Er is wel het één en ander. maar veel is verouderde info denk ik. Juist de nieuwe inzichten vind je meer op internetforaFrantic schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:31:
Is er een soort van aquarium bijbel in boekvorm? Nederlands/engels. Ben op zoek naar een kerstcadeau 😅
Eens googlen, tnx!Lamith schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:48:
[...]
Ik denk dan direct aan "Ecology of the Planted Aquarium" van Diana Walstad, maar die heeft wel echt betrekking op haar methode van een aquarium opzetten. Als je met zee aquariums bezig bent, heb je daar niet zoveel aan.
en idd fora is een goeie
Ik had het kunnen weten dat er een aquarium topic zou zijn
Ik ben nu bezig met het her-inrichten van een Dennerle Nano Cube 60 (60 liter dus) wat in eerste instantie een plantenaruarium gaat worden, en als alles goed draait, dan komen er garnalen in (weet nog niet welke).
Eerste stap: nieuwe achterwand erin
:strip_exif()/f/image/mL3vjWOfHuMR0QhS9tLuT83J.jpg?f=fotoalbum_large)
Straks komt er een voedingbodem in (Dennerle Scaper's Soil), een externe pomp (Eheim Classic 150) en 50% vulling van osmosewater. Dan even wachten tot alles stabiel is (vanwege de nieuwe aqua soil) en dan langzaam planten toevoegen.
Ik ben nog aan het rondkijken voor een CO2 set, liefst met hervulbare fles en magneetventiel. Als jullie iets kunnen aanraden, dan graag. Liefst heb ik hem met een inline diffusor op de uitgaande slang (9/12mm) van mijn Eheim pomp.
Eerste stap: nieuwe achterwand erin
:strip_exif()/f/image/mL3vjWOfHuMR0QhS9tLuT83J.jpg?f=fotoalbum_large)
Straks komt er een voedingbodem in (Dennerle Scaper's Soil), een externe pomp (Eheim Classic 150) en 50% vulling van osmosewater. Dan even wachten tot alles stabiel is (vanwege de nieuwe aqua soil) en dan langzaam planten toevoegen.
Ik ben nog aan het rondkijken voor een CO2 set, liefst met hervulbare fles en magneetventiel. Als jullie iets kunnen aanraden, dan graag. Liefst heb ik hem met een inline diffusor op de uitgaande slang (9/12mm) van mijn Eheim pomp.
Veel ervaring zal er niet zijn aangezien dit het eerste jaar is dat we een pendelbus inzetten. Je bestelt een ticket daarvoor online en zoals ik het nu zie rijdt hij af en aan van station naar Autotron.JME schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:35:
Iemand ervaring met die pendelbus van station Rosmalen naar Vivarium? Rijdt die een beetje frequent en is daar plaats in, of is dat drie kwartier blauwbekken en beter kunnen lopen?
:strip_exif()/f/image/p3s2FSo4D0IJrmsPLLYSda7w.png?f=user_large)
@Gh0stw4lk3r dankjewel, ik denk dat ik genoeg weet
Ik zou even langs Koenen rijden in best of in Helmond zag ik ze ook niet al te gek duur liggen. Ik laat daar altijd mijn flesje hervullen bij een van die 2. Ik zag die flessen daar zo "goedkoop" liggen in Helmond dat ik er bijna een bij wou kopen.mvds schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:21:
Ik had het kunnen weten dat er een aquarium topic zou zijnIk ben nu bezig met het her-inrichten van een Dennerle Nano Cube 60 (60 liter dus) wat in eerste instantie een plantenaruarium gaat worden, en als alles goed draait, dan komen er garnalen in (weet nog niet welke).
Ik ben wel benieuwd naar welke soort garnalen je wil. Als je voor crystalredjes ofzo gaat zou ik wel een RO set kopen (ik lees wel dat je dit met 50% wil vullen maar heb je die zelf een ? want dat kan je het best blijven gebruiken met aanvulling van mineralen ). Mochten het bluedreams worden dan moet je maar even een DM doen ik heb er wel wat over.
Ik heb btw een JBL in line diffusor die is opzich prima maar als je hem een keer uitelkaar wil halen na 2 jaar dan gaan ze stuk. Dus als je zo een haalt zou ik hem lekker laten zitten voor altijd
[ Voor 13% gewijzigd door BurnerT op 17-11-2024 20:30 ]
Ik had Blue Dreams, mooie beestjes, alleen erg lastig om in hun kleur te houden. Ik had alle kleuren rondkruipenBurnerT schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:06:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar welke soort garnalen je wil. Als je voor crystalredjes ofzo gaat zou ik wel een RO set kopen (ik lees wel dat je dit met 50% wil vullen maar heb je die zelf een ? want dat kan je het best blijven gebruiken met aanvulling van mineralen ). Mochten het bluedreams worden dan moet je maar even een DM doen ik heb er wel wat over.
Doe ik altijd gewoon met mijn nagels, even kracht op zetten, dan is het er doorgaans zo af.mvds schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:04:
En een vraag van een hele andere orde. Is er een makkelijke manier om resten van plantenlijm van (zeer poreuze) lavasteen af te krijgen?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Welke zijn dit?Patatjemet schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:47:
In navolging van mijn aquarium beneden heb ik nu ook boven botia's. Boven is iets kleiner, dus ook voor een kleinere soort gegaan. Mooie schooltje gekocht en helemaal blij mee.
[Afbeelding]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Klopt! Het patroon van deze soort is behoorlijk variabel, en ook de basis kleur verschilt. In mijn groep zijn er een aantal die het klassieke patroon hebben.
:strip_exif()/f/image/2oARoSiJgUSFiMXMyAjpa6w1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8x0yGwmz9snxoEt0UdBluUy5.jpg?f=fotoalbum_large)
Een overzichtje van hun onderkomen tijdens een water verversing. Ze waren bij aankoop vrij dun, dus ik heb flink gevoerd. Het zijn helemaal geen moeilijke eters gelukkig, dus ze sterken snel aan.
:strip_exif()/f/image/5LcpyuXNZ7t3HWHD9SRbgVDU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook nog een aantal van deze steenkruipers gekocht, de oplettende lezers hadden hem misschien al gespot op de tweede foto van dit bericht. Niet als zodanig gekocht, maar het lijken Erromyzon sp. 'ER02' te zijn. Leuke niet schuwe visjes. Een aantal heeft ook echt de rode stippen op hun zij, maar die heb ik nog niet fatsoenlijk op de foto kunnen zetten.
:strip_exif()/f/image/gg3Nt6o96ecjCCIwEY2zCU2i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SrYQKVJx97A7WwDeGh0Fwsyx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tUaU9ZpuL72SiugwilZxgV4O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2oARoSiJgUSFiMXMyAjpa6w1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8x0yGwmz9snxoEt0UdBluUy5.jpg?f=fotoalbum_large)
Een overzichtje van hun onderkomen tijdens een water verversing. Ze waren bij aankoop vrij dun, dus ik heb flink gevoerd. Het zijn helemaal geen moeilijke eters gelukkig, dus ze sterken snel aan.
:strip_exif()/f/image/5LcpyuXNZ7t3HWHD9SRbgVDU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook nog een aantal van deze steenkruipers gekocht, de oplettende lezers hadden hem misschien al gespot op de tweede foto van dit bericht. Niet als zodanig gekocht, maar het lijken Erromyzon sp. 'ER02' te zijn. Leuke niet schuwe visjes. Een aantal heeft ook echt de rode stippen op hun zij, maar die heb ik nog niet fatsoenlijk op de foto kunnen zetten.
:strip_exif()/f/image/gg3Nt6o96ecjCCIwEY2zCU2i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SrYQKVJx97A7WwDeGh0Fwsyx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tUaU9ZpuL72SiugwilZxgV4O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zaEPwA8nOrt6ybMQKcQVJgQH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 106% gewijzigd door Patatjemet op 16-11-2024 08:47 ]
- raid does not fix stupid -
Vraagje voor de Aquatlantis gebruikers. Vlak boven de onderkant van het bovenprofiel zit een randje aan de binnenkant van de bak. Waar dient dat randje voor?
Viel me op bij een Volga in een tuincentrum.
[ Voor 12% gewijzigd door JME op 17-11-2024 10:25 ]
Is dat niet om een lamp met pootjes te kunnen ondersteunen.JME schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:22:
Vraagje voor de Aquatlantis gebruikers. Vlak boven de onderkant van het bovenprofiel zit een randje aan de binnenkant van de bak. Waar dient dat randje voor?
Zou goed kunnen. Maar zit dat er dan standaard in, ook als er standaard helemaal geen lamp op pootjes in hoort?
Het maken van een extrusiemal is gruwelijk duur. Dus kan zo maar zijn dat ze zo'n mal gebruiken voor verschillende toepassingen (met als gevolg dat je een profiel in je aquarium hebt waarvan je niet alle functies gebruikt). Ik zeg dus niet dat dit hier het geval is maar het kan een verklaring zijn.JME schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:21:
Zou goed kunnen. Maar zit dat er dan standaard in, ook als er standaard helemaal geen lamp op pootjes in hoort?
André Huisman (www.new-line.nl)
Heehoi!
Ik ben helemaal nieuw in deze wereld, aquaria vond ik altijd al geweldig, tot ik het bij een vriend zag staan en daarna ben ik omgegaan om ook te starten. Ik heb zelf het idee om een shrimptank te maken. Ik heb wel wat research gedaan, maar heb toch specifieke vragen:
1. Ik dacht zelf aan de volgende spullen, is dit een mooie werkbare set?
- Oase FiltoSmart Thermo 100
- Dennerle Scaper's Tank 70L
- chihiros b serie 45-65 (deze leek mij het mooiste staan, volgens mij als ik online kijk zijn de specificaties goed genoeg voor zo'n beetje alles wat ik nodig heb)
- Zwart grind / korrels, hier kan ik online niet een duidelijk verhaal over vinden.
- 10 Neocaridina's (genoeg om mee te starten?)
- En ik dacht aan andere kleine visjes. Ik heb gelezen dat Oto's geen eitjes eten en daarmee de enige veilige vissen zijn voor garnaaltjes en andersom.
2. Welke plantjes kan ik hierbij het beste nemen?
3. Kan ik gewoon elke steen plaatsen in de bak? Of hebben bepaalde stenen ook weer bepaalde waarde? Zo kan ik aan natuursteen komen wat mij erg mooi lijkt. Maar geen idee of dat zo kan.
4. Bacterien of voeding bij de eerste cycles?
Ik weet dat ik eerst alle spullen moet opzetten, de bak zijn ding moet laten doen en dan pas de garnaaltjes/visjes kopen/plaatsen. Maar ik wil wel een heel plan hebben dat werkend moet zijn.
Ik ben helemaal nieuw in deze wereld, aquaria vond ik altijd al geweldig, tot ik het bij een vriend zag staan en daarna ben ik omgegaan om ook te starten. Ik heb zelf het idee om een shrimptank te maken. Ik heb wel wat research gedaan, maar heb toch specifieke vragen:
- chihiros b serie 45-65 (deze leek mij het mooiste staan, volgens mij als ik online kijk zijn de specificaties goed genoeg voor zo'n beetje alles wat ik nodig heb)
- Zwart grind / korrels, hier kan ik online niet een duidelijk verhaal over vinden.
- En ik dacht aan andere kleine visjes. Ik heb gelezen dat Oto's geen eitjes eten en daarmee de enige veilige vissen zijn voor garnaaltjes en andersom.
2. Welke plantjes kan ik hierbij het beste nemen?
3. Kan ik gewoon elke steen plaatsen in de bak? Of hebben bepaalde stenen ook weer bepaalde waarde? Zo kan ik aan natuursteen komen wat mij erg mooi lijkt. Maar geen idee of dat zo kan.
4. Bacterien of voeding bij de eerste cycles?
Ik weet dat ik eerst alle spullen moet opzetten, de bak zijn ding moet laten doen en dan pas de garnaaltjes/visjes kopen/plaatsen. Maar ik wil wel een heel plan hebben dat werkend moet zijn.
Dit randje zit aan de binnenkant van de bak op het glas, is geen onderdeel van het profiel aan de buitenkant maar zit er los in gekit. Ik snap de kostenoverweging maar met datzelfde argument zou ik losse onderdelen er dan alsnog niet in plakken. Jij hebt toch ook Aquatlantis bakken? Zit die rand erin?HuismAndré schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:55:
[...]
Het maken van een extrusiemal is gruwelijk duur. Dus kan zo maar zijn dat ze zo'n mal gebruiken voor verschillende toepassingen (met als gevolg dat je een profiel in je aquarium hebt waarvan je niet alle functies gebruikt). Ik zeg dus niet dat dit hier het geval is maar het kan een verklaring zijn.
Zekers, hele dikke set voor wat garnaaltjes hahaRyst schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:19:
Heehoi!
Qua grind/zand is het belangrijk dat het niet al te scherp is. De garnalen grazen continu, dus als je heel scherp grind hebt, kan dat voor beschadigingen zorgen.
10 zijn zeker genoeg om mee te starten. Je zou ervoor kunnen kiezen om dan later (paar weekjes) weer een nieuwe kolonie toe te voegen. Dit om de variatie in genen te garanderen. Qua veilige vissen, hangt het er ook vanaf hoeveel beschutting voeg je toe. Als ze je plekken hebt waar garnalen wel kunnen komen, maar vissen niet, dan heb je toch gauw een behoorlijke kweek. Zelf heb ik er Boraras Merah bij in, een groepje van 8. Hun bekje is zo klein dat ze alleen het kleinste grut zouden kunnen eten. Inmiddels 200 garnalen op zn minst in die bak
De plantjes die jij zelf het mooiste vindt. Als je makkelijk wilt, kun je naar java varen, java mos, vallisneria, amazon swords, crypts, anubia's, bucephalandra etc kijken. Voor garnalen is mos eigenlijk een must. Heel dicht mos is perfect voor de kleine garnaaltjes.2. Welke plantjes kan ik hierbij het beste nemen?
Hangt ervan of de steen actief mineralen lekt in het water. Ik heb er niet al te veel verstand van, maar er zijn stenen die kalk lekken en die beinvloeden je waterhardheid. Hardheid is goed voor garnalen, maar te hard en ze kunnen niet meer fatsoenlijk vervellen. Het steen wat je in de winkels koopt, zouden in principe niets moeten lekken.3. Kan ik gewoon elke steen plaatsen in de bak? Of hebben bepaalde stenen ook weer bepaalde waarde? Zo kan ik aan natuursteen komen wat mij erg mooi lijkt. Maar geen idee of dat zo kan.
In mijn optiek, ja. Het is een beetje een mode dingetje om "levende bacteria" te verkopen, daar geloof ik niet zo in. Ik geloof er wel in dat dergelijke zakjes ervoor zorgen dat je filter sneller een kolonie van bacteriën zal opbouwen. Beetje vergelijkbaar met hoe je een oud filter in een nieuw aquarium zet en je direct een cyclus start hebt. In de eerste weken bij elke waterwissel wat toevoegen kan zeker geen kwaad.4. Bacterien of voeding bij de eerste cycles?
Ik ben net als jij ongeveer 1,5 jaar begonnen met een 60 liter bak voor garnalen en ik geniet er nog elke dag van. Het is in het begin even friemelen met de waardes goed krijgen, maar zodra je de waardes stabiel hebt en je hier nageslacht in hebt grootgebracht, dan zijn die garnaaltjes ook eigenlijk geijkt op je waterwaardes. Houd die stabiel en je hebt vanzelf een grote kolonie en zoveel garnaaltjes dat je gauw op zoek gaat naar meer vrienden om in de hobby te brengen, zodat je daar garnaaltjes kwijt kunt hahaIk weet dat ik eerst alle spullen moet opzetten, de bak zijn ding moet laten doen en dan pas de garnaaltjes/visjes kopen/plaatsen. Maar ik wil wel een heel plan hebben dat werkend moet zijn.
En disclaimer: dit is mijn ervaring. Neem ook de suggesties en kritiek mee van de anderen hier op het forum. Er is zoveel kennis om te vergaren!
Fantastische uitleg! Dank! Tof dat je ook zo bent begonnen. Ik kijk er ook enorm naar uit om dit te halen en gewoon te gaan doen. Ik merk dat research doen enorm veel helpt, maar dat er ook enorm veel te leren is en blijft.Lamith schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:55:
[...]
Zekers, hele dikke set voor wat garnaaltjes hahaDat filter heb ik ook en bevalt op zich prima. Al vind ik de inrichting een beetje vreemd. Voor hogere volumes zou ik dan eerder voor de Biomaster gaan of voor iets van een ander merk.
Qua grind/zand is het belangrijk dat het niet al te scherp is. De garnalen grazen continu, dus als je heel scherp grind hebt, kan dat voor beschadigingen zorgen.
10 zijn zeker genoeg om mee te starten. Je zou ervoor kunnen kiezen om dan later (paar weekjes) weer een nieuwe kolonie toe te voegen. Dit om de variatie in genen te garanderen. Qua veilige vissen, hangt het er ook vanaf hoeveel beschutting voeg je toe. Als ze je plekken hebt waar garnalen wel kunnen komen, maar vissen niet, dan heb je toch gauw een behoorlijke kweek. Zelf heb ik er Boraras Merah bij in, een groepje van 8. Hun bekje is zo klein dat ze alleen het kleinste grut zouden kunnen eten. Inmiddels 200 garnalen op zn minst in die bakOto's hebben wel wat ruimte nodig en je hebt er ook wel een groepje van nodig volgens mij.
[...]
De plantjes die jij zelf het mooiste vindt. Als je makkelijk wilt, kun je naar java varen, java mos, vallisneria, amazon swords, crypts, anubia's, bucephalandra etc kijken. Voor garnalen is mos eigenlijk een must. Heel dicht mos is perfect voor de kleine garnaaltjes.
[...]
Hangt ervan of de steen actief mineralen lekt in het water. Ik heb er niet al te veel verstand van, maar er zijn stenen die kalk lekken en die beinvloeden je waterhardheid. Hardheid is goed voor garnalen, maar te hard en ze kunnen niet meer fatsoenlijk vervellen. Het steen wat je in de winkels koopt, zouden in principe niets moeten lekken.
[...]
In mijn optiek, ja. Het is een beetje een mode dingetje om "levende bacteria" te verkopen, daar geloof ik niet zo in. Ik geloof er wel in dat dergelijke zakjes ervoor zorgen dat je filter sneller een kolonie van bacteriën zal opbouwen. Beetje vergelijkbaar met hoe je een oud filter in een nieuw aquarium zet en je direct een cyclus start hebt. In de eerste weken bij elke waterwissel wat toevoegen kan zeker geen kwaad.
[...]
Ik ben net als jij ongeveer 1,5 jaar begonnen met een 60 liter bak voor garnalen en ik geniet er nog elke dag van. Het is in het begin even friemelen met de waardes goed krijgen, maar zodra je de waardes stabiel hebt en je hier nageslacht in hebt grootgebracht, dan zijn die garnaaltjes ook eigenlijk geijkt op je waterwaardes. Houd die stabiel en je hebt vanzelf een grote kolonie en zoveel garnaaltjes dat je gauw op zoek gaat naar meer vrienden om in de hobby te brengen, zodat je daar garnaaltjes kwijt kunt haha.
