Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:08

AvK

Ready Set Go

Kan zijn maar het is nauwelijks zichtbaar dat het in mijn shrimp tank zit. Dus of je heb gegokt of je hebt meer informatie.

Maakt me niet uit hoor. Ik denk dat ik het redelijk goed onder controle heb.

Wat vind je eigenlijk van mijn scape? Ben er zelf wel trots op als ik dat mag zeggen. Veel beter uit de verf gekomen dan ik een week of twee geleden gedacht had. Mede door een leverancier die hier letterlijk 7 minuten om de hoek zat. Dat wist ik niet. Heb voor een habbekrats de mooiste spullen bij haar gekocht.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Voor de mensen die niet weten wie FF is.... Dat is Father Fish. Alle mensen die aquarium houders zijn zouden eens wat filmpjes van hem moeten kijken. Je kunt er veel van leren. En het is zo logisch. Zo simpel. Het stelt geen reet voor.

Tenminste als je een natuurlijk biologisch aquarium wilt houden.

Het eerste aquarium die hij laat zien is mijn aquarium. Geen idee waarom maar schijnbaar doe ik iets goed.

Zodra hij zegt Daydream komt mijn aquarium in beeld. Voor maar 2 seconden hoor........

YouTube: The Secret to Everything

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
AvK schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:06:
Kan zijn maar het is nauwelijks zichtbaar dat het in mijn shrimp tank zit. Dus of je heb gegokt of je hebt meer informatie.
Ik heb die JBL Sansibar inderdaad ook weleens gebruikt, heb het snel weggemikt en herken het sindsdien op honderd meter afstand :)

Het waren naar mijn idee meer schilfers dan korrels en veel te licht, waardoor ze constant van de bodem af kwamen en overal tussen gingen zitten. Voor mij nooit meer.

[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 20-06-2023 22:24 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Taro schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:21:
[...]

Ik heb die JBL Sansibar inderdaad ook weleens gebruikt, heb het snel weggemikt en herken het sindsdien op honderd meter afstand :)

Het waren naar mijn idee meer schilfers dan korrels en veel te licht, waardoor ze constant van de bodem af kwamen en overal tussen gingen zitten. Voor mij nooit meer.
Ha ha ha. Nou ja, deze zak waren allemaal korrels en er zat ook gewicht in. Dus het ligt perfect onderin onder die dikke laag zand en zoals gezegd lijkt het zijn werk te doen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-05 08:49
Verdorie ik kan ook beter niet naar Brokken Enzo gaan ( dierenwinkel in Gouda).

Ik zag deze beautie die al een tijd samen met een vrouwtje zit. Het is geen garantie natuurlijk maar wel een goede kans dat het goed gaat samen en er ook nog baby betta komen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icFzsLl2vkotit-aKj6hppZYm4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxjeZiqW6I6OKuddA86c0d9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nog een bak komt er voorlopig niet in vrees ik. Mmmm, bij de andere 2 bakken met betta en garnaal gaat het prima, en ik heb nog de bak met oranje garnaal.......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aGDkXwD96s796YqyTfEcLNeXsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onK8zGbo2YGVhQJo5tizNh0l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTuAIAlesD3ivLNV7UJZcf2-4iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6UkL65DqSwvhZ81j57pm25V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_L6ln9dnjx46H5dRfDzNMLc2Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSl5d0RNmjQ1RgCha3HkvdwC.jpg?f=fotoalbum_large

Ze lijken het goed naar de zin te hebben 😀

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-05 16:15
Dat ziet er gezond uit allemaal! Fijn ook dat ze wat ruimte krijgen samen met je (indrukwekkende) garnalenkolonie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Had ook bettas in mijn aquarium. Zat niet aan de blauwe neo's behalve de echte babies. Deed ik een keer rode erin die waren allemaal binnen een dag weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:01

Wildfire

Joy to the world!

Hmmm, gisteren twee dode platy's uit mijn aquarium gevist en vandaag een dode hockeystick. Geen rare dingen te zien. Misschien te warm water? Begon richting de 28 graden te gaan namelijk.

Vandaag een grote waterwissel gedaan (was sowieso wel weer eens tijd) en een aquariumventilator geplaatst om over het wateroppervlak heen te waaien. Sowieso heb ik altijd al een Juwel OxyPlus op de uitstroom van het interne filter zitten om wat extra zuurstof in het water te krijgen.

Maar eens goed in de gaten houden de komende dagen.

-- Edit: ik had nog een Söchting Oxydator staan, die meteen weer in gebruik genomen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het water genoeg zuurstof zal bevatten. Ik bedenk me zojuist dat ik waarschijnlijk nog ergens een testsetje voor zuurstof heb liggen, morgen water eens op zuurstof meten dan maar.

[ Voor 22% gewijzigd door Wildfire op 24-06-2023 23:56 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Taro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:05:

Over 3 maanden ben je er of klaar mee, of heb je 3 bakken staan :)
Mhhh, ik ga het toch redden. Binnen 3 maanden bedoel ik.
Heb net een mini bakje besteld voor 5 tientjes met alles der op en der aan.
Wordt eind komende week geleverd. Ben aan het nadenken wat ik er mee ga doen.

Wat ik niet ga redden is dat ik dan een standing en perfect draaiend tankje heb staan.
Maar wel die drie bakken!!!

Je had gelijk.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:14:
Hmmm, gisteren twee dode platy's uit mijn aquarium gevist en vandaag een dode hockeystick. Geen rare dingen te zien. Misschien te warm water? Begon richting de 28 graden te gaan namelijk.

Vandaag een grote waterwissel gedaan (was sowieso wel weer eens tijd) en een aquariumventilator geplaatst om over het wateroppervlak heen te waaien. Sowieso heb ik altijd al een Juwel OxyPlus op de uitstroom van het interne filter zitten om wat extra zuurstof in het water te krijgen.

Maar eens goed in de gaten houden de komende dagen.

-- Edit: ik had nog een Söchting Oxydator staan, die meteen weer in gebruik genomen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het water genoeg zuurstof zal bevatten. Ik bedenk me zojuist dat ik waarschijnlijk nog ergens een testsetje voor zuurstof heb liggen, morgen water eens op zuurstof meten dan maar.
Hmmm, was zojuist ook nog dode en afstervende bladeren uit het verwijderen. Bleek ook een dode vis tussen te zitten. Dat zijn er dus totaal al vier.

Ik ga nog maar eens een gedeeltelijke waterwissel doen en om de planten die al sinds het begin in de bak zitten wat te versterken heb ik wat mesttabletjes in de bodem bij de wortels gedaan. Komende dagen de boel goed in de gaten houden, anders misschien behandelen met breedspectrum medicatie maar dat voorkom ik liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Wildfire Waarom koel je niet actief? Ik heb nog geen JBL ProCooler ingezet omdat de garnalen het volgens mij nog prima vinden (op een warme zolder), maar hij staat wel standby om ingeschakeld te worden. Als er dan iets gebeurd zou ik ook direct ingrijpen ipv afwachten...

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 16-05 21:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Omgaan met hitte:

1. Zorg dat je huis niet heet wordt. Dus overdag alles dicht en de zon buitenhouden (met witte doeken aan de buitenkant (zuidkant) als je geen zonwering hebt). Let wel op ventilatie.
2. Zorg dat je 's avonds vanaf ongeveer 20:00 alles maar dan ook alles openzet. Vergeet ook niet de dakluiken op zolder (want daarmee kun je een mooie trek naar boven maken (schoorsteeneffect)). Als het echt erg is, overweeg dan 's nachts op de bank te slapen zodat je de hele nacht alles open kunt laten staan (hangt wel een beetje af van de buurt waarin je woont).
3. Zet de kap van je aquarium open (indien aanwezig) en vul het verdampte water aan met koud (bij voorkeur RO) water.
4. Aquarium nog steeds te heet? Vervang dan elke dag 25% van het water en zorg ervoor dat het nieuwe water een graad of 4 kouder is (rustig aanvullen). In het water zitten relatief weinig bacteriën (dus de bacteriecultuur zal het niet zo'n probleem vinden). Doe dit bij voorkeur 's avonds als het water het warmst is.
5. In warm water zit relatief weinig zuurstof. Zorg dus voor een beetje extra oppervlaktebeweging en zet desnoods 's nachts (als de planten zuurstof verbruiken in plaats van produceren) een luchtsteentje aan in het aquarium (ook weer om het wateroppervlak in beweging te brengen).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Taro schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:05:
@Wildfire Waarom koel je niet actief? Ik heb nog geen JBL ProCooler ingezet omdat de garnalen het volgens mij nog prima vinden (op een warme zolder), maar hij staat wel standby om ingeschakeld te worden. Als er dan iets gebeurd zou ik ook direct ingrijpen ipv afwachten...
Dat heb ik dus al wel, er zit een aquariumventilator op het aquarium die over het wateroppervlak heen waait voor extra verdamping en daarmee dus ook extra verkoeling.

HuismAndré schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:27:
Omgaan met hitte:

1. Zorg dat je huis niet heet wordt. Dus overdag alles dicht en de zon buitenhouden (met witte doeken aan de buitenkant (zuidkant) als je geen zonwering hebt). Let wel op ventilatie.
Is hier een no-go. Rijksmonument en ik kan en mag aan de buitenkant niets doen.
2. Zorg dat je 's avonds vanaf ongeveer 20:00 alles maar dan ook alles openzet. Vergeet ook niet de dakluiken op zolder (want daarmee kun je een mooie trek naar boven maken (schoorsteeneffect)). Als het echt erg is, overweeg dan 's nachts op de bank te slapen zodat je de hele nacht alles open kunt laten staan (hangt wel een beetje af van de buurt waarin je woont).
Is hier ook een no-go. Sowieso is het hier een appartement op de begane grond en ik kan ook geen trek maken voor voor- naar achterzijde want dan moet ik de voordeur op de centrale hal open laten staan en dat ga ik echt niet doen.
3. Zet de kap van je aquarium open (indien aanwezig) en vul het verdampte water aan met koud (bij voorkeur RO) water.
Kap staat open en water wordt aangevuld, heb geen RO water maar wel een paar jerrycans demiwater.
4. Aquarium nog steeds te heet? Vervang dan elke dag 25% van het water en zorg ervoor dat het nieuwe water een graad of 4 kouder is (rustig aanvullen). In het water zitten relatief weinig bacteriën (dus de bacteriecultuur zal het niet zo'n probleem vinden). Doe dit bij voorkeur 's avonds als het water het warmst is.
Hou ik dus sinds gisteren nu actief in de gaten.
5. In warm water zit relatief weinig zuurstof. Zorg dus voor een beetje extra oppervlaktebeweging en zet desnoods 's nachts (als de planten zuurstof verbruiken in plaats van produceren) een luchtsteentje aan in het aquarium (ook weer om het wateroppervlak in beweging te brengen).
Uitstroom van intern en extern filter zorgt voor extra oppervlaktebeweging en er zit een venturi-dingetje op de uitstroom van het interne filter. Ook heb ik een Söchting Oxydator in gebruik sinds gisteren. 's Nachts staat er inderaad een luchtpompje met steentje te draaien.

[ Voor 67% gewijzigd door Wildfire op 25-06-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Wildfire Hoeveel graden is het water nu?

Hier in het aquarium op zolder 27.2, waarbij de JBL ProCooler x200 vanaf 28 graden aan gaat en de JBL ProCooler x300 vanaf 29 graden bijspringt (had ik nog over van een groter aquarium).

[ Voor 68% gewijzigd door Taro op 25-06-2023 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Taro schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:37:
@Wildfire Hoeveel graden is het water nu?
Ben net klaar met een gedeeltelijke waterwissel dus ik denk dat het nog een beetje moet stabiliseren, maar meet nu 25 graden. Woonkamer is nu 29 graden.

Tsja... blijft dus erg lastig. Vooral omdat dit een Rijksmonument is kan ik de beste maatregelen om de hitte buiten te houden gewoonweg niet nemen, anders had ik hier allang een rolluik of iets anders als zonwering aan de buitenzijde gehad... Heb aan de binnenzijde wel rolgordijnen maar ja, de hitte is dan al wel binnen, is alleen maar zonwering om te voorkomen dat de zon het appartement binnen schijnt.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 25-06-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Wildfire schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:29:
[...]
Ook heb ik een Söchting Oxydator in gebruik sinds gisteren. 's Nachts staat er inderaad een luchtpompje met steentje te draaien.
Die heb ik ook, enkele maanden geleden gekocht en in gebruik genomen, daarna zag ik het sterftecijfer van de garnalen toenemen. Weggehaald en daarna geen dode garnalen meer. Geen idee of het ermee te maken had, maar ik vond het wel heel toevallig omdat het daarvoor en daarna altijd prima is gegaan.

Enige wat ik mij kan voorstellen is dat de waterstofperoxide invloed heeft gehad op de bacteriecultuur of door het verdrijven van CO2 uit het water iets met de pH heeft gedaan, maar kan het mij haast niet voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 16-05 21:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Taro schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:47:
[...]
Enige wat ik mij kan voorstellen is dat de waterstofperoxide invloed heeft gehad op de bacteriecultuur of door het verdrijven van CO2 uit het water iets met de pH heeft gedaan, maar kan het mij haast niet voorstellen.
Of toeval. Kan ook natuurlijk. Ik heb bij mij geen negatieve en ook geen positieve dingen gezien van dat ding. Wel ben ik heel blij met de 1 liter 6% waterstofperoxide die ik erbij kocht. Waar je dat spul allemaal wel niet voor kan gebruiken.. Ideaal. Zowel voor het aquarium alsook voor het huishouden. Laatst nog de gootsteen mee ontstopt. En mooiste is: Eindproduct is water en zuurstof.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Na al die jaren dat ik een aquarium heb, is het misschien ook wel eens tijd om aan CO2 te beginnen. Liefst iets simpels wat afdoende is voor een Juwel Rio 125 aquarium. Iemand enige tips? Ik heb echt nul komma nul ervaring met CO2.

Bovenstaande dan wel nadat het aquarium stabiel is -- er vanuit gaande dat de vissterfte door de temperatuur kwam. Als het toch een ziekte is dan moet dat eerst afgehandeld worden natuurlijk voordat ik iets met CO2 ga doen.

Ben bezig met een druppeltest om zuurstofgehalte te meten. Ik moet nog vijf minuten wachten voordat het resultaat definitief is, maar als de kleur van de vloeistof niet snel donkerder wordt dan is er dus een zuurstofprobleem. Toch raar want zowel mijn intern als extern filter hebben de uitlaat op het wateroppervlak gericht voor agitatie, plus er staat al een hele dag de Söchting Oxydator in.

Ik denk dat mijn planten wellicht een beetje aan het inkakken zijn. Maar eens wat aanvullen, kan nooit kwaad.

[ Voor 66% gewijzigd door Wildfire op 25-06-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:40

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:47:
Ik spuit dat spul wel eens rechtstreeks op het hout en de stenen om wat beginnende baardalg te verbranden. Bruist als een gek, garnalen vinden het machtig interessant en komen er zelfs op af 8)7
Niet meer dan een paar ml per keer, maar als het zo rechtstreeks al goed gaat dan kan ik me niet voorstellen dat het mis gaat als je die oxydator volgens de handleiding gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Ik spuit dat spul wel eens rechtstreeks op het hout en de stenen om wat beginnende baardalg te verbranden. Bruist als een gek, garnalen vinden het machtig interessant en komen er zelfs op af 8)7
Niet meer dan een paar ml per keer, maar als het zo rechtstreeks al goed gaat dan kan ik me niet voorstellen dat het mis gaat als je die oxydator volgens de handleiding gebruikt.
Deed ik in het andere aquarium ook regelmatig, nooit iets gebeurd. Maar daar zat een forse externe filter op en in de 30 liter garnalen bak heb ik alleen een pompje zitten.

Maar goed, ik kan mij niet voorstellen dat het de oorzaak is geweest. Toevallig is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

In theorie zou het geen probleem moeten zijn indien je aquarium naar 28 graden of zelf tegen de 30 aan gaat.
Dat kunnen de vissen en de planten prima hebben voor een korte periode. En ja de planten groeien sneller, de algen ook mocht je die hebben. Dus ik denk dat er wat anders aan de hand is. Wat weet ik niet natuurlijk. Mogelijk even een piek gehad in iets schadelijks of gewoon domme pech. Domme pech gebeurt in onze hobby ook vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zolang je bewoners niet massaal aan het oppervlak naar lucht happen, is zuurstof het probleem niet. Wel kan de temperatuur zelf een probleem zijn voor sommige soorten, maar dat los je niet op met een luchtsteentje of een oxydator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JME schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:42:
Zolang je bewoners niet massaal aan het oppervlak naar lucht happen, is zuurstof het probleem niet. Wel kan de temperatuur zelf een probleem zijn voor sommige soorten, maar dat los je niet op met een luchtsteentje of een oxydator.
Nee, enige vissen die ik echt in de bovenzone zie zijn de hockeysticks en dat is voor die vissen ook een normale plek om te zwemmen. Andere vissen zitten gewoon in de midden- en onderste laag. Denk dat het een goed idee is om de cory's in de gaten te houden, als die te weinig zuurstof krijgen kunnen ze letterlijk lucht happen aan het oppervlak en dat is me nog niet opgevallen momenteel.

Denk dat ik trouwens mijn extern filter eens moet reinigen. Dat is ondertussen echt *erg* lang geleden. Denk dat dan de uitstroom van dit filter ook steviger zal zijn wat de agitatie van het wateroppervlak zal bevorderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 25-06-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat doen mijn cory’s eigenlijk altijd, niet continu natuurlijk, maar is dat niet gewoon vanwege hun darmademhaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JME schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:51:
Dat doen mijn cory’s eigenlijk altijd, niet continu natuurlijk, maar is dat niet gewoon vanwege hun darmademhaling?
Dat ze dat af en toe doen is normaal ja, maar als ze het vaak doen is het volgens mij ook niet goed. De darmademhaling is meer een "extra" ademhalingsmethode ipv de basis.

Ik heb in ieder geval wat plantjes bijbesteld, samen met een 12% waterstofperoxide-oplossing voor de Söchting Oxydator, bij hogere temperaturen is de 12% oplossing praktischer omdat daarbij meer zuurstof wordt afgegeven.

Hopelijk dat dit alles i.c.m. het reinigen van mijn extern filter (uitknijpen van de filtermaterialen, geen vervanging door nieuwe) de boel weer op het rechte pad krijgt.

[ Voor 42% gewijzigd door Wildfire op 25-06-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:29
Het duurde even maar eindelijk heb ik de Rio125 in huis!
Helialux lampen zijn besteld en die komen donderdag binnen :)

Morgen heb ik een dagje vrij en dan gs ik het oude aquarium leeg en van z'n plek halen, de rio komt op dezelfde plek te staan.

Is het verstandig om oud aquarium water over te hevelen in het nieuwe aquarium of heeft dat geen toegevoegde waarde ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@J0rdym23 Wat filtermedia uit een draaiend aquarium overzetten heeft meer nut dan water overzetten. Er zit maar een kleine hoeveelheid bacteriën in het water zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
Taro schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:02:
@J0rdym23 Wat filtermedia uit een draaiend aquarium overzetten heeft meer nut dan water overzetten. Er zit maar een kleine hoeveelheid bacteriën in het water zelf.
Bedankt voor je tip :)! Ga ik doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulAM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:13
Misschien een stomme vraag maar kan ik een 80 cm bak op een 60 cm kast zetten?
Ik vind dat mijn goudvissen meer ruimte verdienen dan een 60 cm bakje, het zijn overigens 3 vissen.
En ik wil best een grotere bak kopen maar om daar nou ook weer een nieuw onderstel bij te kopen dat bijna net zo duur is als de bak vind ik een beetje begrotelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:43

Grvy

Bot

PaulAM schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:22:
Ik vind dat mijn goudvissen meer ruimte verdienen dan een 60 cm bakje, het zijn overigens 3 vissen.
En ik wil best een grotere bak kopen maar om daar nou ook weer een nieuw onderstel bij te kopen dat bijna net zo duur is als de bak vind ik een beetje begrotelijk.
Past 80cm in 60cm? Nee?

Dan geen risico nemen en dus niet doen. :)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@PaulAM Je bent nog vergeten aan te geven of het een vereiste is dat de bak heel blijft? ;)

Jazeker, je kunt een 80 cm aquarium op een 60 cm kast zetten. Als je er daarna water in doet is de kans echter wel heel groot dat dat niet goed gaat omdat de druk op de zijkanten niet wordt opgevangen door de kast eronder, helemaal als het aquarium geen eigen draagframe heeft. De kans dat het glas breekt is aanzienlijk. Ik zou het dus persoonlijk inderdaad niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulAM
Dank jullie, dan wachten de visjes nog maar ff tot ik een stabiele onderkast heb om het 80cm aquarium op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
PaulAM schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:49:
Dank jullie, dan wachten de visjes nog maar ff tot ik een stabiele onderkast heb om het 80cm aquarium op te zetten.
Wat ik heb gedaan is een stevige plank op de kast en daar het aquarium op. Dan wordt de druk netter verdeeld dan alleen de bak zelf. Heeft jarenlang goed gewerkt maar dit was ook een hele oude degelijke houten kast. Dit zou ik niet proberen op een IKEA kastje. Heb destijds nog gevraagd of hun Kallax serie aquaria kan houden maar daar geven ze echt 0 garantie op.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

PaulAM schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:22:
Dat is een no-go. Het gehele aquarium moet goed ondersteund worden ivm de druk/gewicht van het water.

-- Edit: ah, je gaat al voor een nieuw onderstel, prima. Zou echt niet mooi zijn geweest om over een tijd een foto hier te zien van een in stukken gebroken aquarium :P

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 28-06-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

PaulAM schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:49:
Out of the box idee: hou je 60cm bak + kast, maar houd er beter passende bewoners in en verhuis je goudvissen naar een vijver :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JME schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:17:
[...]

Out of the box idee: hou je 60cm bak + kast, maar houd er beter passende bewoners in en verhuis je goudvissen naar een vijver :+
Hij kan natuurlijk er ook voor kiezen om te gaan lijden aan het Multiple Tank Syndrome... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulAM
Ik ben me nu rustig aan het oriënteren op een 2e hands bak + onderstel. Een vijver heb ik niet want dat zou ook een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:20
Kleine update :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfSJS5zj3-MsUFRqH1cFV_nx-X0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrcj8hKvcylRDH2at4evWdyV.jpg?f=fotoalbum_medium[/url]

Met cement de kopse kanten soort van koraal / steen nagemaakt en de pompen weg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRWy_Rh7wBBJAY4JA5wDD-F_cm0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIOyWy8q3tvPLtCDGygvDSvb.jpg?f=fotoalbum_medium[/url]
Stroom aangesloten dak gemaakt

[ Voor 81% gewijzigd door Beaudog op 04-07-2023 11:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
init6 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:07:
De rode garnalen lopen elke maand terug.

Had vandaag een berried vrouwtje van de rode die was verveld.
Status update:
Soms is het goed garnalen in een ander bakje te doenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VNNT9NbuMcs5HC-fMzBabdcJAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niPDoV15jSKrtkrj6ofn0StS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 23:16

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik had ooit rond de 1000 - 10.000 van die garnalen, tot ik wat vissen van een bekende heb overgenomen, toen is het allemaal vissenvoer geworden :(.
Ik kijk er weer naar uit om zoveel garnalen in de bak te hebben.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
init6 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Status update:
Soms is het goed garnalen in een ander bakje te doen[Afbeelding]
Kijk eens aan! Hoe lang duurt het voordat je de daadwerkelijke kleur ziet van de garnalen? Of zie je de kleur direct eigenlijk al?

Heb zelf ook iets van 50 kleintjes, maar die zijn allemaal toch nogal doorzichtig en ik hoop dat ze wat roder worden nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Lamith schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:34:
[...]

Kijk eens aan! Hoe lang duurt het voordat je de daadwerkelijke kleur ziet van de garnalen? Of zie je de kleur direct eigenlijk al?

Heb zelf ook iets van 50 kleintjes, maar die zijn allemaal toch nogal doorzichtig en ik hoop dat ze wat roder worden nog :)
Kan heel erg verschillen, bij de ene zie je het direct, de ander is eerst inderdaad nog wat doorzichtig (Amano/Japonica garnaal achtig) en dan komt het na verloop van tijd. Sommige krijgen echter nooit de kleur van hun ouders.

Heb ook weleens begrepen dat de mannetjes gemiddeld minder vaak mooi van kleur kunnen zijn en de vrouwtjes mooier. Veel mensen kiezen dan alleen vrouwtjes uit en vragen zich af waarom de populatie terugloopt ;)

1-2 maanden geleden gingen er hier ineens veel oudere garnalen met meerdere per dag dood, maar gelukkig zag ik toen alweer tientallen kleintjes rondzwemmen. Nu enige tijd later zit er weer een gezonde populatie Bloody Mary garnalen in de bak en gaat het vervellen ook weer prima. Zal binnenkort ook weer eens een foto posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Smuggler schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:19:
Ik had ooit rond de 1000 - 10.000 van die garnalen, tot ik wat vissen van een bekende heb overgenomen, toen is het allemaal vissenvoer geworden :(.
Ik kijk er weer naar uit om zoveel garnalen in de bak te hebben.
Eyy die ken ik :+ Ik had een paar honderd blauwe garnalen.. tot ik ging verhuizen en dacht dat ik mijn bakken wel kon combineren. Nou ik heb geen garnaal meer gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Taro schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:04:
[...]

Kan heel erg verschillen, bij de ene zie je het direct, de ander is eerst inderdaad nog wat doorzichtig (Amano/Japonica garnaal achtig) en dan komt het na verloop van tijd. Sommige krijgen echter nooit de kleur van hun ouders.

Heb ook weleens begrepen dat de mannetjes gemiddeld minder vaak mooi van kleur kunnen zijn en de vrouwtjes mooier. Veel mensen kiezen dan alleen vrouwtjes uit en vragen zich af waarom de populatie terugloopt ;)

1-2 maanden geleden gingen er hier ineens veel oudere garnalen met meerdere per dag dood, maar gelukkig zag ik toen alweer tientallen kleintjes rondzwemmen. Nu enige tijd later zit er weer een gezonde populatie Bloody Mary garnalen in de bak en gaat het vervellen ook weer prima. Zal binnenkort ook weer eens een foto posten.
Ah top, dan heb ik nog hoop. Ik dacht al op te merken dat ze steeds wat dieper rood werden, maar dat weet je met zoveel jonkies natuurlijk nooit zeker :D.

Is er bij garnalen ook sprake van een "alfa mannetje" of niet? Ik heb namelijk 1 wilde cherry man en 1 sakura red man. Misschien is die doorzichtige wel de baas en mag hij alle vrouwtjes dekken ofzo?

Ben zeer benieuwd naar de foto! Als ik eenmaal de planariavallen eruit heb, zal ik ook weer even een kiekje schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Lamith schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:57:
[...]

Ah top, dan heb ik nog hoop. Ik dacht al op te merken dat ze steeds wat dieper rood werden, maar dat weet je met zoveel jonkies natuurlijk nooit zeker :D.

Is er bij garnalen ook sprake van een "alfa mannetje" of niet? Ik heb namelijk 1 wilde cherry man en 1 sakura red man. Misschien is die doorzichtige wel de baas en mag hij alle vrouwtjes dekken ofzo?

Ben zeer benieuwd naar de foto! Als ik eenmaal de planariavallen eruit heb, zal ik ook weer even een kiekje schieten :)
Volgens mij hebben garnalen niet de hersencapaciteit om met hiërarchie bezig te zijn. Wel verspreiden ze eens in de zoveel tijd hormonen in de tank, dan vliegen ze allemaal als ongeleide projectielen de bak door en dan doen ze hun ding. Maar binnen dezelfde soort (neo vs niet-neo) kijken ze niet naar kleur en mixed alles gewoon met elkaar, vandaar dat je ook eindigt met bruine garnalen als je niet oplet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Zooo... Mijn kleine mini aquarium (ongeveer 18 liter) begint de laatste dagen een beetje vorm te krijgen. Het kreeg ook een thema..... Red Bull Ring Oostenrijk...... Ja ja... een Formule 1 thema. Mijn aanstaande schoonzoon heeft wat kiezels van het circuit mee gebracht (waar Hulkenberg uit de bocht schoot of zijn auto stll zette) en na het schoonmaken heb ik ze er gedaan. Een Dinkytoy raceauto erop en kijken of het zo leuk is.. Het is nu een beetje stenig en zanderig, maar er zal veel groen in deze bak zitten. Maak je geen zorgen. En er komen mini visjes in te zitten. Hele kleintjes. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-rmi9u0zsVKUVIExgrFoN7AwR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCcz7h2aSgbysY2yOcVXdK2X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6IZ_zykzk7smjfjIgWq7yvM6sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cenrH3ccGbmFm4IYO7kkNzOq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGHWHvCh1N8a1Ro15NkaOv38sQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xG9DYijn3ejmnticVCj77ubu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AjThRLdjNni5fPUWR6F6vGadsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxZu0cvPAinGsPO4RNaKF21u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34WqTSplWiOcUwERBawqFgRqkRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCEacgkUYRgfzXjcPAFiN6MR.jpg?f=fotoalbum_largeIk hoop dat jullie het leuk vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
18 liter is echt niet geschikt voor vissen. Doe dat alsjeblieft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even wachten mensen, ik pak nog even de popcorn! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

SmurfLink schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:29:
Tuurlijk heb je gelijk. Er komen echt hele kleine visjes in te zitten die ook niet groter worden dan een bepaalde maat.. Maak je geen zorgen. Het is toegegeven ook een beetje een experiment. Ik heb twee hele gezonde bakken staan, eentje met vissen en een bak met garnalen. Dat groeit en bloeit en gaat tekeer.
De bodem is volledig biologisch, en dit bakje wordt ingedraaid. Er wordt gezegd dat je het niet mogelijk is om een klein bakje te draaien. We gaan het zien.

[ Voor 6% gewijzigd door AvK op 06-07-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

JME schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:35:
Even wachten mensen, ik pak nog even de popcorn! *O*
Biertje erbij..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0rdym23
Weet je zeker of de dinky toy geen giftige stoffen afgeeft aan het water ? Het verf wat er op zit zou zomaar eens giftig kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
J0rdym23 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:32:
Weet je zeker of de dinky toy geen giftige stoffen afgeeft aan het water ? Het verf wat er op zit zou zomaar eens giftig kunnen zijn?
Dat, zo ben ik ooit een bak vol vis kwijtgeraakt 😭
En die steentjes zou ik wel op kalk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

dragon2 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:39:
[...]

Dat, zo ben ik ooit een bak vol vis kwijtgeraakt 😭
En die steentjes zou ik wel op kalk testen.
Inderdaad. En daarnaast, voor @AvK -- een mini-aquarium is moeilijker stabiel te houden dan een groter aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

J0rdym23 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:32:
Die Dinkytoy is meer dan 30 jaar oud. Ik vermoed dat alle gassen ed wel vervlogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Wildfire schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:10:
[...]

Inderdaad. En daarnaast, voor @AvK -- een mini-aquarium is moeilijker stabiel te houden dan een groter aquarium.
De kiezels zijn schoon. En ja ik weet dat het lastiger is. Zoals gezegd is het ook een beetje een experiment om te kijken of het toch kan met, met name in het begin wat extra aandacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-05 14:36
SmurfLink schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:29:
18 liter is plenty voor een betta of garnalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
AvK schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:18:
[...]
De kiezels zijn schoon. En ja ik weet dat het lastiger is. Zoals gezegd is het ook een beetje een experiment om te kijken of het toch kan met, met name in het begin wat extra aandacht.
De vraag is of de stenen kalkhoudend zijn, niet of dat ze scboom zijn :?
Oftewel heb je alle steentjes al getest met zuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Afbeeldingslocatie: https://media.gifs.nl/popcorn-gifs-yx6tCE.gif

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:45:
[...]

18 liter is plenty voor een betta of garnalen
Succes met stabiel houden :X

Experimenten met levende dieren... tja.. daar vind ik wat van.

[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 07-07-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-05 14:36
SmurfLink schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Succes met stabiel houden :X

na 15 jaar en 4 Betta's kan ik wel al zeggen in een fluval spec dat stabiel houden niet zo een probleem is.
Mijn eerste Trio garnalen zit er inmiddels al zo een 7 jaar in.
2 mosballen ook die ondertussen al 2-3 keer zo groot geworden zijn.
gewoon filter uitkuisen en conservatief water changes doen, ook eerst water op kamer temperatuur laten komen.
verandering van temperatuur doet meer kwaad dan eens een PH of KH drop of spike

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J0rdym23
AvK schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Die Dinkytoy is meer dan 30 jaar oud. Ik vermoed dat alle gassen ed wel vervlogen zijn.
Ik zou het niet doen, je weet niet waar het verf uit bestaat, en daardoor kan je niet weten wat het doet met je water/ecosysteem
Stel er zit lood in ( mag allang niet meer maar als voorbeeld) dan geeft dat langzaam af aan je water. Het is giftig voor je ecosysteem in je aquarium, je krijgt je waarde niet stabiel en het ergste is dat er dieren dood door gaan, wellicht dat het f1 autootje ook gaat roesten..

Als je perse een f1 thema wilt :
Rode garnalen voor Ferrari, Blauwe garnalen voor Red Bull , Oranje voor Mclaren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

SmurfLink schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Iedereen die een aquarium houdt experimenteert met levende dieren.
Ook ik vind daar wat van. Waarom trouwens zo een aanmatigende reactie.
Heb jij absoluut gelijk? Heb ik absoluut gelijk? Al die anderen gelijk?

Al die Nano Cube houders hebben allemaal ongelijk?
Bakjes van 25 bij 25 bij 25....

Het gaat mij niet om de grens op te zoeken. Het gaat om wat er mogelijk is.
Op..... Jaaa een biologische wijze.

Een Dinkytoy is niet biologisch maar ik vind het een erg leuke decoratie op het grind komend vanaf de Redbull Ring (kalk of niet)

Mijn biologische bakje staat klaar om beplant te worden. Hoogstwaarschijnlijk morgen.

En dan gaan we draaaaien. Een week of 4. En dan gaan we meeeten en testeeeeen.
Testen op zuur, kalk, lood, gif, schoonmoeders, hardheid, koolhydraten, stikstof, zure regen en cholesterol.

En DAN pas komen er hele kleine mini visjes in. Welke.... dat laat ik dan wel weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIqLDSZNaSmKXB8bjYI74FpP5Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5fHZEaIgb3ogAyO4avuWHoS.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J0rdym23
Kan je mij vertellen hoe ik met dieren experimenteer ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ja daar ben ik benieuwd naar. Voor zover ik weet proberen de meeste aquarianen juist NIET te experimenteren. Die gaan af op wat de bewezen manieren zijn om het beste voor je dieren te zorgen.

Op biologische wijze ja vast. :') Dus zonder chemische of kunstmatige artikelen in de bak zoals speelgoedautootjes... lekker tegenstrijdig gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-05 08:49
J0rdym23 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:14:
[...]

Als je perse een f1 thema wilt :
Rode garnalen voor Ferrari, Blauwe garnalen voor Red Bull , Oranje voor Mclaren ;)
Dan heb je na een jaartje allemaal bruin van Mercedes :)

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 09:38
Tsja zomer, dan doe ik er niet veel aan. Nu kijk ik vaker in de BBQ dan in mijn Aquarium.

Maar het draait. Het is wat lastig met de hoeveelheid voer die ik wil geven, maar ik krijg er wel grip op.
Het jeukt wel, maar ik wacht even tot de herfst met toevoegen van koraal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnvwN1-6eItSWe5XyfnLpkj2pAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YIm3bj3RT1eVNIZdmsHuZ3W9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNk7h1RYYgbcJ2t8lRZU7LjR6Fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZBaikbT0u3VmY547iOYBLgK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ93YT_dXI1ZZSIMUwf2gmXMr-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdEMz6raqz6XsMuJtlHn2xzx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8R-gbJs_kjh_nPyS5sFg7oMwKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wnubk2ozbhENGCUXpu3DY6Zy.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
marcovandam schreef op zondag 9 juli 2023 @ 01:47:
[...]

Dan heb je na een jaartje allemaal bruin van Mercedes :)
Maar nog steeds een f1 thema :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Deed zojuist even een snelle test met een teststrip. Geen idee hoe het kan, maar ik meet opeens vrij veel nitriet, terwijl ik dit aquarium al jaren heb... Er lijkt recent niets gebeurd te zijn waardoor dit zou kunnen.

Nu meteen een grote waterwissel en om de bacterieculturen in het filter te ondersteunen voeg ik daar wat extra bacteriën uit een flesje aan toe. En dan de komende dagen goed in de gaten houden of de nitrietwaardes stijgen of niet.

Damn, ben wel even geschrokken, nitriet is iets wat je niet wilt hebben in een ingedraaid aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Wildfire Niets buiten het zicht doodgegaan?

Edit: En waarom doe je een test, had je al vermoedens dat er iets mis was op basis van iets dat je opmerkte?

[ Voor 54% gewijzigd door Taro op 09-07-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Taro schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:21:
@Wildfire Niets buiten het zicht doodgegaan?

Edit: En waarom doe je een test, had je al vermoedens dat er iets mis was op basis van iets dat je opmerkte?
Ik heb zoveel teststrips dat ik elke week wel even een sneltestje doe :p

Maar ik heb recent bij de eerste grote hitte wel een paar dode vissen gehad, water was wel wat warmpjes maar nog onder de dertig graden. Heb toen wel een grote waterwissel gedaan en ventilatie op het wateroppervlak gericht voor extra verdamping en daarmee verkoeling. Maar weet dus alleen niet zeker waar die paar vissen uiteindelijk aan overleden zijn...

Aldus hou ik het water nu wat beter in de gaten.

Afijn... Ik ben nu een grote waterwissel aan het doen en zal bij het nieuwe water een wat grotere dosis EasyLife Aquamaker toevoegen en rechtstreeks aan het filter zal ik wat extra bacterieculturen toevoegen ter ondersteuning.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 09-07-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Wildfire Helder, maar kun je je hele bak goed overzien? Niet opnieuw een dode vis die je nu niet ziet?

Mijn garnalenbak op zolder is nu 25,5 graden, ligt 1 dode garnaal in, maar die past nog prima binnen het gemiddelde, laatst deden ze het ook prima met +-28 graden. Ik laat hem ook gewoon liggen, de anderen eten hem op en de bak moet dit wel kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Taro schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:31:
@Wildfire Helder, maar kun je je hele bak goed overzien? Niet opnieuw een dode vis die je nu niet ziet?

Mijn garnalenbak op zolder is nu 25,5 graden, ligt 1 dode garnaal in, maar die past nog prima binnen het gemiddelde, laatst deden ze het ook prima met +-28 graden. Ik laat hem ook gewoon liggen, de anderen eten hem op en de bak moet dit wel kunnen hebben.
Ik zal nog eens goed kijken want onlangs zag ik toevallig een dode vis tussen de bladeren van de Echinodorus. Een vis die dagen lang ligt te rotten helpt nooit mee natuurlijk.

Ik zou ook Sera Omnipur kunnen doseren, werkt tegen de meest voorkomende ziekten maar aan de vissen zie ik geen symptomen dus dat is wellicht met een kanon op een mug schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Bij warmer water lossen stoffen beter op dan bij koud water.
Als je temperatuur stijgt dan stijgen vaak ook je opgenomen stoffen in het water. Je orp waarde zakt enorm.

Daarnaast heeft temperatuur invloed op je metingen. Je krijgt verschillende metingen bij verschillende temperaturen. Dit is verwaarloosbaar op 1 graden maar begint op te tellen bij 5 graden.

De kans dat je vissen gestorven zijn door de temperatuur is wel groot. Maar niet perse door de temp zelf maar meer door de verhoging aan opgeloste stoffen door die temp.

Voor dit probleem is een constante ORP meting echt enorm tof. Sinds ik die heb zie ik veel beter wat er gebeurd. Het is haast waardevoller dan watertestsets als het aankomt op hoe vies je water is.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Dode vissen zie ik hier niet eens die zijn binnen no-time opgegeten. Heb wel is een amano aan een graatje zien peuzelen. Anders zijn het de helenas die er als een berg opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

J0rdym23 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:14:
Kan je mij vertellen hoe ik met dieren experimenteer ?
Lees hierboven even vanaf 16:14 aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0rdym23
AvK schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:48:
[...]

Ik zie geen experiment ? Maar iemand die zijn waterwaardes wil perfectioneren/monitoren.

Wat jij doet is experimenteren met moedwillig iets in je aquarium te deponeren wat er niet in hoort...

Weetje laten we de discussie maar stoppen.. Knip, niet op de man spelen aub.

[ Voor 31% gewijzigd door Taro op 09-07-2023 21:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

AvK schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:48:
[...]

Je reageert niet erg begripvol op de feedback die anderen je geven en je verwijst nu naar iemand die netjes waterwaarden controleert en besluit water te wisselen. Hij is op zoek naar de achterliggende oorzaak, maar heeft niet net als jij auto's in zijn aquarium geplaatst.

Probeer je aub wat begripvoller voor de zorgen van anderen op te stellen, we hebben het hier immers over levende dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Beste mensen. Ik ben zeer bewust bezig met dit mini aquarium. Ik heb het ook uitgelegd. De dinkytoy schijnt een breekpunt te zijn. En nogmaals ik begrijp niet waarom. Iedereen hier doet dingen en soms gaat het goed en soms gaat het fout. We zij allemaal aan het experimenteren. Ik zet een volkomen biologische bak neer met een DECORATIE die ik persoonlijk erg leuk vind vanwege het grind.... ja ja afkomstig vanaf de Redbull Ring.

Kijk even terug naar mijn vorige posts over mijn grote vissen aquarium en mij 60 liter garnalen aquarium. Waar overigens 3 vrouwtjes eitjes dragen. En dat na slecht 3 weken. Dus ik weet best wel waar ik me bezig ben. Dat iedereen triggert op die dinkyttoy interesseert me helemaal niks. Ik weet wat ik doe. Vroegah toen ik al heel lang bezig was met deze hobby was er geen kennis. We deden maar wat. En meestal ging het goed. Destijds was het op gevoel. Gezond verstand. Ruiken, proeven, kijken. Zijn ze blij... Tegenwoordig moeten je waardes allemaal 100% zitten op wat de viswinkels je voorschrijven. Gebruik je verstand en je gevoel en het komt goed.

En ja, nogmaals... Ook ik meet mijn waterwaardes en doe zo nu en dan een wissel. Maar heel beperkt omdat het niet nodig is.

Ik verwacht dat het met mijn FOMULE 1 bakje helemaal prima voor elkaar komt.

En Taro... Je mag me corrigeren maar het hoeft echt niet. Ik doe niks geks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Naast de foto update heb ik ook wat voortgang. Zeeaquariums gaan niet van een leien dakje. Er is ook een lastige zijde.

Het gaat wel goed en niet goed.

Dat is een beetje de strekking van dit aquarium.

1. Voer.
Ik voer te veel, of ik filter te weinig. Ik wil heel graag Gorgonen houden en merk dat voeren daar veel invloed op heeft. Gorgonen kunnen goed tegen veel nitraat en weinig fosfaat. Althans, dat merk ik. Zelfs met bizarre hoeveelheden nitraat doen gorgonen het nog goed.
Het word lastiger met mijn andere koralen. In een mixed reef kom je niet weg met een hoog nitraat. Ik loop dus tegen een probleem aan waarin ik te veel wil voeren. De waardes lopen te ver op.

Ik heb ideeën om dat aan te pakken.

2. Voer.
Een ander probleem met voer werden de 2 pincetvissen. Ik had ze helemaal in orde qua bezetting, maar de bak kan het niet aan door het voer. Ik moest te veel voeren voor de pincetvissen.
Op zich had ik mijn aquarium daar wel op willen afstellen. Een koppel Pincet is wel heel erg leuk. Gezien ik een schaars vissenbestand heb had ik kans op natuurlijk gedrag.

Ik heb ze echter weggegeven. Iemand in mijn kring is een kweker en hij was al weken aan het zeuren. Uiteindelijk kon ik er niet omheen. Mijn aquarium kan het voer niet aan, en hij weet hoe kweken werkt. Het was een win win.

3. Falen.
Ik heb gefaald met temperatuur. Ondertussen is het wel weer onder controle, maar temperatuur is een probleem.

In mijn opzet heb ik enkel een opvoerpomp. Alle stroming komt van die pomp. Ik heb dus een enorme pomp voor een relatief klein aquarium.
Die pomp word dus relatief tot het aquarium erg warm. Normaal heb je deze pomp op een 2000 liter aquarium. Ik heb echter maar een 400 liter.
De pomp zorgt dus al voor enorm veel warmte.
Dan heb ik daarnaast nog een extra opvoerpomp voor mijn spruitstuk. Die doet ook nog eens 500 lph. Daarop zit een iets te grote UV lamp.

Aldus, het water werd warmer dan dat het moest zijn. Ik heb het opgelost met ventilatoren, maar er is wel degelijk een dip te zien aan groei.
Ik moet dit beter oplossen maar ga hier nog even over nadenken.

4. Zout.
Ik ben een tijdje overgestapt van zout naar een budget merk.
Ik ben weer terug naar Tropic Marin Pro Reef. Ik ga er niet te veel over uitweiden, maar ik wil gewoon Pro Reef.

5. Geluid.
Ik heb een Apex Flow Meter die herrie maakt. Wat een ellende. Dat ding rammelt als de pest. Dit is dan ook het enigste wat *** is aan heel het Apex assortiment wat ik heb. De tip is dat je flowmeters van Apex moet incalculeren in je flow. Ze drukken de flow aanzienlijk en de grootste formaten maken geluid.

6. Groei.
Meh, het groeit.
Het is niet stabiel genoeg om echt van start te gaan. Dit komt door de voer een nutriënten problemen. Ik krijg dat wel onder controle, maar het stagneert de echte groei.
Uiteraard zie ik op elk koraal wel wat groei, en er is niks dood gegaan, maar het wil nog niet van start gaan zoals ik hoop.

Komt goed.

FreeReef.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
AvK schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:20:
Beste mensen. Ik ben zeer bewust bezig met dit mini aquarium. Ik heb het ook uitgelegd. De dinkytoy schijnt een breekpunt te zijn. En nogmaals ik begrijp niet waarom. Iedereen hier doet dingen en soms gaat het goed en soms gaat het fout. We zij allemaal aan het experimenteren. Ik zet een volkomen biologische bak neer met een DECORATIE die ik persoonlijk erg leuk vind vanwege het grind.... ja ja afkomstig vanaf de Redbull Ring.
En dat is dus precies ons punt. Je zet geen biologische bak neer. Je zet er iets in dat mogelijk flinke schade kan toedienen aan jouw biologische milieu omdat het mogelijk metalen en verf bevat die schadelijk zijn voor het onderwaterleven. En het boeit je totaal niet. Dát is dus ons punt. Je kan blijven zeggen dat je een biologische bak hebt maar dat is het niet als je er kunstmatige dingen in mikt zoals autootjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lamith
AvK schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:20:

Kijk even terug naar mijn vorige posts over mijn grote vissen aquarium en mij 60 liter garnalen aquarium. Waar overigens 3 vrouwtjes eitjes dragen. En dat na slecht 3 weken. Dus ik weet best wel waar ik me bezig ben. Dat iedereen triggert op die dinkyttoy interesseert me helemaal niks. Ik weet wat ik doe. Vroegah toen ik al heel lang bezig was met deze hobby was er geen kennis. We deden maar wat. En meestal ging het goed. Destijds was het op gevoel. Gezond verstand. Ruiken, proeven, kijken. Zijn ze blij... Tegenwoordig moeten je waardes allemaal 100% zitten op wat de viswinkels je voorschrijven. Gebruik je verstand en je gevoel en het komt goed.

En ja, nogmaals... Ook ik meet mijn waterwaardes en doe zo nu en dan een wissel. Maar heel beperkt omdat het niet nodig is.

Ik verwacht dat het met mijn FOMULE 1 bakje helemaal prima voor elkaar komt.

En Taro... Je mag me corrigeren maar het hoeft echt niet. Ik doe niks geks.
Wat misschien een oplossing kan zijn, is het autootje sealen in aquariumveilige epoxy of iets in die geest. Dit om te voorkomen dat er roest/verf/plastic in je water gaat komen. Zeker in een klein bakje, zou ik het zelf niet aandurven om met dit te experimenteren. Deze middelen kunnen ook later dan 4 weken indraaien in je bak gaan lekken en dat zit je met de gebakken peren.

Het is een leuk idee hoor, zeker gezien de sentimentele waarde. Maar om dan iedereen hier als te voorzichtig/hypocriet neer te zetten, omdat je "vroegah" ook geen kennis had en blijkbaar ook maar alles in de bak pleurde, gaat logischerwijs tegen zere beentjes stoten. Daarbij was er "vroegah" ook al genoeg informatie beschikbaar over aquarium houden. "Ecology of the Planted Aquarium" is van 1999 bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

En nu gaan jullie écht te ver!! 1999 was verdorie óók pas gisteren.. -O-
Lamith schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:53:
Daarbij was er "vroegah" ook al genoeg informatie beschikbaar over aquarium houden. "Ecology of the Planted Aquarium" is van 1999 bijvoorbeeld.
Back to popcorn now.. :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lamith
JME schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:23:
En nu gaan jullie écht te ver!! 1999 was verdorie óók pas gisteren.. -O-
Toegegeven, dat voelt soms wel zo :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:13:
[...]

En dat is dus precies ons punt. Je zet geen biologische bak neer. Je zet er iets in dat mogelijk flinke schade kan toedienen aan jouw biologische milieu omdat het mogelijk metalen en verf bevat die schadelijk zijn voor het onderwaterleven. En het boeit je totaal niet. Dát is dus ons punt. Je kan blijven zeggen dat je een biologische bak hebt maar dat is het niet als je er kunstmatige dingen in mikt zoals autootjes.
Inderdaad. Ik snap het ook niet. Hij blijft beweren te weten waar hij mee bezig is en dat het een volledig biologische bak is, maar laat vervolgens het tegenovergestelde blijken...

@AvK nogmaals, speelgoedautootjes horen niet in een aquarium tenzij ze aquarium-safe gesealed zijn. Alles wat in een aquarium gaat wil je bij voorbaat zo goed mogelijk van weten of het veilig is. Random stenen bijvoorbeeld, eerst met azijn testen dat ze niet gaan bruisen want anders zijn ze kalkhoudend en krijg je een overschot aan kalk in je bak...

Een 30 jaar oude Dinky Toy is vragen om problemen. Destijds waren de regels omtrent zware metalen e.d. heel wat anders dan nu en zeker na langere tijd is de kans juist groter dat er rotzooi van die Dinky Toy in je aquarium komt. Vaak dingen die je met druppeltests en meetstrips niet kunt meten.

Mocht het zo zijn dat je onverklaarbare sterfte in je aquarium mocht krijgen dan moet je niet verbaasd zijn als wij hier zeggen dat je ervoor gewaarschuwd was.

Sowieso, in een mini-aquarium loopt zo'n scenario nog veel sneller uit de hand dan in een grote bak. Creëert dus alleen maar meer risico nu.

-- Edit: de oudere Dinky Toys bevatten dus vaak verf met lood en andere zooi:
Due to the fact that the paints often had lead in them as well as some long chain oil solvents (and in some cases other dangerous heavy metals).

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 10-07-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Wildfire schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:07:
[...]

Inderdaad. Ik snap het ook niet. Hij blijft beweren te weten waar hij mee bezig is en dat het een volledig biologische bak is, maar laat vervolgens het tegenovergestelde blijken...

@AvK nogmaals, speelgoedautootjes horen niet in een aquarium tenzij ze aquarium-safe gesealed zijn. Alles wat in een aquarium gaat wil je bij voorbaat zo goed mogelijk van weten of het veilig is. Random stenen bijvoorbeeld, eerst met azijn testen dat ze niet gaan bruisen want anders zijn ze kalkhoudend en krijg je een overschot aan kalk in je bak...

Een 30 jaar oude Dinky Toy is vragen om problemen. Destijds waren de regels omtrent zware metalen e.d. heel wat anders dan nu en zeker na langere tijd is de kans juist groter dat er rotzooi van die Dinky Toy in je aquarium komt. Vaak dingen die je met druppeltests en meetstrips niet kunt meten.

Mocht het zo zijn dat je onverklaarbare sterfte in je aquarium mocht krijgen dan moet je niet verbaasd zijn als wij hier zeggen dat je ervoor gewaarschuwd was.

Sowieso, in een mini-aquarium loopt zo'n scenario nog veel sneller uit de hand dan in een grote bak. Creëert dus alleen maar meer risico nu.

-- Edit: de oudere Dinky Toys bevatten dus vaak verf met lood en andere zooi:
[...]
Mijn ervaring komt niet uit 1999. Eerder 44 jaar terug. Toen was er niets.

Ik ben het helemaal eens met je betoog. Ik snap het. Komt ie weer.... Vroegah haalde ik grind uit de tuin van mijn opa. Hoezo testen op kalk..... We konden het niet eens testen. En wees gerust, ik heb de Dinkytoy geprepareerd. Op een manier waarvan ik denk dat het goed komt. En dat ga ik hier niet uitleggen. Geen zin in na al die weerstand. Mocht ie gaan roesten... so what? In de natuur komt ook roest voor. Daar kunnen vissen prima tegen.
Nogmaals ik denk dat ik weet waar ik me bezig ben. En ik ben geen vissen moordenaar. Ik denk in mogelijkheden en ik denk dat dit gewoon kan. Mocht het toch fout gaan dan zal ik de eerste zijn die dat toegeeft en het hier zal melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Wildfire schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:07:
[...]

In het algemeen zullen mensen die vooraf zijn gewaarschuwd daar achteraf vaak niet op terugkomen om mee te delen dat het toch verkeerd is gegaan.

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat daar in dit geval ook sprake van is.

[ Voor 29% gewijzigd door Taro op 10-07-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Taro schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:53:
[...]

Als zijn 2x Boraras Brigittae (gokje) doodgaan, dan haalt ie 2 nieuwe, maakt een foto en "toont daarmee aan" dat hij gelijk had.

Als het verkeerd afloopt zullen we het nooit weten.
Taro.... Ik had beter van je verwacht... Jammer dat je me afvalt. Je bent notabene moderator hier.
Als ik mijn zin krijg worden het Muskiet Rasbora. Mini visjes. En nog een andere soort waar ik de naam niet van weet.

Ik ben altijd open en eerlijk. Mensen besodemieteren is niet mijn stijl. Dat jij hier een verwachting schept is buitengewoon slecht. jammer. Had ik niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

AvK schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:03:
[...]

Taro.... Ik had beter van je verwacht... Jammer dat je me afvalt.
Ik val je niet af, ik schets een mogelijke situatie. Een tijd geleden heeft iemand hier een kerststal in zijn aquarium geplaatst, toen is hij ook gewaarschuwd, daarna volgens mij nooit meer iets gehoord. Het is gewoon makkelijk te verbergen en ik ken weinig mensen die daarna eerlijk hier zouden opbiechten dat het verkeerd is gegaan, dat is niets persoonlijks.
Je bent notabene moderator hier.
Dat is volgens mij niet relevant.
Als ik mijn zin krijg worden het Muskiet Rasbora. Mini visjes. En nog een andere soort waar ik de naam niet van weet.
Leuke visjes, heb een groep van +-35-40 stuks gehad, mits je de Chili Rasbora / Boraras Brigittae bedoelt.
Ik ben altijd open en eerlijk. mensen besodemieteren is niet mijn stijl. Dat jij hier een verwachting schept is buitengewoon slecht. jammer. Had ik niet verwacht.
Ik zal "hij" aanpassen in een meer algemene variant, ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Dank voor de PB.
De kou is uit de lucht. No worries.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:17:
[...]

Ik val je niet af, ik schets een mogelijke situatie. Een tijd geleden heeft iemand hier een kerststal in zijn aquarium geplaatst, toen is hij ook gewaarschuwd, daarna volgens mij nooit meer iets gehoord. Het is gewoon makkelijk te verbergen en ik ken weinig mensen die daarna eerlijk hier zouden opbiechten dat het verkeerd is gegaan, dat is niets persoonlijks.
En als het goed gaat komt dat natuurlijk wel uitgebreid aan bod, zie je nou wel dat het gewoon kan en jullie allemaal ongelijk hadden! :') Terwijl je aan het gokken bent met levens. Leuk dat het toch een keertje goed kan gaan, maar je kan ook gewoon niet gaan gokken en op zeker spelen. Maargoed, dit is duidelijk aan dovemansoren gericht dus ik kap ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Roest is, zeker in zo een kleine bak, echt wel iets om rekening mee te houden. Maar goed, ik ben dan ook een plebejer die niet 40+ jaar geleden grind van de oprit in een bak heeft gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
NLKornolio schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:53:
Dode vissen zie ik hier niet eens die zijn binnen no-time opgegeten. Heb wel is een amano aan een graatje zien peuzelen. Anders zijn het de helenas die er als een berg opzitten.
Of de Amano die een Helena uit het slakkenhuis eet :/

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Bossie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Of de Amano die een Helena uit het slakkenhuis eet :/
Lol nog niet gezien wel de otto's die de helenas schoonmaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Even zonder verder commentaar de foto's. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vz11wpTFe8XDKGHY3RhmYwnurE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd4vwYNoKvwlDifFFEgazGd3.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXDqsKOqh24y07WpJIm1e_69RZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhA2J8e8B6KWTzjrAkbkrmrA.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqklgxrdfvFcZTS7IUiHW8TZeoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNKKAllKXFWnTCVmogpTGVFv.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvavTRxwzZuQ-lW0AJzYFWEP1DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XGXGpFAtfLQJXwDtKFTLbBP.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71dHVWTvEIE3tMY5ZI8HBTA8uK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnhhCAqkMeMUXeAAIzAmTXfF.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPJdAzDLUpbQahv90lHphmReHzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPQ3MW2o8Y9GYC4e1Ax13VeZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Mooi zo met zijn drieën naast elkaar. Ziet er tof uit!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
3 aquariums en een Hagstrøm erbij, kon minder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Lamith schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:34:
3 aquariums en een Hagstrøm erbij, kon minder :D
Ha ha ha, het is een 30 jaar oude Aria Pro 2. Fijne gitaar!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
AvK schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Ha ha ha, het is een 30 jaar oude Aria Pro 2. Fijne gitaar!!!
Oh, nog beter! Legendarische gitaren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De vakantieperiode komt er weer aan, tijd om alvast proef te draaien terwijl ik nog thuis ben. Vorig jaar had ik de ADA 60P nog in de huiskamer staan, maar daar haalde ik geen energie meer uit en heb dus nu alleen nog een garnalen bakje op zolder staan. Daar kan het erg heet worden, dus rekening gehouden met:
  • Water top-up
  • Koeling
  • Zuurstof
  • Voedsel voor de garnalen
Water top-up
Aangezien het een open bak betreft verdampt er relatief veel water. Ik heb van Superfish 2x top-up sets liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyFQotrA6hBRQXkGpXvxrv-Bjoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcbqaKgztaHaLz02qTLXCnGm.jpg?f=fotoalbum_large

Die heb ik voorheen als snelle oplossing gebruikt, maar zijn lastiger door anderen bij te vullen indien dat nodig is. Aangezien ik de DD H2Ocean Compact Auto Top-Off/up nog van het grotere aquarium over had, heb ik die geïnstalleerd icm een 5 liter jerrycan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ijbwpcq99gIwDr7SNfhJkuosyE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zpLvu3M1ElfKfypwzvPlMmry.png?f=user_large

In het slangetje zit een onderbreking, zodat het water niet uit het aquarium wordt geheveld. De uitgang hiervan zit in de opening van de jerrycan, zodat het water dat wordt toegevoegd, maar weer terugloopt, netjes in de jerrycan terechtkomt.

Koeling
Vorig jaar heb ik de JBL PROTEMP Cooler x300 (Gen 2) voor de ADA 60P gebruikt en de JBL PROTEMP Cooler x200 (Gen 2) voor de ADA 45P. De x300 heeft meer capaciteit en dus die maar gemonteerd op de 45P. De temperatuur heb ik ingesteld op 28 graden, dat kunnen de garnalen wel even volhouden en de koeler slaat automatisch af als die temperatuur is bereikt.

Voedsel
Een aantal jaren geleden ben ik op zoek gegaan naar een voedingsautomaat. Aangezien ik zeer kleine vissen en garnalen had, voldeden veel standaard oplossingen niet. Per voeding gaven ze minimaal een week-/maandhoeveelheid micropellets en dat was echt teveel van het goede. Uiteindelijk heb ik toen de Grasslin Rondomatic 400 voedingsautomaat aangeschaft en deze gebruik ik al enkele jaren met veel tevredenheid. Je kunt dmv een ouderwetse draaiklok/timer 1 of meerdere tijden per dag kiezen (met minimaal 2 uur ertussen) waarop er voeding wordt gegeven. Er zijn 28 bakjes aanwezig, dus met 1x per dag kan je wel tot 4 weken voeding geven. Ik kies voor 2x per dag, omdat we iets meer dan 2 weken weg gaan.

De uitgang van de Rondomatic 400 heb ik boven een houdertje uit laten komen die voorkomt dat het voer op de drijfplanten belandt.

Zuurstof
Zuurstof toevoegen kan natuurlijk met een luchtpompje, maar op de Aquael Pat Mini filter die ik gebruik zit een opzetstukje waar een luchtslang op past. De slang heb ik kort afgeknipt zodat de uitgang boven de bak hangt. Daarmee voorkom je dat als de stroom uitvalt het water het aquarium uit wordt geheveld en op de vloer belandt. Het eindstukje is zo ingesteld dat er niet teveel lucht in de bak wordt geblazen.

Vlak voordat ik weg ga verwijder ik nog wat Red Root Floaters van het wateroppervlak zodat deze het auto top-up systeem qua zicht niet belemmeren en de koeler beter zijn best kan doen.

Volgens mij ben ik er zo klaar voor, nu even proefdraaien voordat we weggaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV0bl0CblxIf7w-jb6kOPD-xzEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CY6xQz8nnqN8nerwNebpug2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzpUxk5CXxJAwmGnZ9C6CyRPZBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUJqjPd6Jw76VIW3k0HIMcKc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHxXLP4Te2SBaTLipdpu4ebXcPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSPeQGlod67t1ZCUxmHjfxX0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO6Df0_2SZZTqTSJmQGur_VkIFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nhZLoJlek82duIXkGxUObah.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0TpwJm0kCIj6YOQ-EZXIbyt9kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iICd4tNFd597xNdSqo0cogdX.jpg?f=fotoalbum_large

En alles nog even een snoeibeurt gegeven. De garnalen floreren duidelijk beter met warmere temperaturen, ze eten meer en vermenigvuldigen sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9xgpPh-x29BDwvu2HFdp6FChuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE7PdvIJ3FEmHw8dVANZpgpA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZARANTWGVU7d2t79Fb5Jm-mShOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7nlpIFEfGTdrSih2dZRclBI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:14:
Deed zojuist even een snelle test met een teststrip. Geen idee hoe het kan, maar ik meet opeens vrij veel nitriet, terwijl ik dit aquarium al jaren heb... Er lijkt recent niets gebeurd te zijn waardoor dit zou kunnen.

Nu meteen een grote waterwissel en om de bacterieculturen in het filter te ondersteunen voeg ik daar wat extra bacteriën uit een flesje aan toe. En dan de komende dagen goed in de gaten houden of de nitrietwaardes stijgen of niet.

Damn, ben wel even geschrokken, nitriet is iets wat je niet wilt hebben in een ingedraaid aquarium.
Om hier even op terug te komen -- deze situatie was vrij snel weer onder controle. Test nu tussendoor nog regelmatig maar nitraat blijft erg laag en nitriet niet meetbaar.

Heb nu weer zin om eens wat uit te breiden aan het aquarium. Misschien dat ik vandaag maar eens naar Pelckmans in Turnhout rij, die hebben een grote aquariumafdeling. Altijd leuk daar rond te snuffelen. :P

Nog wat fotootjes gemaakt na het voeren eerder deze week. Let niet op de witte spikkels die je ziet, dat is wat ronddwarrelend voer van de voertabletten die ik had gegeven.

Goh, kuhlii's -- ik was al bijna vergeten dat ik die ook nog had. Je ziet ze niet zo vaak. :P
Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/aquarium/vis1.jpg
Met een platy en cory als gezelschap. :P

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/aquarium/vis2.jpg

Eén van de platy's komt ook even neuzen.
Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/aquarium/vis3.jpg

En natuurlijk niet te missen, de bodemsnuffelaars, één van mijn cory's.
Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/aquarium/vis4.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 16-07-2023 00:20 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 43 Laatste