Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:58

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
JME schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:49:
Zal kalk zijn. Ik zou stoppen met boenen, zie allemaal krassen, wordt er niet beter op. Als je het toch niet ziet als de bak gevuld is, dan lekker laten zitten.
Als je tijden met azijn bezig geweest bent dan is de kans dat het kalk is klein geworden. Volgens mij is dit glas geëtst door langdurige blootstelling aan relatief zuur water. Gevuld zie je daar niets van (water vult de kleine putjes) maar leeg wél. Je schijnt het weg te kunnen krijgen met een of ander agressief goedje maar voor een aquarium waar de watergrens voorbij de zichtlijn van het glas loopt zou ik er niet aan beginnen.

https://www.amazonasmagaz...gnesium%2C%20and%20sodium.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Zijn hier mensen die hun vissen kopen bij Utaka? Afgaande op hun stocklist is het wel de moeite, ik zie wat minder voorkomende soorten, aardig veel wildvang en de prijzen zijn ook prima. Als je bij hun gaat shoppen kom je misschien nog eens thuis met een ander schoolvisje dan kardinaal tetra's of roodkopzalmpjes :+

Enig nadeel het is 145km rijden, nu rijd ik gratis dus daar hoef ik het niet om te laten. Vissen kunnen vervoerd worden in een tempexbox.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Chaoss schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:12:
Zijn hier mensen die hun vissen kopen bij Utaka? Afgaande op hun stocklist is het wel de moeite, ik zie wat minder voorkomende soorten, aardig veel wildvang en de prijzen zijn ook prima. Als je bij hun gaat shoppen kom je misschien nog eens thuis met een ander schoolvisje dan kardinaal tetra's of roodkopzalmpjes :+

Enig nadeel het is 145km rijden, nu rijd ik gratis dus daar hoef ik het niet om te laten. Vissen kunnen vervoerd worden in een tempexbox.
Ze hebben eigenlijk nooit malawi of tanganyika waar ik in geïnteresseerd ben, maar zijn wel een leuke shop voor 'andere' vissen. Slangenkoppen, mesvissen, dat soort spul. Ik deed ze samen met Rifwachter in 1 trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Klopt hun assortiment is voor het grootste deel zuid Amerikaans, maar die kant ga ik toch weer op. Maar dan is het juist wel leuk om eens iets anders te kiezen. Ik wil Corydoras dat is het enige waar ik al uit ben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07 10:07
Ik vind het een geweldige winkel en kom er graag. De verkoop bakken zijn allemaal mooi ingericht en ze hebben veel leuke - vaak ook wat onbekendere - soorten.

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chaoss schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:36:
Klopt hun assortiment is voor het grootste deel zuid Amerikaans, maar die kant ga ik toch weer op. Maar dan is het juist wel leuk om eens iets anders te kiezen. Ik wil Corydoras dat is het enige waar ik al uit ben :P
De mooiste Cory's nou ja Brochis, heb ik in Raalte gezien. Die aquariumafdeling is best de moeite waard (maar ook geen tanga/malawi 😒).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:52

JME

zeg maar Jamie

De mooiste Cory’s zijn mijn Cory’s. Nieuwe kweekpoging met de Trilli’s gaande, übercute! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-07 11:32
Patatjemet schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:54:
Ik vind het een geweldige winkel en kom er graag. De verkoop bakken zijn allemaal mooi ingericht en ze hebben veel leuke - vaak ook wat onbekendere - soorten.
Eens met bovenstaande! Zelf ook een eindje rijden dus kom er niet heel vaak maar zeker de moeite waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

dragon2 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:58:
[...]

De mooiste Cory's nou ja Brochis, heb ik in Raalte gezien.
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen, Brochus vindt ik vrij saai maar dat kan ook komen omdat ik ze nodig nooit in het echt heb gezien, dan komen de kleuren toch iets anders over.

Denk eigenlijk dat ik de Panda nog steeds het mooiste vind, die had ik ook in mijn vorige bak. Maar goed dat is ook weer zo'n vis die je best wel vaak tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chaoss schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Zo zie je maar weer dat smaken verschillen, Brochus vindt ik vrij saai maar dat kan ook komen omdat ik ze nodig nooit in het echt heb gezien, dan komen de kleuren toch iets anders over.

Denk eigenlijk dat ik de Panda nog steeds het mooiste vind, die had ik ook in mijn vorige bak. Maar goed dat is ook weer zo'n vis die je best wel vaak tegenkomt.
Ze heten niet voor niets 'splendens' natuurlijk 😉 Zet er eens een schuin halogeen spotje op, je weet niet wat je ziet 😊.
Maar die in Raalte waren andere. Ontzettend groot, en ook ontzettend duur 👀
Zelf heb ik ooit Corydoras arcuatus gehad, dat is verder de enige Cory die ik leuk vind. Maar de laatste 25+ jaar heb ik dus alleen Afrikanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-07 15:15
Dit weekend nog eens proberen mijn Akvastabil Move 160 waterdicht aan te koppelen (3e keer goede keer hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

_ferry_ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Daar is het denk ik nog wat vroeg voor, of ze moeten meteen los zijn gegaan :P Zijn sluiers zitten behoorlijk in de weg, dus ik hoopte hem vandaag er uit te lokken met een schijfje komkommer voor de deur, maar ook dan blijft hij nog stug zitten.

Edit, flink zitten turen, maar er liggen inderdaad oranje eitjes in het hol :D

Misschien dan toch maar upgraden qua aquarium, of wat vissen weg doen, gaat wel erg vol worden.
En de eitjes zijn uitgekomen :)
Eerdaags kijken of ik ze apart kan houden, ik heb zo'n inhang kweekbakje. Daarin zijn ze veilig, en dan kan het mannetje ook zijn hol weer eens uit.

Ondertussen 2e hands aan het kijken naar een grotere bak. En ik denk dat ik ook de 2 Siamese algeneters (erg druk/soms aggressief) en wat zwaarddragers weg ga doen.

Rio 240 gekocht. Kwam een deal tegen die ik niet kon laten staan :D :X

Als iemand nog tips heeft hoe ik zo soepel mogelijk over ga van de ene bak naar de andere....

Ik denk de huidige bak zoveel mogelijk water er uit en opvangen, bijvoorbeeld in de nieuwe bak. Laagje water er in houden en dan overtillen naar de tafel en daar tijdelijk opstellen. Water weer terug pompen.
Dan de nieuwe opstellen, nieuw zand en accessoires. Wat water, planten en filtermedium van de oude bak, paar dagen laten draaien en inrichten, en dan de vissen overzetten. En dan goed de waardes in de gaten houden.

[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 14-02-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Zo dat hout van mij verkleurde flink. Heb in de afgelopen 2 weken 4x een 50% waterwissels gedaan. De laatste keer was dinsdag en het water blijft nu aardig helder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdP-H3LK-_-pn7QRTfsPACT1Dzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcGjZUVvj17YzYkswsdRUVU6.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor planten voeding gebruiken jullie? Mijn flesje van HS aqua is bijna leeg. Ik was van plan een liter all-in-one van plantenbox te kopen, de reviews zijn positief.

Voorlopig nog combineren met EasyCarbo (of een ander merk) want ik weet nog niet wat ik qua co2 ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Chaoss schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:32:
Voorlopig nog combineren met EasyCarbo (of een ander merk) want ik weet nog niet wat ik qua co2 ga doen.
EasyCarbo heeft niets met CO2 te maken op de naam na, het is een giftig goedje dat o.a. algen (en bij teveel doseren ook garnalen en evt. andere dieren) doodmaakt. Het is zeker geen CO2 vervanger, de marketing heeft goed zijn werk gedaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:47
Maar op zich werkt het wel goed om planten te laten groeien, al moet je inderdaad wel oppassen met doseren.

Ik gebruik zelf All-in-one van PlantedBox, wat me uitstekend bevalt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik ben geen fan van all in one. Je hebt altijd ergens teveel of te weinig van, dus je ontkomt bijna niet aan een soort Estimative Index aanpak met wekelijkse grote waterwissels. En het is nog duur spul ook. Ik meng het liever zelf. De macro’s tenminste, voor de micro’s ben ik lui en gebruik ik Profito.
En zo heeft ieder z’n voorkeuren :)

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 15-02-2024 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

Aziraphale schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:21:
Maar op zich werkt het wel goed om planten te laten groeien, al moet je inderdaad wel oppassen met doseren.

Ik gebruik zelf All-in-one van PlantedBox, wat me uitstekend bevalt.
Planted box zijn natuurlijk nutriënten. Dat is wel heel wat anders.

Easycarbo is een biocide. Het doodt onder andere algen. En de theorie is ook dat het co2 (al aanwezig in het water) beter beschikbaar maakt voor de planten. Volgens mij door barrières op de bladeren aan te pakken. Alg-aanslag of een andere laag?
https://www.sunkengardens...s-of-glutaraldehyde-az2w7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
de Peer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Planted box zijn natuurlijk nutriënten. Dat is wel heel wat anders.

Easycarbo is een biocide. Het doodt onder andere algen. En de theorie is ook dat het co2 (al aanwezig in het water) beter beschikbaar maakt voor de planten. Volgens mij door barrières op de bladeren aan te pakken. Alg-aanslag of een andere laag?
https://www.sunkengardens...s-of-glutaraldehyde-az2w7
Dat weet ik en ik bedoelde ook PB als plantenvoeding. EasyCarbo heb ik wel gebruikt, maar ik ben vanwege de giftigheid later overgestapt op flessen. Die inmiddels leeg in de schuur staan omdat ik het teveel gedoe vond. :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:57:
[...]

EasyCarbo heeft niets met CO2 te maken op de naam na, het is een giftig goedje dat o.a. algen (en bij teveel doseren ook garnalen en evt. andere dieren) doodmaakt. Het is zeker geen CO2 vervanger, de marketing heeft goed zijn werk gedaan.
Bij afbraak in de plant komt er als ik het goed begrijp wel co2 vrij (in de plantencellen) en dit is volgens mij de reden dat ze het een koolstofbron (mogen?) noemen.
echter de hoeveelheid die vrij komt is verwaarloosbaar en kan de werking (meer groei) niet verklaren. Dat zit hem toch echt in het beter kunnen opnemen van de co2 die al in het water aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Er valt wel eea online te vinden over de werking van 'vloeibare carbo'. En uiteraard is het niet hetzelfde als CO2, maar door een chemische reactie is het op een of andere manier een alternatief, het is een ingewikkeld verhaal :P

Moet zeggen dat ik nog nooit problemen met vissen of garnalen gehad maar ik heb het altijd in de laagste dosering gebruikt. Het grootste nadeel is dat je het eigenlijk dagelijks moet toedienen want het werkt maar 12-24 uur. En het is relatief duur, duurder dan co2 op termijn.

Plantenvoeding heb ik ook altijd de minimale hoeveelheid aangehouden, als het werkt dan werkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:47:
[...]

Bij afbraak in de plant komt er als ik het goed begrijp wel co2 vrij (in de plantencellen) en dit is volgens mij de reden dat ze het een koolstofbron (mogen?) noemen.
echter de hoeveelheid die vrij komt is verwaarloosbaar en kan de werking (meer groei) niet verklaren. Dat zit hem toch echt in het beter kunnen opnemen van de co2 die al in het water aanwezig is.
Als je de concurrent (alg) wegneemt krijgt de rest automatisch meer te eten als het aanbod hetzelfde blijft. Wellicht dat het daarom werkt in aquaria zonder CO2 (die heel vaak in een strijd met algen verwikkeld zijn)

Ik gebruik Easy Carbo vooral om dingen schoon te maken en om schimmelvorming te voorkomen. Zo zit er altijd een beetje in de macro's fles en ook de waterrand van de HMF wordt eens in de zoveel tijd ingesmeerd met een laagje Easy Carbo. Ook wil ik nog eens testen met een tijdelijk (verhoogde concentratie) badje voor m'n Anubias Nana (hoewel wegknippen van echt oude bladeren die de strijd met alg aan het verliezen zijn ook goed werkt).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 23:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U4MV2boouqyfHiHq9ZYof8Sipc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ClrcTNDiEBjFXS0GZgXpvS6.jpg?f=fotoalbum_large

De nano begint het hier aardig te doen. Klein beetje haaralg maar meteen de kop ingedrukt met supplementen, co2 en verlichting aan te passen. Heb echt extreme fotosynthese cycles gezet van het prille begin om zo snel mogelijk wat carpet te kunnen krijgen. Begint toch wel aardig op te schieten maar van een volledig tapijtje zijn we nog wel even verwijderd :)

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:05:
Er valt wel eea online te vinden over de werking van 'vloeibare carbo'. En uiteraard is het niet hetzelfde als CO2, maar door een chemische reactie is het op een of andere manier een alternatief, het is een ingewikkeld verhaal :P
Het enige dat het doet is de al aanwezige co2 in je water beter beschikbaar maken.
Dat is echt een minimaal effect maar in een bak die zwaar co2-gelimiteerd is ga je het verschil wel merken.

Het goedje zelf is qua concentratie te laag om als koolstofbron te kunnen dienen.

Ja echte co2 is waarschijnlijk 200-1000x goedkoper. Maar eigenlijk valt daar niets over te zeggen want is niet 1 op 1 te vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-02-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Langzaam maar zeker word ik een beetje chagerijnig. Heb mijn ADA 90P volledig opnieuw opgestart inmiddels 4 weken terug maar lijkt nog steeds veel ammoniak af te geven. Vorige week na een waterwissel was hij zelfs al hoog. Hij brand continue mijn in vitro arcuata weg (vervangen we hem weer keurig en is het weer zover). Ben nog steeds maar dagelijks water wissels aan het doen. Er zit een Amazonia Soil in. De vorige keer (had ik een stuk meer planten) helemaal geen last van gehad. Gewoon toen de ADA richtlijnen gevolgd en dat ging prima. Nu een aantal ammoniakverbrandingen gehad want nog steeds blijft bij dit specifieke plantje.

Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPXiXXHdYkIxFMofTQPK0fQyxqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHmAuAgvKjbbeHPL7Jkinjxd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Overstappen op zand en een CO2 set-up? Ik heb nog nooit een "ammonia burn" gehad (heb er zelfs nog nooit van gehoord).

[ Voor 24% gewijzigd door HuismAndré op 16-02-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
HuismAndré schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Overstappen op zand en een CO2 set-up? Ik heb nog nooit een "ammonia burn" gehad (heb er zelfs nog nooit van gehoord).
Waar de planten zitten is Soil. De rest Ada la plata sand. Ada amazonia geeft veel ammoniak af in de eerste weken wat zelfs 8 weken kan duren, ik heb het idee dat ik het geluk heb. Dit kan er voor zorgen dat planten vanuit de soil weg"branden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Shadow343 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Waar de planten zitten is Soil. De rest Ada la plata sand. Ada amazonia geeft veel ammoniak af in de eerste weken wat zelfs 8 weken kan duren, ik heb het idee dat ik het geluk heb. Dit kan er voor zorgen dat planten vanuit de soil weg"branden"
Ik zie op de foto dat je inderdaad ook zand én CO2 gebruikt (da's dan weer het voordeel van techniek die in het zicht zit, dan zien anderen ook wat je gebruikt). Wat doe je jezelf aan om ook nog eens soil erbij te doen. Ik zou het alsnog vervangen door zand en indien nodig wat pilletjes steken bij planten die echt niet (graag) via de waterkolom voeding op willen nemen.

<<<<

Qua plantenvoeding doen de planten het hier trouwens prima op Profito. Beetje de koopjes in de gaten houden dan heb je er voor weinig een prima micro aan. Uiteraard ook nog macro's toevoegen (maar die maak ik zelf van een aantal poeders).

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 16-02-2024 16:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gisteren de baby algeneters in het kweeknetje gedaan. Pa (sluierstaart gouden Ancistrus) bleef zich stug vasthouden in het kweekholletje, ik vraag mij af of hij er ooit nog uit komt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11oUfhS9fMZ_1weVx2Woemexs2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAFZT8b5brJp2MU2eiKKZNsL.jpg?f=fotoalbum_large
Heb er 12 geteld :) erg blij mee, denk dat ik er een paar hou, 2 mannetjes en 3 vrouwtjes lijkt mij mooi. Maar ik weet niet of het handig is ivm aggressie naar elkaar toe. Ben benieuwd of ze ook weer lange sluiers krijgen.

Ondertussen spullen aan het verzamelen voor in het nieuwe aquarium. Besloten om voor een externe pomp te gaan. Ook omdat het aquarium naast de bank komt te staan, en dan pakt dat interne filter nogal veel zicht weg vanaf de zijkant.
En de flow met de 500l/h variant was in de rio124 niet heel ruim, dus 600l/h in de rio240 lijkt mij wat karig.

Ik keek eerst naar een JBL, maar las dat die soms vrij rumoerig zijn, dat wil je niet naast de bank. Dus dan een Eheim profi 4 250, tot ik zag dat je voor minder geld een 350 kunt kopen bij de Duitse Amazon. Okee, wellicht wat ruim voor een Rio240, maar buiten een paar watt extra aan stroomverbruik alleen maar beter om meer capaciteit te hebben. Dus die is ook onderweg.

Edit, mannetje is net uit het holletje gekomen, daar zitten er ook nog een stuk of 30, whoops :X :D

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 17-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:23
Mijn mini projectje is inmiddels bijna afgerond:
- twee weken terug alle guppies -1 gevangen en naar de lfs gebracht
- afgelopen weekend de voorzijde opnieuw ingericht met varens en een groot gedeelte mos tevens een groot aantal floaters van mijn nano overgebracht. Ook meteen alle stekplanten maar eens getrimmed en teruggeplant

Momenteel is het duidelijk zichtbaar dat de cherries zicht steeds meer in de bak verplaatsen en het aantal achter de pomp steeds kleiner word.

Dit weekend waarschijnlijk maar eens mijn cherries/nano-visjes een klein beetje aanvullen en dan is het wel weer klaar. Ik kwam overigens wel een helena/assasin snail tegen van 3 cm tijdens het onderhoud, ruim tweemaal zo groot als degene die altijd aan de voorzijde zichtbaar baren :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07 10:07
Planten zitten er nu ongeveer 2 weken in. Hier wat foto’s van hoe het er nu bij staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdf7NI2glecxAAWFvnXKvOwybfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rf9MmntXVjot17QVbRSiTjLA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEDYUE7hTNu74voVhDzNz47NbNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrrML8NrgVVrHlinZEk8olqq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ns846d5M5c17hWl-6bUSRUHrNgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/954QwYyzojxo5NgtWD2c3JGc.jpg?f=fotoalbum_large

Detail links:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOTYCzFraEGmsFSWWA4IJF3D6QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3E9dIVIV1AuuG0iZlCCPxno.jpg?f=fotoalbum_large

Detail rechts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olz20j04V0SzQlNRa3GA6NCwQ1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2E2bYIc4C4ExzSvHwyVYDijv.jpg?f=fotoalbum_large

Details groepen epifyten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqayj3BboC-XL-vaSmL7vpULBLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfbNuj3ghtIYustITeNMTDzB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-bsgCxyg5_pSZK4bquGx2TWnts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUqTQln9Ba9KGhGgu2m7qlXW.jpg?f=fotoalbum_large

Zie her en der al een nieuw blad, maar ook wat bruine aanslag. Vooral de planten bovenop het hout zitten natuurlijk ook redelijk dicht bi) het licht. Denk dat ik de verlichtingsintensiteit iets (-20%) ga verlagen om te zien of ik de vorming van aanslag kan verminderen.

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Ik leg jullie graag het volgende voor;

Onlangs heb ik 4 platty's en een extra plantje gekocht omdat de rode strengen wat kaal werden. Niet lang daarna had ik veel last van algen. Zoals je op de foto's kunt zien zijn het een soort klimop-achtige strengen op de stenen en dennengroenige fijne als in het 'gras'.

Het is een 30lt nano met dennerle scapersflow en wat garnalen. licht komt van een full spectrum led die 11 uur licht geeft.

Heb ik met de vissen/plant iets het aquarium binnengebracht? of zorgen de vissen nu voor een dusdanige onbalans?
Ik heb 3 dagen behandeld met heel kleine dosis waterstofperoxide en dat leek te helpen. Week later echter weer terug. daarvoor natuurlijk eerst schoongemaakt, verwijderd wat met harkje/pincet te verwijderen was en 2x 60% water wissel. dat gaf weinig resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynH3dHAU-CIqmULfRdIX_6GtQvA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zZ708zQKKzetCejOBc1HRATq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T9s7EfWnaUg8cIA8V7J6OqvhTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4kt9s3tMxHvbzOp6yXVVlAN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFdRCIbKLBbfaiH2vxfWbi96qBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CzFlBsZAPZFm7ntVJPbseJXL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BDQbMP-D-jhJ42pJesoxE_FM9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KOasUtIMqyhwOZ3MwU2wOw7N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vuLdDzjDUdrhT3RPoqQArMslw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3F7b4CS3yYI2tu8bpXbwZgp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:21
Fried schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:08:

Onlangs heb ik 4 platty's en een extra plantje gekocht omdat de rode strengen wat kaal werden. Niet lang daarna had ik veel last van algen. Zoals je op de foto's kunt zien zijn het een soort klimop-achtige strengen op de stenen en dennengroenige fijne als in het 'gras'.

Het is een 30lt nano met dennerle scapersflow en wat garnalen. licht komt van een full spectrum led die 11 uur licht geeft.

Heb ik met de vissen/plant iets het aquarium binnengebracht? of zorgen de vissen nu voor een dusdanige onbalans?
Ik heb 3 dagen behandeld met heel kleine dosis waterstofperoxide en dat leek te helpen. Week later echter weer terug. daarvoor natuurlijk eerst schoongemaakt, verwijderd wat met harkje/pincet te verwijderen was en 2x 60% water wissel. dat gaf weinig resultaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Blauwalg. Kan verschillende oorzaken hebben. Ik heb eens succes gehad met meer stroming in het water. Een blackout kan helpen maar dan is de oorzaak nog niet aangepakt en is er grote kans op terugkeer. Het kan erg lastig zijn om vanaf te komen. Is er iets aan het rotten? Teveel biologisch afval (bv dode planten massa)?
Soms kwam ik er vanaf, soms was er niets dat hielp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Blauwalg. Bodem schoonmaken, meer stroming, luchtsteentje er in er vervolgens blue-exit er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik weet uit ervaring dat die nano bakjes ook wel erg lastig zijn. Bij het minste of geringste is het uit balans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Chatslet schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:30:
Blauwalg. Bodem schoonmaken, meer stroming, luchtsteentje er in er vervolgens blue-exit er in.
Liever niet klooien met flesjes. Gewoon zoveel mogelijk verwijderen en zorgen voor voldoende stroming. Eventueel scape beetje aanpassen zodat er geen dode stukken in de stroming ontstaan. Oftewel: De oorzaak wegnemen (en de oorzaak is niet de afwezigheid van een of ander flesje).

En niet bang zijn. Ik heb af en toe wat blauwalg onder de waterlijn. Als ik dat naar boven haal dan gaan de garnalen ermee aan de slag. Nog geen garnaal dood neer zien vallen als een gevolg daarvan. Als je de oorzaak maar wegneemt (want anders wordt het langdurig ipv kortstondig en dát is juist het probleem).

Had ik al gezegd dat je de oorzaak weg moet nemen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Uiteraard moet je de oorzaak aanpakken en ik moet zeggen dat je wel vrij royaal je licht aan hebt.

De enige echte oplossing is een complete blackout van een week. Dat heeft bij mij nog altijd er voor gezorgd dat het weg bleef.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Hier staan de plantjes nu een week in de bak. Afgelopen weekend de garnaaltjes over gezet uit hun nano bak, tegelijk 30liter water, wat steentjes en hout overgezet. Ook het filtertje uitgeknepen in de nieuwe.

Waren toch een stuk of 50 garnalen om te vangen :P Maar ze voelen zich helemaal happy in hun nieuwe omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZWtZZAsAG7TTWZyrxC-lNaRFMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpfFJNAqyasBKjxWEofdlwCz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UEiI8nh3yzOismvNjwQHR1VJ9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGFq8CPy31cqnU80oxDeEQO3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ac0bLzbfSVCnNvAVxh2IqBvt6ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6k0gnVij8rT5XGlpfNf4WVqw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFJK2vmczB20ijdszOL7ylnPAC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWC04lQ7ZYPemDb66LfWKfUv.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort maar eens een klein groepje otocinclus erbij die zijn ook wel goed tegen de alg die er ongetwijfeld gaat komen, alle beetjes helpen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 20-02-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Fried schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
11 uur licht is wel heel veel, probeer eens terug te gaan naar 8 uur. Verder kan blauwalg slecht tegen goede stroming en veel zuurstof. In het verleden heb ik het ook opgelost door volgens mij met de PO4 balans te spelen en waterstofperoxide in te zetten na het handmatig zoveel mogelijk verwijderen.

Gelukkig nog nooit een black-out nodig gehad.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Unbm7QWH3Sm71N0FBOKYelZJ5lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7T5mYNr496rt0dO66GwpcKU.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar pacific sun ato reservoirs toegevoegd aan de setup. Nu alles maar is netjes beginnen opruimen en schoonmaken.

Haaralg is goed terug onder de controle aan het komen en ben alvast de lichtintensiteit weer aan het opschroeven. Tijd dat de rotundofolia maar eens rood kan gaan kleuren 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gisteren het huidige aquarium van zijn meubel gehaald zodat de nieuwe er op kan. Toen begon het gedoe met het Eheim buitenfilter. Het is een "Professionel" maar toch heeft ie wat eigenaardigs. Want hij had nu dus minder hoogteverschil, en vervolgens begon hij telkens lucht aan te zuigen. De boel nagelopen, o-ringen gecheckt, zelfs nog wat food-grade siliconen er op, maar niets hielp.

Tot ik de uitgaande slang wat kneep met een lijmklem op de slang. In plaats van de regelaar op de pomp wat dicht te zetten. Probleem opgelost. Neemt niet weg dat het een beetje een vage constructie is.
Met het knijpen van de flow op de pomp gaat ook de ingaande kant dicht, daardoor ontstaat er waarschijnlijk teveel onderdruk.

Maar straks op het grote aquarium kan hij vast helemaal open, en is dat geen issue meer.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 24-02-2024 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JacobsT schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 01:16:
[Afbeelding]

Toch maar pacific sun ato reservoirs toegevoegd aan de setup. Nu alles maar is netjes beginnen opruimen en schoonmaken.

Haaralg is goed terug onder de controle aan het komen en ben alvast de lichtintensiteit weer aan het opschroeven. Tijd dat de rotundofolia maar eens rood kan gaan kleuren 😜
Is het niet beter om alles pas weer op te schroeven als de alg nagenoeg weg is, ipv "onder controle aan het komen" en het nu omdat je ongeduldig bent (begrijp ik helemaal) mogelijk alleen maar verder te verergeren?

Straks heb je rode planten in een algenbak, daar geniet je ook niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Taro schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Is het niet beter om alles pas weer op te schroeven als de alg nagenoeg weg is, ipv "onder controle aan het komen" en het nu omdat je ongeduldig bent (begrijp ik helemaal) mogelijk alleen maar verder te verergeren?

Straks heb je rode planten in een algenbak, daar geniet je ook niet van.
Ik had men supplement dosing te laag en nu outcompeten de planten de algjes dus is zichzelf echt mooi recht aan het trekken. Bak ondertussen ook opgekuist en de amano’s zijn zich nu aan het amuseren met de restjes op te kuisen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/560GeeCoGdZeguViAq50LTZ0lzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iidOCNjJyft7pzcexrSt6Jhz.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk is het antieke meubel net zo blij met het nieuwe aquarium als ik :P Heb wat verstevigingen aangebracht van binnen, 2 extra poten in het midden, en zo goed als mogelijk uitgeleveld door een frame op het blad met opvulplaatjes. Het is toch iets van 300kg wat er op komt te staan. Door de hoogte van 147cm wel een eyecatcher. Normale hoogte is 128cm volgens de sticker, maar dan moet je wel flink door de knieën imho.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUo6aZFNgaoJkj-vU9n-Xn1W1CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3C250c5CqhLKuYFB0kAiN6zd.png?f=fotoalbum_large

Zo kan een stervende thermostaat er dus uitzien. Vanmiddag voor de zekerheid maar vervangen (ik kreeg al een paar dagen via Home Assistant een waarschuwing dat de heater langer dan 1 uur achter elkaar aan stond). Heeft het een jaar of 4 probleemloos gedaan maar is overleden aan vochtafzetting in de thermostaat (waardoor de contacten wat zijn gaan 'kleven').

Temperatuur was met 23,6 graden nog best redelijk (maar de schommelingen moeten zeker hoger geweest zijn dan normaal). Nou zie je wel gelijk het voordeel van het toepassen van een heater die niet overdreven groot is (50W voor een 125 liter netto/netto Aquatlantis Fusion 80cm). Zelfs als het apparaat hemelt zal de temperatuur niet gelijk tot idioot hoge waarden oplopen.

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 25-02-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-07 12:45
Chaoss schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:43:
Hier staan de plantjes nu een week in de bak. Afgelopen weekend de garnaaltjes over gezet uit hun nano bak,...
Springen ze niet uit de open bak?
Ik vind zelf zo'n open bak ook het mooist, maar ben zo bang dat ze er uit springen, de garnaaltjes bedoel ik dan he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dr Pro schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Ik vind zelf zo'n open bak ook het mooist, maar ben zo bang dat ze er uit springen, de garnaaltjes bedoel ik dan he :)
Weet niet of 't met kleine garnalen ook zo is, maar dat heeft me wel m'n favoriete waaierhand gekost ja.. na 10 jaar was ik verhuisd en had ik de achterkant bij de slangen niet geblokkeerd met watten... vond na een paar weken m'n waaiertje op de vloer 5 meter van het aquarium vandaan, compleet uitgedroogd. ;( Balen. Dus ik zou er wel een glasplaatje op leggen oid, scheelt ook weer verdamping.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
[...]

Sommige soorten zijn meer geneigd tot springen dan anderen echter is daar vaak wel een verband met onstabiele waterwaardes. Ik heb gelukkig nog geen last gehad van springers maar monitor het water wel redelijk autistisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Weet niet of 't met kleine garnalen ook zo is, maar dat heeft me wel m'n favoriete waaierhand gekost ja.. na 10 jaar was ik verhuisd en had ik de achterkant bij de slangen niet geblokkeerd met watten... vond na een paar weken m'n waaiertje op de vloer 5 meter van het aquarium vandaan, compleet uitgedroogd. ;( Balen. Dus ik zou er wel een glasplaatje op leggen oid, scheelt ook weer verdamping.
Ik trof zo ooit een japonica garnaal aan, geen idee hoe lang die er al uit was maar hij leefde nog. Gauw terug het water in gedaan en na enige tijd gedroeg 'ie zich weer helemaal normaal. Sindsdien let ik wat beter op. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Ik trof zo ooit een japonica garnaal aan, geen idee hoe lang die er al uit was maar hij leefde nog. Gauw terug het water in gedaan en na enige tijd gedroeg 'ie zich weer helemaal normaal. Sindsdien let ik wat beter op. :P
Mja deze heeft er waarschijnlijk de hele nacht gelegen... hij was al krokant zegmaar. :X Tegen beter weten in toch in een bakje water gelegd maar dat maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:23
JacobsT schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Sommige soorten zijn meer geneigd tot springen dan anderen echter is daar vaak wel een verband met onstabiele waterwaardes. Ik heb gelukkig nog geen last gehad van springers maar monitor het water wel redelijk autistisch :P
Ik heb een open nano-bakje ivm planten die er uit groeien, tot nu toe alleen nog maar springende cherries gezien omdat als mijn betta op oorlogspad was.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Hier nog geen garnalen uit de bak gehad. Ik heb crystal red's en die heb ik nog nooit zien springen ook niet met het uitvangen. Ik zie ze in de nieuwe bak wel eens bij een stuk hout omhoog lopen maar ze stoppen netjes onder het water oppervlak.

Dit weekend Cory's toegevoegd. Ik kon niet kiezen dus ik heb 11 sterbai's en 6 panda"s gekocht. De panda's zijn nog wat druk (bij glas op zwemmen) maar voor nu ga ik er nog vanuit dat het door gewenning komt. Waterwaardes zijn ok. Alleen KH was iets te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Chaoss schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:12:
Hier nog geen garnalen uit de bak gehad. Ik heb crystal red's en die heb ik nog nooit zien springen ook niet met het uitvangen. Ik zie ze in de nieuwe bak wel eens bij een stuk hout omhoog lopen maar ze stoppen netjes onder het water oppervlak.

Dit weekend Cory's toegevoegd. Ik kon niet kiezen dus ik heb 11 sterbai's en 6 panda"s gekocht. De panda's zijn nog wat druk (bij glas op zwemmen) maar voor nu ga ik er nog vanuit dat het door gewenning komt. Waterwaardes zijn ok. Alleen KH was iets te laag.
Heb een schooltje Pygmy Cory's, vind het geweldige visjes om bezig te zien.
Per toeval eigenlijk in de bak beland en sindsdien echt grote fan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 22:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JacobsT schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Per toeval eigenlijk in de bak beland
Hij sprong er spontaan in? :+

Hier ook lol in zeven Corydoras aeneus, die inderdaad even helemaal doordraaien als iets verandert in de omgeving.

Van het weekend wat extra garnalen gehaald - zowel nog 4 stuks Cardinia multidentata voor de opruimploeg (algen meer dan zat) als op verzoek van zoontje 6 gele vuurgarnalen. Ben benieuwd waar ze heen zijn - de nieuwe kleine multidentata's hangen achter de filter uit, maar ik heb al een dag geen geeltjes gezien...

Ook bezig met klein experimentje - tegelijk met de garnalen een zak levende watervlooien gehaald als levend voer. Ene helft gelijk in aquarium, waar de zwaarddragers een feeding frenzy hielden. Andere helft in grote brede weckpot gedaan met luchtsteentje en een algentablet. Eens zien of we die op kunnen kweken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[...]

Als ik bezig ga voor onderhoud zie ik altijd wel een paar (Crystal Red garnalen) aan de kant springen (zitten dan ook echt een hele hoop in). Dus ik ben wel blij met die 6cm hoge rand met afdekking. Op de brug tussen voorruit en en achterruit heb ik ook één keer een dode garnaal gevonden. Dus ja, ze springen wel eens. Niet alleen als ze het niet naar hun zin hebben (want die van mij zijn volgens de laatste enquête nog steeds super blij) maar ook als ze ergens van schrikken.

Hetzelfde geldt trouwens voor mijn bijlzalmpjes. Ik had er zelfs één die zo vaak uit de bak gesprongen was dat hij er een misvormd lichaam aan overhield (is toch nog een jaar of 5 oud geworden en zomer vorig jaar overleden).

En dan hebben we nog de corydoras. Die gaan zo wild naar boven om lucht te happen dat ik ze regelmatig tegen de kap aan hoor knallen. En dat terwijl de Venezuela Orange helemaal geen grote cory is. Dus ook wat die visjes aangaat zou ik geen open bak willen.

En laat ik maar niet beginnen over onze Maine Coon Vuilnisbakmix kat die dol is op water én dol is op visjes. Zonder kap zou hij al zwemmend het aquarium ontdoen van alles wat erin leeft.

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 26-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

HuismAndré schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:40:
[Afbeelding]

Zo kan een stervende thermostaat er dus uitzien. Vanmiddag voor de zekerheid maar vervangen (ik kreeg al een paar dagen via Home Assistant een waarschuwing dat de heater langer dan 1 uur achter elkaar aan stond). Heeft het een jaar of 4 probleemloos gedaan maar is overleden aan vochtafzetting in de thermostaat (waardoor de contacten wat zijn gaan 'kleven').

Temperatuur was met 23,6 graden nog best redelijk (maar de schommelingen moeten zeker hoger geweest zijn dan normaal). Nou zie je wel gelijk het voordeel van het toepassen van een heater die niet overdreven groot is (50W voor een 125 liter netto/netto Aquatlantis Fusion 80cm). Zelfs als het apparaat hemelt zal de temperatuur niet gelijk tot idioot hoge waarden oplopen.
Ik zag bij de reviews van de Tetra verwarmingsstaven op de Hornbach site ook veel van dat soort issues.
Reden dat ik daar terecht kwam;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhkRfiTS6jNgQh8M6nCTMkbXJI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glpiKdn31gACnemgyRTm7GIA.jpg?f=fotoalbum_large
Oepsieeee :+
Druk met verhuizen van de bak, en toen was ik die stekker even vergeten tijdens het afhevelen. Hoorde plots wat geknetter

Wel bizar, dat buitenste glas was zelfs wat gesmolten en oppervlakkig gebarsten, maar om de spiralen zelf zit ook glas(gehard?) dat was nog wel heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Bijlzalmpjes zijn wel supertof maar die neem ik nu inderdaad niet meer met een open bak.

Cory's ben ik ook fan van. Wel mooi om te zien dat verschillende soorten ook verschillend gedrag hebben. De panda's zijn niet schuw en altijd voor in de bak te vinden en lekker actief. terwijl de Sterbai's veel schuwer en rustiger zijn en dus meer achterin zitten.

Gebruiken jullie ook iets van aquasafe bij het waterwisselen? Ik heb het zelf altijd als onzin af gedaan omdat we in NL ook geen chloor in het leidingwater hebben. Maar ik sprak laatst iemand die er wel van overtuigd was omdat er blijkbaar ook vitamine inzitten en ander stoffen die de vissen minder stress zouden geven na het water verversen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Chaoss schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:13:
Gebruiken jullie ook iets van aquasafe bij het waterwisselen? Ik heb het zelf altijd als onzin af gedaan omdat we in NL ook geen chloor in het leidingwater hebben. Maar ik sprak laatst iemand die er wel van overtuigd was omdat er blijkbaar ook vitamine inzitten en ander stoffen die de vissen minder stress zouden geven na het water verversen.
Precies het juiste woordgebruik wat mij betreft: overtuigd. Al die flesjes maken gebruik van geloof en overtuiging. Mijn overtuiging is dat mijn vissen het niet nodig hebben. En dat mag ook, ieder z’n geloof wat mij betreft.
Overigens gebruik ik zelf wel Aquatan (vergelijkbaar spul) maar dan in overdosering in een potje om mijn Purigen weer chloorvrij te maken na een regeneratiebadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ook die vitaminen zijn gewoon onzin. Uiteraard stoppen ze er alles in wat mensen maar zou kunnen overhalen tot kopen. Maar echt is echt letterlijk geld weg gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Tijden lang gebruikt (gewoon voor de zekerheid) maar nu al een jaar of 5 niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:49:
[...]
Druk met verhuizen van de bak, en toen was ik die stekker even vergeten tijdens het afhevelen. Hoorde plots wat geknetter

Wel bizar, dat buitenste glas was zelfs wat gesmolten en oppervlakkig gebarsten, maar om de spiralen zelf zit ook glas(gehard?) dat was nog wel heel.
Daarom zitten bij mij de thermostaat én pomp op hetzelfde (slim geschakelde) stopcontact (met zo'n handige 2 x platte stekkers naar 1 x Schuko verloopje) zodat ik altijd kan zien dat de thermostaat nog aanstaat (want dan draait de pomp nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Precies het juiste woordgebruik wat mij betreft: overtuigd. Al die flesjes maken gebruik van geloof en overtuiging. Mijn overtuiging is dat mijn vissen het niet nodig hebben. En dat mag ook, ieder z’n geloof wat mij betreft.
Overigens gebruik ik zelf wel Aquatan (vergelijkbaar spul) maar dan in overdosering in een potje om mijn Purigen weer chloorvrij te maken na een regeneratiebadje.
Ik gebruik daarvoor waterstofperoxide. In de US of A noemen ze waterstofperoxide dan ook vaak Dechlorinator. Het is dus de ideale ontchloorder (beter nog dan aquasafe want daar zit nog andere rommel in én een kleurstofje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@HuismAndré welke concentratie H2O2 gebruik je daarvoor? Ik heb hier een literfles 6% staan (oxidatorvloeistof) die ik vooral gebruik voor het weg”branden” van wat lichte baardalg als die het eens in de zoveel tijd weer een keer probeert. Zou weer een fles schelen als ik die ook voor de purigen kon inzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@JME Ik heb een bakje waarin ik het Purigen regenereer. Die heeft een inhoud van ongeveer 0,3 liter. Daar gaat een flinke scheut 6% waterstofperoxide in. Ik schat in verhouding 1 op 10.

Regenereren doe ik trouwens met onverdunde dunne bleek. Onze bleek is namelijk veel minder geconcentreerd dan in de US of A (dus als je hun 1:1 handleiding aan zou houden zou je veel te verdunde bleek gebruiken).

[ Voor 37% gewijzigd door HuismAndré op 27-02-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Check! Hier ook onverdunde dunne bleek (voor wie het zich afvroeg: nooit dikbleek gebruiken!). Heb zo’n klein purigen-zakje dus kan allemaal in een oud groentepotje. Als de boel mooi schoon is dan een paar keer voorzichtig uitspoelen (niet spetteren..) en als laatste een dagje laten staan in een potje met water en een scheut aquatan. En straks dus H2O2. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:30:
@JME Ik heb een bakje waarin ik het Purigen regenereer. Die heeft een inhoud van ongeveer 0,3 liter. Daar gaat een flinke scheut 6% waterstofperoxide in. Ik schat in verhouding 1 op 10.

Regenereren doe ik trouwens met onverdunde dunne bleek. Onze bleek is namelijk veel minder geconcentreerd dan in de US of A (dus als je hun 1:1 handleiding aan zou houden zou je veel te verdunde bleek gebruiken).
Waarom de h202? Wat voegt dat toe bovenop de bleek?

Ik gebruik natriumhypochloriet om purigen te regenereren:
https://www.schippers.nl/...Product-Start?SKU=2501575

Dat is de goedkoopste manier. Is namelijk zeer geconcentreerd waardoor je er maar weinig van nodig hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 28-02-2024 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Waarom de h202? Wat voegt dat toe bovenop de bleek?

Ik gebruik natriumhypochloriet om purigen te regenereren:
https://www.schippers.nl/...Product-Start?SKU=2501575

Dat is de goedkoopste manier. Is namelijk zeer geconcentreerd waardoor je er maar weinig van nodig hebt.
Het neutraliseert eventuele resten van chloor. Het is dus een stukje zekerheid dat ik geen chloorresten (die ik eigenlijk altijd wel ruik, zelfs na fanatiek spoelen) aan mijn garnaaltjes voer.

https://www.aquasabi.com/...get%20the%20same%20effect.

https://www.lenntech.com/...nts-hydrogen-peroxide.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
g1n0 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:50:

Is vandaag in ieder geval al dicht gestort 🥳
[Afbeelding]
Yeey, hij staat weer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T07V4cwPCjKjtUvVf56ZITJ9V2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5s8P0vml0EEWRnDHvpnErAEI.jpg?f=user_large

Ik ben bijna zover om het eerste water toe te voegen. Morgen komen de eerste delen voor de sump binnen en wil dan zo snel mogelijk gaan stromen. Nu zit ik met een ding; ik heb vernomen dat Oosterschelde water het beste uit Nederland is om te gebruiken. Laat dat voor mij nou net 30 minuten rijden zijn :). Maar om 200 liter te vullen heb je wel wat jerrycans nodig (zijn best prijzig als je ze maar eenmalig gebruikt). Hebben jullie tips om de hoeveelheid ritjes te minimaliseren? De prijzen op internet van 300 euro voor 200 liter vind ik echt bizar, dan rijdt ik liever zelf gezellig met mn vriendin een paar keer op en neer :*)
Was al op zoek naar een grote tank voor op een aanhanger, maar kon ik niets over vinden om te huren oid

[ Voor 3% gewijzigd door g1n0 op 29-02-2024 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als je wat wil gaan huren zou ik ook heel goed bedenken wat er de vorige keer in heeft gezeten en hoe goed het daarna schoon is gemaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
g1n0 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 00:07:
[...]

Yeey, hij staat weer
[Afbeelding]

Ik ben bijna zover om het eerste water toe te voegen. Morgen komen de eerste delen voor de sump binnen en wil dan zo snel mogelijk gaan stromen. Nu zit ik met een ding; ik heb vernomen dat Oosterschelde water het beste uit Nederland is om te gebruiken. Laat dat voor mij nou net 30 minuten rijden zijn :). Maar om 200 liter te vullen heb je wel wat jerrycans nodig (zijn best prijzig als je ze maar eenmalig gebruikt). Hebben jullie tips om de hoeveelheid ritjes te minimaliseren? De prijzen op internet van 300 euro voor 200 liter vind ik echt bizar, dan rijdt ik liever zelf gezellig met mn vriendin een paar keer op en neer :*)
Was al op zoek naar een grote tank voor op een aanhanger, maar kon ik niets over vinden om te huren oid
Een oud aquarium en wat vuilniszakken geen optie? Die vuilniszakken plaats je in het aquarium, vul je met water en bind je dicht. Dat aquarium zou je eventueel van Marktplaats kunnen halen (en er na afloop weer op zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
Heb zelf een aantal van deze emmers voor allerhande watervervoer. 30 liter is nog goed te tillen ook.

https://www.gamma.nl/asso...er-wit-30-liter/p/B623014

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:52

3_s

Een IBC container, vind je tweedehands voor niet te veel geld.
Kan 1000L in.
Anders van die blauwe tonnen.

• g1n0
  • Niet online
Thanks voor de tips. IBC is wel lekker, maar niet echt handzaam helaas. Vind die mengemmers wel een goede optie, ook compact op te slaan erna. Denk dat ik die ga proberen.

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-07 14:52
Hoe verkrijgen jullie de hardscape voor de aquaria? Kopen jullie stenen van een merk of gebruikte? Vooral (grotere) kiezels vind ik lastig te vinden. Zelfs al na zitten denken over grotere kleiner slaan.

• de Peer

de Peer

under peer review

ThaAresX schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:39:
Hoe verkrijgen jullie de hardscape voor de aquaria? Kopen jullie stenen van een merk of gebruikte? Vooral (grotere) kiezels vind ik lastig te vinden. Zelfs al na zitten denken over grotere kleiner slaan.
De commercie slaat nogal door. Stenen van een merk? :D 8)7

Ik zou gewoon eens in een dierenwinkel of aquaruimzaak kijken wat ze zoal hebben liggen.
stenen zijn ook wel elders te vinden. Tuincentrum ofzo

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-07 14:52
de Peer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:50:
[...]

Ik zou gewoon eens in een dierenwinkel of aquaruimzaak kijken wat ze zoal hebben liggen.
stenen zijn ook wel elders te vinden. Tuincentrum ofzo
Bij mijn lfs liggen dus stenen van Sera, dat bedoelde ik er mee. Verder ligt er ook nog mix stenen, wat volgens mij eerder gebruikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
ThaAresX schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Bij mijn lfs liggen dus stenen van Sera, dat bedoelde ik er mee. Verder ligt er ook nog mix stenen, wat volgens mij eerder gebruikt is.
Jij hebt geld teveel? :+

Tuincentrum. Buitenruimte intratuin,om maar wat te noemen.Neem wel azijn mee om te checken voor kalk, tenzij je toch een malawi/tanganyika bak gaat doen dan zelfs graag kalkhoudende stenen.

En trouwens niet alle stenen in de lfs zijn kalkvrij ook niet :|

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier lavastenen van de intratuin. Paar kwartjes per kilo en toch hetzelfde als waar je bij de LFS het tienvoudige voor betaalt. Schoonmaken moet je ze toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
JME schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:51:
Hier lavastenen van de intratuin. Paar kwartjes per kilo en toch hetzelfde als waar je bij de LFS het tienvoudige voor betaalt. Schoonmaken moet je ze toch.
Specifiek lavasteen (dat lichtgewicht roodachtige bubbelspul) is dan weer niet handig om te kopen... Sowieso nooit in een cichlidenbak doen (het is te scherp, nooit bij vissen die in holen gaan zitten en/of schuren tegen stenen), maar ook zonder dat soort vissen is lavasteen zwaar irritant omdat het vuil en algen aantrekt en je het nooit meer schoon krijgt.

• g1n0
  • Niet online
Effe lachen met zn allen:
Had G1n0 toch even het idee om een bak van plexiglas in elkaar te lijmen voor 30 liter op 1 stage (wil een verticaal georienteerde sump van 4 stages). Plexiglas van 2mm lijmen, laten drogen en vullen maar…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1k9AvRjhag_K3vXGeILkPq7KNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMa1gCnvofq2Mc3hPM84u8Rl.jpg?f=fotoalbum_large

De kracht van die 30 liter deed het allemaal behoorlijk buigen en mn lijm-hechtingen was daar niet sterk genoeg voor 🥲. Morgen proberen te repareren en kijken of versterking helpt, maar denk dat ik toch dikker plexiglas moet gaan zoeken

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

ThaAresX schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:39:
Ik heb e.e.a bij azaqua.nl besteld. Voordeel van een winkel die alles heeft is dat je de bodem, stenen, hout bij elkaar kan uitzoeken. Aquascape speciaalzaken hebben ook vaak een bak met zand staan waar wat kan proberen met verschillende setups.

Wio heeft diverse zakken met kiezelstenen in verschillende afmetingen en kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

dragon2 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Specifiek lavasteen (dat lichtgewicht roodachtige bubbelspul) is dan weer niet handig om te kopen... Sowieso nooit in een cichlidenbak doen (het is te scherp, nooit bij vissen die in holen gaan zitten en/of schuren tegen stenen), maar ook zonder dat soort vissen is lavasteen zwaar irritant omdat het vuil en algen aantrekt en je het nooit meer schoon krijgt.
Geen enkel probleem mee hier. Zo zie je opnieuw, ieder z’n ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:51:
Hier die van de ranzijn, werkte prima en doordat ze wat poreus zijn hechten Anubias er extra makkelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Chaoss schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:32:
[...]

Ik heb e.e.a bij azaqua.nl besteld. Voordeel van een winkel die alles heeft is dat je de bodem, stenen, hout bij elkaar kan uitzoeken. Aquascape speciaalzaken hebben ook vaak een bak met zand staan waar wat kan proberen met verschillende setups.

Wio heeft diverse zakken met kiezelstenen in verschillende afmetingen en kleuren.
Loop zelf ook altijd even bij azaqua binnen. Genoeg verschillende soorten en maten stenen/hout. Zelf even voelen en verschillende setups maken in een bak met zand geeft toch een beter gevoel. Het gaat toch snel om flinke bedragen, je verkijkt je snel op het aantal kilogrammen.

Ze gaan binnenkort verhuizen naar een ander pand, daar hebben ze wat meer ruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door souljah1h op 01-03-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:00
Binnenkort wordt mijn 400 liter aqualife geleverd, op wat planten na begin ik vanaf nul. :)

Nu wil ik deze keer niet als een 'kip zonder kop' bij Diebo binnenlopen en kopen wat er leuk uitziet maar vooraf echt een gebalanceerd en doordacht vissenbestand samenstellen. Zijn er sites waar je advies kunt krijgen daarover, met voorbeeldcombinaties en/of ideeen? Kan zo snel weinig vinden, wellicht Google ik verkeerd...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-07 16:14
hoevenpe schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:59:
Binnenkort wordt mijn 400 liter aqualife geleverd, op wat planten na begin ik vanaf nul. :)

Nu wil ik deze keer niet als een 'kip zonder kop' bij Diebo binnenlopen en kopen wat er leuk uitziet maar vooraf echt een gebalanceerd en doordacht vissenbestand samenstellen. Zijn er sites waar je advies kunt krijgen daarover, met voorbeeldcombinaties en/of ideeen? Kan zo snel weinig vinden, wellicht Google ik verkeerd...
Ligt er een beetje aan wat je wilt denk ik. Er zijn wel sites te vinden waar je wat advies krijgt als je duidelijk hebt wat voor biotoop je zou willen nabootsen.
Wat ook kan helpen is je instellen op 1 vis die je sowieso wilt en dan aan de hand van die vis kijkt welke andere erbij kunnen, ook qua waterwaardes, flow, belichting etcetera.
Daarbij kan AI ook best een handige tool zijn om wat ideeën op te doen.

Altijd mooi om een nieuwe op te starten, ik ben zeer benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@hoevenpe heb ik al besloten welke globale biotoop je wilt?

Denk dat je eerst moet beslissen of je voor Zuid Amerikaans, Afrikaans of Asia gaat. Die vissen mixxen is sowieso een no-go :P
souljah1h schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:10:
[...]

Loop zelf ook altijd even bij azaqua binnen. Genoeg verschillende soorten en maten stenen/hout. Zelf even voelen en verschillende setups maken in een bak met zand geeft toch een beter gevoel. Het gaat toch snel om flinke bedragen, je verkijkt je snel op het aantal kilogrammen.

Ze gaan binnenkort verhuizen naar een ander pand, daar hebben ze wat meer ruimte.
Sowieso fijne toko, ze hebben mij toen goed geholpen met uitzoeken etc.

Kga na hun verhuizing wel even weer langs, is voor mij 40min rijden dus ik wil er niet zo even langs.

Ik heb vs week wel ophang setje en beugels voor mijn Chihiros bij Azaqua besteld, die waren eindelijk op voorraad. Worden vandaag bezorgd.

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 01-03-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:37
de Peer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:50:
[...]

Misschien ultra goed schoongemaakt :+ op een gepatenteerde manier 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 21:23
hoevenpe schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:59:
Ik heb mijn inspiratie vaak uit boeken en YouTube gehaald. Moet ik wel zeggen dat het vissenbestand niet direct mijn prioriteit heeft/had. Meer hoe het totaal plaatje er uit moet komen te zien. Dat probeer ik dan op papier of digitaal uit te werken en ga aan de hand daarvan opzoek naar hout en/of stenen. Uiteindelijk dan ook zo het vissenbestand. Wil ik ze constant zien zwemmen, of moet je er echt even voor gaan zitten om de bak tot leven zien te komen.

Over vissenbestand gesproken. Heb momenteel een groep van 18 Trigonostigma hengeli (Rasbora Hengeli). Ik neig om een groep Pygmy cory's toe te voegen, iemand nog een andere mooie suggestie? Formaat vis het liefst wat kleiner (max 3/4cm).

Ter afsluiting een foto van gisteravond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxmJJslShMO-nLTShDZ5Hn7KWXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0GA34ZfYbmRwrZOKBw5JqKA.jpg?f=fotoalbum_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 22:19

AvK

Ready Set Go

Mooi geworden!
Ben zelf erg content met mijn Muskiet Rasbora's.
Die zijn rond de twee cm.
Gekocht bij de Hornbach.

https://tweakers.net/i/AR...GyEDOZqV.jpg?f=user_large

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Chaoss schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:07:
@hoevenpe heb ik al besloten welke globale biotoop je wilt?

Denk dat je eerst moet beslissen of je voor Zuid Amerikaans, Afrikaans of Asia gaat. Die vissen mixxen is sowieso een no-go :P
Dat is precies de fase waar ik nog een paar weken voor heb. Denk nu voor Zuid-Amerikaans toch, aan de andere kant is dat zo 'standaard'... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wel het meestal aanbod. En als je naar een speciaal zaak zoals Utaka gaat dan kun je ook minder voorkomende soorten komen. Die kardinaal tetra's zijn niet verplicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Chaoss schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:05:
Wel het meestal aanbod. En als je naar een speciaal zaak zoals Utaka gaat dan kun je ook minder voorkomende soorten komen. Die kardinaal tetra's zijn niet verplicht :P
Ben al bij Utaka geweest, kan een momentopname zijn geweest maar vond het aanbod daar een beetje tegenvallen. En nee, geen kardinaaltetra's of platty's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Nog niet, staat wel in de planning. Schijnt dat ze nog aan het verbouwen zijn waardoor ze iets minder aanbod hebben. Ik wacht dus even tot ik een nieuws bericht lees dat ze klaar zijn. Is voor mij ook niet om de hoek. Maar als ik hun stocklist bekijk is het toch een flink aanbod.

Morgen zitten de Cory's er een week in, eerst weer even rust in de bak. Ik merk dat de Cory's nog onrustig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
dragon2 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Een mooie steen is drakensteen (heeft ook wel eens wat scherpe kantjes maar die kun je wegpoetsen) en ook dat wordt op den duur (na een paar jaar) zwart van de alg op plaatsen waar het blootgesteld wordt aan (veel) licht. Maar de alg er weer afkrijgen is redelijk te doen. Paar dagen in een stevig waterstofperoxide bad doet een hoop. Fanatiek poetsen met een borstel heb ik ook wel eens geprobeerd maar dat sloopt de charme van drakensteen (en maak het tot een saaie vlakke massa).

Drakensteen ga je trouwens niet snel vinden bij de bouwmarkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Chihiros steunen en opgangkitje binnen, ziet er een stuk beter uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M64l1wmMeuygVe2ao-M1y7HgjKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuhZ1HOrQIzmhmzNWHRu2XrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuRr9SuhDaxIloj9in4ZMtudFkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHRVQTEJuHSLHvqd6fsFZH23.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Chaoss Ziet er mooi uit. Toch heb ik het idee dat e.e.a. mooier uitkomt op een zwarte achtergrond. Al eens overwogen de achterkant van de bak zwart te schilderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
Ik zou dat niet doen, ik vind de doorkijk naar de achterwand juist wel mooi :)

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Heb het wel overwogen, nouja zwarte folie dan, maar inderdaad om boven genoemde reden niet gedaan. Het is ook de bedoeling dat er uiteindelijk meer/hogere beplanting achterin komt. Ben nu per week de verlichting 5% aan het ophogen om te kijken hoever ik kan gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Chaoss op 01-03-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Het is juist die doorkijk (waardoor je de wand achter het aquarium ziet) die de dieptewerking niet helpt. Je zou eventueel eens kunnen kijken met een zwart stuk papier (of een opengeknipte vuilniszak) wat het effect is. Dan komt het aquarium wat los van de muur in plaats van er onderdeel van te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 02-03-2024 21:27 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 44 Laatste