Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

AvK

Ready Set Go

lolgast schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:35:
Ik heb een vraag waar ik zelf niet helemaal een zaligmakend antwoord op kan vinden:
Ik ben hier een aquarium aan het starten. Simpel 30 liter nano tankje. Staat nu een 1,5 week in ‘dark start’ fase dus ik kruip richting het moment dat ik het water moet gaan testen. Maar, wat is nou een “goede en complete” test?

Ik wil niets bijzonders in de bak, gewoon wat slakken en neocaridina garnalen. Ik neig nu naar de ‘Sera aqua test box’ of de ‘Colombo test lab’ maar voor mijn gevoel zitten daar veel flesjes in die ik ogenschijnlijk niet nodig heb.
Planten, veel planten. Je hoeft niet perse te testen. Daarna na een week of 3 de garnalen er in.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:34
Vanavond mijn upgrade/migratie projectje gestart van een Dennerle 20L nano-cube naar een Dennerle 35L nano tank. Uiteindelijk de set voor een leuke prijs kunnen vinden.

[placeholder foto]

Momenteel staan ze beide naast elkaar, maar zodra de nieuwe tank is opgestart kan de migratie beginnen en de oude gedecomissioned worden :+

Dus binnenkort ook een nano-cube kit (pomp, licht etc) te koop eventueel in combinatie met een inrichting (substraat, stenen etc wat hier ook nog ligt).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Bossie schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:23:
Vanavond mijn upgrade/migratie projectje gestart van een Dennerle 20L nano-cube naar een Dennerle 35L nano tank. Uiteindelijk de set voor een leuke prijs kunnen vinden.

[placeholder foto]

Momenteel staan ze beide naast elkaar, maar zodra de nieuwe tank is opgestart kan de migratie beginnen en de oude gedecomissioned worden :+

Dus binnenkort ook een nano-cube kit (pomp, licht etc) te koop eventueel in combinatie met een inrichting (substraat, stenen etc wat hier ook nog ligt).
Video's en foto's. Anders bestaat het niet... :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bossie
AvK schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Video's en foto's. Anders bestaat het niet... :)
Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTRTHv4bmaGlt-XffK_9UdmRVAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfTbefRAJO3in1OOUTFYloCk.jpg?f=fotoalbum_large

Zijkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m91rz9LKjuwrxFOmSLcXACGwMwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIfeSKGeznu89pi0LyZzcWzG.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QE-NDCtqZXx8K0-mG18bmrinmto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPKtAQRDqraKdTqknrOskr0l.jpg?f=fotoalbum_large

Het is iets voller geworden dan geplanned, maar heb ook een paar kleine dingetjes overgepakt uit mijn nano-cube waarvan ik nog niet weet of deze blijven.

De planten boven moeten nog even weer vastgezet worden aan het glas zodat deze wat steviger staan.

Er zitten iets meer amano's in, die zaten zeer goed verstopt in mijn nano-cube. Deze kunnen eventueel later nog naar mijn grotere tank. Misschien dat ik in weekend nog een paar kleine aanvullingen haal (pygmy cory of otto) maar tot nu toe ben ik tevreden.

[ Voor 41% gewijzigd door Bossie op 15-05-2024 12:26 ]

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:59
Heteractis Crispa

Een anemoon. De Cripsa variant. Er zijn een aantal soorten die een beetje verschillen met hoe de tentakels eruit zien en hoe groot ze worden.

79 Euro. (maat M)

Anemonen leven samen met Anemoonvisjes. Ze leven in Symbiose. Mijn anemoonvisjes zijn nakweek en hebben nog nooit een anemoon gezien. Ze zijn geboren en opgegroeid in een glazen bak.

Toch hebben ze de anemoon binnen enkele uren gevonden. Ik heb hem er tegen 14:00 ingezet en nu al is het feest. De anemoonvisjes zwemmen lekker rond in de anemoon om resistentie op te bouwen.

Want anemonen zijn niet lief. Het word zelfs een beetje afgeraden om een anemoon in je aquarium te zetten.
Een anemoon is 1 dier. Het heeft een zuignap als voet, ronde schijf met tentakels en een mond in het midden. Met de tentakels vangen ze visjes, kreefjes, garnalen en slakken. Die brengt hij naar zijn mond door helemaal in te vouwen. Het word dan net een ballon met de tentakels aan de binnenkant.

Met de voet kleven ze zich vast aan steen. Ze kunnen vervolgens lopen. Als ze het niet naar hun zin hebben dan kruipen ze langzaam weg of ze laten los en drijven naar elders. Dat is ook het probleem. Gezien anemonen heel sterk netelen maken ze alles dood wat op hun pad komt. Drijft of kruipt hij tegen een ander koraal dan is dat bijna zeker binnen minuten dood.

Veel eten vangen anemonen niet want als vissen gezond zijn dan komen ze vaak wel weg. Zieke of oude vissen lukt dat niet. En daar komt de symbiose met anemoonvisjes van pas

Symbiose

Anemoonvisjes leggen nesten eitjes van honderden stuks. Gezien andere vissen dol zijn op kuit, is het nest van een anemoonvisje niet veilig. Dat lossen ze op door hun eitjes onder een anemoon te leggen. Niemand durft daar in de buurt te komen want dan word je meteen door de anemoon opgegeten.

De anemoonvisjes hebben echter een tactiek om niet opgegeten te worden. De tentakels van een anemoon zitten vol kleverige netelende stoffen. Anemoonvisjes gaan daar aan zuigen en zwemmen er constant een beetje tegenaan. Ze bouwen enorm snel resistentie op en kunnen dan vrij door de tentakels zwemmen.
Op die manier kunnen ze dus eitjes leggen onder een anemoon.
Maar anemonen doen dat niet voor niets. Ze willen er wat eten voor terug. Ik ga dit proberen op film te zetten en dan deel ik het hier.
Anemoonvisjes gaan op zoek naar rondzwevend eten en brengen dat naar de anemoon. Soms slepen ze dode visjes van hun eigen formaat meters onder water mee naar de anemoon. Ze tillen het op en gooien het in de buurt van de mond van de anemoon. En die eet het dan weer op.
Anemoonvisjes zijn zuinig op hun anemoon en voeren die dan ook :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvKx9hYsCGReFxOQnKKlIDY6OCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OnvgV8xyZcKoH8eJpJn0KpTG.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
g1n0 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 00:07:
[...]

Ik ben bijna zover om het eerste water toe te voegen. Morgen komen de eerste delen voor de sump binnen en wil dan zo snel mogelijk gaan stromen.
Dat duurde echt veel langer dan ik hoopte, maar er pompt een beetje water doorheen. Voor nu 20% gevuld met zelfgemaakt zoutwater. Hopelijk eind deze week (als schoonvaders gaat vissen) afvullen met Oosterschelde-water. Pompt nu intern, dus nog niet naar extern filter. Wil nu enkel pompen om het water (en dus zout) in beweging te houden en de temp op peil te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8X7qx-YWGySxRa0cJOyXLiNVHzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJLto6JtLvFQDZswHm790vfz.jpg?f=fotoalbum_large

Als ie vol zit ga ik de sump afmaken en de flow erdoorheen sturen. Heb al wat schetjes voor de sump, wat vinden jullie? (Is dus een verticale sump, niveau 1 is boven en 4 is beneden:
1. Reefmat voor filtratie en tds-, temp- en pH-sensor
2. Serra siporax en steen (en misschien wat slakken)
3. Reefdose, voor de supplementen
4. Buffer voor return pump

Mis ik hier nog iets in volgens jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
g1n0 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:40:
[...]

Dat duurde echt veel langer dan ik hoopte, maar er pompt een beetje water doorheen. Voor nu 20% gevuld met zelfgemaakt zoutwater. Hopelijk eind deze week (als schoonvaders gaat vissen) afvullen met Oosterschelde-water. Pompt nu intern, dus nog niet naar extern filter. Wil nu enkel pompen om het water (en dus zout) in beweging te houden en de temp op peil te houden.

[Afbeelding]

Als ie vol zit ga ik de sump afmaken en de flow erdoorheen sturen. Heb al wat schetjes voor de sump, wat vinden jullie? (Is dus een verticale sump, niveau 1 is boven en 4 is beneden:
1. Reefmat voor filtratie en tds-, temp- en pH-sensor
2. Serra siporax en steen (en misschien wat slakken)
3. Reefdose, voor de supplementen
4. Buffer voor return pump

Mis ik hier nog iets in volgens jullie?
Een verwarming wellicht?
Ik weet niet of siporax geschikt is voor zeewater. Je kunt overwegen om gewoon rifsteen te pakken of BioBalls. Maar wellicht is lekt siporax ook niks, en kan het gewoon.

Ik heb vandaag ivm de aanstaande vakantie maar eens een VideoServer opgezet. Ik werk een beetje met dat spul dus kon mijn hand leggen op een Genetec licentie en wat Axis/Bosch camera's.
Het koste wat geklooi met https, maar we hebben nu een volledige VMS integratie in de auto.
Kan ik mooi de boel in de gaten houden :)
(binnenkort op freereef.nl overal te zien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC-cfTW9EnfSxKDoqAA1EpYmbu0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e5SNrNrs623aHGIOuSdkHNx5.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcLZfKZo6qiRyPsT6q-lhSQHnIY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8l3itaOe5m4AWoEv7Ox4il7s.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Een verwarming wellicht?
Ik weet niet of siporax geschikt is voor zeewater. Je kunt overwegen om gewoon rifsteen te pakken of BioBalls. Maar wellicht is lekt siporax ook niks, en kan het gewoon.
Verwarming uiteraard, die zou in laag 4 komen, bij de buffer.
World Citizen schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:02:
[...]

(binnenkort op freereef.nl overal te zien)
Cool, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
g1n0 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:52:
[...]

Verwarming uiteraard, die zou in laag 4 komen, bij de buffer.
Ik ben wel benieuw naar dat schetsjse van die sump.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:47:
[...]

Ik ben wel benieuw naar dat schetsjse van die sump.
Oke, dit is um. Maar is wel echt een schetsje hoor :x

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbhv2C1HEaGENWT8bUCqb99lTu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14Qoa05ZSRbeLxErFdsZe8wb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
@g1n0 Dit zou wel moeten werken ja, alleen zie ik niet zo goed hoe straks de overloop gaat werken.

Wat zou kunnen dat je last kunt krijgen van overstromen bij verstopping van een van je standpijpen in je sump.
Maar wellicht heb je daar rekening mee gehouden.

In de tekening trekt de pomp het water uit de sump en duwt het je displaytank in.
Ik neem aan dat je in je displaytank dan een overloop hebt waar het weer terug de sump in loopt. Dat is wat riskant want als die overloop dicht komt te zitten door een slak, dan pompt je pomp het onderste vak van je sump leeg in je displaytank en stijgt het water daar. Als je genoeg ruimte hebt loop het niet over dus dan kan het.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:48:
@g1n0 Dit zou wel moeten werken ja, alleen zie ik niet zo goed hoe straks de overloop gaat werken.

Wat zou kunnen dat je last kunt krijgen van overstromen bij verstopping van een van je standpijpen in je sump.
Maar wellicht heb je daar rekening mee gehouden.

In de tekening trekt de pomp het water uit de sump en duwt het je displaytank in.
Ik neem aan dat je in je displaytank dan een overloop hebt waar het weer terug de sump in loopt. Dat is wat riskant want als die overloop dicht komt te zitten door een slak, dan pompt je pomp het onderste vak van je sump leeg in je displaytank en stijgt het water daar. Als je genoeg ruimte hebt loop het niet over dus dan kan het.
Ja klopt, bij een set-up als dit is het lastig om de overloop goed te krijgen. Dit wil ik op 2 manieren oplossen:
1. Er is een aparte overflow vanaf de display naar de sump (de OF ingang op tekening (overflow))
2. Water-level sensor in display-tank en sump die de return-pomp langzamer zet zodra het water-niveau te hoog wordt

Op deze manier hoop ik dan de gevaren bij een onbalans in pomp-vermogen en een eventuele stroomuitval te kunnen opvangen, zodat het water niet doorstroomt van of naar de display-tank.

Over verstoppingen in de standpijpen in de sump: niet heel erg over nagedacht, maar als er wat water uit de sump loopt is dat niet zo erg, en ik maak zeker een paar sensoren die bij een plotselinge wijziging in water-niveaus alles op stop zetten en even een notificatie sturen

[ Voor 9% gewijzigd door g1n0 op 17-05-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
@g1n0 Ik zou pomp als breekpunt houden. Dus als er iets mis staat en je pomp loopt droog dan calculeer je dat in. Een pomp is prima te vervangen en kost relatief weinig tegenover waterschade. In princiepen wil je er ook altijd eentje reserve hebben liggen (al is het een kleinere)

Dus ik zou het zo maken dat als je sump ergens verstopt raakt, dat je pomp droogloopt voordat je een overstroming hebt.

De aanzuigkant van je pomp zou ik dus heel hoog in je display aquarium plaatsen (vaak door een overloopvak).
Als je sump dan verstopt is, dan stijg het water in je sump en zakt het water in je display. Er loopt dan geen water meer naar je pomp waardoor die droog staat en alles tot stilstand komt.

Hoop herrie, dus je bent ook gelijk op de hoogte :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Ik had vandeweek een slak die happy was.

Ik zat van een afstandje te kijken en zag iets geks kwa vorm. Dat bleek een slak te zijn die aan het voortplanten is.

Wat ze blijken te doen is zich helemaal uitrekken in de stroming en dan via een buisje zaadjes los laten. In het filmpje zie je linksboven het punthuis van de slak, en daaronder dat witte is zijn lichaam. Hij duwt zijn huisje dus helemaal omhoog.

Aan de rechterkant zie je een klein buisje waar heel de tijd zaad uit komt.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28

JME

zeg maar Jamie

Respect! _/-\o_
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
g1n0 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:40:
[...]

[Afbeelding]

Als ie vol zit ga ik de sump afmaken en de flow erdoorheen sturen.
Deel 1 van de “sump” is er. Komen nog 2 etages boven (zoals geschetst). Denk wel dat ik bij de bovenste bak een trapje nodig ga hebben 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiaNNFJ39lcRk3Fc_Cve9A0BDuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJHqIEjK8LOeYnPyQ2rfZAPg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zie natuurlijk niet alles op de foto, maar waar zit de dragende constructie? Het gewicht lijkt te hangen op de schroeven van de dwarsverbindingen. Houdt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:21:
Ik zie natuurlijk niet alles op de foto, maar waar zit de dragende constructie? Het gewicht lijkt te hangen op de schroeven van de dwarsverbindingen. Houdt dat?
Ja en zitten daarbij nog verankerd in de muur erachter. Dat houdt wel 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:21
Sinds een week heeft een van mijn Ramirezi's witte bulten op zijn voorhoofd. 1 is steeds groter/witter aan het worden.

Eerst leek het iets onderhuids:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjjI-Ygtg2o6OSTMRTh9lkeOgiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HWJFWynLLIyuntFEc4JZBEy0.png?f=user_large

en nu lijkt het er vooral in het midden op te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkx5Vo_X6rSOhRNjznQw8i2vSRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnSxzb3D1xUmUbuAAsz7g9Fw.png?f=fotoalbum_large

De andere vissen hebben niks en ook deze vis vertoont geen 'ziek' gedrag.

Witte stip ziet er anders uit. Online zie ik zaken als Bloemkoolziekte, vispokken of een schimmelinfectie (lijkt me niet gezien foto 1). Ik heb in ieder geval de temperatuur 2 graden verhoogd maar ben terughoudend om allerlei middellen in het aquarium te gooien zonder te weten wat het is.

Ziet dit er bekend uit voor iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Gatenziekte of inderdaad bloemkoolziekte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
g1n0 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Deel 1 van de “sump” is er. Komen nog 2 etages boven (zoals geschetst). Denk wel dat ik bij de bovenste bak een trapje nodig ga hebben 😅

[Afbeelding]
En we draaien. Refugium is gemaakt, alleen nog het wier erin, skimmer is onderweg (komt bovenin), morgen de schotten in de 2e bak plaatsen voor de ReefDose en de onderste bak moet ik nog even voor naar de tekentafel. De pomp zuigt teveel lucht aan, en RedSea heeft niets om de RPM te verlagen bij een laag waterniveau ofzo. Wordt waarschijnlijk DIY…

Owja, en de elektra moet nog ik nog netjes maken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6xlfFU82ftAMTIkcvo87YPZJx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INIU8JgaMO8z4chX70csBWfL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
g1n0 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:35:
[...]

En we draaien. Refugium is gemaakt, alleen nog het wier erin, skimmer is onderweg (komt bovenin), morgen de schotten in de 2e bak plaatsen voor de ReefDose en de onderste bak moet ik nog even voor naar de tekentafel. De pomp zuigt teveel lucht aan, en RedSea heeft niets om de RPM te verlagen bij een laag waterniveau ofzo. Wordt waarschijnlijk DIY…

[Afbeelding]
Lol, ik dacht dat die sump in dat meubel kwam, maar het word veel groter. Ziet er goed uit!

Had je dit al test gedraaid, want ik heb ooit ook eens zoiets gebouwd waar ik het water boven in pomp en onder eruit weer uit laat, toen liep ik tegen het probleem aan dat ik niet zo een hoge doorstroming kon maken.

Ik kon wel veel water door een pomp bovenin pompen maar onderuit kwam de doorstroming op zwaartekracht en die is niet zo gek veel.

Maar wellicht begrijp ik de doorstroming nog niet goed. :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Ik had dit bedacht, en dat werkte dus niet bij de blauwe pijlen. De doorstroming was daar niet snel genoeg waardoor ik maar weinig water door mijn sump kon krijgen.

Bij jouw denk ik dat het andersom werkt? De pomp pompt het water naar de sump TOE ipv naar het display.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxupUbU9UEVTFCo9oDuN8rnWq4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IFBdB4wq9z6THujXl9TSAsuf.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
World Citizen schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:49:
[...]

Ik kon wel veel water door een pomp bovenin pompen maar onderuit kwam de doorstroming op zwaartekracht en die is niet zo gek veel.

Maar wellicht begrijp ik de doorstroming nog niet goed. :)
Ik heb zo 2x een RedSea DC5500, die hebben een enorme kracht, dus die pompen dat met gemak omhoog :)
World Citizen schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:54:

Bij jouw denk ik dat het andersom werkt? De pomp pompt het water naar de sump TOE ipv naar het display.
Allebei, ik heb een toevoer en een uitlaat pomp. De display pomp bepaald de stroming, en pomp in de sump pompt zo snel mogelijk alles weer weg om het waterpeil gelijk te houden. Valt er 1 uit, gaat de andere ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
g1n0 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:04:
Valt er 1 uit, gaat de andere ook
Hoe doe je dat ongeveer?

Hoeveel lph wil je ongeveer halen?

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 08-06-2024 11:39 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
World Citizen schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Hoe doe je dat ongeveer?

Hoeveel lph wil je ongeveer halen?
Die RedSea controller heeft daar een functie voor; dus een dry-run of uitval van de ene pomp, zet de andere ook uit.

Ik doel op onderveer 4000 liter per uur (display bak is 200 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-06 10:33
Ik zal binnenkort even fotos delen, voor nu enkel een vraag:

De lichtbalk van mijn Rio 450 is kapot (net 2e hands gekocht de bak maar helaas nu de lichtbak gesneuveld)

heeft de Helialux spectrumled echt veel voordelen? hij is namelijk dubbel zo duur en dat is dan nog exclusief de controller.

ik heb als ik klaar ben een malawibak zonder platen (of misschien 2 of 3 plantjes) maar verwacht niks bijzonders, doe ik er verstandig aan de helilux spectrum te kopen of kies ik gewoon de multilux?

graag jullie mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Kijk even bij HVP aqua. Heb van hun de Goldline serie en ben daar zelf heel tevreden mee. Ik gebruik ze met een Meanwell 24 volt led voeding en een goedkope TC421 led controller van AliExpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Chatslet schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:55:
Kijk even bij HVP aqua. Heb van hun de Goldline serie en ben daar zelf heel tevreden mee. Ik gebruik ze met een Meanwell 24 volt led voeding en een goedkope TC421 led controller van AliExpress.
die TC421 heb ik ook gehad, dat was wel een drama apparaat maar die was volgens mij gewoon niet helemaal in orde.

ik zie dat ze ook startersets verkopen, misschien is dat een goeie om mee te beginnen :*)

bedankt voor de tip want ik had HVP nog niet gezien !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Startset kun je beter niet doen want die geven te weinig licht. De gold line is gewoon helemaal compleet. Zolang je die op de juiste lengte besteld gaat die gewoon passen. Er zit een vrij knullig controllertje bij maar met een TC421 werkt het top. Als je er eentje koopt dan is de bijgeleverde voeding voldoende. Bij 2 of meer kun je er beter een led of 3D printer voeding bij kopen. Zelf heb ik er een Meanwell voeding bij en heb ik de ventilator voor een noctua fan vervangen. De problemen die je met de TC421 had kunnen misschien door de software komen. De alternatieve software werkt beter: https://tc420app.ubrothers.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
zouden 2 goldline lampen echt noodzakelijk zijn voor een bak zonder planten?

Ik heb nog niet besteld maar zat te twijfelen tussen de basic en de plus set:
https://www.hvpaqua.nl/nl/juwel-rio-450-led-set-plus.html

2 goldline lampen kosten 460 euro :X

de plus set is al een aardige duit die ik niet in gecalculeerd had :'(

huidige status:
zand, water, stenen beetje indraaien nog zodat al het zwevend zand er ook uit is en dan volgende week eens gaan kijken voor vis, als ik de verlichting tenminste weer aan de gang heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2Rb5EHOvz5T6NUHjuerq4mgYFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66GYrRbuaesFplM9b7UweugA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Reloader op 08-06-2024 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Zonder planten zou je aan een enkele goldline al genoeg hebben. Die plus set is dan overkill. Goldline is al RGBW en daar komt een beste bak licht uit. Zo’n plus set gaat in jouw geval dus niets toevoegen. Wel zou ik er dan een TC421 bijkopen via AliExpress oid en dan gewoon lekker gebruiken met de voeding die je bij de goldline krijgt. Het gratis controllertje dat er bij zit stelt weinig voor.

Edit: dan wel even kabeltjes meebestellen om de goldline op de TC421 aan te sluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Chatslet op 08-06-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:11
@Reloader Is die lichtbalk niet meer te repareren of her te gebruiken met iets als Superfish Retroled oid?

Anders zou je ook nog eens bij JMB kunnen kijken of Daytime, al is die laatste wel behoorlijk prijzig, maar ook fantastisch goed.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:22
Hier draait inmiddels ook een tijdje een aquarium :) Ik heb 3 weken zonder planten (en zonder licht, stond aan voor de foto) gedraaid
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/a5/be/b6b62c37a15a7b7042548a8e87d7.jpeg

Daarna planten, slakken en een paar garnalen erin
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/6a/a9/3ba234afea74113a70c45f7b05f5.jpeg

En inmiddels zijn we ruim 2 weken verder sinds het toevoegen van de dieren en lijkt alles dikke prima te groeien
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/0c/07/f9dc1fe26f5e04211723f2f0ef09.jpeg

Ik heb niet helemaal tevreden over de plant rechts achterin, maar die vindt mijn vrouw "erg mooi" dus ik laat hem maar zitten. Ik heb ook geen idee hoe hij heet, want ik eigenlijk zocht hadden ze niet bij de lokale winkel en ik had geen zin om van hot naar her te rijden voor een paar plantjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Oh die plant hebben we hier ook. Die groeit heel snel dus dat wordt veel snoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
lolgast schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:32:
Ik heb niet helemaal tevreden over de plant rechts achterin, maar die vindt mijn vrouw "erg mooi" dus ik laat hem maar zitten. Ik heb ook geen idee hoe hij heet, want ik eigenlijk zocht hadden ze niet bij de lokale winkel en ik had geen zin om van hot naar her te rijden voor een paar plantjes
Hygrophila Polysperma, ook bekend als Belgisch Groen.

Edit: Succes met snoeien inderdaad :) Maar tijdens het opstarten van de bak is het een goede snelgroeier om evt. overtollige voeding uit het water te halen en algen te voorkomen. Je kunt de toppen ook afknippen en herplanten voor een vollere bos, net als bij de Ludwigia Super Red die je ook hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door Taro op 08-06-2024 20:12 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Ik stond laatst ergens door wat verkoopbakken te kijken en zag iets staan waar ik van in de war raakte. Het klopte niet zoals het eruit zag, en er klopte iets niet aan de tekening.

Dus ik ondersteboven rond die bak gehangen om hem te determineren, komt de verkoper eraan en meld dat het een Heliofungia is die ze op het skelet van een Euhylia hebben geplakt.

:Y) , ja dan bouw je het wel heel erg creatief. :)

Verder geen probleem want hij gaat wel een keer loslaten, maar het zag er uit alsof het een Toorts of Hamer koraal was, maar het is dus een Heliofungia.

De kleur kende ik ook nog niet uit het echt, dus opgepikt.

Het worden plaat of schijf koralen. Dus platte schijven van skelet waar het dier op leeft. Nu staat hij dus op een stokje wat niet hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1UznNnJrZnHmCZvmeTWVzmTHMc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/beKjImHHKIB7IdaeELKi88CC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhTFJdB8e856Bz8QYpkJsYn-T24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/74PgBYhiudY4ceabXVPTwtSP.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
lolgast schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:32:
Hier draait inmiddels ook een tijdje een aquarium :) Ik heb 3 weken zonder planten (en zonder licht, stond aan voor de foto) gedraaid
[Afbeelding]

Daarna planten, slakken en een paar garnalen erin
[Afbeelding]

En inmiddels zijn we ruim 2 weken verder sinds het toevoegen van de dieren en lijkt alles dikke prima te groeien
[Afbeelding]

Is dat de 20l of 30l nanocube ?
Ik had de 20l en het heeft me verbaast dat nog een jaar geduurt heeft voordat het upgrade/migratie projectje naar een grotere bak ben begonnen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:22
Bossie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Is dat de 20l of 30l nanocube ?
Ik had de 20l en het heeft me verbaast dat nog een jaar geduurt heeft voordat het upgrade/migratie projectje naar een grotere bak ben begonnen. :+
Dit is de 30l. De 20 liter staat op mijn bureau op zolder :9 Daar wil ik alle slakken/garnalen die ik beneden te veel vind in doen
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/b4/8b/052c5efc05eb538fa1749259fcce.jpeg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
Overigens, puur ter info, Koraal hoeft helemaal niet duur te zijn mocht dat iemand afschrikken.

Elk stukje op onderstaande foto kost 15 euro ongeveer. Sommige 10, sommige 20.
Deze haal je bij een mede hobbyist. We noemen dat stekjes. Eigenlijk al het koraal wat je kan wensen is wel in stekjes te vinden. Uiteraard zijn snelgroeiers goedkoper dan langzame groeiers, maar als je een Nano zee aquarium begint dan kun je hem vol zetten voor 100 euro, en heb je na een jaar zelf stekjes om te verkopen.

Kleur en prijs hangen dus ook niet samen. Hieronder samen (bevhalve die links bovenste grote oranje) kost 50 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-6MAJ6B6OFmw7Oz7-oCY9mJ2nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrBfpIWOmLO7WblCNFqxySZb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 09-06-2024 13:54 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
g1n0 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:35:
[...]

[Afbeelding]
Gisteren mn aquarium afgetopt en de pomp in het aquarium op overstroming (als je dat zo noemt, dat ie alleen de bovenste cm wegpompt) geinstalleerd. Merkte dus wel dat ik ernorm veel verdamping had, dat ik in 24 uur tijd al 2 keer moest bijvullen (heb geen ato) omdat de pomp helemaal loco ging. Ik vind/vond RedSea echt wel top, maar het zijn maar ESP32 chipjes met een enorm prijskaartje… En met mijn uitdagingen van sensor via buizen naar de sump, dacht ik: ik maak het zelf wel.

Et voila:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6img1OM5-VU23zrQThY52R0IcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKAPWq0FlvqQRdruM7bcZGdB.jpg?f=fotoalbum_large
Pootje 1 en 4 zijn overflow, alles gaat uit en alarm naar telefoon, poot 3 is “hoofdvoeler” en poot 2 is het minimum niveau. Bij verlies van contact met poot 2 gaat ie in pulsen van 5 sec naar de onderste bak van de sump pompen en dan wacht ie 40 seconden om het resultaat te zien. Niet genoeg -> nog een keer -> etc… (tenzij een overflow contact maakt)

Ik zie nu te twijfelen over die ReefDose. Eigenlijk wel heel lekker om de controle zelf in de hand te hebben aangezien RedSea me van de week nog terugmailde op een feature-request “ondersteunen we niet, maken we niet”…

Wat is jullie mening over RedSea spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Aziraphale schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:01:
@Reloader Is die lichtbalk niet meer te repareren of her te gebruiken met iets als Superfish Retroled oid?

Anders zou je ook nog eens bij JMB kunnen kijken of Daytime, al is die laatste wel behoorlijk prijzig, maar ook fantastisch goed.
de leddriver is gesneuveld en die zit in het dichtgegoten stuk van de bak, dus dat krijg ik nooit netjes open en weer dicht dat het ook nog mooi is.
de oplossing van HVP aqua staat me wel aan dus denk dat ik daar een set van ga bestellen even precies kijken welke nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Reloader schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:48:
[...]

de leddriver is gesneuveld en die zit in het dichtgegoten stuk van de bak, dus dat krijg ik nooit netjes open en weer dicht dat het ook nog mooi is.
de oplossing van HVP aqua staat me wel aan dus denk dat ik daar een set van ga bestellen even precies kijken welke nog
Er staat ook een van een geschikte lengte voor jouw bak op MP.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Aziraphale schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Er staat ook een van een geschikte lengte voor jouw bak op MP.
heb je een link, heb ff gezocht maar zie alleen maar kortere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Reloader schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:59:
[...]

heb je een link, heb ff gezocht maar zie alleen maar kortere?
HVP Aqua Goldline aquarium lamp LED 1,45 meter
€ 150,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Volgens mij zou deze moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Aziraphale schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:03:
[...]

HVP Aqua Goldline aquarium lamp LED 1,45 meter
€ 150,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Volgens mij zou deze moeten passen.
helaas, in de Juwel rio 450 zit een 120mm TL balk in, toch bedankt voor de tip :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Reloader schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:58:
[...]

helaas, in de Juwel rio 450 zit een 120mm TL balk in, toch bedankt voor de tip :D
Och, beetje passen en meten, kan best. :+ Ik heb ook een 150cm Daytime Matrix boven mijn bak hangen. Gewoon strak tussen de kap geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
heb een Goldline lamp besteld, wat onderdelen voor de E1502 filter en hoop als ik terug thuis ben alles aan te kunnen sluiten. zal de resultaten delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

slacksoff schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:57:
Sinds een week heeft een van mijn Ramirezi's witte bulten op zijn voorhoofd. 1 is steeds groter/witter aan het worden.

Eerst leek het iets onderhuids:
[Afbeelding]

en nu lijkt het er vooral in het midden op te zitten:
[Afbeelding]

De andere vissen hebben niks en ook deze vis vertoont geen 'ziek' gedrag.

Witte stip ziet er anders uit. Online zie ik zaken als Bloemkoolziekte, vispokken of een schimmelinfectie (lijkt me niet gezien foto 1). Ik heb in ieder geval de temperatuur 2 graden verhoogd maar ben terughoudend om allerlei middellen in het aquarium te gooien zonder te weten wat het is.

Ziet dit er bekend uit voor iemand?
En enige verbetering?

Mijn dwerg cychlide had ook een wit puntje op zijn kop, al best een tijdje terug (24 mei;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FgsyWX6ZlDAbBTzHA4GyZ1SQHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndMFzjcMe1Nc0v2thnxv6xXf.jpg?f=fotoalbum_large
Het was eerst alsof er een puntig stukje bot uit stak zeg maar. Dat trok weg, en de laatste tijd was het een wit vlekje maar het leek wel of het oog wat naar buiten stond in vergelijking met de andere.

Gisteren tijdens de schoonmaak leek hij erg geschrokken, helemaal wit van kleur en verstopt.
Vandaag heb ik hem niet meer kunnen vinden :/

Nouja, het is niet anders, misschien had ik toch moeten polsen wat het was, maar hij zwom er al die tijd nog prima mee rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:03
Wie heeft tips? Ik heb een aquarium wat nu een maand of 9 draait met veel beplanting. Ik gebruik CO2 en daarnaast plantenvoeding van aquariumbemesting.nl volgens de Estimatic Index (https://www.aquariumbemes...ormation/estimative-index).

Nou heb ik al maanden het "probleem" dat sommige planten na verloop van tijd een bruine laag krijgen, een soort aanslag. Weet niet of het echt een algen probleem is? Misschien is het wel normaal (ben vrij nieuw met aquaria)? Het gebeurt vooral op Anubias, maar ook op een paar achtergrond planten met grotere bladeren. Stengelplanten met kleine blaadjes hebben er geen last van. En tot slot; het zijn vaak de wat oudere blaadjes die dit krijgen, de plant groeit gestaag door en is verder gezond.

Een (slechte) foto (het anubias blaadje is toevallig gekruld, is een oud blad, maar ook 'stakke' blaadjes krijgen deze aanslag dus):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVcba2mRo6_LIK2ZGwBvT9TC7hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkTI9oRUNNZowCicR5DFBUN4.jpg?f=fotoalbum_large

Het is alleen 'niet mooi', dus ik kan snoeien... maar misschien heeft het een duidelijke oorzaak en is het eenvoudig op te lossen, dus als iemand tips heeft: welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:21
_ferry_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:37:
[...]

En enige verbetering?

Mijn dwerg cychlide had ook een wit puntje op zijn kop, al best een tijdje terug (24 mei;)
Oef, dat is precies hetzelfde zo te zien. De bulten komen op een gegeven moment naar buiten en worden pluizig.

Bij die van mij komt en gaat het een beetje. De witte bulten verdwijnen bijna en komen net zo snel weer terug. Hij heeft zich een paar keer verstopt maar de laatste dagen gedraagt hij zich normaal (licht aggressief).

Ik let vooral goed op de andere vissen of die niet iets soortgelijks ontwikkelen. Zo lang dat niet zo is ga ik uit van lagere immuniteit en daarmee de bloemkoolziekte. Om gatenziekte (de andere mogelijke oorzaak) voor te zijn wil ik voer met knoflook kopen (Dat onderdrukt die parasieten las ik), heb ik extra voer met een andere samenstelling gekocht. Daarnaast de temperatuur wat omhoog gedaan en ben ik van plan wat minder grote waterverversingen te doen (van 30% naar 15-20% om de waterwaarden stabieler te houden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

mikkelnl schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:52:
Wie heeft tips? Ik heb een aquarium wat nu een maand of 9 draait met veel beplanting. Ik gebruik CO2 en daarnaast plantenvoeding van aquariumbemesting.nl volgens de Estimatic Index (https://www.aquariumbemes...ormation/estimative-index).

Nou heb ik al maanden het "probleem" dat sommige planten na verloop van tijd een bruine laag krijgen, een soort aanslag. Weet niet of het echt een algen probleem is? Misschien is het wel normaal (ben vrij nieuw met aquaria)? Het gebeurt vooral op Anubias, maar ook op een paar achtergrond planten met grotere bladeren. Stengelplanten met kleine blaadjes hebben er geen last van. En tot slot; het zijn vaak de wat oudere blaadjes die dit krijgen, de plant groeit gestaag door en is verder gezond.

Een (slechte) foto (het anubias blaadje is toevallig gekruld, is een oud blad, maar ook 'stakke' blaadjes krijgen deze aanslag dus):

[Afbeelding]

Het is alleen 'niet mooi', dus ik kan snoeien... maar misschien heeft het een duidelijke oorzaak en is het eenvoudig op te lossen, dus als iemand tips heeft: welkom! :)
Traaggroeiers hebben daar altijd meer last van dan snelgroeiers. Heb je ook een opruimcrew in het aquarium zoals slakken, garnalen, Otocinclus, etc.? En voldoende stroming?

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 22:17

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter

[Afbeelding]

Die bruine laag (kiezelalg) kan prima worden opgeruimd door de Otocinclus (die zijn er dol op). Overigens zie je deze algsoort vooral in startende aquaria.

Bij Anubias krijg je naar verloop van tijd altijd wel wat algjes. Dingen groeien nu eenmaal erg langzaam, bladeren zijn soms 2-3 jaar oud én de plant krijgt eigenlijk altijd te veel licht. Bij mij is één gedeelte dat verdwijnt onder een halve voetbal javamos. Dat gedeelte ziet er fantastisch uit. Maar het gedeelte wat in het volle licht staat is een ander verhaal. De oudere bladeren hebben daar echt de nodige aanslag. Regelmatig de oudere bladeren wegknippen helpt.

Een andere optie is de Anubias (mits op een stuk hout gemonteerd of zo) uit de bak halen en trakteren op een waterbad met een 10 x zo hoge Easycarbo dosering (bijvoorbeeld tijdens de waterwissel/2-wekelijks onderhoud). Na afloop even goed afspoelen en terugplaatsen. Ik heb het een paar keer gedaan en het hielp behoorlijk (na een behandeling of 2-3). Wel veel werk (dus de laatste keer dat het hier gedaan is, is alweer een dik jaar geleden).

Wat je in ieder geval niet moet doen is van alles gaan veranderen aan het aquarium. Als je al iets zou willen veranderen, verander dan één ding zodat je, na een paar maanden, kunt weten of het wel of niet geholpen heeft. Verander je meer dan 1 ding dan zul je nooit weten welke van de veranderingen een positief effect heeft gehad.

En heb je eens een plant ertussen zitten die er écht geen zin in heeft, zet deze dan op een andere plaats (ivm kans op allelopathie). Uiteraard hou je daarbij zoveel mogelijk rekening met de lichtwens van de plant. Lukt het dan nog niet, vervang die plant dan door een andere soort (om te voorkomen dat je door frustratie de lol in het aquarium gaat verliezen).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0N4NN
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-05 14:45
Dag allen,
Na al lange tijd mee te lezen op het forum is het tijd dat ik ook eens in dit topic wat post.

Inmiddels draait mijn aquarium, een Juwel Primo 70, meer dan een jaar en heb ik een leuke populatie citroengarnalen. Ook heb ik nog 5 vrouwelijke platy’s en recent heb ik 13 Galaxy Rasbora’s (pareldanio’s) aangeschaft. Voor mijn platy’s wil ik op korte termijn een ander baasje zoeken en een groepje corydoras panda nemen voor in de plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmlopZnhY5F8hy4SQpqJSx368TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOPqhe4OELqkcAi8b6MLSR56.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Taro schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Traaggroeiers hebben daar altijd meer last van dan snelgroeiers. Heb je ook een opruimcrew in het aquarium zoals slakken, garnalen, Otocinclus, etc.? En voldoende stroming?
HuismAndré schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Die bruine laag (kiezelalg) kan prima worden opgeruimd door de Otocinclus (die zijn er dol op). Overigens zie je deze algsoort vooral in startende aquaria.
Dank voor de tips! Er zitten 3 Otocinclusin, en ik geloof een stuk of 3 Nerite slakken... Met 240 liter, is dat misschien te weinig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:36
mikkelnl schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:00:
[...]

[...]

Dank voor de tips! Er zitten 3 Otocinclusin, en ik geloof een stuk of 3 Nerite slakken... Met 240 liter, is dat misschien te weinig?
In mijn ervaring wel (net aan een jaar, dus neem een korrel zout ;)). Ik heb en 300 liter bak en daar heb ik 5 nerietslakken in, 5 japonica garnalen, 6 panda garra, 100+ neocaridina vuurgarnalen en dan nog een behoorlijk populaite blaashoornslakken. Allemaal zouden ze algen moeten eten. Toch heb ik ook nog steeds wat plekjes op de anubias. Mij stoort het niet heel erg, aangezien ze zo ook altijd genoeg eten houden. stroming kan ook uitmaken evenals CO2, maar daar weet ik te weinig van om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[...]

[...]

Ik zou het het aantal verdubbelen naar een stuk of 6-7. Kan prima in jouw bak.

Overigens zijn Oto's alleen goede algeters als ze nog jong zijn. Na verloop van tijd (1-2 jaar) ontdekken ze het visvoer van de bodemvisjes (indien van toepassing) en zullen ze minder en minder je algjes opruimen. Daarnaast eten ze hoofdzakelijk de zachte (makkelijk te scoren) algjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0N4NN
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-05 14:45
[...]

[...]

Otocinclus zijn ook best sociale visjes die graag met minstens 6 soortgenoten zijn. Dus dat aantal kan je inderdaad wel verdubbelen, maar gezien de grootte van je bak ook nog wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Mijn zoutwater aquarium is aan het indraaien, refugiumis aan het starten en om het allemaal een beetje aan te zwengelen gooide ik net wat garnalenvoer erin. Komt er toch ineens een hele kolonie beestjes uit de bodem (had er al wel eens 1 a 2 zien zwemmen, maar zoveel wist ik nier dat erin zaten (20-30 stuks ofzo)).

Maar wat zijn het? Iemand een idee?

Lijken een beetje op isopoden, maar lijken niet helemaal te matchen op formaat en kleur. ChatGPT en google bieden geen antwoorden helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7c0YWLclwPa__SPU3F4Hwaq8eg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBUU6EN9QwDkDPPEtRq9Mizn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuH6xEHeKcfNiSR-RpZiu3ZjLb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0U5sNdTzomc5NmZyrfhoY2x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door g1n0 op 14-06-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door g1n0 op 14-06-2024 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Vlokreeftjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
kleine update: 1x HVP goldline lamp ingebouwd, nu nog even met de standaard meegeleverde controller, de TC421 komt later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jQHcEuVQdFjq2Q00JfJbd_ho_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Qh2Ajy3lxzR0p7A02Ceq4NJ.jpg?f=fotoalbum_large

bedankt voor de tip @Chatslet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Zijn ze echt te groot voor. Denk toch dat het isopods zijn, maar dan nog heel jong ofzo. Blijf ze in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:07

reaL_G

G

[Afbeelding]

geen direct zonlicht op het aquarium?

is het misschien een luwe hoek (geen stroming) in de bak?

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:22
g1n0 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:01:
Mijn zoutwater aquarium is aan het indraaien, refugiumis aan het starten en om het allemaal een beetje aan te zwengelen gooide ik net wat garnalenvoer erin. Komt er toch ineens een hele kolonie beestjes uit de bodem (had er al wel eens 1 a 2 zien zwemmen, maar zoveel wist ik nier dat erin zaten (20-30 stuks ofzo)).

Maar wat zijn het? Iemand een idee?

Lijken een beetje op isopoden, maar lijken niet helemaal te matchen op formaat en kleur. ChatGPT en google bieden geen antwoorden helaas.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu ben ik geen expert op zoutwater, maar als ze er in zitten, kan dat kwaad?
Bovengronds is het juist aanbevolen om leven in de grond te hebben, goeie opruimers.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Nu ben ik geen expert op zoutwater, maar als ze er in zitten, kan dat kwaad?
Bovengronds is het juist aanbevolen om leven in de grond te hebben, goeie opruimers.
Dat wilde ik dus ook weten, maar daarvoor moet je wel weten wat het zijn :)

In het geval van isopods is het niet zo erg, zolang het geen plaag wordt. Maar zodra er wat vis in komt zouden die isopods als lekkere snacks dienen en de populatie wel op niveau houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
g1n0 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Zijn ze echt te groot voor. Denk toch dat het isopods zijn, maar dan nog heel jong ofzo. Blijf ze in de gaten houden
Het is niet heel goed te zien maar ik zou denken en amphipod soort. Hoe dan ook, top! Niks aan doen lekker laten gaan. Zorgen dat je refugium er ook mee vol zit en je hebt een constante aanvoer van levendvoer straks.

Kan je een pitvisje overwegen.

* World Citizen mag straks iets ophalen *O*

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 15-06-2024 17:13 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb gisteren wat opgehaald (vast niet zo mooi als de aankopen die je hier regelmatig showt,altijd leuk om te zien/lezen!)

Nieuwe apistogram mannetje, 2 sleutelgat cichliden, en een schuilkelder geprint :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFiykQ_mjGchBSp4cnJsh-X_Hr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akQGvDfWvdXyw7syfGNAkHdc.jpg?f=fotoalbum_large

Verder aan het voorbereiden om de bak op wat punten aan te passen; de stenen wat hoger stapelelen, het bos met snelgroeiende planten wat terugbrengen, en dan wat nieuwe planten er in. Onder ander Hydrocotyle tripartita besteld, dat zag er in een filmpje van MD erg mooi uit als dat over de stenen groeit. En het is wat groter dan Monte Carlo, dus hopelijk wat beter bestand tegen het gewoel van de Cory's.

Verder zit ik te denken om zo'n "Wabi kusa" te maken met wat stekjes. Heb nog een glazen vaas staan en wat kienhout liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 15-06-2024 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

_ferry_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:52:
Ik heb gisteren wat opgehaald (vast niet zo mooi als de aankopen die je hier regelmatig showt,altijd leuk om te zien/lezen!)

Nieuwe apistogram mannetje, 2 sleutelgat cichliden, en een schuilkelder geprint :+
[Afbeelding]

Verder aan het voorbereiden om de bak op wat punten aan te passen; de stenen wat hoger stapelelen, het bos met snelgroeiende planten wat terugbrengen, en dan wat nieuwe planten er in. Onder ander Hydrocotyle tripartita besteld, dat zag er in een filmpje van MD erg mooi uit als dat over de stenen groeit. En het is wat groter dan Monte Carlo, dus hopelijk wat beter bestand tegen het gewoel van de Cory's.

Verder zit ik te denken om zo'n "Wabi kusa" te maken met wat stekjes. Heb nog een glazen vaas staan en wat kienhout liggen.
Tip: Hou de Hydrocotyle Tripartita Japan wel in bedwang :)

Zo zag het er in mijn aquarium uit:

Enige tijd na de introductie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AHHfCOgVR__xCz8iVZgU2wZQWY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kXohW0oky00fIhfa0e2C7Ycf.png?f=user_large

Iets later:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwfWqAIVY9CO7L7Tx8AwGdmYpY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TnyfmsuThPsSVMveY3wyOVo7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSgFgzg48zQjRjoGZYWXxKj-EII=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WA7sRWPkRCljWB9fKcV4wonb.jpg?f=user_large

Nog iets later:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZN-5J_454rlrH6bgu0jT75idlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6Q272hUJnMAImixKKGrRIWt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Taro schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:45:
[...]

Tip: Hou de Hydrocotyle Tripartita Japan wel in bedwang :)

Zo zag het er in mijn aquarium uit:

Enige tijd na de introductie:
[Afbeelding]

Iets later:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog iets later:
[Afbeelding]
Zo dan :D ging ook echt omhoog dus, niet zoals de Monte Carlo over de grond.

Effin, heb een stuk of wat planten besteld, meer dan direct nodig, omdat sommige het nu eenmaal beter/mooier doen dan andere.
Heb nu bijvoorbeeld een ludwigia soort staan die vooral veel stengel maakt en weinig blad. Misschien net niet de juiste omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

_ferry_ schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:38:
[...]

Zo dan :D ging ook echt omhoog dus, niet zoals de Monte Carlo over de grond.

Effin, heb een stuk of wat planten besteld, meer dan direct nodig, omdat sommige het nu eenmaal beter/mooier doen dan andere.
Heb nu bijvoorbeeld een ludwigia soort staan die vooral veel stengel maakt en weinig blad. Misschien net niet de juiste omstandigheden.
Het gaat inderdaad alle kanten op en je kunt natuurlijk wel besluiten de scheuten die de lucht in gaan af te knippen zodat het vooral horizontaal groeit.

Zou Tripartita direct aan een volgend aquarium toevoegen, erg mooie groene wilde plant, maar gewoon regelmatig snoeien :)

Als een stemplant veel stengel en weinig blad maakt vermoed ik dat die te weinig licht krijgt. Met meer licht krijg je compactere groei.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• World Citizen
Mijn eerste Haddoni Anemoon. Een tapijt anemoon in het rood. Je hebt ze in meerdere kleuren, en deze rode/roze is een van de zeldzamere.

Hij is al dik 20cm groot, maar kan makkelijk dubbel zo groot worden. Gezien het 1 dier is met een voet waarmee hij rond kan lopen, gaat hij dat wellicht nog doen. Voorlopig blijft hij mooi zitten.

Dit type anemonen leven voornamelijk van licht. Je kunt ze bijvoeren want in het wild vangen ze ook wel eens een visje. De anemoon is heel plakkerig dus als er iets tegenaan zwemt is het dood. Gelukkig weten vissen dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND1VQZ9uaIvCW_Vwd6yYMh7TWYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28W8hppOUJRY4oQWxXsXTOb5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcQecG1jgXT7_Nb4nRys64nTSww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQO5UqQL01raoDiWiZ3N7IsA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mp8HtWNcJjf7bGBAE6IMDzo6XpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzthUYqL654O2OSEItIZEFkc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0D0TOBlamrQ5rhV2BlibG0zmSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31IaB9FisXuuMUxa8vdT3fr0.jpg?f=fotoalbum_tile

En nog wat andere kleinere stukjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyp_1MY4k58f0X0QGwqCK1Dljso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CA1zbzOer5MILoxk5R659sQW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U1NJ7JU0dIu230nPLYcK_3qYA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LFvRM9GVrnKqa6Jb92L0C26.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ9PfL2MZLTWQQqPSQ9NpnE_1_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZfPN358ffWn6dgpEu7VmDDe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Qvs_3dlBT8RQ5YIueqF-9kiXyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riR4tgggXlnUdtb0f3KjTdSW.jpg?f=fotoalbum_tile

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@World Citizen Nice! Splitst deze zich op een gegeven moment ook? En het wordt volgens mij ook weer eens tijd voor een overview van je hele aquarium...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:06:
En het wordt volgens mij ook weer eens tijd voor een overview van je hele aquarium...
Als ik al die foto’s zie dan moeten het inmiddels minstens drie bakken zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
JME schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:19:
[...]

Als ik al die foto’s zie dan moeten het inmiddels minstens drie bakken zijn..
Ja het is een doorkijkbak :) , dus ik moet 2 kanten bekleden. En stekjes zijn vaak niet zo groot dus het valt nog steeds allemaal in het niks.

@Taro Komt eraan!

En helaas, deze splitst niet. Veel anemonen doen dat wel maar deze heeft mannetjes en vrouwtjes varianten (heel soms hermafrodiet), en moeten dus "paren".

Er gaan wel berichten rond dat je hem doormidden kunt snijden, maar dat is niet voor mij weggelegd. Ik hoop op een hermafrodietje :)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:36
Wat zijn koralen toch ook prachtig. Dank voor het delen van zulke schoonheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
reaL_G schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:04:
[...]

geen direct zonlicht op het aquarium?

is het misschien een luwe hoek (geen stroming) in de bak?
Nee, geen zonlicht. Stroming: mja, die is overal wel aanwezig volgens mij, maar ook op de plaatsen waar zeker voldoende stroming is, worden oude blaadjes na verloop van tijd 'viezig'.

Denk dat er simpelweg iets is aan het water wat anubias niet leuk vindt, want alle andere planten groeien als kool en mooi fris enz.

Naast de Anubias merk ik dat mijn Christmas Mos ook neiging heeft donker te worden, maar dit is denk ik gewoon kwestie van regelmatig snoeien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• World Citizen
(ik had hem wat uitgebreider in HK staan, dus hier een kopie)

Een Haddoni Anemoon.

Dit is een Tapijt anemoon. Er zijn verschillende soorten anemonen, maar deze drapeert zich als een tapijt over de bodem (meestal).

Ze worden wat groter dan de andere. Een diameter van 40cm is niet gek als hij wat ouder is. De mijne is nu 25cm.

Extreem onvriendelijk :). Als je hem aanraakt met je vinger moet je echt moeiten doen om hem eraf te krijgen. Hij plakt enorm, en dat is dan ook een risico. Niet uitgesloten is dat er een vis of ongewervelde in verstrikt raakt en opgegeten word. Niet aanraken dus.

Deze soort splitst zich helaas niet. Ze hebben vrouwtjes en mannetjes soorten die op bepaalde momenten zaad loslaten en dat vind elkaar dan. Heel af en toe is hij hermafrodiet en kan hij zichzelf bevruchten.

Een ander gevaar daarmee is dat Anemonen rond kunnen gaan lopen. Ze zitten met hun voet vast tussen het steen of aan het glas. Als ze het echter niet naar hun zin hebben ivm licht of stroming dan gaan ze aan de wandel of laten ze zich los om weg te drijven. En dat... kan schadelijk zijn. Eigenlijk alles wat hij tegenkomt is vrijwel direct dood. De komende dagen zijn dus spannend, maar hij kan zomaar over een paar maanden besluiten om te verhuizen.

Niet echt geschikt voor beginners om die reden. Voor de rest prima houdbaar in een aquarium van een jaar oud.

Voeren hoeft eigenlijk niet. Deze soort leeft voornamelijk van Fotosynthese, ofwel het licht In het wild drijft er echter ook wel eens wat dode vis of een garnaal in, dus ik voer hem elke maand een stukje vis oid.

Prijs: 450 euro
Dit komt omdat het de rode variant is. Dit is een van de zeldzamere. Alle andere kleuren zijn wat goedkoper. Je hebt ze al voor 50 euro, en bijvoorbeeld een blauwe is 250 euro.

In het filmpje voer ik hem een stukje vis (spiering). Hij si pas net geplaatst dus ik wilde weten of hij voer aanneemt. Dat ging helemaal goed en binnen 5 minuten was het stukje vis verdwenen.

[ Voor 28% gewijzigd door World Citizen op 17-06-2024 11:48 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
World Citizen schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:48:
(ik had hem wat uitgebreider in HK staan, dus hier een kopie)

Een Haddoni Anemoon.

Dit is een Tapijt anemoon. Er zijn verschillende soorten anemonen, maar deze drapeert zich als een tapijt over de bodem (meestal).

Ze worden wat groter dan de andere. Een diameter van 40cm is niet gek als hij wat ouder is. De mijne is nu 25cm.

Extreem onvriendelijk :). Als je hem aanraakt met je vinger moet je echt moeiten doen om hem eraf te krijgen. Hij plakt enorm, en dat is dan ook een risico. Niet uitgesloten is dat er een vis of ongewervelde in verstrikt raakt en opgegeten word. Niet aanraken dus.

Deze soort splitst zich helaas niet. Ze hebben vrouwtjes en mannetjes soorten die op bepaalde momenten zaad loslaten en dat vind elkaar dan. Heel af en toe is hij hermafrodiet en kan hij zichzelf bevruchten.

Een ander gevaar daarmee is dat Anemonen rond kunnen gaan lopen. Ze zitten met hun voet vast tussen het steen of aan het glas. Als ze het echter niet naar hun zin hebben ivm licht of stroming dan gaan ze aan de wandel of laten ze zich los om weg te drijven. En dat... kan schadelijk zijn. Eigenlijk alles wat hij tegenkomt is vrijwel direct dood. De komende dagen zijn dus spannend, maar hij kan zomaar over een paar maanden besluiten om te verhuizen.

Niet echt geschikt voor beginners om die reden. Voor de rest prima houdbaar in een aquarium van een jaar oud.

Voeren hoeft eigenlijk niet. Deze soort leeft voornamelijk van Fotosynthese, ofwel het licht In het wild drijft er echter ook wel eens wat dode vis of een garnaal in, dus ik voer hem elke maand een stukje vis oid.

Prijs: 450 euro
Dit komt omdat het de rode variant is. Dit is een van de zeldzamere. Alle andere kleuren zijn wat goedkoper. Je hebt ze al voor 50 euro, en bijvoorbeeld een blauwe is 250 euro.

In het filmpje voer ik hem een stukje vis (spiering). Hij si pas net geplaatst dus ik wilde weten of hij voer aanneemt. Dat ging helemaal goed en binnen 5 minuten was het stukje vis verdwenen.

[Vimeo: Haddoni Anemone Feeding]
Heel cool, dank voor het delen. Zelf zou ik het niet aandurven ivm koraal, maar ben benieuwd hoe het bij jou gaat de komende weken (ookal ben je nooit helemaal zeker natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
g1n0 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:53:
[...]

Heel cool, dank voor het delen. Zelf zou ik het niet aandurven ivm koraal, maar ben benieuwd hoe het bij jou gaat de komende weken (ookal ben je nooit helemaal zeker natuurlijk).
Je moet even je bodem vrij maken inderdaad. Ik ben nog aan het opbouwen en heb de onderkant leeg gelaten of goedkope Buttons, Discosoma en leders neergezet. Die overleven het of mogen sneuvelen.

Maarja, hij kan ook zichzelf opblazen en loslaten zodat hij door de stroming meegenomen word. Dat is wel echt ruk zeg maar. Ik heb geen stromingspompjes en de overloop is goed beschermd, maar je wilt liever niet dat hij loslaat.

Veiliger is een bubbelanemoon maar ook dat blijft altijd riskant.

Kokeranemonen of schijfanemonen zijn eigenlijk je beste optie kwa veiligheid.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
mikkelnl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Nee, geen zonlicht. Stroming: mja, die is overal wel aanwezig volgens mij, maar ook op de plaatsen waar zeker voldoende stroming is, worden oude blaadjes na verloop van tijd 'viezig'.

Denk dat er simpelweg iets is aan het water wat anubias niet leuk vindt, want alle andere planten groeien als kool en mooi fris enz.

Naast de Anubias merk ik dat mijn Christmas Mos ook neiging heeft donker te worden, maar dit is denk ik gewoon kwestie van regelmatig snoeien.
Hoef je je niet zo'n zorgen om te maken. De eerste weken/maanden dat je aquarium draait krijg je gewoon een soort algengolf waar niets tegen lijkt te helpen. Na een paar maanden verdwijnt dat ook weer net zo snel als dat het gekomen is. Het is nu een mooi moment om wat neocaridina garnalen toe te voegen. Die hebben met die algen lekker veel te eten waardoor ze zich snel gaan voortplanten. Daar heb je later weer profijt van want daar voorkom je een slakkenplaag mee en je hebt meteen een flinke schoonmaakploeg in je bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik wil met de planted-box lean dosing gaan werken. (Estimative index met wekelijks >35% water wissel is niet aan mij besteed, momenteel doe ik zo'n 10% en doseer ik profito+ferro)
Maar zijn er nog tips qua druppel test om te kijken of de dosering afdoende is?
No2 en No3 heb ik, maar beide zitten qua waarde altijd goed.
pH/Co2, daar heb ik een indicator voor.
Die is overigens donkergroen, ongeveer 1 bel per 2 sec. Ik heb het gevoel dat ik anders 3x zoveel moet doseren voor een beetje meer Co2.
Druppel test Ph is iets van 7-7,5

Ik zou ijzer kunnen meten (flesje die ik heb is te oud, kleurt niet).
Maar ik zie ook nog fosfaat en kalium als test. En een pH met kleinere schaal (6-7,6)
Ik ben niet bang dat het allemaal totaal niet klopt, maar als ik weer eens wat bestel zou ik dat mee kunnen bestellen. En het moet wel zinvol zijn. Als ik bijvoorbeeld ijzer doseer verwacht ik niet gauw een tekort, hooguit wat overschot. Maar dat geeft afaik geen problemen, tot je echt extreme hoeveelheden toevoegt. Dus is het dan nog wel zinvol om te meten?

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 22-06-2024 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@_ferry_ Kaliumtest heb ik een paar keer gedaan. Ik had véééél meer kalium in m'n bak dan ik met de test kon meten. Kan me zo voorstellen dat bij een beetje dosering van macro's een kaliumgebrek een onmogelijkheid is.

Zelf ben ik ooit begonnen met EI en heb ik de dosering aan de hand van een aantal metingen naar beneden bijgesteld (dus meer richting PMDD). In best grote stappen trouwens (halvering van dosering per stap). Het is geen exacte wetenschap. Verversen van water doe ik nu 50% eens in de 3 weken.

https://www.aquascaping-blog.com/415/pmdd-po4-methode/

Ik meet trouwens evengoed nog best veel nitraat en fosfaat (40/3) in het aquariumwater maar ik kan me zo voorstellen dat dit komt door een meetfout en/of gedeeltelijk bestaat uit nitraat en fosfaat waar de planten niks mee kunnen. Als ik namelijk de dosering verder halveer dan zie ik na een maand de gaten in de snelgroeiende planten vallen. Het water dat ik toevoeg zit op 20/2 nitraat/fosfaat (50/50 Kraan/RO met GH+ en Macro's voor één week). Profito (Micro's) zit ik ongeveer op 1,5 de aanbevolen dosering (vrij veel planten). IJzer meet ik heel soms onder het mom van "als ik iets detecteer is het prima". Verder kijk ik vooral naar de planten.

pH test 6-7,6 kan best handig zijn. Ik gebruik deze eens per 3 maanden (of zo) om te controleren of de pH probe niet te ver verlopen is (scheelt weer werk met kalibreren). Als je net als ik een glas water uit je aquarium haalt (en de metingen elders doet), doe de pH test wel altijd als eerste (je water gast uit waardoor pH toeneemt). Verder handig zijn Fe, KH en GH, NO3 en PO4 (sommigen jaarlijks vervangen, anderen 2-jaarlijks). Kalium had ik los bijgekocht (nutteloos) en over datum laten gaan (net als de andere tests in mijn 10+ jaar oude JBL kit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18

de Peer

under peer review

_ferry_ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:59:
Ik wil met de planted-box lean dosing gaan werken. (Estimative index met wekelijks >35% water wissel is niet aan mij besteed, momenteel doe ik zo'n 10% en doseer ik profito+ferro)
Maar zijn er nog tips qua druppel test om te kijken of de dosering afdoende is?
No2 en No3 heb ik, maar beide zitten qua waarde altijd goed.
pH/Co2, daar heb ik een indicator voor.
Die is overigens donkergroen, ongeveer 1 bel per 2 sec. Ik heb het gevoel dat ik anders 3x zoveel moet doseren voor een beetje meer Co2.
Druppel test Ph is iets van 7-7,5

Ik zou ijzer kunnen meten (flesje die ik heb is te oud, kleurt niet).
Maar ik zie ook nog fosfaat en kalium als test. En een pH met kleinere schaal (6-7,6)
Ik ben niet bang dat het allemaal totaal niet klopt, maar als ik weer eens wat bestel zou ik dat mee kunnen bestellen. En het moet wel zinvol zijn. Als ik bijvoorbeeld ijzer doseer verwacht ik niet gauw een tekort, hooguit wat overschot. Maar dat geeft afaik geen problemen, tot je echt extreme hoeveelheden toevoegt. Dus is het dan nog wel zinvol om te meten?
Tsja, persoonlijk zou ik dit niet doen. je bent dan een fortuin aan testen kwijt en je weet vaak nog steeds niet of het nu genoeg is of niet.

vertrouw niet te veel op de testen, veel maken niet waar wat ze beloven.

Je kunt ook gewoon goed naar je planten kijken, geen testen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

de Peer schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:48:
[...]

Tsja, persoonlijk zou ik dit niet doen. je bent dan een fortuin aan testen kwijt en je weet vaak nog steeds niet of het nu genoeg is of niet.

vertrouw niet te veel op de testen, veel maken niet waar wat ze beloven.

Je kunt ook gewoon goed naar je planten kijken, geen testen nodig.
Ik snap wat je bedoelt, maar met bovenstaande in gedachten hoef ik een ijzer test eigenlijk al niet echt te doen, want ik doseer het, en een schadelijk overschot heb je niet gauw. No2 en No3 heb ik al, en dan zou ik nog fosfaat kunnen bestellen a 12€.
Het meststoffen pakket bespaart juist weer ten opzichte van flesjes Profito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_ferry_ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:10:
[...]

Het meststoffen pakket bespaart juist weer ten opzichte van flesjes Profito.
dat lijkt me sterk. Profito is supergoedkoop als je het per hoeveelheid uitrekent.
Ik koop het zelf altijd per 5 liter jerrycans in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

de Peer schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:37:
[...]

dat lijkt me sterk. Profito is supergoedkoop als je het per hoeveelheid uitrekent.
Ik koop het zelf altijd per 5 liter jerrycans in.
Oh lol, wist niet dat ze het in 5L hadden (nota bene daar waar ik de plantjes kocht), dan valt het inderdaad mee qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_ferry_ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:45:
[...]

Oh lol, wist niet dat ze het in 5L hadden (nota bene daar waar ik de plantjes kocht), dan valt het inderdaad mee qua prijs.
Ik koop het altijd hier, nog een stuk goedkoper. Meestal koop ik er gelijk 3 of 4. kan ik weer even vooruit.
https://www.aquaristic.ne...earch&searchparam=profito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Er zijn wel ICP testen te doen voor zoetwater. Dan stuur je water op en krijg je iets van 30 stoffen terug wat er in zit. Met zeewater word het veel gebruikt. Ik doe het soms ook.

Dat Profito EasyCarbo enzo.. dat is toch een bron van Carbon? In zee voeg je als je wilt ook Carbon toe. Ook daar zijn flesjes te koop, maar de meeste mensen gebruiken azijn, vodka of suiker.

Ik gebruik nu azijn en doseer ongeveer 10ml op 350 liter per dag. Dit is een bron voor allerlei bacteriën die nitraat verwerken. Maar bij zoet is het toch voor de planten?

Worden bij zoet ook andere dingen gebruikt dan bv Profito EasyCarbo?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:40:

Dat Profito enzo.. dat is toch een bron van Carbon?
Nee. Gewoon sporenelementen.

Jij doelt op easycarbo. Dat is heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:40:

Worden bij zoet ook andere dingen gebruikt dan bv Profito?
Nitraat, fosfaat en sporenelementen. Anders groeit er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
de Peer schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:58:
[...]

Nee. Gewoon sporenelementen.

Jij doelt op easycarbo. Dat is heel wat anders.
Ahja, dat was hem "Easycarbo". Excuus ik haalde ze door elkaar.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Ik ben wat gaan googlen en kennelijk kun je dat bij Zoet ook doen. Er word ook gemixed met azijn, suiker en andere carbon bronnen.

Wellicht interessant om te onderzoeken. Het is heel wat goedkoper dan EasyCarbo.
(Bij zout vragen ze 3 ribben uit je lijf voor dit soort dingen. Vandaar dat velen azijn, suiker of vodka gebruiken)

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

EasyCarbo is geen goede bron van carbon, maar een chemisch goedje (Glutaraldehyde) waardoor algen doodgaan en als je niet oppast ook garnalen, Anubias, etc. De marketing heeft daar goed zijn werk gedaan. Het beste is gewoon echt CO2 toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:51:
EasyCarbo is geen goede bron van carbon, maar een chemisch goedje (Glutaraldehyde) waardoor algen doodgaan en als je niet oppast ook garnalen, Anubias, etc.
Eens dat Glutaaraldehyde troep is. Maar het heeft, als het ontsmettingsmiddel dat het is, zeker z'n toepassing. Schoonmaken van materiaal (uitstroombuisjes en zo), toevoeging om schimmel in doseringsflessen te voorkomen. Zo zullen er nog wel meer dingen zijn.

Overigens is het volgens mij vooral Vallisneria dat niet tegen EasyCarbo kan (Anubias kan er volgens mij prima tegen; die van mij wel in ieder geval aangezien ik ze wel eens een verhoogde dosis badje geef tijdens de 3-wekelijkse schoonmaak om zo de aanslag op oude bladeren binnen de perken te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Eens dat Glutaaraldehyde troep is. Maar het heeft, als het ontsmettingsmiddel dat het is, zeker z'n toepassing. Schoonmaken van materiaal (uitstroombuisjes en zo), toevoeging om schimmel in doseringsflessen te voorkomen. Zo zullen er nog wel meer dingen zijn.

Overigens is het volgens mij vooral Vallisneria dat niet tegen EasyCarbo kan (Anubias kan er volgens mij prima tegen; die van mij wel in ieder geval aangezien ik ze wel eens een verhoogde dosis badje geef tijdens de 3-wekelijkse schoonmaak om zo de aanslag op oude bladeren binnen de perken te houden).
Bij mij ging de Anubias iedere keer dood (de wortelstok verweekte en de bladeren lieten los) als ik EasyCarbo gebruikte. Vallisneria inderdaad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Taro schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:51:
EasyCarbo is geen goede bron van carbon, maar een chemisch goedje (Glutaraldehyde) waardoor algen doodgaan en als je niet oppast ook garnalen, Anubias, etc. De marketing heeft daar goed zijn werk gedaan. Het beste is gewoon echt CO2 toevoegen.
Ja, Co2 gaat hier niet. Dan zakt mijn PH. Bij zoet maakt dat niet uit maar de meesten zitten met zout op 8.2.
Ik meet ook een lager PH als ik thuiskom en hoger als ik uit huis ga, en feestjes zijn 0.5 dips.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HuismAndré schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Allebei groeien in mijn bak en de Vallisneria woekert er niet minder om als ik Carbo toevoeg. De Anubias vindt het ook allemaal wel prima.

Maar ik doseer 't eens per week en niet elke dag, wellicht helpt dat. En ik vergeet het regelmatig dus dan gaat de bak weer een week zonder.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reloader
Chatslet schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:54:
Startset kun je beter niet doen want die geven te weinig licht. De gold line is gewoon helemaal compleet. Zolang je die op de juiste lengte besteld gaat die gewoon passen. Er zit een vrij knullig controllertje bij maar met een TC421 werkt het top. Als je er eentje koopt dan is de bijgeleverde voeding voldoende. Bij 2 of meer kun je er beter een led of 3D printer voeding bij kopen. Zelf heb ik er een Meanwell voeding bij en heb ik de ventilator voor een noctua fan vervangen. De problemen die je met de TC421 had kunnen misschien door de software komen. De alternatieve software werkt beter: https://tc420app.ubrothers.eu/
voor de malawi eigenaren wilde ik hier nog even op terug komen, ik had uiteindelijk dus 1 goldline besteld, maar ik vond de lichtspreiding niet voldoen. het was boven/achter veel te donker dus ik heb er een basic lamp bij gekocht. na wat prullen denk ik wel dat voor de malawi eigenaren en dus geen planten de basic set ruim voldoende licht geeft.

ik heb ze nu overdag ingesteld op ongeveer 75% en dat is echt genoeg zo :9~ :9~

desalniettemin ben ik blij met de gold-line want dan kun je wat spelen met de RGB kleuren. maar puur voor licht opbrengst is een basic set voldoende (wel 2 stuks dan natuurlijk, maar dat lijkt me toch een vereiste)

zal binnenkort nog wat fotos toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Het lijkt erop dat mijn verwarming gesneuveld is, ongeacht de instelling blijft mijn aquarium bijna 27 graden. dat is wat warm dus ik wil hem gaan vervangen.

nu zag ik dat er van JBL ook doorstroom verwarmingen zijn waardoor je minder apparatuur in de bak hebt hangen, heeft iemand daar ervaring mee?

https://www.jbl.de/nl/pro...l-protemp-e500?country=nl
Pagina: 1 ... 32 ... 43 Laatste