Merkte zelf wel heel erg afname in de flow als je niet elke week een keer het rooster schoonmaakt. Extra vervelend is dat bij mij het rooster best moeilijk te bereiken was met een 60cm hoge bak.
Beetje late reactie maar ik heb precies dat filter sinds een maandje op een 150L aquarium staan.Elve1984 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:55:
Ik heb op mijn Juwel rio 300 op dit moment een JBL Cristalprofi e1501 filter draaien welke al een jaar of 12 a 13 prima werkt echter begint dit filter al wat meer op leeftijd te komen en wil ik deze preventief gaan vervangen door een ander filter.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Oase Biomaster2 Thermo 600, zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit filter en er iets nuttigs over kunnen vertellen? Wat in mijn ogen 2 pluspunten zijn voor dit filter is dat het voorfilter simpel te verwijderen en te reinigen is zonder dat je heel het filter open moet maken en dat er een verwarming ingebouwd zit in het filter waardoor ik mijn huidige verwarming uit de bak kan halen en wat minder zichtbare techniek in de bak heb. Wat ik zo lees is dat ook het stroom verbruik nog wat omlaag gaat 35 watt nu naar 22 watt met het nieuwe filter (verwarming niet meegerekend).
De flow is eigenlijk maar net toereikend voor mijn bak, dus voor een 300L wellicht naar de 850 kijken? Weet natuurlijk niet hoeveel flow je nodig hebt.
Ik vind de filter wel erg veel geluid maken, en dan niet het lucht aanzuig verhaal wat je vaak hoort maar puur het gebrom.
Dat is flink meer aanwezig dan de eheim die ik hiervoor draaide, wellicht dat het geluid nog wat verder afneemt als de filter langer draait maar wel iets om in overweging te nemen als je gevoelig bent voor omgevingsgeluid.
Pre-filter is inderdaad heel relaxed om de filter zelf schoon te houden.
Ik persoonlijk zou niet nogmaals voor deze filter gaan, puur vanwege het geluid dat deze maakt.
Als @Elve1984 zo lang naar tevredenheid een Cristalprofi e1501 heeft gedraaid dan vraag ik me af waarom een nieuwe Cristalprofi e1501 geen optie is. Sowieso snap ik de populariteit van de Oase Biomaster filters niet helemaal. Iedereen modificeert zich een slag in de rondte met die dingen dus hoe doordacht zijn ze eigenlijk?Gearloose schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:35:
[...]
Beetje late reactie maar ik heb precies dat filter sinds een maandje op een 150L aquarium staan.
De flow is eigenlijk maar net toereikend voor mijn bak, dus voor een 300L wellicht naar de 850 kijken? Weet natuurlijk niet hoeveel flow je nodig hebt.
Ik vind de filter wel erg veel geluid maken, en dan niet het lucht aanzuig verhaal wat je vaak hoort maar puur het gebrom.
Dat is flink meer aanwezig dan de eheim die ik hiervoor draaide, wellicht dat het geluid nog wat verder afneemt als de filter langer draait maar wel iets om in overweging te nemen als je gevoelig bent voor omgevingsgeluid.
Pre-filter is inderdaad heel relaxed om de filter zelf schoon te houden.
Ik persoonlijk zou niet nogmaals voor deze filter gaan, puur vanwege het geluid dat deze maakt.
André Huisman (www.new-line.nl)
Vandaar ook die versie twee, zitten de modificaties in.HuismAndré schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:56:
[...]
Als @Elve1984 zo lang naar tevredenheid een Cristalprofi e1501 heeft gedraaid dan vraag ik me af waarom een nieuwe Cristalprofi e1501 geen optie is. Sowieso snap ik de populariteit van de Oase Biomaster filters niet helemaal. Iedereen modificeert zich een slag in de rondte met die dingen dus hoe doordacht zijn ze eigenlijk?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Uiteraard. Verandert echter niks aan het feit dat die fouten er in de eerste versie niet in hadden moeten zitten. Als een fabrikant bij z'n MKII versie dingen echt stevig om gooit mag je je gerust afvragen hoe doordacht de eerste versie nu eigenlijk wel niet was..Kees_frl schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:24:
[...]
Vandaar ook die versie twee, zitten de modificaties in.
[edit] Als je begint met een 60ppi voorfilter dan weet je als fabrikant écht niet waar je mee bezig bent. Maar toch fijn dat ze nu uiteindelijk kiezen voor een 15ppi (of was het 10ppi?) voorfilter.
[ Voor 31% gewijzigd door HuismAndré op 10-01-2025 18:43 ]
Eens, maar wat moeten ze dan doen? Stoppen met het bedrijf of er van leren en wat beters uitbrengen?HuismAndré schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:38:
[...]
Uiteraard. Verandert echter niks aan het feit dat die fouten er in de eerste versie niet in hadden moeten zitten. Als een fabrikant bij z'n MKII versie dingen echt stevig om gooit mag je je gerust afvragen hoe doordacht de eerste versie nu eigenlijk wel niet was..
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Filters...
Vele merken hebben hier de revue gepasseerd en steeds kom ik weer terug op een Eheim Classic.
JBL is op zich goed qua flow maar ik kreeg nooit kristal helder water. Tot overmaat van ramp zijn alle JBL's gaan lekken in de kop.
Erg leuk om midden in de nacht de zooi op te ruimen nadat die het halve aquarium heeft leeg getrokken..JBL komt hier nooit weer!
Oase leek een goede vervanger maar ook snel weg gedaan vanwege snelle afname van flow.
Nog een Eheim Professionel 4+ tijdje gedraaid maar die mediabakjes zijn prul en slaat snel dicht.
Nu draai ik weer 2 Eheim Classic's naar volle tevredenheid. Okee, het is wat meer werk qua schoonmaken, je moet tenslotte het gehele media eruit halen. Maar ze blijven een goede flow geven en belangrijk, nooit lekkage mee gehad!
Vele merken hebben hier de revue gepasseerd en steeds kom ik weer terug op een Eheim Classic.
JBL is op zich goed qua flow maar ik kreeg nooit kristal helder water. Tot overmaat van ramp zijn alle JBL's gaan lekken in de kop.
Erg leuk om midden in de nacht de zooi op te ruimen nadat die het halve aquarium heeft leeg getrokken..JBL komt hier nooit weer!
Oase leek een goede vervanger maar ook snel weg gedaan vanwege snelle afname van flow.
Nog een Eheim Professionel 4+ tijdje gedraaid maar die mediabakjes zijn prul en slaat snel dicht.
Nu draai ik weer 2 Eheim Classic's naar volle tevredenheid. Okee, het is wat meer werk qua schoonmaken, je moet tenslotte het gehele media eruit halen. Maar ze blijven een goede flow geven en belangrijk, nooit lekkage mee gehad!
Ik zou zelf op zo'n bak nooit een Biomaster zetten, maar vooral omdat ik die veel te klein vind. Een CP1501 of een Eheim Prof4+ 600 vind ik er meer passend voor. Of nog mooier (en mijn persoonlijke favoriet) een Fluval FX. Ik heb op mijn 150cm bak een FX4 draaien en ik wil nooit meer wat anders. Supersimpel schoon te maken, geen rare plastic klemmetjes om hem te sluiten en bergen ruimte voor filtermedia. Echt fantastische dingen. De eenvoud van de Eheim Classics, maar dan op een aantal punten flink beter.
Wat @Gummiebeer over de Prof 4+ zegt klopt overigens volledig. Het is een prachtig filter, maar het komt heel precies met de bakjes. En je moet erg goed opletten of hij goed dicht zit, anders komt je 's ochtends beneden bij een laag water en een vernielde parketvloer...
Wat @Gummiebeer over de Prof 4+ zegt klopt overigens volledig. Het is een prachtig filter, maar het komt heel precies met de bakjes. En je moet erg goed opletten of hij goed dicht zit, anders komt je 's ochtends beneden bij een laag water en een vernielde parketvloer...
[ Voor 29% gewijzigd door Aziraphale op 10-01-2025 19:02 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Welk keramisch filtermateriaal gebruiken jullie en waarom? Ik zet een Juwel Bioflow M in mijn nieuwe bak en twijfel tussen Juwel Cirax (vooral omdat het handig in een passend korfje zit), Sera Siporax (domweg een klassieker) en JBL Micromec (schijnt het grootste oppervlak te hebben). Geen idee verder..
Maakt volgens mij niet zoveel uit. Helemaal vol stoppen met filterschuim (in oplopende fijnheid van 10 t/m 30 (of zelfs 50) ppm) is ook helemaal prima. Nog lekker goedkoop ook (en je hoort ze niet rammelen in de bakjes in tegenstelling tot micromec dat ik destijds echt in mijn JBL filter hoorde rammelen). Zolang er maar ruimte is om de prut op te vangen en om de bacteriën blij te maken is het prima. Filtervolume is dus "king".JME schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:40:
Welk keramisch filtermateriaal gebruiken jullie en waarom? Ik zet een Juwel Bioflow M in mijn nieuwe bak en twijfel tussen Juwel Cirax (vooral omdat het handig in een passend korfje zit), Sera Siporax (domweg een klassieker) en JBL Micromec (schijnt het grootste oppervlak te hebben). Geen idee verder..
"Vroeger" stopten we filters vol met filtervlies (maar da's wel erg fijnmazig, slaat snel dicht en blokkeert de stroming nogal een beetje). Maar het poetst het water wel als een dolle. 10-20 jaar geleden moesten het ineens allemaal speciale ruwe steentjes zijn (met unieke vormen waar de meest magische eigenschappen aan toegeschreven werden). Allemaal mooie handel maar niet noodzakelijk.
Als je echt iets wilt dat actief iets doet met het water dan kun je kijken naar Zeoliet. Maar ook dat is niet perse nodig tenzij je veel afval uit het water moet afbreken (bijvoorbeeld bij goudvissen). En als we ellende hebben dan is er altijd nog de actieve kool. Maar voor een gemiddeld gezelschapsaquarium is (uit een grote plaat op maat geknipt) filterschuim helemaal prima en super voordelig.
Dankjewel voor je reactie. Ik heb nu ook alleen schuim en dat slaat me veel te snel dicht waardoor de doorstroming afneemt. Misschien ook doordat het een simpele Bioflow One is, maar toch.
Ik wil het bovenste compartiment van de Bioflow M met schuim vullen (met helemaal bovenop een snel vervangbare wattenlaag tegen de ergste zooi) en het onderste compartiment vooral met keramisch materiaal. Denk dat dat Siporax wordt.
Ik wil het bovenste compartiment van de Bioflow M met schuim vullen (met helemaal bovenop een snel vervangbare wattenlaag tegen de ergste zooi) en het onderste compartiment vooral met keramisch materiaal. Denk dat dat Siporax wordt.
Ik heb ook garnalen maar mijn jonkies worden altijd opgegeten, maar daar doe je weinig aan als ze bij vissen zitten.
Heb ooit een hele kolonie uit mijn nano bakje in de grote bak gedaan omdat ik stopte met de nano maar daar is weinig meer van over. Jonkies worden opgegeten en de oudere garnalen sterven uit.
Heb 2 weken geleden bij de lfs 5 Japonica red gekocht, toffe beestjes is een kweekvariant die dus fel rood is wat meer opvalt ik zag ze daar voor het eerst. Ben wel van plan er nog 5 bij te doen want in een 240liter bak met veel hout en stenen zie ik er maar af en toe 1 voorbij schuifelen. Het zijn wel erg goede alg opruimers
Heb ooit een hele kolonie uit mijn nano bakje in de grote bak gedaan omdat ik stopte met de nano maar daar is weinig meer van over. Jonkies worden opgegeten en de oudere garnalen sterven uit.
Heb 2 weken geleden bij de lfs 5 Japonica red gekocht, toffe beestjes is een kweekvariant die dus fel rood is wat meer opvalt ik zag ze daar voor het eerst. Ben wel van plan er nog 5 bij te doen want in een 240liter bak met veel hout en stenen zie ik er maar af en toe 1 voorbij schuifelen. Het zijn wel erg goede alg opruimers
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
@Chaoss Foto's van die rode Japonica's?
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Wat goed helpt om de jonge garnalen een kans te geven, is een flinke pluk mos. Hier fokt de bende als konijnen, gewoon tussen de guppen.
Hangt denk ik ook van de vissoort af. Daarbij gaat het niet zozeer om de grootte maar meer om hun dieet. Zo heb ik mijn bijlzalmpjes nog nooit een garnaaltje zien pakken. Hun interesse gaat simpelweg alleen uit naar wat aan de oppervlakte drijft (wellicht tenzij ik ze zou verhongeren maar dat doe ik dus niet). Corydora's zie ik letterlijk heel voorzicht om de kleinste garnaaltjes heen manoeuvreren. Otocinclus taalt er ook al niet naar. Maar daar houdt het, voor zover mijn ervaring met vissen in combinatie met garnalen betreft, wel op. Alle andere vissoorten (inclusief de zo vaak genoemde Rasbora Galaxy) lusten wel een baby garnaaltje. Grootte zegt dan ook niet alles.Chaoss schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:52:
Ik heb ook garnalen maar mijn jonkies worden altijd opgegeten, maar daar doe je weinig aan als ze bij vissen zitten.
Ik heb schaakbord chilides en keizer tetra's erin die eten alles wat in hun bekje past
denk dat het ook voor de kardinaal tetra's geldt dus dan is de overlevings kans een stuk kleiner
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Die heb ik hier een keer een volwassen garnaal zien aanvallen die ergens last van had, kleintjes pakken ze sowieso ook.Chaoss schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:24:
[..] denk dat het ook voor de kardinaal tetra's geldt dus dan is de overlevings kans een stuk kleiner
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Andersom kan ook. Ik heb een keer een achterlijk groot geworden Japonica een oto van het raam zien plukken
Is allemaal natuur..
Is allemaal natuur..
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar
Als iemand een paar (stuk of 5) Amano XXL (XL mag eventueel ook) garnalen weg wil doen, ik houd mij aanbevolen
Ik heb hier 10 kardinaal tetra’s en 10 roodkopzalmen met garnalen en dat gaat erg goed.Taro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:12:
[...]
Die heb ik hier een keer een volwassen garnaal zien aanvallen die ergens last van had, kleintjes pakken ze sowieso ook.
Maar heb erg veel verstop plekken ook tussen gras e.d, waar ik de kleine garnalen dan ook vaak zie zitten.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Mijn aquarium kreeg (week 2) behoorlijk wat bruine algen met lange slierten zelfs. Heb best wat weg gekregen, maar tussen de plantjes is het vrij lastig weg te halen. Tips hiervoor?
Ondertussen in week 3 en 2 testen gedaan. Nitriet staat op 0, nitraat wel, maar volgens mij wat mag. Wel nog een waterwissel gedaan. Wanneer kan ik visjes en garnaaltjes toevoegen? Ik neem aan eerst de corydoras pygmeus, en dan pas de crystal red caridina's.
Ondertussen in week 3 en 2 testen gedaan. Nitriet staat op 0, nitraat wel, maar volgens mij wat mag. Wel nog een waterwissel gedaan. Wanneer kan ik visjes en garnaaltjes toevoegen? Ik neem aan eerst de corydoras pygmeus, en dan pas de crystal red caridina's.
gewoon afwachten, is normaal. Beetje weghalen kan handig zijn, maar hoeft niet.Ryst schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:12:
Mijn aquarium kreeg (week 2) behoorlijk wat bruine algen met lange slierten zelfs. Heb best wat weg gekregen, maar tussen de plantjes is het vrij lastig weg te halen. Tips hiervoor?
Algen zijn niet slecht, maar ook gewoon onderdeel van het ecosysteem.
Ja nitraat heb je nodig, anders kunnen je planten niet groeien, en een te laag Nitraatgehalte zal een trigger voor algengroei zijn.Ondertussen in week 3 en 2 testen gedaan. Nitriet staat op 0, nitraat wel, maar volgens mij wat mag. Wel nog een waterwissel gedaan.
ik zou de eerste 4 weken er niets in doen, en daarna langzaam opbouwen.Wanneer kan ik visjes en garnaaltjes toevoegen? Ik neem aan eerst de corydoras pygmeus, en dan pas de crystal red caridina's.
Bruinalg is vaak bij opstarten. Meer snelgroeiers (en minder vers water, en veel licht) helpen.Ryst schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:12:
Voor wanneer de bak opgestart is, zie grafiekje dat ik laatst gepost heb.
Ik ontdekte net allemaal eieren in m’n bak, iemand enig idee waar ze van zijn?
In m’n bak zitten:
- Guppen, die zijn het dus niet 😂
- Ancistrussen, maar verschillende soorten en dacht dat die in holen broedden
- Dwerg appelslakken, zou kunnen
- (Vuur)garnalen, zou ook kunnen, las over dat die de eitjes soms loslaten als ze onervaren zijn.
Gaat om twee trossen op twee verschillende stengels Valisneria, beiden aan een hele andere kant van de bak.
In m’n bak zitten:
- (Vuur)garnalen, zou ook kunnen, las over dat die de eitjes soms loslaten als ze onervaren zijn.
Gaat om twee trossen op twee verschillende stengels Valisneria, beiden aan een hele andere kant van de bak.
:strip_exif()/f/image/lpTGd08whgvBJjTmNUu8htDa.jpg?f=fotoalbum_large)
@HansAnders07 Ga maar uit van de slakken.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌HansAnders07 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:47:
Ik ontdekte net allemaal eieren in m’n bak, iemand enig idee waar ze van zijn?
In m’n bak zitten:
[Afbeelding]
Ik wacht de 4 weken af!
Is er dan nog een volgorde voor visjes of caridina's eerst? Zoja hoeveel tijd moet er dan tussen zitten?
Is er dan nog een volgorde voor visjes of caridina's eerst? Zoja hoeveel tijd moet er dan tussen zitten?
Garnaaltjes geven minimale belasting (dus kunnen prima als eerste) 2 weken later doe je de eerste groep visjes (en 2 weken daarna de 2e groep etc. etc). Zo geef je de bacteriën elke keer de tijd om te wennen aan de nieuwe belasting.Ryst schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:40:
Ik wacht de 4 weken af!
Vandaag ga ik mijn garnaaltjes ophalen. 20 crystal red caridina's. Ben erg benieuwd en heb er veel zin in om wat in de bak te hebben.
Merk dat ik het wel spannend vind! Vooral of alles wel goed blijft gaan.
Mijn bak is vandaag 4 weken oud, alle gegevens lijken juist te zijn bij de tests.
Wel groeit het bruine alg nog erg snel en ik denk dat ik dat nog even weg wil halen.
Is dat verstandig? En wanneer wordt de ontwikkeling hiervan minder?
Ik heb in iedergeval geen vieze biofilm meer op het water, dus een speciale input heb ik niet meer nodig verwacht ik.
Is het nog handig vandaag wat op te poetsen schoon te maken? Zondag voor het laatst een waterwissel gedaan. En hoe ziet dat er de komende weken uit met nieuwe garnaaltjes?
Mijn bak is vandaag 4 weken oud, alle gegevens lijken juist te zijn bij de tests.
Wel groeit het bruine alg nog erg snel en ik denk dat ik dat nog even weg wil halen.
Ik heb in iedergeval geen vieze biofilm meer op het water, dus een speciale input heb ik niet meer nodig verwacht ik.
Is het nog handig vandaag wat op te poetsen schoon te maken? Zondag voor het laatst een waterwissel gedaan. En hoe ziet dat er de komende weken uit met nieuwe garnaaltjes?
@Ryst Als de waardes goed zijn dan zou ik hem nu met rust laten en de garnalen er mooi in zetten. Dat er alg is zullen ze alleen maar waarderen, want daar zit ook voedsel voor ze in. Je bak brandschoon houden is niet nodig. In mijn garnalenbakje ververs ik alleen wekelijks (soms twee-wekelijks) zo'n 10-20% water en maak een keer een ruitje schoon en spoel de spons van het filter uit. Voor de rest doen de garnalen alles zelf.
Leuk! Alvast veel plezier met het turen door het glas naar hoe deze interessante beestje lopen te grazen. Wat @Aziraphale al zegt, biofilm en alg vinden ze juist heerlijk (op de echt harde alg na dan misschien), dus laat dat vooral zitten!Ryst schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:23:
Vandaag ga ik mijn garnaaltjes ophalen. 20 crystal red caridina's. Ben erg benieuwd en heb er veel zin in om wat in de bak te hebben.
Iemand bekend met het merk Aquael? Zag een set staan bij de bouwmarkt maar ik ken het merk niet.
Yep, vooral als budgemetmerk. Mijn eerste Leddy kwam ook met een Aquael filtertje. Volgens mij zijn ze inmiddels iets meer aan het richten op het middensegment. Ze hebben ook mooie alles in een sets voor een hoger budget en sponsoren inmiddels ook wat Aquascape wedstrijden, vooral in het oosten van Europa dacht ik. Denk dat het best wel te vergelijken is met SuperFish qua prijs/kwaliteit, maar misschien zijn er hier nog meer mensen die ervaring hebben met het wat duurdere Aquael spul.ThaAresX schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:12:
Iemand bekend met het merk Aquael? Zag een set staan bij de bouwmarkt maar ik ken het merk niet.
edit: hierbij linkje naar de site:
https://www.aquael.com/pr...tics-us/aquarium-sets-us/
[ Voor 7% gewijzigd door Lamith op 20-01-2025 14:19 ]
Aquael is wel echt beter dan Superfish. Ik heb vooral ervaring met hun verwarmingen en die zijn echt goed.
Ik heb alleen ervaring met een klein superfish bakje (20L), en dat was prima. Nu heb ik sowieso ook wel het idee dat Superfish goed is in het 'bang for buck' verhaal.Lamith schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Yep, vooral als budgemetmerk. Mijn eerste Leddy kwam ook met een Aquael filtertje. Volgens mij zijn ze inmiddels iets meer aan het richten op het middensegment. Ze hebben ook mooie alles in een sets voor een hoger budget en sponsoren inmiddels ook wat Aquascape wedstrijden, vooral in het oosten van Europa dacht ik. Denk dat het best wel te vergelijken is met SuperFish qua prijs/kwaliteit, maar misschien zijn er hier nog meer mensen die ervaring hebben met het wat duurdere Aquael spul.
edit: hierbij linkje naar de site:
https://www.aquael.com/pr...tics-us/aquarium-sets-us/
Ik zag een meubel + aquarium van Aquael, zag er wel goed uit zo op eerste gezicht. Is het misschien vergelijkbaar met Akvastabil? Kan altijd nog het meubel halen met een ander aquarium erop
De shop hier heeft normale, rode en witte.
De rode vallen voornamelijk op door je belichting, maar de witte vallen het meeste op in mijn bak.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Geen idee, maar ik zie dat 3 tot 5 centimeter zijn.JME schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:58:
@Bossie @Chaoss nieuwsgierig: zijn het grote japonica’s (caridina multidentata) of de zgn. mini-japonica’s?
:strip_exif()/f/image/dQz5Sng6P3q3CfEK1GdiLxI7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Bossie op 23-01-2025 11:03 ]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Hebben die kleintjes eigenlijk ook brak water nodig om voort te planten?
Dit is onze bak, door de jaren heen is het visbestand nog wel eens gewisseld maar nu draait hij met 4 goudvissen en nog wat andere bodemvissen.
:strip_exif()/f/image/vhY3E4jLz8D430CFOghWjmuv.jpg?f=fotoalbum_large)
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ik heb hier nog een reserve Juwel Eccoflow 500 of 600 pomp liggen. Kun je daar straffeloos een anderhalve meter slang aan maken en ze voor waterwissels inzetten, of heb je dan echt een opvoerpomp nodig?
Kan prima.JME schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:51:
Ik heb hier nog een reserve Juwel Eccoflow 500 of 600 pomp liggen. Kun je daar straffeloos een anderhalve meter slang aan maken en ze voor waterwissels inzetten, of heb je dan echt een opvoerpomp nodig?
Straks eendenkroos in je stamppot of pesto? EU keurt verkoop van groente goed
Nou heb je nog wat over?
Kan je straks geld mee verdienen.
Nou heb je nog wat over?
I have stability. The ability to stab.
Ik las het ook en baalde al dat ik gisteren net flink heb geschept. Maar volgende week zit hij wel weer vol met dat onkruid. Goed handeltje.SmurfLink schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:58:
Nou heb je nog wat over?Kan je straks geld mee verdienen.
Ik weet niet hoe groot deze bak is en of je nog gaat opschalen, maar goudvissen hebben minimaal 50 liter per vis nodig, en het liefst minimaal 250 liter om mee te beginnen.G_Dragon schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:46:
Dit is onze bak, door de jaren heen is het visbestand nog wel eens gewisseld maar nu draait hij met 4 goudvissen en nog wat andere bodemvissen.
[Afbeelding]
Ik heb er 4 in een 350 liter en dan heb ik er nog 2 filters opstaan om de boel een beetje schoon te houden, het zijn zeer grote vervuilers.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
:strip_exif()/f/image/sQBlz6ociWOgvogGjzhzu1EP.jpg?f=fotoalbum_large)
Garnaaltjes doen het hier goed! Heb ze gisteren voor het eerst wat eten gegeven, shrimp cuisine, zakt naar de bodem en dan eten ze het. Vanochtend was ook alles weg. Ik heb ook gehoord over een enkele tablet voor heelveel. Iemand daar ervaring mee?
Daarnaast heb ik een filtosmart 100 thermo. De input was natuurlijk veel te groot voor garnaaltjes. Dus ben bij de winkel geweest en die hebben een spons/voorfilter eroverheen te doen. Nu merk ik dat de flow een heeeel stuk minder is. Hebben jullie andere handige tips hiervoor?
Bruine alg blijft wel verschrikkelijk, ik hoop dat dat snel verdwijnt! Maakt de bak een stuk lelijker.
Belangrijk is dat de garnalen niet verhongeren (want dan vreten ze je planten op of gaan dood) maar ook dat ze niet te veel krijgen. Als het voer na een aantal uren weg is dan is dat volgens mij prima (bij visjes veel korter maar garnalen zijn nu eenmaal tragere eters).Ryst schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:00:
[Afbeelding]
Garnaaltjes doen het hier goed! Heb ze gisteren voor het eerst wat eten gegeven, shrimp cuisine, zakt naar de bodem en dan eten ze het. Vanochtend was ook alles weg. Ik heb ook gehoord over een enkele tablet voor heelveel. Iemand daar ervaring mee?
Daarnaast heb ik een filtosmart 100 thermo. De input was natuurlijk veel te groot voor garnaaltjes. Dus ben bij de winkel geweest en die hebben een spons/voorfilter eroverheen te doen. Nu merk ik dat de flow een heeeel stuk minder is. Hebben jullie andere handige tips hiervoor?
Bruine alg blijft wel verschrikkelijk, ik hoop dat dat snel verdwijnt! Maakt de bak een stuk lelijker.
Betreffende het voorfilter. Neem dat niet te klein. Ik gebruik bij mijn 1000 l/h opvoerpompje het volgende filterblok:
https://www.amazon.nl/dp/B003IPOEQA
Dat is fijnmazig genoeg voor de kleinste garnaaltjes en groot genoeg zodat ik het niet elke week schoon hoef te maken en het ook niet teveel de doorstroming vermindert. Laat anders eens een foto zien van je voorfilter.
VWB je alg: Je bak draait nu iets van een week of 6 (waarvan 2 met garnalen) dus eigenlijk zou je de ergste algjes wel achter de rug moeten hebben. Probeer waar mogelijk met de hand de losse rommel te verwijderen om te voorkomen dat de plantjes het gaan verliezen. Geef je wel (voldoende) plantenvoeding (en zo ja, wat allemaal)?
Ik moest wel lachen toen ik dat las. In zeewater gebruiken we hetzelfde wier/alg wat om sushi zit.SmurfLink schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:58:
Nou heb je nog wat over?Kan je straks geld mee verdienen.
Het is een hele discussie in de zout wereld of je dat gewoon bij de toko moet kopen of dat je dure speciale merken Spirulina moet kopen. Technisch gezien is het allemaal gedroogd wier. De dure soorten zouden dan doorweekt zijn met bv knoflook oid.
Eendenkroos at ik met de scouting al voor de grap. Dat was een soort ding wat we leerden. Brandnetel Thee, eendenkroostsoep... sommige planten kan je eten.
Ik geloof best dat er straks "Ultra Mega Infused Super Duck Weed" is.
FreeReef.nl
Palmsuiker, rietsuiker, bruine suiker, suikerklontjes, dextrose, vanillesuiker, perenrood (suiker voor de stoofperen)...
Had ik allemaal in huis, maar een kilopak 'normale' suiker moest ik kopen, maar zelf verse vulling maken voor https://dennerle.com/en/products/carbo-bio-depot-60-80 is goed gelukt.
Ik had al zo'n starterkit (oude uitvoering) in gebruik en ben de lege flessen gaan sparen.
600ml water, kilo suiker (er kan volgens het internet wel 1,8kg suiker oplossen in een liter koud water, tot wel 5kg in kokend water), 7 gelatineblaadjes (er zitten er 14 in een pakje van dr. Oetker, je hebt er 6 nodig voor een halve liter), dat volgens recept met elkaar mengen in een pannetje op het fornuis, en ik heb het mengsel daarna over de 5 goed gespoelde flessen verdeeld.
Af laten koelen, en het lijkt verrekte veel op wat ik altijd voor veel geld kocht (geen ruimte voor 'echte' CO2)
1e fles is nu in gebruik, op de 'normale' manier aangemaakt met lauw water en een mespuntje gist, en na een week borrelt het lekker.
Voor mijn gevoel gaat het iets te hard, het is natuurlijk niet te regelen, voor de volgende batch neem ik denk ik iets minder water zodat het met de zelfde hoeveelheid gelatine wat stijver wordt en hopelijk minder snel oplost en het wat langer meegaat.
Ik doe verder niet veel met het aquarium, wat plantjes en garnalen in een Juwel Lido120, maar ik wilde dit toch even delen
Had ik allemaal in huis, maar een kilopak 'normale' suiker moest ik kopen, maar zelf verse vulling maken voor https://dennerle.com/en/products/carbo-bio-depot-60-80 is goed gelukt.
Ik had al zo'n starterkit (oude uitvoering) in gebruik en ben de lege flessen gaan sparen.
600ml water, kilo suiker (er kan volgens het internet wel 1,8kg suiker oplossen in een liter koud water, tot wel 5kg in kokend water), 7 gelatineblaadjes (er zitten er 14 in een pakje van dr. Oetker, je hebt er 6 nodig voor een halve liter), dat volgens recept met elkaar mengen in een pannetje op het fornuis, en ik heb het mengsel daarna over de 5 goed gespoelde flessen verdeeld.
Af laten koelen, en het lijkt verrekte veel op wat ik altijd voor veel geld kocht (geen ruimte voor 'echte' CO2)
1e fles is nu in gebruik, op de 'normale' manier aangemaakt met lauw water en een mespuntje gist, en na een week borrelt het lekker.
Voor mijn gevoel gaat het iets te hard, het is natuurlijk niet te regelen, voor de volgende batch neem ik denk ik iets minder water zodat het met de zelfde hoeveelheid gelatine wat stijver wordt en hopelijk minder snel oplost en het wat langer meegaat.
Ik doe verder niet veel met het aquarium, wat plantjes en garnalen in een Juwel Lido120, maar ik wilde dit toch even delen
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
@Resistor Heb je wel een CO2-indicator waardoor je kunt zien of je niet téveel CO2 toevoegt? En ik neem aan dat je met deze oplossing dus idd je CO2 toevoer niet bijv. gedurende de nacht of als de lichten uit zijn kunt uitschakelen?
Ik vind het altijd een leuke, interessante en goedkope oplossing, maar twijfel aan de hoeveelheid geld en moeite ivm algvorming en mogelijke gevolgen voor bijv. vissenbestand het echt bespaart. Een goede CO2-set is duurder, maar brengt vaak ook minder tijd, gedoe en moeite met zich mee en is te schakelen, waardoor je minder kans op overdoseren hebt en minder kans op sterfgevallen bij de inwoners.
Maar goed, als het goed werkt is het een leuke manier om toe te passen
Ik vind het altijd een leuke, interessante en goedkope oplossing, maar twijfel aan de hoeveelheid geld en moeite ivm algvorming en mogelijke gevolgen voor bijv. vissenbestand het echt bespaart. Een goede CO2-set is duurder, maar brengt vaak ook minder tijd, gedoe en moeite met zich mee en is te schakelen, waardoor je minder kans op overdoseren hebt en minder kans op sterfgevallen bij de inwoners.
Maar goed, als het goed werkt is het een leuke manier om toe te passen
Al die andere soorten suikers groeit gist ook prima op hoor.Resistor schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:03:
Palmsuiker, rietsuiker, bruine suiker, suikerklontjes, dextrose, vanillesuiker, perenrood (suiker voor de stoofperen)...
Had ik allemaal in huis, maar een kilopak 'normale' suiker moest ik kopen,
Er zit zo'n plastic ding bij die Dennerle set, en als die 'vol' is gaat er 1 grote bel naar de oppervlakte en gaat verloren. En die set is eigenlijk voor 60 liter, bij 120 liter (ik haalde de laatste keer 4x 20l emmers + een halve, ik gok dat ik zo'n 100l echt water, de rest voor de bodem + decor) lijkt het mij niet zo'n probleem.
En als mijn gelatineblaadjes op zijn koop ik denk ik agar agar, nog iets steviger voor nog langzamer oplossen.
En als mijn gelatineblaadjes op zijn koop ik denk ik agar agar, nog iets steviger voor nog langzamer oplossen.
Normale witte suiker is het enige wat ik nooit gebruikde Peer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:14:
[...]
Al die andere soorten suikers groeit gist ook prima op hoor.
[ Voor 21% gewijzigd door Resistor op 08-02-2025 21:21 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
ik had nooit last van eendenkroos, mijn maanvissen waren er gek op.World Citizen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:47:
[...]
Ik moest wel lachen toen ik dat las. In zeewater gebruiken we hetzelfde wier/alg wat om sushi zit.
Het is een hele discussie in de zout wereld of je dat gewoon bij de toko moet kopen of dat je dure speciale merken Spirulina moet kopen. Technisch gezien is het allemaal gedroogd wier. De dure soorten zouden dan doorweekt zijn met bv knoflook oid.
Eendenkroos at ik met de scouting al voor de grap. Dat was een soort ding wat we leerden. Brandnetel Thee, eendenkroostsoep... sommige planten kan je eten.
Ik geloof best dat er straks "Ultra Mega Infused Super Duck Weed" is.
I raise you:toolkist schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:49:
[...]
ik had nooit last van eendenkroos, mijn maanvissen waren er gek op.
:strip_exif()/f/image/aQjT7qsvqmS2PzL7ZIPlF0Uv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb twee can deze setjes, een voor mijn 75l en onlangs een tweede meegenomen voor mijn 35l.Resistor schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:18:
Er zit zo'n plastic ding bij die Dennerle set, en als die 'vol' is gaat er 1 grote bel naar de oppervlakte en gaat verloren. En die set is eigenlijk voor 60 liter, bij 120 liter (ik haalde de laatste keer 4x 20l emmers + een halve, ik gok dat ik zo'n 100l echt water, de rest voor de bodem + decor) lijkt het mij niet zo'n probleem.
[...]
Normale witte suiker is het enige wat ik nooit gebruik
Resultaten zijn tot nu toe positief, heb echter geen voor en na fotos helaas.
Ik blijf waarschijnlijk gemakzuchtig de navul halen (ook een leuk excuus om ff bij de lfs te rondkijken). Heb dat plastic dingetje wel vervangen door diffusers met een stang zodat ik allemaal wat beter kon bevestigen/wegwerken ipv de oplossing die net de set geleverd word.
Maar kan je het dan ook om echt low maintenance te gaan en niets te doen?toolkist schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:13:
Ik heb nog steeds geen spijt van het weg doen van m'n 2m en 1.5m bakken, maar zo af en toe kriebelt het nog wel om toch weer een klein bakje met garnalen ofzo neer te zetten. Zou dan wel echt low maintenance moeten zijn
SmurfLink schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:34:
[...]
Maar kan je het dan ook om echt low maintenance te gaan en niets te doen?Zie @Taro met zijn avonturen waarbij het alles of niets is..
Het is ergens wel een mooie uitdaging om te kijken of ik het steeds meer los kan laten, maar mijn vrouw ziet mij waarschijnlijk al weer aankomen....
Zit op dit moment bijv. de volgende video te kijken, ik denk dat ik het maar bij de digitale variant van de hobby hou, dat is beter voor mij en iedereen om mij heen
Ik moet bekennen dat ik veel meer plezier heb van mijn 35 dembele nano plant tank op mijn bureau dan mijn 75l in de woonkamer.SmurfLink schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:34:
[...]
Maar kan je het dan ook om echt low maintenance te gaan en niets te doen?Zie @Taro met zijn avonturen waarbij het alles of niets is..
Dus klein is altijd een optie. Mijn mini-project met de 75l is overigens wel geslaagd en de nano-fish icm met wat cories populatie is tot nu toe een succes.
Dat is de vraag. En daarom heb ik em nog niet staanSmurfLink schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:34:
[...]
@Taro is toch ook met co2 enzo bezig? Dat ben ik sowieso al niet van plan.
Was, heb geen aquarium meertoolkist schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:09:
[...]
@Taro is toch ook met co2 enzo bezig? Dat ben ik sowieso al niet van plan.
Maar had er ook 1 zonder CO2 staan.
Dan zal ik binnenkort eens een zoek opdracht op jouw naam in dit topic doen, wie weet krijg ik er inspiratie vanTaro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:10:
[...]
Was, heb geen aquarium meer
Maar had er ook 1 zonder CO2 staan.
Als ik zoveel ruimte had als die vent, dan had ik 100% zeker een bak van 3m bij 3m(of groter) gehad in die ruimteTaro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:48:
Zit op dit moment bijv. de volgende video te kijken, ik denk dat ik het maar bij de digitale variant van de hobby hou, dat is beter voor mij en iedereen om mij heen
[YouTube: I made a Pea Puffer Aquarium: Cinematic Aquascape Tutorial]
Dan kan ik niet achterblijven natuurlijk. Onze Messi vindt het allemaal razend interessant (is nu, 4-5 jaar later, trouwens wel een stukkie gegroeid vergeleken bij deze oude foto).toolkist schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:20:
[...]
I see your raise and I raise you..
[Afbeelding]
Ze was echt aan het 'jagen' op de visjes in de bak
:strip_exif()/f/image/cJl6yGMRM1H7svd0L0Tn437U.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 09-02-2025 13:09 ]
Also mijn betta “stuk” gaat, dan zijn pea puffers mijn eerste keuze als nieuwe inwoners van mijn 35L.
Mocht dat wel onverwachts gebeuren, dan moet ik eerst maar eens checken of het een goede optie is.
Mocht dat wel onverwachts gebeuren, dan moet ik eerst maar eens checken of het een goede optie is.
Een tijdje geleden wees één van mijn kids mij op een YouTube kanaal genaamd AntsCanada waar iemand verschillende ecosystemen heeft gebouwd. 1-2 afleveringen gekeken, maar de interesse verloren. Recent kwam die weer langs met een nieuw project, incl. een onderwaterdeel + sump. Heb nu meerdere afleveringen gezien, incl. de bouw, lekkages, etc. Misschien voor anderen ook leuk om te volgen? Hij is wel van de drama en cliffhangers, daar moet je even doorheen kijken. Dit is aflevering 1:
Tijdje gekeken, maar al dat overdreven dramatische gedoe, echt elke aflevering, plus dat ie een jonge krokodil in 1 van die vivariums plaatste hebben erin geresulteerd dat ik niet meer kijk.Taro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:41:
Een tijdje geleden wees één van mijn kids mij op een YouTube kanaal genaamd AntsCanada waar iemand verschillende ecosystemen heeft gebouwd. 1-2 afleveringen gekeken, maar de interesse verloren. Recent kwam die weer langs met een nieuw project, incl. een onderwaterdeel + sump. Heb nu meerdere afleveringen gezien, incl. de bouw, lekkages, etc. Misschien voor anderen ook leuk om te volgen? Hij is wel van de drama en cliffhangers, daar moet je even doorheen kijken. Dit is aflevering 1:
[YouTube: Building My Next Giant Ecosystem Vivarium III: The Next Chapter]
Zelfde overigens met king of diy. Z'n aquariums waren nog niet ingericht of ze moesten alweer afgebroken worden voor wat anders. Dus nu is het eigenlijk alleen Ohio Fish rescue, wat ook niet doet hoogstaand is ofzo maar dat pretenderen ze ook niet te zijn.
Ja, die krokodil is wel een dingetje, al weet ik niet hoe die er tegenwoordig bij zit, die video's heb ik dus niet gezien.toolkist schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:37:
[...]
Tijdje gekeken, maar al dat overdreven dramatische gedoe, echt elke aflevering, plus dat ie een jonge krokodil in 1 van die vivariums plaatste hebben erin geresulteerd dat ik niet meer kijk.
Die is op een gegeven moment de weg kwijtgeraakt en moet nu echt zichzelf opnieuw uitvinden, kijk ik ook al enige tijd niet meer naar.Zelfde overigens met king of diy.
Alleen MD, MJ en Jurijs kijk ik nog structureel.
Heb je posts doorgespit @Taro , en hoewel je hele mooie dingen doet (naja, deed) is het niets voor mij. Alleen al omdat je met een open aquarium werkt, dat gaat bij mij niet werken met de kat. Die moet gewoon lekker op de deksel kunnen liggen 
Daarmee valt een Dennerle met zo'n glazen plaat die op wat stukjes plastic ligt dus ook af, dus nu maar eens op zoek naar een aquarium van max 50 bij 50 met (stevig) deksel wat er ook nog een beetje leuk uit ziet. En met een deksel wat fatsoenlijk open kan ipv van die klepjes zoals Juwel o.a. heeft.
Fluval Flex had een optie kunnen zijn als die niet zo'n gebogen voor ruit had.
Iemand wellicht suggesties?
Daarmee valt een Dennerle met zo'n glazen plaat die op wat stukjes plastic ligt dus ook af, dus nu maar eens op zoek naar een aquarium van max 50 bij 50 met (stevig) deksel wat er ook nog een beetje leuk uit ziet. En met een deksel wat fatsoenlijk open kan ipv van die klepjes zoals Juwel o.a. heeft.
Fluval Flex had een optie kunnen zijn als die niet zo'n gebogen voor ruit had.
Iemand wellicht suggesties?
.
[ Voor 99% gewijzigd door JME op 10-02-2025 07:43 . Reden: Ouwe post.. snurk.. ]
Dan ben je aan het kijken voor een klein bakje, en dan komt toch af en toe het idee weer naar voren 'hm hier zou ik ook een "see through" van 1m neer kunnen zetten..
Gelukkig realiseer ik me dan op tijd dat 1m ook betekent dat ik met enige regelmaat weer met filters moet gaan sjouwen om ze schoon te maken, waar ik dus totaal geen zin in heb.

Gelukkig realiseer ik me dan op tijd dat 1m ook betekent dat ik met enige regelmaat weer met filters moet gaan sjouwen om ze schoon te maken, waar ik dus totaal geen zin in heb.
Kom me hier ook even melden met mijn low-tech slakken/garnalen aquarium.
Setup:
Oase StyleLine 125
Oase Biomaster 350 thermo met lilypipe uitstroom en korfje om intake.
Twinstar Light G-Line 80G
Plantvoeding via caps.
Geen CO2 op dit moment, waarschijnlijk ook niet in de toekomst.
Begonnen met 10 red sakura garnalen een paar weken geleden, ondertussen is het al een grote familie geworden
Tevens nog 4 bonte gewei slakken.
:strip_exif()/f/image/M2maaFFtad7YszJ204GkeUMX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rhiNPqDWih06iitUwb8tvr4G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VSM0uAXnbB8JgDmLo78onfVE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lV8VV4wSWKRSD5NtzMIcUnaY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E8W9xmaYZ7ZFJlvJ0olhAxeH.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal vanavond even het korfje schoonmaken en de planten snoeien en herplanten.
Setup:
Oase StyleLine 125
Plantvoeding via caps.
Begonnen met 10 red sakura garnalen een paar weken geleden, ondertussen is het al een grote familie geworden
:strip_exif()/f/image/M2maaFFtad7YszJ204GkeUMX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rhiNPqDWih06iitUwb8tvr4G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VSM0uAXnbB8JgDmLo78onfVE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lV8VV4wSWKRSD5NtzMIcUnaY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E8W9xmaYZ7ZFJlvJ0olhAxeH.jpg?f=fotoalbum_large)
@souljah1h "Een paar weken geleden", sure
Is snel gegaan dansouljah1h schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:50:
[...]
@Taro Er waren al 2 zwanger (van de 10) toen ik ze kocht
Heb het nog even gecheckt voor je, 2 maanden geleden. Na een indraai periode van 6 weken. Na 4 weken heb ik de gewei slakken geïntroduceerd.
[Afbeelding]
Ben er inmiddels wel redelijk zeker van dat het een Dennerle Scaper 35 wordt. Wat ik voor ogen had (mooie kleine bak, met nette kap als afwerking) is er gewoon niet, dan zit je al snel aan de Superfish dingen en die trekken me niet.
Dus dan maar zo, met wel een glasplaat als afdekking en aangezien de verlichting daar dan weer redelijk dicht boven zit wordt het voor de kat haast onmogelijk om erop te klimmen/liggen.
Qua hardscape fake steen, geen gedoe dan met steen op glas en ik hoef ook niet zelf stenen aan elkaar te gaan kitten ofzo (/me is lui)

Qua bodem ben ik er nog niet over uit of ik zand/grind/een of andere soil wil, en of ik een voedingsbodem wil ja/nee. Doel is niet om er een 'echte' plantenbak van te maken, dus ook geen Co2 ofzo. Denk dat wat gerichte plekken met voeding in de bodem dan wel voldoende zijn.
Zal natuurlijk ook afhankelijk zijn van welke planten ik wil, en dat wordt de volgende zoektocht
Dus dan maar zo, met wel een glasplaat als afdekking en aangezien de verlichting daar dan weer redelijk dicht boven zit wordt het voor de kat haast onmogelijk om erop te klimmen/liggen.
Qua hardscape fake steen, geen gedoe dan met steen op glas en ik hoef ook niet zelf stenen aan elkaar te gaan kitten ofzo (/me is lui)

Qua bodem ben ik er nog niet over uit of ik zand/grind/een of andere soil wil, en of ik een voedingsbodem wil ja/nee. Doel is niet om er een 'echte' plantenbak van te maken, dus ook geen Co2 ofzo. Denk dat wat gerichte plekken met voeding in de bodem dan wel voldoende zijn.
Zal natuurlijk ook afhankelijk zijn van welke planten ik wil, en dat wordt de volgende zoektocht
Ik heb Dennerle's Scapers Soil in mijn garnalenbak gebruikt en ik ben er heel tevreden over. Dat werkt redelijk als voedingsbodem. Is erg onderhoudsvriendelijk.
:strip_exif()/f/image/3o8KnJRWZ2N8qZcQPGgN5pP5.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou het is even geleden. Gisteren nieuwe bende geadopteerd van een bevriende aquariaan die een aquarium weg ging doen. Per ongeluk 2 hemigrammus ocellifer meegekregen met de citroentetra's, maar die zaten dus al samen dus scholen wel met elkaar. Daarnaast een stuk of 10 Corydoras Trillineatus, die zich nog erg verstoppen, en een flinke bende garnalen. Ben benieuwd hoe dat gaat nu mijn grootste garnalenvreter de pijp uit is. Verder een hoop eendenkroos erbij, 2 bollen riccia fluitans die ik heb opgebonden, een nieuwe echinodorus en een zooi Crypto's.
Bak ziet er eindelijk weer wat gevulder uit. Het is nog wel een beetje een bende maar dat trekt wel recht. Nu zorgen dat ik het weer een beetje bij ga houden met de bodem afzuigen enzo. Ben er wel blij mee! Mijn waaierhandgarnaal kwam spontaan uit zijn verstopplek om de nieuwe buren te bekijken. De 2 Japonica's wandelden ook vrolijk door de bak.
:strip_exif()/f/image/J04bG8NG4PgCVznH4adizBod.jpg?f=fotoalbum_large)
Mogelijk dat ik er nog een waaierhandje (of 2) bij zet en nog wat Japonica's, maar voor nu is het voor 't eerst in tijden dat de bak weer eens vol zit dus eerst maar even kijken hoe dit gaat.
Iets aparts vandaag. Alle gestreepte kuhli's zijn gestorven, de zwarte leven nog en zijn levendig. Ik dacht aan co2 verstikking maar dan zou de rest van het bestand ook het loodje moeten leggen.
Heb het ooit eerder gehad en ik tast nog steeds in het duister van wat de oorzaak nu is.
Heb het ooit eerder gehad en ik tast nog steeds in het duister van wat de oorzaak nu is.
Al waterwaardes getest?Gummiebeer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:12:
Iets aparts vandaag. Alle gestreepte kuhli's zijn gestorven, de zwarte leven nog en zijn levendig. Ik dacht aan co2 verstikking maar dan zou de rest van het bestand ook het loodje moeten leggen.
Waterwaardes zijn normaal, niks vreemds aan te ontdekken. De Congo zalmen en sherrybarbelen paaien elke ochtend en de maanvissen zijn ook bezig om paartjes te vormen.
M'n L nummer zwemt ook vrolijk rond.
Ik vermoed toch iets van een bacterie/virus bij deze specifieke kuhli soort. Gisteren zag ik ze ook vreemd gedrag vertonen, maar enkel de gestreepte kuhli's.
Gaaf! Ik dacht serieus dat iemand een foto van mijn oude aqua had geplaatst maar dan met achterwand.SmurfLink schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:12:
[Afbeelding]
Nou het is even geleden. Gisteren nieuwe bende geadopteerd van een bevriende aquariaan die een aquarium weg ging doen. Per ongeluk 2 hemigrammus ocellifer meegekregen met de citroentetra's, maar die zaten dus al samen dus scholen wel met elkaar. Daarnaast een stuk of 10 Corydoras Trillineatus, die zich nog erg verstoppen, en een flinke bende garnalen. Ben benieuwd hoe dat gaat nu mijn grootste garnalenvreter de pijp uit is. Verder een hoop eendenkroos erbij, 2 bollen riccia fluitans die ik heb opgebonden, een nieuwe echinodorus en een zooi Crypto's.
Bak ziet er eindelijk weer wat gevulder uit. Het is nog wel een beetje een bende maar dat trekt wel recht. Nu zorgen dat ik het weer een beetje bij ga houden met de bodem afzuigen enzo. Ben er wel blij mee! Mijn waaierhandgarnaal kwam spontaan uit zijn verstopplek om de nieuwe buren te bekijken. De 2 Japonica's wandelden ook vrolijk door de bak.
[Afbeelding]
Mogelijk dat ik er nog een waaierhandje (of 2) bij zet en nog wat Japonica's, maar voor nu is het voor 't eerst in tijden dat de bak weer eens vol zit dus eerst maar even kijken hoe dit gaat.
Erg mooi Smurflink! Ik hou zelf niet van rode planten dus vind prijswinnende zoetwaterbakken nooit zo mijn smaak. Ik hoe van enkel groen oo donkerbruin hout.
Precies mijn smaak en net zo een stijl als ik had maar dan andersom.
(Net na start dus nog niet ingegroeid)
/f/image/4Gmte9Z4hmlhoGSz5lu2HB5f.png?f=fotoalbum_large)
FreeReef.nl
SmurfLink schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:12:
Daarnaast een stuk of 10 Corydoras Trillineatus

Ja toch maar weer proberen of we de kweek weer kunnen opstarten.

Dank @World Citizen ik heb inderdaad ook meer een voorkeur voor verschillende tinten groen. En veel hout ooit begonnen voor m'n houteter maar vind het ook wel erg leuk, beetje met hoogtes spelen. Wel jammer dat mijn vaste slagtandenleverancier ermee gestopt is ze uit het Drenthse veen te steken, dus nu is het wat behelpen met wat ik kan vinden. Maar er moet sowieso elk jaar wat hout bij voor de houteter dus mijn bak ziet er nooit erg lang hetzelfde uit.
Hangt het hout nu aan de bovenkant van die bak? Best spooky effect!
[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 14-02-2025 07:49 ]
Ergens in de grond rot misschien. Kuhlies hebben altijd holletjes kan zijn dat de gestreepte net op de verkeerde plek zitten.Gummiebeer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:47:
[...]
Waterwaardes zijn normaal, niks vreemds aan te ontdekken. De Congo zalmen en sherrybarbelen paaien elke ochtend en de maanvissen zijn ook bezig om paartjes te vormen.
M'n L nummer zwemt ook vrolijk rond.
Ik vermoed toch iets van een bacterie/virus bij deze specifieke kuhli soort. Gisteren zag ik ze ook vreemd gedrag vertonen, maar enkel de gestreepte kuhli's.
Het is filterzand wat er ligt, dat heb ik nooit zien rotten. Aquariumwater ruikt ook niet alsof er bodemrot aanwezig zou zijn.NLKornolio schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:46:
[...]
Ergens in de grond rot misschien. Kuhlies hebben altijd holletjes kan zijn dat de gestreepte net op de verkeerde plek zitten.
Als het goed is zou ik nog een 5 tal van deze kuhli's in de bak moeten hebben maar ze zijn een meester in verstoppen.
Dat zegt weinig. Pak maar eens een stok ofzo en roer eens door de bodem. Dan zie je vanzelf of er bubbels uit je bodem naar boven komen of niet.Gummiebeer schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:27:
[...]
Het is filterzand wat er ligt, dat heb ik nooit zien rotten. Aquariumwater ruikt ook niet alsof er bodemrot aanwezig zou zijn.
Als het goed is zou ik nog een 5 tal van deze kuhli's in de bak moeten hebben maar ze zijn een meester in verstoppen.
Zand is juist heel erg dicht waardoor het niet snel kan ademen mag er bv een vis onder liggen te rotten. Heb zelf ook zand maar je ziet toch dat al het afval eronder verzameld.Gummiebeer schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:27:
[...]
Het is filterzand wat er ligt, dat heb ik nooit zien rotten. Aquariumwater ruikt ook niet alsof er bodemrot aanwezig zou zijn.
Zand heeft inderdaad onderhoud nodig (net als grint trouwens). Regelmatig met een vork door het zand gaan helpt. Het hebben van Helena slakjes helpt. Het met enige regelmaat opruimen van de rotzooi op de bodem helpt.NLKornolio schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:31:
[...]
Zand is juist heel erg dicht waardoor het niet snel kan ademen mag er bv een vis onder liggen te rotten. Heb zelf ook zand maar je ziet toch dat al het afval eronder verzameld.
Overigens hoef je ook weer niet té bang te zijn voor rotterij (zolang het zich beperkt tot bepaalde plekjes). Mogelijk is dat in dit geval niet de oorzaak van de uitval. Aangezien alle visjes van een bepaald type tegelijk het loodje hebben gelegd zou ik wel goed nalopen wat de oorzaak dan wél is. Het verschil tussen net wél en net niét overleven kan namelijk erg klein zijn terwijl het verschil in uitkomst MEGA groot is. Kan prima dat de ene groep de ellende (net aan) overleeft terwijl de andere groep (net aan) het loodje legt.
Dus check ook even de CO2 concentratie. Zeker als de ellende zich gedurende de nacht heeft voorgedaan zou ik dat niet uitsluiten. Zorg voor een goede rimpel op het wateroppervlak, geen kaamlaag, voldoende stroming door de gehele bak en een niet al te idioot hoge CO2 concentratie (<30ppm). Als je de grens op gaat zoeken qua visbezetting is dat helemaal iets waar je op moet letten (want én CO2 toevoegen én veel CO2 uitstotende vissen én CO2 uitstotende planten gedurende de nacht telt wel op).
Hier de style line 85 met rode shrimpies, echter heb er ook verzameling Nano visjes insouljah1h schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:45:
Kom me hier ook even melden met mijn low-tech slakken/garnalen aquarium.
Setup:
Oase StyleLine 125
Plantvoeding via caps.
Begonnen met 10 red sakura garnalen een paar weken geleden, ondertussen is het al een grote familie gewordenTevens nog 4 bonte gewei slakken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vind de “boompjes” er echt top uitzien:P
In mijn nieuwe bak komt voor het eerst een mooie glazen diffusor. Nu zit er op het aansluittuitje een ribbeltje. Moet de slang tot dat ribbeltje of moet ie er overheen?
Weet iemand een adres waar ze Myriophyllum Roraima verkopen? Of heeft iemand dit in het aquarium staan en is tevens bereid om wat "snoeiafval" af te staan?
Ik kom het nergens tegen, ook niet online.
https://www.aquasabi.com/Myriophyllum-sp-Roraimamvds schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:07:
Weet iemand een adres waar ze Myriophyllum Roraima verkopen? Of heeft iemand dit in het aquarium staan en is tevens bereid om wat "snoeiafval" af te staan?Ik kom het nergens tegen, ook niet online.
Dank! De vorige keer dat ik daar keek waren ze niet op voorraad
Maar als iemand ze heeft en gaat snoeien dan houd ik mij nog steeds aanbevolen
Aquasabi is wel een leuk winkeltje, maar zal ook wel met een voorraad werken. Zelf heb ik ze niet en dus ook niet over
Succes met de zoektocht!
Ik zit te kutten met camera's zoals een Tweaker dat behoord te doen.
Langzaam door de jaren heen geupgrade naar steeds een net iets beter model. Op deze manier heb ik geleerd hoe camera's werken en wat de grenzen zijn van goedkope en dure modellen.
Nou ja, ik ben niet ontevreden maar ik wil weer meer...
Dit haal ik er nu maximaal uit... helaas dus 1080 HD.
Langzaam door de jaren heen geupgrade naar steeds een net iets beter model. Op deze manier heb ik geleerd hoe camera's werken en wat de grenzen zijn van goedkope en dure modellen.
Nou ja, ik ben niet ontevreden maar ik wil weer meer...
Dit haal ik er nu maximaal uit... helaas dus 1080 HD.
[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 20-02-2025 21:30 ]
FreeReef.nl
@World Citizen Op een klein scherm heb je ook niet meer nodig. Heel erg mooi!
Klopt.. maar dan nog zie ik hetAziraphale schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:36:
@World Citizen Op een klein scherm heb je ook niet meer nodig. Heel erg mooi!
Het is wel leuk om er als een tweaker naar te kijken. Ondanks dat ik 2000w aan licht boven mijn aquarium heb, komt het niet in de buurt van de zon. Het lijkt enorm veel, maar is het niet voor fotografie en film.
Dus je zit tegen de grenzen van je camera omdat je weinig licht hebt, en snel zwemmende vissen wilt fotograferen/filmen.
En dan wil je eigenlijk ook een redelijke Depth of field. Of je moet een dure snelle lens kopen (denk ik).
Ik zet extra lampen voor het aquarium en werk met een zwart schild.
Het begint wel een heel ding te worden zeg maar.....
:strip_exif()/f/image/AUmQRd5E5c5OQZ0UfUyLuCxX.jpg?f=fotoalbum_large)
FreeReef.nl