Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven
BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral
Super toevallig, in de nieuwste MD video @ 23 minuten benoemt hij het ook:NLKornolio schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:08:
@Taro thanks heb er niet veel over kunnen vinden maar inderdaad 2 post dat het niet goed ging. Zijn wel paar aquaria zaken die het verkopen maar inderdaad niet veel. Zal wat langer wachten met vissen overzetten.
Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven
Zucht, net zo'n mooi stuk. Ik ga verder op onderzoek. Het onderste stuk hout lijkt wel anders maar ja zie het inderdaad heel weinig in aquascapes terwijl het super mooi hout is. Ik ga het even aan wat kenners vragen.Taro schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:08:
[...]
Super toevallig, in de nieuwste MD video @ 23 minuten benoemt hij het ook: [YouTube: MD Studio Build: FINISHED!! (Full Tour)]
Mijn garnalen hebben het in ieder geval al een dag overleeft đ . De binnenste structuur ziet er wel anders uit als ik kijk maar mijn snede maar dan ben ik alleen bezig niet de scape uit elkaar te hoeven halen.
[Voor 17% gewijzigd door NLKornolio op 07-03-2023 21:21]
Persoonlijk zou ik het gewoon proberen en het goed in de gaten houden. Kan maar zo zijn dat ze elkaar napraten en de oorzaak bij de eerste iets anders was en de anderen het daardoor direct van alles verdenken. MJ (dus niet MD!) Aquascaping had hetzelfde hout en heeft wel wat vissen verloren, maar die waren van hetzelfde soort als hij in een eerdere inrichting met ander hout ook had verloren.NLKornolio schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:14:
[...]
Zucht, net zo'n mooi stuk. Ik ga verder op onderzoek. Het onderste stuk hout lijkt wel anders maar ja zie het inderdaad heel weinig in aquascapes terwijl het super mooi hout is. Ik ga het even aan wat kenners vragen.
Mijn garnalen hebben het in ieder geval al een dag overleeft đ . De binnenste structuur ziet er wel anders uit als ik kijk maar mijn snede maar dan ben ik alleen bezig niet de scape uit elkaar te hoeven halen.
Zie dat het niet helemaal duidelijk is in ieder geval aquaza verkoopt het onder azalea wood maar ik zie inderdaad wel wat afwijking in het hout dus het zou kunnen dat ik 1 azalea stuk heb en 1 stuk millenniun.Taro schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:36:
[...]
Persoonlijk zou ik het gewoon proberen en het goed in de gaten houden. Kan maar zo zijn dat ze elkaar napraten en de oorzaak bij de eerste iets anders was en de anderen het daardoor direct van alles verdenken. MJ (dus niet MD!) Aquascaping had hetzelfde hout en heeft wel wat vissen verloren, maar die waren van hetzelfde soort als hij in een eerdere inrichting met ander hout ook had verloren.
https://www.azaqua.nl/aqu...ot?category=aquarium-hout
Als ik het vergelijk met de stukken azalea hout dat ik in mijn scape heb. Dan zou ik ook zeggen dat 1 van de stukken die je hebt zeker azalea betreft. Het andere stuk (boven-achterin) zou qua uiterlijk ook azalea hout kunnen zijn hoor (heb je gewoon een heel mooi stuk gescoordNLKornolio schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:31:
[...]
Zie dat het niet helemaal duidelijk is in ieder geval aquaza verkoopt het onder azalea wood maar ik zie inderdaad wel wat afwijking in het hout dus het zou kunnen dat ik 1 azalea stuk heb en 1 stuk millenniun.
https://www.azaqua.nl/aqu...ot?category=aquarium-hout

Behalve het water testen zou je ook over een tijd kunnen voelen of beide stukken zachter en buigzaam worden. Deed mij altijd denken aan rubber. Die smallere uitlopers buig je dan zonder problemen helemaal om zonder dat ze afbreken.
Ps. ik zie op de website van de Maanvis ook een aantal azalea stukken die lijken op die van jou.
[Voor 4% gewijzigd door Cooldevice op 08-03-2023 15:10]
âCreativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.â
We zullen het hopelijk dan eerst zien aan de garnaaltjes. De stukken hout beginnen de bekende schimmel plekken te krijgen. Lijkt ook een beetje op die uit de video đŹ de sewillia vindt het in ieder geval een fijn houtje.
@Cooldevice het zal nog wel even moeten weken. Het drijft nu zo de bak uit lagen er geen stenen op.
[Voor 11% gewijzigd door NLKornolio op 09-03-2023 20:03]
Wel prachtig hout zeg! Ben benieuwd of het goed gaat, dan wil ik het misschien ook wel gaan halen. Heb al een tijdje niks nieuws voor m'n Panaque gehaald dus die zal wel wat vers hout lusten.NLKornolio schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:21:
[Afbeelding]
We zullen het hopelijk dan eerst zien aan de garnaaltjes. De stukken hout beginnen de bekende schimmel plekken te krijgen. Lijkt ook een beetje op die uit de video đŹ de sewillia vindt het in ieder geval een fijn houtje.
@Cooldevice het zal nog wel even moeten weken. Het drijft nu zo de bak uit lagen er geen stenen op.
- 2x Aequidens sp. Jenaro Herrera
- 15x Hyphessobrycon columbianus
- 15x Corydoras Adolfoi
- 1x Bujurquina oenolaemus
- 1x Andinoacara pulcher Electric Blue
- 3x Farlowella acus
Geophagus tapajos red head - vind ik een interessante vis, maar lees heel wisselende verhalen - de een zegt dat ze de hele bak overhoop halen en druk zijn, de andere herkent zich totaal niet in deze ervaringen. Tijdens de broedperiode wat actiever, maar dat zijn de meeste cichlide (https://www.cichlidenkwekers.nl/geopaghus-tapajos-redhead/) - juist in koppel houden of in een groep van 7 bijv?
Geophagus brasiliensis - lees verhalen dat deze gigantisch groot kunnen worden (30cm) en erg dominant kunnen zijn, dus dit lijkt mij geen goede match.
Alternatieve vissen:
Guianacara owroewefi grand laussat - waarschijnlijk een iets wat rustigere vis dan de Geophagus? In YouTube filmpjes zie ik ze vaak in groepjes in een aquarium zitten en niet als koppel, al lijkt dit artikel te suggreren dat een koppel beter is https://aquainfo.nl/artikel/guianacara-owroewefi/.
Mijn bak staat er overigens momenteel zo bij:
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Blijft raden.
Vandaag de rest van de planten ingeslagen en 30 galaxy raspbora.
[Voor 71% gewijzigd door NLKornolio op 11-03-2023 20:04]
Het gaat zijn gang, nog steeds traaaag. Niet dat dit een probleem is maar het voelt als een oude stoomtrein die op gang moet komen.
De algen zijn nu wel voorbij. Ze laten ook makkelijk los gezien de waardes erg laag beginnen te worden. Middels voeren hou ik dat bij, en dat komt goed uit want de menig filterdieren willen wel graag wat voer.
De nieuwe sump opzet en het nieuwe UV filter scheelt me een berg werk. Ik hoef nu maar om de 5 dagen het glas schoon te maken. Wellicht dat ik de huidige opvoerbuis omruil met een afvoerbuis. Ik heb het idee dat de 32mm opvoer mijn Vectra pomp knijpt. Vergroten verbeterd dus stroming, verrminderd geluid en enerrgieverbruik (ookal blijf ik hem op 100% draaien).
Paar foto's:
(nonofficiele bijnaam van dit visje in Nederland is.... (tromgeroffel) Henk!

