Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

dion_b schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:27:
[...]

Je zou ook kunnen kijken naar een warmtewisselaar - met die volumes en frequenties kan dat flink lonen.
Valt in mijn geval tegen hoor.
52x per jaar 350 liter water wisselen kost mij op jaarbasis maarliefst 5 euro aan verwarmingskosten.
Dus dat laat ik lekker zo. Is mijn tijd en geld niet waard om daar een 'oplossing' voor te verzinnen.
Mijn water is al afkomstig uit een warmtepompboiler en stroom via de panelen, dus dat kost geen drol.

Het is een ander verhaal als je het water elektrisch (verwarmingselement) moet verwarmen of via gas, dan wordt het flink duurder.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 28-12-2023 17:11 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 21:21
de Peer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:09:
[...]

Valt in mijn geval tegen hoor.
52x per jaar 350 liter water wisselen kost mij op jaarbasis maarliefst 5 euro aan verwarmingskosten.
Dus dat laat ik lekker zo. Is mijn tijd en geld niet waard om daar een 'oplossing' voor te verzinnen.
Mijn water is al afkomstig uit een warmtepompboiler en stroom via de panelen, dus dat kost geen drol.

Het is een ander verhaal als je het water elektrisch (verwarmingselement) moet verwarmen of via gas, dan wordt het flink duurder.
Nieuwsgierig, heb jij geen waterontharder voor de warmtepomp boiler? :)

Dacht ook toekomst mooi door warmtepomp opgewarmd echter is het water in de wp boiler onthard water.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kees_frl schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:16:
[...]

Nieuwsgierig, heb jij geen waterontharder voor de warmtepomp boiler? :)
Nee, sterker nog, daar kan mijn warmtepompboiler (Atlantic explorer) niet tegen, is niet toegestaan. De mijne heeft een anode
Dacht ook toekomst mooi door warmtepomp opgewarmd echter is het water in de wp boiler onthard water.
ja das niet handig met een aquarium idd :)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 28-12-2023 18:22 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

init6 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:08:
[...]

Het gaat er eigenlijk om dat het oppervlak moeilijk te coveren is zonder een custom setup.

[Afbeelding]
Gaaf!

[ Voor 97% gewijzigd door Chaoss op 28-12-2023 18:49 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41

AvK

Ready Set Go

init6 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:08:
[...]

Het gaat er eigenlijk om dat het oppervlak moeilijk te coveren is zonder een custom setup.

[Afbeelding]
Zo op het oog lijkt er nog best veel licht tot op de bodem te komen. Of vertekent de foto?
Mooie setup trouwens.... 8)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Stap 1 in mijn project van het scheiden van aquarium en sump in 2 verschillende ruimtes 🤡

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnuHUihUbSG1ltC8qx9huTdRbCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk35mA3peeWBrWg82qIhGwZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Buis 1: elektra
Buis 2: flow in
Buis 3: flow uit
Buis 4: overflow (hopelijk altijd droog)

Buizen gaan vervolgens metertje of 3 onder de grond door en dan nog een metertje bovengronds naar de sump.

Heel benieuwd of alles gaat lukken zoals ik het wil.

Is vandaag in ieder geval al dicht gestort 🥳
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WT2xhSeACP2nvFe4aw40UwrV_HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb3XzE6pC2ocrF2Ju9Xe2kb6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door g1n0 op 28-12-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ha ha, next level, een aquarium met vloerverwarming!

Keep us updated! :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:29

JME

zeg maar Jamie

g1n0 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:50:
Stap 1 in mijn project van het scheiden van aquarium en sump in 2 verschillende ruimtes 🤡

[Afbeelding]

Buizen gaan vervolgens metertje of 3 onder de grond door en dan nog een metertje bovengronds naar de sump.

[Afbeelding]
Jij had toch die coole aquariumsalontafel? Dan snap ik dat je midden in de kamer naar boven komt. Maar waarom over de vloer naar de kamer ernaast als je in die andere kamer alsnog onder de grond gaat? Dat maakt je hele dekvloer dikker. Kon je niet recht naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

g1n0 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat wordt een lange slang ragger kopen voor al dat aanslag op je slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Neem aan een verwisselbare binnenslang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 10:20
Hier ondertussen weer wat progress.

Nog steeds aan het wachten om een loodgieter vast te krijgen die langskomt (wat een drama tegenwoordig).

In afwachting van de Incpiria 430 even een oud simpel nano tankje opgestart met wat Mini Rasbora Galaxies en Neocaridina Yellows.

Heb dan maar meteen een Apex A3 JR ook gekocht voor dat bakje, pro leek me overkill, kwestie van alles wat te automatiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UARIcA2p3h64VVUv-MRx9ZlLHLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdq9cBTrjtQxuakHQsezuNhF.jpg?f=fotoalbum_large

Ook even, in afwachting van de loodgieter, een kleine automatische RO setup gemaakt voor men MyAqua RODI. Wil dat volledig automatiseren zodoende de Kamoer X2SR automatisch waterchanges kan gaan doorvoeren in de grote bak en ga een doser van Neptune gebruiken om dan het RO water te preppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HME6UZWYSWbwChILucWuu_CXMKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8HTLCm26OPhZ7OLyh4Imr9y.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt alvast zeer goed :)

EDIT: Vraagje over UV filters. Voor het RO reservoir zou ik een dompelpomp willen voorzien die door een Eheim ReeflexUV filter gaat om geen algen te vormen in het reservoir. Ik weet dat flow rate van groot belang is maar ik geraak er niet aan uit.
Quickly and efficiently reduces both harmful bacteria and fish parasites in their infectious stages in the water
reeflexUV 350 = Maximum flow capacity: 200 l/h
reeflexUV 500 = Maximum flow capacity: 400 l/h
reeflexUV 800 = Maximum flow capacity: 600 l/h
reeflexUV 1500 = Maximum flow capacity: 1000 l/h
reeflexUV 2000 = Maximum flow capacity: 1500 l/h

Eliminates torbidity caused by algae or bacteria
reeflexUV 350 = Maximum flow capacity: 400 l/h
reeflexUV 500 = Maximum flow capacity: 800 l/h
reeflexUV 800 = Maximum flow capacity: 1200 l/h
reeflexUV 1500 = Maximum flow capacity: 2000 l/h
reeflexUV 2000 = Maximum flow capacity: 3000 l/h
Ik zie hier 2 verschillende flow rates voor hetzelfde systeem. Op welk cijfer dien ik me dan te baseren voor een RO reservoir? (Niet voor het aquarium, daar komt geen UV filter op for obvious reasons) :)

[ Voor 27% gewijzigd door JacobsT op 30-12-2023 21:11 ]

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 12-09 19:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
@JacobsT UV filter voor RO reservoir? Ik laat mijn RO tank wel eens een week of 3 gevuld staan met water. Nog nooit een algje gezien. Wel de bekende biofilm op de slangen maar geen alg.

Maar als je het al zou willen doen, neem dan een hele kleine. Zelf heb ik de Sera Algovec UV-C (zit een 5W UV lampje in) voor "het geval dat" ik deze nodig heb in het aquarium. Zo'n ding is zat voor een aquarium van 100 liter (en zal een veelvoud daarvan aan RO water schoon kunnen houden). Hele ding kun je gewoon in de tank hangen.

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B01C2ENRQA/

Je wilt in ieder geval niet boven de maximale flowrate komen (want dan wordt het water te kort blootgesteld aan de UV-C stralen). Ik zou dus de laagste aanhouden (en zelfs dat is al veel meer dan nodig is voor deze toepassing). Je wilt immers niet filteren maar enkel voorkomen dat er bacteriegroei e.d. optreedt. Dan is een paar keer rondpompen per uur al zat. Dus bij een 100 liter RO tank is een 200-400 liter pompje al prima.

[ Voor 42% gewijzigd door HuismAndré op 30-12-2023 23:15 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:28:
[...]

Jij had toch die coole aquariumsalontafel? Dan snap ik dat je midden in de kamer naar boven komt. Maar waarom over de vloer naar de kamer ernaast als je in die andere kamer alsnog onder de grond gaat? Dat maakt je hele dekvloer dikker. Kon je niet recht naar beneden?
Klopt, die tafel heb ik inderdaad. Het gedeelte onder de vloer is in de woonkamer, vanaf daar kom ik in de bijkeuken waar het niet uitmaakt of het onder of boven de vloer lig. De smeervloer moest sowieso 6 cm worden, dus dit ging makkelijk. (En in de bijkeuken is de vloer er niet uit gegaan)
NLKornolio schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:34:
[...]

Dat wordt een lange slang ragger kopen voor al dat aanslag op je slangen.
Mn schoonvader is loodgieter, die heeft al dat soort spul wel
JME schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:54:
Neem aan een verwisselbare binnenslang?
Yep, ondanks dat het erg krap is, zit er een metalen mantel (ook tegen het knikken van de kabel) waar ik altijd een nieuwe leiding doorheen kan trekken. Een klusje is het wel, maar de vloer hoeft niet open 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SmurfLink schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:02:
[...]

Je Cory eieren zullen waarschijnlijk niet overleven in het bakje. Ze zijn erg gevoelig voor schimmel
Ben bang dat je helemaal gelijk had :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUWTWt46rXygw4-TrJbOPmNmBZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S0P5GZe4CvVnpA836fLGoUIr.jpg?f=user_large

Geluk bij ongeluk 1: de zwaarddragers konden een omelet met champignons wel waarderen. Binnen paar minuten was thermometer weer schoon.
Geluk bij ongeluk 2: baby zwaarddrager leeft nog en laat zich vaker zien. Misschien zijn het wel meer, maar iig eentje zwemt nu af en toe op voorgrond en de ene keer dat een grotere vis er achteraan zat bracht het zich moeiteloos in veiligheid. Laten we hopen dat dat zo blijft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

g1n0 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:33:
[...]

Klopt, die tafel heb ik inderdaad. Het gedeelte onder de vloer is in de woonkamer, vanaf daar kom ik in de bijkeuken waar het niet uitmaakt of het onder of boven de vloer lig. De smeervloer moest sowieso 6 cm worden, dus dit ging makkelijk. (En in de bijkeuken is de vloer er niet uit gegaan)

[...]

Mn schoonvader is loodgieter, die heeft al dat soort spul wel

[...]

Yep, ondanks dat het erg krap is, zit er een metalen mantel (ook tegen het knikken van de kabel) waar ik altijd een nieuwe leiding doorheen kan trekken. Een klusje is het wel, maar de vloer hoeft niet open 😉
Domme vraag misschien want ik lurk hier alleen maar voor de mooie projecten en heb er dus maar weinig verstand van.
Wordt je water dan niet te warm als de vloerverwarming aan staat?

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
HaterFrame schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:07:
[...]

Domme vraag misschien want ik lurk hier alleen maar voor de mooie projecten en heb er dus maar weinig verstand van.
Wordt je water dan niet te warm als de vloerverwarming aan staat?
Dat gaan we zien. Anders moet ik gaan koelen, maar overwegende dat:
- vloerverwarming op max 40 graden kan
- er 3/4 isolatie lagen tussen het vw-water en aquariumwater zitten
- er een flinke stroming van 5000l/h staat
denk ik dat die warmte overdracht wel mee zal vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 31 december 2023 @ 01:29:
[...]

Ben bang dat je helemaal gelijk had :'(

[Afbeelding]

Geluk bij ongeluk 1: de zwaarddragers konden een omelet met champignons wel waarderen. Binnen paar minuten was thermometer weer schoon.
Geluk bij ongeluk 2: baby zwaarddrager leeft nog en laat zich vaker zien. Misschien zijn het wel meer, maar iig eentje zwemt nu af en toe op voorgrond en de ene keer dat een grotere vis er achteraan zat bracht het zich moeiteloos in veiligheid. Laten we hopen dat dat zo blijft.
Als je er echt graag meer wilt, haal wat drijfplantjes. Riccia Fluitans kan daar ook voor gebruikt worden, phyllus fluitans blijft ook wat kleiner, wil je het grote werk dan is Limnobium Laevigatum huge en geeft lange wortels waar de kleintjes tussen kunnen schuilen. Maar die woekert ook als een malle dus wees gewaarschuwd. :+ Ik zou wat kleiners pakken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Eerste onderdeel van de nieuwe setup is alvast binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNFzWw5mnB5FGb_3b606DS_5y88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgv2NQsdP0qunfjvnkjmWWWr.jpg?f=fotoalbum_large

Filter met interne verwarming. Besteld bij zoomalia.nl dacht eerst dat het een Nederlandse webshop was, zag na bestellen ps dat het uit frankrijk komt. Tijdens de kerstdagen besteld is dus wel vlot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:42
@SmurfLink Limnobium Laevigatum is maar net hoe ver je die laat groeien. Ik heb de normale versie, niet de "huge", maar als je lang genoeg wacht met inkorten en uitdunnen heb je na een tijdje gewoon nog net geen lelies in je aquarium. Spul groeit als een dolle overelkaar heen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:23:
@SmurfLink Limnobium Laevigatum is maar net hoe ver je die laat groeien. Ik heb de normale versie, niet de "huge", maar als je lang genoeg wacht met inkorten en uitdunnen heb je na een tijdje gewoon nog net geen lelies in je aquarium. Spul groeit als een dolle overelkaar heen ook.
:+ Ik heb het een paar jaar gehad. Verkocht elke maand wel de helft van m'n 80cm bak via marktplaats en nog groeide het de bak uit. Het is echt onkruid maar wel top als je drijfplanten nodig hebt.

Nu heb ik Phyllantus Fluitans en in de winter lijkt het compleet dood te zijn. Er is niets te vinden. :+ maar het moment dat de lente begint knalt uit het niets de bak weer vol. Magisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:42
SmurfLink schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:27:
[...]

:+ Ik heb het een paar jaar gehad. Verkocht elke maand wel de helft van m'n 80cm bak via marktplaats en nog groeide het de bak uit. Het is echt onkruid maar wel top als je drijfplanten nodig hebt.

Nu heb ik Phyllantus Fluitans en in de winter lijkt het compleet dood te zijn. Er is niets te vinden. :+ maar het moment dat de lente begint knalt uit het niets de bak weer vol. Magisch!
Ik gooi hier ook elke maand de helft weg. Heb het wel eens op marktplaats staan, maar is me teveel gedoe, mensen vragen je de oren van het hoofd.

Vriendin is van de "orde en netheid" en knipt de wortels heel kort af, dan duurt het wel even voordat het weer gaat uitgroeien. Zelf laat ik ze wat langer, groeit dan direct na de snoeibeurt weer als een malle.

Moet wel zeggen dat ik elke week braaf plantenvoeding toevoeg. Dat doet een hoop voor de groei van planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Hier wordt binnenkort een 130cm aquarium bezorgd en ben nog even aan het uitzoeken hoe ik dat met de verlichting ga doen. Is er iemand die hier zelf iets geknutseld heeft? Ik zat zelf te denken aan iets van RGB strips aangestuurd door WLED maar de planten moeten er natuurlijk wel van kunnen groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
Zo lang je goed op het lichtspectrum let en goede, waterdichte, strips hebt kan dat prima. Moet wel zeggen dat ik er zelf ook naar heb gekeken en uiteindelijk toch voor Daytime ben gegaan vanwege het gemak en de goed kwaliteit licht.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Dat is dus wat ik me afvraag. Zitten er in aquariumlampen speciale leds waar plantjes van gaan groeien? Of doen die het net zo goed onder een combinatie van warm/koud wit en wat RGB leds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat is enigszins afhankelijk van je planten, maar over het algemeen is het zonlichtspectrum wel aan te raden. Als je even Google in duikt dan kun je bij merken als Daytime, Juwel, Fluval etc wel vinden in welk spectrum hun verlichting zit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Check ff bij @de Peer die heeft er onderzoek naar gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chatslet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:50:
Dat is dus wat ik me afvraag. Zitten er in aquariumlampen speciale leds waar plantjes van gaan groeien? Of doen die het net zo goed onder een combinatie van warm/koud wit en wat RGB leds?
speciale leds voor extra groei bestaat eigenlijk niet echt. Dat is vooral marketing. Het enige dat belangrijk is, is dat je van alle kleuren een beetje hebt.
Kijk dus vooral naar je wat je mooi vindt, dat lijkt me het belangrijkste.
Kijk voor commerciële kweek van komkommers is het een ander verhaal, dan is 1% hogere opbrengst al een flinke winst of kostenbesparing. Maar in de context van aquariumhouden heb je natuurlijk niets aan 1% meer groei. Dus kies gewoon een mooie degelijke lamp uit.

