Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn LFS. Hij is begonnen achter zn eigen familiezaak in een kleine ruimte en is vanuit daar groter gaan werken. En dit was al nadat hij zelf vissen kweekten. Hij stelt de vragen wel, of als ik aan hem vraag wat er bij kan en informatie over een soort wil, durf ik het wel aan te nemen.
rip

It is with deep sadness and heavy hearts that we inform you of the passing of our dearest friend and colleague, Filipe Oliveira.
â Aquaflora Aquarium (@aquaflora_nl) 24 maart 2023
Filipe passed away on March 24th after a challenging period of cancer, at the age of 47.
May you rest in peace đ€ pic.twitter.com/mHT6qmvHDb
Wat zijn de ervaringen hier met Oase Bioplus filterpompen ?
Ik heb nu het middenmodel en moet bijna 2x per week het filtermateriaal schoonmaken (pompt valt stil)ik zou haast denken dat de pomp zelf te weinig capaciteit heeft voor mijn 75L bak hoewel dat volgens de specificaties makkelijk zou moeten kunnen.
Ik heb nu het middenmodel en moet bijna 2x per week het filtermateriaal schoonmaken (pompt valt stil)ik zou haast denken dat de pomp zelf te weinig capaciteit heeft voor mijn 75L bak hoewel dat volgens de specificaties makkelijk zou moeten kunnen.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Als je twee keer per week je filter moet schoonmaken dan klopt er iets niet. Dan is je filter te klein voor je bak, of andersom gezegd je vervuiling te groot voor je filter. En niet zoân beetje.
Vaste prik na iedere waterwissel: hyperactieve cory's en de volgende dag is het net pasen. Die eieren zitten er dan een paar dagen, je ziet dat er zich iets in ontwikkelt, en op een gegeven moment zijn ze gewoon weg. Nog nooit een jong gezien, laat staan dat er eentje groot wordt. Hoeft ook niet, circle of life, alleen eitjes zijn toch ook leuk?
En toch, het lijkt de kinderen (vooruit, niet alleen de kinderen..) aardig om eens te kijken of we er toch iets van groot kunnen krijgen. Wat zijn jullie ervaringen met breeding boxes en welke hebben voldoende kleine openingen om mini-cory's binnen te houden? Ik zie ook wel versies met een netje, maar dan zie je natuurlijk nog steeds niks.
En toch, het lijkt de kinderen (vooruit, niet alleen de kinderen..) aardig om eens te kijken of we er toch iets van groot kunnen krijgen. Wat zijn jullie ervaringen met breeding boxes en welke hebben voldoende kleine openingen om mini-cory's binnen te houden? Ik zie ook wel versies met een netje, maar dan zie je natuurlijk nog steeds niks.
Ik heb verschillende gebruikt en die met het netje werken danweer wel het beste.JME schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:50:
Vaste prik na iedere waterwissel: hyperactieve cory's en de volgende dag is het net pasen. Die eieren zitten er dan een paar dagen, je ziet dat er zich iets in ontwikkelt, en op een gegeven moment zijn ze gewoon weg. Nog nooit een jong gezien, laat staan dat er eentje groot wordt. Hoeft ook niet, circle of life, alleen eitjes zijn toch ook leuk?

Precies wat @SmurfLink zegt. Netje in de stroming hangen, catappa blad erin en zo min mogelijk licht erop (want dat triggert alleen maar schimmeltjes). Veel drijfplantjes in het netje kunnen ook helpen het licht wat te temperen.
Als de meeste eitjes zijn uitgekomen haal je het netje naar een plek met minder stroming. 2 dagen na het uitkomen begin je met voeren. Ik begon destijds met JBL NobilFluid Artemia. Na een week of 3 ging ik over op JBL NovoTom Artemia. Daar maakte ik dan een papje van wat ik opzoog met een injectienaald. Tijdens het voeren zet je de pomp uit (slim stopcontactje met een Google nest hub of zo is dan erg makkelijk).
Op die manier heb ik zo'n 10-12 broedsels opgekweekt (ik had een groepje van 8 waarvan 2 vrouwtjes constant eitjes afzetten) met in totaal zo'n 500 corydoras als uitkomst. Erg leuk maar ook heel erg veel werk (en het aquarium heeft er destijds echt wel onder geleden).
Als de meeste eitjes zijn uitgekomen haal je het netje naar een plek met minder stroming. 2 dagen na het uitkomen begin je met voeren. Ik begon destijds met JBL NobilFluid Artemia. Na een week of 3 ging ik over op JBL NovoTom Artemia. Daar maakte ik dan een papje van wat ik opzoog met een injectienaald. Tijdens het voeren zet je de pomp uit (slim stopcontactje met een Google nest hub of zo is dan erg makkelijk).
Op die manier heb ik zo'n 10-12 broedsels opgekweekt (ik had een groepje van 8 waarvan 2 vrouwtjes constant eitjes afzetten) met in totaal zo'n 500 corydoras als uitkomst. Erg leuk maar ook heel erg veel werk (en het aquarium heeft er destijds echt wel onder geleden).
André Huisman (www.new-line.nl)
@SmurfLink @HuismAndré bedankt voor het meedenken! Grootschalig fokprogramma is hier niet de bedoeling, gewoon proberen om net iets meer te zien dan alleen eitjes in de bak. Dus een paar laten uitkomen in een beschermde omgeving, kort wat bijvoeren en dan loslaten in de bak als ze net iets meer kans hebben om de brigittae en endlers te ontlopen (ontzwemmen?).
Bij mij waren het er ook niet zoveel als bij André hoor.JME schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:18:
@SmurfLink @HuismAndré bedankt voor het meedenken! Grootschalig fokprogramma is hier niet de bedoeling, gewoon proberen om net iets meer te zien dan alleen eitjes in de bak. Dus een paar laten uitkomen in een beschermde omgeving, kort wat bijvoeren en dan loslaten in de bak als ze net iets meer kans hebben om de brigittae en endlers te ontlopen (ontzwemmen?).

Als dat jouw grootste vissen zijn heb je wel flink meer kans, dan kunnen ze snel in de grote bak.

Heeft er iemand hier ervaring met onderwater verlichting?
Ik heb een paludarium gemaakt in een tank van 50x35x40 met daarin een overhang van mangrovehout bij het water deel, maar daardoor is het onder water heel donker. (Veel donkerder dan vooraf verwacht)
Het water is ca 15 cm diep en er komen later wat garnalen in, dus wel zo fijn ze ook te kunnen zien als ze aan de achterzijde zitten.
Maar wat is wel slim en wat juist niet qua verlichting?
Ik heb een paludarium gemaakt in een tank van 50x35x40 met daarin een overhang van mangrovehout bij het water deel, maar daardoor is het onder water heel donker. (Veel donkerder dan vooraf verwacht)
Het water is ca 15 cm diep en er komen later wat garnalen in, dus wel zo fijn ze ook te kunnen zien als ze aan de achterzijde zitten.
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Het zou ook mooi zijn om een heel kleine mini spotlight erop te zetten. Dan is de inval natuurlijker en krijg je ook wat flikkeringen mocht je water bewegen. Je kunt dan zo een USB spotlight of eventueel speciaal aquarium spotlight gebruiken.Morelleth schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:55:
Ik heb deze gebruikt, niet superveel licht voor plantengroei, maar voldoende om wat garnalen uit te lichten denk ik. Er zijn nog wat andere versies verkrijgbaar met meer of minder regeling en kleuren.Morelleth schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:55:
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1
[Voor 3% gewijzigd door marcovandam op 27-03-2023 23:18]
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Eng spul hoor. Uit de omschrijving:
- Maak je zorgen over je aquarium wanneer je bezig bent met werk, reizen of slapen.
- Sterke zuigbekers stellen u in staat om het onderdompelbare vissentanklicht op de specifieke plaats te repareren zoals u wilt.
- Gemaakt van een zeer transparante en explosieverdichte acryllampenkap

- Maak je zorgen over je aquarium wanneer je bezig bent met werk, reizen of slapen.
- Sterke zuigbekers stellen u in staat om het onderdompelbare vissentanklicht op de specifieke plaats te repareren zoals u wilt.
- Gemaakt van een zeer transparante en explosieverdichte acryllampenkap

@World Citizen jammer dat de blauwe van de 4 spotjes versie overal is uitverkocht, maar denk dat ik die in groen en rood bestel en uit probeer (en anders hem ik nog wel een andere toepassing ervoor)
@marcovandam ook een goede, zelf geen problemen met de waterdichtheid? (gezien enkele review opmerkingen).
De vertaling is dan weer wel dubieus
@marcovandam ook een goede, zelf geen problemen met de waterdichtheid? (gezien enkele review opmerkingen).
De vertaling is dan weer wel dubieus

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Op zoek naar wat meer info over het onderhoud aan de pH elektrode. Mijn huidige werkwijze is dat ik 1x per maand tijdens het reguliere onderhoud aan de bak ook de elektrode schoonmaak en opnieuw ijk. De elektrode gaat dan bij het begin van het onderhoud in een watertestbuisje met wat reinigingsvloeistof en blijft daar in eerste instantie lekker weken. Als ik klaar ben met de rest van de bak, dan dep ik de onderkant (niet de bol zelf) voorzichtig droog en ijk ik hem op pH=4. Daarna even spoelen in de gebruikte reinigingsvloeistof, opnieuw deppen, en ijken op pH=7. Voor de zekerheid nog een keertje spoelen in het oude aquariumwater(geen idee of die vloeistoffen kwaad kunnen) en dan terug in de bak.
Nu zijn de vloeistofflesjes aan het opraken en vraag ik me af:
1. Heeft het zin om 200+ ml ijkvloeistof te kopen of is dat spul aan bederf onderhevig en kun je beter na iedere 50ml of 100ml een nieuw flesje nemen?
2. Is er verschil in samenstelling tussen reinigingsvloeistof en bewaarvloeistof?
3. Zijn er huis-, tuin- en keukenmiddeltjes om de elektrode mee te reinigen? Ik lees op sommige sites dat het spul (ook? vooral?) is om te spoelen tussen de ijkmomenten door, maar in dat geval klinkt met meer als een heel duur flesje water.
Nu zijn de vloeistofflesjes aan het opraken en vraag ik me af:
1. Heeft het zin om 200+ ml ijkvloeistof te kopen of is dat spul aan bederf onderhevig en kun je beter na iedere 50ml of 100ml een nieuw flesje nemen?
2. Is er verschil in samenstelling tussen reinigingsvloeistof en bewaarvloeistof?
3. Zijn er huis-, tuin- en keukenmiddeltjes om de elektrode mee te reinigen? Ik lees op sommige sites dat het spul (ook? vooral?) is om te spoelen tussen de ijkmomenten door, maar in dat geval klinkt met meer als een heel duur flesje water.
dat is wel vaak zeg. schoonmaak+ijken doe ik 1 x per 2 jaar.JME schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:39:
Op zoek naar wat meer info over het onderhoud aan de pH elektrode. Mijn huidige werkwijze is dat ik 1x per maand tijdens het reguliere onderhoud aan de bak ook de elektrode schoonmaak en opnieuw ijk.
De vraag is ook wat je er mee bereikt en wat je doelen zijn. de pH waarde in de bak op precies een bepaald niveau houden daar heeft in ieder geval niemand baat bij.
prima methode.De elektrode gaat dan bij het begin van het onderhoud in een watertestbuisje met wat reinigingsvloeistof en blijft daar in eerste instantie lekker weken. Als ik klaar ben met de rest van de bak, dan dep ik de onderkant (niet de bol zelf) voorzichtig droog en ijk ik hem op pH=4. Daarna even spoelen in de gebruikte reinigingsvloeistof, opnieuw deppen, en ijken op pH=7. Voor de zekerheid nog een keertje spoelen in het oude aquariumwater(geen idee of die vloeistoffen kwaad kunnen) en dan terug in de bak.
dat heeft over het algemeen maar een zeer beperkte houdbaarheidsdatum. Maar ook daar geldt: het hangt van je eisen af. In het lab wil je geen spul gebruiken dat ouder is dan 1 week. Voor een aquarium is het na 2 of 3 jaar ook nog wel geschikt (vind ik) maar ook daar zul je mensen hebben die per se willen dat het zeer nauwkeurig blijft.Nu zijn de vloeistofflesjes aan het opraken en vraag ik me af:
Ja, als het goed is wel. Bewaren doe je meestal in een KCL oplossing toch. Reiniging kan van alles zijn maar is niet bedoeld om het in op te slaan.2. Is er verschil in samenstelling tussen reinigingsvloeistof en bewaarvloeistof?
Het hoeft niet duur te zijn, en reinigingsvloeistof is nu juist weer iets dat wel gewoon 10 jaar goed blijft. dus als je 1 x een fles koopt, doe je daar de rest van je leven wel mee.3. Zijn er huis-, tuin- en keukenmiddeltjes om de elektrode mee te reinigen? Ik lees op sommige sites dat het spul (ook? vooral?) is om te spoelen tussen de ijkmomenten door, maar in dat geval klinkt met meer als een heel duur flesje water.
Ijk, opslag en reinigingsvloeistof kun je ook gewoon voor een paar euro op Ali-express kopen. Sommige in poedervorm voor lange houdbaarheid.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Mijn elektrode is volgens de fabrikant een verbruiksartikel dat jaarlijks zou moeten worden vervangen. Nou snap ik ook wel dat zo lang hij het doet er niets hoeft te worden vervangen, maar 1x per 2 jaar schoonmaken lijkt me dan ook weer niet helemaal realistisch. Aan de andere kant is iedere maand misschien wel wat overdreven, check. Sowieso hoeft er op pH=7 zelden iets te worden bijgesteld, dat moet eerder bij pH=4 en dat zit veel verder van mijn doelwaarde van 6,5. Dus in mijn range is het verloop van de elektrode vooralsnog zeer beperkt.
Reinigingsvloeistof lijkt verder gewoon sterk verdund zoutzuur te zijn (HCL). Fancy flesje doet de rest
Reinigingsvloeistof lijkt verder gewoon sterk verdund zoutzuur te zijn (HCL). Fancy flesje doet de rest

In dat geval zou je ook nog kunnen besluiten alleen bij aanschaf eenmalig te ijken, en dan dus telkens een nieuwe kopen zonder onderhoud tussendoor.JME schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:24:
Mijn elektrode is volgens de fabrikant een verbruiksartikel dat jaarlijks zou moeten worden vervangen.
Maar beter is misschien om op een elektrode over te stappen die gewoon 10-20 jaar mee gaat.
waarom niet? Gaat hier al 10 jaar prima. Het is maar net welke eisen je er aan stelt en wat je denkt te bereiken met telkens opnieuw ijken. Het lijkt haast bezigheidstherapieNou snap ik ook wel dat zo lang hij het doet er niets hoeft te worden vervangen, maar 1x per 2 jaar schoonmaken lijkt me dan ook weer niet helemaal realistisch.

Je kunt ook accepteren dat hij een beetje verloopt. Het zit verder vooral tussen de orenAan de andere kant is iedere maand misschien wel wat overdreven, check. Sowieso hoeft er op pH=7 zelden iets te worden bijgesteld, dat moet eerder bij pH=4 en dat zit veel verder van mijn doelwaarde van 6,5. Dus in mijn range is het verloop van de elektrode vooralsnog zeer beperkt.

ja dat zou goed kunnen. dat heeft dus vrijwel geen financiële waarde.Reinigingsvloeistof lijkt verder gewoon sterk verdund zoutzuur te zijn (HCL). Fancy flesje doet de rest
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Zoals de Peer al aangaf: Da's veel te vaak. 1-2 x per jaar is voldoende. Eigenlijk geldt ook hier "kijk naar de plantjes en diertjes". En natuurlijk met een scheef oog naar je afsluitklep. Monitoren met zo'n slim stopcontactje kan handig zijn (zelfs als je de pomp en je verlichting erbij hebt dan nog kun je goed zien wanneer de klep open en dicht gaat). Als de aan/uit verhouding verandert dan is er Ăłf iets veranderd in je bak Ăłf je elektrode geeft iets aan dat niet meer klopt.JME schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:39:
Op zoek naar wat meer info over het onderhoud aan de pH elektrode. Mijn huidige werkwijze is dat ik 1x per maand tijdens het reguliere onderhoud aan de bak ook de elektrode schoonmaak en opnieuw ijk.
IJkvloeistoffen heb ik geen goede ervaringen mee. Kan zijn dat ik destijds iets verkeerd deed maar de vloeistoffen zagen er na een jaar niet meer uit (troebel en neerslag) en ook kalibreren (na langdurig schudden en uren wachten tot de vloeistof op kamertemperatuur was gekomen) lukte me niet meer (m'n pH regelaar gaf een foutmelding). Ik koop in plaats daarvan liever poeders. Die kun je vaak voor een prikje op Aliexpress kopen en zijn, volgens mij, zo goed als eeuwig houdbaar. Na gebruik nog een maandje bewaren (voor het geval je een foute kalibratie hebt gedaan) en daarna weggooien en 6-12 maanden later weer een nieuwe aanmaken. Mocht je flesjes hebben dan kun je die mooi wel bewaren en hergebruiken voor je poederzakjes.
Bewaarvloeistof is hier niet aan de orde aangezien de probe altijd in de bak zit.
Reiniging: Niet te veel op de probe ompoetsen en zo. De probe laat je, zeker als je garnalen hebt, liefst compleet met rust (de garnalen poetsen hem heel voorzichtig voor je op). Ik doe er in ieder geval, naast een visuele inspectie bij elke waterwissel, niks aan maar heb het geluk dat er een aantal garnalen achter het HMF wonen die de boel daar netjes schoonhouden. Mocht je geen garnalen hebben om de probe te poetsen dan is zo'n reinigingsvloeistof natuurlijk prima (of een van de vele receptjes die je op het web kunt vinden). Veel kan echter voorkomen worden door ervoor te zorgen dat hij op een donker plekje hangt.
1 keer per kwartaal.JME schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:39:
Ik laat hem max 15 min droog staan, anders steek ik hem in een bakje met aquariumwater.De elektrode gaat dan bij het begin van het onderhoud in een watertestbuisje met wat reinigingsvloeistof en blijft daar in eerste instantie lekker weken. Als ik klaar ben met de rest van de bak, dan dep ik de onderkant (niet de bol zelf) voorzichtig droog
Doe ik ooken ijk ik hem op pH=4. Daarna even spoelen in de gebruikte reinigingsvloeistof, opnieuw deppen, en ijken op pH=7. Voor de zekerheid nog een keertje spoelen in het oude aquariumwater(geen idee of die vloeistoffen kwaad kunnen) en dan terug in de bak.
1. Ik koop zakjes die je per ijk beurt gebruik. Die kosten een euro of 2 per stuk. Ik gebruik ook 2 soorten, maar dan voor zout.Nu zijn de vloeistofflesjes aan het opraken en vraag ik me af:
2. Vast en zeker, maar dat is het niet echt waard. Zolang hij maar niet droog staat. Je wilt hem toch elke 2 tot 3 jaar vervangen.
3. Osmose of gedestilleerd water. Het laatste bij de supermarkt.
Als je gewoon zo'n glazen probe hebt (hervulbaar) moet 10 tot 20 jaar wel haalbaar zijn. Op de lange termijn dus goedkoper dan die plastic probes.World Citizen schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:01:
[...]
2. Vast en zeker, maar dat is het niet echt waard. Zolang hij maar niet droog staat. Je wilt hem toch elke 2 tot 3 jaar vervangen.
Om te spoelen inderdaad, maar dat reinigt natuurlijk niet.3. Osmose of gedestilleerd water. Het laatste bij de supermarkt.
Ik hoop dat dit waar is. Mocht je er iets over te lezen hebben dan duik ik erin. Ik ken zelf geen PH probes op de consumenten markt (onder de 1200euro) die dat doen. Technisch gezien moet het dan ook een andere techniek zijn lijkt me? Zijn dat membraamloze probes?de Peer schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:09:
[...]
Als je gewoon zo'n glazen probe hebt (hervulbaar) moet 10 tot 20 jaar wel haalbaar zijn. Op de lange termijn dus goedkoper dan die plastic probes.
Ik maak hem schoon met omsose water en een scheerborstel van dassenhaar. Dat is heel zacht en heel dik. Kans op krasjes is nihiel, maar doordat het zo dik is maakt het wel lekker schoon.[...]
Om te spoelen inderdaad, maar dat reinigt natuurlijk niet.
En door het osmosewater geen residu.
Ik heb deze :World Citizen schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:19:
[...]
Ik hoop dat dit waar is. Mocht je er iets over te lezen hebben dan duik ik erin. Ik ken zelf geen PH probes op de consumenten markt (onder de 1200euro) die dat doen. Technisch gezien moet het dan ook een andere techniek zijn lijkt me? Zijn dat membraamloze probes?
[...]
Ik maak hem schoon met omsose water en een scheerborstel van dassenhaar. Dat is heel zacht en heel dik. Kans op krasjes is nihiel, maar doordat het zo dik is maakt het wel lekker schoon.
En door het osmosewater geen residu.
http://www.ph-elektroden.de/
Is op het aquaforum erg populair.
Iets meer dan 100 euro en draait inmiddels 6 jaar hier zonder problemen. Heb hem vorig jaar voor het eerst hervuld. Gaat echt wel meer dan 10 jaar mee. Precieze techniek weet ik niet meer maar is op de site wel te vinden.
Dat mag wat kosten zeg. 100 euro voor een probe. Ik gebruik deze:
https://nl.aliexpress.com/item/682305183.html
Kost een euro of 15. Vervangen doe ik pas als de pH computer zegt dat het moet. De eerste was van 30 jun 2013. Deze is vervangen op 23 Jul 2018. Die 2e probe zit er nu nog steeds in. Ik schat dus dat ik zo'n 5 jaar doe met een probe. Hangt wel in het donker, achter het HMF en droog staan laat ik hem nooit. Ik ben 30 jaar verder als ik 100 euro uitgegeven heb aan probes.
Kost een euro of 15. Vervangen doe ik pas als de pH computer zegt dat het moet. De eerste was van 30 jun 2013. Deze is vervangen op 23 Jul 2018. Die 2e probe zit er nu nog steeds in. Ik schat dus dat ik zo'n 5 jaar doe met een probe. Hangt wel in het donker, achter het HMF en droog staan laat ik hem nooit. Ik ben 30 jaar verder als ik 100 euro uitgegeven heb aan probes.
Haha ja ik overwoog ook deze 2 strategieën.HuismAndré schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:34:
Dat mag wat kosten zeg. 100 euro voor een probe. Ik gebruik deze:
100 euro probe die 'levenslang' mee gaat of goedkope probes elke paar jaar vervangen. Ik koos dus voor het eerste in de hoop dat de kwaliteit dan wellicht ook beter is.
5 jaar met goedkope probe is zeker netjes!
Ik vind 100 euro al goedkoop (en dat is het ook voor een hervulbare) maar dat komt vooral omdat ik de prijzen in laboratoria gewend ben.
[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 03-04-2023 21:47]
Mijn probe werd meegeleverd bij de pH-controller. Met daarbij het (kennelijke) verkooppraatje dat ik die maandelijks moest reinigen en kalibreren, wat ik sindsdien braaf doe. Daar gaan we dus maar eens een poosje mee stoppen 

Ja die dekken zich in of hopen dat je bij hen ook de ijk, reinig en bewaarvloeistoffen blijft kopen.JME schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:45:
Mijn probe werd meegeleverd bij de pH-controller. Met daarbij het (kennelijke) verkooppraatje dat ik die maandelijks moest reinigen en kalibreren, wat ik sindsdien braaf doe. Daar gaan we dus maar eens een poosje mee stoppen
De meeste filterfabrikanten zeggen ook dat je jaarlijks die sponzen moet vervangen toch?JME schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:45:

Jajajaja, wrijf het er nog even lekker in..

Mijn zoon heeft een zout water aquarium aangeschaft en dus krijg ik binnenkort zijn zoet water aquarium hier thuis. Een Jewel 125 Rio Led. Mooie beginners bak. 80 bij 35 en 50 ongeveer. Hoewel ik vroegah al vaker met aquariums en vissen ben bezig geweest, zat erg te twijfelen of ik het nu wel weer wilde. Neemt ongemerkt toch veel tijd en veel stroom. Maar goed ..... de pracht en praal van een mooi aquarium heeft me over de streep getrokken. Zit me stiekem toch weer in te lezen en allerlei YouTube filmpjes te kijken. Twijfel nog steeds wel een beetje maar heb er ook wel erg veel zin in weer. Een beetje een dubbelzinnig gevoel zal ik maar zeggen. We gaan het zien en beleven.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Vanochtend een enorme stapel Red Root Floaters weggegooid, want ik heb al 4 extra bakken vol staan, komt zojuist iemand met gepaste spoed langs om snel 3 volle bakken te kopen 
Wat een mooi wereldje, 20 minuten staan praten over de hobby en andere dingen. Maar ik blijf het moeilijk vinden die planten gewoon weg te gooien ipv te koop te zetten...

Wat een mooi wereldje, 20 minuten staan praten over de hobby en andere dingen. Maar ik blijf het moeilijk vinden die planten gewoon weg te gooien ipv te koop te zetten...
Over 3 maanden ben je er of klaar mee, of heb je 3 bakken staanAvK schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:14:
Mijn zoon heeft een zout water aquarium aangeschaft en dus krijg ik binnenkort zijn zoet water aquarium hier thuis. Een Jewel 125 Rio Led. Mooie beginners bak. 80 bij 35 en 50 ongeveer. Hoewel ik vroegah al vaker met aquariums en vissen ben bezig geweest, zat erg te twijfelen of ik het nu wel weer wilde. Neemt ongemerkt toch veel tijd en veel stroom. Maar goed ..... de pracht en praal van een mooi aquarium heeft me over de streep getrokken. Zit me stiekem toch weer in te lezen en allerlei YouTube filmpjes te kijken. Twijfel nog steeds wel een beetje maar heb er ook wel erg veel zin in weer. Een beetje een dubbelzinnig gevoel zal ik maar zeggen. We gaan het zien en beleven.

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven
Ik ben al geruime tijd aan het nadenken over een nieuw aquarium en na veel gelezen te hebben wil ik of de ADA 60p of de Oase scaperline 60 gaan kopen. Twee mooie aquaria maar in beide geval vind ik het meubel veel te duur en daarom kijk ik naar een alternatief. Ik ben uitgekomen op het juwel lido 120 meubel met de maat 61*41. Echter de ADA en Oase zijn 60 cm breed (ada 30cm diep en ongeveer 64 liter en oase 35 cm diep en ongeveer 73 liter). Kunnen deze bakken op het meubel van de lido 120? Mijn twijfel zit in de breedte: vanwege verchil van 1 cm in de breedte vraag ik me af of het wel stevig genoeg is. Heeft iemand hier ervaring mee?
[Voor 4% gewijzigd door Exo81 op 09-04-2023 00:04]
@Exo81 Dat hangt voornamelijk van de ondersteuning van het middendeel af. Als het aquarium 1 cm minder breed is, steunt deze waarschijnlijk nog wel steeds op beide randen/steunen aan de zijkant. Waarschijnlijk is dat voor de diepte anders, omdat daar een groter lengteverschil in zit. Heeft dus voornamelijk met de bouw van het meubel te maken, betreft het middendeel een stevig iets, of zit de steun hem vooral in de randen door bijv. de keuze voor een dun type hout of kunststof, dat onder zwaar gewicht kan buigen.
Persoonlijk vind ik het niet mooi als het aquarium niet goed uitlijnt met het meubel en daar zou ik wel iets extra voor overhebben. Daarnaast biedt het Oase meubel wat mooie toevoegingen, zoals een slede voor het filter, uitneembare randen voor o.a. filterslangen, CO2 slang, etc., magneten voor gereedschap, etc. Ik zou persoonlijk zeker voor het Oase meubel gaan en die in een set met het aquarium kopen.
Persoonlijk vind ik het niet mooi als het aquarium niet goed uitlijnt met het meubel en daar zou ik wel iets extra voor overhebben. Daarnaast biedt het Oase meubel wat mooie toevoegingen, zoals een slede voor het filter, uitneembare randen voor o.a. filterslangen, CO2 slang, etc., magneten voor gereedschap, etc. Ik zou persoonlijk zeker voor het Oase meubel gaan en die in een set met het aquarium kopen.
Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven
Ila meubel misschien iets goedkoper maar beetje adaExo81 schreef op zondag 9 april 2023 @ 00:02:
Ik ben al geruime tijd aan het nadenken over een nieuw aquarium en na veel gelezen te hebben wil ik of de ADA 60p of de Oase scaperline 60 gaan kopen. Twee mooie aquaria maar in beide geval vind ik het meubel veel te duur en daarom kijk ik naar een alternatief. Ik ben uitgekomen op het juwel lido 120 meubel met de maat 61*41. Echter de ADA en Oase zijn 60 cm breed (ada 30cm diep en ongeveer 64 liter en oase 35 cm diep en ongeveer 73 liter). Kunnen deze bakken op het meubel van de lido 120? Mijn twijfel zit in de breedte: vanwege verchil van 1 cm in de breedte vraag ik me af of het wel stevig genoeg is. Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.aquariumdesig...m-meubel-60x40x80-cm-wit/
BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral
En anders zelfbouw. Kun je het frame zo stevig maken als je zelf wilt en afwerken met het materiaal wat je zelf wilt. Bovenblad van betonplex en gĂĄĂĄn!
Ik ben fan van een te groot meubel. Dan heb je rondom je aquarium wat plek om dingen neer te zetten tijdens voeren en onderhoud. Maar let wel op inderdaad met wat @Taro zegt, je aquarium moet steunen hebben. Ik heb dit gedaan door een te groot meubel te pakken, en dan onder het onderblad extra leggers te plaatsen.
Aan de achterkant zit in het midden een verticale plank. Zou ik het dan nog steeds moeten verstevigen als ik de bak daar dan op plaats? Omdat je dan dus aan achterkant uitlijnt zal aan de voorkant 11 cm van het meubel overblijven (ADA) of 6cm (scaperline). Een strakke ADA look is het dan inderdaad niet maar zoals @World Citizen zegt hou je dan wel ruimte over om tijdens het onderhoud wat weg te zetten. Heb tijd geleden een rio 125 gehad met bijpassend meubel en ik miste daar echt de ruimte. En daarnaast vind ik die meubels van o.a. Oase scaperline echt te duur; die zijn 800 euro en ik heb ook nog andere hobby's :-)Taro schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:11:
@Exo81 Dat hangt voornamelijk van de ondersteuning van het middendeel af. Als het aquarium 1 cm minder breed is, steunt deze waarschijnlijk nog wel steeds op beide randen/steunen aan de zijkant. Waarschijnlijk is dat voor de diepte anders, omdat daar een groter lengteverschil in zit. Heeft dus voornamelijk met de bouw van het meubel te maken, betreft het middendeel een stevig iets, of zit de steun hem vooral in de randen door bijv. de keuze voor een dun type hout of kunststof, dat onder zwaar gewicht kan buigen.
Voor ⏠739,95 kan je de Oase Scaperline 60 set kopen, incl. aquariumExo81 schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:22:
[...]
En daarnaast vind ik die meubels van o.a. Oase scaperline echt te duur; die zijn 800 euro en ik heb ook nog andere hobby's :-)

Maar eens, het prijsverschil tussen een Oase Scaperline 60 meubel (+-590 Euro) en een Lido 120 (+-110 Euro) is wel groot.
Wat betreft het plankje: Ze hebben dat meubel regelmatig bij o.a. de Hornbach en andere winkels staan, ik zou persoonlijk gewoon even gaan kijken hoe die in elkaar zit en dan een besluit nemen.
Dat zijn wel absurde prijzen ja, 590,- voor zo'n klein kastje uiteindelijk is nog allemaal spaanplaat ook.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Klopt, daar kun je ook je complete bak voor inrichten, inclusief deftige CO2 set plus controller. Keuzes. Ik heb tot nu toe 2 âaquariummeubelsâ gehad, beide kwamen van de kringloop, kostten 2 of 3 tientjes, en waren geen officieel aquariummeubel. Maar als je begint met een stevige basiskast met een mooi massief en recht bovenblad, dan heb je hooguit ergens een extra verstevigingsbalkje nodig om een uniek aquariummeubel te maken. Likje verf maakt het af.
Nogmaals, dit zijn keuzes, geen oordelen over andere keuzes of mensen die andere keuzes maken
Nogmaals, dit zijn keuzes, geen oordelen over andere keuzes of mensen die andere keuzes maken

Heel bizar het hout is helemaal anders geworden. Ben er blij mee past nou beter bij het andere stuk.
Het andere stuk lijkt tot nu toe ook geen giftige stoffen te bevatten. Al merk ik dat vast niet met al die helena slakken.
[Voor 6% gewijzigd door NLKornolio op 14-04-2023 19:22]
Levend voer:
Doordat ik mijn zeester levende shelpdieren moet voeren ben ik erachter gekomen dat eigenlijk alle vissen wel dol zijn op levende schelpdieren. Ze zijn er zo verzot op dat ik mijzelf afvraag waarom ik dat nooit eerder zo heb gedaan. Ik was altijd, en ben nog steeds best wel klinisch, en zou denk ik nooit aan schelpdieren hebben gedacht als ik niet die ster had gehad.
Zweefafval Mossel:
Iedereen en alles in het aquarium eet er van. De vissen, sterren, egels, slakken en al het zweefafval waarschijnlijk door een aantal koralen. Dat zweefafval is een uitdaging. Het vervuilt enorm en zou in een bak die niet zo gericht is op NPS niet handig zijn. Daar komt dan nog eens bij dat Mossel buitengewoon veel nitraat en nitriet kan afgeven. Ze eten zichzelf op in de schelp nadat ze gevangen zijn, en slaan al het afval ook op in die schelp zolang ze op transport of in een vitrine liggen.
Ook lijkt het erop dat mossel specifiek een stofje heeft wat op den duur bij contant voeren problemen kan geven met vissen. Aldus, mossel werkte perfect maar... wellicht is er iets beter.
WC gaat lekker eten vanavond:
Ik ben dus naar de beste viswinkel in Tilburg gereden en heb daar de schelpdieren gekocht die er op dat moment vers en onbewerkt lagen.
Mijn ogen puilen altijd al uit als ik in dat soort winkels ben, en ik krijg spontaan honger als een zeester. Ik kon mijzelf niet inhouden en heb een buffetje voor het aquarium en voor WC meegenomen. Jummie!
Scheermessen,
Cockles,
Oesters, (beste klasse voor de visjes en voor WC),
Roodbaars, (niet te vette vis met niet te veel olie, maar wel een beetje)
Chelmon Rostratus:
Ik merkte dat mijn 2 Chelmons als een gek op mosselen afduiken. Ze scheuren er hele stukken vanaf en vreten zich helemaal rond. Top!, buiten dan weer dat gedeelte dat het een mossel is.
Maar goed, wat blijkt... een levend scheermesje doet het ook. Zo uit de winkel, levend en vers de bak in. Ik heb hem ook niet opengescheurd... (Dat doe ik bij een mossel soms wel)
(De kleine Chelmon heeft Lymphocystis voor de oplettende kijker. Van voren gezien op de linkervin duidelijk zichtbaar)
Doordat ik mijn zeester levende shelpdieren moet voeren ben ik erachter gekomen dat eigenlijk alle vissen wel dol zijn op levende schelpdieren. Ze zijn er zo verzot op dat ik mijzelf afvraag waarom ik dat nooit eerder zo heb gedaan. Ik was altijd, en ben nog steeds best wel klinisch, en zou denk ik nooit aan schelpdieren hebben gedacht als ik niet die ster had gehad.
Zweefafval Mossel:
Iedereen en alles in het aquarium eet er van. De vissen, sterren, egels, slakken en al het zweefafval waarschijnlijk door een aantal koralen. Dat zweefafval is een uitdaging. Het vervuilt enorm en zou in een bak die niet zo gericht is op NPS niet handig zijn. Daar komt dan nog eens bij dat Mossel buitengewoon veel nitraat en nitriet kan afgeven. Ze eten zichzelf op in de schelp nadat ze gevangen zijn, en slaan al het afval ook op in die schelp zolang ze op transport of in een vitrine liggen.
Ook lijkt het erop dat mossel specifiek een stofje heeft wat op den duur bij contant voeren problemen kan geven met vissen. Aldus, mossel werkte perfect maar... wellicht is er iets beter.
WC gaat lekker eten vanavond:
Ik ben dus naar de beste viswinkel in Tilburg gereden en heb daar de schelpdieren gekocht die er op dat moment vers en onbewerkt lagen.
Mijn ogen puilen altijd al uit als ik in dat soort winkels ben, en ik krijg spontaan honger als een zeester. Ik kon mijzelf niet inhouden en heb een buffetje voor het aquarium en voor WC meegenomen. Jummie!
Scheermessen,
Cockles,
Oesters, (beste klasse voor de visjes en voor WC),
Roodbaars, (niet te vette vis met niet te veel olie, maar wel een beetje)
Chelmon Rostratus:
Ik merkte dat mijn 2 Chelmons als een gek op mosselen afduiken. Ze scheuren er hele stukken vanaf en vreten zich helemaal rond. Top!, buiten dan weer dat gedeelte dat het een mossel is.
Maar goed, wat blijkt... een levend scheermesje doet het ook. Zo uit de winkel, levend en vers de bak in. Ik heb hem ook niet opengescheurd... (Dat doe ik bij een mossel soms wel)
(De kleine Chelmon heeft Lymphocystis voor de oplettende kijker. Van voren gezien op de linkervin duidelijk zichtbaar)
[Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 15-04-2023 15:41]
@World Citizen Interessant. Ik zag laatst op YouTube iemand levend voer aan zijn aquarium toevoegen, maar daar zat helaas een ziekte in en daarna zijn er vissen overleden. Ik kan mij voorstellen dat dit voer levend wordt gevangen, of wordt dit in een steriele omgeving gekweekt? Ben je niet bang dat het iets meebrengt waar de vissen niet tegen kunnen?
Artemia kweek je bijv. zelf thuis, dus is wat mij betreft betrouwbaar, maar geen idee of je hier ook voorzichtig mee moet zijn of niet.
Artemia kweek je bijv. zelf thuis, dus is wat mij betreft betrouwbaar, maar geen idee of je hier ook voorzichtig mee moet zijn of niet.
Vandaag even met de dremel een gat gemaakt in de superfish 70. Dit ivm de easy feeder van juwel. Die niet een op een paste natuurlijk. Blij met het resultaat en in de wasbak al de afgifte getest. In de zomer zijn we 3 weken op vakantie, en 1x per week komt iemand de planten water geven en eventueel de Feeder bij voeren. Heb al wel gelezen dat er wellicht vocht in het voer komt, dus wellicht dan even over op korrel voer i.p.v. vlokkenvoer.
Voor nu in de testfase en ben al blij met hoe het is gemonteerd. Zodra de lijm is uitgehard nog even wat netter afwerken. đ
Voor nu in de testfase en ben al blij met hoe het is gemonteerd. Zodra de lijm is uitgehard nog even wat netter afwerken. đ
@Cougar Succes en altijd goed om iemand tussendoor even te laten checken. Mocht het tijdens het testen problemen opleveren, ik heb goede ervaringen met de GrÀsslin rondomatic 400, omdat niet al het voedsel op één hoop ligt plakt het minder snel aan elkaar:
Heb hem ook, nog geen problemen met vocht gehad. Voer bijna stofvoer dus zal het wel gemerkt hebben.Cougar schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:00:
Vandaag even met de dremel een gat gemaakt in de superfish 70. Dit ivm de easy feeder van juwel. Die niet een op een paste natuurlijk. Blij met het resultaat en in de wasbak al de afgifte getest. In de zomer zijn we 3 weken op vakantie, en 1x per week komt iemand de planten water geven en eventueel de Feeder bij voeren. Heb al wel gelezen dat er wellicht vocht in het voer komt, dus wellicht dan even over op korrel voer i.p.v. vlokkenvoer.
Voor nu in de testfase en ben al blij met hoe het is gemonteerd. Zodra de lijm is uitgehard nog even wat netter afwerken. đ[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan me hier ook eigenlijk wel eindelijk eens melden.
Heb al 15 jaar ofzo aquaria, maar heb het nooit extreem serieus genomen, Zolang de visjes het goed deden, en de boel gewoon okay draaide, vond/vind ik het allemaal prima. Nu heb ik al iets van 10 jaar een oude Panorama 180.
Maar zondag ga mijn kleine droom uit laten komen: Er komt een Trigon 350. Heb die dingen altijd al super mooi gevonden, vooral omdat je zoveel diepte hebt. Vast niet het makkelijkste aquarium om in te richten, maar de Pano gaat niet direct weg, dus ik heb alle tijd om aan te klooien
Grootste vraag momenteel is wat ik straks qua vissen ga doen. Momenteel heb ik niet heel veel, ook omdat ik al een poos wist dat ik een Trigon wou hebben. Nu heb ik 5 netbotia's, een "ancistrus", Omnomnom, die alleen maar vlees eet, 4 overgebleven Chinese danio's [nakomelingen/overblijfselen van de school waarmee ik 10+ jaar geleden mee begon] en wat guppen.
Botia's blijven sowieso, die beesten zijn geweldig, groep wil ik graag nog wat groter hebben. En natuurlijk Omnomnom.
Maar verder? Ik heb maanvissen altijd prachtig gevonden, maar of dat lekker samengaat met drukke botia's weet ik niet. Dat het geen biotoop wordt, boeit me heel weinig.
Lokale visboer heeft ook Festivums, dat zijn ook hele mooie vissen. Maar ik weet niet of die niet te groot worden.
Een blauwe spat of diamantgourami is ook mooi, maar ik weet niet of het gedrag van die vissen net zo interessant is als het gedrag van cichliden.
Qua school heb ik echt totaal geen idee, denk dat dat ook afhangt van wat er in komt qua "pronkstuk".
Dan nog een laatste vraag: Waar kun je voor een beetje normale prijs stenen vinden? Visboer vraagt gerust 5 euro per steen, dat vind ik een beetje overdreven.
Heb al 15 jaar ofzo aquaria, maar heb het nooit extreem serieus genomen, Zolang de visjes het goed deden, en de boel gewoon okay draaide, vond/vind ik het allemaal prima. Nu heb ik al iets van 10 jaar een oude Panorama 180.
Maar zondag ga mijn kleine droom uit laten komen: Er komt een Trigon 350. Heb die dingen altijd al super mooi gevonden, vooral omdat je zoveel diepte hebt. Vast niet het makkelijkste aquarium om in te richten, maar de Pano gaat niet direct weg, dus ik heb alle tijd om aan te klooien

Grootste vraag momenteel is wat ik straks qua vissen ga doen. Momenteel heb ik niet heel veel, ook omdat ik al een poos wist dat ik een Trigon wou hebben. Nu heb ik 5 netbotia's, een "ancistrus", Omnomnom, die alleen maar vlees eet, 4 overgebleven Chinese danio's [nakomelingen/overblijfselen van de school waarmee ik 10+ jaar geleden mee begon] en wat guppen.
Botia's blijven sowieso, die beesten zijn geweldig, groep wil ik graag nog wat groter hebben. En natuurlijk Omnomnom.
Maar verder? Ik heb maanvissen altijd prachtig gevonden, maar of dat lekker samengaat met drukke botia's weet ik niet. Dat het geen biotoop wordt, boeit me heel weinig.
Lokale visboer heeft ook Festivums, dat zijn ook hele mooie vissen. Maar ik weet niet of die niet te groot worden.
Een blauwe spat of diamantgourami is ook mooi, maar ik weet niet of het gedrag van die vissen net zo interessant is als het gedrag van cichliden.
Qua school heb ik echt totaal geen idee, denk dat dat ook afhangt van wat er in komt qua "pronkstuk".
Dan nog een laatste vraag: Waar kun je voor een beetje normale prijs stenen vinden? Visboer vraagt gerust 5 euro per steen, dat vind ik een beetje overdreven.
Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.
Begin gemaakt 15mm extra helder gesneden en geslepen zee aquarium gaat het worden 3400 lang
780 breed en 600 hoog .
Stalen onderstel laten maken achterwand in de kamer is geĂŻsoleerd met panelen met schuim erachter .
780 breed en 600 hoog .
Stalen onderstel laten maken achterwand in de kamer is geĂŻsoleerd met panelen met schuim erachter .
[Voor 135% gewijzigd door Beaudog op 20-04-2023 14:34]
@RobinHood Voor stenen zou je eens bij het tuincentrum of de stratenboer kunnen kijken, vaak centenwerk per kilo. Vaak mag je gratis een paar proefstukken meenemen om thuis op aanwezigheid van kalk te checken. Soms weten ze dat ook zelf al wel, je gaat niet de eerste zijn die er om vraagt.
@Beaudog dat zijn geen halve maatregelen!
@Beaudog dat zijn geen halve maatregelen!
@Beaudog dat wordt een flinke binnenvijver/zee, nice!
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Vindt het leuk om het een beetje vast te leggen .
Dit is bij een vriend van mij we hebben al eerder een bak gemaakt ook een zee aquarium.
Gaten geboord voor de overloop.
Dit is bij een vriend van mij we hebben al eerder een bak gemaakt ook een zee aquarium.
Gaten geboord voor de overloop.
[Voor 16% gewijzigd door Beaudog op 20-04-2023 15:34]
Nog gekeken of je vloer het gewicht wel kan dragen? Moet je volgens mij doen met dit soort maten.Beaudog schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:47:
Begin gemaakt 15mm extra helder gesneden en geslepen zee aquarium gaat het worden 3400 lang
780 breed en 600 hoog .
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben vrij goed in stenen herkennen, dus dat gaat wel goed, en anders neem ik gewoon wat azijn meeJME schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:59:
@RobinHood Voor stenen zou je eens bij het tuincentrum of de stratenboer kunnen kijken, vaak centenwerk per kilo. Vaak mag je gratis een paar proefstukken meenemen om thuis op aanwezigheid van kalk te checken. Soms weten ze dat ook zelf al wel, je gaat niet de eerste zijn die er om vraagt.

Maar da's wel een goede tip ja, eens kijken of hier een tuincentrum-met-stenen in de buurt zit. Op het Friese platteland is het altijd een beetje behelpen. Gelukkig zit in Leeuwarden verstopt in een Pets Place Aquariumhuis Friesland, die hebben echt wel mooie, en goede, vissen.
Verkoper van de bak, ding is tweedehands, blijkt ook nog een hele stapel stenen te hebben die ik mee mag nemen, dus dat is ook nice.
Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.
Dat gaat echt gaaf worden met zulke maten !Beaudog schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:24:
Er is een metalen plaat in de grond gemaakt
Voor de zekerheid.
Zorg er wel echt voor dat het frame superstijf is! Ik kan het vanaf de foto's niet inschatten, maar je hebt het over een serieus gewicht (je gaat naar of over de 2 ton). Bij een bekende van mij is zijn aquarium door een kleine torsie van het frame gescheurd, met enorme schade tot gevolg (ook een zeebak, met vergelijkbare maten)
Succes in elk geval !
Gwindorian schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:38:
[...]
Dat gaat echt gaaf worden met zulke maten !
Zorg er wel echt voor dat het frame superstijf is! Ik kan het vanaf de foto's niet inschatten, maar je hebt het over een serieus gewicht (je gaat naar of over de 2 ton). Bij een bekende van mij is zijn aquarium door een kleine torsie van het frame gescheurd, met enorme schade tot gevolg (ook een zeebak, met vergelijkbare maten)
Frame is gemaakt door een aannemer en is super stevig
Na 7 dagen nog geen enkele uitkomst, dus ik neem aan dat we kunnen stellen dat corydorasbroedpoging 1 is mislukt..
Zonde! Hier ook een "broedpoging" aan de gang. Vrouwelijke Pseudotropheus sp. Acei zwemt al een kleine week rond met een bek vol eitjes, benieuwd of er iets van over blijft de komende wekenJME schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:42:
Na 7 dagen nog geen enkele uitkomst, dus ik neem aan dat we kunnen stellen dat corydorasbroedpoging 1 is mislukt..

Dat zou leuk zijn @Anton2610
Het was hier een eerste poging met een stuk of 10 eitjes en een catappablad in een netboxje. Wellicht te dicht onder de lamp of te ver uit de stroming, want er kwam hier en daar toch wat haar op. Ach ja, volgende ronde beter.
Weet iemand toevallig of Coryâs ook eitjes leggen als er geen vent in de buurt is, dus dat ze misschien structureel onbevrucht zijn?
Het was hier een eerste poging met een stuk of 10 eitjes en een catappablad in een netboxje. Wellicht te dicht onder de lamp of te ver uit de stroming, want er kwam hier en daar toch wat haar op. Ach ja, volgende ronde beter.
Weet iemand toevallig of Coryâs ook eitjes leggen als er geen vent in de buurt is, dus dat ze misschien structureel onbevrucht zijn?
Nou....... Twee weken later en hij staat er al. Bak staat nog geen twee uurtjes na de verhuizing er al weer mooi fris bij (wordt nog beter natuurlijk) en de vissen en slakken zijn alweer in hun element en rustig na het grote verhuis avontuur. Geen briljant scherpe foto maar het geeft een goed idee denk ik. Het Colosseum kan je over twisten maar mijn zoon is een geschiedenis man en ik vind het totaal niet storend en eigen wel lekker eigenzinnig.AvK schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:14:

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Trekstrips gesneden en geslepen voor de bovenkant van de bak.
Van 10 mm float glas
Ribben geplaatst.
Van 10 mm float glas
Ribben geplaatst.
[Voor 50% gewijzigd door Beaudog op 25-04-2023 19:21]
Maaskeien worden heel vaak gratis op Marktplaats aangeboden.RobinHood schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:28:
[...]
Ik ben vrij goed in stenen herkennen, dus dat gaat wel goed, en anders neem ik gewoon wat azijn mee![]()
Maar da's wel een goede tip ja, eens kijken of hier een tuincentrum-met-stenen in de buurt zit. Op het Friese platteland is het altijd een beetje behelpen. Gelukkig zit in Leeuwarden verstopt in een Pets Place Aquariumhuis Friesland, die hebben echt wel mooie, en goede, vissen.
Verkoper van de bak, ding is tweedehands, blijkt ook nog een hele stapel stenen te hebben die ik mee mag nemen, dus dat is ook nice.
Ja links en rechts zijn uitsparingen gemaakt daar komt de overloop, de bak is 3400 in totaal links en rechts komen de overlopen van 20 cm die plakken we eraan en op de uitsparing komt een kam dat het water er door kan .
Ahhh, ik snapte het al niet met waterhoogte, maar nu welBeaudog schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:02:
Ja links en rechts zijn uitsparingen gemaakt daar komt de overloop, de bak is 3400 in totaal links en rechts komen de overlopen van 20 cm die plakken we eraan en op de uitsparing komt een kam dat het water er door kan .

Veel plezier!
Dank je welWorld Citizen schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:33:
[...]
Ahhh, ik snapte het al niet met waterhoogte, maar nu wel![]()
Veel plezier!
28 mei 2023 organiseert Aquarium Mentor een meeting tijdens het feestweekend bij Aquariumgek in Oosterhout.
U bent van harte welkom van 12:00 tot 17:00 uur. U kunt op deze dag vele mede aquarianen beter leren kennen, lekker een hapje eten of iets drinken. Het evenement is voor alle leeftijden en bovendien GRATIS! Het word een leerzame dag vol gezelligheid, kennis en acties.
Vanaf 12 uur trappen we af met een geweldige live aquascape van Leon Koenders, die deel uitmaakt van het A-team van Aquaflora. Het is mogelijk om Leon allerlei vragen te stellen over aquascaping tijdens de demonstratie. Daarna vanaf 15:30 uur is er een lezing over bettas, die word gegeven door Joep van Esch grondlegger van Bettas4all en Bettaterritory, ook hij zal al uw vragen beantwoorden. Deze leerzame dag word gesponsord door Aquariumgek, Aquaflora, Oase & Sera.
https://aquariummentor.nl/meeting-mei-2023/
U bent van harte welkom van 12:00 tot 17:00 uur. U kunt op deze dag vele mede aquarianen beter leren kennen, lekker een hapje eten of iets drinken. Het evenement is voor alle leeftijden en bovendien GRATIS! Het word een leerzame dag vol gezelligheid, kennis en acties.
Vanaf 12 uur trappen we af met een geweldige live aquascape van Leon Koenders, die deel uitmaakt van het A-team van Aquaflora. Het is mogelijk om Leon allerlei vragen te stellen over aquascaping tijdens de demonstratie. Daarna vanaf 15:30 uur is er een lezing over bettas, die word gegeven door Joep van Esch grondlegger van Bettas4all en Bettaterritory, ook hij zal al uw vragen beantwoorden. Deze leerzame dag word gesponsord door Aquariumgek, Aquaflora, Oase & Sera.
https://aquariummentor.nl/meeting-mei-2023/
@Keuzenkamp Lijkt mij wel goed je eigen rol in het geheel even toe te lichten. Reclame maken is hier normaal gesproken niet toegestaan en je hebt een nieuw account dat niet eerder actief heeft bijgedragen. Aan de andere kant betreft het een gratis event en kan het wel interessant zijn, dus geef je graag het voordeel van de twijfel.
Mijn excuses, ik zit in de organisatie van het evenement. We zijn non-profit en willen graag kostenloos kennis delen. Het is gewoon een gezellig dagje uit voor jong en oud.Taro schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:07:
@Keuzenkamp Lijkt mij wel goed je eigen rol in het geheel even toe te lichten. Reclame maken is hier normaal gesproken niet toegestaan en je hebt een nieuw account dat niet eerder actief heeft bijgedragen. Aan de andere kant betreft het een gratis event en kan het wel interessant zijn, dus geef je graag het voordeel van de twijfel.
Keuzenkamp schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:06:
[...]
Mijn excuses, ik zit in de organisatie van het evenement. We zijn non-profit en willen graag kostenloos kennis delen. Het is gewoon een gezellig dagje uit voor jong en oud.

Hier helaas steeds meer last van verschillende algensoorten in de Malawi bak, en dan niet de soorten die een mooi groen bedje vormen op de stenen. Bruine alg en penseelalg/baardalg. Iemand enig idee wat hier nog tegen te doen is? Heb de verlichting al aangepast in de hoop dat het met minder licht af gaat nemen, maar dit moet zich nog bewijzen de komende week.
https://www.tspt.nl/ balans, planten, zuurstof. Zitten meestal niet veel planten in malawi bakken overschot aan metalen wordt hierdoor meestal niet gebruikt waardoor algen vrij spel hebben.Anton2610 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:32:
Hier helaas steeds meer last van verschillende algensoorten in de Malawi bak, en dan niet de soorten die een mooi groen bedje vormen op de stenen. Bruine alg en penseelalg/baardalg. Iemand enig idee wat hier nog tegen te doen is? Heb de verlichting al aangepast in de hoop dat het met minder licht af gaat nemen, maar dit moet zich nog bewijzen de komende week.
Je ontkomt er uiteindelijk gewoon niet aan, als de stenen er maar lang genoeg in liggen. Je zou er elke waterwissel een paar eruit kunnen halen en die een half uurtje een waterstofperoxidebadje geven.Anton2610 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:32:
Ja stenen is één ding, maar nu begint ook bruinige alg te vormen op het zand waar de aquariumverlichting direct op schijnt.HuismAndré schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:51:
[...]
Je ontkomt er uiteindelijk gewoon niet aan, als de stenen er maar lang genoeg in liggen. Je zou er elke waterwissel een paar eruit kunnen halen en die een half uurtje een waterstofperoxidebadje geven.
Ik heb heb het maar opgegeven, op het ogenblik heb ik overal alg. Ach, de mbuna vinden het leuk om doorheen te wroeten en het golft ook wel mooi.Anton2610 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:32:
Hier gisteren een kilo waterpest uit de bak gehaald, toppen teruggeplant.
Drijfplantjes beginnen ook weer goed.
Javavaren heeft zowat de hele bodem overwoekerd, groeit door het grind en komt dan 10cm verderop weer boven. Heb alle uitlopers op de bladpunten eraf gehaald.
Tijdje terug waren de planten lelijk. Door overschot aan nitraat gaf ik geen nitraat/fosfaat mengsel meer. Nu zag ik laatst troep drijven in de fles, dus weggegooid en een nieuw mengsel gemaakt met de helft aan nitraat. Durf dit wel wekelijks te doseren zonder elke keer de helft van het water te verversen en daarbij alle jonge slakken en garnalen weg te spoelen.
Drijfplantjes beginnen ook weer goed.
Javavaren heeft zowat de hele bodem overwoekerd, groeit door het grind en komt dan 10cm verderop weer boven. Heb alle uitlopers op de bladpunten eraf gehaald.
Tijdje terug waren de planten lelijk. Door overschot aan nitraat gaf ik geen nitraat/fosfaat mengsel meer. Nu zag ik laatst troep drijven in de fles, dus weggegooid en een nieuw mengsel gemaakt met de helft aan nitraat. Durf dit wel wekelijks te doseren zonder elke keer de helft van het water te verversen en daarbij alle jonge slakken en garnalen weg te spoelen.
Het aquarium is op zijn plek gezet .
Morgen de sub plakken gaten in de vloer geboord voor de leidingen.
Morgen de sub plakken gaten in de vloer geboord voor de leidingen.
[Voor 28% gewijzigd door Beaudog op 02-05-2023 21:21]
Alle oplossingen die je leest zijn er eigenlijk om sneller dan normaal van het probleem af te komen. Het suggereert dan dat je er niet vanaf komt zonder een "oplossing", maar dat is niet. De lange adem van niets tot heeeel weinig doen is vaak ook voldoende mits het aquarium fatsoenlijk onderhoud krijgt.dragon2 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:04:
[...]
Ik heb heb het maar opgegeven, op het ogenblik heb ik overal alg. Ach, de mbuna vinden het leuk om doorheen te wroeten en het golft ook wel mooi.
Ideaal gezien zou je dan wel minimaal moeten voeren en het licht 20% lager zetten. Heel langzaam ga je dan door een hele lange molen van cyclussen heen en bij elke cyclus is het probleem "iets" minder. Na een jaar ben je er dan vaak wel vanaf.
Je moet dan alleen dus zorgen dat je niet constant een bron van voeding voor je alg inbrengt. Dus iets minder voeren en iets minder licht zou top zijn.
Extra gereedschappen in dit proces zijn:
- Alg af en toe een beetje wegkrabben en het liefst afzuigen.
- UV filter inzetten
- Verlichtingstijd inkorten (niet tof voor ons als genieter)
- tijdelijk extra snelgroeinde planten inzetten
Die gereedschappen hoef je dus niet te gebruiken als je bereid bent lang te wachten en dus te betalen in tijd.
Ik bedoel meer, ik heb al 30 jaar mbuna, heb allang opgegeven de bak alg vrij te willen houden... Bak staat nu ook nog eens behoorlijk in de zon, kan nergens anders staan, dus dat helpt ook zeker niet mee.World Citizen schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:24:
[...]
Alle oplossingen die je leest zijn er eigenlijk om sneller dan normaal van het probleem af te komen. Het suggereert dan dat je er niet vanaf komt zonder een "oplossing", maar dat is niet. De lange adem van niets tot heeeel weinig doen is vaak ook voldoende mits het aquarium fatsoenlijk onderhoud krijgt.
Ideaal gezien zou je dan wel minimaal moeten voeren en het licht 20% lager zetten. Heel langzaam ga je dan door een hele lange molen van cyclussen heen en bij elke cyclus is het probleem "iets" minder. Na een jaar ben je er dan vaak wel vanaf.
Je moet dan alleen dus zorgen dat je niet constant een bron van voeding voor je alg inbrengt. Dus iets minder voeren en iets minder licht zou top zijn.
Extra gereedschappen in dit proces zijn:
- Alg af en toe een beetje wegkrabben en het liefst afzuigen.
- UV filter inzetten
- Verlichtingstijd inkorten (niet tof voor ons als genieter)
- tijdelijk extra snelgroeinde planten inzetten
Die gereedschappen hoef je dus niet te gebruiken als je bereid bent lang te wachten en dus te betalen in tijd.
Ach ik zit er niet meer mee, vissen ook niet đ
Af en toe gooi ik het oppervlakte vol met kroosvaren, dan gaat het tijdelijk wel wat beter met algen. Maar daar doe ik het niet meer om.
Uv filter trouwens weleens aangeschaft, ligt ongebruikt ergens in een la.
Sub in elkaar gelijmd hier komen de filter systemen in.
[Voor 0% gewijzigd door Taro op 04-05-2023 20:12]
Hi,
Door een garnalenoverschot heb ik op mijn zolder/werkkamer een 30lt nanoscape gezet. Handje garnalen erin en sinds kort 5 neon's en co2 (dmv een bakpoeder/citroenzuur reactor).
De beplanting schiet nu echter wel ineens flink de hoogte in. zie bijgevoegde foto's.
kan ik daarbij beter de toppen afknippen, dus snoeien als het ware? of juist de helft afknippen, de onderste helft met wortels eruit trekken en de toppen weer planten?
of zijn er leukere planten voor deze hoeken die niet zo hard groeien?
er hangt een dennerle scapersflow aan en de tank is niet verwarmd. hier in huis echter altijd wel 20+ graden (17+ op een echte gure winterdag/nacht).
Door een garnalenoverschot heb ik op mijn zolder/werkkamer een 30lt nanoscape gezet. Handje garnalen erin en sinds kort 5 neon's en co2 (dmv een bakpoeder/citroenzuur reactor).
De beplanting schiet nu echter wel ineens flink de hoogte in. zie bijgevoegde foto's.
kan ik daarbij beter de toppen afknippen, dus snoeien als het ware? of juist de helft afknippen, de onderste helft met wortels eruit trekken en de toppen weer planten?
of zijn er leukere planten voor deze hoeken die niet zo hard groeien?
er hangt een dennerle scapersflow aan en de tank is niet verwarmd. hier in huis echter altijd wel 20+ graden (17+ op een echte gure winterdag/nacht).
@Fried lekker toch? Meeste aquarianen gaan juist co2 toevoegen als de boel niet wil groeien. Wellicht zit daar ook je oplossing trouwens.
Dus je overschot wordt straks nog groter als ze ook in deze bak doorkweken?Fried schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:04:
Hi,

Stengelplanten kan je inderdaad herplanten en de restanten laten staan. Het afknippen kan je op verschillende hoogtes doen (Steeds iets hoger), waarbij je na bijv. 5 keer de wortels ook verwijdert en die keer alleen de toppen herplant. Op die manier blijft de onderkant van de planten ook mooi.De beplanting schiet nu echter wel ineens flink de hoogte in. zie bijgevoegde foto's.
Niet voor stengelplanten en CO2 kiezenof zijn er leukere planten voor deze hoeken die niet zo hard groeien?

Haha dat klopt. maar dit helpt ook tegen de algen hier. Daarbij wilde het bedje op de bodem voor geen meter groeien, dat trekt nu ook aardig dicht.JME schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:06:
@Fried lekker toch? Meeste aquarianen gaan juist co2 toevoegen als de boel niet wil groeien. Wellicht zit daar ook je oplossing trouwens.
Stiekem waren de garnalen natuurlijk gewoon een excuus om hier op mn werkkamer ook wat te hebben om naar te kijken

Nou, we zijn weer ruim twee weken verder. Ik heb er veel plantjes bij gezet omdat ik dat mooi vind en omdat ik denk dat veel plantjes goed is voor een natuurlijke balans. Op dit moment zitten er 44 levende beesten in mijn aquarium. 39 visjes en 5 slakken. Voor een 125 liter aquarium is dat best veel hoewel ik denk dat er nog veel meer bij kunnen. Een plaatje van hoe het er nu uitziet:
Edit: Er zit zelfs een baby visje in. Ik heb dus echt waar er een jonkie in zitten. Dat geeft ook wel aan dat mijn plantenbak gezond is. Zal proberen een foto te maken van het jonkie.
Mijn jonkie:
Trotse vader!!!!
Edit: Er zit zelfs een baby visje in. Ik heb dus echt waar er een jonkie in zitten. Dat geeft ook wel aan dat mijn plantenbak gezond is. Zal proberen een foto te maken van het jonkie.
Mijn jonkie:
Trotse vader!!!!
[Voor 28% gewijzigd door AvK op 09-05-2023 23:17]
@AvK Als je denkt dat er nog veel meer bij kunnen (ik niet), gooi e.e.a. dan eens in de volgende site en koppel de uitkomst terug. https://aqadvisor.com/AqAdvisor.php
Ja weet je....HuismAndré schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:18:
@AvK Als je denkt dat er nog veel meer bij kunnen (ik niet), gooi e.e.a. dan eens in de volgende site en koppel de uitkomst terug. https://aqadvisor.com/AqAdvisor.php
Er zijn zoveel sites over hoe je een aquarium gezond houdt, hoe je met je vissen om moet gaan, hoe je je water waardes in de gaten moet houden, hoe je de meest vreselijke rampen die je allemaal kunnen overkomen moet oplossen..... Nitraat, nitriet, ammonia, en noem het allemaal maar op.
Er bestaat ook nog iets als natuurlijk gevoel. Ik kan ruiken aan het water dat het goed is. Ik kan proeven aan het water dat het goed is. Ik zie aan de vissen dat ze gelukkig zijn. Ik zie de planten bloeien en groeien. Centimeters per dag.
Dus nee. Ik ga je geen uitkomst terug koppelen vanwege een of andere site.
Als je een echte aquarium houder bent dan weetje dat het goed is of niet.
Onzin. Je kunt ruiken dat het slecht is, maar niet of het goed is.
idemIk kan proeven aan het water dat het goed is.
ook dat is onzin, het is niet eens duidelijk of een vis wel 'geluk' kan ervaren.Ik zie aan de vissen dat ze gelukkig zijn.
dat is wel een hele goede maatstaaf!Ik zie de planten bloeien en groeien. Centimeters per dag.
dat er een jong visje in zit heeft niets te maken met een gezonde plantenbak.AvK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:56:
Door te meten ja. Want je zal een referentiekader moeten hebben.AvK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:39:
[...]
Als je een echte aquarium houder bent dan weetje dat het goed is of niet.
Dat je kan ruiken en proeven dat het water goed is is complete onzin, gezien 'goed' water verschilt per vissoort. Jij kan niet het verschil proeven tussen PH 6 of 8, licht zuur en licht basisch merk je niet als mens, daar zijn onze smaakpapillen niet voor geschikt. Noch dat je kan proeven wat je hardheid is, ja 15 merk je wel, maar alles tussen 0 en dat? En hoe ga je je mineralen en sporenelementen proeven?
Dat je een baby hebt zegt niets, je hebt een baby Platy. Platy zijn levendbarend, net als Guppen de konijnen onder de vissen. Het zou meer zeggen als je géén baby's zou krijgen.. dan heb je alleen mannen danwel vrouwen. Want kweken doen deze vissen ALTIJD. Of het nou goede kwaliteit water is of niet.
Ja je kan er meer vissen in proppen. Jij kan ook overleven in een gangkast. Wil niet zeggen dat het een leuk en goed leven is. Een grote actieve hond of een paard kan ook overleven in een achtertuin, maar of die daar gelukkig van wordt?
Als je een echte aquariumhouder bent dan probeer je het beste te doen voor je vissen, niet voor jezelf.
[Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 10-05-2023 07:41]
Oh, ik heb per abuis een polemiek gestart......
Kan ik jullie gerust stellen dat ook ik water waardes meet, zo nu en dan een beetje water wissel en verder probeer om de boel niet te overvoeren of te veel te prutsen met mijn vissen en planten?
Kan ik jullie gerust stellen dat ook ik water waardes meet, zo nu en dan een beetje water wissel en verder probeer om de boel niet te overvoeren of te veel te prutsen met mijn vissen en planten?
Kleine update sub geplaatst en het pvc werk aangesloten .
[Voor 30% gewijzigd door Beaudog op 11-05-2023 21:51]
Nou dat frame is sterk genoeg lijkt me. Het is ook nogal een bak met water.
Niet bang dat zodra je die gevuld hebt deze gaat klappen? Het is maar kit en glas......
Niet bang dat zodra je die gevuld hebt deze gaat klappen? Het is maar kit en glas......
nee dat zit wel goed hij is erg stevig.
15 mm glas, bodem bestaat ui 3 glasplaten 15 mm daarop liggen stroken 10mm glas gelijmd.
en boven ook stroken glas gemaakt we hebben al verschillende bakken gemaakt nooit problemen gehad.
15 mm glas, bodem bestaat ui 3 glasplaten 15 mm daarop liggen stroken 10mm glas gelijmd.
en boven ook stroken glas gemaakt we hebben al verschillende bakken gemaakt nooit problemen gehad.
Was van ât weekend bij de LFS. Nog even getwijfeld over een kleine groepsuitbreiding van de coridoras trilineatus, maar die beestjes zijn nu al 7,99 per stuk. Als het nou echte julii waren (zoals verkeerd op het bordje stond) dan had ik me daar nog iets bij kunnen voorstellen, maar niet voor trilineatus. Of is dit het nieuwe normaal? 

Prijzen verschillen enorm bij verschillende LFS. Moet zeggen dat ik eerst altijd op MP kijk of ik geen kweker kan vinden. Meestal garant voor wat sterkere vissen als het niet zelf een doorverkoper is.JME schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:20:
Was van ât weekend bij de LFS. Nog even getwijfeld over een kleine groepsuitbreiding van de coridoras trilineatus, maar die beestjes zijn nu al 7,99 per stuk. Als het nou echte julii waren (zoals verkeerd op het bordje stond) dan had ik me daar nog iets bij kunnen voorstellen, maar niet voor trilineatus. Of is dit het nieuwe normaal?
Damn, normale prijs was 4,95 per stuk ofzo.. da's flink gestegen.JME schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:20: