Vroeger klopte dat wel. Toen mensen oude TL-lampen boven hun bakken had. Relatief weinig licht dus je planten verbruiken dan ook weinig nitraat waardoor het dus nooit op raakt. Geen tekorten.
Tegenwoordig hebben veel mensen LED-verlichting en is er meer focus op plantengroei. Dat resulteert vaker in dalende nutrientengehaltes en dus voedingstekorten. Het is daarom aan te raden om óf je lichtintensiteit laag (Genoeg) te houden zodat je voeding niet op raakt, óf om gewoon nitraat en fosfaat toe te voegen. Dit kan namelijk geen kwaad, behalve dat het je wat centjes kost.
Fosfaat idem, teveel zorgt juist voor algen,
Ga nou niet mee in die desinformatie. Dit is je reinste onzin. Algen ontstaan niet door overschotten maar door tekorten. Mijn bak is al 10 jaar algloos. Ik heb hoge PO4 en NO3 gehaltes. geen alg.
Dit valt gewoon niet te reproduceren. Als ik hele bakken PO4 in mijn bak gooi blijft mijn bak gewoon algloos hoor.
Die paar keren dat ik echter wel wat algjes had, was
altijd het gevolg van een per ongeluk ontstaan van een voedingstekort! Door een fout, defecte doseerpomp of (en dat gebeurt het vaakst) een lege PO4 of NO3 jerrycan wat ik niet op tijd door had.
Taro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:14:
[...]
Zou het ook kunnen zijn dat Seachem het als marketing gebruikt dat ze beide zo expliciet icm algen noemen? Mijn ervaring is van bijv. Tropica dat ze een versie van de voeding met nitraat hebben voor dunbevolkte aquaria en een versie zonder nitraat voor dichtbevolkte aquaria.
Ja dat denk ik ook. Wel vind ik het bizar dat er een variant zonder NO3 en PO4 verkocht wordt. Dit doet namelijk meer kwaad dan goed. Echter veel hobbyisten zijn gebrainwasht en die denken dus producten zonder NO3 en PO4 nodig te hebben. En waar een vraag is, is ook aanbod.
Soms is NO3 en PO4 ook simpelweg niet nodig inderdaad, als er voldoende in je visvoeding zit. maar kwaad kan het niet.
Volgens mij zijn het niet nitraat en fosfaat die voor alg zorgen, maar juist een overschot of een tekort eraan.
Juist. wat het tekort betreft dan. Van algen door een overschot heb ik nog nooit overtuigend bewijs gezien. Dat zijn fabeltjes.
Dat verschilt per aquarium, dus ik zou niet teveel op die teksten op verpakkingen en websites afgaan, maar observeren wat er misgaat in een aquarium en op basis daarvan bijsturen.
Ja, dat werkt echt het beste en is het meest betrouwbaar. Vergt wel tijd en toewijding.
Nou dat is toch wel degelijk wat het is. Nitraat en fosfaat zijn de macronutrienten.
Als je gazonmest of huiskamerplantenmest koopt dan zou het ook volstrekt belachelijk zijn als daar geen nitraat of fosfaat in zit. Dan gaat je gras meteen dood namelijk.
Anderen doen het ook ja. Nu ik er over nadenk is het natuurlijk ook een mooie manier om je klanten apart extra te laten betalen voor een flesje NO3 en een extra flesje PO4. Er zit vast weer een marketingconcept achter.
dat kan prima inderdaad, zolang je maar zeker weet dat je NO3 en PO4 op geen enkel moment de 0 aantikken in je bak. Het probleem is alleen dat je dat niet zeker weet en dus wel het risico loopt. Onder andere doordat druppeltesten voor met name No3 onbetrouwbaar zijn. Een veiligere strategie is daarom om altijd wat NO3 toe te voegen als 'verzekering' tegen het aantikken van de 0.
Zal voorlopig macro voeding toevoegen en het vissenbestand wat opbouwen wat ik toch al van plan was.
Dat zou voldoende moeten zijn inderdaad. Kans op tekorten wordt klein.
[
Voor 51% gewijzigd door
de Peer op 01-11-2024 20:20
]