3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ik dacht dat Eheim altijd wel premium was, maar deze bakken heb ik niet live gezien, om eerlijk te zijn. Maar als je het echt mooi wilt doen kun je natuurlijk ook een bak op maat laten maken met een kast of ombouw op maat door een meubelmaker. Mijn 150cm hebben we in laten bouwen in een complete kastenwand, maar het kan natuurlijk ook minder uitgebreid.hoevenpe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:12:
[...]
Mijn vorige Eheim bak was grotendeels van plastic, zijn deze modellen van betere kwaliteit? Wil nu echt iets moois, premium uitstraling.
Mijn grootste uitdaging wordt het materiaal en de frontpanelen, echt blank eiken als de overige meubels of anders betonlook. Moet sowieso eerst langs de ballotage van mijn vrouw...
:strip_exif()/f/image/wEFjRzYdhFCwZo7I2E5bXpc7.jpg?f=fotoalbum_large)
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Volgens mij valt aqualantis af in je lijstje, heb die bakken en kasten wel eens gezien en dat is mischien net iets mooier dan Juwel. Prijs is ook niet veel hoger dan Juwel scheelt. Imho niet echt een premium uitstraling.hoevenpe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:59:
Na een grote verbouwing waarbij mijn 10 jaar oude eheim 240 op marktplaats is gegaan begint het weer te kriebelen. Bewust een mooie plek van ongeveer 120×50 vrijgehouden, wil iets moois wat binnen het blank eiken moderne interieur past.
Na wat online speurwerk dit gevonden:Zijn er nog andere leveranciers of modellen die ik mis, iemand ervaring met deze merken?
De laatste hebben ze ook in 118x49x69 maar twijfel over de hoogte, met het meubel komt die op 152cm uit en dat lijkt me lastig schoonmaken of valt dat in de praktijk wel mee? Zin om lekker aan de slag te gaan...
Die Oase is wel echt mooi en idem voor de Aqualife. Bij Aqualife kun je ook bakken op maat laten maken maar dan ga je wel in prijs omhoog. Ik had voor een Aquascape bak de prijs configurator doorgelopen en dat scheelte iets van 50% ten opzichte van de standaard prijs.
Uiteindelijk is het allemaal spaanplaat met een laagje fineer of kunstof. Ik weet niet wat voor meubels je in huis hebt maar als dat massief eiken is dan kun je ook overwegen een kast van massief eiken te laten maken en dan ergens een losse bak bestellen/kopen.
[ Voor 7% gewijzigd door Chaoss op 09-01-2024 23:30 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Uiteindelijk ben ik bij Aquaria van Wolveren terecht gekomen. Die maakt aquariums en meubels op maat. Ik heb nu voor de prijs van de gemiddelde 120 cm bak een 130 cm bak met daar onder een RVS frame afgewerkt met dibond meubelpanelen en schuifdeuren. Wel zonder licht, filter en verwarming maar die had ik anders toch vervangen.
Bedankt, had dat gevoel zelf ook maar online worden ze goed 'premium' aangeprezen.Chaoss schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:27:
Volgens mij valt aqualantis af in je lijstje, heb die bakken en kasten wel eens gezien en dat is mischien net iets mooier dan Juwel. Prijs is ook niet veel hoger dan Juwel scheelt. Imho niet echt een premium uitstraling.
Kwam vanavond deze nog tegen: Fluval Siena 330. Zag op marktplaats dat Van Keulen in Woudenberg hem verkoopt. Iemand ervaring met dit merk, ziet er erg strak uit.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
ik heb een fluval staan. 120cm maar niet zo stylish als deze. Maar zou hen toch echt willen bekijken. Op een 3D render/productfoto kun je het meest lelijke grijze plastic op metaal laten lijken....hoevenpe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:53:
[...]
Bedankt, had dat gevoel zelf ook maar online worden ze goed 'premium' aangeprezen.
Kwam vanavond deze nog tegen: Fluval Siena 330. Zag op marktplaats dat Van Keulen in Woudenberg hem verkoopt. Iemand ervaring met dit merk, ziet er erg strak uit.
Zelf vind ik de inbouw van @Aziraphale nog het mooiste. Hoe minder aquarium je ziet.... Hoe beter IMHO. Want de meeste Aquaria zijn gewoon niet heel mooi.
Zal het mijn vrouw niet laten zien

Geen ervaring, ik volg dit yt kanaal al een tijd en dit geeft imho wel een goed beeld van de Siena:hoevenpe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:53:
[...]
Bedankt, had dat gevoel zelf ook maar online worden ze goed 'premium' aangeprezen.
Ziet er mooi uit, had net iets hoger gemogen maar 1.450,- met alle techniek erbij valt alleszins mee.
Komende dagen maar eens langs Woudenberg en Utaka in Amersfoort rijden, eerst goed oriënteren. 😀
https://eheim.com/en_GB/a...ter/incpiria/incpiria-430 als je in grens regio zit koop hem dan in duitsland scheelt snel 600eu.hoevenpe schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:31:
@Chaoss
Ziet er mooi uit, had net iets hoger gemogen maar 1.450,- met alle techniek erbij valt alleszins mee.
Komende dagen maar eens langs Woudenberg en Utaka in Amersfoort rijden, eerst goed oriënteren. 😀
Ben bevooroordeeld als het maar kan natuurlijk (laatste 3 aquaria allen van Aquatlantis) maar oei, wat ziet die Aquatlantis Sublime reeks er strak uit. Lekker forse onderkast. Jammer dat ze pas beginnen bij 100cm (want groter dan mijn 80cm bakje heb ik echt geen zin in).hoevenpe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:59:
Na een grote verbouwing waarbij mijn 10 jaar oude eheim 240 op marktplaats is gegaan begint het weer te kriebelen. Bewust een mooie plek van ongeveer 120×50 vrijgehouden, wil iets moois wat binnen het blank eiken moderne interieur past.
Na wat online speurwerk dit gevonden:Zijn er nog andere leveranciers of modellen die ik mis, iemand ervaring met deze merken?
De laatste hebben ze ook in 118x49x69 maar twijfel over de hoogte, met het meubel komt die op 152cm uit en dat lijkt me lastig schoonmaken of valt dat in de praktijk wel mee? Zin om lekker aan de slag te gaan...
PS: Bijgeleverde filterset kan gelijk marktplaats op ('t is niet anders). Maar de verlichting (EasyLed 2.0) is gelukkig wél uitstekend.
[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 10-01-2024 14:06 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Weet je zeker dat je goed gekeken hebt? Zit geen plastic aan en ook van dichtbij (juist van dichtbij) ziet het er keurig uit. Totaal niet te vergelijken met Juwel.Chaoss schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:27:
[...]
Volgens mij valt aqualantis af in je lijstje, heb die bakken en kasten wel eens gezien en dat is mischien net iets mooier dan Juwel. Prijs is ook niet veel hoger dan Juwel scheelt. Imho niet echt een premium uitstraling.
Dat gezegd hebbende: De Oase highline 300 ziet er ook wel écht goed uit.
[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 10-01-2024 14:00 ]
Waarschijnlijk weet jij dit zelf niet, maar scheelt het ook zo veel in België t.o.v. Nederland? Al is het voor 600 euro ook wel waard om naar Duitsland te rijden haha.NLKornolio schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:43:
[...]
https://eheim.com/en_GB/a...ter/incpiria/incpiria-430 als je in grens regio zit koop hem dan in duitsland scheelt snel 600eu.
Komt omdat Eheim maar 1 supplier heeft in NL. Weet uit ervaring dat in Duitsland de prijs voor Eheim goedkoper is, zaak waar ik hem gehaald heb, had zelf een eigen bezorgdienst (gratis). Geen idee hoe het in Belgie is.ThaAresX schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:10:
[...]
Waarschijnlijk weet jij dit zelf niet, maar scheelt het ook zo veel in België t.o.v. Nederland? Al is het voor 600 euro ook wel waard om naar Duitsland te rijden haha.
:strip_exif()/f/image/w6tK0EFPcFdDZLeEeG0kBSSR.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet zeggen dat ik blij verrast ben door de kwaliteit. Voelt allemaal veel degelijker aan dan de kast van mijn 300l die ik vroeger had, deze heeft zwaarder spaanplaat. Er zat zelfs wat houtlijm bij om de deuvels te verlijmen. Ook lekker veel doorvoer gaten, 4 in de achterkant en in de linker en rechter zijkant 1.
Eigenlijk snap ik bijna niet dat het voor dit geld kan
Nice meubel!Chaoss schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:08:
Gisteravond de Aquael 'forest' kast in elkaar gezet:
[Afbeelding]
Moet zeggen dat ik blij verrast ben door de kwaliteit. Voelt allemaal veel degelijker aan dan de kast van mijn 300l die ik vroeger had, deze heeft zwaarder spaanplaat. Er zat zelfs wat houtlijm bij om de deuvels te verlijmen. Ook lekker veel doorvoer gaten, 4 in de achterkant en in de linker en rechter zijkant 1.
Eigenlijk snap ik bijna niet dat het voor dit geld kan
Had al wat Limnobium drijven, maar echt woekeren doet het niet. Komt vast door tekort aan voedingsstoffen voor planten. Dat gezegd, na twee weken dagelijks beetje vloeibare voeding erbij gaat het met de planten stukken beter, niet meer bruin en >10cm gegroeid.SmurfLink schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:19:
[...]
Als je er echt graag meer wilt, haal wat drijfplantjes. Riccia Fluitans kan daar ook voor gebruikt worden, phyllus fluitans blijft ook wat kleiner, wil je het grote werk dan is Limnobium Laevigatum huge en geeft lange wortels waar de kleintjes tussen kunnen schuilen. Maar die woekert ook als een malle dus wees gewaarschuwd.Ik zou wat kleiners pakken.
De kleintjes overleven in ieder geval prima, ze hangen vooral in een grote Ceratophyllum uit als het druk wordt. De eerste lichting (2 stuks) is ondertussen bijna 2cm lang, de ene duidelijk een vrouwtje, de andere heeft een zwarte staart (wat opvallend is, want geen van mijn vissen heeft of had dat). Zou mannetje kunnen worden, maar dat moeten we nog zien.
Vandaag wel een ultiem domme actie van een - tot vanochtend verder gezonde - hoogzwangere zwaarddrager: in een poging een rustige plek te vinden om te baren heeft ze zich klemgezwommen tussen filter en aquariumwand, zodanig dat ik het ergste vreesde. Toen ik het lostrok om haar los te krijgen bleek ze toch nog te leven en na wat moeite (want gestresst en geprobeerd om steeds verder weg te kruipen) heb ik haar vrij gekregen. Ze ziet er niet goed uit, maar alles lijkt nog te werken - hangt een beetje rond bij het oppervlak en zwemt met tegenzin weg als het mannetje weer eens komt kijken. En ze is niet meer zwanger - er zwemmen weer een paar nieuwe kleintjes rond. Hoop wel dat die minder stupide blijken dan hun moeder...
Volgende uitdaging: filter zit dus nu niet meer vast aan aquariumwand. Moet ik ook iets mee

Oslik blyat! Oslik!
Mijn indruk tot nu toe:
Aquatlantis zijn mooie bakken maar qua afwerking minder mooi dan de rest.
Fluval Siena 330 is een heel mooie bak, maar erg laag en gevoelsmatig aan de kleine kant. Als je relatief weinig ruimte hebt zeker aan te raden.
Eheim Incpiria mooi maar heb weinig met de ledstip en relatief duur.
Oase Highline is echt top, heel strak afgewerkt met meer oog voor detail dan de Eheim. Jammer dat je alleen kunt kiezen tussen 1m15 en 1m40, net wat te breed helaas.
Aqualife modern line... wow. Echt een mooi meubel waar 'toevallig' ook water in kan. Veel keus in maten en meer dan 20 kleuren, keuzestress...
Ik ga waarschijnlijk voor de Aqualife modern line, twijfel tussen de 130x50x60 en 120x60x70. Gevoelsmatig is die tweede 'te hoog' of hebben jullie ervaring met zo'n bak qua onderhoud en uitstraling?
Als je de Oase mooi vindt zou ik die niet om 5cm breedte afschrijven. 115 vs 120 ga je nooit meer merken als het ding eenmaal staat.
Mooie aan de Fluval vindt ik de bodem doorvoer.
[ Voor 46% gewijzigd door Chaoss op 12-01-2024 22:37 ]
Oase is een hele mooie bak, zou de 115 overwegen als ze hem in een andere kleur hadden. Aqualife heeft veel meer mogelijkheden daarin.Chaoss schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:34:
Als je de Oase mooi vindt zou ik die niet om 5cm breedte afschrijven. 115 vs 120 ga je nooit meer merken als het ding eenmaal staat.
Mooie aan de Fluval vindt ik de bodem doorvoer.
De Fluval is ook een echt mooie bak, maar met 128cm hoogte gevoelsmatig klein (komt ook omdat ik hem tussen grote bakken zag staan, staand keek ik met mijn 1m90 tegen de bovenplaat aan). Mechaniek is mooi gedaan en veel helemaal compleet.
[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 13-01-2024 11:56 ]
Heeft iemand een Akvastabil Fusion 200 900L variant?
In NL alleen de Akvastabil Fusion 200 720L variant te koop wat ik tot nu toe gezien heb.
Heb nu een Juwel 450 en een Trofis 120, wil die 2 weg doen en 1 grote bak voor terug.
Misschien kent iemand van jullie een shop waar ik de 900L kan bestellen en die bijv ook naar NL verzend?
Heb natuurlijk meerdere webwinkels buiten NL geprobeerd maar die verzenden niet naar NL helaas.
Ik heb al een jaar of 10 een klein aquariumpje met super leuke garnalen en wat vissen.
ik heb sinds kort meer ruimte dus heb ik een Juwel Rio 240 gekocht, een aardige upgrade.
Het interne filter heb ik er al uitgehaald, deze is niet echt garnaal vriendelijk en het ontwerp voldoet niet aan wat ik van een intern filter verwacht.
Ik heb zelf van Plexiglas een intern filter ontworpen. deze moet aan het glas van het aquarium worden geplakt.
wie heeft hier ervaring mee en kan hier iets zinnigs over zeggen?
Ik ben zelf Siliconen glas kit van bison tegen gekomen, een van de weinige aquarium kitten waar PMMA niet expliciet is uitgesloten. Echter heeft deze kit een bijzonder lange droog tijd en moet het vervolgens meerdere dagen met verse water worden gespoeld.
Ik kwam ook Juwel Conexo krachtlijm tegen, welke geschikt is voor "de meeste kunstoffen".
wie heeft hier ervaring plexiglas aan glas lijmen en kan een product aanraden?
[ Voor 3% gewijzigd door Wizard208 op 13-01-2024 11:57 ]
Mijn lichtschema in PLED is in de loop er tijd met veel moeite en fijnslijperij aardig zoals ik het wil hebben, maar ik blijf er nu en dan wat aan bijstellen. Veel werk in gestoken, dus belangrijk, maar nu realiseerde ik me onlangs dat het schema niet in de OneDrive folder zat. Dus heb ik het daarheen verplaatst om mee te nemen in de backups. Tot zover alles prima. Nu wil ik vanochtend het schema openen: alles leeg! Schrik! Dus de files uit de backup gedownload, geopend met PLED: ook leeg. WTF? Daar sta je met je backups...
Gelukkig is het goed gekomen, en wellicht heeft iemand er iets aan: het lijkt erop dat PLED hardcoded verwijzingen naar folders in de schema's opneemt. Dus toen ik de boel verplaatste naar mijn OneDrive folder, kon PLED daarna de verwijzingen van de package (pmf-file) naar de onderliggende modes (tmf-files) niet meer vinden. En daardoor zag ik alleen maar een lege package. Via de input functie in het Mode menu kun je de tmf-files op hun nieuwe locatie weer toevoegen aan je package. Even gedoe, maar alles werkt weer
Mijn relatie met PLED is verschrikkelijk. Opgeslagen bestanden lijken altijd leeg te zijn als ik ze opnieuw importeer en vanaf de controller iets openen lijkt ook onmogelijk te zijn. Het zal wel onkunde zijn vanaf mijn kant, maar gebruiksvriendelijk is het in ieder geval nooit geweest. Maar als het werkt, dan heb je er geen omkijken meer naar en blijft het probleemloos werken.JME schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:03:
Gevalletje oeps hier. Leermomentje. En misschien handig om te delen, mocht iemand iets vergelijkbaars meemaken.
Mijn lichtschema in PLED is in de loop er tijd met veel moeite en fijnslijperij aardig zoals ik het wil hebben, maar ik blijf er nu en dan wat aan bijstellen. Veel werk in gestoken, dus belangrijk, maar nu realiseerde ik me onlangs dat het schema niet in de OneDrive folder zat. Dus heb ik het daarheen verplaatst om mee te nemen in de backups. Tot zover alles prima. Nu wil ik vanochtend het schema openen: alles leeg! Schrik! Dus de files uit de backup gedownload, geopend met PLED: ook leeg. WTF? Daar sta je met je backups...
Gelukkig is het goed gekomen, en wellicht heeft iemand er iets aan: het lijkt erop dat PLED hardcoded verwijzingen naar folders in de schema's opneemt. Dus toen ik de boel verplaatste naar mijn OneDrive folder, kon PLED daarna de verwijzingen van de package (pmf-file) naar de onderliggende modes (tmf-files) niet meer vinden. En daardoor zag ik alleen maar een lege package. Via de input functie in het Mode menu kun je de tmf-files op hun nieuwe locatie weer toevoegen aan je package. Even gedoe, maar alles werkt weer
Waarom geen extern filter? Veel mensen verwijderen juist de Juwel interne filter om vervolgens een extern filter te gebruiken.Wizard208 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:54:
Het interne filter heb ik er al uitgehaald, deze is niet echt garnaal vriendelijk en het ontwerp voldoet niet aan wat ik van een intern filter verwacht.
Ik heb zelf van Plexiglas een intern filter ontworpen. deze moet aan het glas van het aquarium worden geplakt.
wie heeft hier ervaring mee en kan hier iets zinnigs over zeggen?
-Zelf een filter maken is veel gedoe.
-Intern filter blijft een lelijk ding waar je tegenaan kijkt.
-Externe filter ls zijn gemakkelijk in onderhoud.
-Meer/betere filter capaciteit en je verhoogd het aantal liters van je aquarium.
[ Voor 17% gewijzigd door Chaoss op 13-01-2024 13:26 ]
Ik kan mij herinneren van vroeger toen we bij mijn ouders thuis een aquarium hadden met een extern filter, dat regelmatig lek was / hoop water rond het aquarium als je hem een keer schoon moest maken etc.Chaoss schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:22:
[...]
Waarom geen extern filter? Veel mensen verwijderen juist de Juwel interne filter om vervolgens een extern filter te gebruiken.
-Zelf een filter maken is veel gedoe.
-Intern filter blijft een lelijk ding waar je tegenaan kijkt.
-Externe filter ls zijn gemakkelijk in onderhoud.
-Meer/betere filter capaciteit en je verhoogd het aantal liters van je aquarium.
Nu zie ik dat de filter technologie stukken vooruit is gegaan, filter hebben nu quick release koppelingen om je slangen los te krijgen etc, dat werkt vast allemaal fantastisch.
Ik ben echter ook regelmatig niet thuis voor langere tijden, het geeft hij mij een beter gevoel als er geen slangen naar buiten het aquarium lopen.
Bij het aquarium dat ik nu heb zit ook een bio box achtige unit, en dat bevalt eigenlijk wel.
En ik ben het wel eens met de eerdere opmerking over een buitenfilter, want lekkage ga je eigenlijk alleen krijgen wanneer je het filter niet goed sluit. Maar aan de andere kant snap ik je redenatie ook wel, aangezien ik zelf een lekkend filter heb gehad en me dat een hoop gedoe opgeleverd heeft.
Heb je ook gedacht aan een HMF filter? Afhankelijk van de mat die je gebruikt valt dat niet op en het filtert wel erg goed.
Extra voordeel van een HMF filter (naast de enorme filtermassa van bijna 7 liter in mijn geval) is dat je alle techniek erachter kunt verstoppen (inclusief CO2 atomizer, pH probe e.d.). Zie ook onderstaande foto (Oude foto, tegenwoordig is de spraybar vervangen door één uitstroomknietje (dus ook dat is nu nagenoeg onzichtbaar)). Wel kiezen voor 5cm dik zwart schuim (en niet te fijn anders moet je het elk half jaar schoonmaken). Mijn HMF neemt een kwartrond hoekje van 19,5 x 12,5 cm (BxD) in beslag, heeft hoekprofieltjes vóór en achter het schuim en een transparante zandkering tot een hoogte van ca 8cm vanaf de bodem.Aziraphale schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:26:
@Wizard208 Hoe heb je dat filter in elkaar geknutseld? Dat maakt het makkelijker om advies te geven.
Heb je ook gedacht aan een HMF filter? Afhankelijk van de mat die je gebruikt valt dat niet op en het filtert wel erg goed.
:strip_exif()/f/image/pJPbDYdIAWu0WKMXmbPrLAyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mijn vorige 2 aquaria altijd een extern filter gehad en nooit lekkage. Idd je sluit tegenwoordig de slangen af voordat je onderhoud gaat doen. Zolang je zelf alle koppeling goed maakt zal de kans denk ik echt minimaal zijn. Er zijn uiteindelijk ook maar 2 koppeling per slang.Wizard208 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:16:
[...]
Ik kan mij herinneren van vroeger toen we bij mijn ouders thuis een aquarium hadden met een extern filter, dat regelmatig lek was / hoop water rond het aquarium als je hem een keer schoon moest maken etc.
Ik heb al ruim 10 jaar exterme filters en werkelijk nog nooit lekkage gehad behalve door eigen domme toedoen (kop er niet goed opzetten na verschonen, doe ik nu in een emmer). Dus dat is echt niet de standaard.Wizard208 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:16:
[...]
Ik kan mij herinneren van vroeger toen we bij mijn ouders thuis een aquarium hadden met een extern filter, dat regelmatig lek was / hoop water rond het aquarium als je hem een keer schoon moest maken etc.
I have stability. The ability to stab.
Je kunt het ook anders zien: Met een extern filter kan een filter langer en beter filteren als je weg bent vs een kleiner intern filter dat eerder verstopt zal raken.Wizard208 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:16:
[...]
Nu zie ik dat de filter technologie stukken vooruit is gegaan, filter hebben nu quick release koppelingen om je slangen los te krijgen etc, dat werkt vast allemaal fantastisch.
Ik ben echter ook regelmatig niet thuis voor langere tijden, het geeft hij mij een beter gevoel als er geen slangen naar buiten het aquarium lopen.
Bij het aquarium dat ik nu heb zit ook een bio box achtige unit, en dat bevalt eigenlijk wel.
Nadeel van een extern filter kan zijn dat je aanvullend de invoer & uitvoer ook moet schoonmaken. Heb die zelf altijd van glas gehad, de doorzichtige slangen werden ook vies en dat icm een CO2 diffusor was toch iedere paar weken wel weer extra werk. Maar heb je weggewerkte slangen met zwarte/groene kunststof invoer en uitvoer dan speelt dat minder.
Water ivm schoonmaken heb ik zelf nooit last van gehad met de Oase filters. De prefilter kan je er gemakkelijk uithalen, mits de kast hoog genoeg is, en dan in de gootsteen of een emmer schoonmaken. De gehele filter kan je netjes loskoppelen, dan even een doekje/handdoek om de koppeling heen doen en het hele filter naar de gootsteen tillen. Daar pas uit elkaar halen. Dan blijft het echt wel volledig droog in de kast en op de vloer eromheen.
Een intern filter uit het aquarium halen zal waarschijnlijk de boel net zo nat maken als een extern filter loskoppelen.
Hier nog nooit lekkage gehad, ook niet met een inline CO2-diffusor die ook wat extra risico toevoegt al zal eens de eerste keer zijn en altijd net als je met vakantie bent, dus die gedachte snap ik zeker.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Ik 1x (in 30 jaar aquaria houden met 2 tot 5 bakken tegelijk). Ik heb niks aan binnenfilter (cichliden, roofvissen) dus altijd buitenfilters gehad.SmurfLink schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:46:
[...]
Ik heb al ruim 10 jaar exterme filters en werkelijk nog nooit lekkage gehad behalve door eigen domme toedoen (kop er niet goed opzetten na verschonen, doe ik nu in een emmer). Dus dat is echt niet de standaard.
Slang was te oud, te lang in de zon geweest, hard geworden, uiteindelijk losgeschoten. 250 liter water over de (nu 3D 😒) laminaatvloer en dik vloerkleed. Do not recommend.
AF en toe een keer onderhoud, en/of iedere keer bij verschonen even snel naar de slangen kijken voorkomt dit natuurlijk.
Oef, dat klinkt niet best. Ja ik heb het idd ook gehad de 1e keer dat ik het filter aansloot.dragon2 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:28:
[...]
Ik 1x (in 30 jaar aquaria houden met 2 tot 5 bakken tegelijk). Ik heb niks aan binnenfilter (cichliden, roofvissen) dus altijd buitenfilters gehad.
Slang was te oud, te lang in de zon geweest, hard geworden, uiteindelijk losgeschoten. 250 liter water over de (nu 3D 😒) laminaatvloer en dik vloerkleed. Do not recommend.
AF en toe een keer onderhoud, en/of iedere keer bij verschonen even snel naar de slangen kijken voorkomt dit natuurlijk.
Ik kijk er nu ook goed naar idd, al vervang ik de slangen ook eigenlijk niet.. zou ik wellicht eens moeten doen. De kop leg ik nu wel in een emmer als ik het filter zelf vervang en er ligt altijd een handdoek naast, just in case.
:strip_exif()/f/image/ObxZFFWb0jkEYJynT7x87cg4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hzEGaW4MMn0H7aHNLvEkwUIy.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderbreekt mooi de lange woonkamer:
:strip_exif()/f/image/gkUrBS905sGSYcVtn9Kl3PKN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook 3 kwartier liggen klooien om de kast waterpas te krijgen, dat ding heeft 6 stelpoten. Ook weer een geluk want de vloer is blijkbaar aardig scheef
[ Voor 21% gewijzigd door Chaoss op 15-01-2024 12:59 ]
Ik zou je toch aanraden om op dat formaat voor maatwerk te gaan. Dan heb je hem exact zoals je wilt en het is allemaal veel degelijker. Die van mij is Zaterdag geleverd.hoevenpe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:33:
Vandaag een rondje Woudenberg en Amersfoort gedaan, veel aquaria gezien, gezellig gekletst en koffie gedronken.
Mijn indruk tot nu toe:
Fluval Siena 330 is een heel mooie bak, maar erg laag en gevoelsmatig aan de kleine kant. Als je relatief weinig ruimte hebt zeker aan te raden.
Oase Highline is echt top, heel strak afgewerkt met meer oog voor detail dan de Eheim. Jammer dat je alleen kunt kiezen tussen 1m15 en 1m40, net wat te breed helaas.
Aqualife modern line... wow. Echt een mooi meubel waar 'toevallig' ook water in kan. Veel keus in maten en meer dan 20 kleuren, keuzestress...![]()
Ik ga waarschijnlijk voor de Aqualife modern line, twijfel tussen de 130x50x60 en 120x60x70. Gevoelsmatig is die tweede 'te hoog' of hebben jullie ervaring met zo'n bak qua onderhoud en uitstraling?
:strip_exif()/f/image/x4oOwKYiOtLyoEcHUQxmxFRE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Chatslet op 15-01-2024 09:49 ]
Wat late reactie van mij, maar ik zat in eenzelfde schuitje ;-) Heb een Ciano gekocht, die hadden een look die precies paste bij ons interieur. Wel groot nadeel vond ik de LED lampen van Ciano, dat is echt middelmaat vind ik. Dus heb een tweede erbij gezet, nu alles OK.hoevenpe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:12:
[...]
Mijn vorige Eheim bak was grotendeels van plastic, zijn deze modellen van betere kwaliteit? Wil nu echt iets moois, premium uitstraling.
Mijn grootste uitdaging wordt het materiaal en de frontpanelen, echt blank eiken als de overige meubels of anders betonlook. Moet sowieso eerst langs de ballotage van mijn vrouw...
Ik heb mijn Aqua1900 RODI geautomatiseerd. Deze vult een voedingsvat van 110 liter met een failsafe van 2 solenoids in case dat er eentje faalt niet het halve huis onder water komt te staan.
Echter, om TDS creep tegen te gaan, zou ik graag een systeem willen fixen waarbij de RODI zodra hij geactiveerd wordt (en ergens 80 liter gaat maken in 1 actie), dat deze dan eerst ergens 30 seconden zou lopen via een bypass, welke dan schakelt naar het circuit dat in het vat terechtkomt. Dus de eerste 30 seconden dat het apparaat clean water maakt, dat deze eerst via een extra leiding in de afvoer terechtkomen en na die periode het water weer netjes in het vat wordt geleid.
Iemand een idee of hier producten voor bestaan of hoe ik zoiets concreet zou kunnen realiseren?
[ Voor 13% gewijzigd door JacobsT op 16-01-2024 14:50 ]
Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist
Je neemt veel water af in één keer dus zelfs als de eerste paar liter na een tijdje stilstand een iets hogere TDS heeft, dat wordt wel gecompenseerd door de overige tientallen liters.
Ons RO systeem wordt trouwens dagelijks gebruikt voor de koffieautomaat, strijkbout, ramen lappen etc. etc. dus ons systeem is eigenlijk altijd actief (met een 12 liter buffervat voor gebruiksgemak). Kan zijn dat ook dat een reden is dat ik nog nooit variatie in TDS heb waargenomen (behalve dan als het membraan op z'n end loopt na een jaar of 2).
Snap dat het gemiddeld op dergelijk volume niets uitmaakt in principe maar ik heb het in men hoofd gestoken dat ik het zo wil dus ik zal ook uitzoeken hoe ik het zo gedaan kan krijgen haha.
Het is dus niet zo dat je elke keer als je het RO systeem gebruikt water weg moet gooien (nergens voor nodig). Wel is het aan te raden om andere toepassingen voor het RO water te bedenken (dus buffertankje plaatsen, kraan plaatsen zodat je ook water kunt gebruiken voor andere toepassingen waardoor het RO systeem niet te lang stilstaat.
Noem eens wat getallen. Ik meet het namelijk niet (maar dat zal ook mede door mijn buffertankje van 12 liter komen).JacobsT schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:09:
Elke keer je de RO opstart voor kleine batches water heb je initieel een iets hogere TDS en daalt deze naar zijn equilibrium. Vandaar dat ik de initiele paar liters graag eruit wil halen elke keer deze activeert.
[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 16-01-2024 23:15 ]
Waarom zou je een TDS van 0 nastreven? Dat komt in de natuur toch ook niet voor?
[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 17-01-2024 11:51 ]
Ik heb alleen ervaring met 60 hoog. Gevoelsmatig maakt 70 de bodem moeilijk bereikbaar als je zelf niet rond de 2 meter bent en lange armen hebt. Waar een wil is is een weg met wat tools denk ik danhoevenpe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:33:
Mijn indruk tot nu toe:
Ik zit in hetzelfde stadium nu ik na +-15 jaar aquariumloos de hobby weer wil starten. Nu er ook wat meer geld is wil ik het meteen goed doen. Aquaria (vooral de onderkasten) hebben hier alleen een hele lage WAF dus we laten waarschijnlijk een 200x250 wandkast maken waar een aquarium in past. Dan krijg je dit effect:
:fill(white):strip_exif()/f/image/0urn95HSLsQxYOlkDiTME1JJ.png?f=user_large)
Specs die ik zoek voor het aquarium: ongeveer 120x50x60, in ieder geval minimaal 300 liter. Ik heb wat voorgesorteerd op een Aqualantis Volga 350 in antraciet. Heb je specifieke punten waarop je afknapt op de aquariumbak van Aqualantis? Dan kan ik daar ook op letten.
Verder ook bekeken: Juwel (toch weer een beetje standaard), AquaEl (Bang for buck, niet helemaal in de maat die ik zoek), Eheim Incipria (Nog niet in het echt gezien of kunnen vinden zonder onderkast). De andere modellen die jij noemt zal ik ook eens in duiken.
kloptJME schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
Op je foto staat een terrarium met een deur aan de voorkant. Bij een aquarium zou ik rekening houden met wat werkruimte aan de bovenkant. En dan kijken hoe dat smoelt met de rest van zo’n ombouw
Ik ga zo een Aqualife 120x60x70 bestellen, met 430 liter lekker groot.slacksoff schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:20:
Specs die ik zoek voor het aquarium: ongeveer 120x50x60, in ieder geval minimaal 300 liter. Ik heb wat voorgesorteerd op een Aqualantis Volga 350 in antraciet. Heb je specifieke punten waarop je afknapt op de aquariumbak van Aqualantis? Dan kan ik daar ook op letten.
Dan maar een krukje...

Groter is altijd goed. 10 cm meer merk je qua inrichting echt wel. Biedt veel meer mogelijkheden. Zelf destijds ook over getwijfeld en uiteindelijk voor 70 diep en 70 hoog gegaan. met ongeveer 1.80 lang is het soms lastig achterin te komen maar met een krukje goed te doen.hoevenpe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:09:
[...]
Ik ga zo een Aqualife 120x60x70 bestellen, met 430 liter lekker groot.
Dan maar een krukje...
IKEA Bekvam is het ideale krukjehoevenpe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:09:
[...]
Dan maar een krukje...
Mijn zoontje van 8 is het met je eens. Ik heb zo'n ding op m'n kamer om bij planken op 2m20 te komen. Om de haverklap is het weg als hij iets in zijn aquarium moet doenSmurfLink schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:23:
[...]
IKEA Bekvam is het ideale krukjeJe kan precies naast een emmer staan met vullen of onderhoud. Kom ik zelfs bij de bodem mee met m'n 1.75m.
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb deze geplant bij de opstart van het aquarium: hij begon aanvankelijk goed, maar daarna kakte het in. Gevolg: niet dood, maar weinig nieuwe groei en veel donkere plukjes blaadjes. Rommelig...
Inmiddels gebruik ik voeding van aquariumbemesting.nl en een extra rood/paarse lamp naast de standaard witte led. Alle planten doen het sindsdien veel beter.
Maar, de Monte Carlo wil niet echt aanslaan nu; hij blijft viezig en donker. Ik zie wel dat hij het probeert met nieuwe groei maar wil niet echt lijkt het.
Is het mogelijk de donkere plekken weg te knippen zodat hij weer opnieuw kan starten, of zou het beter zijn nieuwe te planten?
ja kun je doen, maar echt nodig is het niet.mikkelnl schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:14:
Is het mogelijk de donkere plekken weg te knippen zodat hij weer opnieuw kan starten, of zou het beter zijn nieuwe te planten?
Een nieuwe planten is onnodig, hij is tenslotte niet 'stuk'. De nieuwe die je koopt staat precies hetzeflde lot te wachten als je de omstandigheden niet aanpast.
Hij heeft veel CO2 en veel licht nodig om lekker te groeien, waarschijnlijk zit het hem in 1 van die 2 zaken.
Bij mij groeit hij best goed op 60cm diepte, zonder voeding uit de bodem. Staat bij mij gewoon in los zand.
(en zo zie je maar weer dat iedereen iets anders roept, of andere ervaringen heeft).
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 20-01-2024 10:32 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Hier een leeg kratje bier, werkt ook top!hoevenpe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:09:
[...]
Dan maar een krukje...
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
IKEA krukje FTWhoevenpe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:09:
[...]
Dan maar een krukje...
Hier in gebruik als aquariumtrapje, paardopstaptrapje, kippenzittrapje, keukentrapje, kinderzitje, enz enz 😂
Volgende week zaterdag een nieuwe poging . Ik hoop dan zand, stenen en hout te kunnen scoren.
Intussen wel een handige stekkerdoos gehaald:

Stekkers per stuk kunnen schakelen kan wel handig zijn met het onderhoud.
Zoals je hierboven kunt lezen: Veel verschillende ervaringenmikkelnl schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:14:
Iemand ervaring met de 'carpet' plant 'Micranthemum monte carlo'?
Ik heb deze geplant bij de opstart van het aquarium: hij begon aanvankelijk goed, maar daarna kakte het in. Gevolg: niet dood, maar weinig nieuwe groei en veel donkere plukjes blaadjes. Rommelig...
Inmiddels gebruik ik voeding van aquariumbemesting.nl en een extra rood/paarse lamp naast de standaard witte led. Alle planten doen het sindsdien veel beter.
Maar, de Monte Carlo wil niet echt aanslaan nu; hij blijft viezig en donker. Ik zie wel dat hij het probeert met nieuwe groei maar wil niet echt lijkt het.
Heb er zelf ervaring mee icm voedingsbodem, CO2, bovengemiddeld licht, voeding in het water en deed het toen erg goed. Als ik de YouTube video's mag geloven die ik de afgelopen jaren heb gezien, dan adviseert >75% van de mensen sowieso CO2 te gebruiken icm MC. Maar ik zie MC ook weleens op bijv. stenen of hout geplakt ipv op een voedingsbodem en die doet het dan ook prima, mits er maar voldoende voeding in het water zit.
Met andere woorden: Het is niet zwart/wit. Soms kan een plant tijdens het opstarten van een aquarium ook gewoon slecht presteren, terwijl als je dezelfde plant in hetzelfde, maar inmiddels wat langer gecycled aquarium, zou toevoegen het mogelijk wél goed doet.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Je weet dat ze er ook "slim" zijn zodat je ze ook kunt bedienen als je handen kletsnat zijn? Sowieso moet ik er niet aan denken dat mijn heater en pomp apart geschakeld kunnen worden (mooiere hint dat je de boel uit moet doen omdat er nog een pomp staat te draaien (en dus een heater) kun je IMO niet krijgen). Of ben ik de enige die wel eens een heater in z'n werkbakje loeiheet heeft zien/ruiken worden?Chaoss schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:06:
Rij ik vandaag naar Azaqua om inrichting te kopen, zijn ze eenmalig dicht op zaterdag. Toen maar wezen kleding shoppen
Volgende week zaterdag een nieuwe poging . Ik hoop dan zand, stenen en hout te kunnen scoren.
Intussen wel een handige stekkerdoos gehaald:
[Afbeelding]
Stekkers per stuk kunnen schakelen kan wel handig zijn met het onderhoud.
[ Voor 17% gewijzigd door HuismAndré op 20-01-2024 16:20 ]
Sinds me dat één keer is gebeurd, schakel ik ze inderdaad ook samen. Lag gelukkig (?) op een handdoek en niet in de omgekeerde kapHuismAndré schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:17:
[...]
Je weet dat ze er ook "slim" zijn zodat je ze ook kunt bedienen als je handen kletsnat zijn? Sowieso moet ik er niet aan denken dat mijn heater en pomp apart geschakeld kunnen worden (mooiere hint dat je de boel uit moet doen omdat er nog een pomp staat te draaien (en dus een heater) kun je IMO niet krijgen). Of ben ik de enige die wel eens een heater in z'n werkbakje loeiheet heeft zien/ruiken worden?
De eerste keer dat ik de heater vergat af te schakelen merkte ik het gelijk op, de 2e keer lag het ding te sissen in het bakje (gelukkig stond er een beetje water in). En nee, ik ben bepaald geen warhoofd (eerder een halve autist als ik sommigen mag geloven). Maar na die 2 x vond ik het genoeg en sindsdien schakel ik ze samen via één schakelaar.Chaoss schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:25:
Heb ze eerlijk gezegt altijd apart geschakeld gehad is een kwestie van gewenning denk ik. En deze durf ik wel met natte handen te bedienen... Maar het is ook logischer om het spul uit te zetten voordat je natte handen krijgt.
Het samen schakelen van pomp en heater is een simpele en effectieve manier om te voorkomen dat je heater nog aanstaat zonder dat je het weet. Ik zou ook geen probleem kunnen bedenken waarbij het gelijktijdig afschakelen van die 2 ongewenst zou zijn.
Er zit nul rubber over de schakelaars van je schakeldoos dus met natte vingers schakelen is absoluut niet aan te raden. Toch heb ik (en volgens mij ben ik daarin niet de enige) dit in het verleden meer dan eens gedaan. Vaak een gevalletje "even snel" dat toch wat langer gaat duren (dus afschakelen), vrijwel altijd een gevalletje "shit happens". Dan is stembediening echt een uitkomst.
PS: Als je pomp klasse-2 is (platte stekker) en de heater ook dan kun je ze samen in zo'n keurige Schuko naar 2 x platte stekker verloop stoppen.
:strip_exif()/f/image/wYrtwAhoa9J0wo72XlrsmP7Y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 22-01-2024 15:37 ]
Ik zag deze vacature van dierentuin ARTIS in Amsterdam voorbijkomen. Het betreft een vacature voor storingsdienstmonteur met een focus op het ARTIS Aquarium dat momenteel volledig gerenoveerd wordt.
https://artis.homerun.co/storingsdienstmonteur-3/nl
Wellicht voor de Aquariaan die opzoek is naar een nieuwe functie?
Maar nu zit ik vooral met de techniek in mn hoofd. Ik heb homeassistant draaien in huis, en zou heel tof zijn om het aquarium daar aan te hangen. Weten jullie of het mogelijk is om stnadaard led verlichting van fabrikanten ook aan te sturen is middels een andere controller er tussen hangen? Lijkt me wel, maar dacht vraag het even voor de zekerheid. Dan nog filtering. Veel aquaria worden geleverd met een intern filter of een HOB filter. Werkt prima natuurlijk, elk met zn eigen nadelen. Wat zouden jullie doen, intern, hob of extern filter?
De verwarmingskosten zijn alleen ondertussen eigenlijk wel een dingetje.
M'n roofvisjes bak en m'n vijvertje (paar goudvissen en als ze nog leven stekelbaarsjes) heb ik ook nog.
Ik ben dus vooral fan van Afrikaanse cichliden, en van Afrikaanse roofvisjes (Xenomystus nigri, tapijtvissen, rietalen, vlindervissen enz).
Heeft er iemand toevallig een origineel idee voor een goedkoper alternatief voor m'n mbuna bakje, dus een koudwater of subtropisch 250 liter bakje?
Als bodem de Dupla Midland gekozen, dit zand is iets bruiner en gemixt met klein gravel waardoor het een stuk natuurlijker oogt.
Daarnaast stenen uitgezocht die mij qua kleur en struktuur aanstaan. Als je ze uitzoekt denk je ach €5,20 per kg valt mee maar als je dan met 30kg naar huis gaat
2 grotere stukken driftwood en wat kleinere stukken meegenomen. Wat ik niet kan gebruiken mag ik weer ruilen. Vriendelijke eigenaar ook bij Azaqua, hij is wel een uur met mij bezig geweest om alles uit te zoeken.
Thuis begint dan het gepuzzel. Gelijk duidelijk dat 2 zakken zand van 10kg te weinig is ondanks de netjes Nutribase die er onder liggen. Moet dus nog een zak halen.
Wat ook duidelijk is dat ik de Chihiros op moet gaan hangen want op de pootjes is te laag icm het hout.
Qua indeling al de hele middag aan het puzzelen. Ik wil hoogte creëren, de scapes met een 'eiland' in het midden vindt ik snel te kunstmatig. Dus ik probeer een doorkijk in het midden te maken, dat accentueert ook mooi de diepte van de bak. Ik was nog zo van plan een 2/3 1/3 verhouding aan te houden maar dat is niet gelukt.
Ik denk dat dit het meeste in de buurt komt van wat ik voor ogen had. Wat ik wil is iets natuurlijks dus niet zozeer tot in de puntjes gescaped. Beetje jungle rivier look MD fish tanks op YouTube is vaak wel mijn smaak.
:strip_exif()/f/image/fDSi0CQR4TaPlP4uEbQuwPm7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UXJ61uw4MNN0zJgzFSCC3Ox0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/parzE13EMWOjP6cZ40YyGju2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jko6Hvt1UIRoUFWLwAOIgYq6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog een zak WIO gravel in dezelfde kleur om rond de stenen nog wat aan te kleden.
Links en rechts achterin is plaats voor een grote echinodorus. Voor/rond de stenen wat kleinere planten. En ik wil ook hier en daar wat planten op het hout lijmen.
Gedachten?
Indien je het ophangen niet ziet zitten, kan je ook verhoging voor de pootjes kopen.
Heel benieuwd hoe de scape incl. planten gaat worden, wordt een mooie basis zo.
Edit: Oh, en de achtergrond en de Monstera doen het geheel ook goed zo
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 27-01-2024 19:36 ]
Fijne winkel inderdaad, heb er ook aardig wat geld achtergelaten.
Qua scape, mooie combi van hout en steen! Je zou nog kunnen proberen om beide 'eilandjes' wat meer te laten verschillen in plaatsing van diepte, geeft het geheel meer diepte. Maar goed zo kun je eindeloos blijven puzzelen natuurlijk. Als je er nog steeds tevreden mee bent na een nachtje slapen dan kan de dop van de lijm tube
Heb voor mijn eigen scape nog een zakje dunnere takjes/twigs van Wio gehad. Gaf mooi wat extra details en ze zijn gemakkelijk te vormen/lijmen. Misschien nog mooi toevoeging aan je scape qua details.
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Gesorteerd van recentst (boven) naar start (onder) en beginnend met de build door MJ Aquascaping (inmiddels 26k keer bekeken
:strip_exif()/f/image/5wspVyz9qYAlOHFJJxjGKjEn.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kXohW0oky00fIhfa0e2C7Ycf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3d7FOJZZjvumzY3yw6mqRR4E.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rUwwyuZjxsJ4JQqb2Xmolhds.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7C9GGXWQyxKFgU4c07kJFqNn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8PcTV1iasqpALXlYH4FtUFjY.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/F5BSt5RLIng0H4fTNABFXJFA.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mz1ac3JXlmXqyEgGEsJx59Ur.jpg?f=user_large)
/f/image/LcCA2CZ8I2kROBmsldFRCpyZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0cunGxCgxivDQcV9M8QaWa09.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor mij 35min rijden dus dat is te overzien. Jammer dat hij alleen op zaterdag open is.Cooldevice schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:57:
[...]
Fijne winkel inderdaad, heb er ook aardig wat geld achtergelaten.
Ik moet er nog een zak zand bij hebben dus vastplakken gaat nog ff niet. Dat is het nadeel dat Azaqua alleen op zaterdag open is, gaat gelijk een week overheen.Qua scape, mooie combi van hout en steen! Je zou nog kunnen proberen om beide 'eilandjes' wat meer te laten verschillen in plaatsing van diepte, geeft het geheel meer diepte. Maar goed zo kun je eindeloos blijven puzzelen natuurlijk. Als je er nog steeds tevreden mee bent na een nachtje slapen dan kan de dop van de lijm tube
Heb voor mijn eigen scape nog een zakje dunnere takjes/twigs van Wio gehad. Gaf mooi wat extra details en ze zijn gemakkelijk te vormen/lijmen. Misschien nog mooi toevoeging aan je scape qua details.
Verschil in diepte is wel een idee, denk dat ik de linkerkant dan iets naar voren breng. En kleine takjes is ook nog wel een idee.
Ik moet sowieso nog terug naar Azaqua had een 5kg zak gemixte gravel van Wio gekocht, zit klein gravel in tot wat grotere stenen. Gekocht om het nog wat mee aan te kleden, maar het zand heeft al dusdanig veel steenjes dat ik het kleine graavel overkill vind. Dan heb ik liever een zak met alleen de 'grotere' stenen.
Ik had ook het gevoel dat de steen het hout iets teveel blokeerde. Heb de rechterkant inmiddels iets gedraaid zodat het minder in een rechtelijn ligt. Links heb ik ook iets aangepast zodat het hout er meer uitsteekt, dit gedeelte ga ik ook nog iets naar voren halen.Taro schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:35:
@Chaoss Voor mijn gevoel zit er nu teveel hout aan de achterkant en te weinig aan de voorkant, je ziet er daardoor te weinig details van. Dat zijn ook direct mooie gaten en kieren om planten in te plaatsen. Daarnaast zou je beide eilanden iets meer naar het midden kunnen plaatsen voor idd de gulden snede. Door het hout en de stenen daarbij iets anders te draaien hou je vast nog wel voldoende ruimte in het midden over voor een doorgang.
Indien je het ophangen niet ziet zitten, kan je ook verhoging voor de pootjes kopen.
Foto is niet super duidelijk, de lamp was al aan de zonsondergang begonnen vandaar het rodere licht:
:strip_exif()/f/image/7LbOaeIzZn1MI1neTSxgycu5.jpg?f=fotoalbum_large)
Qua ophangen van de lamp bedoel ik niet aan het plafond dat gaat me inderdaad te ver. Maar d.m.v dit soort beugels van Chihiros:

Maar die dingen zijn natuurlijk weer erg overpriced met 58,- voor de 40cm variant.
[ Voor 37% gewijzigd door Chaoss op 28-01-2024 00:54 ]
Heb je hier een link van? Ik zoek me suf maar kan voor de WRGB slim niets vinden.Taro schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:35:
@Chaoss
Weet niet of ze allemaal passen, maar in principe verhoogt de adapter de rand van het aquarium en daarmee zou iedere lamp die daarop rust ermee moeten werken.Chaoss schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:06:
[...]
Heb je hier een link van? Ik zoek me suf maar kan voor de WRGB slim niets vinden.
Voorbeelden:
Volgen mij is de vuistregel ongeveer 4cm en voor zand doe je dat x1.5. in mijn geval is het dan 90x60x4=21600x1.5= 32,4 liter zand.
Ik heb terassen. 3, 8, 15 en 25 cm zandChaoss schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:15:
Hoe dik maken jullie je bodem altijd? Ik heb nu 5 liter nutribase + 30 liter zand er in liggen maar ik heb het idee dat er nog wel 5 liter zand bij kan.
Volgen mij is de vuistregel ongeveer 4cm en voor zand doe je dat x1.5. in mijn geval is het dan 90x60x4=21600x1.5= 32,4 liter zand.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Heb nu wat diepte verschil tussen links en rechts en het geheel komt iets meer naar voren.
:strip_exif()/f/image/0Mu1nq5cffCTXKFRMUslRuX6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m98n80DXou0MEn7uQJSzqpSj.jpg?f=fotoalbum_large)
Fatsoenlijke fotos maken blijft lastig mijn telefoon heeft af en toe flink moeite met het Chihiros licht, de fotos worden te rood
[ Voor 16% gewijzigd door Chaoss op 29-01-2024 20:18 ]
Zandlaag hier van 4-8cm (aquariumdiepte ca. 40cm). Geen echte terrassen (mij teveel werk) maar wel oplopende planthoogte (op één bosje Vallisneria na dat ik altijd vooraan plant (omdat het kan)). Bij garnalenbak zoals de mijn wil je toch vooral de garnalen goed kunnen zien (en ze makkelijk kunnen vangen is in mijn geval ook wel prettig).
Heel herkenbaar! Zelfs met meerdere foto's kreeg ik het niet voor elkaar om de opstelling uit de dojo weer op te bouwen in de bak zelf. De huidige opstelling heeft inderdaad meer diepte, ziet er goed uit!Chaoss schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:46:
Hele spul er weer terug ingezet het komt er toch elke keer net weer anders in te staan
Het enige wat ik persoonlijk zou aanpassen
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”