Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Aziraphale schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:02:
[...]

Liefst wel en het zijn inderdaad de titanium heaters en die aansluiting van de inlaatbuis op het pvc wat het meeste opvalt. Die buis is niet bar veel aan te doen (Fluval levert die aansluiting helaas alleen in het wit), maar die heaters wil ik nog wel een keer wat aan doen. Enige reden dat ze zo hangen zijn die vervloekte, waardeloze zuignappen. Shego is fantastisch spul, maar de zuignappen houden het ongeveer een dag uit. -O-
Geen optie om ze in filters of in-line aan de slangen te koppelen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:38
Taro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:01:
[...]

Geen optie om ze in filters of in-line aan de slangen te koppelen?
Niet echt. Het zijn 2 titanium Shego staven van 300 watt per stuk aangestuurd door een Inkbird. Die ga ik niet in mijn FX4 verstoppen en ook niet in de filterslangen. En de boel vervangen door een inline verwarming is voor mij absoluut geen optie. Als ik een sump zou hebben was het uiteraard een heel ander verhaal.

Zelf vallen ze me ook niet heel erg meer op, maar het staat nog op het lijstje om ze een keer met fatsoenlijke zuignappen horizontaal te monteren. Maar goed, er liggen ook regelmatig gebaksvorkjes in de bak als ik groenten voer, dus de vissen zijn wel wat glim gewend. :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:32
Ik heb van PVC buizen in combinatie met een 300Watt heater ooit eens een inline verwarming gemaakt.
Was leuk klusje en werkte jaren perfect.

Reden was eigenlijk dat de inline heaters die op de markt waren om de haverklap kapot gingen.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 28-12-2024 23:49 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 08:33
Aziraphale schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:44:
[...]

Niet echt. Het zijn 2 titanium Shego staven van 300 watt per stuk aangestuurd door een Inkbird. Die ga ik niet in mijn FX4 verstoppen en ook niet in de filterslangen. En de boel vervangen door een inline verwarming is voor mij absoluut geen optie. Als ik een sump zou hebben was het uiteraard een heel ander verhaal.

Zelf vallen ze me ook niet heel erg meer op, maar het staat nog op het lijstje om ze een keer met fatsoenlijke zuignappen horizontaal te monteren. Maar goed, er liggen ook regelmatig gebaksvorkjes in de bak als ik groenten voer, dus de vissen zijn wel wat glim gewend. :+
Opzich is een mini sump maken niet heel onmogelijk.
Als is het een plastic bak met een pompje en je verwarmingen.

Om slangaansluitingen die niet mooi zijn trek ik altijd krimpkous. Bij de Hornbach heb je van die 7cm brede.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
World Citizen schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:53:
[...]

Opzich is een mini sump maken niet heel onmogelijk.
Als is het een plastic bak met een pompje en je verwarmingen.

Om slangaansluitingen die niet mooi zijn trek ik altijd krimpkous. Bij de Hornbach heb je van die 7cm brede.
Die krimpkous is een goede, dat ga ik zeker doen! En een minisump is inderdaad niet heel ingewikkeld, maar de plaatsing van mijn bak is daarvoor wat gecompliceerd omdat hij ingebouwd is in een kastenwand (zie foto). In het linkerkastjes er onder staat mijn FX4 en daarmee is het kastje al bijna vol. De andere twee onderkastjes zijn in gebruik voor niet-aquariumgerelateerde dingen en achter de grote klep zit mijn aquariumopslag en de toegang tot licht en de bak zelf. In de linkerhoek van de bak zit een droogkamer waar net de filtersaansluitingen en bekabeling door kan, maar dat is het dan ook.

Ik heb dus gewoon geen ruimte om buiten de bak nog andere dingen toe te voegen. Een tijd lang heb ik CO2 gehad en die fles paste echt nog net in het kastje, maar dan moest hij wel precies goed staan anders kon de deur niet meer dicht. _O-

Mogelijk is een heater cover van Superfish oid nog een optie, maar ik twijfel wel in hoeverre dat de effectiviteit van de verwarming gaat beperken.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 29-12-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@Aziraphale Ooit als je de boel opnieuw inricht kun je zo een verwarmingsmat gebruiken.

Je kunt ze voor nu nog water beter verstoppen. Dan koop je een stuk zwart PVC buis, die snij je in 4 zodat je 90 graden bochten hebt. Aan de onderkant boor je er gaatjes in en steek je hem in het grind. Aan de bovenkant Laat je tot ruim onder het water open. Dan zie je enkel de kabel, en door thermiek verdeelt de warmte zich wel. Als je dat in beide hoeken doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unZdSzZ1q3fkNbeyaLe2aWmhTDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ipRHWlzqyxWPYvNjemej9wYI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door World Citizen op 29-12-2024 11:33 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@World Citizen Dat is een goede, daar had ik nog niet aan gedacht! Wat voor doorsnede buis zou je daarvoor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Aziraphale schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:01:
@World Citizen Dat is een goede, daar had ik nog niet aan gedacht! Wat voor doorsnede buis zou je daarvoor gebruiken?
Ligt een beetje aan je verwarming en je zuignappen. Als die zuignappen ver naar buiten steken wor dhet nogal veel. Je moet het meten eigenlijk.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
World Citizen schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:21:
[...]

Ligt een beetje aan je verwarming en je zuignappen. Als die zuignappen ver naar buiten steken wor dhet nogal veel. Je moet het meten eigenlijk.
Da's waar. Maar ik heb nog wat anders bedacht, wat meteen wat handige recycling oplevert. Ik had nog een Juwel Bioflow filterbak uit een oude Lido liggen en als ik die doormidden zaag heb twee perfecte afdekkingen. Gleuven voor de flow zitten er al in en dat ding is echt zwart en niet antraciet zoals de buis die ik kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:01

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Aziraphale schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:02:
[...]

Liefst wel en het zijn inderdaad de titanium heaters en die aansluiting van de inlaatbuis op het pvc wat het meeste opvalt. Die buis is niet bar veel aan te doen (Fluval levert die aansluiting helaas alleen in het wit), maar die heaters wil ik nog wel een keer wat aan doen. Enige reden dat ze zo hangen zijn die vervloekte, waardeloze zuignappen. Shego is fantastisch spul, maar de zuignappen houden het ongeveer een dag uit. -O-
Ze mogen gewoon op het zand leunen natuurlijk. Dan hebben de zuignappen het ook wat makkelijker (en anders leg je een paar blokjes onder de heaters zodat ze toch nog wat loskomen van het zand). Warmte verdeelt zich wel als je stroming in de bak hebt. Stukje donkergrijs krimpkous om de witte koppeling (wat je na plaatsing de eerste maanden trouwens nog wel gaat zien), voorzichtig opstoken (je wilt niet dat de koppeling te warm wordt en vervormt) en dan is die witte vlek ook weg.

edit:
Krimpkous tip was dus al gegeven ;-)

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@World Citizen @HuismAndré Et voila! Het filterhuis doormidden gezaagd en voor de heaters gezet. Valt me nog niet tegen. Enige is even de stroming, want een van de twee zit in de hoek waar geen in- of uitstroom van mijn filter is. Zo laten of een luchtsteentje er in laten zakken voor de stroming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Aziraphale schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:14:
@World Citizen @HuismAndré Et voila! Het filterhuis doormidden gezaagd en voor de heaters gezet. Valt me nog niet tegen. Enige is even de stroming, want een van de twee zit in de hoek waar geen in- of uitstroom van mijn filter is. Zo laten of een luchtsteentje er in laten zakken voor de stroming?
Warm water wil omhoog dus die stroming komt vanzelf. Ik zou me er niet druk om maken. Ergste dat kan gebeuren is dat het aquarium aan die kant koeler wordt omdat de heater niet zo goed meedoet (maar kapot gaan zal het niet zolang alles maar in contact is met water). Luchtsteentje zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 12:09

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Sinds de oase thermo versie gelukkig nooit meer gezeik met verwarmingelementen en filters. Enige probleem is dat er na 5 jaar ren scheurte zit in de dop van de voorfilter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik kreeg dit doorgestuurd. Nu heb ik weleens een lekkende kitnaad gehad, een pomp slang die losgeschoten was, en een gehele achterwand die eruit/los lag. En een buts in een ruit kan ik me ook goed voorstellen. Maar ONTPLOFFENDE aquaria? Die kende ik nog niet... Is dat een nieuw "modewoord" ofzo :? Of is er een stuk vuurwerk in gegooid :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PocK_AbnMj8EojarYCopH92RjaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbcYKzG65yucJPq0qbdgCJhG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

dragon2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:43:
Ik kreeg dit doorgestuurd. Nu heb ik weleens een lekkende kitnaad gehad, een pomp slang die losgeschoten was, en een gehele achterwand die eruit/los lag. En een buts in een ruit kan ik me ook goed voorstellen. Maar ONTPLOFFENDE aquaria? Die kende ik nog niet... Is dat een nieuw "modewoord" ofzo :? Of is er een stuk vuurwerk in gegooid :+

[Afbeelding]
"Aquariumruit gebarsten met brand tot gevolg" zal wat minder views genereren, daarom doen dergelijke partijen graag aan clickbait headlines, anders kunnen ze de tent wel opdoeken ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:23:
[...]

"Aquariumruit gebarsten met brand tot gevolg" zal wat minder views genereren, daarom doen dergelijke partijen graag aan clickbait headlines, anders kunnen ze de tent wel opdoeken ;)
Er was een tijd dat er inderdaad gesproken kon worden van "dergelijke partijen". Tegenwoordig zijn die "dergelijke" eigenlijk gereduceerd tot nog maar twee Belgische mediahuizen. Niet best (en absurd dat ACM het allemaal wel prima vond). Vandaar ook dat je die stukjes in (bijna) gelijke bewoordingen in diverse blaadjes voorbij ziet komen.

Maar goed, da's wel heel erg off topic allemaal. Sorry.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 30-12-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:26:
[...]

Er was een tijd dat er inderdaad gesproken kon worden van "dergelijke partijen". Tegenwoordig zijn die "dergelijke" eigenlijk gereduceerd tot nog maar twee Belgische mediahuizen. Niet best (en absurd dat ACM het allemaal wel prima vond). Vandaar ook dat je die stukjes in (bijna) gelijke bewoordingen in diverse blaadjes voorbij ziet komen.

Maar goed, da's wel heel erg off topic allemaal. Sorry.
Ik had eerst staan: "De ouderwetse dino media", maar besloten dat het hier niets toevoegt, wel dus volledig met je eens :) Irriteer mij dagelijks aan berichten die ik doorgestuurd krijg over bijv. technologische ontwikkelingen maar die de plank volledig misslaan en als enige doel hebben om mensen naar een website te trekken. Kan die freelancer een paar tientjes in zijn zak steken en ondertussen worden complete volksstammen weer met verkeerde informatie naar verjaardagen toegestuurd waar de échte Tweaker weer mag uitleggen hoe het daadwerkelijk zit. Je doet er helaas zo weinig aan behalve er niet op klikken en hopen dat ze snel failliet gaan.

Afijn, de kitrand zal wel uitgedroogd zijn geweest, of het glas is gesprongen en dan klinkt "explodeert" wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:52

JME

zeg maar Jamie

Bodemadvies gevraagd! In mijn huidige bak zit JBL Sansibar in de kleur River: https://www.jbl.de/nl/pro...sansibar-river?country=nl
Ik vind de gemêleerde kleur fantastisch, maar de korrels zijn me eigenlijk net te groot voor “Corry en Dora”. Ook vraag ik me af of ze niet eigenlijk aan de scherpe kant zijn. De volwassen corydoras trekken het wel, maar de jongere lijken er toch wat meer moeite mee te hebben.
Beter qua grootte en structuur lijkt me het “colorzand” van de Hornbach, bijvoorbeeld deze: https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-bruin-5-kg/7166213/
Omdat in de nieuwe bak mangrovehout komt, wat onder water vrij donker oogt, wil ik liever niet een donkere bodem. Maar het colorzand is er alleen in bruin en zwart (vooruit, en blauw..). Waar vind ik het beste van twee werelden?

[ Voor 12% gewijzigd door JME op 30-12-2024 18:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:10
JME schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:53:
Bodemadvies gevraagd! In mijn huidige bak zit JBL Sansibar in de kleur River: https://www.jbl.de/nl/pro...sansibar-river?country=nl
Ik vind de gemêleerde kleur fantastisch, maar de korrels zijn me eigenlijk net te groot voor “Corry en Dora”. Ook vraag ik me af of ze niet eigenlijk aan de scherpe kant zijn. De volwassen corydoras trekken het wel, maar de jongere lijken er toch wat meer moeite mee te hebben.
Beter qua grootte en structuur lijkt me het “colorzand” van de Hornbach, bijvoorbeeld deze: https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-bruin-5-kg/7166213/
Omdat in de nieuwe bak mangrovehout komt, wat onder water vrij donker oogt, wil ik liever niet een donkere bodem. Maar het colorzand is er alleen in bruin en zwart (vooruit, en blauw..). Waar vind ik het beste van twee werelden?
Als het een lichte kleur mag hebben dan is Filterzand van wildkamp de juiste keuze. Gebruik ik al jaren en is echt top voor de Corydoras en slibt niet dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
belly89 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:01:
[...]

Als het een lichte kleur mag hebben dan is Filterzand van wildkamp de juiste keuze. Gebruik ik al jaren en is echt top voor de Corydoras en slibt niet dicht.
Volgens mij heeft hornbach ook zwart filterzand, als het donker moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Juist licht graag, maar dan wel gemêleerd en niet egaal zandbakkleur. Wildkamp Filterzand zou een optie kunnen zijn. Foto’s op de site zijn alleen niet zo duidelijk. Heeft iemand een closeup foto van de 0,4-0,8mm variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Taro schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:45:
[...]
Afijn, de kitrand zal wel uitgedroogd zijn geweest, of het glas is gesprongen en dan klinkt "explodeert" wel lekker.
Of een CO2 cylinder die plof deed?

[ Voor 54% gewijzigd door souljah1h op 30-12-2024 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:34

mvds

Totally awesome!

souljah1h schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:46:
[...]

Of een CO2 cylinder die plof deed?
Die kans is vrij klein aangezien CO2 niet brandbaar (en dus ook niet explosief) is en er echt wel heel wat moet gebeuren wil zo'n fles "zomaar" exploderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belly89
JME schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:38:
Juist licht graag, maar dan wel gemêleerd en niet egaal zandbakkleur. Wildkamp Filterzand zou een optie kunnen zijn. Foto’s op de site zijn alleen niet zo duidelijk. Heeft iemand een closeup foto van de 0,4-0,8mm variant?
Geen idee of je er wat aan hebt maar hierbij (lampen zijn al redelijk gedimt gezien het tijdstip)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQkY8hWKoTWn-OspEf701Mln09A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Nw3f9vNA9NjpdQrFrEUalEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:38:
Filterzand van Wildkamp. Super spul voor corydora's. Ze gaan er tot de kop in (ook de kleintjes die je op deze foto ziet). Nooit last gehad van kapotte baardharen (iets dat ik bij Sansibar Dark/Black wel had).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYCiDt0Qo0wOOjmjoFv2DydvY4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JbBVwd7p9QrGBRntcv9AmXiX.png?f=fotoalbum_large

Toch gaat de volgende inrichting met Hornbach zwart zand worden (gewoon omdat ik weer eens wat anders wil). Maar ik bewaar het filterzand van Wildkamp wel (want het is me uitstekend bevallen de afgelopen 6,5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb 1 maatje grover maar hier vinden de Cory's en Kuhli's het allemaal ook prima.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:52
hier ook zandfilter zand van de Wildkamp. Superspul. Wel goed spoelen om het fijne stof eruit te krijgen, dat scheelt een waas in je bak :)
Heb er uiteindelijk ook nog wat kiezels/grind bijgehaald om wat breking te krijgen op de bodem, puur voor het zicht effect.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dan wordt het Wildkamp. Ik neem aan 0,4-08?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
yes!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
JME schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:51:
Dan wordt het Wildkamp. Ik neem aan 0,4-08?
Yes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Twee keer een yes, dat lijkt me voldoende! Als ik er drie wil dan schrijf ik me wel in voor HGT :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:33:
Twee keer een yes, dat lijkt me voldoende! Als ik er drie wil dan schrijf ik me wel in voor HGT :+
Bij deze de 3e "yes" (en iedereen alvast de beste wensen voor 2025).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-04 11:42
Bak draait nog in. Zit morgen op 2 weken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etLVx97HJaKmJaUayAosRPGkKpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtRkrNN6cwsS0r6yjSyLulZg.jpg?f=fotoalbum_large
Er lijkt wat bruinigs op de plantjes te komen. Is dat gebruikelijk? Wat kan ik eraan doen? Rode plantjes lijken het moeilijk te hebben. Ik heb micro en macro voeding wat ik toevoeg, sterke lampen maar die staan op 6 uur en nog geen 50% volgens mij. Iemand die advies kan geven daarover waar ik dit naartoe moet doen?

Daarnaast lees ik overal dat een bak 2-4 weken moet indraaien. Betekend dat de bak gewoonweg getest moet worden en dat hij met 2 weken soms goed is, en soms pas met 4 weken? Hoe moet ik mij dat voorstellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ryst schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:10:
Bak draait nog in. Zit morgen op 2 weken.
[Afbeelding]
Er lijkt wat bruinigs op de plantjes te komen. Is dat gebruikelijk? Wat kan ik eraan doen? Rode plantjes lijken het moeilijk te hebben. Ik heb micro en macro voeding wat ik toevoeg, sterke lampen maar die staan op 6 uur en nog geen 50% volgens mij. Iemand die advies kan geven daarover waar ik dit naartoe moet doen?

Daarnaast lees ik overal dat een bak 2-4 weken moet indraaien. Betekend dat de bak gewoonweg getest moet worden en dat hij met 2 weken soms goed is, en soms pas met 4 weken? Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Bruine algen zijn opstartalgen en horen bij een nieuw ingericht aquarium, dus no worries. Je kunt bijv. slakken, garnalen, Otocynclus of andere schoonmaakcrew inzetten (Wel pas als het aquarium is ingedraaid, anders gaan ze dood) en het gaat ook vaak uit zichzelf wel weg.

Planten hebben het in het begin ook vaak moeilijk om zich aan te passen van uit water naar in water mode, ze verliezen dan vaak bladeren en er komen nieuwe bij die zich hebben aangepast aan onder water.

Rode planten hebben vaak wat extra licht nodig, 6 uur is wel weinig, daar zou ik 7-8 uur van maken. Maar dat sommige planten het niet overleven is normaal, direct de rotte bladeren verwijderen om algen te voorkomen en geduld hebben. In het ergste geval over een aantal weken weer nieuwe planten planten. Bij bijv. crypts kan het zelfs zijn dat alleen de wortels overleven en alle bladeren afsterven, daarna groeien die weer aan.

Het indraaien is klaar als je een nitrietpiek hebt gemeten en die daarna is afgenomen en naar 0 is gegaan. Dat betekent dat je de juiste bacteriën hebt. Daarna kan je bijv. vissen, schoonmaakcrew, etc. toevoegen. DIt is meestal na zo'n 2 weken maar kan ook langer duren en het helpt om in de eerste 2 weken bijv. wel wat visvoer toe te voegen, zodat er ammonia/ammoniak (afhankelijk van pH-waarde) ontstaat, dat daarna kan worden omgezet naar nitriet en daarna naar nitraat. Pas als die cycle succesvol wordt voltooid worden giftige stoffen omgezet in plantenvoeding en kunnen er veilig dieren worden toegevoegd, eerder zullen ze overlijden.

[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 02-01-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-04 11:42
Taro schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Bruine algen zijn opstartalgen en horen bij een nieuw ingericht aquarium, dus no worries. Je kunt bijv. slakken, garnalen, Otocynclus of andere schoonmaakcrew inzetten (Wel pas als het aquarium is ingedraaid, anders gaan ze dood) en het gaat ook vaak uit zichzelf wel weg.

Planten hebben het in het begin ook vaak moeilijk om zich aan te passen van uit water naar in water mode, ze verliezen dan vaak bladeren en er komen nieuwe bij die zich hebben aangepast aan onder water.

Rode planten hebben vaak wat extra licht nodig, 6 uur is wel weinig, daar zou ik 7-8 uur van maken. Maar dat sommige planten het niet overleven is normaal, direct de rotte bladeren verwijderen om algen te voorkomen en geduld hebben. In het ergste geval over een aantal weken weer nieuwe planten. Bij bijv. crypts kan het zelfs zijn dat alleen de wortels overleven en alle bladeren afsterven, daarna groeien die weer aan.

Het indraaien is klaar als je een nitrietpiek hebt gemeten en die daarna is afgenomen en naar 0 is gegaan. Dat betekent dat je de juiste bacteriën hebt. Daarna kan je bijv. vissen, schoonmaakcrew, etc. toevoegen. DIt is meestal na zo'n 2 weken en het helpt om in de eerste 2 weken bijv. wel wat visvoer toe te voegen, zodat er ammonia/ammoniak (afhankelijk van pH-waarde) ontstaat, dat daarna kan worden omzet naar nitriet en daarna naar nitraat. Pas als die cycle succesvol wordt voltooid worden giftige stoffen omgezet in plantenvoeding en kunnen er veilig dieren worden toegevoegd, eerder zullen ze overlijden.
Top dankjewel voor de fijne uitleg! Dan hoef ik mij even geen zorgen te maken en verder gewoon afwachten.

En dan ga ik gewoon testen de komende tijd om te kijken of alles goed staat.
2 weken een lege bak is saai toch wel! Maar als ik nog langer moet wachten is dat nou eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ryst schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Top dankjewel voor de fijne uitleg! Dan hoef ik mij even geen zorgen te maken en verder gewoon afwachten.

d:)b
2 weken een lege bak is saai toch wel! Maar als ik nog langer moet wachten is dat nou eenmaal zo.
Hebben we hier allemaal ervaring mee, is balen en beter voor iedereen. Maar... Heb een paar jaar geleden een aquarium verkocht met allemaal spulletjes erbij en toen die mevrouw hetzelfde advies gegeven. Ze wilden goudvissen hebben, heb ze uitleg gegeven en met klem geadviseerd het op te volgen. 3 weken later stond het aquarium alweer op Facebook te koop en via via gehoord dat de goudvissen waren overleden.

De dierenwinkels verdienen eraan, anders zouden ze ook wel beter hun best doen. Sommige doen dat echt heel netjes, anderen proberen gewoon de omzet te verhogen ten koste van dierenlevens en klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

En x weken is maar een richtlijn he, zoals bij veel zaken telt, meten = weten.

Niet blind na x weken beestjes erin doen, maar regelmatig je waterwaardes meten zodat je ook ziet dat je die nitrietpiek hebt gehad en nitriet nu 0 is.

Ik heb mijn 60 literbak nu iets van 4 weken draaien en ik ben nog steeds niet door de nitrietpiek heen.

Planten groeien goed, maar ik kan mijn lampen ook nog niet hoger zetten dan 50% en niet langer aan dan 6 uur per dag, of ik krijg een explosieve groei van algen. (been there, tried that) Ik doe nu 3 keer per week een waterwissel van ongeveer 80% en verder is het gewoon meten en afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:45

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik heb in mijn vorige bak ook filterzand van Wildkamp gebruikt, prima spul en de cory's vinden het inderdaad heerlijk. Het slipt niet echt dicht maar je zal er wel donkerbruine plekken in komen (tegen het raam) dan moest ik het weer even omwoelen.

Ik kan me wel voorstellen dat je het filterzand te licht van kleur vindt. Ik heb daarom bij mij huidige bak gekozen voor zand van Dupla 'grond nature midlands' is wat bruiner van kleur en er zit al wat verschillend maten grind doorheen waardoor het er een natuurlijker uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z64Xp5O9NQWCtgLjvFUPw8p5gys=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7d8fb8xUIMaUB9Mhkavqeilq.jpg?f=user_large

[ Voor 196% gewijzigd door Chaoss op 03-01-2025 11:34 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ryst schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUT7DUPXdgemCe65c_kW0rxSMiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1wyp2Jn43HyXBXXV7F1qJrd.jpg?f=fotoalbum_large

2 weken is wel kort. Het handigste is om je eigen grafiekje te maken. Maar als je daar geen zin in hebt dan zou ik ruim 3 of beter nog 4 weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Je moet je wel afvragen hoe ammonia in het water komt, dat komt niet vanzelf en komt dus door afval. Dat afval kun je creëren door af en toe al wat visvoer in het water te doen, ik heb zo altijd mijn aquaria opgestart ik had meestal rond week 4-5 mijn nitriet (no2) piek.

Overigens zijn er ook aquarianen die al wel vis toevoegen na een korte indraai periode om op die manier de cyclus sneller op gang te brengen. Je moet dan niet al te kwetsbare vissen nemen en dagelijks water waardes meten en bij de NO2 piek gelijk 50% water verversen. Niet mijn manier maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:25
Even een praktische vraag: hoe vaak en hoeveel water verversen jullie?
Lees verschillende adviezen, soms vergeet ik het meerdere weken en het lijkt alsof mijn bak het dan eerder beter dan slechter doet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

hoevenpe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:47:
Lees verschillende adviezen, soms vergeet ik het meerdere weken en het lijkt alsof mijn bak het dan eerder beter dan slechter doet.
Heeft weinig zin om een oordeel te vellen over de antwoorden is van veel verschillende factoren afhankelijk. Je kan met een TDS meter zien hoeveel "andere/meer" stoffen er in het water zitten. Dit vergelijk je met water uit de kraan of na het verversen van je water.

Kan maanden niet verversen maar het idee dat de vissen steeds meer in hun eigen schijt zwemmen is niet echt een lekker idee en vast niet goed voor de gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hangt enorm van je bak af, je samenstelling en hoeveel voeding je geeft. Ik vergeet vaak zat om de plantenvoeding erin te doen, heb weinig vis en veel planten, geen CO2. Dus eigenlijk ververs ik bijna niet. 2x per jaar ofzo verschoon ik het filter en verder vul ik vooral water aan. Waterwaardes zijn echt idioot stabiel dus dan acht ik het niet zo nodig. Maar er ligt wel veel zooi op de bodem, dus ik wil het wel wat vaker gaan doen maar ik zie het mezelf écht niet wekelijks gaan doen zoals anderen aanhouden. Eens per maand lijkt me wel zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
Gezien de waterkwaliteit hier (in NL) goed is ben ik voorstander van veel verversen. Bacteriën zitten in het filter, de bodem, e.d. Ik ververs daarom zeker 50% per week, dat is ongeveer 400 liter per week. Dit gebeurt volledig automatisch. Op die manier kunnen afvalstoffen zich niet/moeilijk ophopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Verschilt per aquarium. In het aquarium in de huiskamer had ik wit zand, daarop zag je alles en dus deed ik 1x per week een 50% waterwissel waarbij ik direct wat troep uit de bak weg zoog.

Op zolder had ik een garnalenbak, die vulde ik alleen maar aan met vers water, nooit een waterwissel gedaan.

Als er voldoende planten in staan en alles in balans is, dan is het minder snel nodig dan dat bepaalde stoffen teveel opbouwen en daardoor impact hebben op dieren of algen. Ook een hoge TDS is niet per se erg, het gaat er voornamelijk om welke stoffen er in overvloed zijn en of die wel/niet schadelijk zijn. Maar heb je bijv. na 2-4 weken al een TDS van >800 terwijl het 200 was toen het er in ging (ik noem maar even wat), dan bouwen bepaalde stoffen zich snel op en is de noodzaak voor een waterwissel hoger dan dat het stabiel blijft of je het met puur osmosewater aanvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik doe het nu vaak omdat ik alles nieuw heb, nieuwe bodem, nieuwe decoratie, nieuwe planten, nieuw filter en ik merk dat vrijwel direct nadat ik het water ververst heb, ik alweer op 0,5 nitriet zit. Dus ik moet wel vaak verversen totdat het stabiliseerd.

Ik heb aardig wat planten erin zitten en die groeien ook goed, maar net kwam ik bij mijn aquarium aan en ik zag heel veel algen. En ik ben zelfs bang dat het blauwalg is. Dus ik heb mijn lamp (Chihiros WRGB2 Pro) maar weel iets minder fel gezet aangezien die echt een flinke bak licht geeft (tot bijna 4000 Lux).

Als die algen zo door gaan zal ik mijn bak een tijdje in het donker moeten zetten ben ik bang.

Voor de kenners even een fotootje bijgevoegd. Dit lijkt toch verdacht veel op blauwalg volgens mij. Het is erg slijmerige alg die overal ophoopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvDX_23jn6ORMymyacOVAbl88CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5sTvjMHVJilpVLsVjf3itnS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door mvds op 03-01-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

mvds schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:26:
Ik doe het nu vaak omdat ik alles nieuw heb, nieuwe bodem, nieuwe decoratie, nieuwe planten, nieuw filter en ik merk dat vrijwel direct nadat ik het water ververst heb, ik alweer op 0,5 nitriet zit. Dus ik moet wel vaak verversen totdat het stabiliseerd.
Je hoeft de nitriet niet per se te verwijderen door waterwissels, tenzij je natuurlijk al dieren in het aquarium hebt zitten maar dat is in deze fase onverantwoord. Het belangrijkste is niet teveel factoren te veranderen en het gewoon tijd te geven. Laat die nitrietpiek maar gewoon even aanwezig zijn, als er niets levends in het aquarium zit hoef je echt niet veel waterwissels te doen. Je kunt er zelfs voor kiezen geen waterwissels te doen in deze fase, eerst even die cycle op gang brengen.
Ik heb aardig wat planten erin zitten en die groeien ook goed, maar net kwam ik bij mijn aquarium aan en ik zag heel veel algen. En ik ben zelfs bang dat het blauwalg is. Dus ik heb mijn lamp (Chihiros WRGB2 Pro) maar weel iets minder fel gezet aangezien die echt een flinke bak licht geeft (tot bijna 4000 Lux).
Ik zie geen blauwalg, ik zie vooral groene/bruine alg op de bladeren en stenen, hoort er ook bij. Pas als het aquarium een paar maanden oud is setllelt het zich allemaal. Ook niet teveel plantenvoeding geven in het begin, want de bodem geeft ook vaak wel veel voeding af.
Als die algen zo door gaan zal ik mijn bak een tijdje in het donker moeten zetten ben ik bang.
Vooral niet te hard ingrijpen, in de opstartfase hoort het erbij dat je zin hebt om met de hobby te stoppen :)
Voor de kenners even een fotootje bijgevoegd. Dit lijkt toch verdacht veel op blauwalg volgens mij. Het is erg slijmerige alg die overal ophoopt.
[Afbeelding]
Ik zie geen blauwalg, of ik weet niet waar ik moet kijken. Blauwalg is echt fel groen/blauw, ik zie nu vooral bruine/groene opstartalg op de bladeren?

Blauwalg stinkt ook vaak heel erg en het betreft echt een slijmerige kluwen bacteriën, het zijn geen planten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@mvds Ik zie ook geen blauwalg en was het er wel dan rook de bak ook heel gronderig. Zo snel al blauwalg zou ook wel heel snel zijn. Ik zou de bak gewoon een tijdje met rust laten, zodat de bacteriën goed de mogelijkheid hebben om zich te ontwikkelen. Om de haverklap waterwissels gaat nu eerder een negatief effect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

[Afbeelding]
Rustig met tandenborstel er afvegen. Het is wel echt een vervelende alg die wel je plantjes laat dood gaan omdat er niet echt goed licht meer bijkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[Afbeelding]
Lijkt me geen blauwalg. Blauwalg heeft een veel giftigere kleur en voelt aan als snot. Het hecht niet aan de planten maar ligt er als een soort dekentje overheen. De makkelijkste manier om het te herkennen is door te ruiken. Probeer wat tussen de vingers te krijgen, haal ze boven water en ga eens ruiken. Als het een beetje stinkt is het gewoon een normale (groene) alg. Als het onmogelijk smerig meurt dan is het blauwalg (cyanobacteriën).

Als je die geur van blauwalg één keer geroken hebt dan ruik je het vanaf dan zodra je de kap opendoet (dus goede training). Idem bij groene alg trouwens (maar dan in mindere mate). Sowieso is je neus een handig stukje extra gereedschap bij het bepalen van de staat van je bak (naast je ogen uiteraard). Als een plant bijvoorbeeld niet blij is dan scheidt die vaak ook stofjes af met een bijbehorende geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
NLKornolio schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Rustig met tandenborstel er afvegen. Het is wel echt een vervelende alg die wel je plantjes laat dood gaan omdat er niet echt goed licht meer bijkomt
Je kunt beter niet met een tandenborstel over bladeren gaan wrijven. Daarmee beschadig je ze (en dan is het middel erger dan de kwaal omdat de plant dan suikers gaat lekken en dát vinden algjes weer helemaal heerlijk). Zelfs met je vingers moet je erg voorzichtig zijn. Een tandenborstel is wél een uitstekende tool om de alg uit de kitranden van je aquarium te borstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

HuismAndré schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Je kunt beter niet met een tandenborstel over bladeren gaan wrijven. Daarmee beschadig je ze (en dan is het middel erger dan de kwaal omdat de plant dan suikers gaat lekken en dát vinden algjes weer helemaal heerlijk). Zelfs met je vingers moet je erg voorzichtig zijn. Een tandenborstel is wél een uitstekende tool om de alg uit de kitranden van je aquarium te borstelen.
Met deze algen juist hartstikke handig. De algen zitten meestal ook als een soort spinnenweb over de plant. Je moet de blaadjes niet vasthouden, gewoon langs de algen vegen. Hierdoor geef je geen druk op de blaadjes maar de algen blijven erg goed hangen aan de borstel.

Extra uitleg ken nooit kwaad bij beginners tho ;)

[ Voor 3% gewijzigd door NLKornolio op 04-01-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Toen ik last had van blauwalg zoog ik het gewoon weg met de afhevelslang. Blauwalg hecht zich inderdaad niet dus niet nodig om te vegen of borstelen door het af te zuigen heb je het ook gelijk buiten je aquarium.

Blauwalg was hier gelukkig na een paar keer goed schoonmaken en het toevoegen van co2 en nieuwe planten wel weg.

Heb nu nog wel gewone groene alg, kwestie van voeding en licht afstemmen, ben sinds 3 weken over op de all-in-one van planted box

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Chaoss schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:17:
Toen ik last had van blauwalg zoog ik het gewoon weg met de afhevelslang. Blauwalg hecht zich inderdaad niet dus niet nodig om te vegen of borstelen door het af te zuipen heb je het ook gelijk buiten je aquarium.
Oppassen met cyanobacteriën.. :Y)

Edit: het stond er écht!! Kunnen mods ongezien hun posts editten?

[ Voor 11% gewijzigd door JME op 04-01-2025 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

JME schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Oppassen met cyanobacteriën.. :Y)

Edit: het stond er écht!! Kunnen mods ongezien hun posts editten?
Nee maar als je maar 1 of 2 karakters aanpast dan komt er geen melding bij te staan dat de post is aangepast :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Kerstboom eruit, plek voor de nieuwe bak! Moet er alleen opnieuw even op wachten. Dit verzin je namelijk niet: de bak blijkt niet haaks! Als ik de lange zijde aan de voorkant netjes uitlijn op het meubel, dan loopt de zijkant tot een halve centimeter weg. Als ik de zijkant recht uitlijn dan loopt de lange zijde zelfs een volle centimeter weg. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig heb ik alle aanpassingen rond het filter aan het filter zelf gemaakt en zit in de bak alleen een opstaand randje gekit, dus deze gaat fijn retour. LFS hier denkt zoals gebruikelijk heel goed mee, dus dat komt wel goed. Het duurt alleen wat langer..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gister de filterslangen voor het eerst schoongemaakt, rotklusje maar er kwam aardig wat bruine meuk uit. Vandaag bodem afgezogen en water aangevuld, het is nu nog een beetje troebel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbtFk9KFYUoX-vxH_MJ0dL0BbFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KvxSBdJ0nY5w4A6DG597fLf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtKmOecRsA5ZbuFS0sMf60YEwzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF3Y08dHH9eEKT31NY7jFg9s.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de uitvoer buis nog eens vervangen voor een glazen (of rvs) dit zwart steekt wel af. Daarnaast zijn de 2 haakse hoeken verre van optimaal voor de flow (en ik kan er niet doorheen met de borstel), en de diameter van de uitvoerbuis is ook nog eens kleiner dan die van de slang zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Vind je een spraybar niet fijner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

mvds schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:28:
Vind je een spraybar niet fijner?
Nee, ik heb het idee dat ik met een gewone outflow meer stroming over de hele breedte van het aquarium krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Chaoss schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:27:
Gister de filterslangen voor het eerst schoongemaakt, rotklusje maar er kwam aardig wat bruine meuk uit. Vandaag bodem afgezogen en water aangevuld, het is nu nog een beetje troebel:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wil de uitvoer buis nog eens vervangen voor een glazen (of rvs) dit zwart steekt wel af. Daarnaast zijn de 2 haakse hoeken verre van optimaal voor de flow (en ik kan er niet doorheen met de borstel), en de diameter van de uitvoerbuis is ook nog eens kleiner dan die van de slang zelf.
Prachtige bak, ook open lijkt me erg mooi. Is je woonkamer er nog veel vochtiger van geworden?

:)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Kees_frl schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:11:
[...]

Prachtige bak, ook open lijkt me erg mooi. Is je woonkamer er nog veel vochtiger van geworden?

:)
Ja een paar %, ik zit nu bijvoorbeeld op 67% dat is net aan de hoge kant, geen last vak droge kelen hier :+ Ik zal eens een streepje zetten maar volgens mij verdampt er zo een centimeter water per week. Dat is toch aardig wat bij een oppervlakte can 90x60cm :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

cm per week klinkt wel herkenbaar ja, dat is hier ook (al is mijn oppervlak wel kleiner met 38x38cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Chaoss schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:22:
[...]

Ja een paar %, ik zit nu bijvoorbeeld op 67% dat is net aan de hoge kant, geen last vak droge kelen hier :+ Ik zal eens een streepje zetten maar volgens mij verdampt er zo een centimeter water per week. Dat is toch aardig wat bij een oppervlakte can 90x60cm :p
Zal er eens goed naar kijken. We hebben wtw met enthalpie wil dus ook niet teveel vocht in huis.

Echter zit ik nu op 47% . Maar nieuwe woning dus even kijken hoe dat op en neer gaat. Ook aluminium kozijnen die iets eerder nat worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 05-01-2025 17:41 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:32
Nav de discussie laatst over inline heaters:

Bij mij gingen ze steeds kapot. Dus zelf een gebouwd met een 300Watt heater.

Heeft twee jaar gedraaid zonder problemen.
ligt nu in de schuur weg te pieteren want ik heb geen aquarium meer

Wellicht een idee voor mensen hier voor zelfbouw. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h67TiK20A1oOUXpwUOL7Jvd5O2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKBAjqJ2Je6za7iHIwGw8JBR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 05-01-2025 17:37 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ik heb op mijn Juwel rio 300 op dit moment een JBL Cristalprofi e1501 filter draaien welke al een jaar of 12 a 13 prima werkt echter begint dit filter al wat meer op leeftijd te komen en wil ik deze preventief gaan vervangen door een ander filter.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Oase Biomaster2 Thermo 600, zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit filter en er iets nuttigs over kunnen vertellen? Wat in mijn ogen 2 pluspunten zijn voor dit filter is dat het voorfilter simpel te verwijderen en te reinigen is zonder dat je heel het filter open moet maken en dat er een verwarming ingebouwd zit in het filter waardoor ik mijn huidige verwarming uit de bak kan halen en wat minder zichtbare techniek in de bak heb. Wat ik zo lees is dat ook het stroom verbruik nog wat omlaag gaat 35 watt nu naar 22 watt met het nieuwe filter (verwarming niet meegerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Elve1984 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:55:
Ik heb op mijn Juwel rio 300 op dit moment een JBL Cristalprofi e1501 filter draaien welke al een jaar of 12 a 13 prima werkt echter begint dit filter al wat meer op leeftijd te komen en wil ik deze preventief gaan vervangen door een ander filter.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Oase Biomaster2 Thermo 600, zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit filter en er iets nuttigs over kunnen vertellen? Wat in mijn ogen 2 pluspunten zijn voor dit filter is dat het voorfilter simpel te verwijderen en te reinigen is zonder dat je heel het filter open moet maken en dat er een verwarming ingebouwd zit in het filter waardoor ik mijn huidige verwarming uit de bak kan halen en wat minder zichtbare techniek in de bak heb. Wat ik zo lees is dat ook het stroom verbruik nog wat omlaag gaat 35 watt nu naar 22 watt met het nieuwe filter (verwarming niet meegerekend).
Heb er 2 al 4/5 jaar voor 450L bak ben er erg tevreden over. Heerlijk makkelijk schoonmaken de voorfilter. Heb zelf wel grotere gaten in de buis van het voorfilter gemaakt en de sponsen vervangen welke minder fijn zijn. Heb ook zelf een spraybar gekocht die de gehele lengte van mijn bak heeft. Er zit in een van de filters wel klein scheurtje in de kop van de voorfilter. Het enige wat ik wel irritant vondt is dat je bij het openmaken van het voorfilter dit heel langzaam moet doen anders loopt er altijd wat water langs de filter. Heb ze hierdoor in een plasticbak staan zodat het niet in de aquariumkast komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Nu online
NLKornolio schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Heb er 2 al 4/5 jaar voor 450L bak ben er erg tevreden over. Heerlijk makkelijk schoonmaken de voorfilter. Heb zelf wel grotere gaten in de buis van het voorfilter gemaakt en de sponsen vervangen welke minder fijn zijn. Heb ook zelf een spraybar gekocht die de gehele lengte van mijn bak heeft. Er zit in een van de filters wel klein scheurtje in de kop van de voorfilter. Het enige wat ik wel irritant vondt is dat je bij het openmaken van het voorfilter dit heel langzaam moet doen anders loopt er altijd wat water langs de filter. Heb ze hierdoor in een plasticbak staan zodat het niet in de aquariumkast komt.
Ik las dat juist in de nieuwe variant (biomaster2) de gaten in de pijp van het voorfilter vergroot zijn en er nu een 10ppm spons meegeleverd wordt in plaats van een 60ppm bij de "oude" varriant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Elve1984 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:35:
[...]

Ik las dat juist in de nieuwe variant (biomaster2) de gaten in de pijp van het voorfilter vergroot zijn en er nu een 10ppm spons meegeleverd wordt in plaats van een 60ppm bij de "oude" varriant.
Klopt, de voorfilter buis is bij versie 2 verbeterd. Hier jarenlang ervaring met de Biomaster 250 en 350. Het voorfilter is heel handig, maar, heeft als nadeel dat je wat vaker onderhoud moet plegen, het voordeel is echter dat het onderhoud dan simpel en kort is.

Sommige versies hadden wat last van luchtgeluiden, ik weet niet of de V2 650 dat ook nog heeft, maar vermoedelijk heb je er gewoon een heel erg goede filter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik heb een biomaster 350 thermo, inderdaad ook gekozen i.v.m het makkelijk te reinigen voorfilter en de geintegreerde verwarming, wat dat betreft een top filter. Door het simpel te schoonmaken voorfilter doe je dat ook consequenter.

Ik heb wel dat ik lang niet de flow haal die opgegeven is. Nu snap ik dat dit altijd minder is dan de specs, zeker als je filter onder het aquarium staat, maar ik vind 1/3 van de opgegeven specs wel weinig. Achteraf had ik mischien de BM 600 moeten nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Chaoss op 06-01-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 12:49
Ik heb even een vraagje, ik heb een 75 liter aquarium met een 100 watt thermostaat.

Ik heb de thermostaat helemaal rechts in de hoek hangen.
De thermometer heb ik in het midden van het aquarium hangen.

Ik heb de thermostaat ingesteld op 25 graden.
In de ochtend is het aquarium rond de 24 graden (24.1 - 24.2).
In de avond is het aquarium rond de 25.5 graden (25.5 - 25.6).

Het betreft een:
Oase StyleLine 85 Set
Flamingo 100 watt sunlike 24 cm
JBL CristalProfi E402 Greenline
GlowUp Digitale Aquariumthermometer,LED-Schermthermometer
Fluval Plant 3.0, LED-verlichting voor zoetwateraquaria, 38-61 cm, 22 W

Nu heb ik 2 vragen:

1. Kan het kloppen dat de temperatuur zoveel anders is in de ochtend of overdag/avond?
De verlichting brand van 12 - 22 (via een zonsopgang en zonsondergang schema).
De thermometer heb ik ook al verplaatst in de bak om te kijken of dat verschil maakt.
Dit scheelt hoogstens 0.1 graden dus dat maakt geen verschil.

2. Is de temperatuur in de ochtend en overdag/avond zo binnen de gestelde normen?

De vissen die ik heb zijn enkele neon tetra's, plaatjes, guppy's en enkele borstelneusjes.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feuille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:02
1. Kan het kloppen dat de temperatuur zoveel anders is in de ochtend of overdag/avond?
Staat je aquarium toevallig op een plek die zon vangt ergens overdag/eind middag? De zon kan hier ook aardig meespelen.

Persoonlijk zou ik me in ieder geval voor de vissen geen zorgen maken, het temperatuursverschil is redelijk klein (en ook nog eens geleidelijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@knorde Die schommelingen zijn volkomen normaal en komt door de omgevingstemperatuur en ook de verlichting. Voor de vissen maakt dat totaal niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDtje
  • Laatst online: 28-04 18:38
@knorde
Ik denk dat de verlichting voor het grootste deel bijdraagt aan de temperatuurschommeling.
Hetzelfde effect merkte ik ook op bij mijn Oase bak wanneer je de deksels aan de bovenkant volledig dicht hebt en de verlichting aan.

Om die reden heb ik de deksel over het algemeen aan beide kanten een stukje open staan zodat de warmte weg kan komen. Je zou eens kunnen proberen of dit verschil maakt.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
knorde schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:02:
Ik heb even een vraagje, ik heb een 75 liter aquarium met een 100 watt thermostaat.

Ik heb de thermostaat helemaal rechts in de hoek hangen.
De thermometer heb ik in het midden van het aquarium hangen.

Ik heb de thermostaat ingesteld op 25 graden.
In de ochtend is het aquarium rond de 24 graden (24.1 - 24.2).
In de avond is het aquarium rond de 25.5 graden (25.5 - 25.6).

Het betreft een:
Oase StyleLine 85 Set
Flamingo 100 watt sunlike 24 cm
JBL CristalProfi E402 Greenline
GlowUp Digitale Aquariumthermometer,LED-Schermthermometer
Fluval Plant 3.0, LED-verlichting voor zoetwateraquaria, 38-61 cm, 22 W

Nu heb ik 2 vragen:

De verlichting brand van 12 - 22 (via een zonsopgang en zonsondergang schema).
De thermometer heb ik ook al verplaatst in de bak om te kijken of dat verschil maakt.
Dit scheelt hoogstens 0.1 graden dus dat maakt geen verschil.

2. Is de temperatuur in de ochtend en overdag/avond zo binnen de gestelde normen?

De vissen die ik heb zijn enkele neon tetra's, plaatjes, guppy's en enkele borstelneusjes.
De temperatuurschommeling is geen probleem (komt in de natuur ook voor). Redenen kunnen zijn:

1. 's nachts een lagere temperatuur in de ruimte waarin het aquarium staat. De omgevingstemperatuur heeft een grote invloed op het benodigde vermogen van het verwarmingselement. In mijn geval bijvoorbeeld (23 graden bak van 125 liter netto) gaat de 50W heater nooit aan als de omgevingstemperatuur boven de 20 graden gemiddeld is (dus van ca. april t/m september).
2. Toegevoegde warmte van de verlichting. Vroeger een 'biggie' maar zelfs in de tijd van led is de extra energie boven het water (ca. 20W+ voor een 80cm bak) voldoende om voor wat extra opwarming te zorgen.
3. Slechte transmissie van warmte vanwege suboptimale stroming. Let er dus goed op dat de hele inhoud van de bak rondgepompt wordt om zo de toegevoerde energie zo goed mogelijk te verdelen. Probeer er dus voor te zorgen dat de uitstroom boven of naast de heater zit. Bij mij hangt de heater in de achterkamer van m'n HMF waardoor deze (bij een doorstroming van ca. 800 liter per uur) zeer veel water aan zich voorbij ziet komen (en zelfs dan is de temperatuur achter het HMF ca. 0.5 graad hoger dan in de bak)
4. Invallend zonlicht gedurende de dag. Hoeft geen probleem te zijn maar hou er wel rekening mee dat veel licht betekent veel benodigde voedingsstoffen (inclusief CO2). Zijn die er niet voldoende dan krijg je op de plekken van lichtinval algafzetting. In mijn bak valt gedurende de winter de zon vol in het aquarium tussen 12:00 en 14:00. Geen enkel probleem (gratis energie) behoudens wat algafzetting onder de zandrand.

Maar, zoals gezegd, het temperatuurverschil (1-2 graden tussen 's nachts en overdag) op zich is voor de vissen geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Bedankt allemaal voor de reacties!

Het is mij nu duidelijk dat het schommelen van 1 a 2 graden totaal geen kwaad kan en normaal is!
Ik heb nog wel een vraag over de temperatuur, is de temperatuur die ik heb goed of zouden jullie hem nog wat warmer zetten?

In de ochtend is het aquarium rond de 24 graden.
In de avond is het aquarium rond de 25.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Nu online
Taro schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Klopt, de voorfilter buis is bij versie 2 verbeterd. Hier jarenlang ervaring met de Biomaster 250 en 350. Het voorfilter is heel handig, maar, heeft als nadeel dat je wat vaker onderhoud moet plegen, het voordeel is echter dat het onderhoud dan simpel en kort is.

Sommige versies hadden wat last van luchtgeluiden, ik weet niet of de V2 650 dat ook nog heeft, maar vermoedelijk heb je er gewoon een heel erg goede filter aan.
Wat is las is dat de kop van het filter een bollere vorm gekregen heeft bij de V2 om de luchtgeluiden te verminderen dus jou opmerking zou dan ook minder moeten zijn wat positief is.
Chaoss schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:36:
Ik heb een biomaster 350 thermo, inderdaad ook gekozen i.v.m het makkelijk te reinigen voorfilter en de geintegreerde verwarming, wat dat betreft een top filter. Door het simpel te schoonmaken voorfilter doe je dat ook consequenter.

Ik heb wel dat ik lang niet de flow haal die opgegeven is. Nu snap ik dat dit altijd minder is dan de specs, zeker als je filter onder het aquarium staat, maar ik vind 1/3 van de opgegeven specs wel weinig. Achteraf had ik mischien de BM 600 moeten nemen.
Had ook gelezen dat de "schroef" van het filter bij de V2 6 bladen heeft gekregen ten opzichten van 3 bij de oude variant wat de flow met zo'n 25% zou moeten verbeteren aldus de documentatie.

Enige punt waar ik nog over na moet denken is hoe ik de wissel van oude naar nieuwe filter ga doen. Heb eigenlijk niet echt ruimte om 2 filters tegelijk op de bak te draaien en zo het nieuwe filter aantal weken te laten indraaien. Zit nu te denken om keramische filter materiaal uit mijn oude filter in de nieuwe Biomaster te stoppen en deze dan op de bak te zetten en ze hopelijk veel bacteriën mee over te plaatsen naar het nieuwe filter. Is dit een optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
knorde schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:51:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Het is mij nu duidelijk dat het schommelen van 1 a 2 graden totaal geen kwaad kan en normaal is!
Ik heb nog wel een vraag over de temperatuur, is de temperatuur die ik heb goed of zouden jullie hem nog wat warmer zetten?

In de ochtend is het aquarium rond de 24 graden.
In de avond is het aquarium rond de 25.5 graden.
Binnen 2 minuten kun je op Google de temperatuurrange van alle visjes die je noemt terugvinden en als je dat doet dan zul je zien dat het optimum ergens rond de 24 graden ligt (20-25 voor de pleco, 20-26 voor de platy, 24 graden voor de neon tetra). Dus nee, niet nog warmer. Eerder een graadje kouder.

Goede tip is dan ook om vóór de aanschaf van de vissen te kijken of ze bij elkaar passen (qua waterwaarden én qua gewenste temperatuur).

PS: Je aquarium is te klein voor de pleco's. Wellicht kun je bij de LFS waar je ze gekocht hebt deze visjes omruilen voor een soort die wel in een kleinere bak past (otocinclus zou wellicht nog net kunnen).

[ Voor 18% gewijzigd door HuismAndré op 07-01-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Elve1984 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:07:

Had ook gelezen dat de "schroef" van het filter bij de V2 6 bladen heeft gekregen ten opzichten van 3 bij de oude variant wat de flow met zo'n 25% zou moeten verbeteren aldus de documentatie.

Enige punt waar ik nog over na moet denken is hoe ik de wissel van oude naar nieuwe filter ga doen. Heb eigenlijk niet echt ruimte om 2 filters tegelijk op de bak te draaien en zo het nieuwe filter aantal weken te laten indraaien. Zit nu te denken om keramische filter materiaal uit mijn oude filter in de nieuwe Biomaster te stoppen en deze dan op de bak te zetten en ze hopelijk veel bacteriën mee over te plaatsen naar het nieuwe filter. Is dit een optie?
Volgens mij heb ik de V2 want ik heb ook de extra gaten in het voorfilter buisje. Ik zal bij een volgende onderhoud eens op de schroef letten.

Wat je filter vervangen betreft als 2 filters tegelijk echt niet kan dan zoveel mogelijk filter materiaal uit je oude filter gebruiken. Maar je filter is niet de enige plek waar de bacterien zitten. Die leven ook op het hout, stenen en in je bodem, dus je haalt nooit alle bacteriën weg. Ik zou de eerste dagen wel je nitraat meten.

[ Voor 15% gewijzigd door Chaoss op 07-01-2025 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Elve1984 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:07:
[...]
Zit nu te denken om keramische filter materiaal uit mijn oude filter in de nieuwe Biomaster te stoppen en deze dan op de bak te zetten en ze hopelijk veel bacteriën mee over te plaatsen naar het nieuwe filter. Is dit een optie?
Als je 2 filters tegelijk aansluit heb je ook kans dat de bacteriën zich verspreiden over beide filters, want hun eten verdubbelt immers niet, dus als ze op plek 1 erbij komen, kunnen ze op plek 2 sterven en dan heb je uiteindelijk maar 50% van de bacteriën over als je het oude filter verwijderd.

Ik zou inderdaad al het filtermateriaal overzetten en gewoon direct alleen het nieuwe filter gebruiken. Dat zou normaal gesproken geen enkel probleem moeten vormen en idd evt. nitriet meten voor de zekerheid, maar waarschijnlijk overbodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 07-01-2025 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
HuismAndré schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Binnen 2 minuten kun je op Google de temperatuurrange van alle visjes die je noemt terugvinden en als je dat doet dan zul je zien dat het optimum ergens rond de 24 graden ligt (20-25 voor de pleco, 20-26 voor de platy, 24 graden voor de neon tetra). Dus nee, niet nog warmer. Eerder een graadje kouder.

Goede tip is dan ook om vóór de aanschaf van de vissen te kijken of ze bij elkaar passen (qua waterwaarden én qua gewenste temperatuur).

PS: Je aquarium is te klein voor de pleco's. Wellicht kun je bij de LFS waar je ze gekocht hebt deze visjes omruilen voor een soort die wel in een kleinere bak past (otocinclus zou wellicht nog net kunnen).
Ik begrijp het, er is dus niet een standaard temperatuur wat gemiddeld genomen het beste is, het is puur afhankelijk van welke vissen je hebt en daar moet je dus op afstemmen.

P.S. Goede opmerking over de pleco's, deze zijn nu nog erg klein. Ik houdt deze vissen al jaren en als ze op een gegeven moment te groot worden biedt ik ze aan aan mensen met een groot aquarium, dit heb ik al vaker gedaan. Als ik ergens niet tegen kan is dat de huisvesting te klein is voor de dieren die ik heb, dat komt dus goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hebben jullie iets van een noodvoeding of pomp voor als er stroomuitval is? Ik had een tijdje terug een half uur zonder stroom, en begon toen wel te denken, wat als het een uur of meer is, bacteriën in het filter die dan sterven etc?

Nu vul ik mijn aquarium met een 12v pompje (drinkwater pompje voor caravan/camper) dus dan zou ik nog het filtermateriaal in een emmer kunnen doen, en dat pompje laten draaien op een accu, zodat er circulatie is.

Of, ook met het oog op noodsituatie; een accu/powerbank met 230v output aanschaffen. Alleen dan is de vraag, laat je zoiets er 24/7 tussen zitten als een UPS, of gewoon op de plank. Je bent niet altijd thuis als de stroom uit valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Als de spanning er langer dan een uur afgaat koppel ik het filter af en gaat die onder de douche. Wanneer de spanning er weer opzit maar ik 'm schoon onder de douche en gaat 't er weer op. Weinig andere ervaring dan het filter gewoon schoonmaken, er zitten genoeg bacteriën in de bodem en rest van de bak om een nitrietpiek te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

_ferry_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:28:
Hebben jullie iets van een noodvoeding of pomp voor als er stroomuitval is? Ik had een tijdje terug een half uur zonder stroom, en begon toen wel te denken, wat als het een uur of meer is, bacteriën in het filter die dan sterven etc?

Nu vul ik mijn aquarium met een 12v pompje (drinkwater pompje voor caravan/camper) dus dan zou ik nog het filtermateriaal in een emmer kunnen doen, en dat pompje laten draaien op een accu, zodat er circulatie is.

Of, ook met het oog op noodsituatie; een accu/powerbank met 230v output aanschaffen. Alleen dan is de vraag, laat je zoiets er 24/7 tussen zitten als een UPS, of gewoon op de plank. Je bent niet altijd thuis als de stroom uit valt.
Ik heb er ooit een standaard UPS voor gebruikt, maar die heeft een keer om 01:00 in moeten grijpen en was al leeg toen ik rond 7:30 beneden kwam.

Bij mijn vader heb ik recent een 2 kWh thuisaccu (ook wel in 1 kWh te krijgen) met noodstroomvoorziening geplaatst om als backup voor vriezer en koelkast te dienen waar de stroom regelmatig uitvalt. Maar goed, is wel een wat duurdere oplossing, maar heeft bijv. ook USB-A en USB-C poorten om andere apparaten in en rondom het aquarium van stroom te voorzien zoals luchtpompjes en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
_ferry_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:28:

Mijn Hamburgermattenfilter staat bij elke waterwissel (en bijbehorende schoonmaakbeurt en plantenonderhoud) zo'n 1-2 uur stil zonder enig probleem. Maar grote voordeel van een HMF is dan ook dat deze niet afgesloten is van de omgeving (zoals een externe pomp wel is). Ik vraag me dan wel af hoe mensen met een externe pomp dat doen bij het onderhoud aan het aquarium. Dan staat de pomp immers ook lange(re) tijd stil.

UPS zou ik er niet voor gebruiken. Kans dat de UPS stuk gaat is tegenwoordig groter dan de kans dat het lichtnet er meerdere uren uitligt. Op m'n NAS heb ik uiteraard wel een UPS staan (maar dat is omdat in dat geval ook een korte brownout tot grote ellende kan leiden).

Als het er echt op zou lijken dat de brownout vele uren zou duren dan zou ik, als ik een potfilter had, deze openhalen en de inhoud in een ondiepe bak water leggen (liefst het water dat toch al in het filter zat). Kan natuurlijk alleen als je op dat moment thuis bent.

Overigens is, bij een goed draaiende bak, het filter niet de enige plek waar de bacteriën in zitten. in de bodem, op de planten, op de ruiten, ze zitten overal waar ze zich kunnen hechten om zo voedsel uit het voorbij komende water te halen. Het enige waar ze bijna niet in zitten is het water zelf. De vraag is wat zo'n dump van dode bacteriën met de kwaliteit van het water doet (dus na een lange brownout wellicht een stevige waterwissel doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Bij standaard onderhoud, bodem afzuigen water wissel etc. Laat ik mijn pomp gewoon draaien, Al zou ik dat niet doen dan duurt het nog niet langer dan een uur.

Voorfilter schoonmaken is 5 minuten werk, alle filters misschien een kwartiertje. Afgelopen weekend de slangen schoongemaakt toen stond het filter ca 45min uit. Dat is echt geen probleem, lange stroomstoringen nog nooit mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier staat het intern sponsfilter wel eens een uur stil tijdens onderhoud. Vaak grotendeels boven water. UPS? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:12:
Hier staat het intern sponsfilter wel eens een uur stil tijdens onderhoud. Vaak grotendeels boven water. UPS? _O-
Uninteruptible Power Supply. Een apparaat dat ervoor zorgt dat de netspanning aan de uitgang beschikbaar blijft, ook als de netspanning aan de ingang wegvalt (totdat de accu('s) leeg zijn natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik weet wat een UPS is. De smiley was om aan te geven hoe ik over die dingen denk als mitigerende maatregel voor een filter dat eventjes stil staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:04
Mogelijk is dit wel een interessant stuk als toevoeging op de discussie over sterfte van de bacteriën in je filter:
https://www.engineering.i...y/nitrifier-behavior.html

Ze sterven dus niet allemaal binnen een uur af. Als je een uurtje of twee zonder stroom zit of je filter schoonmaakt, maak ik me geen zorgen. Tenzij de capacaiteit van je filter uberhaupt maar net genoeg is om je bak te filteren. Dan kan die paar procent sterfte wel net de reden zijn voor nitrietpieken, kan ik me zo voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb bij mijn aquarium een Eheim Classic 150 filter en omdat dat filter (naar verhouding) best wel klein is, is ook de aanzuigbuis redelijk klein. Ik heb nu een Eheim voorfilter gekocht (eh-4004320) omdat ik van het weekend garnalen in mijn aquarium wil doen. Maar nu blijkt de aansluiting van het voorfilter veel groter te zijn dan de aanzuigbuis van mijn pomp, ondanks dat de winkel zei dat het zou moeten passen. Los hiervan vind ik dat voorfilter ook wel enorm voor mijn aquarium, aangezien die maar 60L is.

Is hier niet een elegantere oplossing voor? Kan ik bijvoorbeeld gewoon zo'n spons van een sponsfilter (die ik toch nog heb liggen) over de aanzuigbuis schuiven, om te voorkomen dat garnalen (en vooral hun babies) in het filter gezogen gaan worden, of zou ik daarmee de flow van het filter te erg beperken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@mvds je hebt filterguards, bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/323171/files/393384116/890x820x2/aqua-noa-aqua-noa-filterguard-rvs-extra-fijn.jpg

Die doe je om je aanzuigbuis, is dat niet iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Chaoss schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 01:17:
@mvds je hebt filterguards, bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

Die doe je om je aanzuigbuis, is dat niet iets?
Dat is zeker wel iets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
Een spons kan overigens ook hoor. Doe dat bij mijn garnalenbakje met een Oase Filtosmart 100. Flow wordt wel ietsjes minder, maar dat is voor garnalen juist wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Is het beperken van de flow op zo'n manier niet slecht voor de pomp op enige wijze? Ik verwacht dat het type pomp/motor die gebruikt word voor de Eheim geen last ondervind hiervan toch? Geen extra slijtage ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Ik moet bekennen dat ik dat niet met zekerheid kan zeggen, al worden sommige filters direct al meegeleverd met een spons op de intake. Het draait bij mij inmiddels al wel meer dan een jaar zo en filter werkt nog net als toen ie nieuw was.
Een grove spons is al afdoende om garnaaltjes tegen te houden en beperkt de intake denk ik amper. En als je hem bij je periodieke waterwissel ook even uitknijpt in het water, zou ik het wel aandurven iig :)
Vraag is of een spons mooi staat in jouw aquarium haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
voor een garnalenbak kun je prima met een sponsfilter weg komen, bijvoorbeeld deze:
https://www.onlineaquariu...bob-sponsfilter-maxi.html
Je hebt ze ook wat kleiner ;)
Die zijn 100% babygarnalen proof, gebruik ze al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvds schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:44:
Is het beperken van de flow op zo'n manier niet slecht voor de pomp op enige wijze? Ik verwacht dat het type pomp/motor die gebruikt word voor de Eheim geen last ondervind hiervan toch? Geen extra slijtage ofzo?
Nee hoor, geen enkel probleem. Je moet alleen even de uitstroom wat meer in de gaten houden en de spons uitknijpen wanneer je merkt dat hij minder goed loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Lamith schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:49:
Vraag is of een spons mooi staat in jouw aquarium haha.
De spons zit redelijk "verstopt" achter een flink stuk hout en wat hoge snelgroeiers ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
mvds schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:44:
Nee. Een centrifugaalpompje zoals gebruikt in een aquariumfilter kan prima zonder doorstroom staan te draaien (zolang de pompruimte maar gevuld is met water). Dan staat ie gewoon vrijwel niks te doen (behalve water ronddraaien). Dat zie je ook in het energieverbruik (dat neemt iets af). Uiteraard moet de pomp niet gaan caviteren (zoveel onderdruk veroorzaken dat er gasvorming ontstaan) maar bij een aquariumpomp (met een opvoerhoogte van net helemaal niks) is dat eigenlijk nooit aan de orde (en zou je ook horen omdat de pomp dan extra bijgeluiden gaat maken die je normaal niet hoort).

Probeer waar mogelijk wel zoveel mogelijk te knijpen in de uitstroom (om zo onderdruk in het pomphuis te voorkomen) maar zelfs daartegen zondigen zal vrijwel nooit tot problemen leiden.

Zo'n inlaatfiltertje (schuim of RVS rooster) zul je wel zeer regelmatig moeten schoonmaken (anders slaat ie dicht) tenzij je zoveel garnalen hebt dat zij dat vervelende werkje voor hun rekening nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door HuismAndré op 10-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Uiteindelijk denk ik dat ik wel zo'n RVS roostertje ga kopen, maar voor nu doe ik het even met de spons. Ik zal toch niet meteen jonkies hebben aangezien ik dit weekend pas een groepje van 20 (Blue Jelly) garnalen erin ga zetten
Pagina: 1 ... 38 ... 42 Laatste