Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:24:
Het is niet echt een mooie foto.. MAAAR IK BEN OOK HELEMAAL NIET BLIJ.

Uiteraard gaan dingen helemaal precies zoals je verwacht zonder enkele vorm van problemen.

Nu... mijn nieuwe anemoon heeft besloten om tegen het glas aan te gaan kruipen. Die voet die je onderaan ziet, dat ronde ding.... daar loopt hij mee rond.

Ik heb deze nieuw met de hoop dat het een tegenovergesteld geslacht is van mijn Rode anemoon. Maar voorlopig wil hij niet echt meewerken.

Iets er aan doen... kan, maar daar brand ik mijn vingers niet aan. Hij gaat toch zitten waar hij wil zitten. En onderwijl steekt hij alles op zijn pad redelijk snel dood. Deze anemonen zijn enorm plakkerig en alles wat ze aanraken vergaat. Als ze aan je vinger plakken sta je als een idioot boven een emmer je hand heen en weer te schudden om hem eraf te krijgen (overleven ze prima).

Aldus mijn fijn meewerkend nieuw huisdier :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vastlijmen met aquariumlijm, of vastbinden met een visdraadje O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:42
En dan toch een nieuwe Helialux Spectrum besteld en vandaag binnen gekomen.

Juwel blijft vaag in hun antwoord of de defecte unit onder coulance gratis wordt vervangen, tegen gereduceerd bedrag of juist er helemaal niks mee doet.

Ik zie de bui al hangen dat ze nog beweren dat het een user error is..ik ken ze nu wel ondertussen, ook vanwege een eerdere garantie kwestie over een achterwand van Juwel.

Daarbij 2 weken zonder fatsoenlijke verlichting zou ik zeker voor €100 weer nieuwe planten kunnen aanschaffen en daarnaast de tijd om weer aan te slaan.

Dus besloten om voor eigen gemoedsrust en tijd een nieuwe unit aangeschaft. Deze ga ik de komende 2 jaar nauwlettend in de gaten houden op defecten in de garantieperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Mijn CO2 slang wordt lelijk. Op zoek naar een nieuwe en liefst wat soepelere kom ik siliconen slang tegen. Werkt dat een beetje icm CO2 en zijn er dingen om op te letten? Ik weet dat er bijvoorbeeld luchtslangen zijn die expliciet niet voor CO2 kunnen worden gebruikt. Het gaat om deze, volgens de winkel geschikt voor CO2 maar het staat niet op de verpakking: https://www.aquaplantsonl...liconenslang-5-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JME schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:16:
Mijn CO2 slang wordt lelijk. Op zoek naar een nieuwe en liefst wat soepelere kom ik siliconen slang tegen. Werkt dat een beetje icm CO2 en zijn er dingen om op te letten? Ik weet dat er bijvoorbeeld luchtslangen zijn die expliciet niet voor CO2 kunnen worden gebruikt. Het gaat om deze, volgens de winkel geschikt voor CO2 maar het staat niet op de verpakking: https://www.aquaplantsonl...liconenslang-5-meter.html
Het belangrijkste is dat ze bestand zijn tegen de druk en niet uitzetten, daarom wordt ook vaak een harde ipv flexibele slang gebruikt. Aqua Noa is volgens mij een prima merk en ik zou dit wel vertrouwen. Een ander iets dat belangrijk is, is dat ze zichzelf niet van de bevestigingspunten afduwen, ik heb wel regelmatig gehad dat de slang van de diffusor af plopte ivm een soort knijpend effect, dus zorg dat de diameter passend is voor de bevestiging. En in het ergste geval werkt het niet, er komt als het goed is niet enorm veel CO2 uit en naar mijn weten zakt dit naar de grond, dus is niet erg gevaarlijk als je voldoende ventilatie hebt en er pas veel te laat achter komt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dan ga ik het proberen. Alle aansluitingen hebben schroefklemmen op de diffuser zelf na. Losschieten zal bij basic werkdruk sowieso wel meevallen, en mocht het toch gebeuren dan heb ik HA nog als failsafe (die gooit de stroom van het magneetventiel af als deze meer dan X uur open staat). Grootste risico is dan een lege fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Was gisteren bij de LFS en zag weer eens iets moois. 60x40 is toch echt wel heel veel meer diepte dan 60x30.. :9~
Betrof een Aquatlantis inclusief mooi meubel. Iemand praktijkervaring mee? En ik zag op het eerste gezicht niet zoveel verschil tussen Volga en Splendid. Medewerker leek zich er ook nog iets meer in te moeten verdiepen. Toch maar eens googlen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
@JME Aquatlantis: Mijn laatste 3 aquaria van Aquatlantis zijn van dit merk. Daarover heb ik ook al het nodige in dit topic geplaatst. Mijn meest recente is een Splendid (wordt geleverd inclusief intern filter dat je gewoon in de doos kunt laten zitten of op Marktplaats kunt gooien). M'n eerste was een Evasion (was destijds de duurste reeks), m'n 2e was een Elegance (staat nog steeds in de huiskamer terwijl de Splendid al een jaar in de loods staat te wachten op ingebruikname).

Verschil tussen Splendid en Volga zie ik zo snel ook niet (wellicht dat de Volga reeks wat diepere bakken zijn en mogelijk met wat dikker glas zoals destijds bij de Evasion reeks). Voordeel daarvan was dat er geen versteviging tussen voor en achterkant nodig was. Moet trouwens zeggen dat die versteviging in de praktijk erg handig is (wij gebruiken deze bijvoorbeeld bij het vangen van garnaaltjes om het waterbakje op te zetten. En zo heeft ook hier elk nadeel weer z'n voordeel.

East Led 2.0 verlichting is top en kan gewoon aangestuurd worden met een low budget TC-420 (tenzij je WW en CW apart aan wilt sturen; dan zul je er inverters tussen moeten duwen omdat ze met een common Ground werken in plaats van common Vcc).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@HuismAndré dankjewel. Wat ik op de site van Aquatlantis kan vinden zijn dit de verschillen voor de 60cm varianten:
  • de Volga is 1,3x1,8x1,8cm groter, netto 11 liter meer inhoud (120 voor de Volga, 109 voor de Splendid)
  • de kast van de Volga is juist 10cm lager, waardoor ik de totale uitstraling robuuster vind (wat minder smal en hoog)
  • de Volga heeft Easy Led 2.0 (28W, 6800 K, 3407 lm, 10000 lx), de Splendid heeft Easy Led RGBW Ultra en is voorzien van een ORI smart controller (19W, 7500 K, 2280 lm, 5500 lx)
  • ondanks de iets grotere inhoud komt de Volga met een Biobox 1 filter (volgens specs voor aquaria van 40-90 liter???) en de Splendid heeft een Biobox 2 (80-200 liter)
Voordeel van de Volga is voor mij de afmeting en het vermogen van de lamp, voordeel van de Splendid is de instelbare lamp en het beter op de inhoud afgestemde filter (want dat zou ik wel willen inzetten). Lastig hoor. Maar gelukkig heb ik op dit moment helemaal geen nieuwe bak nodig. Vind ik. Denk ik. Toch? O-)

Edit: die Biobox is wel freaking huge trouwens, dan ben je meteen het voordeel van de extra diepte weer kwijt :?

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 20-10-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hier zijn de Kerritetra's aan hun laatste termijn begonnen. Heb de familie al sinds 2010, alle gekochte zijn al gestorven van ouderdom en de laatste 4 baby's zijn er nu nog 3. Het wordt tijd voor een nieuw scholenvisje in de bak. Binnenkort maar eens langsgaan bij de LFS denk ik. Kijken of we weer wat kleurrijks en vrolijks kunnen vinden. Ergens lijkt het me ook wel hilarisch om een gigantische school microvisjes te nemen, maar dat gaat waarschijnlijk niet zo goed met m'n Crossocheilussen. :X Daar zijn alle Garnalen ook al in de bek verdwenen en vrouwelijke dwarsbandsnoekjes verdwenen ook spontaan. Erg jammer, want die vond ik echt ontzettend leuk om te houden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 07:57
Ik had er een plaatje boven gelegd zodat hij geen licht kreeg. Iets meer naar links dan rechts, zodat het dichtsbijzijnde licht rechts was. Na een uur of 36 was hij meer naar rechts gekropen en hing hij ook richting die kant. Top!
Op die plek had ik werkruimte.... dus we konden aan de slag.

Handschoentjes want hij is enorm plakkerig,
Masseren van de voet zodat hij rustig los laat,
Omlaag dwingen richting een plek waar je hem denkt te willen hebben,
Constant vloeken omdat de anemoon letterlijk OVERAL aan vast plakt,
Hopen dat hij daar ergens blijft zitten.

Ik heb hem wel wat ingeklemd aan het begin met stokken. Zodat als hij gaat drijven... hij niet weg kan.

Nu ben ik enorm blij met mijn rode... omdat het een rode is (veel te duur), maar deze groene.... wat een beest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDsFjlvRat7g8UHNrNXksdqwGvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZ2jSFdrrgfm7phlVkTp142C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1BguSx8ARz9-8x9wAhpm5gjbTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gwXKiXLNzJU6rrQyofKOnuM.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Momenteel: ONLINE

Een LIVE stream...

[ Voor 172% gewijzigd door World Citizen op 23-10-2024 19:27 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Taro schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Je bedoelt de Lepelplant (Spathiphyllum), die gebruikt MD inderdaad. Maar wat je nu hebt lijkt meer op een Anthurium.
@Bossie Nu gebruikt ie ook een Anthurium ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45
Ik zag hem langskomen idd, de plant staat nu nog op de vensterbank naast mijn nano tank.
Kan niet garanderen of hij daar na het weekend nog steeds staat.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
2e stream naar mijn Duncan koraal waar een anemoonvis mee bezig is. Hij likt er aan om resistent te worden, en zoals je soms ziet heeft dat een halucinerende werking.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nog steeds met die Aquatlantis bakken bezig in m'n hoofd. Ik denk dat het er nog echt van gaat komen ook..

Nu blijkt er naast de Splendid met RGBW lampen (de Splendid Ultra) ook een Splendid met "gewone" Easy Led 2.0 te bestaan. Die lijkt dus écht ontzettend op de Volga, maar dan met net iets andere maatvoering. Het wordt er zo niet makkelijker op..

Wie komt met doorslaggevende argumenten op gebied van:
  • Verlichting. De Easy Led 2.0 is bewezen spul met vrij hoge lichtopbrengst. De RGBW Ultra is dan weer mooier instelbaar met een controller en een app, maar heeft aanzienlijk minder lichtopbrengst. Zeker als je in praktijk niet alle kleuren even hoog instelt. En het is natuurlijk weer een extra gadget erbij die ook kapot kan. @HuismAndré jij gaf aan dat je de Easy Led 2.0 bedient met een TC420, alleen daar moest je "iets voor omkeren". Kun je die TC420 dan ook nog gebruiken om tegelijk een los RGB-balkje aan te sturen, en hebben deze bakken überhaupt ruimte onder de kap voor een extra led-balk?
  • Filter. Als de specs kloppen dan lijkt mij de Biobox van de Volga wat krap bemeten. De Biobox van de Splendid is beter passend. Beide zijn wel een enorm grote doos die de fraaie extra diepte van de bakken voor een groot deel weer teniet doet. Zeker als je zoals ik voor de 60cm bak zou willen gaan, dan zit dat enorme filter zomaar op de helft van je achterwand. Eigenlijk zit ik met een schuin oog naar een heel andere optie te kijken. Nee, geen extern filter, maar een Juwel Bioflow M filter in de hoek van een Aquatlantis Volga/Splendid zou best wel eens win/win kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Volgens mij is het het belangrijkste dat het aquarium zelf aan je eisen voldoet, die kan je immers later niet meer zomaar verwisselen. Filter, lamp, etc. waarschijnlijk wel. Als daar verschil in zit: Voor het aquarium gaan dat je voorkeur heeft. Zijn de aquaria exact hetzelfde, dan kijken waar je waarde aan hecht: Een filter kan je altijd vervangen. Dus is de lamp het belangrijkste. En dan wil je natuurlijk de mooiste kleuren, daarnaast is de vraag of je met CO2 aan de slag gaat en die lamp sowieso op 100% gaat zetten of niet.

Gewoon het lijstje afgaan met het belangrijkste vs onbelangrijkste en op een gegeven moment maak je de afslag richting 1 van de modellen. Volgens mij moet je voor de Splendid Ultra gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@JME TC420 is 5-kanaals. Dus als je 2 kanalen gebruikt voor de EasyLed 2.0 (via 2 inverters) dan heb je nog 3 kanalen voor je RGB strip over. Als je WW en CW van je EasyLed 2.0 niet apart wilt kunnen regelen dan kun je het bij de EasyLed 2.0 geleverde adapterkabeltje gebruiken en deze zonder inverter rechtstreeks aansluiten op 1 kanaal van de TC420. Dan heb je nog 4 kanalen over voor andere (on)gein.

Zelf heb ik gekozen voor de gewone Splendid (RGB vind ik onzin).

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 25-10-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor de snelle reacties! Mijn lijstje komt idealiter ook uit op de Ultra, maar twijfel want die lamp is net nieuw en ik weet niet of er echt voldoende licht af komt. 2280 lumen op 109 liter is net iets meer dan 20 lumen per liter, en dan moet je alle kanalen vol op 100% hebben staan. Reviews lijken er ook nog niet te zijn. Andersom, als je de gewone Easy Led 2.0 standaard zou moeten terugdimmen naar 50% dan lijkt de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:42
Ik heb vroeger een aquarium gehad. Na een tijdje ben ik gestopt met de hobby. Maar misschien wil ik het weer oppakken. Dit keer iets kleins. Een crystal red bakje. Een zaakje in de buurt verkoopt osmose water, dus ik zit eraan te denken om een bakje te starten met ph verlagende bodem en osmose water.
Eigenlijk wil ik een 60 liter bak. Deze is redelijk klein, maar ik ben bang dat het te zwaar wordt voor m’n zit/sta bureau.

Heeft iemand ervaring met zit sta bureaus en aquariums?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Russel88 Dat verschilt heel erg per zit/sta bureau, je zult even in de specs moeten kijken tot welk gewicht de motoren het aankunnen en daar natuurlijk in meenemen wat er nog meer op het bureau staat.

Het bureau hier kon het wel aan, maar dat is met 3 motoren (1 per voet) en dat heeft niet ieder zit/sta bureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 22:45
Russel88 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:41:
Ik heb vroeger een aquarium gehad. Na een tijdje ben ik gestopt met de hobby. Maar misschien wil ik het weer oppakken. Dit keer iets kleins. Een crystal red bakje. Een zaakje in de buurt verkoopt osmose water, dus ik zit eraan te denken om een bakje te starten met ph verlagende bodem en osmose water.
Eigenlijk wil ik een 60 liter bak. Deze is redelijk klein, maar ik ben bang dat het te zwaar wordt voor m’n zit/sta bureau.

Het gaat hier prima hoewel het bureau altijd op dezelfde hoogte staat.

Ik heb een Dennerle nano plant tank van 35 liter, leuke set maar als je 60l al redelijk klein vind dan gaat deze vergelijking niet helpen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Russel88 Ik heb een Ahrend bureau. Gewoon stalen frame met trespa plaat, onverwoestbaar spul. En zelfs dat buigt licht door als je er iets zwaars op zet. Ik heb ooit een 25 liter garnalenbakje op de hoek gehad, dat ging op zich best. Zolang ik niet tegen het bureau stootte dan. En dan kom ik op het zit/sta element. Geen idee hoe soepel zoiets loopt, maar hoe voorkom je dat het water je bak uit klotst bij het verstellen? Is de bak er überhaupt op gemaakt om in beweging te komen als deze gevuld is? Er staat best wat druk op de kitnaden. Dat zou je kunnen navragen bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:42
JME schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:44:
@Russel88 Ik heb een Ahrend bureau. Gewoon stalen frame met trespa plaat, onverwoestbaar spul. En zelfs dat buigt licht door als je er iets zwaars op zet. Ik heb ooit een 25 liter garnalenbakje op de hoek gehad, dat ging op zich best. Zolang ik niet tegen het bureau stootte dan. En dan kom ik op het zit/sta element. Geen idee hoe soepel zoiets loopt, maar hoe voorkom je dat het water je bak uit klotst bij het verstellen? Is de bak er überhaupt op gemaakt om in beweging te komen als deze gevuld is? Er staat best wat druk op de kitnaden. Dat zou je kunnen navragen bij de fabrikant.
Dat is een goede idd.
Ik was van plan om een nieuwe bak te kopen, maar de druk op de kit naden is iets waar ik niet aan dacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Russel88 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:41:

Los van of het bureau het kan hebben (dat staat vast wel in de handleiding en anders kan een navraag bij de fabrikant helpen)... De vraag is of je het moet willen. Dieren schrikken van schokken (en als je ook maar een beetje actief achter je bureau staat of zit dan komen die met grote regelmaat voor). Dus een betere optie is het aquarium op z'n eigen kastje/verhoging te zetten. Er zijn mooie garnalenbakjes met bijbehorende voet. Probleem opgelost en diertjes blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Ik weet niet meer wie het was die hier vragen stelde over twee aquatlantis aquaria (splendid VS volga). Maar dit maakte mij wel nieuwsgierig. Nou heb ik vandaag gekeken, de Volga 200 wekte mijn interesse. Voornamelijk vanwege de afmetingen. Nu wilde ik in eerste instantie een Juwel Lido 200 halen, maar de Volga 200 heeft vergelijkbare afmetingen alleen is wel 2x zo duur ongeveer. Kunnen jullie me vertellen waar dit op gebaseerd is en of dit terecht is? Filter is geen factor omdat ik toch een Oase buitenfilter wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
@ThaAresX Kwaliteit en afwerking, voornamelijk. Dat ligt bij Aquatlantis wel een stukje hoger dan bij Juwel.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:11

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik heb helaas met een blauw alg plaag te maken. Ik ben er al een aantal weken mee bezig, elke keer zuig ik het meeste af, ververs 50% water maar het komt net zo hard terug.

Planten groeien ook slecht. Zelfs de kikkerbeet die normaal als een malle groeit is bijna niets meer van over. Ik denk zelf dat de grote emmerse planten alle NO3 opnemen. Kikkertjes doet het normaal gesproken erg goed op voldoende NO3.

Heb om te beginnen maar eens een NO3 druppelrest besteld, eens kijken wat die aangeeft.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Chaoss Volgens mij bij blauwalg ook van belang om PO4 te meten/doseren en vaak wordt zuurstof toevoegen (wel weer op de CO2 letten) & voldoende stroming ook als oplossing genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 23:11
ThaAresX schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:39:
Ik weet niet meer wie het was die hier vragen stelde over twee aquatlantis aquaria (splendid VS volga). Maar dit maakte mij wel nieuwsgierig. Nou heb ik vandaag gekeken, de Volga 200 wekte mijn interesse. Voornamelijk vanwege de afmetingen. Nu wilde ik in eerste instantie een Juwel Lido 200 halen, maar de Volga 200 heeft vergelijkbare afmetingen alleen is wel 2x zo duur ongeveer. Kunnen jullie me vertellen waar dit op gebaseerd is en of dit terecht is? Filter is geen factor omdat ik toch een Oase buitenfilter wil.
die aqualantis heeft ook dikker glas en is dus een stukje robuuster.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Chaoss schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:53:
Ik heb helaas met een blauw alg plaag te maken. Ik ben er al een aantal weken mee bezig, elke keer zuig ik het meeste af, ververs 50% water maar het komt net zo hard terug.

Planten groeien ook slecht. Zelfs de kikkerbeet die normaal als een malle groeit is bijna niets meer van over. Ik denk zelf dat de grote emmerse planten alle NO3 opnemen. Kikkertjes doet het normaal gesproken erg goed op voldoende NO3.

Heb om te beginnen maar eens een NO3 druppelrest besteld, eens kijken wat die aangeeft.
het enige wat bij mij hielp was een week lang de boel afplakken, volledig in het donker, geen zonlicht of gewoon licht..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
@JME
Over verlichting, waarom geen Fluval?
Extreem instelbaar met een goede app.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
ThaAresX schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:39:
Het is even geleden dat ik voor het laatst naar Juwel bakken keek maar de laatste keer was de Led verlichting die er standaard bij zat nagenoeg niet bruikbaar met als gevolg dat je daarna alsnog een bak geld kwijt was aan goede verlichting (en per saldo duurder uit was dan bij een kwalitatief van betere materialen gebouwde Aquatlantis van vergelijkbare afmetingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

hoevenpe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:06:
@JME
Over verlichting, waarom geen Fluval?
Extreem instelbaar met een goede app.
Als ik een nieuwe bak neem, dan wil ik graag een 60x40 oppervlak. Volgens mij heeft Fluval die niet. En ik vind de meubels van Aquatlantis erg mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik denk dat ik eruit ben. De Volga is bijna 100 euro goedkoper dan de Splendid en heeft anderhalf keer zoveel lichtsterkte. Nadelen zijn een beperkter filter (maar ik ben sowieso geen fan van de biobox) en geen meegeleverde lichtcontroller (maar ik heb nog een TC420). Meubel van de Volga is bovendien 10cm lager, wat hier de kamer mooier uitkomt.

Volgende hoofdstuk: lichtaansluitplan.
HuismAndré schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:11:
@JME TC420 is 5-kanaals. Dus als je 2 kanalen gebruikt voor de EasyLed 2.0 (via 2 inverters) dan heb je nog 3 kanalen voor je RGB strip over. Als je WW en CW van je EasyLed 2.0 niet apart wilt kunnen regelen dan kun je het bij de EasyLed 2.0 geleverde adapterkabeltje gebruiken en deze zonder inverter rechtstreeks aansluiten op 1 kanaal van de TC420. Dan heb je nog 4 kanalen over voor andere (on)gein.

Zelf heb ik gekozen voor de gewone Splendid (RGB vind ik onzin).
Ik heb een TC420 met een Meanwell 24V 2,5A dus 60W adapter. Dat lijkt me ruim voldoende voor de meegeleverde Easy Led van 28W en het RGB balkje van hooguit 10W dat ik erbij zou willen plaatsen, beide 24V. Maar hoe sluit ik beide aan op één TC420 als de Easy Led kennelijk op een andere manier moet worden aangestuurd dan een “gewoon” RGB balkje?
(als dit een eigen technisch topic moet worden dan gewoon zeggen hoor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:34:
Ik denk dat ik eruit ben. De Volga is bijna 100 euro goedkoper dan de Splendid en heeft anderhalf keer zoveel lichtsterkte. Nadelen zijn een beperkter filter (maar ik ben sowieso geen fan van de biobox) en geen meegeleverde lichtcontroller (maar ik heb nog een TC420). Meubel van de Volga is bovendien 10cm lager, wat hier de kamer mooier uitkomt.

Volgende hoofdstuk: lichtaansluitplan.

[...]

Ik heb een TC420 met een Meanwell 24V 2,5A dus 60W adapter. Dat lijkt me ruim voldoende voor de meegeleverde Easy Led van 28W en het RGB balkje van hooguit 10W dat ik erbij zou willen plaatsen, beide 24V. Maar hoe sluit ik beide aan op één TC420 als de Easy Led kennelijk op een andere manier moet worden aangestuurd dan een “gewoon” RGB balkje?
(als dit een eigen technisch topic moet worden dan gewoon zeggen hoor)
De TC420 schakelt in de massa (werkt dus met een common VCC), de EasyLed 2.0 heeft echter een common Massa (dus schakelen in de Massa kan dan niet tenzij je 1-kanaals sturing voldoende vindt). Je kunt dit oplossen door buffertjes te plaatsen die de VCC schakelen, aangestuurd door de massa-geschakelde uitgangen van de TC420.

Zelf heb ik de volgende gekozen als buffer: https://www.amazon.nl/dp/B09SWRF88D

(Te lui om zelf printjes te gaan lopen ontwerpen; helemaal voor dat geld, 4 stuks voor nog geen tientje). Heb het zelf nog niet opgebouwd maar het zou moeten werken (garantie tot de voordeur uiteraard).

De "in" van het printje knoop je aan de voeding van de TC420 (oftewel aan de plus van je Mean Well voeding), de "gnd" die naast die "in" zit knoop je aan een van de geschakelde uitgangen van je TC420. Daarna sluit je de Mean Well óók aan op + en - IN van het printje en de EasyLed op + en - UIT van het printje.

Testen met een labvoeding met stroombegrenzing (na goed meten en controleren en nogmaals meten en controleren). Heb je die niet, zet dan een 1A snelle zekering in serie met de Mean Well voeding om zo de boel nog wat te beschermen tijdens het testen (en stuur dan niet meer dan 1 kanaal tegelijk aan om te voorkomen dat je door die 1A grens gaat).

PS: Dit alles is dus alleen nodig als je EasyLed 2.0 lamp(en) hebt die je ook daadwerklijk 2-kanaals aan wilt sturen. Vind je 1-kanaals ook prima dan pak je het bijgeleverde adapterkabeltje en sluit je de combo aan op 1 vrij kanaal van je TC420.

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 29-10-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

1-kanaals it is! :+
Super bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar dit gaat te ver boven mijn pet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:55

dijkmane

biertje ?

Chaoss schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:53:

Blauwalg is mega irritant en vrijwel niet te bestrijden.
ik had alle middeltjes geprobeerd, ook alles in t donker zetten, afgeplakt met kranten enzo.
niets hielp.
Tot ik ergens las over Rivanol, dat zou helpen.
in Nederland is dat in de gewenste dosering niet te krijgen, dierenartsen gebruiken het bij behandeling voor paarden aan de hoeven, maar verkopen het niet los.
in Belgie is het gewoon bij de apotheek te koop, daar heb ik het dus gehaald, 10 gram voor 70 euro ( dat was in 2014 ).
in mijn geval was 2 gram, oplossen in 300cc water en die oplossing in de bak doen. Filtermedium er uit, enkel watten, UV filter uit en na 2 weken alles weer opstarten.
de blauwalg is dus nu al 10 jaar weg.
de vissen boeide het allemaal niet.

ik heb nog 6 gram over...

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:45:
1-kanaals it is! :+
Super bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar dit gaat te ver boven mijn pet.
Valt heel erg mee (typisch gevalletje waarbij de omschrijving ingewikkelder is dan de werkelijkheid). Als ik tzt e.e.a. bij mezelf heb opgezet maak ik wel wat foto's (dan kun je zien dat het weinig voorstelt). Of vraag iemand met wat technische kennis of hij/zij tijd heeft om het verhaal voor je in een schema te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

dijkmane schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Blauwalg is mega irritant en vrijwel niet te bestrijden.
ik had alle middeltjes geprobeerd, ook alles in t donker zetten, afgeplakt met kranten enzo.
niets hielp.
Tot ik ergens las over Rivanol, dat zou helpen.
in Nederland is dat in de gewenste dosering niet te krijgen, dierenartsen gebruiken het bij behandeling voor paarden aan de hoeven, maar verkopen het niet los.
in Belgie is het gewoon bij de apotheek te koop, daar heb ik het dus gehaald, 10 gram voor 70 euro ( dat was in 2014 ).
in mijn geval was 2 gram, oplossen in 300cc water en die oplossing in de bak doen. Filtermedium er uit, enkel watten, UV filter uit en na 2 weken alles weer opstarten.
de blauwalg is dus nu al 10 jaar weg.
de vissen boeide het allemaal niet.

ik heb nog 6 gram over...
Het is een kwestie van de oorzaak (Te veel ammonium of juist een stikstoftekort) wegnemen.
Chemische middeltjes zou ik altijd afraden. Dat hoort niet bij mijn hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:55

dijkmane

biertje ?

klopt, maar als je al een jaar aan het meten en aanpassen bent en het komt niet onder controle, dan ga je iets drastischer te werk.
en dit werkte

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

En die chemicaliën filter je er wel weer uit met actieve kool. Je hebt alleen kans dat de desbetreffende alg weer terugkomt als je oorzaak niet wegneemt.

Ik krijg morgen de NO3 druppel test binnen, eens kijken wat die aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:29:
En die chemicaliën filter je er wel weer uit met actieve kool. Je hebt alleen kans dat de desbetreffende alg weer terugkomt als je oorzaak niet wegneemt.

Ik krijg morgen de NO3 druppel test binnen, eens kijken wat die aangeeft.
In ieder geval niet je NO3 gehalte ;-). Dat kunnen die testen namelijk niet. Wat je wel krijgt is niet helemaal duidelijk maar volgens mij is het in ieder geval inclusief NH4+ (ammonium) en andere N-verbindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

de Peer schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

In ieder geval niet je NO3 gehalte ;-). Dat kunnen die testen namelijk niet. Wat je wel krijgt is niet helemaal duidelijk maar volgens mij is het in ieder geval inclusief NH4+ (ammonium)
Heb anders wel een NO3 nitraat druppel test besteld. Wat zou die anders aangeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Heb anders wel een NO3 nitraat druppel test besteld. Wat zou die anders aangeven
In ieder geval niet alleen NO3.
NO3 is erg lastig (en duur, denk aan tienduizenden euro's) om goed te meten. Dat soort testjes zijn alleen een benadering maar worden verstoord door andere stikstofverbindingen in het water.

NO3 testsetjes voor aquariumhobby zijn eigenlijk een scam. Maargoed de mensen blijven het toch wel kopen. Het geeft een (vals!) gevoel van controle en daar betalen mensen graag voor.

Als jij NO3 oplossingen maakt en daar je testset voor gebruik ga je prima resultaten krijgen want dan wéét je dat het alleen maar (K)NO3 en kraanwater is. Maar in aquariumwater met alles wat daar in zit kun je echt geen betrouwbare NO3 waarde meten, zelfs niet iets dat in de buurt komt.

Beter is om gewoon wat extra KNO3 toe te voegen aan je bak als je daar twijfels over hebt. En kijk naar je planten of het effect heeft. NO3 is totaal niet schadelijk dus dat kun je gewoon zonder problemen doen.

Op het UKAPS forum is veel meer kennis hierover aanwezig, voor wie zich verder wil inlezen:
https://ukaps.org/forum/t...itrate.16092/#post-167048

[ Voor 56% gewijzigd door de Peer op 30-10-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Ik benader testsetjes niet als absolute waarde.

Met testsetjes meet je of iets stijgt of daalt. Elk testsetje meet "iets" en er staat op de verpakking wat het meet.

Benader het als ITer.

Je krijgt waardes die stijgen of dalen, en daarop kan je sturen. Meet je aquarium met al die testen en schrijf ze op in een tabel. Vergelijk de uitslagen van de tests met elkaar en herken patronen.

Of het nu de naam PH, KH, GH, No2, Po4, of wat dan ook heeft... kijk naar het patroon... je bent een Tweaker.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:55:
Ik benader testsetjes niet als absolute waarde.

Met testsetjes meet je of iets stijgt of daalt. Elk testsetje meet "iets" en er staat op de verpakking wat het meet.

Benader het als ITer.

Je krijgt waardes die stijgen of dalen, en daarop kan je sturen. Meet je aquarium met al die testen en schrijf ze op in een tabel. Vergelijk de uitslagen van de tests met elkaar en herken patronen.

Of het nu de naam PH, KH, GH, No2, Po4, of wat dan ook heeft... kijk naar het patroon... je bent een Tweaker.
Helaas werkt het zo niet. Je weet hier namelijk niet wat je meet en waar de test gevoelig voor is. En wat in je aquarium aanwezig is kan continu veranderen door allerlei factoren. Dit maakt de NO3 test volstrekt nutteloos en onbetrouwbaar. Stel dat de NO3 daalt en de NH4 stijgt even veel. Jouw test laat mogelijk geen verschil zien want die reageert op beide.

Dit wordt allemaal gevoed door commercie. De illusie van controle.

Beter kijk je gewoon naar de planten.

Het gaat JUIST fout doordat mensen gaan sturen op basis van die onzintesten. Dan stopt men bijvoorbeeld met KNO3 dosering (omdat de test zegt NO3 = 30 ppm) en dan krijg je onder andere (blauw)alg.

En dan gaat men chemische middelen in de bak gooien om alg te bestrijden of jarenlang toekijken naar algenproblemen.

Terwijl de oplossing simpelweg was: gewoon blijven bemesten.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 31-10-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

'er staat op de verpakking wat het meet' kun je dus helaas niet vertrouwen. Bovendien zijn ze daar vaak ook niet duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Meer data hebben is niet beter. Zeker als de data deels onzin is. Hoe moet je dan in vredesnaam keuzes maken. Nogmaals : het is de illusie van controle.

Disclaimer : bij zout water zit het wellicht iets anders. Omdat je daar volgens mij in het geheel geen of weinig N in je water wilt hebben. Bij zoet water juist wel vanwege bemesting planten.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 31-10-2024 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Terwijl de oplossing simpelweg was: gewoon blijven bemesten.
En regelmatig water blijven verversen. Nieuwe vissen en andere diertjes in relatief kleine aantallen toevoegen zodat de bacterieculturen zich aan kunnen passen naar de nieuwe situatie. Niet te veel snelgroeiende planten (zijn vooral handig tijdens de opstart maar na een paar maanden mag je ze gerust een beetje afbouwen). Wel altijd een paar snelgroeiers in je bak houden (ze zijn je indicator waar het gaat om plantenvoeding e.d.).

En voor mij de belangrijkste (die ervoor gezorgd heeft dat ik 12 jaar geleden niet hard gillend de hele boel de deur uit gooide): Een pH gestuurde CO2 installatie! Écht, dan ben je van 90% van het gezeik af. En nooit teveel dingen in één keer veranderen (want dan weet je nooit welk van die veranderingen verantwoordelijk is voor het succes of voor de ellende). Het zijn van die open deuren maar toch, soms moet je die weer even intrappen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
HuismAndré schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:09:
[...]

En regelmatig water blijven verversen. Nieuwe vissen en andere diertjes in relatief kleine aantallen toevoegen zodat de bacterieculturen zich aan kunnen passen naar de nieuwe situatie. Niet te veel snelgroeiende planten (zijn vooral handig tijdens de opstart maar na een paar maanden mag je ze gerust een beetje afbouwen). Wel altijd een paar snelgroeiers in je bak houden (ze zijn je indicator waar het gaat om plantenvoeding e.d.).

En voor mij de belangrijkste (die ervoor gezorgd heeft dat ik 12 jaar geleden niet hard gillend de hele boel de deur uit gooide): Een pH gestuurde CO2 installatie! Écht, dan ben je van 90% van het gezeik af. En nooit teveel dingen in één keer veranderen (want dan weet je nooit welk van die veranderingen verantwoordelijk is voor het succes of voor de ellende). Het zijn van die open deuren maar toch, soms moet je die weer even intrappen. ;-)
Ik moest even googlen wat het in hield, een ph gestuurde CO2 installatie. Redelijk duidelijk wat het doet, maar ik wist niet eens van het bestaan af. Maar zo'n setje kost toch al snel een paar honderd euro (snelle zoektocht, correct me if I'm wrong). Is een UV-sterilizer dan niet een goedkopere en misschien betere optie? Omdat deze ook algen en ziektekiemen uit het water haalt?

Ik heb het geluk nooit last te hebben gehad van blauwalg. Hardnekkigste die ik heb gehad is baardalg.

Verder wil ik mensen niet storen in de discussie, ik vind het een interessante discussie om als noob te volgen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ThaAresX schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Ik moest even googlen wat het in hield, een ph gestuurde CO2 installatie. Redelijk duidelijk wat het doet, maar ik wist niet eens van het bestaan af. Maar zo'n setje kost toch al snel een paar honderd euro (snelle zoektocht, correct me if I'm wrong). Is een UV-sterilizer dan niet een goedkopere en misschien betere optie? Omdat deze ook algen en ziektekiemen uit het water haalt?discussie om als noob te volgen :)
Een CO2 installatie voorziet je planten van CO2, de koolstofbron. Plantenvoeding dus.
Zonder CO2 installatie komt er maar een heeeel klein beetje CO2 in het water, namelijk via de lucht dat in aanraking komt met het water, daar vindt gasuitwisseling plaats.

Kost wel eenmalig 150-300 euro ja. Maar als je serieus met de hobby bezig bent is dat geen geld. De alternatieve methodes voor CO2 toevoegen zijn op de lange termijn duurder, dus deze methode verdient zichzelf terug.

Het is redelijk standaard in de hobby. Je hebt dit niet (primair) om algen te bestrijden maar om je planten gedurende de dag van co2 te voorzien en te voorkomen dat de co2 lokaal te laag wordt. Meer stabiliteit dus. Goed groeiende planten onderdrukken vervolgen wel weer de algengroei. Een (bijna) 100% algenvrije bak is prima haalbaar. Heb ik al jaren. Zo lang je planten maar goed groeien.

De pH controller daarvoor gebruiken is een aardige methode. Niet perfect maar wel een soort van minst slechte methode die beschikbaar is. Ik zweer er zelf ook al 15 jaar bij.

UV sterilizer heb je eigenlijk vrijwel nooit echt nodig. Kan tegen zweef-alg helpen als je daar last van hebt maar dat heb je hooguit 1 x per 5 jaar ofzo. Bij een normale bak niet nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 31-10-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

+1 voor pH gestuurde automatische CO2! Even aangenomen dat je al een magneetventiel hebt, kun je al voor 139 euro klaar zijn (Milwaukee MC122). Draait hier nu bijna 2,5 jaar op de eerste meegeleverde elektrode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Er zijn ook nadelen/risico's maar die wegen beperkt op tegen de voordelen.
Nadelen/risico's:
- Als de pH electrode droog komt te staan, registreert hij meestal een hoge pH en wordt het CO2 ventiel open gezet, risico dat je vissen vergast worden
- Hetzelfde voor een kapotte pH-sensor of storing etc

Bovenstaande ramp is te beperken door het ventiel niet al te ver open te zetten, dan heb je een aantal uren om nog in te grijpen.

Ook met zo'n installatie 'weet' je nog steeds niet precies hoeveel CO2 er nu in je bak zit. Maar dat hoeft ook niet. je kunt goed naar je planten/vissen kijken en af en toe bijsturen wanneer nodig. Daar moet je gevoel voor ontwikkelen en CO2-tekorten moet je kunnen vaststellen. Zoals opkomst van bepaalde algen en bepaalde afwijkende bladvormen bij planten. Dat zijn je indicatoren.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 31-10-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Een optie is om een slim stopcontact te gebruiken zodat je een beetje bij kunt houden wat er gebeurt. Op die manier kun je mooi zien of je heater nog goed werkt (en of deze welicht te licht of te zwaar is) en of je CO2 installatie wellicht te ver opengedraaid staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_10EZXtcSlLAwZ96BJ5H_nGB8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LeZd87ynz60vnf9fUIsPa1da.png?f=fotoalbum_large

In bovenstaand grafiekje kun je zien dat mijn CO2 installatie overdag bijna de helft van de tijd aanstaat. Betekent dus dat als er iets fout zou gaan (CO2 klep die open blijft staan, pH probe die kapot gaat), ik nooit meer dan 2 x zoveel CO2 in de bak kan gooien dan nu het geval is. En hoewel 30-40ppm erg vervelend is voor de vissen en garnalen zal het niet gelijk dodelijk zijn (dus grote kans dat alle diertjes zo'n catastrofe overleven als het al plaats zou vinden). Daarnaast kun je testen (in bijvoorbeeld Home Assistant) of de heater wel regelmatig uitgaat en of ('s nachts) de CO2 klep regelmatig dichtgaat (via simpele 'min/max' tests).

PS: Ik voeg zeer spaarzaam CO2 toe. Ik doe nu al een jaar of 2 met mijn 2kg CO2 fles (op een 80cm Aquatlantis Fusion aquarium). Dus na de eerste aanschaf zijn de kosten vrij beperkt, zeker als je (zoals ik) niet teveel licht boven je bak hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:55:
Een optie is om een slim stopcontact te gebruiken zodat je een beetje bij kunt houden wat er gebeurt. Op die manier kun je mooi zien of je heater nog goed werkt (en of deze welicht te licht of te zwaar is) en of je CO2 installatie wellicht te ver opengedraaid staat.

[Afbeelding]

In bovenstaand grafiekje kun je zien dat mijn CO2 installatie overdag bijna de helft van de tijd aanstaat. Betekent dus dat als er iets fout zou gaan (CO2 klep die open blijft staan, pH probe die kapot gaat), ik nooit meer dan 2 x zoveel CO2 in de bak kan gooien dan nu het geval is. En hoewel 30-40ppm erg vervelend is voor de vissen en garnalen zal het niet gelijk dodelijk zijn (dus grote kans dat alle diertjes zo'n catastrofe overleven als het al plaats zou vinden). Daarnaast kun je testen (in bijvoorbeeld Home Assistant) of de heater wel regelmatig uitgaat en of ('s nachts) de CO2 klep regelmatig dichtgaat (via simpele 'min/max' tests).

PS: Ik voeg zeer spaarzaam CO2 toe. Ik doe nu al een jaar of 2 met mijn 2kg CO2 fles (op een 80cm Aquatlantis Fusion aquarium). Dus na de eerste aanschaf zijn de kosten vrij beperkt, zeker als je (zoals ik) niet teveel licht boven je bak hebt.
Grappig dat we dit nu beiden doen! Ik houd precies dezelfde grafiekjes bij. Geeft echt wel nieuwe inzichten vind ik. Maar het laat ook best vaak (voor mij) onverwachte patronen zien. Periodes waarin ik opeens veel meer/minder CO2 toevoeg dan ik me van bewust was.
Vaak bleek dat dan te komen door meer CO2 verlies door meer stroming aan het oppervlak, of juist minder. Ook kan een kleine geleidelijke afwijking van de pH-sensor een flink effect hebben. En wellicht zijn er ook nog temperatuureffecten en natuurlijk de hele chemie-huishouding in het aquarium.

Heb jij dat ook, of loopt het bij jou precies volgens verwachting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[@de Peer Ik heb letterlijk m'n vorige heater stukje bij beetje kapot zien gaan. In plaats van keurige verwarmingsmomenten (als klokwerk) werd het ineens een half uur aan, uurtje uit en zo. Kon ik dus mooi op tijd vervangen. Overigens is de heater zo klein gekozen (50W) dan zelfs als deze 24/7 aan staat hij niet hoger dan 26 graden komt. Vervelend voor de vissen en garnalen maar niet gelijk catastrofaal. Waterverversen doe ik wel met water dat een beetje in de buurt van de 23 graden zit die het aquarium normaal heeft (want als ik 20 graden water toe zou voegen dan zou dat 50W elementje daar een hele kluif aan hebben).

Qua CO2 is hij momenteel wel heel erg mooi (bijna 50/50). Dat is inderdaad wel eens anders, bijvoorbeeld als de bak vol drijfplantjes zit (lage CO2 behoefte) of als de snelgroeiers (met name Belgisch Groen) de overhand beginnen te krijgen (hoge CO2 behoefte). Maar al met al is de boel eigenlijk best stabiel. Wel wat algjes op de zeer langzame groeiers maar daar kan ik wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nu we het toch over heaters hebben: 100W is redelijk overkill voor een 60 liter bakje, maar kan het ook echt kwaad? Krijg je de temperatuur op gevaarlijke hoogte met anderhalve watt per liter? En zitten er ook voordelen aan een wat zwaardere heater dan strikt noodzakelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
JME schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:10:
Nu we het toch over heaters hebben: 100W is redelijk overkill voor een 60 liter bakje, maar kan het ook echt kwaad? Krijg je de temperatuur op gevaarlijke hoogte met anderhalve watt per liter? En zitten er ook voordelen aan een wat zwaardere heater dan strikt noodzakelijk?
De thermostaat stopt en dan schiet de temperatuur nog wat omhoog. Dus je uitschieters naar boven worden groter, geen stabiele temperatuur.

Ook wordt je bak gekookt mocht de verwarming stukgaan en blijven verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:10:
Als de thermostaat van de heater stuk gaat (en dan ook nog eens in de aan stand achterblijft) dan zul je bij een 100W element op een 60 liter bakje zeker ellende krijgen. Zoals je in mijn grafiekje ziet houdt een 50W element mijn 125 liter aquarium met gemak op 23 graden (omgevingstemperatuur is 20 graden). Ik heb zelfs wel eens overwogen een 25W element te nemen. 25W zou ik jouw geval ook overwegen (tenzij het daar 's nachts ruim onder de 18 graden komt óf als je het aquarium veel heter dan 23 graden wilt opstoken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
HuismAndré schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Als de thermostaat van de heater stuk gaat (en dan ook nog eens in de aan stand achterblijft) dan zul je bij een 100W element op een 60 liter bakje zeker ellende krijgen. Zoals je in mijn grafiekje ziet houdt een 50W element mijn 125 liter aquarium met gemak op 23 graden (omgevingstemperatuur is 20 graden). Ik heb zelfs wel eens overwogen een 25W element te nemen. 25W zou ik jouw geval ook overwegen (tenzij het daar 's nachts ruim onder de 18 graden komt óf als je het aquarium veel heter dan 23 graden wilt opstoken).
De oplossing die voor de veiligheid dan ook vaak gekozen wordt, is 2 verwarmingen nemen, met als vermogen ieder zo rond de W = liter/2. Dan voorkom je gekookte bakken, en ook veel te koude, als 1 verwarming defect raakt.

Dit wordt met name in wat grotere bakken gedaan, maar zie niet in waarom in een kleinere bak dit ook niet verstandig zou zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• World Citizen
https://www.twitch.tv/freereefcorals

Hier kun je meekijken in het aquarium, en via de chat de camera besturen van mijn aquarium. Er zitten presets in die je kunt aanroepen via de chat :*)

Kies je koraal en zoom er op in!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor het meedenken. In de winter koelt het hier ‘s nachts af tot een graad of 16, baktemperatuur is zo’n 23 graden. De failsafe loopt via HA (checks op aaneengesloten en totaal verbruik per dag) maar die uitschieters zouden inderdaad een dingetje kunnen zijn. Al vraag ik me af hoe groot zo’n piek nu echt kan worden op een hele bak. En of ik überhaupt nog veel aan deze bak ga doen.. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Vanavond druppeltest NO3 gedaan, 0 verkleuring dus waarschijnlijk zo goed als geen NO3 aanwezig. Zou een reden kunnen waarom de plantengroei stagneerd en er blauwalg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:58:
Vanavond druppeltest NP3 gedaan 0 verkleuring dus waarschijnlijk zo goed als geen NO3 aanwezig. Zou een reden kunnen waarom de plantengroei stagneerd en er blauwalg is.
Ja slechte groei + blauwalg passen in het beeld van een NO3-gebrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Maar dan is nu de vraag: Geeft de test het dus goed weer? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Maar dan is nu de vraag: Geeft de test het dus goed weer? :7
tsja de (complete) afwezigheid van N-verbindingen zal nog wel relatief makkelijk zijn waarschijnlijk. :)

Alles tussen niets en veel is lastiger te bepalen volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 31-10-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

de Peer schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Heb al wat NO3 toegevoegd, kijken of dat zaterdag nog/al meetbaar is. Ik denk dat ik meer vissen moet bijplaatsen :+

Ook nog een PO4 test gedaan, was ook niet meetbaar. Zou ik dat ook moeten bijvoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chaoss schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

Heb al wat NO3 toegevoegd, kijken of dat zaterdag nog/al meetbaar is. Ik denk dat ik meer vissen moet bijplaatsen :+

Ook nog een PO4 test gedaan, was ook niet meetbaar. Zou ik dat ook moeten bijvoegen?
Welke en hoeveel plantenvoeding geef je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

Ja, wel als je wilt dat je planten groeien. Zonder voeding geen groei (en wel algen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Taro schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:13:
[...]

Welke en hoeveel plantenvoeding geef je?
Saechem flourish complete, 5ml per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chaoss schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:24:
[...]

Saechem flourish complete, 5ml per week.
Uit de specs: "Het is vrij van fosfaat, nitraat, " exact de 2 die je mist... Dus dan krijg je er al snel een tekort aan als je geen groot dierenbestand hebt.

Je zou dus andere plantenvoeding kunnen overwegen, of dit los toevoegen, maar dat is denk ik minder handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wel bizar dat ze dat 'complete' noemen terwijl het allerbelangrijkste ontbreekt :+

In de omschrijving staat:
"Het is vrij van fosfaat, nitraat en andere meststoffen, die de groei van algen kunnen bevorderen."

Het moet niet gekker worden. Juist door dit middel zonder N en P te gebruiken ga je veel alg krijgen.

Het is wel vechten tegen de bierkaai soms hoor met alle desinformatie, influencers en onzinproducten in deze hobby

[ Voor 68% gewijzigd door de Peer op 01-11-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Nouja is de meeste gevallen wil je ook geen nitraat toevoegen, in de meeste gevallen ontstaat dat vanzelf in het aquarium. Heb het ook nog nooit eerder hoeven toevoegen.

Fosfaat idem, teveel zorgt juist voor algen, de meeste planten voeding bevat een hele lage concentratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chaoss schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:08:
Nouja is de meeste gevallen wil je ook geen nitraat toevoegen, in de meeste gevallen ontstaat dat vanzelf in het aquarium. Heb het ook nog nooit eerder hoeven toevoegen.

Fosfaat idem, teveel zorgt juist voor algen, de meeste planten voeding bevat een hele.lage concentratie.
Ik heb hier nog een fles fosfaat staan, ondanks dat ik geen aquarium meer heb ;), omdat ik dat wel altijd extra moest toevoegen om algen te voorkomen. Gebruikte hier een autodoser met Tropica Specialised Nutrition + Mg + PO4 om de algen weg te houden. Nitraat was er voldoende vanuit de plantenvoeding waar het bij zat, PO4 onvoldoende.

Zou het ook kunnen zijn dat Seachem het als marketing gebruikt dat ze beide zo expliciet icm algen noemen? Mijn ervaring is van bijv. Tropica dat ze een versie van de voeding met nitraat hebben voor dunbevolkte aquaria en een versie zonder nitraat voor dichtbevolkte aquaria. Aangezien ik een klein vissenbestand had, koos ik voor de versie met nitraat. Aangezien je zelf al aangaf mogelijk meer dieren toe te moeten voegen, heeft je aquarium dus overduidelijk extra behoefte aan nitraat en fosfaat.

Volgens mij zijn het niet nitraat en fosfaat die voor alg zorgen, maar juist een overschot of een tekort eraan. Dat verschilt per aquarium, dus ik zou niet teveel op die teksten op verpakkingen en websites afgaan, maar observeren wat er misgaat in een aquarium en op basis daarvan bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Snap ik. Maar er zijn juist maar weinig merken die wel fosfaat en nitraat in hun voeding hebben het wordt vaak apart verkocht omdat het erg situatie afhankelijk is.

Saechem is volgens mij een respectabel merk en dan is het wat kort door de bocht om te zeggen 'ze verkopen planten voeding zonder nitraat en fosfaat'. Dat is wat de meeste merken doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chaoss schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:21:
Saechem is volgens mij een respectabel merk en dan is het wat kort door de bocht om te zeggen 'ze verkopen planten voeding zonder nitraat en fosfaat'.
Ze zijn zeker een respectabel merk en dat andere is niet wat ik heb gezegd (als je dat ermee bedoelt). Wat ik heb gezegd: Ze laten het weg en koppelen dat aan het voorkomen van algen. En dat is een vorm van marketing ("Ah, dat scheelt, het zit er niet in dus krijg ik geen algen"), omdat het niet per se algen voorkomt maar ze ook juist kan veroorzaken. Tropica pakt dat slimmer aan door 2 producten uit te brengen waarbij je de juiste variant kunt kiezen afhankelijk van je eigen situatie.

Maar goed, ik heb geen last van algen, doe ermee wat je wil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Heb dit ook nog nooit gehad, geen nitraat en fosfaat. Had in het verleden wel altijd meer vissen en dan ging het met alleen micro plantenvoeding prima.

Zal voorlopig macro voeding toevoegen en het vissenbestand wat opbouwen wat ik toch al van plan was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:28:
Maar goed, ik heb geen last van algen
Duh.. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Een goede marketeer zou zeggen: Volg alle adviezen van Taro, want die heeft als enige in dit topic inderdaad echt helemaal geen algen :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:16:
[...]

Een goede marketeer zou zeggen: Volg alle adviezen van Taro, want die heeft als enige in dit topic inderdaad echt helemaal geen algen :7
Ooh ja? En die terrastegels dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:41:
[...]

;)

Uuhhh, die heb ik niet want ik woon 10 hoog in Amsterdam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:08:
Vroeger klopte dat wel. Toen mensen oude TL-lampen boven hun bakken had. Relatief weinig licht dus je planten verbruiken dan ook weinig nitraat waardoor het dus nooit op raakt. Geen tekorten.

Tegenwoordig hebben veel mensen LED-verlichting en is er meer focus op plantengroei. Dat resulteert vaker in dalende nutrientengehaltes en dus voedingstekorten. Het is daarom aan te raden om óf je lichtintensiteit laag (Genoeg) te houden zodat je voeding niet op raakt, óf om gewoon nitraat en fosfaat toe te voegen. Dit kan namelijk geen kwaad, behalve dat het je wat centjes kost.
Fosfaat idem, teveel zorgt juist voor algen,
Ga nou niet mee in die desinformatie. Dit is je reinste onzin. Algen ontstaan niet door overschotten maar door tekorten. Mijn bak is al 10 jaar algloos. Ik heb hoge PO4 en NO3 gehaltes. geen alg.
Dit valt gewoon niet te reproduceren. Als ik hele bakken PO4 in mijn bak gooi blijft mijn bak gewoon algloos hoor.

Die paar keren dat ik echter wel wat algjes had, was altijd het gevolg van een per ongeluk ontstaan van een voedingstekort! Door een fout, defecte doseerpomp of (en dat gebeurt het vaakst) een lege PO4 of NO3 jerrycan wat ik niet op tijd door had.
Taro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:14:
[...]

Zou het ook kunnen zijn dat Seachem het als marketing gebruikt dat ze beide zo expliciet icm algen noemen? Mijn ervaring is van bijv. Tropica dat ze een versie van de voeding met nitraat hebben voor dunbevolkte aquaria en een versie zonder nitraat voor dichtbevolkte aquaria.
Ja dat denk ik ook. Wel vind ik het bizar dat er een variant zonder NO3 en PO4 verkocht wordt. Dit doet namelijk meer kwaad dan goed. Echter veel hobbyisten zijn gebrainwasht en die denken dus producten zonder NO3 en PO4 nodig te hebben. En waar een vraag is, is ook aanbod.

Soms is NO3 en PO4 ook simpelweg niet nodig inderdaad, als er voldoende in je visvoeding zit. maar kwaad kan het niet.
Volgens mij zijn het niet nitraat en fosfaat die voor alg zorgen, maar juist een overschot of een tekort eraan.
Juist. wat het tekort betreft dan. Van algen door een overschot heb ik nog nooit overtuigend bewijs gezien. Dat zijn fabeltjes.
Dat verschilt per aquarium, dus ik zou niet teveel op die teksten op verpakkingen en websites afgaan, maar observeren wat er misgaat in een aquarium en op basis daarvan bijsturen.
Ja, dat werkt echt het beste en is het meest betrouwbaar. Vergt wel tijd en toewijding.
Chaoss schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:21:

Saechem is volgens mij een respectabel merk en dan is het wat kort door de bocht om te zeggen 'ze verkopen planten voeding zonder nitraat en fosfaat'.
Nou dat is toch wel degelijk wat het is. Nitraat en fosfaat zijn de macronutrienten.
Als je gazonmest of huiskamerplantenmest koopt dan zou het ook volstrekt belachelijk zijn als daar geen nitraat of fosfaat in zit. Dan gaat je gras meteen dood namelijk.

Anderen doen het ook ja. Nu ik er over nadenk is het natuurlijk ook een mooie manier om je klanten apart extra te laten betalen voor een flesje NO3 en een extra flesje PO4. Er zit vast weer een marketingconcept achter.
Chaoss schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:34:
Had in het verleden wel altijd meer vissen en dan ging het met alleen micro plantenvoeding prima.
dat kan prima inderdaad, zolang je maar zeker weet dat je NO3 en PO4 op geen enkel moment de 0 aantikken in je bak. Het probleem is alleen dat je dat niet zeker weet en dus wel het risico loopt. Onder andere doordat druppeltesten voor met name No3 onbetrouwbaar zijn. Een veiligere strategie is daarom om altijd wat NO3 toe te voegen als 'verzekering' tegen het aantikken van de 0.
Zal voorlopig macro voeding toevoegen en het vissenbestand wat opbouwen wat ik toch al van plan was.
Dat zou voldoende moeten zijn inderdaad. Kans op tekorten wordt klein. :)

[ Voor 51% gewijzigd door de Peer op 01-11-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:41:
[...]

Is dat niet meestal mos? of zijn dat echt algen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:11:
[...]
Juist. wat het tekort betreft dan. Van algen door een overschot heb ik nog nooit overtuigend bewijs gezien. Dat zijn fabeltjes.
Is een tekort of teveel van het een niet automatisch een teveel of tekort van het ander? Uiteraard tot op het punt dat een tekort of teveel aan licht of CO2 gaat meespelen.

Stel dat de perfecte combinatie verhouding is:
  1. 100 ppm NO3
  2. 100 ppm PO4
  3. 50 ppm Mg
En ineens heb je de volgende waardes, waarbij de planten het ook nog prima blijven doen:
  1. 100 ppm NO3
  2. 75 ppm PO4
  3. 50 ppm Mg
Dan is er OF een teveel aan NO3 + Mg tov PO4 of te weinig PO4 tov NO3 + Mg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:47:
[...]

Is een tekort of teveel van het een niet automatisch een teveel of tekort van het ander? Uiteraard tot op het punt dat een tekort of teveel aan licht of CO2 gaat meespelen.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. En je moet ook onderscheid maken tussen licht en voeding. Voeding zijn bouwstenen, licht is energie.
Als een plant blootgesteld wordt aan licht dan moet hij iets met die energie. Hij moet dat kwijt raken anders loopt hij schade op. Als alle bouwstenen beschikbaar zijn dan kan hij groeien (biomassa opbouwen). Echter als 1 van de bouwstenen ontbreekt dan kan hij dus niet groeien en loopt hij schade op omdat hij het oogsten van licht niet kan stoppen. Die pigmenten zitten daar en gaan gewoon door met licht absorberen.

Er zijn 2 manieren om dit te voorkomen. Minder licht, of genoeg bouwstenen beschikbaar stellen.

de hoeveelheid licht dwingt dus af hoeveel voeding er beschikbaar moet zijn.
Stel dat de perfecte combinatie is:
Het is een misverstand dat er zoiets bestaat als de perfecte combinatie. Het is niet dat een plant de concentraties meet en daar iets mee doet. Het enige dat voor de plant van belang is, is dat er bouwstenen beschikbaar zijn om zijn lichtenergie kwijt te kunnen. De enige eis die die plant dus heeft is dat géén van de bouwstenen een concentratie van 0 mag hebben.
  1. 100 ppm NO3
  2. 100 ppm PO4
  3. 50 ppm Mg
En ineens heb je de volgende waardes, waarbij de planten het ook nog prima blijven doen:
Ja voor een plant maakt dit totaal geen verschil, want alles is beschikbaar.
  1. 100 ppm NO3
  2. 75 ppm PO4
  3. 50 ppm Mg
Dan is er OF een teveel aan NO3 + Mg tov PO4 of te weinig PO4 tov NO3 + Mg.
dat is allemaal totaal niet relevant, en ook al heel vaak debunked op andere fora in de aquariumwereld. Er bestaat niet zoiets als te veel en de combinaties doen er ook niet doe. De plant kent maar 2 smaken: tekort of geen tekort. dus 0 of niet 0.

Het is dus eigenlijk heel simpel. Vandaar dat je met een paar simpele basisregels altijd een algvrij aquarium kunt hebben. nooit de macro of micro-nutrienten de 0 laten aantikken, maar zorgen dat er voldoende aanwezig is. Liever te veel dan te weinig, want dat is dan je buffer en dus de verzekering dat er geen tekort op treedt.

NO3 is niet giftig en PO4 veroorzaakt geen alg.
verhoudingen van nutrientenconcentraties zijn irrelevant. Het enige dat telt is dat geen van beide 0 is.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 01-11-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Als zo'n plant stress (dat is een wetenschappelijke term) ervaart door blootstelling aan licht terwijl niet alle bouwstenen beschikbaar zijn, gaat hij stofjes uitscheiden.
algen detecteren dit en zullen toeslaan omdat ze een (potentieel) instabiel ecosysteem zien waar ze kunnen toeslaan.

Dat is 1 van de mechanismes.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 01-11-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Daarnaast zou het goed kunnen dat het gebrek aan bouwstenen zelf ook een trigger voor algen is omdat dat ook een eigenschap is van een kantelend ecosysteem waar de alg een kans krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bij hoge no3 en po4 kunnen planten goed groeien. Dat zijn voor algen geen triggers want die competitie verliezen ze van planten.

Algen willen instabiliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:21:
[...]

Is dat niet meestal mos? of zijn dat echt algen?
Beiden. Het is vaak altijd een combinatie van algen en mossen. Algen op vochtige plekken, mossen op droge(re) plekken. Die groene aanslag op tegels en hout (vooral na de winter) is hoofdzakelijk alg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
Egeltje al druk onderweg vanmorgen. Moest ook gaan werken denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIBQXV90nNW5cOhDsXf5k421Tl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqvYXUOwEFlxWQ7h1hUm5oGF.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gaan er nog mensen van hier naar Vivarium eind deze maand? Ik vond het vorig jaar wel leuk, heb toen niet eens wat gekocht maar lekker rond kijken.

Wil misschien nog wel een CO2 set, is dat de moeite qua beurs aanbieding?

Enig nadeel is de reisafstand, Friesland - Braboland :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
Chaoss schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:31:
Gaan er nog mensen van hier naar Vivarium eind deze maand? Ik vond het vorig jaar wel leuk, heb toen niet eens wat gekocht maar lekker rond kijken.

Mooi ritje in de Scenic :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 12:25

Oh shit, ik had al een vermoeden een dubbele afspraak te hebben gemaakt. Wilde er heel graag voor de eerste keer heen, maar heb nu een familieweekend gepland staan ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX

Twijfel nog om te gaan. Ben vooral benieuwd naar of het fenomeen 'beurskorting' een dingetje is. Ik ben van plan om een nieuw aquarium aan te schaffen en een filter. Dat is niet persee de reden van twijfel, maar als ik er niet naar toe ga om iets te kopen zie ik de toegevoegde waarde niet echt. Vissen zou ik toch bij LFS kopen verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

ThaAresX schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:31:
[...]

Twijfel nog om te gaan. Ben vooral benieuwd naar of het fenomeen 'beurskorting' een dingetje is. Ik ben van plan om een nieuw aquarium aan te schaffen en een filter. Dat is niet persee de reden van twijfel, maar als ik er niet naar toe ga om iets te kopen zie ik de toegevoegde waarde niet echt. Vissen zou ik toch bij LFS kopen verwacht ik.
Je kan een hoop aquascapes zien, meerdere wedstrijden, veel terrarium dieren en veel aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier ook twijfel. Misschien toch maar gaan, leuk uitje en inspiratie opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Iemand ervaring met die pendelbus van station Rosmalen naar Vivarium? Rijdt die een beetje frequent en is daar plaats in, of is dat drie kwartier blauwbekken en beter kunnen lopen?

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:54
Is er een soort van aquarium bijbel in boekvorm? Nederlands/engels. Ben op zoek naar een kerstcadeau 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 12:25
Frantic schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:31:
Is er een soort van aquarium bijbel in boekvorm? Nederlands/engels. Ben op zoek naar een kerstcadeau 😅
Ik denk dan direct aan "Ecology of the Planted Aquarium" van Diana Walstad, maar die heeft wel echt betrekking op haar methode van een aquarium opzetten. Als je met zee aquariums bezig bent, heb je daar niet zoveel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Je zou dit topic kunnen printen, we zitten inmiddels aan ons negende evangelie O-)
Pagina: 1 ... 35 ... 44 Laatste