Je moet gewoon goed op de eisen van je planten en vissen letten. Stel de eisen van de vissen en planten op elkaar af.Jorgen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:57:
[...]
Dat laatste doe ik ook zeker. Ik lees allerlei websites, kijk video's en blader door dit topic. Het is overweldigend veel én tegenstrijdig soms, maar gelukkig op veel plekken ook duidelijk advies gevonden.
Leek mij ook spannend met H2O2 inderdaad.
Ik wil binnenkort nog even naar een aquariumspeciaalzaak en dan beginnen met de bak opbouwen.
[...]
Daar moet ik me ook even over inlezen, wanneer ik CO2 nodig heb.
Voeding, licht, zuurstof, temperatuur en zuurtegraad zijn hierbij de variablen waar je op gaat letten.
Begin bij planten met lage eisen en zorg dat je aquariumlamp niet voluit staat en zet deze om de 2 weken iets hoger en kijk wat het doet met je planten. Hier moet je gaan leren sturen op de variablen of je laat het licht onder de waarde dat je negatief resultaat krijgt.
Hoe kleiner de bak hoe moeilijker is om te sturen omdat je snel een tekort of overschot van de variablen krijgt. Verversen van water zorgt dat je de variablen verdunt door water wat altijd met dezelfde variablen uit de kraan komt.