Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Mog schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:02:
Twee maanden geleden werd mijn zoon 10 en hij had alleen maar geld gevraagd om voor "iets" groots te sparen. Vanochtend kwam hij beneden en zei: "Pap, ik weet eindelijk wat ik van mijn geld wil kopen: een aquarium". Als iemand die tussen zijn 12e en 25e aquaria als grootste hobby had werd ik trots van binnen. Ik moet eigenlijk werken, maar ik kijk nu al een uur naar aquarium tips voor beginner video's :D
Update: het is uiteindelijk een Aqualantis Explorer Amsterdam (80x30x37 cm, 85 l) geworden.

Vissen
  • 9 guppies
  • 12 vuurzalmpjes/tetra's
  • 3x dwergmeervallen
Planten:
  • Hygrophila angustifolia 'Rubra'
  • Microsorum pteropus, Javavaren
  • Hygrophila corymbosa
  • Anubias Barteri
  • Echinodorus Reni
  • Echinodorus Tenellus
Overig:
  • Spiderwood
  • Elephant Skin Rock
Hij heeft zelf de bak ingericht. Rustig aan gedaan met vissen introduceren, een soort per keer. Constant de waterwaarden gecontroleerd. Ging best soepel eigenlijk. De tetra's en de guppies hebben al jonkies. Begin februari voor het eerst groot onderhoud gedaan. Alle stengelplanten eruit gehaald, teruggeknipt tot 15/20 cm en opnieuw geplant.

Voor het onderhoud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRd_rNM_rVGvVAHof5kxzJwPxTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFyuCSSC9tkKZwvxcIyVQCC4.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen na onderhoud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dni8iPnwpuIg_GtynM8EQjQXizo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVdtlOyWsNCmVqEU8ZnvC7Qp.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels raken de eerste bladeren links en rechtsachter alweer het wateroppervlak.

Deze week nog gehaald:
  • Digitale thermometer
  • Zo'n fancy kromme schaar
  • Doorzichtige dunne slang om vuil eenvoudig op te zuigen

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:48
@Mog Mooie bak! Zijn de dwergmeervallen Otocinclussen of Corydorassen? Dan zou ik de groep namelijk nog iets uitbreiden, want dat zijn vissen die graag met iets meer zitten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Aziraphale schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:22:
@Mog Mooie bak! Zijn de dwergmeervallen Otocinclussen of Corydorassen? Dan zou ik de groep namelijk nog iets uitbreiden, want dat zijn vissen die graag met iets meer zitten.
Otocinclussen. Meer is 4-6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:48
Mog schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Otocinclussen. Meer is 4-6?
Ik zou er zeker 6 van maken. Voor deze dieren geldt hetzelfde als voor de vuurtetra's.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Aziraphale schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:29:
[...]

Ik zou er zeker 6 van maken. Voor deze dieren geldt hetzelfde als voor de vuurtetra's.
Hmm. Wel jammer dat de aquariumwinkel hier niets over zei :| Ik haal er drie-vijf bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mog schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:11:
[...]

Hmm. Wel jammer dat de aquariumwinkel hier niets over zei :| Ik haal er drie-vijf bij.
Verkopers doen doorgaans hun werk: Verkopen. Ze hebben niet altijd als primaire doel om jou goed te adviseren of het beste met de dieren voor te hebben, ze hebben ook niet altijd eigen ervaring in de hobby of voldoende achtergrondinformatie.

In deze hobby geldt: Do your own research en mocht je in de LFS staan en je hoort een verkoper onzin vertellen: Geef dan even goede feedback, hopelijk leren ze ervan en red je een aantal levens.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 21-02-2025 19:33 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:10

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:25:
[...]

Verkopers doen hun werk: Verkopen. Ze hebben niet als primaire doel om jou goed te adviseren of het beste met de dieren voor te hebben, ze hebben ook vaak helemaal geen eigen ervaring in de hobby of voldoende achtergrondinformatie.

In deze hobby geldt: Do your own research en mocht je in de LFS staan en je hoort een verkoper onzin vertellen: Geef dan even goede feedback, hopelijk leren ze ervan en red je een aantal levens.
Eens met het laatste, maar breng het wel opbouwend..
Het eerste is mij wat te generaliserend. Ik heb super goeie ervaringen met mijn LFS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:32:
[...]

Eens met het laatste, maar breng het wel opbouwend..
Het eerste is mij wat te generaliserend. Ik heb super goeie ervaringen met mijn LFS.
Eens, heb er een positieve variant van gemaakt d:)b

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Taro schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:25:
[...]

Verkopers doen doorgaans hun werk: Verkopen. Ze hebben niet altijd als primaire doel om jou goed te adviseren of het beste met de dieren voor te hebben, ze hebben ook niet altijd eigen ervaring in de hobby of voldoende achtergrondinformatie.

Eens hoor. Bij levende dieren ben je als koper altijd verantwoordelijk. Maar ik heb gezegd dat ik op zoek was naar geschikte algeneters voor mijn aquarium. Uitgelegd wat voor bak en vissenbestand ik heb. Hij vroeg nog naar de stroming in mijn bak. Dan verwacht ik wel dat hij iets over aantallen zegt. Lesje geleerd. Gelukkig zitten de huidige 3 er net 4 dagen in. Haal ik morgen de andere 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb vandaag mn nieuwe bakje maar eens neergezet en ingericht, een jaar of 2 (?) sinds ik de twee grote weg heb gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfouScx40gKXITTu70kiHk-sfkk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AmcsCNes7vxOHG1tehbMJiI4.jpg?f=user_large

Dennerle 35 planted pro met scaper soil en voor de verandering ook maar eens voor co2 gegaan, middels een Dennerle Carbo Bio Style 120.
Hardscape rechts is van kunsthars. Vond ik uiteindelijk te klein om als enige hardscape in de bak te doen dus toch nog maar een steen erbij voor aan de linkerkant. Qua planten achterin de naam kwijt, voorin monte carlo. Co2 dus met hopelijk als resultaat dat de monte carlo een mooi tapijtje gaat vormen. De stukjes steen die erop liggen zijn uiteraard alleen om te voorkomen dat het meten gaat drijven, die hoop ik redelijk snel weg te kunnen halen.
Er drijft nog een stukje hout in, die moet rechts voor op de bodem komen te liggen uiteindelijk.
Nu rustig in laten draaien en dan over een week of 6 wat garnalen erin, welke soort ben ik nog niet over uit. En heel misschien wat rasbora's ofzo. Wellicht al iets eerder de ruitschoonmaakcrew, oftewel wat neritina slakken. maar dat zal ook pas over een paar weken zijn.
Nog lang getwijfeld over folie aan de achterkant, vooralsnog niet gedaan maar kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@toolkist Limnophila Sessiliflora achterin? Die gaat sowieso wel hard, helemaal met CO2 :)

Lekker fris groen, benieuwd naar hoe het er over een tijdje bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:06:
@toolkist Limnophila Sessiliflora achterin? Die gaat sowieso wel hard, helemaal met CO2 :)

Lekker fris groen, benieuwd naar hoe het er over een tijdje bij staat.
Is ook de bedoeling, dat t flink gaat groeien achterin. Ik wil uiteindelijk weinig meer kunnen zien van de muur achter de bak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:27

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Mog schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Eens hoor. Bij levende dieren ben je als koper altijd verantwoordelijk. Maar ik heb gezegd dat ik op zoek was naar geschikte algeneters voor mijn aquarium. Uitgelegd wat voor bak en vissenbestand ik heb. Hij vroeg nog naar de stroming in mijn bak. Dan verwacht ik wel dat hij iets over aantallen zegt. Lesje geleerd. Gelukkig zitten de huidige 3 er net 4 dagen in. Haal ik morgen de andere 3.
Dat hele verhaal over "je moet er zoveel hebben" is ook nogal generaliserend. In de natuur leven dit soort visjes in scholen van vele duizenden (zoek maar eens op YouTube). Dan zouden ze het niet prettig vinden als ze met z'n drieën zijn maar wél als ze met z'n zessen zijn??? Naah.

Schoolvissen leven vooral in scholen omdat de school bescherming biedt. Zo zul je zien dat als je een relatief klein groepje "scholende" vissen hebt, ze, zodra het rustig is in de bak, zo territoriaal worden als het maar kan. Dat zie je bij kardinaaltjes, tetra's, bijlzalmpjes en vast ook bij vele andere vissen,

Bij mij doen de 4-6 oto's die ik heb (ik zie ze nooit allemaal dus gok het aantal) over het algemeen mee met de 9-10 corydora's die ik heb. In de natuur zie je dat wel vaker. Dat de ene groep de andere "adopteert". Dus als je naast oto's ook nog cory's hebt dan hoef je wellicht niet zo bang te zijn dat je er "te weinig" hebt.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik zal me hier ook maar eens melden, na jaren geen aquarium meer gehad te hebben is het toch weer begonnen te kriebelen.

In bestelling staat nu een Eheim Vivaline van 120x40x50 (240 liter). Dit met een Oase Biomaster Thermo 2 350 als buitenfilter met ingebouwde verwarming.

Nu de komende tijd rustig even de rest gaan uitzoeken, ik wil in elk geval een zandbodem en CO2. Achterwand ben ik nog niet over uit of ik dat wil gaan doen.

Ik zal me hier nog wel eens melden met foto's of vragen voor tips!

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
leejoow schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 06:23:
Ik zal me hier ook maar eens melden, na jaren geen aquarium meer gehad te hebben is het toch weer begonnen te kriebelen.

In bestelling staat nu een Eheim Vivaline van 120x40x50 (240 liter). Dit met een Oase Biomaster Thermo 2 350 als buitenfilter met ingebouwde verwarming.

Nu de komende tijd rustig even de rest gaan uitzoeken, ik wil in elk geval een zandbodem en CO2. Achterwand ben ik nog niet over uit of ik dat wil gaan doen.

Zeker voor een 'grotere' (groot is natuurlijk relatief) bak vind ik een simpele zwarte achtergrond nog steeds heel mooi. Inhoud van de bak steekt er mooi op af en het geeft een gevoel van diepte. Bijkomend voordeel, stukken goedkoper dan een achterwand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29

krietjur

Where am I?

Goede keuze qua aquarium, heb 'm zelf ook 8) Ik heb zelf de achterwand en linker zijruit met schoolbord verf zwart geverfd als "achterwand". Bevalt me nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Deze keer wil ik het helemaal anders gaan aanpakken, de vorige keer was het meer van het "ik zie wel wat er gebeurt".

Heeft iemand goede sites waar ik mij bijvoorbeeld in kan lezen over plantenvoeding? Ik lees elke keer micros en macros, maar wát zijn dat en wat zit erin. Bij een estimative index methode lees ik 50% waterwissel elke week, dat lijkt me dan ook weer wat veel. Of ga ik gewoon mijn vragen hier stellen als ik ze heb? :P

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:27
leejoow schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:43:
Deze keer wil ik het helemaal anders gaan aanpakken, de vorige keer was het meer van het "ik zie wel wat er gebeurt".

Heeft iemand goede sites waar ik mij bijvoorbeeld in kan lezen over plantenvoeding? Ik lees elke keer micros en macros, maar wát zijn dat en wat zit erin. Bij een estimative index methode lees ik 50% waterwissel elke week, dat lijkt me dan ook weer wat veel. Of ga ik gewoon mijn vragen hier stellen als ik ze heb? :P
Wat betreft de EI methode wordt inderdaad aangeraden om 50% water te verversen. Op die manier kunnen de waardes van de stoffen die je toevoegt nooit te hoog worden. Principe is dat je altijd meer toevoegt aan voeding dan de planten verbruiken, hierdoor ontstaat er nooit een tekort (bij tekorten stokt de groei van de planten en gaan algen groeien). Door de ruime verversing wordt echter de waarde ook nooit te hoog, wat weer schadelijk kan zijn voor de vissen

Hier kan je er meer over lezen
https://aquainfo.nl/ei-th...-index-eenvoudige-uitleg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
krietjur schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:17:
[...]

Goede keuze qua aquarium, heb 'm zelf ook 8) Ik heb zelf de achterwand en linker zijruit met schoolbord verf zwart geverfd als "achterwand". Bevalt me nog steeds goed.
Hier idem. Maar omdat verf op glas erg krasgevoelig is heb ik er folie overheen geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:52

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

leejoow schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:43:

Site van een goede aquascaper staat alle info wel op https://www.tspt.nl/algemeen/verschillende_scapes.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Voor mijn gevoel is de Oase 350 aan de kleine kant voor een 240 liter, ik was zelf denk ik minimaal voor de 600 gegaan en met een schuin oog gekeken naar de 850. Had hier een 350 op een 60 liter en daarvoor een 250 op een 75 liter. De flow neemt al vrij snel wat af nadat je hem in gebruik hebt genomen en een goede maatstaf bij Oase was volgens mij 4xinhoud aquarium=filtertype, dus 4x240=960 -> 850.

Tenzij je er natuurlijk veel longfin Betta's in gaat houden :)

Weet niet hoe anderen erover denken?

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 22-02-2025 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HuismAndré schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Bij mij doen de 4-6 oto's die ik heb (ik zie ze nooit allemaal dus gok het aantal) over het algemeen mee met de 9-10 corydora's die ik heb. In de natuur zie je dat wel vaker. Dat de ene groep de andere "adopteert". Dus als je naast oto's ook nog cory's hebt dan hoef je wellicht niet zo bang te zijn dat je er "te weinig" hebt.
Ja dit gebeurt bij mij nu ook, supergrappig om te zien. Ik wist dat ik nog minstens 2 Oto's moest hebben maar zag ze nooit. En nu zitten ze steeds vrolijk op de ruit vlakbij de scharrelende Cory's. Vliegen die weg, dan vliegen de Oto's met ze mee. :+ Cory's zijn nog wat schichtig dus dit gebeurt elke keer als ik langsloop.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-07 08:31
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:36:
[...]

Voor mijn gevoel is de Oase 350 aan de kleine kant voor een 240 liter, ik was zelf denk ik minimaal voor de 600 gegaan en met een schuin oog gekeken naar de 850. Had hier een 350 op een 60 liter en daarvoor een 250 op een 75 liter. De flow neemt al vrij snel wat af nadat je hem in gebruik hebt genomen en een goede maatstaf bij Oase was volgens mij 4xinhoud aquarium=filtertype, dus 4x240=960 -> 850.

Tenzij je er natuurlijk veel longfin Betta's in gaat houden :)

Weet niet hoe anderen erover denken?
Zeker mee eens, Ik had ook een Oase 350 op een 60 liter bak. Dat was prima qua flow, maar was ook echt niet overdreven.

Dus voor een 240 liter bak lijkt het me wel aan de kleine kant. Een goede flow is echt wel essentieel in een beplante bak en voorkomt veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:28:
[...]

Hier idem. Maar omdat verf op glas erg krasgevoelig is heb ik er folie overheen geplakt.
Alleen folie kan ook. Hier goede ervaringen met “frosty” folie van Hobby. Je achterruit wordt er een soort matglas van. Nadeel is dat je je kabels vaag kunt zien, maar omdat ik een intern filter heb kan ik die daarachter hangen. Dezelfde folie zit nu ook weer op de nieuwe bak, heb getwijfeld over zwart maar dat werd me toch een te groot donker vlak in de kamer, ik hou van licht. Deze folie is perfect bubbelvrij aan te brengen op natgemaakt glas (bak even op de voorruit leggen) en dan voorzichtig gladstrijken met een bankpasje. R#testrak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@Taro misschien dat ik er ipv garnalen uiteindelijk wel een betta in zet.. gaat natuurlijk ook prima

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 18:21
Gisteren een beetje zitten spelen met Zoom ringen voor camera's.
Dat is eigenlijk een vergrootglas voor op je GSM of grote camera.

Voordat ik een dure Macro lens wil, toch eerst maar eens testen met dit soort lensjes. Ik kon een setje van 4 ophalen via MP voor 10 euro... en ik ben er niet ontevreden over.

Je moet wel echt je best doen wil je de focus scherp hebben, maar uit 100 foto's had ik er eentje die wel aardig was.

Leuk om zelf te proberen met een vergrootglas.

(foto is niet gecropt.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MJz750eeyjxtnS9nlI1U1cgcGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVTC1faopAeIZZ5cu2eJ689O.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
Nog eentje dan... hij is niet helemaal scherp, maar ik had nu 4 lenzen voor elkaar gedaan.
10x + 4x + 2x + 1x vergroting. Totaal 17x

Op een 28x70 stock lens van Sony. Normaal sta ik 50cm van het aquarium af, nu stond ik tegen het glas en dit koraal stond ook tegen het glas.

Wat je hier ziet heeft de diameter van een normaal blikje cola of bier.

Bounce muchroom

Een muchroom (Discosoma vaak) is een redelijk eenvoudig koraal. Makkelijk te houden en vermeerderen zich ook heel snel. In alle kleuren te vinden en vaak soms bijna gratis.

Uiteraard heb je ook bijzonder soorten. Hieronder is een Bounce omdat hij van die ballontjes krijgt. Die groene ballonen zijn zo ver we denken een afwijking.
En als die ballonen dan ook nog eens gifgroen of andere kleuren hebben... dan hebben we het over 1 muchroom van snel 500 euro.

Duur (500euro)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_Ow1H_0kSxSXaeMFKfCeWPxKcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwMC6FwgizZJXJgPw9LKVjEc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNWj-HvCbhMLW36Ri08-x6tB0dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWA3zRDDmM0F9PHp1nmdhZHG.jpg?f=fotoalbum_large

Goedkoop ... vaak gratis bij mensen die er veel hebben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hgxm9As3MT7tJVF0_CrkmRgywrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaQQl9LMQIVy79tvc3zvZE4z.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
Nog 1 dan...

Ik denk ik upload hem hier in origineel 5k mega formaat. :)

Dit is Montipora koraal. Elk groen poliepje is 2/3mm.

Ik ben wel tevreden over de lenzen al krijg je het niet helemaal scherp en ook niet altijd goed in focus.

Dit is met 4 lenzen op elkaar met in totaal 17x vergroting. De camera zit op 5cm van het koraal.
Als iemand hem in RAW wil.. PM me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpOwzzGw-gV9C_Mqhzk7kossqGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTBtk6Fo0kmLkUMSFZaconYl.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7 II
Sony 28x70MM F3.5
Geschoten op:
- 70MM
- F10
- 1/100
- ISO 800
- 9900K
Tools:
Zoom filters voor op de lens. Totaal 17x vergroting

Bewerking:
- +1.7 Exposure
- +5 contrast
- -12 Hooglichten
- +9 Detail
-
Originele resolutie (kan gedeeld worden)
5716x3686 px
48MB

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:44
World Citizen schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:37:
Nog 1 dan...

Ik denk ik upload hem hier in origineel 5k mega formaat. :)

Dit is Montipora koraal. Elk groen poliepje is 2/3mm.

Ik ben wel tevreden over de lenzen al krijg je het niet helemaal scherp en ook niet altijd goed in focus.

Dit is met 4 lenzen op elkaar met in totaal 17x vergroting. De camera zit op 5cm van het koraal.
Als iemand hem in RAW wil.. PM me.

[Afbeelding]

Sony A7 II
Sony 28x70MM F3.5
Geschoten op:
- 70MM
- F10
- 1/100
- ISO 800
- 9900K
Tools:
Zoom filters voor op de lens. Totaal 17x vergroting

Bewerking:
- +1.7 Exposure
- +5 contrast
- -12 Hooglichten
- +9 Detail
-
Originele resolutie (kan gedeeld worden)
5716x3686 px
48MB
De sensor is toe aan cleaning : )

Veder een perfecte foto, kijkt lekker.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Hamed schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:11:
[...]

De sensor is toe aan cleaning : )

Veder een perfecte foto, kijkt lekker.
Whoa.. hoe zie je dat? Alvast dank! :)

(te weinig verstand hiervan)

[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 24-02-2025 19:19 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:44
World Citizen schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:18:
[...]

Whoa.. hoe zie je dat? Alvast dank! :)

(te weinig verstand hiervan)
Rechts boven. Ik zie dat omdat ik een beetje foto's kan schieten en ik zit achter een 48 inch oled :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2T6k-xT8n2qXpQYrT6xAk68oS0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DlBMXy0HoxED6WYB8g5FH3zS.jpg?f=user_large

*knip ivm privacy*

[ Voor 38% gewijzigd door Taro op 24-02-2025 19:51 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hamed schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Rechts boven. Ik zie dat omdat ik een beetje foto's kan schieten en ik zit achter een 48 inch oled :P
En op mijn scherm kon ik je chat lezen, heb de afbeelding even weggehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Hamed schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:40:
[...]

[Afbeelding]

[mbr]*knip ivm privacy*[/]
Ah dank! Het kan ook wel kloppen. Ik heb deze camera overgekocht vorige week. Hij is al wat ouder.

FreeReef.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Uiteindelijk is het toch geen Eheim geworden, maar een Aquatlantis. Het meubel vind ik wat mooier en de bak voelt wat beter. Dit in combinatie met het OASE BioMaster 600 buitenfilter.

Eerst ga ik nu de achterkant en een van de zijkanten zwart maken (deze keer met verf, de stickers heb ik nog nachtmerries van).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5TuV-nOYKeAMzhXLPZwOAKpAKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnJkRfHvENYNxPWfaf5zn2js.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals altijd duurt het allemaal weer te lang, maar ik ga proberen deze keer toch echt het geduld te hebben en alles netjes aan te pakken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Welkom bij de club @leejoow, hier staat een Splendid 80 Ultra in te draaien :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
leejoow schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:14:
Uiteindelijk is het toch geen Eheim geworden, maar een Aquatlantis. Het meubel vind ik wat mooier en de bak voelt wat beter. Dit in combinatie met het OASE BioMaster 600 buitenfilter.

Eerst ga ik nu de achterkant en een van de zijkanten zwart maken (deze keer met verf, de stickers heb ik nog nachtmerries van).

[Afbeelding]

Zoals altijd duurt het allemaal weer te lang, maar ik ga proberen deze keer toch echt het geduld te hebben en alles netjes aan te pakken ;)
Overweeg om over de verf (zodra deze 24-48 uur gedroogd heeft) folie te plakken zodat het én krasbestendig wordt én van buiten netter afgewerkt is. Gewoon gedestilleerd water in een plantenspuit, drupje afwasmiddel erbij, oppervlak stofvrij maken, nat sprayen (niet overdrijven natuurlijk), folie plakken, met een kunststof bakspateltje water en lucht wegvegen en klaar ben je. Stelt echt niet veel voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrnNTlnsR0YjKgTJeQ6-i5m1Gfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMUrH2PPilgZxFyoauqhTBMh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 25-02-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
HuismAndré schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Overweeg om over de verf (zodra deze 24-48 uur gedroogd heeft) folie te plakken zodat het én krasbestendig wordt én van buiten netter afgewerkt is. Gewoon gedestilleerd water in een plantenspuit, drupje afwasmiddel erbij, oppervlak stofvrij maken, nat sprayen (niet overdrijven natuurlijk), folie plakken, met een kunststof bakspateltje water en lucht wegvegen en klaar ben je. Stelt echt niet veel voor.

[Afbeelding]
Moet je wel gedestilleerd water, een plantenspuit, afwasmiddel en een kunststof bakspatel hebben 😇.
Laat ik nou geen van allen in huis hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Moet je wel gedestilleerd water, een plantenspuit, afwasmiddel en een kunststof bakspatel hebben 😇.
Dat je geen afwasmiddel hebt snap ik, maar wie heeft er nou geen gedestilleerd water in huis? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
toolkist schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Dan pak je gewoon kraanwater, kookt dat even (en laat het weer afkoelen), doet er 2 drupjes afwasmiddel bij, brengt het met een natte theedoek aan op de ondergrond, plakt de folie eroverheen en wrijft het vocht en de lucht eronder vandaan met diezelfde natte theedoek.

En als je ook die dingen niet hebt dan kunnen we wellicht een crowdfunding actie voor je op touw zetten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik plak mijn folie er met gewoon kraanwater zonder afwasmiddel op. En dat breng ik aan met een vaatdoekje. Vooruit, wel een schone :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-07 13:56
Volgens mij werkt een oud pinpasje ook wel als vervanging voor bakspatel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Dan pak je gewoon kraanwater, kookt dat even (en laat het weer afkoelen),
En dan is het op wonderbaarlijke manier opeens gedistilleerd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:30:
[...]

En dan is het op wonderbaarlijke manier opeens gedistilleerd? ;)
Nope. Vandaar ook de 2 drupjes afwasmiddel in plaats van 1. Maar de hoeveelheid zouten in het water zijn na koken wel wat afgenomen (vandaar ook de kalkafzetting in de fluitketel). Alle beetjes helpen.

https://vlaamshobbybrouwf...-doet-koken-met-je-water/

[ Voor 18% gewijzigd door HuismAndré op 25-02-2025 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Lamith schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:37:
Volgens mij werkt een oud pinpasje ook wel als vervanging voor bakspatel :P
Een nieuwe ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Bij de supermarkt hebben ze flessen demi water voor een euro.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:47:
Bij de supermarkt hebben ze flessen demi water voor een euro.
Welke supermarkt? Mijn AH heeft alleen mineraalwater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
SmurfLink schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Welke supermarkt? Mijn AH heeft alleen mineraalwater...
Bij de schoonmaak producten helemaal onderin het vak.

https://www.ah.nl/product...h-gedemineraliseerd-water

(Overigens haal ik daar mijn neus voor op... ik geniet enkel Osmose water :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door World Citizen op 25-02-2025 21:01 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Bij de schoonmaak producten helemaal onderin het vak.

https://www.ah.nl/product...h-gedemineraliseerd-water

(Overigens haal ik daar mijn neus voor op... ik geniet enkel Osmose water :+ )
Weird, zoekfunctie gaf 'm niet bij mij. Maar goeie tip! Van de week maar eens halen, altijd handig om in huis te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Je blijft leren (ook al ga je richting de 60). Ik ging er blind vanuit dat elke Tweaker een soldeerbout heeft (en dus ook gedemineraliseerd (of RO) water om het sponsje nat te maken). En op zichzelf woont (en dus een plantenspuit heeft om de kamerplanten in goede staat te houden). En afwasmiddel (om de vaat te reinigen). Bakspatel was inderdaad een "stretch" (dus mea maxima culpa daarvoor).

Maar die andere dingen... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 17:10

mvds

Totally awesome!

Altijd leuk om de bevestiging te zien dat je bak het goed doet. Ik heb voor het eerst kleine garnalen (Blue Jellies) en zo te zien komen er nog meer aan (ik zie meerdere volwassen garnalen met eieren onder de staart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HuismAndré schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:59:
Je blijft leren (ook al ga je richting de 60). Ik ging er blind vanuit dat elke Tweaker een soldeerbout heeft (en dus ook gedemineraliseerd (of RO) water om het sponsje nat te maken). En op zichzelf woont (en dus een plantenspuit heeft om de kamerplanten in goede staat te houden). En afwasmiddel (om de vaat te reinigen). Bakspatel was inderdaad een "stretch" (dus mea maxima culpa daarvoor).

Ik heb wel een soldeerbout maar dat sponsje maak ik gewoon nat met kraanwater... Heb nog nooit gedemineraliseerd water in huis gehad eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
HuismAndré schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:59:

Ik heb ook een kat, dus planten willen niet zo. En een vaatwasser 😎

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zoek meedenkers voor de bezetting van mijn nieuwe bak. De populatie van de oude bak verhuist sowieso mee, maar daar kan nog wel wat bij. Maar wat?
Deze gaan mee:
* mijn favo’s: drie oude corydoras trilineatus, paar jongen, en ik ga ze absoluut aanvullen met wat vers bloed.
* vier oude oto’s die na vele jaren niet stuk te krijgen zijn, doen leuk mee met de cory’s maar ga ik niet meer aanvullen.
* twee endler gupmannen. Beetje sneu stel, ouwe leftovers en nooit aangevuld.
* kolonie vuurgarnalen en drie ouwe japonica’s.

Ergens zou ik de endlers wel willen aanvullen, maar ik twijfel. Als je tegemoet wilt komen aan de favoriete hobby van de gup :o dan kun je het niet bij alleen mannen laten. Maar wat haal ik me op de hals als ik er vrouwen bij zet? Explodeert die populatie? Ik zit niet te wachten op dingen als zuiverheid, inteelt, uitdunning, marktplaats, etcetera. Tegelijk zijn die guppen (de mannen dan) wel prachtig gevarieerde visjes die de hele bak door gaan. Kinderen kunnen er namen aan geven zonder ze door elkaar te halen, ook leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Je zou de Endlers kunnen combineren met een grotere tetrasoort. :+ Die niet te uitgebreid voeren en de populatie guppen wordt wel in toom gehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zojuist een stoere vuurgarnaal ontdekt. Vermoedelijk met een pluk mos uit de oude bak meegekomen bij het inrichten van de nieuwe bak. Zit nu badass dwars door de nitrietpiek heen te chillen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
JME schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:59:
Ik zoek meedenkers voor de bezetting van mijn nieuwe bak. De populatie van de oude bak verhuist sowieso mee, maar daar kan nog wel wat bij. Maar wat?
Deze gaan mee:
* mijn favo’s: drie oude corydoras trilineatus, paar jongen, en ik ga ze absoluut aanvullen met wat vers bloed.
* vier oude oto’s die na vele jaren niet stuk te krijgen zijn, doen leuk mee met de cory’s maar ga ik niet meer aanvullen.
* twee endler gupmannen. Beetje sneu stel, ouwe leftovers en nooit aangevuld.
* kolonie vuurgarnalen en drie ouwe japonica’s.

Ergens zou ik de endlers wel willen aanvullen, maar ik twijfel. Als je tegemoet wilt komen aan de favoriete hobby van de gup :o dan kun je het niet bij alleen mannen laten. Maar wat haal ik me op de hals als ik er vrouwen bij zet? Explodeert die populatie? Ik zit niet te wachten op dingen als zuiverheid, inteelt, uitdunning, marktplaats, etcetera. Tegelijk zijn die guppen (de mannen dan) wel prachtig gevarieerde visjes die de hele bak door gaan. Kinderen kunnen er namen aan geven zonder ze door elkaar te halen, ook leuk.
Misschien een pseudomugil soort erbij? Of een koppeltje apistogramma? Of heel wat anders en iets als ringbandsnoekjes? Zoveel leuk kleins te bedenken haha :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:51
Lamith schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:48:
[...]

Misschien een pseudomugil soort erbij? Of een koppeltje apistogramma? Of heel wat anders en iets als ringbandsnoekjes? Zoveel leuk kleins te bedenken haha :)
Ik kan de ringbandsnoekjes aanraden, ik heb er 10 en ze zijn erg nadrukkelijk aanwezig en gaan door de hele bak heen.

Ik wist niet dat ze zo heten, ik zocht uit nieuwsgierigheid ff op google door deze post :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Bossie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:17:
[...]

Ik kan de ringbandsnoekjes aanraden, ik heb er 10 en ze zijn erg nadrukkelijk aanwezig en gaan door de hele bak heen.

Ik wist niet dat ze zo heten, ik zocht uit nieuwsgierigheid ff op google door deze post :+
Leuk man! Het is dat ik een zwarte lijst aan de bovenkant van mn aquarium hebt, anders had ik ze ook toegevoegd! :) Jij kent ze ook als clown kilifish denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:51
Lamith schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Leuk man! Het is dat ik een zwarte lijst aan de bovenkant van mn aquarium hebt, anders had ik ze ook toegevoegd! :) Jij kent ze ook als clown kilifish denk ik?
Geen idee, bij mijn andere nano-visjes weet ik de naam wel alleen bij deze niet.

ik heb vooral nano-visjes omdat ik een kleinere tank heb en dit dan veel leuker is dan een paar grotere vissen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Die worden wel maar 2-3 jaar oud, niet een heel goed plan als ie de kids ze zelfs nemen wil laten geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Voordeel is dat de vissen toch niet zo’n hoog knuffelgehalte hebben :+
Ik vind het idee van gupcontrolerende vissen zo gek nog niet. Hopelijk niet ook meteen het einde van de vuurgarnalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb ze een tijd gehad, ze waren erg leuk. Mooie beestjes. Alleen groeiden mijn Crossocheilussen iets te hard en verdwenen de snoekjes :X

Zou wellicht nu wel weer kunnen nu de terrorist weg is. De 2e Crossocheilus is veel rustiger geworden en buddies met de Trilli's geworden. :+ Hm, eens over nadenken, want ze waren wel echt heel leuk in een 80 bak, dus in een 1.20 bak zal het een grote groep kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:52

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Ze zwemmen niet echt in waardes zonder co2 en hoge tempratuur. Ze zijn daarnaast meestal vrij zwak.
https://aquainfo.nl/artik...nnulatus-ringbandsnoekje/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:16:
Ik heb ze een tijd gehad, ze waren erg leuk. Mooie beestjes. Alleen groeiden mijn Crossocheilussen iets te hard en verdwenen de snoekjes :X

Zou wellicht nu wel weer kunnen nu de terrorist weg is. De 2e Crossocheilus is veel rustiger geworden en buddies met de Trilli's geworden. :+ Hm, eens over nadenken, want ze waren wel echt heel leuk in een 80 bak, dus in een 1.20 bak zal het een grote groep kunnen zijn.
Epiplatys dageti – Dwarsbandsnoekje wat? Leuke visjes. Te houden in 1 harem, of 3 harems of meer (en dat is leuker). Geen 2 mannen nemen dus, maar 1 of 3 of meer.
Stuk sterker visje dan z'n reeds genoemde neefje. En ook wat meer leven in de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
NLKornolio schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:13:
Ze zwemmen niet echt in waardes zonder co2 en hoge tempratuur. Ze zijn daarnaast meestal vrij zwak.
https://aquainfo.nl/artik...nnulatus-ringbandsnoekje/
Het water dient zacht te zijn met een GH van 3-6, een KH van 2-4 en een pH van rond de 6 à 6,5. Temperatuur van het water mag tussen de 24 en 27 °C zijn
Waarom zou je hier CO2 voor nodig hebben? :? Ik heb nog nooit CO2 gebruikt en mijn water is toch echt die waarden.
dragon2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Epiplatys dageti – Dwarsbandsnoekje wat? Leuke visjes. Te houden in 1 harem, of 3 harems of meer (en dat is leuker). Geen 2 mannen nemen dus, maar 1 of 3 of meer.
Stuk sterker visje dan z'n reeds genoemde neefje. En ook wat meer leven in de bak.
Die zijn dan wel weer minder mooi :+

[ Voor 26% gewijzigd door SmurfLink op 28-02-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:37:
[...]

Die zijn dan wel weer minder mooi :+
De monroviae variant is prachtig, en zet er eens een halogeenspotje schuin boven O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
SmurfLink schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:37:
[...]

[...]

Waarom zou je hier CO2 voor nodig hebben? :? Ik heb nog nooit CO2 gebruikt en mijn water is toch echt die waarden.
Een pH van 6-6,5 zonder CO2? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HuismAndré schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:06:
[...]

Een pH van 6-6,5 zonder CO2? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Veel hout, regelmatig amandelboombladeren erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
Dit is een vrouwtjes Amphiprion Clownvis. In de ochtend is die altijd lekker de anemoon aan het schoonmaken en een beetje aan het frutten.

Gepakt met een IR camera.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
JME schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:15:
Voordeel is dat de vissen toch niet zo’n hoog knuffelgehalte hebben :+
Ik vind het idee van gupcontrolerende vissen zo gek nog niet. Hopelijk niet ook meteen het einde van de vuurgarnalen..
Ctenolucius hujeta zorgen wel voor gupcontrol, en interesseren zich totaal niet voor garnalen.
Maar of die in je bak passen? Plus, ze blijven zichzelf echt helemaal ramvol proppen (tenminste, die ik vroeger had) als er aanbod was. Ik heb ze uiteindelijk zelfs op droogvoeg gekregen, vielen ze als een echte snoek de pellets aan :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat is geen gupcontrol, dat is f-ing genocide 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zullen we de verlichtingsdiscussie nog eens doen? Ik ben mijn nieuwe bak rustig aan het opstarten dus heel hard loopt het allemaal nog niet, maar uiteindelijk wil ik natuurlijk wel mooi licht en gezonde plantjes. De Aquatlantis Splendid Ultra komt met de nieuwe RGBW lamp en een Ori controller waarmee je allerlei fancy kleurtjes kunt mengen: vier kanalen voor Red, Green, Blue, Cool White, en dan nog een extra schuifje met de naam Intensity. Nergens een handleiding te vinden, maar het lijkt erop dat Intensity gewoon een soort totaaldimmer is over alle vier kanalen, dus Intensity 100 met Cool White 50 geeft hetzelfde beeld als Intensity 50 met Cool White 100. Als iemand hier meer info over heeft of dit kan bevestigen: graag!
Duur en sterkte kom ik wel uit, dat ga ik over een poosje wel zien aan de algen, eh, plantjes. Maar dan de kleuren. Leuk een zonsopkomst en een zonsondergang instellen natuurlijk, maar daartussen wil je "gewoon goed licht". Alleen, wat is dat? Alle kleuren vol aan voor een zo breed mogelijk spectrum, of alleen wit en rood voluit met wat blauw erbij, of iets heel anders? Waar kies jij voor en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:58:
Zullen we de verlichtingsdiscussie nog eens doen? Ik ben mijn nieuwe bak rustig aan het opstarten dus heel hard loopt het allemaal nog niet, maar uiteindelijk wil ik natuurlijk wel mooi licht en gezonde plantjes. De Aquatlantis Splendid Ultra komt met de nieuwe RGBW lamp en een Ori controller waarmee je allerlei fancy kleurtjes kunt mengen: vier kanalen voor Red, Green, Blue, Cool White, en dan nog een extra schuifje met de naam Intensity. Nergens een handleiding te vinden, maar het lijkt erop dat Intensity gewoon een soort totaaldimmer is over alle vier kanalen, dus Intensity 100 met Cool White 50 geeft hetzelfde beeld als Intensity 50 met Cool White 100. Als iemand hier meer info over heeft of dit kan bevestigen: graag!
Duur en sterkte kom ik wel uit, dat ga ik over een poosje wel zien aan de algen, eh, plantjes. Maar dan de kleuren. Leuk een zonsopkomst en een zonsondergang instellen natuurlijk, maar daartussen wil je "gewoon goed licht". Alleen, wat is dat? Alle kleuren vol aan voor een zo breed mogelijk spectrum, of alleen wit en rood voluit met wat blauw erbij, of iets heel anders? Waar kies jij voor en waarom?
Heb bij de action 15 watt flood led lights gekocht die 1200 lumen uitstoten en iets van 6-7 euro kosten. Onderwater planten doen het perfect erop. Heel geel. Doet het even goed als een enkele chihiros die 120 euro heeft gekost.

Heb het idee dat die skylights en al dat andere soort meuk gewoon leuk is voor het idee.

Heb laatst zelf led modules gekocht en die ga ik binnenkort in elkaar solderen.

Deze week mijn eerste nakweek van de pseudomugil luminatus verkocht. De volgende groep welke paar maanden jonger is heb ik er 100+ van.

Over paar maanden ga ik de scaperline 90 kopen, heb nu enkel kleine nano aquariums. Ben al hout aan het zoeken om een mooie scape mee te maken. Enorm mooie bak. Zit er over na te denken om een UGF (undergravel filter) in te gebruiken ipv pomp. Wil ook met co2 gaan werken.

Iemand ervaring met UGF?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-07 15:51
Hier afgelopen weekend weer een nieuwe soort. Was al een tijdje aan het overwegen een groepje hill stream loaches toe te voegen en liep nu tegen deze aan. Gekocht als Gastromyzon sp blue fin, maar daar twijfel ik aan gezien die stippen hebben. Denk zelf aan Gastromyzon zebrinus. Hele mooie visjes in ieder geval. Het lukt nog niet zo om de blauwe vinnen op de foto te zetten, je ziet het een beetje op de tweede foto.

Volgende stap is nu mijn verlichting updaten zodat er meer alg groeit op de stenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5CsKffuBAt3oar7j5ZNTYb_ZmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFvgYZMT3kZPe2VJxELdoYQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATbQjO7RYesN9Qgh4ZUofkJQK-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ndp3LpQ1iDxRKAj4kbKbikBL.jpg?f=fotoalbum_large

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ondertussen is hier het aquarium lekker aan het indraaien (let niet op de bijzonder knappe fotograaf in de weerspiegeling :P ). Vandaag nog wat Alternanthera reineckii rosnervig bijgeplant en een drijfplantje erin gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMXGfCm7MQIL8R05WDt5zS5Vhs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OiJJD2mBUO2L5d6jXq5yWxi.jpg?f=fotoalbum_large

Als het goed is komt over niet al te lange tijd mijn CO2 set en dan kan ik weer lekker gaan aansluiten.

Zijn hier trouwens mensen met een Intaqo stuurcomputer? Volgens mij worden deze niet meer geleverd, maar ben er wel erg van gecharmeerd. Zit er hard aan te denken om er zelf een te gaan ontwerpen/programmeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-07 08:54
Oke, probleempje hier. Mijn aquarium werkte goed, had wat bruinalg maar begreep dat dat altijd wel is in een nieuw aquarium. Alle.waarden waren goed dus ik heb garnaaltjes toegevoegd. Met op aanraden van de winkel een sponsje over mijn filter input omdat de input zonder nogal gigantisch is waar de garnaaltjes doorheen kunnen.

De flow werd wat minder, maar had het eerst niet zo door. Na een week merkte ik op zondag dat de flow zo.goed als weg was. Het sponsje was echt niet goed genoeg en liet zelfs geen water meerdoor. Heb hem zelfs een paar keer uitgespoeld, wat ingeknipt, helemaal niks. Maar het was zondag... en woensdag gaat de goede aquarium winkel pas open want de andere vertrouwde ik niet helemaal meer.

Er ontstond op maandag al wat groens in mijn bak en werd meer. Woensdags gecheckt en hij gaf blauw alg aan. Had zeker andere sponsjes aangeraden dus die heb ik gekocht. Sindsdien is de flow weer top en wissel ik het sponsje om.de 2/3 dagen aangezien ik er 2 heb. Ondertussen 3 weken verder en de blauwalg zit er nog in, heb veel wissels gedaan en het elke keer zo goed als weg proberen te halen.

Nu opnieuw, heb zelfs al het hout eruit gehaald. Geen schuilplaatsen meer... de plantjes zijn redelijk bedekt met het groene heftige blauwalg.

Maar weet ondertussen even niet meer wat ik moet doen... opnieuw beginnen kan, maar qua geld red ik dat nu niet. Tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ryst schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:18:
Oke, probleempje hier. Mijn aquarium werkte goed, had wat bruinalg maar begreep dat dat altijd wel is in een nieuw aquarium. Alle.waarden waren goed dus ik heb garnaaltjes toegevoegd. Met op aanraden van de winkel een sponsje over mijn filter input omdat de input zonder nogal gigantisch is waar de garnaaltjes doorheen kunnen.

De flow werd wat minder, maar had het eerst niet zo door. Na een week merkte ik op zondag dat de flow zo.goed als weg was. Het sponsje was echt niet goed genoeg en liet zelfs geen water meerdoor. Heb hem zelfs een paar keer uitgespoeld, wat ingeknipt, helemaal niks. Maar het was zondag... en woensdag gaat de goede aquarium winkel pas open want de andere vertrouwde ik niet helemaal meer.

Er ontstond op maandag al wat groens in mijn bak en werd meer. Woensdags gecheckt en hij gaf blauw alg aan. Had zeker andere sponsjes aangeraden dus die heb ik gekocht. Sindsdien is de flow weer top en wissel ik het sponsje om.de 2/3 dagen aangezien ik er 2 heb. Ondertussen 3 weken verder en de blauwalg zit er nog in, heb veel wissels gedaan en het elke keer zo goed als weg proberen te halen.

Nu opnieuw, heb zelfs al het hout eruit gehaald. Geen schuilplaatsen meer... de plantjes zijn redelijk bedekt met het groene heftige blauwalg.

Maar weet ondertussen even niet meer wat ik moet doen... opnieuw beginnen kan, maar qua geld red ik dat nu niet. Tips?
blauwalg ontstaat door een gebrek aan NO3, of door hoge NH4 gehaltes volgens mij. In een opstartende bak heel normaal omdat de boel nog niet stabiel is.

Geen enkele reden tot paniek, gewoon de tijd nemen. bak wordt vanzelf stabiel.

opnieuw beginnen? Je bent nog niet eens begonnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:00
Patatjemet schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:15:
Hier afgelopen weekend weer een nieuwe soort. Was al een tijdje aan het overwegen een groepje hill stream loaches toe te voegen en liep nu tegen deze aan. Gekocht als Gastromyzon sp blue fin, maar daar twijfel ik aan gezien die stippen hebben. Denk zelf aan Gastromyzon zebrinus. Hele mooie visjes in ieder geval. Het lukt nog niet zo om de blauwe vinnen op de foto te zetten, je ziet het een beetje op de tweede foto.

Volgende stap is nu mijn verlichting updaten zodat er meer alg groeit op de stenen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ohh die Botia Striata O+ .
Die van mij zijn 15 jaar oud geworden(stelletje van twee). Helaas verloren door een falende verwarming. :'(
Ze waren echt gek op het slopen van slakken. _O-

Die hillstream loaches hebben wel veel stroming, zuurstof en van die tabletjes nodig om het goed te blijven doen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 07-03-2025 10:54 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
de Peer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:41:
[...]

blauwalg ontstaat door een gebrek aan NO3, of door hoge NH4 gehaltes volgens mij. In een opstartende bak heel normaal omdat de boel nog niet stabiel is.

Geen enkele reden tot paniek, gewoon de tijd nemen. bak wordt vanzelf stabiel.

opnieuw beginnen? Je bent nog niet eens begonnen
Dank! Gelukkig maar. Ik heb hem nu weer schoongemaakt, krijg het alleen nog niet volledig van de plantjes. Tips hiervoor?

Verder geniet ik nog erg van de garnaaltjes en kleine visjes. Het plezier is alleen wat minder omdat de bak zo snel slecht wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ryst schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Dank! Gelukkig maar. Ik heb hem nu weer schoongemaakt, krijg het alleen nog niet volledig van de plantjes. Tips hiervoor?

Verder geniet ik nog erg van de garnaaltjes en kleine visjes. Het plezier is alleen wat minder omdat de bak zo snel slecht wordt.
Een aquarium hoef je ook niet 'schoon' te maken. Schoon is slecht.
Dus verwijder alleen de grote hoeveelheden maar laat de rest lekker zitten. De natuur lost het zelf wel op als de bak een evenwicht bereikt. De blauwalg gaat vanzelf weg als de oorzaak ervan verdwenen is.

Anders blijf je altijd bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-07 14:07
[...]

Ik heb ooit last gehad van blauwalg (lang verhaal).
Het is bij ons best uit de hand gelopen.
Om de blauwalg te verwijderen van stenen en hout heb ik een injectiespuit gebruikt waarmee ik zuurstofwater in/onder de blauwalg injecteerde.
Werkt zeer goed, maar je moet achteraf wel de dode troep verwijderen, anders verplaats je het probleem gewoon.
Op plantjes is dit vrees ik niet mogelijk, aangezien je ook de bladeren van de planten zal verbranden met je zuurstofwater, maar misschien heeft iemand anders daar wel ervaring mee.
Als je plant dreigt te sterven zou je kunnen proberen of je het oppervlak kan behandelen zonder je plant gelijk mee te verbranden, maar ik zie het als vrij risicovol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[...]

Kun je een foto maken van die blauwalg? Blauwalg hecht namelijk erg slecht aan plantjes (is meer een "snotterig" goedje dan iets dat echt ergens aan vastplakt). Het zou zo maar kunnen dat je een ander algje hebt dan blauwalg (dus foto kan handig zijn).
Het blijft vallen en opstaan. Wel belangrijk is om, zeker in het begin, niet te veel tegelijk te veranderen. Dus als je garnaaltjes plaatst, wacht dan meerdere weken voordat je weer wat toevoegt (ja, da's héél erg moeilijk maar wel belangrijk omdat je dan beter weet wat de oorzaak is van een mogelijk probleem waar je tegenaan loopt).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Zag net m'n eerste slakje over de ruit kruipen in het bakje wat ik 2 weken geleden opgetart heb. Kijk ik van wat dichterbij, zie ik van alles en nog wat bewegen in de bak...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQNgY59JtrcRt7e7CPh9wMksKGU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWEAK55neRlvB2MIE4gYTS1L.jpg?f=fotoalbum_medium

Die moeten wel met de plantjes zijn meegekomen, ben benieuwd welke soort het blijkt te zijn... Tis iig niet de bedoeling dat ze blijven, dus als ze met een waterwissel opgezogen worden dan hebben ze pech.

Wel weer een mooi moment om mn nieuwe foon uit te proberen, m'n vorige had dit nooit zo op de foto gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
HuismAndré schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Kun je een foto maken van die blauwalg? Blauwalg hecht namelijk erg slecht aan plantjes (is meer een "snotterig" goedje dan iets dat echt ergens aan vastplakt). Het zou zo maar kunnen dat je een ander algje hebt dan blauwalg (dus foto kan handig zijn).

[...]

Het blijft vallen en opstaan. Wel belangrijk is om, zeker in het begin, niet te veel tegelijk te veranderen. Dus als je garnaaltjes plaatst, wacht dan meerdere weken voordat je weer wat toevoegt (ja, da's héél erg moeilijk maar wel belangrijk omdat je dan beter weet wat de oorzaak is van een mogelijk probleem waar je tegenaan loopt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e4yrXAGUD-mIvEGV8nke4x2Uy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmzIh5SCpy3CRG119IDtinNt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amGGPM62KIaT1NdQE0ngWwNFMnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aouslaQFPoXqibD1uubyZ8lF.jpg?f=fotoalbum_large

Een lege bak nu, maar zal vanavond weer wat hout terugplaatsen..blijkbaar heeft het wat tijd nodig. Vanochtend lag er nog een dikke laag groen op de bodem. Erg hardnekkig spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik zie geen blauwalg hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Zoals ik het begrijp heeft ie die vanochtend juist weer weggehaald, voor deze foto's gemaakt werden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Ik ook niet (zelfs niet een spoortje). Ik had al zo'n vermoeden dat het om een andere alg ging. Als iemand blauwalg verwijdert (veel blauwalg) dan is het eerste dat je krijgt te horen "poeh, wat stinkt die troep ongelofelijk zeg". Die meur vergeet je nooit weer.

De alg die ik zie lijkt wel een vorm van draadalg. Draadalg die het zo zwaar heeft dat het doodgaat, net als de plantjes. Op die dode draadalg lijkt wel een roodalgje de kop op te steken (ook aan de randjes van alle blaadjes). Dit lijkt me dan ook een bak met een zwaar probleem. Eerstvolgende stap is dan dat @Ryst zo nauwkeurig omschrijft wat z'n hoeveelheid licht is (en lichtduur) en welke plantenvoeding hij geeft (want daar lijkt mij iets hopeloos fout te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
Als ik dat google dan lijkt het inderdaad meer op draadalg inderdaad! De eigenaar van de winkel wist echter zeker dat het blauwalg was. Dus daar ben ik vanuit gegaan.

Het licht staat aan voor 8 uur per dag en op zo'n 20 watt.
80% rood, 40% groen en 40% blauw. Ik heb geen idee welke gegevens je precies nodig hebt. Maar zal morgen wanneer ik bij de bak ben even een screenshot maken van de instellingen in de app.
Daarnaast geef ik af en toe micro en macro voeding voor de plantjes. Maar door drukte komt dat er soms ook wel eens niet van.

Ik heb het licht nu ingesteld voor 6 uur, dat leek mij iniedergeval een oplossing.

Man. Zo'n bak is toch wel heftig zeg! Ik leer elke keer weer wat bij, maar dat het zo heftig was om hem goed te maken en houden....

Ik heb ook rustig visjes bijgevoegd. Eerst 30-40x Red Crystal Caridina's en 2 weken later toen dat allemaal goed ging 10x corydoras pygmaeus. En daarbij hou ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
HuismAndré schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:00:
[...]

Ik ook niet (zelfs niet een spoortje). Ik had al zo'n vermoeden dat het om een andere alg ging. Als iemand blauwalg verwijderd (veel blauwalg) dan is het eerste dat je krijgt te horen "poeh, wat stinkt die troep ongelofelijk zeg". Die meur vergeet je nooit weer.

De alg die ik zie lijkt wel een vorm van draadalg. Draadalg die het zo zwaar heeft dat het doodgaat, net als de plantjes. Op die dode draadalg lijkt wel een roodalgje de kop op te steken (ook aan de randjes van alle blaadjes). Dit lijkt me dan ook een bak met een zwaar probleem. Eerstvolgende stap is dan dat @Ryst zo nauwkeurig omschrijft wat z'n hoeveelheid licht is (en lichtduur) en welke plantenvoeding hij geeft (want daar lijkt mij iets hopeloos fout te gaan).
"Een dikke laag groen op de bodem" past alleen wel bij blauwalg, niet bij draadalg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
Ik heb nog even in mijn cloud gekeken. Daar stond nog een foto van ik denk 2 weken geleden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqEqmMSoJPR8AxJbIJnS9sgW2l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bO8BzWju5B03XZ1rcY2cY38p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
toolkist schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:31:
[...]

"Een dikke laag groen op de bodem" past alleen wel bij blauwalg, niet bij draadalg.
Maar komt niet overeen met de foto's (en zo zie je maar weer dat één foto meer zegt dan 100 suboptimaal gekozen woorden). Op de foto's van @Ryst zie ik geen blauwalg. Dit hieronder is blauwalg. Dat herken je, dat ruik je. Het is een smerig stinkende snotterige deken die losjes over alles gedrapeerd ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqfqwxVs2RM5OkIoqybBmLMWDIo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s2fYRiokxIDtGSYPBRXrIXjQ.png?f=user_large

En in de rechterbovenhoek van diezelfde foto zie je de alg die @Ryst heeft (en nee, da's niet blauwalg).\

Meer foto's: https://www.azaqua.nl/blog/post/blauwalg-in-het-aquarium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Ryst schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:40:
Ik heb nog even in mijn cloud gekeken. Daar stond nog een foto van ik denk 2 weken geleden. [Afbeelding]
Wat je hier op de bodem ziet is blauwalg. Maar de algen die hogerop zitten zijn gewone algen (en geen cyanobacteriën).

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 07-03-2025 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ryst schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:40:
Ik heb nog even in mijn cloud gekeken. Daar stond nog een foto van ik denk 2 weken geleden. [Afbeelding]
Dat is wel blauwalg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
HuismAndré schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Maar komt niet overeen met de foto's (en zo zie je maar weer dat één foto meer zegt dan 100 suboptimaal gekozen woorden). Op de foto's van @Ryst zie ik geen blauwalg. Dit hieronder is blauwalg. Dat herken je, dat ruik je. Het is een smerig stinkende snotterige deken die losjes over alles gedrapeerd ligt.
[Afbeelding]

En in de rechterbovenhoek van diezelfde foto zie je de alg die @Ryst heeft (en nee, da's niet blauwalg).\

Meer foto's: https://www.azaqua.nl/blog/post/blauwalg-in-het-aquarium
Daarom zei ik al, die foto's waren van na z'n opschoonactie. Dat was wel uit de begeleidende tekst op te maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ryst schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:17:
Als ik dat google dan lijkt het inderdaad meer op draadalg inderdaad! De eigenaar van de winkel wist echter zeker dat het blauwalg was. Dus daar ben ik vanuit gegaan.

Het licht staat aan voor 8 uur per dag en op zo'n 20 watt.
80% rood, 40% groen en 40% blauw. Ik heb geen idee welke gegevens je precies nodig hebt. Maar zal morgen wanneer ik bij de bak ben even een screenshot maken van de instellingen in de app.
Daarnaast geef ik af en toe micro en macro voeding voor de plantjes. Maar door drukte komt dat er soms ook wel eens niet van.

Ik heb het licht nu ingesteld voor 6 uur, dat leek mij iniedergeval een oplossing.

Man. Zo'n bak is toch wel heftig zeg! Ik leer elke keer weer wat bij, maar dat het zo heftig was om hem goed te maken en houden....

Ik heb ook rustig visjes bijgevoegd. Eerst 30-40x Red Crystal Caridina's en 2 weken later toen dat allemaal goed ging 10x corydoras pygmaeus. En daarbij hou ik het.
Wat gaat helpen:
- zoveel mogelijk blauwalg uit de bak halen, hardscape eruit en schoonpoetsen
- minder voeren
- verlichting korter/minder intens
- filter keer goed schoonmaken zodat de waterflow beter wordt
- alle dode planten/bladeren/etc verwijderen

Als dat niet helpt kun je nog wat rigoreuzer te werk gaan, door je aquarium volledig te verduisteren (echt afplakken dus, verlichting ook helemaal uit) en dat zo een week lang te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Ryst schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:17:

Regelmaat is hier toch wel erg belangrijk. Gewoon elke ochtend als je wakker wordt plantenvoeding in de bak doen. Maandag t/m zaterdag micro's (weekdosering gedeeld door 6) en op zondag macro's (weekdosering). En dan niet een dosering die te omschrijven is als "af en toe micro en macro voeding" maar een dosering die zicht laat omschrijven als ma-za 5ml micro, zo 20ml macro (bijvoorbeeld).

Qua planten zou ik overnieuw beginnen (anders zit je over een maand nog in de ellende en gooi je de bak de deur uit). MAAR daar hoort een goed doseringsregime bij. Dus begin dat eerst maar eens uit te zoeken en te omschrijven. Micro's (Profito bijvoorbeeld) staat gewoon op de verpakking (standaard dosering is prima voor een bak met niet te veel plantjes en matig licht). Macro's heb ik zelf nog nooit gekocht (ik mix ze altijd zelf) maar ook daar zou duidelijk vermeld moeten staan wat de aanbevolen dosering is.

6 uur licht (waarschijnlijk ongedimd en zonder drijfplantjes) pleegt een zware aanslag op de hoeveelheid CO2 (zeker als je amper vissen hebt om CO2 te produceren). Je zou kunnen overwegen om te werken met een lichtpauze (dus licht van 9-11:30 en van 14:30-18 bijvoorbeeld). Dan krijgt de bak van 11:30 tot 14:30 de kans om de CO2 concentratie weer wat op te bouwen. Ook het toevoegen van (voldoende) drijfplantjes (om zo de hoeveelheid licht te verminderen kan helpen.

Doorploeteren met de huidige plantjes is dus iets dat ik niet zou doen (daarvoor zijn ze te ver heen; deze plantjes zijn IMO alleen nog te redden in een optimale bak met CO2). Dan zit je echter gelijk wel met een dilemma. Als je namelijk plantjes bij de LFS gaat halen is de kans groot dat je je garnalen vermoordt (kwekers gebruiken koper tegen slakken en daar kunnen garnalen zeer slecht tegen). Mooiste zou dus zijn als je óf wat oudere plantjes bij de LFS zou kunnen halen (want je LFS gebruikt geen anti slakkenmiddel en watert alleen z'n plantjes) óf in vitro plantjes (prijzig) óf plantjes die je bij iemand anders haalt die een aquarium heeft (kan vaak via een lokale aquariumvereniging).

Loop ook de doorstroming van de bak na. Als je zo'n deken blauwalg over de bodem hebt dan is de kans groot dat je amper goede circulatie hebt. Als je een aquarium hebt van 100 liter dan moet je daar toch wel een pomp op zetten die zo'n 300 liter per uur kan verpompen (en op papier is dat dan vaak een 600 liter per uur pomp). Een te kleine pomp is vragen om ellende (helemaal als je die gaat saboteren door er een veel te klein voorfilter voor te zetten (waar ik in februari al voor waarschuwde)). Ook dit is iets waar je minder last van krijgt als je het licht gaat dimmen (drijfplantjes of elektronisch) en/of met een lichtpauze gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTpm5zBQTWdqNzfBlO_VvKNzeo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCG72v7lyl1RX992utgcbga4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abBMtY5W3vVMhaPfAbav7d4jY3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDyUuoXigW9cb7x2cQnqwxW1.jpg?f=fotoalbum_large
Heel erg bedankt voor alle tips! Zo specifiek heeft het nergens gestaan, en elke keer probeer je iets, maar het resultaat zie je pas later en heeft elke keer niet gewerkt. Dus ben heel blij met jullie hulp!

De lamp is een Chihiros WRGB2 Slim 60 cm. Die is erg sterk, dus had hem al niet op volle hoeveelheid. Moet dat nou hoger? Ik zal iniedergeval de 6 uur laten. Maar een pauze ertussen zoals je aangeeft.

Circulatie was het probleem door een verkeerde spons. Maar ik heb daarna nieuwe sponsen gekocht en de circulatie is nu even goed als voordat de garnalen er waren en daarop heeft hij 4.5 week goed gedraaid. Het is een filtosmart 100 thermo. Dat zou 600l/h aan moeten kunnen. Het is een 70l bak. Ging vooral om de spons die alles eerder dus tegenhield, en daar kwam ik te laat achter.

Voeding zal ik gaan geven zoals jij aangeeft! Het is 2ml per dag.

Plantjes; kan ik de plantjes ook eruit halen en gewoon proberen schoon te maken onder de kraan? In een bakkie? Ik ben best bang dat nieuwe plantjes de bak verpesten.

Extra 1; kan ik de hardscape eruit houden voor nu? Zorgen dat de bak het blauwalg kan handelen, om daarna de schoongemaakte hardscape er weer terug in te doen?

Extra 2; en wat nou als ik alle plantjes kortwiek en er een paar nieuwe bij doe?

[ Voor 6% gewijzigd door Ryst op 08-03-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ryst schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Plantjes; kan ik de plantjes ook eruit halen en gewoon proberen schoon te maken onder de kraan? In een bakkie? Ik ben best bang dat nieuwe plantjes de bak verpesten.
Met dreft en een afwasborstel?

Het is natuur. Je planten zijn niet 'vies' ofzo. Je hoeft alleen de oorzaak weg te nemen en alle alg zal verdwijnen, vanzelf. Geen boenwerk nodig.

En nee nieuw planten kunnen een bak niet verpesten. Het zijn planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
toolkist schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:14:
Zag net m'n eerste slakje over de ruit kruipen in het bakje wat ik 2 weken geleden opgetart heb. Kijk ik van wat dichterbij, zie ik van alles en nog wat bewegen in de bak...
[Afbeelding]

Die moeten wel met de plantjes zijn meegekomen, ben benieuwd welke soort het blijkt te zijn... Tis iig niet de bedoeling dat ze blijven, dus als ze met een waterwissel opgezogen worden dan hebben ze pech.

Wel weer een mooi moment om mn nieuwe foon uit te proberen, m'n vorige had dit nooit zo op de foto gekregen.
Zeer waarschijnlijk zijn het Garra rufa, want die zwemmen bij de LFS in de plantenbak. En dat maakt dus ook dat als ik überhaupt al zou gaan twijfelen om ze te houden, ze sowieso te groot worden voor m'n 35 liter bakje. Dus mochten ze het volhouden, dan gaan ze tzt wel terug naar de plantenbak bij de LFS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Met dreft en een afwasborstel?

Het is natuur. Je planten zijn niet 'vies' ofzo. Je hoeft alleen de oorzaak weg te nemen en alle alg zal verdwijnen, vanzelf. Geen boenwerk nodig.

En nee nieuw planten kunnen een bak niet verpesten. Het zijn planten.
Probleem is dat als een plant erg ver heen is, het eigenlijk alleen nog maar vegeteert en daarbij fungeert als voedingsbodem voor algjes (vanwege lekkende suikers). Het gaat in dit geval immers om een suboptimaal draaiend aquarium (en niet een goed gevoede CO2 bak waarin zo ongeveer alles wel weer tot leven gewekt kan worden).

@Ryst Licht: Zeker niet nog meer. Ik zou het eerder verminderen (en geen rode plantjes meer want die willen niet goed in een low light bak zonder CO2). Maar begin inderdaad eens met 2 periodes van 3,5 uur met daartussen een pauze van 2-3 uur (en zet de output op 70% van waar het nu op staat). Welke kleuren? Werk naar een neutrale wittint van rond de 6000K, dat geeft in de bak een mooie neutrale witte kleur en komt behoorlijk overeen met zonlicht.

Ter referentie: Ik heb boven mijn 125 liter (netto liters) aquarium max 19W gemeten (in een bell curve van 8 tot 8 ). Daarbij heb ik ook nog eens een tapijt van drijfplantjes.

Micro's heb je al genoemd, nu de macro's nog. Die zijn, zeker als je amper vissen hebt en dus weinig visvoer toedient, óók van essentieel belang.

Pagina: 1 ... 40 ... 43 Laatste