Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

AvK schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:06:
[...]

Ik herken je verhaal goed. Heb vroegah ook van alles gedaan. Ben ook opnieuw begonnen omdat ik nu weer tijd heb. Door toevallige omstandigheden heb ik nu 3 bakken staan. Je kunt het terug kijken hier. Het makkelijkste is om een natuurlijke biologische bak te maken. Het is heel simpel. Je doet 2 centimeter potgrond of modder uit je tuin als ondergrond. Daar doe je 4 centimeter zand overheen en dan ben je eigenlijk al klaar. Vullen met water en daarna heeeel veel plantjes er in. Geen dure planten, gewoon de goedkope die zijn het sterkst. Maar wel veel. [mbr]Knip[/] Simpele vissen werkt het best als je opnieuw begint.

Sinds afgelopen april heb ik hier mijn 'grote' aquarium staan met meer dan 50 beesten er in. Heb nog nooit de planten hoeven knippen. Nog nooit de bodem hoeven schoonmaken ( dat doen mij Corydora's).. En amper een water wissel gedaan. 10% misschien. Het blaakt van welstand.
Mischien kan je met dit soort tips voor starters, beter je energie in een ander topic stoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:03

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:54:
Nu twijfel ik. Durf ik een paar nieuwe eitjes bij in de kweekbak te gooien? Het ding draait toch, maar zitten er risico’s aan? Stel de eitjes gaan weer schimmelen, trekt de rest dat dan? Is dat risico groter door het voeren van het jongbroed dat er al is? Geen idee..
Update: ik heb de nieuwe eitjes lekker in de grote bak laten zitten. Nou ja, ik bedoel, een dag of vier dan toch. En toen toch een vijftal overgezet naar de broedbak.. :$
Dat scheelt me een partij gedoe zeg! Nul schimmel en binnen anderhalve dag vijf stuks jongvee erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 10:20
Welke ervaringen hebben jullie met monitor systemen?

Ik ga een nieuwe Incpiria bak bouwen met al de nieuwe digital Eheim producten en deze integreren in mijn home assistant voor goede opvolging. (en omdat ik een geek ben)

Zou echter wel iets willen in de zin van Apex of Senseye. Zijn er nog goede producten die jullie in dit segment kennen? Blijkbaar zijn de computers toch minder populair dan ik dacht.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

JacobsT schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:56:

Ik ga een nieuwe Incpiria bak bouwen met al de nieuwe digital Eheim producten en deze integreren in mijn home assistant voor goede opvolging. (en omdat ik een geek ben)

Zou echter wel iets willen in de zin van Apex of Senseye. Zijn er nog goede producten die jullie in dit segment kennen? Blijkbaar zijn de computers toch minder populair dan ik dacht.
De incpiria al gekocht? In duitsland kan je er zo 600,- op besparen (430)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
NLKornolio schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:13:
[...]

De incpiria al gekocht? In duitsland kan je er zo 600,- op besparen (430)
Die is er al :)

Gewoon even uitzoeken welke computer ik kan gebruiken die mooi integreert met home assistant.
Spijtig dat eheim geen complete computer heeft die mooi integreert met hun software suite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

JacobsT schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

Die is er al :)

Gewoon even uitzoeken welke computer ik kan gebruiken die mooi integreert met home assistant.
Spijtig dat eheim geen complete computer heeft die mooi integreert met hun software suite.
Het is mij destijds niet gelukt om de wifi module van de lampen aan mijn netwerk te koppelen. Misschien iets om rekening mee te houden met setup. Ga je voor een aquascape met lichtintensieve planten? Lukte mij namelijk niet goed tot bodem te komen met de standaard lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:21
JME schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:53:
Kleine update 1: we zitten nog steeds op 4!
Kleine update 2: HA-bewaking op CO2 is een feit, de volgende komt op verwarming. Hatseflats!
Hoe heb je de CO2 meting in HA bewerkstelligd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@belly89 ik ben de eerste kleine stapjes op het gebied van HA aan het zetten, dus het kan vast anders/slimmer/beter. Maar dit is wat ik nu doe. Mijn CO2 wordt geregeld via een pH controller. Die voegt CO2 toe door via een relais de stroomtoevoer naar een magneetventiel open te zetten. Een open magneetventiel verbruikt dus energie. Tussen stopcontact en relais zit een smart plug met energiemeter. Die smart plug wordt uitgelezen door HA. Uit ervaring weet ik hoeveel energie er op een normale dag door het magneetventiel wordt verbruikt. Als het werkelijke verbruik daar tenminste X boven komt, dan noem ik dat een verdachte situatie en krijg ik een melding op mijn telefoon dat ik beter even kan kijken of alles wel naar behoren werkt. Idem als er een dag helemaal niets wordt verbruikt. Heater doe ik op vergelijkbare manier.
Op beide smart plugs zit bovendien een netwerk-aanwezigheids-controle. Ik zet namelijk de pomp handmatig uit als ik voer en vergeet die daarna wel eens meteen weer aan te zetten. De smart plugs zitten achter dezelfde schakelaar als de pomp, dus die komen dan ook zonder stroom te zitten en verdwijnen tijdelijk uit het netwerk. Als een plug tenminste X minuten niet in het netwerk wordt aangetroffen dan krijg ik een melding, want dan ben ik waarschijnlijk de schakelaar vergeten na het voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
JME schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:39:
@belly89 ik ben de eerste kleine stapjes op het gebied van HA aan het zetten, dus het kan vast anders/slimmer/beter. Maar dit is wat ik nu doe. Mijn CO2 wordt geregeld via een pH controller. Die voegt CO2 toe door via een relais de stroomtoevoer naar een magneetventiel open te zetten. Een open magneetventiel verbruikt dus energie. Tussen stopcontact en relais zit een smart plug met energiemeter. Die smart plug wordt uitgelezen door HA. Uit ervaring weet ik hoeveel energie er op een normale dag door het magneetventiel wordt verbruikt. Als het werkelijke verbruik daar tenminste X boven komt, dan noem ik dat een verdachte situatie en krijg ik een melding op mijn telefoon dat ik beter even kan kijken of alles wel naar behoren werkt. Idem als er een dag helemaal niets wordt verbruikt. Heater doe ik op vergelijkbare manier.
Op beide smart plugs zit bovendien een netwerk-aanwezigheids-controle. Ik zet namelijk de pomp handmatig uit als ik voer en vergeet die daarna wel eens meteen weer aan te zetten. De smart plugs zitten achter dezelfde schakelaar als de pomp, dus die komen dan ook zonder stroom te zitten en verdwijnen tijdelijk uit het netwerk. Als een plug tenminste X minuten niet in het netwerk wordt aangetroffen dan krijg ik een melding, want dan ben ik waarschijnlijk de schakelaar vergeten na het voeren.
Ah op die manier. Ik dacht dat je echt de PH waarde in HA kreeg en daar je magneetventiel mee aanstuurt. Maar dit is dan via een "omweg" een extra controle. Wel handig die extra checks maar niet helemaal waar ik naar op zoek was ;)

Iemand nog een alternatief voor TC420 die te integreren is in HA? Liefst op zigbee (of anders Wifi), 24v en min 15 ampere. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Klopt, het zijn puur failsafes. Opgezet nadat een haperend bimetaaltje mijn bak wilde veranderen in bouillabaisse.
@belly89 zou de TC421 (wifi versie) op te nemen zijn in HA? Of is die wifi verbinding alleen voor programmeren en niet voor aansturen?

