Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

YouTube: Escape the Illusion: Tropical Fish Are More Than Just Pretty Pets

Tja..... Is toch wel leuk als mijn of jouw aquariums gebruikt worden.
Werd gevraagd of ik wat beelden wou opsturen.
En verdomd..... gebruiken ze het 10x in 1 filmpje.
Grappig.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 00:10
AvK schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:35:
YouTube: Escape the Illusion: Tropical Fish Are More Than Just Pretty Pets

Tja..... Is toch wel leuk als mijn of jouw aquariums gebruikt worden.
Werd gevraagd of ik wat beelden wou opsturen.
En verdomd..... gebruiken ze het 10x in 1 filmpje.
Grappig.
lol very nice :)
En hij heeft gelijk, heel licht bezette bak met hopen planten en correcte CO2 toevoer en belichting is succes zelf zonder filter.
Mooie bak trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:26
Beiden dank voor de tips :) helaas heeft de laatste shubunkin de nacht niet gehaald dus resteren de 2 originele bewoners nog...voor zover de testrips dan wel/niet betrouwbaar zijn, wel even getest net >en de waardes staan allen op "OK" (inderdaad hier kan ik dus niks aan afleiden waarom de recent aangekochte visjes allemaal naar de eeuwige zwemvelden zijn heengegaan...

NH4 is nieuw voor mij, na wat te googlen lijkt het sterk op dat dit een boosdoener is...

voor wat betreft het filteren, toen ik dit aquarium overnam zat er ook een extern filter bij - echter omdat het aquarium tegen de muur staat kan ik de slangen amper wegwerken - een open deur wellicht maar misschien is het tijd om toch dit filter te gaan gebruiken :X het is als ik het goed heb deze:

https://www.tetra.net/nl-...-complete-buitenfilterset

dit filter staat ondertussen al een tijdje droog - dus er zullen weinig bacteriën inzitten - ik zal dan tijdelijk zowel het "oude" als het "nieuwe" filter kunnen gebruiken zodat het goed kan indraaien of is dat niet aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
dit is aan te bevelen, ik zou dan wel het media in de oude stilstaande droge filter wel vervangen, daar zal 0,0 bacterieën nog inzitten.
Wat zijn de afmetingen van de aquarium ?
En welke is de binnenfilter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
Wolfp4ck schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:28:
dit is aan te bevelen, ik zou dan wel het media in de oude stilstaande droge filter wel vervangen, daar zal 0,0 bacterieën nog inzitten.
Wat zijn de afmetingen van de aquarium ?
En welke is de binnenfilter ?
De bak is 125 liter(ferplast dubai 80)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
kleijn1985 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:03:

voor wat betreft het filteren, toen ik dit aquarium overnam zat er ook een extern filter bij - echter omdat het aquarium tegen de muur staat kan ik de slangen amper wegwerken - een open deur wellicht maar misschien is het tijd om toch dit filter te gaan gebruiken :X het is als ik het goed heb deze:

https://www.tetra.net/nl-...-complete-buitenfilterset

dit filter staat ondertussen al een tijdje droog - dus er zullen weinig bacteriën inzitten - ik zal dan tijdelijk zowel het "oude" als het "nieuwe" filter kunnen gebruiken zodat het goed kan indraaien of is dat niet aan te bevelen?
Zeker naast elkaar draaien, maar die tetra eerst even goed schoonmaken. Makkelijkste is 'm ff mee onder de douche te nemen, helemaal uit elkaar, alle bakjes eruit en alle media goed uitspoelen. dan weet je zeker dat er geen achtergebleven troep inzit die je daarna je aquarium inblaast. Idem met de slangen, of haal even nieuwe waterslangen bij je tuincentrum of dierenwinkel, dat kost geen drol (altijd langer dan je denkt nodig te hebben!).

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
hou er ook rekening mee dat een volwassen shubunkin gemakkelijk een 30cm kan zijn he :) kan tamelijk groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
SmurfLink schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:40:
[...]

Zeker naast elkaar draaien, maar die tetra eerst even goed schoonmaken. Makkelijkste is 'm ff mee onder de douche te nemen, helemaal uit elkaar, alle bakjes eruit en alle media goed uitspoelen. dan weet je zeker dat er geen achtergebleven troep inzit die je daarna je aquarium inblaast. Idem met de slangen, of haal even nieuwe waterslangen bij je tuincentrum of dierenwinkel, dat kost geen drol (altijd langer dan je denkt nodig te hebben!).
Gister alles aangesloten // nieuw filter wattenmateriaal erin - tijdens het waterwisselen (30%) kwam er onder de stenen genoeg kak vandaan dus die laat ik er even uit de komende tijd - nu een tijdje monitoren en stabiel houden 8)

• Wolfp4ck
Is er iemand hier die ervaringen heeft met de Akvastabil Move reeks ?
Die zou boringen hebben in de bak zelf ( 3 stuks )
ik zou hier een spare fluval fx6 willen opzetten, heeft iemand enkele foto's of uitleg hoe ik dit voor elkaar krijg ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:42

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:04:
Is er iemand hier die ervaringen heeft met de Akvastabil Move reeks ?
Die zou boringen hebben in de bak zelf ( 3 stuks )
ik zou hier een spare fluval fx6 willen opzetten, heeft iemand enkele foto's of uitleg hoe ik dit voor elkaar krijg ?
Ik heb de Akvastabil Move 200. Hij heeft zelfs 4 boringen.
Ik gebruik 1 boring om het aquarium leeg te laten lopen in het riool (via een automatische klep).

2 andere boringen gebruik ik als aan- en afvoer van de Fluval FX6.
Ik heb gewoon standaard pvc doorvoeren gebruikt. Het rubberen eindstuk van de FX6 slangen kun je prima over een pvc buisje schuiven en vastmaken met een slangenklem.

Ik zal even kijken of ik nog foto's in dit topic heb staan, anders moet ik even nieuwe foto's maken. Als ik het vergeet moet je me maar even herinneren via een berichtje.

Hier zie je zo'n doorvoer:
als je dit wilt moet je zoeken op "Druk PVC VDL Witlof Doorvoer / Klemdoorvoer 25mm"

https://tweakers.net/i/uD...l2LBWP2X.jpg?f=user_large

Conclusie is dus: Witlof doorvoeren 25mm kopen (3 of 4 stuks) en daar de slang van de FX6 op aansluiten. Ze verkopen de extra rubber eindstukken ook los zodat je ze goed kunt aansluiten:
https://www.amazon.nl/Flu...id=pla-315830958421&psc=1

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 14-09-2023 09:22 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

edit: dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door de Peer op 14-09-2023 09:18 ]

• Wolfp4ck
Gebruik je de aan en afvoer aan dezelfde kant ?
En qua afvoer gebruik je een buis op een bepaalde hoogte als overflow systeem of zo een intake systeem van Akvastabil zelf (zie foto)
Die laatste vind ik trouwens nogal gevaarlijk met overstromingen in gedachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwpEsCqwYUpuO1ca6nNfW0-qYKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7lql7dA2NGfA1r9PVUCyTury.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:25:
Gebruik je de aan en afvoer aan dezelfde kant ?
Ja, maar de aanvoer is bij mij een spraybar over de volledige lengte van het aquarium. Dus het water gaat de hele bak door. de afvoer is gewoon een aanzuigkorf.
En qua afvoer gebruik je een buis op een bepaalde hoogte als overflow systeem of zo een intake systeem van Akvastabil zelf (zie foto)
Die laatste vind ik trouwens nogal gevaarlijk met overstromingen in gedachten.
[Afbeelding]
Ik heb verder geen ervaring met overflow systemen of systemen van Akvastabil zelf.

Ik gooi 1 x per week de klep naar het riool open en laat 50% van het water dan weglopen. En dat vul ik weer aan via de waterleiding. Dit kan ik vanaf de bank doen want gaat met smart switches :P

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 14-09-2023 09:39 ]

• Wolfp4ck
@de Peer had ook gedacht aan een spraybar.
Die aanzuigkorf is wellicht vergelijkbaar met hetgeen op de foto ?

Welke smart valves gebruik je precies ?
Voordeel met een overloopsysteem is dat je geen smart valves nodig hebt maar de zwaartekracht laat doen.
Ik zou dan via een druppelsysteem rechtstreeks vanaf de waterleiding aan een liter per uur te laten verversen. Geen verdampingsproblemen meer want druppelsysteem zal dit opvangen en eigenlijk dan per maand wordt al het water minstens 1-2 keer volledig ververst zonder dat ik ernaar moet omkijken.

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:59:
@de Peer had ook gedacht aan een spraybar.
Die aanzuigkorf is wellicht vergelijkbaar met hetgeen op de foto ?
Standaard krijg je deze bij de fx6:
https://www.olibetta.nl/f...pELGa8y9k_TxoCHBsQAvD_BwE
Ik vond die te lomp. kleine visjes (en Kuhli's) gaan daar doorheen.
Ik heb uiteindelijk zelf een korf geprint met mijn 3d-printer.
Welke smart valves gebruik je precies ?
Sonoff smart switch (dual) en als ventiel:
https://tameson.nl/produc...1inch-2-weg-230vac-3-punt
Die kostte destijds 78 euro. Stuk duurder nu zie ik.
Ik wilde wel iets degelijks dus hier heb ik niet op bezuinigd.
Voordeel met een overloopsysteem is dat je geen smart valves nodig hebt maar de zwaartekracht laat doen.
Ik zou dan via een druppelsysteem rechtstreeks vanaf de waterleiding aan een liter per uur te laten verversen. Geen verdampingsproblemen meer want druppelsysteem zal dit opvangen en eigenlijk dan per maand wordt al het water minstens 1-2 keer volledig ververst zonder dat ik ernaar moet omkijken.
Klopt, beide oplossingen hebben voor en nadelen.
Nadeel van druppelen is dat je minder effectief aan het verversen bent. (meer water nodig voor dezelfde verversingsgraad).
eerst 50% eruit en dan weer aanvullen daarmee gooi je meer vies water weg. met druppelen gooi je ook het schone water weg.

