Wolfp4ck schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:09:
Ik zit met de 160cm move in opstart (4 weken inmiddels)
ik gooi elke paar dagen beetje betta voeding in de bak en er zit nitrivec in (opstart bacteries)
Mijn planten zijn er ook in aan het aclimatiseren (anubia's) maar merkt met 1 (van de 2) lamp die aanstaat (een Hygger led paneel) er nogal wat alg gevormd wordt.
Dit misschien omdat ik een 27 graden aan hou voor de opstart zo vlot mogelijk te laten gaan.
Ik ga een deze beginnen met de planten vast te plakken aan kleinere stenen zodat ik ze af en toe kan afkuisen en de algen ervanaf kan namen.
Ik heb er ook 2 scheuten Pothos submers ingezet die enorm aan he wortelen zijn en blaadjes aan het ontwikkelen zijn.
Had gehoopt dat 12 Anubia's en 2 pothos genoeg zouden geweest zijn om algen tegen te gaan maar blijkbaar niet.
Ook heb ik in 4 weken nog geen water ververst, doe ik nooit tijdens een opstart.
Filter die erop staat gisteren de fijne filterwat vervangen (FX6)
Zal testkoffertje maar al klaarzetten voor begin volgende week te beginnen met testen uit te voeren naar NO2 - NO3
Vraag is, heb inmiddels het licht verminderd, maar nog krijg ik redelijk wat algen (vooral op mijn glas en op de stenen. Nu in een Malawi bak zal dit zowiezo normaal zijn en blijven maar vroeg me af of er mogelijkheden zijn om dit te voorkomen.
Ik ben wel van plan er een paar baardpleco's in te zetten tezamen met de malawi's.
toon volledige bericht
Anubias doet helemaal niks tegen algen. Je wilt snelgroeiende planten. Wortels van pothos is een optie inderdaad (niet de plant onder water zetten, alleen de wortels), idem gatenplant. Let wel op dat al dit soort planten met luchtwortels giftig zijn voor oa katten, mocht je huisdieren hebben.
En ja, voor malawi mbuna wil je graag groene algen. Op je stenen, maar dan komen ze ook op je ruiten ja. That's life 😉
Zet alsjeblieft geen Amerikanen bij Malawi 😢 Die hebben niks te zoeken in een Malawi bak. Verkeerde waterwaardes, verkeerde bak inrichting (de meeste soorten hebben hout nodig en dat wil je juist niet in een malawi bak), en vooral mbuna zijn veel te agressief voor andere vissen.
Gewoon niet doen.
Je schiet er ook niks mee op, ze zijn grote vervuilers en ze maken ook niks 'schoon' ofzo, als je dat verwacht.
Ps je zegt niks over je filter, maar cichliden in het algemeen en malawi al helemaal zet je het beste ALLEMAAL TEGELIJK in je bak. Sowieso heb je voor een cichlidenbak een beste filtering nodig, mocht je een mbuna bak willen dan reken maar op een dubbele à driedubbele overfiltering. Dus een standaard ingebouwde filter voldoet niet 😉
Die overfiltering moet dus ook de klap kunnen opvangen van alle cichliden tegelijk, je kunt niet veilig je bestand beetje bij beetje opbouwen tenzij je iedere keer je bakinrichting ook compleet omgooit dan kan het wel. Anders kost het je vissen.
[
Voor 10% gewijzigd door
dragon2 op 18-04-2024 12:58
]