Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Lamith schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:34:
[...]

Kijk eens aan! Hoe lang duurt het voordat je de daadwerkelijke kleur ziet van de garnalen? Of zie je de kleur direct eigenlijk al?

Heb zelf ook iets van 50 kleintjes, maar die zijn allemaal toch nogal doorzichtig en ik hoop dat ze wat roder worden nog :)
Als ze echt minder dan een mm zijn dan iets lichter, maar ze kleuren wel snel bij.

Bij mijn blauwe heb ik er zo veel dat ik lichtere uit selecteer. Maar ik bleef ze eruit halen. Dus ik heb nu een nieuw bakje gestart met de allermooiste garnalen en de rest verkoop ik. Maar er is weinig interesse in.

De rode garnalen heb ik nu genoeg van om ook selectie te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 23:15
@Taro Leuke post!

De rondomatic is heel fijn buiten dat het voer soms in het bakje blijft plakken. Dan valt het er niet uit. Hou dat in de gaten. (Mocht je 1 van die witte clipjes willen verkopen dan hoor ik het graag)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:51

JME

zeg maar Jamie

World Citizen schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:04:
De rondomatic is heel fijn buiten dat het voer soms in het bakje blijft plakken. Dan valt het er niet uit.
Paar tips misschien. Granulaat plakt minder snel dan vlokvoer. En zorg dat na het vullen de vulopening boven de uitvalplaats zit, eventueel opkomend vocht blijft dan minder hangen in de automaat. Hier is - op een enkel korreltje na - nog nooit een bakje vol blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 06:30
@Taro

Ik lees dat jij vorig jaar gaten geboord hebt in de voorfilterbuis van een Biomaster 350T. Ik kon niet zo snel jouw conclusie daarover vinden. Wat zijn jouw ervaringen?

Ik vind het een top filter qua gebruik, maar de houdbaarheid vam de flow is echt waardeloos. Ik gebruik nu ook nog het blauwe schuim. Geen idee of het wisselen daarvan veel doet met de duur van een goede flow. Op dit moment is de flow ongeveer 1.5 week goed te noemen.
Daarna is het ook binnen een dag gebeurd.
Waardeloos met een vakantie van 14 dagen in het vooruitzicht.

Dus ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
(jarig!)
@peppie71 Klopt. Het boren van de extra gaten in de Oase voorfilterbuis had tot gevolg dat het foam niet snel meer op +-2 punten verstopt raakte, maar ieder stukje foam op meerdere punten werd benut en de flow dus langer goed bleef. Daarnaast kan ik je het oranje foam van 30 ppi ipv blauwe foam van 20 ppi aanraden voor de vakantie. Betekent uiteraard wel dat de grotere stukken foam in het filter extra worden belast, maar die hebben veel meer oppervlak.

Dus: Extra gaten boren in de voorfilterbuis en overstappen naar oranje 30 ppi foam ipv blauw 20 ppi foam geeft je extra tijd. Hoeveel extra is afhankelijk van de situatie.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:58

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Taro schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:16:
@peppie71 Klopt. Het boren van de extra gaten in de Oase voorfilterbuis had tot gevolg dat het foam niet snel meer op +-2 punten verstopt raakte, maar ieder stukje foam op meerdere punten werd benut en de flow dus langer goed bleef. Daarnaast kan ik je het oranje foam van 30 ppi ipv blauwe foam van 20 ppi aanraden voor de vakantie. Betekent uiteraard wel dat de grotere stukken foam in het filter extra worden belast, maar die hebben veel meer oppervlak.
Is het te simpel om te stellen dat dit schijnbaar een waardeloos ontwerp is? Ik heb namelijk bij Eheim en bij JBL filters nog nooit de behoefte gehad om erin te gaan zitten boren (3-6 maanden zonder onderhoud ging prima). Of is het Oase filter wellicht een filter dat prima z'n werk doet zolang er maar niet gefilterd hoeft te worden; een beetje zoals sommige auto's geweldig zijn zolang je er maar niet in gaat rijden? >:)

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
HuismAndré schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:33:
[...]

Is het te simpel om te stellen dat dit schijnbaar een waardeloos ontwerp is? Ik heb namelijk bij Eheim en bij JBL filters nog nooit de behoefte gehad om erin te gaan zitten boren. Of is het wellicht een filter dat prima z'n werk doet zolang er maar niet gefilterd hoeft te worden; een beetje zoals sommige auto's geweldig zijn zolang je er maar niet in gaat rijden? >:)
Het is een mooie snelle oplossing, mits je het regelmatig kunt uitvoeren.

Het prefilter kan je ook achterwege laten door er geen foam in te plaatsen en dan heb je een "normale filter".

Het voordeel is echter dat je de prefilter er binnen 5 seconden uit kunt halen zonder slangen los te koppelen of het gehele filter op te tillen, in een paar minuten schoon kunt maken en terug kunt plaatsen. De rest van het filter maak je dan eens in de zoveel maanden schoon.

Ik heb het altijd als voordeel ervaren en kon de vakantieperiode prima overbruggen. Maar kan mij ook voorstellen dat iemand het fijner vindt om eens in de paar maanden een heel filter schoon te maken ipv iedere x weken een prefilter te reinigen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:38

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heerlijk de oase voorfilter. Maak filter 1x per half jaar schoon en voor filter om 5/6 weken schoon. Heb trouwens ook extra gaten in voorfilter buis gemaakt.

[ Voor 22% gewijzigd door NLKornolio op 16-07-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:58

Wildfire

Joy to the world!

Ik denk dat ik vandaag maar eens de luchtslang vervang, ding zit er ondertussen al zo lang in dat het plastic niet meer flexibel is. Kan ik meteen de uitstromer vervangen door een fijnmazigere variant die veel kleinere luchtbubbeltjes produceert. (luchtpompt staat alleen 's nachts aan trouwens)

Ook maar meteen de tijd nemen om de slangen van mijn extern filter te vervangen, zal de doorstroming alleen maar ten goede komen. En de filtermaterialen eens uitspoelen/uitknijpen, is alweer erg lang geleden. Zit sinds kort een voorfilter op, dus na deze reiningsbeurt zal het weer een aardige tijd duren eer reiniging van het extern filter nodig is. :)

En misschien maar eens een paar extra visjes. Het schooltje neon- en kardinaaltetra's mag wel ietsje groter. En misschien nog een andere vissoort als er iets leuks en passend te vinden is. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 17-07-2023 00:19 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
JME schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:43:
[...]

Paar tips misschien. Granulaat plakt minder snel dan vlokvoer. En zorg dat na het vullen de vulopening boven de uitvalplaats zit, eventueel opkomend vocht blijft dan minder hangen in de automaat. Hier is - op een enkel korreltje na - nog nooit een bakje vol blijven zitten.
Yes thanks.

Ik doe er een mengeling van vlokvloer en poedervoer in. Het maakt weinig uit of ik het een of het ander onderop leg. Het is inderdaad verdamping wat het wat vochtig maakt. Ik heb een idee om de plaatsing van mijn ventilator en de voerautomaat ander op te stellen. Wellicht kan het dan beter worden.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 06:30
Taro schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:16:

Dus: Extra gaten boren in de voorfilterbuis en overstappen naar oranje 30 ppi foam ipv blauw 20 ppi foam geeft je extra tijd. Hoeveel extra is afhankelijk van de situatie.
Ik heb de gaten gisteren geboord en ga vandaag het 30ppi foam halen. Aankijken hoe het zich ontwikkeld. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@peppie71 30ppi voor een voorfilter? Ik dacht dat een voorfilter altijd het grofste filter van het stel was, bedoeld om de grote stukken rommel tegen te houden.

Nog even voor de mensen die niet bekend zijn met PPI (want niet iedereen interpreteert dat op de juiste manier): Dat staat voor "Pores Per Inch" (oftewel gaatjes per inch). Hoe groter het getal is, hoe meer gaatjes er per inch zijn en hoe fijner dus het schuim is. In de regel gebruik je 10ppi voor voorfilters, 20ppi voor algemeen werk en 30ppi en hoger voor het poetswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Hoi allemaal! Ik lees hier al een tijdje mee, maar ik denk dat het ondertussen wel tijd geworden is om mij ook eens voor te stellen.

Sinds een goed half jaar staat hier thuis een aquarium te draaien. Het begon met een nano bakje dat de vrouw van iemand had overgenomen omdat ze dat wel leuk vond voor de kindjes. Hierin zaten destijds een ancistrus (L144) en een kuhli. Nou, dat zijn 2 soorten die zich allebei niet goed laten zien overdag, dus op naar de LFS voor wat visjes erbij. De keuze viel op wat guppen en een koppel ramirezi.

Noot voordat jullie me afschieten: op dat moment wisten we allemaal nog niet veel over aquaria, dus daar zijn best wel wat foute beslissingen genomen. Ik vertrouwde hierbij op het advies van de LFS, maar die adviseerde dus op dat moment vooral zijn portefeuille...

Nou, dat ging dus niet goed. De ramirezi vielen de guppen aan, en na wat inlezen was de verklaring niet ver te zoeken: de bak was veel te klein. Gezonde visjes door het toilet spoelen is niet bepaald iets wat ik met veel plezier doe, en de kinderen vonden de visjes ondertussen wel leuk, dus dan maar een grotere bak. Tweedehands een Juwel Lido 120 overgenomen, en die dan maar ingericht en de visjes overgezet. Inderdaad, zonder indraaien, weer een beginnersfout. uiteindelijk is dat wel goedgekomen zonder vissterfte, en deze bak draait dus al meer dan een half jaar, met ondertussen redelijk stabiele waterwaardes (daarover zo meteen meer). Ondertussen zijn er, na advies van een andere LFS, nog wel wat visjes bijgekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wfmbdA85C23cly1vp3Il3Cbza8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ypYySk6oPOxTgfManFP7QBHk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHI12_4zVqK2IqvuNuEyTnwQSgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FmSVvaHjSNhZqSqioyjyaAGZ.png?f=user_large

Niet de mooist ingerichte bak, maar de visjes leken er wel best gelukkig in. Ik wilde het ondertussen wel wat mooier maken, dus vorige week heb ik weer een tripje naar de LFS gemaakt om wat plantjes te scoren. Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZE_FprLZ98lajFjPAmyN-fipz78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJXRnn3nphc8T2ogGE86TwNY.jpg?f=fotoalbum_large

Eind vorige week heb ik de waterwaardes weer eens gemeten, en die zagen er op zich (denk ik) best goed uit, behalve de nitraat. Deze waardes zijn gemeten met druppeltests, maar dat is nog nieuw voor mij. Het komt wel overeen met de resultaten van de teststrips die ik ook gebruik.
pHongeveer 6
NH30
PO40
NO3100
NO20
KH1
GH

Na een aantal waterwissels is de nitraat ondertussen gezakt tot onder de 25, dus dat zit wel weer goed denk ik. De pH is wel weer opgelopen daardoor, maar die zakt wel weer door mijn voedingsbodem en het kienhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Los van mijn voorstelling heb ik nog wel een vraag. Het ramirezi mannetje ligt tegenwoordig vaak op de bodem (rechtop), en als hij wil zweven in het water moet hij omhoog zwemmen om op dezelfde diepte te blijven. Mijn eerste indruk is dus een probleem met de zwemblaas. Zijn staart hangt ook lager dan zijn hoofd.

Herkent iemand dit, of heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Hij eet verder gewoon nog goed en pompt ook niet overmatig met zijn kieuwen of zo heb ik de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
HuismAndré schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:53:
@peppie71 30ppi voor een voorfilter? Ik dacht dat een voorfilter altijd het grofste filter van het stel was, bedoeld om de grote stukken rommel tegen te houden.

Nog even voor de mensen die niet bekend zijn met PPI (want niet iedereen interpreteert dat op de juiste manier): Dat staat voor "Pores Per Inch" (oftewel gaatjes per inch). Hoe groter het getal is, hoe meer gaatjes er per inch zijn en hoe fijner dus het schuim is. In de regel gebruik je 10ppi voor voorfilters, 20ppi voor algemeen werk en 30ppi en hoger voor het poetswerk.
My bad....

Oase heeft 2 types blauwe sponzen, 1 voor het voorfilter en 1 voor het normale filter. In het normale filter is de blauwe spons 20 ppi. In het voorfilter is het blauwe spons 45 ppi.

Waar ik dus zei: Vervang de blauwe 20 ppi door oranje 30 ppi, moest dat zijn: Vervang de blauwe 45 ppi door oranje 30 ppi. In het normale filter is blauw 20 ppi en oranje ook 30 ppi, in het voorfilter niet.

Daardoor slibben ze dus volgens mij minder snel dicht, omdat ze meer doorlaten en dat is ideaal als je tijdens een vakantie wat tijd moet rekken. Vraagt dus wel meer van de rest van het filter of laat in het algemeen wat meer door, maar dat kan je na de vakantie weer oplossen door weer de 45 ppi te gaan hanteren.

Omdat Oase standaard een hoge PPI hanteert in het voorfilter moet je die zeer regelmatig poetsen en de rest van het filter nauwelijks. Dat kan je dus sturen door andere type voorfilter sponzen te gebruiken waardoor het voorfilter minder snel dichtslibt en het normale filter meer werk moet doen, maar, dat is ook weer afhankelijk van het aantal PPI dat je daar toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
@Abductee Erg lage kH, klopt dat wel? PO4 ook laag en NO3 wat hoog. Kan zijn dat je bodem de PO4 absorbeert. En pH 6 lijkt mij ook laag, mogelijk een pH verlagende bodem gebruikt? Heb je ook weleens het water uit de kraan getest, zit daar veel verschil tussen? Dan sluit je verkeerd testen ook uit.

Verder is het over het algemeen zo dat als de planten het goed doen en de dieren ook, dat je hier niet teveel op moet focussen, maar deze waardes lijken mij wel vreemd. kH 1 verwacht ik eerder in een osmosewater achtige set-up met speciale garnalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Taro schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:58:
@Abductee Erg lage kH, klopt dat wel? PO4 ook laag en NO3 wat hoog. Kan zijn dat je bodem de PO4 absorbeert. En pH 6 lijkt mij ook laag, mogelijk een pH verlagende bodem gebruikt? Heb je ook weleens het water uit de kraan getest, zit daar veel verschil tussen? Dan sluit je verkeerd testen ook uit.

Verder is het over het algemeen zo dat als de planten het goed doen en de dieren ook, dat je hier niet teveel op moet focussen, maar deze waardes lijken mij wel vreemd. kH 1 verwacht ik eerder in een osmosewater achtige set-up met speciale garnalen.
Ik heb inderdaad een bodem die de pH verlaagt, alsook de KH en GH. Kraanwater hier zit rond de 7 qua pH en rond de 8 qua KH dacht ik, weet ik niet meer helemaal zeker. Nitraat was inderdaad wat hoog, vandaar de waterwissels. Ik hoop stiekem dat het gedrag van de ramirezi man daaraan lag en dat het nu gaat bijtrekken.

De overige vissen en de planten doen het verder goed. De nieuwe planten is natuurlijk nog even afwachten, maar die hoge planten bij de filter groeien als kool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
Abductee schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:04:
[...]

Ik heb inderdaad een bodem die de pH verlaagt, alsook de KH en GH. Kraanwater hier zit rond de 7 qua pH en rond de 8 qua KH dacht ik, weet ik niet meer helemaal zeker. Nitraat was inderdaad wat hoog, vandaar de waterwissels. Ik hoop stiekem dat het gedrag van de ramirezi man daaraan lag en dat het nu gaat bijtrekken.
Als het water met 8 KH uit de kraan komt, dan kan ik mij niet voorstellen dat je maar 1 KH in het aquarium meet? De afwezigheid van PO4 kan problemen bij planten veroorzaken, maar als die het goed doen zou ik dat lekker zo laten, grote kans dat de bodem het buffert en dat ze het via de wortels opnemen.

Waarom de vis zich zo gedraagt is lastig te zeggen, zwemblaas, andere interne problemen of parasieten. Grote kans dat die het niet lang meer maakt, maar geen idee of je er iets tegen kunt doen behalve aankijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGIwZaqo02EEBv4Eutbu9gSlI6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ClJ5dxrgpqrhPSpqmKefpbU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-ZYB36kCgbK8gNfW4KyWo-NuXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGlOk8rx7u6P7OyGIMaZlITr.jpg?f=fotoalbum_large
Hobby projectje voor mijn juwel 125 afgerond en inmiddels 2,5 maand onderweg. Niet helemaal tevreden. De bedoeling was om de bak ala recept wallstad uit te voeren. Maar ik kreeg de kogels niet verkocht tijdens de voorbereiding en uitvoer van de nieuwe walstad inrichting. Ze mochten dus blijven. Dus helaas is de jbl 900 gebleven.
Geleerde lessen:
1. het plexiglas volgende keer laten laseren in plaats van zagen. (Toch een kleine afwijking)
2. de lijm is dramatisch die mee geleverd werd. Je ziet allerlei uitlopers.
3. En ik heb de tussen schotjes te hoog laten zagen.
4. De kleikorrels zinken niet allemaal dus die blijven drijven. Opgelost door een spons in de overloop schotjes geplaatst.
Ik zie dit maar even als een beta versie. De tekening om hem te kunnen laten laseren ben ik aan het maken en ik zoek nog de lijm van de YouTube filmpjes voor plexiglas en probeer het nog een keertje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:10
Een informatief stukje over de neon tetra.
Deze keer niet over de juiste aquarium omstandigheden of voedsel, maar over hun (vlucht)gedrag.

https://scientias.nl/als-...n-wij-nog-iets-van-leren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:14:
Deed zojuist even een snelle test met een teststrip. Geen idee hoe het kan, maar ik meet opeens vrij veel nitriet, terwijl ik dit aquarium al jaren heb... Er lijkt recent niets gebeurd te zijn waardoor dit zou kunnen.

Nu meteen een grote waterwissel en om de bacterieculturen in het filter te ondersteunen voeg ik daar wat extra bacteriën uit een flesje aan toe. En dan de komende dagen goed in de gaten houden of de nitrietwaardes stijgen of niet.

Damn, ben wel even geschrokken, nitriet is iets wat je niet wilt hebben in een ingedraaid aquarium.
We zijn nu twee weken verder en gelukkig hebben mijn ingrepen geholpen. De waterwaardes zijn nu alweer een weekje prima. Ik had toen het externe filter willen reinigen maar is er niet meer van gekomen, dat ga ik nu zometeen doen (don't worry, filtermateriaal knijp ik uit in een emmer aquariumwater en/of spoel ik om, alleen het witte voorfilter vervang ik door een nieuwe) - ook maar meteen de slangen vervangen, heb toch nog een paar meter op voorraad liggen. Zojuist ook twee plantjes bijgehaald, Mexicaans Eikenblad. Ook weer fijne opvulling van het aquarium. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@Ebakker

Je kunt dat ook met Chloroform doen. Dat werkt echt super goed. Als je het met de naaldmethode doet, dan krijg je geen uitlopers en een perfecte naad zonder vlekjes oid.

Je kunt het gewoon bestellen, maar anders stuur maar een PM.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

FF een mooi rustgevend plaatje voor op de late zondag avond! Hier dragen minimaal 4 eitjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M197m5VOU06PDu4Jx8YlA0gFx50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3ysgbZzObR6bMLK9jtsbsEz.jpg?f=fotoalbum_large

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb al een paar jaar een Juwel HeliaLux Spectrum 800 in mijn Juwel Rio 125, maar er gaat nu iets mis met de verlichting, de blauwe LEDjes beginnen een knipperlicht te worden. Ik neem aan dat dat lichtkanaal in de lamp zelf defect is (en niet in de afzonderlijke controller) dus de lamp zal helaas vervangen moeten worden.

Misschien een goed idee om eens te kijken naar alternatieve LED-verlichting met controller voor dit aquarium. Iemand met goede suggestie(s) hier toevallig? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:08
Wildfire schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:50:
Ik heb al een paar jaar een Juwel HeliaLux Spectrum 800 in mijn Juwel Rio 125, maar er gaat nu iets mis met de verlichting, de blauwe LEDjes beginnen een knipperlicht te worden. Ik neem aan dat dat lichtkanaal in de lamp zelf defect is (en niet in de afzonderlijke controller) dus de lamp zal helaas vervangen moeten worden.

Misschien een goed idee om eens te kijken naar alternatieve LED-verlichting met controller voor dit aquarium. Iemand met goede suggestie(s) hier toevallig? :?
Oh dat is balen zeg :(
Ik heb zelf een JBL Solar Natur, waar je kunt kiezen uit drie kleurtemperaturen en dan met een variabele helderheid. Het is wel zo bij deze, dat je alleen die kleur hebt. Je hebt weer een extra controllertje nodig om echt een lichtplan in te stellen, met ramp-up en andere weersomstandigheden te simuleren.

Zelf hoor ik veel goede verhalen over de Chihiros lampen, qua functionaliteit direct uit de doos en hoe relatief goedkoop ze zijn. Je kunt de lampen volledig inregelen via een app en dat kan bij volgens mij elke lamp die ze maken. Dat is in ieder geval de lamp die ik voor mijn eerstvolgende aquarium aan ga schaffen haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Side note:

De Juwel HeliaLux Spectrum 800 kost E 188,-
De Juwel Rio 125 kost E 233,-
Totaal zit je dan op E 421,-

De Aquatlantis Splendid 80 kost E 389,-

Dan heb je dus een aquarium van een betere kwaliteit met vergelijkbare verlichting (en een prettigere diepte) voor een lagere prijs. De marketing van Juwel moet wel geweldig goed zijn als zoveel mensen dit gegeven over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-06 16:22
Gisteren plots opgemerkt bij het aankoppelen van een nieuwe sponsfilter dat het water verdacht warm was,
bij het meten van het water bleek dat de thermostaten van beide verwarmingen het op dezelfde ogenblik had laten afweten.
Dus 2 verwarmingen die standaard bij de aquarium geleverd werden van 150watt (merkloze aquariums) onafhankelijk van elkaar op dezelfde moment stuk.
Gesproken van ongeluk.
Temperatuur stond op 30 graden in de aquariums (op zich geen ramp) maar een geluk dat ik het gezien heb voor het nog warmer werd.
Inmiddels 2 nieuwe verwarmingen van 200watt besteld van Fluval
https://www.maxizoo.be/nl...verwarming-200-w-1010127/

Fluval heeft me in al de jaren dat ik aquarist ben nog nooit teleurgesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 13:27
Vraagje. Mijn LFS is fan van Oase externe filters en probeert die ook altijd wel te pushen. Welke externe filters gebruiken mijn mede aquaristen en welke zouden jullie aanraden? Ik ben beetje aan het inlezen voor een nieuw aquarium vandaar de vraag. Het zal om een watervolume gaan van maximaal 300 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:08
:D
Wolfp4ck schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:55:
Gisteren plots opgemerkt bij het aankoppelen van een nieuwe sponsfilter dat het water verdacht warm was,
bij het meten van het water bleek dat de thermostaten van beide verwarmingen het op dezelfde ogenblik had laten afweten.
Dus 2 verwarmingen die standaard bij de aquarium geleverd werden van 150watt (merkloze aquariums) onafhankelijk van elkaar op dezelfde moment stuk.
Gesproken van ongeluk.
Temperatuur stond op 30 graden in de aquariums (op zich geen ramp) maar een geluk dat ik het gezien heb voor het nog warmer werd.
Inmiddels 2 nieuwe verwarmingen van 200watt besteld van Fluval
https://www.maxizoo.be/nl...verwarming-200-w-1010127/

Fluval heeft me in al de jaren dat ik aquarist ben nog nooit teleurgesteld :)
Man, wat een pech ja. 30 graden is niet mis, hopelijk overleeft alles het in je bak :) Valt me nog mee de prijs voor iets van Fluval. Dat is bij mij toch wel altijd een afweging. Harstikke mooi spul, maar ook machtig prijzig
ThaAresX schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:04:
Vraagje. Mijn LFS is fan van Oase externe filters en probeert die ook altijd wel te pushen. Welke externe filters gebruiken mijn mede aquaristen en welke zouden jullie aanraden? Ik ben beetje aan het inlezen voor een nieuw aquarium vandaar de vraag. Het zal om een watervolume gaan van maximaal 300 liter.
Niet al te veel ervaring mee, maar Oase maakt volgens mij prima spullen :) Zelf heb ik tot nu toe alleen interne filters, maar er komt een grotere bak en dus een extern filter. Zeer benieuwd waar je keus straks op valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@ThaAresX fluval fx6 is prachtig voor bakje van 300liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Wolfp4ck schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:20:
Kom ik vaker tegen op youtube, vooral bij Amerikanen haha. Maar buiten dat Fluval je nooit in de steek heeft gelaten. Wat zijn de pro's voor dit filter t.o.v. een ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Inhoud van de potfilter, ik weet niet met welke potfilter je vergelijkt, maar de inhoud van de FX6 is volgens mij nog altijd met vlag en wimpel de grootste

Hoeveel filter inhoud heeft de Oase variant ?
Hoe meer filter media je erin kwijt kan hoe meer buffer je potentieel kan opbouwen tegen een bio opstoot in je aquarium (overlijden van een vis die je niet onmiddelijk merkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
Wolfp4ck schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:21:
Inhoud van de potfilter, ik weet niet met welke potfilter je vergelijkt, maar de inhoud van de FX6 is volgens mij nog altijd met vlag en wimpel de grootste

Hoeveel filter inhoud heeft de Oase variant ?
Hoe meer filter media je erin kwijt kan hoe meer buffer je potentieel kan opbouwen tegen een bio opstoot in je aquarium (overlijden van een vis die je niet onmiddelijk merkt)
Als ik het maximaal aantal liter per uur vergelijk van de Fluval FX6 met de tegenhanger van Oase is het 1500liter voor de FX6 en de Oase Biomaster 600 1250 liter. Beide nogal overschoten voor een bakje van 300 liter lijkt me? 600 liter per uur lijkt me voldoende (weet ik niet zeker). Maargoed, filtervolume. Oase Biomaster 600 heeft een filtervolume van 6.8l en de FX6 van 20 liter. Dat is wel een aanzienlijk verschil inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:00

de Peer

under peer review

ThaAresX schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Als ik het maximaal aantal liter per uur vergelijk van de Fluval FX6 met de tegenhanger van Oase is het 1500liter voor de FX6 en de Oase Biomaster 600 1250 liter. Beide nogal overschoten voor een bakje van 300 liter lijkt me? 600 liter per uur lijkt me voldoende (weet ik niet zeker). Maargoed, filtervolume. Oase Biomaster 600 heeft een filtervolume van 6.8l en de FX6 van 20 liter. Dat is wel een aanzienlijk verschil inderdaad.
Je kunt bijna nooit genoeg filtervolume/debiet hebbben. Kunt hem altijd een beetje afknijpen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:21

Fanta

FordPerformance™️

ThaAresX schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:04:
Ik heb 2 Oase filters draaien op mijn 450L bak.. Ik ben er bijzonder tevreden mee. :)

P.S. Het zijn 2 Bio Masters 600 Thermo, dus beide met ingebouwde verwarming. Ik vind met name de eenvoud van het wekelijks uitspoelen van de voorfilters een enorm voordeel t.o.v. de concurrentie.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
trouwens, die 1500l/h en die 1250l/h is horizontaal gerekend he, niet met enige opvoerhoogte in gedachten ;)

Van 2000l/h die de fluval kan zit je misschien met 1000l/h over en dit is bij elke fabrikant zo.
En 1000l/h op 300liter bak is niet zoals je precies denkt, een wildwater rivier hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:32:
trouwens, die 1500l/h en die 1250l/h is horizontaal gerekend he, niet met enige opvoerhoogte in gedachten ;)
Bij een aquarium heb je doorgaans 0 cm opvoerhoogte, tenzij je een overflow gebruikt.
Wel is het zo dat het debiet afneemt door weerstand van de slangen (en groei van smurrie in de slangen).

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Zie vaak dat fx6 uitstroom veel te hard is en fan keek ik voor 450L. Heb ook 2x 600 thermo maar van mij had uitstroom wel wat harder gemogen. Al wil ik niet dat mijn vissen de bak doorvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

NLKornolio schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:20:
Zie vaak dat fx6 uitstroom veel te hard is en fan keek ik voor 450L. Heb ook 2x 600 thermo maar van mij had uitstroom wel wat harder gemogen. Al wil ik niet dat mijn vissen de bak doorvliegen.
Eens. Ik zit er zelfs aan te denken om een extra stromingspomp oid te halen. Ik heb een paar grote stukken hout liggen, waar toch wel een paar dooie hoeken zijn. Ik moet daar regelmatig even extra afhevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door HuismAndré op 03-08-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Fanta schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

Eens. Ik zit er zelfs aan te denken om een extra stromingspomp oid te halen. Ik heb een paar grote stukken hout liggen, waar toch wel een paar dooie hoeken zijn. Ik moet daar regelmatig even extra afhevelen.
Heb ik gehad maar zie veel vissen de stroming mijden. Andere soort vissen vonden het dan weer leuk en zwommen de hele tijd naar het begin om zichzelf weg te laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:20:
wat, een fx6 op 300 liter? Misschien als je de wild water baan van de Efteling wil namaken ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
NLKornolio schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:20:
ik heb een fx4 op een 200*60*55 bak...
fx6 op 300l is echt overkill²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

toolkist schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

wat, een fx6 op 300 liter? Misschien als je de wild water baan van de Efteling wil namaken ofzo
Kan prima hoor met een spray bar over de volle lengte van de bak. Dan is het mooi verdeeld.

Maar met het standaard sproeistuk dat erbij zit is het veel te heftig idd en vliegt je bodem door de bak.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 03-08-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik moet niet denken aan zo'n grote spray bar. lelijk en extra onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

toolkist schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:30:
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik moet niet denken aan zo'n grote spray bar. lelijk en extra onderhoud
Die van mij is onderhoudsvrij (al jaren). En een spraybar is bij een grotere bak bijna een vereiste zou ik haast zeggen om een goede co2 verdeling te krijgen.

Je ziet hem helemaal niet hoor als je hem juist plaatst en niet voor zo'n groene kiest.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 03-08-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@de Peer klopt niet, als je aquarium op anderhalve meter staat en je potfilter op de grond heb je zelf in een gesloten systeem een opvoerhoogte van anderhalve meter + de hoogte van je aquarium.
Ik stel anders voor dat je eens je uitvoer op 3 meter hoogte zet en ziet of je potfilter dat nog aankan en zoja met welk debiet.

@toolkist Ik ken mensen in de hobbie die op een 2 meter bak 2 Fluvals FX6 hebben staan. Hangt er wel vanaf welke vissen je in die aquarium hebt. Als je met tetra's en guppies bezig bent of als je met Malawi's bezig bent is een groot gegeven. Dus bij voorbaat al zeggen dat iets niet geschikt is... Zoals al iemand vermelde, als de stroming te hard is kan je de FX6 nog altijd afknijpen of met een langwerpige uitstroom werken.
Met cichliden en meestal met overbevolkte malawi aquariums zie je meer en meer een 5-6 keer water filtering per uur gebeuren. Dus 300l aquarium zou in dit geval een 1500-1800l/h filter moeten hebben.
Ik zit met synodontis en zuid amerikaanse katvissen die de stroming van zo een fx6 gewoon geweldig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:30:
@de Peer klopt niet, als je aquarium op anderhalve meter staat en je potfilter op de grond heb je zelf in een gesloten systeem een opvoerhoogte van anderhalve meter + de hoogte van je aquarium.
Ik stel anders voor dat je eens je uitvoer op 3 meter hoogte zet en ziet of je potfilter dat nog aankan en zoja met welk debiet.
Wat jij zegt klopt niet.
Zolang het een gesloten systeem is, speelt opvoerhoogte geen rol. De enige weerstand die het filter moet overwinnen zijn de slangen.

3 meter is geen enkel probleem. 10 meter ook niet. debiet neemt wel af maar dat is vanwege weerstand slangen/bochten/groei etc.

opvoerhoogte is het verschil tussen de hoogte van aan en afvoer. Als dat beide bij de pomp is, is het dus 0.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:30:

@toolkist Ik ken mensen in de hobbie die op een 2 meter bak 2 Fluvals FX6 hebben staan. Hangt er wel vanaf welke vissen je in die aquarium hebt. Als je met tetra's en guppies bezig bent of als je met Malawi's bezig bent is een groot gegeven. Dus bij voorbaat al zeggen dat iets niet geschikt is... Zoals al iemand vermelde, als de stroming te hard is kan je de FX6 nog altijd afknijpen of met een langwerpige uitstroom werken.
Met cichliden en meestal met overbevolkte malawi aquariums zie je meer en meer een 5-6 keer water filtering per uur gebeuren. Dus 300l aquarium zou in dit geval een 1500-1800l/h filter moeten hebben.
Ik zit met synodontis en zuid amerikaanse katvissen die de stroming van zo een fx6 gewoon geweldig vinden.
Dan ga je al een redelijk specialistische hoek in. Maak dan op z'n minst die opmerking bij die post.
Je laat het nu over komen alsof het een prima 'normale' combinatie is, op een forum met toevallig 1 aquarium topic ipv een specialistisch forum/forumonderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

toolkist schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Dan ga je al een redelijk specialistische hoek in. Maak dan op z'n minst die opmerking bij die post.
Je laat het nu over komen alsof het een prima 'normale' combinatie is, op een forum met toevallig 1 aquarium topic ipv een specialistisch forum/forumonderdeel.
daar heb je wel een punt. ik heb 1 FX6 op 720 liter en zou er graag 2 gehad hebben, maar daar heb ik geen ruimte voor. ze zijn erg groot.

maar 90% van de aquariumhouders heeft zoiets niet nodig. Die doen niets met CO2 en houden gewoon wat guppies en kopen telkens nieuwe planten als ze verleppen. En dat is niet lullig bedoeld, maar zo is het feitelijk wel volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@toolkist Hoe is iemand met malawi cichliden een specialistische hoek :)
Wat hou jij dan in die 200cm bak ?

@de Peer je hebt gelijk, Fluval FX6 zegt dat max head height 3.5meter is (of 3.3) maar is meer voor friction van buizen en friction van media ipv hoogte. Heb ook meer ervaring met sumps en deze hebben wel opvoerhoogte waar ik constant mee rekening moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
ik zat op een gegeven moment met een 250x70(h)x80(d) aquarium (die diepte raad ik dus niemand aan)
Daarop 2 fluvals FX6 en 1 sump met 2 x opvoerpomp van 6000liter (op 160cm 2000l/h)
Dit voor de volgende vissen
1 koppel Parachromis Managuensis (man rond de 40cm en vrouwtje rond de 22-25cm)
1 koppel Vieja Maculicauda (man rond de 35cm en vrouwtje 25cm)
1 Oxydoras Niger van om en bij de 45 cm
1 Leiarius Pictus van 50cm

Dus voor 6 vissen, en nog moest ik de sump en fluvals elke week grondig uitkuisen
Dat was specialistische hoek :)
Een anderhalve meter Malawi aquarium noem ik niet specialistisch :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfp4ck op 04-08-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Ik ben mijzelf dus nog aan het inlezen/verdiepen in externe filters vandaar mijn vraag. Mijn laatste/grootste aquarium was een Rio 180 met intern filter maar die moest weg vanwege gezinsuitbreiding. Maar het begint toch wel weer te jeuken haha.

Voordeel van de BioMaster (Thermo) 600 vind ik wel dat de verwarming in het filter verwerkt zit in plaats van dat het inline geplaatst moet worden. Wat is jullie mening daarover?

Ik heb de volgende setup in mn hoofd: canister filter, verwarming uiteraard, met een UV-sterilizer en indien nodig CO2 injectie. UV-sterilizer is nog wel twijfelgeval. Ja het doodt bacteriën en virussen (afhankelijk van contactduur) maar dood het ook niet de goede bacteriën die in het water zitten? Ik weet dat ze voornamelijk op oppervlakten zitten (filtermedia, bodembedekking). Wat zijn jullie ervaringen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ThaAresX schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:07:

Voordeel van de BioMaster (Thermo) 600 vind ik wel dat de verwarming in het filter verwerkt zit in plaats van dat het inline geplaatst moet worden. Wat is jullie mening daarover?
dat is inderdaad wel fijn, al beperkt dat wel je keuze qua filters.

Zelf heb ik een externe verwarming, waardoor ik vrije filterkeuze heb én toch de verwarming buiten de bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ThaAresX schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:07:
Ja het doodt bacteriën en virussen (afhankelijk van contactduur) maar dood het ook niet de goede bacteriën die in het water zitten? Ik weet dat ze voornamelijk op oppervlakten zitten (filtermedia, bodembedekking). Wat zijn jullie ervaringen hiermee.
Naar mijn mening voegt het weinig toe en kan het alleen helpen als je een of andere vrij zwevende algenuitbraak hebt (volledig groene bak). Of bij een bacterie-uitbraak tijdens opstarten (volledig witte bak).
Het maakt inderdaad geen onderscheid en probeert alles te doden wat er doorheen gaat.

echter dergelijke uitbraken gaan meestal ook vanzelf ineens over, dus de succesverhalen van UV zou ik met een korrel zout nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:14:
[...]

dat is inderdaad wel fijn, al beperkt dat wel je keuze qua filters.

Zelf heb ik een externe verwarming, waardoor ik vrije filterkeuze heb én toch de verwarming buiten de bak.
Hoe moet ik dit voor me zien? Een tweede apparaat na je filter dat verwarmd? Heb je misschien linkje van welke jij hebt?
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Naar mijn mening voegt het weinig toe en kan het alleen helpen als je een of andere vrij zwevende algenuitbraak hebt (volledig groene bak). Of bij een bacterie-uitbraak tijdens opstarten (volledig witte bak).
Het maakt inderdaad geen onderscheid en probeert alles te doden wat er doorheen gaat.

echter dergelijke uitbraken gaan meestal ook vanzelf ineens over, dus de succesverhalen van UV zou ik met een korrel zout nemen.
Nouja ik heb voorheen aantal keren last gehad van stip. Gevaarlijk voor de vissen maar goed te behandelen. Daar zou het wel goed tegen helpen vandaar de gedachte. Maar weet niet zo goed wat de ervaringen nou zijn. Is het een overpriced gimmick voor de meeste zoetwaterbakken of is een holy grail...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ThaAresX schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Hoe moet ik dit voor me zien? Een tweede apparaat na je filter dat verwarmd? Heb je misschien linkje van welke jij hebt?

[...]

Nouja ik heb voorheen aantal keren last gehad van stip. Gevaarlijk voor de vissen maar goed te behandelen. Daar zou het wel goed tegen helpen vandaar de gedachte. Maar weet niet zo goed wat de ervaringen nou zijn. Is het een overpriced gimmick voor de meeste zoetwaterbakken of is een holy grail...
dat zijn deze apparaten ja:
https://www.google.com/se...AB&biw=1920&bih=931&dpr=1

Ik heb de Hydor nu een jaar of 12 in gebruik.

Ook bij stip KAN het helpen maar zonder uv ook gewoon hoor. Het is lekker makkelijk spullen verkopen die mogelijk een beetje helpen maar die je niet per se nodig hebt.
Stip is vaak erg makkelijk te verhelpen door gewoon de temperatuur 2 daagjes omhoog te gooien.
er zijn veel verkooppraatjes in de aquariumwereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:10:
@toolkist Hoe is iemand met malawi cichliden een specialistische hoek :)
Wat hou jij dan in die 200cm bak ?

@de Peer je hebt gelijk, Fluval FX6 zegt dat max head height 3.5meter is (of 3.3) maar is meer voor friction van buizen en friction van media ipv hoogte. Heb ook meer ervaring met sumps en deze hebben wel opvoerhoogte waar ik constant mee rekening moet houden.
Voor jou is dat niet specialistisch, voor mij ook niet, voor een hele hoop aquaristen met een juwel 60 met wat guppen en platys is het dat absoluut wel.
En die mensen zijn er heel wat meer dan jij en ik met onze 2m (of groter) bakken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oh ja, en momenteel heb ik 1 Fahaka (<15cm) en een stuk of 8 congo zalmpjes in m'n 2m bak.
Dus ja, ook heel specialistisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Kogelvisjes ! :D
die kan ook stevige maat bereiken en serieuze wonden toebrengen op dat formaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

dat zijn deze apparaten ja:
https://www.google.com/se...AB&biw=1920&bih=931&dpr=1

Ik heb de Hydor nu een jaar of 12 in gebruik.

Ook bij stip KAN het helpen maar zonder uv ook gewoon hoor. Het is lekker makkelijk spullen verkopen die mogelijk een beetje helpen maar die je niet per se nodig hebt.
Stip is vaak erg makkelijk te verhelpen door gewoon de temperatuur 2 daagjes omhoog te gooien.
er zijn veel verkooppraatjes in de aquariumwereld.
Inderdaad veel verkooppraatjes in de aquariumwereld. Daarom lees ik liever in en vraag ik om meningen van medehobbyisten in plaats van bij een verkoper :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:05:
Kogelvisjes ! :D
die kan ook stevige maat bereiken en serieuze wonden toebrengen op dat formaat :)
Daarom ook maar 1 in de bak. Als het goed is is hij/zij over een jaar de 25cm al voorbij.
De congovisjes waren een experiment, maar in die zin, als ik merk dat ie achter de congo's aangaat dan verhuizen die meteen naar de 1.20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Sinds ik CO2 ben gaan toevoegen - en helemaal sinds ik dat ook enigszins gecontroleerd doe - ben ik stukje bij beetje van mijn baardalg af geraakt. Er is nu nog één plaatsje waar het met enige regelmaat terugkomt. Omdat die plaats net voorbij een stuk hardscape zit, vermoed ik een dead spot. Is er een manier om dat te controleren voordat ik op zoek ga naar maatregelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

JME schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:05:
Sinds ik CO2 ben gaan toevoegen - en helemaal sinds ik dat ook enigszins gecontroleerd doe - ben ik stukje bij beetje van mijn baardalg af geraakt. Er is nu nog één plaatsje waar het met enige regelmaat terugkomt. Omdat die plaats net voorbij een stuk hardscape zit, vermoed ik een dead spot. Is er een manier om dat te controleren voordat ik op zoek ga naar maatregelen?
Flesje Easy Life filter medium halen. Dat maakt de bak tijdelijk troebel en is verder best prima om af en toe eens in de bak te gooien. Tijdens het in de bak gieten zie je snel genoeg waar de dode hoeken zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ThaAresX schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Inderdaad veel verkooppraatjes in de aquariumwereld. Daarom lees ik liever in en vraag ik om meningen van medehobbyisten in plaats van bij een verkoper :).
Helaas is onder medehobbyisten ook vaak sprake van elkaar na papegaaien. Dingen die iemand ergens ooit gehoord heeft maar inmiddels al compleet anders is dan de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
ThaAresX schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden de porseleinziekte gehad onder mijn garnalen (in 3-4 maanden tijd zo'n 1000 garnalen aan het hemelen). UV lamp (geplaatst in week 3) heeft me helaas voor geen meter geholpen. Medicatie (gedaan in week 1) trouwens ook niet. Het enige dat echt geholpen heef is het laten uitrazen van de ziekte (maar toen was ik wel 99% van de populatie kwijt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:05:
Je kunt het ook gewoon accepteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Resultaat Formule 1 bakje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd9D_kTepqRau0SZrQDEpq6O0-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuxdNbUTDhvvZOhsSJbVh5bn.jpg?f=fotoalbum_large

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttzkdl9k__k_m7evS69AFmhRg2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xt0PXvV1DAVUgy02k2aNFrIe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

.

[ Voor 99% gewijzigd door AvK op 16-08-2023 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Uit nieuwsgierigheid zit hier sinds een tijdje een smartplug tussen de pH-controller en het magneetventiel. Normaal heb ik een gesloten kap maar tijdens de vakantie stond het voederluikje continu open ivm de voederautomaat. Tijdens de vakantie heeft het magneetventiel structureel 15-20% meer stroom verbruikt, heeft dus structureel vaker open gestaan. Zou die nu extra toegevoegde CO2 normaliter onder de kap zijn blijven hangen en aan de oppervlakte zijn uitgewisseld?

Verder valt me op dat ook ‘s nachts het magneetventiel nu en dan open gaat. Er is dan geen verbruik door de planten, dus ik vermoed dat eerder opgeloste CO2 weer deels uit het water ontsnapt (oppervlakteuitwisseling) waardoor de pH iets toeneemt en de controller gaat bijsturen. Die bijsturing voegt op dat moment niet zoveel toe (planten hebben het niet nodig) dus zou het nog een idee zijn om via de smartplug de CO2 ‘s nachts volledig uit te zetten, als extra sturing bovenop de pH-controller? Of is de dan resulteerde schommeling in de pH erger dan het onnodige CO2 verlies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:24:
Uit nieuwsgierigheid zit hier sinds een tijdje een smartplug tussen de pH-controller en het magneetventiel. Normaal heb ik een gesloten kap maar tijdens de vakantie stond het voederluikje continu open ivm de voederautomaat. Tijdens de vakantie heeft het magneetventiel structureel 15-20% meer stroom verbruikt, heeft dus structureel vaker open gestaan. Zou die nu extra toegevoegde CO2 normaliter onder de kap zijn blijven hangen en aan de oppervlakte zijn uitgewisseld?
Dat zou goed kunnen ja, tenzij er nog andere factoren waren die 'anders' waren tijdens je vakantie, zoals bijvoorbeeld geen wekelijke waterwissel oid.
Verder valt me op dat ook ‘s nachts het magneetventiel nu en dan open gaat. Er is dan geen verbruik door de planten, dus ik vermoed dat eerder opgeloste CO2 weer deels uit het water ontsnapt (oppervlakteuitwisseling) waardoor de pH iets toeneemt en de controller gaat bijsturen. Die bijsturing voegt op dat moment niet zoveel toe (planten hebben het niet nodig) dus zou het nog een idee zijn om via de smartplug de CO2 ‘s nachts volledig uit te zetten, als extra sturing bovenop de pH-controller? Of is de dan resulteerde schommeling in de pH erger dan het onnodige CO2 verlies?
Klopt helemaal. pH stijgt in de nacht. Kan zelfs behoorlijk zijn als je veel uitwisseling aan het wateroppervlak hebt. Zelf probeer ik zo min mogelijk rimpeling te hebben zodat er zo min mogelijk CO2 verloren gaat. Daarnaast kan ik voor mijn pH controller een setpoint instellen voor elk uur van de dag. Overdag staat die momenteel op 6.4 bij mij en in de nacht staat hij op 8.0. Bewust lekker hoog zodat hij nooit CO2 gaat toevoegen.
CO2 toevoegen in de nacht is ongewenst omdat het geen toegevoegde waarde heeft. alleen maar verspilling.

Je zegt dat je de boel monitort op basis van het stroomverbruik van het magneetventiel. Daar zou nog wel wat ruis in kunnen zitten. Je monitort dan een heel laag wattage en daar zijn die power meters juist niet zo heel goed in.
Wat ik zelf doe is het loggen van het aantal minuten per dag dat het magneetventiel open staat. Dan krijg je dit soort grafiekjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoKZPdxW7VOC3MeIBTJ-_HiVYB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnlt3YNlO2BZIwDu6IeO6IzB.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik hier net mee begon had ik meer stabiliteit verwacht. Echter heb ik gemerkt dat het heel erg gevoelig is. Dat komt natuurlijk ook door de logaritmische schaal van pH.

Wat bij mij allemaal invloed heeft:
-Waterwissel
-Dode vis (die onopgemerkt ligt te rotten)
-Verandering stroming in bak, bijvoorbeeld door planten die naar oppervlakte zijn gegroeid
-CO2 diffusor die een beetje dichtslibt waardoor er minder CO2 de bak in gaat (duurde even voordat ik dit effect opmerkte)
-Filterwatten te lang niet vervangen
-Minder/meer lichtinval direct op de vak (daardoor iets meer CO2 verbruik)
-pH elektrode die vervuilt, met alg begroeid raakt, of die meer/minder in stroming komt te hangen. of plant groeit er tegenaan.
-Wisseling CO2 fles (10 kg). 1 x in de 7-9 maanden bij mij.
-Een technisch probleempje. Stroomstoring of een domotica-issue.
-Wijziging setpoint pH (dan verstoor ik het dus zelf)

Soms is het een raadsel, dan kan ik niet verklaren waarom de bak opeens 30% minder CO2 verbruikt van de ene op de andere dag. Maar vaak is dat dan een trigger om te gaan kijken wat er aan de hand kan zijn.
Zo kwam ik er deze week bijvoorbeeld achter dat mijn (automatische) dagelijkse KNO3 toevoeging gestopt was doordat mijn 5L-jerrycan met KNO3 oplossing leeg was. Het gevolg zie je in de laatste week in de grafiek. Dagelijks aantal minuten daalde van 160 naar 80-100. Ik weet echter nog niet waarom het water aanzuurt als ik minder KNO3 toevoeg.

Vaak zijn het ook meerdere effecten tegelijk, dus dan is het moeilijk 1 oorzaak te vinden. Als je bak helemaal dicht groeit bijvoorbeeld dan speelt er van alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:09:
[...]
Ik weet echter nog niet waarom het water aanzuurt als ik minder KNO3 toevoeg.
Veel planten gaan oud blad opofferen als er gebreken zijn. Dat zorgt voor verzuring.

Overigens wel een goede tip om de CO2 's nachts maar uit te zetten. Zojuist hier ook maar ingeprogd. Overigens springt de CO2 bij mij bijna nooit aan 's nachts (dichte kap, milde oppervlakterimpel). Springt sowieso maar een keer of 3-4 per dag aan (hysterese van 0.1pH).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:09:
Klopt helemaal. pH stijgt in de nacht. Kan zelfs behoorlijk zijn als je veel uitwisseling aan het wateroppervlak hebt. Zelf probeer ik zo min mogelijk rimpeling te hebben zodat er zo min mogelijk CO2 verloren gaat.
Hangt ook van de bezetting af. Bij een normale bezetting zal de pH lichtjes oplopen in de nacht (vanwege ontgassing/uitwisseling) maar bij een wat zwaardere bezetting zal de pH eerder dalen. Immers 's nachts heb je alleen maar CO2 producenten (vissen en planten). Ik heb toen er zo'n 500 jonge corydoras in de bak zaten wel meegemaakt dat de pH (die standaard rond de 6,5 hangt) was gezakt naar 6,2 (en de vissen lusteloos op de bodem lagen omdat door de hoge CO2 concentratie nog maar weinig ruimte was voor zuurstof in het water). Dat was uiteindelijk op te lossen door 's nachts een luchtsteentje aan te zetten. Dat zorgde namelijk voor wat extra oppervlaktebeweging met als gevolg een betere ontgassing/uitwisseling.

<<<

Overigens nog een tip voor als je een slim stopcontactje wil gebruiken om je CO2 klep te monitoren: Het monitoren van zulke kleine verbruikers zal niet goed gaan (<4W zijn ze onbetrouwbaar). Wat je, als je Home Asistant gebruikt, wel kunt doen is hun availability monitoren. Ze zijn immers alleen beschikbaar als de klep van spanning wordt voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

Hangt ook van de bezetting af. Bij een normale bezetting zal de pH lichtjes oplopen in de nacht (vanwege ontgassing/uitwisseling) maar bij een wat zwaardere bezetting zal de pH eerder dalen. Immers 's nachts heb je alleen maar CO2 producenten (vissen en planten). Ik heb toen er zo'n 500 jonge corydoras in de bak zaten wel meegemaakt dat de pH (die standaard rond de 6,5 hangt) was gezakt naar 6,2 (en de vissen lusteloos op de bodem lagen omdat door de hoge CO2 concentratie nog maar weinig ruimte was voor zuurstof in het water). Dat was uiteindelijk op te lossen door 's nachts een luchtsteentje aan te zetten. Dat zorgde namelijk voor wat extra oppervlaktebeweging met als gevolg een betere ontgassing/uitwisseling.
wow ja bij grote hoeveelheden vissen kan het een ander verhaal zijn ja! Daar ging ik even niet vanuit.
bij een normaal aquarium zal het vooral CO2 verlies zijn door waterrimpeling. Zeker bij mensen die bewust hun stoming op het wateroppervlak richten.
<<<

Overigens nog een tip voor als je een slim stopcontactje wil gebruiken om je CO2 klep te monitoren: Het monitoren van zulke kleine verbruikers zal niet goed gaan (<4W zijn ze onbetrouwbaar). Wat je, als je Home Asistant gebruikt, wel kunt doen is hun availability monitoren. Ze zijn immers alleen beschikbaar als de klep van spanning wordt voorzien.
Dat kan ook inderdaad. Stroomverbruik monitoren raadde ik ook al af in mijn vorige post.
Vandaar dat ik de minuten log dat hij aan staat. En die gebruik ik dan om automatisch mooie grafiekjes te laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor het meedenken! Wat overigens ook nog zou kunnen, is dat de planten wat meer in de turbo zijn geschoten doordat ik vlak voor de vakantie de concentratie voedingsstoffen wat heb opgehoogd. Al zou ik dan tijdens de vakantie een geleidelijke teruggang hebben verwacht en die zie ik dan weer niet.
Goede tip overigens om niet het verbruik maar de duur te meten. Kan dat ook zonder over te schakelen op uitgebreidere domotica? Ik heb momenteel een simpele TAPO P115 plug van TP-Link ertussen zitten, zou fijn zijn om daar iets mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

In mijn garnalen wellness en spa resort zitten nu wel heel veel baby garnaaltjes...... En er komen nog meer...... 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EU_83big3G9n4rCdNDOjMTyzgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFys0P5sxJZmlBmtXsCvgNhK.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JUbUv_PGO_YAcRoOzYdJhuaa4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFwNt3O3vW57nmJEbR2e8gfS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2r312QSLQ8bNXfW6KGTtqUo-nBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/db1oL64iZsLudSO1LmNeoaL3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik heb een mooi hoekje naaldgras. Weet de precieze naam niet maar het groeit prima. Zelfs zo goed dat als ik het niet wekelijks snoei het te groot wordt. En omdat het nauwelijks wortelt laat het dan los en gaat het drijven. Ook tijdens de snoei komen hele plukken los. De worteltjes lijken wel te klein voor het plantje. Ben het een beetje zat, maar wil mijn gras ook niet kwijt. Zijn er grassoorten die wel goed wortelen, of manieren om wortelgroei te stimuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
@JME Eleocharis acicularis neem ik aan, de kleine variant. Wat je zou kunnen proberen is ipv grote korrels aquasoil (aanname dat je die nu hebt) een fijnere variant te nemen, waar kleinere wortels beter in wortelen. Of zand met plantenvoedingstabletten.

Naaldgras doet het vaak ook beter met CO2, mogelijk dat het wortelen dan sneller en beter gaat, of gebruik je al CO2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Taro Aannames kloppen, lijkt inderdaad eleocharis acicularis en staat inderdaad in grove soil. Maar dan nog, de losse plukjes hebben nog geen cm aan wortels, dat gaat in zand dus ook niet vast zitten. Voeding, licht en CO2 zijn voldoende aanwezig, getuige ook de goede groei. Maar die wortels willen gewoon niet..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:42
Twee Drie foto's van mannelijke Pseudacanticus Leopardus (L600). Het vrouwtje is wat schuwer en lastiger te fotograferen. Sinds ze apart zitten van de botia's (foto) zijn ze meer op hun gemak en is het veel makkelijker ze te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYcvaTf7BS3ctsoZptS96I_aXSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3P4vSHiS2j4vJTn5YqatteH2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzcQZe6IGxfDtMN4NKqUKqAwAIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RHXZSRdGQNjVQcucwtG3sZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Pp45pv8rSbh4R8AITAvqF7Ugjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53bUTZl7ATDqs5awkP9Yp6r8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Patatjemet op 26-08-2023 20:56 . Reden: Bonus foto van vanavond ]

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Hoi, nieuw in dit topic. Ga ik even volgen :)

Ik heb een aantal dwerkreeften (CPO) in mn bak zitten, maar zie nu iets wat ik nog nooit heb gezien en niet echt kan plaatsen. Ik denk aan voortplanting, maar zou dit wel heel bijzonder vinden. Kent iemand van jullie dit gedrag?

YouTube: 18+?

Af en toe wordt er even omgedraaid maar gaat de onderste weer snel op de rug. Duurt nu al een half uur tot uur.

[ Voor 13% gewijzigd door g1n0 op 25-08-2023 21:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
Ik ben denk ik net aan iets te arm gegaan qua biomassa. Je merkte dat hij hinkelde op het kunnen verwerken van alle belasting. Ik zat altijd wel wat te hoog aan Nitraat en Fosfaat en ik kreeg er geen grip op. Samen met de wat hogere temperaturen merk je dat meteen. Maar ook toen ik hem starte merkte ik al een beetje dat het allemaal maar krapjes aan was met het verwerken van de biomassa.

Dat is niet heel gek want ik heb eigenlijk maar weinig steen, geen zandbodem en ook geen wierenfilter of traditionelere oplossingen.
De kolom in het midden van het aquarium is voornamelijk een plexiglas overloop. Daaromheen zit steen gelijmd, maar in tegenstelling tot een normaal aquarium mis je een flinke hoeveelheid steen. Het oppervlakte voor "filtering" is niet zo groot in zijn totaal.

Geen zandbodem zit me ook in de weg. Ik vind het veel fijner, en het is in onderhoud en bij problemen ook veel fijner. Ik vind het niet lelijk, maar ik mis hem in het verwerken van biomassa. Het is een long van je aquarium.. en die heb ik niet. Ook niet een DSB in de sump of gewoon zand in de sump.

Ik moest wat doen. Ik merkte dat dingen er onder begonnen te lijden, en dat ik het ook gewoon niet wilde. Er was veel meer aanslag en met 4 ruiten te poetsen is dat niet zo tof. De filterroller draaide ook wat vaker en soms dook er ergens een paar vierkante cm Cyano op.

Ik had het geluk dat ik van @Jack R een hele fijne koeler mocht overnemen. Dankjewel Jack!
Ik koelde het huis met een airco, maar tjsa, als je niet thuis bent begint dat wel wat stom te voelen. Nu met een koeler merk ik ook dat ik veel makkelijker een constante temperatuur aan kon houden. En ik hoef niet meer de hele huiskamer toe koelen, dus er zijn ook niet meer perongelijk dagen waar ik vergeet de airco aan te zetten. Die sporadische temperatuur verschillen zijn toch een groter probleem dan ik dacht.

Het moto hier is altijd al geweest "Meer water, meer steen". Dat is namelijk altijd beter. Als je meer water en meer steen toevoegt, maar verder geen extra display ruimte en dus dieren... dan is meer water en meer steen altijd beter.

Ik kan ivm mijn vrije opzet niet makkelijk water toevoegen. Ik heb dus steen toegevoegd aan de sump. Ongeveer 6 weken gelden al.
Het is ondertussen ingewaterd, en het verschil is echt te merken. Het krioelt ondertussen van het leven op dat steen. Niet al het koraal reageert daat goed op. Ik heb onderschat hoe weinig afbraak van biomassa ik had gebouwd. Terugdenkend aan vroeger had ik zand in het aquarium, een sump vol steen, een dsb en dan nog een curver bak met steen en water.

Hoe dan ook, lang verhaal... Het gaat wat beter door de koeler en het extra steen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElkPt4Jxx0UT-bYMu9ekPgvogu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XyzRN1Dlxo2Udb8Q90qfmyUM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbKjd979qAVqAsVvpaURVnvzcCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BKEWGImkbbQk2PKGGKWHT8tv.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
@World Citizen Is er overigens een reden waarom je niet het volledige oppervlak van het meubel gebruikt voor een groter aquarium (en dus meer oppervlak)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
g1n0 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:30:
Hoi, nieuw in dit topic. Ga ik even volgen :)

Ik heb een aantal dwerkreeften (CPO) in mn bak zitten, maar zie nu iets wat ik nog nooit heb gezien en niet echt kan plaatsen. Ik denk aan voortplanting, maar zou dit wel heel bijzonder vinden. Kent iemand van jullie dit gedrag?

YouTube: 18+?

Af en toe wordt er even omgedraaid maar gaat de onderste weer snel op de rug. Duurt nu al een half uur tot uur.
Ik denk dat je inderdaad jongen gaat krijgen. :)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Taro schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:36:
@World Citizen Is er overigens een reden waarom je niet het volledige oppervlak van het meubel gebruikt voor een groter aquarium (en dus meer oppervlak)?
Half, ik had hem liever groter gehad, maar ik wil ook wel altijd een beetje ruimte rond het aquarium om dingen neer te zetten. Als ik met stekjes van koraal aan de gang ga is het handig dat je wat werkruimte hebt.

Dus als ik een groter aquarium had gewild had het meubel ook groter gemoeten.

FreeReef.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 23:50
Iets meer dan een jaar terug alweer dat ik hier een update plaatste over mijn net gestarte aquarium.

Nog steeds lekker bezig en mezelf bovendien ook nog er van kunnen weerhouden om nog meer te kopen of alles om te gooien (wel vaak getwijfeld en kijk nog steeds af en toe naar wat nieuws, maar soms moet je ook tevreden zijn met wat je hebt, al sluit ik nooit uit dat er niks bij komt!)

Vandaag tijd voor een flinke snoeibeurt en dus ook maar even een momentje om hier te laten weten dat ik er nog steeds ben (en met plezier jullie updates volg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzdQ3pRdCs8Tix-DShy8EoMabSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPnKi8L7L1EEaTy3a5OhiB1m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQhI3TAVG8om1zW5MFXeKiKLROk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcNoEI353vuCA4bSxflCZkYW.jpg?f=fotoalbum_large

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• World Citizen
Yes, mijn spiegelreflex is weer terug. Ik had al een 35mm fixed lens klaar liggen, dus ben gaan proberen.

Verschillende stukjes koraal, een egel en een Anthias Visje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxmMMhgBoetzU-2_d_jsYep90F0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/weyJabLgyIjEuovrOUosCWmr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPYGDuBSfR_sZ2-OMLkUpsoVj_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b6BMpIuaggZTegnZY1yRVtsf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHrdtJjb6_kZG816RE3SfbD6IYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V4ykliJc5VLBJYQNGADrYZsF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVfS3b3pk1CzVKOET6Lb_KjUNP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8bQOkkeT5sak7jwxReGLAH32.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JK5mjE017LjvGA5mdWcsvHN5lOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NEmCawyJcxHDWOPaDvqxkF4r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSC6WpRnC32Jin9MqUHo1F-mWfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0xmJxVxHvFctQSJoVwgU21Xs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTB57jtCF8A8ikEcB8AxqXYvhqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LYGDTs8QhmVHbZS7fG7EEpg3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSVRul2cQ-4JQxMfg3nDVXeSnYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cB1uVNzKujmXvOGyJsCUynhC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ONOeRTL0NuEBa62h5jlqEh6kuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gzEz3rsfu9ZZi3lPrMQb5VP0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrZ2pkkedtWhzLUQcVMspTBZD1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GmHamLoaKfk3XzDjvu6MV1cH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYUHdR9Rln28vG427M0XvReanrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wcwaEgu9GWdRN1hp7laxT34E.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• World Citizen
Ahja, het is hier toch rustig dus dan doe ik nog 1 laatste ronde :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXLDx7YOlK4g4pvzRZFHO0loXZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10Wn2V0nRK5eLH4nQVpgGbdE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0auBj5DbZ3mwgUuc69l1-1wWSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdIlYy9MWa5y2MfGNehmFmK0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trSLe_KJVIgw7dZha2lmaYdML5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/smHQnnTcPIIa05qeSUPkZ3wM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nacwO6mZGjZDUmh0gky8aXvteqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wrg69m2anHrHrFeVRyWUpbTC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD-z6e8jRIQCLpbL1nOQPhSwxMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RyR36ZsLp8KuAtkLKyq35Nzx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj8As4PwkwsjviTKquPhj_S0tS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OtuNKXFtLlzKEJ3dy1WE3LDL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpUjFktZRc_sjWyUKndTyWOfxsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqlM3qKsKhtzCZjvUdvPMH4p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jxGNKlbxJezq6SSKv8L6etVgG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZbW8KqfMPardlInfW51gVot.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbxuorV5nwShchxFNxVYwt4tkOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBgmbdc8pCQOfDPMP5JWJdk3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLE2_ZWvPGtQze6jvRWddXJikYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHNAnX13IPVCHnfFnDttWtQo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JS-QN3Y3Sdy8WuSc2EAa112tRXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0DV9OfSQHErxTtsJ7ZxKBiaS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8A3sZV3DaciehbqAW8LD4TkRVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVYdkMhgfjSlFq9nYLDi4TxG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 31-08-2023 21:17 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
En een nieuwe aanwinst.

Dit is een SPS koraal. Small Stony Polyp. Het is dus een steen koraal wat een hard skelet bouwt. De poliepen zijn heel klein, aldus small.

De puntjes die blauw zijn, zijn groeipuntjes. Daar groeit hij dus nieuw weefsel en poliepen.

SPS is moeilijker te houden koraal. Je aquarium moet op zijn minst stabiel zijn. Al je waterwaardes moeten door de dag heen zo min mogelijk heen en weer gaan. Bij voorkeur heb je ook "Schoon" water voor zeewaterbegrippen. Dat is een nitraat van 5 of minder en een fosfaat van bv 0.01.
De meningen zijn verdeeld, maar als het constant is maak je een kans het te laten groeien.

Er moet flink wat stroming op staan, en je zet ze helemaal bovenin het aquarium zodat ze vol licht krijgen.

Deze koralen komen in allerlei kleuren en combinaties. Sommige hebben ook wat langere poliepen zoals in deze foto

Ik heb 5 stukjes van dit soort koraal staan om te testen of het zou gaan werken. Deze doen het al een tijdje en dat geeft me het gevoel een wat meer bijzonder stuk te kopen. Dit stuk is nu ook wat groter dan ik al had. Dan heb je over het algemeen wat meer kans dat hij het doet.

Of het gaat lukken zien we in weken, en helaas... soms in een nacht. Hij zal dan weefsel gaan verliezen en je houd een wit stuk skelet over.

Dit is hem in het aquarium onder normale daglicht verlichting. Daar zit wat meer blauw in dan onze zon. Hierdoor komen de kleuren wat meer naar voren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRreF4Yw8iCi7LUZvbGIjHGZEQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/riOmpan4h7uLQg28zJehqEj5.png?f=fotoalbum_large

Onder normaal daglicht buiten ziet hij er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mulckbnyqZMB817csl31n2oAEQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0U4N1mvzCiJfxc42gNHkGBNT.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
HuismAndré schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:08:
[...]

Veel planten gaan oud blad opofferen als er gebreken zijn. Dat zorgt voor verzuring.

Overigens wel een goede tip om de CO2 's nachts maar uit te zetten. Zojuist hier ook maar ingeprogd. Overigens springt de CO2 bij mij bijna nooit aan 's nachts (dichte kap, milde oppervlakterimpel). Springt sowieso maar een keer of 3-4 per dag aan (hysterese van 0.1pH).
Vanmorgen kwam ik beneden en kreeg "het aquarium piept" te horen van de betere helft. pH controller was inderdaad aan het zeuren. Blijkt dat de pH ingesteld was op 7 (en dus een pH too low alarm gaf aangezien het aquarium op dat moment een pH van 6.7 had (setpoint is 6.6)). Mijn pH controller heeft Alzheimer!!! Voorlopig dat slimme 's nachts uitschakelen maar even deactiveren (tot ik z'n interne batterij vervangen heb). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@HuismAndré Alternatief is je schakelklok of slimme stekker niet op de stroomtoevoer van je controller zetten, maar op de stroomtoevoer van je relais/magneetventiel. Dan kan je controller gewoon aan blijven staan en ‘s nachts roepen wat ie wil. Plaats die slimme stekker of schakelklok dan wel vóór het relais, want klok/stekker wil je 24/7 laten doordraaien (en eventueel monitoren in geval van een slimme stekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:23:
@HuismAndré Alternatief is je schakelklok of slimme stekker niet op de stroomtoevoer van je controller zetten, maar op de stroomtoevoer van je relais/magneetventiel.
precies. zo heb ik het ook inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
HuismAndré schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:51:
[...]

Vanmorgen kwam ik beneden en kreeg "het aquarium piept" te horen van de betere helft. pH controller was inderdaad aan het zeuren. Blijkt dat de pH ingesteld was op 7 (en dus een pH too low alarm gaf aangezien het aquarium op dat moment een pH van 6.7 had (setpoint is 6.6)). Mijn pH controller heeft Alzheimer!!! Voorlopig dat slimme 's nachts uitschakelen maar even deactiveren (tot ik z'n interne batterij vervangen heb). ;)
Is je PH overdag hoger dan ‘s nachts?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
World Citizen schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:11:
[...]

Is je PH overdag hoger dan ‘s nachts?
Zo goed als gelijk (loopt 's nachts iets op sinds ik de pH controller om 21:00 uit doe en om 6:00 weer aan doe). Vanmorgen was de pH 6.7, normaal (setpoint) voor overdag is pH 6.6. Echter doordat de instellingen waren gereset stond het setpoint op 7.0 en gaf dus alarm vanwege de "te lage" pH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:23:
@HuismAndré Alternatief is je schakelklok of slimme stekker niet op de stroomtoevoer van je controller zetten, maar op de stroomtoevoer van je relais/magneetventiel. Dan kan je controller gewoon aan blijven staan en ‘s nachts roepen wat ie wil. Plaats die slimme stekker of schakelklok dan wel vóór het relais, want klok/stekker wil je 24/7 laten doordraaien (en eventueel monitoren in geval van een slimme stekker).
Voeding van de pH controller zit in het relaisblok ingebouwd. Ik ga vanmiddag eerst kijken of er wellicht sprake is van een back-up batterijtje (of goldcap) dat vervangen moet worden. Als dat niet het geval is dan laat ik hem gewoon weer 24/7 draaien (zoals ik de afgelopen 10 jaar gedaan heb) óf ik zet een slim stopcontactje in de geschakelde uitgang (dan mag Home Assistant het stopcontactje uitzetten als de tijd ná 21:00 en vóór 6:00 nadat het stopcontactje weer is opgemerkt in het netwerk).

Overigens heb ik ook nog ergens een oude schakelklok liggen die vele vele maanden zonder netspanning door kan blijven werken. Opties genoeg (maar ik ga graag voor de simpelste).

[edit]Controller net even opgengehaald. Er is geen backup batterij of goldcap te vinden. Dus óf er wordt gebruik gemaakt van een kleine elco om korte(re) onderbrekingen op te vangen (waarbij een hele nacht net wel/niet teveel van het goede is) óf er is sprake van NV ram waarbij het dan een raadsel is waarom die gereset is.

[ Voor 19% gewijzigd door HuismAndré op 04-09-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
HuismAndré schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:59:
[...]

Zo goed als gelijk (loopt 's nachts iets op sinds ik de pH controller om 21:00 uit doe en om 6:00 weer aan doe). Vanmorgen was de pH 6.7, normaal (setpoint) voor overdag is pH 6.6. Echter doordat de instellingen waren gereset stond het setpoint op 7.0 en gaf dus alarm vanwege de "te lage" pH.
Ahja. Normaal zou hij in de nacht wat gaan oplopen omdat je wat minder Co2 in huis hebt.
Ik begreep het dus verkeerd :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-06 07:19
Ik loop tegen een raar probleem aan in mijn aquarium - niet een heel spectaculaire setup als ik het vergelijk met sommigen hier, maar toch hebben sommige bewoners het schijnbaar moeilijk:

2x goudvis - doen het al 4 jaar prima - zwemmen ook nu de hele dag door ogenschijnlijk vrolijk in het rond/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-qdxhH0KEAORuLyu-FMre2fPrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqvyjOBV59VVlkK0wsw8LiIq.jpg?f=fotoalbum_large

en 1x een (als ik het goed zeg) shubunkin: dit was 3 weken geleden een nieuwe aankoop, samen met 4 soortgenoten om de 2 goudvissen wat gezelschap te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9CpRAxFN17GzGqfPNK9QL-nkZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJBcWodE0hPgFuIp3i65ulYn.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem is wellicht al duidelijk - deze recent toegevoegde vriendjes lijken het zwaar te hebben, deze ene is zelfs de laatste want ze hebben kort achter elkaar de laatste adem uitgeblazen lijkt het.

symptoom redelijk hetzelfde: gaan ineens wat stil op de bodem liggen en 1 of 2 dagen later is het over...

water test setje (strips van tetra) geven geen gekke waardes, ik wissel geen extreme hoeveelheden water, zeg elke 2 weken 10% eruit/erin. Het filter is uit voorzien van nieuw filtermateriaal vorige week

ik kan me niet voorstellen dat zuurstof een issue is, maar zit er aan te denken toch nog meer zuurstof toe te voegen - of kan het nog totaal ergens anders aan liggen (pech? genetische afwijking?)

2011 Volvo V60 T3 // 2014 Fiat 500c TwinAir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zie een intern filter (kan wat beperkt zijn) in combinatie met goudvissen (vaak nogal vervuilend) in combinatie met nieuw filtermateriaal (geen bacteriën opgebouwd). Gelukkig zijn het er maar drie in een op het oog redelijk grote bak, dus mogelijk niks aan de hand. Maar toch, heb je concrete waarden bij je testuitslag om eens mee te kijken?

[ Voor 19% gewijzigd door JME op 08-09-2023 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfp4ck
kleijn1985 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:12:
water test setje (strips van tetra) geven geen gekke waardes, ik wissel geen extreme hoeveelheden water, zeg elke 2 weken 10% eruit/erin. Het filter is uit voorzien van nieuw filtermateriaal vorige week

ik kan me niet voorstellen dat zuurstof een issue is, maar zit er aan te denken toch nog meer zuurstof toe te voegen - of kan het nog totaal ergens anders aan liggen (pech? genetische afwijking?)
1. Teststrips zijn eigenlijk rommel, je bent beter met een druppeltest, (belangrijkste is NO2 en eventueel een NH3/4 druppeltest.
Al de rest is niet nodig en kan je afleiden.

2. 10% elke 2 weken is niet voldoende, zeker niet met 6 goudvissen in totaal, eerder naar 25% wekelijks of 50% elke 2 weken.

3. Nieuw filtermateriaal vorige week... en daar is het probleem... Je hebt je filtermateriaal dat vol met bacteriën zat om zeep geholpen.
Buiten de filterwatten dient er eigenlijk nooit iets vervangen te worden qua filtermaterialen.
enkel als de media desintegreerd dan pas vervangen en dan nog nog niet alles in 1 keer.

4. Shubunkin's zijn eigenlijk hele stevige vissen.
Ik vermoed dat NH3 en 4 niet verschijnen op je teststrips, dus die heeft nog niet de kans gekregen om omgezet te worden door bacterieën naar NO2 (nitriet) en deze zijn echte stille killers van vissen.
Ook als de vissen sterven en je bent er niet onmiddelijk bij gaan die ook ontbinden in je water.

Conclusie en hoe verder nu ?
Evenwicht in je aquarium is gone... die gaat tot 4-5 weken tijd nodig hebben om terug in evenwicht te komen.
Wat kan je doen om je resterende vissen te redden?
1. Elke 2 dagen tot 50% water (behandeld) verversen (4-5 weken)
2. Niet voeren voor minstens een week en daarna om de 2 dagen sporadisch (4-5 weken)
3. Bij een bevriende aquariaan gaan vragen voor media voor in jouw filter te steken (media dat uit zijn reeds jaren lopende filter komt)
4. luchtsteen erin zetten met eventueel een sponsfilter (permanent)

Dat laatste is omdat NH3-4 en NO2 zowiezo ervoor gaan zorgen dat er minder O2 in het water is, daarom dat je zoveel mogelijk surface beweging wil krijgen om zuurstof omzetting in het water te krijgen.

Protip : die waterpest achteraan, laat die maar goed woekeren, hoe meer hoe beter voor je aquarium/vijver

Wellicht heeft de aquarium winkel je aangeraden voor de media te vervangen ?
Of heb je dit gelezen op de verpakking van de producent.
Niet opgeven, je bent niet de enige die al tegen dat capitalisme is aangelopen.
Pagina: 1 ... 22 ... 43 Laatste