Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:45

JME

zeg maar Jamie

NLKornolio schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:56:
Prijzen verschillen enorm bij verschillende LFS. Moet zeggen dat ik eerst altijd op MP kijk of ik geen kweker kan vinden. Meestal garant voor wat sterkere vissen als het niet zelf een doorverkoper is.
Herkenbaar. Maar als ik voor de helft van de prijs 25km moet rijden dan worden het alsnog dure cory's. Dan toch maar de lokale visboer, heb ik ook garantie. Ach ja, hobby mag wat kosten toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14

AvK

Ready Set Go

JME schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:00:
[...]

Herkenbaar. Maar als ik voor de helft van de prijs 25km moet rijden dan worden het alsnog dure cory's. Dan toch maar de lokale visboer, heb ik ook garantie. Ach ja, hobby mag wat kosten toch?
Ja precies.
En het gaat om relatief kleine bedragen toch. Dat kan ik er best bij doen. En daarbij de lokale visboer mis je pas als hij er niet meer is.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-06 14:55
Ik heb nu 3 weken een 54 liter tank staan (60x30x30). Hier heb ik een Aquael asap 300 intern filter in, die ik gemodificeerd heb (micro filter geknipt en voor de intake geplaatst) om niet kleine garnaaltjes op te zuigen. Dat werkt op zich goed, al gaat de flow wel drastisch omlaag. Nu heb ik begrepen dat dit voor garnalen ook geen harde vereiste is.

Toch maak ik me een beetje zorgen want er zijn 2 neocaridina overleden gisteren door een mislukte "molt", terwijl eigenlijk al mijn waterwaardes binnen het acceptabele vallen. Ik zit te overwegen om een ander filter te halen, maar ik vraag me af of die reactie overtrokken is. Wat zeggen jullie?

• HuismAndré
  • Laatst online: 20:15

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
@Lamith Je filter lijkt me ongeschikt voor garnalen. Mooiste is een filter met 2 sponzen zodat je bij elke waterwissel één van de 2 kunt uitspoelen zonder de bacteriecultuur om zeep te helpen. Deze bijvoorbeeld:

https://www.amazon.nl/AQQ...iologische/dp/B08SHSRBJK/

In korte tijd 2 garnalen verliezen aan vervellen bij zo'n kleine populatie is volgens mij bovengemiddeld. Je hebt het aquarium nog maar vrij kort waardoor e.e.a. nog niet optimaal gestabiliseerd is. Wees dus terughoudend met voeren en het toevoegen van nieuwe dieren.

Mocht je overstappen op een ander filter, laat ze dan beiden draaien in je aquarium voor een periode van minimaal 2 weken. Daarbij is het prima dat het oude filter amper uitstroming heeft.

[Voor 44% gewijzigd door HuismAndré op 17-05-2023 12:59]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Lamith Ik gebruik de Aqual Pat Mini filter met aanvullende garnalenspons: https://www.aquaelshop.nl...ni-aquarium-binnenfilter/. Die is regelbaar en heeft voldoende power icm een spons die ook voor baby garnalen geschikt is. Nadeel is wel dat het maar 1 spons betreft, maar als je die gewoon even netjes en dus niet té grondig uitknijpt in een bak aquariumwater, dan gaat dat waarschijnlijk prima. Ik doe dat ook altijd en naast die spons zitten er in mijn geval (aquasoil+crushed lavarock) ook voldoende bacteriën in de bodem, dus dan ben je niet alleen afhankelijk van de spons.

Verder een kwestie van de bak stabiel krijgen inderdaad. En je zou altijd nog wat speciale kalkstenen oid kunnen toevoegen als je water van nature onvoldoende kH bevat.

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

• Lamith
HuismAndré schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:53:
@Lamith Je filter lijkt me ongeschikt voor garnalen. Mooiste is een filter met 2 sponzen zodat je bij elke waterwissel één van de 2 kunt uitspoelen zonder de bacteriecultuur om zeep te helpen. Deze bijvoorbeeld:

https://www.amazon.nl/AQQ...iologische/dp/B08SHSRBJK/

In korte tijd 2 garnalen verliezen aan vervellen bij zo'n kleine populatie is volgens mij bovengemiddeld. Je hebt het aquarium nog maar vrij kort waardoor e.e.a. nog niet optimaal gestabiliseerd is. Wees dus terughoudend met voeren en het toevoegen van nieuwe dieren.

Mocht je overstappen op een ander filter, laat ze dan beiden draaien in je aquarium voor een periode van minimaal 2 weken. Daarbij is het prima dat het oude filter amper uitstroming heeft.
Dank voor je reactie!
Ik heb ergens wel spijt dat ik ze er zo snel in heb gedaan, maar het klein kind in mij kon niet langer wachten. Heb inderdaad die sponsfilters al bekeken, ga er dan toch maar een halen zo. Jammer dat ze zo groot zijn, maar alles voor een goed aquarium. Overigens goed om erbij te vermelden, van de 10 zijn er nu 2 overleden en 4 succesvol verveld.
Taro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:03:
@Lamith Ik gebruik de Aqual Pat Mini filter met aanvullende garnalenspons: https://www.aquaelshop.nl...ni-aquarium-binnenfilter/. Die is regelbaar en heeft voldoende power icm een spons die ook voor baby garnalen geschikt is. Nadeel is wel dat het maar 1 spons betreft, maar als je die gewoon even netjes en dus niet té grondig uitknijpt in een bak aquariumwater, dan gaat dat waarschijnlijk prima. Ik doe dat ook altijd en naast die spons zitten er in mijn geval (aquasoil+crushed lavarock) ook voldoende bacteriën in de bodem, dus dan ben je niet alleen afhankelijk van de spons.

Verder een kwestie van de bak stabiel krijgen inderdaad. En je zou altijd nog wat speciale kalkstenen oid kunnen toevoegen als je water van nature onvoldoende kH bevat.
Ik ga dan denk ik voor de aanbeveling van André, die dubbele sponsfilter. Beter teveel dan te weinig zeg maar :).
Mijn GH en kH zitten beide rond de 7. Enigszins aan de lage kant maar ook niet extreem laag. Kan het toevoegen van de mineraalstenen dan juist niet kwaad of wordt dat goed gereguleerd? Mijn kraanwater heeft 54 mg/L Calcium en 5,4 mg/L magnesium overigens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Lamith Probeer sowieso niet te veel verschillende dingen tegelijk te veranderen. Als het dan goed (of fout) gaat dan weet je niet door welke van die veranderingen dat komt.

Die Minipat die Taro aanhaalde is trouwens ook een prima ding (en een stuk kleiner dan het filter waar ik naar verwees). Maar hou het voorlopig alleen bij het veranderen van het filter (met 2 weken overlap). En natuurlijk wekelijkse waterwissels gedurende een aantal weken.

10 garnalen in een 54 liter aquarium is net helemaal niets qua bioload (dus daar hoef je je niet ongerust over te maken). De waterwissels zijn dan ook met name om alles wat nieuw is (en nog vervelende stofjes af kan geven) wat af te vangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Hebben jullie dit ook....... Gisteren dacht ik dat mijn baby visje opgegeten was. Ik heb echt uren voor mijn aquarium gezeten en heb em niet gezien. Vanochtend ook weer uitgebreid gekeken... geen baby visje. Ik was er naar van. Natuurlijk kan ik begrijpen dat de dingen zo gaan. Dat is natuur. Zo gaan die dingen. Maar ik baalde vreselijk.
Vanmiddag nadat ik een aantal uren weg was kwam ik thuis terug en voerde mijn vissen. En wat zag ik..... Mijn baby visje........ is er dus toch nog wel. De vreugde die ik voelde was enorm.
Wat ik bedoel is dat ik een volwassen man ben, met een verantwoordelijke baan en met een volledig leven waarbinnen van alles gebeurd is....
En dat ik door zo'n stom visje toch uit balans wordt gebracht.

Mooie hobby he... ;)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

AvK schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:13:
Hebben jullie dit ook....... Gisteren dacht ik dat mijn baby visje opgegeten was. Ik heb echt uren voor mijn aquarium gezeten en heb em niet gezien. Vanochtend ook weer uitgebreid gekeken... geen baby visje. Ik was er naar van. Natuurlijk kan ik begrijpen dat de dingen zo gaan. Dat is natuur. Zo gaan die dingen. Maar ik baalde vreselijk.
Vanmiddag nadat ik een aantal uren weg was kwam ik thuis terug en voerde mijn vissen. En wat zag ik..... Mijn baby visje........ is er dus toch nog wel. De vreugde die ik voelde was enorm.
Wat ik bedoel is dat ik een volwassen man ben, met een verantwoordelijke baan en met een volledig leven waarbinnen van alles gebeurd is....

Mooie hobby he... ;)
haha oh hier worden er 10 per dag op gegeten ofzo :P dus daar let ik niet meer op.

Maar pas geleden had ik een mini-steenkruiper (best speciaal vond ik) en ik baalde wel dat die opeens verdwenen is. Ik weet niet of hij opgegeten is of misschien in het filter beland ofzo. helaas...

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@AvK Uiteindelijk blijven we allemaal weekdieren ;)

De eerste paar vissen/garnalen die na de start van de hobby doodgingen baalde ik echt van, ik voel mij altijd superverantwoordelijk. Vond op een gegeven moment een vis op de grond, snel weer in het aquarium gedaan, was er op tijd bij, mooi om te zien dat die zijn leven weer oppakte.

Nu heb ik alleen nog een garnalen bak en daar zie je dat de levenscyclus wat sneller gaat. Op één dag >50 nieuwe garnaaltjes erbij, in de 2 dagen daarna 2 volwassenen dood. Dat doet mij niet zoveel meer. Maar laatst was ik de ruiten aan het schoonmaken en raakte ik een garnaal die daarna overleed, dat vond ik echt zwaar klote.

Dus herken wel wat je zegt, ik heb veel meegemaakt, een erg verantwoordelijke baan en toch doet zoiets ogenschijnlijk kleins je toch iedere keer iets. Is een combinatie van verantwoordelijkheid, je kunnen verplaatsen in iets/iemand anders, etc.

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lamith
AvK schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:13:

Mooie hobby he... ;)
Prachtige hobby inderdaad :). Mijn garnalen zijn volgens mij vrij tevreden, maar toch zijn er twee overleden tijdens het vervellen. Het gevoel dat je hebt gefaald is dan lastig om niet direct te willen counteren met allerilei veranderingen. Gelukkig lijkt de rest gezond, dus ik kijk het nu even aan.

Nu de zomer eraan komt, ben ik benieuwd of ik teveel licht in de bak heb. Schema is nu 8-12 's ochtends en 18-22 's avonds. Er komt toch wat indirect zonlicht op de bak overdag. Waterparameters zijn over het algemeen goed, al zou ik de pH graag wat lager willen hebben. Ik heb weinig algengroei en planten groeien allemaal goed, dus ik vraag me af of ik wel moet wijzigen haha. Wat zouden jullie zeggen? Zal na zessen trouwens ook even een foto uploaden, ben erg benieuwd naar wat jullie ervan zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lamith schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:17:
[...]

Prachtige hobby inderdaad :). Mijn garnalen zijn volgens mij vrij tevreden, maar toch zijn er twee overleden tijdens het vervellen. Het gevoel dat je hebt gefaald is dan lastig om niet direct te willen counteren met allerilei veranderingen. Gelukkig lijkt de rest gezond, dus ik kijk het nu even aan.

Nu de zomer eraan komt, ben ik benieuwd of ik teveel licht in de bak heb. Schema is nu 8-12 's ochtends en 18-22 's avonds. Er komt toch wat indirect zonlicht op de bak overdag. Waterparameters zijn over het algemeen goed, al zou ik de pH graag wat lager willen hebben. Ik heb weinig algengroei en planten groeien allemaal goed, dus ik vraag me af of ik wel moet wijzigen haha. Wat zouden jullie zeggen? Zal na zessen trouwens ook even een foto uploaden, ben erg benieuwd naar wat jullie ervan zeggen.
Als het nu goed gaat lekker zo laten. pH is maar een getal en dat kan de planten en vissen niets schelen.
de indicatoren die je zelf ziet in de bak zijn belangrijker.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
AvK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:39:

Als je een echte aquarium houder bent dan weetje dat het goed is of niet.
En laat @HuismAndré daar nou net onder vallen... Dus met iets meer respect antwoorden mag wel.
Een platy baby als bewijs dat je bak op orde is, mwoah, die jongen overal wel dus dat is geen indicator (wat je als echte aquarium houder ook wel zou weten :+) .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lamith
de Peer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:25:
[...]

Als het nu goed gaat lekker zo laten. pH is maar een getal en dat kan de planten en vissen niets schelen.
de indicatoren die je zelf ziet in de bak zijn belangrijker.
En qua licht? 2x 4 uur is misschien de max, maar tot nu toe amper alg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lamith schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Prima toch? Veel korter dan 2x4u moet je niet gaan, want dan gaan de planten echt energie tekort komen om in leven te blijven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Lamith schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:44:
[...]

2x4 uur kunstmatig licht en tussendoor nog natuurlijk licht als ik het goed begrijp. Dat is in verhouding veel tot aquaria waar overdag kunstmatig en natuurlijk licht samenvallen en het de rest van de tijd relatief donker is, maar uiteindelijk gaat het om het resultaat: Als je planten het goed doen, je geen (overmatig) last hebt van alg, dan vooral zo laten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

toolkist schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:38:
[...]

En laat @HuismAndré daar nou net onder vallen... Dus met iets meer respect antwoorden mag wel.
Graag duiden waar ik respectloos was? Wil niet een polemiek starten maar ik begrijp niet waar ik iets verkeerds gezegd zou hebben. Mijn betoog dat je met 'gevoel, een beetje reukvermogen en een inlevende blik op je aquarium' een heel eind komt staat nog steeds. Daar heb ik geen Easy Life o.i.d. voor nodig.
Als je een goede balans hebt draait jouw aquarium zichzelf. Hoef je beperkt te voeren, waterwissels zijn dan niet nodig (Jaaaa zo nu en dan doe ik ook een beperkte wissel) en zijn je vissen en planten in top conditie.
En dat zijn ze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:12
Ik heb hier een Tetra Easycrystal 300 binnenfilter in een bak met garnalen. Ja de baby garnaaltjes worden naarbinnen gezogen en ja die wonen dan vnml in het filter. Er groeit genoeg rotzooi in dat filter om die garnaaltjes groter te laten worden, en omdat het filterpatroontjes zijn met open bovenkant waar de helft van de tijd water omheen stroomt lukt het ze ook om aan de andere kant van het filter te komen.

Sinds ik de bodem niet meer wekelijks afzuig heb ik een explosie van babygarnaaltjes. Konijnen zijn er niks bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lamith
Taro schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:31:
[...]

2x4 uur kunstmatig licht en tussendoor nog natuurlijk licht als ik het goed begrijp. Dat is in verhouding veel tot aquaria waar overdag kunstmatig en natuurlijk licht samenvallen en het de rest van de tijd relatief donker is, maar uiteindelijk gaat het om het resultaat: Als je planten het goed doen, je geen (overmatig) last hebt van alg, dan vooral zo laten :)
Top, dank voor jullie advies. Ik kijk het inderdaad even aan, aangezien een beetje alg juist wel wenselijk is voor slakken en garnalen.

Hierbij twee plaatjes van mijn 60x30x30. Mijn eerste echte bak, dus hier en daar wel wat foutjes die ik in een nieuwe bak anders zou doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Lamith Ziet er prima uit toch?

Het mos op het hout mist denk ik wat voedingsstoffen? Zelf ben ik niet zo'n fan van "mosballen", maar dat is uiteraard persoonlijk :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lamith
Taro schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:56:
@Lamith Ziet er prima uit toch?

Het mos op het hout mist denk ik wat voedingsstoffen? Zelf ben ik niet zo'n fan van "mosballen", maar dat is uiteraard persoonlijk :)
Haha de mosbal is een van de dingen die ik inderdaad anders zou doen. Ik overweeg nog de bal uit te rollen en dan op een stuk decor te plakken, maar ik wil de bak ook niet te vol maken.

Het Java-mos op de stronk was nog bruiner toen het erin kwam. Denk dat het wat lage kwaliteit was? Er zijn wel aardig wat sprieten die felgroen zijn. Dat is nieuwe groei neem ik aan?Of zeg je eigenlijk dat ik misschien wat moet gaan snoeien?

Ik voeg Colombo FlorGrow Pro voeding toe, een paar pompjes per dag en bij elke waterwissel wat extra fosfaat, omdat die in de testen wat achterbleef. Testjes zijn tot nu toe in ieder geval binnen de marges.

Op het verlanglijstje staat nog een beter licht, dat verschillende standen heeft en ongeveer zo breed als het aquarium is :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Lamith schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Haha de mosbal is een van de dingen die ik inderdaad anders zou doen. Ik overweeg nog de bal uit te rollen en dan op een stuk decor te plakken, maar ik wil de bak ook niet te vol maken.
Dat kan, maar het is geen natuurlijk uitziend mos. Persoonlijk zou ik het uit de bak verwijderen, omdat de rest van de bak er mooi natuurlijk uit ziet, dit kunstmatige mos past daar minder goed bij.
Het Java-mos op de stronk was nog bruiner toen het erin kwam. Denk dat het wat lage kwaliteit was? Er zijn wel aardig wat sprieten die felgroen zijn. Dat is nieuwe groei neem ik aan?Of zeg je eigenlijk dat ik misschien wat moet gaan snoeien?
Geen lage of hoge kwaliteit, gewoon al overleden waarschijnlijk. Verschillende opties, waaronder:
  1. Het zo laten en hopen dat het bruine deel oplost in het water
  2. De groene punten eraf snoeien, het bruine gedeelte verwijderen en de groene delen aan het hout vastlijmen of met touw vastbinden
Persoonlijk zou ik de 2e optie kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lamith
Taro schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:23:
[...]

Dat kan, maar het is geen natuurlijk uitziend mos. Persoonlijk zou ik het uit de bak verwijderen, omdat de rest van de bak er mooi natuurlijk uit ziet, dit kunstmatige mos past daar minder goed bij.
Dat snap ik ergens wel, maar het stoort met tot nu toe niet. Garnaaltjes die erop lopen te grazen zijn ook vermakelijk. Mocht ik ooit een tweede bak nemen, dan kan ie altijd daar nog in, misschien voor een kwweekbakje ofzo.
[...]

Geen lage of hoge kwaliteit, gewoon al overleden waarschijnlijk. Verschillende opties, waaronder:
  1. Het zo laten en hopen dat het bruine deel oplost in het water
  2. De groene punten eraf snoeien, het bruine gedeelte verwijderen en de groene delen aan het hout vastlijmen of met touw vastbinden
Persoonlijk zou ik de 2e optie kiezen.
Oef, ik hoop dan voor het eerste. Het zit met lijm vast, dus zo gemakkelijk ga ik het er niet afkrijgen. Zal het even in de gaten houden, dank wederom _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Lamith schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:32:
[...]
Oef, ik hoop dan voor het eerste. Het zit met lijm vast, dus zo gemakkelijk ga ik het er niet afkrijgen. Zal het even in de gaten houden, dank wederom _/-\o_
d:)b

De lijm kan je er relatief makkelijk afbreken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Garnalen zijn dol op mosballen. Zat plekken waar de mosbal kan liggen zonder dat het zo pontificaal in het zicht komt. Je kunt de bal ook aan stukken knippen en die dan weer rond maken met wat vislijn. Heb je mooie kleine balletjes. Weggooien is zonde en erg definitief.

Sowieso erg oppassen dat je niet om de haverklap van alles gaat lopen veranderen/toevoegen/verwijderen. Da's echt een van de meest gemaakte fouten. Elke dag maar weer wroeten in een uiterst kwetsbaar mini ecosysteem. Dat mos op het hout ook gewoon de tijd geven. De afgestorven gedeelten verteren vanzelf (beetje humus in je bak, dikke prima).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lamith
Ah, er kleinere balletjes van maken is misschien nog makkelijker, ja. Ik laat de bak nu eerst gewoon draaien zonder al teveel dingen aan te passen.

Hebben jullie trouwens ook nog ergens foto's van jullie bak(ken) @HuismAndré @Taro ? Ben erg benieuwd :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lamith schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:54:
Ah, er kleinere balletjes van maken is misschien nog makkelijker, ja. Ik laat de bak nu eerst gewoon draaien zonder al teveel dingen aan te passen.

Hebben jullie trouwens ook nog ergens foto's van jullie bak(ken) @HuismAndré @Taro ? Ben erg benieuwd :)
je kunt in dit topic op poster zoeken. dan heb je de foto's zo gevonden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Lamith Je kunt inderdaad terugzoeken, maar hierbij een aantal foto's van het aquarium dat ik inmiddels niet meer heb:

De set-up kan je overigens hier terugkijken:

Heb nu alleen nog een simpele garnalenbak staan:

Set-up:

Meest recente foto's:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lamith
@Taro Oh, dat is niet de minste die het gescaped heeft! Heb al zoveel van zijn video's gezien, zeker in de aanloop naar de aanschaf van een aquarium. Werkelijk waar prachtige bak, zoals praktisch al zijn creaties :)

Je hebt de hobby dus wat afgeschaald? Goed om te zien dat er meerdere vervellingen zijn geweest bij je garnaaltjes.

Ik heb toevallig net een zwanger vrouwtje gespot, zo blij :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Lamith schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:17:
@Taro Oh, dat is niet de minste die het gescaped heeft! Heb al zoveel van zijn video's gezien, zeker in de aanloop naar de aanschaf van een aquarium. Werkelijk waar prachtige bak, zoals praktisch al zijn creaties :)
Nee idd en toffe gast, leuk om te zien hoe zijn YouTube channel ontwikkelt.
Je hebt de hobby dus wat afgeschaald?
Ja, tegelijkertijd gestopt met wat andere hobby's en activiteiten. Heb een half jaar sabbatical genomen en keuzes gemaakt. Dit jaar op vakantie zonder voorbereiding ivm automatisch water aanvullen, autofeeder instellen, etc. :)
Goed om te zien dat er meerdere vervellingen zijn geweest bij je garnaaltjes.
Ja, echter vond ik vandaag weer 2 dode garnalen in de bak en een paar dagen geleden ook al. Heb een paar weken geleden een Oxydator toegevoegd omdat ze op zolder staan waar het op dergelijke dagen al flink warm kan worden waardoor er minder zuurstof in het water zit. Door het dichte plantendek beweegt het oppervlak nauwelijks. Heb de Oxydator vandaag voor de zekerheid maar verwijderd. Als het goed warm wordt sluit ik wel een luchtpompje op het filter aan en installeer ik de koeler weer.
Ik heb toevallig net een zwanger vrouwtje gespot, zo blij :D
Hier vorige week ook heel veel kleintjes gespot, nieuwe aanwas is altijd leuk!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:27:
Ja, echter vond ik vandaag weer 2 dode garnalen in de bak en een paar dagen geleden ook al. Heb een paar weken geleden een Oxydator toegevoegd omdat ze op zolder staan waar het op dergelijke dagen al flink warm kan worden waardoor er minder zuurstof in het water zit. Door het dichte plantendek beweegt het oppervlak nauwelijks. Heb de Oxydator vandaag voor de zekerheid maar verwijderd. Als het goed warm wordt sluit ik wel een luchtpompje op het filter aan en installeer ik de koeler weer.
Het lijkt soms wel alsof ze het synchroniseren. Soms zie je hele tijden geen dood garnaaltje (betekent niet dat ze er niet zijn) en soms zie je elke dag wel een paar. Als dat hier gebeurt dan hou ik me altijd de volgende rekensom voor: Als je 1000 garnalen hebt die 2 jaar leven dan gaan er gemiddeld elke week 10 garnalen dood. Dan voel ik me toch weer wat geruster. Zolang het maar hoofdzakelijk de grote garnalen zijn die hemelen.

Oxydator heb ik er een tijdje in gehad maar volgens mij is dat vrij nutteloos als je veel planten hebt. Luchtpompje 's nachts kan zeker wel een optie zijn (bij overbezetting). Breekt het wateroppervlak en helpt mee overtollige CO2 af te voeren. Heb je geen overtollige CO2 dan kun je beter ook geen luchtpompje gebruiken maar kun je beter de uitstroom van het filter aanpassen zodat het oppervlak wat in beweging blijft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:34
Ik heb mijn aquarium hobby uitgebreid met een Dennerle NanoCube. Eigenlijk was deze uitbreiding altijd al het originele plan maar door een aquarium aanbieding toen is het allemaal ietsje groter geworden dan geplanned.

Aangezien ik fulltime thuiswerk icm een paar jaarlijkse tripjes om f2f/onsite te werken. Staat de NanoCube op mijn bureau. De cube ik gevuld met een een bamboo plant die ik al een paar jaar had staan icm een paar stekjes achterin en een groene kruipplant voorin (voeg de echte namen later wel ff toe).

Qua populatie zit er een betta, zebraslak en een amano in. In mijn grotere bak zit een knuffelbeer betta die vredig samenleeft met zijn medebewoners (muv 2 cories maar die zijn te snel). De Betta in de NanoCube zit mij de hele dag als een waakhond driftig in de gaten te houden en elke korrel voedsel word letterlijk binnen 3 seconden aangevallen :P

De bamboo plant brengt helaas wel wat algen mee uit zijn vorige behuizing, maar dat wil ik vooral in het begin oplossen met 1-2 extra’s amano’s die ik dan later overzet naar mijn andere bak.

Ik probeer later een foto te voegen :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-06 07:47
Ik ga van het weekend mijn 1e aquarium kopen een Juwel Lido 120.

Is dit een fijn "starters" Aquarium?

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Inhumanous schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:46:

Ik vind niet echt, in de meeste gevallen. De oppervlakte is heel klein, de hoogte is lastig te gebruiken. Ook het aantal liters is niet heel veel.
Je kunt hierin niet veel vis soorten houden. Een 80 cm bak biedt daarin wat meer ruimte (tegen dezelfde inhoud).

Maar als een scaper of echte plantenbak met wat mini/nano visjes kan het wel.

Wat was je van plan qua visbestand?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Ik sluit me aan bij Dragon2, de hoogte hebben je vissen echt helemaal niets aan. Die hebben meer baat bij lengte en breedte oftewel zwemruimte. Je hebt wat meer water dus het is iets makkelijker constant te houden, maar dat zou je ook hebben als je voor een 80x40x30 zou gaan.

• Lamith

Als mede-starter, zou ik hier toch wel een beetje huiverig voor zijn. Wat de rest ook aangeeft is het wel een specifiek type aquarium waar niet alles maar in kan.

Zolang je goed onderzoek doet naar wat je erin wilt en wat voor omstandigheden je aquariumleven wil, moet het wel kunnen natuurlijk :).

Los daarvan, is dit wel een mooie set!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ben zelf mijn oude hobby weer gestart met een Juwel Rio 125. Daar ben ik erg bij mee. Mede door het interne filter is het een 'makkelijke' bak. Wat hierboven gezegd wordt klopt. Hoogte hebben de vissen niks aan.
Mocht je de breedte hebben (80 cm) dan zou ik de Juwel Rio 125 in overweging nemen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Heb jaren geleden Betta halfmoons gekweekt, nadat mijn lijn allemaal gezwellen ontwikkelde na inbrengen van nieuwe genen stonden mijn bakjes van 30x20x30 leeg voor jaren. Tijdens de corona periode toch maar weer 1 bakje opstarten. Resultaat is dat ik nu weer 4 bakjes heb draaien.

Op dit moment kweek ik endler guppen en blauwe cherry garnalen als konijnen. De rode garnalen lopen elke maand terug.

Had vandaag een berried vrouwtje van de rode die was verveld.

In 3 van de bakjes heb ik blauwe garnalen, 1 bakje is voor alles wat te licht is, 1 voor alles wat mooi is en een nieuwe bak met de donkerste kleur blauwe (restart van bakje wat mooi is).

• Bossie
Hmm, mijn Amano’s zijn spoorloos in mijn NanoCube. Zouden ze verstoppertje spelen in de bak of in de buik van de Betta.

Had toch verwacht dat deze te groot zouden zijn om als voedsel te dienen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Bossie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:20:
Hmm, mijn Amano’s zijn spoorloos in mijn NanoCube. Zouden ze verstoppertje spelen in de bak of in de buik van de Betta.

Betta's kunnen genadeloos zijn in dingen afmaken.

• Lamith

Aangezien je bak vrij nieuw is, kan het ook zijn dat ze zich verstoppen?

• Bossie
Lamith schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Aangezien je bak vrij nieuw is, kan het ook zijn dat ze zich verstoppen?
Het is een NanoCube, tenzij ze doodstil zijn had ik ze al lang gespot aangezien de cube op mijn bureau staat.
Ik heb een kleine test gedaan met een rode cherry uit mijn andere aquarium en deze Betta is idd meedogenloos.

Als ik in de kamer ben dan is de focus op mij, zodra ik wegstap gaat hij zijn territorium “opschonen”, dus dat er s’avonds dingen verdwijnen is geen verrassing meer.

Zal later eens kijken wat er gebeurt met 2-3 grotere amano’s aangezien de laatste maar 1.5/2 cm waren.
Mocht hij deze ook aanvallen, dan maar een 2 extra slakken als cleaning crew.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:45

JME

zeg maar Jamie

Ze hoeven niet aan één stuk naar binnen.. :X

• Lamith
Bossie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Het is een NanoCube, tenzij ze doodstil zijn had ik ze al lang gespot aangezien de cube op mijn bureau staat.
Ik heb een kleine test gedaan met een rode cherry uit mijn andere aquarium en deze Betta is idd meedogenloos.

Als ik in de kamer ben dan is de focus op mij, zodra ik wegstap gaat hij zijn territorium “opschonen”, dus dat er s’avonds dingen verdwijnen is geen verrassing meer.

Zal later eens kijken wat er gebeurt met 2-3 grotere amano’s aangezien de laatste maar 1.5/2 cm waren.
Mocht hij deze ook aanvallen, dan maar een 2 extra slakken als cleaning crew.
Oef, dat is pijnlijk. Misschien zijn slakken dan sowieso wel de beter keus. Zelf heb ik wat zebra slakken in mijn bak en ik vind ze echt tof. Nu nog afkomen van de 15+ ongewenste blaashoornslakken 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bossie
Lamith schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:10:
[...]

Oef, dat is pijnlijk. Misschien zijn slakken dan sowieso wel de beter keus. Zelf heb ik wat zebra slakken in mijn bak en ik vind ze echt tof. Nu nog afkomen van de 15+ ongewenste blaashoornslakken 8)7
Ik heb vandaag bij de LFS 3 grote amano's gehaald. Tot nu worden ze af en toe nieuwsgierig van dichtbij gechecked maar daar blijft het tot nu toe bij :)

Update: geslaagd ik tel nu 4 amano’s :D

[Voor 4% gewijzigd door Bossie op 28-05-2023 14:22]

• Lamith
Bossie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Ik heb vandaag bij de LFS 3 grote amano's gehaald. Tot nu worden ze af en toe nieuwsgierig van dichtbij gechecked maar daar blijft het tot nu toe bij :)

Update: geslaagd ik tel nu 4 amano’s :D
Ah, mogelijk hadden ze dan een groter aantal nodig om zich echt een beetje veilig te voelen. De suggesties variëren van minsten 4 tot minstens 10 om ze op hun gemak te laten voelen.

Zelf heb ik van mijn verjaardagsgeld een digitale pH-meter gekocht, maar die geeft me meer onrust dan rust. Mogelijk heb ik hem verkeerd geijkt, maar hij geeft mij een pH van 8,3. Dat terwijl de teststrips een pH van 7.6 lijken aan te geven.

Kan dit kwaad denken jullie? Inmiddels heb ik vier "berried" garnalen en die lijken het goed te doen. Ze grazen allemaal actief, met af en toe een rustperiode voor de moeders.

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:58
Nou, nu heb ik toch een bijzondere situatie en bijbehorend probleem. Blauwalg in de bak en ik krijg 'm nog niet naar tevredenheid bestreden omdat ik de oorzaak niet kan achterhalen.

Licht boven de bak is al weinig in uren, hier lijkt me ook geen blauwalg probleem door te ontstaan.
Nitraat is extreem laag, tussen de wekelijkse verversingen meet ik niet meer dan 1 mg/l. PO4 is laag, 0,05 mg/l. Dus combinatie laag nitraat gehalte en veel fosfaat lijkt ook niet direct op te gaan.

Zojuist de bak weer "geopend" na een blackout van 3 dagen. De meeste blauwalg leek weg, enkele kleine plekjes nog weggezogen nu.

Nog mensen hier die nu een geweldig idee hebben wat ik nog meer kan toen? Ik overweeg het om het nitraatgehalte wat te verhogen om zo hopelijk de groei van de blauwalg te remmen.

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:59

BurnerT

Pizza is klaar :P

@Anton2610 Ik had er echt extreem veel last van en nu nog afentoe maar mijn oplossing is de pomp even een uurtje of 3 uitzetten helft van het water afpompen en dan een flinke scheut h2o2 (waterstof peroxide) erin. na die 3 uur of 4 de pomp weer aan opnieuw aanvullen met schoon (osmose) water.

Voor nu lijkt het best aardig te gaan en heb ik her en der wat plekjes tussen de raam en de bodem maar niet meer alles onder die dikke drap.

flinke scheut is iets minder dan een half flesje van de kruidvat op een half gevuld 180l aquarium

[Voor 10% gewijzigd door BurnerT op 01-06-2023 18:42]

Driven By Hate, Consumed By Fear

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Anton2610 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:38:
Nou, nu heb ik toch een bijzondere situatie en bijbehorend probleem. Blauwalg in de bak en ik krijg 'm nog niet naar tevredenheid bestreden omdat ik de oorzaak niet kan achterhalen.

Licht boven de bak is al weinig in uren, hier lijkt me ook geen blauwalg probleem door te ontstaan.
Nitraat is extreem laag, tussen de wekelijkse verversingen meet ik niet meer dan 1 mg/l. So4 is laag, 0,05 mg/l. Dus combinatie laag nitraat gehalte en veel fosfaat lijkt ook niet direct op te gaan.

Zojuist de bak weer "geopend" na een blackout van 3 dagen. De meeste blauwalg leek weg, enkele kleine plekjes nog weggezogen nu.

Nog mensen hier die nu een geweldig idee hebben wat ik nog meer kan toen? Ik overweeg het om het nitraatgehalte wat te verhogen om zo hopelijk de groei van de blauwalg te remmen.
Nitraat natuurlijk. Het is toch algemeen bekend dat blauwalgen floreren bij nitraattekort?
je kunt dit zelf eenvoudig testen als je een bak vol planten heb. Geen nitraat toevoegen en binnen 2 of 3 weken heb je zeker weten blauwalg.

Ik stuur zelf op 30-50 mg/L zodat ik nooit een nitraat tekort krijg. Waarom zit je zo laag (praktisch nul)?

Licht is in zoverre een factor dat het nitraat met veel licht eerder opraakt met als gevolg: blauwalg.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-06-2023 18:56]

• Anton2610
de Peer schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:54:
[...]

Nitraat natuurlijk. Het is toch algemeen bekend dat blauwalgen floreren bij nitraattekort?
je kunt dit zelf eenvoudig testen als je een bak vol planten heb. Geen nitraat toevoegen en binnen 2 of 3 weken heb je zeker weten blauwalg.

Ik stuur zelf op 30-50 mg/L zodat ik nooit een nitraat tekort krijg. Waarom zit je zo laag (praktisch nul)?

Licht is in zoverre een factor dat het nitraat met veel licht eerder opraakt met als gevolg: blauwalg.
Waarom de nitraat zo laag is en blijft is mij dus ook een raadsel. Gaat om een Mbuna bak dus er staan enkel een paar Vallisneria's in die tot op heden redelijk gedoogd worden. Voor planten dus geen noodzaak om plantenvoeding te gebruiken tot op heden.

Waar de afgebroken nitriet blijft? Mij echt onbekend.. normaliter wordt er juist wekelijks ververst om het nitraatgehalte te verlagen bij Malawi bakken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Anton2610 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:38:

Nitraat is extreem laag, tussen de wekelijkse verversingen meet ik niet meer dan 1 mg/l. So4 is laag, 0,05 mg/l. Dus combinatie laag nitraat gehalte en veel fosfaat lijkt ook niet direct op te gaan.

Bedoel je niet PO4 waar je So4 schrijft?

Blauwalg krijgt kans op plekken waar de stroming niet optimaal is. Daardoor ontstaan er gebreken waardoor algen alle kans krijgen (zeker in bakken met erg lage fosfaat en nitraat concentraties). Ik snap ook niet helemaal waarom je het zo laag zou willen hebben. Ik zit rond de 20ppm NO3 en 1ppm PO4 en zo goed als algvrij. Dus kijk goed naar de stroming (500+ liter voor een 150 liter bak is prima), let op dode plekken en overweeg inderdaad om wat nitraat en fosfaat toe te voegen. Ergens in een verouding van 1:10 tot 1:20 is prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anton2610
HuismAndré schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:54:
[...]

Bedoel je niet PO4 waar je So4 schrijft?

Blauwalg krijgt kans op plekken waar de stroming niet optimaal is. Daardoor ontstaan er gebreken waardoor algen alle kans krijgen (zeker in bakken met erg lage fosfaat en nitraat concentraties). Ik snap ook niet helemaal waarom je het zo laag zou willen hebben. Ik zit rond de 20ppm NO3 en 1ppm PO4 en zo goed als algvrij. Dus kijk goed naar de stroming (500+ liter voor een 150 liter bak is prima), let op dode plekken en overweeg inderdaad om wat nitraat en fosfaat toe te voegen. Ergens in een verouding van 1:10 tot 1:20 is prima.
Sorry inderdaad, PO4. Ik zal inderdaad beginnen met het verhogen van de NO3.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bij mij lag het ook aan nitraattekort. Tijdje poeders bijgemengd en elke paar dagen bijgegooid en toen ging de blauwalg vanzelf weg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Anton2610 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Ik zal inderdaad beginnen met het verhogen van de NO3.
Hou ook je fosfaat in de gaten. Als daar een gebrek optreedt dan is dat ook weer geweldig voor je (groene) algjes en niet zo erg geweldig voor je planten. Fosfaat kun je toevoegen als KH2PO4 zout.

[edit]Ik zie nu pas dat het gaat om een bak zonder noemenswaardige beplanting. Dan zal het wellicht de biomassa in de bodem (diverse algjes e.d.) zijn die de nitraat opneemt. Met name bij een wat rijper aquarium vraag je je wel eens af waarom je toch zoveel meer plantenvoeding toe moet voegen dan in het maagdelijke begin. Volgens mij is dat vanwege verborgen biomassa in, met name, de bodem, slangen, achterwand, filter, etc..

[Voor 36% gewijzigd door HuismAndré op 02-06-2023 11:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anton2610
HuismAndré schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:23:
[...]

Hou ook je fosfaat in de gaten. Als daar een gebrek optreedt dan is dat ook weer geweldig voor je (groene) algjes en niet zo erg geweldig voor je planten. Fosfaat kun je toevoegen als KH2PO4 zout.

[edit]Ik zie nu pas dat het gaat om een bak zonder noemenswaardige beplanting. Dan zal het wellicht de biomassa in de bodem (diverse algjes e.d.) zijn die de nitraat opneemt. Met name bij een wat rijper aquarium vraag je je wel eens af waarom je toch zoveel meer plantenvoeding toe moet voegen dan in het maagdelijke begin. Volgens mij is dat vanwege verborgen biomassa in, met name, de bodem, slangen, achterwand, filter, etc..
Alle algen behalve blauwalg zijn in bepaalde mate juist gewenst, prachtig om de vissen lekker te zien schrapen van de stenen. Bedankt voor je tip in ieder geval! _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Anton2610 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Alle algen behalve blauwalg zijn in bepaalde mate juist gewenst, prachtig om de vissen lekker te zien schrapen van de stenen. Bedankt voor je tip in ieder geval! _/-\o_
Blauwalg is dan ook geen alg, ondanks de naam. :+
Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee