Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Toen ik mijn Chihiros ophang spul bestelde heb ik de kleinste dompelpomp meebesteld die er was. Deze gebruik ik nu bij het water verversen, emmer op het aanrecht die langzaam volloopt, dompelpomp je erin, 5 meter water slang en klaar. Toch weer wat gemakkelijker dan met emmers heen en weer lopen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekN4CriFXafPRNRg5KMSD_6N6F8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQ3bSVQUKMoCZjSSpqbSz2c5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Chaoss op 03-03-2024 20:10 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:32
Chaoss schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:08:
Toen ik mijn Chihiros ophang spul bestelde heb ik de kleinste dompelpomp meebesteld die er was. Deze gebruik ik nu bij het water verversen, emmer op het aanrecht die langzaam volloopt, dompelpomp je erin, 5 meter water slang en klaar. Toch weer wat gemakkelijker dan met emmers heen en weer lopen :P

[Afbeelding]
herkenbaar :)

Al sluit ik de slang rechstreeks aan de kraan aan (met de nodige adapters), gaat een stukje sneller qua vullen :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik heb die adapter ook gezien voor een 'gladde' kraan maar ik las nogal wat negatieve reviews m.b.t losschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Chaoss
Ik ben toen even langs Wildkamp Drachten gegaan, daar hebben we toen wat dingen bij elkaar gezocht, en dat is ondertussen al heel wat jaren terug, en blijft keurig zitten (je moet hem wel aandraaien natuurlijk:) tijdens het vullen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Renegade666 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:17:
@Chaoss
Ik ben toen even langs Wildkamp Drachten gegaan, daar hebben we toen wat dingen bij elkaar gezocht, en dat is ondertussen al heel wat jaren terug, en blijft keurig zitten (je moet hem wel aandraaien natuurlijk:) tijdens het vullen.
Mijn keukenkraan zit geen schroefdraad op. Je hebt van die rubberen verloopstukken die je erom schuift en dan vast zet met een slangklem maar dat schijnt vrij slecht te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Zo'n 1 heb ik dus, en werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOJtwxL7WdGnMBAn7MAUcd0ArR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkliCJonJeOE5XiZg0BFwdfc.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels de meeste vissen overgezet, alleen de 2 Algeneters en 2 kalkopterus nog, dat gaat een uitdaging worden om die te vangen. Of niet, als ik gewoon die bak leeg pomp :P
Nu 6 zwaarddragers van verschillende "generaties" (8 weg gedaan).
4 albino en 2 andere Corydoras, wil er nog een paar bij halen.
10 vuur tertra's, ook daar kunnen er wel een paar van bij nu.
2 baby algenetertjes.

Meeste planten overgezet/gestekt vanuit de bestaande bak. Dus dat moet nog een beetje op gang komen. (Helemaal rechts staan bijvoorbeeld kleine rode plantjes achter het hout verstopt) Maar de zwaardplant keert niet terug, die werd echt huge, elke week moest ik 2 a 3 bladeren weg knippen en een uitloper. Iets van een japonica of lotus lijkt mij nog wel wat. En rechts iets op het hout wanneer de ballast er af kan.

Het was wel interessant om te zien, het overzetten van die tertra's. Eerst zijn ze helemaal bleek, strak bij elkaar in een schooltje van links naar rechts. De volgende dag moest de rangorde bepaald worden ofzo, zaten ze duk achter elkaar aan en deels verstopt. Inmiddels hebben ze weer wat kleur terug en op onderzoek uit.

Nu nog op zoek naar een paar "show pieces". 4 a 5 dwerg cycliden of goerami's ofzo. Daar ga ik mij op het gemak in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-06 13:41

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Chaoss schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:07:
Ik heb die adapter ook gezien voor een 'gladde' kraan maar ik las nogal wat negatieve reviews m.b.t losschieten.
Ik gebruik deze sinds een jaar of 8:
https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B07YSSVYH4/

(maar dan de voorganger die technisch identiek is maar er wat anders uitzag). Werkt nog steeds prima (nooit iets mee gebeurd en geen lekkage). Wel af en toe het kopje even van de kraan schroeven en ontkalken (anders raakt het rubbertje van de koppeling beschadigd door de kalkafzetting).

[edit]Als je een kraan hebt zonder verwisselbare perlator dan werkt dit niet natuurlijk. Overigens ben ik heel m'n leven nog geen kraan tegengekomen zonder verwisselende perlator (dus wellicht heeft je kraan wel degelijk een schroefdraad maar is die goed verstopt).

Ik zou er trouwens zelf altijd voor kiezen de emmer in de spoelbak te zetten. Als de emmer dan overloopt, dan loopt het water de afvoer in, in plaats van over je keukenblad en vloer..

[ Voor 29% gewijzigd door HuismAndré op 04-03-2024 12:41 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
_ferry_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:10:

Het was wel interessant om te zien, het overzetten van die tertra's. Eerst zijn ze helemaal bleek, strak bij elkaar in een schooltje van links naar rechts. De volgende dag moest de rangorde bepaald worden ofzo, zaten ze duk achter elkaar aan en deels verstopt. Inmiddels hebben ze weer wat kleur terug en op onderzoek uit.
Hier hetzelfde met bijlzalmpjes. Als alles rustig is heeft ieder z'n eigen plek die ook stevig verdedigd wordt. Zodra we bezig gaan met onderhoud hangen ze met z'n zevenen tegen elkaar op een paar vierkante cm en is er van enige rangorde totaal geen sprake meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wij hebben een Quooker kraan en daar kan deze niet op heeft niet zo'n uiteinde wat je eraf kunt draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:32

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Gisteren weer een water wissel gedaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89PoBeXgBfsx9NR9H1skvxBKE0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h0rMtRUpoxXBX7nVyKR4cpao.jpg?f=user_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
HuismAndré schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:19:
@Chaoss Ziet er mooi uit. Toch heb ik het idee dat e.e.a. mooier uitkomt op een zwarte achtergrond. Al eens overwogen de achterkant van de bak zwart te schilderen?
Zelf zou ik melkwit folie overwegen. Scheelt ook met afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 15:12
Sinds enkele dagen is onze Siamese kempvis ziek, hij zit/ligt nu constant op de bodem. Tijdens voeren zwemt hij wel snel naar boven, maar hij eet weinig tot niets en laat zichzelf vervolgens weer naar de bodem zakken.
Ik heb hem nu in een klein bakje boven in het aquarium zitten, zodat hij makkelijker naar boven kan voor lucht, maar hij blijft maar op de bodem zitten.
Z'n vinnen zien er ook niet mooi meer uit. Wat is er mis? en kunnen we hem nog helpen? Hij is zo zielig nu :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVc7XKsY9cWHJDL_TU5LmaaOW8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkqKIjOyKkxBhhICnYyHIMWs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
chrisO schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:28:
Sinds enkele dagen is onze Siamese kempvis ziek, hij zit/ligt nu constant op de bodem. Tijdens voeren zwemt hij wel snel naar boven, maar hij eet weinig tot niets en laat zichzelf vervolgens weer naar de bodem zakken.
Ik heb hem nu in een klein bakje boven in het aquarium zitten, zodat hij makkelijker naar boven kan voor lucht, maar hij blijft maar op de bodem zitten.
Z'n vinnen zien er ook niet mooi meer uit. Wat is er mis? en kunnen we hem nog helpen? Hij is zo zielig nu :'(

[Afbeelding]
Standaardriedeltje, wat zijn je waterwaarden?
Heb je recent nog iets aangepast aan de bak?
Hoe groot is de bak en hoe zit het qua beplanting en stroming?
Hoe oud is je betta?
Wat voer je hem?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 15:12
SmurfLink schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Standaardriedeltje, wat zijn je waterwaarden?
Heb je recent nog iets aangepast aan de bak?
Hoe groot is de bak en hoe zit het qua beplanting en stroming?
Hoe oud is je betta?
Wat voer je hem?
Hij kreeg speciaal droogvoer voor Betta's. Ik heb hem in het verleden wel eens gedroogde muggenlarven en diepvriesvoer gegeven, maar dat liet hij gewoon links liggen (bij de winkel waar wij hem hadden gekocht kreeg hij ook enkel droogvoer).
Wij hadden Blub inmiddels al ruim 1 1/2 jaar.
De bak is ~50 liter en de stroming is minimaal. Aan de zijkant waar de uitstroom van de pomp tegen het glas stroomt is een lichte stroming, maar wij hebben altijd het idee gehad dat Blub dat juist leuk vond. Hij zwom dan vaak achterlangs naar de uitstroom toe en liet zich dan door de lichte stroming meevoeren en dat herhaalde hij dan (vaak) meerdere keren achter elkaar.
De water waarden zijn normaal, wel heb ik een week of 2 geleden een nieuw plantje toegevoegd.
Er zitten inmiddels ook een flink aantal kleine Helena slakken in de tank, verwijderen hiervan gaat helaas moeizaam. Die slakken zijn handig om van een slakkenplaag af te komen, maar daarna werden ze (bij ons) zelf de plaag. Zouden die er iets mee te maken kunnen hebben?

Helaas heeft Blub ons inmiddels verlaten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
chrisO schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Hij kreeg speciaal droogvoer voor Betta's. Ik heb hem in het verleden wel eens gedroogde muggenlarven en diepvriesvoer gegeven, maar dat liet hij gewoon links liggen (bij de winkel waar wij hem hadden gekocht kreeg hij ook enkel droogvoer).
Wij hadden Blub inmiddels al ruim 1 1/2 jaar.
De bak is ~50 liter en de stroming is minimaal. Aan de zijkant waar de uitstroom van de pomp tegen het glas stroomt is een lichte stroming, maar wij hebben altijd het idee gehad dat Blub dat juist leuk vond. Hij zwom dan vaak achterlangs naar de uitstroom toe en liet zich dan door de lichte stroming meevoeren en dat herhaalde hij dan (vaak) meerdere keren achter elkaar.
De water waarden zijn normaal, wel heb ik een week of 2 geleden een nieuw plantje toegevoegd.
Er zitten inmiddels ook een flink aantal kleine Helena slakken in de tank, verwijderen hiervan gaat helaas moeizaam. Die slakken zijn handig om van een slakkenplaag af te komen, maar daarna werden ze (bij ons) zelf de plaag. Zouden die er iets mee te maken kunnen hebben?

Helaas heeft Blub ons inmiddels verlaten...
De Helena uitbraak is geen oorzaak van het hemelen van Blub (maar wel een indicatie dat je teveel voerde). Dus voor Blub 2.0 zou ik overwegen de hoeveelheid voer te halveren. Overigens is elke slakkenplaag een teken dat je teveel voert. Soms ontkom je daar niet aan (bijvoorbeeld als je veel jonge visjes hebt) maar als je een stabiel visbestand hebt kun je prima het voer zo doseren dat er amper nog iets blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-06 08:09

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

HuismAndré schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:18:
[...]

De Helena uitbraak is geen oorzaak van het hemelen van Blub (maar wel een indicatie dat je teveel voerde). Dus voor Blub 2.0 zou ik overwegen de hoeveelheid voer te halveren. Overigens is elke slakkenplaag een teken dat je teveel voert. Soms ontkom je daar niet aan (bijvoorbeeld als je veel jonge visjes hebt) maar als je een stabiel visbestand hebt kun je prima het voer zo doseren dat er amper nog iets blijft liggen.
Helenas planten alleen voort als ze andere slakken eten. Het voortplanten houdt op als alle slakjes weg zijn. Je zit dan wel met een boel helenas. Gelukkig kan je ze gewoon verkopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
NLKornolio schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Helenas planten alleen voort als ze andere slakken eten. Het voortplanten houdt op als alle slakjes weg zijn. Je zit dan wel met een boel helenas. Gelukkig kan je ze gewoon verkopen
Nee hoor, ze eten ook vrolijk mee van het vissenvoer en kweken er nog verder op los. Zeker niet zo snel als wanneer er nog andere slakken zijn, maar ik heb al jaren een constante aanwas van baby helena's in mijn bak zonder enige voerslak.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
SmurfLink schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Nee hoor, ze eten ook vrolijk mee van het vissenvoer en kweken er nog verder op los. Zeker niet zo snel als wanneer er nog andere slakken zijn, maar ik heb al jaren een constante aanwas van baby helena's in mijn bak zonder enige voerslak.
Hier idem. Heb al jaren geen andere slak meer gezien dan de Helena slakken die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:29
Ik zie al heel lang, misschien wel 2-3 maanden, bij mijn maanvissen kleine puntjes uit de kont steken. Zijn dit wormen? Merk verder niks aan gedrag, en ook andere bewoners hebben dit niet.

Een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REXSArTux3DPGOLihr-5qqO2NBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYyvDMSMo6dCGCBOSkNdf3hP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47
...

[ Voor 96% gewijzigd door World Citizen op 10-03-2024 13:01 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47
@mikkelnl Het heet camallanus en je kunt het dus behandelen met Levamisole/Levamicile

Lees even vanaf hier. Het filmpje werkt ook nog :)

https://aquaforum.nl/thre...tizen.158501/post-1949997

Toestemming nodig voor bekijken van Streamable

Op deze plek staat ingesloten content die van Streamable afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat Streamable persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op Streamable
Removing Camellanus worms

[ Voor 43% gewijzigd door World Citizen op 10-03-2024 13:03 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Thanks en idd vrij duidelijk.

LFS had nu alleen Colombo Dactycid beschikbaar dus heb dat genomen en nu gebruikt. Heb weinig hoop dat het gaat werken want bij een bacteriële infectie vroeger hielp het middel van Colombo daartegen niks... Maar goed, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 00:10
en eindelijk na maanden van proberen en lekken, is de bak inmiddels al enkele dagen volledig vol en aan het draaien :)
Heb zelf al een kleine bacterie bloei (kwam er al heel snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:44

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:09:
Nieuwe kweekpoging met de Trilli’s gaande, übercute! <3
Inmiddels een maand verder, en bijna zes weken sinds het uitkomen. Uitval: 0 (nul!). Bizar. Durf ze alleen nog niet in het diepe te gooien. Vanaf hoeveel weken zou dat te doen moeten zijn? De “ergste” mede-bewoners zijn endlers en japonica’s, maar ik kan me ook voorstellen dat de bak nu nog te hoog voor ze is om af en toe een hap lucht te kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-06 07:11
Ik ben er na lang wikken en wegen over uit. Heb al meerdere replies in dit topic gedaan met vragen over techniek etc waar jullie allemaal fijn antwoord op hebben gegeven.

Het wordt een Eheim Vivaline 150 vanwege het formaat en de redelijke prijs. Formaat is van belang vanwege de plek waar deze uiteindelijk komt. Het wordt wel een lange termijn plan, dus er kan vooralsnog altijd alles veranderen tot het moment van aanschaf maar er is een doel :).

Dus een Vivaline 150. Nu kwamen mensen hier met een fluval extern filter als advies. Mijn LFS is voornamelijk fan van Oase. Nou is hij ook een Oase dealer, dus wellicht wat gekleurde mening maar vooruit. Maar zou voor dit formaat aquarium een Fluval FX2 voldoende zijn? Of als ik toch naar Oase zou gaan, een Oase Biomaster 250/350?

Ik kijk meestal de videos van MD, meeste hier wel bekend, is gek van ondergrond met extra voedingsstoffen. Nu heb ik hier wat posts voorbij zien komen dat dat vooral voor youtubers enzo leuk is, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik weet, het hoeft niet, maar het kan wel..

Ik heb nog wel meer vragen maar ben vooral nu benieuwd naar jullie meningen/ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Voordeel van de Oase is dat je die met een verwarming in het filter kunt krijgen dat zijn de thermo varianten, dat scheelt toch weer een lelijk ding in het aquarium.

Daarnaast hebben de Oase filters een handig voorfilter die je er gemakkelijk uit kunt trekken zonder dat het je het hele filter open hoeft te maken.

250 zou voldoende moeten zijn voor een 150 liter bak, maar overcapaciteit is nooit verkeerd dus als het prijs verschil niet te groot is dan zou ik voor een 350 thermo gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Chaoss schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:24:
Voordeel van de Oase is dat je die met een verwarming in het filter kunt krijgen dat zijn de thermo varianten, dat scheelt toch weer een lelijk ding in het aquarium.

Daarnaast hebben de Oase filters een handig voorfilter die je er gemakkelijk uit kunt trekken zonder dat het je het hele filter open hoeft te maken.

250 zou voldoende moeten zijn voor een 150 liter bak, maar overcapaciteit is nooit verkeerd dus als het prijs verschil niet te groot is dan zou ik voor een 350 thermo gaan.
Excuses, ik bedoelde inderdaad de thermo variant. Andere oplossing zou eventueel een inline verwarming kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:36
Ik vind het oase filter ook echt super. Verwarming in het filter en het voorfilter is ideaal. Een keer per 2 weken het voorfilter uitspoelen, wat echt heel gemakkelijk gaat, en verder hoef ik er nauwelijks naar om te kijken. Iets van 2 keer per jaar om de watten te vervangen en de boel een klein beetje uit te spoelen is voldoende, en ik heb best wel een goed gevulde bak.

Ik heb zelfs een 600 op mijn 180 liter bak staan, wat extra ruimte voor filtermateriaal is altijd fijn en als de flow te sterk is kan je die gemakkelijk afstellen.

Dus een 350 op de 150 liter is zeker geen overkill als je hem kwijt kan.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
ThaAresX schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:17:
Ik ben er na lang wikken en wegen over uit. Heb al meerdere replies in dit topic gedaan met vragen over techniek etc waar jullie allemaal fijn antwoord op hebben gegeven.

Het wordt een Eheim Vivaline 150 vanwege het formaat en de redelijke prijs. Formaat is van belang vanwege de plek waar deze uiteindelijk komt. Het wordt wel een lange termijn plan, dus er kan vooralsnog altijd alles veranderen tot het moment van aanschaf maar er is een doel :).

Dus een Vivaline 150. Nu kwamen mensen hier met een fluval extern filter als advies. Mijn LFS is voornamelijk fan van Oase. Nou is hij ook een Oase dealer, dus wellicht wat gekleurde mening maar vooruit. Maar zou voor dit formaat aquarium een Fluval FX2 voldoende zijn? Of als ik toch naar Oase zou gaan, een Oase Biomaster 250/350?

Ik kijk meestal de videos van MD, meeste hier wel bekend, is gek van ondergrond met extra voedingsstoffen. Nu heb ik hier wat posts voorbij zien komen dat dat vooral voor youtubers enzo leuk is, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik weet, het hoeft niet, maar het kan wel..

Ik heb nog wel meer vragen maar ben vooral nu benieuwd naar jullie meningen/ervaringen
Nog een keer gemeten en de dimensies van het bakje bekeken. Heb nog 10 centimeter over in de diepte... weet nog niet zeker of ik groter bakje ga zoeken voor die 10cm of niet. 60 diepte is wel mooi (denk ik) maar niet echt een veel voorkomende diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Qua filter; De eheim professionel 4 350 is op amazon.de erg goedkoop (150€ ofzo). Heb hem zelf ook :+

Ik heb ook geen voedingsbodem. Gewoon her en der wat van die pillen/balletjes in de plant zones gestoken, en wekelijks doseer ik wat meststof.

Daarover gesproken, dat wil ik gaan automatiseren, peristaltische pompjes gekocht, microcontroller er aan, een keertje calibreren hoeveel seconde hoeveel ml is, en dan sta ik voortaan niet meer te tobben met cupjes en druipende flesjes.

Nu gebruik ik easy life profito en ferro naast elkaar. Maar ik ga mij eens verdiepen in de kit van planted box, dan heb ik voor 30€ een lading poedertjes waar ik een voorraadje mee kan aanmaken en doseren, althans dat is het idee.

Inmiddels heeft de algeneter weer een nieuw nestje met jonkies. Hij zit net 2 weken in de nieuwe bak... Gaat maar door... Wel saai want het mannetje zit dus dagen achter elkaar in het hol, terwijl ik hem toch liever wat zie rondzwerven. Verder begint alles nu te groeien en zijn draai te vinden, en wil ik nog een koppeltje sleutelgat cycliden of Apistogram toevoegen als eyecatchers.
Alhoewel de "Flying Fox" dat inmiddels ook wel is, want die kreeg ik ooit en toen waren ze best klein. Inmiddels zijn ze 8 a 10cm lang, heel actief, maar soms ook pontificaal in het midden op een blad of steen aan het rusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Sleutelgatcichliden waren bij mij absoluut geen eye catchers, want zo bang als wat en dus echt altijd verstopt. Denk niet dat ik vissen heb gwhad die banger waren dan zij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

toolkist schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:26:
Sleutelgatcichliden waren bij mij absoluut geen eye catchers, want zo bang als wat en dus echt altijd verstopt. Denk niet dat ik vissen heb gwhad die banger waren dan zij.
Goed om te weten, ook omdat de vliegende vos en zwaarddragers soms best wel druk kunnen zijn. (De zwaarddragers ga ik wel "uitfaseren". Pas al de helft weg gedaan.
Had ook nog de apistogram altispinosus en macmasteri op het lijstje staan, na het bezoek aan Verduijn cichliden. Die kunnen juist wat aggresiever zijn begreep ik, vooral als ze bezig zijn met nestelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
_ferry_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:48:
Had ook nog de apistogram altispinosus en macmasteri op het lijstje staan, na het bezoek aan Verduijn cichliden. Die kunnen juist wat aggresiever zijn begreep ik, vooral als ze bezig zijn met nestelen.
yup, maar dat hebben de meeste (dwerg)cichliden wel. En als ze het naar de zin hebben in de bak hebben ze ook echt elke paar weken een nestje (zo niet vaker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Ik dacht er van de week helemaal over uit te zijn, maar begin toch te twijfelen over de bak. De eheim vivaline 150 is grofweg 50x60x50, hierdoor zou die net te ver in een hoek vallen.

Situatieschets, er loopt een koof bij mij door de woonkamer waarbij aan de ene kant de keuken zit, en ik wil aan de andere kant het aquarium zetten. De koof is 60 cm diep. Het mooiste zou dus ook een aquarium wat ook zo diep is zijn. Ik kan de eheim natuurlijk ook draaien, maar ik twijfel of een volledig vierkant aquarium niet mooier is.

Nu zijn er verschillende partijen in Nederland die aquaria op maat maken. Heeft er iemand ervaring hier mee?

Als ik video’s van king of diy zie, dan denk ik altijd.. oh zo lastig kan het niet zijn. Het gaat dan wel vaak of acryl/plexi aquaria en niet om glas. Iemand dit al eens gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ThaAresX schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:52:
Als ik video’s van king of diy zie, dan denk ik altijd.. oh zo lastig kan het niet zijn. Het gaat dan wel vaak of acryl/plexi aquaria en niet om glas. Iemand dit al eens gedaan?
SerpaDesign maakt in erg veel video's ook aquaria op maat, ziet er niet heel lastig uit, maar ik zou mijzelf er niet mee vertrouwen icm honderden liters water die op de vloer kunnen belanden :)

Nee, dan liever een expert en iets meer betalen. Heb er zelf geen ervaring mee.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@ThaAresX Er zijn inderdaad niet veel merken met een bak van 60cm diep. Ik heb zelf een Aquael van 90x60x45 maar dat is een van de weinige.

Ila is een merk wat je veel ziet en prima betaalbare bakken op maat maakt maar de afwerking bij die bakken is niet altijd 100%. Er zijn diverse gerenommeerde aquariumbouwers in Nederland maar dat is prijzig, vooral als je ook een meubel op maat laat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Situatieschets, er loopt een koof bij mij door de woonkamer waarbij aan de ene kant de keuken zit, en ik wil aan de andere kant het aquarium zetten. De koof is 60 cm diep. Het mooiste zou dus ook een aquarium wat ook zo diep is zijn. Ik kan de eheim natuurlijk ook draaien, maar ik twijfel of een volledig vierkant aquarium niet mooier is.
En als je een wat minder diep aquarium wat verder naar voren zet? Je hebt toch wat ruimte voor slangen en snoeren nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
JME schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:54:
[...]

En als je een wat minder diep aquarium wat verder naar voren zet? Je hebt toch wat ruimte voor slangen en snoeren nodig.
Is nog niet eens zo’n gekke gedachte inderdaad. Nog niet eens bij stil gestaan. Misschien dat ik die ruimte kan bedekken met het meubel. Dat zal dan niet het eheim meubel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Die slangen en snoeren moeten ook achter je meubel langs hè :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gister bij Utaka Amersfoort geweest. Erg mooie winkel, een aantal mooie showbakken en ook de verkoop bakken waren allemaal een beetje ingericht. Een aantal vissen gezien die me niet bekend voorkomen. Ze hebben ook wat grotere vis soorten voor als je een serieuze bak hebt.

Verder nog een bescheiden aanbod hardscape met niet al te gekke prijzen. Ook wel een leuk aanbod aan materiaal voor op de bodem. Heb zelf nog bladeren gekocht die ik nergens anders heb gezien.

Uiteindelijk naar huis gegaan met 10 kardinaal tetra's, 6 Otocinclus en 5 schaakbord Cichliden. Oftewel niet echt zeldzame vissen :+

Heb wel een heel mooi groeps visje gezien, de: Hemigrammus coeruleus

Maar voor 9,95 pst vondt ik ze te duur om er ca 10 van te kopen... maar achteraf toch spijt dat ik ze toch niet genomen heb :P Ik heb ca 1400 euro aan de bak en inrichting uit gegeven dus dit had het verschil ook niet gemaakt. Mischien dat ik ze alsnog ga reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 09:32
Ik dacht er van de week helemaal over uit te zijn, maar begin toch te twijfelen over de bak. De eheim vivaline 150 is grofweg 50x60x50, hierdoor zou die net te ver in een hoek vallen.

Nu zijn er verschillende partijen in Nederland die aquaria op maat maken. Heeft er iemand ervaring hier mee?

Zelf 2x een bak op maat laten maken. Laatste bij Aquadeco. Goeie kwaliteit en erg tevreden over. Voordeel is dat je ook direct een overloop, gaten en droogkamer kan laten maken/boren zodat je geen techniek ziet. Ik heb geen kabels / slangen achter het aquarium lopen. :) mocht je ruimte hebben voor 60cm diepte zal ik dit altijd adviseren, hoe dieper de bak hoe mooier. Zelf 70 cm diep gekozen en geen spijt van.

Ik heb een kale bak besteld. "Nadeel" is dat je de kap e.d. zelf moet maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-06 08:09

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Eheim incpiria zijn allemaal x.60.60

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIcfpXMz9FDPoQI9L9UOhoqIsfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x22lF6GH1pYUT5Z9YRiGuAnH.jpg?f=fotoalbum_large
Fresh fish fri.... Ehh Monday.

Apistogram honsloi red (m+v)
Ik twijfelde, want ze zijn niet zo groot, andere vissen zoals de Altspinosus waren weer groter, maar weer niet zo mooi van kleur. Nouja groeien doen ze als het goed is vanzelf wel, dus dan gaan we voor de mooie kleuren.

Ook nog in een hoek achter een steen een klein bloempotje ingegraven, beetje uit het zicht zodat het de look niet te veel aantast, maar ze hopelijk wel een leuk schuilplekje hebben. Als de Corydoras het niet kapen :+

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 18-03-2024 19:11 . Reden: mooiere foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Kom je net een post tegen op LinkedIn met trots een foto met een bakje (50 liter ongeveer max) met 2 sluierstaarten te presenteren... en een zielig luchtpompje en nep planten...

Niet best, maar even een linkje gestuurd..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gister de Hemigrammus coeruleus opgehaald, erg mooi visje! Erg blij mee dat ik ze ondanks de prijs toch genomen heb. Had ze nog nooit in een andere winkel gezien dus ik moest weer even op en neer Utaka :P

Tevens wat elzenproppen gekocht omdat ik mijn water wat bruiner wil. Eerder geprobeerd met rooibos thee maar dat schoot niet echt op. Een handjevol elzenproppen werkt wel erg goed! is nu weer wat te bruin geworden :P

Lijkt op de fotos nog mee te vallen maar is echt behoorlijk bruin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng01WA4Hlj3e4QbVtToWVQIHVGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFg7YureG8LYiDr4hXRCVG86.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCI6PN8DSOCBP7YdEVXUem5l-Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQAoA8uPOVwzDybhmmseUHbY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRAZRmiFkom6TvhyHhXPSxvMxqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdzJSdNa8nKzDKrw6hONBEjD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Chaoss op 24-03-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chaoss schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:02:
Tevens wat elzenproppen gekocht omdat ik mijn water wat bruiner wil.
Bij mij in de omgeving hangen/liggen er tientallen kilo's, nam bij een wandeling altijd een paar zakken vol mee. Misschien maar eens een handeltje opzetten als ik het zo hoor :)

Het aquarium is leuk geworden zo d:)b

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Duur zijn ze niet, je koopt een zakje voor 2,50. Ik wou het een keer proberen, nouja werken doet het :P

Zal ook eens kijken of er bomen in de buurt zijn, wil ze dan wel van de takken kunnen plukken en niet van de grond rapen.

[ Voor 37% gewijzigd door Chaoss op 24-03-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Taro schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:09:
Het aquarium is leuk geworden zo d:)b
Thnx wil nog wel wat planten aan de achterrand bevestigen. Moet op eBay nog even geschikt bevestigings materiaal kopen. Ook wil ik proberen nog wat planten op het hout te laten groeien

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 24-03-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Chaoss schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:02:
Gister de Hemigrammus coeruleus opgehaald, erg mooi visje! Erg blij mee dat ik ze ondanks de prijs toch genomen heb. Had ze nog nooit in een andere winkel gezien dus ik moest weer even op en neer Utaka :P

Tevens wat elzenproppen gekocht omdat ik mijn water wat bruiner wil. Eerder geprobeerd met rooibos thee maar dat schoot niet echt op. Een handjevol elzenproppen werkt wel erg goed! is nu weer wat te bruin geworden :P

Lijkt op de fotos nog mee te vallen maar is echt behoorlijk bruin.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wow, heel gaaf. Mooie stijl in zijn geheel ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 08:56
Hebben mensen hier ervaring met automatische visvoeders en dan ook het 3d-printen ervan zoals een beste tweaker wellicht zou doen?

Ik kom verschillende modellen tegen online voor, "pellet" voedsel met een schroef systeem. En ook andere systemen met rotatie schijf.

Zo ook kom ik ook veel reacties tegen over voer dat vastloopt bij automatische feeders als het gaat klonteren/plakken.

Was nu net begonnen met een rotatie schijf voeder te printen, voor de paar dagen als ik een lang weekendje weg ben. Maar ik bedacht me ineens mogelijk hebben hier al tweakers aanvaringen met bepaalde systemen gehad die wel goed werken en niet goed werken voor aquaria.

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Rafarion 3D printen heb ik geen ervaring mee, maar kan je wel de Grasslin Rondomatic 400 aanraden. Die heeft bij mij altijd goed gewerkt en is ook geschikt voor heel fijn/klein voer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Heb in het verleden zo'n standaard Juwel gehad maar daar kwam veel te veel uit.

Zoek nog wel eentje voor vakanties. Die rondomatic ziet er wel goed uit maar is wel aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Kleine tip voor vakanties. Je hebt toch buren die je planten water gaan geven én de post bij de deur weghalen. Zet een aantal kleine bakjes voor ze klaar (vroeger zou ik zeggen 'fotorolbusjes' maar tegenwoordig moet je iets anders bedenken). Dan kunnen ze de visjes niet overvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chaoss schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:53:
Heb in het verleden zo'n standaard Juwel gehad maar daar kwam veel te veel uit.

Zoek nog wel eentje voor vakanties. Die rondomatic ziet er wel goed uit maar is wel aan de dure kant.
Je dode vissen vervangen na de vakantie is nog duurder ;)

Goedkoop kan in dit geval duurkoop zijn. Al redden vissen het vaak wel 1-2 weken zonder eten. Ik voerde zeer klein voer en alleen de Rondomatic deed dat goed. Bij de rest werd er teveel voer gegeven, bleef het plakken, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:55:
Kleine tip voor vakanties. Je hebt toch buren die je planten water gaan geven én de post bij de deur weghalen. Zet een aantal kleine bakjes voor ze klaar (vroeger zou ik zeggen 'fotorolbusjes' maar tegenwoordig moet je iets anders bedenken). Dan kunnen ze de visjes niet overvoeren.
Ik heb ooit via Amazon een doosje/houder met daarin +-50 kleine kunststof buisjes gekocht. Daarin toen per dag een buisje klaargelegd die men in het aquarium kon legen. Daarmee voorkom je idd overvoeren.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4IFkeLRiWoDUtsm9Cfw_jYguEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKTjBcJtAAmKs0KDH4g6Y81V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En anders staan er ook een hoop 3D designs voor pillendoosjes online :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
Taro schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:48:
@Rafarion 3D printen heb ik geen ervaring mee, maar kan je wel de Grasslin Rondomatic 400 aanraden. Die heeft bij mij altijd goed gewerkt en is ook geschikt voor heel fijn/klein voer.
Deze raad ik ook aan! Werkt perfect. Goedkopere ook geprobeerd maar altijd ellende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:17:
[...]

Inmiddels een maand verder, en bijna zes weken sinds het uitkomen. Uitval: 0 (nul!). Bizar. Durf ze alleen nog niet in het diepe te gooien. Vanaf hoeveel weken zou dat te doen moeten zijn? De “ergste” mede-bewoners zijn endlers en japonica’s, maar ik kan me ook voorstellen dat de bak nu nog te hoog voor ze is om af en toe een hap lucht te kunnen halen.
Nieuwe update! In mijn kweeknetje zaten van begin af aan zes jonge trili's. Na de eerste maand heb ik nog ergens een makkelijk grijpbaar eitje uit de grote bak gehaald en erbij gegooid; enkele dagen later stond de teller op zeven. Niet veel, maar meer dan genoeg want mijn bak is toch niet zo groot. En er zou vast nog wel wat uitval volgen, toch? Toch?? Niet dus, ze leven alle zeven nog..
De oudste zes zijn nu een maand of twee en eergisteren hebben we twee stuks maar eens in het diepe gegooid. Die waren meteen actief en schooierden de hele bak door. Eindelijk zien we ze nu ook goed van opzij. Grappig, ze hebben een streep over het oog, zoiets als bij de panda's. Benieuwd of dat blijft (afwijking? terugslag?) of nog wegtrekt. Hoe dan ook, ze zijn cute!
Tot onze stomme verbazing kwam er precies op het moment van uitzetten een ieniemienie derde jong vanuit de begroeiing tevoorschijn. Die moet het op eigen kracht hebben gedaan, want de kleinste nummer zeven zit nog steeds in het kweeknetje bovenin de bak. Mooi om te zien!
Gisteren is de rest van de eerste zes er achteraan gegaan. Eentje heeft een beetje groeiachterstand en hangt af en toe wat scheef, benieuwd of die het haalt. Maar alles samen geeft een prachtig gezicht in de bak! Voor nummer zeven lijkt het nog wat te vroeg, maar ik denk niet dat we net zo lang wachten als met de eerste zes.
Tot zover. Voor wie met alle kweekpogingen heeft meegedacht: nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Heeft er iemand hier ervaring met het succesvol kweken van Ramirezi's? En dan bedoel ik niet op grote schaal kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier doet de pleco niets anders dan kweken 8)7 :X
Dacht, das leuk voor de man, een vrouwtje er bij, maar hij komt zo zijn hol niet meer uit, en is nestje nummer 3 aan het uitbroeden. Bestaat er zoiets als anticonceptie voor vissen? :+ een nestje Corydoras had ik meer aan gehad, daar heb ik er nu maar een paar van gekocht. De eitjes die gelegd werden waren nooit bevrucht.

Verder de inrichting nog wat aangepast, planten beginnen nu aardig te groeien doordat ze meer geworteld zijn, en nog wat planten en stenen geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen wanneer je welke kleur lamp zou nemen? Ik lees dat het kwestie van voorkeur is, maar kan me niet voorstellen dat dit zonder consequenties is. Ik ben gebonden aan aqualantis easy led, maar dan heb je nog keuze uit Marine & Reef, Marine Blue en Deep Blue. En nergens leggen ze de voor en nadelen uit.
Mij lijkt de Marine & Reef het beste omdat ik ook een Reef wil :), maar die blauwe gloed van de Marine Blue vind ik juist wel mooi.

Wat vinden/denken jullie hiervan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_MgzrGL3Q0g_pB9_zuaTwcN1Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAIL6YLag5BN2BrFYQuD4bQv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

g1n0 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:03:
Kan iemand mij uitleggen wanneer je welke kleur lamp zou nemen? Ik lees dat het kwestie van voorkeur is, maar kan me niet voorstellen dat dit zonder consequenties is. Ik ben gebonden aan aqualantis easy led, maar dan heb je nog keuze uit Marine & Reef, Marine Blue en Deep Blue. En nergens leggen ze de voor en nadelen uit.
Mij lijkt de Marine & Reef het beste omdat ik ook een Reef wil :), maar die blauwe gloed van de Marine Blue vind ik juist wel mooi.

Wat vinden/denken jullie hiervan?
[Afbeelding]
Ik vermoed dat het verschil erin zit wat je exact wil accentueren, bijv. de hardscape, planten, dieren of beide en dat daar dus de kleur op wordt afgestemd. In "Fresh water" geldt hetzelfde voor bijv. het groen eruit laten knallen, of het rode van vissen of garnalen. Kan mij voorstellen dat Reef het koraal eruit laat knallen, terwijl Reef & Marine naast de hardscape ook de levende zaken (=Marine) qua kleur accentueert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMCJyQW5CunN6np9VDO1MtT5R4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74Oja35TxtpFVuRpert0qR33.jpg?f=fotoalbum_large
Het vrouwtje is plots fel geel/oranje van kleur, nadat er een paar dagen terug al een rode onderbuik ontstond.
Nu zit ze veel in het omgekeerde bloempotje, en jaagt zelfs de minstens 3x zo grote vliegende vos weg, dus er zal wel genesteld gaan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik heb wat vervelende groene punt alg op de ruiten wat bijna niet weg te krijgen is. Nu lees ik positieve ervaring met zo'n krabber met een scheermesje erin. Gebruiken jullie die? En wat is het gevaar op krassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ja, gebruik ik, en wil nooit meer anders. Ooit voor weinig via Amazon besteld, compleet met handige verlengstukjes. Kwestie van netjes recht houden en dan krast het niet. Vergelijk het met zo’n verfkrabbertje, maar dan met een wat flexibeler mesje erin.

Edit: ik heb deze: Coolty 66cm Aquarium Algen... https://www.amazon.nl/dp/B07S7CZXX6

[ Voor 14% gewijzigd door JME op 07-04-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:23

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:06:
Ik heb wat vervelende groene punt alg op de ruiten wat bijna niet weg te krijgen is. Nu lees ik positieve ervaring met zo'n krabber met een scheermesje erin. Gebruiken jullie die? En wat is het gevaar op krassen?
Ja werkt al 5 jaar super. Nee geen kans op krassen want er komt niets tussen zoals bij een magneet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Chaoss schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:06:
Oud bankpasje of (liever) klantenpas werkt ook prima. Wel altijd ervoor zorgen dat er geen zand tussen komt. Je zult iets vaker over de GSA moeten gaan om deze te verwijderen (maar dat moet geen probleem zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Mijn nieuwe bak is inmiddels al bijna 3-4 weken aan het draaien, het zullen aulonocara's worden die erin komen tezamen met Labidochromis caeruleus en enkele syno cats.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een goed degelijk boek over de peacock cichliden (of een goede website)

De bak is een 560 liter Akvastabil Move 160 met een Fluval FX6 op met een wavemaker en 2x300w verwarmingen erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:39:
Mijn nieuwe bak is inmiddels al bijna 3-4 weken aan het draaien, het zullen aulonocara's worden die erin komen tezamen met Labidochromis caeruleus en enkele syno cats.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een goed degelijk boek over de peacock cichliden (of een goede website)

De bak is een 560 liter Akvastabil Move 160 met een Fluval FX6 op met een wavemaker en 2x300w verwarmingen erin.
Hoe ga je het voeren regelen? Mbuna moeten plantaardig voer. Ze mogen niet gewoon visvoer, dus niet wat Aulonocara moeten. Die doen het niet goed op plantaardig voer... Maar mbuna gaan dood door gewoon voer. Ook al zijn yellows de makkelijkste mbuna wat dat betreft, ze kunnen nog steeds dood aan malawi bloat, ik zou die combi dus afraden.

Beter of een mbuna bak, of een Aulonocara /haps/rovers/etc bak. Beter voor je vissen, en makkelijkee voor jou met voeren.

Edit:
Alhoewel als je een mbuna bak wil mag dat filter x2.

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 08-04-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
een tweede en derde fx6 zijn reeds aan het draaien op mijn quarantaine bakken ;)
liefst schaal ik de filters op met de bioload die nodig is, voor een start met peacocks/haps zou het eerste jaar voldoende moeten zijn met 1 fluval fx6, is pas nadien dat ik de 2e erop ga zetten, indien de bioload het nodig heeft.

Niemand goede website van peacocks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 21:46
Wolfp4ck schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:23:
een tweede en derde fx6 zijn reeds aan het draaien op mijn quarantaine bakken ;)
liefst schaal ik de filters op met de bioload die nodig is, voor een start met peacocks/haps zou het eerste jaar voldoende moeten zijn met 1 fluval fx6, is pas nadien dat ik de 2e erop ga zetten, indien de bioload het nodig heeft.

Niemand goede website van peacocks ?
Wat is de reden dat je hebt gekozen voor een FX6, ik ben deze week juist overgestapt van de FX6 naar de Aquael Hypermax 4500. Reden voor overstap:
- onderhoud is makkelijker
- betere output/flow
- minder geluid
- meer ruimte voor filter materiaal
- 2x input en 2x output (niet per se een voordeel als je meerdere FX6-en hebt)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Gynnad schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:36:
[...]

Wat is de reden dat je hebt gekozen voor een FX6, ik ben deze week juist overgestapt van de FX6 naar de Aquael Hypermax 4500. Reden voor overstap:
- onderhoud is makkelijker
- betere output/flow
- minder geluid
- meer ruimte voor filter materiaal
- 2x input en 2x output (niet per se een voordeel als je meerdere FX6-en hebt)
Heb al wellicht 10 jaar meer dan 1 fluval fx6 :)
kan ze aankopen aan een kleine 200€ per stuk, Die Aquael is me te duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-06 16:11
Wolfp4ck schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:40:
[...]

kan ze aankopen aan een kleine 200€ per stuk, Die Aquael is me te duur :)
Dat is 100 eu minder dan wat ik ervoor heb moeten geven :o Is het een plek waar meerdere mensen kunnen aankopen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
https://www.maxizoo.be/nl...FJ6rTBZ3MPjkaAm0mEALw_wcB

met je friends korting op dit moment komt die op 224.2€
zijn blijkbaar wel iets gestegen maar nog altijd heel voordelig

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfp4ck op 09-04-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
Wolfp4ck schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:00:

Die webshop kende ik nog niet, thanks for sharing! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Lamith schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:05:
[...]

Die webshop kende ik nog niet, thanks for sharing! :)
voor nieuwe klanten komt die op 213€ of iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 21:46
Wolfp4ck schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:00:

Dat is wel een mooie prijs inderdaad, de Aquael was 120 euro duurder dan de FX6, heb hem gekocht bij Olibetta (in Nederland zijn de prijzen al helemaal absurd, daar vragen ze zomaar 500 euro, echt bizar)

[ Voor 5% gewijzigd door Gynnad op 09-04-2024 13:26 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als plantenvoeding gebruik ik al enkele jaren Profito (micro) en poeders van aquariumbemesting.nl voor KH2PO4 en KNO3 (macro). De laatste maanden merk ik dat de macrobehoefte van mijn bak afneemt, mogelijk doordat de natuurlijke PO4 en NO3 toenemen met de steeds verder uitdijende garnalenkolonie en de babyboom bij de cory's. Nu beginnen sommige planten echter gelige blaadjes met gaatjes te krijgen. Mijn hypothese is een kaliumtekort, doordat de natuurlijke PO4 en NO3 geen K bevatten en de kunstmatige KH2PO4 en KNO3 minder worden gedoseerd. Iemand goede (of juist slechte) ervaringen met een specifieke kaliumtest?
En stel dat het inderdaad kalium is, wat is dan de aan te raden meststof? Genoemde site heeft K2SO4 maar ik lees wat wisselende meningen over het gebruik van sulfaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Wat zouden jullie doen met het volgende? Een paar weken geleden hadden mijn twee volwassen maanvissen wormen (heb hier geloof ik foto's gepost: typische kleine wormpjes uit hun kont).

Dat heb ik behandeld en ze gingen heel snel weg, maar een van de twee vissen heeft intern denk ik te veel schade opgelopen: zijn anus is behoorlijk groot (veeeeel te zichtbaar), ik zie nog steeds zijn buik verdikt, en hij eet sindsdien vrijwel niks meer. Hij hangt vaak alleen en achterin ergens en hij oogt gewoon niet in orde.

Dit gaat nu al enkele weken zo. Soms een dag dat hij normaal lijkt te doen, maar elke keer als ik dan denk: hij komt er bovenop, zakt het weer terug. Al met al lijkt er nu geen schot in de zaak te zitten, en zoals gezegd eet hij niet (ik zie het i.i.g. niet). Heb het idee dat hij zelfs inteert op eigen reserves, want de andere maanvis lijkt groter nu (en sowieso beter van kleur/gezond).

Wat te doen? Euthanasie? Mijn gevoel is nl. dat zijn ingewanden helaas kapot zijn door die wormen toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mikkelnl schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:25:
Wat zouden jullie doen met het volgende? Een paar weken geleden hadden mijn twee volwassen maanvissen wormen (heb hier geloof ik foto's gepost: typische kleine wormpjes uit hun kont).

Dat heb ik behandeld en ze gingen heel snel weg, maar een van de twee vissen heeft intern denk ik te veel schade opgelopen: zijn anus is behoorlijk groot (veeeeel te zichtbaar), ik zie nog steeds zijn buik verdikt, en hij eet sindsdien vrijwel niks meer. Hij hangt vaak alleen en achterin ergens en hij oogt gewoon niet in orde.

Dit gaat nu al enkele weken zo. Soms een dag dat hij normaal lijkt te doen, maar elke keer als ik dan denk: hij komt er bovenop, zakt het weer terug. Al met al lijkt er nu geen schot in de zaak te zitten, en zoals gezegd eet hij niet (ik zie het i.i.g. niet). Heb het idee dat hij zelfs inteert op eigen reserves, want de andere maanvis lijkt groter nu (en sowieso beter van kleur/gezond).

Wat te doen? Euthanasie? Mijn gevoel is nl. dat zijn ingewanden helaas kapot zijn door die wormen toen...
Meestal is het einde verhaal inderdaad. Ik zou het nog even aankijken maar als hij echt verzwakt zou ik er een eind aan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:10
mikkelnl schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:25:

Hoe heb je het behandeld? Kreeg laatst namelijk het advies de behandeling niet 2x te doen maar zelfs 3x voor iig parasitaire wormen om zeker te zijn dat het weg is. Behandel zelf met esha-ndx, dat is dosis aanbrengen en 24hr later 50% verversen, 10-14 dagen later herhalen.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Robindd schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:58:
[...]

Hoe heb je het behandeld? Kreeg laatst namelijk het advies de behandeling niet 2x te doen maar zelfs 3x voor iig parasitaire wormen om zeker te zijn dat het weg is. Behandel zelf met esha-ndx, dat is dosis aanbrengen en 24hr later 50% verversen, 10-14 dagen later herhalen.
Het middel van Colombo: Dactycid. Heb de dosering die ze beschrijven gevolgd, en dat werkte dus op zich goed. Ik denk alleen dat het voor die ene maan helaas te ver gevorderd was intern... Baal er wel van, want het is echt een stel samen...

Moet me er nog in verdiepen, maar is een nieuwe maanvis t.z.t. introduceren een optie, of krijg ik dan ruzie in de bak? Heb deze twee gekocht toen ze echt klein waren...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• slacksoff
  • Laatst online: 17:54
slacksoff schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:20:
Aquaria (vooral de onderkasten) hebben hier alleen een hele lage WAF dus we laten waarschijnlijk een 200x250 wandkast maken waar een aquarium in past.
Ben ik weer :P We zijn er mee verder gegaan en sinds een dikke maand staat de volgende combinatie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DVNkx18FRGjTgKd2zww1gO_Pp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99kzdvyp4S2xbd3svp7vhVUf.jpg?f=fotoalbum_large

-De kast is 190x240 geworden, met het staal mat gepoedercoat
-Het aquarium een Aqualantis Sublime 118,5 x 48,8 x 69,2 cm die schappelijk geprijsd zonder onderkast leverbaar was
-Hier heb ik een AquaEl Ultramax 2000 filter onder staan (gekocht omdat deze de stilste zijn volgens de reviews, en inderdaad we horen hem zo goed als niet), wel andere koek dan mijn groene Eheim pot 15 jaar terug.

Voorlopig alleen kleine vissen: begonnen met 10 Endler guppen (inmiddels 30 :o ). Vervolgens 9 Corydoras Julii, een Ancistrus, 20 kardinaaltetra's en 3 Ramirezi's (electric blue)

Ik verwacht dat de guppen-boom wel wat stopt door de komst van de Tetra's en de Ramirezi's. Op termijn misschien nog wat grotere vissen.

Blij om weer met een aquarium bezig te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Ik zit met de 160cm move in opstart (4 weken inmiddels)
ik gooi elke paar dagen beetje betta voeding in de bak en er zit nitrivec in (opstart bacteries)

Mijn planten zijn er ook in aan het aclimatiseren (anubia's) maar merkt met 1 (van de 2) lamp die aanstaat (een Hygger led paneel) er nogal wat alg gevormd wordt.
Dit misschien omdat ik een 27 graden aan hou voor de opstart zo vlot mogelijk te laten gaan.
Ik ga een deze beginnen met de planten vast te plakken aan kleinere stenen zodat ik ze af en toe kan afkuisen en de algen ervanaf kan namen.
Ik heb er ook 2 scheuten Pothos submers ingezet die enorm aan he wortelen zijn en blaadjes aan het ontwikkelen zijn.
Had gehoopt dat 12 Anubia's en 2 pothos genoeg zouden geweest zijn om algen tegen te gaan maar blijkbaar niet.
Ook heb ik in 4 weken nog geen water ververst, doe ik nooit tijdens een opstart.
Filter die erop staat gisteren de fijne filterwat vervangen (FX6)

Zal testkoffertje maar al klaarzetten voor begin volgende week te beginnen met testen uit te voeren naar NO2 - NO3

Vraag is, heb inmiddels het licht verminderd, maar nog krijg ik redelijk wat algen (vooral op mijn glas en op de stenen. Nu in een Malawi bak zal dit zowiezo normaal zijn en blijven maar vroeg me af of er mogelijkheden zijn om dit te voorkomen.
Ik ben wel van plan er een paar baardpleco's in te zetten tezamen met de malawi's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:09:
Ik zit met de 160cm move in opstart (4 weken inmiddels)
ik gooi elke paar dagen beetje betta voeding in de bak en er zit nitrivec in (opstart bacteries)

Mijn planten zijn er ook in aan het aclimatiseren (anubia's) maar merkt met 1 (van de 2) lamp die aanstaat (een Hygger led paneel) er nogal wat alg gevormd wordt.
Dit misschien omdat ik een 27 graden aan hou voor de opstart zo vlot mogelijk te laten gaan.
Ik ga een deze beginnen met de planten vast te plakken aan kleinere stenen zodat ik ze af en toe kan afkuisen en de algen ervanaf kan namen.
Ik heb er ook 2 scheuten Pothos submers ingezet die enorm aan he wortelen zijn en blaadjes aan het ontwikkelen zijn.
Had gehoopt dat 12 Anubia's en 2 pothos genoeg zouden geweest zijn om algen tegen te gaan maar blijkbaar niet.
Ook heb ik in 4 weken nog geen water ververst, doe ik nooit tijdens een opstart.
Filter die erop staat gisteren de fijne filterwat vervangen (FX6)

Zal testkoffertje maar al klaarzetten voor begin volgende week te beginnen met testen uit te voeren naar NO2 - NO3

Vraag is, heb inmiddels het licht verminderd, maar nog krijg ik redelijk wat algen (vooral op mijn glas en op de stenen. Nu in een Malawi bak zal dit zowiezo normaal zijn en blijven maar vroeg me af of er mogelijkheden zijn om dit te voorkomen.
Ik ben wel van plan er een paar baardpleco's in te zetten tezamen met de malawi's.
toon volledige bericht
Anubias doet helemaal niks tegen algen. Je wilt snelgroeiende planten. Wortels van pothos is een optie inderdaad (niet de plant onder water zetten, alleen de wortels), idem gatenplant. Let wel op dat al dit soort planten met luchtwortels giftig zijn voor oa katten, mocht je huisdieren hebben.

En ja, voor malawi mbuna wil je graag groene algen. Op je stenen, maar dan komen ze ook op je ruiten ja. That's life 😉

Zet alsjeblieft geen Amerikanen bij Malawi 😢 Die hebben niks te zoeken in een Malawi bak. Verkeerde waterwaardes, verkeerde bak inrichting (de meeste soorten hebben hout nodig en dat wil je juist niet in een malawi bak), en vooral mbuna zijn veel te agressief voor andere vissen.
Gewoon niet doen.
Je schiet er ook niks mee op, ze zijn grote vervuilers en ze maken ook niks 'schoon' ofzo, als je dat verwacht.

Ps je zegt niks over je filter, maar cichliden in het algemeen en malawi al helemaal zet je het beste ALLEMAAL TEGELIJK in je bak. Sowieso heb je voor een cichlidenbak een beste filtering nodig, mocht je een mbuna bak willen dan reken maar op een dubbele à driedubbele overfiltering. Dus een standaard ingebouwde filter voldoet niet 😉
Die overfiltering moet dus ook de klap kunnen opvangen van alle cichliden tegelijk, je kunt niet veilig je bestand beetje bij beetje opbouwen tenzij je iedere keer je bakinrichting ook compleet omgooit dan kan het wel. Anders kost het je vissen.

[ Voor 10% gewijzigd door dragon2 op 18-04-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
temperatuur van 27 graden niet wat te hoog ?

Filter is 1 fx6 en een 2e die ingedraaid is op mijn quarantaine bak

met mijn amerikaanse cichliden moest ik het anders doen hoor :)

eerst alle dames erin, 3 stuks
daarna met telkens een week tussen de mannen 1 per 1 van minst kwaadwillige tot de grootste scumbag ;)

ik zal wel de rotsen wat verleggen van zodra de peacocks erin komen (2-3 per keer)
heb maar beperkt aantal quarantaine bakken

[ Voor 103% gewijzigd door Wolfp4ck op 18-04-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 08:13

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Een maand of twee geleden wilde ik stoppen met de hobby, gewoon te druk gehad met werk en privézaken.

Idee was om het bestand langzaam uit te laten sterven, omdat ik wel vond dat ik de verantwoordelijkheid had daarvoor. Alleen zou ik niet meer doen dan noodzakelijk onderhoud.

Dit resulteerde in flinke algen groei, en al snel was ik ook weer bezig met onderhoud waarbij de bak er ook minder "verwilderd" uitzag.

Dit resulteerde dat ik toch er weer helemaal voor wilde gaan, maar ook een stap naar vissen waar je iets meer ervaring voor nodig had. Bijv Dwerg Cichliden..

Flink ingelezen, de bak langzaam aan het voorbereiden wat vooral bestond uit het gevecht met de algen aangaan.. Totdat ik twee weken goed ziek ben geweest van een kinkhoest-achtige infectie.. Niet kunnen doen waardoor het gevecht met de algen weer opnieuw kon beginnen.

Toen besloten dat ik het toch bij de beginners achtige vissen ging laten, ik ben de enige hier die onderhoud kan plegen op de bak en twee weken minder onderhoud op een bak met wat meer eisende vissen vind ik niet verantwoordelijk.

Dus heb ik dit weekend het schooltje met Kardinaal Tetra's weer op peil gebracht en als eyecatcher de kempvis (die was overleden) vervangen door een Dwerg Gourami's (mannetje met vier vrouwtjes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DutchHammer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:44:
Een maand of twee geleden wilde ik stoppen met de hobby, gewoon te druk gehad met werk en privézaken.

Idee was om het bestand langzaam uit te laten sterven, omdat ik wel vond dat ik de verantwoordelijkheid had daarvoor. Alleen zou ik niet meer doen dan noodzakelijk onderhoud.

Dit resulteerde in flinke algen groei, en al snel was ik ook weer bezig met onderhoud waarbij de bak er ook minder "verwilderd" uitzag.

Dit resulteerde dat ik toch er weer helemaal voor wilde gaan, maar ook een stap naar vissen waar je iets meer ervaring voor nodig had. Bijv Dwerg Cichliden..

Flink ingelezen, de bak langzaam aan het voorbereiden wat vooral bestond aan het gevecht met de algen aangaan.. Totdat ik twee weken goed ziek ben geweest van een kinkhoest-achtige infectie.. Niet kunnen doen waardoor het gevecht met de algen weer opnieuw kon beginnen.

Toen besloten dat ik het toch bij de beginners achtige vissen ging laten, ik ben de enige hier die onderhoud kan plegen op de bak en twee weken minder onderhoud op een bak met wat meer eisende vissen vind ik niet verantwoordelijk.

Dus heb ik dit weekend het schooltje met Kardinaal Tetra's weer op peil gebracht en als eyecatcher de kempvis (die was overleden) vervangen door een Dwerg Gourami's (mannetje met vier vrouwtjes).
toon volledige bericht
Langzaam uitsterven? Dat kan vele jaren duren (normaal gesproken dan) Vreemde strategie. Of bedoel je verhongeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:08:
[...]

Langzaam uitsterven? Dat kan vele jaren duren (normaal gesproken dan) Vreemde strategie. Of bedoel je verhongeren?
Het bestand was al wat ouder, maar als het te lang zou duren was het lokale vis asiel dan wel een andere hobbyist een alternatief geweest.

Uithongeren never... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvH86
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-06 11:35
Goedemorgen,

Sinds kort heb ik witte puntjes op het glas van mijn aquarium. Er is de laatste maanden qua bestand niks veranderd. Weet er iemand wat dit kan zijn? Zie foto's. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQKVp5BAm-JMM1zI1WlmXRoZlXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQLgOfd8jk4ylzGDQTiLWny6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/977C4cxVal2YaR5ey0IzlR1DY4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OmWwYjKZsHWRtvh1ihc9Yam.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
TvH86 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:38:
Goedemorgen,

Sinds kort heb ik witte puntjes op het glas van mijn aquarium. Er is de laatste maanden qua bestand niks veranderd. Weet er iemand wat dit kan zijn? Zie foto's. Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je toevallig nerietslakken in je aquarium? lijk een beetje op hun eitjes. Of misschien corydora eitjes.

edit: zie een nerietslak op het glas in de eerste foto. Mijn gok is dat je een vrouwtje hebt en het haar eitjes zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Lamith op 24-04-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-06 09:01

avotar

P0werd by Black Coffee

Mosseldiertjes?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik verdenk ook de slakken. Beeld lijkt sterk op wat ik had met de “nauwelijks eieren leggende” clithonslakken. Ging een poosje goed, totdat ze opeens toch aan de leg raakten en in no time zat de hele bak vol met die troep. Kneiterhard en nauwelijks te verwijderen. Inmiddels al meer dan een jaar geen slakken meer en ik zie de eitjes op sommige plaatsen nog steeds. Eens maar nooit weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvH86
Lamith schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:10:
[...]

Heb je toevallig nerietslakken in je aquarium? lijk een beetje op hun eitjes. Of misschien corydora eitjes.

edit: zie een nerietslak op het glas in de eerste foto. Mijn gok is dat je een vrouwtje hebt en het haar eitjes zijn.
Deze slakken heb ik inderdaad. Dan zal het dat zijn. Lees nu ook dat ze niet uitkomen in zoetwater. Laat ze nog even zitten. Bedankt voor het antwoord. Corydora visjes heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvH86
Nee dat kan ik uitsluiten, ze bewegen namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
DutchHammer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:44:

Flink ingelezen, de bak langzaam aan het voorbereiden wat vooral bestond uit het gevecht met de algen aangaan.. Totdat ik twee weken goed ziek ben geweest van een kinkhoest-achtige infectie.. Niet kunnen doen waardoor het gevecht met de algen weer opnieuw kon beginnen.

toon volledige bericht
Hoe groot is je bak?
2-3 sturisoma's en je glas blijft wel schoon, en een paar neritina slakken doen de rest.
sturisoma's worden wel lang, 20+cm, maar dat is met name lange dunne staart dus geen vis die een flink beslag legt op je bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

toolkist schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:13:
[...]

Hoe groot is je bak?
2-3 sturisoma's en je glas blijft wel schoon, en een paar neritina slakken doen de rest.
sturisoma's worden wel lang, 20+cm, maar dat is met name lange dunne staart dus geen vis die een flink beslag legt op je bak.
125l bak, 80cm lang dus dat is denk ik wel te klein. Was trouwens ook een overweging in de keuze tussen dwerg cichliden of "standaard" visjes.

Probleem is dat ik in de loop de tijd van echte planten naar kunststof ben gegaan, maar nog wel een substraat met plantenvoeding heb.

Als dit bestand een beetje geland is gaat de substraat er geheel uit en krijgen ze zand zodat de Corydora's het ook meer naar hun zin gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:41

AvK

Ready Set Go

DutchHammer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:02:
[...]

Probleem is dat ik in de loop de tijd van echte planten naar kunststof ben gegaan, maar nog wel een substraat met plantenvoeding heb.
Kunststof er uit en een shitload van goedkope planten er in (die zijn sterk) en je probleem is opgelost.
Kunststof planten..... man man man. Ben je serieus?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

AvK schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:28:
[...]

Kunststof er uit en een shitload van goedkope planten er in (die zijn sterk) en je probleem is opgelost.
Kunststof planten..... man man man. Ben je serieus?
Je hebt helemaal gelijk hoor, staat ook op de planning :)

Heb alleen mislukt project gehad met wat duurdere planten die niet zo sterk bleken.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchHammer op 24-04-2024 20:33 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 43 Laatste