@NLKornolio Erg mooie scape!
[Voor 9% gewijzigd door World Citizen op 12-03-2023 11:11]
Bedankt voor de tip! Ik ben ook langs gegaan en heb gekocht:Gynnad schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:04:
Nu is het morgen een 25% kortingsactie bij Aquabeek
20x ringbandsnoekje
3 x Malawislak
3 x Ramshoorn slak
3 x Waaierhandgarnaal
6 x verschillende mannen guppen (bewust geen vrouwen)
Ben jij een beetje geslaagd of ben je niet gegaan?
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Dat zijn mooie aankopen!de Peer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:57:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik ben ook langs gegaan en heb gekocht:
20x ringbandsnoekje
3 x Malawislak
3 x Ramshoorn slak
3 x Waaierhandgarnaal
6 x verschillende mannen guppen (bewust geen vrouwen)
Ben jij een beetje geslaagd of ben je niet gegaan?
Ik ben uiteindelijk naar huis gegaan met 5x Guianacara geayi, granulaat (500gr) en diepvriesvoer.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Sinds vorige maand de woonkamer heringedeeld waardoor de tv en mijn bak dichter bij elkaar zijn komen te staan/hangen. Nu kan ik vanaf de bank genieten van mijn bak, waar ik voorheen er echt voor moest gaan zitten. Hierdoor ook de linkerzijde van de bak veranderd omdat ik deze meer zie dan voorheen. Voorheen liep het zand daar helemaal door tot achter. Dat heb ik nu veranderd waardoor er linksachter ook stemplants kunnen geplaatst worden.
Verder alles flink terug gesnoeid, de Vallisneria was zo lang geworden ondertussen dat het van rechts helemaal tot links hing en de bodem raakte

Iemand nog plant suggesties? Heb een kleine 28cm aan diepte om in te planten, dus plek zat

âCreativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.â
Wij hebben thuis sinds kort een aquarium. We hebben een compleet werkend aquarium overgenomen.
Er zit ook een CO2 set bij. Dus een fles met magneetventiel, diffusor en drukregelaar met 1 meter. De CO2 was al afgesteld dus alleen stekker erin en gaan.
Voor zover ik begrijp kan ik op die meter alleen de druk van de fles aflezen, niet hoeveel er richting aquarium gaat. Daar is weer de bellenteller voor. Dat is een glazen ovalen.
Die bellenteller was echter niet bij te houden, zoveel bellen gingen er doorheen toen we hem kregen.
Ik lees ergens dat standaard ongeveer 10 per minuut is voor 100 liter maar ik kom zelfs als die bijna helemaal dicht is (en er dus ook nagenoeg niets uit de diffusor komt) al op een bubbel per seconde.
Ook lijkt de bellenteller leeg te lopen. Eronder zit een ADA CO2 Check Valve dus het kan volgens mij niet teruglopen naar de fles.
Ik denk dat er door de vele bubbels water meegaat het aquarium in.
In die ADA CO2 Check Valve zit water, in de diffusor ook.
Nu geeft de meter aan dat de druk te laag is. En komen er inderdaad ook veel minder bubbels uit. Ik neem aan dus de fles leeg.
Als ik aan de regelaar draai kan ik dit weer opvoeren. Het is mij echter niet duidelijk hoeveel er dan eerst in ging en hoe ver ik hem moet openzetten om het laatste restje uit de fles te krijgen tot er een nieuwe fles is.
Met de bellenteller is het niet bij te houden.
Idee is om hierna een hervulbare fles te kopen. Als die er is zal ik het ook weer opnieuw moeten afstellen.
Weten jullie wat ik het beste kan doen? Klopt onze bellenteller niet dat hij zoveel bellen aangeeft? Of is die verkeerd geĂŻnstalleerd wellicht. Hij zit nu tussen de check valve en de difussor aan de zijkant van het aquarium.
Is het handig om te proberen een beetje gelijke hoeveelheid bubbels uit de diffusor te krijgen en vandaaruit langzaam opvoeren?
Leica MM + Sony A9
De flesdruk is iets van 50 bar, en die kun je niet aanpassen.RobertJRB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:49:
Vraagje voor de kenners,
Wij hebben thuis sinds kort een aquarium. We hebben een compleet werkend aquarium overgenomen.
Er zit ook een CO2 set bij. Dus een fles met magneetventiel, diffusor en drukregelaar met 1 meter. De CO2 was al afgesteld dus alleen stekker erin en gaan.
Voor zover ik begrijp kan ik op die meter alleen de druk van de fles aflezen, niet hoeveel er richting aquarium gaat. Daar is weer de bellenteller voor. Dat is een glazen ovalen.
Die bellenteller was echter niet bij te houden, zoveel bellen gingen er doorheen toen we hem kregen.
Ik lees ergens dat standaard ongeveer 10 per minuut is voor 100 liter maar ik kom zelfs als die bijna helemaal dicht is (en er dus ook nagenoeg niets uit de diffusor komt) al op een bubbel per seconde.
Ook lijkt de bellenteller leeg te lopen. Eronder zit een ADA CO2 Check Valve dus het kan volgens mij niet teruglopen naar de fles.
Ik denk dat er door de vele bubbels water meegaat het aquarium in.
In die ADA CO2 Check Valve zit water, in de diffusor ook.
Nu geeft de meter aan dat de druk te laag is. En komen er inderdaad ook veel minder bubbels uit. Ik neem aan dus de fles leeg.
Als ik aan de regelaar draai kan ik dit weer opvoeren. Het is mij echter niet duidelijk hoeveel er dan eerst in ging en hoe ver ik hem moet openzetten om het laatste restje uit de fles te krijgen tot er een nieuwe fles is.
Met de bellenteller is het niet bij te houden.
Idee is om hierna een hervulbare fles te kopen. Als die er is zal ik het ook weer opnieuw moeten afstellen.
Weten jullie wat ik het beste kan doen? Klopt onze bellenteller niet dat hij zoveel bellen aangeeft? Of is die verkeerd geĂŻnstalleerd wellicht. Hij zit nu tussen de check valve en de difussor aan de zijkant van het aquarium.
Is het handig om te proberen een beetje gelijke hoeveelheid bubbels uit de diffusor te krijgen en vandaaruit langzaam opvoeren?
De werkdruk moet iets van 1-3 bar zijn. Liever te laag dan te hoog. Deze stel je in met een draaiknop.
Vervolgens heb je een naaldventiel voor de fijnafstelling. door die dicht te draaien wordt het aantal bellen per minuut steeds lager. Begin maar laag, opbouwen kan altijd nog.
Wees je er van bewust dat je hier echt wel wat kennis/ervaring voor nodig hebt en dat je het risico loopt alle vissen te vergassen als je een foutje maakt.
klinkt alsof hij veel te hard gaat inderdaad. Als er water in de bellenteller zit gaat dat sowieso verdwijnen na een tijdje. daarom kiezen mensen soms om er er een olie in te doen volgens mij. dat verdampt niet zo snel.
de bellenteller klopt wel. je moet gewoon even opnieuw afstellen.
[Voor 5% gewijzigd door de Peer op 14-03-2023 10:56]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Klopt, glycerine olie. Het water verdampt na enige tijd. Via Amazon voor bijv. 8 Euro te koop, bijv: https://amzn.eu/d/8WvAsdF.de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:53:
[...]
Als er water in de bellenteller zit gaat dat sowieso verdwijnen na een tijdje. daarom kiezen mensen soms om er er een olie in te doen volgens mij. dat verdampt niet zo snel.
Dank voor je antwoord.de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:53:
[...]
De flesdruk is iets van 50 bar, en die kun je niet aanpassen.
De werkdruk moet iets van 1-3 bar zijn. Liever te laag dan te hoog. Deze stel je in met een draaiknop.
Vervolgens heb je een naaldventiel voor de fijnafstelling. door die dicht te draaien wordt het aantal bellen per minuut steeds lager. Begin maar laag, opbouwen kan altijd nog.
Wees je er van bewust dat je hier echt wel wat kennis/ervaring voor nodig hebt en dat je het risico loopt alle vissen te vergassen als je een foutje maakt.
klinkt alsof hij veel te hard gaat inderdaad. Als er water in de bellenteller zit gaat dat sowieso verdwijnen na een tijdje. daarom kiezen mensen soms om er er een olie in te doen volgens mij. dat verdampt niet zo snel.
de bellenteller klopt wel. je moet gewoon even opnieuw afstellen.
Ik begrijp dat ik erg voorzichtig moet zijn, en in kleine stapjes werken. Wat ik niet begrijp is dat er altijd al CO2 werd toegevoegd. Ook toen die bellenteller zo tekeer ging kleurde de dropcheck mooi groen en zat ik steeds op een Ph van 7.2.
Lijkt dus niet alsof er teveel CO2 werd toegevoegd. Maar dit verschilt totaal met het advies dat ik vond van 10 bellen per minuut.
Het naaldventiel geeft dus de druk aan richting aquarium?
Leica MM + Sony A9
mogelijk wel toegevoegd maar niet 100% opgelost. als de helft weer vervliegt aan het wateroppervlak doet dat weinig met de pH. idealiter lost elke bel op in het water en bereikt niets het oppervlak. Dat (onvolledige oplossing) is een gevaarlijke situatie want stel er verandert iets dan vergas je je vissen. Dus stel je verplaatst de diffusor naar een betere plek of je wateroppervlak groeit dicht. Dan krijg je opeens wel 100% oplossing en kan het fout aflopen.RobertJRB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:07:
[...]
Dank voor je antwoord.
Ik begrijp dat ik erg voorzichtig moet zijn, en in kleine stapjes werken. Wat ik niet begrijp is dat er altijd al CO2 werd toegevoegd. Ook toen die bellenteller zo tekeer ging kleurde de dropcheck mooi groen en zat ik steeds op een Ph van 7.2.
Lijkt dus niet alsof er teveel CO2 werd toegevoegd.
Nee juist niet. Daar is de werkdrukknop voor waarmee je de werkdruk op 1-3 bar zet.Het naaldventiel geeft dus de druk aan richting aquarium?
Het naaldventiel bepaalt alleen hoeveel er door mag richting het aquarium. Staat los van de druk want die is in de stap ervoor al ingesteld.
Je gaf aan dat je een drukregelaar hebt met 1 meter. Dan kun je waarschijnlijk alleen de fles open/dicht draaien en staat de werkdruk bij voorbaat vast. In dat geval kun je alleen aan het naaldventiel draaien, maar heb je geen invloed op de werkdruk.
[Voor 20% gewijzigd door de Peer op 14-03-2023 13:22]
Heb me de afgelopen tijd ingelezen in de aquariumwereld en ik denk te weten wat me te wachten staat. Echter, een extra Tweakersblik is nooit vervelend.
Wat denk ik nodig te hebben voor het vervoer:
- Emmers met deksel (voor bodem, aquariumwater, planten en evt vissen)
- Zakken (om de vissen in te vervoeren; hoor over beschadigingen wanneer je ze los in klotsende emmers vervoert)
- Een grote auto met platte bodem en verwarming om alles veilig en rustig te vervoeren
- Vissen vangen
- Het filter wil ik zo lang mogelijk laten draaien in een emmer en als eerste weer aansluiten. Echter hoor ik ook mensen die adviseren de sponzen los in een emmer te leggen en daar luchtin te pompen met bijvoorbeeld een luchtbedpomp. Dit i.v.m. het stikken van de bacteriën.
- Vervolgens het aquarium afbreken, vervoeren, weer opbouwen en vullen met een gedeelte oud water
- Aanvullen met leidingwater (wel of niet ontchloren?) en het filter aansluiten.
- Vissen laten drijven in de zakken en gedurende een uur laten acclimatiseren, water mengen en uiteindelijk vrij laten.
Hebben jullie aandachtspunten?

2. Luchtsteentje erin en de sponzen en media houden het wel vol tot thuis
3. maakt niet zoveel uit of het oud water is, gewoon veel testen in begin op NO2 en als je die ziet stijgen, het water verversen
4. je kan er conditioner indoen, kan alvast geen kwaad
5 klopt
Enige ding dat je over het hoofd ziet, de aquarium moet je goed steunen, met piepschuimblokken en dekens langs alle 4 de kanten.
Glas kan door het kleinste oneffenheid in het glas en de weg versplinteren.
Rustig rijden is zeker de boodschap.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Kijk, dankjewel! Dat van piepschuim en dekens is een goede tip. Rustig rijden idem dito.Wolfp4ck schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:27:
1. Goed idee vissen vangen
2. Luchtsteentje erin en de sponzen en media houden het wel vol tot thuis
3. maakt niet zoveel uit of het oud water is, gewoon veel testen in begin op NO2 en als je die ziet stijgen, het water verversen
4. je kan er conditioner indoen, kan alvast geen kwaad
5 klopt
Enige ding dat je over het hoofd ziet, de aquarium moet je goed steunen, met piepschuimblokken en dekens langs alle 4 de kanten.
Glas kan door het kleinste oneffenheid in het glas en de weg versplinteren.
Rustig rijden is zeker de boodschap.

Ben niet zeker of er een luchtpomp bij zit en die zou het dan ook op de 12V of op een accu moeten doen. Of begrijp ik je verkeerd en zou je er een luchtsteentje zonder pomp in leggen?

Je had het eerder ook over ontchloren, woon je in België? In NL zit er namelijk geen chloor in het water dus van die chemische middeltjes om zogenaamd je water op te schonen zijn zonde van je geld. Kraanwater is hartstikke schoon.Barin schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:26:
Juist, dat gaan we dan gewoon proberen. Met de niet schoongemaakte tank, bodem, planten en filtermedia i.c.m. een kort ritje lees ik dat het wel beheersbaar moet blijven in de bak. Dan is de visdruk ook nog vrij laag en met voldoende testen en verversen krijg ik er wel vertrouwen in. Nogmaals dank!

Verwijderen van giftige stoffen uit leidingwater: neutralisering van koper, zink en lood, neutralisering van chloor.
Bescherming tegen stress en versterking van het oppervlak door vitamine B.
voegt nog wat mineralen toe en doet een beetje zelfde als actieve kool.
Ja en die giftige stoffen hebben we dus niet. Tenzij jij nog loden leidingen hebt, maar dat zijn ze massaal aan het vervangen. Het is echt een verkooppraatje.Wolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:57:
water conditioner is niet enkel tegen chloor, zorgt ook voor
Verwijderen van giftige stoffen uit leidingwater: neutralisering van koper, zink en lood, neutralisering van chloor.
Leuk verkooppraatje van de LFS đ€ŁWolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:57:
water conditioner is niet enkel tegen chloor, zorgt ook voor
Nope, al die flesjes zijn niet nodig đ

Je bent zelf ook een levend wezen en kunt er prima 4 liter per dag van op drinken.Wolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:12:
Kan zijn, maar als je met levende wezens werkt zou ik het toch niet aandurven onnodige risico's aan te gaan en gewoon 10⏠te spenderen voor een conditioner.
Dit is precies wat de marketingafdeling voor ogen had. Mensen bang maken voor niet bestaande risico's. en die risico's kunnen ze afkopen voor 10 euro zodat je daar een goed gevoel van krijgt. Echt een perfect verdienmodel.
Trap daar toch niet in joh! ;-)
Het is echt kwakzalverij.
Wij drinken het, maar voor de vissen zou het niet goed genoeg zijn

Ik ververs 300 liter per week (automatisch). Ik zou niet blij worden als ik dan een 'conditioner' zou moeten toevoegen.
En dan vervolgens al die 'gifstoffen' in de vorm van plantenbemesting (Profito etc) weer toevoegen zeker.
[Voor 26% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 10:31]
Er zijn geen risico's. Dat is wat ik je probeer te vertellen. Je kan die 10 euro ook gewoon door de plee spoelen, dat heeft hetzelfde effect.Wolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:12:
Kan zijn, maar als je met levende wezens werkt zou ik het toch niet aandurven onnodige risico's aan te gaan en gewoon 10⏠te spenderen voor een conditioner.

Ik begrijp dat een Guppy van 90 eurocent of een platy van 1⏠misschien het risico eerder waard is
Ik daarentegen zit met een kweekkoppels Amphilopussen die per koppel meerdere honderden euro's kunnen kosten.
Per baby Amphilopus Lyonsi komt die op een 25-30⏠als je weet dat er gemakkelijk een 500-tal jongen kunnen zijn, waar je misschien maar 100 uiteindelijk van kunt overhouden, zal je ook begrijpen dat die 10⏠het echt wel waard is om absoluut zeker te zijn.
Maar dan nog, de waarde van een vis mag niet bepalen hoe waardevol zijn/haar leven is.
Wij snappen de onrust niet en houden dat tientje op zak. Ook hartstikke goed.
Iedereen blij, toch?
De waarde van de vis is totaal irrelevant, die haal jij er nu bij. Het blijft nog steeds 10 euro verspilling.Wolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:32:
Eenieder doet waar hij zin in heeft he10⏠betalen voor iets meer gemoedsrust ivm mijn vissen is het waard.
Ik begrijp dat een Guppy van 90 eurocent of een platy van 1⏠misschien het risico eerder waard is
Ik daarentegen zit met een kweekkoppels Amphilopussen die per koppel meerdere honderden euro's kunnen kosten.
Per baby Amphilopus Lyonsi komt die op een 25-30⏠als je weet dat er gemakkelijk een 500-tal jongen kunnen zijn, waar je misschien maar 100 uiteindelijk van kunt overhouden, zal je ook begrijpen dat die 10⏠het echt wel waard is om absoluut zeker te zijn.
Maar dan nog, de waarde van een vis mag niet bepalen hoe waardevol zijn/haar leven is.
er is geen risico, dat is het punt dat we proberen te maken. Het hele concept van een conditioner is gebaseerd op een bewust gecreëerd misverstand.Wolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:32:
Eenieder doet waar hij zin in heeft he10⏠betalen voor iets meer gemoedsrust ivm mijn vissen is het waard.
Zelfs al was het een koi-karper van 30.000 euro dan zou ik het spul nog niet gebruiken. Sterker nog, ik durf te beweren dat het middel zelf een groter risico is dan gebruik van Nederlands kraanwater.
Dus zelfs als ik geld toe krijg zou ik het niet gebruiken, omdat ik liever geen onnodige risico's neem.
Je moet het maar durven, dit soort producten toevoegen bij baby Amphilopus Lyonsi.
Het klinkt wat overdreven natuurlijk maar ik meen dit serieus.
En natuurlijk mag je doen wat je wilt. no problemo. Maar inhoudelijk is het de grootste onzin en dat mag ook gezegd worden.
[Voor 12% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 11:47]
Waar is jullie wetenschappelijk, omonstootelijk bewijs dat een stress reducer niet werkt bij vissen ?
Waarom zijn jullie zo zeker dat er geen risico is ?
Zijn jullie naast ICT'rs ook nog een aquamarine biologen ?
Het is aan de makers van die conditioner de taak om aan te tonen dat:
1. er een probleem bestaat
2. dit middel daar iets tegen kan doen.
Wij kunnen moeilijk aan tonen dat een middel niet werkt terwijl er helemaal geen probleem is.
Als je water met Chloor erin hebt zal het anders zijn. Dan heeft het denk ik wel toegevoegde waarde. Maar niet bij het Nederlandse kraanwater.
De bewering dat het eerder slecht dan goed is kan ik uiteraard niet hard maken want daar is voor zover ik weet geen data van beschikbaar. Maar onnodig knoeien met chemicaliën in je bak is natuurlijk geen goed idee. Ik geef alleen aan dat ik het gebruik van zo'n middel als een onnodig risico zie. je bent toch onnodig aan het knoeien met je waterwaarden.
Medicinaal Chemicus eigenlijkWolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:47:

Regenwater
Waterput
Defecte waterleiding
Oude woning
nu om je eerlijk te zeggen, ik drink ook geen stadswater.
Reden hiertoe is omdat ik een kankerpatient kende die geen stadswater meer mocht drinken maar enkel flessen water.
Het waarom ben ik echter nooit te weten gekomen.
Wat moet ik mij voorstellen bij stadswater??
Al het water in huizen komt toch uit leiding water ?
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Reden hiertoe is omdat ik een kankerpatient kende die geen stadswater meer mocht drinken maar enkel leidingwater.
Marja, kom ook niet een stad

Renegade666 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:39:
Dan snap ik je stukje niet:
Reden hiertoe is omdat ik een kankerpatient kende die geen stadswater meer mocht drinken maar enkel leidingwater.
Marja, kom ook niet een stad

Eventueel bijmengen met spa rood, scheelt je weer een CO2 installatie.
Vraagje. Ik weet niet hoeveel zoutwater aquaria aanwezig zijn op dit forum, dus misschien dat hij onbeantwoordt blijft. Wat is een leuke grootte voor een aquarium om te beginnen met zoutwater? Kleine zoetwater aquaria zijn iets vergefelijker door de grootte van de vissen/garnalen, ik kan mij zo voorstellen dat dit bij zoutwater iets lastiger is, of ben ik nu abuis?
Niets mis met discussie toch. Daar is een forum voor.ThaAresX schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:12:
Simpele vraag kan hele discussie tot gevolg hebben. Als iemand er van overtuigd is dat het werkt, gewoon lekker blijven gebruiken, als jij goede ervaringen hebt zonder het te gebruiken, ook prima.
Ik heb wel veel moeite met desinformatie vanuit fabrikanten, en zal me daar altijd tegen uitspreken.
Gewoon bioloog, met 30+ jaar aquaria ervaring.Wolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:47:
Ok, waar is jullie bewijs dat water behandelaars niet werken ? of zelf gevaarlijker zijn ? Als ik vragen mag ?
Waar is jullie wetenschappelijk, omonstootelijk bewijs dat een stress reducer niet werkt bij vissen ?
En idd, ik zou dit soort middeltjes al helemaal niet toevoegen bij wildvang vissen of andere gevoelige soorten đ
Zelf dit jaar weer een aquarium opgestart wat na het indraaien meteen een klap heeft gekregen door een medicijnkuur die één keer herhaald is.
Na het herhalen en uitfilteren over kool toch Prime gebruikt om de nitrietpiek te voorkomen/dempen aangezien de biologische filterinhoud compleet om zeep geholpen was door de medicijnen. Tegelijkertijd ook de zogenaamde "vloeibare bacteriënkolonies" toegevoegd om het filter weer actief te krijgen. Heeft na één week geresulteerd dat de NO2 waarde van het bezette aquarium niet meer boven de 0,05 mg/l kwam en weer stabiel is geworden.
Zijn de middelen nodig tijdens een standaard waterverversing van een goed draaiend aquarium met schoon Nederlands kraanwater? Ik denk van niet.
Kunnen deze middelen een uitkomst bieden in bijzondere situaties? Ja, dat denk ik wel.
nuja, zolang de discussies to the point blijven is het toch leuk ! leren we allemaal van bij
hoe groter hoe stabieler, maar hoe kostelijkerThaAresX schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:12:
Simpele vraag kan hele discussie tot gevolg hebben. Als iemand er van overtuigd is dat het werkt, gewoon lekker blijven gebruiken, als jij goede ervaringen hebt zonder het te gebruiken, ook prima.
Vraagje. Ik weet niet hoeveel zoutwater aquaria aanwezig zijn op dit forum, dus misschien dat hij onbeantwoordt blijft. Wat is een leuke grootte voor een aquarium om te beginnen met zoutwater? Kleine zoetwater aquaria zijn iets vergefelijker door de grootte van de vissen/garnalen, ik kan mij zo voorstellen dat dit bij zoutwater iets lastiger is, of ben ik nu abuis?
denk rond de 120liter zou ik eventueel proberen, zeker als je met een sump en afschuimer wilt werken.
Zoniet
kan je een zoutwaterbak al starten met 20 liter, wel rekening houden dat je wellicht geen afschuimer zal kunnen gebruiken en je NO3 zal moeten kwijtgeraken door water te verversen.
Zoutwater aanmaken en verversen, aanvullen met zoetwater om verdamping tegen te gaan, zoutmetertje aanschaffen is zowiezo een must !

Water conditioner is super handig als je net je Purigen geregenereerd hebt. Dat regenereren doe je namelijk met bleekwater (chloor). Natuurlijk kun je ook waterstofperoxide gebruiken (is een erg fijne dechlorinator) maar als je dat niet hebt dan is zo'n water conditioner een prima alternatief.SmurfLink schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Ja en die giftige stoffen hebben we dus niet. Tenzij jij nog loden leidingen hebt, maar dat zijn ze massaal aan het vervangen. Het is echt een verkooppraatje.
En voor de rest.. Als het je een veilig gevoel geeft, vooral doen. In NL is het niet nodig maar het kan ook geen kwaad. NL is daarin trouwens wel uniek. In vrijwel alle andere landen wordt er wél chloor door het water gedaan.
André Huisman (www.new-line.nl)
Maar nogmaals: als het iemand een lekker gevoel geeft om het ook hier toe te passen, wie zijn wij dan om die persoon dat gevoel af te nemen? Doe allemaal lekker je ding, voel je er goed bij, en dan is iedereen blij. De LFS voorop

Het is een Gorgoon soort. Een Acalycigorgia soort.
Spat,knal en belachelijk blauw.
Elke polyp is via een subsysteem aan kanalen met elkaar verbonden. Het groeit als takken met daarop de polypen.
Check hoe bizar dit groeit. Die stam word gemaakt uit die witte korrels. Dat word dan langzaam een bruine stam. Uit de gaatjes groeien dan de polypen.
Het leidingwater hier in Tilburg is zelfs van dusdanige kwaliteit dat ze het gebottled konden verkopen als bronwater (Prise d'Eau).Barin schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:38:
Wat een simpele vraag al niet uit kan lokken. Had zelf inderdaad direct maar even de laatste rapporten van het lokale leidingwater opgezocht en daar staan weinig onverwachte dingen in.
Watervoorbereiders zijn in Nederland echt niet nodig om het water te "ontgiften" omdat de waterleidingmaatschappijen dat al voor ons hebben gedaan. Ze voegen verder hooguit wat stofjes toe die de gezondheid van de vissen kan ondersteunen, maar voor de veiligheid van het water ("conditioning") zijn ze hier dus niet nodig.

Wat die startup bacteria in flesjes betreft, daar heb ik eens leuk artikel over gelezen. Die schrijver ging als test verschillende aquaria opstarten met verschillende merken startup bacteria. Bij sommige bakken duurder het opstarten met een middeltje erin zelfs langer dan bij een bak zonder.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ik zou zeggen, begin eens bij je watermaatschappij en lees de waardes van het water wat ze voor je produceren, en wat daar wel en niet in zit.Wolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:47:
Ok, waar is jullie bewijs dat water behandelaars niet werken ? of zelf gevaarlijker zijn ? Als ik vragen mag ?
Maar wat zou je in hemelsnaam in een 20liter zoutwaterbak doen. 1 slak?Wolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:48:
[...]
hoe groter hoe stabieler, maar hoe kostelijker
denk rond de 120liter zou ik eventueel proberen, zeker als je met een sump en afschuimer wilt werken.
Zoniet
kan je een zoutwaterbak al starten met 20 liter, wel rekening houden dat je wellicht geen afschuimer zal kunnen gebruiken en je NO3 zal moeten kwijtgeraken door water te verversen.
Zoutwater aanmaken en verversen, aanvullen met zoetwater om verdamping tegen te gaan, zoutmetertje aanschaffen is zowiezo een must !

O.a. en een goede selectie hiervan:toolkist schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:07:
[...]
Maar wat zou je in hemelsnaam in een 20liter zoutwaterbak doen. 1 slak?
Groot of klein staat in balans.ThaAresX schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:12:
Zie het zo, als je een druppel ranja in een glas water gooit dan proef je het
Als je een druppel ranja in een emmer water gooit dan proef je het niet.
Als je die druppel eruit wil filteren moet je bij een glas maar weinig water filteren. Dat is zo gedaan
Doe je dat bij een emmer dan ben je wat langer bezig.
Ofwel:
Een klein aquarium is erg gevoelig voor veranderingen maar je kan het relatief makkelijk oplossen
Een groot aquarium is minder gevoelig voor veranderingen maar je kan het moeilijker oplossen.
Je wilt een Aquarium en een sump. Ik zou minimaal adviseren 100liter aquarium en 50 liter sump,
Het zou fijner gaan als je naar 300 liter aquarium en 100 liter sump gaat, maar als je daar tegenaan zit heb je al een prima begin.
[Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 15-03-2023 22:26]

Ooit twee geelwangschildpadden gehouden (als jochie verkeerd geĂŻnformeerd en zelf natuurlijk geen tot weinig ingelezen). Gelukkig heb ik ze later kunnen weggeven aan iemand die er wel voor kon zorgen met voldoende plek. Dus met een lege aquarium begon ik van een 60 liter gezelschapsbakje naar een 100 liter (80cm - 40cm - 35cm) met CO2 systeem. Heb 10 jaar van dit hobby kunnen genieten, tot ik halverwege 2018 moest stoppen vanwege tijdgebrek.
Hier bij een oude foto van mijn 100 liter plantenbak destijds:
Heb verschillende soorten vissen gehad in die 100L aquarium(niet allemaal tegelijkertijd natuurlijk), o.a.:
- Eyecatchers als Apistogramma borellii 'Opal', Apistogramma cacatuoides, Mikrogeophagus ramirezi en Tateurndina ocellicauda
- Scholenvissen/zalmpjes zoals Epiplatys dageti, Pseudomugil paskai, Hyphessobrycon Amandae en Trigonostigma heteromorpha
- Verschillende Otocinclus soorten (kwam ik later pas achter), Corydoras trilineatus en een paar Caridina multidentata
Mijn handen beginnen toch wel weer te jeuken na het zien van de foto's hier. Ik droom al over een simpele nano scape, met een mooie Betta Splendens of een groepje crystal reds

Begin met tekenen, ontwerpen en een beetje googlen. Volgens jaar heb je een aquariumNeverSettle schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:32:
Mijn handen beginnen toch wel weer te jeuken na het zien van de foto's hier. Ik droom al over een simpele nano scape, met een mooie Betta Splendens of een groepje crystal reds

Ik heb voorheen een 180 liter zoetwater aquarium gehad. Die heb ik weggedaan, maar nu ik toch wel weer wat aquariumvideo's op youtube zit te bekijken (waaronder MD) en hier wat foto's voorbij zie komen begin ik toch weer geĂŻnteresseerd te raken. Zal voorlopig toch nog niet gebeuren, maar probeer gewoon zo veel mogelijk te leren, ook eventueel van zoutwater aquaria. Want wie wilt nou niet bikini broek in een zoutwater aquarium met een zeester..World Citizen schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:25:
[...]
Ofwel:
Een klein aquarium is erg gevoelig voor veranderingen maar je kan het relatief makkelijk oplossen
Een groot aquarium is minder gevoelig voor veranderingen maar je kan het moeilijker oplossen.
Je wilt een Aquarium en een sump. Ik zou minimaal adviseren 100liter aquarium en 50 liter sump,
Het zou fijner gaan als je naar 300 liter aquarium en 100 liter sump gaat, maar als je daar tegenaan zit heb je al een prima begin.

ThaAresX schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:55:
Want wie wilt nou niet bikini broek in een zoutwater aquarium met een zeester..?
Ben je er klaar voor?ThaAresX schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:55:
[...]
Ik heb voorheen een 180 liter zoetwater aquarium gehad. Die heb ik weggedaan, maar nu ik toch wel weer wat aquariumvideo's op youtube zit te bekijken (waaronder MD) en hier wat foto's voorbij zie komen begin ik toch weer geĂŻnteresseerd te raken. Zal voorlopig toch nog niet gebeuren, maar probeer gewoon zo veel mogelijk te leren, ook eventueel van zoutwater aquaria. Want wie wilt nou niet bikini broek in een zoutwater aquarium met een zeester..?

Zal nu 4-6 weken oud zijn denk ik. Het lijkt erop dat het er maar ééntje is, maar je weet maar nooit in een bak met veel planten...
Hij heeft in ieder geval genoeg te eten đ€Ł. Zit ook maar te wachten tot ze is jongen. 1x baby gezien maar die heeft het niet gered. Denk dat eieren ook weinig kans hebben met al mijn garnalen. Vooral die paringdans is echt superleuk om naar te kijken.de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:35:
We zijn hier helemaal verliefd op onze baby steenkruiper (Sewellia lineolata).
Zal nu 4-6 weken oud zijn denk ik. Het lijkt erop dat het er maar ééntje is, maar je weet maar nooit in een bak met veel planten...
[YouTube: Baby steenkruiper]
Leuk visje. Is de plant waar hij op zit een beetje verdrietig?de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:35:
We zijn hier helemaal verliefd op onze baby steenkruiper (Sewellia lineolata).
[YouTube: Baby steenkruiper]
Nee plant doet het al jaren top. Groeit als een malle. Het punt is alleen dat hij pal onder mijn 300W verlichting staat en daar ook steeds dichterbij komt door de groei. Dat is wat te heftig denk ik voor een java-varen. Vandaar wat algjes zo hier en daar. Maar bekijk het maar eens van een afstandje (einde filmpje), dan is het prachtig.HuismAndré schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:38:
[...]
Leuk visje. Is de plant waar hij op zit een beetje verdrietig?
[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 17-03-2023 13:48]
Mooie bak @de Peer !! juweeltje, wellicht heel veel onderhoud aan ?de Peer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:47:
[...]
Nee plant doet het al jaren top. Groeit als een malle. Het punt is alleen dat hij pal onder mijn 300W verlichting staat en daar ook steeds dichterbij komt door de groei. Dat is wat te heftig denk ik voor een java-varen. Vandaar wat algjes zo hier en daar. Maar bekijk het maar eens van een afstandje (einde filmpje), dan is het prachtig.
Dank je!Wolfp4ck schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:33:
[...]
Mooie bak @de Peer !! juweeltje, wellicht heel veel onderhoud aan ?
10 minuutjes per week. En af en toe een keer wat planten knippen en opnieuw inrichten.
grote bak is juist lekker stabiel en het verversen gaat grotendeels automatisch. Heb hem op het riool en waterleiding aangesloten. Heerlijk is dat. Verversen doe ik vanaf de bank via mijn telefoon

