Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Taro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:38:
@Ryst Hou je er ook rekening mee dat Crystal Red's andere waterwaardes vereisen dan bijv. Otocinclus (sowieso al erg gevoelige vissen) en de evt. kleine vissensoort die je overweegt?
???
Oto's leven hier prima samen met met onze Crystal Red garnalen.

pH: 6.6
Kh: 5
Gh: 9
Tds: 330
Temp: 23 °C

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
HuismAndré schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:20:
[...]

???
Oto's leven hier prima samen met met onze Crystal Red garnalen.

pH: 6.6
Kh: 5
Gh: 9
Tds: 330
Temp: 23 °C
Mooi voorbeeld: Komt dat omdat de Crystal Red's zich aan andere waterwaarden hebben aangepast of de Oto's zich hebben aangepast? Ik vind deze parameters eerder nadelig voor Crystal Reds die met osmose zijn opgevoed (mogelijk zijn die van jou in kraanwater opgegroeid?) dan voor Oto's. Heeft natuurlijk ook te maken met het kweken van de Crystal Reds, als die gewoon gewend zijn aan (bijna) kraanwater, dan gaat dat wel goed. Kweek je ze op met osmosewater, dan gaan ze daarna doorgaans minder goed op kraanwater.

Dus ook afhankelijk van waar je je garnalen haalt. Maar volgens mij zijn jouw waarden sowieso prima voor Oto's.

En wat mij betreft dus zeker een aandachtspunt voor @Ryst: Check goed in welke waterwaarden de Crystal Reds die je wil kopen zijn opgegroeid of nu worden gehouden. Is dat "gewoon" kraanwater, dan kan je andere keuzes maken dan dat ze nu in bijv. osmosewater met lage TDS, lage kH en lage Gh zitten. Er wordt doorgaans wel kH+/gH+ aan dat osmosewater toegevoegd, maar voor puristen zijn dat andere waterwaarden dan Neocaridina of veel vissen.

[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 30-11-2024 17:27 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-07 10:21
Taro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:24:
[...]

Mooi voorbeeld: Komt dat omdat de Crystal Red's zich aan andere waterwaarden hebben aangepast of de Oto's zich hebben aangepast? Ik vind deze parameters eerder nadelig voor Crystal Reds die met osmose zijn opgevoed (mogelijk zijn die van jou in kraanwater opgegroeid?) dan voor Oto's. Heeft natuurlijk ook te maken met het kweken van de Crystal Reds, als die gewoon gewend zijn aan (bijna) kraanwater, dan gaat dat wel goed. Kweek je ze op met osmosewater, dan gaan ze daarna doorgaans minder goed op kraanwater.

Dus ook afhankelijk van waar je je garnalen haalt. Maar volgens mij zijn jouw waarden sowieso prima voor Oto's.

En wat mij betreft dus zeker een aandachtspunt voor @Ryst: Check goed in welke waterwaarden de Crystal Reds die je wil kopen zijn opgegroeid of nu worden gehouden. Is dat "gewoon" kraanwater, dan kan je andere keuzes maken dan dat ze nu in bijv. osmosewater met lage TDS, lage kH en lage Gh zitten. Er wordt doorgaans wel kH+/gH+ aan dat osmosewater toegevoegd, maar voor puristen zijn dat andere waterwaarden dan Neocaridina of veel vissen.
Duidelijk, in het geval ik een keuze zou moeten maken om waterwaardes dan hou ik het op crystal red caradina's en hoef ik geen oto's.

Maar dan nog is het best lastig. Hier kan ik ze kopen en ze geven aan dat ze op osmose water gekweekt zijn maar ze bereiden ze voor op kraanwater, iets wat volgens de verkoper altijd goed gegaan is.

Maar dan nog steeds het punt. Voor welke bodem moet ik gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ryst schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:48:
[...]

Duidelijk, in het geval ik een keuze zou moeten maken om waterwaardes dan hou ik het op crystal red caradina's en hoef ik geen oto's.

Maar dan nog is het best lastig. Hier kan ik ze kopen en ze geven aan dat ze op osmose water gekweekt zijn maar ze bereiden ze voor op kraanwater, iets wat volgens de verkoper altijd goed gegaan is.

Maar dan nog steeds het punt. Voor welke bodem moet ik gaan?
Als de verkoper zegt dat ze zijn voorbereid (=gewend) aan kraanwater, dan kan je ze hopelijk / als het goed is op kraanwater houden én ook combineren met bijv. Oto's en andere vissen.

De bodem moet je baseren op een aantal zaken, zoals: Wil je veel planten en een bodembedekkend tapijtje hebben (=voedingsbodem) of wil je liever zand met hier en daar wat planten (=lokaal voedingsbolletjes/capsules plaatsen) of wil je eigenlijk een aquarium zonder planten, dan is een crushed lavarock achtige bodem of Akadama een goede optie. Daar zitten geen voedingsstoffen in (dus minder algen).

Dus wat is je doel qua beplanting?

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Die extreem lage KH waarden zijn leuk als je speciale gradaties wilt gaan kweken of zo maar als je gewoon Crystal Red garnaaltjes wilt houden (zoals ik) en niet op zoek bent naar "SSS" gradatie, dan zijn mijn waterwaarden dikke prima (met als bijkomend voordeel dat ze geschikt zijn voor gezelschapsbakjes).

Overigens is de KH van het kraanwater in Harlingen ca. 8-9. Vandaar ook dat ik half kraan half RO water gebruik om op 4-5 uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:53:
@Taro Die extreem lage KH waarden zijn leuk als je speciale gradaties wilt gaan kweken of zo maar als je gewoon Crystal Red garnaaltjes wilt houden (zoals ik) en niet op zoek bent naar "SSS" gradatie, dan zijn mijn waterwaarden dikke prima (met als bijkomend voordeel dat ze geschikt zijn voor gezelschapsbakjes).

Overigens is de KH van het kraanwater in Harlingen véél ca. 8-9. Vandaar ook dat ik half kraan half RO water gebruik om op 4-5 uit te komen.
Eens, maar het gaat hier vooral om waar @Ryst ze koopt en wat hij ermee wil doen. Hij vraagt om hulp en als hij ze bijv. ergens haalt waar ze bij wijze van spreken op pure osmose geweekt worden en leven en hij knalt ze daarna in lokaal Limburgs kraanwater dat daar uit de kalkgrotten komt, dan weten we allemaal hoe dit eindigt.

Dus volgens mij is het belangrijk om oorsprong van de garnalen en zijn aquarium/omstandigheden te matchen en daarna verder te kijken, zodat we een goed advies kunnen geven op basis van zijn local fish store, kraanwater en doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
Ik heb begrepen dat ze gewoon in kraanwater kunnen en zolang de waterwaardes maar goed zijn zoals ze zijn voorgeschreven voor caradinas. Dat is ook het voornaamste doel van het aquarium dus ik ga daarna wel op zoek naar visjes die erbij kunnen.

Kraanwater van hier: 6.5 dh en ph van 7,86 geeft hij aan.
https://www.vitens.nl/Over-water/Waterhardheid?postcode=8265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik heb ooit crysral reds gekocht die op osmose waren gekweekt, thuis met druppelen aan kraanwater laten wennen en toen in de bak gedaan. Dat ging prima.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1060
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-12-2024
Goeiemorgen.. ik ben nieuw hier op het forum en ik probeerde wat meer info te vinden over zeeaquariums (nou ben ik al een gevorderde zeeaquariaan 14 jaar ervaring met zout water)
Maar ik struin nog dagelijks fora af om info in te winnen over technieken en apparatuur,
Nou kwam ik dus het aquarium topic tegen maar ik kan niet in het zoutwater (deel 5) las ik, hiervoor moet ik een minimum aantal Posts plaatsen, is er ergens anders op dit forum wel info toegankelijk over zeewater?
Mvg marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Marco1060 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:16:
Goeiemorgen.. ik ben nieuw hier op het forum en ik probeerde wat meer info te vinden over zeeaquariums (nou ben ik al een gevorderde zeeaquariaan 14 jaar ervaring met zout water)
Maar ik struin nog dagelijks fora af om info in te winnen over technieken en apparatuur,
Nou kwam ik dus het aquarium topic tegen maar ik kan niet in het zoutwater (deel 5) las ik, hiervoor moet ik een minimum aantal Posts plaatsen, is er ergens anders op dit forum wel info toegankelijk over zeewater?
Mvg marco
@World Citizen kan je er álles over vertellen.

Dit topic is voor beiden maar er zijn weinig leden met een zoutwater bak. WC verlekkert ons regelmatig met zijn gave foto's en filmpjes. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:05

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:16:
Hier ook twijfel. Juwel of Aquatlantis, 60 of 80. Eigenlijk wil ik het liefst een Aquatlantis Volga 125 maar dan met de lamp + controller van de Aquatlantis Splendid 80 Ultra. Zeg maar een Volga 125 Ultra. En dan in plaats van de Biobox een Juwel Bioflow M. Doe maar een witte! :+
De kogel is door de kerk! Het wordt een Splendid 80 Ultra inclusief meubel. 80x40x56 centimeter, netto 146 liter. De LFS moet alleen nog even wachten op de firma Smulders. En ik dus ook.. :Z

Linkje: https://www.aquatlantis.c...nes/splendid-ultra-80-025

[ Voor 7% gewijzigd door JME op 07-12-2024 20:01 . Reden: Linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:10

mvds

Totally awesome!

Ik heb een Aqua Noa pH controller en deze heeft ook een temp meting. Gek genoeg zegt de beschrijving dat er een temp alarm af hoort te gaan wanneer de temp onder de 20 graden komt. Bij mij staat dat ding al steeds te piepen op 21 graden (wat volgens mij niet beneden de 20 is). Ik kan nergens in de beschrijving zien of het temp alarm uitgezet kan worden, weet iemand dat toevallig? Kan je het temp alarm uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Nou.. heb ik wat... Kom vandaag thuis, huh, glasplaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lsBnKU1DgThuJshlzM01H65kqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zekv8UxqJybfZELBAM2druUw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rk-V8hmAoiVSDb3IlVFYu9Tb0cM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZUQ1rTx17o5gWfWy28Uc7rN2.png?f=fotoalbum_large

De steunplaat heeft doodleuk compleet losgelaten van de kit... Iemand enig idee of dit nog vast te maken is? Het is nogal vochtig dus opnieuw kitten weet ik niet of dat zin gaat hebben, naast dat ik geen idee heb hoe ik het vast moet zetten... :X

Hoekprofielen met superlijm? Die dan wel tegen water moet kunnen... maar dan verliest het ook wel de steunwerking vermoed ik als het niet gekit zit...

[ Voor 7% gewijzigd door SmurfLink op 10-12-2024 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:09
SmurfLink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:10:
Nou.. heb ik wat... Kom vandaag thuis, huh, glasplaat?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De steunplaat heeft doodleuk compleet losgelaten van de kit... Iemand enig idee of dit nog vast te maken is? Het is nogal vochtig dus opnieuw kitten weet ik niet of dat zin gaat hebben, naast dat ik geen idee heb hoe ik het vast moet zetten... :X

Hoekprofielen met superlijm? Die dan wel tegen water moet kunnen... maar dan verliest het ook wel de steunwerking vermoed ik als het niet gekit zit...
Waterpeil flink laten zakken, dan de boel goed schoonmaken en ontvetten en opnieuw kitten met Bison Siliconenkit Glas. Die is namelijk geschikt voor aquaria, al zijn er ook wel andere.

Sowieso zou ik nu al het waterpeil omlaag gooien, want zo'n glasplaat/trekstrip heeft ook een structurele functie voor je bak.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@SmurfLink Bij de Aquatlantis worden de uiteinden van de glasplaat opgedikt (dus stukje glas op geplakt) zodat er op die manier een groter contactoppervlak ontstaat. Zou ik bij jou ook doen. Sowieso gelijk het waterniveau fiks verlagen (tot de helft), daarna klep open (dus geen hoge luchtvochtigheid), glasplaat opdikken en als dat droog is weer vastkitten aan de voorruit (met een grote lijmklem om voor- en achterkant naar elkaar te trekken). Werk zo schoon mogelijk om een zo stevig mogelijke hechting te krijgen en plaats plankjes tussen lijmklem en ruiten om druk te verdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhRXQA2F6YxDxI28IUPfdF5MXIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6TewzK5UxtnL2RXnYfLrkEJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 10-12-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Thanks guys, ben maar gelijk de boel wat gaan legen. Heb nu een lelijke constructie met een plank en een versterkte waslijn om de glasplaat niet alleen aan de achterwand te laten hangen. Water is net iets boven de helft, lijkt of de boel niet bol staat in ieder geval.

Op de ene site lees je dat het plaatje van levensbelang is, op de ander dat ze 2 meter bakken maken zonder. Maar dat zal van de glasdikte afhangen, deze is net geen centimeter dus niet extreem dik.. dus ik weet het echt even niet en repareer het dan liever wel.

Heb de lokale aquariumzaak gemaild en morgen ga ik ze bellen als ze open zijn in de hoop dat zij dit voor me kunnen repareren. Ze maken zelf ook aquaria namelijk. Ik kan echt voor geen meter kitten, heb geen glasplaten op voorraad noch een lijmklem dus wil prima iemand die er wel verstand van heeft hiervoor betalen. :') Soms zou ik willen dat ik wat handiger was maar dit soort zaken is heel erg niet mijn ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imVUqwTjvPPVpgYDhItNavgmXI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6dyDC8vxi3wYtW6LidHphxqC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door SmurfLink op 10-12-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@SmurfLink Het is ook niet dat je direct bang moet zijn voor glasbreuk. Wat je wel zult zien (of gezien zult hebben) is dat het ruit een beetje bol staat als de bak vol is (zonder die verstevigingslat). Is dus vooral esthetisch. Het verlagen van de waterlijn is dan ook vooral om makkelijker te kunnen werken bij het opnieuw plaatsen van de verstevigingslat (en gewoon voor de zekerheid).

Mocht je een beetje in de buurt van Harlingen wonen dan wil ik wel helpen als je er niet uitkomt met de aquariumboer. En zo'n opvulplaatje glas snijdt een glasboer fluitend voor je (doe dan wel gelijk de achterkant ook en laat ze even afslijpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HuismAndré schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:52:
@SmurfLink Het is ook niet dat je direct bang moet zijn voor glasbreuk. Wat je wel zult zien (of gezien zult hebben) is dat het ruit een beetje bol staat als de bak vol is (zonder die verstevigingslat). Is dus vooral esthetisch. Het verlagen van de waterlijn is dan ook vooral om makkelijker te kunnen werken bij het opnieuw plaatsen van de verstevigingslat (en gewoon voor de zekerheid).

Mocht je een beetje in de buurt van Harlingen wonen dan wil ik wel helpen als je er niet uitkomt met de aquariumboer. En zo'n opvulplaatje glas snijdt een glasboer fluitend voor je (doe dan wel gelijk de achterkant ook en laat ze even afslijpen ("zoeten")).
Zolang het niet kapot gaat vind ik het allemaal prima, ik wil gewoon deze bak echt niet kwijt. :X Er zitten niet superveel vissen meer in maar die er in zitten heb ik al 14 jaar.

Helaas niet bepaald in de buurt, Almere.. Er zitten hier zo te zien wel wat glaszetters in de buurt dus dat zou nog wel kunnen. Mocht de lokale boer niet kunnen is de Rifwachter wellicht nog een optie, die doen ook aan bouw dus kennen vast wel iemand. Hoop vooral dat de lokale shop iemand kent die het zsm kan repareren. Heb nu echt een hoop stress hiervan en voel me vreselijk dat ik niks kan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door SmurfLink op 10-12-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@SmurfLink Als je een goede bouwer in de buurt hebt dan kan die dit zo voor je maken. De bak zal niet direct knappen, zeker niet omdat die bovenrand er ook nog is, maar de constructie zal er wel op gebasseerd zijn. Zelf heb ik een 150cm en daar zitten twee van die trekstrips in.

En is hij er compleet uit of maar aan één kant?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:18:
@SmurfLink Als je een goede bouwer in de buurt hebt dan kan die dit zo voor je maken. De bak zal niet direct knappen, zeker niet omdat die bovenrand er ook nog is, maar de constructie zal er wel op gebasseerd zijn. Zelf heb ik een 150cm en daar zitten twee van die trekstrips in.

En is hij er compleet uit of maar aan één kant?
Maar aan 1 kant, daarom heb ik nu dat glasplaatje ondersteund zodat de andere kant niet ook eruit breekt.

Hoop dat de lokale zaak morgen terugbelt en dit snel kan repareren, dan heb ik ook weer rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
SmurfLink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:19:
[...]

Maar aan 1 kant, daarom heb ik nu dat glasplaatje ondersteund zodat de andere kant niet ook eruit breekt.

Hoop dat de lokale zaak morgen terugbelt en dit snel kan repareren, dan heb ik ook weer rust.
Snap ik. Maar je hebt de druk nu goed van de bak gehaald en dan denk ik dat je je eerst geen zorgen hoef te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
SmurfLink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:56:
[...]

Zolang het niet kapot gaat vind ik het allemaal prima, ik wil gewoon deze bak echt niet kwijt. :X Er zitten niet superveel vissen meer in maar die er in zitten heb ik al 14 jaar.

Helaas niet bepaald in de buurt, Almere.. Er zitten hier zo te zien wel wat glaszetters in de buurt dus dat zou nog wel kunnen. Mocht de lokale boer niet kunnen is de Rifwachter wellicht nog een optie, die doen ook aan bouw dus kennen vast wel iemand. Hoop vooral dat de lokale shop iemand kent die het zsm kan repareren. Heb nu echt een hoop stress hiervan en voel me vreselijk dat ik niks kan doen.
Afhankelijk van de verwachte kosten zou ik ook vast wat op Marktplaats rondkijken. grote 2e hands aquariums kosten vaak niet heel veel en met de uurlonen van tegenwoordig kan reparatie nog best eens prijzig worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik las op een forum dat iemand z'n LFS het voor 30 euro kwam fixen. Als het onder de 100 is ben ik al gelukkig, dan hoef ik niet die hele bak leeg te gaan halen en opnieuw te gaan inrichten. Heb nog een 80cm bak als reserve staan in het ergste geval maar liever niet zegmaar. Even wachten tot Ferrytale open gaat en ze m'n mail zien, anders bel ik ze na een uurtje. Doen die het niet bel ik de Rifwachter.

Edit: Nou even gebeld met Ferrytale, die gaven als advies ipv lijmklem een spanband te pakken en de bak daarmee stevig te houden tot de kit droog is, dat ik het prima zelf kan en succes.

Dan gaan we het maar proberen en duimen dat het werkt. Ik heb spiritus om de oude kitresten mee op te schonen, al lijkt alles eraf gekomen te zijn met een schoon breekmesje. Heb een hefboompje van een plank met een waslijn om de glasplaat hoog te houden.. zo maar even naar de praxis voor de kit en grotere spanbanden dan ik nu heb (1 van 2 meter is te klein :P ). :X en dan duimen dat ik het goed doe.

[ Voor 42% gewijzigd door SmurfLink op 11-12-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Bak is binnen!! Eerste indruk: gaaf! Tweede indruk: moet zo’n enorme raamsticker nou echt met bisonkit erop worden gemetseld??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
SmurfLink schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:00:
Ik las op een forum dat iemand z'n LFS het voor 30 euro kwam fixen. Als het onder de 100 is ben ik al gelukkig, dan hoef ik niet die hele bak leeg te gaan halen en opnieuw te gaan inrichten. Heb nog een 80cm bak als reserve staan in het ergste geval maar liever niet zegmaar. Even wachten tot Ferrytale open gaat en ze m'n mail zien, anders bel ik ze na een uurtje. Doen die het niet bel ik de Rifwachter.

Edit: Nou even gebeld met Ferrytale, die gaven als advies ipv lijmklem een spanband te pakken en de bak daarmee stevig te houden tot de kit droog is, dat ik het prima zelf kan en succes.

Dan gaan we het maar proberen en duimen dat het werkt. Ik heb spiritus om de oude kitresten mee op te schonen, al lijkt alles eraf gekomen te zijn met een schoon breekmesje. Heb een hefboompje van een plank met een waslijn om de glasplaat hoog te houden.. zo maar even naar de praxis voor de kit en grotere spanbanden dan ik nu heb (1 van 2 meter is te klein :P ). :X en dan duimen dat ik het goed doe.
Let op: Neem geen sanitairkit (daar zitten schimmeldodende middelen in die schadelijk zijn voor het onderwaterleven). Schoonmaken moet je echt serieus nemen. Een mesje is niet genoeg. Je moet blijven boenen met spiritus totdat het glas er identiek uitziet als het glas eromheen (en echt, dat duurt wel even). Daarna ook nog even met azijn ontvetten zodat je zeker weet dat het schoon is (een trucje dat ik geleerd heb in m'n horecatijd om spiegels brandschoon te krijgen).

Een spanband snap ik niet helemaal aangezien je de voorkant naar de achterkant wilt trekken (tenzij je de spanband van voren, onder de kast door, achterlangs, bovenlangs en weer naar voren kunt krijgen (want je wilt de voorkant en achterkant naar elkaar trekken. Let wel op dat je geen groef in de kast trekt.

Opspannen kan trouwens ook met een plank waar je 2 balkjes op schroeft of lijmt zodat ze ruim passen over voor- en achterruit (en daarna een wig tussen het voorste balkje en het voorruit om de boel op te spannen).

lk zou wel de glasplaat opdikken (zou ik aan beide kanten doen; aan de achterkant moet je daarvoor wat kit wegsnijden maar je kunt de glasplaat wel gewoon laten zitten) en daarna de boel aan elkaar kitten. Doe je dat opdikken niet dan heb je een grote kans dat je binnenkort weer moet (want het oude glas lijmt echt minder mooi dan gloednieuw en brandschoon in de fabriek, op de juiste temperatuur en door iemand die het vaker gedaan heeft (en ook dat heeft uiteindelijk losgelaten)).

• JME

JME

zeg maar Jamie

Poosje geleden vertelde ik hier dat ik graag een Juwel Bioflow filter in mijn nieuwe Aquatlantis bak zou willen plaatsen. Filter en bak staan inmiddels klaar, maar ik twijfel nog over twee dingen. Wie denkt mee?
Ten eerste. Bij de Bioflow zit een verhoogstuk dat je onder het filter kan klikken. Daarmee staat het filter op de bodemplaat en komt de bovenkant (bij deze bak) precies op de goede hoogte ten opzichte van de waterlijn. Maar: dat verhoogstuk is helemaal hol. Klinkt als een risico op dood water, maar tegelijk zou ik niet weten waarom Juwel dit dan zo zou ontwerpen. Gaat dat werken?
Tweede punt. De bovenrand van de bak steekt wat over naar de binnenkant toe. Als ik het filter helemaal in de hoek kit, dan krijg ik de heater er niet meer uit. Afhankelijk van het eerste punt zou ik eventueel het filter helemaal los kunnen plaatsen, staand op de bodem, dan kan ik altijd nog overal bij. Moet ik alleen nog voorkomen dat ie met de uitlaat als jetmotor door de bak heen gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb nu een tijdje een Twinstar E-Line 300E in gebruik en ik ben toch wel een beetje teleurgesteld. Het licht is mooi, maar de output van de lamp is lang niet wat ik ervan verwacht had. De lamp die ik hiervoor had, de Dennerle 8W Style LED L gaf vrijwel evenveel licht, al was het niet in een volledig spectrum. De Twinstar met zijn 1050 Lux is echt underwhelming.

Helaas doet de Twinstar support ook erg ontwijkend op mijn vraag of ik de E-Line terug mag sturen om dan met bijbetaling de S-Line te kunnen kopen. Ik ben nu maar naar een Chihiros lamp aan het kijken, en dan specifiek de WRGB2 Pro 30 die met zijn 3000+ Lux zeker wel voldoende gaat zijn voor mijn veeleisende planten (Rotala macrandra, Pogostemon helferi, en straks nog meer van dit soort planten).

Lesje geleerd zullen we dan maar zeggen :D Het prijsverschil is wel enorm trouwens. De E-Line is €75 en de WRGB2 Pro is €200+ (De S-Line zou rond de €130 zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:07
Na dik een jaar top gedraaid te hebben, heb ik wat planten moeten verwijderen: vooral een stuk hout wat helemaal begroeid was met mos was ineens dood; het mos werd bruin en lijkt gewoon einde verhaal. Ik heb stukken mos verwijderd, en daarnaast wat stengel planten die achterin stonden moeten verwijderen.

Ik ga dus nu op zoek naar wat nieuwe achtergrond planten, liefst goed hoog (30-50 cm), en belangrijkste: ze vangen daar relatief weinig stroming. Ik zoek iets wat snel groeit, en tegen weinig stroming kan. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Mijn tip, maar ik ben totaal geen kenner, zou zijn... ga op zoek naar de oorzaak dat er iets ineens dood gaat. Lijkt mij de moeite waard om te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
mvds schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:58:
Mijn tip, maar ik ben totaal geen kenner, zou zijn... ga op zoek naar de oorzaak dat er iets ineens dood gaat. Lijkt mij de moeite waard om te weten
Ik denk, van wat ik online lees, dat de moslaag zo dik werd dat er onder een hoop troep vezameld is, was ook echt bizar veel troep wat er onder zat. Denk gewoon niet goed onderhouden door moi ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
mikkelnl schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:55:
Na dik een jaar top gedraaid te hebben, heb ik wat planten moeten verwijderen: vooral een stuk hout wat helemaal begroeid was met mos was ineens dood; het mos werd bruin en lijkt gewoon einde verhaal. Ik heb stukken mos verwijderd, en daarnaast wat stengel planten die achterin stonden moeten verwijderen.

Ik ga dus nu op zoek naar wat nieuwe achtergrond planten, liefst goed hoog (30-50 cm), en belangrijkste: ze vangen daar relatief weinig stroming. Ik zoek iets wat snel groeit, en tegen weinig stroming kan. Iemand tips?
Snelgroeien en weinig stroming (en dus weinig voeding) gaan niet samen. Dat zal wellicht een van de redenen zijn waarom de vorige planten het niet gehaald hebben. Zet daar iets langzaam groeiends neer dat een lage CO2 behoefte heeft (en stop, als je weinig plantenvoeding aan het water toevoegt) een bemestingspilletje bij de plant z'n wortels. Valisneria groeit redelijk langzaam (hoewel je dat gezien de snelheid waarmee er uitlopers ontstaan niet zou zeggen) en is ook niet zo CO2 behoevend. Kan prima als achtergrondplant gebruikt worden (hoewel ik hem zelf juist altijd helemaal vooraan zet in m'n bak).

Javamos (neem aan dat je dat met 'mos' bedoelt) kan prima in een zeer zeer dikke laag groeien (zie ook bijgevoegde foto van een pluk javamos ter grootte van een volleybal) als het water maar een beetje schoon is (want het is wel een vuilvanger). Wordt het mos vies (en heb je geen garnalen), spoel het dan eens per maand uit in oud aquariumwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIAs96l2T5US70PPs4Vozd6GeJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeirbFCNnwOyfr0Fc8cbc7Cc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
mikkelnl schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:55:

Vallisneria, groeit als kool en is praktisch onverwoestbaar. :+

En je komt er nooit meer vanaf, het groeit de hele bak door dus je moet het wel bijhouden. :P Maar dat zeggen ze nooit van te voren erbij uiteraard.

Hier lijken de bewoners het debacle overleefd te hebben. De kit zit er nu 2 dagen op, ben morgen de hele dag weg dus zondag ga ik de McGyvercontraptie er af halen en kijken wat er gebeurt. Als het na een paar uur nog goed zit geloof ik het wel en ga ik vullen. Ik zie wel een klein beetje uitgelopen kit van onderen dus dat nog even netjes maken zodat de bak ook tot de rand gevuld kan worden. Zorgen dat de waterrand de kit niet raakt en 't zou wel goed mogen gaan.

Positieve noot hiervan, ik zie opeens m'n blauwe waaierhand weer die al maanden kwijt was. Waarvan mijn moeder tijdens het oppassen in mijn vakantie zei dat ze 'm had gezien en ik niet snapte hoe want ik zag hem nooit. :+ Die leeft dus vrolijk ook nog steeds en zit nu vol in het zicht op de bodem te wapperen, dus ik gok dat hij bovenin ergens zit waar ik 'm normaliter niet kan zien. Ik zie ook weer wat Oto's die ik al tijden niet had gezien en 3 Kuhlii's.. Toch wel knap, alles wat je dood gewaand had blijkt toch nog te leven.

Nou ja dan maar zondag de boel gaan bijvullen, en ik denk dat ik nog wat spoelrondes doe voor de zekerheid. De bodem in de hoek is nog steeds wel toe aan een afzuigronde, dat moet ik wel vaker gaan doen. En de ruiten weer ff goed poetsen. Beetje druk geweest de afgelopen maanden dus nu het onderhoud maar weer oppakken. Ergens in 't voorjaar nieuwe scholenvis erin zetten en de Oto's aanvullen en wat Cory's erbij. Denk dat ik er ook een paar Japonica's bij zet, daar loopt ook een eenzame van rond, en mogelijk wat waaiertjes erbij. :+ Hopelijk geen gezeik meer met de bak verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

mvds schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:02:
Ik heb nu een tijdje een Twinstar E-Line 300E in gebruik en ik ben toch wel een beetje teleurgesteld. Het licht is mooi, maar de output van de lamp is lang niet wat ik ervan verwacht had. De lamp die ik hiervoor had, de Dennerle 8W Style LED L gaf vrijwel evenveel licht, al was het niet in een volledig spectrum. De Twinstar met zijn 1050 Lux is echt underwhelming.

Helaas doet de Twinstar support ook erg ontwijkend op mijn vraag of ik de E-Line terug mag sturen om dan met bijbetaling de S-Line te kunnen kopen. Ik ben nu maar naar een Chihiros lamp aan het kijken, en dan specifiek de WRGB2 Pro 30 die met zijn 3000+ Lux zeker wel voldoende gaat zijn voor mijn veeleisende planten (Rotala macrandra, Pogostemon helferi, en straks nog meer van dit soort planten).

Lesje geleerd zullen we dan maar zeggen :D Het prijsverschil is wel enorm trouwens. De E-Line is €75 en de WRGB2 Pro is €200+ (De S-Line zou rond de €130 zitten)
Ik zou als ik nu een nieuwe lamp zou moeten kopen ook voor Chihiros ipv Twinstar gaan. Twinstar is een dinosaurus, mooie combi geweest met bijv. ADA aquaria en veel op YouTube geshilled, maar inmiddels ingehaald door Chihiros incl. handige apps. Had een Twinstar SII geloof ik op mijn woonkamer aquarium en Chihiros op een kleiner garnalenbakje, maar die laatste beviel veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Taro schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:45:
[...]

Ik zou als ik nu een nieuwe lamp zou moeten kopen ook voor Chihiros ipv Twinstar gaan. Twinstar is een dinosaurus, mooie combi geweest met bijv. ADA aquaria en veel op YouTube geshilled, maar inmiddels ingehaald door Chihiros incl. handige apps. Had een Twinstar SII geloof ik op mijn woonkamer aquarium en Chihiros op een kleiner garnalenbakje, maar die laatste beviel veel beter.
Dat merk je inderdaad aan meerdere dingen bij de Twinstar, zoals de controller. Hij doet wat ie moet doen, maar is wel erg beperkt. Maar ze kosten dan ook minder dan de helft van wat de Chihiros kost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Voor de mensen met een af-fabriek vastgekit Juwel Bioflow M filter (o.a. Lido en Rio). Als je je bak tot de voorgeschreven hoogte vult, hoeveel steekt de Bioflow behuizing dan nog boven de waterlijn uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@JME Volgens mij staat het waterniveausymbool gewoon op de Bioflow vermeld. Ca. 15-20mm onder de bovenkant van de filterbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD8pIJtV72Df7-Jdl14eYgAf-XQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JqDjO9vwJioXDWuoE2DUZcqe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nope, ander type :)
Gaat me er vooral om of de Eccoflow pomp helemaal onder water mag/moet komen of dat de snoer ingang boven water moet blijven.

[ Voor 77% gewijzigd door JME op 15-12-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
JME schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:52:
Nope, ander type :)
Gaat me er vooral om of de Eccoflow pomp helemaal onder water mag/moet komen of dat de snoer ingang boven water moet blijven.
Die kan helemaal onder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb een Aqua Noa set (600 Profi M) en ik merk dat het water steeds terug omhoog loopt uit mijn diffusor, de slang in, helemaal tot in mijn bellenteller/terugslagklep. Is dat normaal? Bij ingebruikname had ik de bellenteller tot ongeveer 50% gevuld, net zag ik dat ie tot bijna bovenaan gevuld zat, dus bijna 100% met water gevuld. Het systeem zou toch voldoende overdruk moeten kunnen hanteren zodat het water uit de slang blijft?

Ook zie ik dat de druk in mijn 2kg fles flink is teruggelopen, hij zou zo'n 50 bar moeten aangeven, maar die staat nog maar op iets van 20 bar. Een 2kg fles kan toch niet binnen 3 dagen van volledig vol naar halfleeg gegaan kunnen zijn?

Het magneetventiel heeft trouwens grotendeels dicht gestaan, aangezien de pH waarde in mijn aquarium goed was en er dus geen CO2 toegevoegd hoefde te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door mvds op 15-12-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mvds schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:28:

Ook zie ik dat de druk in mijn 2kg fles flink is teruggelopen, hij zou zo'n 50 bar moeten aangeven, maar die staat nog maar op iets van 20 bar. Een 2kg fles kan toch niet binnen 3 dagen van volledig vol naar halfleeg gegaan kunnen zijn?
Jawel. De co2 is eerst een vloeistof en dan zie je 50 bar aangegeven. Als de co2 bijna op is is er alleen nog gasvormig co2 aanwezig en gaat de aangegeven druk in korte tijd van 50 naar 0 bar.

De druk geeft dus niet aan hoe vol je fles is.

Of is je fles echt pas 3 dagen oud? Dan heb je hem niet ver genoeg open gedraaid?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-12-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

de Peer schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:33:
[...]

Jawel. De co2 is eerst een vloeistof en dan zie je 50 bar aangegeven. Als de co2 bijna op is is er alleen nog gasvormig co2 aanwezig en gaat de aangegeven druk in korte tijd van 50 naar 0 bar.

De druk geeft dus niet aan hoe vol je fles is.
Ik dacht juist dat de druk eerst op zou moeten lopen, omdat het CO2 van vloeibaar eerst naar gas omgezet zou worden als de fles leger begint te raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mvds schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:34:
[...]

Ik dacht juist dat de druk eerst op zou moeten lopen, omdat het CO2 van vloeibaar eerst naar gas omgezet zou worden als de fles leger begint te raken?
Het is precies andersom. Het co2 kan alleen gasvormig worden doordat de fles leeg raakt en de moleculen dus meer ruimte in kunnen gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

de Peer schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:33:
[...]
Of is je fles echt pas 3 dagen oud? Dan heb je hem niet ver genoeg open gedraaid?
Mijn fles is echt pas 3 dagen oud. Ik heb hem een klein stukje opengedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mvds schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:42:
[...]

Mijn fles is echt pas 3 dagen oud. Ik heb hem een klein stukje opengedraaid
Ah dan kan hij niet leeg zijn. Even verder open draaien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

de Peer schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:43:
[...]

Ah dan kan hij niet leeg zijn. Even verder open draaien dan.
Net gedaan en de eerste meter blijft op de 20 bar staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb ook maar een hele kleine diffusor in mijn aquarium zitten en het naaldventiel staat zover open, dat ik ongeveer 3 bellen krijg per 2 sec. Maar zoals ik al zei heeft vrijwel de hele tijd het magneetventiel dicht gezeten omdat de pH waarde van het water goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mvds schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:44:
[...]

Net gedaan en de eerste meter blijft op de 20 bar staan
Ik neem aan dat je de hoofdkraan verder open gedraaid hebt.

Er blijven dan maar 2 conclusies mogelijk :
-fles daadwerkelijk bijna leeg
-je installatie is kapot

Lekkage kan niet, want dat merk je(2kg in 3 dagen is erg veel)

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-12-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

de Peer schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:47:
[...]

Ik neem aan dat je de hoofdkraan verder open gedraaid hebt.
Yep, de grote knop op de fles zelf
Er blijven dan maar 2 conclusies mogelijk :
-fles daadwerkelijk bijna leeg
-je installatie is kapot
Zou niet best zijn aangezien alles nieuw is, afgelopen Vivarium gekocht en bij ingebruikname gaf ie idd gewoon 50 bar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:30
Is er hier misschien iemand die interesse heeft in een aantal vissen? Ik heb gezocht of ik dit via de V&A kon doen maar kan geen geschikte categorie vinden.
Ik ga verhuizen en heb besloten om geen aquarium meer te plaatsen. Het gaat dan om een clownbotia, 6 (3*2 van een soort) corridora's en een L81 pleco. Dit is wat er nog over is na ongeveer 15 jaar en aquarium te hebben. Ik woon in west-brabant en mogen voor niks weg. Een goed nieuw thuis is voor mij veel belangrijker.
Mocht dit toch via een V&A moeten modjes, laat het mij effe weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@tlpeter Ik denk dat ze via hier beter terechtkomen dan ze gratis via Marktplaats weggeven, dus mij zal je niet horen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-07 16:28
tlpeter schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:31:
Is er hier misschien iemand die interesse heeft in een aantal vissen? Ik heb gezocht of ik dit via de V&A kon doen maar kan geen geschikte categorie vinden.
Ik ga verhuizen en heb besloten om geen aquarium meer te plaatsen. Het gaat dan om een clownbotia, 6 (3*2 van een soort) corridora's en een L81 pleco. Dit is wat er nog over is na ongeveer 15 jaar en aquarium te hebben. Ik woon in west-brabant en mogen voor niks weg. Een goed nieuw thuis is voor mij veel belangrijker.
Mocht dit toch via een V&A moeten modjes, laat het mij effe weten.
Los van hier, kun je ook nog op aquaforum.nl de vissen aanbieden. Daar is ook een vrij actieve community van aquariumliefhebbers te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Paar mooie stukken mangrovehout gevonden voor in de nieuwe bak. Eentje is een beetje een Y-vorm die ik rechtopstaand wil plaatsen. De voet is vrij breed en vlak afgezaagd, maar een beetje wiebelig is het wel. Zeker in water. Hoe stabiliseer je zoiets? Eerste idee is vastkitten op de bodem, maar dat is meteen zo definitief. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
JME schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:43:
Paar mooie stukken mangrovehout gevonden voor in de nieuwe bak. Eentje is een beetje een Y-vorm die ik rechtopstaand wil plaatsen. De voet is vrij breed en vlak afgezaagd, maar een beetje wiebelig is het wel. Zeker in water. Hoe stabiliseer je zoiets? Eerste idee is vastkitten op de bodem, maar dat is meteen zo definitief. Suggesties?
Stukje hout of steen ofzo eronder plaatsen.
Met een tiewraps en zuignap tegen zij-/achterwand plakken.
Of anders op een plaatje perspex (oid) vastschroeven/kitten, en dan dat plaatje rechtstreeks op de bodem dus onder je bodemmateriaal.

[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 20-12-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Perspex klinkt wel goed, thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik baal flink. Dacht ik klaar te zijn met het gezeik zonder schade aan het visbestand... geeft vannacht een van m'n Crossocheilus Reticulatus de geest... heb die 2 al ruim 14 jaar en het waren echt m'n favo vissen, kwamen altijd naar me toe om gedag te zeggen, al zijn ze schijtluizen met andere mensen erbij. De grootste van de twee is nu weg... ik zie nr 2 er een beetje zielig bijliggen. Ze waren altijd samen en gingen regelmatig achter elkaar aan de bak door.. ;( dit zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
SmurfLink schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:26:
Ik baal flink. Dacht ik klaar te zijn met het gezeik zonder schade aan het visbestand... geeft vannacht een van m'n Crossocheilus Reticulatus de geest... heb die 2 al ruim 14 jaar en het waren echt m'n favo vissen, kwamen altijd naar me toe om gedag te zeggen, al zijn ze schijtluizen met andere mensen erbij. De grootste van de twee is nu weg... ik zie nr 2 er een beetje zielig bijliggen. Ze waren altijd samen en gingen regelmatig achter elkaar aan de bak door.. ;( dit zuigt.
Dat zuigt inderdaad, ook al zijn het wel twee echte bejaarden als je ze al zo lang hebt. Maar dit is nooit leuk. -O- :N

Zit je bak nu wel weer stevig in elkaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Aziraphale schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:11:
[...]

Dat zuigt inderdaad, ook al zijn het wel twee echte bejaarden als je ze al zo lang hebt. Maar dit is nooit leuk. -O- :N

Zit je bak nu wel weer stevig in elkaar?
Ja ik zocht net naar hoe oud ze kunnen worden en ik vond maar 1 bron die 10 jaar zei... dan is het niet gek dat al deze stress 'm te veel is geworden.

Lijkt er wel op ja, kit zit vast, bak lijkt recht.. heb het filtertje met actieve kool er net uitgehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:19
Dacht ik klaar te zijn met het gezeik zonder schade aan het visbestand... geeft vannacht een van m'n Crossocheilus Reticulatus de geest...
14 jaar is wel een mooie leeftijd, heb ze ook gekocht ivm mijn algenprobleem en daar maakten ze snel een einde aan.

Tijd voor een update: planten groeien als kool, vissen ook. Feeding time... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a6WTuFDq58zdOJ2y4GH8etlqag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0PGJkL8FsFV8vTeGog7ZJvI.jpg?f=fotoalbum_large

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:28:
[...]

14 jaar is wel een mooie leeftijd, heb ze ook gekocht ivm mijn algenprobleem en daar maakten ze snel een einde aan.

[Afbeelding]
Leuke bak zo!

Ik zie bij de Anubias links voorin een groot deel van de wortelstok boven het zand, maar een deel van de bladeren onder het zand, dus daarmee ook een deel van de wortelstok onder het zand, gaat die niet rotten zo? De bladeren zien er ook niet heel goed uit. Normaal gesproken worden Anubias en Bucephalandra daarom op bijv. hout en stenen geplaatst en niet op de bodem om dat te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Taro schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:47:
Ik zie bij de Anubias links voorin een groot deel van de wortelstok boven het zand, maar een deel van de bladeren onder het zand, dus daarmee ook een deel van de wortelstok onder het zand, gaat die niet rotten zo? De bladeren zien er ook niet heel goed uit. Normaal gesproken worden Anubias en Bucephalandra daarom op bijv. hout en stenen geplaatst en niet op de bodem om dat te voorkomen.
Weer wat geleerd, ga dat morgen dan maar eens aanpakken. :)

Mijn Krobia's zijn weer druk bezig met eitjes, vorige keer een week lang kleine visjes gehad helaas hebben mijn Altspinoza's die uiteindelijk opgegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Wauw jij hebt ze ook, dat is wel bijzonder om te zien. Ik kom ze echt heel weinig tegen verder. Mooie bak! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
SmurfLink schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:21:
Wauw jij hebt ze ook, dat is wel bijzonder om te zien. Ik kom ze echt heel weinig tegen verder. Mooie bak! :)
Weet niet waar je woont, maar Diebo in Nieuwegein had ze ruim op voorraad. 5 voor 12 euro oid.
Dat schuwe herken ik trouwens helemaal niet, ze zijn enorm aanweizg in de bak. :)

[ Voor 11% gewijzigd door hoevenpe op 21-12-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[Afbeelding]
Daar zit genoeg vis in..

https://aqadvisor.com/AqAdvisor.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dat was ook mijn eerste gevoel, maar zo te zien krijgen ze net eten, dus zijn ze geconcentreerd in die hoek en aan de deurtjes te zien loopt het aquarium links verder door. Zal erom spannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:28:
[...]

Weet niet waar je woont, maar Diebo in Nieuwegein had ze ruim op voorraad. 5 voor 12 euro oid.
Dat schuwe herken ik trouwens helemaal niet, ze zijn enorm aanweizg in de bak. :)
Ze zijn hier alleen schuw als er mensen rondlopen die ze niet kennen. Bij mij zijn ze erg actief, altijd achter elkaar aan het jagen en dergelijke. :+ Ze waren soms nogal lomp maar lieten de rest van de bak met rust. Nou ja, behalve baby's en garnalen dan. :X Ik heb geen garnalen meer over behalve de grote jongens (japonica en waaiertje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Valt wel mee toch?

5 x Krobia xinguensis
3 x Mikrogeophagus altispinosus
15x Corydoras duplicareus
30x Hyphessobrycon wadai
5x Crossocheilus Reticulatus
5x Otocinclus affinis

Voedertijd is altijd een drukte van belang, de bak is 120x60x70, ongeveer 420 liter. Nu is het rustiger:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmPJ195PE6HNLsYLA-EmNmZrlwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0eEC2NjdkKxq0Nlr4Nibisn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door hoevenpe op 21-12-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:12
Sterkte. Ik heb een tweedehands aquarium overgenomen een paar jaar geleden en "haring" vind ik nog steeds één van de leukste in de bak. Van al de andere vissen wist ik exact hoe en wat, maar deze leek in de verste verte niet op wat ik aan "siamese algeneters" tegenkwam. Een Chrossocheilus Reticulatus dus.

Initieel vrij schuw is ie inmiddels volledig aan mij (en de kat) gewend. Na wat extra stenen en hout toegevoegd te hebben is het vechten om schuilplekjes met de ancistrussen ook verleden tijd en lijkt "haring" veel meer op z'n gemak te zijn. Even komen socializen herken ik goed inderdaad! Territoriaal en schuw zijn gaat wellicht hand in hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Barin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:24:
[...]

Sterkte. Ik heb een tweedehands aquarium overgenomen een paar jaar geleden en "haring" vind ik nog steeds één van de leukste in de bak. Van al de andere vissen wist ik exact hoe en wat, maar deze leek in de verste verte niet op wat ik aan "siamese algeneters" tegenkwam. Een Chrossocheilus Reticulatus dus.

Initieel vrij schuw is ie inmiddels volledig aan mij (en de kat) gewend. Na wat extra stenen en hout toegevoegd te hebben is het vechten om schuilplekjes met de ancistrussen ook verleden tijd en lijkt "haring" veel meer op z'n gemak te zijn. Even komen socializen herken ik goed inderdaad! Territoriaal en schuw zijn gaat wellicht hand in hand.
De mijne heten Monster en Terror. :+ Nou ja, nu hebben we alleen Monster nog over, de grootste maar ook de rustigere. Ik begon met ze in een 80 bak, dat was veel te klein dus toen waren ze een stuk onaardiger. Nu zijn ze echt heel relaxed, alleen bij etenstijd moest Monster vluchten want Terror at eerst. Ben benieuwd hoe dat gedrag gaat veranderen nu.

Hier zijn ze dol op de grote stukken hout waar anubias op groeit, daar liggen ze vaak op te chillen, kunnen ze de hele bak overzien. Het zijn echt prachtige visjes, weet niet waarom ze zo relatief onbekend zijn. Ze zijn een stuk liever dan de Siamensis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@SmurfLink hoe lang zijn ze geworden uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Heeft er iemand een inline CO2 diffusor gezien voor een 9/12 slang? Ik kwam er een tegen (https://www.aquasabi.com/UP-Aqua-Inline-Atomizer), maar die is al heel lang niet meer beschikbaar. Weet iemand een alternatief te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:17
planted-box.com niks staan?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Die hebben genoeg, alleen geen inline diffusors. En ik heb echt al rondgekeken hoor, maar vrijwel allemaal te groot. Ik weet dat 9/12 echt geen standaard maat is voor diffusors, meestal zijn ze groter (vanaf 12/16) maar mijn uitgaande lijn van mijn Eheim Classic is 9/12 en om niet met allemaal verloopjes te moeten werken, wil ik graag een 9/12 diffusor. Ik weet dat ze er zijn, alleen zijn ze moeilijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:47:
@SmurfLink hoe lang zijn ze geworden uiteindelijk?
Denk een goeie 14-15cm! Flinke units voor mijn doen. Normaliter heb ik vooral klein grut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-07 11:51
Ik ben in de markt voor een Aquatlantis Volga 200 met Easyled. Nu zit ik alleen met de controller. Lijkt mij dat de ledstrips gewoon werken met een simpele tijdschakelaar. Maar uiteindelijk wil ik wel een controller. Zouden jullie de controller van aquatlantis aanbevelen of gewoon een generieke led controller? Uiteindelijk zou ik dit ook in homeassistant willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
ThaAresX schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:04:
Ik ben in de markt voor een Aquatlantis Volga 200 met Easyled. Nu zit ik alleen met de controller. Lijkt mij dat de ledstrips gewoon werken met een simpele tijdschakelaar. Maar uiteindelijk wil ik wel een controller. Zouden jullie de controller van aquatlantis aanbevelen of gewoon een generieke led controller? Uiteindelijk zou ik dit ook in homeassistant willen.
Aquatlantis heeft (gehaaid als ze zijn) gekozen voor meerkanaals verlichting met een common ground (massa van elk kanaal is rechtstreeks verbonden met de verlichting). Dat is erg jammer aangezien nagenoeg alle betaalbare systemen werken met een common power (dus de plus van de voeding is rechtstreeks verbonden met de verlichting).

Als je (uitgaande van WW/CW balkje) beide kanalen hetzelfde wilt dimmen dan maakt het niet uit (je gebruikt dan simpelweg het bijgeleverde verloopje en sluit de balk aan op 1 kanaal van bijvoorbeeld een TC-420 controller). Wil je de kanalen wel apart besturen dan zul je de standaard uitgangen van de TC-420 aan moeten passen van "ground switching" (Common Power) naar "power switching" (Common Ground). Een paar pagina's terug heb ik al eens uitgelegd hoe je dat kunt doen zonder soldeerwerk (kosten zijn minimaal maar je moet wel een beetje bekend zijn met het aansluiten van elektronische componenten).

De dimmer van Aquatlantis schijnt redelijk beperkt te zijn (zeker niet vergelijkbaar met de super goedkope maar zeer uitgebreide TC420).

Zie ook vanaf hier: HuismAndré in "Het aquarium topic - Deel 9"

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 24-12-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik stond voor dezelfde uitdaging. Uiteindelijk een mooie deal kunnen sluiten via de LFS waardoor de Splendid met Ultra RGBW lamp en vierkanaals Ori controller nauwelijks duurder was dan de Volga. Wellicht een optie?

Eerste dag van de vakantie goed besteed: Juwel Bioflow M gemod zodat deze gewoon demontabel in de Splendid past. Hij hangt bovenin aan een van de ophangpunten van de originele Biobox die er eigenlijk in hoort. Onderkant blijft op z’n plek achter een opstaand randje dat ik op de bodem heb gekit. Ziet er top uit, al zeg ik het zelf d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:33:
Ik stond voor dezelfde uitdaging. Uiteindelijk een mooie deal kunnen sluiten via de LFS waardoor de Splendid met Ultra RGBW lamp en vierkanaals Ori controller nauwelijks duurder was dan de Volga. Wellicht een optie?
Die is inderdaad behoorlijk betaalbaar. Zitten er ook gelijk de benodigde verloopjes bij voor een EasyLed 2.0 (WW/CW)? Kun je een beetje mooi een dagritme inprogrammeren?

[edit]Het lijkt erop dat de EasyLed 2.0 in dat geval 1-kanaals aangestuurd wordt (dus nul toegevoegde waarde t.o.v. de TC-420). Best jammer. Ze hebben immers een 4-kanaals sturing (RGBW) die ze bij de EasyLed 2.0 1-kanaals gebruiken (wellicht vanwege hun eerder gemaakte common ground keuze bij de EasyLed 2.0).
Eerste dag van de vakantie goed besteed: Juwel Bioflow M gemod zodat deze gewoon demontabel in de Splendid past. Hij hangt bovenin aan een van de ophangpunten van de originele Biobox die er eigenlijk in hoort. Onderkant blijft op z’n plek achter een opstaand randje dat ik op de bodem heb gekit. Ziet er top uit, al zeg ik het zelf d:)b
Niet zeggen maar laten zien! :)

[ Voor 15% gewijzigd door HuismAndré op 24-12-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-07 11:51
HuismAndré schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:18:
[...]

Aquatlantis heeft (gehaaid als ze zijn) gekozen voor meerkanaals verlichting met een common ground (massa van elk kanaal is rechtstreeks verbonden met de verlichting). Dat is erg jammer aangezien nagenoeg alle betaalbare systemen werken met een common power (dus de plus van de voeding is rechtstreeks verbonden met de verlichting).

Als je (uitgaande van WW/CW balkje) beide kanalen hetzelfde wilt dimmen dan maakt het niet uit (je gebruikt dan simpelweg het bijgeleverde verloopje en sluit de balk aan op 1 kanaal van bijvoorbeeld een TC-420 controller). Wil je de kanalen wel apart besturen dan zul je de standaard uitgangen van de TC-420 aan moeten passen van "ground switching" (Common Power) naar "power switching" (Common Ground). Een paar pagina's terug heb ik al eens uitgelegd hoe je dat kunt doen zonder soldeerwerk (kosten zijn minimaal maar je moet wel een beetje bekend zijn met het aansluiten van elektronische componenten).

De dimmer van Aquatlantis schijnt redelijk beperkt te zijn (zeker niet vergelijkbaar met de super goedkope maar zeer uitgebreide TC420).

Zie ook vanaf hier: HuismAndré in "Het aquarium topic - Deel 9"
toon volledige bericht
Thanks voor de link, staat gebookmarked. Ik ben niet superbekend met aansluiten van elektrische componenten. Solderen heb ik 15 jaar geleden een keer gedaan maar verder ook niet bekend. Weet dus ook niet of dat een geweldig idee is.
JME schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:33:

De keuze voor de Volga 200 is gebaseerd op de inhoud en afmetingen. Ik heb niet superveel ruimte. Vergelijkbare splendid qua breedte is de Splendid 60, maar daarop lever ik weer in qua inhoud. Vandaar de Volga 200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:50:
[...]

Die is inderdaad behoorlijk betaalbaar. Zitten er ook gelijk de benodigde verloopjes bij voor een EasyLed 2.0 (WW/CW)? Kun je een beetje mooi een dagritme inprogrammeren?
Verloopkabeltje zit niet bij de controller, maar is uiteraard als accessoire te koop. Mogelijk zit het wel bij de lamp zelf?
Inprogrammeren via de app gaat vergelijkbaar met PLED bij de TC420, maar dan beperkt tot 16 regels. Prima wat mij betreft. Wel piept de controller zacht bij lagere percentages, eens kijken of dat op te lossen is met een betere kwaliteit voeding.
U vraagt, wij draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndRsn3yd916mY489lIYAWsJRW04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FhEftpnGIrjpb7LKJ9LzPVu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMcQ9I-gV5kOQ2M-duSVeNL0gpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/no6tdrAhivwadtjz6Pp6Ci6T.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoekje eruit anders past ie niet onder de kabeldoorvoer van de bak. Een sleufje gemaakt voor het ophangpunt. Omdat hij nu hangt aan de voorkant van het filterhuis en de pomp en heater aan de achterkant zitten, neigt hij naar iets kantelen. Een klein randje op de bodem voorkomt dat prima (filterhuis heeft zo’n meegeleverde verhoging en zit minder dan een cm boven de bodem). Voordeel van deze oplossing is dat de hele unit eruit kan voor het geval de heater stuk zou gaan. Die zit namelijk onder de overstekende rand van de bak en kan dus niet recht omhoog eruit.

[ Voor 6% gewijzigd door JME op 24-12-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Ben op zoek naar wat advies, want sta op 't punt mijn CO2 systeem uit het raam te gooien ;-)

Heb sinds 1,5 jaar Co2 en het gaat altijd heel lang goed, maar het wisselen van de fles is altijd spannend. Zo ook nu weer...

Het probleem: de druk valt steeds weer weg. Mijn situatie:

Drukregelaar op de fles.
Slang naar magneet schakelaar.
Slang naar ADA terugslagklep.
Slang naar bellenteller.
Slang aquarium in naar diffuser.

De werkdruk zet ik op bijv 2 bar. De fijnafstelling een stukje open. De bellen gaan lopen maar nemen in snelheid af en binnen enkele minuten staan ze stil. Op dat moment doet de fijnafstelling niks: verder openen heeft geen effect. Als ik de werkdruk opvoer met de draaiknop op de regelaar, en die bijv op 2,1 zet, dan gaat alles weer lopen en na enkele minuten stopt het weer.

Zoals gezegd; heb inmiddels alle stappen weggelaten (magneet schakelaar, terugslagklep, bellenteller) en ik heb ook alle slangen vervangen. Ook is de hele werkdrukregelaar omgewisseld voor een nieuwe, en de diffuser is 7 maanden geleden nieuwe gekocht. Geen verbetering...

Zoals gezegd; als ik de werkdruk ophoog gaat alles kort weer lopen, maar ik merk dat de aansluitingen dan los kunnen spingen door de druk. Dat gebeurt bijv. bij de ADA terugslagklep, of als ik die weglaat gebeurt het bij de aanhechting van slang naar diffuser: daar ontsnappen dan bellen.

Doe ik iets fout?

Het enige wat ik nu niet geprobeerd heb is een nieuwe diffuser, maar die ziet er als nieuw uit, geen algen enz. En toch neig ik naar de diffuser: het is alsof de druk niet hoog genoeg is om door het membraan te gaan. Maar, dit is al mijn tweede diffuser in 1,5 jaar tijd...

Als iemand advies heeft; heel graag! Scheelt mij weer debuggen de komende feestdagen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mikkelnl schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:39:
Ben op zoek naar wat advies, want sta op 't punt mijn CO2 systeem uit het raam te gooien ;-)

Heb sinds 1,5 jaar Co2 en het gaat altijd heel lang goed, maar het wisselen van de fles is altijd spannend. Zo ook nu weer...

Het probleem: de druk valt steeds weer weg. Mijn situatie:

Drukregelaar op de fles.
Slang naar magneet schakelaar.
Slang naar ADA terugslagklep.
Slang naar bellenteller.
Slang aquarium in naar diffuser.

De werkdruk zet ik op bijv 2 bar. De fijnafstelling een stukje open. De bellen gaan lopen maar nemen in snelheid af en binnen enkele minuten staan ze stil. Op dat moment doet de fijnafstelling niks: verder openen heeft geen effect. Als ik de werkdruk opvoer met de draaiknop op de regelaar, en die bijv op 2,1 zet, dan gaat alles weer lopen en na enkele minuten stopt het weer.

Zoals gezegd; heb inmiddels alle stappen weggelaten (magneet schakelaar, terugslagklep, bellenteller) en ik heb ook alle slangen vervangen. Ook is de hele werkdrukregelaar omgewisseld voor een nieuwe, en de diffuser is 7 maanden geleden nieuwe gekocht. Geen verbetering...

Zoals gezegd; als ik de werkdruk ophoog gaat alles kort weer lopen, maar ik merk dat de aansluitingen dan los kunnen spingen door de druk. Dat gebeurt bijv. bij de ADA terugslagklep, of als ik die weglaat gebeurt het bij de aanhechting van slang naar diffuser: daar ontsnappen dan bellen.

Doe ik iets fout?

Het enige wat ik nu niet geprobeerd heb is een nieuwe diffuser, maar die ziet er als nieuw uit, geen algen enz. En toch neig ik naar de diffuser: het is alsof de druk niet hoog genoeg is om door het membraan te gaan. Maar, dit is al mijn tweede diffuser in 1,5 jaar tijd...

Als iemand advies heeft; heel graag! Scheelt mij weer debuggen de komende feestdagen ;-)
toon volledige bericht
Je doet niets fout. Met een werkdruk van 2,0 bar zou het gewoon moeten werken. Klinkt alsof je naaldventiel iets mankeert. Die lijkt verstopt te zitten. Misschien een keer helemaal open en weer dicht draaien? En anders vervangen helaas want dit hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@mikkelnl Gebruik je zachte siliconenslang of een stevige en minder flexibele variant?

En weet je zeker dat de fles voldoende is gevuld en dus voldoende druk heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Membraan van je diffusor 24 uur voor het eerste gebruik laten inweken? Maar eens met hierboven, klinkt meer alsof er iets gaandeweg dichtslaat. Naaldventiel zou dan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Thanks voor de reacties!

Het naald ventiel zal ik 's helemaal open en dicht draaien. Maar het zou gek zijn: regelaar is net omgewisseld en dus vrij nieuw.

De slangen zijn eerste stuk stugge zwarte en na de terugslagklep wit flexibel.

De diffuser heeft maanden goed gewerkt, durf niet te zeggen of ik hem destijds heb laten weken, maar hij deed het dus tot voor kort prima.

Heel vreemd allemaal, moet ff puf vinden om verder te testen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
mikkelnl schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:02:
Thanks voor de reacties!

Het naald ventiel zal ik 's helemaal open en dicht draaien. Maar het zou gek zijn: regelaar is net omgewisseld en dus vrij nieuw.

De diffuser heeft maanden goed gewerkt, durf niet te zeggen of ik hem destijds heb laten weken, maar hij deed het dus tot voor kort prima.

Heel vreemd allemaal, moet ff puf vinden om verder te testen.....
Wat je omschrijft past perfect bij een systeem dat niet voldoende druk heeft om door het membraan van de diffuser te drukken. Je voert de druk op op de regelaar, er gaat gas lopen om de druk in de slang op te bouwen totdat de druk daar gelijk is aan die in de regelaar (en dan stopt het weer). Gaat langzaam vanwege het naaldventiel. Het zal pas écht verder gaan als de druk voldoende hoog is om door het keramische membraan te drukken. Bij mijn Atomizer is dat bij ca. 2.5 Bar. Dus zet hem daar gewoon eens op (mits de handleiding aangeeft dat de diffuser en de rest daar tegen kan).

Welke diffuser is het eigenlijk? Foto of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

mikkelnl schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:02:
Gekocht als CO2 slang of luchtslang?

De reden dat ik het vroeg: De verkeerde slang houdt onvoldoende vast aan de materialen en zal eraf vliegen voordat er voldoende druk is opgebouwd. Ik hanteerde hier volgens mij ook 2.5-2.6 bar en het ADA ventiel kon dat ook wel hebben tot volgens mij +-3 bar. Maar de slangen moeten er dan niet af schieten. Heb ook weleens gehad dat de slang er bij de diffusor af schoot, de muren onder het water zaten en alle dieren helemaal van slag waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
HuismAndré schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:19:
[...]

Wat je omschrijft past perfect bij een systeem dat niet voldoende druk heeft om door het membraan van de diffuser te drukken. Je voert de druk op op de regelaar, er gaat gas lopen om de druk in de slang op te bouwen totdat de druk daar gelijk is aan die in de regelaar (en dan stopt het weer). Gaat langzaam vanwege het naaldventiel. Het zal pas écht verder gaan als de druk voldoende hoog is om door het keramische membraan te drukken. Bij mijn Atomizer is dat bij ca. 2.5 Bar. Dus zet hem daar gewoon eens op (mits de handleiding aangeeft dat de diffuser en de rest daar tegen kan).

Welke diffuser is het eigenlijk? Foto of zo?
Dat gevoel heb ik heel erg: de druk is niet genoeg voor de diffuser. Maar als ik de werkdruk opvoer gaan slangen bij aansluitingen lekken.

Het is een heel simpele diffuser, een Twinstar CO2 diffusor large, te koop bij azaqua.

Heb net alles weer s aangesloten en het loopt nu wel door. Maar wat me opvalt: de belletjes komen alleen uit de zijkant van het membraan, niet meer uit de oppervlakte. Lastig op foto te zetten maar een poging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YARUKEkscR4yaXI3VezBfmJ_lR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9eygTOyMdhmaxmYAaS45Wc3.jpg?f=fotoalbum_large

De diffuser is helemaal schoon, en deed het altijd prima. Snap er niks van. Maar heb het idee dat een nieuwe diffuser mogelijk de oplossing is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@mikkelnl Tijd voor een nieuwe. Overigens duurt het bij mijn atomizer ook altijd een minuut of 5 voordat de CO2 het water uit het keramisch membraan heeft gedrukt (en tot die tijd zie je dus geen belletjes).

[ Voor 82% gewijzigd door HuismAndré op 24-12-2024 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryst
Mijn aquarium staat nu een weekje! Het voortraject was erg leuk en heb erg veel tijd genomen om het te maken zoals ik wil. En met het resultaat ben ik erg blij. De plantjes lijken ook een beetje gewend te zijn en blijven stabiel, vond deze week daarin wel even spannend. Het is mijn eerste bak, dus weet niet wat de plantjes doen, en ze werden snel slechter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHH30tjOR9EgmAPER_ezuSbC3V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0dOnMZPXcV5FZd0mvQItkQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Setup;
- Dennerle nano white glas 70L
- Oase filtosmart thermo 100
- Chihiros WRGB II Slim
- Flora plan base pro fijn
- Diverse plantjes, river wood en wat grind.

Enige punt waar ik erg van baal; ik heb het hout niet vastgelijmd omdat er geen lijm in de winkel was. Ik had beter even kunnen wachten of het elders kunnen halen. Maar ja, daar kan ik nu niet zoveel meer aan doen.

De filter werkt goed, thermometer op de filter staat op 27 graden en in de bak zelf is het nu 24 graden.

Ik wil alleen de input en de output van de filter veranderen, de input is sowieso te groot volgens mij voor garnaaltjes welke er uiteindelijk in komen. Maar ik merk ook dat het op het water ook snel vies wordt. Ik haal dat nu zelf weg, maar een skimmer lijkt mij ook wel prettig. Hebben jullie adviezen hiervoor? Ik vond zelf een lily pipe mooi (rvs of glas), maar ik weet niet of de output goed genoeg is om de hele bak door te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08
@Ryst heb je er last van dat het hout gaat drijven?

Mooi bakje!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
World Citizen schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:21:
@Ryst heb je er last van dat het hout gaat drijven?

Mooi bakje!
Alleen het kleine stuk rechts voor. Die heb ik nu wat dieper ingegraven en de 2 grote stukken erbovenop gelegd voor wat gewicht. Ik ben alleen bang dat als er teveel beweegt hij weer maar boven zwemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@Ryst linksachter lijkt een javavaren te staan in het grind. Die wil daar heel graag weer uit! Die kan je beter op hout of steen binden met een beetje visdraad, de wortelstok moet bovengronds blijven anders gaat hij rotten. :) Kan je mooi op een van de stukken hout zetten zodat je ook daar wat groens hebt. Weet niet of de ronde blaadjes Anubias zijn maar daar geldt hetzelfde voor.

Hout gaat vanzelf zinken als het zich volgezogen heeft met water. Voor een volgend stuk hout, ff in een emmer laten weken een nachtje, dan gaan ze al makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryst
SmurfLink schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:32:
@Ryst linksachter lijkt een javavaren te staan in het grind. Die wil daar heel graag weer uit! Die kan je beter op hout of steen binden met een beetje visdraad, de wortelstok moet bovengronds blijven anders gaat hij rotten. :) Kan je mooi op een van de stukken hout zetten zodat je ook daar wat groens hebt. Weet niet of de ronde blaadjes Anubias zijn maar daar geldt hetzelfde voor.

Hout gaat vanzelf zinken als het zich volgezogen heeft met water. Voor een volgend stuk hout, ff in een emmer laten weken een nachtje, dan gaan ze al makkelijker :)
Oops! Dank voor de tips. Volgens de winkel konden ze gewoon in de grond. Gaan deze vanzelf settelen tegen het hout aan als ik ze een klein beetje vastzet? Ik kan ze eventueel aan een steentje vastlijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Ryst schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:43:
[...]

Oops! Dank voor de tips. Volgens de winkel konden ze gewoon in de grond. Gaan deze vanzelf settelen tegen het hout aan als ik ze een klein beetje vastzet? Ik kan ze eventueel aan een steentje vastlijmen?
Vastbinden met visdraad (zie je niet maar lost ook niet op dus moet je na verloop van tijd losknippen en verwijderen) of met katoengaren (verrot na verloop van tijd vanzelf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ryst schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:43:
[...]

Yep als je ze even een steuntje geeft groeien de wortels als een malle en wikkelen ze zichzelf vast :) Lijm kan ook maar als je ze ooit wil verplaatsen is t handiger visdraad te pakken. Let goed op de groeirichting van de wortel, die gaat maar 1 kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ryst schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:16:
Mijn aquarium staat nu een weekje! Het voortraject was erg leuk en heb erg veel tijd genomen om het te maken zoals ik wil. En met het resultaat ben ik erg blij. De plantjes lijken ook een beetje gewend te zijn en blijven stabiel, vond deze week daarin wel even spannend. Het is mijn eerste bak, dus weet niet wat de plantjes doen, en ze werden snel slechter.

[Afbeelding]

Setup;
- Dennerle nano white glas 70L
- Oase filtosmart thermo 100
- Chihiros WRGB II Slim
- Flora plan base pro fijn
- Diverse plantjes, river wood en wat grind.

Enige punt waar ik erg van baal; ik heb het hout niet vastgelijmd omdat er geen lijm in de winkel was. Ik had beter even kunnen wachten of het elders kunnen halen. Maar ja, daar kan ik nu niet zoveel meer aan doen.

De filter werkt goed, thermometer op de filter staat op 27 graden en in de bak zelf is het nu 24 graden.

Ik wil alleen de input en de output van de filter veranderen, de input is sowieso te groot volgens mij voor garnaaltjes welke er uiteindelijk in komen. Maar ik merk ook dat het op het water ook snel vies wordt. Ik haal dat nu zelf weg, maar een skimmer lijkt mij ook wel prettig. Hebben jullie adviezen hiervoor? Ik vond zelf een lily pipe mooi (rvs of glas), maar ik weet niet of de output goed genoeg is om de hele bak door te gaan.
toon volledige bericht
Leuk ingericht zo!

Een skimmer helpt inderdaad tegen een olieachtige film op het oppervlak. Wat echter iedereen overkomt bij de eerste skimmer is dat je er na een aantal dagen kleine visjes of garnalen in vindt die het niet meer na kunnen vertellen. Let dus bij de aanschaf even goed op dat daar enigszins rekening mee is gehouden, anders kan je vaak wel 3D geprinte opzetstukjes erbij kopen.

Wat ook een optie is is een outflow (niet inflow!) met ingebouwde skimmer gebruiken, zoals de AQUARIO Neo Skimmer ver.2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCos6dSVAbPjZtRy6Snb_bT5xZU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Cu0YZi8pKzd4buurryN4ZMi3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCJ9ErlmesBPuDoMyK-3Msxn-jA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Ha8ZIbIIANLBcvpE23lnrUl.webp?f=fotoalbum_large

Heb ik ook gebruikt en beviel goed. Daarmee voorkom je dat je dieren het filter in zuigt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Als je een skimmer nodig hebt in een zoetwateraquarium dan is dat vaak omdat je plantjes niet helemaal blij zijn met de situatie. Bij de opstart van een aquarium is dat trouwens niet meer dan logisch (veel plantjes zijn boven water gekweekt en zullen al hun 'bovenwaterblaadjes' af moeten stoten tijdens de transitie naar het onderwaterleven). Na 1-2 maanden is dat meestal achter de rug. Tot die tijd kun je de film van het water halen door er een velletje keukenpapier op te leggen en die vrijwel direct weer te verwijderen (eventueel met de pomp uit als je stroming aan de oppervlakte hebt).

Als je zelfs na 1-2 maanden nog een biofilm hebt dan zijn de plantjes (nog steeds) niet blij. Meest handige optie is dan om ervoor te zorgen dat de plantjes wél blij worden (voldoende voeding (micro's en macro's), CO2 en licht dat past bij de situatie (en da's meestal véél minder dan standaardverlichting biedt)). Als je dan ook nog zorgt voor een beetje beweging in het wateroppervlak dan heb je geen skimmer nodig. Die van mij (aka "garnalenverzamelaar") ligt dan ook al zo'n 10 jaar in het "ooitgekocht" kratje. Koop dus niet te snel een skimmer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
Ook de boel even flink aangepakt. Wat overblijfselen van oude schooltjes opgeruimd (naar de lfs gebracht), hout gerenoveerd, verschillende Cryptocoryne stekken geplant en 5 Mikrogeophagus Altispinosus en 30 Hyphessobrycon herbertaxelrodi (Zwarte Neon) bijgeplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL7lNWAIhBLNVj3nAw7MmBzz_M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdZCcqLBjOxwqDj4mjAott6w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Aziraphale schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:00:
Ook de boel even flink aangepakt. Wat overblijfselen van oude schooltjes opgeruimd (naar de lfs gebracht), hout gerenoveerd, verschillende Cryptocoryne stekken geplant en 5 Mikrogeophagus Altispinosus en 30 Hyphessobrycon herbertaxelrodi (Zwarte Neon) bijgeplaatst.

[Afbeelding]
Mooi. Ben je nog van plan de techniek wat meer te verstoppen? Meest opvallen zijn bijvoorbeeld de heaters (die zou je ook horizontaal, vlak boven de bodem kunnen plaatsen).

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 28-12-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
HuismAndré schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:20:
[...]

Mooi. Ben je nog van plan de techniek wat meer te verstoppen? Meest opvallen zijn bijvoorbeeld de heaters (die zou je ook horizontaal, vlak boven de bodem kunnen plaatsen).
Liefst wel en het zijn inderdaad de titanium heaters en die aansluiting van de inlaatbuis op het pvc wat het meeste opvalt. Die buis is niet bar veel aan te doen (Fluval levert die aansluiting helaas alleen in het wit), maar die heaters wil ik nog wel een keer wat aan doen. Enige reden dat ze zo hangen zijn die vervloekte, waardeloze zuignappen. Shego is fantastisch spul, maar de zuignappen houden het ongeveer een dag uit. -O-

Pagina: 1 ... 37 ... 44 Laatste