Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 20:17
Vraagje aan Helialuxgebruikers. Ik heb 'n Lido 120 met standaard LED verlichting. Hoewel het op de kap niet echt heet wordt, geven de lampen (of het armatuur) toch teveel warmte af, gezien de standplaats (dichtbij thermostaat). De temperatuur wordt daardoor ruim een halve graad verhoogd. Verplaatsen vh aquarium of thermostaat is helaas geen optie. Zou het HeliaLux systeem minder warmte afgeven. Wie kan daar uit eigen ervaring iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

@miepet thermostaat een halve graad anders instellen is goedkoper :)
Kan vaak zelfs in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
@JME: dat werkt niet. Wat lastig om uit te leggen, maar het komt er iig op neer dat warmtepomp dan niet functioneert zoals ik het graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Heeft je thermostaat geen optie om structurele meetafwijking te compenseren? Oh wacht, die heb je natuurlijk alleen als de verlichting brandt.. Combineren met je thermostaatprogramma misschien?
Voelt zo suf om voor zo’n probleem een compleet nieuwe verlichting aan te schaffen. Tenzij je dat ergens toch al wou natuurlijk.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:48
miepet schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:10:
@JME: dat werkt niet. Wat lastig om uit te leggen, maar het komt er iig op neer dat warmtepomp dan niet functioneert zoals ik het graag wil.
Misschien een onnozele vraag, maar wat heeft een warmtepomp met de temperatuur van je aquarium te maken?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
@Aziraphale en @JME De thermostaat hangt vlak boven het aquarium, een andere optie is er helaas niet. Een uur nadat het licht is aangegaan, zorgt de opwarming ervoor dat de rest vd dag de wp uit blijft. Correctie vd temperatuur stelling lost dit niet op, of ik zou dagelijks rond de middag de thermostaat moeten 'vertellen' dat het een halve tot hele graad kouder is. Dat is geen optie. Dus als andere lampen dat oplossen, heb ik het geld er voor over. En ach, ook wel leuk idd😉. Andere tips zijn ook welkom overigens. Ik heb al geprobeerd via een plank ad muur de thermostaat af te schermen, maar uiteindelijk komt warmte daar ook doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Hangt die lamp 2cm onder de thermostaat of zo? Op afstand een plank opwarmen, kan me er weinig bij voorstellen dat led zoveel stralingswarmte genereert. Is het niet de watertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

miepet schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:47:
Correctie vd temperatuur stelling lost dit niet op, of ik zou dagelijks rond de middag de thermostaat moeten 'vertellen' dat het een halve tot hele graad kouder is. Dat is geen optie.
Is je thermostaat programmeerbaar? Stel het warmteverschil is een halve graad, geef je wp dan opdracht om de boel een halve graad warmer te stoken op de tijden dat de lamp aan staat. Die lamp brandt immers ook volgens een vast programma (hoop ik) dus dat kun je overnemen in je thermostaatprogramma. Zou dat eerst proberen.
Maar eigenlijk hoort een thermostaat natuurlijk gewoon vrij te hangen. Als dit nu een probleem is dan ga je dit denk ik ook niet oplossen met een nieuwe lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Dit ga je sowieso niet oplossen zonder het aquarium of de thermostaat te verplaatsen. Een aquarium dat op 24+ graden wordt verwarmd is per definitie warmer dan de ingestelde ruimtetemperatuur dus op den duur gaat dat voor problemen zorgen. En ledverlichting wordt nou eenmaal heet. Je zou eventueel nog kunnen proberen de binnenkant van de aquariumkap en eventueel de achterkant van het aquarium met aluminium isolatie folie te bekleden maar ik vrees dat het hoe dat ook invloed op de thermostaat blijft houden. Een betere optie zou zijn de thermostaat te verplaatsen. Zo’n ding zit met een dunne 2 aderige draad aangesloten. Dat noemen ze een signaal kabel en die kun je bij tool station of een willekeurige bouwmarkt kopen. Nieuwe kabel met tape aan de oude en vanaf de warmtepomp omhoog trekken. Je kunt eventueel ook verlengen met een kroonsteentje of wago’s. Afdekkapje over de inbouwdoos van de thermostaat waar je aan de zijkant een klein stukje uitslijpt. Kabelgootje over de muur en thermostaat eventueel in een opbouw doos monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
@allen: dank voor de reacties tot nu toe. Thermostaat verleggen is geen optie, aquarium verplaatsen nu ook niet. Aanpassen in programma kan ik nog eens proberen. Inmiddels bericht van leverancier dat nieuwe lamp ook deze warmte af geeft, dus dat is sowieso geen oplossing. Dit topic mag wat mij betreft weer gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@miepet Je zou nog kunnen proberen om iets isolerends op het aquarium kunnen leggen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
miepet schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:33:
@allen: dank voor de reacties tot nu toe. Thermostaat verleggen is geen optie, aquarium verplaatsen nu ook niet. Aanpassen in programma kan ik nog eens proberen. Inmiddels bericht van leverancier dat nieuwe lamp ook deze warmte af geeft, dus dat is sowieso geen oplossing. Dit topic mag wat mij betreft weer gesloten.
Je weet dat je in een algemeen topic zit? :D

Andere mogelijke oplossing is het verplaatsen van de warmte dmv kleine computer ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mijn vriendin wil dat het aquarium naar de andere kant van de kamer gaat.
Op zich wel gunstig, want ik zou dan wat groters kunnen opzoeken O-) Al twijfel ik daar wel over, want ik heb nu een Rio 1205 en dat is op zich een prima bak, maar een 180 zou wel weer meer mogelijkheden geven qua vissenbestand, zoals maanvissen.
Marktplaats maar eens in de gaten houden.
Hij staat op een antieke kast (intern versterkt) die breed genoeg is iig voor een groter model. De standaard onderkasten met die gelamineerde deurtjes vind ik vreselijk.

Sinds kort is mijn algeneter niet meer alleen, er is een vrouwtje bij gekomen. Maar volgens mij is hij geschrokken, want in plaats van zijn vaste stekkie onder het kienhout kiest hij nu telkens voor de schuilsteen. Waar hij vroeger echt nooit in ging. Hopelijk dat hij het gezelschap kan waarderen :+

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 01-02-2024 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:47

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Volgens is een Rio 180 nog te klein voor volgroeide maanvissen. Dan moet je eerder een bak van minstens 60 hoog en 1.20 breed hebben

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Een Rio 180 is zeker te krap voor manen. Dan moet je minstens naar de 350, maar liever nog naar de 450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Voor mooie manen (niet die kromgegroeide misbaksels) is 50cm waterhoogte (dus boven het substraat) aangewezen, en liever meer. Een groepsvis, dus minimaal 6 stuks, van een tot 20cm lang wordende vis, dan heb je een aardige bak nodig. 1.2m (Rio 350) vind ik te klein. Juwel rio 450 is idd ok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-07 16:51
Gisteren dan eindelijk de nano maar is geplant.

Heb hem hele tijd als dark start laten draaien en gisteren dan maar is de plantjes toegevoegd en wat van de techniek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YVWVnHrwcGKRnZ910bLGJnoUOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGQC7HoDR1gYmgNreC6Qdnft.jpg?f=fotoalbum_large

Qua planten gekozen voor:
- Eleocharis Acicularis Mini als carpet
- Rotala Rotundifolia
- Hygrophila Siamensis 53B (Tropica)

Eerste keer experimenteren met CO2 injectie.

Het RO water dosen met buffers en mineralen is nog even zoeken voor goed te krijgen, zeker icm de CO2.
Eenmaal dat wat onder de knie is gaan we is kijken voor livestock. Nu sowieso toch week of 6 nodig voor de carpet enigszins wat goed te krijgen.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-07 15:51
Leuk al die foto updates de laatste tijd, er zitten echt prachtige bakken tussen! Ik heb afgelopen weekend mijn 180 cm aquarium opnieuw ingericht. Er zit veel structuur en diepte(-werking) in de bak zo, maar is er toch veel zwemruimte. Dit weekend krijg ik hopelijk de laatste planten binnen. Daarna komt er een keer een fatsoenlijke foto :P Edit: iets betere foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdLRPSI46EkFTiOSRr7xyVG4Hjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMdkM0ni5W5QXzkCWJkcHgHY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was een jaar geleden. In de tussentijd veel grote botia's en bijvissen weg gedaan. Sommige had ik al > 10 jaar dus het was wel een beetje pijnlijk, maar de bak is veel beter in balans zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkuZMl-IC2pV4aVZvHzS8GkvLZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvZcl77FOR31a2Zo5rPtQdNR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Patatjemet op 03-02-2024 09:34 ]

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 07:18
Wat is jullie ervaring met online planten bestellen? Heeft het bij ieman de voorkeur t.o.v. planten kopen bij een LFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
Het heeft beide voordelen, en wat de beste keuze is hangt af van de situatie. Wil ik even snel een enkele plant die een goeie lfs op voorraad heeft haal ik hem liever daar. Ik kan dan precies zien wat ik koop, steun een locale ondernemer en hoef geen verzendkosten te betalen. Maar als ik wat meer planten moet hebben, of wat soorten die bij de lfs niet te verkrijgen zijn bestel ik liever online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-07 13:56
Patatjemet schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:14:
Ik kan dan precies zien wat ik koop, steun een locale ondernemer en hoef geen verzendkosten te betalen.
Zo sta ik er ook in. Maar als je dan toch ergens platen online koopt, waar heb je de beste ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:52

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

ThaAresX schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:14:
Wat is jullie ervaring met online planten bestellen? Heeft het bij ieman de voorkeur t.o.v. planten kopen bij een LFS?
Bestel alleen planten bij aquarium-planten.com top kwaliteit. Heel aardig stel ook nog is.

[ Voor 4% gewijzigd door NLKornolio op 02-02-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
Lamith schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Zo sta ik er ook in. Maar als je dan toch ergens platen online koopt, waar heb je de beste ervaring mee?
Ik weet niet of mijn ervaring echt iets toevoegd, ik heb de afgelopen jaren eigenlijk zelden planten besteld en als ik iets bestel doe ik het eigenlijk altijd bij dezelfde winkel. Ik kan dus eigenlijk geen vergelijking maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Hier goede ervaring met aquaplantsonline.nl. Netjes verpakt, snel geleverd, prima service toen er toch een keer iets was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 21:23
Hier ook goede ervaring met aquaplantsonline.nl en aquarium-planten.com
Laatste keer veel invitro via de Maanvis gekocht en voorheen ook aardig wat hardscape via de webshop.
Zeker qua hardscape is het altijd zodanig goed verpakt dat het zonder schade aankomt.

Qua lokaal voor mij; in Bergschenhoek zit de Kaaiman sinds een paar jaar. Ook een aanrader qua service, kennis en aanbod.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Chaoss schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:05:
Volgens is een Rio 180 nog te klein voor volgroeide maanvissen. Dan moet je eerder een bak van minstens 60 hoog en 1.20 breed hebben
Hmm, dan kan ik dat plan wel laten varen.
(Al had ik ze vroeger als jochie ook, en toen in een bak van 80cm...)
Gelukkig zijn er ook andere mooie vissen, en van de Corydoras geniet ik ook altijd wel, hoe ze lekker in een groepje de hele dag de bodem en bladeren afstruinen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07 07:32
JME schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:50:
Hier goede ervaring met aquaplantsonline.nl. Netjes verpakt, snel geleverd, prima service toen er toch een keer iets was.
Nieuw in dit topic, maar hier recent een set planten gekocht die ze aanbieden (100x40/50cm) en uitermate tevreden over hun klantenservice vwb vragen en de levering van de planten + kwalitatief!

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Morgen nog een ritje naar Azaqua, twigs kopen en de zak stenen van Wio omruilen. En dan ga ik morgen de hardscape vastplakken. Ik kijk nu een paar dagen tegen mijn laatste opstelling aan en ik denk niet dat het veel beter kan met dit hout.

Ik denk dat ik dan een soort van darkstart ga doen. Zondag de bak vol laten lopen. Lamp uit en dan de komende week een paar keer water verversen om de verkleuring van het hout eruit te krijgen. Beetje voer erin voor de bacteriën. En dan over 4 weken de planten er in.
_ferry_ schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Hmm, dan kan ik dat plan wel laten varen.
(Al had ik ze vroeger als jochie ook, en toen in een bak van 80cm...)
Gelukkig zijn er ook andere mooie vissen, en van de Corydoras geniet ik ook altijd wel, hoe ze lekker in een groepje de hele dag de bodem en bladeren afstruinen
Ook daar zijn mogelijkheden bij een grotere bak :P, ik had vroeger een bak van 120x50x50 en daarin 22 corydoras, dat was een prachtig gezicht.

Ik vind het zelf mooier om in een grotere bak meer kleinere vissen te hebben, meerdere scholen etc. Dan alleen paar grote discus of maanvissen

[ Voor 41% gewijzigd door Chaoss op 02-02-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Snap de dark start niet. Behalve dat je al nitraat ontwikkeld berijk je toch al hetzelfde met voeding toe te voegen. Toch fijn planten al een beetje te hebben groeien als de vissen er na 4 weken in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 07:18
Patatjemet schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:14:
Het heeft beide voordelen, en wat de beste keuze is hangt af van de situatie. Wil ik even snel een enkele plant die een goeie lfs op voorraad heeft haal ik hem liever daar. Ik kan dan precies zien wat ik koop, steun een locale ondernemer en hoef geen verzendkosten te betalen. Maar als ik wat meer planten moet hebben, of wat soorten die bij de lfs niet te verkrijgen zijn bestel ik liever online.
In principe ben ik het wel met je eens. Mijn lfs heeft wel planten, maar ik heb het idee dat zijn focus meer op de kwaliteit van de dieren ligt dan op de planten en ook het assortiment. Daarom de vraag.

Ik zit nu vooral nog in een research fase om de hobby terug te starten. Uiteindelijk wil ik gewoon 1 bestelling doen voor planten, 1 voor techniek en naar lfs voor vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Ik ben tegenwoordig groot fan van in vitro planten. Ze zijn misschien wat kleiner, maar wel gegarandeerd vrij van algen, slakken(eitjes), bestrijdingsmiddelen en - aaargh - plukjes steenwol. En ook nog eens uitstekend verzendbaar met de post.
Mijn bijna-LFS heeft een koelkast in de winkel staan met 1-2-grow cups, maar die is zichzelf de laatste tijd aardig uit de markt aan het prijzen. Mede daardoor is APO voor mij zelfs met verzendkosten erbij een interessanter alternatief geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

NLKornolio schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:37:
Snap de dark start niet. Behalve dat je al nitraat ontwikkeld berijk je toch al hetzelfde met voeding toe te voegen. Toch fijn planten al een beetje te hebben groeien als de vissen er na 4 weken in kunnen.
Het idee is dat je nitriet en nitraat weghaald door waterwissels en dat je door het elimineren van licht je geen/amper algengroei krijgt, maar dat je bacteriën wel opstarten. Bijkomend voordeel is dat je door de vele waterwissels ook gelijk de verkleuring van het water wegneemt

Maar goed de echte dark starters doen ook nog eens een kleed om hun bak en daar heb ik geen zin in zo in de woonkamer. Denk dat ik hem vol water doe, een week lang veel waterwissels om van de hout verkleuring af te komen en dan de planten erin doe.

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 03-02-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

JME schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:59:
Ik ben tegenwoordig groot fan van in vitro planten. Ze zijn misschien wat kleiner, maar wel gegarandeerd vrij van algen, slakken(eitjes), bestrijdingsmiddelen en - aaargh - plukjes steenwol. En ook nog eens uitstekend verzendbaar met de post.
Mijn bijna-LFS heeft een koelkast in de winkel staan met 1-2-grow cups, maar die is zichzelf de laatste tijd aardig uit de markt aan het prijzen. Mede daardoor is APO voor mij zelfs met verzendkosten erbij een interessanter alternatief geworden.
In vitro is zeker een leuk systeem. Maar als je achterin achtergrond planten wilt van 40 cm dan ben je met in Vitro wel heel lang bezig zeker als het langzaam groeiers zijn. Dan ben ik toch eerder geneigd om een moederplant te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 03-02-2024 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Vanmiddag het hout vast geplakt en de bak gevuld. Azaqua had helaas geen twigs, beugel en ophangset voor de Chihiros zijn ook uitverkocht. Komt waarschijnlijk pas eind deze maand of begin maart binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swWgzyJhaBeVG_oB4Nl7GuZ7mik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmisaLylpSSAIWSeiS1jtznv.jpg?f=fotoalbum_large

Jeuh troebel water en lucht belletjes :+ ben benieuwd hoe verkleurd het water morgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-07 18:36
ThaAresX schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:14:
Ik heb veel besteld bij www.aquaplantsonline.nl en was huiverig, maar het is allemaal top kwaliteit geweest. Het is niet interessant als je kleine order hebt, dus ik spaarde het dan op of kocht er bijv. onderhoudspul bij wat toch op was enz. Lokale winkels hebben hier gewoon geen voorraad qua planten, en als ze dan wat hebben ziet het er vaak niet fris uit of zijn het alleen de beginner/standaard plantjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VluggeJapie
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-07 18:48
Na lang zonder te hebben gezeten, afgelopen weekend ook weer begonnen met een Juwel Lido 120 met Helialux verlichting.

Planten komen van Aquaplantsonline. Geduld en afwachten nu.

Tips zijn meer dan welkom ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGEEB_M_0s9Jidcyye_3JoWGs2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHNeTmqzsR2Wc8kGuxcAiUkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Inrichting is smaak, daar hebben anderen meer verstand van. Maar als je die Anubias rechtsvoor in leven wilt houden dan moet die uit het substraat en opgebonden of gelijmd op een stuk hout of steen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
VluggeJapie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:55:
Na lang zonder te hebben gezeten, afgelopen weekend ook weer begonnen met een Juwel Lido 120 met Helialux verlichting.

Planten komen van Aquaplantsonline. Geduld en afwachten nu.

Tips zijn meer dan welkom ;-)

[Afbeelding]
Inderdaad de Anubias niet in het zand plaatsen, de wortelstok/rizoom mag niet bedekt zijn anders gaat die rotten, dus bijv. op het hout plaatsen/lijmen.

Uiteraard een kwestie van smaak, maar het hout staat nogal kunstmatig rechtop opgesteld, in de natuur liggen stukken hout nooit zo. De 1/3e regel (gulden snede) kan je ook mooi toepassen, dus zaken op 1/3e en 2/3e plaatsen, waarvan de een meer naar voren en de ander meer naar achteren icm gebruiken van verschil in grootte. Verder zie ik stemplanten voorin, dat kan natuurlijk prima, maar je wil iets van dieptewerking hebben en de planten voorin moeten die achterin niet uit het zicht halen. Dus zand naar achteren toe hoger, voorin zo laag mogelijk. Achterin de hogere stemplanten en voorin de kortere niet-stemplanten.

Ook is alles nu erg netjes verdeeld, ik zou juist wat meer willekeur toepassen, dus bosjes bij elkaar vs lege plekken ipv netjes verspreid. Bijv. de crypts tegen het hout aan plaatsen, dus wat meer de hardscape gebruiken om de planten tegenaan te positioneren.

Het hout is verder erg kaal, kan je daar niet wat extra Anubias of Bucephalandra op plaatsen?

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 04-02-2024 23:28 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Chaoss schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Het idee is dat je nitriet en nitraat weghaald door waterwissels en dat je door het elimineren van licht je geen/amper algengroei krijgt, maar dat je bacteriën wel opstarten. Bijkomend voordeel is dat je door de vele waterwissels ook gelijk de verkleuring van het water wegneemt
In principe hoef je geen waterwissels te doen bij het cyclen via dark start.

Gebruik eventueel iets zoals purigen voor tannines, indien je dat niet wil doen dan kan je inderdaad best wat waterwissels doen om de tank op te klaren.

In principe krijg je bij de dark start de initiele ammonia spike, daardoor komen de ammonia culturen die nitriet aanmaken en dan vervolgens de nitriet culturen. Dat in combinatie met een bacterie start zoals bv Seachem Stability of API Quick Start en je kan de tank netjes en relatief vlot cyclen.

Met pellets/voeding gaan cyclen ben ik minder fan van. Heb je gelijk al meuk in de tank die niet opgekuist wordt en het compleet laten afbreken duurt VEEL langer imho. Dan start je beter gewoon dark met dagelijks wat bacterievloeistof te dosen.

Grootste voordeel vd dark start imho is geen gedoe met smeltende planten en doorgaans ook geen gigantische influx van algen (mits je actieve soil gebruikt). Je moet gewoon wat meer geduld hebben maar ik vind het het gedoe in principe wel waard, zeker als je nog een andere bak draaien hebt. Kan je rustig de tijd nemen.
Zeker als je 'advanced' planten gaat groeien is het mijn inziens een aangewezen methode.

Voor de grote 450 tank ga ik wel nu is een dry start proberen met UG voor de boel te carpetten.

[ Voor 16% gewijzigd door JacobsT op 05-02-2024 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Bacterie start gebruik ik niet, in het verleden ook nooit gedaan. Hoe minder spul je erin doet hoe beter (imho). Ik gooi er enkel wat voer in dan komen de bacteriën vanzelf. Heb er ook een paar liter water vanuit mijn nano in gedaan zal niet veel helpen maar dat ging anders toch door de gootsteen.

Vandaag een 1/3 water wissel gedaan dat scheelde al aardig wat kleur. Het idee van een darkstart heb ik laten varen. Deze week planten uitzoeken en bestellen, ook nog een leuk klusje :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Als je al een bak hebt staan, dan zou ik überhaupt niet meer 'opstarten'. Tenminste, ik kan me de laatste keer niet meer heugen dat ik dat heb gedaan 🤷 Ingedraaid filtermateriaal of ingedraaid hele filter erin, en gaan 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

De enige bak die ik nu heb draaien is een 30L nano, dat schiet niet echt op :+ Heb gister het externe filter ongeveer voor de helft gevuld met water uit dat bakje. Filter materiaal overzetten is al geen optie.

[ Voor 48% gewijzigd door Chaoss op 05-02-2024 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
Chaoss schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:45:
De enige bak die ik nu heb draaien is een 30L nano, dat schiet niet echt op :+ Heb gister het externe filter ongeveer voor de helft gevuld met water uit dat bakje. Filter materiaal overzetten is al geen optie.
Aquarium water overzetten doet zeer weinig. Beter wat filtermedia dan.

Die bacterie start dingen zijn echt wel aanraders. Werkt zeer goed.

