Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:19

HenkS

Da_king alias HenkS

Mog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:42:
Ik word knettergek van het interne filter van het aquarium van mijn zoon. Hij heeft een Aqualantis Explorer Amsterdam (85 L, 80x30x37 cm) met een bijgeleverde Bio Filter 600. Na minder dan een week is de flow nagenoeg verdwenen. We doen elke zondag een grondige reiniging. En zodra we het filter voorzichtig eruit halen dwarrelt al het vuil terug de bak in. Is dit normaal voor binnenfilters? Ik wil het liefst een externe kopen (Oase FiltoSmart 100 Thermo), maar dan moet de kap eraf of gemodificeerd worden.
In mijn jewel waar een interne filter bij zat. Heb ik ook een externe bijgeplaatst. De kap aan de bovenkant is dik plastic en ik kon daar met een dik keukenmes een stuk uitzagen zodat de 2 slangen erin passen. Werkt prima want de kap is dan nog steeds heel stevig.
Geen idee wat voor kap op jouw bak zit. Maar indien dik plastic kun je er gewoon een stuk uitsnijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

HenkS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:30:
[...]

In mijn jewel waar een interne filter bij zat. Heb ik ook een externe bijgeplaatst. De kap aan de bovenkant is dik plastic en ik kon daar met een dik keukenmes een stuk uitzagen zodat de 2 slangen erin passen. Werkt prima want de kap is dan nog steeds heel stevig.
Geen idee wat voor kap op jouw bak zit. Maar indien dik plastic kun je er gewoon een stuk uitsnijden
We konden de Aqualantis Explorer Amsterdam (YouTube video) kopen voor €120 (normaal +/- €170). Dat was net binnen het budget van het verjaardagsgeld :P De kap is echt heel dun. Dus ik kan daar in gaan zagen, maar echt wenselijk is het niet. Maar als alle binnenfilters die probleem hebben dan hebben we weinig keuze.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@JME klinkt logisch ja, kijk, ik heb de bak gekregen dus die led controller vond ik prima om erbij te kopen, maar zou 's avonds led wel een paar % donkerblauw willen bijv.

Storm is volgende de handleiding handig voor vissen die alleen paren bij onweer. Niet gefactchecked, staat er echt :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14

mvds

Totally awesome!

Ach, als mensen er vreemde voorkeuren op na kunnen houden, waarom zouden vissen dat dan niet mogen? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:12
Ik ben onlangs verhuisd en heb mijn 1,5 meter lange joekel ook moeten verhuizen. Dat was nogal een klusje en heb de hele bak leeggehaald. Ik heb het moment aangegrepen om een zand deklaag toe te voegen. Ik ben erg blij met het resultaat! De foto is net na het vullen gemaakt, dus je ziet nog een beetje een witte waas. Die is inmiddels weg en de bewoners (met name de cory's) lijken het een stuk fijner te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tXdrrrK.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
@Lamith waar ligt het zand op? Heb nu alleen kleikorrel bodem, is ms ook wel wat voor ons een zand hoekje voor de zandliefhebbers. Tof man 1,5 meter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:46:
@Lamith waar ligt het zand op? Heb nu alleen kleikorrel bodem, is ms ook wel wat voor ons een zand hoekje voor de zandliefhebbers. Tof man 1,5 meter!
Thanks!

De bodem die er eerst al inzat, ligt eronder. Dat was 1 zakje aquasoil van Dennerle, met daarop dan weer een laag grof tot fijn grind. Grind zonder scherpe randjes overigens. Daar heb ik nu 16 kg zand overheen gestrooid en was in mij geval genoeg om het af te dekken. De panda garra hebben wel wat kuiltjes gemaakt waar je dus weer grind in ziet, maar dat vind ik juist wel een tof effect geven :) ook nog wat grind her en der gesprenkeld voor een iets natuurlijker effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:20

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Ik heb hem ook liggen (werkloos). Hou er rekening mee dat het een enorm onhandig ding is (ik zou zeggen "waardeloze prul" maar ik wil mensen niet teveel tegen de schenen schoppen).

Belangrijkste probleem: Er kan GEEN overlap zitten tussen de programma's tenzij die programma's over verschillende kanalen gaan. Dus een mooie bell curve maken van 10-20 kun je op je buik schrijven. En verder zuigt de app zelf ook nog eens stevig.

Uiteindelijk zul je er vast wel wat omheen kunnen fabrieken maar dat verandert niets aan het feit dat het een waardeloos ontwerp is (met een baksteen krijg je ook een spijker de muur in maar een hamer is echt een 100x beter ontwerp daarvoor).

Grote probleem bij de EasyLed 2.0 is, dat Aquatlantis zo stom (of sluw) is geweest om de ground common te maken in plaats van een common VCC. Aangezien vrijwel alle gangbare dimmers de ground switchen (en dus een vaste VCC hebben) zijn die allemaal ongeschikt voor de EasyLed 2.0 tenzij je beide kanalen samen neemt en accepteert dat dát dan de lichtkleur is die je uiteindelijk krijgt (dus 1 kanaal dimmen). Een andere optie is een TC-420 nemen en die aan de uitgang voorzien van buffers/inverters die switchen in de VCC in plaats van in de Ground. Maar zou niet nodig moeten zijn als de ontwerpers van EasyLed 2.0 niet zo dom/sluw waren geweest.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Mog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:33:
[...]

We konden de Aqualantis Explorer Amsterdam (YouTube video) kopen voor €120 (normaal +/- €170). Dat was net binnen het budget van het verjaardagsgeld :P De kap is echt heel dun. Dus ik kan daar in gaan zagen, maar echt wenselijk is het niet. Maar als alle binnenfilters die probleem hebben dan hebben we weinig keuze.
Hamburger MattenFilter geen optie? Heb je een groot intern filter waar je ook de techniek achter kunt verstoppen en dat je 1-2 x per jaar of zo moet schoonmaken. Ik wil in ieder geval niet meer anders (en m'n garnalen zijn er dol op).

https://aquainfo.nl/het-hamburger-matten-filter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
SmurfLink schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:58:
Bekend fenomeen met binnenfilters inderdaad. Een buitenfilter heeft sowieso een veel groter volume dus daar kan meer vuil op aankoeken tot het de doorstroom blokkeert. Voor een 80 zou ik al lekker een buitenfilter pakken.
Mijn binnenfilter heeft een blok schuim van 47 x 25 x 5 cm. Ik kan me zo voorstellen dat dit meer is dan een gemiddeld potfilter heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41

JME

zeg maar Jamie

Zo dan! Dat is een hoop schuim @HuismAndré :)
Ik merk dat ik in mijn huidige aquarium minder effect van Purigen zie. De oude bak was kristalhelder, de nieuwe blijft bijbruinen. Vooruit, twee keer zoveel inhoud, maar ook twee keer zoveel purigen. Misschien moet ik een andere positie in het filter overwegen, maar wat is de beste plek in een Bioflow M? De Purigen zit nu onderin het bovenste filtercompartiment. De bovenste helft van boven naar beneden: wattenlaagje, grove spons, fijne spons, Purigen. En dan de onderste helft volledig gevuld met keramisch materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:59:
Zo dan! Dat is een hoop schuim @HuismAndré :)
Ik merk dat ik in mijn huidige aquarium minder effect van Purigen zie. De oude bak was kristalhelder, de nieuwe blijft bijbruinen. Vooruit, twee keer zoveel inhoud, maar ook twee keer zoveel purigen. Misschien moet ik een andere positie in het filter overwegen, maar wat is de beste plek in een Bioflow M? De Purigen zit nu onderin het bovenste filtercompartiment. De bovenste helft van boven naar beneden: wattenlaagje, grove spons, fijne spons, Purigen. En dan de onderste helft volledig gevuld met keramisch materiaal.
Bij mij ligt het gewoon los ergens achter het HMF (totaal geen stroming). Toch doet het z'n werk prima (en na een maand of 3-5 is het donkerbruin). Volgens mij mag je het ook helemaal niet in de volle stroming hangen maar moet het echt ergens hangen waar het rustig z'n werk kan doen. Heb je geen verstopplek in het aquarium zelf? (moet dus eigenlijk wel in de volle stroming).

Goed regenereren is een must (met pure én dunne bleek). Waarom puur? Omdat de concentratie in NL de helft is van wat het in de USA is. Waarom dunne bleek? Omdat er in dikke bleek geurstoffen én een gel zit om het dikker te maken.

Dat regenereren doe ik 2 x in een bakje waar het zakje een beetje mooi in past. Na een dag of 4 is de bleek uitgewerkt (ruikt zoetig in plaats van naar zwembad) en doe je een 2e fase (in totaal gebruik je per zakje dan zo'n 2/3 fles dunne bleek oftewel 1/3 fles per spoelbeurt). Dag of 4 later spoel je de boel uit en stopt het zakje in een oplossing van 1:4 (of zo) verdunde waterstofperoxide (dat neutraliseert chloor volledig) en ook dat laat je een dag of 4 staan. Daarna zou je geen chloor meer mogen ruiken (en als dat wel zo is dan herhaal je het waterstofperoxideverhaal) Daarna bewaar je (als je zoals ik doet en altijd 1 zakje in gebruik hebt en de andere bewaart voor later) het zakje in een zak water (droog bewaren is namelijk niet goed). Zelf gooi ik er altijd nog wat watervoorbereider bij (gewoon omdat ik dat nog heb staan en omdat het óók chloor afbreekt).

Toevoeging: Als je een nieuwe bak hebt, zeker als daar ook nog eens nieuw hout in zit, dan helpt de bak zelf ook wat minder mee dan bij een goed ingedraaide bak. Dus dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 06-05-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
@HuismAndré correct - die led controller is een gedrocht. Je kunt wel wat prutsen en programma’s achter elkaar zetten maar inderdaad geen overlap.

Ik had de bak en voor mij was de led behouden prima, een deftige vervanging mét programma functie was duurder maar hoe ze dit uiteindelijk durven te verkopen is een beetje een raadsel

App werkt niet eens normaal door een tijdprobleem, dus schemas die ik maakte met de app werd niet wat er in de controller eindigde ook nog eens.

Desalwelteplus komt de zon op, komt tweede kleur erbij, heb ik een soort chill stand en een hele lange fade out in de avond. Ben er evengoed happy genoeg mee.

Edit: zou voor de late avond nog wel een blauw-tegen-UV led spotje willen. Kan dat nog niet echt vinden. Mag echt 0.5w zijn, voor mooi schijnsel. Had in zoutwaterbak ook een balkje blauw wat alle uv koralen deed oplichten, zal bij zoet niet zo oplichten maar toch.

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-05-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@HuismAndré Dank je voor de toelichting. Ik leng de bleek altijd aan tot ruim de dubbele hoeveelheid. Zal het nu eens puur proberen. Maar dan 4 dagen en dat 2 keer?? Volgens hun eigen site zou 24 uur ook voldoende moeten zijn. Ik zal maar eens wat experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:42:
@HuismAndré Dank je voor de toelichting. Ik leng de bleek altijd aan tot ruim de dubbele hoeveelheid. Zal het nu eens puur proberen. Maar dan 4 dagen en dat 2 keer?? Volgens hun eigen site zou 24 uur ook voldoende moeten zijn. Ik zal maar eens wat experimenteren :)
Zou best kunnen dat korter ook kan maar aangezien ik 2 zakjes heb (nou ja had; de laatste reiniging heb ik het oudste zakje per ongeluk gesloopt) had ik nooit haast. Ik had wel het idee dat na 1 dag de chloor nog niet uitgewerkt was (duidelijke geur van chloor in plaats van weeïg zoete geur van uitgewerkt chloor) maar zou best kunnen dat een dag of 2 ook genoeg is. Uiteindelijk wordt het weer beige van kleur (maar nooit meer zo roomwit als toen het nieuw was).

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 07-05-2025 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:35
Alweer een tijdje verder. Blauwalg lijkt alleen op kleine schaal terug te komen. Dus denk dat dat aardig weg is. Bruinalg lijkt wel weer wat meer de boventoon te voeren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsWK4KTLKmK93fgMc_go0odGQEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcjCkNZRiDrCtFYihtjVVS2F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de bak eerst stabiel maken voor ik mijn oude decoratie er weer instop. Maar duurt nog eventjes ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

.

[ Voor 99% gewijzigd door JME op 30-05-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:30
Is een binnenfilter van Aquatlantis nog redelijk door te verkopen? Ik zou er zelf nooit naar zoeken namelijk. Ik heb mijn bak gekocht maar nooit het binnenfilter erin gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
ThaAresX schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:23:
Is een binnenfilter van Aquatlantis nog redelijk door te verkopen? Ik zou er zelf nooit naar zoeken namelijk. Ik heb mijn bak gekocht maar nooit het binnenfilter erin gehangen.
Gewoon op Marktplaats gooien, dan zie het vanzelf wel. Ergens rond de 40-50 euro zou met een beetje geduld wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik heb er een paar maanden geleden inderdaad vier tientjes voor gekregen, inclusief pomp, heater en filtercassettes, alles nieuw in plastic. Iets meer had vast gekund, maar het lag in de weg en deze koper wilde het komen ophalen wat verzendgedoe scheelde, prima zo. Rijk ga je er dus niet van worden, een leuke korting op je nieuwe bak is het wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Zo, bezig met mijn meubel voor mijn nieuwe aquarium (3e alweer)
Bij mijn vorige 2 aquaria deze met meubel gekocht. Maar ik vond de meubels nooit echt helemaal top.
En door alle ervaring weet je ook beter wat je wilt :)
Op dit meubel komt een bak van 200x60x60 te staan.
Meubel kan meer dan 6000kg aan, maar goed dat zal verre van nodig zijn. Maar better safe then sorry.

Aan de zijkant 4 gaten gemaakt voor dd slangen.
Het wordt een high tech bak met co2 en chihiros verlichting.
En ik hou van aquascapen dus veel hout en dragon Stone en deze keer wil ik ook planten uit het aquarium laten groeien zoals een varen of een monstera... maar dat bekijk ik als mijn hout er goed in zit. (Ligt nu te weken in een speciekuip in de tuin)

Dit meubel is 2x in de prime gezet en 2x geverfd(verf was nog nat bij maken van de foto want is super strak opgedroogd ondertussen). En de bak wordt geleverd op betonplex wat ik dan nog even netjes moet verven aan de zijkanten.
Ik twijfel of ik onder de betonplex nog een rubberen mat moet leggen, heeft dit nog zin als de bak op betonplex wordt geleverd ?
De bak is rimless overigens.

Ow ja... er komen nog deuren in/op/voor :) maar dat komt later :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EuieTi4ACIzpGsGQOuWKpmkZc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vlrgq4b5v7YW1uwRwgvdeihK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoqEamU8qJyu0GD6kQHtLLhwc4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dgeQxsgp2GqgIBXh3fqqsgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFLQbsxv5Mwvhh0eh2Jylh0fzMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIDhtDPFaDOSDlKwzdN9BZRq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
HenkS schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:19:
Zo, bezig met mijn meubel voor mijn nieuwe aquarium (3e alweer)
Bij mijn vorige 2 aquaria deze met meubel gekocht. Maar ik vond de meubels nooit echt helemaal top.
En door alle ervaring weet je ook beter wat je wilt :)
Meubel kan meer dan 6000kg aan, maar goed dat zal verre van nodig zijn. Maar better safe then sorry.

Aan de zijkant 4 gaten gemaakt voor dd slangen.
Het wordt een high tech bak met co2 en chihiros verlichting.
En ik hou van aquascapen dus veel hout en dragon Stone en deze keer wil ik ook planten uit het aquarium laten groeien zoals een varen of een monstera... maar dat bekijk ik als mijn hout er goed in zit. (Ligt nu te weken in een speciekuip in de tuin)

Dit meubel is 2x in de prime gezet en 2x geverfd(verf was nog nat bij maken van de foto want is super strak opgedroogd ondertussen). En de bak wordt geleverd op betonplex wat ik dan nog even netjes moet verven aan de zijkanten.
Ik twijfel of ik onder de betonplex nog een rubberen mat moet leggen, heeft dit nog zin als de bak op betonplex wordt geleverd ?
De bak is rimless overigens.

Ow ja... er komen nog deuren in/op/voor :) maar dat komt later :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Super vet! Ik wil dat ook gaan doen, aangezien mijn vriendin de stellingskast toch niet zo mooi vind in de kamer. Is je ontwerp schaalbaar en ben je eventueel bereid om je plannen te delen? :) Heb niet zoveel ervaring, maar dit lijkt me een leuk project om ook te beginnen wat handiger te worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Bedenk vooraf goed of dit je eerste project moet worden. Het gaat om nogal wat kilo’s en de minste scheefheid gaat al zorgen voor verkeerde krachtenverdeling. Aquaria en torsie zijn niet echt een match zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
JME schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:59:
Bedenk vooraf goed of dit je eerste project moet worden. Het gaat om nogal wat kilo’s en de minste scheefheid gaat al zorgen voor verkeerde krachtenverdeling. Aquaria en torsie zijn niet echt een match zeg maar.
Met een bakje van 50 liter moet het wel meevallen hopelijk? Tenminste ik nam een beetje aan dat je dan nog wel wat "wiggle room" hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:54
HenkS schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:19:
Als je het nog kunt aanpassen: ik heb nu 120x60x70 en die 10 cm extra hoogte is echt heel mooi/praktisch.
Planten groeien hoger, veel meer zwemruimte.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Lamith 50 liter zal inderdaad wel goed komen, heel veel ruimte om scheef te gaan heb je dan ook sowieso niet.
@hoevenpe hoog is zeker mooi, wel rekening houden met onderhoudbaarheid (tot je oksels in de bak, als je er überhaupt nog bij kan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:54
JME schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:13:
@hoevenpe hoog is zeker mooi, wel rekening houden met onderhoudbaarheid (tot je oksels in de bak, als je er überhaupt nog bij kan..)
Maakte ik me vooraf ook zorgen over, valt in de praktijk reuze mee.
10cm hoger is in jouw geval ook echt 120 liter meer volume :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:17:
[...]

Maakte ik me vooraf ook zorgen over, valt in de praktijk reuze mee.
10cm hoger is in jouw geval ook echt 120 liter meer volume :)
Kom van zeewater en die aquaria zijn vaak hoog c.q. hoger dan breed en dan is de bodem bereiken met je handen niet altijd even makkelijk. Tis wel mooi.

Mijn saga gaat nog even verder met de adoptiebak: hoewel de cyano/blauwalg inmiddels weg is, heb ik nu een baardalg uitbraak. Aangezien het reeds aanwezige hout al helemaal onder zat en een groot deel van de achterwand ook denk ik dat dit ook even uitzitten/doorbijten wordt. Heb wel langharige en kortharige varianten.

Scheelt wellicht dat ik 30+ guppen kwijt ben, vooral de grootste. Visbestand is nu weer wat normaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb wel echt problemen met grond planten/ grasmatje met hoogte van 60cm maar dat is met de standaard eheim "powerled" verlichting

[ Voor 4% gewijzigd door NLKornolio op 03-06-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
NLKornolio schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:13:
Heb wel echt problemen met grond planten/ grasmatje met hoogte van 60cm maar dat is met de standaard eheim "powerled" verlichting
Wat voor problemen? Ook algen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Lamith schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:33:
[...]

Super vet! Ik wil dat ook gaan doen, aangezien mijn vriendin de stellingskast toch niet zo mooi vind in de kamer. Is je ontwerp schaalbaar en ben je eventueel bereid om je plannen te delen? :) Heb niet zoveel ervaring, maar dit lijkt me een leuk project om ook te beginnen wat handiger te worden :P
Tnx
Ja is super schaalbaar. Dit model wordt door enorm veel bouwers gebruikt. Is echt vrij simpel als je beetje handig bent. Tot 120cm hoef je geen middenbalk te gebruiken dus dan is het helemaal easy. En door de opzet wordt de druk omlaag en naar buiten goed verdeeld. Je moet het alleen netjes in elkaar zetten. Want ik heb alles uitgetekend en vervolgens alles ergens op maat laten zagen want dat kan ik niet zo precies ivm gebrek aan die apparatuur.
Iemand zegt hier dat je dit niet zomaar even doet. Ergens klopt dit want je moet het wel goed doen ivm aantal kilo's die erop komen. Van de andere kant is de opzet redelijk eenvoudig en prima zelf te doen hoor.

Dus laat maar weten hoe ik je kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

hoevenpe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:08:
[...]

Als je het nog kunt aanpassen: ik heb nu 120x60x70 en die 10 cm extra hoogte is echt heel mooi/praktisch.
Planten groeien hoger, veel meer zwemruimte.
Nee kan ik niet meer aanpassen. Maar heb ik ook al over nagedacht. Ik vind dat niet handig ivm goed overal bij kunnen. Ik zet het aquarium sowieso al wat hoger (meubel is 95cm hoog ivm kijk hoogte als je staat) en dan 70cm diep erop dan kom ik lastig bij de bodem.
Ik heb het overwogen want hoger is mooier qua hoogte water etc.. maar tovh maar bij 60 cm gehouden. Ook omdat ik hout en planten aan de bovenkant uit het water ga laten steken voor het zicht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Wat voor problemen? Ook algen?
Dat was met co2 redelijk te managen vooral licht intensiteit welke afneemt hoe dieper het licht moet komen. Je moet daarnaast goed de planten op elkaar afstellen die ook veel voeding/licht en co2 nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
NLKornolio schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:09:
[...]

Dat was met co2 redelijk te managen vooral licht intensiteit welke afneemt hoe dieper het licht moet komen. Je moet daarnaast goed de planten op elkaar afstellen die ook veel voeding/licht en co2 nodig hebben.
Heb Co2 nu ruime maand goed draaien en de planten groeien de bak uit dus voor nu rustig aan met voeren vd vissen en geduld hebben. Heb ook zo’n weegschaaltje en voer nu om de dag.

Vind het wel zonde om planten te moeten snoeien en weg te gooien, idem met drijfplanten. Alleen als je het niet doet is het al snel permanent donker.

Vraag mij alleen af of er niet een andere bron van voeding is, aangezien alles zo groeit en ik nauwelijks nitraat in het water meet. Wellicht het oude hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:09

de Peer

under peer review

NiGeLaToR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:05:
[...]

Heb Co2 nu ruime maand goed draaien en de planten groeien de bak uit dus voor nu rustig aan met voeren vd vissen en geduld hebben. Heb ook zo’n weegschaaltje en voer nu om de dag.

Vind het wel zonde om planten te moeten snoeien en weg te gooien, idem met drijfplanten. Alleen als je het niet doet is het al snel permanent donker.

Vraag mij alleen af of er niet een andere bron van voeding is, aangezien alles zo groeit en ik nauwelijks nitraat in het water meet. Wellicht het oude hout?
je CO2 is de belangrijkste bron van voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:46:
[...]

je CO2 is de belangrijkste bron van voeding
Check, maar ik begrijp/lees niet voor de algen per se? Aka: goede co2 balans en ph betekent minder algen?

PH is 6.8-7, schommelt daartussen gedurende de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NiGeLaToR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Check, maar ik begrijp/lees niet voor de algen per se? Aka: goede co2 balans en ph betekent minder algen?

PH is 6.8-7, schommelt daartussen gedurende de dag.
wat bedoel je precies met je 1e zin? voor algen is CO2 ook de voornaamste bron van voeding. Algen zijn tenslotte ook een soort plantjes.

over het algemeen zal een bak waarin de planten goed groeien er weinig ruimte zijn voor algengroei. Algen zijn opportunisten en zullen toeslaan als de planten het slecht doen. Dan ontstaan er afbraakproducten en andere stofjes die uit de planten lekken en dat is de trigger voor algen.

de pH zelf is verder weinig relevant. Belangrijkste is dat er voldoende CO2 aanwezig is (ten opzichte van het licht) en dat er geen tekorten aan nutrienten zijn. NO3 en PO4 mogen dus niet de 0 aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Met de meetstrips met ik 0, maar die zijn niet zo precies. De planten groeien snel per dag, m'n drijvende plantjes verdubbelen momenteel wekelijks. Dus ergens halen ze voeding vandaan, het vissenvoer is het nu ook niet per se zou ik zeggen. Ben dus nog niet helemaal in controle over wat er gebeurt.

Ik zou zeggen: er is een bron van voeding, want zowel planten als algen groeien. Kan ook een balans kwestie zijn en dat ik geduld moet hebben. Maar, heb er ook een soort lab-kit bijgekregen dus zal die 's gaan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NiGeLaToR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:15:
Met de meetstrips met ik 0, maar die zijn niet zo precies. De planten groeien snel per dag, m'n drijvende plantjes verdubbelen momenteel wekelijks. Dus ergens halen ze voeding vandaan, het vissenvoer is het nu ook niet per se zou ik zeggen. Ben dus nog niet helemaal in controle over wat er gebeurt.

Ik zou zeggen: er is een bron van voeding, want zowel planten als algen groeien. Kan ook een balans kwestie zijn en dat ik geduld moet hebben. Maar, heb er ook een soort lab-kit bijgekregen dus zal die 's gaan uitproberen.
ik begrijp volgens mij nog steeds je punt niet. Ja, de bron van voeding is CO2 en daarnaast de macronutrienten NO3 en PO4. Die laatste 2 komen toch vooral in je bak door het visvoer als je verder geen toevoegingen doet.
Verder kunnen er inderdaad afbraak/rottingsprocessen in je bak aanwezig zijn.

waarvoor zou je geduld moeten hebben, je planten groeien toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
@de Peer maar m'n baardalg ook en daar wil ik graag vanaf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NiGeLaToR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:30:
ahh baardalg. dat had ik even gemist. Dan is er dus toch een voedingsgebrek. Meestal is dat CO2 dus je zou die iets kunnen verhogen en dan een maandje afwachten. De al ontstane baardalg blijft (die gaat niet weg) maar er zou dan geen nieuwe meer bij moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:36:
[...]

ahh baardalg. dat had ik even gemist. Dan is er dus toch een voedingsgebrek. Meestal is dat CO2 dus je zou die iets kunnen verhogen en dan een maandje afwachten. De al ontstane baardalg blijft (die gaat niet weg) maar er zou dan geen nieuwe meer bij moeten komen.
Heb een adoptiebak overgenomen waar al veel baardalg in zat, maar onder een laagje cyano. Nu dat weg is, zit er met de volgende laag meuk dus.

Co2 was defect laatste paar jaar dat de bak vrijwel onverzorgd draaide, dus wellicht is inderdaad zorgen voor stilstand en dan werken aan verwijdering de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:30:
Als die op het hout zitten: Hout uit de bak halen en insmeren met easy carbo (gewoon ca. 20ml op een keukenpapiertje en over de alg smeren). Half uurtje met rust laten, goed uitspoelen en terugplaatsen. Je zult zien dat de baardalg steeds lichter van kleur wordt (rood/bruin). Dan weet je dat het aan het afsterven is. Eventueel herhalen na een week of 2. Als je geen easy carbo hebt kun het bovenstaande ook doen met waterstofperoxide (wel even handschoentjes aandoen aangezien 6% en hoger waterstofperoxide ook je huid sloopt). Grootste voordeel van waterstofperoxide is dat het uiteindelijk vervalt tot water en zuurstof.

Als insmeren geen optie is (bijvoorbeeld bij hout met veel uitsparingen e.d.) dan kun je er ook voor kiezen om het hout een dag in een bakje water met lekker veel easy carbo te doen. Concentratie is dan fiks lager dus gaat allemaal wat langzamer (maar het werkt wel).

En natuurlijk de oorzaak voorkomen (meestal CO2 gebrek).

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 04-06-2025 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik ben benieuwd of jullie ook aquarium/aquascaping-mensen op YouTube volgen. Ik ben geabonneerd op:Jullie?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

NiGeLaToR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Heb een adoptiebak overgenomen waar al veel baardalg in zat, maar onder een laagje cyano. Nu dat weg is, zit er met de volgende laag meuk dus.

Co2 was defect laatste paar jaar dat de bak vrijwel onverzorgd draaide, dus wellicht is inderdaad zorgen voor stilstand en dan werken aan verwijdering de oplossing.
Ik heb eens gelezen dat baardalg het gevolg is van inconsistente co2 toevoer. En ik heb dat zelf ook gemerkt. 1x co2 fles niet goed aangedraaid waardoor de toevoer fluctueerde en de fles opeens leeg was zonder dat ik het merkte en nog een x iets mee gehad en toen kreeg ik wel tijdelijk baardalg. Nadat ik alles weer paar weken heel stabiel had draaien qua co2 en de rest was het ook redelijk snel weg. Daar hoefde ik verder niks voor te doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22-06 11:32
Kan ik mijn tank hier even tonen? Sinds februari in de hobby geraakt en dit is mijn eerste aquarium. Het is een 50l ‘dirted’ tank. Huidige bewoners zijn 10 vuurtetras, 4 corydora Pygmy’s, 4 amano garnalen, bloody Mary garnalen, posthoornslakken, Maleisische torenslakken en meeliftende bladder snails. Eind april wat vissterfte meegemaakt, ik heb niet kunnen achterhalen waarom, ondertussen de vuurtetras terug aangevuld en extra Pygmy’s besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHSdCrcVaChgIvVGDnxAyb5j63g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azezKHV761PXIoCLLxRo7sT4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgFjtiBrhtuC3TUesiEi6q_ljDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNps328NNjZL4FS8fKjZ8PaW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Leuk man!
Qua oorzaak voor de sterfte, al de waterwaarden in de gaten gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Ik zag niets speciaal toen ik de dode vissen zag. Ik heb zo'n teststrips. Is nu wel al weer een tijdje geleden dat ik het water nog getest heb aangezien de vissen het momenteel goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Ruitenwisser schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:54:
Ik zag niets speciaal toen ik de dode vissen zag. Ik heb zo'n teststrips. Is nu wel al weer een tijdje geleden dat ik het water nog getest heb aangezien de vissen het momenteel goed doen.
Ahja, het is aan te raden toch een druppeltest koffer te kopen hoor. De strips zijn niet heel nauwkeurig. En ze testen ook niet op ammonia en dat zou maar zo de reden kunnen zijn van vissterfte. 50L zou genoeg moeten zijn voor je visbestand. Misschien dat het filter het niet lekker trekt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 22:57

Meneer iCy

swarma

Lamith schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:05:
[...]

Ahja, het is aan te raden toch een druppeltest koffer te kopen hoor. De strips zijn niet heel nauwkeurig. En ze testen ook niet op ammonia en dat zou maar zo de reden kunnen zijn van vissterfte. 50L zou genoeg moeten zijn voor je visbestand. Misschien dat het filter het niet lekker trekt oid?
Mwa, dat vind ik weer van niet. Aardig groot visbestand voor een 50L. Met enkel de tetra's zit je wel al aan de max. Vuistregel wat ik zelf aan hou is 0,5cm vis per liter water, dat zou betekenen 25cm vis. De tetra's worden 3cm dacht ik dus even uitgaande van volwassen lengte en je zit al op de 30cm.

Maar goed, je hebt wel weer veel planten in je aquarium waaronder ook boven water planten wat de afvalstoffen sneller verwerken.

Al dan niet, wel een mooie tank en zo ik daar een hygger lamp? Die zijn erg fijn! Die heb ik ook. Had ik ook met mijn 125L en heb ik nu ook met mijn 30L aquarium.

[ Voor 10% gewijzigd door Meneer iCy op 13-06-2025 11:18 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Meneer iCy schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Mwa, dat vind ik weer van niet. Aardig groot visbestand voor een 50L. Met enkel de tetra's zit je wel al aan de max. Vuistregel wat ik zelf aan hou is 0,5cm vis per liter water, dat zou betekenen 25cm vis. De tetra's worden 3cm dacht ik dus even uitgaande van volwassen lengte en je zit al op de 30cm.

Maar goed, je hebt wel weer veel planten in je aquarium waaronder ook boven water planten wat de afvalstoffen sneller verwerken.

Al dan niet, wel een mooie tank en zo ik daar een hygger lamp? Die zijn erg fijn! Die heb ik ook. Had ik ook met mijn 125L en heb ik nu ook met mijn 30L aquarium.
Het is inderdaad aan de krappe kant, maar die paar cory's maken niet zo heel veel verschil naar mijn mening. Moet zeker niets bij in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Het is inderdaad een hygger lamp :), tevreden van.

Die druppeltestkit had ik voorlopig achterwege gelaten vanwege de grote kostprijs en ging dit mss pas aanschaffen wanneer ik nog een tank ga zetten, zou een grotere tank willen maar moet eerst verhuizen (we zijn op zoek) vooraleer ik daar ga aan beginnen.

Misschien was de vissterfte door het grote aantal vissen maar garnalen en slakken bleven het goed doen. Ik las dat die tetra's en cory's schoolvissen zijn en dan liefst ook met een aantal samen zitten. Er zit nu een stuk of 17 planten in geloof ik, de boven water planten niet meegerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:53
Ruitenwisser schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:12:
Het is inderdaad een hygger lamp :), tevreden van.

Die druppeltestkit had ik voorlopig achterwege gelaten vanwege de grote kostprijs en ging dit mss pas aanschaffen wanneer ik nog een tank ga zetten, zou een grotere tank willen maar moet eerst verhuizen (we zijn op zoek) vooraleer ik daar ga aan beginnen.

Misschien was de vissterfte door het grote aantal vissen maar garnalen en slakken bleven het goed doen. Ik las dat die tetra's en cory's schoolvissen zijn en dan liefst ook met een aantal samen zitten. Er zit nu een stuk of 17 planten in geloof ik, de boven water planten niet meegerekend.
Ik gebruik ook goedkope teststrips mochten er opeens rare afwijkingen zijn, dan kan ik het water altijd even laten testen bij de LSF.

Kan er gelijktijdig ook meteen advies ingewonnen worden om het eventuele probleem op te lossen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:30
Ik gebruik momenteel alleen de teststrips. Ammonia is inderdaad het enige dat ik het mis. Ik stuur vooralsnog meer op nitriet/nitraat en die zijn nagenoeg perfect iedere keer. Gelukkig. Ik maak ook geen onverklaarbare vissterfte mee gelukkig.

Behalve..... laatst een koppel Apistogramma Borelli's gehaald. Prachtige vissen. Dag 1 ging alles nog goed, zwommen ze ook leuk samen. Man at al wel gelijk, vrouw nog niet. Kan stress zijn. Vrouw ging echter ook niet eten, viel af, en ging veel bovenin aan het oppervlak hangen. Alle andere vissen vertoonden geen abormaal gedrag. Helaas op dag 4 vrouw overleden. Aangegeven bij de winkel waar ik deze gekocht had, en werd netjes afgehandeld. Daar ook gelijk water laten testen en ook daar kwam weinig geks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
2-3 maand geleden ofzo had ik een plant toegevoegd die ik wel mooi vond. Hij had 3 grote blaren en de winkel zei dat die ook uit het water konden gaan groeien en konden bloemen maken. Nu echter heb ik gezien dat mijn slakken plots aan 1 stengel zaten te knabbelen en ondertussen is ie volledig weg. Nu heb ik nog maar 2 blaren over en ze zien er ook niet zo goed uit. Enige reden waarom dit eventueel zou gebeuren? Helaas weet ik de naam niet van de plant. Ik heb de 2 blaren omsingeld waarover het gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqac1FCBgkZpdkWbG8zJhTBjErw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Beu6Sr8ZPO3kjYH87PeuCkJC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ruitenwisser schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:00:
2-3 maand geleden ofzo had ik een plant toegevoegd die ik wel mooi vond. Hij had 3 grote blaren en de winkel zei dat die ook uit het water konden gaan groeien en konden bloemen maken. Nu echter heb ik gezien dat mijn slakken plots aan 1 stengel zaten te knabbelen en ondertussen is ie volledig weg. Nu heb ik nog maar 2 blaren over en ze zien er ook niet zo goed uit. Enige reden waarom dit eventueel zou gebeuren? Helaas weet ik de naam niet van de plant. Ik heb de 2 blaren omsingeld waarover het gaat.

[Afbeelding]
Dat betreft vermoedelijk een nymphaea lotus (Rode Tijger Lotus).

Heb je de bol/knol op de bodem gelegd of erin begraven? Je moet de bol er bovenop leggen, zodat alleen de wortels de bodem in gaan. Anders rot de bol weg en daarmee de hele plant. En krijgen de bladeren wel voldoende licht en voeg je ook plantenvoeding toe, zo ja, wat?

Slakken eten doorgaans alleen bladeren van planten op die het niet zo lekker doen, dus ik zou daar de oorzaak ook in zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 21-06-2025 12:06 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
@Taro Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik weet niet zeker of het die Rode Tijger Lotus is. De blaadjes zien er iets anders uit en geen spekkels op de stengels. Wanneer ik weer thuis ben kan ik een close-up foto van een blad nemen.

Ik heb het begraven :/, ben nieuw tot de hobby en heb al mijn planten begraven. Ondertussen weet ik ook dat ik een Anubias en een zwaardplant zo de dood in gejaagd heb, want die groeien niet. Les geleerd nu om eerst op te zoeken/na te vragen in de winkel wat ik ermee moet doen.

Kan ik die planten nog uit het substraat halen om ze te redden?

Ik geef geen extra planten voeding, maar dat ging ook mijn volgende vraag zijn. Kan het zijn dat mijn boven water platen te veel voedingsstoffen uit het water halen zodat mijn onderwater planten te weinig voeding krijgen?

Voorlopig heb ik het licht uitgezet omdat ik merk dat er weer algengroei aan het opkomen is. Mijn aquarium staat helaas aan het oost gericht raam.

En ja, ik weet dat slakken mijn gezonde planten niet opeten, dus daarom wist ik ook dat er iets mis mee was en ik wou de rest van de plant redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ruitenwisser schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:22:
@Taro Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik weet niet zeker of het die Rode Tijger Lotus is. De blaadjes zien er iets anders uit en geen spekkels op de stengels. Wanneer ik weer thuis ben kan ik een close-up foto van een blad nemen.
Er zijn ook andere Lotus varianten, maar gaat er vooral om dat het daadwerkelijk een Lotus is, om inderdaad de bol/knol. En met meer/minder licht kan het blad bijv. ook roder of groener worden en kunnen vlekken meer en minder zichtbaar worden.
Ik heb het begraven :/, ben nieuw tot de hobby en heb al mijn planten begraven. Ondertussen weet ik ook dat ik een Anubias en een zwaardplant zo de dood in gejaagd heb, want die groeien niet. Les geleerd nu om eerst op te zoeken/na te vragen in de winkel wat ik ermee moet doen.
Hangt van je local fish shop/store af, maar verkopers weten dit ook niet altijd en kunnen soms gewoon maar iets zeggen. Dus check het ook altijd even via bijv. Google, YouTube of hier. En "fouten" maken hoort bij deze hobby, liever een slecht groeiende plant dan een dood dier.
Kan ik die planten nog uit het substraat halen om ze te redden?
Er even uit halen en inspecteren. Een poging wagen kan altijd, tenzij het ipv een mooie knol een slijmerige massa is geworden.
Ik geef geen extra planten voeding, maar dat ging ook mijn volgende vraag zijn. Kan het zijn dat mijn boven water platen te veel voedingsstoffen uit het water halen zodat mijn onderwater planten te weinig voeding krijgen?
Dat kan heel goed, meten = weten.
Voorlopig heb ik het licht uitgezet omdat ik merk dat er weer algengroei aan het opkomen is. Mijn aquarium staat helaas aan het oost gericht raam.
Je licht, CO2, plantenvoeding, etc. moeten met elkaar in balans zijn. Door te weinig licht kunnen planten slecht gaan groeien, waardoor algen weer meer kans krijgen. Dus check op tekorten en overschotten van bepaalde voedingsstoffen, macro's, micro's, etc. Alles moet in balans zijn. Maar met voldoende natuurlijk zonlicht kan het idd beter zijn de verlichting in bijv. de zomer een stuk terug te schroeven. Of de achterkant van het aquarium bijv. af te plakken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Ruitenwisser schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:00:

[Afbeelding]
Het je het licht even uitgedaan of zo? Want het ziet er allemaal wel extreem donker uit. Als het inderdaad een rode lotus is: Die heeft een enorme lichtbehoefte (en wil ook voeding onder z'n knol zien), anders gaat ie gegarandeerd dood. Als het een lotus is waarvan de bladeren boven water zijn gekweekt: Die bladeren gaan _allemaal_ dood (kunnen niet overleven onder water). Daarna gaat de knol in een rustfade waarna er, als je geluk hebt, uiteindelijk onderwaterbladeren gaan groeien.

Dus:

- Weet wat je koopt
- Koop je een plant die boven water gekweekt is, ga er dan vanuit dat alle bladeren af zullen sterven en vervangen gaan worden door (vaak totaal anders uitziende) onderwaterbladeren.
- Zorg dat je weet welke behoeftes je plant(en) hebben en voorzie in die behoeftes (of koop plastic plantjes, die zijn wat makkelijker in onderhoud). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Dank beiden. Het was een plant die in het water stond in de winkel. Ik heb een laag aarde van uit de tuin onder het zand en volgens mij zitten er daar ook al voedingsstoffen in?

Ik heb ook het licht uitgedaan met dat ik dacht dat meer licht (vanwege de zon ook), meer algengroei komt. Maar misschien moet ik in de zomer de achterkant afplakken want het ziet er wel beter uit als het licht aanstaat.

Wanneer ik thuis ben, zal ik het eens uithalen om te zien wat er van over schiet, als ik dan nog eens passeer in die winkel zal ik er naar vragen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ruitenwisser schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:42:
Het was een plant die in het water stond in de winkel.
Kan ook prima zijn dat de winkel hem daar pas onder water heeft geplaatst.

Maar goed, bol/knol op de bodem, zorgen voor voldoende voeding en licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Taro schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:45:
[...]

Maar goed, bol/knol op de bodem, zorgen voor voldoende voeding en licht.
Ok top, merci voor het advies :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kNUSCE4k-b0-mHAOeZk90tPzSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGacfU3QswjumjnKPRcLASOS.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren eindelijk geleverd mijn 2meter bak.
Gisteren ook begonnen met de bodem van grind,aquasoil en zand erin te doen. Vandaag verder :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aH8Sbtaug3qZSvKTXnU79EqX0ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRQ9LhXmKdlgTuQmXiKtn7hi.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste