Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

AvK

Ready Set Go

DutchHammer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:32:
[...]

Je hebt helemaal gelijk hoor, staat ook op de planning :)

Heb alleen mislukt project gehad met wat duurdere planten die niet zo sterk bleken.
Zo ziet mijn 125 liter bak eruit. Welcome to the Jungle. Je hoeft het niet mooi te vinden maar de vissen zijn super happy en de bak is kerngezond. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SWAHmnpIwxjbJUSXkREUS2DQ64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t48ZvAD1jfmshKftbeJK8VA7.jpg?f=fotoalbum_large

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:32
AvK schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:42:
[...]

Zo ziet mijn 125 liter bak eruit. Welcome to the Jungle. Je hoeft het niet mooi te vinden maar de vissen zijn super happy en de bak is kerngezond. :)

[Afbeelding]
Zo zag mijn Aquarium er ook uit totdat ik mijn mini-projectje/verbouwing begon.

Ben de naam even kwijt maar die groene “sliert” plant had de hele bak na een jaar overgenomen en die heb ik allemaal verwijderd.

Je kon opeens weer door de bak heenkijken terwijl er nog genoeg andere planten in zitten.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bossie schreef op donderdag 25 april 2024 @ 04:18:
[...]

Ben de naam even kwijt maar die groene “sliert” plant had de hele bak na een jaar overgenomen en die heb ik allemaal verwijderd.

Je kon opeens weer door de bak heenkijken terwijl er nog genoeg andere planten in zitten.
Vallisneria. En die moet je inderdaad regelmatig doorschuiven of eruit halen. :+ Bij mij ziet het er ook uit zoals die foto, moet nodig weer eens wat aan onderhoud gaan doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
SmurfLink schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:07:
[...]

Vallisneria. En die moet je inderdaad regelmatig doorschuiven of eruit halen. :+ Bij mij ziet het er ook uit zoals die foto, moet nodig weer eens wat aan onderhoud gaan doen.
Probleem was vooral dat er zoveel was dat het de flow van mijn pomp beperkte, maar het zit altijd vol met kleine visjes.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:10
Nadat onze laatste goudvis een week of 3 in een tijdelijk aquarium binnen heeft gestaan om de vijver goed aan te kunnen pakken zijn de kinderen helemaal verdrietig dat ‘bluppy’ niet meer binnen staat. (Hij zit niet meer alleen in de aangepakte vijver :+ ) Na veel zoeken en lezen hebben mijn vrouw en ik besloten om dan maar toe te geven aan de inmiddels jaren lange wens: we zetten een aquarium(pje) binnen. Ik ben inmiddels in het bezit van een Dennerle Nano cube 30liter en er is een Chihiros AII301 onderweg want mijn vrouw en ik vinden de Dennerle lamp wat te fel en wit qua licht. Planten ben ik nog niet helemaal uit, maar de wens is eigenlijk om er 1 stuk spiderwood met 2 à 3 stenen qua hardscape en het in te richten voor neocaridina garnalen. Ik neig nu naar dwergnaaldgras in de voorgrond en achterin in ieder geval wat Rotala ‘H’Ra’ (die rode variant) icm Pogostemon Erectus.

Jullie nog tips/do’s/don’ts vwb planten? Ik heb geen zin om elke 2 weken een uur te moeten knippen, maar maandelijks is geen probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-06 15:31
lolgast schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:14:
Nadat onze laatste goudvis een week of 3 in een tijdelijk aquarium binnen heeft gestaan om de vijver goed aan te kunnen pakken zijn de kinderen helemaal verdrietig dat ‘bluppy’ niet meer binnen staat. (Hij zit niet meer alleen in de aangepakte vijver :+ ) Na veel zoeken en lezen hebben mijn vrouw en ik besloten om dan maar toe te geven aan de inmiddels jaren lange wens: we zetten een aquarium(pje) binnen. Ik ben inmiddels in het bezit van een Dennerle Nano cube 30liter en er is een Chihiros AII301 onderweg want mijn vrouw en ik vinden de Dennerle lamp wat te fel en wit qua licht. Planten ben ik nog niet helemaal uit, maar de wens is eigenlijk om er 1 stuk spiderwood met 2 à 3 stenen qua hardscape en het in te richten voor neocaridina garnalen. Ik neig nu naar dwergnaaldgras in de voorgrond en achterin in ieder geval wat Rotala ‘H’Ra’ (die rode variant) icm Pogostemon Erectus.

Jullie nog tips/do’s/don’ts vwb planten? Ik heb geen zin om elke 2 weken een uur te moeten knippen, maar maandelijks is geen probleem :)
Garnaaltjes vinden mos echt fijn, dus wat java of nano mos zou ik aanraden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
Lamith schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:42:
[...]

Ik heb ook een nano-cube, nou ja mijn betta heeft een nano-cube en ik mag de koning dagelijks voeren.

Azaqua heeft een paar leuke opties met plantjes/mos die al hout/steen zitten en deze zijn een erg goede/simpele manier om de voorgrond van je cube in te richten.

let wel op dat deze groter zijn dan verwacht (tenminste groter zijn dan ik had verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:09

AvK

Ready Set Go

Bossie schreef op donderdag 25 april 2024 @ 04:18:
[...]

De foto vertekent een beetje, het is inderdaad goed begroeid maar je kan prima door de bak heen kijken.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Lamith schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:42:
[...]

Dat is een goede ja, javamos. Wel zorgen dat het uit de buurt blijft van het gras… :+

Edit:
Ik denk dat ik voor Fissidens Fontanus ga dan. Lijkt ook prima voor garnalen en ik ben wel gecharmeerd van het uiterlijk. Even kijken of ik het aan de gang krijg maar wil toch een lange startfase hanteren zonder dieren dus dan kan ik het altijd nog vervangen. CO2 ben ik niet van plan..

[ Voor 40% gewijzigd door lolgast op 27-04-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 00:10
daarnet testen gedaan en de afgelopen weken er op regelmatige tijdstippen voeding in de bak gegooid
Inmiddels 7 tal weken verder
NH4 => Niet meetbaar
NO2 => tussen Niet meetbaar en 0,1mg/l
NO3 => Tussen 1mg/l en 3mg/l

Nu mijn plantjes nog eens ontalgen en vastlijmen op hun stenen.
Daarna de Synocats overzetten en dan zoektochten naar peacocks.
geduld is een mooie deugd in deze hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:27

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:25:
daarnet testen gedaan en de afgelopen weken er op regelmatige tijdstippen voeding in de bak gegooid
NH4 => Niet meetbaar

NO3 is niet fatsoenlijk meetbaar met die testkistjes. Al helemaal niet zo nauwkeurig als 1-3 mg/L

Je kunt geen conclusies trekken uit die metingen

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-04-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@de Peer hoe test jij dan je water ?

https://www.bol.com/be/nl...est-box/9200000104847317/ Knip ivm referralcode

ik gebruik deze

[ Voor 112% gewijzigd door Taro op 27-04-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Niet, nooit.
ik werk volgens de estimative index methode. Dus ik gooi er meer dan genoeg bemesting in en ververs wekelijks 50 procent.

NO3 in een aquarium is niet goed te meten. Testen zijn niet specifiek en nauwkeurig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@de Peer nu estimative index methode werkt voor guppies en dergelijke, maar ik heb hier een koppel Amphilophus Lyonsi gehad die meer dan een moderne GPU kostten ;)
En dan heb ik liever toch iets meer vertrouwen in het verschil tussen 0.0% NO3 in het water (zoals in ons leiding water) en 1-3mg NO3 in het leidingwater (maw als er een chemische reactie ontstaat).

De aanwezigheid van NO3 geeft mij de zekerheid dat er nitrificatie aan de gang is en veilig(er) voor vissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:18:
@de Peer nu estimative index methode werkt voor guppies en dergelijke, maar ik heb hier een koppel Amphilophus Lyonsi gehad die meer dan een moderne GPU kostten ;)
Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Ik zie niet hoe dat relevant is. De EI-methode garandeert dat mest- en afvalstoffen niet te ver op kunnen lopen. Dat vind ik persoonlijk een veiligere methode dan vertrouwen op onnauwkeurige testen en daar telkens op acteren. Of het nu guppies zijn of niet.
En dan heb ik liever toch iets meer vertrouwen in het verschil tussen 0.0% NO3 in het water (zoals in ons leiding water) en 1-3mg NO3 in het leidingwater (maw als er een chemische reactie ontstaat).
Het verschil tussen 0 en 3 mg/L in aquariumwater is niet meetbaar met aquariumtestkitjes. Overigens mag er in Nederland tot 25 mg/L nitraat in het kraanwater zitten.

En of het nitraatgehalte nu 0, 10, 20 of 50 mg/L is, wat maakt het uit? Hebben de vissen geen last van hoor.
De aanwezigheid van NO3 geeft mij de zekerheid dat er nitrificatie aan de gang is en veilig(er) voor vissen
Oke, maar waarom zou nitrificatie niet aan de gang zijn? Dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Hooguit helemaal aan het begin bij een nieuw aquarium (voor mij 7 jaar geleden al weer).
1 of 2 weekjes wachten geeft dan ook zekerheid ;) Dat zou mij meer vertrouwen geven dan die testkits.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 28-04-2024 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 00:07

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Wolfp4ck schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:25:
NH4 => Niet meetbaar

NH4 en NO2. Niks is prima. Eigenlijk meet je die nooit (ik heb zelfs geen test om ze te meten).
NO3: Tussen de 10 en 20 is, voor een gemiddelde bak zonder al teveel licht, prima. Je zit dus (veel) te laag. Oplossing: Meer voeren of meer diertjes.
PO4: Belangrijk maar niet gemeten. Optie is om daar nog even een testkit voor aan te schaffen (of wekelijks zoveel toe te voegen dat er geen gebrek optreedt (via EI of PMDD)). Prima richtwaarde voor PO4 is 5-10% van een gezonde hoeveelheid NO3. Daarnaast is het belangrijk plantvoeding toe te passen (Profito of zo) en met een ijzertest te controleren of je ijzer waarneemt (hoeveel je meet maakt eigenlijk niet uit, als je maar iets waarneemt). Zelf zit ik altijd rond de 0,1-0,2 ppm Fe (doseer dagelijks 150% aanbevolen hoeveelheid Profito).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Wolfp4ck schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:18:
EI is niet gokken. EI is super veilig. Je doseert veel meer dan nodig is maar ververst ook veel water. Gevolg is dat je veel geld uitgeeft maar nooit gevaarlijk water hebt.

NO3 richting 0 is alleen handig als je plastic planten hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@HuismAndré het is(of gaat) een malawi bak worden :) dus buiten wat pothos en wat anubia komt er van planten niets in
Dus op PO4 ga ik nooit testen :) NO3 test ik enkel om de aanwezigheid aan te tonen, en nu dat gebeurd is is de testkit terug opgeborgen.
in een 600liter water zitten er een 12-tal anubia planten en 1 pothos die blikbaar submers wil gaan groeien (laat hem maar doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Wolfp4ck schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:17:
@HuismAndré het is(of gaat) een malawi bak worden :)
Aah. Vandaar. Die context had ik gemist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:33
Ik heb een 55L bak met een berg blauwe neocoridina garnalen, twee amano garnalen en een appelslak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGEXnn3_MoyV3bNKDMEikniP930=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6qISljzDOQeNAANIkWZqV6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vijverpotgrond gebruikt met een gravel laag daarbovenop als substraat. Mijn doel was om het aquarium zichzelf te laten onderhouden. Geen waterwissel, geen tot weinig algenschoonmaak, geen filter, alleen een verwarmingselement en CO2 uit een simpele chemische reactor om een de plantengroei wat te versnellen.

Dit is gelukt! Ik heb de filter eruit gehaald, al maanden geen waterwissel gedaan en mijn garnalen vermenigvuldigen zichzelf snel. Ik ben met 9 begonnen en ik denk dat ik nu wel aan de 40+ zit. Erg leuk.

Het lijkt me nu leuk om een of meerdere vissen toe te voegen. Ik snap dat er groot risico is dat zij de piepkleine babygarnalen opeten, maar zijn er mooie visjes die mensen kunnen aanraden in zo'n garnalentank die niet alle garnalen opeten? Een betta lijkt me leuk, maar die is denk ik te agressief.

Ik vind het lastig in te schatten of een vis die af en toe een babygarnaal opeet er voor gaat zorgen dat mijn garnalen helemaal niet meer vermeerderen.

[ Voor 15% gewijzigd door Grotbewoner op 30-04-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:01
Grotbewoner schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:23:
.

Ik vind het lastig in te schatten of een vis die af en toe een babygarnaal opeet er voor gaat zorgen dat mijn garnalen helemaal niet meer vermeerderen.
Daar valt geen zekerheid op te geven. Maar jaren geleden had ik een 40liter nano bakje mooi begroeid en met veel mos. Zat bomvol rode vuurgarnaaltjes. Daar toen een dwerg kogelvisje in gedaan en dat werd natuurlijk een bloedbad. Heeft geloof ik maanden geduurd voor ik bijna geen garnaaltje meer zag. Maar 2 jaar later ofzo toen ik stopte met dat bakje vond ik alsnog wat garnaaltjes.

Als de garnalen populatie groot en gezond genoeg is is het niet zo'n probleem als er af en toe paar als voer verdwijnen (een kogelvisje is extreem en ik koos er toen bewust voor). Maar ze worden dan waarschijnlijk ook schuwer. Ik geef alleen mijn ervaring, geen advies :+

Een betta is overkill bij garnalen, ik gok van het niveau kogelvisje. corydoras pygmaeus en otocinclus passen wel mooi bij garnaaltjes. Ik deed altijd garnaaltjes en otocinclus als schoonmaak crew :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mutatie op 30-04-2024 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lamith
Ik heb een 55L bak met een berg blauwe neocoridina garnalen, twee amano garnalen en een appelslak.

[Afbeelding]

Ik heb vijverpotgrond gebruikt met een gravel laag daarbovenop als substraat. Mijn doel was om het aquarium zichzelf te laten onderhouden. Geen waterwissel, geen tot weinig algenschoonmaak, geen filter, alleen een verwarmingselement en CO2 uit een simpele chemische reactor om een de plantengroei wat te versnellen.

Dit is gelukt! Ik heb de filter eruit gehaald, al maanden geen waterwissel gedaan en mijn garnalen vermenigvuldigen zichzelf snel. Ik ben met 9 begonnen en ik denk dat ik nu wel aan de 40+ zit. Erg leuk.

Het lijkt me nu leuk om een of meerdere vissen toe te voegen. Ik snap dat er groot risico is dat zij de piepkleine babygarnalen opeten, maar zijn er mooie visjes die mensen kunnen aanraden in zo'n garnalentank die niet alle garnalen opeten? Een betta lijkt me leuk, maar die is denk ik te agressief.

Mission accomplished! Nice man.
Zelf heb ik 8 boraras merah in mijn garnalen bak, die ook low maintenance is. Ik denk dat ik nu tegen de 100 garnalen zit in een 60 liter bak met die rasboras erbij. In theorie kunnen ze de kleinste ganralenbabys opeten, maar ik merk er zelf niets van in de populatie. Deze kleine boraras houden echter niet van al te veel flow, dus dat is nog iets om rekening mee te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Lamith schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:43:
[...]

Mission accomplished! Nice man.
Zelf heb ik 8 boraras merah in mijn garnalen bak, die ook low maintenance is. Ik denk dat ik nu tegen de 100 garnalen zit in een 60 liter bak met die rasboras erbij. In theorie kunnen ze de kleinste ganralenbabys opeten, maar ik merk er zelf niets van in de populatie. Deze kleine boraras houden echter niet van al te veel flow, dus dat is nog iets om rekening mee te houden :)
Ik zat al te kijken naar die galaxy rasboras... Maakt het qua subsoort nog wat uit?

Ik heb geen flow (want geen filter) dus ik wil juist soorten die in stilstaand water kunnen gedijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-06 16:03
Een betta bij garnalen is een beetje een gok. Ik heb 3 bakken met garnalen en een betta en maar in 1 van de bakken groeit de populatie garnalen niet, maar kan ik de betta ook niet betrappen op jagen dus niet zeker dat hij de oorzaak is.
Maar ik heb ook wel verhalen gezien dat een garnalenpopulatie met een maandje weg was dus er is geen zekerheid.
Er is wel verschil met het type betta, een met lange vinnen is vaak wat trager en rustiger, een rode kortvin wat sneller en agressiever.

Een schooltje mini rasbora, merah of maculatus kan ook een optie zijn, of een clubje ottocynclus.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Grotbewoner schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:47:
[...]

Ik zat al te kijken naar die galaxy rasboras... Maakt het qua subsoort nog wat uit?

Ik heb geen flow (want geen filter) dus ik wil juist soorten die in stilstaand water kunnen gedijen.
Ohja, geen filter. Doh!

Galaxy rasboras houden juist wel van wat flow en ook ietsje meer ruimte, dus dat zou ik niet doen. De boraras merah, brigittae en andere micro rasboras houden juist van weinig flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:01
Lamith schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:50:
[...]

Ohja, geen filter. Doh!

Galaxy rasboras houden juist wel van wat flow en ook ietsje meer ruimte, dus dat zou ik niet doen. De boraras merah, brigittae en andere micro rasboras houden juist van weinig flow.
Ooh dat had ik gemist. Ik heb geen ervaring zonder filter en stroming dus ik kan niets zeggen welke visjes er bij passen en wanneer het teveel word. De soorten die ik noemde zijn scholen visjes. Ik denk dat je er teveel voor nodig hebt willen ze zich goed voelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mutatie op 30-04-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
marcovandam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:48:
Een betta bij garnalen is een beetje een gok. Ik heb 3 bakken met garnalen en een betta en maar in 1 van de bakken groeit de populatie garnalen niet, maar kan ik de betta ook niet betrappen op jagen dus niet zeker dat hij de oorzaak is.
Maar ik heb ook wel verhalen gezien dat een garnalenpopulatie met een maandje weg was dus er is geen zekerheid.
Er is wel verschil met het type betta, een met lange vinnen is vaak wat trager en rustiger, een rode kortvin wat sneller en agressiever.

Een schooltje mini rasbora, merah of maculatus kan ook een optie zijn, of een clubje ottocynclus.
Dus bij 2/3 lukt het wel? Dit lijkt me wel de leukste vis om toe te voegen. Misschien dus toch maar een betta proberen. Kan ik nog iets doen om een betta "uit te testen" op z'n garnalenmoordlust?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
Grotbewoner schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:59:
[...]

Dus bij 2/3 lukt het wel? Dit lijkt me wel de leukste vis om toe te voegen. Misschien dus toch maar een betta proberen. Kan ik nog iets doen om een betta "uit te testen" op z'n garnalenmoordlust?
Je kan altijd een paar van de goedkoopste shrimpies halen en simpelweg kijken wat er gebeurt.
Mijn betta vind ze heerlijk en ik heb het probleem simpelweg opgelost door Amano’s te halen.

Ik heb een rode en twee witte die eigenlijk iets meer ruimte nodig hebben, maar hierdoor blijft er ook geen voer achter wat de betta gemist heeft :+

De tweede tip is dat je wel een paar plekjes moet inbouwen waar de shrimps zich enigzins terug kunnen trekken voor de betta (ik heb z’n buizendingetje in de hoek onder een paar stenen waar ze altijd inzitten), je moet dit echter wel groot genoeg maken zodat de betta hier ook in/uit kan. Niets vervelender dan een betta die door zijn nieuwsgierig ergens ingaat waar hij niet meer uit kan :X

Overigens wil ik zelf een nieuw mini projectje starten door mijn Dennerle Nano cube 20L te upgraden naar een Dennerle Tank Plant Pro van 35L. Dit setje is redelijk prijzig ivm soortgelijke mini-aquarium kit van bijvoorbeeld Superfish. Heeft iemand misschien suggesties mbt soortgelijke setjes (geen cube!) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
@Bossie Moet het per sé een set zijn? Als dat niet hoeft is de Strideways Sado 36p wellicht een mooie bak als startpunt. Ik hou er zelf meer van om alles los te halen, zo interessant vind ik de prijs van die Dennerle setjes niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
lolgast schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:08:
@Bossie Moet het per sé een set zijn? Als dat niet hoeft is de Strideways Sado 36p wellicht een mooie bak als startpunt. Ik hou er zelf meer van om alles los te halen, zo interessant vind ik de prijs van die Dennerle setjes niet
Daar zit ik nu ook naar te kijken (of het een set moet zijn that is), maar ik deze eens bekijken.
Vandaar ook de vraag, maar een set heeft wel de voorkeur maar dat is voornamelijk gebaseerd op gemakzucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwEfMBruYmM0zgufoRn6D8ujrWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtc4T35yMyFf48YHoBVDEVB4.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vroeg mij al af waar al die baby-algenetertjes bleven...
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Breakfast, lunch and dinner. :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jup, al kwam het even later toch weer uit, iets te ambitieus was deze, maar de kleinere smaakte waarschijnlijk wel :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Zo, we kunnen beginnen... 8) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogx7cCPB8Jr6P53csCvPv6yZlyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csmxHlNJp2RHyEF0jF3a8qP3.jpg?f=fotoalbum_largeAqualife 120×60×70, echt onder de indruk van degelijkheid en afwerking.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:29:
Zo, we kunnen beginnen... 8) [Afbeelding]Aqualife 120×60×70, echt onder de indruk van degelijkheid en afwerking.
Mooi geheel en mooie maat, heel benieuwd naar het eindresultaat (en dat rijmt inderdaad...). Mijn OCD gaat onterecht echter wel helemaal aan op de richting van het hout aan de bovenkant vs de richting op de kastdeurtjes :X

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:29
(ik had het al in HK gezet, maar wilde een beter foto voor in dit topic :) )

Euphyllia glabrescens

Een stukje koraal. Eentje waar ik al heel lang naar wenste maar wilde wachten tot mijn aquarium goed ingedraaid was. Een stukje is niet goedkoop.

Dit is 100% kweek koraal. Er is ooit 15/20 jaar geleden een stukje uit de zee gehaald en vervolgens op kleur "gefokt". Net als met bloemen, fruit, katten en honden word koraal ook selectief gekweekt. Dit soort koraal vermenigvuldigd zich over het algemeen door splitsing. De kop die je ziet zit op een kalk skelet. De kop zal op en duur langsaam in tweeen splitsen en dan krijg je dus 2 losse kalk takken met ieder een kop. Dit zal bij een gezond exemplaar wat al een aantal jaar in een stabiele bak zit om de 6 maanden zijn. Ik vermoed dat het een jaar duurt voordat hij echt gaat groeien en daarna gaat het sneller. Een koraal moet wennen aan je aquarium en alles moet gezond zijn.

Na talloze selecties komt er dan dit gele exemplaar uit. Bijnaam Banaan. Origineel zijn ze vaak bruin met groene tinten. Deze is geselecteerd op zo veel mogelijk geel onder normaal wit licht. Heel veel koraal is fluoriserend waardoor het onder blauw licht heel mooi is, maar onder wit licht vaak gewoon bruin.

Deze Banaan is dus door en door geel. Iets wat nog best wel zeldzaam is. Vaak is er maar 1 iemand die dit echt kweekt en dus de eerste exemplaren op de markt aanbied. Die gaan dan eerst naar vrienden voordat ze te koop worden aangeboden. Meestal is dat dan ook niet in Nederland, dus er moet geïmporteerd worden. Importeren is duur en riskant.

Prijs voor dit stukje: 400 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho-3AteiLh1oDFlMWykl_x1baKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfCkMoUzrAOYiahJoTLSgRtE.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:29
Sarcophyton "soort".

Dit is een lederkoraal. Hij heeft geen skelet van kalk zoals die gele hieronder. Lederkoralen zijn helemaal zacht van vlees en hebben een voet waarmee ze vast zitten aan steen.

Ik zag hem hier zojuist een intrekking hebben. Dat doen ze soms.

Alle foto's zijn binnen 1 uur gemaakt.

Prijs? Soms gratis, soms een paar tientjes... soms honderden euro's. Deze is 40 euro.

Hier is hij helemaal in ingetrokken stand. De huid is dun en alle poliepen zijn ingetrokken. Er zijn verschillende theorieën waarom ze dit doen, maar de meeste neigen naar het even schoon blazen van de huid in de stroming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFrImaQFk38xIYInP6AU_azdOjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFW2mqZn2e24CqvcGFlAvajL.jpg?f=fotoalbum_large

Die kelk zit met een voet vast aan de steen. Als ze hun plekje niet fijn vinden dan kruipen ze langzaam ergens anders heen. De voet vergroeid over steen en de lengte van de kelk kan enorm lang worden als hij bv meer stroming of licht wil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKDUbFLkKUlRyJmOc4YF-GJykjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUgnt18gEmMkr4wMTqtkf0M1.jpg?f=fotoalbum_large

Langzaam komen dan weer wat van de poliepen naar buiten en opent de kelk zich tot een paddestoel vorm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V03ZIFrnoXVAEhQcsW32xu5CNZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YfQ59DYE1Vvb3b5AOe8ELCI.jpg?f=fotoalbum_large

Een uur later staat hij er dan weer zo bij. helemaal opengevouwen en alle tentakels weer naar buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bh4kFRl2N4v4_81c74Lfz1dtco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMnSvQ4mIS4nbCQ5mi6EyuRC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/893rQV-CrGJUYRS6Ba-kChXClQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sY762JlbuJBZ6k5hxxiv2W9q.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

Wow, het mos bij jou doet het een stuk beter dan bij mij.
Ik had in de vorige bak wat kerstmos, dat zat deels vast aan het hout, en wat vlokken her en der tussen wortels.
Maar in de nieuwe bak sterft het eigenlijk alleen maar af. Rond het aanzuigstuk van de pomp zit nog wat, en ik heb wat resten op het hout, maar echt groeien doet het niet meer.
Best gek, want de andere planten doen het gewoon. De ene beter dan de ander, dat wel natuurlijk, maar de bladeren zijn mooier dan in de vorige setup, behalve het mos dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
_ferry_ schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:32:
[...]

Ik had in de vorige bak wat kerstmos, dat zat deels vast aan het hout, en wat vlokken her en der tussen wortels.
Maar in de nieuwe bak sterft het eigenlijk alleen maar af. Rond het aanzuigstuk van de pomp zit nog wat, en ik heb wat resten op het hout, maar echt groeien doet het niet meer.
Best gek, want de andere planten doen het gewoon. De ene beter dan de ander, dat wel natuurlijk, maar de bladeren zijn mooier dan in de vorige setup, behalve het mos dus.
Dit is weeping Moss, dus misschien is dat wat minder gevoelig. Ik heb ook af en toe nog een CO2 bubbel uit m'n generator. Misschien helpt dat ook.

Mijn planten zien er allemaal piekfijn uit, dat valt me mee. Hoef ook geen algen meer op te ruimen en ik heb heel veel piepkleine zaadgarnalen die rommel opruimen, waar die vandaan komen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

JME

zeg maar Jamie

Grotbewoner schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:47:
ik heb heel veel piepkleine zaadgarnalen die rommel opruimen, waar die vandaan komen weet ik niet.
Nooit van gehoord, maar ik krijg er spontaan jeuk van :D
Mogelijk heb je onbekend spul meegekregen met de gebruikte potgrond?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:55
Neem een aquarium, dat is rustgevend... :z

Vanochtend heel vroeg, rond 5 uur, werd ik wakker gemaakt door mijn betere helft.
Er lag water rond het aquarium! :o
Verbazingwekkend hoe je dan opeens aan kan staan op zo'n tijdstip..
Wat bleek, het filter lekte als een malle!
De JBL 1502e spuugde behoorlijke hoeveelheden water uit de kop, lekkage bij de opstartknop. Achteraf een bekend euvel bij deze serie pompen van JBL. Er was ongeveer 60 liter water verdwenen uit het aquarium en dat gaf wel een enorme puinhoop op het houten vloer, al is het meeste de kruipruimte in verdwenen. -O-

Filter de tuin in geflikkerd, dweilen en snel de back-up pomp van stal gehaald. Nu draait een Eheim Prof4+ 600 met nieuw medium de inhoud van het 450 liter aquarium rond.

Vanochtend ook maar even nieuwe slangen en filtermedium opgehaald en vanmiddag geplaatst. Nu draait de boel weer fatsoenlijk maar de bacterie cultuur is volledig om zeep geholpen natuurlijk.

Voor mij nooit geen JBL meer, dit is al de 2e keer dat dit voorgevallen is.. Sinds de 02 serie is het complete bagger met deze pompen. :(
Straks maar een oude vertrouwde Eheim Classic potfilter bestellen. Daar zit minder op en aan en blijft het altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@Gummiebeer Oh, dat is enorm balen en bekend terrein... Ik heb hetzelfde gehad, maar dan met een Prof4+ 600. :( Nu heb ik een Fluval FX4, die zit met vleugelmoeren dicht en niet met van die rottige clips.

Is je vloer nog te redden? Bij ons moest hij toen volledig vervangen worden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Aziraphale schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:33:
@Gummiebeer Oh, dat is enorm balen en bekend terrein... Ik heb hetzelfde gehad, maar dan met een Prof4+ 600. :( Nu heb ik een Fluval FX4, die zit met vleugelmoeren dicht en niet met van die rottige clips.

Is je vloer nog te redden? Bij ons moest hij toen volledig vervangen worden.
Het houten vloer is sowieso wel een dingetje. Er staat nu ongeveer 500+ kilo op te rusten en het gaat nu 3,5 jaar goed. Wel is de vloer een halve centimeter gezakt in die tijd. En nu met deze lekkage is mijn vertrouwen in de vloer wel gezakt tot een nulpunt.
Om de vloer te inspecteren zal het aquarium helemaal leeg moeten en verplaatst worden.
Tegen het eind van de zomer komt de beslissing om het huis te verbouwen of te verhuizen dus ik wacht nog even af, misschien tegen beter weten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Gummiebeer schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:22:
[...]

Het houten vloer is sowieso wel een dingetje. Er staat nu ongeveer 500+ kilo op te rusten en het gaat nu 3,5 jaar goed. Wel is de vloer een halve centimeter gezakt in die tijd. En nu met deze lekkage is mijn vertrouwen in de vloer wel gezakt tot een nulpunt.
Om de vloer te inspecteren zal het aquarium helemaal leeg moeten en verplaatst worden.
Tegen het eind van de zomer komt de beslissing om het huis te verbouwen of te verhuizen dus ik wacht nog even af, misschien tegen beter weten in.
Dan heb je het over de houten ondervloer? Ik dacht dat je een parketvloer bedoelde. De balken van de ondervloer zullen het nog wel even houden, maar die had ik zelf al wel extra gestut met tegels. Je kunt niet onder de vloer komen om het te beoordelen?

Bij ons zat er toen wel rot in de balken en moest alles er uit, maar dat stond los van de lekkage. We kwamen pas achter die houtrot doordat de parketvloer vervangen moest worden omdat die wel vernield was door de lekkage.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 04-05-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gummiebeer schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:36:
[..]
Nu draait een Eheim Prof4+ 600 met nieuw medium de inhoud van het 450 liter aquarium rond.
Klote situatie, altijd "bang voor geweest", maar gelukkig nooit mee hoeven maken. Geen dode dieren als ik het goed begrijp en de vloer kan hopelijk vervangen worden.

Maar wat betreft het filtermedia: Waarom heb je de bestaande media niet overgezet? Als het filter lekt dan leven de bacteriën toch nog? Nu neem je risico met nieuwe media, of heb je dat risico afgedekt?

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
@Gummiebeer hoe oud was die pomp als ik vragen mag?

Wat staat er voor een filter, na een jaar of 10 koop ik meestal een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:19:
Klote situatie, altijd "bang voor geweest", maar gelukkig nooit mee hoeven maken.
Ooit een keer met een luchtslangetje, zat geen terugslagklep op en een uur voordat ik op vakantie ging opeens een klein plasje water op de grond.

Dat soort details kunnen helaas dodelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Klein vraagje, voor een klein side project wil ik enkele goedekopere bakjes van 40x30x30 kopen, kan ik per 2 op een stelling zetten voor garnaaltjes (neo cardini) in onder te brengen. Iemand enig idee waar ik aan schappelijke prijs zo een kleine bakjes kan vinden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Wolfp4ck schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:48:
Klein vraagje, voor een klein side project wil ik enkele goedekopere bakjes van 40x30x30 kopen, kan ik per 2 op een stelling zetten voor garnaaltjes (neo cardini) in onder te brengen. Iemand enig idee waar ik aan schappelijke prijs zo een kleine bakjes kan vinden ?
Ik neem aan dat het met zwarte siliconen mag zijn? Dan staan die meestal wel bij de lokale LFS of grotere tuincentra. Kan natuurlijk qua diepte wel bijv 5cm afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
_ferry_ schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:32:
[...]

Dat heb ik gek genoeg altijd gehad met mijn bakken. Misschien is het water hier te zacht of mist er iets, maar mos sterft altijd langzaam af. Op hout, steen of los zwevend maakte niet uit, met of zonder draad vastgezet, het doet het gewoon niet in mijn bakken. Alle planten doen het behalve mos, dus ik heb het maar opgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Klote situatie, altijd "bang voor geweest", maar gelukkig nooit mee hoeven maken.
Ik heb mijn filter in een plastic bak van de Action staan, gewoon voor het geval dat. Ook een JBL filter maar echt nooit problemen mee gehad in de 7 jaar dat ik 'm heb staan. Maar je weet maar nooit... dan is in ieder geval de ergste schade beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

SmurfLink schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:52:
[...]

Ik heb mijn filter in een plastic bak van de Action staan, gewoon voor het geval dat. Ook een JBL filter maar echt nooit problemen mee gehad in de 7 jaar dat ik 'm heb staan. Maar je weet maar nooit... dan is in ieder geval de ergste schade beperkt.
Die bak is net zo groot als het volume van de bovenkant van je aquarium tot de onderkant van de filter inlet in het aquarium? Anders is het denk ik vooral voor het gevoel, maar zet het als die situatie zich daadwerkelijk voordoet niet zo heel veel zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:56:
[...]

Die bak is net zo groot als het volume van de bovenkant van je aquarium tot de onderkant van de filter inlet in het aquarium? Anders is het denk ik vooral voor het gevoel, maar zet het als die situatie zich daadwerkelijk voordoet niet zo heel veel zoden aan de dijk.
Dat lijkt me nogal overkill. De bak moet groot genoeg zijn om een paar cm waterverschil te kunnen zien zodat je kan ingrijpen voordat het water op de vloer ligt. Als het waterniveau opeens snel zakt valt dat op. Dit geeft je wat extra tijd om in te grijpen voor je vloer vernacheld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

SmurfLink schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Dat lijkt me nogal overkill. De bak moet groot genoeg zijn om een paar cm waterverschil te kunnen zien zodat je kan ingrijpen voordat het water op de vloer ligt. Als het waterniveau opeens snel zakt valt dat op. Dit geeft je wat extra tijd om in te grijpen voor je vloer vernacheld is.
Waarbij je er van uitgaat dat je op dat moment aanwezig én wakker bent. Beide hoeven natuurlijk niet het geval te zijn.

Met de hoeveelheid liters/uur die een goede pomp doet is je aquarium zo leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Waarbij je er van uitgaat dat je op dat moment aanwezig én wakker bent. Beide hoeven natuurlijk niet het geval te zijn.

Met de hoeveelheid liters/uur die een goede pomp doet is je aquarium zo leeg.
En aan de andere kant kost het me 2 euro voor de kans dat ik er wél bij ben. Dus ik heb geen reden om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Aziraphale schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:33:
[...]

Dan heb je het over de houten ondervloer? Ik dacht dat je een parketvloer bedoelde. De balken van de ondervloer zullen het nog wel even houden, maar die had ik zelf al wel extra gestut met tegels. Je kunt niet onder de vloer komen om het te beoordelen?

Bij ons zat er toen wel rot in de balken en moest alles er uit, maar dat stond los van de lekkage. We kwamen pas achter die houtrot doordat de parketvloer vervangen moest worden omdat die wel vernield was door de lekkage.
Houten ondervloer inderdaad. 3 jaar geleden wel onder de vloer gekeken en de balken waren toen droog en zagen er goed uit.
[...]

Klote situatie, altijd "bang voor geweest", maar gelukkig nooit mee hoeven maken. Geen dode dieren als ik het goed begrijp en de vloer kan hopelijk vervangen worden.

Maar wat betreft het filtermedia: Waarom heb je de bestaande media niet overgezet? Als het filter lekt dan leven de bacteriën toch nog? Nu neem je risico met nieuwe media, of heb je dat risico afgedekt?
Er zat filtermedia in de JBL waar ik al een tijdje niet tevreden over was dus gelijk maar doorgepakt met nieuwe filtermedia voor in de Eheim. Wel heb ik een mandje met Biohome plus overgezet dus dat zal goed komen.
hoevenpe schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:06:
@Gummiebeer hoe oud was die pomp als ik vragen mag?

Wat staat er voor een filter, na een jaar of 10 koop ik meestal een nieuwe.
De JBL was een jaar of 3 oud. Bij de speciaalzaak wisten ze te vertellen dat een JBL na 5 jaar wel zijn beste tijd heeft gehad. 8)7
Vroeger had ik Eheim potfilters, 15 jaar oud en deden het altijd. Alleen af en toe een keramisch staafje vervangen want die knapten wel eens. Maar Eheim is ook niet meer wat het ooit geweest is. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Daarom heb ik mijn kasten van de filters bekleed met vijverfolie en aangesloten op het riool en een watersensor die gekoppeld is met HA die een melding geeft als hier water in komt. Heeft mij al een keer gered!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Gummiebeer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:29:
De JBL was een jaar of 3 oud. Bij de speciaalzaak wisten ze te vertellen dat een JBL na 5 jaar wel zijn beste tijd heeft gehad. 8)7
Vroeger had ik Eheim potfilters, 15 jaar oud en deden het altijd. Alleen af en toe een keramisch staafje vervangen want die knapten wel eens. Maar Eheim is ook niet meer wat het ooit geweest is. :-(
Bizar, 3 jaar is niets.

Heb nu Oase, komt tot nu toe erg degelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:56:
[...]

Leg er een vochtsensor in die je óf in Home Assistant verwerkt óf zo'n takkeherrie maakt dat je er wel op moet reageren. Dan heeft het wel degelijk nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:41:
[...]

Leg er een vochtsensor in die je óf in Home Assistant verwerkt óf zo'n takkeherrie maakt dat je er wel op moet reageren. Dan heeft het wel degelijk nut.
Klopt, ik zeg overigens ook niet dat het helemaal geen nut heeft, maar ik zie het net als een bak waar mensen hun wasmachine weleens in zetten: Het helpt tegen de eerste of een beetje lekkage, maar niet tegen een waterslang of kraan die lek raakt en waar uiteindelijk meer volume uit komt dan de bak aan kan. Dus je moet inderdaad automatisch of handmatig ingrijpen wil je schade aan de vloer voorkomen, nog even los van of je vissen het overleven met zo'n laag waterniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Of zo'n bak bij je wasmachine werkt hangt van de verdere beveiliging van je wasmachine af (dus ook die kan wel degelijk nut hebben hoewel er vast ook velen zijn die hem nutteloos gebruiken).

Sowieso in je aquarium nooit vlak boven de bodem afzuigen (maar een cm of 6 daarboven). Dat laagje biedt dan hopelijk net voldoende ruimte voor je vissen e.d. om te overleven. Of een intern filter gebruiken, dan kan het alleen nog fout gaan als je glasbreuk o.i.d. hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Nou dat was zondag even schrikken toen we na een week vakantie thuis kwamen! Het stonk in huis en geen vis te zien, behalve 1 dode die aan het wateropervlak dreef. Alle garnalen boven in de bak en overal bruine alg en een dikke laag pulp op de bodem. Ik hoefde geen waterwaardes te meten om te zien wat er aan de hand was.

Er was iets mis gegaan met de voerautomaat, ondanks 2 testruns die goed leken is er daarna veel teveel voer in het water gekomen. Ik heb zo'n standaard ding met zo'n rond tonnetje wat je kunt vullen en wat dan een omwenteling maakt. Die zat praktisch vol en was na een week bijna leeg :X

Ben nog voordat ik de auto ging leeghalen gelijk begonnen met water verversen. Heb me niet druk gemaakt om het schoonmaken van de planten, hout en ramen. Zo snel mogelijk water eruit en zoveel mogelijk de bodem afgezogen. Heb gister ca 60% water ververst en ook het voorfilter schoongemaakt wat ook vol prut en slijm zat. Gelukkig kwamen de vissen bij het vullen met vers water gelijk tevoorschijn. Het lijkt erop dat het bij die ene dode vis is gebleven.

Vanavond nogmaals de bodem zoveel mogelijk afgezogen en daarbij weer ca 25-30% water ververst. Ook de sponzen van het voorfilter waren alweer helemaal verlijmd dus die ook weer schoon gemaakt. Nu ook de ramen schoongemaakt zodat het er weer wat fatsoenlijk uitziet.

Ik heb wel het probleem dat de flow van mijn Oase biomaster echt dramatisch is, dit was voor de vakantie ook al zo maar is nog minder geworden. Ik heb de gewone filtersponzen bekeken maar die zaten niet vol, rotor nog schoongemaakt maar daar zat alleen wat bruine aanslag op. Slangen zijn bruin maar zeker niet verstopt. Het filter is ook nog maar 5 maanden oud.

Ik denk dat ik morgen de sponzen van het voorfilter maar eens uithl kijken of de flow dan wel normaal is.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@Chaoss heb je niet nog ergens een oud intern filtertje liggen dat je bij kan hangen? Als m'n bak erg vuil is (vaak wanneer ik de bodem aan 't afzuigen ben) gooi ik er zo eentje bij gevuld met witte watten om de ergste zooi af te vangen. Wellicht zou het in jouw situatie ook snel helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Chaoss schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:53:
Nou dat was zondag even schrikken toen we na een week vakantie thuis kwamen! Het stonk in huis en geen vis te zien, behalve 1 dode die aan het wateropervlak dreef. Alle garnalen boven in de bak en overal bruine alg en een dikke laag pulp op de bodem. Ik hoefde geen waterwaardes te meten om te zien wat er aan de hand was.

Er was iets mis gegaan met de voerautomaat, ondanks 2 testruns die goed leken is er daarna veel teveel voer in het water gekomen. Ik heb zo'n standaard ding met zo'n rond tonnetje wat je kunt vullen en wat dan een omwenteling maakt. Die zat praktisch vol en was na een week bijna leeg :X

Ben nog voordat ik de auto ging leeghalen gelijk begonnen met water verversen. Heb me niet druk gemaakt om het schoonmaken van de planten, hout en ramen. Zo snel mogelijk water eruit en zoveel mogelijk de bodem afgezogen. Heb gister ca 60% water ververst en ook het voorfilter schoongemaakt wat ook vol prut en slijm zat. Gelukkig kwamen de vissen bij het vullen met vers water gelijk tevoorschijn. Het lijkt erop dat het bij die ene dode vis is gebleven.

Vanavond nogmaals de bodem zoveel mogelijk afgezogen en daarbij weer ca 25-30% water ververst. Ook de sponzen van het voorfilter waren alweer helemaal verlijmd dus die ook weer schoon gemaakt. Nu ook de ramen schoongemaakt zodat het er weer wat fatsoenlijk uitziet.

Ik heb wel het probleem dat de flow van mijn Oase biomaster echt dramatisch is, dit was voor de vakantie ook al zo maar is nog minder geworden. Ik heb de gewone filtersponzen bekeken maar die zaten niet vol, rotor nog schoongemaakt maar daar zat alleen wat bruine aanslag op. Slangen zijn bruin maar zeker niet verstopt. Het filter is ook nog maar 5 maanden oud.

Ik denk dat ik morgen de sponzen van het voorfilter maar eens uithl kijken of de flow dan wel normaal is.
Fijn dat de schade meegevallen is. Ik heb ook alleen maar slechte ervaringen met zo'n standaard voerautomaat. Durf ik niet meer te gebruiken.

Filter niet te klein voor de bak? Eventueel een 2e toevoegen voor extra stroming (en filtercapaciteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
SmurfLink schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:03:
@Chaoss heb je niet nog ergens een oud intern filtertje liggen dat je bij kan hangen? Als m'n bak erg vuil is (vaak wanneer ik de bodem aan 't afzuigen ben) gooi ik er zo eentje bij gevuld met witte watten om de ergste zooi af te vangen. Wellicht zou het in jouw situatie ook snel helpen?
Maar pas wel op met zuignappen. Ik heb ook zo'n opruimpompje maar tijdens een moment van onachtzaamheid was er een zandkorrel onder een van de zuignappen terecht gekomen met als gevolg een stevige kras op m'n voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

belly89 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Fijn dat de schade meegevallen is. Ik heb ook alleen maar slechte ervaringen met zo'n standaard voerautomaat. Durf ik niet meer te gebruiken.

Filter niet te klein voor de bak? Eventueel een 2e toevoegen voor extra stroming (en filtercapaciteit)
Is een biomaster 350, zou voldoende moeten Ikn. In het begin was de flow ook een stuk beter, aan de uitstroom is te zien dat flow zeker gehalveerd is.

De flow wordt ergens flink beperkt, ik verdenk de sponzen van het voorfilter dus dat vanavond maar eens uitsluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 07-05-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chaoss schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Is een biomaster 350, zou voldoende moeten Ikn. In het begin was de flow ook een stuk beter, aan de uitstroom is te zien dat flow zeker gehalveerd is.

De.flow.wordt ergens flink beperkt, ik verdenk de sponzen van het voorfilter dus dat vanavond maar eens uitsluiten.
Maak de kop van het voorfilter ook eens schoon, incl. de kleppen die daar in zitten. Daarnaast kan je wat extra gaten in de buis van het voorfilter maken om de flow langer in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Taro schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:11:
[...]

Maak de kop van het voorfilter ook eens schoon, incl. de kleppen die daar in zitten. Daarnaast kan je wat extra gaten in de buis van het voorfilter maken om de flow langer in stand te houden.
Ik heb de verbeterde versie die al grotere gaten in de buis heeft.

Vanavond aan het testen geweest, zonder voorfilter sponzen iets meer flow maar niet denderende winst. Voorfilter kop nogmaals schoongemaakt.

Bleek ook een plantje de aanzuigkorf ingegroeid te zijn, hielp ook niet mee. Tevens de slangen nog 40cm ingekort, was zo klusje wat was blijven liggen, wordt het ook niet minder van.

Al met al iets verbetering, maar voor mijn gevoel is de flow nog flink minder dan het geweest is.

Zijn hier mensen met een Biomaster 350 die eens een filmpje van hun flow willen maken? Liefst met de uitvoer boven water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
@Chaoss Zijn de slangen niet half dichtgeslibd? Ik heb hier zelf een Fluval FX6, die heeft genoeg doorstroming voor een gemiddelde vijver maar na ongeveer een half jaar zit er een laag bruine blerp in de slangen en de spraybar waardoor de doorstroming echt flink minder is. Ik heb deze borstel om alles weer schoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gebruik iig geen spraybar maar zo'n uitvoer Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTGyELM0vZcTwMV2pYSw3OMZtp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVUCNOj18xLi0zjqtTKh7ivR.jpg?f=fotoalbum_large

Slangen hebben bruine aanslag maar zitten niet dicht, gister nog los gehad om de slangen in te korten. Deze bak draait nu sinds half Januari, en eind maart zijn de vissen erin gekomen.

Zal vanavond eens een filmpje maken van mijn flow. Kan ook eens met een litermaat meten wat de doorvoer nu eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:20:
Gebruik iig geen spraybar maar zo'n uitvoer
waarom?
Spraybar zou ik toch echt verkiezen boven zo'n uitvoer. Geeft een betere verdeling van de stroming door de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Chaoss Slangen hoeven niet dicht te zitten. Alleen het feit dat daar bruine zooi in zit is al genoeg om de doorstroming aanzienlijk te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
de Peer schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:21:
[...]

waarom?
Spraybar zou ik toch echt verkiezen boven zo'n uitvoer. Geeft een betere verdeling van de stroming door de bak.
Dat zou niet de hoofdreden moeten zijn. Een spraybar geeft over het algemeen een zachtere stroming over de gehele bak. Een tuit geeft juist een hardere stroming in een bepaald deel van het aquarium. Het hangt vooral af wat voor vissen je hebt en of die de voorkeur hebben aan zachtere stroming of juist veel stroming. Vissen die van veel stroming houden kunnen bijvoorbeeld onrustig worden wanneer je een spraybar gebruikt terwijl vissen die van weinig stroming houden bij het gebruik van een tuit op de plek met de minste stroming blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Chaoss schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:20:
Gebruik iig geen spraybar maar zo'n uitvoer [Afbeelding]

Slangen hebben bruine aanslag maar zitten niet dicht, gister nog los gehad om de slangen in te korten. Deze bak draait nu sinds half Januari, en eind maart zijn de vissen erin gekomen.

Zal vanavond eens een filmpje maken van mijn flow. Kan ook eens met een litermaat meten wat de doorvoer nu eigenlijk is.
Of een vuilniszak om de uitstroom (gedurende 30 seconden). Daarna wegen (even zak in afwasteiltje en gewicht van teiltje vooraf even tarra'en), uitkomst x 120 en je weet het aantal liters per uur. Een beetje pomp doet zo'n 1000 liter per uur (dus zo'n 8 liter in 30 seconden). Past niet in een maatbeker maar wel makkelijk in een vuilniszak. Door een vuilniszak te gebruiken blokkeer je de uitstroom ook niet (alles blijft immers hetzelfde behalve dat de output nu niet de bak in gaat maar in de zak die op het water drijft.

Afgaande op de foto is de uitstroom inderdaad type meh. Zou me verbazen als je de 300 l/h haalt.

Aangaande een spraybar. Ik heb er vele jaren een gehad (hoop geklooi met reinigen en altijd min of meer zichtbaar aanwezig in de bak) maar nu al sinds een jaar of 3 een knietje met daaraan zo'n brievenbus uitgang. Amper zichtbaar, makkelijk met reinigen én minder weerstand dan een spraybar. En toch goede stroming (mooie rotatie door de hele bak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_O48CKa1UP-GtWIi4Dd9GQR9GxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHejQCiExU4fb5oKasdlCg23.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Volgens mij heet een Biomaster 350 zo omdat hij 350liter per uur doet :+ maar opzich wel eens interessant om te testen

En ik gebruik geen spraybar omdat die inderdaad snel verstopt raken en in mijn theorie juist een minder stroming geven omdat je de uitvoer meer verspreid. En spraybar zorgt voor meer beweging aan het water oppervlakte maar dat is imho niet hetzelfde als meer stroming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chatslet schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:41:
[...]
Dat zou niet de hoofdreden moeten zijn. Een spraybar geeft over het algemeen een zachtere stroming over de gehele bak. Een tuit geeft juist een hardere stroming in een bepaald deel van het aquarium.
tot zover eens. En dat lijkt me ook de bedoeling, dat is het idee van goede 'distributie'
Het hangt vooral af wat voor vissen je hebt en of die de voorkeur hebben aan zachtere stroming of juist veel stroming. Vissen die van veel stroming houden kunnen bijvoorbeeld onrustig worden wanneer je een spraybar gebruikt terwijl vissen die van weinig stroming houden bij het gebruik van een tuit op de plek met de minste stroming blijven hangen.
ah.. jij denkt aan vissen. Ik denk in planten en CO2. Dat zijn 2 heel verschillende wensen. Vandaar het verschil dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Chaoss schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:21:
Volgens mij heet een Biomaster 350 zo omdat hij 350liter per uur doet :+ maar opzich wel eens interessant om te testen
Biomaster 350 doet (tot) 1100 liter per uur volgens de fabrikant.

https://www.oase.com/nl-n...aster-thermo-350-int.html

[ Voor 41% gewijzigd door HuismAndré op 08-05-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

HuismAndré schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:08:
[...]

Biomaster 350 doet (tot) 1100 liter per uur volgens de fabrikant.

https://www.oase.com/nl-n...aster-thermo-350-int.html
Ik had het ook net gegoogled :+

Gisteravond getimed, ik had 1 liter in 12s dat is dus omgerekend 300 liter per uur... Nu snap ik dat je die 1100 lang niet gaat halen, maar dit is wel een groot verschil.

Zal eens van die slangen borstels halen, dat is het enige wat niet is schoon gemaakt. Als dat niet werkt dan weet ik het niet meer, dan maar eens contact opnemen met de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@Chaoss Waarschijnlijk trap ik nu een open deur in, maar heb je de impeller er ook al uit gehad en schoon gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aziraphale schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:38:
@Chaoss Waarschijnlijk trap ik nu een open deur in, maar heb je de impeller er ook al uit gehad en schoon gemaakt?
Gaat geen verschil maken hoor qua debiet. En vaak zijn ze vrij kwetsbaar. Daarom beter niet te vaak schoonmaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Weekje verder, bacteriën slaan goed aan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0M5Q7hMcg9nMsUeul2uxf3Jo8B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VRTm6BlBgbqqv6sdD1TiaYR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Aziraphale schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:38:
Yup, heb al veel gedaan:

-voorfilter schoongemaakt (doe ik regelmatig)
-kop van voorfilter schoongemaakt.
-biofilters voorzichtig schoongemaakt.
-impeller schoongemaakt.
-aanzuigkorf schoongemaakt.
-slangen 40-50cm ingekort.

Over het algemeen is het niet meer dan een beetje bruine aanslag, behalve de filters uiteraard.

Ook als test gedraaid zonder sponzen in het voorfilter, ook geen verschil. Ik heb al de verbeterde Biomaster met grotere gaten in de voorfilter buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Gaat geen verschil maken hoor qua debiet. En vaak zijn ze vrij kwetsbaar. Daarom beter niet te vaak schoonmaken.
Nou, dat ben ik toch niet met je eens. Die dingen goed schoonmaken geeft bij mij echt wel effect. En wat is er zo kwetsbaar aan een magneet met wat plastic er aan? Overigens lees ik net terug dat die al schoongemaakt is, dus dat zal het punt niet zijn.

Maar goed, zo'n Oase doet onbelast 1100 l/u. Deel dat maar rustig door 2 als er media in zit, dan nog wat er af voor opvoerhoogte, bochten en vervuiling en het is allemaal niet zo spannend meer qua flow. Ik weet niet hoe groot de bak van @Chaoss is, maar ik krijg een beetje het gevoel dat het filter er wat krap voor is.

@Chaoss En wat doet hij qua debiet als je er helemaal niets in hebt zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 09-05-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Aziraphale schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:00:
[...]

ik weet niet hoe groot de bak van @Chaoss is, maar ik krijg een beetje het gevoel dat het filter er wat krap voor is.
Hmm heb niet super veel vis en de biomaster 350 is voor bakken tot 350. Heb zelf een bak van 240 bruto.

Maar ik zie gewoon dat er minder flow is ten opzichte van de eerste maanden dat het filter draaide. Dus er is ergens iets aan de hand.

[ Voor 34% gewijzigd door Chaoss op 09-05-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Aziraphale schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:00:

@Chaoss En wat doet hij qua debiet als je er helemaal niets in hebt zitten?
Ik kan inderdaad nog eens testen zonder filtermateriaal in het biofilter. Maar dat ziet er totaal niet vervuild uit (dankzij het voorfilter)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:03:
Hmm heb niet superveel vis. De biomaster 350 is voor bakken tot 350. Heb zelf een bak van 240 bruto.

Maar ik zie gewoon dat er minder flow is ten opzichte van de eerste maanden dat het filter draaide. Dus er is ergens iets aan de hand.
Is volkomen normaal volgens mij. Flow krijg je nooit meer zoals in het begin. En dat zit hem dus met name in de biofilm in slangen en filter. Dat geeft veel weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Is volkomen normaal volgens mij. Flow krijg je nooit meer zoals in het begin. En dat zit hem dus met name in de biofilm in slangen en filter. Dat geeft veel weerstand.
Opzich herken ik dat wel van mijn vorige bak, maar zoveel? Van een theoretische 1100lpm naar 300lpm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Chaoss schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:03:
Voor de zekerheid: je hebt niet aan de in- en/of uitvoer buis gezeten? Daar kan je de flow afknijpen (draaien met een muntje) bij mijn nieuwe Oase 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

hoevenpe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:10:
[...]

Voor de zekerheid: je hebt niet aan de in- en/of uitvoer buis gezeten? Daar kan je de flow afknijpen (draaien met een muntje) bij mijn nieuwe Oase 600.
Alleen de eerste keer om hem ze vol open te zetten :P gister nog gecontroleerd staan op max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Vermoed dat je filtermedia meer weerstand geeft, sponzen net wat meer dichtgeslibt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Zit met iets vreemds: na het wisselen van een co2 fles, krijg ik alles niet meer goed ingeregeld. De werkdruk heb ik op 1,5 en met de fijnafstemming kan ik bellen tellen/regelen. Maar, na 15-30 minuten lijkt alles dicht te gaan: geen bellen meer. En dan moet ik de fijnafstemming verder open draaien. En dit herhaalt zich. Gevolg is dat uiteindelijk binnenkort de fijnafstemming dan helemaal open staat, dat lijkt me niet OK. Heb alleen geen idee wat hier de oorzaak is? Jullie ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@mikkelnl Lekt er niet toevallig CO2 weg omdat je de ring er niet goed tussen hebt zitten of die aan vervanging toe is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Taro schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:50:
@mikkelnl Lekt er niet toevallig CO2 weg omdat je de ring er niet goed tussen hebt zitten of die aan vervanging toe is?
Ik denk het niet… maar zal alles eens opnieuw aansluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:19
Chaoss schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:10:
[...]

Opzich herken ik dat wel van mijn vorige bak, maar zoveel? Van een theoretische 1100lpm naar 300lpm?
Die 1100 liter per uur volgens opgaaf haal je waarschijnlijk alleen zonder filter materiaal. De opvoerhoogte heeft ook nog een negatieve impact op je debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

205Gutmann schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:35:
[...]

Die 1100 liter per uur volgens opgaaf haal je waarschijnlijk alleen zonder filter materiaal. De opvoerhoogte heeft ook nog een negatieve impact op je debiet.
De opvoerhoogte is echter 0 als je zowel in en uitvoer in je aquarium hebt hangen.

Dus dat heeft geen invloed

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 12-05-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:53:
[...]

De opvoerhoogte is echter 0 als je zowel in en uitvoer in je aquarium hebt hangen.

Dus dat heeft geen invloed
Zou ik eerst ook al neerpennen vanmiddag MAAR (na stevige overpeinzing) volgens mij geldt het ook als de uitstroom iets boven de waterlijn is. De wet voor communicerende vaten zorgt er immers voor dat er geen energie nodig is om de waterlijn te halen (en dat kleine beetje erboven is dan dus de effectieve opvoerhoogte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:47:
[...]

Zou ik eerst ook al neerpennen vanmiddag MAAR (na stevige overpeinzing) volgens mij geldt het ook als de uitstroom iets boven de waterlijn is. De wet voor communicerende vaten zorgt er immers voor dat er geen energie nodig is om de waterlijn te halen (en dat kleine beetje erboven is dan dus de effectieve opvoerhoogte).
In dat geval heb je inderdaad 1 of 2 cm opvoerhoogte en dus een heeel klein beetje extra weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Chaoss Ik vind de capaciteit van je filter wel erg aan de krappe kant. De inhoud van je bak mag je rustig maal 4 doen en daar dan een filter bij uitzoeken. Zelf heb ik een 390 liter bak en daar heb ik een Fluval FX6 (met spraybar) op staan die goed zou zijn voor 1500 liter. Kijkend naar de getallen zou je een halve tsunami verwachten maar ik kan je vertellen dat dat best tegenvalt. Na het schoonmaken en vervangen van het wattenfilter heb ik flink wat stroming en draai ik hem ongeveer 25% dicht. Zodra de stroming minder wordt draai ik hem steeds een stukje open totdat hij na 3 a 4 maanden gewoon helemaal open staat. In jouw geval kan het misschien toch verstandig zijn om eens naar een grotere filter te kijken. Persoonlijk ben ik voor Fluval gegaan omdat dat over het algemeen gewoon wat krachtigere filters zijn en je niet aan dure cartridges oid vast zit. Er zitten gewoon mandjes in waarin je eigenlijk alle soorten filtermaterialen wel kwijt kunt. Zelf heb ik daarom gewoon een pak filtermateriaal voor een vijverpomp gekocht. Het zelfde als aquariumspul, net zo duur maar je krijgt ongeveer 50x zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Ik heb een vraag waar ik zelf niet helemaal een zaligmakend antwoord op kan vinden:
Ik ben hier een aquarium aan het starten. Simpel 30 liter nano tankje. Staat nu een 1,5 week in ‘dark start’ fase dus ik kruip richting het moment dat ik het water moet gaan testen. Maar, wat is nou een “goede en complete” test?

Ik wil niets bijzonders in de bak, gewoon wat slakken en neocaridina garnalen. Ik neig nu naar de ‘Sera aqua test box’ of de ‘Colombo test lab’ maar voor mijn gevoel zitten daar veel flesjes in die ik ogenschijnlijk niet nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@lolgast Ik zou helemaal niks testen. Week of 3-4 laten draaien met alleen planten (en vlokje voer per dag) en daarna wat slakken, week of 2 later de garnalen en klaar.

Pagina: 1 ... 31 ... 43 Laatste