Woa zo'n plaat kost rond de 80euro heb er ongeveer 1.5 nodig. Nog altijd stukken goedkoper dan een spaanplaat meubel van een aquarium merk. Naast het feit dat die niet in 100 x 60 cm zijn te krijgen.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Woa zo'n plaat kost rond de 80euro heb er ongeveer 1.5 nodig. Nog altijd stukken goedkoper dan een spaanplaat meubel van een aquarium merk. Naast het feit dat die niet in 100 x 60 cm zijn te krijgen.
Dus én soil én CO2? Is die bodem niet na een half jaar tot een jaar uitgewerkt? Wat ga je daarna doen? Weer helemaal opnieuw beginnen óf ga je met extra bodemvoeding werken als de soil is uitgewerkt? Indien dat laatste, waarom daar niet gelijk mee beginnen?mikkelnl schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:17:
[...]
Heb aqua soil, en dat geeft extreme waardes af in het begin. Er zit een CO2 systeem op, verder nog geen bemesting ofzo.
[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 20-11-2023 17:00 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Die platen zijn natuurlijk pas het begin. Maar je kunt het dan wel helemaal naar je eigen zin maken! En er een vet volgtopic van bijhoudenChaoss schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:38:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 20-11-2023 19:07 ]
Met een dergelijke hoeveelheid planten incl. bodembedekkers zou ik ook soil én CO2 gebruiken. Als hij zand zou gebruiken moet er op elke paar cm2 een voedingstablet worden geplaatst.HuismAndré schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:59:
[...]
Dus én soil én CO2? Is die bodem niet na een half jaar tot een jaar uitgewerkt? Wat ga je daarna doen? Weer helemaal opnieuw beginnen óf ga je met extra bodemvoeding werken als de soil is uitgewerkt? Indien dat laatste, waarom daar niet gelijk mee beginnen?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Heb zelf 2x in de eerste week een flinke waterwissel uitgevoerd, dat was wel in een kleiner bakje. Maar het schema wat ik veel tegen kwam op internet heb ik toen ook niet afgemaakt. Maar iedereen heeft er een andere ervaring mee, ken er ook die het schema dubbel zo lang maken.mikkelnl schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:13:
[...]
Wat denken jullie? Met zoveel planten nu al naar een schema van bijv. elke 2 of 3 dagen water wissel?
Ik heb het bij een lokale houtzagerij laten doen, hadden op dat moment nog een andere grote zaagklus liggen met hetzelfde type hout. Dus mijn relatief kleine order paste daar mooi tussen, wat een paar tientjes scheelde in de prijs.Chaoss schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:05:
Zat ik ook aan te denken ja, 18mm watervast multiplex en dan beitsen. Volgens mij kun je bij de meeste houtboeren (tegen betaling) wel op maat laten zagen dat scheelt al een hoop gedoe.
[ Voor 4% gewijzigd door Cooldevice op 20-11-2023 19:45 ]
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Gewoon vloeibare voeding kan ook hoor. Bij mij staat alles ook gewoon in zand zonder tabletten.Taro schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:39:
[...]
Met een dergelijke hoeveelheid planten incl. bodembedekkers zou ik ook soil én CO2 gebruiken. Als hij zand zou gebruiken moet er op elke paar cm2 een voedingstablet worden geplaatst.
Ook Echinodorus? Heb altijd begrepen dat die toch wel echt veel voeding uit de bodem halen ipv uit het water. Maar heb ze zelf nog nooit op 100% zand gehad, dus mogelijk onjuiste informatie.de Peer schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:41:
[...]
Gewoon vloeibare voeding kan ook hoor. Bij mij staat alles ook gewoon in zand zonder tabletten.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja ook echinodorus. Daarvan wordt idd altijd gezegd dat hij zo'n tablet fijn vindt. Maar mijn ervaring met gewoon droog zand is dat dat prima gaat.Taro schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:44:
[...]
Ook Echinodorus? Heb altijd begrepen dat die toch wel echt veel voeding uit de bodem halen ipv uit het water. Maar heb ze zelf nog nooit op 100% zand gehad, dus mogelijk onjuiste informatie.
Aangezien ik nogal wat garnalen heb ben ik redelijk rustig met het toevoegen van Profito (ik doe een jaar met een liter op mijn 125 liter (netto) bakje oftewel nog net niet de dubbele dosering). Om dat wat te compenseren steek ik wel eens een pilletje als ik het idee heb dat de plant dat nodig heeft. Vooral de Cryptocoryne Costata en de Echinodorus tricolor (die bij mij maar één kleur heeft vanwege weinig licht) laten echt wel merken dat ze zo'n pilletje op prijs stellen. Maar alle andere planten doen het prima op alleen Profito. Zandbodem is natuurlijk wel al aardig volgepoept (dus dat zal ook helpen). Maar ook bij een nieuwe bak kun je die "poepstart" prima voor elkaar krijgen door wat pilletjes over de bodem te verkruimelen voordat je het zand erin doet. Als je maar iets doet dat compleet afgebroken wordt (anders kom je het vanzelf een keer tegen). Dus geen kleikorrels (want een jaar later huil je bij het loshalen van die ene plant).de Peer schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:41:
[...]
Gewoon vloeibare voeding kan ook hoor. Bij mij staat alles ook gewoon in zand zonder tabletten.
[ Voor 21% gewijzigd door HuismAndré op 21-11-2023 09:33 ]
Is dat echt een ding? Ik voeg wel helemaal de dubbele dosering toe (verspreid over drie momenten per week) en mijn garnalen gaan gewoon als konijnenHuismAndré schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:25:
Aangezien ik nogal wat garnalen heb ben ik redelijk rustig met het toevoegen van Profito (ik doe een jaar met een liter op mijn 125 liter (netto) bakje oftewel nog net niet de dubbele dosering).
