Klinkt interessant! Zak langs het glas helemaal. Wat doe je met de bovenkant? Ik heb een open nano bak. En qua voeding voor de visjes en plantjes? Als het zo goed is gegaan wil ik dat graag doen.SmurfLink schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:37:
[...]
Door alles in 1x helemaal schoon te maken verziek je je bacteriecultuur. Hou de komende dagen je waterwaardes goed in de gaten voor NO2.
Blauwalg, enige manier hoe ik eraf kwam is de hele bak afplakken met vuilniszakken en een week lang het licht uit. Niet tussendoor spieken, pas na een week weer alles eraf. Dan wel goeie waterwissel doen en die lucht is niet om over naar huis te schrijven, maar het werkte wel. Nooit meer blauwalg gehad.
Ik weet het, ik heb ook nog een garnalenbak waar ook een Chihiros boven hangt. Dit is wel een iets andere lamp, op mijn garnalenbak zit een WRGB2 Pro 30 en daar komt een ENORME hoeveelheid licht vanaf als die op max vermogen staat dus ik wist al een beetje wat ik kon verwachten. Overigens heb ik die nu ook flink gedimd staan, aangezien ik nu geen CO2 meer op die bak heb. Ik heb deze nieuwe nu ook behoorlijk beperkt en ik denk dat die nu op iets van 60% staat. Dat is voor nu even zat.JME schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:10:
@mvds benieuwd naar de foto’s! Tip: gooit niet opeens je Chihiros volle bak aan met dezelfde duur als je bij je oude verlichting gewend was. Bij mooier kleurende planten denk ik meteen aan hogere intensiteit en dat kan je vrij snel vrij duur komen te staan. In termen van algen dan..
Dat is het vooral. De standaard Juwel verlichting heeft 2 verschillende LED buizen maar dat is aan of uit. De kleuren van die lampen vind ik gewoon echt niet mooi. Alles ziet er heel erg flets uit.Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:16:
[...]
Volgens mij betreft het vooral een andere kleurtemperatuur dan dat er meer vermogen/lux bij komt kijken.
Dat is zeker een deel ervan ja. Ik heb redelijk wat rode planten erin zitten en die leken eerder een soort van oranje achtig dan rood. Het groen was ook heel flets. Nu springen de kleuren er echt uit.de Peer schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:46:
[...]
Ja en het menselijk oog is weer gevoeliger voor bepaalde kleuren. Het kan dus perceptie zijn.
Maar dit is de standaard Juwel LED verlichting:
:strip_exif()/f/image/vIzuqvpqV4tBco0FlsGtF5Xx.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is de Chihiros verlichting:
:strip_exif()/f/image/H4sfxKxNuzdqaupDb6IIC8AG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet zeggen dat mijn camera moeite heeft met de kleuren goed vast te leggen. In het echt komen de kleuren veel mooier uit. Al zie je op de foto's wel verschil.
Ik vind het afplakken van een aquarium vanwege wat blauwalg een "suboptimaal" idee. Simpelweg de blauwalg zoveel mogelijk verwijderen én de oorzaak van de blauwalg wegnemen is wél een logische aanpak. En nee, de oorzaak van blauwalg is NOOIT een gebrek aan donkerte!Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:55:
[...]
Ik hoor dit wel vaker en vraag mij dan altijd af wat dat met de inwoners doet mbt stress. Is daar iets over te zeggen? Of verhuis je die tijdelijk naar een ander aquarium of een grote bak ofzo met daarop het filter?
Maar klopt het dat @Ryst nog nooit een keer overzichtelijk en compleet heeft gepost wat hij heeft en wat hij doet? En als dat klopt (en volgens mij is dat het geval), wordt het dan niet eens tijd dat alsnog te doen? Gewoon alle details van de bak én van je doseringen.
André Huisman (www.new-line.nl)
Het lijkt erop dat de nieuwe verlichting het fiks beter doet in het rode spectrum. Overigens is vergelijken alleen echt goed mogelijk als je de instellingen van de camera (met name witbalans) vastzet tijdens zo'n vergelijk (maar goed, daarvoor zal het nu te laat zijn dus wellicht een tip voor de volgende persoon die een "before" en "after" vergelijk wil tonen).mvds schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:18:
[...]
En dit is de Chihiros verlichting:
[Afbeelding]
Wel al eens gedaan. De meeste decoratie heb ik eruit gehaald. Het probleem is volgens mij onstaan vanaf het moment dat ik garnaaltjes heb genomen. Ik heb hiervoor een spons gekocht bij de lokale viswinkel die om mijn filter kon (ze wisten welke ik had etc.). Ik heb deze spons om de intake gestopt en het leek te werken. Een paar dagen later merkte ik.dat de flow helemaal weg was en kwam ik erachter dat de spons niet helemaal lekker werkte. Dus deze helemaal kapot geknipt en na terugplaatsen werkte dit prima. Na een uur nog steeds dus dacht dat het probleem opgelost was. Toen waren we een paar daagjes weg en kwam ik terug. De flow was opnieuw weg en ik zal blauwalg voor de eerste keer. Maar het zat al best 9p de bodem. Andere winkel gegaan die een hele andere aanraadde en deze optie gek vond. Daarmee heb ik nu weer constante en goede flow naar mijn inzien. Ik doe nu op jouw aanraden micro dagelijks(2ml) en macro(14ml) wekelijks. Dat zijn de aantallen. Maar nog steeds gaat het niet fantastisch blijkbaar. Het is een 70l nano tank met een filto 100 thermo filter. Het licht stond toen best hoog op 20w. Dat is ondertussen nog maar 8w.HuismAndré schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:21:
[...]
Ik vind het afplakken van een aquarium vanwege wat blauwalg een idioot idee. Simpelweg de blauwalg zoveel mogelijk verwijderen én de oorzaak van de blauwalg wegnemen is wél een logische aanpak. En nee, de oorzaak van blauwalg is NOOIT een gebrek aan donkerte!
Maar klopt het dat @Ryst nog nooit een keer overzichtelijk en compleet heeft gepost wat hij heeft en wat hij doet? En als dat klopt (en volgens mij is dat het geval), wordt het dan niet eens tijd dat alsnog te doen? Gewoon alle details van de bak én van je doseringen.
Haha ik weet het, ik maak ook maar snel even wat foto's met mijn telefoonHuismAndré schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:26:
[...]
Het lijkt erop dat de nieuwe verlichting het fiks beter doet in het rode spectrum. Overigens is vergelijken alleen echt goed mogelijk als je de instellingen van de camera (met name witbalans) vastzet tijdens zo'n vergelijk (maar goed, daarvoor zal het nu te laat zijn dus wellicht een tip voor de volgende persoon die een "before" en "after" vergelijk wil tonen).
Ik kan nog wel eens een poging doen om nettere foto's te maken
Voeg je ook CO2 toe aan je tank? Ik heb een vergelijkbaar aquarium (Dennerle Nano Cube 60) en ik voeg daar helemaal geen voeding meer aan toe (ook geen CO2) en alles groeit gewoon nog steeds door, puur op de afvalstoffen die van mijn garnalen en garnalenvoer af komen.Ryst schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:28:
[...]
Wel al eens gedaan. De meeste decoratie heb ik eruit gehaald. Het probleem is volgens mij onstaan vanaf het moment dat ik garnaaltjes heb genomen. Ik heb hiervoor een spons gekocht bij de lokale viswinkel die om mijn filter kon (ze wisten welke ik had etc.). Ik heb deze spons om de intake gestopt en het leek te werken. Een paar dagen later merkte ik.dat de flow helemaal weg was en kwam ik erachter dat de spons niet helemaal lekker werkte. Dus deze helemaal kapot geknipt en na terugplaatsen werkte dit prima. Na een uur nog steeds dus dacht dat het probleem opgelost was. Toen waren we een paar daagjes weg en kwam ik terug. De flow was opnieuw weg en ik zal blauwalg voor de eerste keer. Maar het zat al best 9p de bodem. Andere winkel gegaan die een hele andere aanraadde en deze optie gek vond. Daarmee heb ik nu weer constante en goede flow naar mijn inzien. Ik doe nu op jouw aanraden micro dagelijks(2ml) en macro(14ml) wekelijks. Dat zijn de aantallen. Maar nog steeds gaat het niet fantastisch blijkbaar. Het is een 70l nano tank met een filto 100 thermo filter. Het licht stond toen best hoog op 20w. Dat is ondertussen nog maar 8w.
Geen co2, wel voeding op aanraden van hier. Ik heb verder een ph verlagende bodem. Alleen 30 garnaaltjes en ondertussen baby's en 10 pygmy cory'smvds schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:32:
[...]
Voeg je ook CO2 toe aan je tank? Ik heb een vergelijkbaar aquarium (Dennerle Nano Cube 60) en ik voeg daar helemaal geen voeding meer aan toe (ook geen CO2) en alles groeit gewoon nog steeds door, puur op de afvalstoffen die van mijn garnalen en garnalenvoer af komen.
Ik mis echt een enorme hoeveelheid data. KH, pH, GH, welke micro, welke macro, flow van de pomp. lichtduur. Etc. etc.Ryst schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:28:
[...]
Wel al eens gedaan. De meeste decoratie heb ik eruit gehaald. Het probleem is volgens mij onstaan vanaf het moment dat ik garnaaltjes heb genomen. Ik heb hiervoor een spons gekocht bij de lokale viswinkel die om mijn filter kon (ze wisten welke ik had etc.). Ik heb deze spons om de intake gestopt en het leek te werken. Een paar dagen later merkte ik.dat de flow helemaal weg was en kwam ik erachter dat de spons niet helemaal lekker werkte. Dus deze helemaal kapot geknipt en na terugplaatsen werkte dit prima. Na een uur nog steeds dus dacht dat het probleem opgelost was. Toen waren we een paar daagjes weg en kwam ik terug. De flow was opnieuw weg en ik zal blauwalg voor de eerste keer. Maar het zat al best 9p de bodem. Andere winkel gegaan die een hele andere aanraadde en deze optie gek vond. Daarmee heb ik nu weer constante en goede flow naar mijn inzien. Ik doe nu op jouw aanraden micro dagelijks(2ml) en macro(14ml) wekelijks. Dat zijn de aantallen. Maar nog steeds gaat het niet fantastisch blijkbaar. Het is een 70l nano tank met een filto 100 thermo filter. Het licht stond toen best hoog op 20w. Dat is ondertussen nog maar 8w.
Ik schat in dat je op het punt staat van "weg met die boel". Om dat te voorkomen is het belangrijk de fouten te herstellen én daarna de planten te vervangen. In een ideaal draaiende bak kun je zielige plantjes weer opkweken naar iets moois. Maar dat is hier geen optie (meer). Doe je dat wel dan blijf je vechten tegen de ellende (en staat de boel over 1-2 maanden op Marktplaats).
Ik vine het ondertussen weer geweldig. Paar weken terug stond ik wel op dat punt. Zeker nu ik baby garnaaltjes heb! Maar de bak is nu saai omdat ik alle decoratie eruit heb gehaald. Dat is nog meer schoonmaken en nog meer manier om het te verspreiden. Ben er wel aan toe om het weer mooi te maken. Hier nog wat data;HuismAndré schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:37:
[...]
Ik mis echt een enorme hoeveelheid data. KH, pH, GH, welke micro, welke macro, flow van de pomp. lichtduur. Etc. etc.
Ik schat in dat je op het punt staat van "weg met die boel". Om dat te voorkomen is het belangrijk de fouten te herstellen én daarna de planten te vervangen. In een ideaal draaiende bak kun je zielige plantjes weer opkweken naar iets moois. Maar dat is hier geen optie (meer). Doe je dat wel dan blijf je vechten tegen de ellende (en staat de boel over 1-2 maanden op Marktplaats).
- Fe 0
- Cu 0
- NO³ 50 (Vrij hoog)
- NO² 0
- GH 25-75
- TA 0
- KH 0
- pH 6.5
Lamp staat op 8w, tussen 12 - 15 en tussen 18 en 21
MIcro en macro is van de plaatselijle vissenwinkel. Staat verder weinig informatie op, alleen de afmetingen per x liter.
Flow hier;
:strip_exif()/f/image/0yrLivwBThW6Wc7SCdyzJR8U.jpg?f=fotoalbum_large)
Met flow bedoel ik het aantal liters per minuut dat de pomp volgens de folder kan verstouwen. In werkelijkheid kun je dat door 2 delen (en dan moet het ongeveer 5 x de inhoud van je bak zijn).Ryst schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:50:
[...]
Ik vine het ondertussen weer geweldig. Paar weken terug stond ik wel op dat punt. Zeker nu ik baby garnaaltjes heb! Maar de bak is nu saai omdat ik alle decoratie eruit heb gehaald. Dat is nog meer schoonmaken en nog meer manier om het te verspreiden. Ben er wel aan toe om het weer mooi te maken. Hier nog wat data;
- Fe 0
- Cu 0
- NO³ 50 (Vrij hoog)
- NO² 0
- GH 25-75
- TA 0
- KH 0
- pH 6.5
Lamp staat op 8w, tussen 12 - 15 en tussen 18 en 21
MIcro en macro is van de plaatselijle vissenwinkel. Staat verder weinig informatie op, alleen de afmetingen per x liter.
Fe 0. Niet goed.
Cu 0. Prima (maar waarom zou je dat meten)?
NO³ 50. Acceptabel (maar een beetje lager mag ook nog wel)
P04: Niet gemeten (maar wél belangrijk).
NO² 0 Prima (maar waarom zou je dat meten)?
GH 25-75 Lijkt me idioot hoog. GH zou ergens rond de 8-10 moeten zijn
TA 0. Geen idee wat dat is.
KH 0. Onprettig laag. Ervaren aquariumhouders met een gestuurde CO2 bak kunnen dat aan maar voor een beginner is het te instabiel. Ergens rond de 3-5 is beter voor een non CO2 bak.
pH 6.5. Op zich prima ware het niet dat het bij een KH van 0 neerkomt op bijna geen CO2. Maar goed, dat wist je omdat je geen CO2 toevoegt.
Als die GH klopt (kan het me bijna niet voorstellen) dan zou het betekenen dat je veel te veel te veel macro's toevoegt (zou ook verklaren waarom je NO3 zo hoog is). Als Fe klopt dan zou het betekenen dat je veel te weinig micro's toevoegt (want Fe moet je gewoon altijd iets van meten zodat je weet dat het aanwezig is). Doordat je gebruik maakt van iets dat een winkel zelf bedacht heeft kunnen anderen het niet met hun situatie vergelijken. Zonder CO2 en met weinig licht zou je kunnen proberen of je zonder macro's kunt (visjes wel voldoende voeren) en qua micro's zou ik kijken of je niet een merk zou kunnen gebruiken (Profito) of zelf CSM+B poeders mengen zodat je _weet_ wat je toevoegt.
Overweeg ook wat nieuwe plantjes (ergste dat kan gebeuren is dat ook die doodgaan). Crypto's zijn makkelijk, varens zijn ook makkelijk, vallisneria is ook vrij makkelijk. Vaak denkt men dat snelgroeiers makkelijk zijn. Zal best maar die vreten ook alles wat je toevoegt op (inclusief het toch al beperkt aanwezige CO2). Beter dus om te kiezen voor planten die wat kunnen hebben maar niet al te snel groeien (zeker nu je pH verlagende bodem wel een beetje uitgelekt is).
Enne. Garnalenjonkies... Altijd geweldig.
PS: Ik zie een spraybar. Prima als je voldoende flow hebt. Heb je dat niet vervang de spraybar dan maar door een simpel knietje. Probeer een langzaam draaiende draaikolk te krijgen (dat werkt in het algemeen dikke prima).
[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 12-04-2025 18:43 ]
Ik heb dat afplakken tegen blauwalg bij meerdere bakken gedaan en aan de dieren heb ik nooit iets gemerkt. Plantjes misschien een beetje, maar ook niet veel.
En je kunt wel zeggen dat je de oorzaak weg moet nemen, maar dat is bij een bacterie wel een dingetje. Ik kreeg er als een bak een tijdje draaide wel eens last van en na een verduisteringskuur was kwam het nooit meer terug. Aan mijn verzorging veranderde niets, dus er zal toch wat anders geweest zijn.
Als je kleine beetjes hebt kun je het in het begin overigens ook nog aanpakken door het te behandelen met een spuit met waterstofperoxide.
En je kunt wel zeggen dat je de oorzaak weg moet nemen, maar dat is bij een bacterie wel een dingetje. Ik kreeg er als een bak een tijdje draaide wel eens last van en na een verduisteringskuur was kwam het nooit meer terug. Aan mijn verzorging veranderde niets, dus er zal toch wat anders geweest zijn.
Als je kleine beetjes hebt kun je het in het begin overigens ook nog aanpakken door het te behandelen met een spuit met waterstofperoxide.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Zo'n bodem heb ik ook. Dennerle's Scrapers Soil. Fijne bodem. Maar voedingsstoffen toevoegen doe ik niet meer, als ik dat wel zou doen (al eens geprobeerd) dan heb ik onmiddellijk algen. Aangezien mijn planten gewoon doorgroeien (wel minder snel vanwege het niet meer toevoegen van de CO2) vind ik het wel prima zo.Ryst schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:36:
[...]
Geen co2, wel voeding op aanraden van hier. Ik heb verder een ph verlagende bodem. Alleen 30 garnaaltjes en ondertussen baby's en 10 pygmy cory's
@HuismAndré
De flow is genoeg. Hij geeft aan; maximum van 600 l/h.
Nieuwe plantjes kan geregeld worden. Voor 2 tientjes kan ik denk ik best ver komen. Toch?
Snelgroeiend juist niet? Ik heb niks om het nu op vast te zetten. Ik hoop toch weer mijn oude inrichting weer te kunnen maken. Dan varens etc vastzetten is prima. Maar nu geen optie?
Verder heb ik een teststrip en lijkt het echt dit te zijn:
Nieuwe plantjes kan geregeld worden. Voor 2 tientjes kan ik denk ik best ver komen. Toch?
Snelgroeiend juist niet? Ik heb niks om het nu op vast te zetten. Ik hoop toch weer mijn oude inrichting weer te kunnen maken. Dan varens etc vastzetten is prima. Maar nu geen optie?
Verder heb ik een teststrip en lijkt het echt dit te zijn:
:strip_exif()/f/image/PjYwWFDpWPg6hubtoCuyBmpV.jpg?f=fotoalbum_large)
@Ryst Wat voor bodem is het precies? Dit soort bodems bevatten namelijk ook vaak allerlei voedingsstoffen en dan heb je gauw je waardes op de hobbel.
Verder loopt zo'n spons heel snel vol. Ik heb in mijn garnalenbakje ook een spons om de inlaat, maar heb daar een iets grovere voor genomen en dan nog moet ik hem wekelijks uitspoelen. Met een fijne spons mag je dat wel bijna dagelijks doen, helemaal omdat zo'n bodem aardig stoft in het begin.
En qua planten/decoratie zou ik gaan kijken naar Crypto's, wat drijvers en vooral ook mos. Ik heb niet teruggelezen wat je bestand is, maar op je laatste foto zie ik alleen CR garnalen en met garnalen zijn mossen altijd een goede combi. Dan nog wat hout en blad er in en je hebt een mooi, simpel te onderhouden bakje.
Verder loopt zo'n spons heel snel vol. Ik heb in mijn garnalenbakje ook een spons om de inlaat, maar heb daar een iets grovere voor genomen en dan nog moet ik hem wekelijks uitspoelen. Met een fijne spons mag je dat wel bijna dagelijks doen, helemaal omdat zo'n bodem aardig stoft in het begin.
En qua planten/decoratie zou ik gaan kijken naar Crypto's, wat drijvers en vooral ook mos. Ik heb niet teruggelezen wat je bestand is, maar op je laatste foto zie ik alleen CR garnalen en met garnalen zijn mossen altijd een goede combi. Dan nog wat hout en blad er in en je hebt een mooi, simpel te onderhouden bakje.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dank! Ik heb de Colombo Flora Base Pro Fijn bodem.Aziraphale schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:55:
@Ryst Wat voor bodem is het precies? Dit soort bodems bevatten namelijk ook vaak allerlei voedingsstoffen en dan heb je gauw je waardes op de hobbel.
Verder heb ik genoeg decoratie. Maar eruit gehaald omdat de blauwalg echt overal op ging zitten. Wat bedoel je met blad? Plantjes moet ik denk ik inderdaad gaan vernieuwen. Maar dan kom ik weer bij decoratie waar bijv. Aan vast gemaakt moet worden.
Daar zitten inderdaad een hoop voedingsstoffen in, wat betekent dat je problemen krijgt als je niet voldoende planten hebt om ze op te nemen.Ryst schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:24:
[...]
Dank! Ik heb de Colombo Flora Base Pro Fijn bodem.
Verder heb ik genoeg decoratie. Maar eruit gehaald omdat de blauwalg echt overal op ging zitten. Wat bedoel je met blad? Plantjes moet ik denk ik inderdaad gaan vernieuwen. Maar dan kom ik weer bij decoratie waar bijv. Aan vast gemaakt moet worden.
Met blad bedoel ik catappa, eik, beuk etc. Daar zijn garnalen gek op, net als op ander botanisch materiaal. Dit soort spul, bijvoorbeeld: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/natuurproducten/
En waarom moeten planten ergens aan vast? Dat moet wel als je Javavaren of Anubias gebruikt, wat overigens prima in je bak zou passen. Even op wat hout binden en klaar. Maar Cryptocoryne's kunnen gewoon gepoot worden.
Heb niet het idee dat ze er veel last van hebben gehad, maar dat is lastig te zeggen natuurlijk. Ik had geen alternatief met 2 rondlopende katten in een hele kleine flat dus ze zijn erin gebleven. En daarna nog jaren lang geleefd.Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:55:
[...]
Ik hoor dit wel vaker en vraag mij dan altijd af wat dat met de inwoners doet mbt stress. Is daar iets over te zeggen? Of verhuis je die tijdelijk naar een ander aquarium of een grote bak ofzo met daarop het filter?
I have stability. The ability to stab.
Die van mij had gewoon een kap, wellicht heb je een plastic deksel van een opbergdoos oid die past op de maat?Ryst schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:11:
[...]
Klinkt interessant! Zak langs het glas helemaal. Wat doe je met de bovenkant? Ik heb een open nano bak. En qua voeding voor de visjes en plantjes? Als het zo goed is gegaan wil ik dat graag doen.
Ik zou in ieder geval even stoppen met voeding toevoegen, water verversen en kijken of de GH en NO3 wat afnemen. Die GH is echt bizar hoog, alsof je GH+ toevoegt zegmaar. Weet niet waar je woont maar check even de site van je lokale kraanwater aanbieder wat jullie kraanwater doet. Hier is die rond de 10 namelijk. Al weet ik dat ik heel zacht water heb. maar 75 zou wel echt bizar zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door SmurfLink op 12-04-2025 21:53 ]
Ik snap de schaalverdeling van GH en KH op je teststrips ook niet. Lijkt erop dat ze in een andere range meten dan gebruikelijk.
@Ryst Gebruik je osmosewater icm KH & GH Plus? Dat zie je wel vaak voor die garnalen. Dan zit er vaak verder ook niets meer in het water en kan je onbalans krijgen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Scherp. Lijkt bijna of de schaal een factor 10 te hoog is. GH van 7,5 zou prima zijn.JME schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:18:
Ik snap de schaalverdeling van GH en KH op je teststrips ook niet. Lijkt erop dat ze in een andere range meten dan gebruikelijk.
Men denkt vaak dat de alg "weg" is op een gegeven moment. Alg is nooit écht weg. Het is er altijd. Alle soorten en maten (en ook de bacterievormen zoals blauwalg). Als het nooit meer terugkomt na verduisteren dan betekent het dat je óf meer hebt gedaan dan het verduisteren alleen óf het eerst zo gierend uit de klauwen hebt laten lopen dat de planten de strijd om voeding hebben verloren (en dat laatste zal bij jou gebeurd zijn zoals ik dat zelf in het verleden ook wel eens heb meegemaakt). Als je echter goed gaat kijken dan zie je in bijna elke bak bijna elke soort alg (alleen is het zo dat ze onder voor planten gunstige omstandigheden het 'afleggen' tegen de planten en dus in zeer lage concentraties aanwezig zijn. Ze zijn dan "niet storend" aanwezig (en da's prima).Aziraphale schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:53:
Ik heb dat afplakken tegen blauwalg bij meerdere bakken gedaan en aan de dieren heb ik nooit iets gemerkt. Plantjes misschien een beetje, maar ook niet veel.
Maar zelfs als je 100% in vitro begint met gedestilleerd water dan krijg je de algjes alsnog vanzelf. Zweven gewoon door de lucht, zitten aan onze handen, is geen ontkomen aan. Hoeft ook niet want zonder alg geen leven.
Aah. Jouw teststrip meet GH in ppm. Wist niet eens dat dit wel eens gedaan werd (nooit te oud om te leren). 40ppm is aan de lage kant (komt neer op een GH van ongeveer 3). Voor garnaaltjes mag dat wel wat hoger zijn, ander kunnen ze moeite krijgen bij het verschalen (ca. 100ppm). Ook je KH wordt weergegeven in ppm en lijkt richting de 0 te gaan. Prima als je een garnalenkweker bent maar voor een gezelschapsbak zou ik hem wat hoger willen zien (ca. 30ppm). Die 2 waarden zijn op zich trouwens niet alarmerend. Wat wél alarmerend is, is ijzer. Dat zit er niet in volgens je teststrip. En het is niet omdat je rode planten het allemaal opmaken (want die heb je niet). Veel plantenvoeding bestaat uit een gebalanceerde mix van micro's (waarbij ijzer een belangrijke is en ook redelijk goed te meten is). Dus als je geen ijzer meet is de kans groot dat ook de andere micro's er niet zijn. Dan stageert de groei van de planten en stapelen de macro's (die wel toegevoegd worden én loskomen uit de bodem maar niet gebruikt worden door de planten die immers niet meer groeien) zich op. Dus voorlopig stoppen met macro's, zorgen dat je goede micro's toevoegt in voldoende mate en inderdaad een goede reset doen qua planten om de huidige ellende achter je te laten (dus oude planten weggooien en nieuwe kopen).Ryst schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:15:
@HuismAndré
Verder heb ik een teststrip en lijkt het echt dit te zijn: [Afbeelding]
MAAR LET WEL OP: Als je dat doet als er al garnalen in de bak zitten heb je een probleem. Planten die van de kweker komen staan stijf van het koper (tegen slakken). Garnalen kunnen niet tegen koper. Je zult dus planten moeten hebben die al wat "uitgespoeld" zijn of waar geen koper is gebruikt als slakkenwerend middel. Dat zijn vaak planten die al wat langer bij je LFS staan óf in-vitro planten (die worden in een afgesloten milieu gekweekt, zonder toevoeging van koper). MAAR in vitro planten zijn allemaal van het emers (bovenwater) type en moeten dus de transitie naar onderwater doen (en da's een zware dus kwetsbaar voor alg tijdens die overgang). Mooiste zou zijn om te informeren bij een aquariumvereniging in de buurt. Die hebben vast wel leden die snoeisel kwijt willen. Als ik naar mezelf kijk.. Eens per 2 maanden gooi ik 10-15 crypto's weg (gewoon omdat het er anders teveel worden). En lukt het niet bij een aquariumvereniging, vraag dan aan je LFS om plantjes die hij al langer heeft staan (en leg uit dat je dit wilt weten omdat je ze in een aquarium met garnalen gaat zetten).
Duidelijk! Dank voor je mooie uitleg. Ik ga stoppen met macro's em blijf het houden op micro's. En kijken voor micro + ijzer.HuismAndré schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:52:
[...]
Aah. Jouw teststrip meet GH in ppm. Wist niet eens dat dit wel eens gedaan werd (nooit te oud om te leren). 40ppm is aan de lage kant (komt neer op een GH van ongeveer 3). Voor garnaaltjes mag dat wel wat hoger zijn, ander kunnen ze moeite krijgen bij het verschalen (ca. 100ppm). Ook je KH wordt weergegeven in ppm en lijkt richting de 0 te gaan. Prima als je een garnalenkweker bent maar voor een gezelschapsbak zou ik hem wat hoger willen zien (ca. 30ppm). Die 2 waarden zijn op zich trouwens niet alarmerend. Wat wél alarmerend is, is ijzer. Dat zit er niet in volgens je teststrip. En het is niet omdat je rode planten het allemaal opmaken (want die heb je niet). Veel plantenvoeding bestaat uit een gebalanceerde mix van micro's (waarbij ijzer een belangrijke is en ook redelijk goed te meten is). Dus als je geen ijzer meet is de kans groot dat ook de andere micro's er niet zijn. Dan stageert de groei van de planten en stapelen de macro's (die wel toegevoegd worden én loskomen uit de bodem maar niet gebruikt worden door de planten die immers niet meer groeien) zich op. Dus voorlopig stoppen met macro's, zorgen dat je goede micro's toevoegt in voldoende mate en inderdaad een goede reset doen qua planten om de huidige ellende achter je te laten (dus oude planten weggooien en nieuwe kopen).
MAAR LET WEL OP: Als je dat doet als er al garnalen in de bak zitten heb je een probleem. Planten die van de kweker komen staan stijf van het koper (tegen slakken). Garnalen kunnen niet tegen koper. Je zult dus planten moeten hebben die al wat "uitgespoeld" zijn of waar geen koper is gebruikt als slakkenwerend middel. Dat zijn vaak planten die al wat langer bij je LFS staan óf in-vitro planten (die worden in een afgesloten milieu gekweekt, zonder toevoeging van koper). MAAR in vitro planten zijn allemaal van het emers (bovenwater) type en moeten dus de transitie naar onderwater doen (en da's een zware dus kwetsbaar voor alg tijdens die overgang). Mooiste zou zijn om te informeren bij een aquariumvereniging in de buurt. Die hebben vast wel leden die snoeisel kwijt willen. Als ik naar mezelf kijk.. Eens per 2 maanden gooi ik 10-15 crypto's weg (gewoon omdat het er anders teveel worden). En lukt het niet bij een aquariumvereniging, vraag dan aan je LFS om plantjes die hij al langer heeft staan (en leg uit dat je dit wilt weten omdat je ze in een aquarium met garnalen gaat zetten).
En ik ga kijken voor nieuwe plantjes die kunnen met mijn garnalen. Hoeveel plantjes zou ik nodig hebben?
Dan zou mijn bak vanzelf weer moeten balanceren?
Dat zou mooi zijn maar ga er maar niet vanuit. Je hebt een relatief kleine bak zonder CO2. Da's koorddansen.Ryst schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:09:
[...]
Dan zou mijn bak vanzelf weer moeten balanceren?
Qua hoeveelheid plantjes: Als het er maar leuk uitziet. Niet te veel, niet te weinig (en zeker niet te duur).
:strip_exif()/f/image/iVFlm0ss04LLEvwiAnXFokku.jpg?f=fotoalbum_large)
@Ryst Dit is mijn 60L garnalenbak. Het is al wel een foto van enige tijd geleden (dus de planten zijn inmiddels al flink groter) maar dan krijg je een idee van hoeveel planten je kwijt kan. Ik heb expres geen mossen genomen, omdat die meteen de hele bak overwoekeren. Ik heb gekozen voor planten die ik mooi vind.
Mooie foto. Je gaf aan tegenwoordig geen CO2 meer te gebruiken op de garnalenbak. Is de foto nog uit de tijd dat je wél CO2 gebruikte?mvds schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:38:
[Afbeelding]
@Ryst Dit is mijn 60L garnalenbak. Het is al wel een foto van enige tijd geleden (dus de planten zijn inmiddels al flink groter) maar dan krijg je een idee van hoeveel planten je kwijt kan. Ik heb expres geen mossen genomen, omdat die meteen de hele bak overwoekeren. Ik heb gekozen voor planten die ik mooi vind.
Kleine vraag: Die thermometer... Zit die nog steeds op diezelfde plek? Of is het een "ornament"?
Blauwalg kan ook ontstaan door dode zones in de stroming.
In die dode zones kunnen de omstandigheden ontstaan die ideaal zijn voor blauwalg.
Ik heb niet de ganse conversatie gevolgd, dus misschien is dat al ter sprake gekomen.
Maar indien niet : probeer eens te kijken of dat het probleem in de hand kan werken, en probeer je in- en outtake positie van de filter te veranderen om een zekere flow in de volledige bak te krijgen.
In die dode zones kunnen de omstandigheden ontstaan die ideaal zijn voor blauwalg.
Ik heb niet de ganse conversatie gevolgd, dus misschien is dat al ter sprake gekomen.
Maar indien niet : probeer eens te kijken of dat het probleem in de hand kan werken, en probeer je in- en outtake positie van de filter te veranderen om een zekere flow in de volledige bak te krijgen.
Nee hoor, deze foto is gemaakt toen er al iets van 2 maanden geen CO2 meer toegevoegd werd. Ik heb 1 plant uit de bak moeten halen, dat was een Cryptocoryne sp. Flamingo die het ECHT niet wilde doen zonder CO2 en helemaal bruin begon te worden en verschrompelde. Maar de rest, zoals de Alternanthera reineckii mini en Rotala Blood Red groeien gewoon door zonder CO2. Maar wel een stuk minder snel. Zelfs de rode kleur blijft redelijk behouden. Al is die wel minder intens dan toen er CO2 gegeven werd.HuismAndré schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:16:
[...]
Mooie foto. Je gaf aan tegenwoordig geen CO2 meer te gebruiken op de garnalenbak. Is de foto nog uit de tijd dat je wél CO2 gebruikte?
Kleine vraag: Die thermometer... Zit die nog steeds op diezelfde plek? Of is het een "ornament"?
En ja, de thermometer zit nog steeds op dezelfde plek, maar die zit idd wel wat voor de sier erin, aangezien ik een verwarming heb die gewoon vast (niet verstelbaar dus) op 25 graden staat
Dan doen ze het knap (en een stuk beter dan de Rotala het bij mij doet, inclusief CO2).mvds schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:21:
[...]
Nee hoor, deze foto is gemaakt toen er al iets van 2 maanden geen CO2 meer toegevoegd werd. Ik heb 1 plant uit de bak moeten halen, dat was een Cryptocoryne sp. Flamingo die het ECHT niet wilde doen zonder CO2 en helemaal bruin begon te worden en verschrompelde. Maar de rest, zoals de Alternanthera reineckii mini en Rotala Blood Red groeien gewoon door zonder CO2. Maar wel een stuk minder snel. Zelfs de rode kleur blijft redelijk behouden. Al is die wel minder intens dan toen er CO2 gegeven werd.
Meestal wil je de techniek zoveel mogelijk verbergen (en een thermometer werkt ook prima als je deze uit het zicht hangt). Maar als je het als ornament ziet, helemaal prima natuurlijk.En ja, de thermometer zit nog steeds op dezelfde plek, maar die zit idd wel wat voor de sier erin, aangezien ik een verwarming heb die gewoon vast (niet verstelbaar dus) op 25 graden staatHoezo?
Ik zal kijken of ik van de week een nieuwe foto kan maken, ik probeer een beetje rustig aan te doen met schoonmaken in mijn bak omdat mijn garnalen (Blue Jellies) als een dolle aan het jongen zijn. En de jonkies vinden juist het zachte alg op het glas lekker dus dan laat ik het even gewoon zitten.
Maar dan zie je hoe de planten er nu bij staan. Maar het groeit echt allemaal lekker rustig door. En dat dus zonder CO2 en extra voeding.
Maar dan zie je hoe de planten er nu bij staan. Maar het groeit echt allemaal lekker rustig door. En dat dus zonder CO2 en extra voeding.
[ Voor 4% gewijzigd door mvds op 14-04-2025 12:42 ]
Klopt helemaal (en ja, is al ter sprake gekomen maar nooit verkeerd om het te herhalen). Door het gebrek aan stroming ontstaat er op die plekken een gebrek aan voeding (met als gevolg dat de algjes hun kans schoon zien). Daarom is een goede doorstroming van de hele bak belangrijk. Soms bereik je dat met een spraybar (maar wel ten koste van de doorstroomsnelheid (dus neem een zwaardere pomp om daarmee rekening te houden)), soms gewoon met een knietje (kwestie van uitstroom goed richten en blijven kijken of er ergens lokale problemen ontstaan).Anastanax schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:19:
Blauwalg kan ook ontstaan door dode zones in de stroming.
In mijn aquarium zie ik ook altijd wel wat blauwalg. Dat zit dan op het voorruit (onder de zandlijn en boven de sierlijst). Daar is amper tot geen stroming maar komt wel direct zonlicht binnen. Tijdens de 2-3 wekelijkse schoonmaak duw ik dat blauwalg naar beneden zodat het in de zandbodem afsterft en uiteindelijk weer vrijkomt als voeding voor de planten. Lekker circulair. ;-)
Krijg je in Zoet Cyano (blauwalg) als je Fosfaat en nitraat ver uit elkaar liggen of 0 zijn?
Bij zout is inderdaad stroming en licht een invloed op of het doorslaag of niet, meer uiteindelijk ligt bij ons vaak Nitraat en Fosfaat dan heel raar in verhouding. Stel dat Nitraat gigantisch is en Fosfaat onmeetbaar, dan krijg je Cyano.
Dan helpt veel licht, weinig stroming en vuilophopingen ook niet echt.
En als je het eenmaal hebt en je denkt de oorzaak gevonden te hebben, dan is het wegkrijgen no stap 2. De oorzaak aanpakken is vaak niet genoeg, je moet ook echt bestrijden.
Ik vind dan dit product echt heel erg tof.
https://fritskuiper.nl/pr...-tegen-blauwalg-aquarium/
Je moet wel eerst de bron zoeken, maar daarna krijg je wat je al hebt erg makkelijk weg met CyanoRX. Zorg wel voor goede beluchting en maak eerst ff je filter schoon.
Bij zout is inderdaad stroming en licht een invloed op of het doorslaag of niet, meer uiteindelijk ligt bij ons vaak Nitraat en Fosfaat dan heel raar in verhouding. Stel dat Nitraat gigantisch is en Fosfaat onmeetbaar, dan krijg je Cyano.
Dan helpt veel licht, weinig stroming en vuilophopingen ook niet echt.
En als je het eenmaal hebt en je denkt de oorzaak gevonden te hebben, dan is het wegkrijgen no stap 2. De oorzaak aanpakken is vaak niet genoeg, je moet ook echt bestrijden.
Ik vind dan dit product echt heel erg tof.
https://fritskuiper.nl/pr...-tegen-blauwalg-aquarium/
Je moet wel eerst de bron zoeken, maar daarna krijg je wat je al hebt erg makkelijk weg met CyanoRX. Zorg wel voor goede beluchting en maak eerst ff je filter schoon.
FreeReef.nl
Nitraatgebrek is de trigger.World Citizen schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:45:
Krijg je in Zoet Cyano (blauwalg) als je Fosfaat en nitraat ver uit elkaar liggen of 0 zijn?
Verhoudingen kan een alg niet meten
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Wat een fantastisch topic, net op gewezen door een vriend :-)
Zelf heb ik 2 bakken draaien:
-60 liter nano tank met enorm veel planten, garnalen en paar kleine vissen, lowtech
- 360 liter high tech, co2, goed licht en enorm veel planten en vissen en zelf aquascape gedaan. erg goed gelukt al zeg ik het zelf
maaaaaaar, ik wil nu een 2 meter aquarium gaan neerzetten, waarbij ik de bak op maat laat maken en het meubel zelf wil maken
Op youtube heb ik al flink gezocht op DIY aquarium stand en er zijn mooie video's te vinden en veel info
maar wat ik nergens kan vinden is echt een goede tekening?
in de basis zou ik die ook zelf kunnen maken ,omdat de videos heel duidelijk zijn en de opzet is voor al die DIY stands redelijk hetzelfde om het gewicht goed aan te kunnen.
Maar toch even een poging: weet iemand of er ergens echt een goede tekening te vinden is? ik heb wel wat gegoogled en krijg wel iets, maar het mag en kan duidelijker :-)
bedankt alvast
Zelf heb ik 2 bakken draaien:
-60 liter nano tank met enorm veel planten, garnalen en paar kleine vissen, lowtech
- 360 liter high tech, co2, goed licht en enorm veel planten en vissen en zelf aquascape gedaan. erg goed gelukt al zeg ik het zelf
maaaaaaar, ik wil nu een 2 meter aquarium gaan neerzetten, waarbij ik de bak op maat laat maken en het meubel zelf wil maken
Op youtube heb ik al flink gezocht op DIY aquarium stand en er zijn mooie video's te vinden en veel info
maar wat ik nergens kan vinden is echt een goede tekening?
in de basis zou ik die ook zelf kunnen maken ,omdat de videos heel duidelijk zijn en de opzet is voor al die DIY stands redelijk hetzelfde om het gewicht goed aan te kunnen.
Maar toch even een poging: weet iemand of er ergens echt een goede tekening te vinden is? ik heb wel wat gegoogled en krijg wel iets, maar het mag en kan duidelijker :-)
bedankt alvast
Ik hoop het niet. Dierenwelzijn staat hier op een hoger pitje dan daar en voor een vis is dit complete mishandeling zo weinig water.
Klopt, het merendeel was overigens zonder vis, met schildpad.SmurfLink schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:55:
Ik hoop het niet. Dierenwelzijn staat hier op een hoger pitje dan daar en voor een vis is dit complete mishandeling zo weinig water.
Mbt tot de eerste foto (planten only), heb al soortgelijke dingen gezien van biorb maar dat is vooral veel voor weinig.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Twee mindere nieuwsberichten deze week m.b.t. de aquarium wereld.
Vivariumbeurs 2025 zal de laatste editie zijn, zie Facebook pagina voor hun statement.
Daarnaast gaat ook Aquabeek aan het einde van het jaar stoppen. Mocht je nog nooit bij Aquabeek zijn geweest en toevallig een keer in de buurt zijn, dan kan ik het zeker nog aanraden om daar eens te gaan kijken.
Vivariumbeurs 2025 zal de laatste editie zijn, zie Facebook pagina voor hun statement.
Daarnaast gaat ook Aquabeek aan het einde van het jaar stoppen. Mocht je nog nooit bij Aquabeek zijn geweest en toevallig een keer in de buurt zijn, dan kan ik het zeker nog aanraden om daar eens te gaan kijken.
:strip_exif()/f/image/gAssTbcnHXgVXEeuUvXEXbjs.jpg?f=fotoalbum_large)
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Plerogyra Sinuosa
Dit noemen we een bubbel koraal omdat het eruit ziet als bubbels
.
Ik heb het nooit gekocht omdat ik een beetje een soort van opkeek tegen dit koraal. Ik zou het niet kwijt willen raken, en had het idee dat het lastig is.
Dit is een LPS koraal. Large Polyp Stony.
Het heeft dus grote poliepen met een stenen skelet.
Ik wilde vooral laten zien hoe het verschil is tijdens verschillende momenten van dit koraal. Planten en bloemen hebben dat ook.
Je ziet het niet echt omdat het bij bloemen meestal heel traag gaat maar in een timelaps bewegen planen enorm veel. Koralen doen dat ook.. ookal zijn het dieren en geen planten.
Maar een deel van deze hobby is dat koraal zo vreemd is en zoveel leeft.
Het koraal ziet er helemaal ingetrokken uit alsof het een stuk bot met wat vel is.
:strip_exif()/f/image/X5C7WhxveA8B311VUqpTD4Rn.jpg?f=fotoalbum_large)
Het begint zich dan een beetje op te blazen met water en dan krijg je er wat vorm in.
:strip_exif()/f/image/wYR36EnEEcJskv2GaRWKkOIN.jpg?f=fotoalbum_large)
Eenmaal helemaal open krijg je dan dit
:strip_exif()/f/image/HLOUBt6fWJfery3hQySy7Dyw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yW5DRjYaCEOBekeWIfAoTPqH.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan in de nacht.... dan eten ze. Het koraal steekt dan tentakels uit die normaal helemaal verborgen zijn. Met die tentakels vangen ze dan eten en brengen dat naar een mond die in het midden zit.
:strip_exif()/f/image/5LVvjLYsqaAVws7DQ6g576bN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u8mME9GGHAYk0HVyq5xScwDP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog geen video van dat deze eet, maar wel van een Zoa.
Een Zoa is een diertje wat lijkt op een bloempje. Het is ongeveer een centimeter aan diameter. De gele ring in de filmpje is dus ongeveer 7 mm.
Ik voer hier wat stofvoer, dus hij vangt dat en trekt dan zijn mond open om het op te eten. De tentakels brengen het naar de mond.
Binnenkort meer en betere video's zoals deze
Dit noemen we een bubbel koraal omdat het eruit ziet als bubbels
Ik heb het nooit gekocht omdat ik een beetje een soort van opkeek tegen dit koraal. Ik zou het niet kwijt willen raken, en had het idee dat het lastig is.
Dit is een LPS koraal. Large Polyp Stony.
Het heeft dus grote poliepen met een stenen skelet.
Ik wilde vooral laten zien hoe het verschil is tijdens verschillende momenten van dit koraal. Planten en bloemen hebben dat ook.
Je ziet het niet echt omdat het bij bloemen meestal heel traag gaat maar in een timelaps bewegen planen enorm veel. Koralen doen dat ook.. ookal zijn het dieren en geen planten.
Maar een deel van deze hobby is dat koraal zo vreemd is en zoveel leeft.
Het koraal ziet er helemaal ingetrokken uit alsof het een stuk bot met wat vel is.
:strip_exif()/f/image/X5C7WhxveA8B311VUqpTD4Rn.jpg?f=fotoalbum_large)
Het begint zich dan een beetje op te blazen met water en dan krijg je er wat vorm in.
:strip_exif()/f/image/wYR36EnEEcJskv2GaRWKkOIN.jpg?f=fotoalbum_large)
Eenmaal helemaal open krijg je dan dit
:strip_exif()/f/image/HLOUBt6fWJfery3hQySy7Dyw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yW5DRjYaCEOBekeWIfAoTPqH.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan in de nacht.... dan eten ze. Het koraal steekt dan tentakels uit die normaal helemaal verborgen zijn. Met die tentakels vangen ze dan eten en brengen dat naar een mond die in het midden zit.
:strip_exif()/f/image/5LVvjLYsqaAVws7DQ6g576bN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u8mME9GGHAYk0HVyq5xScwDP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog geen video van dat deze eet, maar wel van een Zoa.
Een Zoa is een diertje wat lijkt op een bloempje. Het is ongeveer een centimeter aan diameter. De gele ring in de filmpje is dus ongeveer 7 mm.
Ik voer hier wat stofvoer, dus hij vangt dat en trekt dan zijn mond open om het op te eten. De tentakels brengen het naar de mond.
Binnenkort meer en betere video's zoals deze
[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 22-04-2025 19:39 ]
FreeReef.nl
Ik heb dus (zoals ik al een paar keer heb gezegd) een Juwel Rio 180 staan, en wat mij opvalt is dat het water niet echt helder lijkt. Het lijkt wat troebel (beetje witte waas) te zijn en er dwarrelen ook altijd wat kleine deeltjes (wat lijkt op hoe stof dwarrelt door het huis) door het aquarium heen.
Waterwaarden zijn goed (Al blijf ik een lage nitrietwaarde meten), filter (jbl cristalprofi e902 met standaard filtermedia) is volledig ingedraaid. Wat kan ik doen om het water helder te krijgen? Misschien iets extra's aan het filter?
Het standaard filtermedia bestaat uit vooral veel dezelfde sponzen volgens mij. Misschien wat extra variatie daarin?
Waterwaarden zijn goed (Al blijf ik een lage nitrietwaarde meten), filter (jbl cristalprofi e902 met standaard filtermedia) is volledig ingedraaid. Wat kan ik doen om het water helder te krijgen? Misschien iets extra's aan het filter?
Het standaard filtermedia bestaat uit vooral veel dezelfde sponzen volgens mij. Misschien wat extra variatie daarin?
Nitriet moet bij een ingedraaid aquarium 0 zijn. Dat je toch wat meet, geeft inderdaad aan dat er wat mis is. Kan het zijn dat je teveel voedingsstoffen aan het water toevoegt? Als je daar teveel van hebt, dan kunnen dergelijke oplevingen in bacteriën optreden. Of heb je veel vis-/plantsterfte? dat allemaal kan ook zorgen voor hogere nitrietwaarden.mvds schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:33:
Ik heb dus (zoals ik al een paar keer heb gezegd) een Juwel Rio 180 staan, en wat mij opvalt is dat het water niet echt helder lijkt. Het lijkt wat troebel (beetje witte waas) te zijn en er dwarrelen ook altijd wat kleine deeltjes (wat lijkt op hoe stof dwarrelt door het huis) door het aquarium heen.
@mvds Erg blij met Purigen om de laatste kleurtjes (bij mij vooral bruin vanwege hout en de vele catapa bladeren voor de garnalen) uit het water te halen (dus dat zou je kunnen proberen).
https://www.aquaplantsonline.nl/seachem-purigen.html
De witte waas die je omschrijft komt echter vaak door een teveel aan bacteriën (dus wellicht dat daar zich nog e.e.a. moet settlen). Heb je al eens gekeken of je niet te veel diertjes in je aquarium hebt?
https://aqadvisor.com/AqAdvisor.php
De witte waas die je omschrijft komt echter vaak door een teveel aan bacteriën (dus wellicht dat daar zich nog e.e.a. moet settlen). Heb je al eens gekeken of je niet te veel diertjes in je aquarium hebt?
Ik heb van het weekend een waterwissel gedaan en ik heb nog geen voedingstoffen toegevoegd. Dus een teveel aan voedingstoffen verwacht ik niet eigenlijk.Lamith schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:26:
[...]
Nitriet moet bij een ingedraaid aquarium 0 zijn. Dat je toch wat meet, geeft inderdaad aan dat er wat mis is. Kan het zijn dat je teveel voedingsstoffen aan het water toevoegt? Als je daar teveel van hebt, dan kunnen dergelijke oplevingen in bacteriën optreden. Of heb je veel vis-/plantsterfte? dat allemaal kan ook zorgen voor hogere nitrietwaarden.
Ik merk wel dat sommige planten het niet goed doen, veel gaten in de bladeren, dus ik denk dat ik eerder een tekort heb aan voedingsstoffen. Maar de planten groeien verder wel. Ik ben wel de helft van mijn Kardinaaltjes verloren helaas. Ik had een groepje van 20 gekocht en ik heb er nog maar 11. Verder zitten er alleen nog 10 Amano garnalen in.
Purigen heb ik misschien nog wel liggen uit mijn andere aquarium, ik kan dat eens proberen inderdaad.HuismAndré schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:27:
@mvds Erg blij met Purigen om de laatste kleurtjes (bij mij vooral bruin vanwege hout en de vele catapa bladeren voor de garnalen) uit het water te halen (dus dat zou je kunnen proberen).
Teveel aan bacterien? En dan de goede of de slechte bacterien? Ik heb pas een paar beestjes erin zitten. Zoals ik al zei dus maar 11 Kardinaaltetra's (jonkies) en 10 Amano garnalen. Volgens mij valt dat dus wel mee op 180L.
Teveel aan bacteriën als in een onbalans. Wellicht is e.e.a. toch nog niet helemaal stabiel. Het feit dat de helft van je kardinaaltjes doodgegaan zijn is ook niet optimaal te noemen (en kan een oorzaak, gevolg of toeval zijn). Blijft moeilijk op afstand te zeggen wat er aan de hand is. Sowieso is geduld een hele belangrijke. Maak je een verandering, geef het dan een paar maanden voordat je er écht iets zinnigs over kunt zeggen. Een nieuw aquarium is geschikt voor vissen na 2-4 weken maar het kan maanden duren voordat het mini ecosysteem een beetje stabiel wordt. Tot die tijd niet teveel wijzigen en de vinger aan de pols houden bij diertjes en plantjes. Plantdelen die het opgegeven hebben zoveel mogelijk verwijderen, kop opstekende algjes zoveel mogelijk verwijderen, regelmatig waterwissels uitvoeren (maar ook weer niet te vaak en te veel).mvds schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:34:
[...]
Teveel aan bacterien? En dan de goede of de slechte bacterien? Ik heb pas een paar beestjes erin zitten. Zoals ik al zei dus maar 11 Kardinaaltetra's (jonkies) en 10 Amano garnalen. Volgens mij valt dat dus wel mee op 180L.
Het aquarium heeft eerst 6 weken de tijd gehad om in te draaien met alleen planten erin, voordat de garnalen erin kwamen. 2 Weken daarna zijn de visjes erin gekomen. Al die tijd heb ik zowel in de Juwel als in mijn Dennerle Nano Cube (die al een HELE tijd draait en het super doet) nitriet gemeten. Ik heb het idee dat het ook deels een afwijking is van de JBL Pro Scan.
Maar dat er iets niet klopt, dat idee heb ik dus ook. Maar nu nog er achter zien te komen wat het is
Maar dat er iets niet klopt, dat idee heb ik dus ook. Maar nu nog er achter zien te komen wat het is
Wat ik geef, word eigenlijk direct opgegeten. Maar ik vind het wel lastig in te schatten of ik bij moet geven of juist niet. Ik had begrepen dat vissen blijven dooreten. Ik heb micropellets die speciaal voor kardinaaltetra's bedoeld zijn. Is er iets zoals een bepaald aantal pellets per vis aan te houden? Of is het niet zo eenvoudig te stellen?
Hoe vaak per week geef je voer? Vaak hebben mensen het idee dat vissen elke dag voer nodig hebben, terwijl ze dat in het wild ook niet krijgen. Eens per 2-3 dagen is meestal wel genoeg.mvds schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:14:
Wat ik geef, word eigenlijk direct opgegeten. Maar ik vind het wel lastig in te schatten of ik bij moet geven of juist niet. Ik had begrepen dat vissen blijven dooreten. Ik heb micropellets die speciaal voor kardinaaltetra's bedoeld zijn. Is er iets zoals een bepaald aantal pellets per vis aan te houden? Of is het niet zo eenvoudig te stellen?
Ik weet niet hoor. Volgens mij eten ze in de natuur de hele dag door (ALS er wat te eten is). Ik voer mijn diertjes in ieder geval 2 x per dag (en geef ze daarbij meer dan genoeg). Ik krijg zelf ook goed te vreten dus de diertjes ook. En toch heb ik uitstekende waterwaarden (en kristalhelder water).SmurfLink schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:38:
[...]
Hoe vaak per week geef je voer? Vaak hebben mensen het idee dat vissen elke dag voer nodig hebben, terwijl ze dat in het wild ook niet krijgen. Eens per 2-3 dagen is meestal wel genoeg.
Ja jij weet wat je doet en hoeveel je moet voeren. Als mensen dat niet weten is het vaak handiger om de dagen te verminderen omdat ze alsnog te grote porties geven. Werkt iig bij mij goed als ik op vakantie ben.HuismAndré schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:58:
[...]
Ik weet niet hoor. Volgens mij eten ze in de natuur de hele dag door (ALS er wat te eten is). Ik voer mijn diertjes in ieder geval 2 x per dag (en geef ze daarbij meer dan genoeg). Ik krijg zelf ook goed te vreten dus de diertjes ook. En toch heb ik uitstekende waterwaarden (en kristalhelder water).
Ik probeer ze elke dag te geven, maar ik ben erg vergeetachtig, dus soms krijgen ze een dag niks. Als ik ze wel geef, dan geef ik kleine hoeveelheden per keer en ik zie ze dan echt aanvallen op het voer. Zo krijgen ze 2 a 3 keer een klein beetje. Het meeste eten ze meteen op, sommige stukjes zinken te hard en zakken naar de bodem waar ik dan meteen de garnalen naartoe zie gaan. Dus ik heb het idee dat er niet veel "over" blijft.SmurfLink schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:38:
[...]
Hoe vaak per week geef je voer? Vaak hebben mensen het idee dat vissen elke dag voer nodig hebben, terwijl ze dat in het wild ook niet krijgen. Eens per 2-3 dagen is meestal wel genoeg.
Als ik zulke kleine hoeveelheden moet geven, is het dan mogelijk om gebruik te maken van een voederautomaat? Of geven die dan teveel?SmurfLink schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:03:
[...]
Ja jij weet wat je doet en hoeveel je moet voeren. Als mensen dat niet weten is het vaak handiger om de dagen te verminderen omdat ze alsnog te grote porties geven. Werkt iig bij mij goed als ik op vakantie ben.
Ja kan. Ik gebruik een Rondomatic omdat je dan over de dag heen verschillend voer zou kunnen aanbieden. Niet dat dit perse hoeft. Je kunt ook meermaaldaags hetzelfde voeren.mvds schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:58:
[...]
Als ik zulke kleine hoeveelheden moet geven, is het dan mogelijk om gebruik te maken van een voederautomaat? Of geven die dan teveel?
Ik zal ze als link doen...
Kijk dit even.... Een timelaps op 16x snelheid van een anemoon die een soort yoga sessie doet.
Dit doet hij hier ongeveer elke maand een keer. Ik weet niet wat het is en ben er informatie over aan het inwinnen.
Het ziet er echt bizar uit.
YouTube: Anemone Yoga session Timelaps
De anemoonvis die er in leeft vind dat niet leuk. Die wil gewoon dat de anemoon normaal doet en die vind daar dus wat van.
Ze gaat dan tegen de anemoon aanzwemmen en soms trekt ze eraan om hem de juiste kant op te duwen of aan te geven dat ze wil dat hij zich anders opent.
Hier zie je dat.
https://vimeo.com/1077996729
FreeReef.nl
Hier ook goede ervaringen mee inderdaad. Op 1 of meerdere keren per dag in te stellen met een klein bakje per keer.World Citizen schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:33:
[...]
Ja kan. Ik gebruik een Rondomatic omdat je dan over de dag heen verschillend voer zou kunnen aanbieden. Niet dat dit perse hoeft. Je kunt ook meermaaldaags hetzelfde voeren.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Vissen eten altijd alles op...mvds schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:14:
Je kunt vissen niet snel ondervoeden (behalve een discus). Maar overvoeden doen teveel mensen omdat vissem altijd hongerig lijken.
Ik doe het op gewicht met voer. Ik heb een jewel 350 liter met enorm veel planten En ook best veel vissen (Molly's, gouramis etc) en ik geef 2 gram aan voer om de dag. Het type voer wissel ik wel af ivm voer wat moet zinken en blijft drijven ivm de verschillende vissen.
Maar als je je voer afweegt krijg je een beter idee.
En bij 180 liter en stel je hebt best veel vissen dan is 1.5 gram om de dag echt meer dan genoeg.
Verder moet je nitriet echt wel 0 zijn en nitraat heb je nodig voor je planten... dus aangezien je issues hebt met je planten meet dat ook eens goed. Ik heb zoveel planten dat nitraat soms bijna 0 is en dan geef ik plant voeding waar nitraat in zit... ik zou zelf veel meer nitraat verwachten ivm mijn vele vissen maar sommige planten gebruiken veel nitraat. Je kunt beter 20-30 nitraat hebben dan 0.
@HenkS Dat wegen is wel een goed idee. Ik neem aan dat we het daarbij alleen over droogvoer hebben (dus de samenstelling heeft dan ook nog wel wat invloed).
Net voor de grap mijn "heroïneweegschaaltje" er eens bij gepakt en op het schaaltje gelegd wat ik per dag (7:00 en 18:00) in totaal voer: 0,37 gram.
Dat is voor: 7 bijlzalmpjes, 9 corydora's venezuela orange, 4 otocinclus en zo'n 600+ garnalen.
:strip_exif()/f/image/8b9HjzEwVLyV4mIKTGUS18Jo.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: Vanavond krijgen ze dus voor één keer de hele inhoud van dit schaaltje (dus dat wordt smullen). Verder krijgen de garnalen eens in de 2 weken een stuk of 3 schijven komkommer, mogen ze zoveel catapa bladeren eten als ze willen en krijgen de corydoras af en toe een heel klein beetje voorgeweekte tubifex (zo'n mooi gezicht).
Net voor de grap mijn "heroïneweegschaaltje" er eens bij gepakt en op het schaaltje gelegd wat ik per dag (7:00 en 18:00) in totaal voer: 0,37 gram.
Dat is voor: 7 bijlzalmpjes, 9 corydora's venezuela orange, 4 otocinclus en zo'n 600+ garnalen.
:strip_exif()/f/image/8b9HjzEwVLyV4mIKTGUS18Jo.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: Vanavond krijgen ze dus voor één keer de hele inhoud van dit schaaltje (dus dat wordt smullen). Verder krijgen de garnalen eens in de 2 weken een stuk of 3 schijven komkommer, mogen ze zoveel catapa bladeren eten als ze willen en krijgen de corydoras af en toe een heel klein beetje voorgeweekte tubifex (zo'n mooi gezicht).
[ Voor 17% gewijzigd door HuismAndré op 25-04-2025 12:13 ]
Hier ook weer een nieuw aquarium projectje. Na 5+ jaar zout (leuk om hier weer te zien) en 15+ jaar zoetwater te hebben gehad, nu weer een zoetwaterprojectje.
Ik heb een 120 liter bak overgenomen die ernstig verwaarloosd is. Cyano all-over. Kende dat wel van zoutwater (paarse flap) maar niet van zoetwater (blauwalg), mede door de voor mij verwarrende naam. Tis immers geen alg. Heb daarom initieel wat onhandige dingen gedaan.
Maargoed: zie hier foto voor transport, cyano op de grond, wand, planten en stenen. Na transport alles schoongemaakt, 90% waterwissel gedaan, externe pompfilter schoongemaakt, dus een flinke reset.
Als ik toen wist dat het geen alg was, had ik de aanpak veranderd en de bodem vervangen en stenen e.d. meteen zwaarder behandeld, maar dat terzijde.
Wat cyano zo smerig maakt is niet alleen de geur (eerste dagen hier deuren tegen elkaar open gehad, wat een putlucht) maar ook dat het bacteriefilmpje wat zo groen-blauwig is alles smoort. Ik had een klein bakje al staan en dacht na 2 dagen ik kan de planten en vissen wel alvast overzetten. Fout nummer 2, nog in de onwetendheid over bacterie vs alg. Kijk, algen zijn naar, maar ergens makkelijker te bestrijden. Zie bijv de cyano meuk op de wortels van de waterplanten, die zijn bijna allemaal verloren gegaan. Hoop dat een paar het overleven.
Foto's van eerste dagen.
Het kwartje begon nu te vallen en ben toen op een strikt regime gegaan:
- lichtplan aangepast, weinig uren, lage intensiteit
- no3 was onbestaand, ideaal voor cyano, niet voor algen, dus ben gaan overvoeren. Toch vissen zat.
- elke dag obsessief bacterie film poetsen, stenen, planten, bodem, wand, afzuigen met stofzuigertje
- elke dag bacto-start bijvoegen
- elke dag voor-filter reinigen zodat die losgepoetste cyanomeuk er niet allemaal in blijft hangen
Geen Co2, omdat cyano zuurstof neemt en je planten smoort en Co2 je planten moet activeren zuurstof af te geven en omdat die cyclus niet werkt gaat alles dood als je dat toch doet. Dus wel luchtpomp aan om de vissen te supporten en de cyano te blokkeren, maar co2 nog even mee geweest tot 5 dagen terug ongeveer.
Het vervelende is dat je een aantal tegenstrijdige dingen wilt:
- ph omlaag, beter tegen cyano, maar kost je o2.
- licht uit, tegen cyano
- licht aan voor je planten
- luchtpomp aan voor zuurstof, waardoor je ph omhoog gaat
- co2 aan voor je planten, maar slecht voor zuurstof en zinloos met luchtpomp
Dus m'n strategie is waterwaarde meten, inmiddels licht & co2 doseren op PH (dennerle PH systeem) op zicht qua cyano ontwikkeling instellen, bijvoegen van bacto-support, no3 is op niveau nu dus houden op een laag pitje. 's nachts heb ik nog paar uur luchtbellen aan (zag de vissen naar adem happen in de ochtend), overdag ook heel kort, ochtend-lichtscene met co2 en middag/avond lichscene met co2. Door een lichtcomputer aan te schaffen kan ik licht ook op 50% bijvoorbeeld draaien.
Ik bouw nu luchtbellen af en co2 op, de PH schommelt nu op 7,1-7,2 en moet uiteindelijk liever rond de 6,8-7,0 uitkomen. Is dus niet zover weg.
Wat je nu ziet is dit, na 24u geen cyano aangeraakt te hebben:
Cyano op de stenen zijn nog vlekken ipv hele grote film, de achterwand wordt schoner, de planten zitten niet meer elke dag onder (heb meer planten gekocht, specifiek bikkelhard spul zoveel mogelijk). Dus de hele bak - na 24u geen cyano gepoetst te hebben - zag er vanochtend zo uit.
Wat ik nog meer doe is met waterstofperoxide en een 1ml spuitje de hardnekkige plekken aanstippen. Dan lost de bacterie op en voeg ik weer bacto-support of -start bij om de bacterien feitelijk te vervangen met betere. Dat gaat gestaag. Ik ben nu ongeveer 12 dagen onderweg in totaal, waarvan 6 met waterstof behandeling om de dag en 5 met co2.
Doel: dit uitzitten, als het goed is verdrijft de goede bacteriemeuk de cyano naar een gezonde balans en kan ik weer opbouwen zoals ik gewend ben. Water is inmiddels aardig helder, de geur is er alleen als je cyano hebt gepoetst en alleen in de bak, het gaat dus de goede kant op.
Kortom:
Geen 3 dagen blackout dus, maar, wel obsessief schoonhouden en behandelen. In de eerste dagen heb ik elk vrij moment om die bak gehangen. Ben pas sinds een week dus met waterstofperoxide bezig en doen dan max 5-7 spuitjes van 1 ml aanbrengen. Heb bij wijze van experiment ook een steen helemaal behandeld, maar dat werkt maar matig omdat je daarmee alle bacterien sloopt en cyano dan gewoon snel terug komt.
Wat in dit topic al eerder gezegd is: cyano is niet je vijand, maar moet gewoon z'n plek weer accepteren in je bak. Je ontkomt er niet aan, maar met een goede balans zie je er als het goed is niets van.
Heb van alles verkeerde gedaan in het begin, maar moet zeggen dat ik nu na 10 jaar geen aquarium gehad te hebben een paar dingen wel heb die ik toen minder had:
- chatgpt, ik stuur gewoon foto's in en vraag wat het is of wat ik moet doen. Dat geeft goede leidraad.
- geduld.. althans.. heb iets meer.
- goede spullen: lichtcomputer, CO2 setup, inmiddels 3e fles bacto meuk, je moet er even geld in steken. Deels zat erbij, deels niet.
Grootste fouten: meteen planten/vissen erbij, verkeerde diagnose in beginsel en pogen een herstart te doen van een enorm smerige bak. Reset had handiger gekund. Maargoed, soms overdenk je te veel, het lijkt nu ook goed te komen.
Check overigens m'n enorme zwarte tetra's, die heb ik nog nooit zo groot gezien. En dus enorm dik door al dat voer wat ik erin heb gegooid de afgelopen week
Enfin, leuk, zo'n hobby
Ik heb een 120 liter bak overgenomen die ernstig verwaarloosd is. Cyano all-over. Kende dat wel van zoutwater (paarse flap) maar niet van zoetwater (blauwalg), mede door de voor mij verwarrende naam. Tis immers geen alg. Heb daarom initieel wat onhandige dingen gedaan.
Maargoed: zie hier foto voor transport, cyano op de grond, wand, planten en stenen. Na transport alles schoongemaakt, 90% waterwissel gedaan, externe pompfilter schoongemaakt, dus een flinke reset.
Als ik toen wist dat het geen alg was, had ik de aanpak veranderd en de bodem vervangen en stenen e.d. meteen zwaarder behandeld, maar dat terzijde.
![]() | ![]() |
Wat cyano zo smerig maakt is niet alleen de geur (eerste dagen hier deuren tegen elkaar open gehad, wat een putlucht) maar ook dat het bacteriefilmpje wat zo groen-blauwig is alles smoort. Ik had een klein bakje al staan en dacht na 2 dagen ik kan de planten en vissen wel alvast overzetten. Fout nummer 2, nog in de onwetendheid over bacterie vs alg. Kijk, algen zijn naar, maar ergens makkelijker te bestrijden. Zie bijv de cyano meuk op de wortels van de waterplanten, die zijn bijna allemaal verloren gegaan. Hoop dat een paar het overleven.
![]() | ![]() |
Foto's van eerste dagen.
Het kwartje begon nu te vallen en ben toen op een strikt regime gegaan:
- lichtplan aangepast, weinig uren, lage intensiteit
- no3 was onbestaand, ideaal voor cyano, niet voor algen, dus ben gaan overvoeren. Toch vissen zat.
- elke dag obsessief bacterie film poetsen, stenen, planten, bodem, wand, afzuigen met stofzuigertje
- elke dag bacto-start bijvoegen
- elke dag voor-filter reinigen zodat die losgepoetste cyanomeuk er niet allemaal in blijft hangen
Geen Co2, omdat cyano zuurstof neemt en je planten smoort en Co2 je planten moet activeren zuurstof af te geven en omdat die cyclus niet werkt gaat alles dood als je dat toch doet. Dus wel luchtpomp aan om de vissen te supporten en de cyano te blokkeren, maar co2 nog even mee geweest tot 5 dagen terug ongeveer.
Het vervelende is dat je een aantal tegenstrijdige dingen wilt:
- ph omlaag, beter tegen cyano, maar kost je o2.
- licht uit, tegen cyano
- licht aan voor je planten
- luchtpomp aan voor zuurstof, waardoor je ph omhoog gaat
- co2 aan voor je planten, maar slecht voor zuurstof en zinloos met luchtpomp
Dus m'n strategie is waterwaarde meten, inmiddels licht & co2 doseren op PH (dennerle PH systeem) op zicht qua cyano ontwikkeling instellen, bijvoegen van bacto-support, no3 is op niveau nu dus houden op een laag pitje. 's nachts heb ik nog paar uur luchtbellen aan (zag de vissen naar adem happen in de ochtend), overdag ook heel kort, ochtend-lichtscene met co2 en middag/avond lichscene met co2. Door een lichtcomputer aan te schaffen kan ik licht ook op 50% bijvoorbeeld draaien.
Ik bouw nu luchtbellen af en co2 op, de PH schommelt nu op 7,1-7,2 en moet uiteindelijk liever rond de 6,8-7,0 uitkomen. Is dus niet zover weg.
Wat je nu ziet is dit, na 24u geen cyano aangeraakt te hebben:
![]() | ![]() | ![]() |
Cyano op de stenen zijn nog vlekken ipv hele grote film, de achterwand wordt schoner, de planten zitten niet meer elke dag onder (heb meer planten gekocht, specifiek bikkelhard spul zoveel mogelijk). Dus de hele bak - na 24u geen cyano gepoetst te hebben - zag er vanochtend zo uit.
Wat ik nog meer doe is met waterstofperoxide en een 1ml spuitje de hardnekkige plekken aanstippen. Dan lost de bacterie op en voeg ik weer bacto-support of -start bij om de bacterien feitelijk te vervangen met betere. Dat gaat gestaag. Ik ben nu ongeveer 12 dagen onderweg in totaal, waarvan 6 met waterstof behandeling om de dag en 5 met co2.
Doel: dit uitzitten, als het goed is verdrijft de goede bacteriemeuk de cyano naar een gezonde balans en kan ik weer opbouwen zoals ik gewend ben. Water is inmiddels aardig helder, de geur is er alleen als je cyano hebt gepoetst en alleen in de bak, het gaat dus de goede kant op.
Kortom:
Geen 3 dagen blackout dus, maar, wel obsessief schoonhouden en behandelen. In de eerste dagen heb ik elk vrij moment om die bak gehangen. Ben pas sinds een week dus met waterstofperoxide bezig en doen dan max 5-7 spuitjes van 1 ml aanbrengen. Heb bij wijze van experiment ook een steen helemaal behandeld, maar dat werkt maar matig omdat je daarmee alle bacterien sloopt en cyano dan gewoon snel terug komt.
Wat in dit topic al eerder gezegd is: cyano is niet je vijand, maar moet gewoon z'n plek weer accepteren in je bak. Je ontkomt er niet aan, maar met een goede balans zie je er als het goed is niets van.
Heb van alles verkeerde gedaan in het begin, maar moet zeggen dat ik nu na 10 jaar geen aquarium gehad te hebben een paar dingen wel heb die ik toen minder had:
- chatgpt, ik stuur gewoon foto's in en vraag wat het is of wat ik moet doen. Dat geeft goede leidraad.
- geduld.. althans.. heb iets meer.
- goede spullen: lichtcomputer, CO2 setup, inmiddels 3e fles bacto meuk, je moet er even geld in steken. Deels zat erbij, deels niet.
Grootste fouten: meteen planten/vissen erbij, verkeerde diagnose in beginsel en pogen een herstart te doen van een enorm smerige bak. Reset had handiger gekund. Maargoed, soms overdenk je te veel, het lijkt nu ook goed te komen.
Check overigens m'n enorme zwarte tetra's, die heb ik nog nooit zo groot gezien. En dus enorm dik door al dat voer wat ik erin heb gegooid de afgelopen week
Enfin, leuk, zo'n hobby
@NiGeLaToR Het volgende snap ik niks van. Gaat om dit stukje:
Pas met waterstofperoxide wel op dat je de vinnen van je vissen niet verbrandt. Dus jaag (wapper) ze eerst goed weg bij de plek waar je bezig gaat (nieuwsgierig als vissen kunnen zijn, denkend dat ze weer wat te eten krijgen). Paar seconden na het spuiten is het al goed gemengd maar direct tijdens het spuiten is het echt wel gevaarlijk. Of haal het ornament even uit het aquarium en plaats het na afloop weer terug.
Verder: pH naar beneden kost je geen O2. Sterker nog.. Als je de pH verlaagt met CO2 (iets dat velen van ons doen) zullen de planten dankbaar O2 produceren en het zuurstofgehalte in je water juist verhogen. Je moet echt idioot veel CO2 in je water pompen wil de concentratie zo hoog worden dat O2 uit je water verdreven wordt.
Luchtpomp geeft amper tot geen zuurstof, luchtpomp geeft oppervlaktebeweging. Prima dus als je bak geplaagd wordt door een kaamlaag maar eigenlijk nooit nodig in een goed draaiend aquarium (ik heb het zelf alleen nodig gehad toen ik veel te veel jonge visjes had met als gevolg idiote CO2 concentraties die afgedreven moesten worden door oppervlaktebeweging). In een normale bak met normale bezetting en een kleine oppervlakterimpel (zonder noemenswaardige kaamlaag) is de O2 concentratie nooit een probleem.
Het blijven toevoegen van bacteriën is niet nodig (en alleen maar zonde van je geld). De bacteriesterfte in je bak, als gevolg van het aanstippen met H2O2, is zo marginaal dat het totaal geen effect heeft op de goede bacteriehuishouding. Dus daar lekker mee stoppen (scheelt je weer geld) mits je filter en bodem goed zijn ingedraaid.
Voeren: Ik zou de vissen gewoon een normale hoeveelheid voer geven (en niet overvoeren). Planten geef je liefst een beetje plantenvoeding, naast de poep die ze van de vissen krijgen. In de poep van de vissen zitten wellicht niet alle benodigde micro's (zeker in het geval van stofvoer) en in plantenvoeding zit dat wel.
Cyano bacteriën gebruiken met name CO2 (zolang er licht is) en maken daar zuurstof mee (net zoals planten dat doen). Vandaar ook dat velen het zien/zagen als een alg in plaats van een bacterie. Maar stoppen met CO2 omdat de cyanobacterie "zuurstof neemt" klopt niet (wellicht bedoelde je het anders). Sowieso is het altijd aan te raden de omstandigheden voor planten zo gunstig mogelijk te maken (dan trekken de algen zich vanzelf terug). Uiteraard moet je het dan niet eerst gierend uit de bocht laten lopen (want dan kun je beter opnieuw beginnen). Dus richt je aandacht (nu je de algjes wat onder de knie hebt) niet zozeer meer op de algen maar meer op de planten.Geen Co2, omdat cyano zuurstof neemt en je planten smoort en Co2 je planten moet activeren zuurstof af te geven en omdat die cyclus niet werkt gaat alles dood als je dat toch doet.
Pas met waterstofperoxide wel op dat je de vinnen van je vissen niet verbrandt. Dus jaag (wapper) ze eerst goed weg bij de plek waar je bezig gaat (nieuwsgierig als vissen kunnen zijn, denkend dat ze weer wat te eten krijgen). Paar seconden na het spuiten is het al goed gemengd maar direct tijdens het spuiten is het echt wel gevaarlijk. Of haal het ornament even uit het aquarium en plaats het na afloop weer terug.
Verder: pH naar beneden kost je geen O2. Sterker nog.. Als je de pH verlaagt met CO2 (iets dat velen van ons doen) zullen de planten dankbaar O2 produceren en het zuurstofgehalte in je water juist verhogen. Je moet echt idioot veel CO2 in je water pompen wil de concentratie zo hoog worden dat O2 uit je water verdreven wordt.
Luchtpomp geeft amper tot geen zuurstof, luchtpomp geeft oppervlaktebeweging. Prima dus als je bak geplaagd wordt door een kaamlaag maar eigenlijk nooit nodig in een goed draaiend aquarium (ik heb het zelf alleen nodig gehad toen ik veel te veel jonge visjes had met als gevolg idiote CO2 concentraties die afgedreven moesten worden door oppervlaktebeweging). In een normale bak met normale bezetting en een kleine oppervlakterimpel (zonder noemenswaardige kaamlaag) is de O2 concentratie nooit een probleem.
Het blijven toevoegen van bacteriën is niet nodig (en alleen maar zonde van je geld). De bacteriesterfte in je bak, als gevolg van het aanstippen met H2O2, is zo marginaal dat het totaal geen effect heeft op de goede bacteriehuishouding. Dus daar lekker mee stoppen (scheelt je weer geld) mits je filter en bodem goed zijn ingedraaid.
Voeren: Ik zou de vissen gewoon een normale hoeveelheid voer geven (en niet overvoeren). Planten geef je liefst een beetje plantenvoeding, naast de poep die ze van de vissen krijgen. In de poep van de vissen zitten wellicht niet alle benodigde micro's (zeker in het geval van stofvoer) en in plantenvoeding zit dat wel.
Komkommer is niet heel erg voedzaam mischien toch maar is een bio aubergine gaan eten savonds.HuismAndré schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:07:
@HenkS Dat wegen is wel een goed idee. Ik neem aan dat we het daarbij alleen over droogvoer hebben (dus de samenstelling heeft dan ook nog wel wat invloed).
[Afbeelding]
Probleem is dat de planten bedekt onder cyano geen zuurstof toevoegen en ik eindigde met naar lucht happende vissen na toediening co2. Heb geen kamlaag op het water maar wél een zuurstof probleem. Als co2 nu aan blijft en belletjes uit gaan de guppen als eerste naar adem happen, eerst een paar, dan allemaal. Daarna de kardinaal tetra’s, maar dat heb ik maar 1 ochtend gezien.HuismAndré schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:37:
@NiGeLaToR Het volgende snap ik niks van. Gaat om dit stukje:
[...]
Cyano bacteriën gebruiken met name CO2 (zolang er licht is) en maken daar zuurstof mee (net zoals planten dat doen). Vandaar ook dat velen het zien/zagen als een alg in plaats van een bacterie. Maar stoppen met CO2 omdat de cyanobacterie "zuurstof neemt" klopt niet (wellicht bedoelde je het anders). Sowieso is het altijd aan te raden de omstandigheden voor planten zo gunstig mogelijk te maken (dan trekken de algen zich vanzelf terug). Uiteraard moet je het dan niet eerst gierend uit de bocht laten lopen (want dan kun je beter opnieuw beginnen). Dus richt je aandacht (nu je de algjes wat onder de knie hebt) niet zozeer meer op de algen maar meer op de planten.
Co2 aanlaten in de nacht lees ik dat het dan ook niet handig is ivm co2 vs o2?
Bekend, dank voor de toelichting!Pas met waterstofperoxide wel op dat je de vinnen van je vissen niet verbrandt. Dus jaag (wapper) ze eerst goed weg bij de plek waar je bezig gaat (nieuwsgierig als vissen kunnen zijn, denkend dat ze weer wat te eten krijgen). Paar seconden na het spuiten is het al goed gemengd maar direct tijdens het spuiten is het echt wel gevaarlijk. Of haal het ornament even uit het aquarium en plaats het na afloop weer terug.
Toch bleef ik met die happende vissen zitten. Wellicht te snel te veel co2? Geen idee, die dennerle ph computer regelt de toediening. Heb een inline diffusor geïnstalleerd.Verder: pH naar beneden kost je geen O2. Sterker nog.. Als je de pH verlaagt met CO2 (iets dat velen van ons doen) zullen de planten dankbaar O2 produceren en het zuurstofgehalte in je water juist verhogen. Je moet echt idioot veel CO2 in je water pompen wil de concentratie zo hoog worden dat O2 uit je water verdreven wordt.
Blijf dus terugkomen op: geen kamlaag, happende vissen. Heb wel meer planten gekocht, de enorme plant die erin zat is verslijmd en vrijwel verdwenen. Die groeit wel weer, er komen scheuten uit de bodem.Luchtpomp geeft amper tot geen zuurstof, luchtpomp geeft oppervlaktebeweging. Prima dus als je bak geplaagd wordt door een kaamlaag maar eigenlijk nooit nodig in een goed draaiend aquarium (ik heb het zelf alleen nodig gehad toen ik veel te veel jonge visjes had met als gevolg idiote CO2 concentraties die afgedreven moesten worden door oppervlaktebeweging). In een normale bak met normale bezetting en een kleine oppervlakterimpel (zonder noemenswaardige kaamlaag) is de O2 concentratie nooit een probleem.
Bodem deels vernieuwd, verder qua ‘ingedraaid’ dus nog beetje zoekende. Zal toediening staken en gewoon geduld hebben.Het blijven toevoegen van bacteriën is niet nodig (en alleen maar zonde van je geld). De bacteriesterfte in je bak, als gevolg van het aanstippen met H2O2, is zo marginaal dat het totaal geen effect heeft op de goede bacteriehuishouding. Dus daar lekker mee stoppen (scheelt je weer geld) mits je filter en bodem goed zijn ingedraaid.
Inderdaad niet gemeld: ik gebruik colombo plantenvoeding. Daar zit geen no3 in. En ben nu er meetbare no3 is meteen op normaal voeren over gegaan inderdaad.Voeren: Ik zou de vissen gewoon een normale hoeveelheid voer geven (en niet overvoeren). Planten geef je liefst een beetje plantenvoeding, naast de poep die ze van de vissen krijgen. In de poep van de vissen zitten wellicht niet alle benodigde micro's (zeker in het geval van stofvoer) en in plantenvoeding zit dat wel.
Als je nog tips hebt qua co2 vs o2 houd ik mij aanbevolen. Geen luchtbellen en happende vissen leek mij niet ideaal, maar snap ook dat co2 eruit spoelen met luchtbellen contraproductief is. Planten slaan aan en groeien cm’s per dag momenteel, dus o2 productie moet wel komen zo.
Heb wel door een guppen explosie in mijn vorige 25L bakje 50+ guppen meegenomen, dus de bezetting is fors. Als alles weer goed draait ga ik guppen weer verkopen (heb er al een zwik verkocht). Die populatie moet flink omlaag, wil ook wel wat anders namelijk.
Ik denk inderdaad dat je veel te snel CO2 toevoegt (met dus als gevolg enorme schommelingen en tijdelijk zeer hoge CO2 concentraties (wat dus wél de O2 verdrijft)). Da's niet goed!NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:04:
[...]
Co2 aanlaten in de nacht lees ik dat het dan ook niet handig is ivm co2 vs o2?
[...]
Toch bleef ik met die happende vissen zitten. Wellicht te snel te veel co2? Geen idee, die dennerle ph computer regelt de toediening. Heb een inline diffusor geïnstalleerd.
Dus: de installatie stel je zo af dat, als de klep altijd open zou blijven staan (bijvoorbeeld bij een storing), de hoeveelheid CO2 erg hoog maar niet VEEL TE HOOG zou worden (zeg 40ppm). In de praktijk zul je zien dat je dan aardig rond de 50% aan/uit komt te zitten bij een normale pH (waarbij je rond de 20ppm CO2 gaat zitten). En 's nachts mag dat gewoon doorgaan (hoeft niet, mag wel). Ik doe het wel in ieder geval.
Met een slim stopcontactje kun je vaak prima bijhouden wanneer en hoelang de CO2 afsluiter openstaat. Op die manier kun je installatie inregelen richting 50% open (overdag). Je zult zien dat hij dan 's nachts heel soms aangaat (en relatief kort).
Paprika kom ik ook wel eens tegen (kort geblancheerd). Beetje variatie kan geen kwaad inderdaad.NLKornolio schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:50:
[...]
Komkommer is niet heel erg voedzaam mischien toch maar is een bio aubergine gaan eten savonds.
@HuismAndré helder!
Klepje verbruikt zo weinig dat de slimme stekker eigenlijk geen verbruik meldt maar zie wel cumulatief. Ga even puzzelen hoe ik daar meer uit krijg.
Verder: hij stond op ph van 6.5 en heb nu als doel 6.95 met een offset van 0.2 gezet. Dus hij zou nu tot 0.2 verschil z’n best moeten doen. Trok de klep wellicht echt open toen die op 6.5 stond.
Snap ik ‘m en ga ik proberen zonder beluchting nu omdat het toch dicht tegen de gewenste PH aan zit.
Klepje verbruikt zo weinig dat de slimme stekker eigenlijk geen verbruik meldt maar zie wel cumulatief. Ga even puzzelen hoe ik daar meer uit krijg.
Verder: hij stond op ph van 6.5 en heb nu als doel 6.95 met een offset van 0.2 gezet. Dus hij zou nu tot 0.2 verschil z’n best moeten doen. Trok de klep wellicht echt open toen die op 6.5 stond.
Snap ik ‘m en ga ik proberen zonder beluchting nu omdat het toch dicht tegen de gewenste PH aan zit.
@NiGeLaToR Ik vraag me af of het goed gaat. Waar ik het over heb is het instellen van de uitstroom van de CO2 installatie. Dat heeft helemaal niets te maken met de instelling op de pH computer maar alles met het instellen van de werkdruk op de CO2 fles en de doorstroming van het naaldventiel. Die stel je zo in dat, bij de gewenste pH in het aquarium het afsluitventiel overdag zo'n 50% van de tijd openstaat. Heeft je installatie wel een naaldventiel???
Om langs het dode gebied van je slimme stopcontactje te komen kun je er iets kleins aan parallel zetten. Bijvoorbeeld de aquariumpomp/-filter. Die zal zo'n 8-10W nemen (terwijl het afsluitventiel rond de 1-2W zal zitten). Dus pomp/filter samen met CO2 computer in het slimme stopcontactje en je kunt uitstekend meten wanneer het ventiel open- en dichtgaat.
In mijn geval gaat het om een 3-voudige stekkerdoos (waar dus ook licht en heater in zitten) en zelfs dan kun je prima terugzien wanneer het ventiel open- en weer dichtgaat.
Om langs het dode gebied van je slimme stopcontactje te komen kun je er iets kleins aan parallel zetten. Bijvoorbeeld de aquariumpomp/-filter. Die zal zo'n 8-10W nemen (terwijl het afsluitventiel rond de 1-2W zal zitten). Dus pomp/filter samen met CO2 computer in het slimme stopcontactje en je kunt uitstekend meten wanneer het ventiel open- en dichtgaat.
In mijn geval gaat het om een 3-voudige stekkerdoos (waar dus ook licht en heater in zitten) en zelfs dan kun je prima terugzien wanneer het ventiel open- en weer dichtgaat.
/f/image/dM1cR0sbwK2k2JB828yY8FKJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door HuismAndré op 25-04-2025 17:03 ]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
@HuismAndré oke, de computer opent de klep, de klep zit op de lagedruk trap van de co2 aansluiting en de PH wordt gemeten met de sensor in de bak.
Ph stel je in, klep opent dientengevolge en de diffusor laat de co2 in het systeem.
Het naaldventiel zal de Eheim ‘klep’ zijn die wordt bediend door de Dennerle computer. Ik zie ook alleen hele kleine belletjes en heb de manometers eigenlijk niet zien bewegen. Blaas er dus niet een kg co2 in een nachtje doorheen
Maargoed, als ik de co2 toch niet ga schakelen kan de stekker wel op de hele set inderdaad.
Haha geweldigHuismAndré schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:07:
[Afbeelding]
En ja alleen droogvoer idd.
Ik heb veel meer vissen dan jij in mijn bak (x4 ofzo) en ook 100plus garnalen. En ik geef dus rond de 1.5-2 gram om de dag 1x
En dat werkt prima. Ik vind dat wegen fijn omdat je dan echt een idee hebt van de hoeveelheid
Hoe geef je een heel klein beetje tubifex? En wat doe je met de rest van het zakje? Ik heb dat spul nooit aangedurfd, wel eens een bak gezien waar tig enge kriebelwormpjes uit de bodem staken en krijg al jeuk bij het idee alleen..HuismAndré schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:07:
..en krijgen de corydoras af en toe een heel klein beetje voorgeweekte tubifex (zo'n mooi gezicht).

Ik koop gewoon gedroogde tubifex en week dat een uurtje voor voordat ik het ze geef (niet in zo'n raar mandje maar gewoon "los" (met de pomp uit)). Pomp gaat na 15 minuten automatisch weer aan (maar dan is het tubifex al lang op). Levende tubifex zit ik niet op te wachten.JME schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:54:
[...]
Hoe geef je een heel klein beetje tubifex? En wat doe je met de rest van het zakje? Ik heb dat spul nooit aangedurfd, wel eens een bak gezien waar tig enge kriebelwormpjes uit de bodem staken en krijg al jeuk bij het idee alleen..
Gedroogd is waardeloos. Geef dan beter diepvries!HuismAndré schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:10:
[...]
Ik koop gewoon gedroogde tubifex en week dat een uurtje voor voordat ik het ze geef (niet in zo'n raar mandje maar gewoon "los" (met de pomp uit)). Pomp gaat na 15 minuten automatisch weer aan (maar dan is het tubifex al lang op). Levende tubifex zit ik niet op te wachten.
Dat gezegd hebbende, tubifex is sowieso geen erg goed voer. Voer dit iig nooit aan cichliden (welke cichliden dan ook dus oa maanvissen enz, en idem voor rode mug).
@dragon2 ik heb er totaal geen ervaring mee. Kun je me uitleggen wat er mis mee is en waarom? En wat zijn betere alternatieven en waarom?
Zwarte mug diepvries (of levend, als ze het maar eten voordat het steekmuggen worden 😉) is het beste voer. Tubifex en rode mug zijn het slechtste voer (en dus sowieso ongeschikt voor cichliden).JME schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:10:
@dragon2 ik heb er totaal geen ervaring mee. Kun je me uitleggen wat er mis mee is en waarom? En wat zijn betere alternatieven en waarom?
https://aquainfo.nl/diepv...uitleg-en-voedingswaarde/
Ik mis nog steeds je argumenten. Ook in de link die je geeft staat nergens dat het slecht voer is. Hooguit dat de voedingswaarde laag is. Dat heeft een beschuitje ook, en toch is het best lekker op zijn tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door JME op 27-04-2025 16:47 . Reden: Slecht voorbeeld ]
Het grootste probleem met tubifex en rode mug is dat het vrij vet is. Maar zoals met alle voer is er niets mis mee als je het niet te vaak geeft. Zelf voer ik regelmatig diepvries rode mug en heel soms levende tubifex. Met corydoras heb ik nog nooit tubifex uit de bodem zien komen.
Hier ook regelmatig diepvries rode mug en tubifex. Ook wel eens daphnia. En heb nu van een maatje gedroogde tubifex en gedroogde daphnia gekregen, werkt ook prima. Ze krijgen het eens in de zoveel tijd, ik wil ook wel eens pizza maar dat eet ik ook niet elke dag.
Na tig jaar zonder, heb ik toch weer zin om aan een aquarium te beginnen 😀. Mijn vrouw is nog niet helemaal overtuigd maar er komt af en toe voorzichtig witte rook.
Ik heb nu in de woonkamer plek voor een bak van 60cm breed en 40 diep. Ik wil heel graag een Jewel 120 neer zetten, die is 58cm hoog. Alleen is die kap ‘errug lelijk’ aldus mn ega. De kap van de jewel lijkt erg vast te zitten aan het glas, zou die te verwijderen zijn?
Ik zoek naar tips voor zo’n formaat bak die een mooie afwerking boven heeft. Ikzelf vind zo’n chihiros lamp (of een ander merk) wel mooi. Er moet echter wel een deksel/ plaat op vanwege de verdamping en de katten 🧐
Ik heb nu in de woonkamer plek voor een bak van 60cm breed en 40 diep. Ik wil heel graag een Jewel 120 neer zetten, die is 58cm hoog. Alleen is die kap ‘errug lelijk’ aldus mn ega. De kap van de jewel lijkt erg vast te zitten aan het glas, zou die te verwijderen zijn?
Ik zoek naar tips voor zo’n formaat bak die een mooie afwerking boven heeft. Ikzelf vind zo’n chihiros lamp (of een ander merk) wel mooi. Er moet echter wel een deksel/ plaat op vanwege de verdamping en de katten 🧐
Vergelijkbare situatie hier. Ik heb een maand of twee geleden een Aquatlantis Volga 200 aangeschaft. Erg tevreden over. Misschien net iets te groot qua formaat? Ik ben er erg tevreden mee omdat ik het een mooie bak vind voor het formaat.clements schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:04:
Na tig jaar zonder, heb ik toch weer zin om aan een aquarium te beginnen 😀. Mijn vrouw is nog niet helemaal overtuigd maar er komt af en toe voorzichtig witte rook.
Als je echt op zoek bent naar een high end afwerking kun je naar bakken van oase kijken. Maar dan zit je wel in een heel ander segment te shoppen dan jewel.
Altijd goed om weer te beginnen! Helaas zit de kap van de Lido 120 (denk dat je die bedoelt) vast aan de bak en volgens mij is hij ook structureel van belang.clements schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:04:
Waar je naar zou kunnen kijken is een losse "glasbak", Azaqua heeft bijvoorbeeld een kubus van 60x60x60 of (als hij iets breder kan zijn) een Eheim ClearScape of Proxima Scape.
Hier een ADA 60H gehad van 60x45x45 cm, zonder lelijke kap. Die zijn aardig aan de prijs en volgens mij ook niet meer in die maat te krijgen, maar je kunt vast een vergelijkbaar model van Oase, UNS, ILA of ander merk krijgen. Bij de meeste merken kan je er houders met afdekglas bij bestellen tegen de verdamping en kat. En er past prima een Chihiros lamp op.clements schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:04:
Hiclements schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:04:
Ik heb de jewel 120 met een chihiros lamp erin. Die past mooi in de kap.
De kap zit er overigens los op. Kun je er gewoon makkelijk vanaf halen.
Ik ga overigens mijn bak verkopen omdat ik naar een 2 meter bak ga.
Dus mocht je interesse hebben laat maar weten. (Eventueel met lamp en filters)
Duurt nog wel een week of 5 verwacht ik want die andere bak wordt op maat gemaakt en dat duurt nog even.
Ah dat zijn de mooie reacties. Zo’n Volga wil ik wel in het wild gaan bekijken, de marketing ervan is meer gericht op design i.i.g.
@HenkS ik stuur je een pm 😀
@clements Als je de Volga in het wild gaat bekijken, kijk dan meteen even naar de Splendid Ultra. Zelfde design, maar bak en meubel zijn net iets hoger en ze hebben een instelbare RGB lamp met controller.
Ik heb je een pb gestuurdclements schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:31:
Ah dat zijn de mooie reacties. Zo’n Volga wil ik wel in het wild gaan bekijken, de marketing ervan is meer gericht op design i.i.g.
Mocht je die bak van mij niks vinden. Ik heb nu zelf een 2 meter bak besteld 200x60x60 en het meubel maak ik zelf. Ook een optie.
Maar ligt er een beetje aan wat je wilt.
Ik heb ook katten maar ik heb hier ook een 30x30 nano tank staan. Daar drinken ze continue uit haha maar verder vinden ze de kleine visjes en garnalen niet zo interessant
Dat verschilt van kat tot kat. Die van ons zou de bak zeker leeg vissen (al was het maar omdat hij niet bang is om een stukje te zwemmen).HenkS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:48:
[...]
Ik heb ook katten maar ik heb hier ook een 30x30 nano tank staan. Daar drinken ze continue uit haha maar verder vinden ze de kleine visjes en garnalen niet zo interessant
/f/image/sc7eGn8CbAqaGJmf00n95zgn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 05-05-2025 20:14 ]
Die planten zijn wel giftig voor katten. Ik heb m'n aquarium monster en pothos daarom weggedaan toen m'n aquarium in een ruimte kwam te staan waar m'n katten ook komen.HenkS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:03:
Haha geweldig
Hier wel drinken en wat spelen maar verder blijven alle 3 de katten netjes [Afbeelding]
[Afbeelding]
Heerlijk 😊 Onze kat heeft na een maand of twee door dat er iets leeft en zit nu geregeld te kijken. Ik moet zelfs een stoel neerzetten in de avond omdat ze anders daar niet op ooghoogte in slaap kan vallen 🤣 (nee, ze heeft geen personeel 🤣)
:strip_exif()/f/image/m1p2hdtRQ9tSKfsGKEXCHfYx.jpg?f=fotoalbum_large)
👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
Heb voor mijn Volga meteen deze besteld:JME schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:31:
@clements Als je de Volga in het wild gaat bekijken, kijk dan meteen even naar de Splendid Ultra. Zelfde design, maar bak en meubel zijn net iets hoger en ze hebben een instelbare RGB lamp met controller.
https://www.aquastorexl.n...smart-led-controller.html
Kan daarmee programma’s maken en de blauw & rood kanaal apart bedienen. Er is ook een onweer modes. De app zou in theorie behulpzaam moeten zijn maar is bagger.
Weliswaar geen RGB maar wel met mooie zon op en zon onder mogelijkheden.
Edit: onze katten vissen daadwerkelijk dus dichte kap is een must. Ze vissen ook uit de sloot dus tjah
[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-05-2025 07:29 ]
Ja ons hele huis staat vol met planten, monstera, pothos etc.. maar onze katten blijven er gelukkig vanaf. Maar het zijn ook buiten katten. Al staan buiten gemiddeld genomen meer giftige planten voor katten dam binnen. Ik heb al 8 katten gehad in mijn leven en nog nooit een kat die een stuk plant ging eten. Maar goed ieder beest is anders:)dragon2 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:25:
[...]
Die planten zijn wel giftig voor katten. Ik heb m'n aquarium monster en pothos daarom weggedaan toen m'n aquarium in een ruimte kwam te staan waar m'n katten ook komen.
Ik bouw veel aquaria met planten die eruit groeien soort combi tussen aquarium en paludarium zeg maar.
Heerlijke hobby. Kijk uit naar mijn nieuwe bak
Ik word knettergek van het interne filter van het aquarium van mijn zoon. Hij heeft een Aqualantis Explorer Amsterdam (85 L, 80x30x37 cm) met een bijgeleverde Bio Filter 600. Na minder dan een week is de flow nagenoeg verdwenen. We doen elke zondag een grondige reiniging. En zodra we het filter voorzichtig eruit halen dwarrelt al het vuil terug de bak in. Is dit normaal voor binnenfilters? Ik wil het liefst een externe kopen (Oase FiltoSmart 100 Thermo), maar dan moet de kap eraf of gemodificeerd worden.
Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33
Had hetzelfde problem, heb veel nano tankjes en elke week was ik aan de beurt om de filters schoon te maken anders stopte flow. Heb nu een luchtpomp met sponsfilters aangesloten. Dat zorgt er ook voor dat ik de artemia kan opkweken, dus bij mij had ik al een luchtpomp nodig.Mog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:42:
Ik word knettergek van het interne filter van het aquarium van mijn zoon. Hij heeft een Aqualantis Explorer Amsterdam (85 L, 80x30x37 cm) met een bijgeleverde Bio Filter 600. Na minder dan een week is de flow nagenoeg verdwenen. We doen elke zondag een grondige reiniging. En zodra we het filter voorzichtig eruit halen dwarrelt al het vuil terug de bak in. Is dit normaal voor binnenfilters? Ik wil het liefst een externe kopen (Oase FiltoSmart 100 Thermo), maar dan moet de kap eraf of gemodificeerd worden.
Er zijn ook mensen die aan no filter doen, de hele bak vol met planten filtert alles er dan uit.
Het is een gekend nadeel voor binnenfilters, ja.Mog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:42:
We doen elke zondag een grondige reiniging. En zodra we het filter voorzichtig eruit halen dwarrelt al het vuil terug de bak in. Is dit normaal voor binnenfilters? Ik wil het liefst een externe kopen (Oase FiltoSmart 100 Thermo), maar dan moet de kap eraf of gemodificeerd worden.
Hoewel hier ook even een bak met binnenfilter stond, en dat best meeviel.
Het zal wel afhankelijk zijn van wat voor deeltjes er uit de bak gefilterd dienen te worden, hoeveel etc.
Bekend fenomeen met binnenfilters inderdaad. Een buitenfilter heeft sowieso een veel groter volume dus daar kan meer vuil op aankoeken tot het de doorstroom blokkeert. Voor een 80 zou ik al lekker een buitenfilter pakken.
Dan weet ik genoeg. Ik ga voor een buitenfilter. Het lijkt me sowieso chill dat ik het filter kan verschonen zonder het aquarium te "storen".
externe filters hebben ook mijn voorkeur. Zelf heb ik ook de FiltoSmart van Oase (niet thermo), bevalt best prima. Al is de indeling van het filter wel een beetje discutabel als het om de flow langs de media gaat. Best veel water kan het gedeelte met keramische media omzeilen, doordat de intake in het middenste compartiment zit. Op mijn 60 liter bakje doet ie het geweld, maar of ie het op grotere bakken lekker gaat doen, vraag ik me af.Mog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:00:
Dan weet ik genoeg. Ik ga voor een buitenfilter. Het lijkt me sowieso chill dat ik het filter kan verschonen zonder het aquarium te "storen".
Ik heb een unboxing bekeken en ik vroeg me inderdaad af hoe dat zat. Je hebt ook nog de 200 (800 L/uur), misschien heeft die een andere indeling. Ik ga op onderzoek uit.Lamith schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:20:
[...]
externe filters hebben ook mijn voorkeur. Zelf heb ik ook de FiltoSmart van Oase (niet thermo), bevalt best prima. Al is de indeling van het filter wel een beetje discutabel als het om de flow langs de media gaat. Best veel water kan het gedeelte met keramische media omzeilen, doordat de intake in het middenste compartiment zit. Op mijn 60 liter bakje doet ie het geweld, maar of ie het op grotere bakken lekker gaat doen, vraag ik me af.
Vandaar mij advies om voor de Splendid Ultra te kijken. Dan heb je wel RGB én dan wordt de controller meegeleverd dus dat scheelt kosten. De app is inderdaad nogal basic en waarom iemand ooit storm zou willen simuleren ontgaat mij volkomen. Maar het werkt allemaal plug & play en dat is prettig.NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:27:
[...]
Heb voor mijn Volga meteen deze besteld:
https://www.aquastorexl.n...smart-led-controller.html
Kan daarmee programma’s maken en de blauw & rood kanaal apart bedienen. Er is ook een onweer modes. De app zou in theorie behulpzaam moeten zijn maar is bagger.
Weliswaar geen RGB maar wel met mooie zon op en zon onder mogelijkheden.