[ Voor 37% gewijzigd door JME op 22-10-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:19

de Peer

under peer review

JME schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:32:
Klopt, het zijn puur failsafes. Opgezet nadat een haperend bimetaaltje mijn bak wilde veranderen in bouillabaisse.
@belly89 zou de TC421 (wifi versie) op te nemen zijn in HA? Of is die wifi verbinding alleen voor programmeren en niet voor aansturen?
helaas, https://community.home-as...edstrip-controller/561856

Nee van de wifi-aansturing moet je niet te veel voorstellen. Daar kun je alleen met hun eigen software wat instellingen mee versturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
de Peer schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

helaas, https://community.home-as...edstrip-controller/561856

Nee van de wifi-aansturing moet je niet te veel voorstellen. Daar kun je alleen met hun eigen software wat instellingen mee versturen.
Volgens mij moet je het ook niet willen. Gewoon een goed regime inprogrammeren in een TC420 en afblijven (alleen bij zomertijd en wintertijd even syncen). Pomp e.d. is nog tot daaraantoe (handig als je bezig gaat dat je kunt zeggen "Hé Google, Pomp uit"). Maar verlichting, ik zou niet weten wat ik daar via Home Assistant aan zou willen veranderen.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

Volgens mij moet je het ook niet willen. Gewoon een goed regime inprogrammeren in een TC420 en afblijven (alleen bij zomertijd en wintertijd even syncen). Pomp e.d. is nog tot daaraantoe (handig als je bezig gaat dat je kunt zeggen "Hé Google, Pomp uit"). Maar verlichting, ik zou niet weten wat ik daar via Home Assistant aan zou willen veranderen.
ja precies, vind ik ook. Zou elke dag precies hetzelfde moeten zijn dus geen reden om dat regelmatig te willen aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Pomp e.d. is nog tot daaraantoe (handig als je bezig gaat dat je kunt zeggen "Hé Google, Pomp uit").
Regelmatig zou ik dat graag kunnen zeggen als ik al bezig ben :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
[...]

de Peer schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

ja precies, vind ik ook. Zou elke dag precies hetzelfde moeten zijn dus geen reden om dat regelmatig te willen aansturen.
De TC421 heb ik en is een draak van een software. Niet prettig. Nog irritanter dan de TC420, die ook software heeft uit het jaar 0.

Af en toe is het toch fijn dat je de lampen iets eerder/later uit kan doen. Bijvoorbeeld op dagen met bezoek of een feestje. Zonde om dan naar een donkere bak te moeten kijken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Ff snel een rondje gelopen na het onderhoud. Ik heb een verslagje met updates klaarstaan maar kan het niet laten een filmpje te droppen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
World Citizen schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:59:
Ff snel een rondje gelopen na het onderhoud. Ik heb een verslagje met updates klaarstaan maar kan het niet lagen een filmpje te droppen.

[Streamable]
Mooi, wel druk. Zou je niet meer rust krijgen als je het aantal soorten zou beperken tot 3 of zo? Hoe is het met de geluidsproductie van de afschuimer e.d. En het energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
HuismAndré schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Mooi, wel druk. Zou je niet meer rust krijgen als je het aantal soorten zou beperken tot 3 of zo? Hoe is het met de geluidsproductie van de afschuimer e.d. En het energieverbruik?
Ik wilde inderdaad het idee van een druk bezocht rif. Veel kleur en veel verschillende soorten en maten vissen.
Koppeltjes kan soms, maar niet altijd ivm agressie. Je ziet dat eigenlijk sowieso iets minder vaak bij zout dan bij zoet. Er worden wel koppels gehouden maar dit is dus ivm territorium en agressie vaak lastig.

Er komen nu enkel nog wat kleine Juffer visjes bij. Die zijn te grote van een postzegel en schieten in en uit het rif.

Geluid is perfect. Daar heb ik veel aan besteed en ik hoor het aquarium niet als ik in de huiskamer zit. We de koeler die af en toe aanspringt, maar ik kan die niet verplaatsen.

Energie .... :( Kom ik op terug, ik zal vanavond eens goed meten. Maar het is veel.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Ik ga kijken voor een slimme setup te bouwen in de kelder die osmosewater gaat aanmaken voor het aquarium maar heb daar 2 (noob) vragen omtrent:

- Heeft het nut een UV filter te zetten op de aanvoer van leidingwater voor de osmosefilter of een uvfilter die circuleert in het reservoir waar het klaargemaakte RO water zit in afwachting dat het systeem het in de tank duwt?

- bestaat er een elektronisch systeem dat automatisch de nodige additieven toevoegd aan het water zodat ik bv kant en klaar aquariumwater heb in mijn standby reservoir voor de auto refills? Zo ontregelen de waterwaarden vrijwel niet. Lijkt me dat er toch wel een computer moet voor kunnen bestaan waarmee ik in de juiste hoeveelheden de additieven automatisch laat toevoegen en monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JacobsT schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:45:
Ik ga kijken voor een slimme setup te bouwen in de kelder die osmosewater gaat aanmaken voor het aquarium maar heb daar 2 (noob) vragen omtrent:

- Heeft het nut een UV filter te zetten op de aanvoer van leidingwater voor de osmosefilter of een uvfilter die circuleert in het reservoir waar het klaargemaakte RO water zit in afwachting dat het systeem het in de tank duwt?

- bestaat er een elektronisch systeem dat automatisch de nodige additieven toevoegd aan het water zodat ik bv kant en klaar aquariumwater heb in mijn standby reservoir voor de auto refills? Zo ontregelen de waterwaarden vrijwel niet. Lijkt me dat er toch wel een computer moet voor kunnen bestaan waarmee ik in de juiste hoeveelheden de additieven automatisch laat toevoegen en monitoren?
Waarom zou je additieven toevoegen aan het water? Kraanwater = aquariumwater voor de meeste mensen/bakken.
Waar denk je RO water voor nodig te hebben?

Je kunt natuurlijk gewoon wat slangenpompjes gebruiken die je kunt programmeren. Kost een paar tientjes. Jebao op Aliexpress bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

Waarom zou je additieven toevoegen aan het water? Kraanwater = aquariumwater voor de meeste mensen/bakken.
Waar denk je RO water voor nodig te hebben?

Je kunt natuurlijk gewoon wat slangenpompjes gebruiken die je kunt programmeren. Kost een paar tientjes. Jebao op Aliexpress bijvoorbeeld.
Omdat de waterkwaliteit hier dramatisch is, je dan de waterwaardes beter kan controleren, etc...
Bij waterwerken is het niet de eerste bak die naar de haaien gaat omdat er rommel in het water terechtkomt.
Ook kan ik dan met een deftige bypass werken voor onze waterontharder, zo zit het water niet vol sodium.

Als je een dure bak hebt met dure fauna en flora, lijkt het me vreemd dat je daar op zou skimpen?

Slangenpompjes? Ik wil graag echt een premium setup bouwen dat ik met een gerust hart mijn bak in leven kan houden. Lijkt me vreemd dat dit soort zaken niet bestaan? Ik kan toch onmogelijk de enige zijn die een zoete bak wil gaan doen met osmosewater.

[ Voor 12% gewijzigd door JacobsT op 23-10-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JacobsT schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Omdat de waterkwaliteit hier dramatisch is, je dan de waterwaardes beter kan controleren, etc...
Bij waterwerken is het niet de eerste bak die naar de haaien gaat omdat er rommel in het water terechtkomt.
ah maar dan ontbreekt er misschien wat context, in welk land zit je?
edit: ah je noemt 'deftig'. Dan zal het België zijn. :)
Als je een dure bak hebt met dure fauna en flora, lijkt het me vreemd dat je daar op zou skimpen?
Mijn ervaring is dat toevoegingen aan water eerder negatieve dan positieve effecten en dat je er vaak het tegenovergestelde mee bereikt dan je zou willen (stabiliteit).
Slangenpompjes? Ik wil graag echt een premium setup bouwen dat ik met een gerust hart mijn bak in leven kan houden.
Slangenpompjes kunnen toch heel betrouwbaar werken? die van mij werken nu 5 jaar zonder problemen, zelfs de originele slangetjes nog.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
Ik woon in Belgie maar mijn regio staat gekend voor de hardheid van het water. Alles gaat hier kapot van de kalk :)

Als je als clean base gewoon RO water gebruikt, heb je geen gezeik. Voeg je zelf exact toe hoe je het water wil voor je bak te runnen maar wil dat dus netjes automatiseren. Leuk Home Assistant projectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
JacobsT schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Ook kan ik dan met een deftige bypass werken voor onze waterontharder, zo zit het water niet vol sodium.
Natrium? Denk dat je hier calcium bedoelt?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SmurfLink schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:45:
[...]

Natrium? Denk dat je hier calcium bedoelt?
nee calcium wordt in zo'n ontharder toch juist ingewisseld voor Natrium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

nee calcium wordt in zo'n ontharder toch juist ingewisseld voor Natrium?
Ah nooit geweten. Maar kan die natrium wat kwaad in een aquarium dan? Tenzij er nog chloor in het water zit, dan kan je gelijk een zoutwaterbak beginnen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 22:16
JacobsT schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:56:

Misschien al te laat.
Maar Eheim slim filter, waardeloze software die daar inzit. Meldt 5 minuten nadat het ding is schoongemaakt dat het filter moet worden schoongemaakt. Even later, nee ben goed voor 12 maanden. Drie dagen later. Schoonmaken graag. Maf ding. Is inmiddels exit.