Ik heb vorige zondag mijn grote bak eindelijk weggedaan hier
[Voor 68% gewijzigd door Wolfp4ck op 17-03-2023 14:44]
200 bij 60 bij 60 cmWolfp4ck schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:40:
Wat zijn de afmetingen ?
Ik heb vorige zondag mijn grote bak eindelijk weggedaan hier
Jaja, nu komt het echte Tweakers gedeelte!!!!!
Ik klooi wat aan met camera's. Ik heb daar wat software voor die dingen in de gaten kan houden en wil daarmee iets meer doen.
Ik heb ooit al eens het gedrag van vissen met camera's gevolgd om zo te zien welke vis waar het liefste of meeste rondzwemt. Dat was al tof, maar ik wil iets serieus.
Nu.. dat heb ik vrijwel voorhanden. Ik wil gaan proberen om een periode alle koralen en vissen in de gaten te houden en gebeurtenissen te detecteren. Dingen als open en dichtgaan, reageren op voer, vissen volgen, zeester en zee-egel patronen etc. Technisch gezien is dat prima te doen, ik moet alleen een setje camera's hebben.
Ik ga er alles aan doen om dit voor elkaar te krijgen.
Test
Ik heb die Acalycigorgia gekocht, en dat gaat me aan het hart. Ik ben enorme fan van gorgonen, en kan er velen in leven houden, maar deze is gewoon lastig. Hij slaat snel dicht met rondzwevend afval, wil veel voer, is gevoelig... Niet simpel en het advies is dan ook om hem niet te kopen.
Maar ik wil het leren. Ik wil weten hoe ik dit in leven kan houden. Ik heb er dus een camera op gezet. Deze houd de hele dag in de gaten wat hij doet. De camera is nog niet hetgeen wat ik straks wil, maar met wat truukjes herkent hij of de Acalycigorgia open of dicht staat.
Dit zet ik naast alle andere grafieken, en dan wil ik proberen te leren waar hij "goed op gaat".
Hoe dan ook, lang verhaal...
Vandaag stond ik ergens voor een publiek en mijn GSM ging Defcon 1. Tientalen berichtjes dat er bovenmatig veel beweging was. Dat trilt dan door op mijn horloge, maar ik kon niet weg.
Uiteindelijk blijkt het dat mijn Falco besloten heeft dat de Acalycigorgia ook een troon voor hem is. Die gaat er dus gewoon af en toe op zitten en blijft dan even hangen. (prachtig dier!)
Foto is tijdens het voeren van fijner voer voor gorgonen.
ThaAresX schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:11:
[...]
Voor een zoutwater aquarium of uberhaupt een aquarium haha?

Hoewel het superleuke en levendige nano visjes zijn blijven ze helaas doodgaan

Eerst is er een eentje doodgegaan en heb ik vervolgens 3 toegevoegd om een groepje van 5 te hebben, inmiddels zijn er nog 2-3? over.
Mijn andere vissen (betta, otto, kuhli en een garnalen kolonie) doen het prima en mijn water test ook ok. Iemand suggesties wat de oorzaak kan zijn?
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Nanovisje? Erg groot zijn ze niet maar je dient ze wel in een schooltje in een bak van minstens 80cm lang te houden.Bossie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:09:
Vorige week mijn aquarium wat nieuw leven ingeblazen door er 3 Cories (Venezuela Oranje) aan toe te voegen.
Hoewel het superleuke en levendige nano visjes zijn blijven ze helaas doodgaan![]()
Eerst is er een eentje doodgegaan en heb ik vervolgens 3 toegevoegd om een groepje van 5 te hebben, inmiddels zijn er nog 2-3? over.
Mijn andere vissen (betta, otto, kuhli en een garnalen kolonie) doen het prima en mijn water test ook ok. Iemand suggesties wat de oorzaak kan zijn?
Mijn ervaring is dat Cory's hele sterke vissen zijn.
[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 21-03-2023 13:16]
Volgens de verkoper zouden deze max 4/5cm worden, mijn bak is 50cm lang (75liter) dus het klinkt als een mismatch helaas.de Peer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:15:
[...]
Nanovisje? Erg groot zijn ze niet maar je dient ze wel in een schooltje in een bak van minstens 80cm lang te houden.
Mijn ervaring is dat Cory's hele sterke vissen zijn.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Klinkt als een verkoper ja.. alleen maar verkopen ipv goed adviseren. 50cm is erg klein, hier zou je op z'n hoogst Habrosus of Pygmaeus op kunnen houden, zelfs Panda's hebben al liever 60cm of langer. Venezolanus is echt 80 of groter. En het zijn groepsdieren, 3 is echt veel te weinig, een groepje van minstens 6 is veel beter, maar niet van deze maat dus.Bossie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:36:
[...]
Volgens de verkoper zouden deze max 4/5cm worden, mijn bak is 50cm lang (75liter) dus het klinkt als een mismatch helaas.
Waar ze aan doodgaan is lastig te zeggen zo. Je zegt dat je waterwaarden 'goed' zijn, maar wat zijn ze dan? Kunnen ze goed bij het oppervlakte voor hun darmademhaling? Krijgen ze genoeg voer?

Edit: kast is inmiddels weg..
Ik wilde idd Pygmies halen maar deze werden ook als optie genoemd. Ik post de waarden vanavond of morgen even aangezien vanavond ook sportavond is.SmurfLink schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:01:
[...]
Klinkt als een verkoper ja.. alleen maar verkopen ipv goed adviseren. 50cm is erg klein, hier zou je op z'n hoogst Habrosus of Pygmaeus op kunnen houden, zelfs Panda's hebben al liever 60cm of langer. Venezolanus is echt 80 of groter. En het zijn groepsdieren, 3 is echt veel te weinig, een groepje van minstens 6 is veel beter, maar niet van deze maat dus.
Waar ze aan doodgaan is lastig te zeggen zo. Je zegt dat je waterwaarden 'goed' zijn, maar wat zijn ze dan? Kunnen ze goed bij het oppervlakte voor hun darmademhaling? Krijgen ze genoeg voer?
Ze kunnen overigens goed bij de oppervlakte en ik zie ze ook regelmatig even omhoog schieten.
Edit: ik denk dat ik de oorzaak inmiddels heb gezien. Aangezien de Cories vrij aanwezig zijn, triggeren ze mijn Betta. Zojuist gezien dat baas betta 5-15minuten bijna non-stop achter de Cories aanzat. Tot nu toe nooit problemen gezien met de Ottoâs/Kuhliâs, shrimps, maar dit gaat blijkbaar dus niet samen.
Zou ze eigenlijk moeten vangen en terugbrengen, later maar eens kijken of dat gaat lukken

[Voor 18% gewijzigd door Bossie op 21-03-2023 16:08]
Is echt te makkelijk. Vandaag nog een uitgebreid verhaal geschreven aan een klant over de keuze diafragma of driver (bij problemen met luidsprekerkast). Zijn reactie was "maar ik kan toch evengoed wel diafragma's vervangen". Tuurlijk joh..SmurfLink schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:01:
[...]
Klinkt als een verkoper ja.. alleen maar verkopen ipv goed adviseren.
Dus ja, er zijn vast veel verkopers die naar de omzet praten MAAR er zijn ook heel HEEL erg veel consumenten die naar de mond gepraat willen worden (tot het punt dat ze beledigd zijn als je dat niet doet).
Wat die corydoras aangaat. Die gaan in dit geval niet dood aan het te kleine aquarium (dat kunnen ze probleemloos maanden verdragen) maar doordat er iets niet goed zit in dat aquarium. Vissen eruit en lezen, lezen, lezen.
[Voor 15% gewijzigd door HuismAndré op 21-03-2023 18:36]
Tuurlijk het komt van 2 kanten. Maar over het algemeen is de dierenwinkelmeneer degene met de 'kennis'. Klant komt "oh die zijn mooi, wil ik!". Mijns insziens is het dan aan de verkoper om te gaan vragen wat er al staat, hoe groot de bak, welk visbestand, welk kennisniveau heeft je klant.. en dan te adviseren wat wel en niet goed is. Doordat er hier al is gezegd 'ohc joh kan wel, wordt 4/5cm' vind ik dat al een indicatie dat de verkoper maar verkoopt zonder verder door te vragen. En door er maar 3 stuks van te verkopen.. Uiteraard zou ik er vanuit kunnen gaan dat de koper dit heeft geforceerd, maar gezien deze hier komt met hulpvragen ga ik daar eigenlijk niet van uit. En vermoed ik dat het het eeuwenoude spelletje is geweest van een koper die zich niet heeft ingelezen en een verkoper die maar gewoon wat verkoopt. Waarbij allebei inderdaad niet denken aan het welzijn van de vissen.HuismAndré schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:33:
[...]
Is echt te makkelijk. Vandaag nog een uitgebreid verhaal geschreven aan een klant over de keuze diafragma of driver (bij problemen met luidsprekerkast). Zijn reactie was "maar ik kan toch evengoed wel diafragma's vervangen". Tuurlijk joh..
Dus ja, er zijn vast veel verkopers die naar de omzet praten MAAR er zijn ook heel HEEL erg veel consumenten die naar de mond gepraat willen worden (tot het punt dat ze beledigd zijn als je dat niet doet).
Wat die corydoras aangaat. Die gaan in dit geval niet dood aan het te kleine aquarium (dat kunnen ze probleemloos maanden verdragen) maar doordat er iets niet goed zit in dat aquarium. Vissen eruit en lezen, lezen, lezen.
Cory's kunnen prima in een wat kleinere bak. Maar niet met een Betta. Vooral in de beginperiode zullen ze constant in z'n territorium komen met het luchthappen, dus daar heb je bakruimte voor nodig en die is hier niet aanwezig.
Dit is van twee kanten, ik wilde pygmy cories halen omdat je overal leest dat deze prima met een betta kunnen. De verkoper opperde dat deze ook zouden kunnen ipv de pygmees.SmurfLink schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:57:
[...]
Tuurlijk het komt van 2 kanten. Maar over het algemeen is de dierenwinkelmeneer degene met de 'kennis'. Klant komt "oh die zijn mooi, wil ik!". Mijns insziens is het dan aan de verkoper om te gaan vragen wat er al staat, hoe groot de bak, welk visbestand, welk kennisniveau heeft je klant.. en dan te adviseren wat wel en niet goed is. Doordat er hier al is gezegd 'ohc joh kan wel, wordt 4/5cm' vind ik dat al een indicatie dat de verkoper maar verkoopt zonder verder door te vragen. En door er maar 3 stuks van te verkopen.. Uiteraard zou ik er vanuit kunnen gaan dat de koper dit heeft geforceerd, maar gezien deze hier komt met hulpvragen ga ik daar eigenlijk niet van uit. En vermoed ik dat het het eeuwenoude spelletje is geweest van een koper die zich niet heeft ingelezen en een verkoper die maar gewoon wat verkoopt. Waarbij allebei inderdaad niet denken aan het welzijn van de vissen.
Cory's kunnen prima in een wat kleinere bak. Maar niet met een Betta. Vooral in de beginperiode zullen ze constant in z'n territorium komen met het luchthappen, dus daar heb je bakruimte voor nodig en die is hier niet aanwezig.
Tot vanmiddag had ik het gedrag van de betta niet opgemerkt maar inmiddels is het vrij duidelijk.
Je hebt ontdekt dat je een agressieve betta hebt. Zou er geen andere vissen meer bij plaatsen. Niemand kan het gedrag van ze bepalen.Bossie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:55:
[...]
Dit is van twee kanten, ik wilde pygmy cories halen omdat je overal leest dat deze prima met een betta kunnen. De verkoper opperde dat deze ook zouden kunnen ipv de pygmees.
Tot vanmiddag had ik het gedrag van de betta niet opgemerkt maar inmiddels is het vrij duidelijk.
[Voor 3% gewijzigd door NLKornolio op 22-03-2023 09:21]
Het kan prima als ze de ruimte hebben, in een grote bak heeft je Betta z'n territorium en de corys kunnen daar omheen werken. Zolang ze maar een plekje hebben om rustig te liggen. Zo te horen hebben ze die helaas niet in jouw bak omdat de Betta meneer alles claimt. Dan ben ik bang dat Pygmaeus ook niet gaan werken, die zijn ook een stuk kwetsbaarder dus zullen eerder de pijp uit gaan van pesterijen.Bossie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:55:
[...]
Dit is van twee kanten, ik wilde pygmy cories halen omdat je overal leest dat deze prima met een betta kunnen. De verkoper opperde dat deze ook zouden kunnen ipv de pygmees.
Kuhlii's liggen vaak verstopt in hout of planten, Oto's idem. Daarom hebben die geen last van je Betta, hij ziet ze niet. Maar Cory's zijn een stuk beweeglijker, liggen te scharrelen, wandelen de bak door, vliegen af en toe ff naar boven. Dan komen ze in de Betta z'n territorium (oppervlakte), dus da's hommeles.
[Voor 16% gewijzigd door SmurfLink op 22-03-2023 10:20]