Als je meer groei wil kun je beter méér licht geven dan een andere kleur, mits je ook voldoende CO2 en N+P+micro geeft.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 02-01-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-09 15:16
ik ben inmiddels bezig met de akvastabil move 160 te installeren, en ik had een vraagje.
Ik zou graag 2 fluval fx6's erop zetten maar ik heb maar 1 intake van om en bij de 30mm opening.(boring in aquarium)
Kan ik dit met een Y splitsing opsplitsen om beide fluvals fx6 te voorzien van genoeg water ?
wat is het gevaar indien de pompen te veel water vragen dan die intake kan voorzien ? (of is er geen gevaar en loopt het debiet van de pompen gewoon ietwat terug ? )

Eventjes zelf nog aan het rekenen geweest, en zou normaal tot een 6-7000liter per uur moeten werken.
moest er nog iemand ervaringen hiermee hebben altijd welkom !
ik ga de boel verder verlijmen nu :)

[ Voor 18% gewijzigd door Wolfp4ck op 02-01-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:53:
ik ben inmiddels bezig met de akvastabil move 160 te installeren, en ik had een vraagje.
Ik zou graag 2 fluval fx6's erop zetten maar ik heb maar 1 intake van om en bij de 30mm opening.(boring in aquarium)
Kan ik dit met een Y splitsing opsplitsen om beide fluvals fx6 te voorzien van genoeg water ?
wat is het gevaar indien de pompen te veel water vragen dan die intake kan voorzien ? (of is er geen gevaar en loopt het debiet van de pompen gewoon ietwat terug ? )

Eventjes zelf nog aan het rekenen geweest, en zou normaal tot een 6-7000liter per uur moeten werken.
Het kan geen kwaad, maar 30mm is veel te klein voor 2x FX6. Dan verlies je een groot deel van je debiet en dat is gewoon heel erg zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 10:40
Chatslet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:15:
Hier wordt binnenkort een 130cm aquarium bezorgd en ben nog even aan het uitzoeken hoe ik dat met de verlichting ga doen. Is er iemand die hier zelf iets geknutseld heeft? Ik zat zelf te denken aan iets van RGB strips aangestuurd door WLED maar de planten moeten er natuurlijk wel van kunnen groeien.
Ik heb meerdere jaren gewone RGBW ledstrips in mijn bak gehad. Met een goedkope, maar heel goed programmeerbare lichtcomputer van https://www.ledstripkoning.nl/aquarium-led-strips

Ik had zes strips naast elkaar over de hele lengte van de bak.

Planten groeiden altijd prima. (Random foto gepakt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwaXo6ErkuKXISc9jpnjc2tnYwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsyqx8P0pT9KsuxBfrgSmMEC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door FragDaddy op 02-01-2024 20:16 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Zoals @de Peer al zegt ga je een hoop debiet verliezen en dat is jammer van de capaciteit van de filters. Wat je nog zou kunnen overwegen is om met PVC te gaan werken en dan een dikke intake te maken die je achter de bak naar de filters splitst. Weer terug de bak in doe je dan het omgekeerde. Je blijft dan echter wel beperkt door de maat van je bodemdoorvoeren.

Maar wat wil je in die bak gaan houden dat je 2 FX6-en nodig hebt? Ik draai mijn 150cm bak op een FX4 en dat is daarvoor al overkill. Als het je om het biologische volume gaat kun je, denk ik, beter een bioloog plaatsen dan met twee van die bakbeesten te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
de Peer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Het kan geen kwaad, maar 30mm is veel te klein voor 2x FX6. Dan verlies je een groot deel van je debiet en dat is gewoon heel erg zonde.
hoe bedoel je ? Die fx6 volgepakt met media zal wellicht maar aan een 2000-2400 liter per uur stromen, en de hose is rated voor vijverpompen tot 7500-10000 liter per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:15:
[...]

hoe bedoel je ? Die fx6 volgepakt met media zal wellicht maar aan een 2000-2400 liter per uur stromen, en de hose is rated voor vijverpompen tot 7500-10000 liter per uur
Die 30mm is toch een enorme vernauwing? En splitsen levert ook verliesop. Gaat waarschijnlijk nog nauwer worden vanwege de doorvoer die er in komt.

Als je 2 aparte doorvoeren zou hebben ga je het verschil echt wel merken hoor.

Ik heb zelf overigens 1 FX6 op een move 200 (2 meter, 720 liter)

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-01-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
je moet eens de binnenkant van de fluval buizen meten, die komen op 24-25mm (1 inch)

Het zal een Malawi bak worden. Het is ook niet omdat ik graag 2 aansluitingen heb voor een fluval fx6 dat er ook 2 gaan opkomen.
Maar ik heb liever de mogelijkheid van er nog een 2e bij te zetten dan dat ik die mogelijkheid niet heb.
Trouwens zeggen ze niet bij Malawi dat je de bak 10 keer per uur moet retourneren in je filter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:16:
je moet eens de binnenkant van de fluval buizen meten, die komen op 24-25mm (1 inch)
Maar dat is voor 1 FX6 toch. En jij wil het debiet van 2 FX6 door 30 mm persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
ik wil 2 fx6 door een buis aanzuigen (niet doorjagen) die 45mm is die dan door de boring in de aqua gaat naar 30mm en dan opgesplitst wordt in 2x 25mm (standaard fluval)
Ik zou breder willen gaan door de boring maar ik ben beperkt door de gaten zelf.
doch de theorie zegt dat het moet lukken.
We zullen wel zien zeker ? (heb hier in ieder geval genoeg fx6'n staan voor te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:09
@Wolfp4ck is de Aquael Hypermax 4500 niets voor je?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
net voor werk nog eens gekeken :) de hypermax 4500 is een interessante filter :)
Maar dan zou ik nog meer boringen in de aquarium nodig hebben
Wel de eerste keer dat ik ze zie met meer aan en afvoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@de Peer @FragDaddy Kan dus met normale leds begrijp ik. Er liggen hier in mijn bureaula nog een 24 volt 3d printer voeding, een TC421 led controller, 4 stuks H801 led controllers en nog een berg ESP32's. Dan heb ik dus een aantal opties.

1. 3d printer voeding met TC421 controller en dan met led strips RGB+CCT samenstellen.
2. 3d printer voeding met H801 controller met WLED en dan met led strips RGB+CCT samenstellen.
3. 3d printer voeding met ESP32 met WLED en adresseerbare RGB+CCT led strips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Wolfp4ck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:53:

Wat je eventueel kunt doen is de Fluval slang vervangen voor 25mm vijverslang en dan zelf een aanzuigstuk fabriceren van drukpvc waar je buiten het aquarium een Y stuk op zet met 2 slangpilaren. De aanzuigbuis van de FX6 zelf is dunner dan 25mm dus veel debiet zal je niet verliezen. Voor de retourleiding kun je dan het zelfde idee doen en dan bijvoorbeeld een spraybar van drukpvc maken. Je zou zelfs nog een doorstroom vijver verrwarming in de retourleiding kunnen plaatsen want daar zitten ook 25mm slangpilaren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Chatslet Kun je de TC421 tegenwoordig per minuut instellen of is dat nog steeds per half uur? Dat laatste heeft mij er altijd van weerhouden om mijn good old TC420 te upgraden. Die H801 ken ik niet.
Hier dus een TC420 met standaard 24V basisverlichting van Juwel aangevuld met een RGB stripje voor wat kleuring (zonsopkomst, zonsondergang, overdag wat extra rood om de vissen beter te doen uitkomen) en icm de juiste plantenvoeding en CO2 groeit alles prima en zonder noemenswaardige algen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Chatslet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:15:
Ik heb naast de standaard verlichting van mijm Juwel Rio nog een WLed strip RGBW zitten. Of het helpt voor de planten betwijfel ik, alhoewel rood en blauw licht belangrijk zijn voor de groei. Maar met wat extra rood licht komen de rood/oranje zwaarddragers wel mooier naar voren. Het doet net even wat warmer/tropischer aan :)
En als het gewone licht uit gaat gaat die WLed strip op oranje, waarmee je een mooi schemer effect hebt. Vaak komt dan Harry de albino ancistrus ook tevoorschijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ8gG0RHLMpJltte7ipFyZ3Chsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oo42cDcjwRQjgrmFWqPzsC9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peTKY5UveEYfJl2Ylm2C4-kQI1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HA7EzuytaWPaUzHv7Ds5NmKu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door _ferry_ op 03-01-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
JME schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:39:
@Chatslet Kun je de TC421 tegenwoordig per minuut instellen of is dat nog steeds per half uur? Dat laatste heeft mij er altijd van weerhouden om mijn good old TC420 te upgraden. Die H801 ken ik niet.
Hier dus een TC420 met standaard 24V basisverlichting van Juwel aangevuld met een RGB stripje voor wat kleuring (zonsopkomst, zonsondergang, overdag wat extra rood om de vissen beter te doen uitkomen) en icm de juiste plantenvoeding en CO2 groeit alles prima en zonder noemenswaardige algen.
Voor zo ver ik weet is het enige verschil tussen de TC420 en de TC421 dat de laatste wifi heeft en je er dus met een app bij kunt. Wellicht dat er nu meer kan met een firmware update oid. Ik zal hem binnenkort eens aansluiten.
De H801 is een 5 kanaals LED controller die qua specs ongeveer gelijk is aan een TC420/TC421. Je kunt hem voor rond de 8 euro op AliExpress kopen. Het leuke er aan is dat er een ESP8266 in zit. De oude varianten hebben 1 mb flash maar de nieuwere varianten komen met 2mb flash. Je kunt hem eenvoudig open schroeven zodat je bij de GPIO pinnen kunt en er dan dingen als ESPHome, Tasmota of WLED op flashen waardoor de mogelijkheden oneindig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@_ferry_ Wat draai je op die ESP8266? Gewoon WLED? Of heb je zelf iets geschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Chatslet schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:29:
@_ferry_ Wat draai je op die ESP8266? Gewoon WLED? Of heb je zelf iets geschreven?
Nee ESPhome, zodat ie makkelijk mee draait in de home assistant actie die het licht aan/uit zet.
(Ik heb WLed niet gebruikt, maar voor effecten en dergelijke zal het wellicht mooier zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Chatslet schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Wat je eventueel kunt doen is de Fluval slang vervangen voor 25mm vijverslang en dan zelf een aanzuigstuk fabriceren van drukpvc waar je buiten het aquarium een Y stuk op zet met 2 slangpilaren. De aanzuigbuis van de FX6 zelf is dunner dan 25mm dus veel debiet zal je niet verliezen. Voor de retourleiding kun je dan het zelfde idee doen en dan bijvoorbeeld een spraybar van drukpvc maken. Je zou zelfs nog een doorstroom vijver verrwarming in de retourleiding kunnen plaatsen want daar zitten ook 25mm slangpilaren op.
Dat zou ik zowiezo doen. Hebben ze zo'n prima filter gemaakt, krijg je van die crappy ribbel slangen erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
_ferry_ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Nee ESPhome, zodat ie makkelijk mee draait in de home assistant actie die het licht aan/uit zet.
(Ik heb WLed niet gebruikt, maar voor effecten en dergelijke zal het wellicht mooier zijn)
Maar de verlichting van je aquarium wordt toch bepaald door het dagritme dat je bedacht hebt voor je aquarium (en niet door toevalligheden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

HuismAndré schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Maar de verlichting van je aquarium wordt toch bepaald door het dagritme dat je bedacht hebt voor je aquarium (en niet door toevalligheden)?
Jazeker, dat is gewoon een tijdsschakeling, om x uur aan, y uur later de grote lampen uit, en dan een half uurtje later ook de led strip uit.
Maar je zou nog hele zon-op en zon-onder simulaties kunnen doen waarbij je de kleurtemperatuur langzaam aanpast gedurende de dag etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Gebruiken jullie een voedingsbodem? Ik twijfel om in de nieuwe bak Colombo nutribase te gebruiken. Zal ongetwijfeld goed zijn voor de planten maar ik ben bang dat je gelijk zo'n bende maakt als je een keer een plant eruit trekt of wilt verzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chaoss schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:06:
Gebruiken jullie een voedingsbodem?
Ik niet. Ik zie dat meer als iets van vroeger, en voor influencers.

Besef dat hij uitgewerkt raakt en wat ga je dan doen? Hele bak overhoop of toch verder met vloeibare mest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Dat laatste, sowieso zul je vloeibare voeding moeten gebruiken omdat planten ook voeding uit het water halen.

Een blijvend effect is dat de wat grofere voedingsbodems meer bacteriën kunnen huisvesten dan zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Heb er hier een soil in liggen, maar zou in de toekomst gewoon weer voor fijn grind of zand gaan. Gedoe met inregelen is het mij persoonlijk niet waard gebleken. Hier en daar een kleibolletje-zonder-klei en verder gewoon bemesten via het water, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb er Tropica Plant Substrate onder filterzand in liggen en dat bevalt uitstekend. Doet het al een aantal jaar prima en kleibolletjes zijn eigenlijk overbodig. Wel gaat er wekelijks all-in-one van PlantedBox is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:38
Heb hier al een tijdje een Juwel 70 staan, hier zit een NovoLux 60 led in.
Deze gekocht op ali, en kan de ledstrip nu mooi dimmen in Home Assistant. Erg fijn.
https://www.aliexpress.com/item/1005002306730103.html
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0jCIbl4.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Chaoss schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:06:
Gebruiken jullie een voedingsbodem? Ik twijfel om in de nieuwe bak Colombo nutribase te gebruiken. Zal ongetwijfeld goed zijn voor de planten maar ik ben bang dat je gelijk zo'n bende maakt als je een keer een plant eruit trekt of wilt verzetten.
Ik heb hier nu zelf een 30 liter aquarium staan. Daar zit 2 cm vijveraarde in met daar op 3 cm straalzand. Als ik niet wekelijks snoei groeien de planten de bak uit. Sommige krijgen zelfs bloemen. Losjes gebaseerd op de walstad methode maar heb er wel een klein filtertje en verwarming in zitten maar geen co2. Waterwissels waren alleen de eerste weken nodig, nu alleen bijvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Chatslet schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Ik heb hier nu zelf een 30 liter aquarium staan. Daar zit 2 cm vijveraarde in met daar op 3 cm straalzand. Als ik niet wekelijks snoei groeien de planten de bak uit. Sommige krijgen zelfs bloemen. Losjes gebaseerd op de walstad methode maar heb er wel een klein filtertje en verwarming in zitten maar geen co2. Waterwissels waren alleen de eerste weken nodig, nu alleen bijvullen.
Knap (of mazzel) als dat lukt, maar ik zou dat niet als generiek beginnersadvies willen meegeven. Zeker als er ook bewoners in komen, je hebt toch een verantwoordelijkheid voor je huisdieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb een bak vol planten en die groeien gewoon op zand. Vloeibare voeding met wat extra ijzer en ze groeien de bak uit. Kleibolletjes zijn een optie maar vergeet ik steeds toe te voegen. Voedingsbodem is voor mij dus echt totaal onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
JME schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Knap (of mazzel) als dat lukt, maar ik zou dat niet als generiek beginnersadvies willen meegeven. Zeker als er ook bewoners in komen, je hebt toch een verantwoordelijkheid voor je huisdieren.
Daar is weinig moeilijks aan hoor. In vijvers zwemmen ook vissen en die gaan niet dood van vijveraarde. Net zoals met ieder ander aquarium een kwestie van je waterwaardes in de gaten houden. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de bodem niet te veel verstoort anders kan de vijveraarde zich met het water mengen maar dat is met de meeste voedingsbodems net zo. Zoek op YouTube maar eens op “father fish” en “dirted tank”. Het is werkelijk zo eenvoudig als ze daar laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chatslet schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Daar is weinig moeilijks aan hoor. In vijvers zwemmen ook vissen en die gaan niet dood van vijveraarde. Net zoals met ieder ander aquarium een kwestie van je waterwaardes in de gaten houden. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de bodem niet te veel verstoort anders kan de vijveraarde zich met het water mengen maar dat is met de meeste voedingsbodems net zo. Zoek op YouTube maar eens op “father fish” en “dirted tank”. Het is werkelijk zo eenvoudig als ze daar laten zien.
Een vijver heeft echter flink meer water dan 30 liter, waardoor er veel makkelijker een evenwicht en stabiele waterwaardes kan ontstaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Chatslet schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Geen zin om hier opnieuw die discussie aan te gaan. Been there, done that. Ik heb er moeite mee als iemand zonder nadere toelichting of nuancering een beginner deze kant op probeert te sturen. Dat benoem ik dan - en dat blijf ik doen iedere keer dat dit voorbij komt - maar ik ga de discussie niet meer doen. Top dat het voor jou werkt, fijn dat Father Fish jou inspireert. Meen ik oprecht. Alleen zelf kan ik er niet zoveel mee. Ook goed, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:11
Helaas heb ik 2 vissen met vinrot ontdekt, ik wil hiervoor Esha inzetten maar ik twijfel mbt mijn filter.

Ik heb een standaard Juwel filter met de groene, blauwe en zwarte spons.

Moet ik tijdens het inzetten van Esha het zwarte sponsje uit mijn filter verwijderen of heef dit geen geen invloed?
Volgens Google zit er in een zwarte spons actieve kool, naar mijn weten werkt dit de werking van medicatie tegen maar ik twijfel wat nu moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Hoe lang zit die zwarte spons er al in? Als het langer is dan pak em beet 2 maanden dan is de actieve kool allang uitgewerkt. En hoe moeilijk is het om deze spons er uit te halen? Klusje van 5 minuten.... Nee dat is niet waar..... het is altijd geknoei.... vooruit een kwartiertje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:11
AvK schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:48:
Hoe lang zit die zwarte spons er al in? Als het langer is dan pak em beet 2 maanden dan is de actieve kool allang uitgewerkt. En hoe moeilijk is het om deze spons er uit te halen? Klusje van 5 minuten.... Nee dat is niet waar..... het is altijd geknoei.... vooruit een kwartiertje. :)
Langer dan 2 maanden inderdaad, als het uitgewerkt is dan kan ik de spons net zo goed laten zitten want het eruit halen is de moeite niet maar het moet elkaar niet tegenwerken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Father Fish werd enkele posts hierboven genoemd. Dit filmpje met degelijke uitleg lijkt mij leerzaam voor een ieder die een biologisch, natural aquarium wil runnen. Dus eentje met een substraat bodem. Een dikke laag soil onderin afgedekt met zand. Zo deed ik dat heel lang geleden (toen we niks wisten) ook al.

Het duurt nog geen 10 minuten. Misschien kan iemand er wat mee. En ja, inderdaad.... op het laatst komt mijn 'grote' aquarium ook nog even voorbij. Die staat hier sinds april vorig jaar en ik doe er niks aan, zo nu en dan het filter schoonmaken (schijnbaar voer ik ook te veel) en het water een beetje aftoppen. Planten zijn nog nooit gesnoeid, bodem nog nooit schoon gemaakt. Wel regelmatig een Catappa blad erin. Dat is goed voor de PH en de vissen houden er erg van. Water waardes (ja ja, zo nu en dan kijk ik even) zijn goed. Vissen lijken happy. Zou er toch iets inzitten? Die ouderwetse Walstad methode?

Enjoy! :)

YouTube: What Do You Feed Your Fish?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@AvK Precies zoals ik met mijn eerste aquarium heb gedaan alleen in plaats van tuinaarde vijveraarde. En dan natuurlijk flink wat planten er in. Of er veel verschil tussen durf ik niet te zeggen. Vond het als beginner vooral erg soepel gaan. 4 weken indraaien. Eerste 2 weken veel algengroei gehad. Daarna veel slakken en toen de vissen en garnaaltjes er in zaten zijn de slakken langzaam aan verdwenen. Ondertussen draait het ongeveer een jaartje stabiel. Vissenpoep en voer blijven nooit echt op de bodem liggen. Daar zorgen de garnalen en de planten wel voor. Ik ga het bij het 130 cm aquarium dat deze maand geleverd wordt ook zo doen. Kost me dan 30 euro aan kwarts zand en 20 euro aan vijveraarde. Vind dat substraat veel te duur voor wat je er voor krijgt. Ik ga overigens niet helemaal hardcore Walstad. Er komt een Fluval FX6 op omdat ik zo een groter vissenbestand kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ook bij mij zit er uiteraard een pomp en een filter in. In al mijn bakkies. Je hebt de foto's vast wel eens voorbij zien komen. Pompjes en filters (al zijn het van die gecombineerde, dus een luchtpompje waar zo'n sponsje omheen zit) dat doet FF ook. Hij is niet gek he. Hij is oud.... :).

NB:Tuinaarde, vijveraarde, potgrond, drek uit een ditch ergens bij je in de buurt..... Het maakt niet uit. Als er maar leven in zit, bacteriën, amoebes, slakjes, wormpjes, alle lage vormen van kruipend leven bij wijze van spreken. Afdekken met veel zand, heeeel veeel plantjes er in, en het houdt zich wonderbaarlijk helemaal vanzelf in stand. Dat is de Walstad methode. Een oude methode. Het werkt nog steeds. Ook voor beginners, wat andere mensen ook roepen hier. Sterker nog.... voor beginners is het een erg zekere kans op slagen van je eerste bakkie. Maar goed, de reacties zullen wel weer binnen stromen. En dat mag he. Daarvoor is het hier een forum. We discussiëren. Fijne avond allemaal! :)

[ Voor 55% gewijzigd door AvK op 07-01-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik doe ook bijna niks aan mijn bak. Elk half jaar het filter eens verschonen en verder af en toe wat water bijvullen.. en dat zonder drab uit een random sloot in de buurt. Gewoon met zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@SmurfLink Je ververst dus niet, maar gooit er gewoon slootwater bij in? En ik dacht dat ik al hard voor mijn vissen was door koud en (als ik genoeg heb) met regenwater te verversen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:29:
@SmurfLink Je ververst dus niet, maar gooit er gewoon slootwater bij in? En ik dacht dat ik al hard voor mijn vissen was door koud en (als ik genoeg heb) met regenwater te verversen. :+
Nee kraanwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ah, ik lees hem nu anders over die drab.. Dacht dat je slootwater gebruikte en de modder achter liet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

SmurfLink schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:27:
Ik doe ook bijna niks aan mijn bak. Elk half jaar het filter eens verschonen en verder af en toe wat water bijvullen.. en dat zonder drab uit een random sloot in de buurt. Gewoon met zand.
Het is ook niet dat er maar 1 goede methode is he. Het zijn verschillende manieren van benadering. Sommige mensen gooien chemicaliën in hun bak om alles goed op orde te houden. Hebben alleen wat gravel op de bodem. auwelijks planten, een steriel geheel. En daar zijn ze heel druk mee. Kan allemaal he. Het is NIET een kwestie van goed of fout. Het is of je het biologisch wilt doen, op een natuurlijke wijze of op een andere manier. Mag allemaal. FF heeft daar ook een mooi filmpje over geplaatst. Hij vindt alles prima. Zegt er wel bij dat het dan niet een Natural tank is. Denk dat hij daar gelijk in heeft. Maar nogmaals, een andere manier is niet fout of perse slecht voor je vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Wat hier in mijn optiek aan de hand is, is dat de meeste hier exact zijn ingesteld. Niet zo gek natuurlijk want we zitten hier op Tweakers met voornamelijk IT-ers. Vele zullen dan de neiging hebben er een soil in te gooien met exact de dikte die op de verpakking staat. Na zoveel dagen zoveel milliliter van het ene middeltje en een paar dagen later nog zoveel milliliter van het andere middeltje. Net zo lang water testen totdat de nummertjes in het juiste bereik vallen, vissen er in en om een vast aantal weken zoveel procent water wisselen. Het resultaat is dan redelijk voorspelbaar.
Waar men dan aan voorbij lijkt te gaan is dat er eigenlijk een biotoop gecreëerd wordt en dat als je die enigszins in balans kunt brengen de natuur dan haar werk gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Chatslet schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:00:
Waar men dan aan voorbij lijkt te gaan is dat er eigenlijk een biotoop gecreëerd wordt en dat als je die enigszins in balans kunt brengen de natuur dan haar werk gaat doen.
Over welke visbezetting hebben het in bovenstaande situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@Chaoss Nou, dat weet zo net nog niet, hoor. Wanneer je op 'serieuze' aquariumfora en groepen op Facebook terecht komt dan hangt het ook van testen en middeltjes aan elkaar. Voedingsbodems worden wel vaak afgeraden en filterzand van de Wildkamp is een van de meest aangeraden bodems. Alleen tuingrond en vijveraarde kende ik nog niet, maar zullen vast ook wel werken.

Father Fish heb ik net even naar gekeken en is volgens mij net zo'n commerciële bedoening als heel veel andere voedingsbodems en voedingsstoffen. Zal vast werken, maar dat geldt voor mijn Tropica bodem ook. Ik ververs eens per twee weken water (snoeit ook makkelijker) en dan gaat er gewoon koud kraanwater of regenwater in en wat vloeibare plantenvoeding. Kleibolletjes etc doe ik niks mee, want mijn bodem schijnt de voedingsstoffen uit de waterkolom te bufferen. Testen doe ik verder ook nooit, tenzij er iets opvallends gebeurt. Filters trek ik iedere paar maanden onder de bakken uit en spoel ik schoon. Schijnt ook niet te mogen omdat ik het onder de kraan of de tuinslang doe, maar heeft nog nooit een probleem gegeven

Draait prima, geen problemen met algen oid, enige is een overschot aan torenslakken omdat ik nog wel eens wat royaal voer. Verder lekker weinig onderhoud en veel plezier. En als anderen het anders doen? Ook prima, zo lang je vissen het maar goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 12:25
Aziraphale schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:38:
@Chaoss Nou, dat weet zo net nog niet, hoor. Wanneer je op 'serieuze' aquariumfora en groepen op Facebook terecht komt dan hangt het ook van testen en middeltjes aan elkaar. Voedingsbodems worden wel vaak afgeraden en filterzand van de Wildkamp is een van de meest aangeraden bodems. Alleen tuingrond en vijveraarde kende ik nog niet, maar zullen vast ook wel werken.

Father Fish heb ik net even naar gekeken en is volgens mij net zo'n commerciële bedoening als heel veel andere voedingsbodems en voedingsstoffen. Zal vast werken, maar dat geldt voor mijn Tropica bodem ook. Ik ververs eens per twee weken water (snoeit ook makkelijker) en dan gaat er gewoon koud kraanwater of regenwater in en wat vloeibare plantenvoeding. Kleibolletjes etc doe ik niks mee, want mijn bodem schijnt de voedingsstoffen uit de waterkolom te bufferen. Testen doe ik verder ook nooit, tenzij er iets opvallends gebeurt. Filters trek ik iedere paar maanden onder de bakken uit en spoel ik schoon. Schijnt ook niet te mogen omdat ik het onder de kraan of de tuinslang doe, maar heeft nog nooit een probleem gegeven

Draait prima, geen problemen met algen oid, enige is een overschot aan torenslakken omdat ik nog wel eens wat royaal voer. Verder lekker weinig onderhoud en veel plezier. En als anderen het anders doen? Ook prima, zo lang je vissen het maar goed doen.
Father Fish is juist het tegenovergestelde van commercieel gedoe, haha. Modder uit de sloot, laagje filterzand erover heen en voor de rest amper wat doen. Niet elke paar weken naar de viswinkel om toevoegingen voor je aquarium te halen en waterwissels tot een minimum beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
inmiddels het Y stuk er vantussen genomen, ik moest te veel druk zetten met de vijverslangen en veroorzaakte tot 3 keer toe een lek.
Dus voorlopig komt er 1 fluval fx6 op te staan, van zodra ik nog eens tijd kan vinden om alles opnieuw te verlijmen en hopelijk deze keer alles waterdicht te krijgen.
De volgende Fluval FX6 zal dan maar via de buitenkant en achterkant van aquarium moeten verlopen (zit niets anders op)
Ik ben ervan verschoten hoe moeilijk het is die waterdicht te krijgen.
Ik zit met 2 koppelstukken nu beide met afsluitkranen en van zodra die water zien lijken die te lekken, het is om moedeloos van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
HuismAndré schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:37:
[...]

Over welke visbezetting hebben het in bovenstaande situatie?
Dat hangt er van af hoeveel de vissen in kwestie vervuilen en of je wel/geen filter gebruikt. Ga je hardcore Walstad zonder filter of hoogstens een sponsfilter dan is het visbestand vrij beperkt en kun je er niet echt grote vervuilers bij hebben. Zet je er wel gewoon een flinke buitenfilter of bioloog onder dan is een laag vijveraarde onder je zand simpelweg hetzelfde als een voedingsbodem die heel lang mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Wolfp4ck schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:37:
inmiddels het Y stuk er vantussen genomen, ik moest te veel druk zetten met de vijverslangen en veroorzaakte tot 3 keer toe een lek.
Dus voorlopig komt er 1 fluval fx6 op te staan, van zodra ik nog eens tijd kan vinden om alles opnieuw te verlijmen en hopelijk deze keer alles waterdicht te krijgen.
De volgende Fluval FX6 zal dan maar via de buitenkant en achterkant van aquarium moeten verlopen (zit niets anders op)
Ik ben ervan verschoten hoe moeilijk het is die waterdicht te krijgen.
Ik zit met 2 koppelstukken nu beide met afsluitkranen en van zodra die water zien lijken die te lekken, het is om moedeloos van te worden.
Wat lekt er dan precies? Als het de PVC stukken zijn dat is het gewoon een kwestie van correct lijmen. Ofwel alles goed opschuren, ontbramen, beide stukken in de lijm zetten en als je het in elkaar zet even draaien. Als het de vijverslang is dan gebruik je misschien de verkeerde slangklemmen. Dat kan namelijk niet met de standaard slangklemmen maar moet met draadslangklemmen gebeuren. Bij voorkeur met dubbel draad. Die kun je bij ieder tuincentrum vinden bij de vijverafdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
https://cdn.webshopapp.co...amex-slangklemmen-rvs.jpg
dus zoiets is eigenlijk niet meer geschikt ?

en ik heb het volgende nodig ?
https://encrypted-tbn0.gs...ZQzidN6qpwvDzon8&usqp=CAU

Het is de kraanconstructie die nogal eens lekt.
Niet de koppeling.
O-ringen zaten goed, nuja heb de aquarium eventjes gelaten voor wat het is en ben van plan er in het weekend nog eens naar te kijken.

De laatste keer heb ik wellicht niet goed gelijmd.
Dus het stuk tussen de doorvoer, en de kraanconstructie (daar gebruik ik een 25mm pvc klein stukje buis voor om die aan elkaar te zetten.
Ik schuur eerst de pvc voor een ruwe ondergrond, dan met pvc lijm. De aquarium bouwer vertelde me dat er dan na 5 minuten al een waterdichte seal moet ontstaan, maar dit was niet het geval hier.

De kraanconstructie heeft gelost van de doorvoer toen er om en bij de 200l water inzat ;)
Vrouwlief was NOT amused.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Wolfp4ck Je moet inderdaad die tweede hebben maar het beste rij je even naar Intratuin of Welkoop oid. Daar hebben ze die dingen precies op maat. Ik snap niet precies wat je met kranen wilt. Heb je die gewoon in de PVC leiding verlijmd? Een FX6 heeft toch ook al een paar kranen?
Het verlijmen van PVC luistert vrij nauw. Het schuren moet je echt doen met een fijne korrel. Lijm goed dik aanbrengen, liever te veel lijm dan te weinig. Ook is het heel belangrijk dat als de stukken in elkaar zitten dat je ze echt even een halve slag heen en terug draait. Type lijm maakt ook verschil. Voor druk PVC moet je hard pvc lijm gebruiken. 5 minuten droogtijd vind ik twijfelachtig. Dat kan misschien bij een afvoer onder een keuken die netjes opgebeugelt is maar niet bij druk pvc verbinding die je mechanisch gaat belasten en waar 2 FX6 filters op staan te blazen. Ga bij kamertemperatuur uit van 30 minuten tot een uur.
De reden is dat PVC lijm zelf eigenlijk geen lijm is of sealer is. Het is een oplosmiddel dat het PVC als het ware laat smelten waardoor de PVC delen in elkaar over vloeien. Bij het "drogen" verdampt het oplosmiddel en wordt de PVC weer hard waardoor het een geheel is. Zou je dus te weinig lijm gebruiken of de verbinding tijdens het drogen te veel belast dan zullen de delen niet genoeg in elkaar overvloeien. Wat ik zelf met dit soort dingen doe is voor het schuren nog even ontvetten met remmenreiniger en iedere verbinding eerst rustig laten drogen voordat ik de volgende aanbreng.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Tropische binnenplanten en/of planten uit de tuin vragen om een andere aanpak en aandacht.
Beetje klimop met klimroos vergelijken, deze low-tech / high-tech discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@NLKornolio Beetje een rare reactie die je hier neer zet. Het gaat hier simpelweg om het gebruik van een organische voedingsbodem of een aquasoil met kunstmest. Ik heb in Brazilië en Indonesië waar die aquariumplanten in de natuur voor komen heb ik nog nooit aquasoil op de bodem van rivieren en beekjes zien liggen en daar staat ook niet om de 5 meter een Co2 tank langs het water. Je kunt er dus van uit gaan dat aquariumplanten het prima of zelfs beter op een organische voedingsbodem doen. Je zou hoogstens een discussie kunnen voeren over de exacte samenstelling om dan de NPK verhouding te optimaliseren voor bepaalde planten maar bij een aquasoil zit je al aan een vaste NPK verhouding vast die door de fabrikant is bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@Chatslet is het niet zo dat nog meer belangrijk dan een voedingsbodem of een CO2 tank, de verlichting nog een grotere rol speelt in het houden van planten ?

ik ga ergens deze week bij de brico in België achter 2 sets dubbele draadslangklemmen gaan.
Nu je het zegt heb ik wellicht de pvc buizen niet voorzien van genoeg lijm en zeker ook niet de kwartdraai gedaan om een goede spreiding te hebben.
Vandaar wellicht de lekken.
Inmiddels zitten er voor 100€ Anubia planten te rijpen in mijn quarantaine bakken :) hopelijk zal mijn Citrinellum man die met rust laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatslet
@Wolfp4ck Belichting speelt zeker een belangrijke rol maar die zal niet ineens anders zijn als je organisch bemest. Om maar eens een voorbeeld te geven, hier thuis verbouwen we grotendeels ons eigen voedsel en we hebben daar naast een stuk weiland ook 2 flinke kassen voor staan met vrij dure led kweeklampen. Daar kweken we zowel op aarde als op hydroponics onder dezelfde lampen met hetzelfde belichtingsschema. Inmiddels heb ik in dit topic zelfs begrepen dat het onder normale RGB+CCT led strips kan alleen heb ik nog geen led strips kunnen vinden die hetzelfde aantal lumen per wat hebben als kweek lampen. Overigens staan er sinds begin december tussen de paprika's en tomaten ook wat aquarium planten die na een snoeibeurt uit het kleine aquarium kwamen (in emerse vorm) de hydroponics bakken. O.a. Anubia, Zwaardplant en Cryptocoryne. Met de prijzen die ze er tegenwoordig voor vragen zou ik ze bijna gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Lamith schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:33:
[...]

Father Fish is juist het tegenovergestelde van commercieel gedoe, haha. Modder uit de sloot, laagje filterzand erover heen en voor de rest amper wat doen. Niet elke paar weken naar de viswinkel om toevoegingen voor je aquarium te halen en waterwissels tot een minimum beperken.
https://father-fish-aquarium.myshopify.com/

I rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Zo zijn alle aquarium youtubers toch ?
KG Tropicals kan ik het enorm van krijgen
Kaveman en Tazawa zijn ook nog niet gestorven van hun eerste flagrante leugen en promoten van hun producten of sponsors.
En dan volgens mij de ergste youtubers die zichzelf zodanig geweldig vinden dat het wansmakelijk wordt... Cichlid Bros....
Enige die ik echt nog de moeite vind (vond) van het volgens van Joey van the King of DIY... als je hem zijn clickbait kan vergeven toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Ik doelde meer op het advies dat hij geeft om de Walstad methode te gebruiken. Als er een methode niet echt commercieel gemotiveerd is, dan is die methode het wel. Dat ie een webshop heeft voor zijn aquariumwinkel, is voor mij geen bewijs dat alles direct een commerciële motivatie heeft bij wat hij zegt. Anders had hij immers wel zijn eigen aquasoil gemaakt en dat verkocht aan mensen die jaarlijks weer opnieuw moeten inrichten omdat de soil uitgeput is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Wolfp4ck schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:48:
Zo zijn alle aquarium youtubers toch ?
KG Tropicals kan ik het enorm van krijgen
Kaveman en Tazawa zijn ook nog niet gestorven van hun eerste flagrante leugen en promoten van hun producten of sponsors.
En dan volgens mij de ergste youtubers die zichzelf zodanig geweldig vinden dat het wansmakelijk wordt... Cichlid Bros....
Enige die ik echt nog de moeite vind (vond) van het volgens van Joey van the King of DIY... als je hem zijn clickbait kan vergeven toch.
KG Tropicals werkt mij ook op de zenuwen inderdaad haha. Ik vind zelf MJ Aquascaping een fijne Youtuber plus Fish Shop Matt (die gast die altijd bij MD Fish Tanks meehelpt). Zo heeft iedereen wel zijn stokpaardjes natuurlijk. Als je onduidelijk gebrabbel en weinig structuur in video's een beetje kunt handelen dan heeft Fishtory ook nog wel interessante filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Father Fish heeft een Aquarium spullen winkel he.....
Inderdaad heel gek dat hij een webshop heeft.

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
AvK schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:17:
[...]

Father Fish heeft een Aquarium spullen winkel he.....
Inderdaad heel gek dat hij een webshop heeft.

:P
Ok, maar foto's met handtekening? En allerlei supplementen om de levensduur van je bodem te verlengen? Walstad is inderdaad low budget, maar hier wordt net zo zeer aan verdiend als aan de grote merken. Niks mis mee, maar ik krijg van dingen als die foto's wel enorme jeuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Hangt er een beetje vanaf hoe je er naar kijkt. Als je bij een aquarium winkel voor de hoofdprijs tuinaarde gaat kopen omdat je zo graag de Walstad methode wilt doen dan heb je het gewoon niet begrepen. Daarbij vind ik het persoonlijk ook veel te beperkend om volledig voor de Walstad methode te gaan. Ik ben er meer voorstander van om er wat nuttige dingen uit te halen en dan “best of both worlds” te gaan. Daarmee bedoel ik dus ipv een dure aquasoil of voedingsbodem gewoon vijveraarde te gebruiken dat je afdekt met straalzand of filterzand en bij het indraaien watervlooien, tubifex en artemia in doen. Dan geen flesjes met meststof gebruiken maar dan wel een flinke filter er onder, vissen voeren en eventueel Co2. Vissenbestand ondersteunen met een schoonmaakploeg van slakken en garnalen en dus niet meer vissen er in dan dat de schoonmaakploeg aan kan. Ik draai nu op deze manier een 30 liter bak zonder Co2 en die is gewoon altijd schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Chatslet schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:25:
Hangt er een beetje vanaf hoe je er naar kijkt. Als je bij een aquarium winkel voor de hoofdprijs tuinaarde gaat kopen omdat je zo graag de Walstad methode wilt doen dan heb je het gewoon niet begrepen. Daarbij vind ik het persoonlijk ook veel te beperkend om volledig voor de Walstad methode te gaan. Ik ben er meer voorstander van om er wat nuttige dingen uit te halen en dan “best of both worlds” te gaan. Daarmee bedoel ik dus ipv een dure aquasoil of voedingsbodem gewoon vijveraarde te gebruiken dat je afdekt met straalzand of filterzand en bij het indraaien watervlooien, tubifex en artemia in doen. Dan geen flesjes met meststof gebruiken maar dan wel een flinke filter er onder, vissen voeren en eventueel Co2. Vissenbestand ondersteunen met een schoonmaakploeg van slakken en garnalen en dus niet meer vissen er in dan dat de schoonmaakploeg aan kan. Ik draai nu op deze manier een 30 liter bak zonder Co2 en die is gewoon altijd schoon.
Exact dat. Mijn 'grote' aquarium (wil niet braggen) die regelmatig in de voorbeelden van FF natural tanks voorkomen doe ik bijna niks aan. Die draait op zichzelf. Die houdt zichzelf in stand. Het is een 120 liter bak met meer dan 50 levende wezens er in. En het draait. Zonder chemicaliën. Puur natuur.

Mijn mini F1 bakje draait op zich ook goed maar ziet er visueel niet meer uit. Daar moet ik binnenkort toch wat aan veranderen. Het oog wil ook wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Chatslet schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:39:
@NLKornolio Beetje een rare reactie die je hier neer zet. Het gaat hier simpelweg om het gebruik van een organische voedingsbodem of een aquasoil met kunstmest. Ik heb in Brazilië en Indonesië waar die aquariumplanten in de natuur voor komen heb ik nog nooit aquasoil op de bodem van rivieren en beekjes zien liggen en daar staat ook niet om de 5 meter een Co2 tank langs het water. Je kunt er dus van uit gaan dat aquariumplanten het prima of zelfs beter op een organische voedingsbodem doen. Je zou hoogstens een discussie kunnen voeren over de exacte samenstelling om dan de NPK verhouding te optimaliseren voor bepaalde planten maar bij een aquasoil zit je al aan een vaste NPK verhouding vast die door de fabrikant is bedacht.
Het gaat erom wat de planten nodig hebben qua voeding.

Heb je makkelijke planten en laag licht dan heb je zelfs geen voeding nodig of een zak met aarde/vijvergrond is dan voldoende.

Heb je tropische plantjes nodig die veel licht en zuurstof nodig hebben dan ga je voedingstoffen zelf reguleren. Makkelijk met soil omdat dit deze voedingstoffen opneemt bij de wortels weer langszaam vrijgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Het punt is dus dat organische grond die voedingsstoffen ook geleidelijk afgeeft. Het enige voordeel van een aquasoil is dat het het water niet troebel maakt omdat het in kleine balletjes van klei zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

En ook vandaag heeft Father Fish weer een erg leerzaam en helder filmpje geplaatst.
Ben benieuwd hoeveel mensen, met argumenten, dit kunnen tegen spreken. Het is echt heel simpel.
Juist vooral beginners zullen met deze methode veel succes hebben. Heb hier drie bakken staan en die draaien perfect. Heb er geen werk van. Oke, eentje ziet er niet heel mooi uit maar is wel kerngezond. Ben me dus aan het beraden wat ik er mee ga doen. En dat is het mooie van deze hobby. Er is altijd iets om over na te denken, iets om te verbeteren. Ja ja, geld uitgeven........ :)

YouTube: Your Substrate is a Living Environment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb er even doorheen gescrold en hij legt volgens mij vooral uit wat er allemaal in je bodem leeft en, maar dat is meer afleiden uit, dat het regelmatig vervangen van de bodem onzin is. Daar ben ik het uiteraard volledig mee eens en ik zou mijn bodem ook alleen (liefst deels) vervangen als mijn bak om de een of andere reden helemaal leeg zou moeten. Wel zou ik zelf geen bodem van 15cm in mijn bak leggen, maar dat is ook een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
Na een grote verbouwing waarbij mijn 10 jaar oude eheim 240 op marktplaats is gegaan begint het weer te kriebelen. Bewust een mooie plek van ongeveer 120×50 vrijgehouden, wil iets moois wat binnen het blank eiken moderne interieur past.

Na wat online speurwerk dit gevonden:Zijn er nog andere leveranciers of modellen die ik mis, iemand ervaring met deze merken?

De laatste hebben ze ook in 118x49x69 maar twijfel over de hoogte, met het meubel komt die op 152cm uit en dat lijkt me lastig schoonmaken of valt dat in de praktijk wel mee? Zin om lekker aan de slag te gaan... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@hoevenpe Eheim Proxima of Vivaline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
Mijn vorige Eheim bak was grotendeels van plastic, zijn deze modellen van betere kwaliteit? Wil nu echt iets moois, premium uitstraling.

Mijn grootste uitdaging wordt het materiaal en de frontpanelen, echt blank eiken als de overige meubels of anders betonlook. Moet sowieso eerst langs de ballotage van mijn vrouw... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Aziraphale schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:28:
Ik heb er even doorheen gescrold en hij legt volgens mij vooral uit wat er allemaal in je bodem leeft en, maar dat is meer afleiden uit, dat het regelmatig vervangen van de bodem onzin is. Daar ben ik het uiteraard volledig mee eens en ik zou mijn bodem ook alleen (liefst deels) vervangen als mijn bak om de een of andere reden helemaal leeg zou moeten. Wel zou ik zelf geen bodem van 15cm in mijn bak leggen, maar dat is ook een kwestie van smaak.
Ehhh FF heeft hier een wel hele grote bak als gewoon een voorbeeld hoe het kan.
Alles in verhouding he. 3 Centimeter soil is ook goed als je er maar zand overheen doet.
Het FF principe werkt gewoon erg goed.
Daar kunnen allerlei 'profs' hier nog een voorbeeld aan nemen.
LET OP: Geen aanval, gewoon een constatering. Dit is ook een methode.
Doe er je voordeel mee.

En je achterdeel met Jif!

>:)

_/-\o_

Pagina: 1 ... 26 ... 44 Laatste