Eheim verwarming, ook de WiFi variant. Stuk. Vervangen onder garantie. Stuk. Kom op. Ook hierbij, software waardeloos. Verwarmen naar 72.000 graden Celsius. Ja, 72 duizend!. Laten we de natuurkunde maar weglaten. Dat kan jij niet ding. Inmiddels dus ook vervangen.

Eheim verlichting. Raar maar waar, dat werkt. Ook de software werkt best redelijk. Helpt het dat ik in Excel mijn schema kan maken en dat via Powershell converteer naar een bestand wat het kan importeren. Geen gedoe in de webinterface met instellen.

Oh, en de 330 bak zelf, prima ding. Lekt niet. Maar, die heeft ook geen software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even een verwondering delen. Als ik nieuwe bewoners koop dan druppel ik die altijd zorgvuldig over: dieren in een emmertje met het water waarin ze vervoerd zijn, luchtslangetje (met een knoop erin om de stroom te beperken) vanuit mijn eigen bak in de emmer, uurtje druppelen en dan rustig uitvangen en overzetten. Maar nu met de jonge cory's doe ik 2x per dag binnen 3 minuten een 90% waterwissel met compleet andere temperatuur en vermoedelijk ook andere waterwaarden. Nul uitval. Ga je je toch afvragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:33:
Even een verwondering delen. Als ik nieuwe bewoners koop dan druppel ik die altijd zorgvuldig over: dieren in een emmertje met het water waarin ze vervoerd zijn, luchtslangetje (met een knoop erin om de stroom te beperken) vanuit mijn eigen bak in de emmer, uurtje druppelen en dan rustig uitvangen en overzetten. Maar nu met de jonge cory's doe ik 2x per dag binnen 3 minuten een 90% waterwissel met compleet andere temperatuur en vermoedelijk ook andere waterwaarden. Nul uitval. Ga je je toch afvragen..
Ben daar over de jaren echt veel lakser mee geworden. De LFS hier zit namelijk ook gewoon op hetzelfde kraanwater. :+

Met garnalen doe ik wel langzamer aan, maar vissen hang ik het zakje in de bak, elk kwartier ff een bekertje water uit de bak erin en na een uur drop ik de hele boel in de bak. Eigenlijk nooit uitval gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik ben er ook pragmatisch in. Ik hang de zak met nieuwe vissen in het aquarium en knip direct een paar gaatjes in de zak zodat er langzaam wat water uitgewisseld wordt. En dan na 30 minuten laat ik alles los.

sowieso krijg je echt geen uitval van flink water wisselen hoor, vissen kunnen wel wat hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 24-10-2023 13:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 16:49

AvK

Ready Set Go

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk-NQRiFfJB5i3fk_OTa8Qqkfzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BD4jVx8NjYYqhzz9unZmHVs.jpg?f=fotoalbum_large

Even weer wat plantjes toegevoegd aan mijn bio garnalen bak. Vind het een mooi plaatje dus plaats em even.
:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Toen ik nog regelmatig vissen kocht deed ik niet het water van de aquarium winkel in mijn eigen bak. Je weet toch nooit wat daar aan medicatie etc in zit.

Ik deed de zak in mijn bak om de temp te matchen en af en toe een schepje van mijn eigen water erbij om de waardes te matchen en dan na een tijdje de vissen d.m.v een schepnetje overzetten.

Ik ga volgende maand wel naar vivarium ook al heb ik niet echt wat te kopen., beetje struinen is altijd leuk. Voorheen ging ik nog wel eens naar een viswinkel om wat rond te kijken maar goeie aquarium zaken zijn hier bijna niet meer.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

AvK schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:10:
[Afbeelding]

Even weer wat plantjes toegevoegd aan mijn bio garnalen bak. Vind het een mooi plaatje dus plaats em even.
:)
Mooi bakje, ik zou er zelf wat visjes bij doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Chaoss schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:04:
[...]
Mooi bakje, ik zou er zelf wat visjes bij doen :P
Dat doe ik dus bewust niet. Het is een Shrimp only bakje. Nou ja..... misschien ooit wel eens. Maar voorlopig niet.

Ook deze bak is opgezet volgens mijn bio methode...... Laagje dirt, modder, soil, potgrond, wat je maar wilt en dan 2 laagjes zand erover. Heeeel veel plantjes er in .... Paar dagen de boel laten rusten, bezinken en dan de garnalen er in. Of de vissen. En dit is het resultaat. Geen water wissels, geen CO2. Gewoon back to the basics.
Alleen een pompje en een filter en uiteraard een verwarmings element op 24 graden.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:00
JacobsT schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:31:
Ik woon in Belgie maar mijn regio staat gekend voor de hardheid van het water. Alles gaat hier kapot van de kalk :)
Als je als clean base gewoon RO water gebruikt, heb je geen gezeik. Voeg je zelf exact toe hoe je het water wil voor je bak te runnen maar wil dat dus netjes automatiseren. Leuk Home Assistant projectje :)
RO water lijkt me niet zo gezond voor je visjes. In 'gewoon' kraanwater zitten namelijk ook mineralen en zouten die levende organismen gewoon nodig hebben. Al is het alleen al dat je als mens dat water niet constant moet gebruiken om te drinken vanwege het kalkgebrek wat je dan kunt oplopen.
Je kunt aan RO water wel 'middeltjes' toevoegen, maar je krijgt nooit hetzelfde 'natuurlijke' water terug.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Yaksa schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

RO water lijkt me niet zo gezond voor je visjes. In 'gewoon' kraanwater zitten namelijk ook mineralen en zouten die levende organismen gewoon nodig hebben. Al is het alleen al dat je als mens dat water niet constant moet gebruiken om te drinken vanwege het kalkgebrek wat je dan kunt oplopen.
Je kunt aan RO water wel 'middeltjes' toevoegen, maar je krijgt nooit hetzelfde 'natuurlijke' water terug.
Uiteraard voeg je aan RO water mineralen toe voordat je het in je aquarium doet. Afhankelijk van de methode doe je dat met GH+/KH+ of met alleen GH+. Dat laatste bijvoorbeeld als je de helft kraanwater doet en de helft RO water omdat de KH waarde van je kraanwater onprettig hoog is voor de garnaaltjes die je houdt (zoals in mijn geval).

Daarnaast voeg je periodiek (1-2 x per week) nog mineralen toe voor je planten in de vorm van macro's (KNO3, KH2PO4, K2SO4 en MgSO4). Ook die verhogen de KH en GH (dat laatste vooral dankzij de MgSO4). En natuurlijk voeg je nog bijna dagelijks micro's toe (lekker makkelijk in de vorm van EasyLife Profito bijvoorbeeld). Bij voorkeur op de dagen waarop je geen macro's toevoegt.

Oftewel: RO water gaat echt niet linea recta de bak in. De zuurval zou echt ellendig hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
HuismAndré schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:16:
[...]Uiteraard voeg je aan RO water mineralen toe voordat je het in je aquarium doet. Afhankelijk van de methode doe je dat met GH+/KH+ of met alleen GH+. Dat laatste bijvoorbeeld als je de helft kraanwater doet en de helft RO water omdat de KH waarde van je kraanwater onprettig hoog is voor de garnaaltjes die je houdt (zoals in mijn geval).
Daarnaast voeg je periodiek (1-2 x per week) nog mineralen toe voor je planten in de vorm van macro's (KNO3, KH2PO4, K2SO4 en MgSO4). Ook die verhogen de KH en GH (dat laatste vooral dankzij de MgSO4). En natuurlijk voeg je nog bijna dagelijks micro's toe (lekker makkelijk in de vorm van EasyLife Profito bijvoorbeeld). Bij voorkeur op de dagen waarop je geen macro's toevoegt.
Oftewel: RO water gaat echt niet linea recta de bak in. De zuurval zou echt ellendig hoog zijn.
Dan nog mis je een groot aantal sporenelementen die van nature over de hele wereld in het water zitten, zoals chroom, ijzer, mangaan en calcium. Het is nog maar de vraag in hoeverre vissen afhankelijk zijn van deze sporenelementen waarvan er in RO water niets aanwezig is.
Ik zie dat er in de macro's vooral Kalium zit. Wat er dan in die micro's zit is mij onduidelijk.
Is het eigenlijk niet veel simpeler om 'gewoon' kraanwater te gebruiken in plaats van allerlei stoffen aan RO water toe te voegen om tot een waterige oplossing te komen welke lijkt op hetgeen al uit de kraan komt?
Of is inmiddels ons drinkwater zo vervuild dat vissen er in sterven wanneer ze er langer in verblijven?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:28
Goedemiddag, na jaren geen aquarium gehad te hebben, heb ik verleden week weer eens een een bakje gekocht.
het is een nano bakje van 34 liter, en nu bezig met scaping.
vroeger nooit met CO2 gewerkt en ben mij hiermee aan het oriënteren.
er is zoveel informatie, en ben wel gecharmeerd van de sodastream setup.
nu ben ik bij Ali een adapter tegen gekomen met een meter en verloop naar W21.8-14.
Zie ik verkeerd of is het hiermee mogelijk om met een magneetventiel en bellenteller een setje te bouwen?
Een meter voor de flesdruk is voor mij genoeg,
Wie heeft hiermee ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qplg72Of_LmjtprdupNugAbLE4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qy31zRgNqcCihAidPIqmcaEF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Yaksa schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Dan nog mis je een groot aantal sporenelementen die van nature over de hele wereld in het water zitten, zoals chroom, ijzer, mangaan en calcium. Het is nog maar de vraag in hoeverre vissen afhankelijk zijn van deze sporenelementen waarvan er in RO water niets aanwezig is.
Ik zie dat er in de macro's vooral Kalium zit. Wat er dan in die micro's zit is mij onduidelijk.
Is het eigenlijk niet veel simpeler om 'gewoon' kraanwater te gebruiken in plaats van allerlei stoffen aan RO water toe te voegen om tot een waterige oplossing te komen welke lijkt op hetgeen al uit de kraan komt?
Of is inmiddels ons drinkwater zo vervuild dat vissen er in sterven wanneer ze er langer in verblijven?
De sporen worden toegevoegd met Profito.

https://www.easylife.nl/p...er/plantenvoeding/profito

In de 50/50 RO/Kraanwatermix zit meer dan genoeg calcium. Hoeft dus niet extra toegevoegd te worden. Doe je 100% RO dan kies je uiteraard een mineraalcombo waar wél calcium in zit.

De reden dat ik gekozen heb voor deze 50/50 mix is niet vanwege vervuild kraanwater of zo (want dat is niet aan de orde) maar om de hoge KH van ons kraanwater (9) terugbrengen naar 5. De Crystal Red garnalen die ik hou voelen zich namelijk niet echt thuis bij een hoge KH. Mensen die in Limburg wonen hoeven al deze onzin niet uit te halen (daar komt het kraanwater al Crystal Red ready uit de kraan stromen). Maar in het hoge noorden is dat helaas wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Maar in die Profito zitten dus ook anti-oxydanten en conserveringsmiddelen welke je dus ook introduceert in het leefmilieu voor de vissen. Ik vraag me dus nog steeds af waarom je dan (duur) water koopt zonder enige sporen elementen en mineralen erin en vervolgens dure middeltjes koopt om datzelfde water weer op het niveau van kraanwater te krijgen. En daarbij ook nog eens stoffen toevoegend die niet in schoon drinkwater zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Ik ben me toch weer aan het oriënteren naar een aquarium (alweer/nog steeds is een kwestie van perceptie :) ). Ondanks hebben we in huis een plek gecreëerd waar eventueel een bakje op zou kunnen. Voorheen heeft hierop ook een aquarium gestaan (upcycling van marktplaats) dus ik weet dat het verantwoord is. Nu ben ik beetje aan het kijken. Ik zit nu te kijken naar een Superfish Qubiq 60 of naar een Dennerle Nano Scaperstank 70. Iemand enige ervaring met een van deze twee? Ik heb ooit een keer een klein bakje gehad van Superfish. Prima bang for buck merk toendertijd maar ik weet niet zo goed hoe goed het daadwerkelijk is. Planten zullen vast wel groeien en filter zal zn werk wel doen. Dennerle staat wel bekend als een goed merk, maar heeft helaas geen kit. Dus dan komt er nog een HOB/Intern filter en verlichting bij wat de optie wel minder interessant maakt financieel gezien.

Iemand nog goede opmerkingen/stellingen die me kunnen helpen bij het maken van een beslissing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Belangrijkste tip ben je al mee bezig: vooraf goed nadenken wat je wilt. Een kit is leuk, maar als je binnen een jaar de verlichting en het filter gaat upgraden had je beter een kale bak kunnen kopen. Dus wat wil je? Voor een niet al te ingewikkelde gezelschapsbak met makkelijke planten en vissen is een standaard kit prima, maar als je wat meer wilt dan zul je op enig moment tegen beperkingen aanlopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

OK, wie heeft de bakverlichting nog op zomertijd staan? Vingers!! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:22:
:+ Pff, het is zondag, da's een rustdag ja. Ik ga ergens deze week wel weer de handleiding erbij pakken om te kijken exact op welke volgorde die knopjes ingedrukt moesten worden. Nu nog ff geen energie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
SmurfLink schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

:+ Pff, het is zondag, da's een rustdag ja. Ik ga ergens deze week wel weer de handleiding erbij pakken om te kijken exact op welke volgorde die knopjes ingedrukt moesten worden. Nu nog ff geen energie voor.
TC420: USB stekker erin, programma starten, klokje drukken, boel weer inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
JME schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:12:
Belangrijkste tip ben je al mee bezig: vooraf goed nadenken wat je wilt. Een kit is leuk, maar als je binnen een jaar de verlichting en het filter gaat upgraden had je beter een kale bak kunnen kopen. Dus wat wil je? Voor een niet al te ingewikkelde gezelschapsbak met makkelijke planten en vissen is een standaard kit prima, maar als je wat meer wilt dan zul je op enig moment tegen beperkingen aanlopen.
Not my first rodeo haha :). Wil vooral gewoon een mooi gescaped bakje met vissen erbij voor de beweging. Dus inderdaad een gezelschapsbak met planten. Moeilijk/makkelijk durf ik geen uitspraken over te doen. Crypts, Java varen, anubias waren vroeger beetje mijn goto’s. Misschien dat ik nu wat andere plannen er aan toe voeg. Grootste nadeel van een kit is het niet mogelijk zijn van led sturing. Normaal gesproken kun je dan nog wel de strip vervangen maar mijn ervaring met superfish is dat ze vast zitten, plus het feit dat het hier waarschijnlijk een vierkant led unit zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

TC420: USB stekker erin, programma starten, klokje drukken, boel weer inpakken.
Hoeft niet zo omslachtig toch? . Ik doe het gewoon op de tc420 zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:35:
[...]

Hoeft niet zo omslachtig toch? . Ik doe het gewoon op de tc420 zelf.
Ik zou niet weten hoe het moet op het apparaat zelf. Daarnaast loopt hij met de sync gelijk weer tot op de minuut gelijk. Kost me letterlijk 15 seconden. USB kabel zit al aan de sturing (krijgt normaal 's nachts voeding via USB ipv via adapter van de verlichting), laptop zit al min of meer aan mijn lichaam vergroeid.

[ Voor 35% gewijzigd door HuismAndré op 29-10-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

ThaAresX schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:08:
Grootste nadeel van een kit is het niet mogelijk zijn van led sturing. Normaal gesproken kun je dan nog wel de strip vervangen maar mijn ervaring met superfish is dat ze vast zitten, plus het feit dat het hier waarschijnlijk een vierkant led unit zal zijn.
Hier een Juwel Primo kit. Meegeleverde 24V led balkje is met een gewone TC420 te sturen. RGB stripje erbij (ook 24V) en klaar. Intern filter is ook prima voor niet al te zware bezetting. Desondanks twijfel ik of ik deze bak zou aanraden. Reden is de plastic fantastic kap, die niet alleen niet 100% lichtdicht is, maar vooral alleen een klein voederklepje heeft. Voor ieder onderhoud moet dus de hele kap eraf en dat is telkens weer een condenswaterballet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JME schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:22:
Ik niet meer, vorige week mijn laatste aquarium incl. >100 garnalen verkocht :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Taro WTF??

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mjah, laten we het op een periode in mijn leven houden. Ik kijk nog iedere dag video's van MJ, MD, Serpa, King of DIY (die moet zichzelf even opnieuw uitvinden volgens mij) en vele anderen op YouTube. Heb echt nog wel de interesse in aquaria. Maar ik heb vorig jaar een zware burn-out door mijn werk gehad en daarom toen ook de ADA 60P weggedaan. Toen ook met een aantal andere hobby's gestopt.

Vorig jaar ook ergens de ADA 45P ingericht, 28 garnalen overgezet uit een andere bak (met 5 garnalen gestart) en daarna daalde dat aantal langzaam naar +-15 stuks. Ineens leken het wel konijnen en 2 weken geleden had ik er ruim >150 in de bak zitten, het leek wel popcorn, overal in de bak zaten garnalen en nog even en ze zouden over de rand vallen ;) Via Marktplaats geen reactie, ik zou op vakantie gaan, moest weer de voederautomaat installeren en toen was ik er klaar mee.

Iemand wilde 20 garnalen kopen. Toen hij naar het aquarium en de garnalen keek wilde hij er wel 40 kopen. Toen zei ik: Wil je niet het hele aquarium incl. filter en lamp overnemen? 5 minuten later waren we bezig met water afhevelen en hebben het aquarium achterin zijn auto gezet. De dag daarna op vakantie gegaan zonder allemaal maatregelen te treffen en dat voelde goed.

Ik heb een drukke baan, wat uitdagingen op andere vlakken, we zitten midden in een grote verbouwing, etc. en ik wil geen onnodige verplichtingen meer hebben.

Richting de toekomst sluit ik niets uit, maar voor nu even verder zonder aquaria...

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JacobsT
Zo, de nieuwe bak is hier ook aangekomen en geinstalleerd in men bureau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uMnvwCrCbkXMe9sA-pEF8aGzbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4RC8LWnl2uaON9Ji8Qj3b9I.jpg?f=fotoalbum_large

Tijd voor de techniek even uit te zoeken.

Plan is:
  • Smarthome integratie in home assistant
  • Ledcontrol via home assistant mbv Eheim Led+e
  • PH+e installatie voor automatische CO2 regeling
  • Wateraanvoer en afvoer installeren via de vloer langs de kelder
  • Bypass wateleiding voor de waterontharder naar kelder voor osmose installatie
  • MyAqua1900 Osmose automatiseren met voedervat van 110 liter en opvoerpomp richting aquarium
  • Apex A3 Pro computer (geniet momenteel de voorkeur)
  • auto topoff
  • automatische water refresher (hier stevig wat zoekwerk hoe dit te combineren met het 110 liter vat osmosewater in de kelder via de aanvoer/afvoer pijpen
  • opties onderzoeken voor automatisch waterwaarden bij te werken met behulp van geautomatiseerde doseerpompen op basis van Apex A3 Pro data (tips welkom)

[ Voor 4% gewijzigd door JacobsT op 30-10-2023 00:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
@Taro jammer maar slimme keuze. Heb in mijn omgeving ook ervaren wat de impact is van een burn-out. Kan me goed voorstellen dat het geregel rondom het aquarium draaiende houden etc eerder als een last dan een ontspanning zal voelen. Laat staan dat het prio heeft! Succes met de verbouwing (y)

Hier ook een aantal maanden een lege bak gehad. Vanwege een verhuizing naar een 'oud' huis met de nodige renovatie projecten ervoor gekozen om de bak leeg mee te verhuizen. Koste wat moeite maar uiteindelijk iemand gevonden die de volledige inhoud graag wilde hebben (en ook kwam opdagen). Uiteindelijk nog een paar foto's ontvangen en een berichtje dat alles mooi was overgezet. Scheelde ook wat stress aangezien er nergens een plek was waar de bak veilig kon staan tijdens de verbouwing. Laat staan tijd had voor onderhoud.

Sinds twee weken weer tijd en energie om een nieuwe scape te realiseren. Eerste instantie wilde ik wachten op Vivarium om misschien iets van hardscape te scoren. Maar liep per toeval in twee winkels tegen een aantal mooie stukken hout aan.

Aangezien de keuken binnenkort eruit gaat en ook een stuk groter wordt. Is er nu een mooie ruimte beneden beschikbaar waar ik tijdelijk een dojo kon bouwen en (mocht ;) ) laten staan. Heb aardig wat opstellingen gemaakt waarvan ik steeds dacht "dit is hem". Maar goed een dag later was het hem dan toch net niet :P (Mocht er interesse zijn kan ik daarvan wel een aantal foto's plaatsen)

Maar goed, dit gaat hem dan waarschijnlijk wel worden. Heb de opstelling daarom ook alvast even in de bak overgezet om de komende dagen te laten bezinken of dit is wat ik voor ogen had. Had een aantal mooie foto's verzameld van omgevallen bomen, samen met diverse "forrest" achtige inspiratie uit het IAPLC boek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4RMCFCoL3zLTzSeFVswCNmqzUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTxwmajumhv9mBzSMTEXL9wH.jpg?f=fotoalbum_large
Hierbij een smartphone foto van de scape, diepte komt niet helemaal lekker door.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:15:
[...]

Mjah, laten we het op een periode in mijn leven houden. Ik kijk nog iedere dag video's van MJ, MD, Serpa, King of DIY (die moet zichzelf even opnieuw uitvinden volgens mij) en vele anderen op YouTube. Heb echt nog wel de interesse in aquaria. Maar ik heb vorig jaar een zware burn-out door mijn werk gehad en daarom toen ook de ADA 60P weggedaan. Toen ook met een aantal andere hobby's gestopt.

Vorig jaar ook ergens de ADA 45P ingericht, 28 garnalen overgezet uit een andere bak (met 5 garnalen gestart) en daarna daalde dat aantal langzaam naar +-15 stuks. Ineens leken het wel konijnen en 2 weken geleden had ik er ruim >150 in de bak zitten, het leek wel popcorn, overal in de bak zaten garnalen en nog even en ze zouden over de rand vallen ;) Via Marktplaats geen reactie, ik zou op vakantie gaan, moest weer de voederautomaat installeren en toen was ik er klaar mee.

Iemand wilde 20 garnalen kopen. Toen hij naar het aquarium en de garnalen keek wilde hij er wel 40 kopen. Toen zei ik: Wil je niet het hele aquarium incl. filter en lamp overnemen? 5 minuten later waren we bezig met water afhevelen en hebben het aquarium achterin zijn auto gezet. De dag daarna op vakantie gegaan zonder allemaal maatregelen te treffen en dat voelde goed.

Ik heb een drukke baan, wat uitdagingen op andere vlakken, we zitten midden in een grote verbouwing, etc. en ik wil geen onnodige verplichtingen meer hebben.

Richting de toekomst sluit ik niets uit, maar voor nu even verder zonder aquaria...
Well that escalated quickly... Begrijpelijk maar wel balen zeg dat het niet meer te combineren is. Dan maar een screensaver. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Over overwennen:

Ik doe het ook met vissen, slakken, schaal en schelpdieren als ik ze in Nederland koop en ophaal.

- Giet het zakje leeg in een bakje.
- Haal zo veel mogelijk water uit dat bakje wat met het zakje mee kwam.
- Hang dat bakje in het aquarium om op temperatuur te komen.
- Spuit er elke 10min een beetje aquarium wat in met een pipet.
- Vang het dier uit het bakje met een net of vangbowl.
- Dip het dier in een bad van enkel mij aquarium water.
- Voeg het dier met een schepnet of vangbowl toe aan het aquarium

Als ik het verscheept krijg uit het buitenland dan is het wat anders.

Koraal gaat meteen uit zakje via een dip in mijn aquariumwater het aquarium in.

Er is vaak ook nog een quarantaine proces nodig, maar ook dan laat ik ze daarin vrij op dezelfde manier.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:58
Ik was vandaag even bij de pets en co in drachten, maar heb het idee dat daar de kwaliteit ook achter uit is gegaan.
Hij had het daar wel redelijk voor elkaar. Nu de nodige bakken leeg en bijna leeg, planten in de planten bak niet van zo'n goeie kwaliteit.. beetje jammer.
Hopelijk binnenkort iig weer een volle co2 fles.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Morgen komt de Kamoer X2SR aan.

Wordt dan even praktisch kijken hoe we dit gaan integreren. Hier mensen met de Kamoer voor automatische water changes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@Cooldevice benieuwd naar je inrichting. Ik vindt een rimless aquarium altijd wel erg mooi. Met name als het wat natuurlijk wordt ingericht.

[ Voor 21% gewijzigd door Chaoss op 04-11-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Renegade666 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:52:
Ik was vandaag even bij de pets en co in drachten, maar heb het idee dat daar de kwaliteit ook achter uit is gegaan.
Ik ben er al erg lang niet meer geweest, maar toen ik er nog kwam vond ik het al wat twijfelachtig. Soms wat het redelijk netjes, soms rommelig en zieke vis. De ene keer stond er een jongen die er wel verstand van had de andere stond er een random verkoper op de afdeling zonder aquarium kennis.

Ik ging vroeger regelmatig naar Jan Jonkman maar die is jammergenoeg gesloten. Ben een tijdje geleden bij de Jumper in Leeuwarden geweest en dat zag er ook niet al te best uit (vies bakken) Schijnt dat 'aquariumhuis friesland' (Pets Place leeuwarden) dit jaar verbouwd is maar ben er nog niet geweest. Frits Kuiper in Groningen is wel een prima adres maar niet een lokatie waar ik 'even langs rij'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:58
Chaoss schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:17:
[...]

Ik ben er al erg lang niet meer geweest, maar toen ik er nog kwam vond ik het al wat twijfelachtig. Soms wat het redelijk netjes, soms rommelig en zieke vis. De ene keer stond er een jongen die er wel verstand van had de andere stond er een random verkoper op de afdeling zonder aquarium kennis.

Ik ging vroeger regelmatig naar Jan Jonkman maar die is jammergenoeg gesloten. Ben een tijdje geleden bij de Jumper in Leeuwarden geweest en dat zag er ook niet al te best uit (vies bakken) Schijnt dat 'aquariumhuis friesland' (Pets Place leeuwarden) dit jaar verbouwd is maar ben er nog niet geweest. Frits Kuiper in Groningen is wel een prima adres maar niet een lokatie waar ik 'even langs rij'.
Jurjen had het wel redelijk voor elkaar vond ik. Echter hij daar niet meer (denk pensioen), tegenwoordig is er volgens niemand echt verantwoordelijk daar.

Bij Jonkman was mijn ervaring ook wisselvallig.

Frits Kuipers beetje zelfde verhaal, je moet er toch weer een stukje voor rijden. Ben er zelf nog niet geweest, binnenkort maar eens wat inplannen om te kijken.

In pets place lwd was het de vorige keer (1 a 2 jaar teurg) dat ik daar was netjes, losse visruimte, die op temp was, en verder netjes. echter nooit wat gekocht. De rest van ass. was weer wat beperkter.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor volgend probleem.

In de kelder komt een RO reservoir voor ATO en water changes.
Met de Kamoer X2SR kan ik dit water oppompen uit de kelder langs de kruipkelder en in de tank. Het probleem is de ATO pomp. Deze moet in een ATO reservoir komen wat ik dus onder de bak moet gaan zetten, echter zit ik dan nog steeds met manueel water in het ATO reservoir gieten.

Ik zoek dus eigenlijk een soort van auto topoff voor de auto topoff, echter staat het vat waar de ATO mee gevuld moet worden vrij ver. Ik dacht ergens aan een soort van sensor die een pomp activeert als het water te laag staat maar dan moet de pomp mee in het aquarium meubel. Ik zie het niet zitten om een pomp met een verlengdraad door de grond te laten boren en dan nog een stroomkabel zo mee aan te leggen richting de kelder. Een draadloze optie betrouw ik uiteraard bijna niet, je weet nooit dat er iets misloopt in men home assistant.

Iemand ideetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

JacobsT schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:30:

Met de Kamoer X2SR kan ik dit water oppompen uit de kelder langs de kruipkelder en in de tank. Het probleem is de ATO pomp. Deze moet in een ATO reservoir komen wat ik dus onder de bak moet gaan zetten, echter zit ik dan nog steeds met manueel water in het ATO reservoir gieten.

Ik zoek dus eigenlijk een soort van auto topoff voor de auto topoff, echter staat het vat waar de ATO mee gevuld moet worden vrij ver. Ik dacht ergens aan een soort van sensor die een pomp activeert als het water te laag staat maar dan moet de pomp mee in het aquarium meubel. Ik zie het niet zitten om een pomp met een verlengdraad door de grond te laten boren en dan nog een stroomkabel zo mee aan te leggen richting de kelder. Een draadloze optie betrouw ik uiteraard bijna niet, je weet nooit dat er iets misloopt in men home assistant.

Iemand ideetjes?
Klink alsof je een dompelpomp zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JacobsT schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:30:

Iemand ideetjes?
Volgens mij is dan een pomp + vlotter oplossing een mogelijkheid, zie bijv. https://nl.aliexpress.com/item/1005002368663819.html.

Uiteraard wel even kijken naar een pomp met druksensor, anders krijg je daar weer problemen mee en kan je die regelmatig gaan vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 05-11-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:12:
[...]

Volgens mij is dan een pomp + vlotter oplossing een mogelijkheid, zie bijv. https://nl.aliexpress.com/item/1005002368663819.html.

Uiteraard wel even kijken naar een pomp met druksensor, anders krijg je daar weer problemen mee en kan je die regelmatig gaan vervangen.
Probleem is dat de pomp op een andere verdieping makkelijk 15 meter verder staat dan waar de sensor gaat zitten. Dat is dus wat ik wil oplossen en kijken of iemand suggesties heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JacobsT schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:53:
[...]

Probleem is dat de pomp op een andere verdieping makkelijk 15 meter verder staat dan waar de sensor gaat zitten. Dat is dus wat ik wil oplossen en kijken of iemand suggesties heeft :)
Met een vlotter heb je geen sensor nodig. Als je een sterke pomp hebt met druksensor, dan zal die stoppen met pompen als de vlotter de aanvoer dichtdrukt. Je kunt dan altijd nog iets inbouwen (Home Assistant?) met een draadloze sensor (ESPHome) die de stroomtoevoer uitschakelt als extra backup als het water boven een bepaald niveau komt.

Je kunt dat 2e deel ook als primaire oplossing inzetten, maar dat zou ik altijd eerst mechanisch oplossen.

Ik vermoed niet dat je met een standaard oplossing kunt gaan werken en toch iets in die richting moet gaan zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 05-11-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:06:
[...]

Met een vlotter heb je geen sensor nodig. Als je een sterke pomp hebt met druksensor, dan zal die stoppen met pompen als de vlotter de aanvoer dichtdrukt. Je kunt dan altijd nog iets inbouwen (Home Assistant?) met een draadloze sensor (ESPHome) die de stroomtoevoer uitschakelt als extra backup als het water boven een bepaald niveau komt.

Je kunt dat 2e deel ook als primaire oplossing inzetten, maar dat zou ik altijd eerst mechanisch oplossen.

Ik vermoed niet dat je met een standaard oplossing kunt gaan werken en toch iets in die richting moet gaan zoeken.
Ja maar ik denk dat je de setup niet goed snapt of ik begrijp het niet goed.

In de kelder staat een reservoir van 110 liter. Boven aan het aquarium ga ik een mini reservoir moeten bouwen voor de ATO van ongeveer 20-30 liter.

Ik wil dus dat de pomp die in de kelder in het 110 liter vat zit, kan samenwerken met de sensoren in het ATO reservoir in de aquariumkast.

Er gaan naast het aquarium 2 leidingen geboord worden door de grond: eentje voor aanvoer van water uit het 110 liter reservoir, eentje voor afvoer.

Ik zou graag dus vermijden dat ik ook een kabel moet door de vloer trekken richting de pomp in het 110 liter vat maar zoals je zei, ik wil een mechanische oplossing, niet iets dat draadloos werkt of via home assistant zodoende ik bij een failure geen zwembad krijg in het kantoor boven.

(het 110 liter vat komt achter de Myaqua1900, die wil ik ook automatiseren dat hij automatisch vult zodra mijn auto changer de tank hervult maar dat gaat simpeler op te lossen zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JacobsT Je wil die 20-30 liter ATO bak laten bijvullen vanuit de 110 liter bak in de kelder, correct?

In het aquarium zit een ATO sensor, die stuurt de pomp in de 20-30 liter ATO water bak aan. Je kunt dan in het 110 liter vat in de kelder een pomp met druksensor plaatsen die met een leiding naar de 20-30 liter bak gaat en daarin een vlotter plaatsen.

Vult het ATO systeem het aquarium bij, dan daalt het niveau in de ATO bak, daardoor gaat de vlotter omlaag, daardoor neemt de druk in de pomp van het 110 liter vat af en gaat die pompen en vult daarmee de ATO bak.

Hopelijk begrijp ik het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:40:
@JacobsT Je wil die 20-30 liter ATO bak laten bijvullen vanuit de 110 liter bak in de kelder, correct?

In het aquarium zit een ATO sensor, die stuurt de pomp in de 20-30 liter ATO water bak aan. Je kunt dan in het 110 liter vat in de kelder een pomp met druksensor plaatsen die met een leiding naar de 20-30 liter bak gaat en daarin een vlotter plaatsen.

Vult het ATO systeem het aquarium bij, dan daalt het niveau in de ATO bak, daardoor gaat de vlotter omlaag, daardoor neemt de druk in de pomp van het 110 liter vat af en gaat die pompen en vult daarmee de ATO bak.

Hopelijk begrijp ik het goed :)
Goed inzicht, thanks.
Ik stond er niet bij stil dat ik met drukschakelaars kon werken. Ik ging altijd uit van de denkwijze dat ik ren sensor fysiek met kabels ‘aan de pomp’ moest vasthangen maar hoe jij het voorstelt is inderdaad een zeer goede optie.

Kan dit ook toepassen op men osmose apparaat om waterleiding open/gesloten te zetten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JacobsT schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:38:
[...]
Kan dit ook toepassen op men osmose apparaat om waterleiding open/gesloten te zetten dan.
Ja, dergelijke vlotters zijn standaard geschikt voor de slangen die ook op osmoseapparaten worden aangesloten. Je zult dus wel de kraan open moeten laten staan om de druk op het osmoseapparaat te houden of daar ook kijken naar een mechanische afsluiting icm timer oid.

Ik kan alleen niet inschatten welke pomp je hiervoor kunt gebruiken, of dat er mogelijk nog betere oplossingen zijn om het geheel aan te vliegen. Je wil uiteraard voorkomen dat je onbeperkt water blijft toevoegen, dat geldt in dit geval voor alle 3 de bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Taro schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:42:
[...]

Ja, dergelijke vlotters zijn standaard geschikt voor de slangen die ook op osmoseapparaten worden aangesloten. Je zult dus wel de kraan open moeten laten staan om de druk op het osmoseapparaat te houden of daar ook kijken naar een mechanische afsluiting icm timer oid.

Ik kan alleen niet inschatten welke pomp je hiervoor kunt gebruiken, of dat er mogelijk nog betere oplossingen zijn om het geheel aan te vliegen. Je wil uiteraard voorkomen dat je onbeperkt water blijft toevoegen, dat geldt in dit geval voor alle 3 de bakken.
https://www.autoaqua.com.tw/en/saso-200v.html

Dit lijkt wel een goede oplossing te zijn voor zowel de osmose als voor aan de ingang van het ATO reservoir?
Dan dien ik enkel nog een drukgevoelige pomp te vinden die vanuit het osmosereservoir naar het ato reservoir kan pompen. Veronderstel dat die solenoid hierboven voldoende tegendruk kan geven zodat de pomp uitvalt?

EDIT:

Intussen hier aangekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1topIvvKlR71xpmzWMbGaw9ybw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPXOFcBBytTmqJXl1kF6mxpz.jpg?f=fotoalbum_large

Verwacht de Apex A3 Pro hopelijk ook deze week.

[ Voor 18% gewijzigd door JacobsT op 07-11-2023 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JacobsT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdW3jqnM_bDbItz-BsZl3UZE0BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiIoIAUP5AKce15iTrUPqRD8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA_KNu9oz6vZ1_0emIomCdvrHgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gof58pkHbs3IjAvxBdFkdq3Q.jpg?f=fotoalbum_large

De kerstman is vroeg gekomen. Nu vrijwel alle spulletjes bij elkaar voor de techniek te gaan doen.

Enkel nog is een loodgieter vinden die wil komen. Moeilijk om te vinden blijkbaar. Blijkbaar doen ze liever enkel grote werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 21:33
Knip, is inderdaad niet toegestaan, daarvoor is Vraag & aanbod overig.

[ Voor 77% gewijzigd door Taro op 12-11-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Zijn hier mensen met een rimless bak en wat is jullie ervaringen qua extra verwarmings kosten? Heb al gegoogled maar kan weinig vergelijkingen vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chaoss schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:18:
Zijn hier mensen met een rimless bak en wat is jullie ervaringen qua extra verwarmings kosten? Heb al gegoogled maar kan weinig vergelijkingen vinden
Heb in o.a. Taro in "Het aquarium topic - Deel 9" & Taro in "Het aquarium topic - Deel 9" het verbruik van een ADA60P rimless aquarium van 118 liter weergegeven.

Geen idee wat een zelfde aquarium met kap zou verbruiken, maar hopelijk helpt dit iets voor het vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Chaoss schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:18:
Een Rimless aquarium en dan wat de verwarmingskosten zijn? Hoeveel denk je te besparen of extra uit te geven???? 10 Euro op jaarbasis? 20 Misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@AvK Met iets minder vraagtekens en andere zinsopbouw komt je bericht net wat vriendelijker over...

Op 118 liter verbruikte mijn aquarium 1,25 kWh/dag. x365 dagen x bijv. 25 cent = 114 Euro per jaar. Ik vermoed dat het verschil wel meer dan 10% is, daarnaast is het volume van de bak ook belangrijk. Stel dat het 250 liter betreft dan is dat 228 Euro op jaarbasis. Als een bak met kap bijv. de helft verbruikt, dan is het verschil 10x het bedrag dat je noemt, ofwel een tientje per maand.

Afijn, blijft speculeren, maar na bijv. 5 jaar overstijgt dat de aanschafprijs van het aquarium, dus wel een factor om aandacht aan te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik ga in mn nieuwe woning mn sump in een andere ruimte plaatsen. Dus er moeten leidingen van ongeveer 5 meter komen vanaf het aquarium (+/- 200 liter) naar de sump. Ik maak me alleen een beetje zorgen om het type leidingen. Aangezien het zoutwater is ben ik bang dat het de leiding gaat aantasten. Ik had eigenlijk gewoon siliconen in gedachten. Wat denken jullie? Zou dit gaan? Of adviseren jullie een ander type? Hard tubing is vrij lastig ivm de gleuven in de grond…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Waarom wil je de sump ergens anders hebben? Geluidsoverlast?

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 13-11-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:40:
Waarom wil.je.de sump.eegens anders hebben? Geluidsoverlast?
Nee, gebrek aan ruimte.
https://www.petsgifts.nl/aquatlantis-aquatable-100x63cm.html Dit is mn aquarium (nu zoet) maar ik zie niet hoe hier een sump onder kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Klein kastje eronder met een kleine sump :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:25
g1n0 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:06:
[...]

Nee, gebrek aan ruimte.
https://www.petsgifts.nl/aquatlantis-aquatable-100x63cm.html Dit is mn aquarium (nu zoet) maar ik zie niet hoe hier een sump onder kan :)
Gewoon nog 1 kopen en daar dan een sump van maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 07:39
Heb de volgende vraag op het aqua forum gesteld, maar ben ook benieuwd naar jullie mening:

Ben met een compleet nieuw aquarium bezig:
  • Een 120cm brede bak.
  • Een extern filter en een co2 systeem staan klaar.
  • Ook de hardscape (wat hout en stenen) zijn klaar.
  • De bodem is Tropica aqua soil.
  • Doel is een lekker vol beplante bak maken met carpet planten enz.
De vraag is nu een beetje:
  1. Opstarten ZONDER planten (dus eerst de extreme waardes van de nieuwe aqua soil verminderen door het schema van water verversen te volgen en dan na paar weken de planten te plaatsen), of...
  2. Opstarten MET planten (dus meteen bij de start veel plantjes er in zetten en het schema van water verversen volgen).
Als ik online rondkijk doen de bekende scapers op bijv. Youtube het altijd volgens methode 1. Maar, ik las ergens dat de kans op het 'melten' van planten minder is als je methode 2 volgt...

Wat is wijsheid? :) Of, wat is jullie advies?
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

mikkelnl schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:17:
Heb de volgende vraag op het aqua forum gesteld, maar ben ook benieuwd naar jullie mening:

• Een 120cm brede bak.
  1. Opstarten ZONDER planten (dus eerst de extreme waardes van de nieuwe aqua soil verminderen door het schema van water verversen te volgen en dan na paar weken de planten te plaatsen), of...
  2. Opstarten MET planten (dus meteen bij de start veel plantjes er in zetten en het schema van water verversen volgen).
Als ik online rondkijk doen de bekende scapers op bijv. Youtube het altijd volgens methode 1. Maar, ik las ergens dat de kans op het 'melten' van planten minder is als je methode 2 volgt...

Thanks!
Gebruiksadvies voor Tropica Aquarium Soil

Gebruik Tropica Aquarium Soil in een nieuw in te richten aquarium. Was het van te voren NIET uit! Breng het Aquarium Soil gelijkmatig over de bodem aan. Voor een betere dieptewerking is de laag aan de voorruit lager dan achteraan. Breng de hardscape aan en begin met het aanplanten van de aquariumplanten. Gebruik hiervoor altijd een pincet. Als het aanbrengen van de beplanting gedaan is, kan het aquarium voorzichtig worden gevuld met water. Let hierbij op dat er niet te veel wervelingen ontstaan, waarbij planten eventueel los kunnen komen. Gebruik bijvoorbeeld een schaaltje om het water op te gieten.

Als je sowieso veel plantjes wilt gebruiken kunnen ze er direct in. Planten helpen ook de waterwaarden zo snel mogelijk goed te krijgen is mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cooldevice
mikkelnl schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:17:

• Een 120cm brede bak.

Thanks!
Zoals eerder gezegd, start je met een flinke hoeveelheid planten dan zijn die waardes niet zo spannend. Heb dit zelf een keer geprobeerd in een kleiner bakje en geen problemen gehad. In mijn huidige bak sta ik op het punt om te beginnen met een 'dark-start', heb daar voorheen goede ervaring mee gehad. Maar ook omdat ik nog niet weet welke planten ik wil gaan gebruiken en de layout ervan. Het hout is niet voorgeweekt en de vele waterwissels hoeven nu niet de tuin in want het is al nat genoeg ;)

Voor de geïnteresseerde hierbij een foto-update van mijn bak. Heb tijdens Vivarium voor een leuke prijs een zak(je) elder root gekocht om wat details toe te voegen. Zal binnenkort een foto delen van de gehele scape, moet eerst nog even wat lijm resten van het glas krabben 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDuf7uvKeDYsL0xjgN4HqKFqsDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olBq4rk95zycq3aD9oKE6SZ1.jpg?f=fotoalbum_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik wil als volgende bakmaat een 100x60. Maar dan zit je wel gelijk met de volgende uitdaging. De onderkast, het is niet een hele gebruikelijke maar. Heeft iemand ervaring met het aanpassen van een bestaande kast? Bijvoorbeeld een keuken onderkast met 2 deurtjes kopen en deze verstevigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Mijn zoon had hetzelfde probleem. Ik adviseerde hem om wat verschillende Kringloop winkels te bezoeken. Hij heeft een perfecte onderkast gevonden. Met precies een beetje 'overmaat' zodat er ook nog ruimte was om een potje voer er naast te zetten. Gewoon een beetje struinen. :)

Edit: En was een paar tientjes kwijt......

[ Voor 7% gewijzigd door AvK op 18-11-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chaoss schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:10:
Ik wil als volgende bakmaat een 100x60. Maar dan zit je wel gelijk met de volgende uitdaging. De onderkast, het is niet een hele gebruikelijke maar. Heeft iemand ervaring met het aanpassen van een bestaande kast? Bijvoorbeeld een keuken onderkast met 2 deurtjes kopen en deze verstevigen?
Een Oase Scaperline 100x50 set met bijbehorende kast is geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Taro schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:22:
[...]

Een Oase Scaperline 100x50 set met bijbehorende kast is geen optie?
Mooie bak en kast maar wel erg duur, das ook het probleem bij originele kasten, je betaald er echt idioot veel voor terwijl het allemaal 'maar' mdf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Maar MDF? Je bedoelt spaanplaat denk ik? MDF is super sterk.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier ook altijd de kringloop. Kom je de mooiste “aquariummeubels” tegen voor weinig. Ooit een massief eiken TV-meubel gehad, kon een olifant op dansen. Nu een antiek kastje met gedraaide pootjes en houtsnijwerk. Vanbinnen voor alle zekerheid verstevigd met een extra balkje en wat hoekijzers, lik verf erover, klaar. Is nog leuk werk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ja spaanplaat :P

Kringloop is wel een idee. Heb wel het liefst een kast van 100x60 dus ben bang dat die kans wel klein is. Vooral die diepte is vrij ongewoon, vandaar dat ik bij een keukenkastje uitkwam, die zijn wel 60 diep.

[ Voor 106% gewijzigd door Chaoss op 18-11-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Chaoss schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:37:

Kringloop is wel een idee. Heb wel het liefst een kast van 100x60 dus ben bang dat die kans wel klein is. Vooral die diepte is vrij ongewoon, vandaar dat ik bij een keukenkastje uitkwam, die zijn wel 60 diep.
Ik heb toevallig een oud bureau lade ding met die maten staan, zo'n ouderwets ding voor hangmappen enzo, loeistevig donkergrijs hout. Wel op wieltjes maar die schroef je er neem ik aan zo onderuit. Had hem inderdaad overgenomen van m'n pa met dezelfde gedachte, maar nu is het een sta in de weg in de hobbykamer, zit vol met hobby frutsels 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
Chaoss schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:37:

En het zelf bouwen? Via het Ukaps forum kun je aardig wat bouwtekeningen vinden.
Heb zelf ook een kast gebouwd met multiplex (berken - 18mm). Was voor het hout en het zagen iets van 79,- kwijt. Je moet het natuurlijk nog wel zelf in elkaar zetten en afwerken. Maar het stelt niet veel voor, alsof je een Ikea meubel in elkaar zet (maar dan met luxer materiaal ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Zat ik ook aan te denken ja, 18mm watervast multiplex en dan beitsen. Volgens mij kun je bij de meeste houtboeren (tegen betaling) wel op maat laten zagen dat scheelt al een hoop gedoe.

Als je het beitst krijg je dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNtA7vNf1Rs3JbaQJ_qPR4n-FgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3Xa5AB2BDxeKJ0lyUH845V2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Chaoss op 19-11-2023 23:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikkelnl
Cooldevice schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:07:
[...]
Zoals eerder gezegd, start je met een flinke hoeveelheid planten dan zijn die waardes niet zo spannend.
Ben inmiddels stapje verder :) Heb 6 dagen geleden de bak gevuld met water en alleen hardscape in afwachting op de planten bestelling. Dat water heb ik op vrijdag er uit gehaald en die avond veel planten er in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7AZJbJ35YhMqwVsWH4AlC8bIfA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ZgJgKuGVGRF8gBE32Tm5FGam.gif?f=fotoalbum_large

Ik wissel sinds vrijdag elke dag 75% van het water, en wilde dat de komende weken blijven doen, maar elke week een dagje meer tussen de wissels.

Heb geen testkit helaas, maar ik denk dat ik behoorlijk wat planten heb en die lijken vooralsnog al een beetje aan te slaan, al is het allemaal nog erg vroeg.

Wat denken jullie? Met zoveel planten nu al naar een schema van bijv. elke 2 of 3 dagen water wissel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mikkelnl schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:13:
[...]

Ben inmiddels stapje verder :) Heb 6 dagen geleden de bak gevuld met water en alleen hardscape in afwachting op de planten bestelling. Dat water heb ik op vrijdag er uit gehaald en die avond veel planten er in:

[Afbeelding]

Ik wissel sinds vrijdag elke dag 75% van het water, en wilde dat de komende weken blijven doen, maar elke week een dagje meer tussen de wissels.

Heb geen testkit helaas, maar ik denk dat ik behoorlijk wat planten heb en die lijken vooralsnog al een beetje aan te slaan, al is het allemaal nog erg vroeg.

Wat denken jullie? Met zoveel planten nu al naar een schema van bijv. elke 2 of 3 dagen water wissel?
Waarom wissel je überhaupt water? Dat is helemaal niet nodig. Het is juist beter om dat de eerste weken niet te doen.

Hebben je planten voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkelnl
de Peer schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:15:
[...]

Waarom wissel je überhaupt water? Dat is helemaal niet nodig. Het is juist beter om dat de eerste weken niet te doen.
Heb aqua soil, en dat geeft extreme waardes af in het begin. Er zit een CO2 systeem op, verder nog geen bemesting ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door mikkelnl op 20-11-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Daar wordt het niet echt voordeliger van..
Pagina: 1 ... 24 ... 44 Laatste