Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
toolkist schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Wat gaat helpen:
- zoveel mogelijk blauwalg uit de bak halen, hardscape eruit en schoonpoetsen
- minder voeren
- verlichting korter/minder intens
- filter keer goed schoonmaken zodat de waterflow beter wordt
- alle dode planten/bladeren/etc verwijderen

Als dat niet helpt kun je nog wat rigoreuzer te werk gaan, door je aquarium volledig te verduisteren (echt afplakken dus, verlichting ook helemaal uit) en dat zo een week lang te laten staan.
Dat laatste is het enige wat bij mij uiteindelijk hielp. Het is echt lastig vol te houden, niet tussendoor even spieken, de lucht die uit de bak komt is niet te harden, maar na een week was het eindelijk weg.

Was hier ook in een opstartende bak, toen ik m'n 1.20 bak net had opgehaald en aan het opzetten was. Sindsdien nooit meer blauwalg gezien.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-06 20:32
SmurfLink schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Dat laatste is het enige wat bij mij uiteindelijk hielp. Het is echt lastig vol te houden, niet tussendoor even spieken, de lucht die uit de bak komt is niet te harden, maar na een week was het eindelijk weg.

Was hier ook in een opstartende bak, toen ik m'n 1.20 bak net had opgehaald en aan het opzetten was. Sindsdien nooit meer blauwalg gezien.
Thanks! Dat geeft hoop ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:16
Stukje over stroming in zeewater. (is geen lecture, maar iets wat ik doe)

In zoetwater heb je vaak een filter. Daarin zit de pomp en je filtermateriaal. Over het algemeen hebben zoetwateraquaria niet veel meer pompjes als dat filter. Er worden niet vaak extra losse pompjes in de bak gehangen voor extra stroming.

Voor een aquarium met een totaal volume van 350 liter is dan bv de Eheim Professionel 450 geschikt.
Die zou op papier 1700 liter per uur door pompen.

Op papier is hier belangrijk want in praktijk haal je dat niet. Maar laten we uit gaan van wat er op papier staat.

Bij een zoetwater aquarium van 350 liter zou je een filter van 1700lph nodig hebben.
Je pompt dan je hele water een kleine 5x per uur rond door je filter. Dus elk uur zou al je water 5x door je filter gaan.

Bij zeewater werken mensen vaak anders. Naast dat ze een opvoerpomp hebben plaatsen mensen vaak een paar kleine pompjes in het aquarium die voor wisselende en extra stroming zorgen. Koraal wil heel veel stroming (veeeeeeel meer dan je denkt).

De regel in zout water is dat je ongeveer 10x al het water per uur rondpompt door je filter.
Bij zoetwater is het dus 5x per uur en bij zout water is het 10x per uur.

Dus naast dat je al die extra pompjes in je aquarium plaatst, doet je filter ook nog eens dubbel zo veel water verplaatsen. Nogmaals, de meeste mensen onderschatten hoe veel stroming je nodig hebt voor koraal. Het is alsof er een storm in je tuin aan de gang is. Koraal beweegt echt heftig heen en weer.

Nu... ik wil die lelijke extra stromingspompjes niet. Die dingen zijn vaak zo groot als een blikje en hangen ergens aan het glas in je bak. Ik vind dat mega lelijk. Het helpt ook niet dat mijn aquarium niet tegen een muur staat. Je zou echt constant tegen die lelijke dingen aankijken.

Dus mijn plan was om een veeeeel krachtigere pomp te kopen waardoor het water veel harder stroomt door die ene pomp. Ipv 10x per uur wil ik 50x per uur.

En dat is gelukt denk ik.

Ik ben al een weekje aan het testen en het staat nog in een soort BETA opstelling, maar momenteel is het wel een opzet die ik helemaal uitvoer.

Ik heb een 2e pomp aangesloten. Alles bij elkaar pomp ik nu op papier 18.000 liter per uur rond. Dat zou dik 48x de hele bak per uur zijn. Al het water in mijn aquarium gaat dus 48x per uur door het filter.

Dat is theoretisch omdat je wat verliest door hoogte, bochten en andere dingen... maar stel dat je 75% overhoud dan zit ik op 13.500 liter per uur.

Dat zou dan 38x per uur zijn. Al het water gaat 38x per uur door het filter.

Ik adviseer niemand om het te doen zoals ik doe... maar ik vind het zelf wel kewl. :+

In dit filmpje zie je 1 uitlaat. Ik heb 4 uitlaten op mijn opvoer. Dat groene koraal wat onder die grijze uitlaat staat is een SPS koraal. Je zou denken dat die veel te heftig beweegt... maar dit vinden ze juist fijn.

Ik zou eigenlijk nog meer stroming willen maar dan moet ik wat meer gaan aanpassen. Dat gaat gebeuren maar kan nog even duren.

Het idee is nog steeds om geen extra losse pompjes te gaan gebruiken en daar hou ik aan vast.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Extra post omdat ik het toevallig zag....

Een gratis anemoon?

Ik heb naar ik weet geen tepelanemonen in mijn aquarium. Toch keek ik net naar een anders stukje wat ik heb en wat blijkt... er groeit een klein tepelanemoontje op het steentje.

In de foto links zie je een rood koraal wat ik al had, en rechts daarvan groeit een klein nieuw koraaltje.

We denken dat het een tepelanemoon is. Dat zou helemaal tof zijn. Die hebben we graag eentje.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21

JME

zeg maar Jamie

Gupcontrole is hier geen probleem meer: de laatste twee kerels zwieren inmiddels mee met een schooltje koperzalmen. Fantastisch om te zien O+ Ik ga ze ook niet meer aanvullen, ze mogen oud worden en dan is het vanzelf een keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
World Citizen schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:39:
Stukje over stroming in zeewater. (is geen lecture, maar iets wat ik doe)

In zoetwater heb je vaak een filter. Daarin zit de pomp en je filtermateriaal. Over het algemeen hebben zoetwateraquaria niet veel meer pompjes als dat filter. Er worden niet vaak extra losse pompjes in de bak gehangen voor extra stroming.

Voor een aquarium met een totaal volume van 350 liter is dan bv de Eheim Professionel 450 geschikt.
Die zou op papier 1700 liter per uur door pompen.

Op papier is hier belangrijk want in praktijk haal je dat niet. Maar laten we uit gaan van wat er op papier staat.

Bij een zoetwater aquarium van 350 liter zou je een filter van 1700lph nodig hebben.
Je pompt dan je hele water een kleine 5x per uur rond door je filter. Dus elk uur zou al je water 5x door je filter gaan.

Bij zeewater werken mensen vaak anders. Naast dat ze een opvoerpomp hebben plaatsen mensen vaak een paar kleine pompjes in het aquarium die voor wisselende en extra stroming zorgen. Koraal wil heel veel stroming (veeeeeeel meer dan je denkt).

De regel in zout water is dat je ongeveer 10x al het water per uur rondpompt door je filter.
Bij zoetwater is het dus 5x per uur en bij zout water is het 10x per uur.

Dus naast dat je al die extra pompjes in je aquarium plaatst, doet je filter ook nog eens dubbel zo veel water verplaatsen. Nogmaals, de meeste mensen onderschatten hoe veel stroming je nodig hebt voor koraal. Het is alsof er een storm in je tuin aan de gang is. Koraal beweegt echt heftig heen en weer.

Nu... ik wil die lelijke extra stromingspompjes niet. Die dingen zijn vaak zo groot als een blikje en hangen ergens aan het glas in je bak. Ik vind dat mega lelijk. Het helpt ook niet dat mijn aquarium niet tegen een muur staat. Je zou echt constant tegen die lelijke dingen aankijken.

Dus mijn plan was om een veeeeel krachtigere pomp te kopen waardoor het water veel harder stroomt door die ene pomp. Ipv 10x per uur wil ik 50x per uur.

En dat is gelukt denk ik.

Ik ben al een weekje aan het testen en het staat nog in een soort BETA opstelling, maar momenteel is het wel een opzet die ik helemaal uitvoer.

Ik heb een 2e pomp aangesloten. Alles bij elkaar pomp ik nu op papier 18.000 liter per uur rond. Dat zou dik 48x de hele bak per uur zijn. Al het water in mijn aquarium gaat dus 48x per uur door het filter.

Dat is theoretisch omdat je wat verliest door hoogte, bochten en andere dingen... maar stel dat je 75% overhoud dan zit ik op 13.500 liter per uur.

Dat zou dan 38x per uur zijn. Al het water gaat 38x per uur door het filter.

Ik adviseer niemand om het te doen zoals ik doe... maar ik vind het zelf wel kewl. :+

In dit filmpje zie je 1 uitlaat. Ik heb 4 uitlaten op mijn opvoer. Dat groene koraal wat onder die grijze uitlaat staat is een SPS koraal. Je zou denken dat die veel te heftig beweegt... maar dit vinden ze juist fijn.

Ik zou eigenlijk nog meer stroming willen maar dan moet ik wat meer gaan aanpassen. Dat gaat gebeuren maar kan nog even duren.

Het idee is nog steeds om geen extra losse pompjes te gaan gebruiken en daar hou ik aan vast.

[Vimeo: Current]
Ik dacht dat die extra pompen in de bak er vooral ook waren om 'golven' te stimuleren, dus daar ze afwisselend hard en zacht draaien? Als dat klopt, hoe wil je dat dan gaan doen met 1 groot filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Vandaag nog een kleine aanpassing gedaan aan het "tuitje" waaruit de co2 het bakje in komt, dus nog wat strakker gedraaid, nu bubbelt ie eindelijk naar mn zin.
Of het daardoor komt weet ik niet, maar inmiddels zijn de plantjes druk aan het "pearlen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 10:18

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb aan het begin pomp in mijn zoetwater gehad maar zag dat de vissen er juist wegbleven en er werd wel is een garnaaltje meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

De man uit mijn corydoras trilineatus triootje heeft sinds een paar dagen een lichte vlek op de rug. Iemand enig idee wat dit kan zijn en of er iets aan gedaan kan/moet worden voordat hij mee verhuist naar de nieuwe bak?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BtOyXh587tpIz55FQsP769ynx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErIT0TluuQ9XULWGj1b1xSyn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:22
Zo, ik vond het toch een beetje krap worden voor de dikkerds in de 350 liter, en de bak werd een beetje oud. Dus tijd voor een upgrade! Voor een leuk prijsje een vrij nieuwe juwel rio 450 liter met een fx6 filter en helialux op de kop getikt, nieuwe scape en mooie zandbodem er in. En vanaf vanmiddag zwemmen ze lekker in hun nieuwe bak 😀.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_0MczBkAQzJEghO0v80a7pI_pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYdyKlvykwKpDaOwsIzzjst6.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
toolkist schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:44:
[...]

Ik dacht dat die extra pompen in de bak er vooral ook waren om 'golven' te stimuleren, dus daar ze afwisselend hard en zacht draaien? Als dat klopt, hoe wil je dat dan gaan doen met 1 groot filter?
Je kunt inderdaad zo ver gaan om echt golven te maken. Bepaalde pompjes kunnen dat door de frequentie te meten en de pomp daar op aan te sturen. Dan krijg je echt golven.

Maar uiteindelijk gaat het om turbulentie. Sje wilt niet dat koraal naar 1 kant word geblazen constant.
En je wilt overal veel stroming zodat het vuil overal los geblazen word.

Golven nabootsen is leuk voor het oog of voor de fun maar puur aan veel turbulentie heb je voldoende.

Ik heb nu 4 uitstroompijpjes. Doordat die stromingen elkaar raken krijg je wisselende stroming. Ik zal straks een filmpje maken.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:17
Beste mensen,

Ik heb nu een jaar of 2 een aquarium (kleintje) deze draaide op zich prima. Maar afgelopen zomer was op de locatie waar het stond toch zodanig warm geworden dat er helaas een aantal vissen het niet hadden gehaald. Door veranderingen in interne ruimte heb ik de mogelijkheid om het iets beter aan te pakken en iets andere locatie te kiezen die ook al wat koeler uit zou moeten pakken op een werkkamer.

Ik heb aan een muur ruimte van ongeveer 85cm breed waarvoor mooi een breedte bak kan van 80cm en de ombouw eromheen. Deels geïnspireerd door mensen online die ook losse (kamer planten) in een aquarium bijzetten voor wat uitgebreider ecosysteem dacht ik dat mogelijk een 2 bakken systeem wel interessant kan uitpakken in de hoek waar het moet. De wanden en constructie zijn vrijwel tot aan de onderste bak dubbel uitgevoerd (~25mm per kant en een 18mm achterwand). Kwa constructie lukt me dit wel, en is het niet echt een probleem. Ongeveer zoiets uitgetekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WksOraaARinTn0uuXVnSir2lZBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tBHAXWBbTFpvZIMLgbfeseL4.png?f=fotoalbum_large

Maar wat betreft flow regelingen ben ik echter flink wat meer onervaren. Het totaal volume van de bakken (2x 121 liter) met het oog op de plantbak wou vullen zit ik op ~185 liter. En voor de onderdelen zat ik hier aan te denken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tVgNDhoAImrbf5BdgPrQ-ICpmk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H4177QT1dJtpf7cPTGYQbV96.png?f=user_large

Het gaat hier om zoetwater. Ik wou de temperatuur meting doen in de visbak. Ik heb een aquarium chiller tot 240 liter weten te bemachtigen voor een klein bedrag van een kennis die het over had. Met deze chiller, ivm het dilemma van de afgelopen zomer, wil ik dat die het onder de ~28Graden gaat houden(Of zelfs lager). En de bak verwarming wou ik inregelen dat die tot 24 graden gaat verwarmen, wat met het volume wel een hysterese van 4 graden speling geeft. Dus de chiller is puur als bescherming in een warme zomer week of weken.

De temperaturen liggen niet vast, maar is om het idee te geven van wat ik zou willen uitvoeren. Dat is tenslotte deels afhankelijk van de bevolking die ik er uiteindelijk gepast op elkaar in stop.

Voor het totaal overzicht vroeg ik me af of ik iets significants over het hoofd zie?

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Rafarion Ik vind het ambitieus. Ga met interesse je vorderingen volgen, maar heb zelf onvoldoende ervaring met dit soort constructies om je te kunnen helpen. Het enige wat ik nu kan bedenken is: hou rekening met vochtontwikkeling boven de onderste bak en hoe je in die bak je onderhoud wil gaan doen. Maar succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Even goed kijken of je beoogde pomp het water wel zo ver omhoog opgepompt krijgt.

Tevens even goed nadenken over 'oh shit' momenten. Bijvoorbeeld: wat als er om wat voor reden dan ook geen water uit je bovenste aquarium het 2e aquarium in loopt, hoe ga je dan voorkomen dat de 2e bak leeggezogen wordt.

[ Voor 58% gewijzigd door toolkist op 11-03-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:17
@JME

Er zitten wel gaten in de kast voor wat leidingen in de achterwand. Maar mogelijk kan ik in elk geval 1 laag/hoog van links naar rechts of achter naar voren plaatsen dat er enigsinds natuurlijke convectie er (niet extreem) vocht aanwezig is. Maar het zit boven een aquarium dus zal zeker wel vochtig zijn. De materialen voor de bouw verwacht ik wel dat het goed zit, maar is wel zeker een puntje om nog eens naar te kijken dat het er niet afdruipt

@toolkist
Voor pomp zat ik naar een Eden PAS 4200 te kijken. Die zou met pomp hoogte uit de voeten moeten komen.
En een pendel switch die de pomp hard uitschakelt bij bepaalt laag/te hoog niveau lijkt me een zeer gewenste toevoeging waar ik in mijn hoofd ook al even zat te spelen.
Zelfde probleem geld voor verwarming dat er detectie is dat die uitgevallen / niet werkt door bijv een losse temperatuur meter plaatsing.

Beide bedankt in elk geval voor wat nadenk puntjes :)

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:18:
U vraagt, wij draaien:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hoekje eruit anders past ie niet onder de kabeldoorvoer van de bak. Een sleufje gemaakt voor het ophangpunt. Omdat hij nu hangt aan de voorkant van het filterhuis en de pomp en heater aan de achterkant zitten, neigt hij naar iets kantelen. Een klein randje op de bodem voorkomt dat prima (filterhuis heeft zo’n meegeleverde verhoging en zit minder dan een cm boven de bodem). Voordeel van deze oplossing is dat de hele unit eruit kan voor het geval de heater stuk zou gaan. Die zit namelijk onder de overstekende rand van de bak en kan dus niet recht omhoog eruit.
Update: niet nadoen :)
Door het ophangpunt van de originele bak blijft het Juwel filter enkele mm van de wand af. Daar kan een nieuwsgierige koperzalm wel tussen komen, maar niet meer zelfstandig wegkomen :F
Filter zit nu met een afstandhouder boven en onder (lees: een zwart kunststof hoekprofieltje) wat verder vanaf de wand en dat werkt wél. Oja, en de zalm doet het ook nog :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:58:
De Aquatlantis Splendid Ultra komt met de nieuwe RGBW lamp en een Ori controller waarmee je allerlei fancy kleurtjes kunt mengen: vier kanalen voor Red, Green, Blue, Cool White, en dan nog een extra schuifje met de naam Intensity. Nergens een handleiding te vinden, maar het lijkt erop dat Intensity gewoon een soort totaaldimmer is over alle vier kanalen, dus Intensity 100 met Cool White 50 geeft hetzelfde beeld als Intensity 50 met Cool White 100. Als iemand hier meer info over heeft of dit kan bevestigen: graag!
Nog een update. Aquatlantis heeft een geweldige helpdesk die je alles kunt vragen en die snel en vriendelijk antwoord geven. De “intensity” slider is inderdaad een totaaldimmer over alle vier kanalen Cool White, Red, Green en Blue. En inderdaad geldt domweg 100x50=50x100.
Tevens gevraagd hoe de lichtintensiteit is verdeeld over de kleuren. Ik heb een Ultra 19W lamp met volgens specs 2280 lumen. Daarvan zit volgens de helpdesk 1700 lumen in Cool White, de onderverdeling van de overige 520 lumen over de overige drie kleuren is niet bekend. Daarnaast delen ze het volgende plaatje, geeft ook info over lux, PAR en verval over diepte, wie weet heeft iemand er iets aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Recl0F8osu80sVfhlWlmDHfSax4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0udvZ0k6BTWxpVAuMwJRAJHH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
HuismAndré schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Probleem is dat als een plant erg ver heen is, het eigenlijk alleen nog maar vegeteert en daarbij fungeert als voedingsbodem voor algjes (vanwege lekkende suikers). Het gaat in dit geval immers om een suboptimaal draaiend aquarium (en niet een goed gevoede CO2 bak waarin zo ongeveer alles wel weer tot leven gewekt kan worden).

@Ryst Licht: Zeker niet nog meer. Ik zou het eerder verminderen (en geen rode plantjes meer want die willen niet goed in een low light bak zonder CO2). Maar begin inderdaad eens met 2 periodes van 3,5 uur met daartussen een pauze van 2-3 uur (en zet de output op 70% van waar het nu op staat). Welke kleuren? Werk naar een neutrale wittint van rond de 6000K, dat geeft in de bak een mooie neutrale witte kleur en komt behoorlijk overeen met zonlicht.

Ter referentie: Ik heb boven mijn 125 liter (netto liters) aquarium max 19W gemeten (in een bell curve van 8 tot 8 ). Daarbij heb ik ook nog eens een tapijt van drijfplantjes.

Micro's heb je al genoemd, nu de macro's nog. Die zijn, zeker als je amper vissen hebt en dus weinig visvoer toedient, óók van essentieel belang.
Je kunt de CO2 ook gewoon via speciale planten voeding geven. Daar heb je geen CO2 opstelling voor nodig. Sterker nog een geautomatiseerd dosering systeem geeft in tegenstelling tot een CO2 tank de mogelijkheid om veel meer te regelen. En dat kan in principe ook gewoon zonder doseringssysteem. Met een flesje planten voeding. Die moet je alleen heel nauwkeurig met de hand op vaste intervallen doseren.

Een blackout werkt goed tegen alg. Maar het lost de onbalans niet op. Dus het komt gewoon weer terug. Je kunt gewoon flesjes kopen met middelen die tegen specifieke algen soorten werken. Dat is niet schadelijk voor je vissen. Dat kun je combineren met een water wissel. Meer beplanting. Want die eten de overdaad aan voeding die nu in je water zit en de alg veroorzaakt. En meet je water waardes. Want daar is de onbalans in terug te zien. En die moet je verhelpen. Algen eters en garnalen doen ook wonderen om een zoetwatertank schoon en alg vrij te houden. En beperk de verlichting in je tank. 8 uur per dag is wel redelijk de max. Als er dan alsnog algen verschijnen, kun je het terug brengen naar 6 of 4 uur. Het grootste gedeelte van de dag heeft je tank genoeg aan indirect zonlicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:47

de Peer

under peer review

Seth_Chaos schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Je kunt de CO2 ook gewoon via speciale planten voeding geven.
Nee dat kan niet, bestaat niet. Je doelt denk ik op producten als easycarbo, maar dat is geen CO2 maar een biocide. Een soort gif tegen o.a. algen.
Daar heb je geen CO2 opstelling voor nodig. Sterker nog een geautomatiseerd dosering systeem geeft in tegenstelling tot een CO2 tank de mogelijkheid om veel meer te regelen. En dat kan in principe ook gewoon zonder doseringssysteem.
Een CO2 tank is vaak aangesloten op een pH-controller en dat doseert perfect. Dit is dan ook de gouden standaard in de aquariumwereld.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-03-2025 11:18 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Seth_Chaos schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:20:
Je kunt de CO2 ook gewoon via speciale planten voeding geven. Daar heb je geen CO2 opstelling voor nodig.
(..)
Je kunt gewoon flesjes kopen met middelen die tegen specifieke algen soorten werken. Dat is niet schadelijk voor je vissen.
(..)
de overdaad aan voeding die nu in je water zit en de alg veroorzaakt.
(..)
Algen eters en garnalen doen ook wonderen om een zoetwatertank schoon en alg vrij te houden.
(..)
Het grootste gedeelte van de dag heeft je tank genoeg aan indirect zonlicht.
Ieder z’n mening maar deze stukken ben ik het toch wat minder mee eens..

[ Voor 10% gewijzigd door JME op 15-03-2025 16:51 . Reden: Iets met meningen en zo.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Nee dat kan niet, bestaat niet. Je doelt denk ik op producten als easycarbo, maar dat is geen CO2 maar een biocide. Een soort gif tegen o.a. algen.

[...]

Een CO2 tank is vaak aangesloten op een pH-controller en dat doseert perfect. Dit is dan ook de gouden standaard in de aquariumwereld.
Ik bedoel inderdaad carbo. En dat heeft exact hetzelfde effect. Het is geen gif. En je kunt het gewoon via een autodoseringssysteem automatisch en afgemeten laten toevoegen aan het water net als CO2. En dan heb je geen lelijke co2 diffuser in je tank en geen afzichtelijke co2 tank naast je aquarium.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Seth_Chaos schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:47:
[...]

Ik bedoel inderdaad carbo. En dat heeft exact hetzelfde effect. Het is geen gif. En je kunt het gewoon via een autodoseringssysteem automatisch en afgemeten laten toevoegen aan het water net als CO2. En dan heb je geen lelijke co2 diffuser in je tank en geen afzichtelijke co2 tank naast je aquarium.
De marketingafdelingen van die producenten hebben hun werk zo te zien goed gedaan :'(

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ik bedoel inderdaad carbo. En dat heeft exact hetzelfde effect.
Nee absoluut niet, dat is niet te vergelijken. Easycarbo is een gif, geen CO2.
Het is geen gif.
bron?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjK5H2MKfUhsioBg1sXae79Okag=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kABRbksN1buncfUcbWJGpgsp.jpg?f=user_large

de werkzame stof is glutaraldehyd, en dat is een biocide (gif). zeer toxisch.
Wikipedia: Glutaaraldehyde

"Glutaaraldehyde is schadelijk voor vissen en watervlooien, maar zeer toxisch voor algen"

Waar mee ik niet wil zeggen dat het een slecht product is. Ik gebruik het af en toe om bepaalde plekjes in het mijn aquarium een 'spot treatment' te geven. Werkt erg goed vanwege de toxiciteit.

Van de Engelse wikipedia pagina:
"Glutaraldehyde diluted with water is often marketed as alternative to carbon dioxide gas injection for aquarium plants, but it lacks any characteristics that promote the growth of aquatic plants, and does not raise the CO2 concentration of water it is added to. Aquarists also commonly use it in low concentrations as an algicide."

[ Voor 69% gewijzigd door de Peer op 15-03-2025 17:58 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Nee absoluut niet, dat is niet te vergelijken. Easycarbo is een gif, geen CO2.

[...]

bron?

[Afbeelding]

de werkzame stof is glutaraldehyd, en dat is een biocide (gif). zeer toxisch.
Wikipedia: Glutaaraldehyde

"Glutaaraldehyde is schadelijk voor vissen en watervlooien, maar zeer toxisch voor algen"

Waar mee ik niet wil zeggen dat het een slecht product is. Ik gebruik het af en toe om bepaalde plekjes in het mijn aquarium een 'spot treatment' te geven. Werkt erg goed vanwege de toxiciteit.
Niet in de hoeveelheid die het aquarium in gaat. Netjes gedoseerd via een Chihiros doseersysteem. De meeste aqua scapers verkiezen CO2, maar dat heeft meer te maken met het gegeven dat planten daarmee extreem snel groeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Seth_Chaos schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:16:
[...]

Niet in de hoeveelheid die het aquarium in gaat.
Voor de vissen is het niet of nauwelijks schadelijk inderdaad vanwege de lage dosering, maar voor de algen wel. Vandaar de werking. De reden dat dat we Easycarbo gebruik is zijn toxische werking.
Netjes gedoseerd via een Chihiros doseersysteem. De meeste aqua scapers verkiezen CO2, maar dat heeft meer te maken met het gegeven dat planten daarmee extreem snel groeien.
Nee dat heeft er mee te maken dat CO2 een vereiste is voor plantengroei. En als je dat niet handmatig toevoegt ben je beperkt tot de CO2 die uit de lucht via uitwisseling op het watteroppervlak, en dat is zeer zeer weinig.

Dus het is eerder andersom. Als je CO2 niet toevoegt zullen je planten vaak CO2-gebrek hebben en daardoor langzaam groeien en gebreken gaan vertonen, hierdoor slaan algen vaak ook toe op de zwakke planten die deels afsterven.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 15-03-2025 18:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

[...]

Je kan ook in line je co2 oplossen, dan heb je geen lelijke diffuser en de afzichtelijke co2 tank kan vaak ook in een meubel.

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik mag hier natuurlijk geen advertenties plaatsen, maar misschien kan ik advies vragen wat een leuke vraagprijs zou zijn voor de volgende zeer complete startset :+
  • Juwel Primo 70 wit
  • filter met pomp en heater
  • extra reservepomp (nieuw)
  • Novolux witte led balken (2 stuks!)
  • waterdicht RGB ledbalkje in aluminium profiel met montageclips
  • TC420 led controller met een ruim bemeten Mean Well 24V adapter, maar ook de originele Juwel adapters worden meegeleverd
De achterwand van de bak is voorzien van zgn. Frosty folie van het merk Hobby. Zit er nog super strak op, maar kan ook zonder resten worden verwijderd. De TC420 kan naast de RGB ook de Novolux balken dimmen. Alle drie lichtbronnen zijn aangesloten via (contra) stekkers op de TC420 dus super eenvoudig te koppelen of vervangen zonder in je snoeren te hoeven knippen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen
Kon het niet laten en heb nog een Anemoon gekocht.

Lang verhaal, iets met "verracue", en een argument wat ik wil winnen.

Dus... Een nieuwe Tapijt anemoon.
Groen

De officiële naam zal waarschijnlijk zo het lijkt mogelijk wellicht eventueel bij kans zijn Stichodactyla haddoni

Dat laatste deel Haddoni is waar praat over is. Ik weet het niet en ga het ook nooit bewijzen, maar er is schijnbaar verschil.

Hoe dan ook.. Mijn nieuwe schatje. In de 2e foto zie je op de achtergrond een rode anemoon. Dat zijn dezelfde. Ik hoop dat die gaan paren, want tapijt anemonen splitsen in tegenstelling tot veel ander koraal -niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHsV3ld8OTCeqaqch6tTRBFOBzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpTED5FjWrRemYVXzHjn3mst.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFfh6wHmdGho9ZYpLqZ5A6VQ6is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yrQQY4Z9a2thU88rsLLTdxR.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Oeh, wat blijft dat toch mooi spul @World Citizen. En wat blijft het toch een brug (of 37..) te ver voor mij.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:13
Aquarium is besteld! Als het goed is zaterdag ophalen samen met de inrichting. Nu een vraagje. Wat raden jullie voor bodembedekking? Ik zie veel nutribases voor planten voorbij komen maar is dit niet gewoon pure geldklopperij? In het verleden heb ik dit niet gebruikt, maar voegde ik voeding toe in de vorm van kleidriehoeken met voedingsstoffen. Wat wordt er hier aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@ThaAresX hangt er een beetje vanaf. Wat voor type bak moet het worden en welke bewoners heb je op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
JME schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:03:
@ThaAresX hangt er een beetje vanaf. Wat voor type bak moet het worden en welke bewoners heb je op het oog?
Het wordt een beplant aquarium met wat scholende vissen, garnalen en corydoras. Vooral voor die laatste is de bodem wel belangrijk (niet te grof etc)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ThaAresX schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:06:
[...]

Het wordt een beplant aquarium met wat scholende vissen, garnalen en corydoras. Vooral voor die laatste is de bodem wel belangrijk (niet te grof etc)
Filterzand van de Wildkamp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Die dus. En dan de fijnste variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
En waarom dan? Er zit een wildkamp hier in de buurt, wellicht dat ik zaterdag er gelijk langs rij. Ik verwacht met 1 zak van 25kg wel genoeg zou moeten hebben.

Filterzand zit voor zo ver ik weet geen voedingstoffen in, dus dan zelf voedingstoffen in de bodem toevoegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:29

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
ThaAresX schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:26:
En waarom dan? Er zit een wildkamp hier in de buurt, wellicht dat ik zaterdag er gelijk langs rij. Ik verwacht met 1 zak van 25kg wel genoeg zou moeten hebben.

Filterzand zit voor zo ver ik weet geen voedingstoffen in, dus dan zelf voedingstoffen in de bodem toevoegen?
Klopt. Het zand zelf zit niks in (dus ook niets verkeerds). De kleur is vrij natuurlijk en de korrels zijn aardig consistent qua diameter én rond. Dus Corydoras kunnen er prima in wroeten zonder hun barbelen te beschadigen.

Voeding kun je toevoegen door pilletjes te steken bij de planten die het nodig hebben. Snelgroeiers hebben eigenlijk zonder uitzondering geen bodemvoeding nodig (halen de voeding dus rechtstreeks uit het water), veel andere planten kunnen beiden en sommigen hebben echt iets nodig bij de wortels.

Kleibollen/kegels worden vaak gebruikt maar geven echt een bende als je de plantjes verwijdert, bijvoorbeeld om ze te snoeien (en dat doe je best regelmatig). Ook verhoog je de kans dat je bodem dichtslaat. Een andere optie zijn voedingspilletjes die volledig oplossen (zoals Tetra Plantastart en Tetra Crypto). Maar er zijn ook diverse andere prima bodemvoedingen. Sowieso is het niet verkeerd om af en toe een vork door de bodem te halen (om zo dichtslaan en dus wortelrot te voorkomen). Doe dat wel in etappes want wroeten in de bodem is vaak een trigger voor (tijdelijke) staghorn algjes.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
HuismAndré schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Klopt. Het zand zelf zit niks in (dus ook niets verkeerds). De kleur is vrij natuurlijk en de korrels zijn aardig consistent qua diameter én rond. Dus Corydoras kunnen er prima in wroeten zonder hun barbelen te beschadigen.

Voeding kun je toevoegen door pilletjes te steken bij de planten die het nodig hebben. Snelgroeiers hebben eigenlijk zonder uitzondering geen bodemvoeding nodig (halen de voeding dus rechtstreeks uit het water), veel andere planten kunnen beiden en sommigen hebben echt iets nodig bij de wortels.

Kleibollen/kegels worden vaak gebruikt maar geven echt een bende als je de plantjes verwijdert, bijvoorbeeld om ze te snoeien (en dat doe je best regelmatig). Ook verhoog je de kans dat je bodem dichtslaat. Een andere optie zijn voedingspilletjes die volledig oplossen (zoals Tetra Plantastart en Tetra Crypto). Maar er zijn ook diverse andere prima bodemvoedingen. Sowieso is het niet verkeerd om af en toe een vork door de bodem te halen (om zo dichtslaan en dus wortelrot te voorkomen). Doe dat wel in etappes want wroeten in de bodem is vaak een trigger voor (tijdelijke) staghorn algjes.
Ik ga binnenkort even kijken welke plantensoorten ik wil. Denk dat het redelijk eenvoudige planten zullen zijn, anubia, crypts, javavarens. Zit nog beetje te zoeken naar goede achterzone planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Voor de achterzone zou je ook kunnen kijken naar een wat grotere cryptocoryne of echinodorus. Snelgroeiers passen meestal ook mooi in die zone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 14:03
Vallisneria is ook een simpele plant die prima de achtergrond opvult. Alleen de lopers die ze schieten kunnen soms wel in de weg zitten. Hygrophilia ook een prima low-tech optie, die je telkens opnieuw kunt stekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Andere vraag. Heeft iemand hier ervaring met het verhuizen van grote ingerichte aquariums? Ik ga met een aantal weken verhuizen en moet dan mijn 150x50x50 bak ook verhuizen. Die zit nu stampvol planten, hout en steen. Ik heb het plant om het hout en de stenen te verwijderen, maar de bodem erin te laten zitten evenals het de planten met een laagje water. Ik maak me alleen beetje zorgen over het aquarium, namelijk: kan het kwaad om deze te verplaatsen (lees met vier man optillen) met daarin een 5-10cm dikke bodem en planten erin en een laagje water? Of is het beter hem echt helemaal leeg te halen voor de verhuizing?

Levende have wil ik zoveel mogelijk uitvangen, maar neo caridina ben ik bang dat er toch wat verstopt blijft. Vandaar het laagje water wat ik mn hoofd heb.

Ook ben ik benieuwd naar tips voor het vervoer. Ik wil graag een dikke bus met laadklep huren, het aquarium inpakken in piepschuim en verhuisdekens, maar ook daarbij twijfel ik of het geen risico is met een bodem en planten er nog in.

Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

mvds

Totally awesome!

Ik denk dat een 150cm bak met 5-10cm bodem/water nog aardig wat zal wegen. Ik vraag mij af of de constructie met het verplaatsen niet teveel krachten te verwerken krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik zou ook zeggen leeg halen. Die bak met dat laagje er in zal al snel 200kg wegen. Daar word je niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Het is inderdaad een monster om te tillen hahah, maar 30kg meer of minder maakt niet zoveel uit. Ik ga 'm dan toch maar leeghalen. Jammer, aangezien mijn planten nu net het niveau van dichtgroei hebben die ik wilde :'( Hopelijk gaat daar niet al te veel van dood en kan ik 'm nog enigszins in ere herstellen.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:26
Ook ik heb hem volledig leeggehaald. Een verdwaalde caridina en een rugzwemmer waarvan we niet wisten dat deze in het aquarium zat overleefden de trip hier prima in een nat stuk hout. Bij de gamma wel een paar afsluitbare 30 liter emmers gehaald om al het hout, planten en vissen in te vervoeren.

Het aquarium zelf (met een laagje zand dat ik er nu ook uit zou halen) op en met verhuisdekens vervoerd. Inpakken in piepschuim lijkt me weinig toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Als je zorgt voor versteviging van de bodem, zodat die niet gaat flexen, dan kan het misschien wel. Bijvoorbeeld een houten plaat met draagbalken eronder. Maar ik zou dan voor 2 extra mannetjes zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lamith schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:01:
Het is inderdaad een monster om te tillen hahah, maar 30kg meer of minder maakt niet zoveel uit. Ik ga 'm dan toch maar leeghalen. Jammer, aangezien mijn planten nu net het niveau van dichtgroei hebben die ik wilde :'( Hopelijk gaat daar niet al te veel van dood en kan ik 'm nog enigszins in ere herstellen.

Dank!
Waarom zouden planten dood gaan? Heb nog nooit gehad dat planten een verhuizing niet overleven. De meeste heb ik al meer dan 10 jaar. En dichtgroeien doet het toch weer binnen 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
de Peer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Waarom zouden planten dood gaan? Heb nog nooit gehad dat planten een verhuizing niet overleven. De meeste heb ik al meer dan 10 jaar. En dichtgroeien doet het toch weer binnen 2 maanden.
Sommige planten zijn wel echt wortelplanten, dus stelde me voor dat zij het niet zo leuk vinden om uit de grond geropt te worden. Maar ik ga er dan vanuit dat ze het gaan overleven :)

Mijn idee bij piepschuim was dat het wat meer dempt dan rigide bodemplaten en dekens. Ik wil 'm gewoon echt niet stuk hebben haha :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Lamith schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:01:

Dank!
Je kunt die planten toch gewoon in een emmer met water (aquariumwater) vervoeren? Plastic zak eroverheen, postzakelastiek erom en de resterende druppels voor lief nemen (of elke emmer in een afwasteiltje zetten in de auto).

Wortels hoef je niet zo bang voor te zijn (zolang je het met wat beleid doet). Planten worden juist gestimuleerd door de wortels wat bij te knippen (zie ook uitleg op Aquaplantsonline.nl).

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 19-03-2025 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Lamith schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:15:
Andere vraag. Heeft iemand hier ervaring met het verhuizen van grote ingerichte aquariums? Ik ga met een aantal weken verhuizen en moet dan mijn 150x50x50 bak ook verhuizen. Die zit nu stampvol planten, hout en steen. Ik heb het plant om het hout en de stenen te verwijderen, maar de bodem erin te laten zitten evenals het de planten met een laagje water. Ik maak me alleen beetje zorgen over het aquarium, namelijk: kan het kwaad om deze te verplaatsen (lees met vier man optillen) met daarin een 5-10cm dikke bodem en planten erin en een laagje water? Of is het beter hem echt helemaal leeg te halen voor de verhuizing?

Levende have wil ik zoveel mogelijk uitvangen, maar neo caridina ben ik bang dat er toch wat verstopt blijft. Vandaar het laagje water wat ik mn hoofd heb.

Ook ben ik benieuwd naar tips voor het vervoer. Ik wil graag een dikke bus met laadklep huren, het aquarium inpakken in piepschuim en verhuisdekens, maar ook daarbij twijfel ik of het geen risico is met een bodem en planten er nog in.

Iemand tips?
Ik heb met mijn 1.20 bak het risico niet durven nemen. De zandbodem is zoveel gewicht... uiteindelijk heb ik 'm toch helemaal leeg verhuisd. Het mooie van die bak is dat ie precies op de achterbank van een Opel Astra past, met nog net ruimte voor 2 dekentjes bij de deuren. Zo heb ik hem dus vervoerd, bak kon geen kant op en zat zacht ingepakt met dekens. vergeet niet een deken onderaan vanwege de gordelhouders (of doe die even onder de stoelen als dat kan).

Garnalen kan je wel laten zitten idd, dan klein laagje water achterlaten. Maar zand zou ik zoveel mogelijk eruit halen en in een aparte emmer mee vervoeren.

Als je het echt met bodem wil doen, dan vervoeren op een stevige houten onderplank of iets dergelijks, zodat de druk verdeeld blijft.

Mocht je iemand zijn of kennen die eiwitpoeder gebruikt, die tonnetjes zijn perfect om je vissen en planten in te vervoeren. Deksel die dicht kan, donker, klotst amper. Die stonden bij mij beneden bij de achterbank, daar paste ze ook precies tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 19-03-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Dank voor de tips allen, ik ben er wat meer gerust op zo! :)
Ik ga mn bodem leegscheppen en flink wat meer emmers aanschaffen. Gelukkig is het nieuwe huis een half uur verderop en hoef ik er geen uren mee te rijden. Ik hoop zelf dat mijn Honda Jazz net groot genoeg is met de achterbank plat. Op de achterbank gaat echt moeilijk worden denk ik haha. Nu zat ik al een tijdje te overwegen om mijn fijn grind bodem met zand af te toppen, dus dan pak ik dit maar als kans aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Lamith schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:49:
Nu zat ik al een tijdje te overwegen om mijn fijn grind bodem met zand af te toppen, dus dan pak ik dit maar als kans aan.
Dan zou ik gewoon voor alleen zand gaan. Fijn grind voegt ook niks toe, behalve het risico op vermengen van beide lagen. Zand kost bovendien geen drol bij Wildkamp, dus zolang je geen fancy kleurtje nodig hebt dan wist ik het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Om nog even terug te komen op de installatie van een CO2 installatie, bij mij is hij zo geplaatst in de kast.

De reactor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilLAUfDCPYZcNWLnULoGaq5RuG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfUl5n3HrVsJGM5GLkgu8l1o.jpg?f=fotoalbum_large

En het totaal met het filter en de CO2 cilinder (excuus voor de wazige foto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpTrQQDwOlQKyiYGY7BjWUv1lKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4H05TwD8NPm623hM0iwyDUEY.jpg?f=fotoalbum_large

Aansturing van het magneetventiel gebeurt momenteel door een pH controller (waarvan de probe ook in de reactor zit). Daarnaast zit er in de reactor ook nog een temperatuursensor. In de bak zitten enkel de aanzuig en uitstroom van het filter.

De gardena koppeling is om water af te tappen en de bak weer te vullen. Aansluitingen voor doseerpompen zijn aanwezig om de plantenvoeding geautomatiseerd te kunnen doseren.

[ Voor 7% gewijzigd door leejoow op 20-03-2025 09:49 ]

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
leejoow schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:47:
Om nog even terug te komen op de installatie van een CO2 installatie, bij mij is hij zo geplaatst in de kast.

De reactor:
[Afbeelding]
Netjes. Ik zou die ene buis (vooraan in het beeld) nog wel even extra beugelen. Je zal het meemaken dat die slang die eraan zit ergens achter blijft hangen en de boel kapot trekt zonder dat je het in de gaten hebt.

(En overweeg om de CO2 flest vast te zetten (zondig ik mezelf ook aan maar in mijn geval kan deze niet omvallen omdat m'n kast daarvoor te laag is)).

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 20-03-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

HuismAndré schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Netjes. Ik zou die ene buis (vooraan in het beeld) nog wel even extra beugelen. Je zal het meemaken dat die slang die eraan zit ergens achter blijft hangen en de boel kapot trekt zonder dat je het in de gaten hebt.

(En overweeg om de CO2 flest vast te zetten (zondig ik mezelf ook aan maar in mijn geval kan deze niet omvallen omdat m'n kast daarvoor te laag is)).
Dat beugelen was ik inderdaad nog van plan, fijn om te zien dat ik daar dus blijkbaar niet overdreven in ben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mijn kast staat zo idioot vol met zooi, knappe cilinder die daarin kan omvallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
HuismAndré schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Gisteren lijstje gemaakt van de planten die ik wil hebben: Javavaren, anubias nana (bonsai), anubias heterophylia, myriophyllum mattegrossense, crypt nevelli, rotala wallichii, ludwigia peruviana, hemianthus callitrichoides, limnophila sessiflora, hygophila roseanerva, ludwigia mini super red. Dit is vooralsnog een lijstje dat ik gewoon heb samengesteld via de site zonder enig onderzoek verder maar ik laat me graag adviseren. Vooralsnog denk ik dat ik alleen voor de crypt(s) en misschien de hemianthus bodemvoeding moet toevoegen. Ik weet ook nog niet of het teveel of te weinig is, dat zie ik hopelijk morgen wel.

Het filter was niet voorradig, als het goed is komt deze vandaag binnen bij de winkel en kan ik morgen alles ophalen. Het is uiteindelijk een Aquatlantis Volga 200 met Biomaster Thermo 350 geworden. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
ThaAresX schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:17:
[...]

Gisteren lijstje gemaakt van de planten die ik wil hebben: Javavaren, anubias nana (bonsai), anubias heterophylia, myriophyllum mattegrossense, crypt nevelli, rotala wallichii, ludwigia peruviana, hemianthus callitrichoides, limnophila sessiflora, hygophila roseanerva, ludwigia mini super red. Dit is vooralsnog een lijstje dat ik gewoon heb samengesteld via de site zonder enig onderzoek verder maar ik laat me graag adviseren. Vooralsnog denk ik dat ik alleen voor de crypt(s) en misschien de hemianthus bodemvoeding moet toevoegen. Ik weet ook nog niet of het teveel of te weinig is, dat zie ik hopelijk morgen wel.

Het filter was niet voorradig, als het goed is komt deze vandaag binnen bij de winkel en kan ik morgen alles ophalen. Het is uiteindelijk een Aquatlantis Volga 200 met Biomaster Thermo 350 geworden. Ben benieuwd!
Dat is een mooie verzameling in ieder geval! Ik denk dat je dan ook gebaat bent bij CO2, mocht je bijvorbeeld echt een tapijt van hemianthus callitrichoides willen hebben. Voor de rode planten ook goed om de juiste plantenvoeding toe te voegen. IJzer, kalium en fosfaat zijn dan o.a. belangrijk.

Crpyts zijn niet super veeleisend en groeien bij mij gewoon in inert grind, zonder CO2 en met allinone plantenvoeding. Hemianthus heeft er waarschijnlijk wel baat bij om een in een aquasoil te zitten, maar mogelijk kun je ook met een paar roottabs in zand die polanten laten groeien. :)

En mooi aquarium hoor! Wel hoog, dus dan heb je ook mooi wat aan die lange steelplanten achterin. En de Biomaster is een super degelijke lijn van Oase, dus daarmee zit je helemaal goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
Lamith schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Dat is een mooie verzameling in ieder geval! Ik denk dat je dan ook gebaat bent bij CO2, mocht je bijvorbeeld echt een tapijt van hemianthus callitrichoides willen hebben. Voor de rode planten ook goed om de juiste plantenvoeding toe te voegen. IJzer, kalium en fosfaat zijn dan o.a. belangrijk.

Crpyts zijn niet super veeleisend en groeien bij mij gewoon in inert grind, zonder CO2 en met allinone plantenvoeding. Hemianthus heeft er waarschijnlijk wel baat bij om een in een aquasoil te zitten, maar mogelijk kun je ook met een paar roottabs in zand die polanten laten groeien. :)

En mooi aquarium hoor! Wel hoog, dus dan heb je ook mooi wat aan die lange steelplanten achterin. En de Biomaster is een super degelijke lijn van Oase, dus daarmee zit je helemaal goed :)
Ja ik ben nog zoekende met de planten hoor. In het verleden wel aquaria gehad maar dan was het vaak gewoon wegzetten en kijken, maar ik probeer er nu meer over na te denken. CO2 is vooralsnog geen optie, misschien in de toekomst. Eerste upgrade zal een lichtcontroller zijn denk ik. Eerst maar eens dit opzetten en laten draaien, upgraden kan altijd nog.

Thanks voor je tips in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Zaterdag dus aquarium gehaald, ingericht en gevuld. Gelukkig mocht ik van een bevriende aquarium liefhebber wat water gebruiken. Voor zo ver ik weet zitten er geen ziektes in. Tuurlijk de bacterien leven voornamelijk op oppervlaktes maar kan ook geen kwaad denk ik verder.

Ik zal over aantal weken foto maken van het eindresultaat en delen :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@ThaAresX Als je een nieuw aquarium wilt enten dan kun je dat zeer efficiënt doen door wat filtermateriaal over te zetten uit een goed draaiende bak. Kan dat niet dan is het leegknijpen van wat filtermateriaal uit een goed draaiende bak in je nieuwe bak ook een optie (niet bang zijn voor de smurrie; da's natuur). Uiteraard doe je dat wel met het nieuwe filter aangeschakeld zodat de smurrie (met daarin de bacteriën) zo goed mogelijk door de bak (én zeker het filter zelf) verdeeld wordt.

In water zelf zit inderdaad niet zo gek veel. Maar naast dat het minder efficiënt is, is het ook nog eens veel meer werk dan het leegknijpen van filtermateriaal uit een draaiende bak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
Acanthastrea (of Micromussa)

Een nieuw stukje koraal <3

Lang geleden was ik dit eens kwijt geraakt maar ik kon het via een vriend terug krijgen. We noemde dit vroeger een Acanthastrea Lordhowensis. Tegenwoordig weten we dat er wat meer soorten zijn dan die ene. Het kan tegenwoordig een andere naam hebben en ook eigenlijk een ander soort dier.

Elke ronde kop is een dier wat los leeft. Dat noem je dan een LPS Large Stony Polyp.
Hij heeft dus grote koppen en een hard skelet.

Ik blij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ap81v6dCMVQ1Ekbgj720N7zOe1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFG7GxpcKb0aDnuKzCCtmZ7G.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• World Citizen
En nog wat shots van andere koralen. Bizar hoeveel soorten er zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2Ynx3fjgiAsRScOoTUc5095DVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDupuf3ZLzYwVHYLc4nYWNi5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vG3BZoqpknza8Aw5Hc9xgcgBJvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGgXGDaVJP8gXYMrRqa5CCNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvnelZnlK1mutuqBmS_3rR24RC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKNgiFY3Q9vcYhMxbBpL044x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8aPWUZUc5HGY4BtD-6Ab6eirS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COW84gOJeGRWgLNu02PvD6Nv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDYD0VTPaRSE8QkeLTmsvqXTU9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6vy0QPZox4oo3ShkVWuRE3m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDQwZ8wMHPS6xCmhJpktJggeM50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwhFwpdsASo1ivYFf6alz8PY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY93augElgAYS-QBBlvIB2Z0x-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1cpnXbGvYwIrhTfOEV9uumI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhBI6Dj4Hr3SxgiFzjx34ArgFNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvYoPujeIAufdEM5uRdiYcN3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ux3Z6OgO_8xytJv0WzEJf5yytQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rj6sE743k9niuwOO1P5e9gjr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBCoy3UEH3alYSxatjzx0PQGnTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDsIne5OZAD6tCwHTqd0IlXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x5ukcgHyouS7t4GObQkXp0LlJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGdmaCKpqZxiFk2DmkjCUER6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjAkEOsaA9ycNVi9dwKjJ42p_38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9ouP8Fi1xtBY3jMhjyUNN42.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
Sinds het rustig is post ik wel lekker verder. Anders hou ik graag mijn mond.

---------

Zonlicht!!!!

Mijn anemoon krijgt deze dagen ook een beetje zonlicht. Ik heb hem net wat langer dan 6 maanden, dus dit is de eerste keer dat hij hier wat zonlicht krijgt op zijn nieuwe plek.

De afgelopen tijd was hij dan ook altijd naar boven gericht. De kelk draaide zich naar de lampen toe omdat anemonen voornamelijk van licht leven.

Maar, nu er wat zonlicht binnen valt.. draait hij vaker naar het glas. Ik weet niet of dit echt een ding is maar het ziet er zo naar uit.

Fijn, want dan kan ik eindelijk foto's van voren maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM13ViM5Ms3cZi3CeaP5KRcboTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHf5MYD8uHfYu8CWcWMxQpA0.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

@World Citizen heb je met zonlicht op je aquarium niet meteen last van algen? Of werkt dat anders bij een zoutwater aquarium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
mvds schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:50:
@World Citizen heb je met zonlicht op je aquarium niet meteen last van algen? Of werkt dat anders bij een zoutwater aquarium?
Ja dat is wel een ding ja.

Over het algemeen hebben mensen veel blauwer licht dan ik heb. Dit is omdat dan fluor koraal mooier kleurt, maar het is ook een soort van techniek om algen en cyano (blauwalg) buiten te houden.

Ik wil wel graag wit licht dus ik draai al op het randje van het hebben van algen. Ik kan mijn lampen helemaal afregelen en als ik van 55 naar 60% capaciteit ga heb ik meteen aanslag op de bodem.

Dus ik kan ook geen constante zon op mijn bak hebben. De foto is gemaakt in een soort "gouden uur" waarop het licht voor een paar uur binnenvalt. Net genoeg om geen alg te krijgen, maar wel een paar foto's :).

Van veel licht krijg je in zout bruine aanslag en algen.
In zoetwater heb je die blauwalg/cyanobacterie. Die hebben wij ook. In het rood en in het groen. Die krijg je als je waterwaardes niet goed zijn en veel licht helpt dan ook niet mee.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:28
Heeft er iemand een tip voor een stromingspompje voor een 150cm zoetwaterbak? Mijn FX4 heeft wel een aardig vermogen, maar ik merk dat de circulatie toch niet optimaal is en ik heb geen trek om weer te gaan kloten met spraybars of aanverwante ellende.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:13:
Heeft er iemand een tip voor een stromingspompje voor een 150cm zoetwaterbak? Mijn FX4 heeft wel een aardig vermogen, maar ik merk dat de circulatie toch niet optimaal is en ik heb geen trek om weer te gaan kloten met spraybars of aanverwante ellende.
Fx4 en niet voldoende circulatie voor 150cm? Is ie dan wel goed schoon? Ik had echt totaal geen issues met een 2 meter bak en een FX4, met de standaard 2 uitgangen

Maar als je toch een circulatiepomp wil: een tunze 6015 bv.

[ Voor 5% gewijzigd door toolkist op 07-04-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
toolkist schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:20:
[...]

Fx4 en niet voldoende circulatie voor 150cm? Is ie dan wel goed schoon? Ik had echt totaal geen issues met een 2 meter bak en een FX4, met de standaard 2 uitgangen

Maar als je toch een circulatiepomp wil: een tunze 6015 bv.
Mogelijk niet, zal hem er ook weer eens onderuit trekken. Ik zit vooral een beetje met de oppervlaktebeweging, want die is aan het einde van de bak vrij minimaal/afwezig. Daardoor heb ik het idee dat de stroming aan die kant ook niet al te best is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aziraphale schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:07:
[...]

Mogelijk niet, zal hem er ook weer eens onderuit trekken. Ik zit vooral een beetje met de oppervlaktebeweging, want die is aan het einde van de bak vrij minimaal/afwezig. Daardoor heb ik het idee dat de stroming aan die kant ook niet al te best is.
Prima toch. Oppervlaktebeweging zo laag mogelijk houden, of voeg je geen CO2 toe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
Ecotech MP serie. Dan zit de motor aan de buitenkant van het glas! Super mooi.
MP10 is het kleinste model.

Een van mijn anemonen begint wel echt heel groot te worden. Ondertussen is het anemoonvisje kleiner dan de mond.
Anemoonvisje zijn echter de enigste vissen die een anemoon kunnen aanraken. Alle andere vissen worden opgegeten door de anemoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylufyFLjknouvRm4yOq6U2CdPVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04W8BJe4eQ1JZJNASBFehlYX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xik42Lay8ZWS8KtaKG2_5H0X36I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5u6xbAAo7jY6gjsjEfGl2Ec.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdADqRSLxe5jOy1k-5XjVcR8rxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXBiv96EI06z7ca684tnAWrc.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:03:
[...]

Prima toch. Oppervlaktebeweging zo laag mogelijk houden, of voeg je geen CO2 toe?
Nee, daar ben ik mee gestopt. Ik richt me op blackwater en heb geen planten waar ik CO2 voor nodig heb. Vond het ook veel te veel gedoe, want voor het vullen van mijn flessen moest ik altijd een half uur enkele reis rijden. Dan liever weinig techniek en ook weinig gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aziraphale schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:28:
[...]

Nee, daar ben ik mee gestopt. Ik richt me op blackwater en heb geen planten waar ik CO2 voor nodig heb. Vond het ook veel te veel gedoe, want voor het vullen van mijn flessen moest ik altijd een half uur enkele reis rijden. Dan liever weinig techniek en ook weinig gedoe.
Ah oké. Ik laat de co2 flessen 1x per 3 jaar bezorgen aan de deur. Op die manier ook weinig omkijken naar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
de Peer schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:32:
[...]

Ah oké. Ik laat de co2 flessen 1x per 3 jaar bezorgen aan de deur. Op die manier ook weinig omkijken naar.
Dat is wel ideaal, maar ik heb alleen ruimte voor flessen waarvan ik er twee per jaar gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Ik heb op mijn 150 cm bak een FX6 en daarvan vind ik de stroming eigenlijk net te hoog voor een community bak. FX5 dus? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:01

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Prachtige beelden! Lijkt wel een buitenaardse wereld. Zoutwater is echt een categorie op zichzelf.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Lamith schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:37:
[...]

Ik heb op mijn 150 cm bak een FX6 en daarvan vind ik de stroming eigenlijk net te hoog voor een community bak. FX5 dus? :P
Je zou het haast zeggen, maar qua filtervermogen heb ik aan deze genoeg. Het is meer de spreiding van de stroming over de bak waar ik niet helemaal blij mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Aziraphale schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:33:
[...]

Je zou het haast zeggen, maar qua filtervermogen heb ik aan deze genoeg. Het is meer de spreiding van de stroming over de bak waar ik niet helemaal blij mee ben.
Herkenbaar, dan kom je toch op de fluval spray bar kit uit denk ik als je het filter wilt houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Als het niet de bedoeling is dan mag je dat gewoon zeggen. Maar ik post dit overal in zeewaterfora, en ben van nature een Tweaker. Dus ik post het hier ook gewoon. Maar als het vervelend is dan hoor ik het graag.

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
World Citizen schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:34:
Als het niet de bedoeling is dan mag je dat gewoon zeggen. Maar ik post dit overal in zeewaterfora, en ben van nature een Tweaker. Dus ik post het hier ook gewoon. Maar als het vervelend is dan hoor ik het graag.

[Vimeo: Home]
Hoe kan dit vervelend zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Lamith schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:43:
[...]

Herkenbaar, dan kom je toch op de fluval spray bar kit uit denk ik als je het filter wilt houden.
Of toch weer klooien met pvc buis en knietjes de instroom te verspreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:34:

[Vimeo: Home]
Zo af en toe lijkt mij toch geen probleem? In principe mag er geen reclame worden gemaakt voor eigen kanalen en dergelijke, maar een keer een mooie video is toch prima? Zit volgens mij geen verdienmodel achter toch? :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Taro schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:58:
[...]

Zo af en toe lijkt mij toch geen probleem? In principe mag er geen reclame worden gemaakt voor eigen kanalen en dergelijke, maar een keer een mooie video is toch prima? Zit volgens mij geen verdienmodel achter toch? :)
Top.

Nee, ik vind het leuk om te delen... dus post waar dat kan. Geld.. kennen we niet in fora.
(sowieso geen verdienmodel)

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 08-04-2025 22:01 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Na al dat zoutwater geweld toch maar eens wat laten zien van mijn bak die nu inmiddels een maand of twee draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kujhXzPugUwpqae42NrGA98_4TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBUxq8bSDVXrMfWJaRIIV41W.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten nu de volgende bewoners in:

10x hyphessobrycon sweglesi
9x corydoras panda
1x ancistrus
6x kryptopterus bicirrhis

Daarnaast had ik er heel enthousiast 20 blauwe garnaaltjes ingezet, maar die waren iets te klein en dienden als smakelijk hapje. We zien er nog vier rondscharrelen, die al groter zijn. Daar lijken de rest van de bewoners zich totaal verder niet meer mee bezig te houden.

Vooral als ik wat voer is het drukste van jewelste ;)

Alleen zit ik nog met wat alg waar ik een beetje mee loop te stoeien. Ik geef CO2, micros en macros (planten groeien ook heel goed), maar daar moet ik dus nog even korte metten mee maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5awXwvAe2A7bD4elbGPSfro4p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4Va1WXWkcSh5xqJtb29ln9z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
leejoow schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:03:
Na al dat zoutwater geweld toch maar eens wat laten zien van mijn bak die nu inmiddels een maand of twee draait.

[Afbeelding]
Je hebt inderdaad nogal wat last van alg (en/of andere vervuiling). De wortels van je drijfplantjes horen wit te zijn (en worden vaak bruin als er teveel gevoerd en/of gepoept wordt). Kan ook zijn dat je nog wat hardnekkige last hebt van kiezelalg (maar da's een opstartalg die na een maand of 2 toch wel weg zou moeten zijn). De Otocinclus is er trouwens dol op (het is zo ongeveer het enige dat hij écht eet).

Maar pas wel op dat de planten er niet aan onderdoor gaan. Alles wat met de hand verwijderd kan worden moet je zoveel mogelijk proberen te verwijderen (zonder de planten daarbij te slopen). Probeer bij de drijfplantjes de te veel aangetaste plantjes te ontdoen van hun alglast (gewoon het grootste gedeelte van de aangetaste wortels eraf knippen). En overweeg een klein groepje oto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Iemand toevallig ervaring met het gebruik van hout van een appelboom in de bak? Ik heb nog wat delen van een boom uit de tuin die al twee jaar liggen en daar zou ik nog wel wat stukken van willen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:35:
Iemand toevallig ervaring met het gebruik van hout van een appelboom in de bak? Ik heb nog wat delen van een boom uit de tuin die al twee jaar liggen en daar zou ik nog wel wat stukken van willen gebruiken.
Lijkt me veel te zacht hout wat daardoor redelijk snel gaat rotten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb vandaag mijn standaard Juwel LED verlichting in mijn Juwel Rio 180 geüpgrade naar een Chihiros Universal WRGB. Mijn god wat een verschil is dat zeg! Ik zal eens proberen een voor en na foto te maken morgen, maar die kleuren van mijn planten onder de Chihiros zijn echt vele malen mooier dan bij de standaard verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@mvds benieuwd naar de foto’s! Tip: gooit niet opeens je Chihiros volle bak aan met dezelfde duur als je bij je oude verlichting gewend was. Bij mooier kleurende planten denk ik meteen aan hogere intensiteit en dat kan je vrij snel vrij duur komen te staan. In termen van algen dan..

Nu ik er toch weer ben: iemand tips voor een stille diffusor? Ik heb nu deze https://www.aquaplantsonl...-38-mm-tot-200-liter.html en die sist zo hard dat je hem aan de andere kant van de kamer duidelijk kunt horen. Intern filter dus inline is geen alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:10:
@mvds benieuwd naar de foto’s! Tip: gooit niet opeens je Chihiros volle bak aan met dezelfde duur als je bij je oude verlichting gewend was. Bij mooier kleurende planten denk ik meteen aan hogere intensiteit en dat kan je vrij snel vrij duur komen te staan. In termen van algen dan..
Volgens mij betreft het vooral een andere kleurtemperatuur dan dat er meer vermogen/lux bij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Kan natuurlijk ook. Tip blijft om het in de gaten te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:10:
Nu ik er toch weer ben: iemand tips voor een stille diffusor? Ik heb nu deze https://www.aquaplantsonl...-38-mm-tot-200-liter.html en die sist zo hard dat je hem aan de andere kant van de kamer duidelijk kunt horen. Intern filter dus inline is geen alternatief.
Is een Atomizer geen optie? Mengt de CO2 ook nog eens veel mooier met het water (maar moet wel in-line met de uitstroom geplaatst worden). Ik gebruik al een jaar of 12-13 een Up Aqua (ben nu met m'n 2e bezig, de eerste begon na een jaar of 8 langs een naad te lekken). Grootste nadeel van de Up Aqua is trouwens de hoge werkdruk (minstens 2,5 maar maar nog liever 2,8-3 bar). De JBL Atomizer heeft een veel lagere werkdruk maar de belletjes die daaruit komen geven je een 7-up bak zoals bij een Diffusor (terwijl de bellen uit de Up Aqua nog het meest weghebben van een lichtgrijze waas).

https://en.up-aqua.com/de...pd_type=65&product_id=103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@HuismAndré ik dacht dat atomizers een extern filter nodig hadden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:16:
[...]

Volgens mij betreft het vooral een andere kleurtemperatuur dan dat er meer vermogen/lux bij komt kijken.
Gaat natuurlijk veel verder dan dat. Elke lichtbron heeft z'n eigen spectrum met 1 of meer pieken. Zo heeft een Rode, Groene of Blauwe led vrijwel altijd 1 piek (in hun eigen kleur) terwijl een witte led meestal 3 pieken heeft (frequentie en intensiteit zijn daarbij afhankelijk van de gebruikte fosfors).

Belangrijk voor wat je ziet is dat de planten de kleuren goed reflecteren (hebben de planten zelf trouwens niet zoveel aan want alles wat je reflecteert ben je kwijt). Dus als een lichtbron een mooie piek in het groen heeft dan zal de plant daaronder duidelijk zichtbaar worden. Voor de planten zelf doet het niks (die hebben vooral wat aan blauw en rood).

Daarnaast is het belangrijk dat de kleuren een beetje "echt" lijken. We spreken dan over de CRI. Een lage CRI geeft een grauw beeld (goed te testen door er wat vleeswaren onder te leggen en dan te schrikken van de "bwwegh" reactie die dat zelfs bij meatlovers losmaakt). Verlichting moet een CRI van minstens 80 hebben (boven de 90 is helemaal fijn). Je ziet dat terug in wat natuurlijke kleuren van de vissen en planten én natuurlijkere schaduwen (dus meer dieptewerking in wat je waarneemt).

Dan is er inderdaad ook nog de kleurtemperatuur. Ergens rond de 5000-6500k geeft een mooi neutraal beeld in het aquarium.

Lichten vervangen door iets totaal anders zal vrijwel altijd kortstondig wat ellende geven. Begin voor de zekerheid met een intensiteit die wat lager ligt dan van de oude lamp (en voer het over een periode van weken op terwijl je kijkt wat dat doet met plantjes en algjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:28:
@HuismAndré ik dacht dat atomizers een extern filter nodig hadden?
In mijn geval zit deze in serie met het opvoerpompje dat achter mijn HMF hangt. Dus nee, het hoeft geen extern filter te zijn maar het moet wel iets zijn waarmee je de atomizer in "serie" kunt zetten.

Had jij een Juwel filter in je bak hangen? Zo ja, kun je die zo aanpassen dat je een atomizer in serie zet met het opvoerpompje?

[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 12-04-2025 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:16:
[...]

Ja en het menselijk oog is weer gevoeliger voor bepaalde kleuren. Het kan dus perceptie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:43:
Had jij een Juwel filter in je bak hangen? Zo ja, kun je die zo aanpassen dat je een atomizer in serie zet met het opvoerpompje?
Juwel Bioflow M met een Eccoflow 600 pomp. De aanvoer van die pomp zit binnen in het filter op een buis geschoven, daar valt weinig aan te modden. De uitstroom van de pomp zit direct bij de uitgang van het filter, wellicht valt daar iets op te prutsen. Vraag me alleen af of dat een beetje netjes wordt, je gaat dan vol tegen je atomizer aan kijken. Ook niet onbelangrijk, mijn drukregelaar staat vast op 2 bar, dus of een atomizer dan überhaupt veel toevoegt? Wat me terugbrengt bij mijn oorspronkelijke vraag: maken al die diffusers zo’n herrie of zijn er bekende stille exemplaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-06 20:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qm60aM_KoN-l6QacJohHu1Iwjq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIB3rTqR8ThvSLG0mWY7YBFU.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag alles opnieuw schoongemaakt. Ik blijf last hebben van blauwalg. Maar na een tijde micro en macro dagelijks en wekelijks erbij te gooien zie ik dat de plantjes meer groen hadden dan blauwalg op ze. Dus heb ze nu weer helemaal kaalgeplukt. Hout is ook zo goed als schoongemaakt, ookal lijkt er nog steeds groen spul op te zitten wanneer ik hem in de bak zelf plaats. Het waterfilter heb ik ook helemaal schoon. Ik heb begrepen dat het behoorlijk lastig is blauwalg weg te halen. Maar dat het vanzelf ook beter moet gaan. Daar lijkt het nog niet helemaal op. Ik heb nu behoorlijk wat baby garnaaltjes, dus die gaan wel lekker. Maar wil vooral ook de bak netjes houden. Is er iets waar ik voor moet zorgen om het beter te maken? Of is het alleen; tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ryst schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:35:
[Afbeelding]

Vandaag alles opnieuw schoongemaakt. Ik blijf last hebben van blauwalg. Maar na een tijde micro en macro dagelijks en wekelijks erbij te gooien zie ik dat de plantjes meer groen hadden dan blauwalg op ze. Dus heb ze nu weer helemaal kaalgeplukt. Hout is ook zo goed als schoongemaakt, ookal lijkt er nog steeds groen spul op te zitten wanneer ik hem in de bak zelf plaats. Het waterfilter heb ik ook helemaal schoon. Ik heb begrepen dat het behoorlijk lastig is blauwalg weg te halen. Maar dat het vanzelf ook beter moet gaan. Daar lijkt het nog niet helemaal op. Ik heb nu behoorlijk wat baby garnaaltjes, dus die gaan wel lekker. Maar wil vooral ook de bak netjes houden. Is er iets waar ik voor moet zorgen om het beter te maken? Of is het alleen; tijd?
Door alles in 1x helemaal schoon te maken verziek je je bacteriecultuur. Hou de komende dagen je waterwaardes goed in de gaten voor NO2.

Blauwalg, enige manier hoe ik eraf kwam is de hele bak afplakken met vuilniszakken en een week lang het licht uit. Niet tussendoor spieken, pas na een week weer alles eraf. Dan wel goeie waterwissel doen en die lucht is niet om over naar huis te schrijven, maar het werkte wel. Nooit meer blauwalg gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

SmurfLink schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:37:
[...] enige manier hoe ik eraf kwam is de hele bak afplakken met vuilniszakken en een week lang het licht uit. Niet tussendoor spieken, pas na een week weer alles eraf. Dan wel goeie waterwissel doen en die lucht is niet om over naar huis te schrijven, maar het werkte wel. Nooit meer blauwalg gehad.
Ik hoor dit wel vaker en vraag mij dan altijd af wat dat met de inwoners doet mbt stress. Is daar iets over te zeggen? Of verhuis je die tijdelijk naar een ander aquarium of een grote bak ofzo met daarop het filter?

Pagina: 1 ... 41 ... 43 Laatste