En disclaimer: dit is mijn ervaring. Neem ook de suggesties en kritiek mee van de anderen hier op het forum. Er is zoveel kennis om te vergaren!
Ik heb het topic gevolgd! En ga het zeker in de gaten houden. Ik heb nog een 30l bak die mijn vrouw ooit gebruikt heeft (zonder filter of lamp). Dus wellicht dat ik daar nog een keer wat mee kan ook.
Nog andere starterstips?
Ik heb bijvoorbeeld zo'n start setje gezien om het te planten en bij te houden:
https://www.aquastorexl.nl/scapertools-set.html
Lijkt een goede prijs.
En wat bedoel je hiermee?
Dat filter heb ik ook en bevalt op zich prima. Al vind ik de inrichting een beetje vreemd. Voor hogere volumes zou ik dan eerder voor de Biomaster gaan of voor iets van een ander merk.
[ Voor 5% gewijzigd door Ryst op 18-11-2024 10:15 ]
Ohja, setje scapers tools is handig of je nu keihard gaat aquascapen of gewoon een leuk bakje wilt hebben en bijhouden. Zonder CO2 gaan de planten niet zo super hard dat je elke week moet knippen, maar als je het toch wilt doen is zo een set handig.Ryst schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:09:
[...]
Fantastische uitleg! Dank! Tof dat je ook zo bent begonnen. Ik kijk er ook enorm naar uit om dit te halen en gewoon te gaan doen. Ik merk dat research doen enorm veel helpt, maar dat er ook enorm veel te leren is en blijft.
Ik heb het topic gevolgd! En ga het zeker in de gaten houden. Ik heb nog een 30l bak die mijn vrouw ooit gebruikt heeft (zonder filter of lamp). Dus wellicht dat ik daar nog een keer wat mee kan ook.
Nog andere starterstips?
Ik heb bijvoorbeeld zo'n start setje gezien om het te planten en bij te houden:
https://www.aquastorexl.nl/scapertools-set.html
Lijkt een goede prijs.
En wat bedoel je hiermee?
[...]
Andere tips, kijk niet te veel naar kant en klaar oplossing, wanneer je dingen los ook kunt krijgen en veel goedkoper. denk aan sponsen voor je filter bijvoorbeeld. Of steunen voor je lampjen of whatever
En qua filter kritiek voor de Filtosmart, voelt het onlogisch hoe die is ingericht. Hij zuigt water aan in deel1, waarbij het doel dan is dat het water onderin doorstroomt naar deel 3 om dan bovein deel 2 weer neer te dalen. Echter, het gedeelte in deel 2 is gewoon open, dus de pomp daar zuigt ook al behoorlijk wat water omhoog waardoor deel 3 (met daarin je biomedia) overgeslagen kan worden. Normaal gesproken wil je die trappen allemaal doorlopen zonder dat het potentieel een stage overslaat. Echter, voor garnaaltjes en wat kleine visjes is ie prima hoor! De bioload is zo laag, dat een simpel sponsfilter al voldoende is.
In mijn Fusion zit ie niet (profiel is bijna vlak en gaat nog hooguit zo'n 5mm door waar het glas ophoudt).JME schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:36:
[...]
Dit randje zit aan de binnenkant van de bak op het glas, is geen onderdeel van het profiel aan de buitenkant maar zit er los in gekit. Ik snap de kostenoverweging maar met datzelfde argument zou ik losse onderdelen er dan alsnog niet in plakken. Jij hebt toch ook Aquatlantis bakken? Zit die rand erin?
:strip_exif()/f/image/a05S83okY3Q3wJBnd276IWcR.jpg?f=fotoalbum_large)
De Spendid heb ik te kort bekeken om het me goed voor de geest te kunnen halen (maar het profiel was wel duidelijk anders; viel me op omdat de rand om de kleppen (gelukkig (*)) veel dunner geworden is. In m'n oude Evasion zat wel een rand (onderdeel van het profiel) dat op het glas leunde (glas hield dus veel eerder op dan het aquarium). Maar de bovenrand van de Evasion was sowieso veel grover (en hoger) uitgevoerd (Fusion en Splendid zien er wat dat aangaat veel subtieler uit).
(*) Onze kat is dol op vissen. Door de brede randen die om de kleppen zitten in de Fusion onstaat er aan de achterkant een opening ter hoogte van de rechter slangdoorvoer waar onze kat prachtig met z'n poot doorheen kan. Ik heb dat bij de Fusion provisorisch opgelost met een stukje kunststof maar in de Spendid hoeft dat straks dus niet meer.
:strip_exif()/f/image/EKUabZGUUFegK5q7s8c4AqWR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cJl6yGMRM1H7svd0L0Tn437U.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedoel je wellicht een klein randje dat vlak boven de waterrand zit (rechts achter in zowel het achterste ruit alsook in het rechter zijruit)? Dat zal dan denk ik voor het ophangen van de Bioflow zijn (zijn bij mij gemaakt van zwart kunststof en zitten op het glas gekit).JME schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:38:
Even mijn zorg toelichten. Ik neig steeds meer naar een nieuwe bak. Aquatlantis staat bovenaan de lijst, maar ik wil die lillukke Biobox vervangen door een Juwel bioflow. Dan moet er alleen geen randje in de weg zitten.
@HuismAndré toch wel, ik bedoel het zwarte profiel dat goed zichtbaar op jouw laatste foto staat. Die kon wel eens te ver de hoek ik komen om nog een Bioflow te kunnen plaatsen. Maar goed, als we een filter uit een bak kunnen snijden dan gaat dat met een profieltje vast ook wel lukken.
Edit: had je laatste berichtje gemist, maar dat dus.
Edit: had je laatste berichtje gemist, maar dat dus.
[ Voor 8% gewijzigd door JME op 18-11-2024 12:28 ]
updateje:
doorstroom verwarmer hangt er nu een paar maanden alweer in en doet het eigenlijk prima, het enige is dat ik wel wat temperatuur fluctuatie heb nu (volgens mijn externe thermometer althans). energieverbruik is verder prima ik zit nu met een koud huis een KW of 4 per dag, op dagen dat ik zelf thuis ben het warmer is in huis zakt het verbruik naar 2kw momenteel. (verwarming komt van een pelletkachel dus temperatuur in huis fluctueert redelijk wat wat van +- 16 graden tot 21 graden).
verder het visbestand nog wat uitgebreid nu zo'n 18 stuks erin zitten en best tevreden met de bezetting zo.
doorstroom verwarmer hangt er nu een paar maanden alweer in en doet het eigenlijk prima, het enige is dat ik wel wat temperatuur fluctuatie heb nu (volgens mijn externe thermometer althans). energieverbruik is verder prima ik zit nu met een koud huis een KW of 4 per dag, op dagen dat ik zelf thuis ben het warmer is in huis zakt het verbruik naar 2kw momenteel. (verwarming komt van een pelletkachel dus temperatuur in huis fluctueert redelijk wat wat van +- 16 graden tot 21 graden).
verder het visbestand nog wat uitgebreid nu zo'n 18 stuks erin zitten en best tevreden met de bezetting zo.
:strip_exif()/f/image/ZsUvzE466kYsHow0UdA1wiKs.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals eerder verteld ben ik een plantenaquarium aan het inrichten en ik wil ook CO2 gaan toevoegen. Ik zit zo eens te kijken en ik wist natuurlijk al dat een complete CO2 set aardig aan de prijs kan zijn, waar ik naar zat te kijken zat allemaal tussen de €150 en €200 (500g fles + dubbele regelaar + magneetventiel + bellenteller + terugslagklep) maar ik kom ook simpel uitziende reactors tegen, die amper te reguleren zijn (zo lijkt het) maar wel echt aanzienlijk goedkoper.
Zijn er grote bezwaren tegen het gebruik van zo'n reactor ipv een hele set met CO2 fles?
(Mijn aquarium is een 60 liter nano cube met een variëteit aan planten en mijn simpele 8 Watt Dennerle LED lamp ga ik wss vervangen door een Twinstar Twinstar Light S-Line IV)
Zijn er grote bezwaren tegen het gebruik van zo'n reactor ipv een hele set met CO2 fles?
(Mijn aquarium is een 60 liter nano cube met een variëteit aan planten en mijn simpele 8 Watt Dennerle LED lamp ga ik wss vervangen door een Twinstar Twinstar Light S-Line IV)
Wat versta jij onder een reactor? Klinkt niet als een reactor namelijk. En dan zonder CO2 fles??mvds schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:15:
Zoals eerder verteld ben ik een plantenaquarium aan het inrichten en ik wil ook CO2 gaan toevoegen. Ik zit zo eens te kijken en ik wist natuurlijk al dat een complete CO2 set aardig aan de prijs kan zijn, waar ik naar zat te kijken zat allemaal tussen de €150 en €200 (500g fles + dubbele regelaar + magneetventiel + bellenteller + terugslagklep) maar ik kom ook simpel uitziende reactors tegen, die amper te reguleren zijn (zo lijkt het) maar wel echt aanzienlijk goedkoper.
En ja je kunt van alles doen. Het aantal bellen per minuut kun je vaak wel instellen en op die manier valt het te reguleren.
Als je van plan bent 10 jaar dit aquarium houden zou ik toch echt voor de goede CO2 set gaan, die verdient zichzelf dan wel terug en je kosten zijn maar een paar tientjes per jaar. goedkoop = duurkoop in dit geval.
Een reactor hang je achter je co2 setup. Zonder bellenteller weet je niet hoeveel co2 je naar je reactor stuurt en dus vermengd met het water. Een reactor is wel de beste manier om co in het water op te lossen.
Dannnn denk ik dat ik de verkeerd benaming gebruik
Excuus.
Ik bedoel zoiets:
https://www.aquaplantsonl...rbo-bio-co2-start-60.html
https://www.aquaplantsonl...bio-set-40-110-liter.html
Ik bedoel zoiets:
dan moet je dus zelf gist gaan kweken en dat elke week of 2 weken vervangen. Daar moet je ook maar zin in hebben.mvds schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:49:
Dannnn denk ik dat ik de verkeerd benaming gebruikExcuus.
Ik bedoel zoiets:
Slecht te reguleren. Ik zou het afraden.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 19-11-2024 13:54 ]
Zo snel al? In de reacties van gebruikers zie ik 30 tot 40 dagen een navulling erin doen?
Afhankelijk van de temperatuur. In de winter gebeurt er maar weinig, en in de zomer gaat het supersnel.mvds schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:56:
Zo snel al? In de reacties van gebruikers zie ik 30 tot 40 dagen een navulling erin doen?
Oh zo, mwah, maak ik mij geen zorgen over, mijn huis is extreem goed geïsoleerdde Peer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:58:
[...]
Afhankelijk van de temperatuur. In de winter gebeurt er maar weinig, en in de zomer gaat het supersnel.
Maar, behalve het steeds bij moeten vullen? Zijn er dan nog andere zaken waarvan je zou zeggen; niet doen!
Hoe ga je de dosering regelen?mvds schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:00:
[...]
Oh zo, mwah, maak ik mij geen zorgen over, mijn huis is extreem goed geïsoleerd
Maar, behalve het steeds bij moeten vullen? Zijn er dan nog andere zaken waarvan je zou zeggen; niet doen!
Ja, slecht te controleren/doseren. Moeilijk om CO2 goed te verdelen door de bak.mvds schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:00:
[...]
Oh zo, mwah, maak ik mij geen zorgen over, mijn huis is extreem goed geïsoleerd
Ook zul je tussen het wisselen van de flessen door vaak een periode hebben zonder CO2 in je bak. Dat is dan weer instabiliteit wat tot algengroei kan leiden.
En duur in operationele kosten. De duurdere CO2 set waar je het eerder over had is uiteindelijk goedkoper op de langere termijn. En sowieso beter natuurlijk.
Maar dit is een leuk startsetje om wat ervaring met CO2 op te bouwen. Het kan soms wel aardig werken maar net zo vaak wordt het een teleurstelling.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 19-11-2024 14:04 ]
Als de prijs een probleem is: ik ben net gestopt met mijn eigen aquarium en heb een 2kg fles met magneetklep, ventiel, bubbel teller en diffuser over. Mag voor minder dan de helft van eigenaar wisselen. Wel zelf even vullen á 10€ bij een gasboer. Volgens mij deed ik bijna een jaar met 2kg.
Al die andere alternatieven met gist zijn erg onbetrouwbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 19-11-2024 14:08 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De prijs is niet zo zeer ene probleem, maar als een goedkopere oplossing ook werkt (natuurlijk minder goed) dan zou ik er wel voor open staan.LED-Maniak schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:04:
Als de prijs een probleem is: ik ben net gestopt met mijn eigen aquarium en heb een 2kg fles met magneetklep, ventiel, bubbel teller en diffuser over. Mag voor minder dan de helft van eigenaar wisselen. Wel zelf even vullen á 10€ bij een gasboer. Volgens mij deed ik bijna een jaar met 2kg.
Wat zou je willen voor jouw set?
Mijn ervaring en mening (let op, mening dus!):
- Ga voor een hervulbare fles van tenminste 2kg. Kleinere flessen zijn naar verhouding veel duurder om te laten hervullen, om van wegwerpflessen maar helemaal niet te spreken.
- Bellenteller gebruik ik niet. Het aantal bellen zegt voor mij niets over de mate waarin die bellen oplossen in mijn bak of over hoeveel CO2 mijn bak verbruikt. Controleren doe ik via de pH-waarde van het water, niet door bellen te tellen.
- pH meten dus. Dat kan met een drop checker, zo'n glazen bolletje met een vloeistof die lichtgroen tot geel moet tonen. Een drop checker meet niet hoeveel CO2 er in jouw water zit, maar meet de zuurgraad als afgeleide.
- Ook die drop checker gebruik ik niet. Je kunt de pH namelijk ook elektronisch meten en via een pH-controller super stabiel het CO2-verbruik van de bak blijven aanvullen: CO2 wordt verbruikt > pH stijgt > controller zet magneetventiel open > CO2 neemt toe > pH daalt tot doelwaarde > magneetventiel weer dicht. Exit bellenteller, exit drop checker, exit schommelende pH: win/win/win!
- Dubbele drukmeters zijn interessant als je de werkdruk van je afgiftesysteem wilt controleren. Heb ik niet nodig met mijn simpele standaard diffusor en automatische pH-controller, dus dat kan goedkoper. Ik heb genoeg aan een enkele drukmeter om te kijken hoe vol de fles nog zit. Daarnaast een simpel naaldventiel om de werkdruk binnen het bereik van de pH-controller te houden: staat het magneetventiel 24/7 open en stijgt de pH nog steeds dan moet het naaldventiel verder open, slaat het magneetventiel bij wijze van spreken om de haverklap te switchen dan moet het naaldventiel wat verder dicht. Na enkele dagen is een bruikbare stand wel gevonden en verder blijf je er vanaf.
perfect samen gevat als je het mij vraagt. en ja de kosten zijn er, maar als je dat per jaar uitdrukt is het eigenlijk heel goedkoop, en al helemaal als je er vanuit gaat dat je het kunt doorverkopen, of als je het zelf tweedehands aankoopt.JME schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:32:
Mijn ervaring en mening (let op, mening dus!):Kortom, er is heel veel te koop en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar veel daarvan is niet strikt noodzakelijk. Het enige wat niet noodzakelijk maar in mijn beleving wel het allermakkelijkste is, is die pH-controller. Voor mij bestaat de makkelijkste setup dus uit een hervulbare 2kg fles, enkele drukmeter, terugslagventiel, diffusor (vaak allemaal samen als set verkocht) en een pH-controller. Goed spul voor een redelijke prijs is bijvoorbeeld Aqua-Noa voor de CO2-onderdelen en een Milwaukee MC122 als pH-controller. Eenmalig nog steeds een uitgave, maar je kunt er jaren mee vooruit.
- Ga voor een hervulbare fles van tenminste 2kg. Kleinere flessen zijn naar verhouding veel duurder om te laten hervullen, om van wegwerpflessen maar helemaal niet te spreken.
- Bellenteller gebruik ik niet. Het aantal bellen zegt voor mij niets over de mate waarin die bellen oplossen in mijn bak of over hoeveel CO2 mijn bak verbruikt. Controleren doe ik via de pH-waarde van het water, niet door bellen te tellen.
- pH meten dus. Dat kan met een drop checker, zo'n glazen bolletje met een vloeistof die lichtgroen tot geel moet tonen. Een drop checker meet niet hoeveel CO2 er in jouw water zit, maar meet de zuurgraad als afgeleide.
- Ook die drop checker gebruik ik niet. Je kunt de pH namelijk ook elektronisch meten en via een pH-controller super stabiel het CO2-verbruik van de bak blijven aanvullen: CO2 wordt verbruikt > pH stijgt > controller zet magneetventiel open > CO2 neemt toe > pH daalt tot doelwaarde > magneetventiel weer dicht. Exit bellenteller, exit drop checker, exit schommelende pH: win/win/win!
- Dubbele drukmeters zijn interessant als je de werkdruk van je afgiftesysteem wilt controleren. Heb ik niet nodig met mijn simpele standaard diffusor en automatische pH-controller, dus dat kan goedkoper. Ik heb genoeg aan een enkele drukmeter om te kijken hoe vol de fles nog zit. Daarnaast een simpel naaldventiel om de werkdruk binnen het bereik van de pH-controller te houden: staat het magneetventiel 24/7 open en stijgt de pH nog steeds dan moet het naaldventiel verder open, slaat het magneetventiel bij wijze van spreken om de haverklap te switchen dan moet het naaldventiel wat verder dicht. Na enkele dagen is een bruikbare stand wel gevonden en verder blijf je er vanaf.
Zelf vroeger ook met Bio Co2 gewerkt. Erg goedkoop en makkelijk om zelf te maken met gist, suiker en gelatine wat allemaal in de supermarkt te koop is voor een habbekrats. Kan gewoon met 1.5 liter PET flessen, wat c02 slangen en een omgekeerd bakje. Startkosten praktisch 0.mvds schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:49:
Dannnn denk ik dat ik de verkeerd benaming gebruikExcuus.
Ik bedoel zoiets:
Een fles op kamer temperatuur duurt ongeveer 1 á 2 dagen om op te starten en ging ongeveer een week mee. Ik had twee flessen die ik parralel had aangesloten. Als 1 fles bijna op was startte ik de volgende vast op zodat die op gang kon komen. Ik werkte met een omgekeerd bakje om nooit teveel co2 toe te kunnen voegen.
Zie hier meer info erover
https://aquaforum.nl/threads/omgekeerd-bakje-bio-co2.175376/
Was leuk om te doen toen ik nog student was (en tijd had) maar uiteindelijk overgestapt op volledig geautomatiseerd met PH elektrode
Helemaal mee eens. Ik stond echt op het punt de boel de deur uit te gooien een jaar of 9 geleden (met veel te veel TL licht én een ongeregelde CO2 installatie).JME schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:32:
Mijn ervaring en mening (let op, mening dus!):Kortom, er is heel veel te koop en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar veel daarvan is niet strikt noodzakelijk. Het enige wat niet noodzakelijk maar in mijn beleving wel het allermakkelijkste is, is die pH-controller. Voor mij bestaat de makkelijkste setup dus uit een hervulbare 2kg fles, enkele drukmeter, terugslagventiel, diffusor (vaak allemaal samen als set verkocht) en een pH-controller. Goed spul voor een redelijke prijs is bijvoorbeeld Aqua-Noa voor de CO2-onderdelen en een Milwaukee MC122 als pH-controller. Eenmalig nog steeds een uitgave, maar je kunt er jaren mee vooruit.
:strip_exif()/f/image/ulIPTUYOwjqhTqtYBfu3wOqh.jpg?f=fotoalbum_large)
De CO2 "computer" heeft dat, samen met getemperde Led verlichting, voorkomen. Ik kijk nu al een jaar of 9 elke dag naar een mooie plantenbak met garnaaltjes en wat visjes.
:strip_exif()/f/image/bfdLu4tHagb8chJei3i1SIRR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga kijken of ik op vivarium een beetje een leuke deal voor een co2 setup kan vinden.
Heb geen eisen qua merk, 2kg fles, drukmeter, magneet ventiel en diffuser. Wat mij betreft merkloos.
Heb geen eisen qua merk, 2kg fles, drukmeter, magneet ventiel en diffuser. Wat mij betreft merkloos.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Wie gaan er uiteindelijk naar Vivarium en wanneer? Wellicht een bakkie doen (sorry, pun intended). Ik ga op zondag, verwacht er eind van de ochtend te zijn, tenzij de GP uitloopt..
Hier weer een stapje verder. Mijn setje is uitgezocht en ik weet welke visjes / garnaaltjes ik wil.
Nu kom ik alleen bij een belangrijk punt; de bodem.
Zelf denk ik dat zwarte grind het mooiste staan. Maar ik heb ook begrepen dat hier rotzooi tussen gaat komen wat je dan weg moet zuigen. Met (baby-)garnaaltjes lijkt mij dat dan wel weer wat spannend/onhandig.
Wat hebben jullie? Wat raden jullie aan?
Zelf denk ik dat zwarte grind het mooiste staan. Maar ik heb ook begrepen dat hier rotzooi tussen gaat komen wat je dan weg moet zuigen. Met (baby-)garnaaltjes lijkt mij dat dan wel weer wat spannend/onhandig.
Hornbach heeft zwart aquariumzand wat prima geschikt is voor garnalen.Ryst schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:46:
Hier weer een stapje verder. Mijn setje is uitgezocht en ik weet welke visjes / garnaaltjes ik wil.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ik denk dat je deze bedoelt:Aziraphale schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:37:
[...]
Hornbach heeft zwart aquariumzand wat prima geschikt is voor garnalen.
https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-zwart-5-kg/7166119/
Bestaat uit mooi rond zand (0,4-0,8mm) voorzien van een zeer donkergrijze epoxy coating. Mooi spul, ik heb het klaar liggen (al 1,5 jaar of zo) voor in m'n nieuwe Aquatlantis Splendid.
En mocht je ooit de kleinste corydora's (corydoras pygmaeus) toe willen voegen dan is dat ook geen probleem bij dit zand.
Filter zand van wildkamp heb ik als bodem. Bevalt goed, ziet er natuurlijk uit en slaat niet dicht. Zit er nu 3 jaar in.
Nadeel: zit totaal geen voedingsstoffen in dus periodiek zelf voor zorgen.
ik zie dat juist als het voordeel. Hij raakt dus nooit uitgewerkt en voedingstoffen geef je gewoon via het water.Gummiebeer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:55:
Filter zand van wildkamp heb ik als bodem. Bevalt goed, ziet er natuurlijk uit en slaat niet dicht. Zit er nu 3 jaar in.
Is wmbt ook een voordeel, maar bijvoorbeeld cryptocoryne en echinodorus houden wel van wat voeding bij de wortels. Vandaar dat ik dat even aanhaalde.de Peer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:02:
[...]
ik zie dat juist als het voordeel. Hij raakt dus nooit uitgewerkt en voedingstoffen geef je gewoon via het water.
dat is een fabeltje hoor. Groeien prima zonder voeding bij de wortels.Gummiebeer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:10:
[...]
maar bijvoorbeeld cryptocoryne en echinodorus houden wel van wat voeding bij de wortels.
Ik merk toch wel verschil in groei als er geen klei kegel bij geplaatst is, vooral de Crypto's willen dan niet meer lekker vol groeien.de Peer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:25:
[...]
dat is een fabeltje hoor. Groeien prima zonder voeding bij de wortels.
Zo doe ik het de afgelopen 30 jaar, bij zogenaamde moerasplanten altijd klei toevoegen in de bodem en met goed resultaat.
In den beginne had ik altijd een voedingsbodem onder grint, planten brulde de bak uit. Alleen het verplaatsen van planten gaf nogal een bende in de bak, snel vanaf gestapt.
Nu is het wel zo dat er toen nog geen of nauwelijks vloeibare bemesting werdt toegepast want niet zomaar voorhanden.
Het aquarium gebeuren heeft de afgelopen 10 jaar wel een enorme vlucht gemaakt dus er zal vast het eea veranderd zijn. Toch houdt ik nog vast aan oude methodes omdat die domweg goed werken in mijn situatie. Het is vooral observeren en handelen op veranderingen in groei.
Wellicht als je de bak verzadigt met vloeibare voeding. Maar in mijn geval (garnalenbak, niet veel meer geven dan strikt noodzakelijk) vinden de crypto's het toch wel lekker dat ik er een pilletje bij steek. Doe ik dat niet dan groeien ze aanzienlijk langzamer en krijgen de garnalen nog meer vat op de bladeren (als in ze vreten ze kapot zodra er ergens ook maar de kleinste suikerlekkage is).de Peer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:25:
[...]
dat is een fabeltje hoor. Groeien prima zonder voeding bij de wortels.
Overigens gebruik ik geen kleibollen (geeft één bak ellende als zo'n bal meekomt bij het herplanten én ik heb het idee dat het zand hier en daar dichtslaat van die kleibende) maar Tetra Crypto voor de Crypto's en Tetra Plantastart voor de overige moerasplantjes. Die pilletjes lossen uiteindelijk volledig op.
Mijn pH elektrode werkt niet meer helemaal 100%, dus tijd voor vervanging. Ik heb een Dennerle pH-Controller Evolution DeLuxe, maar een pH elektrode van Dennerle is nogal prijzg. Nu zie ik een paar opties:
- 45 euro voor een 45 euro Milwaukee MA 911 https://www.devisvoerwebw...-elektrode-milwaukee.html
- 33 euro voor een van Aqua-noa: https://www.aquaplantsonl...l?id=233020947&quantity=1
- 18 euro voor een van Amazon, maar is die bruikbaar voor in een aquarium? https://www.amazon.nl/Pro...lindustrie/dp/B08RJDPF84/
- Via AliExpress kan het nog een stuk goedkoper, maar dan is het maar de vraag of het een goede/juiste betreft, bijv.: https://nl.aliexpress.com/item/32952665868.html
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
@Gynnad Ik gebruik al jaren deze:
https://www.amazon.nl/dp/B07KG2FCJT
Kocht hem tot nog toe altijd via Aliexpress (voordeligst) maar omdat het prijsverschil tegenwoordig vrij laag is overweeg ik de volgende bij Amazon te kopen. De huidige probe is zo'n 4 jaar oud. De versie daarvoor (zelfde probe maar dan de korte uitvoering) heb ik zo'n 5 jaar gebruikt voordat m'n pH computertje begon te zeuren dat hij niet in optimale staat meer was.
Veel probes hebben een idioot korte aansluitkabel. De versie die ik gebruik heeft een kabel van 3 meter (lang zat).
[edit]Ik zie dat m'n eerste elektrode in 2013 is aangeschaft. Dan zal die 4 jaar van de huidige probe ook wel niet kloppen (als in deze zal ook wel richting de 5 jaar gaan).
https://www.amazon.nl/dp/B07KG2FCJT
Kocht hem tot nog toe altijd via Aliexpress (voordeligst) maar omdat het prijsverschil tegenwoordig vrij laag is overweeg ik de volgende bij Amazon te kopen. De huidige probe is zo'n 4 jaar oud. De versie daarvoor (zelfde probe maar dan de korte uitvoering) heb ik zo'n 5 jaar gebruikt voordat m'n pH computertje begon te zeuren dat hij niet in optimale staat meer was.
Veel probes hebben een idioot korte aansluitkabel. De versie die ik gebruik heeft een kabel van 3 meter (lang zat).
[edit]Ik zie dat m'n eerste elektrode in 2013 is aangeschaft. Dan zal die 4 jaar van de huidige probe ook wel niet kloppen (als in deze zal ook wel richting de 5 jaar gaan).
[ Voor 24% gewijzigd door HuismAndré op 21-11-2024 15:10 ]
Ik heb de Jolub van http://www.ph-elektroden.de/Gynnad schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:55:
Mijn pH elektrode werkt niet meer helemaal 100%, dus tijd voor vervanging. Ik heb een Dennerle pH-Controller Evolution DeLuxe, maar een pH elektrode van Dennerle is nogal prijzg. Nu zie ik een paar opties:Waar of welke pH elektrode bestellen jullie meestal?
- 45 euro voor een 45 euro Milwaukee MA 911 https://www.devisvoerwebw...-elektrode-milwaukee.html
- 33 euro voor een van Aqua-noa: https://www.aquaplantsonl...l?id=233020947&quantity=1
- 18 euro voor een van Amazon, maar is die bruikbaar voor in een aquarium? https://www.amazon.nl/Pro...lindustrie/dp/B08RJDPF84/
- Via AliExpress kan het nog een stuk goedkoper, maar dan is het maar de vraag of het een goede/juiste betreft, bijv.: https://nl.aliexpress.com/item/32952665868.html
Die gaat volgens mij mee levenslang mee want hervulbaar. Ik heb die van mij sinds 2013
Vandaag naar vivarium geweest, eigenlijk grotendeels hetzelfde aanbod als vorig jaar. Vivarium special viel wat tegen, zat ook wat gek weggestopt in een hoek.
Wel een CO2 set van plantedbox gekocht, 2kg fles met alle benodigdheden, was 20 euro goedkoper dan via de site en met een gratis zakje crypto bodemvoeding.
Daarnaast nog wat planten gekocht, visvoer, plantedbox plantenvoeding en deco materiaal voor in de bak (van die gedroogde bladeren en bloemen)
Nog even overwogen om een golden nugget meerval te kopen. Aqua-amazon had ze voor een scherpe prijs. Maar aangezien ze uiteindelijk 18cm worden toch maar niet gedaan.
CO2 set is al aangesloten en de druppeltest hangt in de bak. Morgen na het onderhoud de planten plaatsen, heb ik eerst maar even los in de bak gezet.
Wel een CO2 set van plantedbox gekocht, 2kg fles met alle benodigdheden, was 20 euro goedkoper dan via de site en met een gratis zakje crypto bodemvoeding.
Daarnaast nog wat planten gekocht, visvoer, plantedbox plantenvoeding en deco materiaal voor in de bak (van die gedroogde bladeren en bloemen)
Nog even overwogen om een golden nugget meerval te kopen. Aqua-amazon had ze voor een scherpe prijs. Maar aangezien ze uiteindelijk 18cm worden toch maar niet gedaan.
CO2 set is al aangesloten en de druppeltest hangt in de bak. Morgen na het onderhoud de planten plaatsen, heb ik eerst maar even los in de bak gezet.
[ Voor 12% gewijzigd door Chaoss op 23-11-2024 22:14 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ik was van plan te gaan, maar tijdens onderhoud gisteren een tikje te veel H2O2 gebruikt (peroxide).
Ik gebruik dit om een plaag van lelijke anemonen weg te spuiten, maar heb denk ik net een tikje te veel willen doen.
Je merkt dan aan bepaalde dieren dat ze zich wat geiriteerd voelen. Dit zag ik gebeuren, dus niet het juiste moment om iets bij te zetten. Nu, vanmorgen is alles weer in orde en staat het er weer goed bij.
Als iemand foto's van Vivarium wilt posten, dan ben ik wel benieuwd.
Ik gebruik dit om een plaag van lelijke anemonen weg te spuiten, maar heb denk ik net een tikje te veel willen doen.
Je merkt dan aan bepaalde dieren dat ze zich wat geiriteerd voelen. Dit zag ik gebeuren, dus niet het juiste moment om iets bij te zetten. Nu, vanmorgen is alles weer in orde en staat het er weer goed bij.
Als iemand foto's van Vivarium wilt posten, dan ben ik wel benieuwd.
FreeReef.nl
Weer thuis. Leuk om een keer meegemaakt te hebben. Waarschijnlijk het meest interessant als je concreet op zoek bent naar vissen, planten of hardscape. Voor mij was er vooral veel wat ik niet nodig heb. Ook had ik op meer inspiratiebakken gehoopt. Maar al met al een leuk dagje gehad hoor. En ik kan de komende jaren weer los met poederen. Ik denk alleen niet dat ik er volgend jaar weer 14 euro entree + 8 euro parkeren + anderhalf uur rijden voor over heb.
Ze hadden ook echt wel mooie bakken staan hoor, wauw! Je kom ook volledig ingerichte show bakken kopen, grappig. Ik ben vandaag geweest en ik keek mijn ogen uit, maar wat een drukte, niet normaal!
Ik ben naar huis gegaan met een upgrade van mijn lamp. Ik ga van een Dennerle 8W lamp naar een Twinstar 300E IV (met leuke beurs korting). Mijn oude lamp werd als laag-mid geclassificeerd, hopelijk doet deze het nu iets beter.
En ik heb een Aqua-Noa set gekocht met daarin een pH controller en een CO2 set (Profi 600 M met 2kg fles).
Ik kan weer even vooruit. Mag ook wel, was duur genoeg
Ik ben naar huis gegaan met een upgrade van mijn lamp. Ik ga van een Dennerle 8W lamp naar een Twinstar 300E IV (met leuke beurs korting). Mijn oude lamp werd als laag-mid geclassificeerd, hopelijk doet deze het nu iets beter.
En ik heb een Aqua-Noa set gekocht met daarin een pH controller en een CO2 set (Profi 600 M met 2kg fles).
Ik kan weer even vooruit. Mag ook wel, was duur genoeg
Blijf twijfelen tussen een Aquatlantis Volga en Juwel Lido 200. Voornaamste verschillen die voor mij van toepassing zijn is bouwkwaliteit en verlichting. Het interne filter haal ik er toch gelijk uit. Het verschil in prijskaartje is toch aanzienlijk.
Het merk Juwel ken ik. Mijn ouders hadden vroeger een Juwel bakje en ik heb zelf een Rio 180 gehad voorheen. Prima ervaring mee, nooit gedoe mee gehad. Is de verlichting dan daadwerkelijk het verschil in prijs van 150 euro-ish waard? De Juwel kan ik uiteindelijk ook nog upgraden met een Helialux Spectrum (dan is het prisjverschil verdwenen).
Wat zouden jullie mij aanraden?
Het merk Juwel ken ik. Mijn ouders hadden vroeger een Juwel bakje en ik heb zelf een Rio 180 gehad voorheen. Prima ervaring mee, nooit gedoe mee gehad. Is de verlichting dan daadwerkelijk het verschil in prijs van 150 euro-ish waard? De Juwel kan ik uiteindelijk ook nog upgraden met een Helialux Spectrum (dan is het prisjverschil verdwenen).
We overwegen een ander huis te kopen. Maar dat betekent dat ik dus ook mijn garnalen aquarium(120l) moet verhuizen (300+ blue dream neocaradina). Ik hoor her en der dat je eigenlijk niet moet willen om je bak te verhuizen. Het geeft eigenlijk te veel gedoe Je hebt te maken met trappen en een bak waar de hardscape en bodem nog inzit. En natuurlijk de dieren nog. Wat is jullie idee hierover. De boel verkopen en later in het nieuwe huis helemaal opnieuw beginnen?
Uiteraard kun je gewoon verhuizen. Heb ik ook vaak gedaan. Maar ik zou het niet op de dag van de verhuizing zelf doen maar liefst de dag ervoor of erna.Ebakker schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:31:
We overwegen een ander huis te kopen. Maar dat betekent dat ik dus ook mijn garnalen aquarium(120l) moet verhuizen (300+ blue dream neocaradina). Ik hoor her en der dat je eigenlijk niet moet willen om je bak te verhuizen. Het geeft eigenlijk te veel gedoe Je hebt te maken met trappen en een bak waar de hardscape en bodem nog inzit. En natuurlijk de dieren nog. Wat is jullie idee hierover. De boel verkopen en later in het nieuwe huis helemaal opnieuw beginnen?
En dan speciale aandacht voor: filter draaiend houden of onderbreking zo kort mogelijk houden.
Al het water uit je bak, anders is het niet te tillen zonder gevaar.
Bodem zou ik er wel uithalen, anders wordt het al snel te zwaar.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 25-11-2024 15:36 ]
Ik ben 2x gewoon verhuisd. Met garnalen zou ik ze lekker laten zitten, helft van het water eruit en zoveel mogelijk piepschuim gaan hamsteren vanaf nu. Bak liefst in een doos in piepschuim zodat het geschud minimaal is, bubbeltjesplsatic helpt ook, dan op een deken met de deken er omheen. Kan je prima mee in de auto en ook trappen op en af. Wees alleen niet eigenwijs en doe het met z'n 2en.Ebakker schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:31:
Heb je een bak met vissen dan vissen uitvangen. Ik heb de mijne verhuisd in van die tonnetjes waar weipoeder in zit, maatje van me gebruikte dat veel dus die gevraagd er een paar voor me te bewaren. Zat 2kg in, kwam overeen met ongeveer 5 liter water oid. Met draaidop erop dus relatief waterdicht voor in de auto. Ook even warm aankleden met een dekentje of bubbelplastic en ging prima. Ff rustig over drempels heen. In het nieuwe huis de bak from scratch opzetten, handig is om een klein intern filtertje al een week of 3 mee te laten draaien in het oude huis, dan die meenemen in het water van de bak. In 't nieuwe huis ga je je externe filter volledig schoonmaken onder de douche, het kleine filtertje even kort doorspoelen en gelijk weer in de bak laten draaien voor de bacteriën. Je kan de bak helemaal opnieuw opzetten of ook een klein laagje water behouden op de bodem. Ik durfde bij mij het niet aan omdat het een 1.20m bak was qua gewicht, dus die ging helemaal leeg en weer helemaal opgebouw in een uurtje of 2-3. 0 uitval gehad en de bak staat nu weer al jaren prima.
I have stability. The ability to stab.
Ik heb toch al aardig wat bakken verhuisd hoor. Is even werk, maar ja een nieuwe bak opzetten ook.Ebakker schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:31:
Bak altijd leeghalen tot de bodem, en de bodem eruit is nog een verstandiger idee (zeker als je een zwevende bodem hebt zoals de juwel 60cm bakjes bv).
Zorg dat filter zo kort mogelijk stil staat, red je dat binnen zo'n anderhalf uur dan hoef je echt geen problemen te verwachten. Bij wat langer dan dat zou ik er wel goed op letten dat je filter niet crasht, vooral bij een zware bezetting. Maar ik heb meermaals dichtbevolkte mbuna bakken verhuisd ondertussen, de enige problemen die ik heb gehad waren een enkele dode vis tijdens het vervoer (in bulk, in emmers, zonder beluchting). Niet meer na de verhuizing.
Ik zou de bodem er altijd uithalen, er komt ineens een hoop gewicht op het glas indien je het aquarium van het meubel haalt.
In het verleden heb ik de bakken altijd volledig leeggehaald, probeer wel wat aquarium water mee te nemen en het water in de filter te houden (indien je een externe hebt)
In het verleden heb ik de bakken altijd volledig leeggehaald, probeer wel wat aquarium water mee te nemen en het water in de filter te houden (indien je een externe hebt)
Gewoon leegtrekken en op het laatste moment de bodem er uit en in emmers. Dan vervoeren, direct neerzetten en weer vullen. Die bodem zou ik als je hem snel over kunt zetten (gedeeltelijk) hergebruiken omdat daar een hoop bacteriën in zitten.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Als je genoeg hebt aan de Juwel verlichting dan kun je die prima nemen (mits je de mindere bouwkwaliteit en het uitbundige gebruik van plastic niet als een probleem ziet). Heb je er uiteindelijk toch niet genoeg aan de originele verlichting (zoals het geval bij het gros van de lange termijn Juwel eigenaren volgens mij) dan moet je dus alsnog extra geld uitgeven aan de Helialux en betaal je per saldo meer voor een combinatie van lagere kwaliteit dan bij de Aquatlantis het geval is.ThaAresX schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:22:
Blijf twijfelen tussen een Aquatlantis Volga en Juwel Lido 200. Voornaamste verschillen die voor mij van toepassing zijn is bouwkwaliteit en verlichting. Het interne filter haal ik er toch gelijk uit. Het verschil in prijskaartje is toch aanzienlijk.
PS: Filter verwijderen is bij Aquatlantis een gevalletje "niet uit de verpakking halen". Bij Juwel mag je met een staaldraadje gaan lopen klooien tot je hem losgesneden hebt uit de bak.
[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 25-11-2024 17:45 ]
Hier ook twijfel. Juwel of Aquatlantis, 60 of 80. Eigenlijk wil ik het liefst een Aquatlantis Volga 125 maar dan met de lamp + controller van de Aquatlantis Splendid 80 Ultra. Zeg maar een Volga 125 Ultra. En dan in plaats van de Biobox een Juwel Bioflow M. Doe maar een witte!
[ Voor 23% gewijzigd door JME op 25-11-2024 20:35 ]
Waarom is een zwevende bodem riskanter dan een liggende bodem, die feitelijk ook zweeft zodra je de bak optilt? Hebben de Juwels niet juist een extra dwarsverbinding die mogelijk net iets steun heeft tijdens vervoer?dragon2 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:55:
Ik heb toch al aardig wat bakken verhuisd hoor. Is even werk, maar ja een nieuwe bak opzetten ook.
Bak altijd leeghalen tot de bodem, en de bodem eruit is nog een verstandiger idee (zeker als je een zwevende bodem hebt zoals de juwel 60cm bakjes bv).
De enige bak die ik ooit gebroken heb met verplaatsen was een juwel 60cm bakje met zandbodem er nog in. Krak. Die bodem is zooo dun, dat ging dus niet goed.JME schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:50:
[...]
Waarom is een zwevende bodem riskanter dan een liggende bodem, die feitelijk ook zweeft zodra je de bak optilt? Hebben de Juwels niet juist een extra dwarsverbinding die mogelijk net iets steun heeft tijdens vervoer?
Hoe dunner de glasplaat, hoe groter de kans op breuk. Maar wat is het verband met dat het een zwevende bodem is?
Het is zo dun OMDAT er nog wat plastic onder zit.JME schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:57:
Hoe dunner de glasplaat, hoe groter de kans op breuk. Maar wat is het verband met dat het een zwevende bodem is?
Nog een tip voor het verhuizen, op AliExpress kun je USB luchtpompjes kopen. Niet alleen zijn die heel erg stil maar ze doen het ook prima op een USB lader in de auto. Verder gewoon bij de bouwmarkt aluminium isolatiefolie met van die luchtbelletjes halen en dat om de emmers doen.
Zo, lang getwijfeld over de Chihiros B series. Afgewacht of er vandaag wellicht nog een dealtje in zat. Maar helaas.
Door de twijfel toch verder gekeken en ben ik op de Chihiros WRGB II Slim LED Light gekomen met korting voor 125 euro via hun eigen website. Deze stond bovenaan, maar vond hem toch te duur eerst.
Ben benieuwd!
Door de twijfel toch verder gekeken en ben ik op de Chihiros WRGB II Slim LED Light gekomen met korting voor 125 euro via hun eigen website. Deze stond bovenaan, maar vond hem toch te duur eerst.
Ben benieuwd!
Even een cross post vanuit het Black Friday topic:
Voor degene die een aquarium hebben, hier enkele shops die korting bieden:
Voor degene die een aquarium hebben, hier enkele shops die korting bieden:
- 30% korting bij: https://co2art.nl/
- Heevis: https://www.heevis.nl/pages/blackfriday-cybermonday-2024
- Aquaplantsonline: https://www.aquaplantsonline.nl/black-friday/
- Aquastore XL: https://www.aquastorexl.nl/black-friday/
- Aquarium warenhuis https://www.aquariumwaren...ct-categorie/black-friday
- a2koi https://www.a2koi.nl/sale/blackfriday-40-korting/
- Olibetta https://www.olibetta.com/
- Zee-aquariumwinkel https://zeeaquarium-winkel.nl/black-friday-deals
- Topkoistore https://www.topkoistore.nl/sale/black-friday-sale/
- Plantedbox https://planted-box.com/bf-2024-aanbiedingen/
- Aquarium gek https://aquariumgek.nl/home/black-friday/
Twee maanden geleden werd mijn zoon 10 en hij had alleen maar geld gevraagd om voor "iets" groots te sparen. Vanochtend kwam hij beneden en zei: "Pap, ik weet eindelijk wat ik van mijn geld wil kopen: een aquarium". Als iemand die tussen zijn 12e en 25e aquaria als grootste hobby had werd ik trots van binnen. Ik moet eigenlijk werken, maar ik kijk nu al een uur naar aquarium tips voor beginner video's
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Wat voor maat zoek je want het klinkt niet goedkoop. Volgens mij is de b line van twinstar niet veel duurder? https://www.petsplace.nl/...g/ledverlichting/twinstarRyst schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:55:
Zo, lang getwijfeld over de Chihiros B series. Afgewacht of er vandaag wellicht nog een dealtje in zat. Maar helaas.
Ben benieuwd!
125 euro voor deze lamp is een koopje. Maar in de winkel vond ik 180 een beetje teveel.NLKornolio schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:46:
[...]
Wat voor maat zoek je want het klinkt niet goedkoop. Volgens mij is de b line van twinstar niet veel duurder? https://www.petsplace.nl/...g/ledverlichting/twinstar
Dat is wel tof om te horen, altijd leuk als de kinderen een (oude) hobby oppakken van hun ouders.Mog schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:02:
Twee maanden geleden werd mijn zoon 10 en hij had alleen maar geld gevraagd om voor "iets" groots te sparen. Vanochtend kwam hij beneden en zei: "Pap, ik weet eindelijk wat ik van mijn geld wil kopen: een aquarium". Als iemand die tussen zijn 12e en 25e aquaria als grootste hobby had werd ik trots van binnen. Ik moet eigenlijk werken, maar ik kijk nu al een uur naar aquarium tips voor beginner video's
Tip, begin niet te klein, 1 is moeilijker om het water stabiel te houden, 2 binnen korte tijd wil je waarschijnlijk toch een groter aquarium.
[ Voor 7% gewijzigd door Gynnad op 29-11-2024 11:04 ]
Ik begon met die 50x30x30 bakken van Juwel. Dat was een heel gedoe inderdaad. Hoeveel liter noem jij “niet te klein”?Gynnad schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:04:
[...]
Dat is wel tof om te horen, altijd leuk als de kinderen een (oude) hobby oppakken van hun ouders.
Tip, begin niet te klein, 1 is moeilijker om het water stabiel te houden, 2 binnen korte tijd wil je waarschijnlijk toch een groter aquarium.
60x30 is prima voor beginners, 80 kan ook. Maar die 40cm bakjes zijn ellendig en eigenlijk te klein voor bijna alle vissen. En die worden nou juist zo mooi aangeprezen als beginnersbakjes, terwijl de waterwaarden moeilijk goed te houden zijn.Mog schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:27:
[...]
Ik begon met die 50x30x30 bakken van Juwel. Dat was een heel gedoe inderdaad. Hoeveel liter noem jij “niet te klein”?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik zou zelf met minimaal 80 beginnen eigenlijk (en groter is altijd beter), kijk ook vooral wat je erin wilt houden, indien het bijv alleen garnalen zijn is 60cm prima, als je bepaalde vissen wilt dan dien je rekening te houden met de grootte/ruimte die vereist is en belangrijk is dat je het thuis ook goed kwijt moet kunnen (en geen ruzie met je partner krijgtMog schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:27:
[...]
Ik begon met die 50x30x30 bakken van Juwel. Dat was een heel gedoe inderdaad. Hoeveel liter noem jij “niet te klein”?
Aqua info (https://aquainfo.nl/) heeft veel vissen gedocumenteerd staan en ook de vereiste ruimte die ze nodig hebben, handige site die ik zelf vaak raadpleeg.
Ik ben zelf destijds ook begonnen met 80cm, daarna doorgegroeid naar 100cm, opgevolgd door 120cm en uiteindelijk nu 230cm. Groter gaat het niet meer worden
[ Voor 23% gewijzigd door Gynnad op 29-11-2024 11:37 ]
Aquarium is niet altijd meteen vissen he?
Ik heb een 60 liter bak en die zijn super voor garnalen 
Maarre, waarom zijn die installatiehandleidingen van bijv CO2 installaties en van pH controllers zo enorm summier? Ook op hun eigen website (Aqua Noa) is er niks fatsoenlijks te vinden met plaatjes/filmpjes. Er staat ook niks op het A4-tje hoe ver de meetprobe in het water moet/mag bijv.
Maarre, waarom zijn die installatiehandleidingen van bijv CO2 installaties en van pH controllers zo enorm summier? Ook op hun eigen website (Aqua Noa) is er niks fatsoenlijks te vinden met plaatjes/filmpjes. Er staat ook niks op het A4-tje hoe ver de meetprobe in het water moet/mag bijv.
60 liter bakjes zijn inderdaad perfect voor garnalen.mvds schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:40:
Aquarium is niet altijd meteen vissen he?Ik heb een 60 liter bak en die zijn super voor garnalen
60 literGynnad schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:43:
[...]
60cm bakjes zijn inderdaad perfect voor garnalen.
Kan nog wel kleiner, hoor. Ik heb een 25 liter Superfish bakje voor mijn blauwe Neocaridina's.Gynnad schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:43:
[...]
60cm bakjes zijn inderdaad perfect voor garnalen.
Super aardig! Helaas net te ver.SmurfLink schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:31:
[...]
60x30 is prima voor beginners, 80 kan ook. Maar die 40cm bakjes zijn ellendig en eigenlijk te klein voor bijna alle vissen. En die worden nou juist zo mooi aangeprezen als beginnersbakjes, terwijl de waterwaarden moeilijk goed te houden zijn.
***members only***
Mijn kennis is wat roestig. Maar ik zat zelf te denken aan wat kleine levendbarende (guppy, platy), klein schooltje rasbora’s of tetra’s en dan 2 a 3 corydorassen of andere stofzuigers.Gynnad schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:34:
[...]
Ik zou zelf met minimaal 80 beginnen eigenlijk (en groter is altijd beter), kijk ook vooral wat je erin wilt houden, indien het bijv alleen garnalen zijn is 60cm prima, als je bepaalde vissen wilt dan dien je rekening te houden met de grootte/ruimte die vereist is en belangrijk is dat je het thuis ook goed kwijt moet kunnen (en geen ruzie met je partner krijgt)
Aqua info (https://aquainfo.nl/) heeft veel vissen gedocumenteerd staan en ook de vereiste ruimte die ze nodig hebben, handige site die ik zelf vaak raadpleeg.
Ik ben zelf destijds ook begonnen met 80cm, daarna doorgegroeid naar 100cm, opgevolgd door 120cm en uiteindelijk nu 230cm. Groter gaat het niet meer worden
Cory's altijd in groepen minimaal 6 stuks! Zijn groepsdieren dus vinden het fijner om in een groepje te zijn.Mog schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:49:
[...]
Super aardig! Helaas net te ver.
[...]
Mijn kennis is wat roestig. Maar ik zat zelf te denken aan wat kleine levendbarende (guppy, platy), klein schooltje rasbora’s of tetra’s en dan 2 a 3 corydorassen of andere stofzuigers.
Goed punt!SmurfLink schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:02:
[...]
Cory's altijd in groepen minimaal 6 stuks! Zijn groepsdieren dus vinden het fijner om in een groepje te zijn.
-Edit- Ik was te snel
Als tiener hielt ik me nooit aan aanbevolen groepen of maximaal aantal vissen per x liter. Maar ik wil dat er nu wel bij hem instampen. Eerst maar eens oriënteren en verdiepen voordat we daadwerkelijk een bak, planten en vissen aanschaffen.
[ Voor 35% gewijzigd door Mog op 29-11-2024 12:05 ]
Vroeger was een beginnersbak een meterbak. Tegenwoordig zou ik zeggen, 80cm bak als minimum.Mog schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:27:
[...]
In 60cm kan al bijna niks qua soorten. En hoe kleiner de bak, hoe lastiger de boel stabiel te krijgen en houden is.
Dus tenzij iemand gebrand is op een garnalenbakje of scapersbakje dan zou ik 80cm aanraden. En garnalen/scrapers zijn ook niet echt voor beginners, dus mijn advies is eigenlijk sowieso, 80 cm. Maar neem vooral een 120cm bak als je die kwijt kan, heb je gewoon meer keuze in soorten ook.
Ik had als 15 jarige een 80cm X 40 x 40 en 120 X 40 x50, blij mee 😊
Mwoa ik ben destijds ook begonnen met 60x30x30 en da's prima voor beginners. Past genoeg in wat leuk is om te zien als kind, neon tetra's, guppen, cory's..
Maar ik ben het er wel mee eens dat hoe kleiner het aquarium is, hoe moeilijker de waterwaardes goed te houden zijn
Hier lijkt over een poosje een witte Juwel Primo 70 inclusief binnenfilter, 2x Novolux ledbalk, 1x RGB-strip en TC420 lichtcontroller beschikbaar te komen..

Voor de liefhebbers die in de gelegenheid zijn: Hornbach Duiven heeft dit weekend een Outlet (andere locatie dicht bij de winkel) met uitlopende spullen. Veel aquarium verlichting, bijv. Easy Led 742 (géén 2.0) normaal 149, outlet 74,50 en daar gaat vandaag nog eens 20% vanaf. Andere lengtes zelfde aanpak, ook veel soorten Juwel lampen. Uitlopend assortiment allemaal, maar je zal maar net op zoek zijn, wou het toch even melden hier.
Help... Ik kom even niet meer uit de bodembedekking.
Ik heb een Dennerle nano 70l in bestelling bij een winkel, ik heb een oase filto 100 thermo en een Chihiros WRGB II slim lamp. Ik wil graag Crystal Red Caradina's houden en misschien otocinclus erbij met nog een kleine vissensoort.
Ik ben een starter, maar wil het wel graag meteen goed doen.
Ik ben bij 2 winkels geweest, de ene raad mij flora base pro fijn aan. Ph verlagend en kan gewoon jaren blijven liggen, de voedingswaarde kan je dan op andere manieren aanvullen want die gaat er uiteindelijk wel uit.
De andere winkel heeft mij juist aangegeven dat je die echt elk jaar moet vervangen en dan dus je hele aquarium op de schop moet gooien, alles moet er namelijk uit. Hij rade mij een voedingsbodem aan met zand erbovenop. Dat kan jaren meegaan en alleen moet je de voeding voor de platen bij vullen. In principe is er weinig onderhoud aan, alleen de hoekjes zal je een beetje schoon moeten maken.
Iemand die mij kan helpen???
Ik heb een Dennerle nano 70l in bestelling bij een winkel, ik heb een oase filto 100 thermo en een Chihiros WRGB II slim lamp. Ik wil graag Crystal Red Caradina's houden en misschien otocinclus erbij met nog een kleine vissensoort.
Ik ben een starter, maar wil het wel graag meteen goed doen.
Ik ben bij 2 winkels geweest, de ene raad mij flora base pro fijn aan. Ph verlagend en kan gewoon jaren blijven liggen, de voedingswaarde kan je dan op andere manieren aanvullen want die gaat er uiteindelijk wel uit.
De andere winkel heeft mij juist aangegeven dat je die echt elk jaar moet vervangen en dan dus je hele aquarium op de schop moet gooien, alles moet er namelijk uit. Hij rade mij een voedingsbodem aan met zand erbovenop. Dat kan jaren meegaan en alleen moet je de voeding voor de platen bij vullen. In principe is er weinig onderhoud aan, alleen de hoekjes zal je een beetje schoon moeten maken.
Iemand die mij kan helpen???
@Ryst Hou je er ook rekening mee dat Crystal Red's andere waterwaardes vereisen dan bijv. Otocinclus (sowieso al erg gevoelige vissen) en de evt. kleine vissensoort die je overweegt?
Crystal Reds vereisen vaak een lage kH/gH, waar Neocaridina's beter op kraanwater gaan en Otocinclus ook.
Heb je bijv. een lage TDS of gebruik je osmosewater?
Veel mensen gebruiken voor Caridina's een Akadama bodem.
Afijn, kan je er nog veel meer over vertellen, maar ben je je er bewust van dat Caridina's een andere omgeving vereisen dan Neocaridina's?
Crystal Reds vereisen vaak een lage kH/gH, waar Neocaridina's beter op kraanwater gaan en Otocinclus ook.
Heb je bijv. een lage TDS of gebruik je osmosewater?
Veel mensen gebruiken voor Caridina's een Akadama bodem.
Afijn, kan je er nog veel meer over vertellen, maar ben je je er bewust van dat Caridina's een andere omgeving vereisen dan Neocaridina's?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen