemaal nieuw voor me, dus nog weekje inlezen.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Pimmetje651 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:24:
[...]

Deze kende ik nog niet, als ik ff snel kijk zie ik zo 1.2.3 als grootste probleempje dat er geen thermostaat in kan worden gezet (kan dat lelijke ding ook uit het zicht)
Klopt, maar ik vind dat geen probleem omdst ik zoveel planten heb, dat je dat ding nooit ziet :)

• Pimmetje651
HenkS schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:49:
[...]

Klopt, maar ik vind dat geen probleem omdst ik zoveel planten heb, dat je dat ding nooit ziet :)
Het is ook geen echt "probleem" maar meer iets waarvan ik weet dat ik me aan ga irriteren.
Dus als ik dat weet kan ik het beter voor zijn

• Bossie
mikkelnl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Ik ging er ook wel van uit van zo'n oplossing, was al voorbereid op 'strijd' maar valt alles mee :)

Migratie:nee, ik start opnieuw. I was de inwoners sowieso niet aan het aanvullen, en de paar vissen die ik nog had wilde de winkel voor me huisvesten toen ik vorige week het probleem ontdekte. Nadeel is wel dat alle planten en bodem weg zijn nu, dat gaat wat geld kosten dus.

Ik had veel planten, en ben daar even op uitgekeken. Nu aan het verdiepen in cichliden, en dan in een bak met stenen, hout en een paar stevige/eenvoudige planten. Is allemaal nieuw voor me, dus nog weekje inlezen.
Wij zijn aan het rondkijken voor een nieuwe woning en het “migreren” van mijn aquarium lijkt me het meest vervelende klusje van een eventuele verhuizing. Hoewel, ik probeer het een beetje richting een nieuwe aquarium te sturen en dan simpelweg later mijn huidige vissen overzetten.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Pimmetje651
Pimmetje651 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:24:
[...]

Heb een Fluval 307 besteld, een kijken wat is het . Alles wat ik lees moet deze lekker stil zijn enz.
Nu de bodem nog 😅

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:16
Pimmetje651 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:38:
[...]

Heb een Fluval 307 besteld, een kijken wat is het . Alles wat ik lees moet deze lekker stil zijn enz.
Nu de bodem nog 😅
Daar kan toch ook geen heater in? Los daarvan: Prima keuze, ik ben zelf erg fan van Fluval en snap niet waarom dat merk hier niet groter is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Pimmetje651
Aziraphale schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:54:
[...]

Daar kan toch ook geen heater in? Los daarvan: Prima keuze, ik ben zelf erg fan van Fluval en snap niet waarom dat merk hier niet groter is.
Klopt helemaal, daarom ga ik denk ik of een inline heater zoeken, of toch iets bijleggen en voor een Oase oplossing.
Was ook al op èèn van Superfish gekomen, maar wat ik ervan terug kon lezen/vinden ja dat die vaak als "luidruchtig" gezien werd.

• Pimmetje651
Anastanax schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Beide links gaan naar de 0,3 - 0,9 mm doorsnede.
Corydoras hebben in elk geval zand nodig.
Ik zie in de beschrijvingen dat beide door jou overwogen types veilig zijn voor "armoured catfish" aka harnasmeervallen. Ze zeggen niks over pantsermeervallen (corydoras), maar aangezien het afgerond zand/grind is, zou dat in orde moeten zijn.
Ik zou voor de fijnere gaan voor de zekerheid, maar planten zullen wellicht beter wortelen in de grovere.
Zal het een idee zijn om de verschillende afmetingen te mixen ? Dus 0,3-0,9 mm met 1,6 - 2 mm

• Anastanax
  • Nu online
Pimmetje651 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:59:
[...]

Zal het een idee zijn om de verschillende afmetingen te mixen ? Dus 0,3-0,9 mm met 1,6 - 2 mm
Geen idee, heb daar nog nooit van gehoord.
Daarom vermoed ik dat het geen voordelen heeft.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

[...]

ik zou het grovere zand onderop doen, beter voor wortelen planten idd en het fijnere zand eroverheen voor je cory's
wat ik zelf heb gedaan: fijn grind op de bodem en daar zand overheen, planten wortelen beter in grind, ook al zakt het zand ook wel in het grind hoor, maar dat werkt anders ook prima en daar gewoon fijn zand overheen

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[...]

Is niet het beste idee ooit helaas. Het zand met de kleinere diameter heeft een hoger soortelijk gewicht (want minder lucht tussen de korrels) en zakt langzaam naar beneden. Dus uiteindelijk eindig je met het grove zand bovenop het fijnere zand.

Een goede test om te bepalen of het zand echt veilig is voor corydora's is door een beetje tussen je polsen te doen en dan de polsen over elkaar heen en weer bewegen. Als dat pijn doet (of als er zelfs wondjes ontstaan) dan is het zand niet geschikt.

Goed zand voor cory's is filterzand van Wildkamp:
https://www.wildkamp.nl/p...0-mm-zak-a-25-kg/15584653

En gecoat zand van Hornbach:
https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-zwart-5-kg/7166119/

Veel zand claimt afgeronde korrels te hebben (maar vaak kun je dat met een scherp korreltje zand nemen). Sowieso is 0.3 .. 0.9 mm een erg groot verloop (factor 3 tussen grootste en kleinste korrel). Bij het hierboven genoemde zand is de korrel 0.4 .. 0.8 mm (een factor 2 tussen grootste en kleinste korrel en dus uniformer).

[ Voor 79% gewijzigd door HuismAndré op 11-02-2026 10:42 ]

• Bockelaar
  • Laatst online: 11:02
wij hebben dat zand van Wildkamp en onze cory's doen het er al jaren prima op

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Pimmetje651
HuismAndré schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Is niet het beste idee ooit helaas. Het zand met de kleinere diameter heeft een hoger soortelijk gewicht (want minder lucht tussen de korrels) en zakt langzaam naar beneden. Dus uiteindelijk eindig je met het grove zand bovenop het fijnere zand.

Een goede test om te bepalen of het zand echt veilig is voor corydora's is door een beetje tussen je polsen te doen en dan de polsen over elkaar heen en weer bewegen. Als dat pijn doet (of als er zelfs wondjes ontstaan) dan is het zand niet geschikt.

Goed zand voor cory's is filterzand van Wildkamp:
https://www.wildkamp.nl/p...0-mm-zak-a-25-kg/15584653

En gecoat zand van Hornbach:
https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-zwart-5-kg/7166119/

Veel zand claimt afgeronde korrels te hebben (maar vaak kun je dat met een scherp korreltje zand nemen). Sowieso is 0.3 .. 0.9 mm een erg groot verloop (factor 3 tussen grootste en kleinste korrel). Bij het hierboven genoemde zand is de korrel 0.4 .. 0.8 mm (een factor 2 tussen grootste en kleinste korrel en dus uniformer).
Ben dat filterzand van Wildkamp vaker tegen gekomen idd, naar wil eigenlijk een zwarte bodem

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Pimmetje651 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Ben dat filterzand van Wildkamp vaker tegen gekomen idd, naar wil eigenlijk een zwarte bodem
Hornbach heeft zwart filterzand.

• Pimmetje651
dragon2 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:07:
[...]

Hornbach heeft zwart filterzand.
Ben op de site aan het zoeken, en kom alleen dit filterzand tegen. Is misschien iets wat alleen op locatie is ?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zie de link van André vlak hierboven voor het zwarte filterzand bij Hornbach. Tientje per 5kg dus ruim 3x zo duur als Wildkamp. Maar wel zwart!

• Pimmetje651
JME schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:36:
Zie de link van André vlak hierboven voor het zwarte filterzand bij Hornbach. Tientje per 5kg dus ruim 3x zo duur als Wildkamp. Maar wel zwart!
Aha, ok heb het gezien in de winkel maar het zand van Amtra is "zwarter" zo lijkt het , en dan minimaal duurder.
Net het testje gedaan zoals @HuismAndré gedaan, en heb er geen wondjes of dergelijk aan overhgehouden maar echt heel lekker voelt het niet ... misschien toch het zeker voor het onzekere nemen en het zand van de Hornbach kiezen

• mikkelnl
Zo, gloednieuw aquarium net opgehaald (de vervanger voor mijn kapotte, zie eerdere posts) ;)

Volgende opgave: kiezen wat te doen. Ik neig naar minder planten: grote stenen en stukken hout en daar tussen paar mooie planten klemmen/plakken. En dan de hoofdvraag: gezelgschapsbak (had ik, maar wil iets nieuws, of paar cichliden die met planten om kunnen gaan (zuid amerika kom je dan uit dacht ik), of - en dat is discutabel - discussen.

Discusvissen in een 240 liter is nogal een discussie merk ik. Ik dacht dat het niet kan, tot ik her en der lees en hoor (bij een lokale kweker) dat het wel zou kunnen: ca. 5 stuks. Maar, dan 2x per week 50% waterwissel. De ander zegt: 5 vissen en 1x per week 30% waterwissel. Weer een ander zegt: 4-5 keer per dag voeren. De volgende: 2x per dag voeren is prima.

Als ik het goed begrijp is de discus makkelijker als hij in NL gekweekt is enz, dan is de pH alvast gewend enz.

Maar goed, pas als ik de vissoort gekozen heb, dan kan ik de planten en inrichten er op afstemmen. Dus moet nog ff goed over nadenken...

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-02 19:57
Wat is hier de mening over nacht / maanverlichting eigenlijk? Je leest er weinig over.

Omdat we max 8/9u per dag het licht aan willen laten vanwege algengroei, missen we dus een groot deel van de tijd het zien van de bak. Om toch nog iets te zien is nachtverlichting wel aardig. Hieronder met een Philips Hue stripje 'nagemaakt' om met de kleuren en intensiteit te kunnen spelen, maar het is best wel aardig.

Hoe pakken jullie het aan om de niet-verlichte tijd de bak toch te laten zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Xy19P1hFM_xSNmfiafUKUy4KPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DhGztx347cprCZRuxYXcVF4.jpg?f=fotoalbum_large

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:32

de Peer

under peer review

Reaper.JA2 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:24:
Wat is hier de mening over nacht / maanverlichting eigenlijk? Je leest er weinig over.

Omdat we max 8/9u per dag het licht aan willen laten vanwege algengroei, missen we dus een groot deel van de tijd het zien van de bak. Om toch nog iets te zien is nachtverlichting wel aardig. Hieronder met een Philips Hue stripje 'nagemaakt' om met de kleuren en intensiteit te kunnen spelen, maar het is best wel aardig.

Hoe pakken jullie het aan om de niet-verlichte tijd de bak toch te laten zien?

[Afbeelding]
Hier ook maanverlichting idd van 22 tot 23u ofzo.

• Reaper.JA2
de Peer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:30:
[...]

Hier ook maanverlichting idd van 22 tot 23u ofzo.
En s'ochtends? Als je om 22u stopt met reguliere verlichting gaat het waarschijnlijk tegen 12/13/14u aan en heb je tot dan alsnog geen verlichting (?).

• Pimmetje651
He hè de bak is eindelijk binnen 😉 en inmiddels ook een Fluval 207 en een 307 ..(307 was een Amazon return deal, en net zo "duur" als de 207). Maar als ik goed kijk is dan de 307 niet een beetje ruig/groot voor een 125L aquarium?
Ohhh ja en die achterwand plakken met posterfix ..is niet mijn favoriete bezigheid....😬

• de Peer

de Peer

under peer review

Reaper.JA2 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:04:
[...]

En s'ochtends? Als je om 22u stopt met reguliere verlichting gaat het waarschijnlijk tegen 12/13/14u aan en heb je tot dan alsnog geen verlichting (?).
Ja van 12 tot 22 bij mij inderdaad. In de ochtend heb ik geen extra verlichting. dan is hij gewoon donker. Het is niet anders.

• JME

JME

zeg maar Jamie

‘s Ochtends donker, om 12:30 begint het morgenrood en vanaf 13:00 is het dag. Dat duurt tot 20:30 waarna langzaam de zonsondergang inzet en om 22:30 is het uit met de pret. 10 uur licht dus waarvan 7:30 volle bak (wat hier nog steeds maar zo’n 30% is van wat de lamp eigenlijk zou kunnen leveren).

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:01:
[...]

Ja van 12 tot 22 bij mij inderdaad. In de ochtend heb ik geen extra verlichting. dan is hij gewoon donker. Het is niet anders.
Dimmercurve geen optie? Immers licht op 5% is meer dan genoeg om in de bak te kijken maar draagt amper bij aan het totaal qua fotosynthese.

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:32:
[...]

Dimmercurve geen optie? Immers licht op 5% is meer dan genoeg om in de bak te kijken maar draagt amper bij aan het totaal qua fotosynthese.
Ja dat is eigenlijk wel een aardig idee!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Heb wel eens gelezen dat “maanlicht” of andere minimale verlichting de kans op algen zou vergroten. Achterliggend idee is dat de planten er niks meer mee kunnen, maar algen nog wel. Geen idee of dat waar is. Ervaringen?

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:18:
Heb wel eens gelezen dat “maanlicht” of andere minimale verlichting de kans op algen zou vergroten. Achterliggend idee is dat de planten er niks meer mee kunnen, maar algen nog wel. Geen idee of dat waar is. Ervaringen?
Nee dat is niet waar. Er zijn heel veel van dat soort fabeltjes in de aquariumwereld.

Ik heb in ieder geval al 10-15 jaar maanverlichting en mijn bak is bijna altijd algenvrij.

• JME

JME

zeg maar Jamie

@de Peer dat hoopte ik al :)

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ik heb mijn lamp op 3% ofzo van 7 tot 10 uur in de ochtend dat ik inderdaad iets zie van mijn vissen haha, daarna gaat de lamp uit en is het toch al lichter in de bak door het daglicht van buiten. En van 1300-2000 uur staat de lamp op gewoon goed niveau en dan op 5% tot 2300 uur zodat ik mijn vissen nog kan zien. Op die manier kan t ook. Omdat het licht zo laag staat krijg ik toch geen algen en zie ik de vissen :)

• SmurfLink
  • Niet online
Hier geen maanlicht maar ergens lijkt het me wel heel mooi... misschien toch eens naar gaan kijken of ik dat met een ledstripje kan oplossen. Heb een kap met lichtbalk en 2 flappen dus niet heel veel stevigheid.

Komende woensdag maar 'ns 2e ronde vissen gaan bijhalen. De Cory's en Kerritetra's zitten er nu een maand in en doen het erg leuk. Denk dat ik voor Pseudepiplatys Annulatus bovenin ga en een koppeltje Apistogramma's als eyecatchers. Weet nog niet precies welke, maar ze hebben wel wat leuke zitten. Ter plekke maar even kijken welke het leukst ogen. En m'n Oto's wat aanvullen als ze die hebben. Dan is de bak wel weer vol, nou ja kan uiteraard wel nog 2 waaiertjes bij maar da's afwachten wanneer ze op voorraad zijn. Ben wel benieuwd waar de mijne is gebleven, soms zie je 'm echt maanden niet en dan opeens zit ie weer op z'n oude plekje. :+ Heb over de jaren heen al 3x gedacht dat ie de pijp uit was en dan opeens zit ie er weer.

• Pimmetje651
Toch weer ff een vraagje. Bij mijn bestelling van de Juwel Rio 125 had ik ook een flesje posterfix en een zwarte achtergrond besteld... dit er precies op proberen te doen zoals Juwel aangeeft (ook op YT) maar telkens krulde het op de hoekjes terug en kwam het los. Uit irritatie alles eraf gehaald en nu aan het twijfelen om er achterwanden in te gaan plakken. De vraag alleen dan: ik heb ook een Oase Biomaster 2 die een in en uitloop heeft die je vastzet met zuignappen. Hoe doe je dan zoiets als er een achterwand ingeplakt zit ?

• Anastanax
  • Nu online
Pimmetje651 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:48:
Toch weer ff een vraagje. Bij mijn bestelling van de Juwel Rio 125 had ik ook een flesje posterfix en een zwarte achtergrond besteld... dit er precies op proberen te doen zoals Juwel aangeeft (ook op YT) maar telkens krulde het op de hoekjes terug en kwam het los. Uit irritatie alles eraf gehaald en nu aan het twijfelen om er achterwanden in te gaan plakken. De vraag alleen dan: ik heb ook een Oase Biomaster 2 die een in en uitloop heeft die je vastzet met zuignappen. Hoe doe je dan zoiets als er een achterwand ingeplakt zit ?
Geen idee van je exacte situatie, maar toen ik een poster gebruikte als achterwand heb ik die aan de buitenkant bevestigd. Dan kan je dat gewoon met kleefband vastmaken. Eventueel dubbelzijdig als je zijkanten goed zichtbaar zijn en je daar dus niet op kan kleven.

• Pimmetje651
Anastanax schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:52:
[...]

Geen idee van je exacte situatie, maar toen ik een poster gebruikte als achterwand heb ik die aan de buitenkant bevestigd. Dan kan je dat gewoon met kleefband vastmaken. Eventueel dubbelzijdig als je zijkanten goed zichtbaar zijn en je daar dus niet op kan kleven.
Had zo'n zwarte achtergrond poster en speciaal daarvoor bestemde "lijm" gekocht om netjes / naadloos aan achterkant van bak te zetten ..... maar dat lukte dus niet. Vandaar de achterwand vraag nu

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als je zwart wilt, verf dan gewoon de buitenkant met schoolbordverf. Gegarandeerd naadloos en bubbelvrij. Eventueel plak je daarna nog een vel papier of kunststof erover tegen beschadigen. Strakker ga je het niet krijgen.

• SmurfLink
  • Niet online
Anastanax schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:52:
[...]

Ja ik heb het ook met plakband gedaan en dat werkte prima.

• Pimmetje651
JME schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:53:
Als je zwart wilt, verf dan gewoon de buitenkant met schoolbordverf. Gegarandeerd naadloos en bubbelvrij. Eventueel plak je daarna nog een vel papier of kunststof erover tegen beschadigen. Strakker ga je het niet krijgen.
Dit staat idd ook in mijn oplossing lijstje. Maar een achterwand zit er wel tof uit leek me dus daar aan het onderzoeken hoe dat gaat met die in/uitvoer van m'n externe pomp

• JME

JME

zeg maar Jamie

Achterwand lijkt tof, maar..
- gaat ten koste van de diepte van je bak
- kan zooi achter gaan zitten of zelfs loslaten
- is een prachtige basis voor de meest hardnekkige algensoorten

Ja, het kan iets toevoegen, maar maak bewust die afweging.

• TheReaperr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-02 00:29
Heb al eeuwig het idee van een zoutwater tank in gedachte, maar altijd afgekaatst op de enorme bedragen die ik altijd langs zie vliegen. Dus ik dacht om gewoon low-tech low-budget in te stappen en dan upgrade ik wel als ik er eenmaal mee bezig ben. Mijn LFS zijn allemaal niet erg met zoutwater bezig, dus ik kom eventjes langs voor een sanity check.

Aquariumpje van de Hornbach 45 L (50x30x30) €29
50W heater €11
1500L/H flowpump €13
Fluval AC20 HOB filter: €39

Maar dan.... de verlichting is echt onmogelijk om normale info over te vinden. Van een bureaulamp van ikea tot verlichting van 500 euro, alles komt voorbij in de beginner guides...

Hopelijk kunnen jullie het een beetje opklaren :)

• mikkelnl
Voor een zwarte achtergrond koop ik altijd gewoon een rol zwart glasfolie: glas natmaken, folie er op. Geen gedoe met verf of lijm.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

JME schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:01:
Achterwand lijkt tof, maar..
- gaat ten koste van de diepte van je bak
- kan zooi achter gaan zitten of zelfs loslaten
- is een prachtige basis voor de meest hardnekkige algensoorten

Ja, het kan iets toevoegen, maar maak bewust die afweging.
Istie weer met z’n algen adoptie bak: ja die achterwand is de grootste oorzaak van ellende in de bak omdat het er in gekit zit en er dus niet meer makkelijk uit kan en er 101 dingen op groeien die ik niet per se wilde.

Oke garnalen en algensnoeiers zijn er wel vaak op te vinden. Mooi is het .. erm.. smaakafhankelijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• JME

JME

zeg maar Jamie

De achterwand zal niet de oorzaak zijn, maar áls je problemen krijgt dan bemoeilijkt ie zeker de oplossing daarvan. En met “als” bedoel ik “wanneer”.

• mikkelnl
Sinds maandag aan het indraaien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9MXhZIBBmWo1a-El1mz5XB_DAQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LiaQ82UHaPg78GhPa9l7mPbx.jpg?f=user_large

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

JME schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:26:
De achterwand zal niet de oorzaak zijn, maar áls je problemen krijgt dan bemoeilijkt ie zeker de oplossing daarvan. En met “als” bedoel ik “wanneer”.
Denk dat je gelijk hebt; al kreeg ik eerder wel de vraag of er geen rommel achter de plaat ‘woont’.

Gaat overigens best redelijk hoor, ben alleen nog steeds niet helemaal baardalg vrij. Het komt er bij minst of geringste onbalans sneller bij dan dat het normaal vertrekt :)

• Bossie
mikkelnl schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:20:
Voor een zwarte achtergrond koop ik altijd gewoon een rol zwart glasfolie: glas natmaken, folie er op. Geen gedoe met verf of lijm.
Ik heb nog twee zwarte achtergronden liggen. Aquariums draaien al een paar jaar maar heb nog steeds niet de motivatie gevonden om dat klusje eens op te pakken.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Bossie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Ik heb nog twee zwarte achtergronden liggen. Aquariums draaien al een paar jaar maar heb nog steeds niet de motivatie gevonden om dat klusje eens op te pakken.
Hebben we de plintjes van aquarianen gevonden? :o

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Pimmetje651 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:06:
[...]

Dit staat idd ook in mijn oplossing lijstje. Maar een achterwand zit er wel tof uit leek me dus daar aan het onderzoeken hoe dat gaat met die in/uitvoer van m'n externe pomp
Je verliest met zo'n achterwand in de bak wel diepte in je toch al niet zo diepe bak. En vaak is zo'n mooie achterwand (zeker bij beginners) één brok (algen) ellende na een half jaar of zo.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
mikkelnl schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:20:
Is ook een optie maar:

1. Nooit zo strak als schoolbordzwart (en echt, ik spreek uit ervaring met beiden).
2. Je moet wel folie kunnen vinden die aan de plakkant donker is (ik heb 2 x folie gekocht die eerder een tintje grijs was aan de plakkant).

• Reaper.JA2
Wat zijn de meningen (/ feiten :P ) hier over het toevoegen van extra plantenvoeding / co2 / ijzer voor het behouden van goede plantengroei? Ben afgelopen weken veel Youtube-content aan het kijken over het inrichten en onderhouden van bakken en kom hier veel verschillende meningen over tegen.

Als het consistent wordt toegevoegd kan het geen kwaad, toch?

• de Peer

de Peer

under peer review

Reaper.JA2 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:54:
Wat zijn de meningen (/ feiten :P ) hier over het toevoegen van extra plantenvoeding / co2 / ijzer voor het behouden van goede plantengroei? Ben afgelopen weken veel Youtube-content aan het kijken over het inrichten en onderhouden van bakken en kom hier veel verschillende meningen over tegen.

Als het consistent wordt toegevoegd kan het geen kwaad, toch?
plantenvoeding is een vereiste voor plantengroei. CO2 ook.

Of extra nodig is, hangt volledig af van het verbruik van je planten, wat weer afhankelijk is van de hoeveelheid licht waar je ze aan blootstelt.

In bakjes met weinig licht komt er soms voldoende voeding bij de planten via het visvoer/uitwerpselen. Heb je veel licht, dan zul je echt wel extra moeten bemesten.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 19-02-2026 11:04 ]

• Anastanax
  • Nu online
Mijn aquarium heeft een CO2 systeem, en ik voeg plantenvoeding (met o.a. ijzer) toe.
De planten groeien in elk geval merkbaar beter met CO2.
Ik heb even een periode gehad zonder CO2 (ik had initieel maar 1 fles, en had die daarenboven niet onmiddelijk laten hervullen), en dan was de platengroei minder, en sommige planten zouden het volgens mij zelfs niet overleven op langere termijn.

• Anastanax
  • Nu online
Wat de Peer zegt : er is altijd CO2 en voeding nodig.
Ik heb het natuurlijk over extra toevoegen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Anastanax schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:08:
Wat de Peer zegt : er is altijd CO2 en voeding nodig.
Ik heb het natuurlijk over extra toevoegen.
Ja precies, zonder CO2 gaat elke plant dood. In een bak zonder 'extra' CO2 is er ook CO2 aanwezig, maar dan via uitwisseling met de lucht die boven het aquarium hangt. En dat is zéér weinig CO2 en dus veel te weinig als je veel planten hebt.

• Reaper.JA2
Ja met CO2 doet het wel een stuk beter. Helaas ooit een keer slechte ervaring mee gehad (kraan ging tijdens het weekend te ver open? Alle vissen werden buikdrijvers 💀..).

Wellicht toch maar eens overwegen, of in een tablet- of vloeibare vorm toevoegen.

Bedankt voor de hulp.

• de Peer

de Peer

under peer review

Reaper.JA2 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:33:
Ja met CO2 doet het wel een stuk beter. Helaas ooit een keer slechte ervaring mee gehad (kraan ging tijdens het weekend te ver open? Alle vissen werden buikdrijvers 💀..).
Tsja er zijn altijd risico's, die je overigens met goed instellen van je techniek ook kunt voorkomen.
Wellicht toch maar eens overwegen, of in een tablet- of vloeibare vorm toevoegen.
CO2 bestaat niet in vloeibare of tabletvorm, in ieder geval niet binnen de context van het aquarium.
Ik denk dat je producten zoals easycarbo bedoelt, maar dat is een algengif (biocide) en bevat geen CO2.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-02-2026 11:41 ]

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb een nogal groene bak maar nooit CO2 nodig gehad. Plantenvoeding geef ik sporadisch, eens per maand of iets dergelijks. Maar ik ververs ook weinig dus dan hoopt het ook niet echt op. Heeft een tijd gekost om de juiste balans en hoeveelheden te vinden.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
SmurfLink schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:59:
Ik heb een nogal groene bak maar nooit CO2 nodig gehad. Plantenvoeding geef ik sporadisch, eens per maand of iets dergelijks. Maar ik ververs ook weinig dus dan hoopt het ook niet echt op. Heeft een tijd gekost om de juiste balans en hoeveelheden te vinden.
Dan heb je er waarschijnlijk ook relatief weinig licht boven hangen?

• SmurfLink
  • Niet online
HuismAndré schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:41:
[...]

Dan heb je er waarschijnlijk ook relatief weinig licht boven hangen?
De standaard lichtbalk die met de bak kwam. Ik heb oprecht geen idee hoe sterk dat ding is. Het is LED in ieder geval, geen old skool TL balkjes meer.

• Elve1984
  • Nu online
TheReaperr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:16:
Heb al eeuwig het idee van een zoutwater tank in gedachte, maar altijd afgekaatst op de enorme bedragen die ik altijd langs zie vliegen. Dus ik dacht om gewoon low-tech low-budget in te stappen en dan upgrade ik wel als ik er eenmaal mee bezig ben. Mijn LFS zijn allemaal niet erg met zoutwater bezig, dus ik kom eventjes langs voor een sanity check.

50W heater €11
1500L/H flowpump €13

Maar dan.... de verlichting is echt onmogelijk om normale info over te vinden. Van een bureaulamp van ikea tot verlichting van 500 euro, alles komt voorbij in de beginner guides...

Let wel op dat "low-budget" instappen bij een zeeaquarium vaak net niet is. Je loopt dan meestal tegen issues aan. Voor zeeaquarium is de verlichting wel een belangrijk ding, beetje afhankelijk van de soorten koralen die je wil gaan houden. Spectrum is belangrijk maar ook het aantal Lumen. Sommige koraal soorten hebben meer licht nodig dan anderen.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

TheReaperr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:16:

50W heater €11
1500L/H flowpump €13

Ik heb een jaar of 4-5 zeewater gehad en zoals hierboven al gemeld: er is geen goedkope optie.

Zonder skimmer, voldoende licht en flow wordt het al snel problematisch. Ook zul je met zo weinig water veel stoeien om de waterwaarden goed te houden. Aanmaken van zeewater is bijvoorbeeld al een ding wat je moet gaan plannen en niet even doet met kraanwater en wat hymalaya zout zeg maar :)

Ik vond hier veel info:
https://www.zeewaterforum.info/forums/

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Reaper.JA2 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:33:

Bedankt voor de hulp.
Daarom heb ik zon milwaukee ph controller erop zitten. Bij ph lager dan 6.6 gooit hij het magneetventiel van de fles dicht. Plus dam boeit t niet heel veel hoeveel bubbels per seconde je toevoegt. Want bij meer co2 daalt de ph sneller en gaat het magneet ventiel sneller dicht.
Ik vind t zelf super fijn werken.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
HenkS schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:39:
[...]

Daarom heb ik zon milwaukee ph controller erop zitten. Bij ph lager dan 6.6 gooit hij het magneetventiel van de fles dicht. Plus dam boeit t niet heel veel hoeveel bubbels per seconde je toevoegt. Want bij meer co2 daalt de ph sneller en gaat het magneet ventiel sneller dicht.
Ik vind t zelf super fijn werken.
En toch is het ook bij een pH gestuurd CO2 systeem aan te raden een punt te zoeken waarbij er voldoende snel CO2 wordt toegevoegd maar niet extreem snel. Een handige manier om dat te kunnen bepalen is door een slim stopcontactje te gebruiken bij de klep (mits deze op 230V werkt). Je kunt dan aan de verhouding 'aanwezig/afwezig' zien of je niet te 'snel' CO2 toevoegt (want in dat geval staat de klep maar korte tijd open). Je wilt ook niet dat de klep te lang open staat (want dan kun je een zonnige dag o.i.d. wellicht niet meer opvangen qua CO2 opname door de planten). Ergens tussen de 20%-50% aantijd (aka duty cycle) is prima. Het verbruik meten van de CO2 klep is helaas meestal geen optie. Zo'n klep neemt 2-3W en vaak is dat lager dan de registratie van zo'n slim stopcontactje aankan.

Waarom is dit aan te raden? Ten eerste omdat de schommelingen dan wat minder zijn maar meest belangrijk: Als de CO2 installatie defect raakt waarbij de klep continu open staat dan is de kans dat de dieren het overleven een stuk hoger bij een systeem dat niet overdreven snel CO2 toevoegt (immers een verhoging van 20 naar 50ppm zullen ze wellicht voldoende lang overleven voordat je het opmerkt terwijl een verhoging van 20 naar 100ppm waarschijnlijk zal zorgen voor een hogere sterfte onder je vissen.

Want... Alles gaat stuk. Altijd! De vraag is alleen wanneer. Dus is het altijd goed om bij alles wat je doet rekening te houden met 'what if'.

PS: Er wordt vaak gezegd "'s nachts hoef je geen CO2 toe te voegen". Nou... Als ik kijk naar het gedrag van _mijn_ CO2 klep dan zie ik die 's nachts minder lang openstaan dan overdag maar de verschillen zijn niet wereldschokkend (een factor 2 verschil of zo). Komt waarschijnlijk omdat ik relatief weinig vis heb, veel stroming in de bak heb en een redelijke rimpel aan het wateroppervlak (dus redelijk veel gasuitwisseling).

Quizvraag. Kun je in de CO2 klep 'grafiek' hieronder ook zien wanneer de waterwissel is geweest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0hlU5IHm8tfWH4rhKxtYTS8X1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SpA15FGKl3LlAwII7yjaks3x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door HuismAndré op 20-02-2026 09:37 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Oeh, HA-plaatjes!! :9~
Hieronder die van mij, ook van drie dagen. Ik twijfel al langer of ik mijn naaldventiel niet teveel knijp, maar als ik zie hoe vol het wateroppervlak met drijvende bellen ligt tijdens een run, dan denk ik niet dat nog meer CO2 snel genoeg zou oplossen. Bovendien heeft een lagere CO2 toevoer ook minder kans op overdosering. Maar ik laat me graag adviseren en bij voldoende argumenten sta ik zelfs open voor corrigeren! d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1dHHlvl5rkq1CdpOrnw_UK9qqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zccGLjx92SmrXPeGrJjJJxtn.png?f=fotoalbum_large

• Anastanax
  • Nu online
HuismAndré schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:26:
[...]

Quizvraag. Kun je in de CO2 klep 'grafiek' hieronder ook zien wanneer de waterwissel is geweest?
Zaterdagnamiddag ?

• Reaper.JA2
JME schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:20:
Hieronder die van mij, ook van drie dagen. Ik twijfel al langer of ik mijn naaldventiel niet teveel knijp, maar als ik zie hoe vol het wateroppervlak met drijvende bellen ligt tijdens een run, dan denk ik niet dat nog meer CO2 snel genoeg zou oplossen. Bovendien heeft een lagere CO2 toevoer ook minder kans op overdosering. Maar ik laat me graag adviseren en bij voldoende argumenten sta ik zelfs open voor corrigeren! d:)b
[Afbeelding]
Kun je de PH-controller waardes ook naar HA gooien? Dan ben je er bijna?

• TheReaperr
NiGeLaToR schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:02:
[...]

Ik heb een jaar of 4-5 zeewater gehad en zoals hierboven al gemeld: er is geen goedkope optie.

Zonder skimmer, voldoende licht en flow wordt het al snel problematisch. Ook zul je met zo weinig water veel stoeien om de waterwaarden goed te houden. Aanmaken van zeewater is bijvoorbeeld al een ding wat je moet gaan plannen en niet even doet met kraanwater en wat hymalaya zout zeg maar :)

Ik vond hier veel info:
https://www.zeewaterforum.info/forums/
Bedankt, ik kwam er gisteren ook al langs maar wacht nog tot mijn account approved is.

Ik hoopte om low-cost aan zoutwater aquariums te snuffelen, en als het bevalt wel al het goede in huis te halen en dan van deze tank een iwagumi ofzo te maken. Dit hoeft dus echt geen showstopper te worden, en ik snap dat zeker hier geldt dat je krijgt wat je erin steekt.

Maar als ik zo wat verder lees is het juist lastiger om het klein aan te pakken |:( |:( Nou ja... dan maar weer wachten tot Gaston bij de voordeur staat

• JME

JME

zeg maar Jamie

Reaper.JA2 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Kun je de PH-controller waardes ook naar HA gooien? Dan ben je er bijna?
Bijna waar?

• TheReaperr
Elve1984 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Let wel op dat "low-budget" instappen bij een zeeaquarium vaak net niet is. Je loopt dan meestal tegen issues aan. Voor zeeaquarium is de verlichting wel een belangrijk ding, beetje afhankelijk van de soorten koralen die je wil gaan houden. Spectrum is belangrijk maar ook het aantal Lumen. Sommige koraal soorten hebben meer licht nodig dan anderen.
Postje hiervoor zegt het ook al, maar ik weet dat zeker hiermee geldt dat je krijgt wat je erin steekt. Ik verwacht dus ook geen verpletterende bak te krijgen met een cheapo boodschappenlijstje :) Wilde alleen even kennismaken met reeftanks en kijken of ik er een half jaarsalaris tegenaan wil gooien. Maar klinkt ernaar dat ik het me alleen moeilijk maakt met een kleine bak, dus zie er voorlopig wel vanaf.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:20:
[Afbeelding]
Volgens mij kan het nog net (en anders een minimaal tikje verder open zetten). Wellicht dat je het bij kunt houden in een duty cycle grafiekje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LLRPHeZfQeHKAcxOyH-vmfMLSQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QKgGddlgC6Om4HLvimBSU9WX.png?f=user_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: statistics-graph
title: CO₂ Klep Duty Cycle per dag
entities:
  - entity: sensor.co2_klep_duty_cycle_r
days_to_show: 14
chart_type: bar
stat_types:
  - mean
period: day
Aangestuurd door:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: history_stats
    name: "CO2 Klep Duty Cycle"
    unique_id: "co2_klep_duty_cycle"
    entity_id: binary_sensor.co2_klep
    state: "on"
    type: ratio
    start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
    end: "{{ now() }}"
Gebruik het zelf nog maar net.

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 20-02-2026 17:04 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik heb naast de on/off indicator al een “aantal uren per dag” tellertje. Die staat rond de 15 uur per dag, maar fluctueert best wat vanwege de lange runs. Zou kunnen dat de Milwaukee controller met een vrij ruime hysteresis werkt, geen idee.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:25:
Ik heb naast de on/off indicator al een “aantal uren per dag” tellertje. Die staat rond de 15 uur per dag, maar fluctueert best wat vanwege de lange runs. Zou kunnen dat de Milwaukee controller met een vrij ruime hysteresis werkt, geen idee.
Ik heb bij die van mij (merkloze Chinees) vandaag de hysterese van 0.05 (waar hij al sinds jaar en dag op stond) aangepast naar 0.07 vanwege onderstaand gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Pw55kagCWYHQ7fJuVsgoPOlEO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pC0CHbDQeyzVKjr5bviGE6iq.png?f=fotoalbum_large

Aan de laatste 3 kun je zien dat het geholpen heeft. Geen idee wat dit vreemde gedrag veroorzaakt heeft (is iets dat ik zonder monitoring waarschijnlijk nooit gemerkt zou hebben).

• Pimmetje651
Anastanax schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:07:
Mijn aquarium heeft een CO2 systeem, en ik voeg plantenvoeding (met o.a. ijzer) toe.
De planten groeien in elk geval merkbaar beter met CO2.
Ik heb even een periode gehad zonder CO2 (ik had initieel maar 1 fles, en had die daarenboven niet onmiddelijk laten hervullen), en dan was de platengroei minder, en sommige planten zouden het volgens mij zelfs niet overleven op langere termijn.
Ben me ook aan het orrienteren op CO2 toevoegen, en er zijn een aantal mogelijkheden, zo zit ik nu te denken aan een DIY oplossing met Citroenzuur en Bicarbonaat, iemand hier ervaring mee ?

• de Peer

de Peer

under peer review

Pimmetje651 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:10:
[...]

Ben me ook aan het orrienteren op CO2 toevoegen, en er zijn een aantal mogelijkheden, zo zit ik nu te denken aan een DIY oplossing met Citroenzuur en Bicarbonaat, iemand hier ervaring mee ?
Laagdrempelig en goedkoop om er zo mee te beginnen qua vaste kosten. Wel duur in gebruik (Variabele kosten). Voor de lange termijn is CO2-fles + ph-elektrode het meest kostenefficient, maar dan moet je wel zeker weten dat je er 5-10 jaar gebruik van gaat maken.

• Pimmetje651
de Peer schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Laagdrempelig en goedkoop om er zo mee te beginnen qua vaste kosten. Wel duur in gebruik (Variabele kosten). Voor de lange termijn is CO2-fles + ph-elektrode het meest kostenefficient, maar dan moet je wel zeker weten dat je er 5-10 jaar gebruik van gaat maken.
Agh ik kan via via voor weinig aan grondstoffen komen dus die kosten bijna niks .

• Elve1984
  • Nu online
Aangezien het nu over CO2 en Home assistent gaat, heeft iemand ervaring met een aquarium PH Elektrode die te integreren is in Home assistent. Om aan de hand van die waarde een slimme stekker met het magneet ventiel te aansturen.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Kan, maar dan ga je feitelijk een pH controller nabouwen. Als je HA uitvalt dan gaan of je planten of je vissen eraan. Zelf denk ik best of both worlds te hebben met een standalone pH controller en via HA een failsafe op de slimme stekker onder het magneetventiel. Keuze natuurlijk.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Elve1984 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:51:
Aangezien het nu over CO2 en Home assistent gaat, heeft iemand ervaring met een aquarium PH Elektrode die te integreren is in Home assistent. Om aan de hand van die waarde een slimme stekker met het magneet ventiel te aansturen.
Ik zou dan eerder kiezen voor een ESPHome (of Arduino) oplossing die én de CO2 meet én de daadwerkelijke klep open en dicht doet (zodat het ook werkt als je Wifi een keer op z'n gat ligt). EN dan ook gelijk maar een thermometer functie erbij die de heater aan en uit doet (waarbij je de thermostaat van de daadwerkelijke heater 2 graden hoger zet voor het geval je eigen oplossing een keer een vastloper heeft).

Oftewel: Rapportage naar Home Assistant is dikke prima maar het daadwerkelijke regelen zou ik toch vooral lokaal willen houden.

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste