Klein maar fijn. Naar mijn mening zijn het, wat gedrag in een schooltje betreft, absolute toppertjes.grizzlywilde schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:37:
Die eitjes maak ik me niet zo'n zorgen over, die kan ik wel verwijderen (worden ze niet opgegeten door één van de andere bewoners?). Met eventuele torenslakken (wel beter voor mijn bodem) maak ik me meer zorgen voor overbevolking. Daarom kies ik voor de neritina's.
De panda's werden afgeraden omdat ze kennelijk wat iffy zijn qua robuustheid. Ik vind ze wel enorm leuk er uit zien. Ik moet nog bedenken welk alternatief ik dan kies. De pygmeus zijn zo klein.
Nee, daarvoor zijn ze véél te hard.grizzlywilde schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:37:
Die eitjes maak ik me niet zo'n zorgen over, die kan ik wel verwijderen (worden ze niet opgegeten door één van de andere bewoners?).
Dan neem je de Habrosus. Die zijn net wat groter dan de Pygmeus.De panda's werden afgeraden omdat ze kennelijk wat iffy zijn qua robuustheid. Ik vind ze wel enorm leuk er uit zien. Ik moet nog bedenken welk alternatief ik dan kies. De pygmeus zijn zo klein.
https://aquainfo.nl/artikel/corydoras-habrosus/
André Huisman (www.new-line.nl)
Of mijn favoriet: trilineatus!! Meestal verkocht onder de naam julii.
Ik heb panda's in mijn huidige aquarium en ook jaren in mijn vorige aquarium gehad doen het prima.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Wat een leuke ideeën, die zien er ook enorm mooi uit! Bedankt!
mijn beste advies: elke bak is anders, wat voor de 1 een no go is, werkt bij de ander mogelijk wel.grizzlywilde schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:46:
Hoi aquarianen. Leuk om te zien dat er hier op GoT ook een bescheiden community is. Ik ben net gestart (of nou ja, eigenlijk nog niet echt) met de hobby, na het al jaren op mijn bucket list te hebben. Dochter is inmiddels 9 en sloopt niet meer (zomaar) vanalles in huis, dus het leek me wel veilig nu.
ik zou die cherry shrimps persoonlijk niet doen, icm gouramis. deze zijn vrij klein en een makkelijke prooi, bij een volle bak, die amano/ japonicas heb ik vroeger nooit problemen mee gehad (zijn ook goede schoonmakers/opruimers)
met goede stroming/ rimpels op het wateroppervvlak hebbje echt geen zuurstofpomp nodig. simpel wil je toch?
qwa corrys had ik altijd de black venuzuelas.
vond deze wel apart.
grote school tetras is altijd mooi om naar te kijken.
vooral in verschillende kleuren.
en met simpel regelmatige waterwissels kan je veel reguleren. deed altijd 2 wekelijks 100l op een 350l tank. gewoon kraanwater.
bij nieuwe dingen toevoegen altijd veel testen.
GiTS
Eens elke bak is andersreaL_G schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:29:
[...]
mijn beste advies: elke bak is anders, wat voor de 1 een no go is, werkt bij de ander mogelijk wel.
ik zou die cherry shrimps persoonlijk niet doen, icm gouramis. deze zijn vrij klein en een makkelijke prooi, bij een volle bak, die amano/ japonicas heb ik vroeger nooit problemen mee gehad (zijn ook goede schoonmakers/opruimers)
met goede stroming/ rimpels op het wateroppervvlak hebbje echt geen zuurstofpomp nodig. simpel wil je toch?
qwa corrys had ik altijd de black venuzuelas.
vond deze wel apart.
grote school tetras is altijd mooi om naar te kijken.
vooral in verschillende kleuren.
en met simpel regelmatige waterwissels kan je veel reguleren. deed altijd 2 wekelijks 100l op een 350l tank. gewoon kraanwater.
bij nieuwe dingen toevoegen altijd veel testen.
Ik heb overigens heel veel kleine garnalen en 3 vrij grote gouramis en dat gaat heel goed samen...
Althans... ging haha want is 2 jaar goed gegaan tot....mijn Molly's echt veel te veel baby's gingen maken, heb ik er een kleiner soort chiclid bij gezet... baby's zijn er nog maar alle garnalen zijn foetsie ...
Mag ik vragen hoe je dit deed? Ik heb een 17l emmer met tuit gekocht, zodat ik in 2x emmeren comfortabel 30l kan wisselen. Maar ik loop er dan mee naar de plee om het weg te gooien en daarna naar de keuken om het bij te vullen. Met jouw hoeveelheid lijkt me dat nauwelijks te doen.reaL_G schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:29:
[...]
Ik vervang soms tot zo'n 60-70 liter. Het eruit halen combineer met het schoonzuigen van de bodem dmv een stukje tuinslang. Ik gebruik een gewone 10l emmer die ik in de spoelbak in de keuken kieper.
Bij het vullen zet ik de emmer op het aanrecht onder de kraan die open staat. En dan met een dompelpompje en een slang van een paar meter vul ik het aquarium zonder heen en weer te hoeven lopen.
Bij het vullen zet ik de emmer op het aanrecht onder de kraan die open staat. En dan met een dompelpompje en een slang van een paar meter vul ik het aquarium zonder heen en weer te hoeven lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 26-10-2025 21:17 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Waarom niet met een slang? Bij de hornbach heb je van die zwarte stugge slangen die kosten per meter niet veel en kun je gewoon op lengte daar afsnijden wat je wilt hebben...grizzlywilde schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
Mag ik vragen hoe je dit deed? Ik heb een 17l emmer met tuit gekocht, zodat ik in 2x emmeren comfortabel 30l kan wisselen. Maar ik loop er dan mee naar de plee om het weg te gooien en daarna naar de keuken om het bij te vullen. Met jouw hoeveelheid lijkt me dat nauwelijks te doen.
Kun je ook 20 meter doen indien nodig:)
Gaat enorm hard omdat ze wat breder zijn. Ik haal zo 100 liter uit mijn 600 liter bak. Denk 5 min ofzo
Kan wel foto van de slang maken als je wilt.
Vullen is wel lastiger idd. Ik doe dat vanuit buiten met de tuinslang die kan ik 15 meter uitrollen en dan vanuit daar. Is wel super makkelijk, hoef ik niks voor aan de sluiten. Leg ik in het aquarium en met een klem vast en klaar is kees. Vanuit een binnenkraan is het toch lastiger.
Vullen is wel lastiger idd. Ik doe dat vanuit buiten met de tuinslang die kan ik 15 meter uitrollen en dan vanuit daar. Is wel super makkelijk, hoef ik niks voor aan de sluiten. Leg ik in het aquarium en met een klem vast en klaar is kees. Vanuit een binnenkraan is het toch lastiger.
[ Voor 39% gewijzigd door HenkS op 26-10-2025 22:27 ]
Vullen: Zette hier een 20l emmer in de gootsteen, temperatuur sensor erin, pompje erin met slimme stekker. Slang naar het aquarium. Emmer vol laten lopen en gevoel krijgen bij de temperatuur. Bij het aquarium zat een afvoerpijpje van een Eheim filter op de slang, die zette ik in een plastic beker die op de bodem stond. Dan met de mobiele telefoon de slimme stekker aan zodat de pomp aanging. En dan bij de emmer zorgen dat de temperatuur van het aanvoerwater in lijn bleef met de temp in het aquarium.grizzlywilde schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
Mag ik vragen hoe je dit deed? Ik heb een 17l emmer met tuit gekocht, zodat ik in 2x emmeren comfortabel 30l kan wisselen. Maar ik loop er dan mee naar de plee om het weg te gooien en daarna naar de keuken om het bij te vullen. Met jouw hoeveelheid lijkt me dat nauwelijks te doen.
Afvoer, 2 opties: #1 Hevelslang richting emmer, met een opzetstuk het zand netjes schoonmaken. #2 Pompje met lange slang naar het gras. Wel altijd even iets om de invoer van de pomp doen ter bescherming van kleinere vissen, garnalen, etc.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ik hang voor het leeghalen een opvoerpomp in mijn bakken en pomp dan met een tuinslang de boel naar buiten of naar het putje in de bijkeuken. Vullen is dezelfde tuinslang aan de kraan en met een Gardena broes de boel weer vullen. Niks geen gedoe met kijken naar de temperatuur van het water, dat dat in de bak een paar graden omlaag gaat is echt geen enkel probleem.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Eens, iets omlaag niet, maar in mijn situatie kon de temperatuur enorm verschillen afhankelijk van de snelheid waarmee het water uit de kraan komt en de temperatuur hendel is ook erg gevoelig. Met een kleine aanpassing in de stand/snelheid van de kraan zat er zo 15+ graden bovenopAziraphale schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:44:
Niks geen gedoe met kijken naar de temperatuur van het water, dat dat in de bak een paar graden omlaag gaat is echt geen enkel probleem.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ook mee eens, daarom gaat bij mij er ook altijd koud water in. De kraan die ik gebruik (ivm Gardena koppeling) heeft ook überhaupt geen mogelijkheid voor warm water.Taro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:52:
[...]
Eens, iets omlaag niet, maar in mijn situatie kon de temperatuur enorm verschillen afhankelijk van de snelheid waarmee het water uit de kraan komt en de temperatuur hendel is ook erg gevoelig. Met een kleine aanpassing in de stand/snelheid van de kraan zat er zo 15+ graden bovenopAls je een 50% waterwissel doet met 30+ graden water ipv 18 graden dan voelt dat niet ok.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik gooi er ook koud water in. Mijn 600l bak is 25 graden ivm chiclids..ik doe max 25% wissel en dan zakt de temp maximaal 1.5 graad. Maar is ook zo weer op temperatuur . Kan prima gewoon koud water alleen geen 50% of meer in 1x wisselen dan
Hoe vaak vervangen jullie water en met welke reden?
Ik meet het regelmatig en als de waarden prima zijn voel ik geen urgentie te wisselen. Heb geen osmose filter meer dus krijg met kraanwater ook weer nieuwe toevoegingen, althans, met zoutwater gebruik je geen ongefilterd kraanwater in ieder geval.
Ik meet het regelmatig en als de waarden prima zijn voel ik geen urgentie te wisselen. Heb geen osmose filter meer dus krijg met kraanwater ook weer nieuwe toevoegingen, althans, met zoutwater gebruik je geen ongefilterd kraanwater in ieder geval.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
@NiGeLaToR Voor een klein aquarium dat ik op zolder had staan deed ik geen waterwissels. Het aquarium beneden met wit zand, glazen lillypipes, etc. had wel iedere 2 weken een poetsbeurt nodig om er weer fris uit te zien. Op dat moment dus altijd even met zo'n afhevelslang en mondstuk aan de slag om het zand weer schoner te maken. Maar voor de waterkwaliteit was het dan nog niet echt nodig, het was meer om de vervuiling van het zand en evt. wat groene alg van het glas niet te lang in het water rond te laten zweven.
Hoeveel je wisselt is van allerlei dingen afhankelijk, zelfs als je in percentages rekent. Denk aan (over)bevolking, plantenvoedingsregime (full estimative index?), filtercapaciteit, etc. Ik vervang wekelijks zo’n 25% en mijn plantenvoeding heb ik daarop afgestemd.
Concreet voorbeeld: mijn bak is 149 liter, haal daar 10% af voor inrichting en je houdt 130-135 liter netto over. Ik heb drie witte (handig, je ziet alles!) bouwemmers van 12 liter van de Gamma. Die hevel ik wekelijks bijna vol met aquariumwater en vul ik daarna weer onder de keukenkraan met koud water. Met een reserve filterpomp (die ik toch altijd beschikbaar wil hebben) waaraan ik een slang heb gemonteerd vul ik vervolgens het aquarium weer. Wel even de emmer op de kast naast de bak zetten, anders trekt het pompje het niet. Als ik haast heb lukt dat in een kwartiertje, maar meestal ben ik wel een uurtje zen aan het watertuinieren.
Concreet voorbeeld: mijn bak is 149 liter, haal daar 10% af voor inrichting en je houdt 130-135 liter netto over. Ik heb drie witte (handig, je ziet alles!) bouwemmers van 12 liter van de Gamma. Die hevel ik wekelijks bijna vol met aquariumwater en vul ik daarna weer onder de keukenkraan met koud water. Met een reserve filterpomp (die ik toch altijd beschikbaar wil hebben) waaraan ik een slang heb gemonteerd vul ik vervolgens het aquarium weer. Wel even de emmer op de kast naast de bak zetten, anders trekt het pompje het niet. Als ik haast heb lukt dat in een kwartiertje, maar meestal ben ik wel een uurtje zen aan het watertuinieren.
@Taro heb een 125l bak + extern filter en merk dat het water niet echt vies word. Gebruik voor de loss rommel vooral de circulatie zelf en heb een waterstofzuigertje.
Heb wel overbevolking en nog steeds baard alg, dus ben nog niet helemaal tevreden. Waterkwaliteit blijf ik meten en doe nu eens in de 6-8 weken een 30L wissel ongeveer, maar om te zeggen ik heb er een andere ratio achter dan ik woel dan wat rommel op en zuig dat af is er niet. Met dichte kap verdampt er ook nauwelijks wat, ook prettig.
De baard alg lijkt overigens de wedstrijd heel langzaam te verliezen. Het groeit langzamer terug dan dat ik het weghaal of het wordt opgegeten. Gaat in dit tempo nog lang duren, maar de meeste planten beginnen te winnen en de achterwand begint steeds zicht-baard-er te worden. Tis soms ook een kwestie van veel geduld.
Heb wel overbevolking en nog steeds baard alg, dus ben nog niet helemaal tevreden. Waterkwaliteit blijf ik meten en doe nu eens in de 6-8 weken een 30L wissel ongeveer, maar om te zeggen ik heb er een andere ratio achter dan ik woel dan wat rommel op en zuig dat af is er niet. Met dichte kap verdampt er ook nauwelijks wat, ook prettig.
De baard alg lijkt overigens de wedstrijd heel langzaam te verliezen. Het groeit langzamer terug dan dat ik het weghaal of het wordt opgegeten. Gaat in dit tempo nog lang duren, maar de meeste planten beginnen te winnen en de achterwand begint steeds zicht-baard-er te worden. Tis soms ook een kwestie van veel geduld.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Grappig om te lezen dat iedereen het toch net anders doet, bedankt voor jullie best practices. Ik stel me zo voor dat ik gewoon 2x die 17l emmer vul (heb een afhevel-handpompje met stofzuigertje besteld), dat water gebruik om de filters even voorzichtig te spoelen en dan weg kieper. Daarna de emmer 2x met kraanwater vullen (goed idee om die al meer in de buurt van de 25 graden van het aquarium te krijgen dan helemaal koud denk, al hoeft het vast geen exacte wetenschap te zijn en is 20 graden misschien zelfs wel veiliger) en het pompje andersom gebruiken. Moet die emmer wel hoger zijn dan het aquarium bedenk ik me, hmm.. Misschien ook maar een tweede filterpompje aanschaffen.
Speaking of, hebben jullie allemaal een extra filterpompje, verwarmingsbuisje, lampen? Of valt het mee hoeveel je op voorraad nodig hebt? En een quarantaine-tank?
Speaking of, hebben jullie allemaal een extra filterpompje, verwarmingsbuisje, lampen? Of valt het mee hoeveel je op voorraad nodig hebt? En een quarantaine-tank?
Voor vervanging van water heb ik met wat kogelkranen een gardena koppeling. Tuinslang eraan, kraantje open en leeg laten lopen de badkamer in. Vervolgens tuinslang aan de koppeling op de badkraan en weer vullen
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Pomp wel, want die is van levensbelang. De rest is me veel te duur om dubbel aan te schaffen en de bak kan best een paar dagen zonder. Worst case: kerstavond valt op donderdag en net dan gaat ie stuk, dan kun je maandag pas weer naar de winkel. Die kans accepteer ik.grizzlywilde schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:33:
Elke week 50%. Reden: volgen van de estimative index methode.NiGeLaToR schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:42:
Hoe vaak vervangen jullie water en met welke reden?
2 meter bak (720 liter), aangesloten op het riool+waterleiding (gat in vloer woonkamer) dus dat is lekker makkelijk.
de meeste metingen zijn onbetrouwbaar en zou ik geen conclusies uit durven trekken.Ik meet het regelmatig en als de waarden prima
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 27-10-2025 12:07 ]
een lange (tuin)slang ene kant in de tank, de andere kant in de badkamer, handmatig aanzuigen en als het loopt hoef je niks te doen behalve toekijken.grizzlywilde schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
is echt een werk van niks. (ook met gardena snelkoppelingen aan de kraan om daarna te vullen).
alleen je positie van de slang in de tank moet hoger zijn dan de rest van de slang (afvoer).
emmertjes lopen is inderdaad niet te doen.
oude tank:
[ Voor 19% gewijzigd door reaL_G op 27-10-2025 12:00 ]
GiTS
Interessante toevoeging @peer
Ga ik mij op inlezen.
Ga ik mij op inlezen.
Ik vervang zo'n 60 liter per keer (120 liter netto netto bak) en doe dat met een karretje met daarop 2 jerrycans van 60 liter en een dompelpomje zoals die in caravans gebruikt worden (12V, lekker veilig). In de "nieuwe" zit 50% RO water en 50% kraanwater. Zouten e.d. voeg ik toe bij het aanmaken (waarbij het dompelpompje fungeert als rondpomper door pomp en slang in dezelfde tank te doen (elk in hun eigen opening). Het oude water wordt met zo'n aquariumhevel (met handpompje om het op gang te brengen) afgevoerd naar de "oude tank". Tegenwoordig zet ik de kar trouwens naast het aquarium (staat ie niet zo in de weg) bij het wisselen.grizzlywilde schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
André Huisman (www.new-line.nl)
Precies hetzelfde. volledige geautomatiseerde water verversing, 1x per week 50%, ongeveer 350 liter. Werk ook met de EI methode.de Peer schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:43:
[...]
Elke week 50%. Reden: volgen van de estimative index methode.
2 meter bak (720 liter), aangesloten op het riool+waterleiding (gat in vloer woonkamer) dus dat is lekker makkelijk.
[...]
de meeste metingen zijn onbetrouwbaar en zou ik geen conclusies uit durven trekken.
Daarnaast merk ik ook dat sinds ik meer ververs de bak ook schoner blijft.