Check zeker is Seachem Purigen voor je water helder te krijgen. Herbruikbaar en uit te wassen. Hoef je geen actieve kool te gebruiken, waar ik dan weer minder fan van ben. In sommige gevallen is het aangewezen om kool te gebruiken maar hangt ervan af wat je met de bak doet natuurlijk. Blijft een wetenschappelijke balanceer oefening een tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:51
Is dat de Dennerle Cube, dan ben ik wel benieuwd hoe dat er uit ziet aangezien ik deze ook heb staan :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Water overzetten doe je alleen voor de vissen die aan dat water gewend zijn. Voor baccies heeft het geen zin.
Filtermedia uitknijpen in je nieuwe bak zal veel meer helpen. 2e optie is paar handjes bodem materiaal overzetten.
Baccies uit een flesje hebben ook geen zin. Zijn de verkeerde baccies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:27

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
dragon2 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:28:
Als je al een bak hebt staan, dan zou ik überhaupt niet meer 'opstarten'. Tenminste, ik kan me de laatste keer niet meer heugen dat ik dat heb gedaan 🤷 Ingedraaid filtermateriaal of ingedraaid hele filter erin, en gaan 😊
Helemaal mee eens. Niets mooier dan een bak opstarten met wat filtermedium uit een goed draaiend aquarium. Gelijk alle planten erin, lichtregime instellen en ook gelijk starten met plantenvoeding (uitgaande van zand, met soil geen ervaring). Paar keer 50% waterwissel voor de zekerheid en de vissen kunnen er na een week of 2 probleemloos in (bij matige bezetting in één keer, bij bezetting richting 100% liefst in 2-3 stappen van een week zodat de bacteriecultuur zich tussentijds aan kan passen).

Vaak is men bang om algjes mee te nemen uit dat oude filter. Hoef je niet bang voor te zijn. Die algjes krijg je sowieso altijd in je aquarium (zelfs al zou je compleet steriel beginnen). Gratis en voor niks via de lucht. De beste manier om te voorkomen dat algjes de overhand krijgen is zorgen dat de planten die met deze algjes moeten concurreren het naar hun zin hebben. Dierziektes is een ander verhaal. Vandaar ook dat je het altijd moet doen vanuit een goed draaiend aquarium, liefst een waar de laatste 2-3 maanden geen wijziging in de bezetting is geweest.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
dragon2 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:30:
[...]
Baccies uit een flesje hebben ook geen zin. Zijn de verkeerde baccies.
En waar baseer je dat op?
Met stability had ik na een week al nitraat, geen detecteerbare ammonia en nitriet meer.

Meer ervaren aquarium mensen her en der zijn fan van stability. Lijkt me toch wel een vreemde stelling van je.
Ik blijf erbij dat het indien je geen filtermedia overzet, het een grote aanrader is om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Tja filter materiaal overzetten is ook geen optie. Dat mininsponsje van de Nanocube kan ik niet gebruik. Kan de spons over een week (nu niet want net water verschoond in de Nanocube) nog eens uitknijpen in het nieuwe filter.

Bodem over zetten is ook geen optie want de nieuwe bak heeft een zandbodem en de Nanoube heeft grind

Wat die opstart bacteriën betreft, ik heb eens een filmpje gezien van iemand die ging testen of het opstarten daadwerkelijk sneller ging. Had een bak zonder bacteriën en verschillende bakken met bacteriën van verschillende merken. Bleek qua opstart tijd niets of nauwelijks sneller te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
JacobsT schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:47:
[...]

En waar baseer je dat op?
Met stability had ik na een week al nitraat, geen detecteerbare ammonia en nitriet meer.

Meer ervaren aquarium mensen her en der zijn fan van stability. Lijkt me toch wel een vreemde stelling van je.
Ik blijf erbij dat het indien je geen filtermedia overzet, het een grote aanrader is om te gebruiken.
Dit was 30 jaar geleden al zo, en is nu nog steeds zo. Je kunt de goede bacterieen (nitrobacter en nitrosomonas) niet in een flesje in leven houden. Als je überhaupt al de goede bacteriën in zo'n flesje krijgt.

Hier hebben ze 1 flesje gevonden dat een beetje wat deed (de rest deed niks), dat flesje was waarschijnlijk heel vers.

https://aquariumscience.o...ria-in-a-bottle-in-depth/

"It is very difficult and extremely expensive to make and maintain pure cultures of only beneficial bacteria ($200 to $400 for small amounts of freeze-dried media). Thus no commercial bacteria-in-a-bottle product may have a “special” strain (or strains) of nitrifying bacteria in it. Can’t happen.
It is almost equally difficult and expensive to culture only nitrifying bacteria and no common heterotrophic bacteria (“heterotrophic” means organisms that eat carbohydrates and proteins).
All “bacteria in a bottle” products, if they have any bacteria in them at all, are all mixed cultures of very small numbers of many strains of the same beneficial bacteria and large numbers of a huge variety of other “common” heterotrophic bacteria and organisms.
Beneficial bacteria reproduce and live largely on surfaces, including the surfaces of mulm and brown gunk. The clear bottles of “bacteria-in-a-bottle” have no surfaces other than the bottle itself for beneficial bacteria to live on.
Beneficial bacteria cannot live long in environments with even low levels of oxygen.
If “bacteria in a bottle” contained large quantities of bacteria of all sorts and only a small amount of air, the various other bacteria present would reduce oxygen levels in the bottle to the point where the beneficial bacteria would die.
So “bacteria in a bottle” can only contain small numbers of bacteria which include a very small proportion of beneficial bacteria, in other words, there can’t be many beneficial bacteria in a bottle of “bacteria-in-a-bottle”. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Chaoss schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:55:
Tja filter materiaal overzetten is ook geen optie. Dat mininsponsje van de Nanocube kan ik niet gebruik. Kan de spons over een week (nu niet want net water verschoond in de Nanocube) nog eens uitknijpen in het nieuwe filter.

Bodem over zetten is ook geen optie want de nieuwe bak heeft een zandbodem en de Nanoube heeft grind

Wat die opstart bacteriën betreft, ik heb eens een filmpje gezien van iemand die ging testen of het opstarten daadwerkelijk sneller ging. Had een bak zonder bacteriën en verschillende bakken met bacteriën van verschillende merken. Bleek qua opstart tijd niets of nauwelijks sneller te gaan.
Ik knal de temperatuur hoger van het water, is nuttig voor de voortplanting van de bacterieen en gaat toch altijd zeer vlot. Nogmaals, bij de dark start had ik na iets meer dan een week met aquasoil geen detecteerbare ammonia meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:55:
Klopt, zie de diverse onderzoeken in mijn link hierboven. Dat is dan recent, maar 30 jaar geleden toen ik begon was dat ook al bekend. Je filtermateriaal overzetten (of een ingedraaid filter verhuizen) moet gewoon snel, anders gaan de baccies dood. Binnen een half uur/3 kwartier is er iig niks aan de hand. Maar zet ze veel langer zonder stroming (stroomstoring, verhuizing) en je filter loopt schade op, en kan zelfs helemaal crashen dan moet je opnieuw opstarten zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
dragon2 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:59:
[...]

Klopt, zie de diverse onderzoeken in mijn link hierboven. Dat is dan recent, maar 30 jaar geleden toen ik begon was dat ook al bekend. Je filtermateriaal overzetten (of een ingedraaid filter verhuizen) moet gewoon snel, anders gaan de baccies dood. Binnen een half uur/3 kwartier is er iig niks aan de hand. Maar zet ze veel langer zonder stroming (stroomstoring, verhuizing) en je filter loopt schade op, en kan zelfs helemaal crashen dan moet je opnieuw opstarten zeg maar.
Over dat onderzoek: https://www.reef2reef.com...-fact.403226/post-9729472
David on his website has made the claim that "absolutely NO tests by anyone with any data which proves the author wrong." So basically, he is saying that his results are irrefutable and bottled bacteria is a scam, which is the opposite conclusion from the experiments in this thread.

I've read your methodology and I fully understand why the parameters are as such. They are simple and easy to follow and can produce accurate conclusions.

But I can't say the same for David's experiment on his website. Here are the problems I've identified that might conflate the results of his experiment and render them inaccurate:

1) The main aim of his experiment was to determine if bottled bacteria cycled tanks faster. If that's the case, that should be the only changed variable. However, he added another variable (presence of phosphates).

2) David says that 3 experiments were done. 2 of which were with phosphate added and 1 without. And he also mentioned "seven of these (bottled bacteria) were replicated twice for accuracy".
- We all know the importance of experimental replication (especially in such a simple experiment even though it is of biological origin). If David wanted to do a phosphate experiment, it should've been a separate one conducted 3 times. And he should've replicated the non-phosphate experiment 3 times.
- Looking at his results table, I can't find the 7 bottled bacteria that were "replicated twice for accuracy". I count 9 that were replicated twice in the phosphate experiments.

3) If you read even further, the methodology suggests that even experiment 1 and 2 (with phosphate) was different. He changed 5 sources of bacteria for experiment 2.

4) Ignoring the fact that we only have 1 set of results without phosphate to look at, even the 2 controls are significantly different from each other (36 vs 52 days).

5) David claims that "Each bacteria-in-a-bottle product was used according to the directions on the respective container.", but declined to comment on whether he repeated the dosage on the following days in accordance to manufacturer's instructions (e.g. stability requires a larger dose on the first day followed by half dose daily for the next 7 days).
toon volledige bericht
Denk dat iedereen zijn eigen methodes heeft. In het geval van iets zoals Stability, baadt het niet, het schaadt niet. Gewoon doen wat voor jou het beste werkt. Ik heb alvast de indruk dat het werkt in mijn setups dus ik blijf die methode gewoon hanteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chatslet
Het is algemeen bekend dat er geen levende bacteriën in die flesjes zitten. Heel simpel, zowel de bacteriën die ammonia in nitriet omzetten als de bacteriën die nitriet in nitraat omzetten zijn aerobe bacteriën. Die hebben dus zuurstof nodig. Stop die in een afgesloten flesje dan raakt de zuurstof op en gaan ze dood. In de meeste gevallen zit er gewoon nitriet en soms wat ammoniak in zo'n flesje om daarmee de bestaande bacteriën op gang te hebben. Men doet dan vervolgens een watermeting en roept hee, dat gaat snel, ik zie al nitriet! Is dat slecht? Niet echt, het zijn de bacteriën die nitriet in nitraat omzetten die zich het traagst vermenigvuldigen. Door al nitriet toe te voegen zou je dus een (kleine) voorsprong kunnen hebben. Nu is het ook zo dat in een aantal van die flesjes stoffen zitten die ammoniak en nitriet binden. Dan lijkt het dus dat er ineens heel veel bacteriën zijn die dat afbreken terwijl het daadwerkelijk chemisch gebonden is. Alleen, dat werkt dus maar 48 uur en dan wordt het weer los gelaten. Helaas staat er dus niet op die flesjes wat er precies in zit dus blijft het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chatslet schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:55:
Het is algemeen bekend dat er geen levende bacteriën in die flesjes zitten. Heel simpel, zowel de bacteriën die ammonia in nitriet omzetten als de bacteriën die nitriet in nitraat omzetten zijn aerobe bacteriën. Die hebben dus zuurstof nodig. Stop die in een afgesloten flesje dan raakt de zuurstof op en gaan ze dood. In de meeste gevallen zit er gewoon nitriet en soms wat ammoniak in zo'n flesje om daarmee de bestaande bacteriën op gang te hebben. Men doet dan vervolgens een watermeting en roept hee, dat gaat snel, ik zie al nitriet! Is dat slecht? Niet echt, het zijn de bacteriën die nitriet in nitraat omzetten die zich het traagst vermenigvuldigen. Door al nitriet toe te voegen zou je dus een (kleine) voorsprong kunnen hebben. Nu is het ook zo dat in een aantal van die flesjes stoffen zitten die ammoniak en nitriet binden. Dan lijkt het dus dat er ineens heel veel bacteriën zijn die dat afbreken terwijl het daadwerkelijk chemisch gebonden is. Alleen, dat werkt dus maar 48 uur en dan wordt het weer los gelaten. Helaas staat er dus niet op die flesjes wat er precies in zit dus blijft het gissen.
"Seachem Stability
€ 7,99
€ 79,90 / l
Seachem Stability zal het biofilter in het aquarium snel doen ontwikkelen, zowel in zoet- als zeewater. Stability heeft een speciale formule voor het aquarium dat bestaat uit een synergetische mix van aerobische, anaerobische en facultatieve bacteriën. Organische vervuiling, ammoniak, nitriet en nitraat wordt door deze mix afgebroken."
4 jaar houdbaar.

Mooie tekst...
Aerobische bacteriën 4 jaar van zuurstof voorzien in zo'n flesje kan niet 🤷.
Anaerobische baccies, misschien dat die nog leven, maar dat is dus de verkeerde soort, zoals ik eerder zei.
Facultatieve bacteriën? Wat zijn dat dan, baccies die er per ongeluk bij zitten..?

Mooie tekst dus, Ik denk dat de fabrikant en de lfs er blij mee zijn 🤷
Net zoiets als die flesjes 'waterverbeteraar', in NL helemaal niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
dragon2 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:18:
[...]

"Seachem Stability
€ 7,99
€ 79,90 / l
Seachem Stability zal het biofilter in het aquarium snel doen ontwikkelen, zowel in zoet- als zeewater. Stability heeft een speciale formule voor het aquarium dat bestaat uit een synergetische mix van aerobische, anaerobische en facultatieve bacteriën. Organische vervuiling, ammoniak, nitriet en nitraat wordt door deze mix afgebroken."
4 jaar houdbaar.

Mooie tekst...
Aerobische bacteriën 4 jaar van zuurstof voorzien in zo'n flesje kan niet 🤷.
Anaerobische baccies, misschien dat die nog leven, maar dat is dus de verkeerde soort, zoals ik eerder zei.
Facultatieve bacteriën? Wat zijn dat dan, baccies die er per ongeluk bij zitten..?

Mooie tekst dus, Ik denk dat de fabrikant en de lfs er blij mee zijn 🤷
Net zoiets als die flesjes 'waterverbeteraar', in NL helemaal niet nodig.
toon volledige bericht
De resultaten in die uitgebreide forumtest tonen weldegelijk een nut aan om versneld te kunnen cyclen. Is het de heilige graal? Neen.
Kan je dezelfde dag levende dieren toevoegen aan de tank? Neen.
Lijkt het de cycletijd in te korten? Ja.

Verder is al de rest irrelevant en natuurlijk ook sales pitch van fabrikanten. Echter doet het voor mij wat het moet doen: de cycle tijd inkorten. Verder toch niets mis mee?
Heb geen tijd moeten spenderen in daily water changes en de tank was in een mum van tijd gecycled.
Geen onnodige waterverspilling ook dus.

En in NL is waterverbeteraar niet nodig, net zoals vaak RODI niet nodig is, echter hier wel.
Waterkwaliteit, ook waar ik woon, is bedroevend. Plus je hebt geen verrassingen bij waterwerken dat er ineens wat troep in de tank terechtkomt en je halve bak plots boven komt drijven (happened to a friend of mine).

Het is niet omdat jij een methode niet wil toepassen dat het daarom niet werkt voor iemand anders, getuige daarvan al de mensen op die link die ook resultaten boeken. (En niet alles is zomaar placebo)

[ Voor 14% gewijzigd door JacobsT op 05-02-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
De Amazon reviews reviews van Seachem Stability bieden een interessant inzicht. Filter die maar eens op 1 ster.
It’s 2024 and received this item that expired in 2009. 15 years past expiration!!!!
Er even van uitgaande dat dit een van de weinige mensen is die heeft opgelet schijnt het voor het "effect" dus niet uit te maken of zoiets 15 jaar over datum is.

[ Voor 1% gewijzigd door Chatslet op 05-02-2024 14:07 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Chatslet schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:55:
De Amazon reviews reviews van Seachem Prime bieden een interessant inzicht. Filter die maar eens op 1 ster.

[...]

Er even van uitgaande dat dit een van de weinige mensen is die heeft opgelet schijnt het voor het "effect" dus niet uit te maken of zoiets 15 jaar over datum is.
Gaat hier niet over prime maar prime an sich is een bindmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
JacobsT schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:05:
[...]

Gaat hier niet over prime maar prime an sich is een bindmiddel.
Mijn fout, gaat om stability. Die kan dus inderdaad 15 jaar over datum zijn voor hetzelfde "effect"

[ Voor 14% gewijzigd door Chatslet op 05-02-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Recent heb ik mijn bak weer van zolder geplukt en deze nieuw leven in geblazen. Dit keer volgens de "Father Fish" methode.
Vroeger werd ik vooral het water wisselen beu, elke week weer xx% water wisselen werd een beetje een vervelende verplichting.

Fantastisch wel, zo goed als geen wissels, direct na een paar dagen een paar visjes toevoegen, een week later weer, etc. etc.
Nu 3 weken verder, met 10 Kardinaal Tetra's, 6 Zebra slakken, 4 guppies en 4 Platy's. Geen ammoniak, geen nitriet en geen nitraat, en planten goeien als kool.

Tot zo ver verloopt het uitstekend, en de community op discord van deze methode is dan ook erg behulpzaam.

Iemand bekend met de methode die ik nu gebruik?

Wil overigens absoluut geen reclame maken 8)7 , maar het biedt een totaal andere methode dan de traditionele methode die ik gewent was.
Zo begin je direct met je aquarium, laat je 24/7 voor 1 week je licht aan, etc. etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Robindd op 05-02-2024 16:33 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:43

AvK

Ready Set Go

3x de FF methode ziet er zo uit. En ik pleeg nauwelijks onderhoud laat staan water wissels.

In het kader dat veel mensen hun bakken en bakjes weer even showen: :)

Edit: De FF methode bestaat al heel lang. Google maar eens op de Walstad methode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9fnYbYblL8BlKzW3icZGBTpcwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoAieoMpoVuNWPuVshXKQNPk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-ihNgUUbnL0x7HC9d5VxpXT72Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsE5mfKsY8WW9bFdR9DClUvj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TzM4krwbLcVpR2I-t3R9yX8OEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8xYtCQ9v3ExLVc8o6JYHQLC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tld7KSp_94mbG7xbezNAfI2jNsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUeFNh68KmAz2WyhGyEDOZqV.jpg?f=fotoalbum_large

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Robindd Ik doe er een variatie op. Hier staat nu sinds 8 dagen terug een 130 cm bak in te draaien. 5cm vijveraarde met daar boven op 5cm rivierzand. Overigens wel met extern filter (Fluval FX6) en Co2. Heb er 12 uur per dag 100 watt aan RGBW licht op staan. De meeste planten zijn nu ongeveer de helft groter en een aantal zijn zelfs 2x zo groot. Denk dat ik komend weekend al kan gaan snoeien. Water waarden zijn nog niet ok voor vissen maar ik meet al nitriet en nitraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@AvK Waar heb je die glazen potten vandaan op de laatste foto? Die zijn wel echt heel gaaf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkelnl
Hoe zouden jullie de achterste planten snoeien? Het zijn vrij stevige stengel planten maar ze zitten inmiddels aan de oppervlakte. Ongeveer op 2/3 vanaf de bodem zie ik zij-takjes ontstaan. Daar net boven knippen? Vind het lastig inschatten...

Let niet op de kleuren, mijn iPhone heeft wat moeite met het led licht ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpwd1ugE-g9gA-aq1YzM5hjvMWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pN5yMkMvah3Z0dFqtMGON9z8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mikkelnl schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:22:
Hoe zouden jullie de achterste planten snoeien? Het zijn vrij stevige stengel planten maar ze zitten inmiddels aan de oppervlakte. Ongeveer op 2/3 vanaf de bodem zie ik zij-takjes ontstaan. Daar net boven knippen? Vind het lastig inschatten...

Let niet op de kleuren, mijn iPhone heeft wat moeite met het led licht ;)

[Afbeelding]
Als het stemplanten zijn, dan kan je knippen waar je wil en zullen in de oksels onder dat niveau vanzelf meerdere zijtakken ontstaan. Veel mensen knippen in +-3 lagen:
  • 1e keer hoog, toppen herplanten
  • 2e keer midden, toppen herplanten
  • 3e keer laag, toppen herplanten
  • 4e keer -> Planten eruit, alleen de toppen herplanten
Waarbij dus een X periode tussen deze fases zit, niet in 1x 3 lagen.

Het is uiteraard geen exacte wetenschap, maar er zit wel een gedachte achter. De boven- en onderkant van de planten blijven hierdoor mooi, maar je krijgt er ook vollere bossen van.

De 1e keer kan je dus prima op 2/3e of 3/4e hoogte knippen, maar je hoeft in principe geen rekening te houden met waar de zijtakken zich bevinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 22:22 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Je maakt je zorgen om de kleur? Wie is die engerd met die slurf en die brandende ogen?? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
AvK schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:51:
3x de FF methode ziet er zo uit. En ik pleeg nauwelijks onderhoud laat staan water wissels.

In het kader dat veel mensen hun bakken en bakjes weer even showen: :)

Edit: De FF methode bestaat al heel lang. Google maar eens op de Walstad methode.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi bakken!
Ik heb de Walstad methode eerder gegoogled inderdaad, en het lijkt er veel op. Hier en daar net wat anders, maar beide significant anders dan het traditioneel aanpakken.
Al ga je met deze methodes een ander soort aquarium creeeren, dus 1:1 vergelijken moet je niet doen. Maar het scheelt dusdanig veel werk dat het in ieder geval voor mij het een stuk leuker maakt om weer een aquarium te hebben. Geen boeiende techniek ook, al heb ik nog wel een buitenfilter ipv sponsfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Chatslet schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:54:
@Robindd Ik doe er een variatie op. Hier staat nu sinds 8 dagen terug een 130 cm bak in te draaien. 5cm vijveraarde met daar boven op 5cm rivierzand. Overigens wel met extern filter (Fluval FX6) en Co2. Heb er 12 uur per dag 100 watt aan RGBW licht op staan. De meeste planten zijn nu ongeveer de helft groter en een aantal zijn zelfs 2x zo groot. Denk dat ik komend weekend al kan gaan snoeien. Water waarden zijn nog niet ok voor vissen maar ik meet al nitriet en nitraat.
Ik heb alle ingredienten voor de FF methode maar gekocht om dat als supplement toch toe te voegen. Kan er nog wel 50 aquariums mee maken nu denk ik :9
Verder wat modder uit de sloot gebruikt, organische potgrond en de mos die ze voorschrijven. Vooral het supplement leek me wel van toegevoegde waarde voor de planten, dat voegt toch een hoop meer toe dan alleen de potgrond.

Maar tof dat alles zo hard groeit! Dat blijft wel erg belangrijk.
Ik heb gewoon op dag 2 4 platy's toegevoegd, niet te veel meten.. Na een week nog 4 guppies aan toegevoegd en daarna een keer gemeten. Meette toen een acceptabele hoeveelheid Nitraat. Nu na nog een week afgelopen weekend 10 kardinaal tetras toegevoegd en vlak daarvoor meette ik niets meer..
heb 15 uur verlichting aan staan ongeveer, 5000+ lumen. Planten zijn ook al meer dan verdubbelt in 3 weken tijd, sommige meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik weet niet of alle ingrediënten echt nodig zijn. In het nano aquarium dat hier al een tijd draait heb ik destijds alleen vijveraarde en wat blerp uit een meertje in een lokaal natuurgebied gedaan. Die bak draait met het standaard goedkope filtertje en led lampje. Bij het 130 cm aquarium heb ik gewoon een filterspons bij dat meertje over de bodem gehaald en wat blerp met de vijveraarde gemengd. Dat lijkt ook prima te gaan. Er kwam al tubifex uit de bodem en er zwemmen wat random beestjes rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Chatslet schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:35:
@AvK Waar heb je die glazen potten vandaan op de laatste foto? Die zijn wel echt heel gaaf!
Die zijn van Superfish. Gewoon in de aq winkel gekocht. Niet heel goedkoop maar weer eens wat anders.

Superfish Scapers plant Pot.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@AvK Thanks! Ik ga er een paar bestellen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JacobsT
Omdat foto's nog steeds beter zijn dan tekst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIJaPX1gXBJk5EKhKSuXayyg0hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMCXRmf6MJhC7g5ezd7K6c1t.jpg?f=fotoalbum_large

Begin al wat vooruitgang te zien in de stem plants. Het dwerggras zit nog niet zoveel beweging momenteel maar we leven op goede hoop :)

Ga wel is kijken om een reactor achter de bak te hangen. De DC Axis pump is sterk genoeg en draait momenteel maar op 30% vermogen of ze trekt de sump leeg. De CO2 geeft zodanig veel waas en bubbels dat de tank er meer uit ziet als Spa Rood dan een aquarium dus wil ik wel even fixen.
Beetje kijken welke goede reactors er zijn die kwa hoogte niet boven de bak uitkomen. Kan ik die er netjes aan de achterzijde aan monteren.

Heb ondertussen ook de Mobius module en een DOS toegevoegd.
Nog wel wat cablemanagement te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkz6B6XowqjkS2-fH0DQBi2XXdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fy0iZQjKhX34SZaGBOwI082S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JacobsT op 06-02-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Vandaag de 3de dag dat het water er in zit.

Blijkbaar is er al wat opbouw aan no2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPbHBBWPV5gT4qdX0SjxyJB2CbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAeep6VHHfhDAoSh4VRbkpA9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ehhh... Pardon?
In welk specifiek aquarium zit het water in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
En wat voor meeting is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:55:
Vandaag de 3de dag dat het water er in zit.

Blijkbaar is er al wat opbouw aan no2:
[Afbeelding]
Dit moet je helaas allemaal met een korrel zout nemen. Het is niet mogelijk om met een simpel huis tuin en keuken setje dit soort metingen uit te voeren met de weergegeven precisie. Of de schijn die ze wekken.

Eigenlijk zouden ze er voor het eerlijke verhaal bij moeten zetten : plusminus 300 procent ;). Maar dat verkoopt niet zo lekker.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-02-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

AvK schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:22:
Ehhh... Pardon?
In welk specifiek aquarium zit het water in?
Is nog praktisch kraanwater zit nu 4 dgn in de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

de Peer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Dit moet je helaas allemaal met een korrel zout nemen. Het is niet mogelijk om met een simpel huis tuin en keuken setje dit soort metingen uit te voeren met de weergegeven precisie. Of de schijn die ze wekken.
Daar is niets helaas aan, het is om schommelingen en grote afwijkingen in de gaten te houden. Of om de opstart voortgang enigzinds in de gaten te houden. Het is inderdaad niet bedoeld om op exacte waardes te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gewoon JBL teststrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:16:
[...]

Daar is niets helaas aan, het is om schommelingen en grote afwijkingen in de gaten te houden. Of om de opstart voortgang enigzinds in de gaten te houden. Het is inderdaad niet bedoeld om op exacte waardes te sturen.
Je meet volgens mij vooral ruis, waardoor er dus eigenlijk geen conclusies getrokken kunnen worden.
dit soort testsetjes is eigenlijk gebakken lucht en geeft een vals gevoel van controle. Maar is een illusie.

Je NO3 waarde van 18 mg /L is complete onzin bijvoorbeeld. Ten eerste meet die geen NO3 en ten tweede is de precisie plusminus 300 procent (ofzo).

Is gewoon flauw dat dit soort setjes verkocht worden.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 06-02-2024 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik geloof niet dat het zo dramatisch is, er staan wel vergelijkingen op internet tussen strips en druppel test. En als het niet om de laatste 0,01ppm gaat geeft het een indicatie. De hardheid komt ook overeen met wat Vitens aangeeft.

Druppel testen hebben een ander probleem en dat is de 'human error'. Kun je ook flink mee de mist in gaan.

Een test strip pak je snel even en 1 minuut later heb je een resultaat. En weet je of er iets aan de hand is. De waarde van no2 is ook niet relevant die moet gewoon 0 zijn. Zoniet dan weer je dat je iets moet doen.

Heb de afgelopen 15 jaar altijd op die manier teststrips gebruikt, het signaleren van problemen en afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

mikkelnl schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:57:
[...]

Ik heb veel besteld bij www.aquaplantsonline.nl en was huiverig, maar het is allemaal top kwaliteit geweest. Het is niet interessant als je kleine order hebt, dus ik spaarde het dan op of kocht er bijv. onderhoudspul bij wat toch op was enz. Lokale winkels hebben hier gewoon geen voorraad qua planten, en als ze dan wat hebben ziet het er vaak niet fris uit of zijn het alleen de beginner/standaard plantjes.
Ik wou een bestelling plaatsen bij www.aquaplantsonline.nl die dan zaterdag binnenkomt zodat ik dan kan planten. Maar ik kom er achter dat ze alleen op di, wo en do verzenden. En voor verzending op donderdg moet je al op woensdag 11:30 bestellen. Snap dat ze willen voorkomen dat het pakket niet op zondag blijft liggen maar dit is wel een ruime marge. Ze zouden het wel wat duidelijker op de site mogen zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 07-02-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 11:55

avotar

P0werd by Black Coffee

Chaoss schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:43:
[...]

Ik wou een bestelling plaatsen bij www.aquaplantsonline.nl die dan zaterdag binnenkomt zodat ik dan kan planten. Maar ik kom er achter dat ze alleen op di, wo en do verzenden. En voor verzending op donderdg moet je al op woensdag 11:30 bestellen. Snap dat ze willen voorkomen dat het pakket niet op zondag blijft liggen maar dit is wel een ruime marge. Ze zouden het wel wat duidelijker op de site mogen zetten.
En om het via https://www.aquariumplantenshop.nl/ te doen?
Al is dat mijn LFS, dus ik heb wel een lichte voorkeur

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
[...]

Ja, ik plan er omheen, had ik erbij kunnen zeggen |:( Overigens zijn niet alle planten op die manier ingedeeld, geloof dat ze ook invitro per dag sturen. Maar goed, voor mij komt levering op vrijdagen altijd top uit, dus ik bestel inderdaad dan voor woensdag en geef aan dat verzending op donderdag mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
[...]

Het is een beetje plannen inderdaad, maar vind niet dat het onduidelijk aangegeven is eerlijk gezegd.
Je moet even klikken, maar ik zoek veelal met wat specialere items sowieso even de levervoorwaarden erbij.

Leverdagen zijn overigens Maandag, Woensdag & Donderdag.
Heb destijds contact met ze gehad via Whatsapp en je kan de bestelling prima even laten liggen. Zit erg goed verpakt en blijft dan ook goed vochtig. Heb het zelf 1 dag laten liggen, maar ze versturen ook naar het buitenland waarbij het soms een week onderweg is vertelde ze me. Dus iets langer laten liggen zou ook goed moeten gaan.

Wel handig als je dat van te voren weet inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Ik ben nieuw in de hobbie en een gek dingetje met mijn 75l bak.

Deze bak was vooral bedoelt voor een betta icm met wat nano-visjes en garnalen. Dit heeft tijden goed gedraaid waarbij de garnalen populatie ondanks de betta toch groeide.

Tijdens de aankoop van wat nieuwe cherries een tijd terug heb ik blijkbaar wat bijvangst gehad, er kwam namelijk een miniscuul klein visje mee waarvan ik dacht dat een klein visje geen probleem zou zijn.

Fast forward naar vandaag, het bleek in ieder geval niet een klein visje te zijn geweest aangezien ik momenteel zeker 20+ guppies zie rondzwemen waarbij er een aantal op springen staan.

De vraag is dan ook hoeveel guppies zijn teveel, daarnaast zit ik er aan te denken om ze er allemaal maar eens uit te halen en weer terug te gaan naar het originele plan voor deze bak.

De cherries zijn er nog wel maar het aantal is behoorlijk afgnomen (heb al tijden geen nieuwe aanwas gezien). Deze zitten voornamelijk verstopt achter de pomp. De betta heb ik een tijdje terug al in mijn tweede bak gestopt omdat de guppies hapjes uit zijn staart namen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 20:27

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
@Bossie Ik zou de guppen er allemaal uitvissen (dus terug naar het eerste idee). Ze zijn te druk voor de Betta en eten je garnalenjonkies op.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Recent een vrouwtje gekocht voor mijn Ancistrus. Sindsdien zit het mannetje alleen nog maar in een holletje. Ook in de nacht heb ik hem eigenlijk nog niet echt gezien, terwijl hij vroeger dan meestal wel tevoorschijn kwam en de bak door ging. Toen leefde hij overdag vooral achter een stuk kienhout.

Moet ik mij zorgen maken dat hij het niet naar zijn zin heeft omdat hij eerst de bak voor zichzelf had, of te weinig eet oid. Of is dat gewoon het natuurlijke gedrag, en hoopt hij dat het vrouwtje eitjes komt leggen in zijn holletje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-07 16:26
_ferry_ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:15:
Recent een vrouwtje gekocht voor mijn Ancistrus. Sindsdien zit het mannetje alleen nog maar in een holletje. Ook in de nacht heb ik hem eigenlijk nog niet echt gezien, terwijl hij vroeger dan meestal wel tevoorschijn kwam en de bak door ging. Toen leefde hij overdag vooral achter een stuk kienhout.

Moet ik mij zorgen maken dat hij het niet naar zijn zin heeft omdat hij eerst de bak voor zichzelf had, of te weinig eet oid. Of is dat gewoon het natuurlijke gedrag, en hoopt hij dat het vrouwtje eitjes komt leggen in zijn holletje?
grote kans het laatste, ik zou met zaklampje proberen in het holletje te schijnen dan kun je zien of er misschien eitjes hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
HuismAndré schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:02:
@Bossie Ik zou de guppen er allemaal uitvissen (dus terug naar het eerste idee). Ze zijn te druk voor de Betta en eten je garnalenjonkies op.
Dat was mijn gedachte ook, dat gaat een leuke uitdaging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Elve1984 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:20:
[...]

grote kans het laatste, ik zou met zaklampje proberen in het holletje te schijnen dan kun je zien of er misschien eitjes hangen.
Daar is het denk ik nog wat vroeg voor, of ze moeten meteen los zijn gegaan :P Zijn sluiers zitten behoorlijk in de weg, dus ik hoopte hem vandaag er uit te lokken met een schijfje komkommer voor de deur, maar ook dan blijft hij nog stug zitten.

Edit, flink zitten turen, maar er liggen inderdaad oranje eitjes in het hol :D

Misschien dan toch maar upgraden qua aquarium, of wat vissen weg doen, gaat wel erg vol worden.

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 09-02-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

@Bossie als de betta al is verhuisd dan kun je de garnalen en de guppen misschien toch samen houden. Voorwaarde is wel dat je een redelijke basiskolonie vuurtjes en voldoende goede schuilplaatsen voor de jonkies hebt, paar mooie plukken mos of zo. Gaat hier ook goed, garnalen fokken de bak uit. Guppen zijn wel Endlers, die zijn net wat kleiner.
@_ferry_ beschuit met muisjes! Of toostjes met kaviaar natuurlijk..

[ Voor 6% gewijzigd door JME op 09-02-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
JME schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:49:
@Bossie als de betta al is verhuisd dan kun je de garnalen en de guppen misschien toch samen houden. Voorwaarde is wel dat je een redelijke basiskolonie vuurtjes en voldoende goede schuilplaatsen voor de jonkies hebt, paar mooie plukken mos of zo. Gaat hier ook goed, garnalen fokken de bak uit. Guppen zijn wel Endlers, die zijn net wat kleiner.
@_ferry_ beschuit met muisjes! Of toostjes met kaviaar natuurlijk..
Mos kan ik altijd even naar kijken, maar het is simpelweg even tijd vinden om de guppen te vangen.
De achterkant van de bak is sowieso redelijk vol geplant terwijl de voorzijde juist express wat meer klein/open is.

Met dit regenachtige *** weer zal tijd vinden geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Hebben jullie ook iets onder je pomp tegen de trillingen een rubberen mat oid? Ik hoor mijn pomp niet als hij op de vloer staat maar zodra ik hem in het kastje zet hoor ik hem brommen. Maar de enige rubberen matten die ik kan vinden zijn deurmatten.
avotar schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:01:
[...]

En om het via https://www.aquariumplantenshop.nl/ te doen?
Al is dat mijn LFS, dus ik heb wel een lichte voorkeur
Als ik had geweten dat die bestond was het zeker een optie geweest. :+ mooie site en ook een mooi aanbod.

Heb ze inmiddels wel besteld bij aquaplantsonline, pakket wordt maandag verstuurd opzich ook niet verkeerd mijn vrouw is dinsdag het grootste gedeelte van de dag thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chaoss schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:19:
Hebben jullie ook iets onder je pomp tegen de trillingen een rubberen mat oid? Ik hoor mijn pomp niet als hij op de vloer staat maar zodra ik hem in het kastje zet hoor ik hem brommen. Maar de enige rubberen matten die ik kan vinden zijn deurmatten.

[...]

Als ik had geweten dat die bestond was het zeker een optie geweest. :+ mooie site en ook een mooi aanbod.

Heb ze inmiddels wel besteld bij aquaplantsonline, pakket wordt maandag verstuurd opzich ook niet verkeerd mijn vrouw is dinsdag het grootste gedeelte van de dag thuis.
Ik heb er een plaatje piepschuim onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Ze zijn er ook voor wasmachines :+
Verwacht dat deze redelijk goedkoop zijn en dan kun je deze waarschijnlijk wel op maat snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

[...]

Heb beide pompen in een plastic bak staan tegen knoeien en kleine lekkages. Deze bakken staan op geluidsfoam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Heb inderdaad zo'n wasmachine mat gehaald bij de praxis, koste iets van 11,50. Deze is zo groot dat ik hem 2x dubbel kon vouwen is dus een aardig dikke laag rubber geworden :P

Hoor nog iets aan trilling maar ik neem aan dat dit komt door de waterslagen die door een gat in de zijkant gaan daar valt weinig aan te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 10-02-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Vanmiddag even een halfuurtje guppies gevist, heb ze allemaal te pakken gekregen (ongeveer 25) op eentje na die zich uiteraard steeds tussen planten achterin/onderaan verstopte.

Van de lsf nog wat bruikbaars teruggekregen dus helemaal prima.
Ik heb overigens ook een bestelling uitstaan voor wat mos, planten om dan op een later moment wat extra garnaal “friendly” plekken te creeren in de voorkant van mijn bak.

Vervolgens dan weer terug naar run and maintain mode en alles weer met rust laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-07 11:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4-MiLkqutouimBjuHylkCu-wAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANan3qx0pfeut9gPVrhK9dOz.jpg?f=fotoalbum_large
Bak leeggehaald en verplaatst en nu deze witte waas over het glas. Ik ben al enkele uren bezig om ze weg te krijgen met o.a natuur azijn maar helaas lukt het niet. Als de bak gevuld is zie je er overigens niets van. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Zal kalk zijn. Ik zou stoppen met boenen, zie allemaal krassen, wordt er niet beter op. Als je het toch niet ziet als de bak gevuld is, dan lekker laten zitten.
Pagina: 1 ... 28 ... 43 Laatste