mikkelnl schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:55:
Na dik een jaar top gedraaid te hebben, heb ik wat planten moeten verwijderen: vooral een stuk hout wat helemaal begroeid was met mos was ineens dood; het mos werd bruin en lijkt gewoon einde verhaal. Ik heb stukken mos verwijderd, en daarnaast wat stengel planten die achterin stonden moeten verwijderen.
Ik ga dus nu op zoek naar wat nieuwe achtergrond planten, liefst goed hoog (30-50 cm), en belangrijkste: ze vangen daar relatief weinig stroming. Ik zoek iets wat snel groeit, en tegen weinig stroming kan. Iemand tips?
Vallisneria, groeit als kool en is praktisch onverwoestbaar.
En je komt er nooit meer vanaf, het groeit de hele bak door dus je moet het wel bijhouden.

Maar dat zeggen ze nooit van te voren erbij uiteraard.
Hier lijken de bewoners het debacle overleefd te hebben. De kit zit er nu 2 dagen op, ben morgen de hele dag weg dus zondag ga ik de McGyvercontraptie er af halen en kijken wat er gebeurt. Als het na een paar uur nog goed zit geloof ik het wel en ga ik vullen. Ik zie wel een klein beetje uitgelopen kit van onderen dus dat nog even netjes maken zodat de bak ook tot de rand gevuld kan worden. Zorgen dat de waterrand de kit niet raakt en 't zou wel goed mogen gaan.
Positieve noot hiervan, ik zie opeens m'n blauwe waaierhand weer die al maanden kwijt was. Waarvan mijn moeder tijdens het oppassen in mijn vakantie zei dat ze 'm had gezien en ik niet snapte hoe want ik zag hem nooit.

Die leeft dus vrolijk ook nog steeds en zit nu vol in het zicht op de bodem te wapperen, dus ik gok dat hij bovenin ergens zit waar ik 'm normaliter niet kan zien. Ik zie ook weer wat Oto's die ik al tijden niet had gezien en 3 Kuhlii's.. Toch wel knap, alles wat je dood gewaand had blijkt toch nog te leven.
Nou ja dan maar zondag de boel gaan bijvullen, en ik denk dat ik nog wat spoelrondes doe voor de zekerheid. De bodem in de hoek is nog steeds wel toe aan een afzuigronde, dat moet ik wel vaker gaan doen. En de ruiten weer ff goed poetsen. Beetje druk geweest de afgelopen maanden dus nu het onderhoud maar weer oppakken. Ergens in 't voorjaar nieuwe scholenvis erin zetten en de Oto's aanvullen en wat Cory's erbij. Denk dat ik er ook een paar Japonica's bij zet, daar loopt ook een eenzame van rond, en mogelijk wat waaiertjes erbij.

Hopelijk geen gezeik meer met de bak verder.
I have stability. The ability to stab.