JME schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:24:
Uit nieuwsgierigheid zit hier sinds een tijdje een smartplug tussen de pH-controller en het magneetventiel. Normaal heb ik een gesloten kap maar tijdens de vakantie stond het voederluikje continu open ivm de voederautomaat. Tijdens de vakantie heeft het magneetventiel structureel 15-20% meer stroom verbruikt, heeft dus structureel vaker open gestaan. Zou die nu extra toegevoegde CO2 normaliter onder de kap zijn blijven hangen en aan de oppervlakte zijn uitgewisseld?
Dat zou goed kunnen ja, tenzij er nog andere factoren waren die 'anders' waren tijdens je vakantie, zoals bijvoorbeeld geen wekelijke waterwissel oid.
Verder valt me op dat ook ‘s nachts het magneetventiel nu en dan open gaat. Er is dan geen verbruik door de planten, dus ik vermoed dat eerder opgeloste CO2 weer deels uit het water ontsnapt (oppervlakteuitwisseling) waardoor de pH iets toeneemt en de controller gaat bijsturen. Die bijsturing voegt op dat moment niet zoveel toe (planten hebben het niet nodig) dus zou het nog een idee zijn om via de smartplug de CO2 ‘s nachts volledig uit te zetten, als extra sturing bovenop de pH-controller? Of is de dan resulteerde schommeling in de pH erger dan het onnodige CO2 verlies?
Klopt helemaal. pH stijgt in de nacht. Kan zelfs behoorlijk zijn als je veel uitwisseling aan het wateroppervlak hebt. Zelf probeer ik zo min mogelijk rimpeling te hebben zodat er zo min mogelijk CO2 verloren gaat. Daarnaast kan ik voor mijn pH controller een setpoint instellen voor elk uur van de dag. Overdag staat die momenteel op 6.4 bij mij en in de nacht staat hij op 8.0. Bewust lekker hoog zodat hij nooit CO2 gaat toevoegen.
CO2 toevoegen in de nacht is ongewenst omdat het geen toegevoegde waarde heeft. alleen maar verspilling.
Je zegt dat je de boel monitort op basis van het stroomverbruik van het magneetventiel. Daar zou nog wel wat ruis in kunnen zitten. Je monitort dan een heel laag wattage en daar zijn die power meters juist niet zo heel goed in.
Wat ik zelf doe is het loggen van het aantal minuten per dag dat het magneetventiel open staat. Dan krijg je dit soort grafiekjes:
Toen ik hier net mee begon had ik meer stabiliteit verwacht. Echter heb ik gemerkt dat het heel erg gevoelig is. Dat komt natuurlijk ook door de logaritmische schaal van pH.
Wat bij mij allemaal invloed heeft:
-Waterwissel
-Dode vis (die onopgemerkt ligt te rotten)
-Verandering stroming in bak, bijvoorbeeld door planten die naar oppervlakte zijn gegroeid
-CO2 diffusor die een beetje dichtslibt waardoor er minder CO2 de bak in gaat (duurde even voordat ik dit effect opmerkte)
-Filterwatten te lang niet vervangen
-Minder/meer lichtinval direct op de vak (daardoor iets meer CO2 verbruik)
-pH elektrode die vervuilt, met alg begroeid raakt, of die meer/minder in stroming komt te hangen. of plant groeit er tegenaan.
-Wisseling CO2 fles (10 kg). 1 x in de 7-9 maanden bij mij.
-Een technisch probleempje. Stroomstoring of een domotica-issue.
-Wijziging setpoint pH (dan verstoor ik het dus zelf)
Soms is het een raadsel, dan kan ik niet verklaren waarom de bak opeens 30% minder CO2 verbruikt van de ene op de andere dag. Maar vaak is dat dan een trigger om te gaan kijken wat er aan de hand kan zijn.
Zo kwam ik er deze week bijvoorbeeld achter dat mijn (automatische) dagelijkse KNO3 toevoeging gestopt was doordat mijn 5L-jerrycan met KNO3 oplossing leeg was. Het gevolg zie je in de laatste week in de grafiek. Dagelijks aantal minuten daalde van 160 naar 80-100. Ik weet echter nog niet waarom het water aanzuurt als ik minder KNO3 toevoeg.
Vaak zijn het ook meerdere effecten tegelijk, dus dan is het moeilijk 1 oorzaak te vinden. Als je bak helemaal dicht groeit bijvoorbeeld dan speelt er van alles.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018