Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizard208
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:42
Wat leuk om zulke verschillende reacties te krijgen :)

Ik had inderdaad al door dat het een iets duurdere hobby is dan het hebben van een zoet water aquarium.

5000 euro voor alleen de techniek zonder bak/meubel etc is wel iets meer dan ik had verwacht.
ik dacht dat je voor rond de 5000 wel klaar zou zijn voor een aquarium en techniek.
maar als je inderdaad het een ander moet automatiseren geloof ik meteen dat het die kant op gaat.

Inderdaad vissen uitkiezen die geen speciaal dieet nodig hebben om te overleven is een goede tip. daar heb ik nu inderdaad ook rekening mee gehouden.

Maar iemand die zegt dat het niet kan en iemand die zegt dat er mogelijkheden zijn.
Dat wekt mijn interesse des te meer. Ik ga eerst eens beginnen met mij er goed in verdiepen. Wat @HenkS aangeeft, daarna ook even langs de winkel en daar ook informatie inwinnen.

bedankt voor de sneller reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Wizard208 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:56:
5000 euro voor alleen de techniek zonder bak/meubel etc is wel iets meer dan ik had verwacht.
ik dacht dat je voor rond de 5000 wel klaar zou zijn voor een aquarium en techniek.
maar als je inderdaad het een ander moet automatiseren geloof ik meteen dat het die kant op gaat.
Ja, je kunt zelfs met iets minder klaar zijn. Eigenlijk is naast je bak een van het duurste je lampen. Al het andere kan je ook duur kopen maar hoeft niet.

Koop sowieso niet op Marktplaats het probleem van een ander. PM me dan met een advertentie die je ziet en ik kijk erna als het om bakken of meubels enzo gaat. De techniek is verder prima via MP te vinden. Hele vriendelijke en normale mensen ook vaak, dus geen rare gesprekken enzo ;).

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizard208
World Citizen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:04:
[...]

Ja, je kunt zelfs met iets minder klaar zijn. Eigenlijk is naast je bak een van het duurste je lampen. Al het andere kan je ook duur kopen maar hoeft niet.

Koop sowieso niet op Marktplaats het probleem van een ander. PM me dan met een advertentie die je ziet en ik kijk erna als het om bakken of meubels enzo gaat. De techniek is verder prima via MP te vinden. Hele vriendelijke en normale mensen ook vaak, dus geen rare gesprekken enzo ;).
Bedankt voor het aanbod, Ik was aan het kijken naar een groter zoet water aquarium en kwam zo de Eheim Incpiria serie tegen, die ook in marine en reef versie bestaat toen ontstond de gedachten om eens wat anders te proberen.
De marine versie wordt met sump, opvoerpomp, en verlichting gelevered. De Reef versie is hetzelfde uitgevoerd maar zonder verlichting en covers. "zodat je zelf de verlichting kan kiezen"
Ik vindt het er leuk uitzien.
De standaard verlichting zal wel te wensen over laten, verwacht ik, dat is tenslotte vaak met meegeleverde lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Nouw, je kunt ook lampen op Ali kopen waar ik de echte van heb. De mijne zijn 1000 euro de stuk en ik heb er 2 op 120cm.
Die van Ali kosten 360, en ik ken kwekers die er op draaien. Ze vervangen wel de voeding en hebben er wat op voorraad, maar ze geven verder prima licht.

De app en het licht van het echte merk is nog wat beter, maar niet 650 euro beter eigenlijk. Garantie ed is dan weer een ander ding.

De standaardverlichting van de zeewatermerken voldoet vaak wel. Er is een heel breed spectrum aan koraal. Sommige koralen kun je zelfs zonder lamp draaien als er maar een beetje daglicht is. Andere koralen vergen uiterste precise met specifieke PAR waarde.

Maar dat moet je vooral aan het begin allemaal los laten. Zolang je maar niet het probleem van een ander koopt. Je moet wel meteen het juiste kopen en niet de dingen waar een ander vanaf wil omdat ze het juiste gaan kopen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

HenkS

Da_king alias HenkS

Wat je ook kunt doen, en ik zelf ook heb gedaan (wel zoet) is. Ik heb een 200x60x60
Meubel zelf maken, genoeg goede video's op YouTube
Bak los bestellen, ik was voor een bak van 200x60x60 zo'n 900 euro kwijt. Meubel was ik zon 450 euro aan hout kwijt incl alles op maat laten zagen.
En idd duurste was bij mij ook het licht ook omdst ik 2meter lang aquarium heb.
En dan sump of filter en inrichting natuurlijk.
Uiteindelijk heb ik mij vooral verkeken op de kosten van de inrichting maar ik heb aan aquascaping gedaan, dus 2 enorm grote stukken hout, 1 hele grote steen en aquasoil , grind en zand... ging best veel in :)

Maar de kosten kun je wel echt beperken door zelf iets met het meubel te doen en bak los bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door HenkS op 18-07-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het mooie van zelfbouw is dat je veel geld kunt besparen. Maar het kan je nog veel meer kosten als het iets scheef staat, niet sterk genoeg is, of je je uren omrekent naar Euro's (doe ik vaak).

Tenzij je natuurlijk ook een bepaalde specifieke look of design wil die je niet kunt kopen, dan moet je wel zelf iets maken. Maar helemaal voor een eerste keer zelf een meubel maken voor een flink aquarium zou ik zelf wel mee oppassen. Dan inderdaad op kleine schaal beginnen, tenzij je natuurlijk heel handig bent en dagelijks met hout aan de slag bent.

Persoonlijk koop ik liever kwaliteit met de kans op minder zorgen en problemen en dan besteed ik de tijd die ik bespaar met het bouwen wel aan wat activiteiten waar ik dat geld mee terugverdien.

Klussen is super leuk, ook goed om het aan te moedigen, maar voor iets waar levende dieren in komen te zitten en honderden liters water wel iets om goed te overwegen. Zag laatst ook een YouTuber die verstevigingsbalkjes bij moest plaatsen omdat zijn meubel doorzakte, en bij iemand een scheef waterniveau, is toch iets waar je dan mee te dealen hebt en je niet wil dat bijv. de bodem met al dat gewicht erop ineens breekt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:33
Zoals door anderen al aangegeven komt het bij een zout water aquarium kwa water waardes allemaal net wat nauwer als bij een zoetwater aquarium. Zijn ook meer parameters waar je rekening mee moet houden. Ook enig sinds afhankelijk van het soort koralen dat je gaat houden. Als je Steenkoralen gaat houden zul je bepaalde voedingsstoffen moeten gaan toevoegen, dit zul je toch echt enkele keren per week moeten doen anders. Anders worden de waardes te laag en krijgen je koralen problemen. Als je alleen leder koralen houdt komt dit weer iets minder nauwkeuring.

Weet niet of dit hier mag; Maar ik heb nog een 160 liter bak met sump staan. stuur maar PB als je interesse hebt, dan stuur ik de MP link door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Mooie discussie/mooi gesprek dit. Fijn om ook te zien dat niet iedereen de 'regels' volgt van iedere week water wissel etc. Ik kijk meestal gewoon naar hoe de dieren en planten het doen, zie ik veel sterfte of vreemd gedrag dan ga ik pas actie ondernemen in plaats van chemicalien balanceren.

Correct me if I'm wrong. Neemt een doseringscomputer niet al een hoop lopend onderhoud (afhankelijk van de dieren die erin zitten) weg bij een zoutwater aquarium? Dingen als temperatuur/ziektes zijn moeilijker denk ik. Temperatuur heb je natuurlijk verwarming/chillers voor. Ziekte bestrijding lijkt me moeilijk. Kans is natuurlijk aanwezig wanneer je 3 maanden weg bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HenkS
  • Nu online

HenkS

Da_king alias HenkS

Taro schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:32:
Het mooie van zelfbouw is dat je veel geld kunt besparen. Maar het kan je nog veel meer kosten als het iets scheef staat, niet sterk genoeg is, of je je uren omrekent naar Euro's (doe ik vaak).

Tenzij je natuurlijk ook een bepaalde specifieke look of design wil die je niet kunt kopen, dan moet je wel zelf iets maken. Maar helemaal voor een eerste keer zelf een meubel maken voor een flink aquarium zou ik zelf wel mee oppassen. Dan inderdaad op kleine schaal beginnen, tenzij je natuurlijk heel handig bent en dagelijks met hout aan de slag bent.

Persoonlijk koop ik liever kwaliteit met de kans op minder zorgen en problemen en dan besteed ik de tijd die ik bespaar met het bouwen wel aan wat activiteiten waar ik dat geld mee terugverdien.

Klussen is super leuk, ook goed om het aan te moedigen, maar voor iets waar levende dieren in komen te zitten en honderden liters water wel iets om goed te overwegen. Zag laatst ook een YouTuber die verstevigingsbalkjes bij moest plaatsen omdat zijn meubel doorzakte, en bij iemand een scheef waterniveau, is toch iets waar je dan mee te dealen hebt en je niet wil dat bijv. de bodem met al dat gewicht erop ineens breekt.
Super handig ben ik niet. Maar met enorm veel YouTube video's en alles door experts op maat laten zagen, heb ik er wel iets goeds van gemaakt.
In ieder geval voor heel stevig gekozen beter too much dan te weinig
Hieronder een foto.
Er moeten nog deuren voor, netjes afwerken, maar dat doe ik na de vakantie.(dan zie je die schroefgaten ook niet meer, aan de zijkant heb ik die strak opgevuld, geschuurd etc)

Deze opstelling zou om en nabij 6000 kilo moeten aankunnen.
Totale gewicht wat er nu opstaat zal ergens rond de 1500 kilo zitten (680 liter water) de bak zelf. Enorm veel grind, zand xl, zware stenen en hout.

Maar eens, je moet t wel enorm netjes doen, waterpas, goede plaat eronder enz enz..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFa8LFdcjODAacD0Z00FjAgqgjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOjjqsx23bglIK86nalAr9xl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HenkS op 18-07-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
ThaAresX schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:51:

Correct me if I'm wrong. Neemt een doseringscomputer niet al een hoop lopend onderhoud (afhankelijk van de dieren die erin zitten) weg bij een zoutwater aquarium? Dingen als temperatuur/ziektes zijn moeilijker denk ik. Temperatuur heb je natuurlijk verwarming/chillers voor. Ziekte bestrijding lijkt me moeilijk. Kans is natuurlijk aanwezig wanneer je 3 maanden weg bent.
Klopt, maar dan wil je dus ook een sensor op het reservoir waar je vloeistof in zit, zodat je gewaarschuwd word als je reservoir leeg is. En een computer die een soort IFTTT model heeft waar je dat allemaal aan elkaar hangt.

De kosten stapelen zich op als je echt 3 maanden op vakantie wilt.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:59

JME

zeg maar Jamie

Als je weet dat je nu en dan 3 maanden weg bent, dan zou je je natuurlijk ook kunnen afvragen of het wel zo handig is om de verantwoordelijkheid voor huisdieren te nemen. Is nog goedkoper ook.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Wizard208 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:12:
[...]

Bedankt voor het aanbod, Ik was aan het kijken naar een groter zoet water aquarium en kwam zo de Eheim Incpiria serie tegen, die ook in marine en reef versie bestaat toen ontstond de gedachten om eens wat anders te proberen.
De marine versie wordt met sump, opvoerpomp, en verlichting gelevered. De Reef versie is hetzelfde uitgevoerd maar zonder verlichting en covers. "zodat je zelf de verlichting kan kiezen"
Ik vindt het er leuk uitzien.
De standaard verlichting zal wel te wensen over laten, verwacht ik, dat is tenslotte vaak met meegeleverde lampen.
Kijk even over de grens daar heb ik de 430 voor 600 goedkoper gehaald. Gratis thuisbezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
World Citizen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 00:45:
[...]

Klopt, maar dan wil je dus ook een sensor op het reservoir waar je vloeistof in zit, zodat je gewaarschuwd word als je reservoir leeg is. En een computer die een soort IFTTT model heeft waar je dat allemaal aan elkaar hangt.

De kosten stapelen zich op als je echt 3 maanden op vakantie wilt.
Tis ook belangrijk dat je genoeg data spaart om de trends in je bak te voorzien zodat als je 3 maanden weg bent je weet wat er aan toevoegingen doorheen gaat, hoeveel afval je te verwerken krijgt ed.

Ik had een simpele 120L kubus op zout water en deed ceel met de hand en ben meerdere keren 3 weken weg geweest en kon de oppas precies vertellen welke toevoeging wanneer erin moest.

Mijn grootste probleem was dat ik geen koeling had en als het binnen 25’c + wordt en het water > 28’c wordt de hele boel dood kan gaan.

Tis allemaal gelukt. Denk dat koraal wat de bak uit groeit dan nog lastigste is in 3 maanden. Dus ook nog traag groeiend spul erin. Heb veel geld bespaard aan een toch wel dure hobby door 2ehands te kopen, zelf te maken maar zeker ook door koraal te kweken en te verkopen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizard208
Bedankt voor alle reacties, ik heb intussen "veel" research gedaan.
Ik ben naar twee winkel geweest om te praten over de mogelijkheden.

Bij de eerste winkel moest hij initeel lachen om het belachelijke idee. maar toen hij er langer over nadacht zag ook hij wel mogelijkheden.
Eigenlijk beide winkels zeiden dat het best wel kan, zeker als er wekelijks even iemand om het hoekje kijkt. echter raden ze beide aan om vooral veel koralen en weinig vissen zodat je geen water wissel hoeft te doen.
één van winkels vertelde dat ze in hun showbak in al geen 6 maanden een waterwissel hebben gedaan. die was ook zo ingericht dat het zo min mogelijk werk is.

Dat is nou ook net wat mij aantrekt, de koralen, ik ben geen voorstander van grote of veel vissen in een aquarium.

Ik ga binnenkort weg voor drie maanden, maar als ik terug kom ga ik er mee aan de slag denk ik. kan ik nog drie maanden onderzoek doen.
World Citizen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 00:45:
[...]
als het doseren kan worden getackeld door een doseer unit is dat helemaal top. Mijn aquarium oppasser kan vast wel een doseer tank opvullen.
JME schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:33:
Als je weet dat je nu en dan 3 maanden weg bent, dan zou je je natuurlijk ook kunnen afvragen of het wel zo handig is om de verantwoordelijkheid voor huisdieren te nemen. Is nog goedkoper ook.. O-)
bedankt voor de kritische noot, Ik denk daar ook goed over na, daarom probeer ik eerst informatie in te winnen. Ik zou zoiets dan ook langzaam opbouwen, net als mijn zoet water aquaria.
ik zou erg verdrietig zijn de dieren dood gaan door mijn toe doen.
NLKornolio schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:40:
[...]
Kijk even over de grens daar heb ik de 430 voor 600 goedkoper gehaald. Gratis thuisbezorgd.
Ja bizar, de eheim incipiria serie wordt bij de hornbach voor duizenden euros goedkoper verkocht.
ik ben bij de locale hornbach langsgeweest (die deze modellen niet verkopen), zij gaven aan dat als ik een email zou sturen ze zouden kijken of ze hem lokaal geleverd konden krijgen.
NiGeLaToR schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:49:
[...]
Tis ook belangrijk dat je genoeg data spaart om de trends in je bak te voorzien zodat als je 3 maanden weg bent je weet wat er aan toevoegingen doorheen gaat, hoeveel afval je te verwerken krijgt ed.

Mijn grootste probleem was dat ik geen koeling had en als het binnen 25’c + wordt en het water > 28’c wordt de hele boel dood kan gaan.

Tis allemaal gelukt. Denk dat koraal wat de bak uit groeit dan nog lastigste is in 3 maanden.
bedankt voor de tips. in een van de winkels gaf hij dat ook aan inderdaad, dat koraal de naam heeft dat het traag groeit, maar in werkelijkheid groeien bepaalde types heel snel, hij moest ze dan ook om de paar werken snoeien anders zouden bepaalde koralen het overnemen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• World Citizen
Stichodactyla Haddoni anemoon.

Ik had er ondertussen 2, en een grote Gigantea Anemoon. Schijnbaar gaan ze goed in mijn aquarium, en ik begin er langzaam ook wel fan van te worden. Heel toevallig heb ik exact de juiste techniek om anemonen te kunnen houden, dus het werkt blijkbaar goed en ik was heel blij met de 3 die ik had.

De 3 samen waren allemaal 20 tot 30 cm diameter toen ik ze kocht en kosten tussen de 200 en 650 euro per stuk.

Het probleem is dat je ze zo groot koopt. Het is heel duur om zo iets groots naar Nederland te laten vliegen. Dat moet met een 4 liter water in piepschuim doos hierheen komen. Dus zo een grote anemoon kost vaak veel geld.

Baby's!!!

En toen kreeg ik een apje van iemand dat er iemand baby Stichodactyla had. Kleintjes van 5 tot 7 cm diameter. En dus ook wat goedkoper. (48 euro de stuk in een deal)

Ik ging er heen voor 1, en onderweg had ik mijzelf al verteld dat het er wellicht 2 zouden worden.

Hoe dan ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwNU8Kh7Kx1zfUICVvbsFEiR21g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0CA82SOzZPOGFYhoULLMvZB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nicAcaiNT4VFJoavukf1eGQJo5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNbI54iXL7dMNSVPlyRaHPAk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbIyXKAyduYgwHJx7WbZAPjnua0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CA1W2NvSMVIyr0wRRzqeQSda.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8Qw4MLABDWkUGymixExl_hJMFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdUZZTT3XDs88cLUD1MO1fQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpU8qlGVpJEIjZdP2wIFbj5vX4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8gtLSYObF8f7ZJooVcQEwSx.jpg?f=fotoalbum_large

Close up van de laatste. Deze heeft schijnbaar 2 kleurige poliepen. Ik moet even afwachten hoe dat uitpakt, maar het zou wel mooi zijn als het blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFk7dnt4Ks0X-AneFQ9v1i0IyQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLJGqBOh510dXabp4gHKX4u7.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Pretty O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:33:
CO2 stond meestal 2-3 uur aan en 2-3 uur uit, tijdens licht wat langer ivm meer verbruik. Staat nu 6 uur aan, vanochtend ook al zo’n run. Bak is normaal zo’n 23 graden, tikt nu bijna 25 aan, dus eigenlijk niet iets geks. Ga straks de pH meter nog even ijken. En anders ventiel inderdaad gewoon iets verder open. Gaan het zien!

Edit: pH-elektrode zat er een tiende naast, maar gaf juist te hoog aan. Bovendien verwacht ik niet dat die van de ene op de andere dag opeens afwijkt. Bijzonder. Ventiel maar wat verder open en even aankijken. Zal de vissen extra in de gaten houden voor de zekerheid.
Nieuwe update. Vandaag een CO2-run van 10 uur aaneengesloten. Home Assistant overrulet dan de pH-controller en zet de toevoer stop. Elektrode geprobeerd te ijken, maar ik krijg pH 4 op de uiterste stand niet lager weergegeven dan 4,5. Een oude elektrode die ik als backup had bewaard doet het wel. Conclusie: elektrode defect. Lekker dan, gekocht op 19 februari dus nog geen half jaar oud. Voor mij geen Aqua-Noa elektrodes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:05

de Peer

under peer review

JME schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Nieuwe update. Vandaag een CO2-run van 10 uur aaneengesloten. Home Assistant overrulet dan de pH-controller en zet de toevoer stop. Elektrode geprobeerd te ijken, maar ik krijg pH 4 op de uiterste stand niet lager weergegeven dan 4,5. Een oude elektrode die ik als backup had bewaard doet het wel. Conclusie: elektrode defect. Lekker dan, gekocht op 19 februari dus nog geen half jaar oud. Voor mij geen Aqua-Noa elektrodes meer.
is de elektrode misschien vies? dat het gaatje verstopt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Waar zit dat gaatje? Die van mij heeft een bolletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertogjan_666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-09 21:26
Goedemorgen allen,

Vanwege een verhuizing heb ik de optie om een volledig ander aquarium te nemen. Ik ben al zo’n 30 jaar bezig met deze prachtige hobby. Momenteel heb ik een Trigon 190. Deze staat mooi, maar na 7 jaar ben ik toe aan iets nieuws.
De Trigon heeft geen interne filter meer; ik gebruik twee bodemdoorvoeren voor mijn Oase Biomaster. Dit werkt perfect, dus ik wil ook bij een nieuw aquarium weer een bodemdoorvoer.

Ik ben gecharmeerd van de Eheim Incpiria 230. Helaas hebben maar weinig winkels dit aquarium staan. Ik heb de uitvoeringen Graphite en Nature al een paar keer gezien, maar nog niet de Graphite Oak in deze maat. Verloop heeft hem wel in de 330-liter uitvoering, maar ik zou hem graag in de juiste maat willen bekijken.

Weten jullie misschien een winkel waar deze uitvoering te zien is?
Ik woon zelf in de regio Geldermalsen, maar een stukje rijden is geen probleem.

Gr Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Hertogjan_666 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:04:
Goedemorgen allen,

Vanwege een verhuizing heb ik de optie om een volledig ander aquarium te nemen. Ik ben al zo’n 30 jaar bezig met deze prachtige hobby. Momenteel heb ik een Trigon 190. Deze staat mooi, maar na 7 jaar ben ik toe aan iets nieuws.
De Trigon heeft geen interne filter meer; ik gebruik twee bodemdoorvoeren voor mijn Oase Biomaster. Dit werkt perfect, dus ik wil ook bij een nieuw aquarium weer een bodemdoorvoer.

Ik ben gecharmeerd van de Eheim Incpiria 230. Helaas hebben maar weinig winkels dit aquarium staan. Ik heb de uitvoeringen Graphite en Nature al een paar keer gezien, maar nog niet de Graphite Oak in deze maat. Verloop heeft hem wel in de 330-liter uitvoering, maar ik zou hem graag in de juiste maat willen bekijken.

Weten jullie misschien een winkel waar deze uitvoering te zien is?
Ik woon zelf in de regio Geldermalsen, maar een stukje rijden is geen probleem.

Gr Erik
Je kan het over de grens proberen zijn ze ook honderden euro goedkoper. Heb zelf de 430 hier gekocht https://www.aquarium-wilh...W_8gIHHcsqD8wQgU96BAgjEAQ geen idee of ze die uitvoering er hebben staan. Bezorgen ook gratis thuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
Ik zat wat te fotograferen, en toen viel me het oog op van een Kappersgarnaal (Stenopus Hispidus)

Ik heb een goedkoop Macrolensje, dus beter als dit krijg ik het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IGkoVOL1hQJVico4LJX4zK6_tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCuVMNi8ZYp3QUay40JNoFMq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLFUrtc1-9YEicSpEV4ed77APlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwGIGem0ZqqdCZjzPihYZ8DJ.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16

AvK

Ready Set Go

Het is een Alian... Er zit een chip in!!! :X

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
We moeten het topic een beetje in leven houden... :henk

Een Henk in IT is een Henk in aquaria... of zo iets.

Voor mij is morgen een belangrijke dag. Er word ergens in Nederland een setje blauwe Tapijt anemonen afgeleverd. Ik heb de eerste keus dus ik hoop snel een nieuwe aanwinst te posten. Het was lastig de soort te vinden die ik wilde, en ik weet nog niet helemaal zeker of degene die binnen gaan komen wel perfect zijn, maar ik heb hoop.

De komende 3 dagen gaan een feestje of een faal worden.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nou vooruit, mijn strijd tegen de baardalg explosie woedt voort in de adoptiebak. De CO2 onbalans bleek vergergert te zijn door m'n CO2 installatie ipv dat die dat verlaagde. De slimme stekker die ik er tussen had gezet om 's nachts de klep te kunnen sluiten had averechts effect: doordat de CO2 controller de stekker ook schakelt stond de CO2 installatie soms aan soms niet, soms even soms wat langer. Lang verhaal kort: nu 4 weken de 'slimme' stekker eraf, gewoon CO2 controller z'n werk laten doen en ik zie direct de baardlag niet meer zo snel vermeerderen.

Andere uitdaging is dat ik nu een aantal keer met de lab testkit alle waarden heb gemeten en de bak nog steeds vrijwel 'leeg' is (incl geen nitraat) en de drijfplanten bijv nog steeds groeien als kool. CO2 niveau is nu wel stabiel en er is genoeg CO2 in het water volgens de test, dus op zich.. maar gewoon doorgaan.

Water is helder, planten groeien, vissen doen het goed, garnalen doen het goed, heb dus weinig klagen behalve dat ik nu ook die baardalg wel kwijt wil.. en dat lijkt te gaan lukken :)

@World Citizen ik kijk met weemoed met je mee. Zoutwater is toch zoveel mooier dan zoetwater.. heel gaaf. Ik snap je gepassioneerdheid en tegelijkertijd ben ik blij de 'zorg' er niet van te hebben :7

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 19:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
@NiGeLaToR Ik snap de wens tot afschakelen van een geregeld CO2 systeem gedurende de nacht ook niet helemaal. Als ik naar mijn eigen installatie kijk dan zie ik de dat de CO2 meerdere keren per nacht aangeschakeld wordt (ongeveer met de halve intensiteit die ik overdag zie; wellicht zou ik de oppervlakterimpel iets kunnen verlagen). De pH gestuurde regeling regelt het CO2 gehalte prima, ook gedurende de nacht.

Door de boel aan te laten is de CO2 direct beschikbaar zodra het licht aangaat. Doe je de installatie toch uit gedurende de nacht, dan moet deze toch wel een uur of 2 vóórdat het licht wordt weer ingeschakeld worden (dus licht om 7:00 dan CO2 aan om 5:00). Bijkomend voordeel van aanlaten is trouwens dat je kunt zien of er gedurende de nacht wellicht teveel CO2 aangemaakt wordt (want dan schakelt de klep 's nachts nooit in). Ik heb dat zelf ooit gehad toen ik 500 Corydoras jonkies had (oplossing was toen luchtsteentje gedurende de nacht om zo de oppervlaktebeweging nog verder te verhogen).

PS: Home Assistant e.d. is prachtig om dingen te automatiseren die je anders zelf met de hand zou moeten doen MAAR een aquarium is eigenlijk een autonoom systeem dat zelf z'n eigen regelmechanismen heeft (temperatuur, licht en CO2). Monitoren met een slim stopcontactje is prima maar veel verder zou je eigenlijk niet moeten gaan. Voor je het weet maak je een foutje (heb ik door schade en schande meerdere keren mogen leren).

PPS: Als je en slim stopcontactje gebruikt dat af en toe zelf ook van de spanning gehaald wordt (en je wilt dat hij altijd aan is zodra de spanning weer aangeboden wordt), zet dan de "power-on-behavior" op ON. Maar beter is het om in dit geval de CO2 regelaar z'n gang te laten gaan en het slimme stopcontactje te gebruiken voor power monitoring (dus stop de netstekker van de CO2 installatie in het slimme stopcontactje of de stekker van het complete aquarium).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Kleine toevoeging op bovenstaande: je kunt HA inzetten als failsafe, bijvoorbeeld door de CO2 geforceerd de rest van de dag uit te zetten als deze langer dan X uur open heeft gestaan. Idem voor je heater. Zo kun je helpen te voorkomen dat een gare elektrode of thermostaat je bak om zeep helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:28:
Kleine toevoeging op bovenstaande: je kunt HA inzetten als failsafe, bijvoorbeeld door de CO2 geforceerd de rest van de dag uit te zetten als deze langer dan X uur open heeft gestaan. Idem voor je heater. Zo kun je helpen te voorkomen dat een gare elektrode of thermostaat je bak om zeep helpt.
Absoluut. Maar dan is het onderdeel van monitoring, niet van sturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aquabio
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 12:12
Ik monitor de temperaturen ook van mijn aquariums. En de luchtvochtigheid want ik wil niet dat die te groot wordt en mijn kamer gaat schimmelen. Ieder uur meten raspberry pi's en arduino's de temperatuur met een waterdichte thermometers (DS18B20) en een luchtvochtigheids meter(DHT22). een pi zet dan ieder uur een .txt bestand met de temperaturen op mijn webpage.

Het bestand ziet er zo uit:

13/8/2025 10:0:41

29.7 De temperatuur op tafel
25.3 Linker bak 1
24.8 Linkerbak 2
24.0 Rechterbak 1
27.3 Rechterbak 2
22.9 Raam bak 1
24.8 Raam bak 2

46.9 Dit is de luchtvochtigheid
26.6 Dit is de temperatuur luchtvochtigheidsmeter arduino

13/8/2025 9:54:18

29.3 Guppies
26.1 Plastic bak
25.7 Grond

13/08/2025 09:57:41

28.2 Eerste
25.5 Tweede

Ik geef de temperaturen ook weer op een 20x4 LCD schermpje dat met een pi verbonden is. Dan kan ik even die display checken of alles goed is.

Zoals je kan zien heb ik veel teveel aquariums, haha, ze zijn wel niet zo groot. Meeste zijn kleine bakjes. Ik heb vooral killies en probeerde ook wildvorm betta's te houden en kweken maar dat ging minder goed dan killies kweken. Ik heb vooral Nothobranchius soorten gehad en soms met succes gekweekt.

Ik wil van een van mijn aquariums weer een beetje een gezelschapsbak maken en ook 2 aquariums die in het zicht staan mooier maken qua beplanting. Ik zal foto's maken als het er weer een beetje mooier uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@HuismAndré lang verhaal kort: op de site van een CO2 systeem leverancier staat het als tip, alleen slaat het niet per definitie op mijn setup en je hebt gelijk, het is zinloos want CO2 verbruik is sowieso beperkt en je wilt juist dat het gewoon stabiel gehouden wordt. Daar heb ik die computer met ph-meter voor. Dacht alleen: kan weinig last, maar die stekker bleek ook nog eens de boel lekker te frustreren. Duurde even voor ik dat weer door had.

Qua monitoren van stroomverbruik e.d. kan het inderdaad prima. En warempel, het begint er eindelijk beter - ipv slechter - uit te zien. Mental note to self: een volledig verwaarloosde bak kun je beter helemaal leeg maken, schoon maken en herstarten dan proberen de enorme bende te laten herstellen. Waar het indraaien van een nieuwe bak even nodig heeft, duurt dit inmiddels (incl eigen fouten, true) veel langer. Anderzijds: tis wel lekker leerzaam, heb nog niet eerder zo minitieus gevogeld met zoetwater. Heb voor m'n zoutwater bak een 10-tal jaren zoet gehad en dat was 60L met klein filtertje op gevoel en dat ging altijd verrassend goed - vooral door er vanaf te blijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:46:
Mental note to self: een volledig verwaarloosde bak kun je beter helemaal leeg maken, schoon maken en herstarten dan proberen de enorme bende te laten herstellen. Waar het indraaien van een nieuwe bak even nodig heeft, duurt dit inmiddels (incl eigen fouten, true) veel langer.
Absoluut. Als je er op tijd bij bent dan kun je dingen nog bijsturen maar als het een troosteloze boel is dan is het eenvoudiger om de boel leeg te halen en opnieuw te beginnen (daarbij de eerdere fouten niet opnieuw makend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
HuismAndré schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:43:
[...]

Absoluut. Als je er op tijd bij bent dan kun je dingen nog bijsturen maar als het een troosteloze boel is dan is het eenvoudiger om de boel leeg te halen en opnieuw te beginnen (daarbij de eerdere fouten niet opnieuw makend).
Dit was nog een stap verder dan troosteloze boel. Geen structureel licht, geen structurele voeding, CO2 was defect, echt langdurig verwaarloosd. Wonderlijk dat diverse vissen nog gewoon vrolijk rondzwommen, die heb ik nu nog steeds.

Wel veel geleerd, zoals het altijd gaat als het eigenlijk niet gaat :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Dit was nog een stap verder dan troosteloze boel. Geen structureel licht, geen structurele voeding, CO2 was defect, echt langdurig verwaarloosd. Wonderlijk dat diverse vissen nog gewoon vrolijk rondzwommen, die heb ik nu nog steeds.

Wel veel geleerd, zoals het altijd gaat als het eigenlijk niet gaat :+
Yep. Door schade en schande wordt men wijs (hieronder mijn leerproces destijds):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQGLe8ZspcAtSejc6dtW_VUPjww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ii2CYqFB5SYYbzv2kXX8SsER.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_Ki4WHHHL8Ipd1zISDBQJabAn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtMNK8IZneaCrGdIJrOCPP9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSDJSSEhFXlOYMn5gLUzP5f5P9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCrXhU9zq75YDClcetoagXZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xSliwPzLy9988PWeem5nrycbBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulIPTUYOwjqhTqtYBfu3wOqh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HenkS
  • Nu online

HenkS

Da_king alias HenkS

Update van mijn bak, na de vakantie even nieuwe foto's gemaakt.
Nu 3 maanden oud, de electric blue acaras groeien hard en al 3x eitjes gelegd... wordt allemaal opgegeten maar is prima ik hoef er niet meer :)
Ik ben vooral heel positief verrast over de aequidens diadema, wat een fantastische vis, heel mooi en niet agressief. Blijft toch een chiclid :)
Verder groeien de maanvissen ook goed, erg leuk om te zien.
Vorige week een auto top off systeem toegevoegd met een 30 liter vat, want er verdampt toch wel een halve liter tot een liter per dag en dat zal in de winter nog wel meer worden. En werkt echt super fijn.
Bak is overigens 200x60x60

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay7kjkDOw4VrEhWIEaer38SQT7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmHvDmSsyNkPtZIe3PXSAKun.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0JLBhaVDpcCH7qLjHX34O2bkzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErxSdn64tfEuAc4V8cKq8qe3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZbi6PAKvdflS6kY3vE5Lk-zjyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Jnc0jn6R2SfdeV0kX5XfoiV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32-8D4QjSdm-lLgFlECKjMyUeDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciMSYHjxZd7owKwzyhfZFFIs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV2cZAQ1k0KYbsEVLESfVv2MCKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WJXan1IHbiEKmp3pLzZNg2J.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFa8LFdcjODAacD0Z00FjAgqgjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOjjqsx23bglIK86nalAr9xl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPRtgALoCq_fGN0tIslCmn9gZFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QfsBePGDNodFeb362ngIXsi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HenkS op 16-08-2025 08:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
Lol... Ik voerde mijn mini anemonen stukjes vis. Vooral koppen van spiering.
Ik ben aan het testen hoe groot ik kan gaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCjh-NKjQ7gIqskelSMSKxtH0LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iZaP0vQa1LmybmMuQEpz4ckp.png?f=fotoalbum_large

Naderhand zag ik in alle buiken die koppen zitten :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLJOSl6vLajeQXXBYnS7NyWVY1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xLMYR23Fj25mcDgAUeZhiSOr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/my4G2-QuJc104Vwa89SwovlFDsU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4tHFSmxVb38hzuyut2AXLHTV.png?f=fotoalbum_large

Andere pics
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xfhwff50de_yzFRpoLXVFdQVwDU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bGLClTCnatYOG3ipQ3zlncJM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD9pjS8qLpDpgwW10DJ-0tjEY-Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/n28DhqWThK9YPfcT4jk0vV5X.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XyQZmm-zn7Iu8TBYivIN2y2QKg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mKaMYzucCGUKoOy1TWCUMip9.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nbLxAWCR_FLrLFiN7bCFQl8frQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ARQLEzNABR2zSY6U1XcqAh2Z.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3vQn6PiC0i-sMTNiLPnSIKFhes=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kB9pkzLQyweWGhERSB5GY15x.png?f=fotoalbum_tile

FreeReef.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Laatst online: 10-09 13:05
Mijn aquarium draait nu iets meer dan vier maanden, en de Mikrogeophagus Altispinosus die ik op 7 mei in het aquarium heb gezet, hebben nu al de jongen van het derde nestje zwemmen. Ik heb er een aantal apart gezet in een klein broedaquarium in de hoop ze groot te brengen, want de eerste twee nestjes waren de eerste nacht al weer verdwenen in de bek van de jonge maanvissen. Dit keer houden de ouders het al een paar dagen vol om een deel van het groepje in leven te houden, dus ik ben benieuwd hoe dat zich ontwikkelt. Maar met de honger van de maanvissen kan ik me niet voorstellen dat ze het gaan redden.

Die maanvissen zwemmen rond sinds 9 juni, dus nu krap tweeëneenhalve maand. En wat zijn ze al ontzettend gegroeid in die tijd. Hieronder twee foto's, de eerste van 9 juni, de andere van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMyIT6FnRDN0RZ4GxjB4Ofx8Vu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PATM8WyQ0MUmSUyu2FdujCI1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CunlILPXaZBmMgI9WkyPPJk8H6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFTsAw8NUpqf5QL6gITSxU94.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb sinds een week een simpel 40L aquarium en vind het zelfs zonder vissen al leuk :) Wel ben nog erg zoekende.
Zo heb ik een simpel verwarmingselement (Superfish Eco Heater 100W) bij de pomp zitten, maar deze stopt er steeds na een paar minuten mee.
Het water voelt koud/lauw aan, terwijl het element op 24graden staat.

Iemand een idee wat ik verkeerd kan doen? Het element zit helemaal onder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:53
zAo schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:16:
Ik heb sinds een week een simpel 40L aquarium en vind het zelfs zonder vissen al leuk :) Wel ben nog erg zoekende.
Zo heb ik een simpel verwarmingselement (Superfish Eco Heater 100W) bij de pomp zitten, maar deze stopt er steeds na een paar minuten mee.

Heb je de temperatuur al gemeten? 24 voelt namelijk niet heel warm aan en dat gedrag van je verwarming is niet heel raar als hij vrijwel op temperatuur is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46

Het is normaal dat die elementen niet altijd aanstaan. Er zit een thermostaat in.

Zorg voor een goede thermometer en kijk hoe warm je water is en stem het daarop af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter

Het zou kunnen dat je het verkeerde meetapparaat gebruikt. Temperatuur meten we meestal met een thermometer, niet met onze vingers. >:)

Dat een thermostaat elke zoveel minuten aan en uitgaat is de normaal, zodra de ingestelde temperatuur bereikt is. Zie ook hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dok1qAd7bxvZeagCZLE0r3TRNqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dM1cR0sbwK2k2JB828yY8FKJ.png?f=fotoalbum_large

Overigens is 100W in een 40 liter aquarium best zwaar (vandaar ook dat hij vaak aan en uitgaat). Als het 's nachts niet kouder wordt dan een graad of 15 (omgeving) dan kun je met de helft ook nog makkelijk toe (en wellicht ook nog wel met 25W in een aquarium met afdekkap). Ter info: Ik heb in mijn 150 liter bak een 50W heater (die dat bij een omgeving van 18 graden prima op temperatuur houdt (23 graden)).

[ Voor 32% gewijzigd door HuismAndré op 24-08-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Dank; dan zal het gewoon mijn vinger zijn :) Ik heb momenteel niets anders, op een oorthermometer na dan :P

Ik wil net als HuismAndré het in HomeAssistant hebben, maar ik heb nog geen keuze kunnen maken waar ik dat mee wil gaan doen. Wat gebruik jij hiervoor @HuismAndré ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het risico van een té zwaar verwarmingselement vs een bepaalde hoeveelheid water is ook dat als de thermostaat kapot gaat je vissen worden gekookt. Je kunt beter een iets kleiner element gebruiken, of 2 kleinere, dan 1 te zware.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
zAo schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:33:
Dank; dan zal het gewoon mijn vinger zijn :) Ik heb momenteel niets anders, op een oorthermometer na dan :P

Ik wil net als HuismAndré het in HomeAssistant hebben, maar ik heb nog geen keuze kunnen maken waar ik dat mee wil gaan doen. Wat gebruik jij hiervoor @HuismAndré ?
Het grafiekje dat je ziet is gewoon het gevolg van het hele aquarium in een slim stopcontactje pluggen. Aquarium zelf is 100% autonoom (zou niet weten waarom ik dat onder HA zou willen onderbrengen). Mooi zichtbaar is de heater, de curve van de verlichting en de CO2 momenten. De baseline wordt gevormd door de opvoerpomp achter m'n Hamburger Matten Filter. Al met al een vrij zuinig aquarium gezien de waterinhoud en het pompvermogen (800 liter/uur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Nu online

HenkS

Da_king alias HenkS

HuismAndré schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

Het grafiekje dat je ziet is gewoon het gevolg van het hele aquarium in een slim stopcontactje pluggen. Aquarium zelf is 100% autonoom (zou niet weten waarom ik dat onder HA zou willen onderbrengen). Mooi zichtbaar is de heater, de curve van de verlichting en de CO2 momenten. De baseline wordt gevormd door de opvoerpomp achter m'n Hamburger Matten Filter. Al met al een vrij zuinig aquarium gezien de waterinhoud en het pompvermogen (800 liter/uur).
Interessant:)

Ik verbaas me ook wel over het geringe verbruik van mijn aquarium
Het is rond de 5kw per dag, wat veel lijkt maar:
750 liter aquarium
2 meter aan lamp erboven hangen die toch wel op 75% vermogen 8-10 uur per dag aan staat
300w verwarmingselement
Filter een Aquael 4500, dus in theorie kan er 4500 liter per uur door. In de praktijk met al het filter materiaal ligt dit rond de 3400 liter per uur ofzo
En dan nog een top off systeem om automatisch water bij te vullen
Zal heel weinig stroom verbruiken. Maar dat 30 liter vat is wel na 8 dagen leeg, dus blij dat dat automatisch gaat:)
Maar wat een heerlijke hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@HenkS je verwarmt naar ~ 26’c gok ik?

Mijn zoetwaterbakje staat nu op 23’c. Had ooit ~ 100l zout met led 4 x 8watt en diverse stromings- en filterpompen en dat zat ook een stuk hoger dan de zoetwaterbak nu. Zorgde voor significante bijverwarming in de huiskamer, zal bij jou in de winter ook niet snel koud zijn :)

Zeker heerlijke hobby, van wat je ons laat zien draait je aquarium ook geweldig.

Qua vocht: geen last van? Of goede circulatie die dat netjes af voert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

Precies dat. HA kun je inzetten voor monitoring en failsafe, niet voor sturing. Hier zitten de slimme stekkers op de pomp, heater en CO2. Pomp en heater kan ik zo eenvoudig onderbreken tijdens onderhoud, heater en CO2 kan ik monitoren op verbruik en in verdachte gevallen automatisch laten afslaan. Ik overweeg al een poosje om ook een check te bouwen op de pomp, het valt me namelijk op dat die soms wat meer en soms wat minder verbruikt. Als dat een relatie zou hebben met de vervuiling van het filter (nog te checken) dan zou ik daar bijvoorbeeld een schoonmaakherinnering op kunnen baseren. Niet omdat het moet, maar omdat het leuk is om mee te prutsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
HenkS schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Interessant:)

Ik verbaas me ook wel over het geringe verbruik van mijn aquarium
Het is rond de 5kw per dag
Ai. Ik kom op 227 kWh voor 2024 (0,62kWh per dag gemiddeld). In de maand juli (bijna geen heater actie) kwam ik zelfs uit op 0,33kWh per dag. Ik denk dat in jouw geval de open bak behoorlijk wat verlies oplevert. Wel mooi om te zien natuurlijk, zo'n open bak. In ons geval (Maine Coon vuilnisbakkenraskat die niet vies is van een baantje zwemmen) zouden er alleen niet lang meer vissen in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Nu online

HenkS

Da_king alias HenkS

HuismAndré schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Ai. Ik kom op 227 kWh voor 2024 (0,62kWh per dag gemiddeld). In de maand juli (bijna geen heater actie) kwam ik zelfs uit op 0,33kWh per dag. Ik denk dat in jouw geval de open bak behoorlijk wat verlies oplevert. Wel mooi om te zien natuurlijk, zo'n open bak. In ons geval (Maine Coon vuilnisbakkenraskat die niet vies is van een baantje zwemmen) zouden er alleen niet lang meer vissen in zitten.
Haha dat wil ik wel eens zien zon kat in de bak
Wij hebben overigens ook een main coon mix met een vuilnisbak kat haha , en die was rood, dus nu een halve rode main coon..
Overigens lopen 2 van onze katten wel over/op het aquarium want er zitten glazen schotten iedere 75cm daar kunnen ze op zitten. Maar ze doen echt nooit iets met de vissen.

Maar on topic: ja 5 kw is wel vrij veel idd. Komt neer op 200w per uur.
De filter gebruikt rond de 36w , dan nog een top off systeem maar dat is echt 6w ofzo , nog wel een co2 fles met aansturing maar dst zal ook marginaal zijn
Maar er hangt ook 2 meter aan lamp (chihiros) boven die op 75% vermogen staat. Dat is ongeveer 60w gok ik
Dus dan hou je nog zon 90w gemiddeld over voor de heater.

Ach als ik het terug reken ivm onze stroomkosten (veel panelen en thuis accu) dan kost 5kw mij ongeveer 80 cent per dag. Dus 25 euro ofzo aan stroomkosten per maand voor het aquarium.
Is niet niks, maar het is ook een aquarium van 750 liter dus dsn weet je dat het niet gratis is :)

[ Voor 5% gewijzigd door HenkS op 26-08-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Nu online

HenkS

Da_king alias HenkS

NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:17:
@HenkS je verwarmt naar ~ 26’c gok ik?

Mijn zoetwaterbakje staat nu op 23’c. Had ooit ~ 100l zout met led 4 x 8watt en diverse stromings- en filterpompen en dat zat ook een stuk hoger dan de zoetwaterbak nu. Zorgde voor significante bijverwarming in de huiskamer, zal bij jou in de winter ook niet snel koud zijn :)

Zeker heerlijke hobby, van wat je ons laat zien draait je aquarium ook geweldig.

Qua vocht: geen last van? Of goede circulatie die dat netjes af voert?
Ja 25-26 graden idd. Want veel chiclids in de bak
Sowieso een warm huis hier ivm goede isolatie
Vocht gaan we in de winter zien... nu in de zomer staan de tuindeuren altijd open en het aquarium staat er zowat naast.
Maar in de winter is de luchtvochtigheid stuk lager... voorheen had ik een lichtbevochtiger.. zal nu niet meer nodig zijn gok ik haha
Maar ook goede ventilatie in huis, alleen tzt kijken of ik die standaard niet 1 standje hoger moet zetten...

Maar aquarium draait als een tierelier nu een maand of 5, geen algen en nog 0 dooie vissen.. althans als ik alle baby vissen die steeds opgegeten worden niet meetel :) ...zwemmen nu weer 50 mini electric blue acaras rond..maar die zullen het wel weer niet overleven net zoals al hun voorgangers...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen
Ik vind het wel bijzonder dat er niet meer Tweakers zijn met zeewater. In mijn ogen is juist zeewater de perfecte Tweaker hobby.
Het is precies zoals het onderhouden van een groot systeem. Ik beheer systemen op dezelfde manier als mijn aquaria. Je draait her en der aan knopjes en dan veranderd er wat. Hier en daar krijg je wat feedback en daar pas je op aan. Alles is een groot systeem wat samenhangt met elkaar.
Soms werkt iets niet totdat je ergens ver weg een poort open zet. Zoiets is zeewater ook. Een fix die je toepast kan zomaar iets anders omver helpen.

Hoe dan ook.
Ik wilde even showen. Ik maak niet zo vaak overzicht foto's schijnbaar, dus bij deze.
Eerste 2 zijn met een soort webcam omdat ik anders niet alles in focus krijgt. Laatste 2 met DSLR.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIJiKwvHMNVFqPal52Odq-78pqM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ONad6wUPFn7OyafEaN6dedwo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhF_-QC-tIixuVftCJX8w7XPKyk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/c5G5xzCxLbVuMMD0tkC8Px1h.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9V0PyR7-E94QeZzxiiIv-sPTXIA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i9Ptogku6JbrMhE75uUHJPP0.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLn_VIyu6-U5GhxMcr4psh4ffVw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lEuHeNPGfQqSSqgo8JTM3vY2.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 27-08-2025 20:13 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@World Citizen mooi man, verlang er zeker nog wel naar terug. Niet naar het onderhoud en de zorgen als er iets niet ging zoals je wilde en hoopte.

En dat is wellicht het antwoord: levens, ook in een bak water, geven verantwoordelijkheid. En denk dat veel tweakers dat niet licht nemen. Goed, of niet. En dus of zoals jouw bak, of.. niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

https://github.com/golles/ha-aquatlantis-ori *O*
Niet om te sturen, maar wel weer een extra failsafe mogelijk: if temp > X then switch off heater d:)b

Edit: hmm, hij leest hem niet uit, maar je moet je accountgegevens opgeven. Hou ik niet zo van.

[ Voor 24% gewijzigd door JME op 31-08-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:20
Ik ben niet snel verrast, maar ik vond vanochtend een uitgedroogde amano op de vloer in de gang.
De gang is ongeveer 5/6m vanaf beide aquariums (beide geen deksel, hoewel met deksel er nog genoeg ruimte over is om te ontsnappen).

Bizar, misschien de ramen ook maar dicht houden voordat de vissen wegvliegen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bossie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:30:
Ik ben niet snel verrast, maar ik vond vanochtend een uitgedroogde amano op de vloer in de gang.
De gang is ongeveer 5/6m vanaf beide aquariums (beide geen deksel, hoewel met deksel er nog genoeg ruimte over is om te ontsnappen).

Bizar, misschien de ramen ook maar dicht houden voordat de vissen wegvliegen.
Dit heb ik gehad met een Waaierhandgarnaal die ik al jaren had.. meters verder in de woonkamer lag ie krokant te wezen 's ochtends ;(

Met grote garnalen altijd een deksel of glasplaat erop. En zorg dat alle gaten geblokkeerd zijn! Ik heb sponsjes en filterwatten achterin zitten om de boel dicht te houden nu.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:20
SmurfLink schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:51:
[...]

Dit heb ik gehad met een Waaierhandgarnaal die ik al jaren had.. meters verder in de woonkamer lag ie krokant te wezen 's ochtends ;(

Met grote garnalen altijd een deksel of glasplaat erop. En zorg dat alle gaten geblokkeerd zijn! Ik heb sponsjes en filterwatten achterin zitten om de boel dicht te houden nu.
Mijn bak in de woonkamer heeft een deksel, maar volledig afsluiten zal een behoorlijke klus zijn.
Mijn bakje in mijn werkkamer heeft ook deksel, maar daar groeien dusdanig veel planten uit dat deze ook niet afgesloten kan worden.

Ik neem het risico wel, daarnaast heeft mijn betta vandaag een xl-menu met krokante garnaal gehad.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkS
  • Nu online

HenkS

Da_king alias HenkS

Ik heb een open bak van 200x50x50 en die heb ik op maat laten maken en vlak onder de water spiegel zit een horizontale rand van 2cm langs de zijkant (aan de binnenkant logischerwijs)
zo kunnen vissen er niet uit springen, want die blijken langs het glas omhoog te zwemmen en zo 'vallen' ze er soms uit en met zon rand van 2cm lukt dat ze niet...

een garnaal kan er gewoon uitlopen haha, dus dat zal niet helpen :)
overigens mijn andere aquarium met 8 amano garnalen en wel 100 kleine garnalen heeft zo'n rand niet en geen deksel en daar heb ik nog nooit een garnaal op de grond zien liggen.... maar goed, ik heb ook katten dus kan ook zijn dat ze opgegeten zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ooit bij de LFS een amano zien vallen bij het uitvangen. Die was best snel een eind weg. Cool tikkend geluid ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 16:49
Mijn vissen beginnen best wel wat te graven, wat niet direct een probleem is, maar wel een probleem kan worden omdat ik aardig wat stenen in mijn aquarium heb liggen.

Nu zie ik wel eens aquaria waar ze een soort van honing graad op de bodem leggen en dan daar de stenen op. Is dat gewoon een standaard grindrooster wat je bij bijv de karwei kunt halen?

Iemand enige ervaring mee/advies?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Heb inderdaad grindrooster liggen maar je had ook iets voor lampen wat minder hoog was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:05

de Peer

under peer review

Gynnad schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:11:
Mijn vissen beginnen best wel wat te graven, wat niet direct een probleem is, maar wel een probleem kan worden omdat ik aardig wat stenen in mijn aquarium heb liggen.

Nu zie ik wel eens aquaria waar ze een soort van honing graad op de bodem leggen en dan daar de stenen op. Is dat gewoon een standaard grindrooster wat je bij bijv de karwei kunt halen?

Iemand enige ervaring mee/advies?
In de Amerikaanse bouwmarkt goedkoop te vinden als 'egg crate'.
in Nederland koop je het via Amazon ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Nu online

HenkS

Da_king alias HenkS

de Peer schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:21:
[...]

In de Amerikaanse bouwmarkt goedkoop te vinden als 'egg crate'.
in Nederland koop je het via Amazon ofzo.
Ik heb bij de hornbach Plexiglass gehaald, die hebben van die 50x50cm platen. Is in feite gewoon plastic wat ik over heel de bodem heb gelegd en daar stenen en grind overheen om mijn glas te beschermen.
Goedkope makkelijke oplossing en ook makkelijk bij te snijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

HenkS schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:54:
[...]

Ik heb bij de hornbach Plexiglass gehaald, die hebben van die 50x50cm platen. Is in feite gewoon plastic wat ik over heel de bodem heb gelegd en daar stenen en grind overheen om mijn glas te beschermen.
Goedkope makkelijke oplossing en ook makkelijk bij te snijden
Ik ken het als dit spul. https://www.azaqua.nl/ben...-supports-20x25cm-2-stuks

Maar dat is meer om hoogte te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Nu online

HenkS

Da_king alias HenkS

souljah1h schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:27:
[...]

Ik ken het als dit spul. https://www.azaqua.nl/ben...-supports-20x25cm-2-stuks

Maar dat is meer om hoogte te creëren.
Dat is heel wat anders :)
Ik heb van dat plexy / acrylspul op de bodem om onder stenen en grind te leggen zodat je het glas zeker niet beschadigd met zware stenen:
Bron: Hornbach https://share.google/G3GTC3veZ2LC7dWdX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Ik heb ooit 1cm dik piepschuim op de bodem gehad maar bij de laatste 3 inrichtingen doe ik er gewoon niks aan. Stenen rustig plaatsen (en zorgen dat er een matje tussen kast en glas ligt zodat eventuele tikken gedempt worden).

Maar ik maak geen hoge bouwwerken (hoogste is een rechtopstaande 18cm steen) en mijn stenen zijn vrij licht (drakensteen).

[ Voor 21% gewijzigd door HuismAndré op 09-09-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Nu online

HenkS

Da_king alias HenkS

HuismAndré schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:33:
Ik heb ooit 1cm dik piepschuim op de bodem gehad maar bij de laatste 3 inrichtingen doe ik er gewoon niks aan. Stenen rustig plaatsen (en zorgen dat er een matje tussen kast en glas ligt zodat eventuele tikken gedempt worden).

Maar ik maak geen hoge bouwwerken (hoogste is een rechtopstaande 18cm steen) en mijn stenen zijn vrij licht (drakensteen).
Ja dan kan het wel..
Maar ik heb er een stuk hout van 75cm hoog in staan, zwaar hout en een drakensteen van 70cm lang in liggen en die is ook vrij breed... en die is tovh wel vrij zwaar :)
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste