Stukje over stroming in zeewater. (is geen lecture, maar iets wat ik doe)
In zoetwater heb je vaak een filter. Daarin zit de pomp en je filtermateriaal. Over het algemeen hebben zoetwateraquaria niet veel meer pompjes als dat filter. Er worden niet vaak extra losse pompjes in de bak gehangen voor extra stroming.
Voor een aquarium met een totaal volume van 350 liter is dan bv de Eheim Professionel 450 geschikt.
Die zou
op papier 1700 liter per uur door pompen.
Op papier is hier belangrijk want in praktijk haal je dat niet. Maar laten we uit gaan van wat er op papier staat.
Bij een zoetwater aquarium van 350 liter zou je een filter van 1700lph nodig hebben.
Je pompt dan je hele water een kleine 5x per uur rond door je filter. Dus elk uur zou al je water 5x door je filter gaan.
Bij zeewater werken mensen vaak anders. Naast dat ze een opvoerpomp hebben plaatsen mensen vaak een paar kleine pompjes in het aquarium die voor wisselende en extra stroming zorgen. Koraal wil heel veel stroming (veeeeeeel meer dan je denkt).
De regel in zout water is dat je ongeveer 10x al het water per uur rondpompt door je filter.
Bij zoetwater is het dus 5x per uur en bij zout water is het 10x per uur.
Dus naast dat je al die extra pompjes in je aquarium plaatst, doet je filter ook nog eens dubbel zo veel water verplaatsen. Nogmaals, de meeste mensen onderschatten hoe veel stroming je nodig hebt voor koraal. Het is alsof er een storm in je tuin aan de gang is. Koraal beweegt echt heftig heen en weer.
Nu... ik wil die lelijke extra stromingspompjes niet. Die dingen zijn vaak zo groot als een blikje en hangen ergens aan het glas in je bak. Ik vind dat mega lelijk. Het helpt ook niet dat mijn aquarium niet tegen een muur staat. Je zou echt constant tegen die lelijke dingen aankijken.
Dus mijn plan was om een veeeeel krachtigere pomp te kopen waardoor het water veel harder stroomt door die ene pomp. Ipv 10x per uur wil ik 50x per uur.
En dat is gelukt denk ik.
Ik ben al een weekje aan het testen en het staat nog in een soort BETA opstelling, maar momenteel is het wel een opzet die ik helemaal uitvoer.
Ik heb een 2e pomp aangesloten. Alles bij elkaar pomp ik nu op papier 18.000 liter per uur rond. Dat zou dik 48x de hele bak per uur zijn. Al het water in mijn aquarium gaat dus 48x per uur door het filter.
Dat is theoretisch omdat je wat verliest door hoogte, bochten en andere dingen... maar stel dat je 75% overhoud dan zit ik op 13.500 liter per uur.
Dat zou dan 38x per uur zijn. Al het water gaat 38x per uur door het filter.
Ik adviseer niemand om het te doen zoals ik doe... maar ik vind het zelf wel kewl.
In dit filmpje zie je 1 uitlaat. Ik heb 4 uitlaten op mijn opvoer. Dat groene koraal wat onder die grijze uitlaat staat is een SPS koraal. Je zou denken dat die veel te heftig beweegt... maar dit vinden ze juist fijn.
Ik zou eigenlijk nog meer stroming willen maar dan moet ik wat meer gaan aanpassen. Dat gaat gebeuren maar kan nog even duren.
Het idee is nog steeds om geen extra losse pompjes te gaan gebruiken en daar hou ik aan vast.