Echt verdampingsproblemen zijn er sowieso niet met zo'n grote bak met overkapping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
klopt, voordeel van druppelaar is wel dat je water enorm stabiel is en je temperatuur ook.
zal wel nog wat research aan ta pas moeten komen want ik kan enkel maar gardena druppelsets terugvinden.
Waterleiding tot aan de bak laten komen en van daaruit met een luchtslang een debiet van 1 liter per uur bekomen kan toch zo moeilijk niet zijn...

eens zien met een bevriende loodgieter of die daar niet meer verstand van heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolfp4ck op 14-09-2023 10:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

JME

zeg maar Jamie

Ik wil even een positieve review kwijt. Aantal spulletjes besteld bij Aquaplantsonline: paar plantjes, pompje, watertestjes. Blijkt de NO3-test maar tot komend voorjaar houdbaar. Appje gestuurd en zelf voorgesteld om een deel van het bedrag terug te krijgen, waarop Aquaplantsonline zelf aangeeft dat ze in plaats daarvan het aankoopbedrag van de test volledig terugstorten. Die zag ik niet aankomen. Service!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@de Peer nog een vraagje, maar meer ivm het meubel van de Move.
Heb je dit rechtstreeks op de grond staan of heb je daar rubberen voetjes voor gevonden ?
Ik heb gemerkt vroeger met een juwel kast dat als de poetsvrouw gekuist had dat die nogal gevoelig waren om vloeistof op te nemen.
Daarom dat ik erover zit te denken van de kast eventueel met rubber
https://benl.rs-online.co...C_68QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Zoiets bvb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:19:
@de Peer nog een vraagje, maar meer ivm het meubel van de Move.
Heb je dit rechtstreeks op de grond staan of heb je daar rubberen voetjes voor gevonden ?
Ik heb gemerkt vroeger met een juwel kast dat als de poetsvrouw gekuist had dat die nogal gevoelig waren om vloeistof op te nemen.
Daarom dat ik erover zit te denken van de kast eventueel met rubber
https://benl.rs-online.co...C_68QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Zoiets bvb
gewoon rechtstreeks op de grond (houten vloer). Er werden wel van die viltjes meegeleverd en die heb ik er onder geplakt.
Het meubel is behoorlijk robuust, veel hogere kwaliteit dan die van Juwel. Je zult niet snel waterschade hebben door schoonmaak hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 18:57

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Voordeel van wat hogere voetjes is dat je er ook nog bij kunt om eronder schoon te maken. Onder mijn Aquatlantis zitten voetjes van ca. 15mm. Hierdoor lijkt het ook alsof de kast zweeft én m'n Aqara waterlekkagemeter past precies onder de kast. Met een dweil (om een klein plaatje multiplex) kan ik prima onder de kast komen. Toen de kids klein waren verdwenen er ook wel eens dingen onder het aquarium die daar niet thuishoorden (maar met een dunne stok tik je die er zo weer onder vandaan). Uiteraard wel voldoende voetjes gebruiken. Hier zitten 5 voetjes onder een 80cm aquarium.

En spaanplaat is, ongeacht het merk op de kast, goed in één ding: Vocht opnemen en uitzetten. MDF trouwens ook (alleen dan iets langzamer). Dus tijdens (en zeker ná) het reinigen altijd zo goed mogelijk alle vocht op de kast weghalen. Vooral bij paneelaanhechtingspunten. Zijn er eigenlijk fabriekskasten die niet van spaanplaat of MDF gemaakt zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door HuismAndré op 15-09-2023 12:09 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:33
Ik heb een 375 liter aquarium (150x50x50) overgenomen van een vriend van me, maar zonder filter. Nu heb ik wat lopen zoeken wat het beste geschikt kan zijn. Op het kanaal van Pondguru heb ik de SunSun/AllPondSolutions filters gezien. Hebben jullie toevallig ervaring met deze soort filters? Ze zijn soms een factor 3 goedkoper dan hun A-merk tegenhanger, wat mij vooral aanspreekt.

Of kan ik toch beter voor iets als een Cristalprofi E1902 gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Lamith SunSun wordt over het algemeen als budget merk gezien en ook wel als whitelabel geleverd onder andere namen, maar dat hoeft niets te zeggen over kwaliteit of levensduur. Het zijn vaak niet té complexe relatief simpele filters die doen wat ze moeten doen zonder veel poespas zoals voorfilters, etc.

Persoonlijk zou ik, helemaal bij een groot aquarium met veel en bijv. ook duurdere bewoners, niet beknibbelen op 1 of 2 goede filters. JBL, Oase, Fluval, etc. maken over het algemeen erg goede filters. Maar uiteindelijk moet je zelf besluiten en niemand kan in je portemonnee/budget kijken. En mogelijk doet SunSun het gewoon meer dan prima en kan je er zelfs 2 stuks op zetten ivm flink volume voor minder dan de prijs van 1 duurder merk.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:03
Vraagje; ik heb een 60cm bakje met 5 vijfstreepbarbelen. Ze doen het goed maar zitten vooral veel onderin de bak. Nu twijfel ik of ik er een paar bij doe of een ander soort visje erbij doe. Ik heb ook wel is gelezen dat ze meer gaan doen als ze wat meer soortgenoten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

sjaak81 schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:12:
Vraagje; ik heb een 60cm bakje met 5 vijfstreepbarbelen. Ze doen het goed maar zitten vooral veel onderin de bak. Nu twijfel ik of ik er een paar bij doe of een ander soort visje erbij doe. Ik heb ook wel is gelezen dat ze meer gaan doen als ze wat meer soortgenoten hebben
Klopt. Het zijn school visjes. Koop er 5 bij en kijk dan nog eens. Misschien nog 5 erbij.
Zelf heb ik in een heel klein bakje 16 Muskiet Rasboras. En die lijken happy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5nkxhcuAl1k0R-CBCZ-syTJ7lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OVOkj9RVxQT2KYd0g0QndRe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door AvK op 17-09-2023 17:40 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
AvK schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:36:
[...]

Klopt. Het zijn school visjes. Koop er 5 bij en kijk dan nog eens. Misschien nog 5 erbij.
Zelf heb ik in een heel klein bakje 16 Muskiet Rasboras. En die lijken happy.

[Afbeelding]
Ga er een paar bij halen met wat drijfplanten, kijken hoe het dan gaat. Wil liever niet teveel soorten visjes door elkaar heen ivm rust in de bak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Ja exact dat. In een kleine bak is het best leuk om maar 1 soort visjes te hebben. En drijfplantjes vinden ze geweldig om onder te schuilen. Voelen ze zich veilig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:36
Update : het begint nu echt vorm te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dcoR3_SK1yz2V3Icnvk7VqIjY8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzEZj8kC3a6A480BDCpJrd0s.jpg?f=fotoalbum_medium
Deurtjes worden nog opgehangen deze week
Er is natuurlijk zeewater in de bak gepompt en hebben we het een tijdje laten draaien .
Kwaliteit laten checken van het water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKTaAKNW3TfYvtpqYIxGoEOEIV4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xzk3TSIAAYrvOFkH5XDbHfTp.jpg?f=fotoalbum_medium
Dat is prima .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edR3KXEYXOaEQzQR7mU2NYKaZvY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcnq0y3xNnC7rjXSH5Ra4OQU.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 43% gewijzigd door Beaudog op 18-09-2023 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Taro schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:23:
@Lamith SunSun wordt over het algemeen als budget merk gezien en ook wel als whitelabel geleverd onder andere namen, maar dat hoeft niets te zeggen over kwaliteit of levensduur. Het zijn vaak niet té complexe relatief simpele filters die doen wat ze moeten doen zonder veel poespas zoals voorfilters, etc.

Persoonlijk zou ik, helemaal bij een groot aquarium met veel en bijv. ook duurdere bewoners, niet beknibbelen op 1 of 2 goede filters. JBL, Oase, Fluval, etc. maken over het algemeen erg goede filters. Maar uiteindelijk moet je zelf besluiten en niemand kan in je portemonnee/budget kijken. En mogelijk doet SunSun het gewoon meer dan prima en kan je er zelfs 2 stuks op zetten ivm flink volume voor minder dan de prijs van 1 duurder merk.
Dank voor de reactie. Ik heb nu uiteindelijk via marktplaats een e1902 cristalprofi kunnen halen, die als het goed is rond de 4 kilo biologische filtermedia moet kunnen huizen. Daarmee zou ik genoeg capaciteit moeten hebben voor het idee van de bak (hevig beplant, niet al te veel vissen en vooral kleine schoolvissen, dus geen cichliden of goudvissen.

Je zegt dat je het beste twee filters kunt halen. Dat dan puur uit overweging voor wanneer 1 filter onverhoopt stuk gaat? Of is dit een soort van combi aanpak met sponsen in de ene en biologische filtratie in de ander ofzo? Ik had eigenlijk gehoop met 1 filter wel klaar te zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamith
sjaak81 schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:12:
Is 60cm niet wat aan de kleine kant voor de vijfstreepbarbelen? Lees op meerdere plekken dat 80cm lengte en volume van 150L als minimum wordt gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak81
Ze doen het prima, zijn levendig en eten goed. Niet agressief naar elkaar enzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 17:26
Lamith schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:38:
[...]

Dank voor de reactie. Ik heb nu uiteindelijk via marktplaats een e1902 cristalprofi kunnen halen, die als het goed is rond de 4 kilo biologische filtermedia moet kunnen huizen. Daarmee zou ik genoeg capaciteit moeten hebben voor het idee van de bak (hevig beplant, niet al te veel vissen en vooral kleine schoolvissen, dus geen cichliden of goudvissen.

Je zegt dat je het beste twee filters kunt halen. Dat dan puur uit overweging voor wanneer 1 filter onverhoopt stuk gaat? Of is dit een soort van combi aanpak met sponsen in de ene en biologische filtratie in de ander ofzo? Ik had eigenlijk gehoop met 1 filter wel klaar te zijn :P
Dat was de tip die nog had willen geven, dit is gewoon een goed en betrouwbaar filter en een goede gebruikte kost een stuk minder.
Let wel even op de indeling van de bakken, de originele aanbeveling is niet logisch gezien de stroming in de pomp.
Het beste is, zover ik begrepen heb na veel inlezen: de grove spons bovenin is goed, onderste bak middel spons en laag watten, en dan de rest goed biologisch materiaal. Ik ben zelf wel fan van Sachem Matrix. Eventueel chemisch, koolstof of Sachem purigem o.i.d. , in het bovenste bakje.

Er zijn verschillende redenen om 2 filters te nemen. Redundantie is er een idd, als er 1 uitvalt dan draait er nog 1 door. Ook is de impact van schoonmaken van een filter wat kleiner, een goede schoonmaakbeurt geeft toch wat risico op verlies van bacteriën en daarmee ammoniak en nitriet piek. Met 2 filters maak je ze om en om schoon waardoor de waardes stabieler blijven.

Ik heb zelf 2 JBL 1902 op mijn sluierstaarten bak staan omdat ik de capaciteit nodig heb vanwege de hoge bioload van sluierstaarten, voor de zekerheid heb ik nog een 3e niet draaiend opgeslagen om in te zetten bij een storing. Ik heb beide filters volledig ingericht met spons en biologisch materiaal, ik denk dat dat beter is dan de materialen verdelen. Een filter met alleen biologisch materiaal zal sneller dichtslaan van het vuil, en een heel filter met sponzen en watten is echt overkill.

[ Voor 6% gewijzigd door marcovandam op 18-09-2023 12:03 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
marcovandam schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:59:
[...]

Dat was de tip die nog had willen geven, dit is gewoon een goed en betrouwbaar filter en een goede gebruikte kost een stuk minder.
Let wel even op de indeling van de bakken, de originele aanbeveling is niet logisch gezien de stroming in de pomp.
Het beste is, zover ik begrepen heb na veel inlezen: de grove spons bovenin is goed, onderste bak middel spons en laag watten, en dan de rest goed biologisch materiaal. Ik ben zelf wel fan van Sachem Matrix. Eventueel chemisch, koolstof of Sachem purigem o.i.d. , in het bovenste bakje.

Er zijn verschillende redenen om 2 filters te nemen. Redundantie is er een idd, als er 1 uitvalt dan draait er nog 1 door. Ook is de impact van schoonmaken van een filter wat kleiner, een goede schoonmaakbeurt geeft toch wat risico op verlies van bacteriën en daarmee ammoniak en nitriet piek. Met 2 filters maak je ze om en om schoon waardoor de waardes stabieler blijven.

Ik heb zelf 2 JBL 1902 op mijn sluierstaarten bak staan omdat ik de capaciteit nodig heb vanwege de hoge bioload van sluierstaarten, voor de zekerheid heb ik nog een 3e niet draaiend opgeslagen om in te zetten bij een storing. Ik heb beide filters volledig ingericht met spons en biologisch materiaal, ik denk dat dat beter is dan de materialen verdelen. Een filter met alleen biologisch materiaal zal sneller dichtslaan van het vuil, en een heel filter met sponzen en watten is echt overkill.
toon volledige bericht
Ah precies, dat wordt dus nog meer geld uitgeven. Ik verwacht echter niet dat het direct mis is, dus zal de bak eerst laten indraaien met 1 en dan tzt een tweede halen. Of zou ik een Oase filtosmart als extra filtertje erbij kunnen laten staan? Die kan op zichzelf die bak niet trekken, maar misschien tijdens filterschoonmaak toch nog wat houden? Zo niet, dan gaan we marktplaats weer op haha. Of dat ik misschien juist een SunSun/APS als backup doe, mmm.

Ik ga hem conform het advies van de Pondguru op Youtube inrichten, dus precies hoe je zegt. Prefilter spons prima, onderin grof/medium/fijn filtersponsen en dan bakken vol met biohome ultimate in mijn geval. Gezien het de 1902 versie is, heb ik ook nog een klein bakje voor nafiltering waar eventueel actieve kool in kan wanneer ik behandelingen toevoeg oid, maar die gaat eerst vol met filtermedia.

Dank voor de informatie iig Marco!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Lamith schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:05:
[...]

Ah precies, dat wordt dus nog meer geld uitgeven. Ik verwacht echter niet dat het direct mis is, dus zal de bak eerst laten indraaien met 1 en dan tzt een tweede halen. Of zou ik een Oase filtosmart als extra filtertje erbij kunnen laten staan? Die kan op zichzelf die bak niet trekken, maar misschien tijdens filterschoonmaak toch nog wat houden? Zo niet, dan gaan we marktplaats weer op haha. Of dat ik misschien juist een SunSun/APS als backup doe, mmm.

Ik ga hem conform het advies van de Pondguru op Youtube inrichten, dus precies hoe je zegt. Prefilter spons prima, onderin grof/medium/fijn filtersponsen en dan bakken vol met biohome ultimate in mijn geval. Gezien het de 1902 versie is, heb ik ook nog een klein bakje voor nafiltering waar eventueel actieve kool in kan wanneer ik behandelingen toevoeg oid, maar die gaat eerst vol met filtermedia.

Dank voor de informatie iig Marco!
Ik heb eigenlijk nooit eerder dit advies van 2 filters hebben gezien en zelf ook echt nog nooit nodig gehad. Maar oke ik heb dan ook geen goudvissen. Met 1 filter, mits de capaciteit goed is, heb je ruim voldoende. En dat filter schoonmaken moet je ook zo min mogelijk doen, als ie niet meer doorstroomt de kraan erover of onder de douche uitspoelen, maar er is nog genoeg biomateriaal in je bodem om dat op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
SmurfLink schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:10:
[...]

Ik heb eigenlijk nooit eerder dit advies van 2 filters hebben gezien en zelf ook echt nog nooit nodig gehad. Maar oke ik heb dan ook geen goudvissen. Met 1 filter, mits de capaciteit goed is, heb je ruim voldoende. En dat filter schoonmaken moet je ook zo min mogelijk doen, als ie niet meer doorstroomt de kraan erover of onder de douche uitspoelen, maar er is nog genoeg biomateriaal in je bodem om dat op te vangen.
Ah, kijk. Ik ga hem eerst wel op alleen deze ene filter opstarten. Maar mocht je een keer op vakantie gaan, dan is die redundantie natuurlijk wel fijn. Maar idd, zo opt eerste oog niet per se een vereiste om direct twee te hebben :)

Jij heb ook een "community" bak met planten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Lamith schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:37:
[...]

Ah, kijk. Ik ga hem eerst wel op alleen deze ene filter opstarten. Maar mocht je een keer op vakantie gaan, dan is die redundantie natuurlijk wel fijn. Maar idd, zo opt eerste oog niet per se een vereiste om direct twee te hebben :)

Jij heb ook een "community" bak met planten?
Yup, geen CO2 ofzo, 1.20m mengelmoesje met veel makkelijke planten (Vallisneria, crypto's, Anubias) met vooral klein grut. Binnenkort maar weer 'ns de ruiten poetsen voor een fotootje. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Lamith schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:38:
[...]
Ik zeg niet dat het beter is, maar het is wel een optie, vooral als je aquarium heel veel inhoud en/of heel veel bewoners heeft en je dus met een hoge bioload te maken hebt. Je spreidt het risico tov als 1 filter kapot gaat en 2 filters kunnen samen meer gerichte stroming door de hele bak genereren dan 1, tenzij je natuurlijk een enkele zware filter zoals een Fluval FX6 inzet.

Je kunt er ook voor kiezen om 1 filter mechanisch te laten filteren en de ander van vooral veel biomedia te voorzien. Of ze beide hetzelfde inrichten om alsnog geen single point of failure te hebben.

Je geeft aan het geheel niet te zwaar te gaan belasten, dus ik zou het gewoon bij de filter houden die je nu hebt aangeschaft.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
SmurfLink schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:31:
[...]

Yup, geen CO2 ofzo, 1.20m mengelmoesje met veel makkelijke planten (Vallisneria, crypto's, Anubias) met vooral klein grut. Binnenkort maar weer 'ns de ruiten poetsen voor een fotootje. :+
Ahja, ben benieuwd! Dat is ook waar ik voor ga waarschijnlijk :)
Taro schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:32:
[...]

Ik zeg niet dat het beter is, maar het is wel een optie, vooral als je aquarium heel veel inhoud en/of heel veel bewoners heeft en je dus met een hoge bioload te maken hebt. Je spreidt het risico tov als 1 filter kapot gaat en 2 filters kunnen samen meer gerichte stroming door de hele bak genereren dan 1, tenzij je natuurlijk een enkele zware filter zoals een Fluval FX6 inzet.

Je kunt er ook voor kiezen om 1 filter mechanisch te laten filteren en de ander van vooral veel biomedia te voorzien. Of ze beide hetzelfde inrichten om alsnog geen single point of failure te hebben.

Je geeft aan het geheel niet te zwaar te gaan belasten, dus ik zou het gewoon bij de filter houden die je nu hebt aangeschaft.
Better safe than sorry idee dus, daar is wel wat voor te zeggen. FX6 is qua filtercapaciteit net als de E1902, misschien nog wel minder. Is de pomp dan sterker ofzo?

Ik ga eerst voor deze setup idd. Zodra ik wat verder ben dan plannen maken, zal ik wel wat progressie delen :)_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Lamith schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:45:
[...]
Better safe than sorry idee dus, daar is wel wat voor te zeggen.
Idd.
FX6 is qua filtercapaciteit net als de E1902, misschien nog wel minder. Is de pomp dan sterker ofzo?
In theorie pompt de FX6 wel meer dan 2x zoveel liter per uur rond dan de E1902.
Ik ga eerst voor deze setup idd. Zodra ik wat verder ben dan plannen maken, zal ik wel wat progressie delen :)_
Graag, foto's worden hier altijd gewaardeerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Eergisteren even bij De Orchideeën Hoeve langs geweest, daar bouwen ze op dit moment aan een groot aquarium met Arapaima's en andere grote vissen. Helaas nog hermetisch afgeschermd...

Aangekomen bij het kleinere aquarium dat ze daar al enige tijd hebben zag ik dat ze een 3x zo groot nieuw aquarium aan het bouwen zijn. Al snel werd duidelijk waarom....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VesgxIFTp2yMEn6e2kszeVWWxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcJtvniUm1iX7p189j5bsgpa.jpg?f=fotoalbum_large

Zo'n barst zou toch wel mijn bijna grootste nachtmerrie zijn, helemaal met zo veel inwoners:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vghUdaMdsxxYfaGm9aNh-KgSFtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7R9wBwOIFkoJOGmpi9XvqRA.jpg?f=fotoalbum_large

• JME

JME

zeg maar Jamie

In de zomer trek ik altijd de stekker uit de bakverwarming. Ik mik in de basis toch maar op 22 graden en dat lukt in de zomer ook prima zonder bijverwarming. Op deze manier vermijd ik een onnodig risico op een defecte thermostaat.
Gisteren heb ik de verwarming weer ingeschakeld. Slechte ervaring met de nauwkeurigheid van die ingebouwde thermostaatjes, dus eerst maar even onder de 20, thermometer pontificaal in het zicht, en dan de komende dagen langzaam maar zeker de thermostaat omhoog draaien tot de bak op 22 blijft. Tenminste, dat dacht ik. Vanochtend zat de boel al meteen op 28 graden. Lekker dan.
Lang verhaal kort (OK, te laat..) maar gebruiken jullie iets om actief geïnformeerd te worden als de temperatuur te hoog wordt?
En ja, die verwarming wordt uiteraard vervangen. Zouden die eigenlijk stuk kunnen gaan juist doordat je ze lang niet gebruikt en intussen wel loos in de bak laat hangen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@JME Ik gebruik Home Assistant om mij een melding te geven als het aquarium langer dan 1 uur boven de 40W of onder de 5W verbruikt. In het ene geval is dan de heater stuk, in het andere geval de pomp van m'n HMF.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enhA5uCfO5Bqg74vrEh3w1vNmFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQ4TbwooxzVZjj1Jko1xHIxt.png?f=fotoalbum_large

De 5 dipjes die je ziet zijn trouwens van voedermomenten van de jonge Corydora's Venezuela Orange. Ja, ik heb maar weer eens een nussie eitjes (300 stuks) uit het aquarium gehaald (hoe Big Mama dat in één worp voor elkaar krijgt is mij een compleet raadsel) en die zijn een week of 2 geleden vrijwel allemaal uitgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daUnbpcMtLdKZskuN3_eDTg97Lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlpL3O6FMOoUGUTDLs60uOjh.jpg?f=fotoalbum_large

Ook bij het voeren van de visjes helpt Home Assistant. Aan het begin van het voermoment zet ik via een Google Nest Hub Max de pomp uit (met stemcommando), anders vliegt dat vloeistofvoer zo weer het leefnetje uit. 10 minuten later zet Home Assistant automatisch de pomp weer aan. In het verleden ben ik meer dan eens vergeten de pomp weer aan te zetten (en ook meer dan 3 of 4 keer) vandaar dat zo'n automatisering echt een uitkomst is.

Deze keer heb ik ook 3 jonge garnaaltjes bij het kweeknetje ingestopt (zaten bij het maken van de foto vast onder de catappabladeren). Die helpen echt enorm bij het schoonhouden van de boel.

[ Voor 19% gewijzigd door HuismAndré op 23-09-2023 17:28 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:53:
@JME Ik gebruik Home Assistant om mij een melding te geven als het aquarium langer dan 1 uur boven de 40W of onder de 5W verbruikt. In het ene geval is dan de heater stuk, in het andere geval de pomp van m'n HMF.
Klinkt handig. Zelf gebruik ik geen Home Assistant, maar ik ga eens rondkijken of er smart plugs zijn die dit soort functionaliteit ingebouwd hebben. Klinkt alsof het niet heel ingewikkeld zou moeten zijn. Tips welkom!
Deze keer heb ik ook 3 jonge garnaaltjes bij het kweeknetje ingestopt (zaten bij het maken van de foto vast onder de catappabladeren). Die helpen echt enorm bij het schoonhouden van de boel.
Ik heb inmiddels diverse broedpogingen ondernomen met de Trillineatus, maar het wil niet echt vlotten:
  • poging 1 met netje in de grote bak: eitjes verschimmeld
  • poging 2 met netje in de grote bak en catappablad: eitjes leken uit te zijn gekomen maar nooit meer wat gezien (mazen te groot?)
  • poging 3 met apart bakje met een los pompje, catappablad en 5 garnalen: eitjes na enkele dagen compleet verdwenen (waren wel wat oudere garnalen, mogelijk hebben die de boel opgegeten?)
  • poging 4 gaat de volgende worden als er weer eitjes zijn, ik overweeg het aparte bakje met deze keer een bruissteentje, catappablad en 3 wat kleinere garnaaltjes.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Status update:
Soms is het goed garnalen in een ander bakje te doen[Afbeelding]
Weer een status update met een lesson learned:
Bakjes welke ik heb staan zijn oude betta bakjes, kweekte ooit eens betta's en per bakje had ik 1 betta. Tijdens corona periode 10 rode en 10 blauwe garnalen gekocht met een zooi planten en zo 2 bakjes in gebruik genomen. Nog paar guppen erbij en nu paar jaar verder heb ik honderden garnalen en tientallen guppen. Krijg ze niet verkocht via marktplaats.

Hele maand July een maand op vakantie geweest. Voor de vakantie heb ik kleine bakjes gemaakt met voer voor elke 2 dagen zodat de aquariums gevoerd konden worden. Degene die ging oppassen had geen ervaring met aquariums en had niemand anders die kon. Ik heb 3 aquariums in 1 stelling staan, 1 op mijn bureau.

Mijn huidige regime is:
Elke 2 weken 25% water wissel, tijdens waterwissel maak ik het filter van de pompjes schoon
Bakjes vol met planten, zowel drijf als planten in de bak. Zo veel mogelijk
Bakjes zijn 20x30x30 (uit mijn hoofd) en dus vrij klein
Elk bakje heeft een Sera X edge 300
Voer elke 2 dagen.
In elk bakje zitten 50-100 garnalen (probeer deze aantallen naar beneden te brengen door ze te verkopen maar tot nu toe geen resultaat), in 1 bakje zitten daar nog 10 guppen bij (ik probeer al een jaar dit groepje te verkopen tot ik er 4 over heb maar ze kweken als een dolle. Heb nu weer 20+ jonge dieren en de vrouwen maar apart gezet van de mannen)
Grote guppen zitten bij de garnalen die qua kleur niet ok zijn. Op die manier "kweek" ik niet verder met deze garnalen. Ik zie wel berried garnalen, maar alle jonge dieren worden opgegeten.

Voor de vakantie heb ik een zuurstof pompje aangesloten op de stelling met elk het kleinste steentje dat ik had.

Het enige verschil was dat het water niet ververst ging worden voor 4 weken ipv 2 weken en het zuurstofpompje in 3 bakjes.
Heb voor de vakantie nog zeoliet op de bodem gegooid als klein laagje.

Er is tijdens de vakantie elke 2 dagen gevoerd.

Na vakantie kwam ik terug, 1 van de bakjes had het niet gered: Het bakje op mijn bureau zonder het zuurstof steentje. Dat was het enige verschil. Dieren waren echt net overleden allemaal, blauwe garnalen verkleuren na 1-2 dagen in water en ze hadden allemaal nog hun kleur.

Enorm zuur. Ik ga de aquariums nu naar een stelling brengen en op bioloog aansluiten. Dat is hoe ik het origineel gebruikte, alleen bioloog ging kapot tijdens verhuizing.

[ Voor 11% gewijzigd door init6 op 27-09-2023 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:58:

Ik heb inmiddels diverse broedpogingen ondernomen met de Trillineatus, maar het wil niet echt vlotten:
  • poging 1 met netje in de grote bak: eitjes verschimmeld
  • poging 2 met netje in de grote bak en catappablad: eitjes leken uit te zijn gekomen maar nooit meer wat gezien (mazen te groot?)
  • poging 3 met apart bakje met een los pompje, catappablad en 5 garnalen: eitjes na enkele dagen compleet verdwenen (waren wel wat oudere garnalen, mogelijk hebben die de boel opgegeten?)
  • poging 4 gaat de volgende worden als er weer eitjes zijn, ik overweeg het aparte bakje met deze keer een bruissteentje, catappablad en 3 wat kleinere garnaaltjes.
Heb het zelf een paar jaar lang gedaan met een kweeknetje in de bak zelf, catappablad erin (altijd, anders idd schimmel), en het netje in de buurt van de spraybar van het filter, zodat het water altijd circuleerde. Garnalen heb ik er nooit in gehad. Als de jongen groot genoeg waren gingen ze in een apart aquarium, gezien in het aquarium van de ouders daar 2 allesvretende Crossocheilus reticulatus rondzwommen. En dan na een paar weken groeien konden ze gewoon bij de ouders.

Succes met de volgende poging!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Hier gaan de jonkies komend weekend uit het kweeknetje. Nu maar hopen dat er niet teveel achter het HMF terecht gaan komen (ik gebruik 20ppi schuim waar garnalen ook graag door heen en weer kruipen). Angst om opgegeten te worden hoeven ze dan weer niet te hebben (bijltjes hebben de bek op de verkeerde plaats en corydoras en oto's grazen letterlijk om het kleinste garnaaltje heen). Er ontstaan trouwens toch wat algjes op het frame van het leefnetje (die hoek hangt dan ook vol in het licht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmyLhNDQvSmOO_m_S0-gXlkokq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IxxdZF86Prs3rzCjvNy9iuv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Vanochtend een dubbele nitraattest gedaan: mijn bijna lege van Colombo en mijn nieuwe van JBL. Volgens Colombo zit ik rond de 15 mg/l, volgens JBL rond de 50 mg/l. Het ene zou ik te laag vinden, het andere te hoog. Beide tests zitten nog ruim binnen hun houdbaarheidsdatum. Beide tests heb ik ter controle twee keer uitgevoerd met twee keer hetzelfde verschil. Op zich mooi dat beide tests zo consistent zijn, maar welke moet ik nu geloven? Flora en fauna doen het overigens prima, dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tijd voor een derde merk test :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:06:
Vanochtend een dubbele nitraattest gedaan: mijn bijna lege van Colombo en mijn nieuwe van JBL. Volgens Colombo zit ik rond de 15 mg/l, volgens JBL rond de 50 mg/l. Het ene zou ik te laag vinden, het andere te hoog. Beide tests zitten nog ruim binnen hun houdbaarheidsdatum. Beide tests heb ik ter controle twee keer uitgevoerd met twee keer hetzelfde verschil. Op zich mooi dat beide tests zo consistent zijn, maar welke moet ik nu geloven? Flora en fauna doen het overigens prima, dus dat zit wel goed.
Tsja lastig. Van dit soort testen is bekend dat je er vrijwel niets aan hebt omdat ze niet specifiek genoeg zijn.
Bovendien zijn zowel 15 als 50 (of 100) prima waarden dus daarom kun je beter aansturen op 'genoeg' dan 'tekort'.
Als flora en fauna het goed doen, dan vooral zo door gaan zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46
Er zijn ook checkers van Hannah, die redelijkerwijs wat nauwkeuriger checken.

Voor nitraat hebben ze verschillende. Low Range en High range bijvoorbeeld.

Ze kosten wat meer, maar zijn wel tof in nauwkeurigheid.

Maar ook daar geld dat alles brandschoon moet zijn. Net als met druppeltests moet je aardig steriel werken wil het een realistische waarde geven.

Anderzijds kun je druppeltests ook als trendwatching gebruiken. Ik zou dan wel altijd 2 testen achter elkaar doen om uit te sluiten dat er vervuiling in zit.

Voor zeewater heb je de Low Range nodig, maar ik denk voor zoet de High range. Op welk nitraat willen jullie zitten?

Hannah High Range Nitrate:
https://fritskuiper.nl/pr...high-range-checker-hi782/

(ik probeer een ex Hannah medewerker op Vivarium te krijgen voor een speech. Die kerel heeft enorme kennis en ik heb echt een uur met klapperende oren naar hem zitten luisteren. Hopen dat het lukt en hij een speech mag geven.
In zijn huidige werk is zelfs Hannah weer kinderspul)

[ Voor 17% gewijzigd door World Citizen op 30-09-2023 11:18 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
World Citizen schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:06:
Voor zeewater heb je de Low Range nodig, maar ik denk voor zoet de High range. Op welk nitraat willen jullie zitten?
Sommigen (zoals ik) rond de 20 (vanwege de garnaaltjes en de low light condities), anderen vinden 100 ook wel prima. Er zijn er ook die vinden dat 0 optimaal is (maar wellicht houden die niet zo van een plantenbak). Nauwkeurige nitraattest is vaak onnodig. Je wilt weten of het er is (dus verkleuring) en je wilt weten of er niet te veel is (richting oranje is een no-no). Alles ertussen is dikke prima. Je zou bijna kunnen stellen dat zo'n teststripje ook wel voldoende info geeft (oeps)...

Zelf gebruik ik de test van JBL en die bevalt prima (wel elke 2 jaar vervangen). Idem bij Fosfaat, IJzer en pH (die laatste voor het geval m'n pH probe de bocht uit zou vliegen).

Hoe vaak test je? Ik kan me nog vaag de laatste keer herinneren (zal ergens vorig jaar geweest zijn). Dus niet vaak. Alleen als je denkt "is er wat aan de hand of zo???" (bijvoorbeeld als het waterbedrijf een andere zuiveringsinstallatie in gebruik neemt (want dát heb ik destijds wel gemerkt)).

• JME

JME

zeg maar Jamie

Poging 4 is gestart! 25 eitjes, catappablad, bruissteentje, go!
Hoe noodzakelijk zijn die garnaaltjes?

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:29:
Ik had altijd wel een paar eitjes met schimmel. Deze keer helemaal niks. Kan toeval zijn natuurlijk (maar zelfs dan is het een baat niet, schaadt niet). Neem trouwens niet de allerkleinste garnaaltjes. De eitjes plakken immers (en die kleintjes hebben niet genoeg kracht om zich weer los te trekken).

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hmm, vorige keer had ik een paar vuurgarnalen erbij en waren op een gegeven moment alle eitjes weg. Vandaar de twijfel nu. Baat het niet dan schaadt het misschien toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
Even mijn gal spuwen over “juwel poster fix” en de juwel poster - wat een rotzooi - alles in de kamer plakt behalve de poster…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLJ4NsF9DSmnCGRec2Ac5-FwHM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ6RsSnYj1RC7ZUVhNaQZG3y.jpg?f=fotoalbum_large

Al een uur bezig maar de zijkanten bliiven terug krullen - iemand tips voor verf die goed op ruiten blijft zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Poster fix is zooi. Soort afwasmiddel, glibbert wel maar plakt niet. Poster vooraf zoveel mogelijk “tegendraaien” en dan nog moet je de randen alsnog met tape vastzetten, anders blijft het krullen.
Volgens mij zijn er mensen met goede ervaring met matte schoolbordverf. Even googlen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Staat er niet in de gebruiksaanwijzing dat je ze eerst plat moet maken? Of tegenrollen of onder een paar boeken een nachtje plat laten worden.

En anders maar gewoon wat doorzichtige tape op de hoek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
kleijn1985 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:57:
Even mijn gal spuwen over “juwel poster fix” en de juwel poster - wat een rotzooi - alles in de kamer plakt behalve de poster…

[Afbeelding]

Al een uur bezig maar de zijkanten bliiven terug krullen - iemand tips voor verf die goed op ruiten blijft zitten?
Als je het zat bent, dan is hier wellicht nog een tip:
HuismAndré in "Het aquarium topic - Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hehehe, been there done that :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
SmurfLink schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:43:
Staat er niet in de gebruiksaanwijzing dat je ze eerst plat moet maken? Of tegenrollen of onder een paar boeken een nachtje plat laten worden.

En anders maar gewoon wat doorzichtige tape op de hoek?
Gebruiksaanwijzing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rw1EL-HWXF6YKtPmCrjdCGpBxXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0JzBeIzDwmBmPZTlCYILkM1.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de folie decoreert ondertussen nu mooi de kliko… :+

Het doel was eigenlijk een donkere achtergrond - de wand waartegen de bak staat is stiekem al vrij donker dus heb voor vandaag maar besloten om even te kijken hoe het staat; ook het grind vervangen door zand en in plaats van zuurstof stenen(die oplossen) ook een luchtpomp erin…water is nog wat troebel maar vandaag sluit ik af met:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQ7Q0EDJ9E7z_EUAHX_Kz_xfDWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuFnPY7pDM0eQAWh9VK99ugF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik probeer nu een wat “natuurlijker omgeving” na te bootsen - vooralsnog 2 goudvissen maar wellicht in de toekomst wat anders gezien blub1 en blub2 groter en groter worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:29:
Toch een paar garnaaltjes erbij gezet, maar weer de hele zooi beschimmeld. Ben er aardig klaar mee.. -O-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Vanavond de jonge visjes losgelaten (klein weekje uitgesteld aangezien ze toch nog wel wat klein waren). Voordat we ze los gingen laten hebben we nog even geteld. 77 stuks. Daarnaast hebben we een stuk of 20 weggegeven aan mensen die garnalen kwamen kopen dus afgerond een kleine 100 stuks van de 250 eitjes. Ik zie op de foto nog wel een paar 'kromstaartjes' en 'achterblijfgroeiers' maar al met al een behoorlijke score van één worp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exYhZQMhzIlYlla5rO1MKQgf4es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3NeAKYqeAJtGnLd5AlEqqJy.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een tip voor het tellen (want mensen vragen zich dat wel eens af). Maak een foto en ga op die foto elk exemplaar aanstippen tijdens het tellen. Werkt als een dolle (helemaal als je een handtellertje hebt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:04:
Toch een paar garnaaltjes erbij gezet, maar weer de hele zooi beschimmeld. Ben er aardig klaar mee.. -O-
Ging zojuist de bak leeggooien. Maar wacht even, wat schiet daar weg?? *O*
Moet nu het luchtpompje eigenlijk uit om de babes wat rust te geven of juist niet? Zou mij best druk lijken in zo’n klein bakkie..

[ Voor 18% gewijzigd door JME op 05-10-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Gaan er hier ook mensen naar Vivarium volgende maand? Ik ben er nog nooit geweest omdat het een teringeind rijden is vanuit Fryslân :P Zijn er ook leuke showbakken of is het alleen maar verkoopkraampjes? Want dat is vooral leuk als je net een aquarium aan het opbouwen bent.

Ben ooit op een aquariumbeurs in Duisburg (DE) geweest en die was wel tof ongeveer 1/3de showbakken en 2/3de verkoopmeuk.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
Chaoss schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:19:
Gaan er hier ook mensen naar Vivarium volgende maand? Ik ben er nog nooit geweest omdat het een teringeind rijden is vanuit Fryslân :P Zijn er ook leuke showbakken of is het alleen maar verkoopkraampjes? Want dat is vooral leuk als je net een aquarium aan het opbouwen bent.

Ben ooit op een aquariumbeurs in Duisburg (DE) geweest en die was wel tof ongeveer 1/3de showbakken en 2/3de verkoopmeuk.
Ik ben er sowieso, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik in de organisatie zit :)
als je een idee wil hebben wat er zoal te zien is, check dit filmpje van de afgelopen editie

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Vivarium Aftermovie 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gaan er hier ook mensen naar Vivarium volgende maand?
Ik ben vorig jaar geweest, zeer interessant en ook leuk om een keer bij de aangrenzende hobby's te kijken.

Voor mij persoonlijk voegt het weinig toe om dit jaar nogmaals te gaan, tenzij je echt specifieke spullen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Ik ga niet iig. Te ver weg, en mijn aqua hobby heeft geen prio atm. bak draait en vind het wel prima zo.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith

Helaas kan ik niet, maar ik hoop volgend jaar heen te kunnen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Ik kan niet meer zelf rijden, dus voor mij is het helaas niet meer mogelijk te gaan. Laatste keer dat ik ben geweest was het nog in Nieuwegein...

Wel jammer, m'n mbuna zijn ondertussen stokoud, dus een nieuw bestand zou wel een keer mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik denk dat voor mij het leukste van zo’n beurs de markt zou zijn. En dan denk ik dat ik op dit moment niets nodig heb wat de LFS niet ook verkoopt. Dus ik pas. Ook om mezelf in bescherming te nemen, want ik weet zeker dat ik vast ergens tegen aan zou lopen waarvan ik me nog nooit had gerealiseerd dat ik dat toch echt wel heel erg nodig heb..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even iets heel anders. Ik wil voorzichtig de eerste stapjes op het pad van Home Assistant gaan zetten. Als er ideeën op aquariumgebied zijn dan hou ik me aanbevolen! Let wel, ik ken de basics nog niet eens (heb pas net een gebruikte thin client besteld) en heb zelfs nog nooit gelinuxt, dus heb een beetje geduld met me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 17:26
JME schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Bij mij hebben de garnalen tot nu toe alle corydora eitjes binnen 2 dagen opgegeten ( en ze krijgen echt genoeg ander eten).

Ik heb de eitjes dit keer met een schraper van de ruit gehaald en in een aparte bak gezet, nu 2 dagen geleden.

Om schimmel te voorkomen heb ik een druppel EshA 2000 toegevoegd, ik zie nog geen beschimmelde eitjes.

Ik ben benieuwd of ze uit gaan komen, het lijkt me wel erg leuk baby albino corydora`s :)

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:15:
Even iets heel anders. Ik wil voorzichtig de eerste stapjes op het pad van Home Assistant gaan zetten. Als er ideeën op aquariumgebied zijn dan hou ik me aanbevolen! Let wel, ik ken de basics nog niet eens (heb pas net een gebruikte thin client besteld) en heb zelfs nog nooit gelinuxt, dus heb een beetje geduld met me :)
De leercurve is wat steil (en na de eerste "haleluja" zullen nog vele haaruittrekmomenten volgen) maar zodra je het wat in de vingers krijgt is het echt geweldig (en zo'n superlatief gebruik ik eigenlijk nooit). Tip: Volg ook zeker het Home Assistant topic: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:49
Succes, inderdaad een stijle leercurve maar heel veel mogelijkheden.

Zelf gebruik ik het voor:
- Aansturen van het verwarmingselement. tijdens overproductie zonnepanelen verwarmt hij warmer dat standaard zodat ik zoveel mogelijk op de panelen verwarm.

- Automatisch verversen. Ik heb een thermostaat kraan en afvoer onder het aquarium. Waterslot gaat dmv slimme stekker aan en uit. Dit gebeurt als iedereen slaapt, ik meet ook het waterverbruik dus ik krijg een melding hoeveel water ververst is.

- Aqara leksensoren in de kast geven een melding als er water in de kast gedetecteerd is

- Slimme stekker meet het verbruik van het aquarium, tip: misschien beter om niet te weten :F

Wil eigenlijk de led strips er ook op maar nog geen geschikte controller gevonden die veel ampere aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:56

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Vanuit friesland vindt ik het moeilijk maar zijn wel wat leuke dingen te zien. Ging er zelf heen voor wat groot hardscape, wat gelukt is. Vondt zelf vooral het terrarium gedeelte leuk en de vele torren en wandelende takken. Show gedeelte valt best mee, grote deel is de wedstrijd van aquaflora. Het zijn verder vooral veel standjes van mensen die dingen willen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Na de eerste uitval zitten we nu op 3 4 jonge cory’s die aardig bewegen en groeien, dus wie weet wordt het zowaar nog wat! :)

[ Voor 3% gewijzigd door JME op 07-10-2023 11:22 . Reden: tellen.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Erg leuk om mee aan de slag te gaan, had hier zowel filter, CO2 als verlichting op slimme stekkers zitten. En daarnaast ook alle andere zaken in en om het huishouden in HA staan, maar is hier offtopic.

Heb sinds enkele dagen overigens ook 5x WP's/Airco's in huis, o.a. op zolder waar het aquarium staat. Kan dus nu actief (via HomeAssistant!) ook de zolder koelen en niet alleen meer het aquarium. De garnalen zullen het vast wel gaan waarderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

NLKornolio schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Vanuit friesland vindt ik het moeilijk maar zijn wel wat leuke dingen te zien. Ging er zelf heen voor wat groot hardscape, wat gelukt is. Vondt zelf vooral het terrarium gedeelte leuk en de vele torren en wandelende takken. Show gedeelte valt best mee, grote deel is de wedstrijd van aquaflora. Het zijn verder vooral veel standjes van mensen die dingen willen verkopen.
Heb zelf niets nodig, zit nog wel steeds met een scheef oog naar een groter aquarium te kijken maar ben er nog niet uit wat ik wil.

Dus dan zou het vooral een leuk dagje uit zijn met de kinderen en waarschijnlijk meer hyped raken om toch weer een grote bak te nemen :P

Nu rijd ik wel 'gratis' dus het kost me alleen maar tijd.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:23
Zo, na lang meekijken hier, kriebelt het toch weer om iets met aquaria te gaan doen. Beetje achtergrond; jaaaaren geleden heb ik een bak gehad, maar uiteindelijk is de hobby destijds gestopt.

Nu heb ik weer ruimte en tijd, en dus kriebelt het weer. Ik neig naar een 120cm brede bak, en hou erg van beplante scapes, tegelijkertijd maakt me dat ook soort-van angstig want de horror ervaringen van vroeger zijn vooral het constante gedoe met algen. Vooropgesteld; toen 'deed ik maar wat' dus ik ben me nu veel meer aan het inlezen.

Wat ik me alleen afvraag; als ik alle wijsheden nou netjes zou volgen, dus draaien van de bak voor x weken, plaatsing niet in direct zonlicht, niet te lang de lampen aan enz enz.... dus met andere woorden: als je netjes de bekende regels allemaal zoveel mogelijk volgt; hoe groot is dan de kans op mislukking? Ik weet, ik zet het zonder nuance neer, maar ben gewoon benieuwd. Snap trouwens als dit een niet-te-beantwoorden vraag is, dus be gentle ;-)

Een andere vraag waar ik mee zit: ik ben gecharmeerd van de Aquatlantis Splendid 120. Deze is net iets hoger (wat ik mooi vind) dan bijv. een Juwel. Zo'n set heeft een intern filter/pomp/verwarming... en er zitten direct twee led lampen in. Zijn die twee goed genoeg, of is het advies meteen te kiezen voor een externe pomp en beter lampen? Ik ben altijd huiverig voor 'complete' sets, maar hopelijk is dat hier niet nodig...?

Benieuwd naar jullie reacties, en ondertussen lees ik gewoon verder :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
mikkelnl schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:56:
Zo, na lang meekijken hier, kriebelt het toch weer om iets met aquaria te gaan doen. Beetje achtergrond; jaaaaren geleden heb ik een bak gehad, maar uiteindelijk is de hobby destijds gestopt.

Nu heb ik weer ruimte en tijd, en dus kriebelt het weer. Ik neig naar een 120cm brede bak, en hou erg van beplante scapes, tegelijkertijd maakt me dat ook soort-van angstig want de horror ervaringen van vroeger zijn vooral het constante gedoe met algen. Vooropgesteld; toen 'deed ik maar wat' dus ik ben me nu veel meer aan het inlezen.

Wat ik me alleen afvraag; als ik alle wijsheden nou netjes zou volgen, dus draaien van de bak voor x weken, plaatsing niet in direct zonlicht, niet te lang de lampen aan enz enz.... dus met andere woorden: als je netjes de bekende regels allemaal zoveel mogelijk volgt; hoe groot is dan de kans op mislukking? Ik weet, ik zet het zonder nuance neer, maar ben gewoon benieuwd. Snap trouwens als dit een niet-te-beantwoorden vraag is, dus be gentle ;-)
Algen liggen aan zo veel factoren. Heb lampen aan van 9 tot 6 en ik merk dat zodra ik te veel voer ik meer alg krijg. Daarnaast heb ik altijd wel alg op de ramen en laat ik bewust een deel zitten voor mijn sulawesi slakken en garnalen om op te grazen. Heb ik tijdje easycarbo gebruikt maar merkte geen verschil. Ik laat soms een week de drijfplanten de bak overnemen, deze nemen erg veel stoffen op. Merk wel dat nu ik meer planten ik in een bak heb, hoe minder last ik van alg explosies heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als je garantie wilt dan kun je misschien beter een TV met een aquarium-screensaver kopen ;)
Maar met beheerst te werk gaan kun je een hoop ellende (proberen te) voorkomen. Dus matige bezetting, matig voeren, matig licht. En zorgen voor voldoende, evenwichtige en constante plantenvoeding en eventueel CO2. En als je iets moet veranderen, dan in kleine stapjes en aan één knop per keer draaien. Dan moet je een heel eind komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter

Doe dan óf low light (en dus echt low, zonder rode planten) of neem een CO2 systeem met CO2 regeling. Op die manier heb je, als e.e.a. goed is ingesteld, gewoon geen gezeik met alg.
Een andere vraag waar ik mee zit: ik ben gecharmeerd van de Aquatlantis Splendid 120. Deze is net iets hoger (wat ik mooi vind) dan bijv. een Juwel. Zo'n set heeft een intern filter/pomp/verwarming... en er zitten direct twee led lampen in. Zijn die twee goed genoeg, of is het advies meteen te kiezen voor een externe pomp en beter lampen? Ik ben altijd huiverig voor 'complete' sets, maar hopelijk is dat hier niet nodig...?
Ik heb de Splendid 80 (in betonlook, inclusief kast). Interne filterbox gebruik ik niet (dus die blijft in de doos). Gelukkig geen snijwerk zoals bij Juwel (bij de Splendid hang je hem op aan een beugel die zich boven de waterlijn bevindt). Die beugel zit trouwens amper tot niet in de weg (dus die zitten er bij mij nog gewoon in).

Voor zover ik weet heeft de Splendid 120 "gewoon" 1 lamp. De EasyLed 2.0. Een uitstekende lamp. Als je WW en CW apart wilt kunnen regelenen dan ben je overgeleverd aan een sturing van Aquatlantis (en die is idioot duur). Als ze gelijk geregeld mogen worden (zoals bij de originele eveneens uitstekende EasyLed het geval was) dan kun je de bijgeleverde splitter gebruiken en ze aansluiten op een TC-420 (kost bijna niks op AliExpress).

Waarom kan de EasyLed 2.0 niet 2-kanaals op de TC-420. Omdat Aquatlantis werkt met een common ground in plaats van met een common plus. En da's balen want alle andere sturingen hakken in de ground in plaats van in de plus. Je zou er, als je technisch bent, wel setje inverters achter kunnen zetten (moet ik zelf ook nog steeds eens uitproberen).

De Aquatlantis Splendid is een aqaurium van een veel hogere kwaliteit dan Juwel (Aluminium in plaats van plastic) én de standaard bijgeleverde lamp is gelijk prima geschikt (daar waar je bij Juwel nog een dure extra optie moet komen met als gevolg dat je bij Juwel uiteindelijk duurder uitbent voor een iets kleiner aquarium van mindere kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:56

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Benieuwd naar jullie reacties, en ondertussen lees ik gewoon verder :-)
toon volledige bericht
Zie het niet als falen maar als leer proces. Bijna iedereen krijgt algen.
Met co2 en goede afstelling van plantenvoeding is het goed te krijgen maar dat doe je echt niet in 1x goed. Het heeft bij mijn 1e keer meer als een jaar geduurd voordat de bak stabiel was maar de planten die ik echt wilde groeide niet. Nu een low tech scape gekozen om de moeite er niet in hoeven stoppen. Zie over 2 jaar wel weer of ik weer is anders ga proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door NLKornolio op 10-10-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Dank allemaal voor de input!

Ik weet echt niks van een CO2 systeem en ergens zou ik het liever niet willen zoveel 'tech', maar ik ga me er toch in verdiepen!
HuismAndré schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Doe dan óf low light (en dus echt low, zonder rode planten) of neem een CO2 systeem met CO2 regeling. Op die manier heb je, als e.e.a. goed is ingesteld, gewoon geen gezeik met alg.

[...]

Ik heb de Splendid 80 (in betonlook, inclusief kast). Interne filterbox gebruik ik niet (dus die blijft in de doos). Gelukkig geen snijwerk zoals bij Juwel (bij de Splendid hang je hem op aan een beugel die zich boven de waterlijn bevindt). Die beugel zit trouwens amper tot niet in de weg (dus die zitten er bij mij nog gewoon in).

Voor zover ik weet heeft de Splendid 120 "gewoon" 1 lamp. De EasyLed 2.0. Een uitstekende lamp. Als je WW en CW apart wilt kunnen regelenen dan ben je overgeleverd aan een sturing van Aquatlantis (en die is idioot duur). Als ze gelijk geregeld mogen worden (zoals bij de originele eveneens uitstekende EasyLed het geval was) dan kun je de bijgeleverde splitter gebruiken en ze aansluiten op een TC-420 (kost bijna niks op AliExpress).

Waarom kan de EasyLed 2.0 niet 2-kanaals op de TC-420. Omdat Aquatlantis werkt met een common ground in plaats van met een common plus. En da's balen want alle andere sturingen hakken in de ground in plaats van in de plus. Je zou er, als je technisch bent, wel setje inverters achter kunnen zetten (moet ik zelf ook nog steeds eens uitproberen).

De Aquatlantis Splendid is een aqaurium van een veel hogere kwaliteit dan Juwel (Aluminium in plaats van plastic) én de standaard bijgeleverde lamp is gelijk prima geschikt (daar waar je bij Juwel nog een dure extra optie moet komen met als gevolg dat je bij Juwel uiteindelijk duurder uitbent voor een iets kleiner aquarium van mindere kwaliteit).
toon volledige bericht
Denk dat ik me vergiste inderdaad vwb het aantal lampen :-)

Wat bedoel je met "Als je WW en CW apart wilt kunnen regelenen" (sorry, ben noob, ken deze afkortinge nog niet)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@mikkelnl WW: Warm White
CW: Cool White

Bij de Easyled zat alles aan elkaar vast (WW, CW, Rood en Blauw). Bij de EasyLed 2.0 zijn het 2 groepen geworden. 1 groep gaat richting rood (dus warme kleur), de andere groep gaat richting blauw (dus koude kleur). Op die manier kun je zelf de kleurtemperatuur in de bak bepalen (binnen grenzen uiteraard).

Geeft wel weer en extra parameter om mee in de problemen te komen (dus wellicht is het goed om maar gewoon 1-kanaals te beginnen en dan zo'n TC-420 ervoor te hangen). Aan de ingangskant past de stekker gewoon rechtstreeks in de TC-420. Aan de uitgangskant kun je óf een verloopje kopen óf je knipt de enkelvoudige kant van het verloopje dat standaard bij de EasyLed 2.0 zit. Knip die dan zo af dat er nog een klein stukje kabel aan het los te knippen stekkertje blijft zitten (dan kun je ze, mocht het om wat voor reden dan ook ooit nodig zijn, altijd weer aan elkaar zetten).

Mocht je een verloopje gaan kopen, meet dan met een boortje het middengat (ik heb 10 jaar geleden verloopjes gekocht en weet dus echt niet meer wat de binnenmaat is). In een 2.1 past keurig strak een 2mm boortje (achterkant uiteraard). In een 2.5 past een 2mm boortje erg ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
mikkelnl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:02:
Dank allemaal voor de input!

Ik weet echt niks van een CO2 systeem en ergens zou ik het liever niet willen zoveel 'tech', maar ik ga me er toch in verdiepen!
Het kan ook prima zonder hoor. ;) Maar dan zal je wel een ander soort bak moeten willen. Ik heb wel een plantenbak maar meer stabiele simpele planten, gezien ik te lui ben om elke week wat te snoeien. Die hebben niet echt CO2 nodig, maar het heeft niet die WOW factor van een CO2 plantenbak. Hangt er maar net vanaf wat je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
HuismAndré schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:13:
@mikkelnl WW: Warm White
CW: Cool White

Bij de Easyled zat alles aan elkaar vast (WW, CW, Rood en Blauw). Bij de EasyLed 2.0 zijn het 2 groepen geworden. 1 groep gaat richting rood (dus warme kleur), de andere groep gaat richting blauw (dus koude kleur). Op die manier kun je zelf de kleurtemperatuur in de bak bepalen (binnen grenzen uiteraard).

Geeft wel weer en extra parameter om mee in de problemen te komen (dus wellicht is het goed om maar gewoon 1-kanaals te beginnen en dan zo'n TC-420 ervoor te hangen). Aan de ingangskant past de stekker gewoon rechtstreeks in de TC-420. Aan de uitgangskant kun je óf een verloopje kopen óf je knipt de enkelvoudige kant van het verloopje dat standaard bij de EasyLed 2.0 zit. Knip die dan zo af dat er nog een klein stukje kabel aan het los te knippen stekkertje blijft zitten (dan kun je ze, mocht het om wat voor reden dan ook ooit nodig zijn, altijd weer aan elkaar zetten).

Mocht je een verloopje gaan kopen, meet dan met een boortje het middengat (ik heb 10 jaar geleden verloopjes gekocht en weet dus echt niet meer wat de binnenmaat is). In een 2.1 past keurig strak een 2mm boortje (achterkant uiteraard). In een 2.5 past een 2mm boortje erg ruim.
Thanks, iets om over na te gaan denken :-)
SmurfLink schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

Het kan ook prima zonder hoor. ;) Maar dan zal je wel een ander soort bak moeten willen. Ik heb wel een plantenbak maar meer stabiele simpele planten, gezien ik te lui ben om elke week wat te snoeien. Die hebben niet echt CO2 nodig, maar het heeft niet die WOW factor van een CO2 plantenbak. Hangt er maar net vanaf wat je zelf wilt.
Sja, ik zie globaal een bak voor me met een of meerdere stukken hout in de vorm van takken, en rondom stenen/keien. Op het hout denk ik aan mossen, achter hout hogere planten en op de voorgrond tussen stenen en het hout lage plukjes/plantjes.

Zoiets vind ik echt schitterend, besef me goed dat dit prijswinnaars zijn natuurlijk maar het zou een inspiratie zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DarAaTyi8VDf-ShDWQcNLM3Q2Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJZ6BzuaI1yrGMGT4mFjm0tn.jpg?f=fotoalbum_large

Denk haast dat hiervoor een CO2 systeem handig zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
mikkelnl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:48:
[...]

Thanks, iets om over na te gaan denken :-)

[...]

Sja, ik zie globaal een bak voor me met een of meerdere stukken hout in de vorm van takken, en rondom stenen/keien. Op het hout denk ik aan mossen, achter hout hogere planten en op de voorgrond tussen stenen en het hout lage plukjes/plantjes.

Zoiets vind ik echt schitterend, besef me goed dat dit prijswinnaars zijn natuurlijk maar het zou een inspiratie zijn:

[Afbeelding]

Denk haast dat hiervoor een CO2 systeem handig zou zijn?
toon volledige bericht
Oh dan zeker wel inlezen op CO2 ja. :+ Vooral die grasmat vergt wel wat meer zorgen dan mijn saaie zandbankje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Kleine update 1: we zitten nog steeds op 4!
Kleine update 2: HA-bewaking op CO2 is een feit, de volgende komt op verwarming. Hatseflats!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Jaren geleden had ik gifkikkers en van de stelling daarvoor had ik nog veel materiaal over. Recent weer gestart met 4 gifkikkers.

Vandaag mijn stelling in kantoor proberen af te maken, kwam er achter dat ik nog onderdelen mis.

Binnenkort ga ik een biologisch filter bouwen van een oud aquarium wat ik nog heb staan.

De terrariums aan de rechterkant ga ik uiteindelijk gebruiken voor vampier krabben die ik heb en ga ik wabi kusa van proberen te maken. Kikkers zitten er nu in quarantaine in en gaan de woonkamer in een groot paludarium.

Helaas tijdens overzetten 1 van de hoekjes van een aquarium geraakt. Dus snel een nieuw bakje ingericht die over een week of 2 in gebruik genomen gaat worden.

Verder gaan mijn guppen weg, na 2 jaar vind ik het te veel gezeur worden om elke 2 weken guppen via marktplaats te verkopen. Heb er nu weer 20 jongen rond zwemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFGLN5hJWrLMfzVuSimCCc1GJms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIZ83PqnwSJwkjWdLL281Iu1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3SJlblUer7vqsxJZRJzqsAl9-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epPclGoHVEilPsizszklK1g1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mooie kast! Zet er 3 naast elkaar en je kunt je eigen LFS beginnen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier nog steeds 4 cory’s in de kweekbak, still going strong. Leuk! Maar de oudergroep heeft de smaak te pakken, misschien wel geholpen door de regelmatige plens koud water die ze krijgen als de kweekbak wordt ververst..
Nu twijfel ik. Durf ik een paar nieuwe eitjes bij in de kweekbak te gooien? Het ding draait toch, maar zitten er risico’s aan? Stel de eitjes gaan weer schimmelen, trekt de rest dat dan? Is dat risico groter door het voeren van het jongbroed dat er al is? Geen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:54:
Hier nog steeds 4 cory’s in de kweekbak, still going strong. Leuk! Maar de oudergroep heeft de smaak te pakken, misschien wel geholpen door de regelmatige plens koud water die ze krijgen als de kweekbak wordt ververst..
Nu twijfel ik. Durf ik een paar nieuwe eitjes bij in de kweekbak te gooien? Het ding draait toch, maar zitten er risico’s aan? Stel de eitjes gaan weer schimmelen, trekt de rest dat dan? Is dat risico groter door het voeren van het jongbroed dat er al is? Geen idee..
In het verleden nooit jonkies (die dan bijna altijd 4 weken of ouder zijn) dood zien gaan vanwege schimmel op nieuwe eitjes. Wel eens een jonkie vast zien zitten aan een eitje (want die dingen plakken). Uiteindelijk koos ik er destijds voor om de nieuwe eitjes in een schepnetje te doen dat precies achter het HMF paste en deze bij de rest te doen zodra het leeuwendeel was uitgekomen. Wellicht kun je ook zoiets fabrieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggmIQfuIskxa3gZmw0-GKRUiwVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJOhntBwnjZc49QtVkLO11vL.jpg?f=fotoalbum_large

Met de klep dicht en de lichtbalk op z'n plaats was de hoeveelheid licht achter het HMF trouwens te verwaarlozen (zou je op de foto niet zeggen maar als je goed kijkt zie je dat de lichtbalk hier verschoven is en vlak bij het HMF hangt).

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 13-10-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor de tip. Hier staat de kweekbak gewoon in de kamer. Redelijk donker (lees: niet heel licht) hoekje maar wel in een transparant stuk plastic van de AC Tion. Zou ook nog een schimmeloorzaak kunnen zijn natuurlijk. Zal eens nadenken over een net-constructie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madoow
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-06 23:25
Hoi allemaal!

Jaren terug heb ik een 60L aquarium gehad. Op een gegeven moment is die hobby gestopt en heb ik alles weg gedaan. Nu 6-7 jaar later wil ik het weer oppakken.
Ik ben nu een Juwel Rio 240 aan het opstarten. De achterwand zit gekit en morgen gaat het zand en het water erin. Dan laat ik hem even 3-4 weken draaien. Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit wat voor vissen er in komen.

Wat ik in gedachten had:
20x neon tetra
15x corydora panda
??

Wat kan ik hier nog bij doen?
Dacht eerst aan maanvissen maar nadat ik me een beetje had ingelezen lijkt dat me geen goed idee.
Compleet nieuwe voorstellen zijn ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

YouTube: Cure Ick Quickly And Naturally!

Een leerzaam filmpje als je een klein kwartiertje over hebt...... over stip. Het meest voorkomende probleem in zoet water aquariums. Het blijkt heel simpel op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Madoow schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:24:
Hoi allemaal!

Jaren terug heb ik een 60L aquarium gehad. Op een gegeven moment is die hobby gestopt en heb ik alles weg gedaan. Nu 6-7 jaar later wil ik het weer oppakken.
Ik ben nu een Juwel Rio 240 aan het opstarten. De achterwand zit gekit en morgen gaat het zand en het water erin. Dan laat ik hem even 3-4 weken draaien. Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit wat voor vissen er in komen.

Wat ik in gedachten had:
20x neon tetra
15x corydora panda
??

Wat kan ik hier nog bij doen?
Dacht eerst aan maanvissen maar nadat ik me een beetje had ingelezen lijkt dat me geen goed idee.
Compleet nieuwe voorstellen zijn ook welkom!
toon volledige bericht
Ik herken je verhaal goed. Heb vroegah ook van alles gedaan. Ben ook opnieuw begonnen omdat ik nu weer tijd heb. Door toevallige omstandigheden heb ik nu 3 bakken staan. Je kunt het terug kijken hier. Het makkelijkste is om een natuurlijke biologische bak te maken. Het is heel simpel. Je doet 2 centimeter potgrond of modder uit je tuin als ondergrond. Daar doe je 4 centimeter zand overheen en dan ben je eigenlijk al klaar. Vullen met water en daarna heeeel veel plantjes er in. Geen dure planten, gewoon de goedkope die zijn het sterkst. Maar wel veel. Knip Simpele vissen werkt het best als je opnieuw begint.

Sinds afgelopen april heb ik hier mijn 'grote' aquarium staan met meer dan 50 beesten er in. Heb nog nooit de planten hoeven knippen. Nog nooit de bodem hoeven schoonmaken ( dat doen mij Corydora's).. En amper een water wissel gedaan. 10% misschien. Het blaakt van welstand.

[ Voor 1% gewijzigd door Taro op 14-10-2023 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Er wordt aangegeven dat het aquarium netjes enkele weken ingedraaid gaat worden, dan zou ik niet adviseren na 1-2 dagen al dieren toe te voegen als de cycle nog niet voltooid is. Grote kans dat enkele dagen later alles overlijdt.

Pas daarnaast op met standaard potgrond of modder uit de tuin, daar kan van alles inzitten dat je niet in je aquarium wil hebben. Er wordt wel regelmatig geadviseerd om pond soil te gebruiken, daar zijn bepaalde elementen al uit verwijderd die doorgaans tot bijv. enorme algengroei kunnen leiden.

[ Voor 34% gewijzigd door Taro op 14-10-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Heeft iemand hier al eens nagedacht over het zelf maken van LED lampen. Zoja, heb je goede tips of bronnen welke ik kan volgen voor het bouwen van aquarium en full spectrum LED balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@init6 ik heb hier ooit een post gelezen van iemand die er wetenschappelijk onderzoek naar had gedaan. Kort door de bocht samenvatting: planten passen zich wel aan dus ga vooral voor wat je mooi vindt. En balans licht/voeding/CO2 is veel belangrijker. Ik heb een simpele Juwel Primo bak met de standaard meegeleverde LED-balk (gewoon wit) aangevuld met een RGB-strip van ledstripxl. Dat is allemaal 24V dus ik kan alles aansturen met een en dezelfde TC420 controller. De standaard balk staat op het hoogste moment op 70%, de RGB staat dan op 40% rood. Verder zorg ik voor voldoende en regelmatige voeding en automatische CO2. Na inregelen (en ja, dat kan even duren) heb ik er geen omkijken meer naar. Is dat zelfbouw? Beetje.
Pagina: 1 ... 23 ... 43 Laatste