Dan doseren wij toch ongeveer gelijk? Ik doseer bijna 2 x de dosis, jij doseert 2 x de dosis. Er zit koper in Profito. Ik wil niet dat dit opstapelt in de waterkolom, bodem of in de garnalen zelf aangezien ze niet zo goed tegen koper kunnen (daarom gaan garnalen ook wel eens dood als je nieuwe plantjes plant indien die plantjes stijf staan van de slakkendoders (op basis van koper)). Gaat trouwens niet op voor in vitro plantjes.JME schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:36:
[...]
Is dat echt een ding? Ik voeg wel helemaal de dubbele dosering toe (verspreid over drie momenten per week) en mijn garnalen gaan gewoon als konijnen
Ik gebruik een Hamburgermattenfilter met een opvoerpompje voor het rondpompen van het water. Als je siliconenslang gebruikt tussen pompje en uitstroom én een pompje gebruikt dat stil is én zorgt dat het pompje "zweeft" aan de slang dan zul je, na een week of 2 als de pomp lekker in z'n eigen biofilm staat te draaien, niets meer horen behalve een zachte ruis vanwege het stromende water. De JBL Proflow 300 is een vrij stille pomp en prima geschikt voor een HMF in een 50 liter bakje.Grotbewoner schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:29:
Ik wil een neocaridina garnalentank op mijn bureau naast mijn werkPC zetten. Omdat ik geen zin heb in irritant geluid van een filter dacht ik aan een Walstad filterloos quarium (heb een Dennerle Scapers 55L tank gekocht).
Dus potgrond onderin, dan garnalenkiezels oid daarbovenop en dan lamp, planten en garnalen. Geen filter. Misschien op termijn een paar guppies.
Is dit een goed idee? Of zijn er ook filters die wel echt fluisterstil zijn als je ernaast zit? En gaat dit ook stand houden als mijn garnalen zich vermenigvuldigen?
Ik heb niet zo veel ervaring, wel veel gelezen. Vroeger ooit een aquariumpje gehad.
Je hebt gelijk, ik heb me verrekendHuismAndré schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:32:
[...]
Dan doseren wij toch ongeveer gelijk? Ik doseer bijna 2 x de dosis, jij doseert 2 x de dosis. Er zit koper in Profito. Ik wil niet dat dit opstapelt in de waterkolom, bodem of in de garnalen zelf aangezien ze niet zo goed tegen koper kunnen (daarom gaan garnalen ook wel eens dood als je nieuwe plantjes plant indien die plantjes stijf staan van de slakkendoders (op basis van koper)). Gaat trouwens niet op voor in vitro plantjes.
Ik kan je de Aquael Pat Mini Filter mét garnalenspons aanraden. Heb die ook in de garnalenbak op het bureau gebruikt.Grotbewoner schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:29:
Ik wil een neocaridina garnalentank op mijn bureau naast mijn werkPC zetten. Omdat ik geen zin heb in irritant geluid van een filter dacht ik aan een Walstad filterloos quarium (heb een Dennerle Scapers 55L tank gekocht).
Dus potgrond onderin, dan garnalenkiezels oid daarbovenop en dan lamp, planten en garnalen. Geen filter. Misschien op termijn een paar guppies.
Is dit een goed idee? Of zijn er ook filters die wel echt fluisterstil zijn als je ernaast zit? En gaat dit ook stand houden als mijn garnalen zich vermenigvuldigen?
Ik heb niet zo veel ervaring, wel veel gelezen. Vroeger ooit een aquariumpje gehad.
Bedankt voor de tip. Is deze stil?Taro schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:27:
[...]
Ik kan je de Aquael Pat Mini Filter mét garnalenspons aanraden. Heb die ook in de garnalenbak op het bureau gebruikt.
Ja, wat mij betreft wel, viel sowieso niet op.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
900 a 1000 liter afhankelijk hoever het gevuld is.Taro schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:48:
@AvK Met iets minder vraagtekens en andere zinsopbouw komt je bericht net wat vriendelijker over...
Op 118 liter verbruikte mijn aquarium 1,25 kWh/dag. x365 dagen x bijv. 25 cent = 114 Euro per jaar. Ik vermoed dat het verschil wel meer dan 10% is, daarnaast is het volume van de bak ook belangrijk. Stel dat het 250 liter betreft dan is dat 228 Euro op jaarbasis. Als een bak met kap bijv. de helft verbruikt, dan is het verschil 10x het bedrag dat je noemt, ofwel een tientje per maand.
Afijn, blijft speculeren, maar na bijv. 5 jaar overstijgt dat de aanschafprijs van het aquarium, dus wel een factor om aandacht aan te besteden.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 26-11-2023 18:25 ]
FreeReef.nl
Wat is je setup/welke accessoires gebruik je tijdens het fotograferen? Mooie plaatjes hoor!World Citizen schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:20:
Binnenkort een nieuwe modernere camera, dus nog een paar shotjes uit de oude Nikon D5100.
Veel veranderde er niet de afgelopen maanden. Het draait rustig door en ik hou mijn handen uit de bak. Het word wat kouder nu dus dan begint er weer wat zin te komen om het te vullen met koraal. Donkere avonden geven mooie plaatjes.
En mijn nieuwe en favoriete zee-egel!
Later meer hierover.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Thanks.Gynnad schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:22:
[...]
Wat is je setup/welke accessoires gebruik je tijdens het fotograferen? Mooie plaatjes hoor!
[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 26-11-2023 18:37 ]
FreeReef.nl
Ik heb geen verstand van zeewater maar daar heb je veel minder onderhoud aan? Je hoeft iig niet te snoeien.. hoe zit het met bodem afhevelen en ramen schoonmaken?World Citizen schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:20:
Veel veranderde er niet de afgelopen maanden. Het draait rustig door en ik hou mijn handen uit de bak.
Een nederland is er maar 1 groothandel / leverancier van dit soort "massa" aquaria en die gaat niet mee met de normale prijsverlagingen.Chaoss schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:56:
Ik kwam deze Aquael bak tegen in een Duitse webshop voor 599,-[Afbeelding]
Geen high end spul maar de reviews zijn positief. Niet de maat die ik zoek (90x60x45 ipv 100x60x50), maar voor dat geld zou ik wel een dief van mijn eigen portemonnee zijn. Dus ik zoek hem in Nederland op: 899,- hoe dan
[...]
Ik heb geen verstand van zeewater maar daar heb je veel minder onderhoud aan? Je hoeft iig niet te snoeien.. hoe zit het met bodem afhevelen en ramen schoonmaken?
Deze? https://www.olibetta.nl/a...forest-aquariumcombinatieChaoss schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:56:
Geen high end spul maar de reviews zijn positief. Niet de maat die ik zoek (90x60x45 ipv 100x60x50), maar voor dat geld zou ik wel een dief van mijn eigen portemonnee zijn. Dus ik zoek hem in Nederland op: 899,- hoe dan
[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 02-12-2023 18:47 ]
Die was ik ook tegengekomen. Maar die zitten volgens mij in oostenrijk ze hebben alleen een .nl website. Gezien de levertijd zal het ook wel uit oostenrijk verzonden worden... Lijkt me toch wat tricky met een aquariumHuismAndré schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:45:
[...]
Deze? https://www.olibetta.nl/a...forest-aquariumcombinatie
Zelfde prijs (vast ook zelfde bedrijf). "Zit" sinds een dik jaar ook in Nederland.
Mijn meest recente Aquatlantis aquarium is in bijna perfecte staat overgekomen (ook gekocht bij Olibetta). Netjes op een pallet, geleverd door een NL transporteur. Ergen in het proces (of wellicht al in het magazijn) had de onderkast een tikje gekregen (deukje in een plank). Ik kreeg een compleet nieuwe onderkast en mocht de oude houden. Prima dus.Chaoss schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:50:
[...]
Die was ik ook tegengekomen. Maar die zitten volgens mij in oostenrijk ze hebben alleen een .nl website. Gezien de levertijd zal het ook wel uit oostenrijk verzonden worden... Lijkt me toch wat tricky met een aquarium
Makkelijker is het niet, maar als je een weekje gaat lezen over de apparatuur dan is het eigenlijk ook niet moeilijk.Chaoss schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:56:
[...]
Ik heb geen verstand van zeewater maar daar heb je veel minder onderhoud aan? Je hoeft iig niet te snoeien.. hoe zit het met bodem afhevelen en ramen schoonmaken?
FreeReef.nl
Uiteindelijk 1 van de bijkomende redenen dat ik onlangs afscheid heb genomen van m'n aquariums, een 2 meter en een 1.50.Smuggler schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:25:
[...]
900 a 1000 liter afhankelijk hoever het gevuld is.
Verbruik is hier 1.400kwh per jaar voor de verwarming van het aquarium.
In de winter toch wel tot 8kwh per dag dat ik erin weg stook.
In de zomer ook dagen dat het tot 0,6kwh per dag blijft.
Aquarium heeft 2cm dik glas.
Achterkant muur naar de buren, zijkanten beiden kanten een houten kast)
Bovenkant is afgesloten met plastic platen, water oppervlakte 2,5m x 50cm.
Temperatuur woonkamer in de winter 19°C.
Temperatuur aquarium 24,8°C.
Stroomkosten = 1400 x 30 cent = rond de 400 euro.
Het meubel moest nu een kleine €130-€150 euro kosten, ik zal eens contact opnemen met een bouwer hier in de buurt. Dank je wel voor je reactie zo had ik hem nog niet gezien.Chatslet schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:44:
@VluggeJapie Als je kijkt naar de gewichtsverdeling van een aquarium of wat voor vat met vloeistof dan ook wordt het merendeel van de druk via de wanden op de ondergrond overgebracht. Lijkt me dus niet handig als de wanden over gaan hangen. Je zou eventueel naar een aquariumbouwer kunnen gaan. Die maken gewoon een stalen/RVS/aluminium frame dat ze met dibond panelen afwerken tot een meubel. Je bent dan ongeveer net zoveel kwijt als een standaard meubel van spaanplaat maar kwalitatief zit het toch wel even een niveautje hoger.
Kun je dit proberen uit te leggen aan iemand die natuurkundig wat minder begaafd is? Klinkt voor mij namelijk niet logisch, maar dat kan heel goed aan mij liggenChatslet schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:44:
@VluggeJapie Als je kijkt naar de gewichtsverdeling van een aquarium of wat voor vat met vloeistof dan ook wordt het merendeel van de druk via de wanden op de ondergrond overgebracht.
Je hebt een bodemplaat. De randen van het aquarium zitten daar op gekit. Er is een hoop water dat de boel omlaag drukt. Dus als je de druk over de bodem verdeelt zit er ook iets op de zijranden. Normaal geen probleem als je een bodemplaat hebt die de hele bodem bedenkt. Als je nu dus randen hebt waar de glasplaten en het water op drukken kan daar te veel kracht op komen waardoor de bodem scheurt. Want het middenstuk zit beschermd door de bodemplaat, maar de zijkanten hellen er overheen waardoor de druk naar beneden groter is dan de druk van de bodemplaat naar boven (die daar niet zit). Drukverschil = funest voor glas.JME schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:44:
[...]
Kun je dit proberen uit te leggen aan iemand die natuurkundig wat minder begaafd is? Klinkt voor mij namelijk niet logisch, maar dat kan heel goed aan mij liggen
[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 07-12-2023 21:37 ]
I have stability. The ability to stab.
Hier iemand op YouTube die dat veel beter kan uitleggen dan ik. Daar zie je ook dat wanneer een aquarium een tijd op een schuimpaneel staat dat het schuim langs de randen verder is ingedrukt dan in het midden.JME schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:44:
[...]
Kun je dit proberen uit te leggen aan iemand die natuurkundig wat minder begaafd is? Klinkt voor mij namelijk niet logisch, maar dat kan heel goed aan mij liggen
[ Voor 24% gewijzigd door JME op 08-12-2023 07:46 ]
Dit moet wel lukken. Ik heb zelf een 60cm bakje van ILA op een juwel Lido 120 onderkast. De kast is 61 cm breed terwijl de bak exact 60 cm is. Echter, de wanden van het meubel zijn dermate dik dat de zijdes van het aquarium er precies opstaan waardoor gewicht wordt verdeeld wanneer je een plank tussen aquarium en meubel legt. En dat zou bij jouw meubel ook geval kunnen zijn.VluggeJapie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:40:
[...]
Het meubel moest nu een kleine €130-€150 euro kosten, ik zal eens contact opnemen met een bouwer hier in de buurt. Dank je wel voor je reactie zo had ik hem nog niet gezien.
[ Voor 3% gewijzigd door Exo81 op 08-12-2023 20:26 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Renegade666 op 23-12-2023 16:13 ]
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
nee dat is niet mogelijk.Renegade666 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:13:
Kan het zijn dat ze te veel in de fles hebben gezet en nu veel te veel druk heeft?
als ik de meter helemaal dichtdraai, en dan de fles weer een mm open draai, dan lekt het overal uit.de Peer schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:51:
[...]
nee dat is niet mogelijk.
Maar is er nu echt iets kapot dan of schoot alleen je slang eraf?
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
klinkt dan inderdaad als een kapot reduceerventiel. weet je zeker dat je hem niet juist helemaal open hebt gedraaid? Gaat tenslotte in de omgekeerde richting dan je gewend bent.Renegade666 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:02:
[...]
als ik de meter helemaal dichtdraai, en dan de fles weer een mm open draai, dan lekt het overal uit.
In de handleiding van een aantal drukregelaars die ik heb of heb gebruikt wordt uitdrukkelijk aangegeven dat je de stelknop van de regelaar dicht moet draaien voordat je de fles gaat wisselen. LET OP: Dit komt vrijwel altijd neer op het losdraaien van de knop (omdat de regelknop andersom werkt dan je zou verwachten).Renegade666 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:13:
Hmm weer lekker...
Zou mijn Co2 even wisselen omdat die leeg was.
Zet de drukmeter ding er op, draai de hoofdknop van de fles mm om, poef, slang er af, co2 komt overal doorheen....
Kan het zijn dat ze te veel in de fles hebben gezet en nu veel te veel druk heeft?
Ben nu bang dat de rommel stuk is en dat ik weer wat nieuws mag kopen...
Haal je die flessen bij de LFS of bij de Horecagroothandel? Zit er geen kraag om die flessen? Het overdrukventiel dat eraf knalde, was dat van de fles zelf of van je drukregelaar?NLKornolio schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:09:
Altijd leuk co2 flessen. Bij mij een is er een keer een in de auto opengeschoten toen die tegen zijn draaidop aanrolde. Het overdruk ventiel is er een keer in de aquarium kast afgeknald.
Leuk! ben benieuwd. Hou ons op de hoogte! De verschillende bouwfases enzo.Chaoss schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:39:
Gister toch maar de Aquael Ultrascape 90 (90x60x45) besteld. Bij shrimpmania in Soest is deze maar 540,-.
Andere opties bekeken, maar die waren duurder. Zelf een kast maken kost snel 150,- aan materiaal en een losse bak 399,-. Ook diverse kringlopen bijlangs geweest maar geen geschikte kasten kunnen vinden.
Heb de Aquael in een andere winkel bekeken (waar hij 899,- kost) en die bak ziet er heel netjes gekit uit. Lamp is beduidend minder qua afwerking maar die ga ik upgraden naar een Chihiros, de Aquael lamp zet ik wel op marktplaats.
Ben ook bij Azaqua geweest om ADA en ILA te bekijken, ILA was duidelijk minder netjes geplakt dan Aquael. Bv een rand die ergens 1mm uitsteekt, de winkeleigenaar gaf ook aan dat de bakken vaak net niet haaks zijn etc. ADA was heel mooi, superstrak geplakt en mooi geslepen randen maar erg duur.
Nu ongeveer 2 weken wachten en de inrichting bij elkaar sprokkelen. Als pomp ga ik voor de Oase 350 thermo. Qua verlichting neig ik naar de Chihiros WRGB Slim of de Chihiros A2, nog even bekijken of het de meerprijs van de WRGB slim waard is.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Bij lfs gehaald, zat inderdaad geen kraag om. Overdruk ventiel is van de fles zelf geklapt. Heb toen nieuwe fles gekregen van bedrijf die hem had gevuld, die had gelukkig wel een kraag.HuismAndré schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:11:
[...]
Haal je die flessen bij de LFS of bij de Horecagroothandel? Zit er geen kraag om die flessen? Het overdrukventiel dat eraf knalde, was dat van de fles zelf of van je drukregelaar?
Hier gelukkig nog nooit iets engs (behalve dan een bellenteller die de 3,5 bar werkdruk voor m'n Atomizer niet op prijs kon stellen). Wel een keer een fles gehad die overdreven snel leeg was (zal geen goede seal gehad hebben tussen fles en regelaar). Tegenwoordig vervang ik daarom bij elke fleswissel het rubber (hoeft toch maar eens per 1,5 jaar of zo).
[ Voor 15% gewijzigd door Chaoss op 27-12-2023 17:13 ]
Oslik blyat! Oslik!
Ik las geloof ik niets over je verlichting. Als je veel planten hebt met veel verlichting dan gaat je NO3 zeker weten snel naar 0 en ga je algen krijgen. Heb je maar een beetje zwak licht, dan is het wel vreemd dat NO3 niet oploopt. NO3 testen zijn ook niet altijd even betrouwbaar...dion_b schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:09:
- wat vinden jullie van feit dat ik nog steeds geen nitraten meet in het aquarium? Zegt dat dat de planen alles opzuigen of zou er iets anders speelt?
Witte stip ontstaat meestal direct 1 a 2 dagen na aankoop nieuwe vissen, en meestal niet opeens vanuit het niets na enkele weken. Weet je zeker dat het niet iets anders is?- ben ik goed bezig met aanpak van witte stip of zou ik iets anders moeten doen?
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 27-12-2023 18:21 ]
Cabomba wordt in een aantal landen geweerd omdat het invasief is, het groeit als kool en verdringt andere planten. Die zal het doorgaans dus snel en goed doen, ook zonder CO2, tenzij je een bovenwater opgegroeide versie nu onderwater hebt geplaatst, dan moet een en ander zich even aanpassen en zal je snel nieuwe groei zien.dion_b schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:09:
- na aanvankelijk >1cm per dag gegroeid te hebben is de cabomba gestopt met groeien en bruin geworden. De javavaren lijkt ook niets te doen. Ik heb alleen in de ondergrond wat bemesting toegevoegd en hoopte dat de vissen voor de rest zouden zorgen, maar - mede gezien nooit nitraat te meten - denk ik dat dat tegenvalt. Mogelijk is CO2 ook een uitdaging. Actie hier is om combo CO2+plantenvoer (huismerk van AquastoreXL) te proberen.
Als je geen ammoniak/ammonium en nitriet meet, dan verloopt de cycle prima en wordt er dus een en ander in nitraat omgezet. Planten hebben echter meer nodig dan nitraten, heb je al een keer bijv. de aan-/afwezigheid van bijv. Fe, Mg, PO, etc. gemeten?- wat vinden jullie van feit dat ik nog steeds geen nitraten meet in het aquarium? Zegt dat dat de planen alles opzuigen of zou er iets anders speelt?
ja waarschijnlijk gaat het niet om de echte cabomba, want die wordt dacht ik helemaal niet meer verkocht in winkels (mag niet?). Maar er zijn wel veel planten die er een beetje op lijken.Taro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:38:
[...]
Cabomba wordt in een aantal landen geweerd omdat het invasief is, het groeit als kool en verdringt andere planten. Die zal het doorgaans dus snel en goed doen, ook zonder CO2, tenzij je een bovenwater opgegroeide versie nu onderwater hebt geplaatst, dan moet een en ander zich even aanpassen en zal je snel nieuwe groei zien.
Als er geen NO3 gemeten wordt is er dus ook niks voor de planten om te gebruiken. Wat gek is gezien het klinkt alsof de bak prima belasting heeft. Ik zou eens wat gaan neuzen voor plantenvoeding incl nitraat. Zel gebruik ik deze: https://www.aquariumbemes...ar-kant-en-klaar/complete en https://www.aquariumbemes...ibaar-kant-en-klaar/carbo omdat ik geen CO2 heb. ik voeg het echter op z'n hoogst wekelijks toe, soms elke 2 weken maar. Maar dit hangt echt van je bak en belasting af. Beetje uitproberen in het begin.dion_b schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:09:
Paar vragen:
- wat vinden jullie van feit dat ik nog steeds geen nitraten meet in het aquarium? Zegt dat dat de planen alles opzuigen of zou er iets anders speelt?
- ben ik goed bezig met aanpak van witte stip of zou ik iets anders moeten doen?
Zelfde ervaring hier. Wat na verschillende pogingen nog het beste bleek te werken, is de eieren de eerste 4-5 dagen lekker in de grote bak laten zitten en pas dan over te zetten in het kweekbakje. Vrijwel alles kwam toen uit en 0 schimmel. Na een week of 4 in het kweekbakje met een luchtsteentje en 2x per dag een fikse waterwissel leek de aanvankelijk snelle groei er een beetje uit. Vervolgens heb ik het jongbroed maar overgezet in de grote bak en... er nooit meer eentje teruggezienSmurfLink schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:02:
Je Cory eieren zullen waarschijnlijk niet overleven in het bakje. Ze zijn erg gevoelig voor schimmel, dus vaak is een breeding net beter omdat er meer doorstroming is. En dan meestal nog met iets van een catappablad om het wat aan te zuren. Zelfs dan beschimmelt vaak wel een aardig deel en niet alle kleintjes worden groot, maar het is wel echt heel leuk om te doen.
Behoorlijk felle ja. Er zitten de defaults in van de Juwel Rio 125, 2x 590mm Jewel Multilux, eentje LED Nature (6500K) en eentje LED Day (9000K)de Peer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:16:
[...]
Ik las geloof ik niets over je verlichting. Als je veel planten hebt met veel verlichting dan gaat je NO3 zeker weten snel naar 0 en ga je algen krijgen.
De stip zelf is nieuw, maar het zou kunnen dat deze vis ziek werd bij introductie van de Corydoras een week of drie geleden.[...]
Witte stip ontstaat meestal direct 1 a 2 dagen na aankoop nieuwe vissen, en meestal niet opeens vanuit het niets na enkele weken.
NeeWeet je zeker dat het niet iets anders is?
Medicijnen sowieso niet, alleen schepje aquariumzout. Maar het is 1 vis dat ondertussen flink uitgemergeld is en die witte stip heeft, maar minstens twee andere (1x zwaarddrager, 1x Cory) die ik herhaaldelijk hun zij heb zien schuren op het zand.Over het algemeen volstaat gewoon een paar dagen de temperatuur opvoeren om van de stip af te komen.
Probeer te voorkomen dat je nu je hele bak vol met medicijnen gaat gooien en naar 28 graden verwarmen terwijl 1 vis misschien alleen wat vinrot of 1 gek plekje heeft.
Dit zouden juist vissen zijn die het liever niet te heet hebben want afkomstig uit bergbeekjes. Dat gezegd, ik zal het allicht bij af laten koelen van 28C laten hangen rond 23C en kijken hoe dat gaat.21 graden is overigens wel erg frisjes voor een tropisch aquarium. 23-24 is denk ik verstandiger.
Voorzover aanpassing nodig was, is dat snel gegaan. Deze plant groeide tijdens indraaien zeker cm per dag, het is van ~10cm naar ~25cm gegroeid. Een afgebroken stukje heb ik elders vastgezet en is ook van 2cm naar 10 cm gegaan. Het is na ongeveer maand, tegelijk met introductie van vissen, gestopt met groeien.Taro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:38:
[...]
Cabomba wordt in een aantal landen geweerd omdat het invasief is, het groeit als kool en verdringt andere planten. Die zal het doorgaans dus snel en goed doen, ook zonder CO2, tenzij je een bovenwater opgegroeide versie nu onderwater hebt geplaatst, dan moet een en ander zich even aanpassen en zal je snel nieuwe groei zien.
2 maanden. Deze kwam uit een volwassen aquarium, samen met blok hout waar het op zit. Ik kan niet echt met zekerheid zeggen of het ooit bij ons gegroeid heeft, wel dat het er ondertussen mider fris bij staat, met meerdere bruin geworden bladeren.Javavaren groeit niet zo heel snel, over wat voor periode hebben we het?
Nee, daar heb ik geen meetspul voor.[...]
Als je geen ammoniak/ammonium en nitriet meet, dan verloopt de cycle prima en wordt er dus een en ander in nitraat omgezet. Planten hebben echter meer nodig dan nitraten, heb je al een keer bijv. de aan-/afwezigheid van bijv. Fe, Mg, PO, etc. gemeten?
Daarom dat ik de CO2+bemesting overwoog. Ik heb bewust gerekend met de load van volwassen vissen terwijl dit allemaal jonkies zijn, dus kan inderdaad aan de lage kant zijn.Ook kan het zijn dat je bioload te klein is voor wat de planten opnemen. Daarom kan je even onderzoeken of je bijv. macro/micro's moet toevoegen omdat daar een mogelijk gebrek aan is.
Tnx, dan gaat deze als volgende op lijst om te proberen als wat ik nu besteld heb (deze) niet gewenste resultaat biedt.SmurfLink schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:02:
[...]
Als er geen NO3 gemeten wordt is er dus ook niks voor de planten om te gebruiken. Wat gek is gezien het klinkt alsof de bak prima belasting heeft. Ik zou eens wat gaan neuzen voor plantenvoeding incl nitraat. Zel gebruik ik deze: https://www.aquariumbemes...ar-kant-en-klaar/complete en https://www.aquariumbemes...ibaar-kant-en-klaar/carbo omdat ik geen CO2 heb. ik voeg het echter op z'n hoogst wekelijks toe, soms elke 2 weken maar. Maar dit hangt echt van je bak en belasting af. Beetje uitproberen in het begin.
OK, dan ga ik zeker daarop inzetten. Dat gezegd, die Cory's lijken allerminst te klagen met huidige situatie.Voor je Cory's en garnalen is 24 graden een betere temperatuur, Zwaarddragers kunnen dat ook prima hebben, dus ik zou sowieso de temperatuur wat hoger zetten.
We zullen zien, dit was volkomen onverwacht. Het bakje heeft trouwens wel doorstroming door zeer smalle gleufjes.Je Cory eieren zullen waarschijnlijk niet overleven in het bakje. Ze zijn erg gevoelig voor schimmel, dus vaak is een breeding net beter omdat er meer doorstroming is. En dan meestal nog met iets van een catappablad om het wat aan te zuren. Zelfs dan beschimmelt vaak wel een aardig deel en niet alle kleintjes worden groot, maar het is wel echt heel leuk om te doen.
Ruimte is wat ik vooral niet hebMocht je nog ruimte overhebben heb ik nog wel een 60x30 of een 40x30 hoge bak voor je staan voor de opkweek.
Oslik blyat! Oslik!
ja dat is bij mij geen optie.JME schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:20:
[...]
Zelfde ervaring hier. Wat na verschillende pogingen nog het beste bleek te werken, is de eieren de eerste 4-5 dagen lekker in de grote bak laten zitten en pas dan over te zetten in het kweekbakje. Vrijwel alles kwam toen uit en 0 schimmel. Na een week of 4 in het kweekbakje met een luchtsteentje en 2x per dag een fikse waterwissel leek de aanvankelijk snelle groei er een beetje uit. Vervolgens heb ik het jongbroed maar overgezet in de grote bak en... er nooit meer eentje teruggezien![]()
Misschien probeer ik het na de winter nog weer een keer. Mijn kweekbakje is onverwarmd en met de huidige nachttemperatuur in huis gaat dat 'm nu dus even niet worden.
Zijn ze wildvang of kweek? Wildvang was goedkoop (maar enorm slecht voor de soorten en vissen zelf), maar ik zie nu overal hier nakweek staan. Die zijn wat duurder, maar 7,95 voor een Panda is wel erg duur ja. Hier waren de Trilli's 2 voor een tientje dacht ik, 5,95 of 6,95 per stuk. Wildvang was 4,95 paar jaar terug. Die zijn normaal duurder dan panda's, die heb ik idd nog niet boven de 5 euro gezien.Chaoss schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:40:
Ligt het aan mij of mij of zijn cory's erg duur geworden? In mijn vorige 300l bak heb ik panda's gehad waar ik destijds iets van 3,50 voor betaald heb. Ik heb nu bij een paar winkels de prijzen beken maar ze kosten nu overal 7,95 dat is toch wel een flinke prijs stijging.
Het is uiteraard goed om bewust om te gaan met kosten en je bewust te zijn van de prijzen, maar ik hoop dat je je ook goed beseft wat het geheel jaarlijks aan bijv. stroom en onderhoud gaat kosten? Kan je op deze manier wel van de hobby genieten als je iedere aanschaf zo gaat afwegen?Chaoss schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:45:
Nooit op gelet, verwacht kweek, maar het is ook al heel wat haar geleden, nu snap ik dat prijzen stijgen maar maar dan een verdubbeling is wel erg veel.
Ah, ok. Ik zag het waarschijnlijk ten onrechte in het verlengde van de aanschaf van aquarium en kastChaoss schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:54:
Dat is het probleem niet, viel mij gewoon op dat de Cory's zo in prijs gestegen waren.
Ik kijk natuurlijk wel naar prijzen als een aquarium bij de ene winkel 899,- kost en bij de ander 540,- dan weet ik wel waar ik het koop...Taro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:02:
[...]
Ah, ok. Ik zag het waarschijnlijk ten onrechte in het verlengde van de aanschaf van aquarium en kast
Uiteraard, maar zoals gezegd: In het verlengde daarvan.Chaoss schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:09:
[...]
Ik kijk natuurlijk wel naar prijzen als een aquarium bij de ene winkel 899,- kost en bij de ander 540,- dan weet ik wel waar ik het koop...
Update: om het vanavond helemaal compleet te maken heeft een van hen geworpen. Heb niet kunnen identificeren welke, maar opeens zwom er een klein doorzichtig gevalletje van minder dan een centimeter voorbijdion_b schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:09:
en drie van de andere zijn ondertussen wel overduidelijk hoogzwanger en gedragen zich anders.
Oslik blyat! Oslik!
waarom zou je ze vangen? Laat ze lekker rond zwemmen zou ik zeggen.dion_b schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:55:
[...]
Update: om het vanavond helemaal compleet te maken heeft een van hen geworpen. Heb niet kunnen identificeren welke, maar opeens zwom er een klein doorzichtig gevalletje van minder dan een centimeter voorbij
Heb geprobeerd de kleine te vangen, maar verdween zodra ik net in het water had. Lukte ook niet om de nog hoogzwangere moeders te vangen om af te zonderen. Ben bang dat we maar moeten zien hoe ze het zelf gaan redden...
Nieuwbouw woning is bijna klaar en wil op zolder kantoor ook weer nieuw aquarium. Maar juist die kosten qua stroom etc houden me tegen. Die initiële aanschaf vind ik prima.Taro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:50:
[...]
Het is uiteraard goed om bewust om te gaan met kosten en je bewust te zijn van de prijzen, maar ik hoop dat je je ook goed beseft wat het geheel jaarlijks aan bijv. stroom en onderhoud gaat kosten? Kan je op deze manier wel van de hobby genieten als je iedere aanschaf zo gaat afwegen?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Je kan ze beter laten werpen en gewoon goedkoop voer hebben.dion_b schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:55:
[...]
Update: om het vanavond helemaal compleet te maken heeft een van hen geworpen. Heb niet kunnen identificeren welke, maar opeens zwom er een klein doorzichtig gevalletje van minder dan een centimeter voorbij
Heb geprobeerd de kleine te vangen, maar verdween zodra ik net in het water had. Lukte ook niet om de nog hoogzwangere moeders te vangen om af te zonderen. Ben bang dat we maar moeten zien hoe ze het zelf gaan redden...
Ik heb oprecht geen idee maar wat kost een gemiddelde bak zoal dan? Verbruik hier nog steeds minder stroom dan gemiddeld dus vind het eigenlijk wel prima zo, maar geen idee wat het aandeel van m'n aquarium erin is.Kees_frl schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:52:
[...]
Nieuwbouw woning is bijna klaar en wil op zolder kantoor ook weer nieuw aquarium. Maar juist die kosten qua stroom etc houden me tegen. Die initiële aanschaf vind ik prima.
[ Voor 25% gewijzigd door SmurfLink op 28-12-2023 11:44 ]
Zonnepaneeltje extra op het dakKees_frl schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:52:
[...]
Nieuwbouw woning is bijna klaar en wil op zolder kantoor ook weer nieuw aquarium. Maar juist die kosten qua stroom etc houden me tegen. Die initiële aanschaf vind ik prima.
Oslik blyat! Oslik!
Verbruik van het licht zal bij veel bakken een stuk lager liggen dan de verwarmingskosten. En inderdaad vooral als je de bak op 24-27 graden houdt.dion_b schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:06:
Ik gebruik toevallig een slimme schakelaar voor mijn aquariumlicht (bovengenoemde Jewel 590mm 1x LED Day en 1x LED Nature). Over afgelopen 30 dagen verbruikte dat 10kWh bij 314 uren dat het aan stond. Afhankelijk van prijs per kWh kom je dan uit rond de EUR 5 per maand dus.
Daar komt verwarming natuurlijk bovenop. Verbruik daarvan hangt af van teveel factoren om 1 op 1 te vergelijken (denk aan temperatuur bak, omgevingstemperatuur, volume maar ook oppervlak bak en hoe dicht de kap is). Om toch maar een getal te noemen verbruikte de mijne 6.5kWh over afgelopen maand - maar dat was met 21C ingesteld dus zou op meer rekenen in meeste gevallen.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 28-12-2023 12:14 ]
Ik volg de Estimative Index (EI) methode voor bemesting die vooral de laatste 5-10 jaar erg populair is in aquariumland. Een wekelijke waterverversing van 50% is daarbij standaard.Chaoss schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:14:
50% van 720 liter lijkt me ook wel een uitzondering.
Nee juist andersom. Ik heb zoveel planten dat ze alle vervuiling/mest verbruiken. Daarom moet ik veel extra bemesting toevoegen. Maar om te garanderen dat de bemesting altijd binnen de gewenste grenzen blijft, pas ik een 50% verversing toe elke week, de concentraties kunnen dan nooit te hoog worden.Dan ga ik er al vanuit dat je een Discusbak hebt met veel vervuiling en je dus veel moet verversen.
Ja klopt, geldt ook voor pomp en verlichting. Die warmte komt ook grotendeels aan je woonkamertemperatuur ten goede.Chaoss schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:14:
En als je bak in de woonkamer staat moet je het wellicht ook niet als verlies aan warmte zien want je verwarmt je woonkamer dan op met je aquarium, andere mindset
[ Voor 43% gewijzigd door de Peer op 28-12-2023 12:26 ]
Ja ik heb zonnepanelen maar zit nog op gas tot ik een warmtepomp kan betalen.Chaoss schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:14:
50% van 720 liter lijkt me ook wel een uitzondering. Dan ga ik er al vanuit dat je een discus of maanvis bak hebt met veel vervuiling en je dus veel moet verversen. Als mijn bak eenmaal stabiel is dan ververs ik nog maar 1x per maand.
En als je bak in de woonkamer staat moet je het wellicht ook niet als verlies aan warmte zien want je verwarmt je woonkamer dan op met je aquarium, andere mindset
[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 28-12-2023 12:21 ]
Die is vol met 27 stuks
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Volgens mij betaal ik atm zo'n 0.36 cent per kwh (los van het feit dat ik zonnepanelen heb). dat is omgerekend iets van 26 euro per maand. Toch niet veel geld voor een hobby?belly89 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:21:
Ter vergelijk: Mijn bak van ongeveer 700 liter, met led strips en temperatuur op 24 graden heeft dit jaar tot nu 870 kWh verbruikt. Flink wat dus weer dit jaar, maar ook flink wat liters. Heb 2 filters en 2 stromingspompen.
zolang je nog kunt salderen hoef je je dan niet druk te maken om stroomkosten voor een aquarium.
Ik heb een CV op gas, hoe minder die aanslaat hoe beterde Peer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:18:
scheelt toch weer een beetje, al wil je wel voorkomen dat je aquarium je woonkamer aan het opwarmen is waardoor de warmtepomp uit blijft
Dank je.Chaoss schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:38:
@de Peer
Mooie bak hoor! durf je het niet aan om zonder waterwissel plantenvoeding toe te voegen? als je planten toch alles opmaken zou dat redelijk exact moeten zijn. Ik heb eigenlijk altijd plantenvoeding toegevoegd zonder water wissels.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 28-12-2023 12:43 ]
zeker nietChaoss schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:38:
@de Peer
Ik heb een CV op gas, hoe minder die aanslaat hoe beter
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 28-12-2023 12:45 ]
Zo kan je het bekijken. Het is toch weer 300 euro op jaarbasis voor je energierekening die, zeker in het nieuws, erg onder druk staat. Hier komt natuurlijk de aanschaf, voer e.d. bij. Ook verversen niet te vergeten. Nu kost water bijna geen drol maar ik ververs ongeveer 400 liter verwarmd water. Water kost 1 euro per kuub ongeveer. Dus ongeveer 20 euro aan water Maar de 400 liter verwarmd toevoegen kost mij ongeveer 1 kuub gas per week. Dus ook 50 kuub gas per jaar voor alleen verversen.Chaoss schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:33:
[...]
Volgens mij betaal ik atm zo'n 0.36 cent per kwh (los van het feit dat ik zonnepanelen heb). dat is omgerekend iets van 26 euro per maand. Toch niet veel geld voor een hobby?
mijn 2 andere hobbies, gamen en een oldtimer. kosten beduidend meer per maand.
[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 28-12-2023 17:13 ]
Je zou ook kunnen kijken naar een warmtewisselaar - met die volumes en frequenties kan dat flink lonen. Het hoeft afhankelijk van je mogelijkheden niet eens high-tech: het zou al veel kunnen schelen als je je nieuwe water met het oude opwarmt. Een vat (of badkuip) en lange tuinslang om te hevelen zou effect hebben. Je zou ook kunnen kijken naar vullen WC reservoirs met dat water - naast hergebruik van het water zal de warmte zo (tot je doorspoelt uiteraard) in je woning weglekken ipv in het riool, wat warmte is dat je dan niet meer op andere wijze hoeft te stoken. Combineer die twee en je zou in theorie 3/4 en in praktijk ws 1/2 tot 2/3 van de extra warmte terug kunnen winnen.de Peer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:41:
[...]
Maar moet wel eerlijk zeggen dat het me een beetje dwars zit. Het is weinig duurzaam en ook al dat water gaat het riool in. Dat zou ik op zijn minst nog de tuin in kunnen leiden zodat de voedingstoffen gebruikt kunnen worden.
Oslik blyat! Oslik!
Het gaat er eigenlijk om dat het oppervlak moeilijk te coveren is zonder een custom setup.Chaoss schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:14:
zoveel verstand heb ik niet van LED maar hebben andere merken ook geen eld lampen die genoeg opbrengst hebben in een kleiner formaat?
Heb je ook foto's van je paludarium?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq